abonnement Unibet Coolblue
pi_191056738
En al zou de waterstofauto ooit net zo duur of iets goedkoper worden dan een bEV, dan:

- kan je nog steeds niet thuis tanken (thuistankinstallatie met 800 bar kost ongeveer ¤120.000 en dan duurt op druk brengen en koelen om te tanken bijna een dag)
- blijft het rendement van waterstof twee keer omzetten, comprimeren en koelen 3x lager dan dat van stroom rechtstreeks in een accu
- blijft de techniek in een bEV veel eenvoudiger en betrouwbaarder
- blijft de kilometerprijs van een bEV lager
  donderdag 16 januari 2020 @ 13:29:42 #152
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_191056743
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 13:22 schreef VEM2012 het volgende:

Nou, ik vul de Cayenne eigenlijk nooit volledig af. Als het vulpistool afslaat vind ik het best. Dan krijg je er toch echt wel nog een flink aantal liters bij als je wil. Dus ergens tussen de 90-95%.
Hij gaat zichzelf ook echt verdedigen. Hilarisch. _O-
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_191056755
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 13:28 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Je weet dat er helemaal geen teller is, toch? :)
[..]

Ja, we zitten toch al op 5 promille volledig electrische auto's in Nederland.Wow!
Maar wel 10% van alle verkochte auto's in 2019 was elektrisch.
Sinds de introductie van de bEV in Nederland ieder jaar (bijna) een verdubbeling van de verkopen.

2017: 7.964
2018: 24.024
2019: ~45.000
  donderdag 16 januari 2020 @ 13:31:51 #154
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_191056773
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  donderdag 16 januari 2020 @ 13:34:34 #155
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_191056804
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 13:30 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Maar wel 10% van alle verkochte auto's in 2019 was elektrisch.
Sinds de introductie van de bEV in Nederland ieder jaar (bijna) een verdubbeling van de verkopen.

2017: 7.964
2018: 24.024
2019: ~45.000
Wacht maar tot de subsidies er af zijn. De enige reden dat mensen electrische auto's kopen is voor hun portemonnee. En als Hyundai in 2030 fuelcell auto's produceert die goedkoper zijn dan electrische voertuigen op batterijen, dan gaan mensen die kopen.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_191056805
quote:
Ja, op internet kan je artikelen vinden die aansluiten op je mening.
pi_191056812
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 13:29 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Hij gaat zichzelf ook echt verdedigen. Hilarisch. _O-
Als jij mij een vraag stelt, dan krijg je normaal antwoord.

Dat heet volwassen gedrag.
pi_191056826
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 13:34 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Wacht maar tot de subsidies er af zijn. De enige reden dat mensen electrische auto's kopen is voor hun portemonnee. En als Hyundai in 2030 fuelcell auto's produceert die goedkoper zijn dan electrische voertuigen op batterijen, dan gaan mensen die kopen.
Je bedoelt de subsidies die ook op waterstofauto's zitten? Dat zou op beiden hetzelfde effect hebben. Al is het niet echt een subsidie, het is meer dat de BPM nu gekoppeld is aan de directe uitstoot CO2 per kilometer. En die hebben hEV's en bEV's niet.

Vooralsnog heeft Hyundai nog geen fuelcell auto die goedkoper is dan een elektrische.
Dan ga je ook nog eens voorbij aan het feit dat elektrische auto's ook goedkoper worden, accu's ieder jaar 10 tot 15% beter en goedkoper.

En je gaat voorbij aan het feit dat elektrisch per kilometer goedkoper is dan in waterstof omgezette stroom. Dat zal gezien het grote rendementsverlies ook niet veranderen.
pi_191056844
quote:
Ik struikelde in het begin al over zoveel onwaarheden dat ik opgehouden ben met lezen.

Het is door meerderen prima aan jou uitgelegd waarom de BEV de toekomst heeft. Wil jij dat niet geloven? Prima.
pi_191056876
https://www.bright.nl/nieuws/artikel/4836276/waterstof-auto-ongeschikt-waterstofauto-elektrische-auto

quote:
Als een waterstofauto met groene waterstof wordt aangedreven, heeft hij 2,4 keer meer energie nodig dan een klassieke elektrische auto, zegt professor Manfred Schrödl van de TU Wenen. Hij beschouwt waterstof niet als een geschikte energiebron voor individueel personenvervoer.
Het mooie is dat deze professor wel ingaat op zowel de omzetverliezen van bEV als hEV, dus niet "kritiekloos" zoals onze professor Ad van Wijk.

Battle of the professors :+
  donderdag 16 januari 2020 @ 13:42:22 #161
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_191056893
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 13:35 schreef VEM2012 het volgende:

Als jij mij een vraag stelt, dan krijg je normaal antwoord.

Niemand tankt zijn auto tot 75%, dus dat de Prof. Dr. de aanname doet dat je een electrisch auto op batterijen tot 100% (of 95%) laadt, is echt heel normaal. Behalve misschien voor een proleet met een Tesla die kostte wat kost zijn speeltje moet verdedigen. En die nu gaat antwoorden met 'maar wanneer gebruik je nou de volledige lading?'. Ik bespeur een Stockholmsyndroom.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  donderdag 16 januari 2020 @ 13:44:42 #162
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_191056915
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 13:36 schreef TheFreshPrince het volgende:

Al is het niet echt een subsidie,
Natuurlijk is het een subsidie. Dat kun je om emotionele redenen aanvechten, maar dat is precies wat het is.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_191056920
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 13:42 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Niemand tankt zijn auto tot 75%, dus dat de Prof. Dr. de aanname doet dat je een electrisch auto op batterijen tot 100% (of 95%) laadt, is echt heel normaal. Behalve misschien voor een proleet met een Tesla die kostte wat kost zijn speeltje moet verdedigen. En die nu gaat antwoorden met 'maar wanneer gebruik je nou de volledige lading?'. Ik bespeur een Stockholmsyndroom.
Een brandstofcel wordt ook niet tot 100% getankt.
Ze kappen de druk af op 700 bar maar dat zou veel hoger kunnen waardoor er meer in zo'n tank kan maar dan duurt het tanken aanzienlijk langer.

Een accu laadt het snelst tot zo'n 85% dus logisch om (als je haast hebt) tot 85% te laden.

Je kan dan met een Tesla alweer van Groningen naar Venlo rijden en dan pak je daar je volgende bak koffie.

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 16-01-2020 13:52:27 ]
pi_191056940
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 13:44 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Natuurlijk is het een subsidie. Dat kun je om emotionele redenen aanvechten, maar dat is precies wat het is.
Het is geen subsidie, het is een belasting op CO2 uitstoot geworden. Als jij met je brandstofauto 0 gram CO2 per km kan uitstoten betaalt de koper ook geen BPM. Hoe lager de directe uitstoot, hoe lager de BPM.

En zoals ik zei, het geldt ook voor waterstofauto's dus wat dat betreft is het geen voordeel of nadeel t.o.v. elkaar.
pi_191056942
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 13:34 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Wacht maar tot de subsidies er af zijn. De enige reden dat mensen electrische auto's kopen is voor hun portemonnee. En als Hyundai in 2030 fuelcell auto's produceert die goedkoper zijn dan electrische voertuigen op batterijen, dan gaan mensen die kopen.
Er gaat 1 miljoen euro subsidie naar ieder waterstof tankstation en zelfs dan is die nog niet rendabel.

De reden dat er mensen zijn die willen dat waterstof slaagt is simpel: het houdt het businessmodel van de tankstations in stand en maakt belastingheffing op automobiliteit gemakkelijker. Dat is de enige reden.

Maar misschien dat jij dat wel een goed idee vindt: uitgeknepen worden door Shell en de overheid (ten aanzien van die laatste maak ik mij weinig illusies, die komen het geld toch wel bij je halen).
  donderdag 16 januari 2020 @ 13:48:24 #166
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_191056956
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 13:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
https://www.bright.nl/nieuws/artikel/4836276/waterstof-auto-ongeschikt-waterstofauto-elektrische-auto

Het mooie is dat deze professor wel ingaat op zowel de omzetverliezen van bEV als hEV, dus niet "kritiekloos" zoals onze professor Ad van Wijk.
Wat deze Oostenrijkse professor doet, is dat hij blijft hangen in het heden (zoals jij en VEM ook doen). Als alle professoren dat zouden doen, zouden we nooit ergens komen.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_191056974
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 13:47 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Er gaat 1 miljoen euro subsidie naar ieder waterstof tankstation en zelfs dan is die nog niet rendabel.

De reden dat er mensen zijn die willen dat waterstof slaagt is simpel: het houdt het businessmodel van de tankstations in stand en maakt belastingheffing op automobiliteit gemakkelijker. Dat is de enige reden.

Maar misschien dat jij dat wel een goed idee vindt: uitgeknepen worden door Shell en de overheid (ten aanzien van die laatste maak ik mij weinig illusies, die komen het geld toch wel bij je halen).
Dat is ook wel een punt, mensen worden blijkbaar graag genaaid.

De enige reden om een waterstofauto te willen t.o.v. een bEV is dat je 10 minuten korter bij het tankstation staat.

Maar... dat is alleen relevant voor mensen die jaarlijks >80.000km rijden en daardoor vaak onderweg moeten laden.

Want als je iedere avond je auto thuis of voor de deur aan de lader hangt, kan je de volgende dag weer 350km rijden. Dat is 127.837km per jaar... ofwel 1800 uur per jaar autorijden...

In de praktijk sta je met een bEV minder lang bij een tankstation dan met een hEV.
Alleen op de lange ritten heb je extra wachttijd...
pi_191056979
Energetisch is waterstof een doodlopenden route voor grootschalig gebruik. Je zou kunnen denken dat het mogelijk voor vrachtvervoer beter geschikt zou zijn vanwege het snellere tanken. Maar voor vrachtwagens ligt het dan eerder voor de hand dat men snelle accuwisselstations gaat gebruiken. Zelfs daar zie ik weinig toekomst voor waterstof.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_191056982
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 13:42 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Niemand tankt zijn auto tot 75%, dus dat de Prof. Dr. de aanname doet dat je een electrisch auto op batterijen tot 100% (of 95%) laadt, is echt heel normaal. Behalve misschien voor een proleet met een Tesla die kostte wat kost zijn speeltje moet verdedigen. En die nu gaat antwoorden met 'maar wanneer gebruik je nou de volledige lading?'. Ik bespeur een Stockholmsyndroom.
Het is heel ongebruikelijk om onderweg een Tesla tot 100% op te laden, want inefficiënt. Het is gewoon een andere auto, dus andere gebruiken.

En dan nog, tot 100% laden bij een Tesla kost net iets meer dan een uur, niet uren.

Die persoonlijke aanval laat eens temeer jouw niveau in de discussie zien. Ga vooral zo door zou ik zeggen.
pi_191056992
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 13:48 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Wat deze Oostenrijkse professor doet, is dat hij blijft hangen in het heden (zoals jij en VEM ook doen). Als alle professoren dat zouden doen, zouden we nooit ergens komen.
Als je in het heden blijft hangen zou je stellen dat watertstofauto's de bEV gaan inhalen omdat daar geen vooruitgang in zit.

Maar gek genoeg gaat de ontwikkeling van accu's ook gewoon door.

10 tot 15% hogere energiedichtheid en daardoor lagere kosten ieder jaar.
pi_191057013
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 13:48 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Wat deze Oostenrijkse professor doet, is dat hij blijft hangen in het heden (zoals jij en VEM ook doen). Als alle professoren dat zouden doen, zouden we nooit ergens komen.
De toekomst van zowel de brandstofcel als de accu is vrij goed in kaart gebracht.

Met jouw gedachtengang moeten we veel hogere pensioenlasten gaan betalen, want wie weet worden we straks wel 200 jaar oud!
  donderdag 16 januari 2020 @ 13:56:34 #172
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_191057052
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 13:46 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Het is geen subsidie, het is een belasting op CO2 uitstoot geworden. Als jij met je brandstofauto 0 gram CO2 per km kan uitstoten betaalt de koper ook geen BPM. Hoe lager de directe uitstoot, hoe lager de BPM.

En zoals ik zei, het geldt ook voor waterstofauto's dus wat dat betreft is het geen voordeel of nadeel t.o.v. elkaar.
Ik bespeur wat emotie. :)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_191057060
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 13:56 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Ik bespeur wat emotie. :)
Lijkt me een vrij statische toelichting.
  donderdag 16 januari 2020 @ 13:57:33 #174
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_191057064
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 13:50 schreef Digi2 het volgende:
Maar voor vrachtwagens ligt het dan eerder voor de hand dat men snelle accuwisselstations gaat gebruiken.
Want de 30 ton aan batterijen gaat niet ten kostte van het laadvermogen.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  Moderator / Redactie Sport donderdag 16 januari 2020 @ 13:57:49 #175
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_191057066
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 10:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik heb ook een tijd lang gedacht dat waterstof de brandstof van de toekomst zou worden.
Maar met de snelle opkomst en ontwikkeling van de elektrische auto en toename van de energiedichtheid van accu's ben ik sinds ruim 5 jaar wel "om".

"Waterstofauto's zijn de auto's van de toekomst en dat zullen ze altijd blijven".
Elektrisch is gewoon een hype zoals benzine het ook ooit won op gemak. Zodra er iemand op staat met een goed alternatief, loopt het weer leeg.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  donderdag 16 januari 2020 @ 13:58:29 #176
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_191057075
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 13:50 schreef VEM2012 het volgende:

Het is heel ongebruikelijk om onderweg een Tesla tot 100% op te laden, want inefficiënt.
You think?
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  donderdag 16 januari 2020 @ 13:59:20 #177
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_191057087
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 13:57 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Lijkt me een vrij statische toelichting.
Het blijft subsidie. Verkapt, maar toch.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_191057093
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 13:57 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Elektrisch is gewoon een hype zoals benzine het ook ooit won op gemak. Zodra er iemand op staat met een goed alternatief, loopt het weer leeg.
Aan wat voor alternatief denk je dan?
  Moderator / Redactie Sport donderdag 16 januari 2020 @ 14:01:16 #179
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_191057110
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 14:00 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Aan wat voor alternatief denk je dan?
Dat kan waterstof zijn, maar ook weer iets heel anders wat nu nog gigantisch ongeloofwaardig lijkt. Nu elektrisch rijden geen geld meer oplevert gaan we zien in hoeverre het wat uit maakt.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_191057115
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 13:59 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Het blijft subsidie. Verkapt, maar toch.
Wat je het ook noemt...

Het is sowieso niet een voordeel voor de bEV t.o.v. de hEV.
  donderdag 16 januari 2020 @ 14:01:28 #181
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_191057117
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 14:00 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Aan wat voor alternatief denk je dan?
Die weet ik! Waterstof, natuurlijk. :)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  donderdag 16 januari 2020 @ 14:01:49 #182
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_191057121
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 14:01 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Wat je het ook noemt...

Het is sowieso niet een voordeel voor de bEV t.o.v. de hEV.
Dat heb ik ook niet gezegd.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_191057162
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 14:01 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Dat kan waterstof zijn, maar ook weer iets heel anders wat nu nog gigantisch ongeloofwaardig lijkt. Nu elektrisch rijden geen geld meer oplevert gaan we zien in hoeverre het wat uit maakt.
Elektrisch rijden geen geld meer oplevert?

Je ziet al de trend dat Shell in stroom en laadpalen stapt.

https://www.businessinsider.nl/shell-grootste-stroombedrijf-2030

Accijnzen gaan opgevangen worden door een (al dan niet Europees ingevoerde) kilometerheffing.

Het VVD heeft al aangegeven deze kabinetsperiode geen kilometerheffing in te voeren maar is wel bezig met een pilot.

2026 wordt hier en daar als genoemd als jaar van invoering, ze zullen ook wel moeten met de opkomst van de bEV.
pi_191057183
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 14:01 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Dat heb ik ook niet gezegd.
Je valt min of meer het succes van de elektrische auto aan met als reden "wacht maar tot de subsidie wegvalt"... maar dan valt die subsidie ook weg voor de waterstofauto.

Waarom zou dat dan ineens geen effect hebben?
  donderdag 16 januari 2020 @ 14:10:01 #185
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_191057240
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 14:05 schreef TheFreshPrince het volgende:

... maar dan valt die subsidie ook weg voor de waterstofauto.
Wie zegt dat?
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_191057365
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 13:57 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Elektrisch is gewoon een hype zoals benzine het ook ooit won op gemak. Zodra er iemand op staat met een goed alternatief, loopt het weer leeg.
Tuurlijk. Ooit zal de BEV ook weer verdwijnen.
pi_191057392
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 14:10 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Wie zegt dat?
Logica.

De BPM is gebaseerd op CO2 uitstoot.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 16 januari 2020 @ 14:22:20 #188
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_191057420
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 14:04 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Elektrisch rijden geen geld meer oplevert?

Je ziet al de trend dat Shell in stroom en laadpalen stapt.

https://www.businessinsider.nl/shell-grootste-stroombedrijf-2030

Accijnzen gaan opgevangen worden door een (al dan niet Europees ingevoerde) kilometerheffing.

Het VVD heeft al aangegeven deze kabinetsperiode geen kilometerheffing in te voeren maar is wel bezig met een pilot.

2026 wordt hier en daar als genoemd als jaar van invoering, ze zullen ook wel moeten met de opkomst van de bEV.
Wat beweegt je precies om elektrisch rijden zo keihard te verdedigen? Qua gebruiksgemak kleven er een aantal nadelen aan tov benzine, en qua milieu maakt het geen donder uit. Het is gewoon een hype, niets meer niets minder.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_191057554
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 14:22 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Wat beweegt je precies om elektrisch rijden zo keihard te verdedigen? Qua gebruiksgemak kleven er een aantal nadelen aan tov benzine, en qua milieu maakt het geen donder uit. Het is gewoon een hype, niets meer niets minder.
Kwa gebruiksgemak kent het voor en nadelen.

Voor het milieu is de BEV bewezen veel beter dan benzine/diesel. Daarnaast levert het een veel beter leefmilieu op in steden. En niet alleen in steden. Mijn dochter wijst mij er altijd op dat de Cayenne (en dat is niet eens een diesel) zo stinkt. Voor haar is dat al abnormaal.
pi_191057638
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 14:22 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Wat beweegt je precies om elektrisch rijden zo keihard te verdedigen? Qua gebruiksgemak kleven er een aantal nadelen aan tov benzine, en qua milieu maakt het geen donder uit. Het is gewoon een hype, niets meer niets minder.
Het gaat niet zozeer om het verdedigen van elektrisch rijden, het gaat meer om de nutteloosheid van rijden op waterstof (wat overigens ook elektrisch rijden is en ook een kleine li-ion accu heeft omdat een brandstofcel te weinig piekvermogen kan leveren).

Waterstof heeft een rendement dat 3x lager is dan dat van direct op elektrisch rijden.
Daarnaast kan je alleen tanken bij tankstations.

Elektrisch met accu heeft een 3x hoger rendement, is goedkoper per km en kan je thuis, op de zaak, bij de Ikea of in de straat laden. Alleen bij lange ritten die boven het bereik liggen zou je moeten wachten bij een laadpaal.

Zonder de subsidie van een miljoen Euro is het voor tankstations niet eens interessant om een waterstof tankinstallatie te plaatsen. Je kan er maximaal 36 auto's per dag mee tanken x ¤50 omzet (dus geen winst).
  Moderator / Redactie Sport donderdag 16 januari 2020 @ 14:40:45 #191
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_191057707
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 14:36 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Het gaat niet zozeer om het verdedigen van elektrisch rijden, het gaat meer om de nutteloosheid van rijden op waterstof (wat overigens ook elektrisch rijden is en ook een kleine li-ion accu heeft omdat een brandstofcel te weinig piekvermogen kan leveren).

Waterstof heeft een rendement dat 3x lager is dan dat van direct op elektrisch rijden.
Daarnaast kan je alleen tanken bij tankstations.

Elektrisch met accu heeft een 3x hoger rendement, is goedkoper per km en kan je thuis, op de zaak, bij de Ikea of in de straat laden. Alleen bij lange ritten die boven het bereik liggen zou je moeten wachten bij een laadpaal.
Elektrische auto's waren 10 jaar geleden ook gigantisch inefficiënt. Je hebt maar één grote speler nodig die de eerste steen omgooit. Apple voor smartphones, Tesla voor elektrische auto's.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_191057728
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 14:40 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Elektrische auto's waren 10 jaar geleden ook gigantisch inefficiënt. Je hebt maar één grote speler nodig die de eerste steen omgooit. Apple voor smartphones, Tesla voor elektrische auto's.
Elektrische auto's waren 10 jaar geleden juist al gigantisch efficiënt.
Dat is echt een misvatting.

Alleen de energiedichtheid van accu's is waar nu de winst op behaald wordt.
pi_191057811
Stel dat een tankstation 20% winst maakt op een kg waterstof en 36 auto's voltankt met 5kg waterstof (uitgaande van een lege tank), dan draaien ze een omzet van ¤1800 per dag en een winst van ¤360 per dag.

Om een tankinstallatie van 1,6 miljoen Euro terug te verdienen moeten ze dus 4.444 dagen het maximale aantal auto's volledig vol tanken.

In het meest optimistische geval zou je dan een 12 jaar terugverdientijd hebben.

Maar in de praktijk tanken er alleen overdag het maximaal aantal auto's, dus kan je er zo 8 tot 10 jaar bij optellen.

20% winst is ook aan de hoge kant, dat verdient een tankstation nu ook niet op een liter benzine. Dat is centenwerk.

Het zonder subsidie exploiteren van een waterstoftankinstallatie gaat hem niet worden.

En langs een snelweg kan je niets met maar 36 auto's per dag dus zal je tientallen miljoenen moeten investeren.

Waterstofauto's wordt sowieso niets zonder subsidie.
  donderdag 16 januari 2020 @ 14:48:09 #194
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_191057822
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 14:40 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Elektrische auto's waren 10 jaar geleden ook gigantisch inefficiënt. Je hebt maar één grote speler nodig die de eerste steen omgooit. Apple voor smartphones, Tesla voor elektrische auto's.
Sorry maar smartphones waren voor de iPhone al hip.
Ik had in 2002 al een smartphone (SE P800) met touchscreen die niks minder kan dan mijn huidige iPhone (X).
De iPhone kan het beter... Maar dat ding had ook een browser, programma's (zo heette dat nog) installeren, camera, mediabrowser etc.

Ik kan de iPhone niet vergelijken met Tesla.
De smartphone bestond al.
De EV bestond nauwelijks voor Tesla.

Dat maakt, vind ik, de prestatie van Tesla nog indrukwekkender.
Maar ze moeten nog erg tegen de vooroordelen opboxen die, in geval van Tesla, niet waar zijn met hun voldoende accucapaciteiten en eigen (snel)laadnetwerk.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_191057833
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 13:57 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Want de 30 ton aan batterijen gaat niet ten kostte van het laadvermogen.
De schattingen voor de Tesla Semi gaan uit van een gewicht van ergens tussen de 7 tot 10 ton aan accus. De zware dieselmotor wordt echter vervangen door een lichtergewicht elektrisch exemplaar. De energiekosten/km zijn van een nog zwaarwegender belang voor commercieel vrachtvervoer dan voor autos.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_191057849
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 14:48 schreef Digi2 het volgende:

[..]

De schattingen voor de Tesla Semi gaan uit van een gewicht van ergens tussen de 7 tot 10 ton aan accus. De zware dieselmotor wordt echter vervangen door een lichter elektrisch exemplaar. De energiekosten/km zijn van een nog zwaarwegender belang voor commercieel vrachtvervoer dan voor autos.
Grappig, ik was het ook net aan het uitzoeken. Dat klopt wel ongeveer.

En dat geldt dan ook alleen voor "long range".

Voor heel veel toepassingen kan een vrachtwagen met een veel korter bereik toe, zoals de tankwagens die hier rijden en melk ophalen bij boeren. Die rijden op een dag niet zoveel, staan ook lang te lossen bij de Campina en kunnen ondertussen laden.
  donderdag 16 januari 2020 @ 14:51:16 #197
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_191057874
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 14:49 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Grappig, ik was het ook net aan het uitzoeken. Dat klopt wel ongeveer.
De semi gaat jullie verbazen, ik mag er helaas niet over uitwijden maar die specs zijn underpromiss overdeliver ;)
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_191057893
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 14:51 schreef nils7 het volgende:

[..]

De semi gaat jullie verbazen, ik mag er helaas niet over uitwijden maar die specs zijn underpromiss overdeliver ;)
Elon zal het in 1x goed moeten doen. Transportbedrijven hebben een verdienmodel dus het zal spot on moeten zijn.

Vooral de kilometerprijs maar ook het feit dat je er de grote steden (ook in de toekomst nog) mee in mag zal een goed argument zijn.
pi_191058029
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 14:51 schreef nils7 het volgende:

[..]

De semi gaat jullie verbazen, ik mag er helaas niet over uitwijden maar die specs zijn underpromiss overdeliver ;)
Dan zullen ze zich bij Daf (Paccar) nog wel een hoedje gaan schrikken. Daar denken ze namelijk dat de Semi helemaal gaat floppen en dat zij de beste elektrische vrachtwagen gaan bouwen.

Al heb ik een van de ontwikkelaars al kunnen betrappen op uitspraken dat ik dacht ‘hebben jullie al eens goed gekeken naar de Semi’?
pi_191058124
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 15:02 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Dan zullen ze zich bij Daf (Paccar) nog wel een hoedje gaan schrikken. Daar denken ze namelijk dat de Semi helemaal gaat floppen en dat zij de beste elektrische vrachtwagen gaan bouwen.

Al heb ik een van de ontwikkelaars al kunnen betrappen op uitspraken dat ik dacht ‘hebben jullie al eens goed gekeken naar de Semi’?
Je hebt sowieso bedrijven nodig die denken dat zij de beste gaan bouwen, anders beginnen ze er al niet aan ;)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')