Na ja laat ik het even zo zeggen, hij is ontworpen voor de Amerikaanse markt dus of die hier makkelijk de weg op komt is een tweede. Maar dat geldt voor heel veel Amerikaanse vrachtwagensquote:Op donderdag 16 januari 2020 15:02 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dan zullen ze zich bij Daf (Paccar) nog wel een hoedje gaan schrikken. Daar denken ze namelijk dat de Semi helemaal gaat floppen en dat zij de beste elektrische vrachtwagen gaan bouwen.
Al heb ik een van de ontwikkelaars al kunnen betrappen op uitspraken dat ik dacht ‘hebben jullie al eens goed gekeken naar de Semi’?
Vrachtwagens gewoon op CNG met beetje mild hybrid tech erin.quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:50 schreef Digi2 het volgende:
Energetisch is waterstof een doodlopenden route voor grootschalig gebruik. Je zou kunnen denken dat het mogelijk voor vrachtvervoer beter geschikt zou zijn vanwege het snellere tanken. Maar voor vrachtwagens ligt het dan eerder voor de hand dat men snelle accuwisselstations gaat gebruiken. Zelfs daar zie ik weinig toekomst voor waterstof.
quote:Historical Palladium Price
Period Change ($) Change %
30 Days +537.00 +29.17%
6 Months +890.00 +59.81%
1 Year +1042.00 +77.99%
5 Years +1613.00 +210.85%
De BOVAG gaat er vanuit dat de fuel cell auto het niet gaat winnen van de BEV.quote:Palladium is meer waard dan goud, met dank aan de hybride auto
De prijs van palladium, een edelmetaal dat onder meer wordt gebruikt in katalysatoren, schiet als een raket omhoog en het goedje is nu duurder dan goud. De vraag wordt vooral opgedreven door de toename van hybride auto's, strengere milieueisen en China. Maar het kan in één keer gedaan zijn met de opmars, als de elektrische auto de hybride voorbij gaat.
Elke auto heeft een katalysator waardoor de uitlaatgassen schoner of op zijn minst minder schadelijk zijn dan zonder. Dat gebeurt dankzij een chemische reactie waarbij edelmetaal als geleider dient. Dat edelmetaal kan platina zijn, of palladium. "Omdat de milieueisen steeds strenger worden, neemt de vraag naar het edelmetaal dus ook toe", zegt een woordvoerder van de BOVAG.
Edelmetaalspecialist Georgette Boele van ABN AMRO bevestigt dat. "In China worden steeds meer auto's verkocht en het land heeft de milieueisen opgevoerd."
Bovendien is voor hybride auto's, die al jaren aan een opmars bezig zijn, palladium bij uitstek de geschikte geleider. Het wordt ook gebruikt in benzineauto's, die gewild zijn in China. Tot zover de vraagkant. Het aanbod houdt juist niet over. "De grootste producenten van palladium zijn Rusland en Zuid-Afrika", weet Boele. Die landen zijn samen goed voor bijna 80 procent van de totale productie. 'Van goud zijn altijd reserves, daar zit heel veel voorraad'
De Verenigde Staten (7 procent), Canada (eveneens 7 procent) en Zimbabwe (6 procent) spelen een bescheidenere rol. "De Russische markt is vrij ondoorzichtig, maar in Zuid-Afrika speelt het een rol dat de stroomvoorziening bij de mijnen hapert, waardoor de productie belemmerd wordt", zegt Boele.
Bovendien zijn er weinig reserves, waardoor nu tekorten ontstaan. "Van goud zijn altijd reserves, in de vorm van juwelen, daar zit heel veel voorraad."
Als de goudprijs oploopt, laten mensen eerder sieraden omsmelten om te verkopen. Palladium heeft echter alleen industriële toepassingen. Wel wordt het al langer gebruikt in katalysatoren. "Dus als de prijs toeneemt, zal de recycling iets toenemen", aldus Boele. Maar dat zal niet voldoende zijn om aan de vraag tegemoet te komen.
"Het probleem is wel eindig", merkt de woordvoerder van de BOVAG op. "Want over veertig jaar rijden we allemaal elektrisch en zijn geen katalysatoren meer nodig."
Hard omhoog kan ook hard omlaag
Voorlopig loopt de prijs van palladium wel alleen maar op. "Vorig jaar is de prijs omhooggegaan van 1.400 dollar per ounce naar 1.940 dollar. Nu staat het op 2.500 dollar", zegt Boele. Ter vergelijking: voor goud wordt nu 1.550 dollar per ounce betaald.
Toch adviseert de edelmetaalspecialist niet om in het edelmetaal te investeren. "Het feit dat het bij elektrische auto's helemaal niet meer nodig is, hangt toch boven de markt. En als een prijsstijging zo hard gaat, kan het ook weer flink omlaaggaan."
De 'schattingen' over Tesla gingen ook uit van 50000 euro voor de S en 30000 euro voor de 3.quote:Op donderdag 16 januari 2020 14:48 schreef Digi2 het volgende:
De schattingen voor de Tesla Semi gaan uit van een gewicht van ergens tussen de 7 tot 10 ton aan accus.
Het snelle tanken kan een flink voordeel zijn maar of dat opweegt tegen de hogere kosten door de aanzienlijk lagere efficiëntie t.o.v. BEV valt te bezien. Ook de kosten van H2 infrastructuur om te kunnen tanken zijn nog hoog.quote:Brennstoffzellen für die Langstrecke Mit dem Wasserstoff-Lkw in die Zukunft
Nicht die Pkw, sondern ausgerechnet die tonnenschweren Laster könnten auf deutschen Autobahnen für die Klimawende sorgen. Immer mehr Konzerne wie Daimler und Bosch setzen auf Brennstoffzellen-Lkw. Die Nase vorn haben aber noch asiatische Firmen und ein US-Startup, das ein zweites Tesla werden will.
Größter Verursacher der Verkehrsemissionen
Jetzt starten Daimler & Co einen neuen Anlauf, um Wasserstoff endlich salonfähig zu machen - aber nicht mit einem Pkw, sondern mit schweren "Brummis". Denn noch immer sind Lkw die größten Dreckschleudern im Straßenverkehr. Zwei Fünftel aller Klimagas-Emissionen im Verkehr kommen aus den Auspuffrohren der Laster. Klimapolitiker sind alarmiert. Sie sehen mit Sorge, dass die Menge der Lastwagen auf deutschen und europäischen Straßen und Autobahnen immer weiter wächst – zu Lasten der Umwelt.
Nun zieht Brüssel die Notbremse und setzt die Nutzfahrzeughersteller unter Zugzwang. Bis 2025 müssen die Lkw-Bauer die CO2-Emissionen durchschnittlich um 15 Prozent, bis 2030 gar um 30 Prozent senken. Schaffen sie das nicht, drohen ihnen hohe Strafen.
Brennstoffzellen-Lkws als Langstrecken-Alternative
Um solche Geldbußen zu verhindern, arbeitet die Branche mit Hochdruck an emissionsarmen "Brummis". Daimler-Vorstand Martin Daum spricht von einer "Mond-Mission", die die Industrie zu bewältigen hat. Für kurze Strecken setzen die Hersteller auf Elektro-Laster, für längere Strecken auf Wasserstoff-Lkw. Je größer ein Fahrzeug sei und je weiter es fahre, desto mehr Sinn mache es, den Strom für einen Elektroantrieb durch eine Brennstoffzelle zu produzieren und nicht tonnenschwere Batterien mitzutransportieren, meint Daimler-Truckchef Daum. Laster mit Brennstoffzelle kommen auf eine deutlich höhere Reichweite als batteriegetriebene Fahrzeuge, lassen sich schneller binnen fünf Minuten auftanken und verwenden weniger kritische Rohstoffe. Einziger Nachteil ist der deutlich geringere Wirkungsgrad.
Gezien het feit dat lithium batterijen steeds beter en goedkoper worden is een auto die op waterstof rijdt geen economisch rendabel alternatief. Voor vrachtverkeer zou het een mogelijkheid kunnen zijn mits men de waterstof met goedkope elektrische stroom kan produceren die niet is gebaseerd op fossiele brandstoffen.quote:Rijden in een waterstofauto Bereik, tanken en kosten in de praktijk
Wat kost waterstof tanken eigenlijk? Een kilo waterstof kost zo'n 10 euro. Er wordt op dit moment nog geen accijns gerekend, maar wel BTW. In totaal komen we dan uit op ¤ 12,10 per kg. Uitgaande van grofweg 100km bereik per kg zou een volledig volle tank uitkomen op 68 euro, wat neerkomt op iets meer dan 12 cent per kilometer. Al met al is het gemiddeld gezien wat duurder en in sommige gevallen vergelijkbaar met de kosten van rijden op benzine. Het is in alle gevallen een flink stuk duurder dan accu-elektrisch rijden, want dat kost ongeveer 3 cent per kilometer als je thuis kunt laden en 6 tot 7 cent per kilometer als je bij een publieke laadpaal staat. Het prijsverschil heeft zowel met de productie van waterstof als met de energie-efficiëntie te maken
quote:Several recent discoveries of naturally occurring hydrogen reservoirs underground (the so-called "white hydrogen") have prompted the whole world to start searching for more of the stuf
In Afrika zijn op het moment de grootste primeurs op het gebied van waterstof, en niet sinds kort. Sinds 2011 wordt er in Mali al witte waterstof gebruikt om dorpen te voorzien van energie. In Bourakébougou wordt witte waterstof met een zuiverheidspercentage van 98% uit de grond gehaald om de generator in het dorp van waterstofgas te voorzien. Het gebruik van witte waterstof voor deze doelen biedt enorme kansen voor de toekomst.quote:
Maar als je het uit de grond haalt, is het gewoon een fossiele brandstof. Die wel mogelijk minder CO2 produceert. Want wat gebeurt er als de overige 85% van dat gas, wat geen waterstof is, in de lucht komt? Dat is ook iedere keer een ander mengsel.quote:Op zaterdag 24 februari 2024 13:55 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
In Afrika zijn op het moment de grootste primeurs op het gebied van waterstof, en niet sinds kort. Sinds 2011 wordt er in Mali al witte waterstof gebruikt om dorpen te voorzien van energie. In Bourakébougou wordt witte waterstof met een zuiverheidspercentage van 98% uit de grond gehaald om de generator in het dorp van waterstofgas te voorzien. Het gebruik van witte waterstof voor deze doelen biedt enorme kansen voor de toekomst.
Meer info:
https://waterstofguide.nl(...)fgas%20te%20voorzien.
Niet alle energie die je uit de grond haalt is fossiel, geothermische energie is dat bijv. ook niet. Het waterstof ontstaat hoogst waarschijnlijk door een reactie van bepaalde type gesteenten met water op grote diepte. Deze gesteenten worden gevormd bij de platentektoniek, die zijn energie vooral uit radioactief verval krijgt en dus een nucleaire oorsprong heeft. Groene waterstof heeft eveneens een nucleaire oorsprong, maar dat is dan onze zon. Niet een al gestorven ster zoals in het geval van witte waterstof.quote:Op zaterdag 24 februari 2024 14:59 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Maar als je het uit de grond haalt, is het gewoon een fossiele brandstof. Die wel mogelijk minder CO2 produceert. Want wat gebeurt er als de overige 85% van dat gas, wat geen waterstof is, in de lucht komt? Dat is ook iedere keer een ander mengsel.
Er zijn iedere dag een heleboel nieuwsberichten en filmpjes die verkondigen dat zij de oplossing voor alle problemen hebben ontdekt. "Gamechanger". En daarna hoor je er nooit meer wat van.
quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Maar wel 10% van alle verkochte auto's in 2019 was elektrisch.
Sinds de introductie van de bEV in Nederland ieder jaar (bijna) een verdubbeling van de verkopen.
2017: 7.964
2018: 24.024
2019: ~45.000
quote:In 2023 zijn er in Nederland ongeveer 114.000 nieuwe elektrische personenauto's geregistreerd. Dat is ongeveer een derde van alle 369.791 registraties van nieuwe personenauto's en 7,5 procentpunt meer dan in 2022.
En nu, 4 1/2 later, geloof je er nog steeds in?quote:Op donderdag 16 januari 2020 14:01 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Die weet ik! Waterstof, natuurlijk.
In de OP werd dit beweerd:quote:Op maandag 8 juli 2024 19:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
Waterstof is niet dood, het heeft nooit echt geleefd.
Maar de waterstofauto is toch ook gewoon een EV (dus MET batterij) met dan als extra een brandstofcel?quote:ik had al wel een beetje verwacht dat elektrische auto's met accu's niet slim zijn voor de lange termijn
Klopt, Audi heeft dat H-Tron project in 2021 al geschrapt. Dus dit topic was 3 jaar geleden alweer achterhaaldquote:Op maandag 8 juli 2024 18:52 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Nu een slordige 5 jaar later, maar Audi heeft geen Waterstofauto in haar programma.
+ Heb een Q8 e-tron besteld
- Wordt pas in December geleverd
Klopt, het tanken in liters of kilo's (in het geval van waterstof) klinkt voor veel mensen vertrouwd.quote:Op maandag 8 juli 2024 20:17 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
In de OP werd dit beweerd:
[..]
Maar de waterstofauto is toch ook gewoon een EV (dus MET batterij) met dan als extra een brandstofcel?
Tenminste als ie niet bedoelde een soort auto waarin waterstof verbrand wordt.... Welk principe helemaal energetisch kansloos is.
Volgens mij bestaat er ook nu nog een levensgroot misverstand over wat een waterstof auto eigenlijk is.
En dan is het dus gewoon een EV met nog 1 extra peperduur ding: de brandstofcel.
Als men dat nou eens begrijpt is het ook makkelijker te begrijpen hoe kansloos dat principe is.
Het zou ook nog kunnen dat ik het niet goed begrijp en dat het zo is dat de brandstofcel IN PLAATS komt voor de batterij. Maar dat lijkt nauwelijks voordelig. Ik lees dat een brandstofcel voor een voertuig 10.000 tot 20.000 euro kost. Dat doet dus zeker een net zo grote aanslag of de hulpbronnen en de knip als een batterij lijkt me.
Waarschijnlijk klinkt het gewoon magisch voor de mens: iets met water dus oneindig beschikbaar voor weinig.![]()
Mensen geloven na duizenden jaren ook nog steeds in god.quote:Op maandag 8 juli 2024 19:00 schreef Jan_Onderwater het volgende:
En nu, 4 1/2 later, geloof je er nog steeds in?
Beetje slap antwoord. Lijkt me duidelijk dat autos met brandstofcellen en waterstof nul toekomst hebben en dat jij dat inmiddels ook door hebt.quote:Op woensdag 10 juli 2024 15:55 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Mensen geloven na duizenden jaren ook nog steeds in god.
Het verschil tussen god en waterstof, is dat van waterstof aangetoond is dat het bestaat.
Als jij dat wil geloven, moet je dat lekker zelf weten.quote:Op woensdag 10 juli 2024 16:07 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Lijkt me duidelijk dat autos met brandstofcellen en waterstof nul toekomst hebben
Kom eens met een argument voor het tegendeel.quote:Op woensdag 10 juli 2024 16:18 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Als jij dat wil geloven, moet je dat lekker zelf weten.
Waterstof is veeeeeel minder slecht voor het milieu dan de enorme accu's die nodig zijn voor waggeltjes op batterijen. Dus als we in de toekomst echt moeten kiezen voor het milieu en kosten ondergeschikt zijn, dan zijn voertuigen op waterstof by far de schoonste optie. En helemaal als we steeds meer 'gratis' electriciteit (zon, wind, water) kunnen opwekken.quote:Op woensdag 10 juli 2024 16:20 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Kom eens met een argument voor het tegendeel.
Je hebt er alleen 3 keer zoveel energie voor nodig.quote:Op woensdag 10 juli 2024 16:27 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Waterstof is veeeeeel minder slecht voor het milieu dan de enorme accu's die nodig zijn voor waggeltjes op batterijen. Dus als we in de toekomst echt moeten kiezen voor het milieu en kosten ondergeschikt zijn, dan zijn voertuigen op waterstof by far de schoonste optie. En helemaal als we steeds meer 'gratis' electriciteit (zon, wind, water) kunnen opwekken.
Nou en? Als die energie niks kost, is dat geen belemmering. En in jouw hoofd bestaan er blijkbaar alleen technologische ontwikkelingen op het gebied van batterijen. Dat is best kortzichtig.quote:Op woensdag 10 juli 2024 16:36 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Je hebt er alleen 3 keer zoveel energie voor nodig.
Energie kost niet niks en waterstof als energieopslag medium al helemaalquote:Op woensdag 10 juli 2024 16:37 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Nou en? Als die energie niks kost, is dat geen belemmering. En in jouw hoofd bestaan er blijkbaar alleen technologische ontwikkelingen op het gebied van batterijen. Dat is best kortzichtig.
En verder.
quote:Op woensdag 10 juli 2024 16:39 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Energie kost niet niks en waterstof als energieopslag medium al helemaal
Een waterstof auto met enorme korting kopen en 30-40 jaar wegzetten in een stikstof gevulde bubble, heb je wellicht een zeldzame en waardevolle old timer.quote:Op woensdag 10 juli 2024 16:52 schreef TheFreshPrince het volgende:
In 2019, het jaar dat dit topic werd geopend, werden er wereldwijd 7.500 waterstofauto's verkocht.
Vorig jaar zijn er wereldwijd 14.451 waterstofauto's verkocht.
Ter vergelijk: vorig jaar werden 10.000.000 BEV's verkocht, tegenover 1.436.000 in 2019.
De verkoop van waterstofauto's is dermate laag dat iedere fabrikant dikke verliezen draait op waterstofauto's.
Je kan geen winst maken bij dat soort aantallen.
Toyota verliest bijvoorbeeld zo'n $75.000 op iedere Mirai die ze verkopen.
Maar het gaat toch om het milieu en niet om de prijs?quote:Op woensdag 10 juli 2024 18:23 schreef SymbolicFrank het volgende:
De auto is nog wel te doen (alhoewel de slijtage aan de brandstofcel vrij groot is), maar je krijgt die waterstof niet betaalbaar bij de pomp. Zeker niet als het groene waterstof moet zijn.
Milieu: geen verontreiniging.quote:Op donderdag 11 juli 2024 17:53 schreef Electric_Eye het volgende:
[..]
Maar het gaat toch om het milieu en niet om de prijs?
Je moet ook die tanks nog vullen, tijd kost en energie om het te vullen, een slordige 54.000 tanks per dag.quote:Op vrijdag 12 juli 2024 14:29 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Milieu: geen verontreiniging.
Klimaat: geen CO2 uitstoot of opwarming.
Kostprijs: niet duurder dan de alternatieven.
Voor het vervoer heb je dan bijvoorbeeld dit nodig:
[ afbeelding ]
In 1 zo'n tank past maximaal 100 kilo waterstof, dus maximaal 800 kilo in totaal voor die vrachtwagen op het plaatje. (De oudere varianten, met stalen tanks kunnen daar maar 10% van vervoeren.) Ok, daar kun je ~145 Toyota Mirai's mee voltanken.
Je kunt ook buizen gebruiken. Maar je kunt die waterstof niet onder ~250 bar door die buizen pompen. Bij 1 bar neemt 1 kilo waterstof 12 kubieke meter ruimte in, dus je moet heel veel pompen. (Rekenhulp.) En dan moet je het bij het tankstation weer comprimeren. Daardoor wordt het warm en je moet het dan ook koelen.
Er wordt per maand 1 miljard liter brandstof getankt. Er zijn 3371 tankstations. Dat is dan ~10.000 liter per tankstation per dag. Benzine- en dieselauto's verbruiken zo'n 6 liter per 100 kilometer. De Toyota Mirai verbruikt ongeveer 1 kilo waterstof per 100 kilometer (111 kilometer volgens de fabrikant). Dus als we volledig over zouden schakelen op waterstofauto's, dan hebben we per dag per tankstation 1667 kilo waterstof nodig, oftewel 2 van die tankwagens. En dus een vloot van een stuk of 1000 van zulke tankwagens. Of veel buizen en per tankstation een grote compressor en koelinstallatie.
Maar dan zijn we er nog niet! Want het doel is CO2 reductie. Dus de waterstof moet gemaakt worden door water te ontleden. Een heel efficiënte elektrolyse-installatie verbruikt ~50 kWh per kilo waterstof. Dus dat is 83 MWh per tankstation per dag, of 280 GWh per dag voor alle tankstations samen. Dat is bijna 8 moderne kernreactoren.
Ter vergelijking: Shell is heel ambitieus een fabriek aan het bouwen die 60.000 kilo groene waterstof per dag gaat produceren, dat is dus genoeg voor 36 tankstations, of ~1% van het totaal. En veel meer groene waterstof wordt er niet geproduceerd.
Tja, de prijzen van accu's blijven dalen, de capaciteit en snelheid van laden nemen ook steeds verder toe. Het rijden op waterstof wordt simpelweg uit de markt gedrukt. Auto fabrikanten blijven de hoge aanloopkosten ook niet financieren, die komen financieel steeds meer onder druk te staan vanwege de hevige concurrentie die gaande is.quote:De waterstofauto leek lange tijd de ideale opvolger van auto’s op fossiele brandstoffen. Immers: geen schadelijke uitstoot, elektrisch en duurzaam. Toch lijkt dit concept op zijn retour. De verkopen groeien niet meer en de laatste tijd neemt het aantal auto’s zelfs af, terwijl elektrische auto’s ondanks wat stagnatie hard doorgroeien. Hoe dat kan bespreken we in deze video. En we duiken ook nog even in de techniek.
De Toyota Miria wordt hier nog aangeboden, ben benieuwd voor hoelang dat nog het geval zal zijn.quote:Op donderdag 12 juni 2025 11:14 schreef TheFreshPrince het volgende:
En de H-Tron uit de OP is 4 jaar geleden al geschrapt.
Er zijn vorig jaar 14 waterstofauto's verkocht in Nederland.quote:Op donderdag 12 juni 2025 11:20 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De Toyota Miria wordt hier nog aangeboden, ben benieuwd voor hoelang dat nog het geval zal zijn.
Toyota Mirai
Het zijn volgens mij vooral subsidies die de aanschaf van het station betaald hebben.quote:Op donderdag 12 juni 2025 11:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Er zijn vorig jaar 14 waterstofauto's verkocht in Nederland.
9x een Toyota Mirai en 5x een Hyundai Nexo.
De kopers zijn dappere mensen want de tankstations zijn verliesgevend.
Er rijden nu na 10 jaar zo'n 635 waterstofvoertuigen (!) in Nederland rond en er zijn 23 openbare tankstations.
Laten we voor de grap eens aannemen dat mensen met een waterstofauto veel rijden (20.000km per jaar) en dus 40x per jaar tanken. Dan staat er gemiddeld bij ieder tankstation (40 x 635 ) / 23 = 365 = 1.104x per jaar, ofwel 3 keer per dag een auto te tanken.
Dan heb je dus een investering van ¤1.200.000 voor een tankstation waar je 3 x 5 kilo x ¤25 = ¤375 omzet per dag draait. Ga uit van een winstmarge van 10%, dan zit je op ¤37,50 "winst" per dag.
Het duurt dan dus 32.000 dagen om de aanschaf van een tankstation terug te verdienen.
Dat is 87,7 jaar![]()
De levensduur van zo'n tankstation is (exclusief onderhoud) is echter maar 15-20 jaar.
Dat ijzerproductie met waterstof in noord-europa, ver van de evenaar niet rendabel is kan niemand verbazen, dat is een open deur die wagenwijd open staat. Hopelijk trekt men ook in Nederland snel de conclusie dat Tata dicht moet en verspilt men er niet langer tijd, aandacht en geld aanquote:Der Wasserstoff-Boom lässt auf sich warten
Ohne "grünen" Wasserstoff kann Deutschland nicht zum klimaneutralen Industrieland werden, sagen Experten. Doch der Wasserstoff-Boom bleibt bisher aus. Für noch mehr Verunsicherung sorgt der Koalitionsvertrag.
Stahlkonzern wendet sich ab
Die wohl meistdiskutierte Branche ist die Stahlindustrie, deren Fortbestand in Deutschland eng an das Versprechen von "grünem" Stahl geknüpft ist, der klimaneutral mit Wasserstoff produziert werden soll.Doch gerade hier gibt es Zweifel. Der Luxemburger Stahlkonzern ArcelorMittal hat in der vergangenen Woche seine Pläne für "grünen" Stahl an den Standorten Bremen und Eisenhüttenstadt gestoppt. Die Produktion sei nicht wirtschaftlich, so die Begründung. Damit verzichtet das Unternehmen auf mehr als eine Milliarde Euro an staatlicher Förderung.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |