Interessante ontwikkeling, ik had al wel een beetje verwacht dat elektrische auto's met accu's niet slim zijn voor de lange termijn.quote:Audi gaat zich weer op zijn h-tron-programma voor waterstofbrandstofcellen richten. De Duitse autofabrikant heeft hernieuwde aandacht voor waterstof na zorgen over de aanwezigheid van voldoende grondstoffen voor accu's voor elektrische voertuigen.
De bedoeling is dat de Volkswagen Groep Audi's h-tron-programma tot het belangrijkste programma voor waterstofbrandstofcellen binnen het concern maakt. "We willen meer prioriteit geven aan waterstofbrandstofcellen, met meer geld, meer capaciteit en meer zelfvertrouwen", zegt Audi-voorzitter Bram Schot tegen Autocar.
Audi maakte zijn in 2016 wereldkundig. De fabrikant claimde destijds dat de conceptauto een actieradius van 600 kilometer had en in vier minuten weer volledig van brandstof te voorzien was. De conceptauto bevat een lithium-ionaccu van 100kW, een warmtepomp en een dak met zonnepanelen voor 320 watt. De stroom van de brandstofcel en accu gaat naar twee elektromotoren, een van 90kW en een van 140kW. Het koppel bedraagt 550Nm. De conceptauto kan daarmee in zeven seconden van 0 naar 100km/h. De topsnelheid ligt op 200 km/h.
Audi h-tron quattro drivetrain
Volgens Schot onthult Audi later dit jaar een nieuw systeem met waterstofbrandstofcellen en in 2021 zou een Audi FCEV in gelimiteerde oplage als leasemodel beschikbaar kunnen komen. FCEV staat voor fuel cell electric vehicle. Audi werkt hierbij samen met Hyundai, dat al sterk .
De Audi-topman noemt de schaarsheid van materialen voor de accuproductie als zorg voor de ontwikkeling van elektrische auto's. Om efficiënter elektrisch rijden en een groter bereik mogelijk te maken zou de industrie alternatieven moeten blijven onderzoeken. "En dan kom je bij waterstofbrandstofcellen."
Als het meezit, volgens mij liep de model 3 drie jaar achter.quote:Op zondag 5 mei 2019 19:37 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Dat is nog weer wat anders, daar maak ik ook wel eens een grap over Bij Musk moet je er altijd 1 tot 2 jaar bijtellen.
Komt oa door hoe we voorraad belasten (als iets in transit is, is het niet in voorraad) en productie methode met just in time delivery. Verder is het subsidie matig interessant om zaken eindeloos te vervoeren.quote:Op zondag 5 mei 2019 19:32 schreef Bart2002 het volgende: [..] Het probleem is die gigantische vervoerbehoefte. We doen dat enkel omdat dat kan. Of kon eigenlijk. De perceptie moet anders. Dat dat dus voortaan niet meer kan. Of zeer zuinig. Ik vind jou altijd wel redelijk maar je zit vast in je bubble dat het net zo moet als nu maar dan elektrisch en dat kan niet. Voor jou als particulier w.s. wel maar voor het gros niet. Ik zie meer in oplossingen om van die miljarden zinloze kilometers per jaar af te komen. Dat lijkt me een stuk eenvoudiger dan waar jij aan denkt.
Tesla is niet het enige met een auto die je kunt betalen als je paar ton per jaar verdient he natuurlijk? Er gaat al veel meer door wat bv lokale transportbedrijven zijn.quote:Op zondag 5 mei 2019 19:42 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Als het meezit, volgens mij liep de model 3 drie jaar achter.
En dan laat de kwaliteit ook nog wel wat te wensen over in het algemeen
Ik vind het wel een gedrochtquote:Op zondag 5 mei 2019 19:42 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Als het meezit, volgens mij liep de model 3 drie jaar achter.
En dan laat de kwaliteit ook nog wel wat te wensen over in het algemeen
Het is maar waar men zijn geld aan verknoeien wil, ik las ergens nog in ontwikkeling, wat accu s, dan is wat tot nog toe wordt verkocht schroot? Althans dat maak ik eruit op.quote:Op zondag 5 mei 2019 19:44 schreef kree het volgende:
[..]
Tesla is niet het enige met een auto die je kunt betalen als je paar ton per jaar verdient he natuurlijk? Er gaat al veel meer door wat bv lokale transportbedrijven zijn.
Nou het is voor mij heel simpel eigenlijk, ondanks dat ik best met die techniek bezig ben geweest.quote:Op zondag 5 mei 2019 19:53 schreef john2406 het volgende:
[..]
Het is maar waar men zijn geld aan verknoeien wil, ik las ergens nog in ontwikkeling, wat accu s, dan is wat tot nog toe wordt verkocht schroot? Althans dat maak ik eruit op.
Ach als die cadeau is overweeg ik het misschien, maar geef mij niet een keus brandstof of electrisch dan.quote:Op zondag 5 mei 2019 19:55 schreef kree het volgende:
[..]
Nou het is voor mij heel simpel eigenlijk, ondanks dat ik best met die techniek bezig ben geweest.
Maar hier komt pas een elektrische auto als ie goedkoper is als wat er nu al is. En denk dat het meeste van iedereen erzo over denkt.
Het is nu nog niet voordeliger of handiger. Maar het is wel de toekomst.quote:Op zondag 5 mei 2019 19:56 schreef john2406 het volgende:
[..]
Ach als die cadeau is overweeg ik het misschien, maar geef mij niet een keus brandstof of electrisch dan.
hahaha ok beetje offtopic mag wel denk.quote:Op zondag 5 mei 2019 20:00 schreef john2406 het volgende:
Ik denk dat ik deze stap oversla en ga voor de volgende.
Nou hoop dat ik jullie beetje inside info heb kunnen geven, wil er best meer over uitleggen maar dan moeten jullie maar vragen.quote:Op zondag 5 mei 2019 19:01 schreef kree het volgende:
iets meer detail
[ link | afbeelding ]
Het is afgezekerd door de netbeheerder al in die elektrahuisjes. 32 max meestal lokaal in dat punt
Notice die gele stikker, waarom die. Nou simpel omdat sommige mensen op 1 fase laden ipv 3
Iets lager, wordt ruimschoots teniet gedaan door lage rendement van fuel cell en productie waterstof.quote:Op zondag 12 mei 2019 14:46 schreef Pietverdriet het volgende:
Nog een punt wat ik me bedenk. Een auto met een brandstofcel en een waterstoftank is waarschijnlijk honderden kilo’s lichter dan een met accu’s voor een paar honderd kilometer bereik. Het stroomverbruik zal daarmee veel lager liggen.
Valt vies tegen. Die kooi om de H2 tanks te beschermen weegt ook wel wat.quote:Op zondag 12 mei 2019 14:46 schreef Pietverdriet het volgende:
Nog een punt wat ik me bedenk. Een auto met een brandstofcel en een waterstoftank is waarschijnlijk honderden kilo’s lichter dan een met accu’s voor een paar honderd kilometer bereik. Het stroomverbruik zal daarmee veel lager liggen.
Kevlar is niet zo zwaar, toch?quote:Op zondag 12 mei 2019 16:57 schreef Fer het volgende:
[..]
Valt vies tegen. Die kooi om de H2 tanks te beschermen weegt ook wel wat.
Zou die zwaarder zijn als een lpg tank?quote:Op zondag 12 mei 2019 16:57 schreef Fer het volgende:
[..]
Valt vies tegen. Die kooi om de H2 tanks te beschermen weegt ook wel wat.
Komt de carrosserie en het interieur er nog bij. Laat ons alstublieft streven naar loodzware wagens. Dat zal het probleem ongetwijfeld oplossen. Je krijgt dan 3000+ kilo om 1 mens van 80 kilo van A naar B te vervoeren. Ergens gaat er dan iets mis.quote:Op zondag 12 mei 2019 19:22 schreef Fer het volgende:
[ afbeelding ]
De tanks zitten helemaal ingebouwd in een crashproof chassis, dat ding weegt 1800kg.
De zon levert ruim voldoende energie om ons allemaal in een voertuig van 3000kg te vervoeren. Het is aan ons om te zorgen, dat we die energie kunnen benutten. Streven naar een overschot aan groene energie, zal uiteindelijk de oplossing moeten zijn.quote:Op zondag 12 mei 2019 19:58 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Komt de carrosserie en het interieur er nog bij. Laat ons alstublieft streven naar loodzware wagens. Dat zal het probleem ongetwijfeld oplossen. Je krijgt dan 3000+ kilo om 1 mens van 80 kilo van A naar B te vervoeren. Ergens gaat er dan iets mis.
Het heeft wel tot na de tweede wereldoorlog geduurd voordat paard en wagen echt een uitzondering werd in het straatbeeld. Bij elkaar heeft het meer dan een eeuw geduurd. De elektrische auto bestond in die tijd ook al. Was toen geen succes wegens de nadelen die het nog steeds heeft.quote:Op maandag 13 mei 2019 00:12 schreef john2406 het volgende:
Hoe snel was de mens niet veranderd van paard en wagen en honden kar naar auto?
Ik zie nog de tram hier vertrekken waar ik met schone luier in mocht stappen naar Oma toe, voordat ik kon denken reed pap met de auto naar Oma, en wat voor eentje, op de weegschaal ik denk 2800 kg.
Hoeveel zonder motor?quote:Op zondag 12 mei 2019 19:22 schreef Fer het volgende:
[ afbeelding ]
De tanks zitten helemaal ingebouwd in een crashproof chassis, dat ding weegt 1800kg.
Waterstof heeft veel nadelen. Ik zie het niet gebeuren.quote:Op zondag 5 mei 2019 19:40 schreef kree het volgende:
[..]
Interessante ontwikkeling, ik had al wel een beetje verwacht dat elektrische auto's met accu's niet slim zijn voor de lange termijn.
Bron: https://tweakers.net/nieu(...)terstof-richten.html
Als je de start van massaproductie van auto's rekent, was die periode nog geen halve eeuw.quote:Op maandag 13 mei 2019 00:21 schreef Benger het volgende:
[..]
Het heeft wel tot na de tweede wereldoorlog geduurd voordat paard en wagen echt een uitzondering werd in het straatbeeld. Bij elkaar heeft het meer dan een eeuw geduurd.
Eind 19e eeuw tot begin 20e eeuw (1910) heb je inderdaad wat elektrische auto's op de markt gehad. Topsnelheid 48km/u en een bereik van 80km. Sommige merken hielden de productie nog tot in de 30'er jaren vol maar eigenlijk was het allemaal brandstof wat de klok sloeg.quote:De elektrische auto bestond in die tijd ook al. Was toen geen succes wegens de nadelen die het nog steeds heeft.
Ik denk dat bouwvakkers, stratenmakers, timmermannen, installateurs, etc het geheel met je eens zijnquote:Op maandag 13 mei 2019 08:10 schreef raptorix het volgende:
Laten we eerst eens stoppen met werken op locatie, achterhaalt concept.
Uiteraard, ik werk ook in de ICT en de collega's die zeuren dat ze liever op lokatie werken zijn meestal kneuzen die niet met tien vingers typen en het liefst hele dag vergaderen.quote:Op maandag 13 mei 2019 08:13 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ik denk dat bouwvakkers, stratenmakers, timmermannen, installateurs, etc het geheel met je eens zijn
In mijn beroep (ICT) is het uiteraard wel gangbaar om steeds meer werk remote te doen, maar een patch-kast aanpassen of een accesspoint vervangen bij een klant blijft toch gewoon een ritje naar die klant toe.
Valt mee natuurlijk...quote:Op maandag 13 mei 2019 08:13 schreef MaGNeT het volgende:
Ik denk dat bouwvakkers, stratenmakers, timmermannen, installateurs, etc het geheel met je eens zijn
Sowieso kunnen ze prima de helft van het kantoorpersoneel naar huis trappen, had laatst ook weer zo een klus in een kantoor waar 2000 man zit, 60% zijn van die figuren waarvan je helemaal niet merkt dat ze iets deden als je ze wegstuurt.quote:Op maandag 13 mei 2019 08:22 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Valt mee natuurlijk...
Als iedereen thuis werkt hoeven de bouwvakkers geen kantoren meer te bouwen.
De wegwerkers hoeven geen snelwegen meer aan te leggen en jij hoeft niet meer naar een kantoor om een accesspointje op te hangen.
Alsof jij dat kan beoordelen.quote:Op maandag 13 mei 2019 08:26 schreef raptorix het volgende:
[..]
Sowieso kunnen ze prima de helft van het kantoorpersoneel naar huis trappen, had laatst ook weer zo een klus in een kantoor waar 2000 man zit, 60% zijn van die figuren waarvan je helemaal niet merkt dat ze iets deden als je ze wegstuurt.
Ik ben geen typische IT'er, mijn specialisatie is juist om vanuit de IT kant het domein te doorgronden en te implementeren, daarvoor heb ik juist binnen zo een hele organisatie contact, mijn ervaring is dat ten eerste de helft van de mensen dubbel werk loopt te doen, 40% van de anderen zich voordoen als "specialist", maar eigenlijk alleen hun eigen kennis in hun hoofd houden. Geloof me, de laatste 3 opdrachten binnen dit soort logge organisaties gezeten en ze zitten allemaal in de shit.quote:Op maandag 13 mei 2019 08:58 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Alsof jij dat kan beoordelen.
Je zit denk ik teveel in je eigen bubble om door te hebben dat wat voor jou geldt niet voor iedereen geldt.
Kantoor heeft ook een sociale functie. Bij IT-ers is het aantal contactgestoorden dan weer zo hoog dat dat er wellicht niet zo uitkomt, maar voor veel bedrijven geldt dat er niets van de grond komt als iedereen vanuit huis gaat werken.
Model 3 zou q1 2017 op de markt komen. Het werd juli 2017. 4 maanden vertraging dus.quote:Op zondag 5 mei 2019 19:42 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Als het meezit, volgens mij liep de model 3 drie jaar achter.
En dan laat de kwaliteit ook nog wel wat te wensen over in het algemeen
De Model 3 is al de goedkoopste auto in zijn klasse.quote:Op zondag 5 mei 2019 19:55 schreef kree het volgende:
[..]
Nou het is voor mij heel simpel eigenlijk, ondanks dat ik best met die techniek bezig ben geweest.
Maar hier komt pas een elektrische auto als ie goedkoper is als wat er nu al is. En denk dat het meeste van iedereen erzo over denkt.
Maar nu heb je het specifiek over logge organisaties en blijft het nog steeds jouw mening.quote:Op maandag 13 mei 2019 09:01 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik ben geen typische IT'er, mijn specialisatie is juist om vanuit de IT kant het domein te doorgronden en te implementeren, daarvoor heb ik juist binnen zo een hele organisatie contact, mijn ervaring is dat ten eerste de helft van de mensen dubbel werk loopt te doen, 40% van de anderen zich voordoen als "specialist", maar eigenlijk alleen hun eigen kennis in hun hoofd houden. Geloof me, de laatste 3 opdrachten binnen dit soort logge organisaties gezeten en ze zitten allemaal in de shit.
Eind 2020 moeten er 20 waterstoftankstations in Nederland gereed zijn, die zo'n 1,5 miljoen Euro per stuk kosten. Ofwel, zo'n ¤411.000 per waterstofvoertuig in Nederland en je hoeft dan gemiddeld maar een half uur te rijden naar een pompstationquote:
Het zou natuurlijk kunnen dat in de toekomst de vrachtwagens voor lange afstand ook op waterstof gaan rijden, aangezien die het niet halen met elektriciteit. Maar dat kan ook evengoed CNG wordenquote:Op maandag 13 mei 2019 09:27 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Eind 2020 moeten er 20 waterstoftankstations in Nederland gereed zijn, die zo'n 1,5 miljoen Euro per stuk kosten. Ofwel, zo'n ¤411.000 per waterstofvoertuig in Nederland
Dat tegenover 4121 tankstations in Nederland en zo'n 42.000 publieke laadpunten voor EV's, waarbij de laders op eigen opritten niet meegeteld zijn.
Vrachtwagens halen het prima op lange afstand.quote:Op maandag 13 mei 2019 09:31 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Het zou natuurlijk kunnen dat in de toekomst de vrachtwagens voor lange afstand ook op waterstof gaan rijden, aangezien die het niet halen met elektriciteit. Maar dat kan ook evengoed CNG worden
Dat zet mijn idee wel in een heel ander daglicht.quote:Op maandag 13 mei 2019 09:27 schreef MaGNeT het volgende:
Eind 2020 moeten er 20 waterstoftankstations in Nederland gereed zijn, die zo'n 1,5 miljoen Euro per stuk kosten. Ofwel, zo'n ¤411.000 per waterstofvoertuig in Nederland en je hoeft dan gemiddeld maar een half uur te rijden naar een pompstation
Ten eerste moet ik eerst maar eens zien hoe die Tesla in de praktijk zal werken en wat de accu's doen met het laadvermogen... En verder zullen accu's van die omvang niet in 20min voor 80% vol zijn vermoed ik. Weet zelf het e.e.a. van de elektrische DAF vrachtwagens die afgelopen maanden in mondjesmaat verkocht zijn aan distributeurs in Nederland, maar die zijn nog lang niet geschikt voor lange afstanden. Nu zal Tesla wel een stuk verder zijn qua elektromobiliteit, maar het heeft zich nog niet bewezen als truckfabrikant. Maar goed, we zullen het gaan zien.quote:Op maandag 13 mei 2019 09:40 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Vrachtwagens halen het prima op lange afstand.
Als je de Europese rijtijdenwet erbij haalt (waar je niet onderuit komt ivm tachograaf):
bron: https://truckstar.nl/handige-paginas/rijtijden
En je hanteert een gemiddelde snelheid van 80km/u (en dat is hoog) dan kan je per dag maximaal 800km afleggen, in de praktijk vaak maar 700km, waarbij je tevens maar 4,5 uur aaneengesloten mag rijden en een verplichte pauze moet nemen.
Dus de eerste generatie Tesla Semi zit met z'n 950km bereik eigenlijk al op wat de markt vraagt.
Alles valt of staat uiteraard met de aanwezigheid van laadpunten op de route, distributiecentra en los-/laadpunten.
Ik zou al 37 minuten moeten rijden naar een tankstation in aanbouwquote:Op maandag 13 mei 2019 09:40 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Dat zet mijn idee wel in een heel ander daglicht.
Ik rijdt dagelijks langs 5 benzinestations waarvan er 1 een waterstofinstallatie heeft en de andere is in aanbouw. Ik dacht dus dat het hip begon te worden...
Uiteraard, uiteraard... maar waar een personenauto in theorie nog 2000km per dag zou kunnen afleggen (omdat je niet direct gebonden bent aan een rusttijdenwetgeving) is de actieradius van een vrachtwagen wel aardig te voorspellen. Zelfs als zou de huidige Semi tegenvallen, de ontwikkelingen staan niet stil. Waterstof zou misschien tot 2025 wel de betere optie kunnen lijken maar dan toch links en rechts ingehaald worden.quote:Op maandag 13 mei 2019 09:42 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Ten eerste moet ik eerst maar eens zien hoe die Tesla in de praktijk zal werken en wat de accu's doen met het laadvermogen... En verder zullen accu's van die omvang niet in 20min voor 80% vol zijn vermoed ik. Weet zelf het e.e.a. van de elektrische DAF vrachtwagens die afgelopen maanden in mondjesmaat verkocht zijn aan distributeurs in Nederland, maar die zijn nog lang niet geschikt voor lange afstanden. Nu zal Tesla wel een stuk verder zijn qua elektromobiliteit, maar het heeft zich nog niet bewezen als truckfabrikant. Maar goed, we zullen het gaan zien.
Het pushen van waterstof komt vanuit de oliemaatschappijen, die hun verdienmodel in stand willen houden.quote:Op maandag 13 mei 2019 09:40 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Vrachtwagens halen het prima op lange afstand.
Als je de Europese rijtijdenwet erbij haalt (waar je niet onderuit komt ivm tachograaf):
bron: https://truckstar.nl/handige-paginas/rijtijden
En je hanteert een gemiddelde snelheid van 80km/u (en dat is hoog) dan kan je per dag maximaal 800km afleggen, in de praktijk vaak maar 700km, waarbij je tevens maar maximaal 4,5 uur aaneengesloten mag rijden en een verplichte pauze moet nemen.
Dus de eerste generatie Tesla Semi zit met z'n 950km bereik eigenlijk al op wat de markt vraagt, zelfs als je op de hele route geen laadpaal tegenkomt.
Alles valt of staat uiteraard met de aanwezigheid van laadpunten op de route, distributiecentra en los-/laadpunten.
Als je de complete actieradius van een dag aan boord hebt hoef je ook niet op een dag van 0 naar 100% te laden.quote:Op maandag 13 mei 2019 09:42 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Ten eerste moet ik eerst maar eens zien hoe die Tesla in de praktijk zal werken en wat de accu's doen met het laadvermogen... En verder zullen accu's van die omvang niet in 20min voor 80% vol zijn vermoed ik. Weet zelf het e.e.a. van de elektrische DAF vrachtwagens die afgelopen maanden in mondjesmaat verkocht zijn aan distributeurs in Nederland, maar die zijn nog lang niet geschikt voor lange afstanden. Nu zal Tesla wel een stuk verder zijn qua elektromobiliteit, maar het heeft zich nog niet bewezen als truckfabrikant. Maar goed, we zullen het gaan zien.
Bij mij een op 5 minuten van huis (aanbouw, en ook echt begonnen) en een op 5 minuten van mijn werk. Beide op de route. Deze twee liggen 25km bij elkaar vandaan.quote:Op maandag 13 mei 2019 09:42 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ik zou al 37 minuten moeten rijden naar een tankstation in aanbouw
Ja, in het westen wonen natuurlijk meer mensen dus is het wel logisch dat ze daar de hoogste dichtheid van tankstations bouwen.quote:Op maandag 13 mei 2019 09:49 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Bij mij een op 5 minuten van huis (aanbouw, en ook echt begonnen) en een op 5 minuten van mijn werk. Beide op de route. Deze twee liggen 25km bij elkaar vandaan.
En binnen een straal van 40km van mijn huis zie ik nu zijn er NOG twee in planning (Rhoon en Schiphol).
Volgens mij gaat het bij de meeste mensen om de gedachte dat ze een half uur bij een tankstation moeten wachten. Wat ze als onmogelijk lang ervaren.quote:Op maandag 13 mei 2019 09:49 schreef VEM2012 het volgende:
Als je de complete actieradius van een dag aan boord hebt hoef je ook niet op een dag van 0 naar 100% te laden.
Zitten nogal wat haken en ogen aan verder. Kan hier wel verder over uitweiden, maar dit topic ging toch vooral over Audi en personenauto's, dus zal het hierbij laten. Persoonlijk denk ik dat zoiets dergelijks voor bepaalde types transport voorlopig nog niet rendabel zal zijn.quote:Op maandag 13 mei 2019 09:49 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Als je de complete actieradius van een dag aan boord hebt hoef je ook niet op een dag van 0 naar 100% te laden.
De verplichte rustpauzes blijven, dus die gehaktbal ook welquote:Op maandag 13 mei 2019 09:52 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Volgens mij gaat het bij de meeste mensen om de gedachte dat ze een half uur bij een tankstation moeten wachten. Wat ze als onmogelijk lang ervaren.
Tanken doe je op de parkeerplaats van het winkelcentrum als je boodschappen doet.
Of bij je werk of in je straat. Dat half uur wachten bij een tankstation is helemaal niet nodig.
Je vrachtauto tank je straks als je ligt slapen...
Als je wakker wordt kan je weer 800km rijden.
enige nadeel is wel dat je geen gehaktbal meer kan halen.
Als er een stopcontact is, kan je ladenquote:Op maandag 13 mei 2019 09:54 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Voor personenauto's is waterstof natuurlijk onzinnig Tenzij je wellicht echt geen oplaadpaal in de buurt hebt en geen mogelijkheid hebt om vanuit huis te laden.
Ja ik stel me nu voor, als het elektrisch rijden meer gemeengoed is geworden, bijvoorbeeld een flatgebouw met beperkte parkeerplaatsen. Maar inderdaad, dat zijn uitzonderingen jaquote:Op maandag 13 mei 2019 10:01 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Als er een stopcontact is, kan je laden
Ik rij al 5 jaar Tesla, dus ik ben bekend met hoeveel tijd ik win (!) doordat ik nu laad ipv tank.quote:Op maandag 13 mei 2019 09:52 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Volgens mij gaat het bij de meeste mensen om de gedachte dat ze een half uur bij een tankstation moeten wachten. Wat ze als onmogelijk lang ervaren.
Tanken doe je op de parkeerplaats van het winkelcentrum als je boodschappen doet.
Of bij je werk of in je straat. Dat half uur wachten bij een tankstation is helemaal niet nodig.
Je vrachtauto tank je straks als je ligt slapen...
Als je wakker wordt kan je weer 800km rijden.
enige nadeel is wel dat je geen gehaktbal meer kan halen.
De energiedichtheid van waterstofgas is zo'n 33kWh per kilo dus dat is best hoog, 3x hoger dan benzine/diesel.quote:Op maandag 13 mei 2019 10:14 schreef Digi2 het volgende:
Zolang platina nodig blijf om brandstofcellen te vervaardigen zal waterstof niet op een succes uitdraaien dat grootschalig ingevoerd kan worden. De energiedichtheid van waterstofgas onder hoge druk is ook niet erg hoog terwijl die van batterijen steeds verder toeneemt evenals de laadsnelheid. Kans is groot dat de combinatie van lage energiedichtheid en efficientie van waterstof zelfs al zouden er op termijn platinavrije brandstofcellen beschikbaar komen totaal onrendabel blijkt t.o.v. batterij technologie die dan beschikbaar is.
Er zullen altijd situaties zijn waar parkeerruimte schaars is, met name in de steden. Maar op zich kan 1 laadpaal 2 tot 4 parkeerplekken bedienen, afhankelijk van de indeling en de capaciteit van de laadpaal.quote:Op maandag 13 mei 2019 10:02 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Ja ik stel me nu voor, als het elektrisch rijden meer gemeengoed is geworden, bijvoorbeeld een flatgebouw met beperkte parkeerplaatsen. Maar inderdaad, dat zijn uitzonderingen ja
Je hebt maar 63 gram per liter bij 700 bar volgens mij (90 mg/l *700) geeft 2 Kwh per liter bij 700 bar.quote:Op maandag 13 mei 2019 11:04 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
De energiedichtheid van waterstofgas is zo'n 33kWh per kilo dus dat is best hoog, 3x hoger dan benzine/diesel.
Alleen moet je het wel onder een druk van 700 bar brengen om het enigszins handig te kunnen vervoeren
Ben benieuwd, komt het in de praktijk vaak voor dat je echt ergens staat duimen te draaien terwijl de auto aan het laden is. Of kan je het met enige aanpassing in je schema goed combineren met andere aktiviteiten?quote:Op maandag 13 mei 2019 10:08 schreef VEM2012 het volgende:
Ik rij al 5 jaar Tesla, dus ik ben bekend met hoeveel tijd ik win (!) doordat ik nu laad ipv tank.
De hoeveelheid platinum is ongeveer het dubbele van wat je nodig hebt voor de katalysator van een benzineauto. Als de helft van de auto's overschakelt op brandstofcellen en de andere helft voor batterij-elektrisch gaat heb je dus sowieso geen probleem.quote:Op maandag 13 mei 2019 10:14 schreef Digi2 het volgende:
Zolang platina nodig blijf om brandstofcellen te vervaardigen zal waterstof niet op een succes uitdraaien dat grootschalig ingevoerd kan worden. De energiedichtheid van waterstofgas onder hoge druk is ook niet erg hoog terwijl die van batterijen steeds verder toeneemt evenals de laadsnelheid. Kans is groot dat de combinatie van lage energiedichtheid en efficientie van waterstof zelfs al zouden er op termijn platinavrije brandstofcellen beschikbaar komen totaal onrendabel blijkt t.o.v. batterij technologie die dan beschikbaar is.
Heb je hier een bron van?quote:Op maandag 13 mei 2019 14:13 schreef Benger het volgende:
[..]
De hoeveelheid platinum is ongeveer het dubbele van wat je nodig hebt voor de katalysator van een benzineauto.
Nog wel maar die van accus wordt steeds beter, daar valt nog veel te winnen en dan wordt het verschil steeds kleiner.quote:De energiedichtheid is juist het sterke punt ten opzichte van accu's.
In deze link gaat het om evenveel als een katalysator voor een dieselmotor, maar het artikel waar het werd vergeleken met benzinekatalysatoren kan ik zo snel niet vinden.quote:Op maandag 13 mei 2019 14:27 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Heb je hier een bron van?
[..]
Nog wel maar die van accus wordt steeds beter, daar valt nog veel te winnen en dan wordt het verschil steeds kleiner.
1,4kWh per liter bij 700 bar zag ik in andere bronnen.quote:Op maandag 13 mei 2019 12:09 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Je hebt maar 63 gram per liter bij 700 bar volgens mij (90 mg/l *700) geeft 2 Kwh per liter bij 700 bar.
Is al behandeld in vorige deel:quote:Op maandag 13 mei 2019 15:45 schreef Benger het volgende:
[..]
In deze link gaat het om evenveel als een katalysator voor een dieselmotor, maar het artikel waar het werd vergeleken met benzinekatalysatoren kan ik zo snel niet vinden.
Toevallig een bron van vandaag waar ze het over 7 vs 30-60 gram hebben maar in de toekomst naar 10 gram zouden gaan voor de Mirai.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 14:23 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Katalysator 1-2 gram
Brandstofcel 10 gram
Nee, eigenlijk niet. Op langere afstanden plan ik vaak lunch of diner tijdens het laden.quote:Op maandag 13 mei 2019 12:40 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Ben benieuwd, komt het in de praktijk vaak voor dat je echt ergens staat duimen te draaien terwijl de auto aan het laden is. Of kan je het met enige aanpassing in je schema goed combineren met andere aktiviteiten?
Er zijn slechts een beperkt aantal waterstofstations beschikbaar in Nederland en daarnaast is de prijs vergeleken met stroom nogal hoog (omgerekend circa 33 cent per Kwh in de vorm van H2). De efficientie is ook geringer dan die van een goede lithiumcell(50-60% versus meer dan 90%), je hebt dus meer Kwh/km nodig. Voordeel is vooral de grotere actieradius en het snelle tanken vergeleken met een EV.quote:Toyota presenteert nieuwe waterstofauto
Toyota heeft dinsdag de nieuwe Mirai onthuld. Het model is een waterstofauto met een zogeheten brandstofcel aan boord. De Mirai rijdt volledig elektrisch en komt eind dit jaar op de markt in Europa. Nederland is begin 2021 aan de beurt.
Volgens Toyota heeft de nieuwe Mirai een ongeveer 30 procent grotere actieradius dankzij grotere brandstoftanks en een verbeterde brandstofcel. Een getal geeft het merk niet, maar aangezien de vorige Mirai een actieradius van ongeveer 500 kilometer had, zou de nieuwe zo'n 650 kilometer ver moeten kunnen komen.
De Mirai meet 4,97 meter in lengte en is 1,88 meter breed. De hoogte van het nieuwe model is 1,47 meter. Binnenin valt het aanraakscherm van 12,3 inch op, terwijl de afwerking en het materiaalgebruik op een hoger plan staan dan in zijn voorganger uit 2014. Ook biedt de Mirai voortaan plaats aan vijf inzittenden in plaats van vier.
Prijzige auto naar mijn idee.quote:Toyota toont productiemodel van tweede generatie waterstofauto Mirai
De nieuwe Mirai heeft een lengte van 4,98m, een breedte van 1,89m en een hoogte van 1,47m. De wielbasis is 2,92m. In het interieur is opnieuw een centraal 12,3"-scherm in het dashboard te zien en er zijn zitplaatsen voor vijf personen, waar de eerste Mirai plaats heeft voor vier inzittenden.
Toyota zegt dat van de huidige Mirai ongeveer tienduizend exemplaren zijn verkocht. Deze auto kost in Nederland meer dan tachtigduizend euro. Onder meer de gemeente Den Haag gebruikt 35 Mirai-waterstofauto's als regiotaxi.
De voorsprong van de grotere actieradius lijkt de waterstofauto overigens over 5 jaar kwijt te zijn.quote:Op dinsdag 14 januari 2020 16:24 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Er zijn slechts een beperkt aantal waterstofstations beschikbaar in Nederland en daarnaast is de prijs vergeleken met stroom nogal hoog (omgerekend circa 33 cent per Kwh in de vorm van H2). De efficientie is ook geringer dan die van een goede lithiumcell(50-60% versus meer dan 90%), je hebt dus meer Kwh/km nodig. Voordeel is vooral de grotere actieradius en het snelle tanken vergeleken met een EV.
Ik zie niet in waarom de waterstofauto het zou winnen. Op alle fronten veel complexere, duurdere techniek en 3x minder efficiënt.quote:Op woensdag 15 januari 2020 23:52 schreef Accordtje het volgende:
Het elektrisch rijden met de stekker is een tussenvorm naar de waterstofauto toe. Op korte termijn zullen veel fabrikanten zich dus nog richten op de elektrische auto (ze worden immers gedwongen door de Europese regelgeving), maar op de langere termijn gaat de waterstofauto het winnen.
Dat zou het geval zijn als van vandaag op morgen alle auto's elektrisch zouden zijn.quote:De huidige vorm met de stekker is ook niet geschikt om massaal op over te stappen. Er is simpelweg onvoldoende capaciteit om iedereen elektrisch te laten rijden. Neem een parkeergarage. Op het moment dat iedereen elektrisch rijdt en de auto aan de laadpaal hangt is meteen het stroomnetwerk overbelast.
Waarom zou het geen alternatief zijn? Tesla komt dit jaar (of begin volgend jaar) al met de eerste 600 mile auto. In de praktijk zo'n 850km rijden op 1 acculading.quote:De huidige elektrische auto is op termijn geen alternatief voor de benzine/diesel auto. Daar is echt de waterstofauto voor nodig.
Waterstof tankstations zijn gigantisch kostbaar, een installatie kost zo'n 1,6 miljoen Euro en dan daarmee kan je in 24 uur maar 36 auto's tanken.quote:Elke autofabrikant zal zich daarop gaan richten. Dat betekent dat er op een gegeven moment ook betaalbare waterstofauto's zullen komen, waardoor er meer op de weg verschijnen en het voor tankstations steeds interessanter zal worden om te investeren in waterstoftanks. In Duitsland begint het netwerk aan waterstof tankstations langzaam van de grond te komen, dus dat gaat ook hier gebeuren.
Ik geloof er geen reet van...quote:Op woensdag 15 januari 2020 23:52 schreef Accordtje het volgende:
Het elektrisch rijden met de stekker is een tussenvorm naar de waterstofauto toe. Op korte termijn zullen veel fabrikanten zich dus nog richten op de elektrische auto (ze worden immers gedwongen door de Europese regelgeving), maar op de langere termijn gaat de waterstofauto het winnen.
De huidige vorm met de stekker is ook niet geschikt om massaal op over te stappen. Er is simpelweg onvoldoende capaciteit om iedereen elektrisch te laten rijden. Neem een parkeergarage. Op het moment dat iedereen elektrisch rijdt en de auto aan de laadpaal hangt is meteen het stroomnetwerk overbelast.
De huidige elektrische auto is op termijn geen alternatief voor de benzine/diesel auto. Daar is echt de waterstofauto voor nodig. Elke autofabrikant zal zich daarop gaan richten. Dat betekent dat er op een gegeven moment ook betaalbare waterstofauto's zullen komen, waardoor er meer op de weg verschijnen en het voor tankstations steeds interessanter zal worden om te investeren in waterstoftanks. In Duitsland begint het netwerk aan waterstof tankstations langzaam van de grond te komen, dus dat gaat ook hier gebeuren.
Audi-rijders blazen al in een Tesla.quote:Op donderdag 16 januari 2020 08:14 schreef Beathoven het volgende:
Audi's achterstand op de markt in techniek wordt maar weer eens pijnlijk duidelijk.
Dit ja. Waterstof is een nicheproduct met veel verspilling van energie in het proces.quote:Op donderdag 16 januari 2020 08:14 schreef Beathoven het volgende:
Audi's achterstand op de markt in techniek wordt maar weer eens pijnlijk duidelijk.
Nee, onjuist. Ten eerste kost op waterstof rijden drie keer zoveel elektriciteit als met een BEV. Zeer slecht voor CO2 uitstoot dus.quote:Op woensdag 15 januari 2020 23:52 schreef Accordtje het volgende:
Het elektrisch rijden met de stekker is een tussenvorm naar de waterstofauto toe. Op korte termijn zullen veel fabrikanten zich dus nog richten op de elektrische auto (ze worden immers gedwongen door de Europese regelgeving), maar op de langere termijn gaat de waterstofauto het winnen.
De huidige vorm met de stekker is ook niet geschikt om massaal op over te stappen. Er is simpelweg onvoldoende capaciteit om iedereen elektrisch te laten rijden. Neem een parkeergarage. Op het moment dat iedereen elektrisch rijdt en de auto aan de laadpaal hangt is meteen het stroomnetwerk overbelast.
De huidige elektrische auto is op termijn geen alternatief voor de benzine/diesel auto. Daar is echt de waterstofauto voor nodig. Elke autofabrikant zal zich daarop gaan richten. Dat betekent dat er op een gegeven moment ook betaalbare waterstofauto's zullen komen, waardoor er meer op de weg verschijnen en het voor tankstations steeds interessanter zal worden om te investeren in waterstoftanks. In Duitsland begint het netwerk aan waterstof tankstations langzaam van de grond te komen, dus dat gaat ook hier gebeuren.
Verdomme, je had het allemaal al uitgelegd.quote:Op donderdag 16 januari 2020 00:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik zie niet in waarom de waterstofauto het zou winnen. Op alle fronten veel complexere, duurdere techniek en 3x minder efficiënt.
Daarnaast is een waterstofauto een elektrische auto, alleen de energieopslag is anders.
[..]
Dat zou het geval zijn als van vandaag op morgen alle auto's elektrisch zouden zijn.
Dat gaat echter in kleine hoeveelheden van maximaal 400.000 stuks per jaar (nu nog zo'n 45.000 per jaar) dus het zal nog zeker 25 tot 30 jaar duren voor 98% van de bestaande auto's vervangen zijn door elektrische auto's.
Laders kunnen slim samenwerken en de laadstroom verdelen als het nodig is.
Het is gewoon geen probleem, tenzij alle auto's morgen elektrisch zijn.
[..]
Waarom zou het geen alternatief zijn? Tesla komt dit jaar (of begin volgend jaar) al met de eerste 600 mile auto. In de praktijk zo'n 850km rijden op 1 acculading.
[..]
Waterstof tankstations zijn gigantisch kostbaar, een installatie kost zo'n 1,6 miljoen Euro en dan daarmee kan je in 24 uur maar 36 auto's tanken.
De waterstof moet namelijk op 800 bar druk gebracht worden en op -40 graden gebracht worden om het te kunnen tanken en dat duurt lang.
[ afbeelding ]
Ik zie waterstofauto's meer als een speeltje, niet als een serieuze optie.
Maar als ik ongelijk krijg over 10 jaar (en FOK! bestaat nog) dan mag je me deze quote in m'n gezicht slaan
De Taycan is bedoeld als elektrische Porsche. Met een 911 rij je ook van pomp naar pomp.quote:Op donderdag 16 januari 2020 08:39 schreef nils7 het volgende:
Uit dezelfde VAG groep:
https://www.bloomberg.com(...)-200-mile-range-mark
Dat is gewoon 60 km minder dan een E-Niro.
Uiteraard is een Kia geen Porsche maar je verwacht van een Luxe product dat het eerder in de buurt komt van een Model voor die prijs.
Daarmee scheelt het gewoon 130 km.
Of zou je bij de Porsche enkel betalen voor het premium leder, premium aluminium, premium voorruit want je kan moeilijk zeggen dat je voor de techniek betaald, welke zelfs inferieur is aan een Kia.
Fixedquote:Op donderdag 16 januari 2020 09:09 schreef VEM2012 het volgende:
Kortom: voor personenauto’s is waterstof nu nog geen goed alternatief.
Nope. De nadelen zijn niet tijdelijk. Ze zijn al decennia aan het worstelen met waterstof voor auto’s. Mijn vader is daar nog mee bezig geweest en die is al meer dan 25 jaar geleden overleden. De problemen waar hij mij over vertelde zijn er nu nog steeds.quote:
In de jaren '50 dachten mensen hetzelfde over de electrische auto. Je hebt geen visie.quote:
Vertel eens, waarom in jouw visie heeft de brandstofcel meer toekomst dan de BEV.quote:Op donderdag 16 januari 2020 09:37 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
In de jaren '50 dachten mensen hetzelfde over de electrische auto. Je hebt geen visie.
Omdat BEV zo'n infantiele afkorting is.quote:Op donderdag 16 januari 2020 09:46 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Vertel eens, waarom in jouw visie heeft de brandstofcel meer toekomst dan de BEV.
O, je wilde alleen maar even trollen. Ok dan!quote:Op donderdag 16 januari 2020 09:46 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Omdat BEV zo'n infantiele afkorting is.
Je weet ook dat het een elektrische Panamera is en die rijdt niet van pomp naar pompquote:Op donderdag 16 januari 2020 09:15 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De Taycan is bedoeld als elektrische Porsche. Met een 911 rij je ook van pomp naar pomp.
Neemt niet weg dat Tesla nog altijd een gigantische voorsprong heeft op de rest en dat zie je nu goed terug bij de Taycan.
Het comprimeren naar 800 bar, het koelen naar -40 graden, de complexe techniek die het duur maakt, het lage rendement. Dat zijn geen dingen die men gaat oplossen.quote:
Ook de Panamera zuipt als een Russische bootwerker.quote:Op donderdag 16 januari 2020 10:13 schreef nils7 het volgende:
[..]
Je weet ook dat het een elektrische Panamera is en die rijdt niet van pomp naar pomp
Had wel verwacht dat voor een dubbele prijs je minstens Model S specificaties kan halen ipv nog niet eens aan een Model 3 SR komt
Ik wilde je alleen even wijzen op een onvolkomenheid. En misschien je kortzichtigheid. Het feit dat jouw vader 'er ook wel eens mee bezig is geweest' is natuurlijk weinig relevant.quote:Op donderdag 16 januari 2020 09:56 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
O, je wilde alleen maar even trollen. Ok dan!
quote:Op donderdag 16 januari 2020 09:09 schreef VEM2012 het volgende:
Kortom: voor personenauto’s is waterstof nu nog geen goed alternatief.
Die is makkelijk: net zoals de kloof tussen auto's op fossiele brandstoffen en auto's op batterijen gedicht is.quote:Op donderdag 16 januari 2020 10:17 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ga mij eens vertellen hoe die kloof gedicht gaat worden.
Dat klopt wel.quote:Op donderdag 16 januari 2020 10:24 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ook de Panamera zuipt als een Russische bootwerker.
De Taycan is natuurlijk op veel punten veel beter dan de M3 SR. Niet op gebied van range, maar bij Porsche gaan ze ervan uit dat je naast de Taycan (voor dagelijks gebruik) een 911 hebt (weekend) en een Cayenne voor de lange trips.
Zoiets.
Degenen die ik spreek die de Taycan besteld hebben of willen bestellen interesseert die range ook eigenlijk helemaal niets.
De productie van waterstof uit duurzame bronnen is juist een groot probleem.quote:Op donderdag 16 januari 2020 10:24 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ik wilde je alleen even wijzen op een onvolkomenheid. En misschien je kortzichtigheid. Het feit dat jouw vader 'er ook wel eens mee bezig is geweest' is natuurlijk weinig relevant.
Aangezien in de toekomst alle electriciteit opgewekt wordt met duurzame bronnen, is de produktie van waterstof dan ook geen probleem.
Grappig, met dat "palladium" zijn ze ook al sinds de 60's bezig (Lässer, Lewis, Wicke & Brodowsky) maar ook daar zien we nog geen resultaat van.quote:En opslaan onder druk in een tank is misschien nu nog de praktijk, maar er wordt al geruime tijd gekeken naar opslag in andere materialen (Palladium kan bijvoorbeeld 900 keer zijn eigen volume in waterstof opnemen).
Dus ik heb jouw stelling correct aangepast:
[..]
Dus jij denkt dat een kloof (o.a. die van het rendement) die bestaat vanwege natuurkundige wetten en eigenschappen gedicht gaat worden?quote:Op donderdag 16 januari 2020 10:26 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Die is makkelijk: net zoals de kloof tussen auto's op fossiele brandstoffen en auto's op batterijen gedicht is.
Rond de tijd dat ze dat (op zijn vroegst) opgelost hebben is de range van de BEV’s met lange range al opgelopen tot 1.000 km en kun je in 10 minuten daar 600 km aan toevoegen.quote:Op donderdag 16 januari 2020 10:24 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ik wilde je alleen even wijzen op een onvolkomenheid. En misschien je kortzichtigheid. Het feit dat jouw vader 'er ook wel eens mee bezig is geweest' is natuurlijk weinig relevant.
Aangezien in de toekomst alle electriciteit opgewekt wordt met duurzame bronnen, is de produktie van waterstof dan ook geen probleem.
En opslaan onder druk in een tank is misschien nu nog de praktijk, maar er wordt al geruime tijd gekeken naar opslag in andere materialen (Palladium kan bijvoorbeeld 900 keer zijn eigen volume in waterstof opnemen).
Dus ik heb jouw stelling correct aangepast:
[..]
Nee. Veel mensen roepen dat Tesla al snel failliet zal zijn want de een na de andere gewone autoproducent gaat erop en erover, terwijl zelfs VAG verklaard heeft ver achter te liggen op Tesla.quote:Op donderdag 16 januari 2020 10:30 schreef nils7 het volgende:
[..]
Dat klopt wel.
Maar net zoals Audi valt Porsche onder VAG en bedoelde het meer om aan te geven dat ze nergens, qua techniek, een voorsprong of op gelijke hoogte zijn.
Hoho, hij is een visionair!quote:Op donderdag 16 januari 2020 10:38 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dus jij denkt dat een kloof (o.a. die van het rendement) die bestaat vanwege natuurkundige wetten en eigenschappen gedicht gaat worden?
In een ander topic al eens geplaatst recentelijk.quote:Op donderdag 16 januari 2020 10:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik heb ook een tijd lang gedacht dat waterstof de brandstof van de toekomst zou worden.
Maar met de snelle opkomst en ontwikkeling van de elektrische auto en toename van de energiedichtheid van accu's ben ik sinds ruim 5 jaar wel "om".
"Waterstofauto's zijn de auto's van de toekomst en dat zullen ze altijd blijven".
Hier ook. Vanuit mijn vader geïnteresseerd geraakt en dus ook altijd veel over gelezen. Mercedes ging in de jaren 80 er vol op inzetten. Een stille dood gestorven.quote:Op donderdag 16 januari 2020 10:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik heb ook een tijd lang gedacht dat waterstof de brandstof van de toekomst zou worden.
Maar met de snelle opkomst en ontwikkeling van de elektrische auto en toename van de energiedichtheid van accu's ben ik sinds ruim 5 jaar wel "om".
"Waterstofauto's zijn de auto's van de toekomst en dat zullen ze altijd blijven".
Je neemt gratis electriciteit en daar maak je waterstof mee.quote:Op donderdag 16 januari 2020 10:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
De productie van waterstof uit duurzame bronnen is juist een groot probleem.
Maar in het heden wordt er ook al geexperimenteerd met metaalhydriden van lichte metalen. En met de opslag in nanodeeltjes.quote:Palladium is 30x zo schaars als goud. Zal interessant worden hoe duur dat wordt als de hele wereld daar op gaat rijden.
In 2019.quote:En ook dan blijft het 2,5 tot 3x minder efficiënt om op waterstof te rijden dan de elektriciteit rechtstreeks in een batterij op te slaan.
Rendement wordt gemeten in euro's. Als de produktie gratis is, is dat niet relevant meer.quote:Op donderdag 16 januari 2020 10:38 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dus jij denkt dat een kloof (o.a. die van het rendement) die bestaat vanwege natuurkundige wetten en eigenschappen gedicht gaat worden?
Kortzichtig.quote:Op donderdag 16 januari 2020 10:38 schreef VEM2012 het volgende:
Rond de tijd dat ze dat (op zijn vroegst) opgelost hebben is de range van de BEV’s met lange range al opgelopen tot 1.000 km en kun je in 10 minuten daar 600 km aan toevoegen.
Kortzichtig.quote:De brandstofcel heeft dan nog alle andere problemen.
Kortzichtigquote:Wat echt kortzichtig is, is denken dat 3 keer zoveel windmolens plaatsen, 3 keer zoveel zonnepanelen, 3x zoveel waterkrachtcentrales, enz. ‘geen probleem’ is.
In de waterstofeconomie maken we allemaal ons eigen waterstof thuis.quote:En dat nog afgezien van het gemak van de BEV die gewoon thuis kan worden gevuld, in plaats van onderweg. Tanken is voor niemand een hobby.
Gratis elektriciteit.quote:Op donderdag 16 januari 2020 11:26 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Rendement wordt gemeten in euro's. Als de produktie gratis is, is dat niet relevant meer.
Ah, ik zie dat de argumenten op zijn.quote:
Waarom zou je in godsnaam zelf waterstof gaan maken in huis?quote:Op donderdag 16 januari 2020 11:29 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Kortzichtig.
[..]
Kortzichtig.
[..]
Kortzichtig
[..]
In de waterstofeconomie maken we allemaal ons eigen waterstof thuis.
Met andere woorden: je bent kortzichtig.
Er zal nooit gratis elektriciteit zijn. Dat weet je zelf hopelijk ook.quote:Op donderdag 16 januari 2020 11:37 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ah, ik zie dat de argumenten op zijn.
Omdat in de waterstofeconomie al onze energie uit waterstof komt. Nul vervuiling, namelijk.quote:Op donderdag 16 januari 2020 11:38 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Waarom zou je in godsnaam zelf waterstof gaan maken in huis?
Da's schrikken, he, gratis energie. Daar gaat je verdienmodel.quote:Op donderdag 16 januari 2020 11:39 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Er zal nooit gratis elektriciteit zijn. Dat weet je zelf hopelijk ook.
Leg nu na dit gelul eens uit waarom je elektriciteit om zou gaan zetten in waterstof met alle verliezen die daarbij horen, om vervolgens die waterstof weer om te zetten in elektriciteit thuis, waardoor je een explosief in huis moet bewaren.quote:Op donderdag 16 januari 2020 11:41 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Omdat in de waterstofeconomie al onze energie uit waterstof komt. Nul vervuiling, namelijk.
Heb jij nog nooit van de waterstofeconomie gehoord?
Hoe kom jij aan gratis elektriciteit? Leg uit.quote:Op donderdag 16 januari 2020 11:42 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Da's schrikken, he, gratis energie. Daar gaat je verdienmodel.
Ach, wat doe je toch weer dramatisch. Gewoon, omdat het kan.quote:Op donderdag 16 januari 2020 11:44 schreef VEM2012 het volgende:
Leg nu na dit gelul eens uit waarom je elektriciteit om zou gaan zetten in waterstof met alle verliezen die daarbij horen, om vervolgens die waterstof weer om te zetten in elektriciteit thuis, waardoor je een explosief in huis moet bewaren.
Toe, doe dan!
Nou, je hebt de zon. En de wind.quote:Op donderdag 16 januari 2020 11:44 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Hoe kom jij aan gratis elektriciteit? Leg uit.
En hoe ga jij daar magisch gratis elektriciteit van maken?quote:Op donderdag 16 januari 2020 11:47 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Nou, je hebt de zon. En de wind.
quote:Op donderdag 16 januari 2020 11:46 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ach, wat doe je toch weer dramatisch. Gewoon, omdat het kan.
Overigens heb je geen verliezen. De electriciteit is namelijk gratis.
Zon en wind zijn gratis, daar hebben we geen discussie over.quote:Op donderdag 16 januari 2020 11:47 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Nou, je hebt de zon. En de wind.
Ik draai nergens om heen. Net zoals jij over 10 jaar met je Tesla op 1 AA batterij 1000km kunt rijden, heb ik een 4000TWh zonnecel voor 5 cent. Dat is wel aardig het equivalent van 'gratis'.quote:Op donderdag 16 januari 2020 11:55 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
En hoe ga jij daar magisch gratis elektriciteit van maken?
Draai er nou eens niet zo omheen!
Vermoeiend, van die figuren die stug vol blijven houden in het uitbraken van onzin.quote:Op donderdag 16 januari 2020 11:57 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ik draai nergens om heen. Net zoals jij over 10 jaar met je Tesla op 1 AA batterij 1000km kunt rijden, heb ik een 4000TWh zonnecel voor 5 cent. Dat is wel aardig het equivalent van 'gratis'.
quote:Op donderdag 16 januari 2020 11:57 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ik draai nergens om heen. Net zoals jij over 10 jaar met je Tesla op 1 AA batterij 1000km kunt rijden, heb ik een 4000TWh zonnecel voor 5 cent. Dat is wel aardig het equivalent van 'gratis'.
Op een mooie dag valt maximaal 1.000Watt per m2 oppervlak. Huidige zonnepanelen (300Wp en 1,65m2 oppervlak) kunnen daar zo'n 21% van omzetten, dus het rendement kan maximaal nog 5x beter dan nu.quote:Op donderdag 16 januari 2020 11:57 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ik draai nergens om heen. Net zoals jij over 10 jaar met je Tesla op 1 AA batterij 1000km kunt rijden, heb ik een 4000TWh zonnecel voor 5 cent. Dat is wel aardig het equivalent van 'gratis'.
Ja, je zal wel moe worden van jezelf.quote:Op donderdag 16 januari 2020 12:01 schreef VEM2012 het volgende:
Vermoeiend, van die figuren die stug vol blijven houden in het uitbraken van onzin.
Je doet werkelijk geen enkele moeite om je posts te onderbouwen.quote:Op donderdag 16 januari 2020 12:03 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ja, je zal wel moe worden van jezelf.
Zooooo visieloos.quote:Op donderdag 16 januari 2020 12:02 schreef TheFreshPrince het volgende:
Dus nee, er komen geen 4000TWp zonnecellen en zeker niet voor 5 cent.
Jij toch ook niet? Je blijft jeremieen over dingen in 2019, maar we hebben het niet over 2019.quote:Op donderdag 16 januari 2020 12:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
Je doet werkelijk geen enkele moeite om je posts te onderbouwen.
Nogmaals als ze al zouden bestaan, waarom niet op het dak en/of motorkap van de auto zelf ipv omzetten in waterstof.quote:
En als de zon niet schijnt?quote:Op donderdag 16 januari 2020 12:07 schreef nils7 het volgende:
[..]
Nogmaals als ze al zouden bestaan, waarom niet op het dak en/of motorkap van de auto zelf ipv omzetten in waterstof.
Nooit meer laden of tanken....
Nogmaals, natuurkunde.quote:
Met dat soort getallen die jij noemt laadt het ding bijna 's nachts nog op.quote:Op donderdag 16 januari 2020 12:09 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
En als de zon niet schijnt?
Makkelijk.quote:Op donderdag 16 januari 2020 12:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
Nogmaals, natuurkunde.
Er valt 1.000Watt licht per m2 waarmee je bij 100% rendement dus maximaal 1.000Wp panelen kan produceren.
1TWp = 1.000.000.000.000 Wp
Bij 100% rendement bij het omzetten van licht naar stroom (is nu 21% voor normale PV panelen) zou je dus zonnepanelen met een oppervlak van 1.000.000.000m2 moeten produceren, ofwel 1.000.000 vierkante kilometer maar dat keer 4.000 (want jouw paneel is 4.000TWp). Ofwel, een zonnepaneel met het oppervlak van 6.000 keer de staat Texas.
En dat voor 5 cent.
Ad van Wijk, dé voorvechter van de waterstofeconomie in Nederland.quote:
Ah, ok, een Prof. Dr. die toevallig iets anders roept dan jij wil, weet niet waar hij het over heeft. Helder.quote:Op donderdag 16 januari 2020 12:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ad van Wijk, dé voorvechter van de waterstofeconomie in Nederland.
Het artikel is uit 2016.
Hij zegt "binnen 10 jaar haalt de waterstofauto de bEV in".
Hij heeft nog 6 jaar om die weddenschap te winnen.
Ad van Wijk is een bekende in de scene, die duikt in bijna ieder Nederlands artikel op.quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:00 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ah, ok, een Prof. Dr. die toevallig iets anders roept dan jij wil, weet niet waar hij het over heeft. Helder.
Maar een Prof. Dr. die toevallig iets anders roept dan jij wil, weet niet waar hij het over heeft. Helder.quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:01 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ad van Wijk is een bekende in de scene, die duikt in ieder Nederlands artikel op.
Roepen dat een commercieel bedrijf vertrouwt op korte termijn geld binnenharken is wel een aardige open deur. En geen enkele garantie voor wat er over 10 jaar gebeurt.quote:Verder wordt er in 2016 nog gezegd dat Shell inzet op rijden op waterstof maar sinds 2018 is de trend juist dat Shell inzet op het plaatsen van laadpalen.
Het maakt mij niet uit wie het roept, maar zodra iemand roept dat elektrische auto’s uren moeten laden, dan weet ik dat iemand de feiten niet kent of wenst te negeren.quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:03 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Maar een Prof. Dr. die toevallig iets anders roept dan jij wil, weet niet waar hij het over heeft. Helder.
Dat heb ik in geen enkele zin gesteld.quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:03 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Maar een Prof. Dr. die toevallig iets anders roept dan jij wil, weet niet waar hij het over heeft. Helder.
[..]
6 jaar, hij heeft nog 6 jaar om z'n gelijk te krijgen.quote:Roepen dat een commercieel bedrijf vertrouwt op korte termijn geld binnenharken is wel een aardige open deur. En geen enkele garantie voor wat er over 10 jaar gebeurt.
Want jij tankte vroeger je normale auto ook altijd tot driekwart vol?quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:11 schreef VEM2012 het volgende:
Het maakt mij niet uit wie het roept, maar zodra iemand roept dat elektrische auto’s uren moeten laden, dan weet ik dat iemand de feiten niet kent of wenst te negeren.
Hyundai zegt dat ze in 2030 fuelcell auto's produceren die goedkoper zijn dan electrische voertuigen op batterijen. Is geen Prof. Dr.quote:Dus leuk dat hij professor is, dat maakt wat hij zegt nog niet waar en zijn voorspelling gaat op zeker niet uitkomen.
Vrijwel elke kundige wetenschapper roept 'hybrid'.quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:14 schreef TheFreshPrince het volgende:
Er zijn namelijk ook kundige wetenschappers met elektrische auto's bezig, die wedden op een ander paard.
Oh, er is een deadline? Als hij niet in zes jaar gelijk krijgt, gaan alle fuelcell auto's door de shredder, of zo?quote:6 jaar, hij heeft nog 6 jaar om z'n gelijk te krijgen.
Die 10 jaar is zijn eigen weddenschap. Dat heb ik niet bedacht.quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:19 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Vrijwel elke kundige wetenschapper roept 'hybrid'.
[..]
Oh, er is een deadline? Als hij niet in zes jaar gelijk krijgt, gaan alle fuelcell auto's door de shredder, of zo?
Kijk, de teller staat weer op nul en het is wéér "over 10 jaar".quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:17 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Want jij tankte vroeger je normale auto ook altijd tot driekwart vol?
[..]
Hyundai zegt dat ze in 2030 fuelcell auto's produceren die goedkoper zijn dan electrische voertuigen op batterijen. Is geen Prof. Dr.
Nou, ik vul de Cayenne eigenlijk nooit volledig af. Als het vulpistool afslaat vind ik het best. Dan krijg je er toch echt wel nog een flink aantal liters bij als je wil. Dus ergens tussen de 90-95%.quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:17 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Want jij tankte vroeger je normale auto ook altijd tot driekwart vol?
[..]
Hyundai zegt dat ze in 2030 fuelcell auto's produceren die goedkoper zijn dan electrische voertuigen op batterijen.
Bron?quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:19 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Vrijwel elke kundige wetenschapper roept 'hybrid'.
Is geen antwoord op mijn vraag.quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
Die 10 jaar is zijn eigen weddenschap. Dat heb ik niet bedacht.
Het is ook geen vraag toch? Of was je serieus over die shredder?quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:23 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Is geen antwoord op mijn vraag.
Je weet dat er helemaal geen teller is, toch?quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:21 schreef TheFreshPrince het volgende:
Kijk, de teller staat weer op nul en het is wéér "over 10 jaar".
Dat hoor ik bij waterstofauto's al heel lang, dat "over 10 jaar dan..."
Ja, we zitten toch al op 5 promille volledig electrische auto's in Nederland.Wow!quote:Ondertussen verdubbelt het aantal verkochte elektrische auto's ongeveer ieder jaar.
Hij gaat zichzelf ook echt verdedigen. Hilarisch.quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:22 schreef VEM2012 het volgende:
Nou, ik vul de Cayenne eigenlijk nooit volledig af. Als het vulpistool afslaat vind ik het best. Dan krijg je er toch echt wel nog een flink aantal liters bij als je wil. Dus ergens tussen de 90-95%.
Maar wel 10% van alle verkochte auto's in 2019 was elektrisch.quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:28 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Je weet dat er helemaal geen teller is, toch?
[..]
Ja, we zitten toch al op 5 promille volledig electrische auto's in Nederland.Wow!
Wacht maar tot de subsidies er af zijn. De enige reden dat mensen electrische auto's kopen is voor hun portemonnee. En als Hyundai in 2030 fuelcell auto's produceert die goedkoper zijn dan electrische voertuigen op batterijen, dan gaan mensen die kopen.quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Maar wel 10% van alle verkochte auto's in 2019 was elektrisch.
Sinds de introductie van de bEV in Nederland ieder jaar (bijna) een verdubbeling van de verkopen.
2017: 7.964
2018: 24.024
2019: ~45.000
Als jij mij een vraag stelt, dan krijg je normaal antwoord.quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:29 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Hij gaat zichzelf ook echt verdedigen. Hilarisch.
Je bedoelt de subsidies die ook op waterstofauto's zitten? Dat zou op beiden hetzelfde effect hebben. Al is het niet echt een subsidie, het is meer dat de BPM nu gekoppeld is aan de directe uitstoot CO2 per kilometer. En die hebben hEV's en bEV's niet.quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:34 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Wacht maar tot de subsidies er af zijn. De enige reden dat mensen electrische auto's kopen is voor hun portemonnee. En als Hyundai in 2030 fuelcell auto's produceert die goedkoper zijn dan electrische voertuigen op batterijen, dan gaan mensen die kopen.
Ik struikelde in het begin al over zoveel onwaarheden dat ik opgehouden ben met lezen.quote:
Het mooie is dat deze professor wel ingaat op zowel de omzetverliezen van bEV als hEV, dus niet "kritiekloos" zoals onze professor Ad van Wijk.quote:Als een waterstofauto met groene waterstof wordt aangedreven, heeft hij 2,4 keer meer energie nodig dan een klassieke elektrische auto, zegt professor Manfred Schrödl van de TU Wenen. Hij beschouwt waterstof niet als een geschikte energiebron voor individueel personenvervoer.
Niemand tankt zijn auto tot 75%, dus dat de Prof. Dr. de aanname doet dat je een electrisch auto op batterijen tot 100% (of 95%) laadt, is echt heel normaal. Behalve misschien voor een proleet met een Tesla die kostte wat kost zijn speeltje moet verdedigen. En die nu gaat antwoorden met 'maar wanneer gebruik je nou de volledige lading?'. Ik bespeur een Stockholmsyndroom.quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:35 schreef VEM2012 het volgende:
Als jij mij een vraag stelt, dan krijg je normaal antwoord.
Natuurlijk is het een subsidie. Dat kun je om emotionele redenen aanvechten, maar dat is precies wat het is.quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:36 schreef TheFreshPrince het volgende:
Al is het niet echt een subsidie,
Een brandstofcel wordt ook niet tot 100% getankt.quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:42 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Niemand tankt zijn auto tot 75%, dus dat de Prof. Dr. de aanname doet dat je een electrisch auto op batterijen tot 100% (of 95%) laadt, is echt heel normaal. Behalve misschien voor een proleet met een Tesla die kostte wat kost zijn speeltje moet verdedigen. En die nu gaat antwoorden met 'maar wanneer gebruik je nou de volledige lading?'. Ik bespeur een Stockholmsyndroom.
Het is geen subsidie, het is een belasting op CO2 uitstoot geworden. Als jij met je brandstofauto 0 gram CO2 per km kan uitstoten betaalt de koper ook geen BPM. Hoe lager de directe uitstoot, hoe lager de BPM.quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:44 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Natuurlijk is het een subsidie. Dat kun je om emotionele redenen aanvechten, maar dat is precies wat het is.
Er gaat 1 miljoen euro subsidie naar ieder waterstof tankstation en zelfs dan is die nog niet rendabel.quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:34 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Wacht maar tot de subsidies er af zijn. De enige reden dat mensen electrische auto's kopen is voor hun portemonnee. En als Hyundai in 2030 fuelcell auto's produceert die goedkoper zijn dan electrische voertuigen op batterijen, dan gaan mensen die kopen.
Wat deze Oostenrijkse professor doet, is dat hij blijft hangen in het heden (zoals jij en VEM ook doen). Als alle professoren dat zouden doen, zouden we nooit ergens komen.quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
https://www.bright.nl/nieuws/artikel/4836276/waterstof-auto-ongeschikt-waterstofauto-elektrische-auto
Het mooie is dat deze professor wel ingaat op zowel de omzetverliezen van bEV als hEV, dus niet "kritiekloos" zoals onze professor Ad van Wijk.
Dat is ook wel een punt, mensen worden blijkbaar graag genaaid.quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:47 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Er gaat 1 miljoen euro subsidie naar ieder waterstof tankstation en zelfs dan is die nog niet rendabel.
De reden dat er mensen zijn die willen dat waterstof slaagt is simpel: het houdt het businessmodel van de tankstations in stand en maakt belastingheffing op automobiliteit gemakkelijker. Dat is de enige reden.
Maar misschien dat jij dat wel een goed idee vindt: uitgeknepen worden door Shell en de overheid (ten aanzien van die laatste maak ik mij weinig illusies, die komen het geld toch wel bij je halen).
Het is heel ongebruikelijk om onderweg een Tesla tot 100% op te laden, want inefficiënt. Het is gewoon een andere auto, dus andere gebruiken.quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:42 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Niemand tankt zijn auto tot 75%, dus dat de Prof. Dr. de aanname doet dat je een electrisch auto op batterijen tot 100% (of 95%) laadt, is echt heel normaal. Behalve misschien voor een proleet met een Tesla die kostte wat kost zijn speeltje moet verdedigen. En die nu gaat antwoorden met 'maar wanneer gebruik je nou de volledige lading?'. Ik bespeur een Stockholmsyndroom.
Als je in het heden blijft hangen zou je stellen dat watertstofauto's de bEV gaan inhalen omdat daar geen vooruitgang in zit.quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:48 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Wat deze Oostenrijkse professor doet, is dat hij blijft hangen in het heden (zoals jij en VEM ook doen). Als alle professoren dat zouden doen, zouden we nooit ergens komen.
De toekomst van zowel de brandstofcel als de accu is vrij goed in kaart gebracht.quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:48 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Wat deze Oostenrijkse professor doet, is dat hij blijft hangen in het heden (zoals jij en VEM ook doen). Als alle professoren dat zouden doen, zouden we nooit ergens komen.
Ik bespeur wat emotie.quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:46 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het is geen subsidie, het is een belasting op CO2 uitstoot geworden. Als jij met je brandstofauto 0 gram CO2 per km kan uitstoten betaalt de koper ook geen BPM. Hoe lager de directe uitstoot, hoe lager de BPM.
En zoals ik zei, het geldt ook voor waterstofauto's dus wat dat betreft is het geen voordeel of nadeel t.o.v. elkaar.
Lijkt me een vrij statische toelichting.quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:56 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ik bespeur wat emotie.
Want de 30 ton aan batterijen gaat niet ten kostte van het laadvermogen.quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:50 schreef Digi2 het volgende:
Maar voor vrachtwagens ligt het dan eerder voor de hand dat men snelle accuwisselstations gaat gebruiken.
Elektrisch is gewoon een hype zoals benzine het ook ooit won op gemak. Zodra er iemand op staat met een goed alternatief, loopt het weer leeg.quote:Op donderdag 16 januari 2020 10:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik heb ook een tijd lang gedacht dat waterstof de brandstof van de toekomst zou worden.
Maar met de snelle opkomst en ontwikkeling van de elektrische auto en toename van de energiedichtheid van accu's ben ik sinds ruim 5 jaar wel "om".
"Waterstofauto's zijn de auto's van de toekomst en dat zullen ze altijd blijven".
You think?quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:50 schreef VEM2012 het volgende:
Het is heel ongebruikelijk om onderweg een Tesla tot 100% op te laden, want inefficiënt.
Het blijft subsidie. Verkapt, maar toch.quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Lijkt me een vrij statische toelichting.
Aan wat voor alternatief denk je dan?quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:57 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Elektrisch is gewoon een hype zoals benzine het ook ooit won op gemak. Zodra er iemand op staat met een goed alternatief, loopt het weer leeg.
Dat kan waterstof zijn, maar ook weer iets heel anders wat nu nog gigantisch ongeloofwaardig lijkt. Nu elektrisch rijden geen geld meer oplevert gaan we zien in hoeverre het wat uit maakt.quote:Op donderdag 16 januari 2020 14:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Aan wat voor alternatief denk je dan?
Wat je het ook noemt...quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:59 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Het blijft subsidie. Verkapt, maar toch.
Die weet ik! Waterstof, natuurlijk.quote:Op donderdag 16 januari 2020 14:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Aan wat voor alternatief denk je dan?
Dat heb ik ook niet gezegd.quote:Op donderdag 16 januari 2020 14:01 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Wat je het ook noemt...
Het is sowieso niet een voordeel voor de bEV t.o.v. de hEV.
Elektrisch rijden geen geld meer oplevert?quote:Op donderdag 16 januari 2020 14:01 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dat kan waterstof zijn, maar ook weer iets heel anders wat nu nog gigantisch ongeloofwaardig lijkt. Nu elektrisch rijden geen geld meer oplevert gaan we zien in hoeverre het wat uit maakt.
Je valt min of meer het succes van de elektrische auto aan met als reden "wacht maar tot de subsidie wegvalt"... maar dan valt die subsidie ook weg voor de waterstofauto.quote:Op donderdag 16 januari 2020 14:01 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Dat heb ik ook niet gezegd.
Wie zegt dat?quote:Op donderdag 16 januari 2020 14:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
... maar dan valt die subsidie ook weg voor de waterstofauto.
Tuurlijk. Ooit zal de BEV ook weer verdwijnen.quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:57 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Elektrisch is gewoon een hype zoals benzine het ook ooit won op gemak. Zodra er iemand op staat met een goed alternatief, loopt het weer leeg.
Wat beweegt je precies om elektrisch rijden zo keihard te verdedigen? Qua gebruiksgemak kleven er een aantal nadelen aan tov benzine, en qua milieu maakt het geen donder uit. Het is gewoon een hype, niets meer niets minder.quote:Op donderdag 16 januari 2020 14:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Elektrisch rijden geen geld meer oplevert?
Je ziet al de trend dat Shell in stroom en laadpalen stapt.
https://www.businessinsider.nl/shell-grootste-stroombedrijf-2030
Accijnzen gaan opgevangen worden door een (al dan niet Europees ingevoerde) kilometerheffing.
Het VVD heeft al aangegeven deze kabinetsperiode geen kilometerheffing in te voeren maar is wel bezig met een pilot.
2026 wordt hier en daar als genoemd als jaar van invoering, ze zullen ook wel moeten met de opkomst van de bEV.
Kwa gebruiksgemak kent het voor en nadelen.quote:Op donderdag 16 januari 2020 14:22 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Wat beweegt je precies om elektrisch rijden zo keihard te verdedigen? Qua gebruiksgemak kleven er een aantal nadelen aan tov benzine, en qua milieu maakt het geen donder uit. Het is gewoon een hype, niets meer niets minder.
Het gaat niet zozeer om het verdedigen van elektrisch rijden, het gaat meer om de nutteloosheid van rijden op waterstof (wat overigens ook elektrisch rijden is en ook een kleine li-ion accu heeft omdat een brandstofcel te weinig piekvermogen kan leveren).quote:Op donderdag 16 januari 2020 14:22 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Wat beweegt je precies om elektrisch rijden zo keihard te verdedigen? Qua gebruiksgemak kleven er een aantal nadelen aan tov benzine, en qua milieu maakt het geen donder uit. Het is gewoon een hype, niets meer niets minder.
Elektrische auto's waren 10 jaar geleden ook gigantisch inefficiënt. Je hebt maar één grote speler nodig die de eerste steen omgooit. Apple voor smartphones, Tesla voor elektrische auto's.quote:Op donderdag 16 januari 2020 14:36 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het gaat niet zozeer om het verdedigen van elektrisch rijden, het gaat meer om de nutteloosheid van rijden op waterstof (wat overigens ook elektrisch rijden is en ook een kleine li-ion accu heeft omdat een brandstofcel te weinig piekvermogen kan leveren).
Waterstof heeft een rendement dat 3x lager is dan dat van direct op elektrisch rijden.
Daarnaast kan je alleen tanken bij tankstations.
Elektrisch met accu heeft een 3x hoger rendement, is goedkoper per km en kan je thuis, op de zaak, bij de Ikea of in de straat laden. Alleen bij lange ritten die boven het bereik liggen zou je moeten wachten bij een laadpaal.
Elektrische auto's waren 10 jaar geleden juist al gigantisch efficiënt.quote:Op donderdag 16 januari 2020 14:40 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Elektrische auto's waren 10 jaar geleden ook gigantisch inefficiënt. Je hebt maar één grote speler nodig die de eerste steen omgooit. Apple voor smartphones, Tesla voor elektrische auto's.
Sorry maar smartphones waren voor de iPhone al hip.quote:Op donderdag 16 januari 2020 14:40 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Elektrische auto's waren 10 jaar geleden ook gigantisch inefficiënt. Je hebt maar één grote speler nodig die de eerste steen omgooit. Apple voor smartphones, Tesla voor elektrische auto's.
De schattingen voor de Tesla Semi gaan uit van een gewicht van ergens tussen de 7 tot 10 ton aan accus. De zware dieselmotor wordt echter vervangen door een lichtergewicht elektrisch exemplaar. De energiekosten/km zijn van een nog zwaarwegender belang voor commercieel vrachtvervoer dan voor autos.quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:57 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Want de 30 ton aan batterijen gaat niet ten kostte van het laadvermogen.
Grappig, ik was het ook net aan het uitzoeken. Dat klopt wel ongeveer.quote:Op donderdag 16 januari 2020 14:48 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De schattingen voor de Tesla Semi gaan uit van een gewicht van ergens tussen de 7 tot 10 ton aan accus. De zware dieselmotor wordt echter vervangen door een lichter elektrisch exemplaar. De energiekosten/km zijn van een nog zwaarwegender belang voor commercieel vrachtvervoer dan voor autos.
De semi gaat jullie verbazen, ik mag er helaas niet over uitwijden maar die specs zijn underpromiss overdeliverquote:Op donderdag 16 januari 2020 14:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Grappig, ik was het ook net aan het uitzoeken. Dat klopt wel ongeveer.
Elon zal het in 1x goed moeten doen. Transportbedrijven hebben een verdienmodel dus het zal spot on moeten zijn.quote:Op donderdag 16 januari 2020 14:51 schreef nils7 het volgende:
[..]
De semi gaat jullie verbazen, ik mag er helaas niet over uitwijden maar die specs zijn underpromiss overdeliver
Dan zullen ze zich bij Daf (Paccar) nog wel een hoedje gaan schrikken. Daar denken ze namelijk dat de Semi helemaal gaat floppen en dat zij de beste elektrische vrachtwagen gaan bouwen.quote:Op donderdag 16 januari 2020 14:51 schreef nils7 het volgende:
[..]
De semi gaat jullie verbazen, ik mag er helaas niet over uitwijden maar die specs zijn underpromiss overdeliver
Je hebt sowieso bedrijven nodig die denken dat zij de beste gaan bouwen, anders beginnen ze er al niet aanquote:Op donderdag 16 januari 2020 15:02 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dan zullen ze zich bij Daf (Paccar) nog wel een hoedje gaan schrikken. Daar denken ze namelijk dat de Semi helemaal gaat floppen en dat zij de beste elektrische vrachtwagen gaan bouwen.
Al heb ik een van de ontwikkelaars al kunnen betrappen op uitspraken dat ik dacht ‘hebben jullie al eens goed gekeken naar de Semi’?
Na ja laat ik het even zo zeggen, hij is ontworpen voor de Amerikaanse markt dus of die hier makkelijk de weg op komt is een tweede. Maar dat geldt voor heel veel Amerikaanse vrachtwagensquote:Op donderdag 16 januari 2020 15:02 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dan zullen ze zich bij Daf (Paccar) nog wel een hoedje gaan schrikken. Daar denken ze namelijk dat de Semi helemaal gaat floppen en dat zij de beste elektrische vrachtwagen gaan bouwen.
Al heb ik een van de ontwikkelaars al kunnen betrappen op uitspraken dat ik dacht ‘hebben jullie al eens goed gekeken naar de Semi’?
Vrachtwagens gewoon op CNG met beetje mild hybrid tech erin.quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:50 schreef Digi2 het volgende:
Energetisch is waterstof een doodlopenden route voor grootschalig gebruik. Je zou kunnen denken dat het mogelijk voor vrachtvervoer beter geschikt zou zijn vanwege het snellere tanken. Maar voor vrachtwagens ligt het dan eerder voor de hand dat men snelle accuwisselstations gaat gebruiken. Zelfs daar zie ik weinig toekomst voor waterstof.
quote:Historical Palladium Price
Period Change ($) Change %
30 Days +537.00 +29.17%
6 Months +890.00 +59.81%
1 Year +1042.00 +77.99%
5 Years +1613.00 +210.85%
De BOVAG gaat er vanuit dat de fuel cell auto het niet gaat winnen van de BEV.quote:Palladium is meer waard dan goud, met dank aan de hybride auto
De prijs van palladium, een edelmetaal dat onder meer wordt gebruikt in katalysatoren, schiet als een raket omhoog en het goedje is nu duurder dan goud. De vraag wordt vooral opgedreven door de toename van hybride auto's, strengere milieueisen en China. Maar het kan in één keer gedaan zijn met de opmars, als de elektrische auto de hybride voorbij gaat.
Elke auto heeft een katalysator waardoor de uitlaatgassen schoner of op zijn minst minder schadelijk zijn dan zonder. Dat gebeurt dankzij een chemische reactie waarbij edelmetaal als geleider dient. Dat edelmetaal kan platina zijn, of palladium. "Omdat de milieueisen steeds strenger worden, neemt de vraag naar het edelmetaal dus ook toe", zegt een woordvoerder van de BOVAG.
Edelmetaalspecialist Georgette Boele van ABN AMRO bevestigt dat. "In China worden steeds meer auto's verkocht en het land heeft de milieueisen opgevoerd."
Bovendien is voor hybride auto's, die al jaren aan een opmars bezig zijn, palladium bij uitstek de geschikte geleider. Het wordt ook gebruikt in benzineauto's, die gewild zijn in China. Tot zover de vraagkant. Het aanbod houdt juist niet over. "De grootste producenten van palladium zijn Rusland en Zuid-Afrika", weet Boele. Die landen zijn samen goed voor bijna 80 procent van de totale productie. 'Van goud zijn altijd reserves, daar zit heel veel voorraad'
De Verenigde Staten (7 procent), Canada (eveneens 7 procent) en Zimbabwe (6 procent) spelen een bescheidenere rol. "De Russische markt is vrij ondoorzichtig, maar in Zuid-Afrika speelt het een rol dat de stroomvoorziening bij de mijnen hapert, waardoor de productie belemmerd wordt", zegt Boele.
Bovendien zijn er weinig reserves, waardoor nu tekorten ontstaan. "Van goud zijn altijd reserves, in de vorm van juwelen, daar zit heel veel voorraad."
Als de goudprijs oploopt, laten mensen eerder sieraden omsmelten om te verkopen. Palladium heeft echter alleen industriële toepassingen. Wel wordt het al langer gebruikt in katalysatoren. "Dus als de prijs toeneemt, zal de recycling iets toenemen", aldus Boele. Maar dat zal niet voldoende zijn om aan de vraag tegemoet te komen.
"Het probleem is wel eindig", merkt de woordvoerder van de BOVAG op. "Want over veertig jaar rijden we allemaal elektrisch en zijn geen katalysatoren meer nodig."
Hard omhoog kan ook hard omlaag
Voorlopig loopt de prijs van palladium wel alleen maar op. "Vorig jaar is de prijs omhooggegaan van 1.400 dollar per ounce naar 1.940 dollar. Nu staat het op 2.500 dollar", zegt Boele. Ter vergelijking: voor goud wordt nu 1.550 dollar per ounce betaald.
Toch adviseert de edelmetaalspecialist niet om in het edelmetaal te investeren. "Het feit dat het bij elektrische auto's helemaal niet meer nodig is, hangt toch boven de markt. En als een prijsstijging zo hard gaat, kan het ook weer flink omlaaggaan."
De 'schattingen' over Tesla gingen ook uit van 50000 euro voor de S en 30000 euro voor de 3.quote:Op donderdag 16 januari 2020 14:48 schreef Digi2 het volgende:
De schattingen voor de Tesla Semi gaan uit van een gewicht van ergens tussen de 7 tot 10 ton aan accus.
Het snelle tanken kan een flink voordeel zijn maar of dat opweegt tegen de hogere kosten door de aanzienlijk lagere efficiëntie t.o.v. BEV valt te bezien. Ook de kosten van H2 infrastructuur om te kunnen tanken zijn nog hoog.quote:Brennstoffzellen für die Langstrecke Mit dem Wasserstoff-Lkw in die Zukunft
Nicht die Pkw, sondern ausgerechnet die tonnenschweren Laster könnten auf deutschen Autobahnen für die Klimawende sorgen. Immer mehr Konzerne wie Daimler und Bosch setzen auf Brennstoffzellen-Lkw. Die Nase vorn haben aber noch asiatische Firmen und ein US-Startup, das ein zweites Tesla werden will.
Größter Verursacher der Verkehrsemissionen
Jetzt starten Daimler & Co einen neuen Anlauf, um Wasserstoff endlich salonfähig zu machen - aber nicht mit einem Pkw, sondern mit schweren "Brummis". Denn noch immer sind Lkw die größten Dreckschleudern im Straßenverkehr. Zwei Fünftel aller Klimagas-Emissionen im Verkehr kommen aus den Auspuffrohren der Laster. Klimapolitiker sind alarmiert. Sie sehen mit Sorge, dass die Menge der Lastwagen auf deutschen und europäischen Straßen und Autobahnen immer weiter wächst – zu Lasten der Umwelt.
Nun zieht Brüssel die Notbremse und setzt die Nutzfahrzeughersteller unter Zugzwang. Bis 2025 müssen die Lkw-Bauer die CO2-Emissionen durchschnittlich um 15 Prozent, bis 2030 gar um 30 Prozent senken. Schaffen sie das nicht, drohen ihnen hohe Strafen.
Brennstoffzellen-Lkws als Langstrecken-Alternative
Um solche Geldbußen zu verhindern, arbeitet die Branche mit Hochdruck an emissionsarmen "Brummis". Daimler-Vorstand Martin Daum spricht von einer "Mond-Mission", die die Industrie zu bewältigen hat. Für kurze Strecken setzen die Hersteller auf Elektro-Laster, für längere Strecken auf Wasserstoff-Lkw. Je größer ein Fahrzeug sei und je weiter es fahre, desto mehr Sinn mache es, den Strom für einen Elektroantrieb durch eine Brennstoffzelle zu produzieren und nicht tonnenschwere Batterien mitzutransportieren, meint Daimler-Truckchef Daum. Laster mit Brennstoffzelle kommen auf eine deutlich höhere Reichweite als batteriegetriebene Fahrzeuge, lassen sich schneller binnen fünf Minuten auftanken und verwenden weniger kritische Rohstoffe. Einziger Nachteil ist der deutlich geringere Wirkungsgrad.
Gezien het feit dat lithium batterijen steeds beter en goedkoper worden is een auto die op waterstof rijdt geen economisch rendabel alternatief. Voor vrachtverkeer zou het een mogelijkheid kunnen zijn mits men de waterstof met goedkope elektrische stroom kan produceren die niet is gebaseerd op fossiele brandstoffen.quote:Rijden in een waterstofauto Bereik, tanken en kosten in de praktijk
Wat kost waterstof tanken eigenlijk? Een kilo waterstof kost zo'n 10 euro. Er wordt op dit moment nog geen accijns gerekend, maar wel BTW. In totaal komen we dan uit op ¤ 12,10 per kg. Uitgaande van grofweg 100km bereik per kg zou een volledig volle tank uitkomen op 68 euro, wat neerkomt op iets meer dan 12 cent per kilometer. Al met al is het gemiddeld gezien wat duurder en in sommige gevallen vergelijkbaar met de kosten van rijden op benzine. Het is in alle gevallen een flink stuk duurder dan accu-elektrisch rijden, want dat kost ongeveer 3 cent per kilometer als je thuis kunt laden en 6 tot 7 cent per kilometer als je bij een publieke laadpaal staat. Het prijsverschil heeft zowel met de productie van waterstof als met de energie-efficiëntie te maken
quote:Several recent discoveries of naturally occurring hydrogen reservoirs underground (the so-called "white hydrogen") have prompted the whole world to start searching for more of the stuf
In Afrika zijn op het moment de grootste primeurs op het gebied van waterstof, en niet sinds kort. Sinds 2011 wordt er in Mali al witte waterstof gebruikt om dorpen te voorzien van energie. In Bourakébougou wordt witte waterstof met een zuiverheidspercentage van 98% uit de grond gehaald om de generator in het dorp van waterstofgas te voorzien. Het gebruik van witte waterstof voor deze doelen biedt enorme kansen voor de toekomst.quote:
Maar als je het uit de grond haalt, is het gewoon een fossiele brandstof. Die wel mogelijk minder CO2 produceert. Want wat gebeurt er als de overige 85% van dat gas, wat geen waterstof is, in de lucht komt? Dat is ook iedere keer een ander mengsel.quote:Op zaterdag 24 februari 2024 13:55 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
In Afrika zijn op het moment de grootste primeurs op het gebied van waterstof, en niet sinds kort. Sinds 2011 wordt er in Mali al witte waterstof gebruikt om dorpen te voorzien van energie. In Bourakébougou wordt witte waterstof met een zuiverheidspercentage van 98% uit de grond gehaald om de generator in het dorp van waterstofgas te voorzien. Het gebruik van witte waterstof voor deze doelen biedt enorme kansen voor de toekomst.
Meer info:
https://waterstofguide.nl(...)fgas%20te%20voorzien.
Niet alle energie die je uit de grond haalt is fossiel, geothermische energie is dat bijv. ook niet. Het waterstof ontstaat hoogst waarschijnlijk door een reactie van bepaalde type gesteenten met water op grote diepte. Deze gesteenten worden gevormd bij de platentektoniek, die zijn energie vooral uit radioactief verval krijgt en dus een nucleaire oorsprong heeft. Groene waterstof heeft eveneens een nucleaire oorsprong, maar dat is dan onze zon. Niet een al gestorven ster zoals in het geval van witte waterstof.quote:Op zaterdag 24 februari 2024 14:59 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Maar als je het uit de grond haalt, is het gewoon een fossiele brandstof. Die wel mogelijk minder CO2 produceert. Want wat gebeurt er als de overige 85% van dat gas, wat geen waterstof is, in de lucht komt? Dat is ook iedere keer een ander mengsel.
Er zijn iedere dag een heleboel nieuwsberichten en filmpjes die verkondigen dat zij de oplossing voor alle problemen hebben ontdekt. "Gamechanger". En daarna hoor je er nooit meer wat van.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |