Hij gaat zichzelf ook echt verdedigen. Hilarisch.quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:22 schreef VEM2012 het volgende:
Nou, ik vul de Cayenne eigenlijk nooit volledig af. Als het vulpistool afslaat vind ik het best. Dan krijg je er toch echt wel nog een flink aantal liters bij als je wil. Dus ergens tussen de 90-95%.
Maar wel 10% van alle verkochte auto's in 2019 was elektrisch.quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:28 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Je weet dat er helemaal geen teller is, toch?
[..]
Ja, we zitten toch al op 5 promille volledig electrische auto's in Nederland.Wow!
Wacht maar tot de subsidies er af zijn. De enige reden dat mensen electrische auto's kopen is voor hun portemonnee. En als Hyundai in 2030 fuelcell auto's produceert die goedkoper zijn dan electrische voertuigen op batterijen, dan gaan mensen die kopen.quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Maar wel 10% van alle verkochte auto's in 2019 was elektrisch.
Sinds de introductie van de bEV in Nederland ieder jaar (bijna) een verdubbeling van de verkopen.
2017: 7.964
2018: 24.024
2019: ~45.000
Als jij mij een vraag stelt, dan krijg je normaal antwoord.quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:29 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Hij gaat zichzelf ook echt verdedigen. Hilarisch.
Je bedoelt de subsidies die ook op waterstofauto's zitten? Dat zou op beiden hetzelfde effect hebben. Al is het niet echt een subsidie, het is meer dat de BPM nu gekoppeld is aan de directe uitstoot CO2 per kilometer. En die hebben hEV's en bEV's niet.quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:34 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Wacht maar tot de subsidies er af zijn. De enige reden dat mensen electrische auto's kopen is voor hun portemonnee. En als Hyundai in 2030 fuelcell auto's produceert die goedkoper zijn dan electrische voertuigen op batterijen, dan gaan mensen die kopen.
Ik struikelde in het begin al over zoveel onwaarheden dat ik opgehouden ben met lezen.quote:
Het mooie is dat deze professor wel ingaat op zowel de omzetverliezen van bEV als hEV, dus niet "kritiekloos" zoals onze professor Ad van Wijk.quote:Als een waterstofauto met groene waterstof wordt aangedreven, heeft hij 2,4 keer meer energie nodig dan een klassieke elektrische auto, zegt professor Manfred Schrödl van de TU Wenen. Hij beschouwt waterstof niet als een geschikte energiebron voor individueel personenvervoer.
Niemand tankt zijn auto tot 75%, dus dat de Prof. Dr. de aanname doet dat je een electrisch auto op batterijen tot 100% (of 95%) laadt, is echt heel normaal. Behalve misschien voor een proleet met een Tesla die kostte wat kost zijn speeltje moet verdedigen. En die nu gaat antwoorden met 'maar wanneer gebruik je nou de volledige lading?'. Ik bespeur een Stockholmsyndroom.quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:35 schreef VEM2012 het volgende:
Als jij mij een vraag stelt, dan krijg je normaal antwoord.
Natuurlijk is het een subsidie. Dat kun je om emotionele redenen aanvechten, maar dat is precies wat het is.quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:36 schreef TheFreshPrince het volgende:
Al is het niet echt een subsidie,
Een brandstofcel wordt ook niet tot 100% getankt.quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:42 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Niemand tankt zijn auto tot 75%, dus dat de Prof. Dr. de aanname doet dat je een electrisch auto op batterijen tot 100% (of 95%) laadt, is echt heel normaal. Behalve misschien voor een proleet met een Tesla die kostte wat kost zijn speeltje moet verdedigen. En die nu gaat antwoorden met 'maar wanneer gebruik je nou de volledige lading?'. Ik bespeur een Stockholmsyndroom.
Het is geen subsidie, het is een belasting op CO2 uitstoot geworden. Als jij met je brandstofauto 0 gram CO2 per km kan uitstoten betaalt de koper ook geen BPM. Hoe lager de directe uitstoot, hoe lager de BPM.quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:44 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Natuurlijk is het een subsidie. Dat kun je om emotionele redenen aanvechten, maar dat is precies wat het is.
Er gaat 1 miljoen euro subsidie naar ieder waterstof tankstation en zelfs dan is die nog niet rendabel.quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:34 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Wacht maar tot de subsidies er af zijn. De enige reden dat mensen electrische auto's kopen is voor hun portemonnee. En als Hyundai in 2030 fuelcell auto's produceert die goedkoper zijn dan electrische voertuigen op batterijen, dan gaan mensen die kopen.
Wat deze Oostenrijkse professor doet, is dat hij blijft hangen in het heden (zoals jij en VEM ook doen). Als alle professoren dat zouden doen, zouden we nooit ergens komen.quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
https://www.bright.nl/nieuws/artikel/4836276/waterstof-auto-ongeschikt-waterstofauto-elektrische-auto
Het mooie is dat deze professor wel ingaat op zowel de omzetverliezen van bEV als hEV, dus niet "kritiekloos" zoals onze professor Ad van Wijk.
Dat is ook wel een punt, mensen worden blijkbaar graag genaaid.quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:47 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Er gaat 1 miljoen euro subsidie naar ieder waterstof tankstation en zelfs dan is die nog niet rendabel.
De reden dat er mensen zijn die willen dat waterstof slaagt is simpel: het houdt het businessmodel van de tankstations in stand en maakt belastingheffing op automobiliteit gemakkelijker. Dat is de enige reden.
Maar misschien dat jij dat wel een goed idee vindt: uitgeknepen worden door Shell en de overheid (ten aanzien van die laatste maak ik mij weinig illusies, die komen het geld toch wel bij je halen).
Het is heel ongebruikelijk om onderweg een Tesla tot 100% op te laden, want inefficiënt. Het is gewoon een andere auto, dus andere gebruiken.quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:42 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Niemand tankt zijn auto tot 75%, dus dat de Prof. Dr. de aanname doet dat je een electrisch auto op batterijen tot 100% (of 95%) laadt, is echt heel normaal. Behalve misschien voor een proleet met een Tesla die kostte wat kost zijn speeltje moet verdedigen. En die nu gaat antwoorden met 'maar wanneer gebruik je nou de volledige lading?'. Ik bespeur een Stockholmsyndroom.
Als je in het heden blijft hangen zou je stellen dat watertstofauto's de bEV gaan inhalen omdat daar geen vooruitgang in zit.quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:48 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Wat deze Oostenrijkse professor doet, is dat hij blijft hangen in het heden (zoals jij en VEM ook doen). Als alle professoren dat zouden doen, zouden we nooit ergens komen.
De toekomst van zowel de brandstofcel als de accu is vrij goed in kaart gebracht.quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:48 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Wat deze Oostenrijkse professor doet, is dat hij blijft hangen in het heden (zoals jij en VEM ook doen). Als alle professoren dat zouden doen, zouden we nooit ergens komen.
Ik bespeur wat emotie.quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:46 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het is geen subsidie, het is een belasting op CO2 uitstoot geworden. Als jij met je brandstofauto 0 gram CO2 per km kan uitstoten betaalt de koper ook geen BPM. Hoe lager de directe uitstoot, hoe lager de BPM.
En zoals ik zei, het geldt ook voor waterstofauto's dus wat dat betreft is het geen voordeel of nadeel t.o.v. elkaar.
Lijkt me een vrij statische toelichting.quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:56 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ik bespeur wat emotie.
Want de 30 ton aan batterijen gaat niet ten kostte van het laadvermogen.quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:50 schreef Digi2 het volgende:
Maar voor vrachtwagens ligt het dan eerder voor de hand dat men snelle accuwisselstations gaat gebruiken.
Elektrisch is gewoon een hype zoals benzine het ook ooit won op gemak. Zodra er iemand op staat met een goed alternatief, loopt het weer leeg.quote:Op donderdag 16 januari 2020 10:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik heb ook een tijd lang gedacht dat waterstof de brandstof van de toekomst zou worden.
Maar met de snelle opkomst en ontwikkeling van de elektrische auto en toename van de energiedichtheid van accu's ben ik sinds ruim 5 jaar wel "om".
"Waterstofauto's zijn de auto's van de toekomst en dat zullen ze altijd blijven".
You think?quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:50 schreef VEM2012 het volgende:
Het is heel ongebruikelijk om onderweg een Tesla tot 100% op te laden, want inefficiënt.
Het blijft subsidie. Verkapt, maar toch.quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Lijkt me een vrij statische toelichting.
Aan wat voor alternatief denk je dan?quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:57 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Elektrisch is gewoon een hype zoals benzine het ook ooit won op gemak. Zodra er iemand op staat met een goed alternatief, loopt het weer leeg.
Dat kan waterstof zijn, maar ook weer iets heel anders wat nu nog gigantisch ongeloofwaardig lijkt. Nu elektrisch rijden geen geld meer oplevert gaan we zien in hoeverre het wat uit maakt.quote:Op donderdag 16 januari 2020 14:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Aan wat voor alternatief denk je dan?
Wat je het ook noemt...quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:59 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Het blijft subsidie. Verkapt, maar toch.
Die weet ik! Waterstof, natuurlijk.quote:Op donderdag 16 januari 2020 14:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Aan wat voor alternatief denk je dan?
Dat heb ik ook niet gezegd.quote:Op donderdag 16 januari 2020 14:01 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Wat je het ook noemt...
Het is sowieso niet een voordeel voor de bEV t.o.v. de hEV.
Elektrisch rijden geen geld meer oplevert?quote:Op donderdag 16 januari 2020 14:01 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dat kan waterstof zijn, maar ook weer iets heel anders wat nu nog gigantisch ongeloofwaardig lijkt. Nu elektrisch rijden geen geld meer oplevert gaan we zien in hoeverre het wat uit maakt.
Je valt min of meer het succes van de elektrische auto aan met als reden "wacht maar tot de subsidie wegvalt"... maar dan valt die subsidie ook weg voor de waterstofauto.quote:Op donderdag 16 januari 2020 14:01 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Dat heb ik ook niet gezegd.
Wie zegt dat?quote:Op donderdag 16 januari 2020 14:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
... maar dan valt die subsidie ook weg voor de waterstofauto.
Tuurlijk. Ooit zal de BEV ook weer verdwijnen.quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:57 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Elektrisch is gewoon een hype zoals benzine het ook ooit won op gemak. Zodra er iemand op staat met een goed alternatief, loopt het weer leeg.
Wat beweegt je precies om elektrisch rijden zo keihard te verdedigen? Qua gebruiksgemak kleven er een aantal nadelen aan tov benzine, en qua milieu maakt het geen donder uit. Het is gewoon een hype, niets meer niets minder.quote:Op donderdag 16 januari 2020 14:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Elektrisch rijden geen geld meer oplevert?
Je ziet al de trend dat Shell in stroom en laadpalen stapt.
https://www.businessinsider.nl/shell-grootste-stroombedrijf-2030
Accijnzen gaan opgevangen worden door een (al dan niet Europees ingevoerde) kilometerheffing.
Het VVD heeft al aangegeven deze kabinetsperiode geen kilometerheffing in te voeren maar is wel bezig met een pilot.
2026 wordt hier en daar als genoemd als jaar van invoering, ze zullen ook wel moeten met de opkomst van de bEV.
Kwa gebruiksgemak kent het voor en nadelen.quote:Op donderdag 16 januari 2020 14:22 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Wat beweegt je precies om elektrisch rijden zo keihard te verdedigen? Qua gebruiksgemak kleven er een aantal nadelen aan tov benzine, en qua milieu maakt het geen donder uit. Het is gewoon een hype, niets meer niets minder.
Het gaat niet zozeer om het verdedigen van elektrisch rijden, het gaat meer om de nutteloosheid van rijden op waterstof (wat overigens ook elektrisch rijden is en ook een kleine li-ion accu heeft omdat een brandstofcel te weinig piekvermogen kan leveren).quote:Op donderdag 16 januari 2020 14:22 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Wat beweegt je precies om elektrisch rijden zo keihard te verdedigen? Qua gebruiksgemak kleven er een aantal nadelen aan tov benzine, en qua milieu maakt het geen donder uit. Het is gewoon een hype, niets meer niets minder.
Elektrische auto's waren 10 jaar geleden ook gigantisch inefficiënt. Je hebt maar één grote speler nodig die de eerste steen omgooit. Apple voor smartphones, Tesla voor elektrische auto's.quote:Op donderdag 16 januari 2020 14:36 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het gaat niet zozeer om het verdedigen van elektrisch rijden, het gaat meer om de nutteloosheid van rijden op waterstof (wat overigens ook elektrisch rijden is en ook een kleine li-ion accu heeft omdat een brandstofcel te weinig piekvermogen kan leveren).
Waterstof heeft een rendement dat 3x lager is dan dat van direct op elektrisch rijden.
Daarnaast kan je alleen tanken bij tankstations.
Elektrisch met accu heeft een 3x hoger rendement, is goedkoper per km en kan je thuis, op de zaak, bij de Ikea of in de straat laden. Alleen bij lange ritten die boven het bereik liggen zou je moeten wachten bij een laadpaal.
Elektrische auto's waren 10 jaar geleden juist al gigantisch efficiënt.quote:Op donderdag 16 januari 2020 14:40 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Elektrische auto's waren 10 jaar geleden ook gigantisch inefficiënt. Je hebt maar één grote speler nodig die de eerste steen omgooit. Apple voor smartphones, Tesla voor elektrische auto's.
Sorry maar smartphones waren voor de iPhone al hip.quote:Op donderdag 16 januari 2020 14:40 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Elektrische auto's waren 10 jaar geleden ook gigantisch inefficiënt. Je hebt maar één grote speler nodig die de eerste steen omgooit. Apple voor smartphones, Tesla voor elektrische auto's.
De schattingen voor de Tesla Semi gaan uit van een gewicht van ergens tussen de 7 tot 10 ton aan accus. De zware dieselmotor wordt echter vervangen door een lichtergewicht elektrisch exemplaar. De energiekosten/km zijn van een nog zwaarwegender belang voor commercieel vrachtvervoer dan voor autos.quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:57 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Want de 30 ton aan batterijen gaat niet ten kostte van het laadvermogen.
Grappig, ik was het ook net aan het uitzoeken. Dat klopt wel ongeveer.quote:Op donderdag 16 januari 2020 14:48 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De schattingen voor de Tesla Semi gaan uit van een gewicht van ergens tussen de 7 tot 10 ton aan accus. De zware dieselmotor wordt echter vervangen door een lichter elektrisch exemplaar. De energiekosten/km zijn van een nog zwaarwegender belang voor commercieel vrachtvervoer dan voor autos.
De semi gaat jullie verbazen, ik mag er helaas niet over uitwijden maar die specs zijn underpromiss overdeliverquote:Op donderdag 16 januari 2020 14:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Grappig, ik was het ook net aan het uitzoeken. Dat klopt wel ongeveer.
Elon zal het in 1x goed moeten doen. Transportbedrijven hebben een verdienmodel dus het zal spot on moeten zijn.quote:Op donderdag 16 januari 2020 14:51 schreef nils7 het volgende:
[..]
De semi gaat jullie verbazen, ik mag er helaas niet over uitwijden maar die specs zijn underpromiss overdeliver
Dan zullen ze zich bij Daf (Paccar) nog wel een hoedje gaan schrikken. Daar denken ze namelijk dat de Semi helemaal gaat floppen en dat zij de beste elektrische vrachtwagen gaan bouwen.quote:Op donderdag 16 januari 2020 14:51 schreef nils7 het volgende:
[..]
De semi gaat jullie verbazen, ik mag er helaas niet over uitwijden maar die specs zijn underpromiss overdeliver
Je hebt sowieso bedrijven nodig die denken dat zij de beste gaan bouwen, anders beginnen ze er al niet aanquote:Op donderdag 16 januari 2020 15:02 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dan zullen ze zich bij Daf (Paccar) nog wel een hoedje gaan schrikken. Daar denken ze namelijk dat de Semi helemaal gaat floppen en dat zij de beste elektrische vrachtwagen gaan bouwen.
Al heb ik een van de ontwikkelaars al kunnen betrappen op uitspraken dat ik dacht ‘hebben jullie al eens goed gekeken naar de Semi’?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |