Nee. Veel mensen roepen dat Tesla al snel failliet zal zijn want de een na de andere gewone autoproducent gaat erop en erover, terwijl zelfs VAG verklaard heeft ver achter te liggen op Tesla.quote:Op donderdag 16 januari 2020 10:30 schreef nils7 het volgende:
[..]
Dat klopt wel.
Maar net zoals Audi valt Porsche onder VAG en bedoelde het meer om aan te geven dat ze nergens, qua techniek, een voorsprong of op gelijke hoogte zijn.
Hoho, hij is een visionair!quote:Op donderdag 16 januari 2020 10:38 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dus jij denkt dat een kloof (o.a. die van het rendement) die bestaat vanwege natuurkundige wetten en eigenschappen gedicht gaat worden?
In een ander topic al eens geplaatst recentelijk.quote:Op donderdag 16 januari 2020 10:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik heb ook een tijd lang gedacht dat waterstof de brandstof van de toekomst zou worden.
Maar met de snelle opkomst en ontwikkeling van de elektrische auto en toename van de energiedichtheid van accu's ben ik sinds ruim 5 jaar wel "om".
"Waterstofauto's zijn de auto's van de toekomst en dat zullen ze altijd blijven".
Hier ook. Vanuit mijn vader geïnteresseerd geraakt en dus ook altijd veel over gelezen. Mercedes ging in de jaren 80 er vol op inzetten. Een stille dood gestorven.quote:Op donderdag 16 januari 2020 10:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik heb ook een tijd lang gedacht dat waterstof de brandstof van de toekomst zou worden.
Maar met de snelle opkomst en ontwikkeling van de elektrische auto en toename van de energiedichtheid van accu's ben ik sinds ruim 5 jaar wel "om".
"Waterstofauto's zijn de auto's van de toekomst en dat zullen ze altijd blijven".
Je neemt gratis electriciteit en daar maak je waterstof mee.quote:Op donderdag 16 januari 2020 10:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
De productie van waterstof uit duurzame bronnen is juist een groot probleem.
Maar in het heden wordt er ook al geexperimenteerd met metaalhydriden van lichte metalen. En met de opslag in nanodeeltjes.quote:Palladium is 30x zo schaars als goud. Zal interessant worden hoe duur dat wordt als de hele wereld daar op gaat rijden.
In 2019.quote:En ook dan blijft het 2,5 tot 3x minder efficiënt om op waterstof te rijden dan de elektriciteit rechtstreeks in een batterij op te slaan.
Rendement wordt gemeten in euro's. Als de produktie gratis is, is dat niet relevant meer.quote:Op donderdag 16 januari 2020 10:38 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dus jij denkt dat een kloof (o.a. die van het rendement) die bestaat vanwege natuurkundige wetten en eigenschappen gedicht gaat worden?
Kortzichtig.quote:Op donderdag 16 januari 2020 10:38 schreef VEM2012 het volgende:
Rond de tijd dat ze dat (op zijn vroegst) opgelost hebben is de range van de BEV’s met lange range al opgelopen tot 1.000 km en kun je in 10 minuten daar 600 km aan toevoegen.
Kortzichtig.quote:De brandstofcel heeft dan nog alle andere problemen.
Kortzichtigquote:Wat echt kortzichtig is, is denken dat 3 keer zoveel windmolens plaatsen, 3 keer zoveel zonnepanelen, 3x zoveel waterkrachtcentrales, enz. ‘geen probleem’ is.
In de waterstofeconomie maken we allemaal ons eigen waterstof thuis.quote:En dat nog afgezien van het gemak van de BEV die gewoon thuis kan worden gevuld, in plaats van onderweg. Tanken is voor niemand een hobby.
Gratis elektriciteit.quote:Op donderdag 16 januari 2020 11:26 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Rendement wordt gemeten in euro's. Als de produktie gratis is, is dat niet relevant meer.
Ah, ik zie dat de argumenten op zijn.quote:
Waarom zou je in godsnaam zelf waterstof gaan maken in huis?quote:Op donderdag 16 januari 2020 11:29 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Kortzichtig.
[..]
Kortzichtig.
[..]
Kortzichtig
[..]
In de waterstofeconomie maken we allemaal ons eigen waterstof thuis.
Met andere woorden: je bent kortzichtig.
Er zal nooit gratis elektriciteit zijn. Dat weet je zelf hopelijk ook.quote:Op donderdag 16 januari 2020 11:37 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ah, ik zie dat de argumenten op zijn.
Omdat in de waterstofeconomie al onze energie uit waterstof komt. Nul vervuiling, namelijk.quote:Op donderdag 16 januari 2020 11:38 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Waarom zou je in godsnaam zelf waterstof gaan maken in huis?
Da's schrikken, he, gratis energie. Daar gaat je verdienmodel.quote:Op donderdag 16 januari 2020 11:39 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Er zal nooit gratis elektriciteit zijn. Dat weet je zelf hopelijk ook.
Leg nu na dit gelul eens uit waarom je elektriciteit om zou gaan zetten in waterstof met alle verliezen die daarbij horen, om vervolgens die waterstof weer om te zetten in elektriciteit thuis, waardoor je een explosief in huis moet bewaren.quote:Op donderdag 16 januari 2020 11:41 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Omdat in de waterstofeconomie al onze energie uit waterstof komt. Nul vervuiling, namelijk.
Heb jij nog nooit van de waterstofeconomie gehoord?
Hoe kom jij aan gratis elektriciteit? Leg uit.quote:Op donderdag 16 januari 2020 11:42 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Da's schrikken, he, gratis energie. Daar gaat je verdienmodel.
Ach, wat doe je toch weer dramatisch. Gewoon, omdat het kan.quote:Op donderdag 16 januari 2020 11:44 schreef VEM2012 het volgende:
Leg nu na dit gelul eens uit waarom je elektriciteit om zou gaan zetten in waterstof met alle verliezen die daarbij horen, om vervolgens die waterstof weer om te zetten in elektriciteit thuis, waardoor je een explosief in huis moet bewaren.
Toe, doe dan!
Nou, je hebt de zon. En de wind.quote:Op donderdag 16 januari 2020 11:44 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Hoe kom jij aan gratis elektriciteit? Leg uit.
En hoe ga jij daar magisch gratis elektriciteit van maken?quote:Op donderdag 16 januari 2020 11:47 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Nou, je hebt de zon. En de wind.
quote:Op donderdag 16 januari 2020 11:46 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ach, wat doe je toch weer dramatisch. Gewoon, omdat het kan.
Overigens heb je geen verliezen. De electriciteit is namelijk gratis.
Zon en wind zijn gratis, daar hebben we geen discussie over.quote:Op donderdag 16 januari 2020 11:47 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Nou, je hebt de zon. En de wind.
Ik draai nergens om heen. Net zoals jij over 10 jaar met je Tesla op 1 AA batterij 1000km kunt rijden, heb ik een 4000TWh zonnecel voor 5 cent. Dat is wel aardig het equivalent van 'gratis'.quote:Op donderdag 16 januari 2020 11:55 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
En hoe ga jij daar magisch gratis elektriciteit van maken?
Draai er nou eens niet zo omheen!
Vermoeiend, van die figuren die stug vol blijven houden in het uitbraken van onzin.quote:Op donderdag 16 januari 2020 11:57 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ik draai nergens om heen. Net zoals jij over 10 jaar met je Tesla op 1 AA batterij 1000km kunt rijden, heb ik een 4000TWh zonnecel voor 5 cent. Dat is wel aardig het equivalent van 'gratis'.
quote:Op donderdag 16 januari 2020 11:57 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ik draai nergens om heen. Net zoals jij over 10 jaar met je Tesla op 1 AA batterij 1000km kunt rijden, heb ik een 4000TWh zonnecel voor 5 cent. Dat is wel aardig het equivalent van 'gratis'.
Op een mooie dag valt maximaal 1.000Watt per m2 oppervlak. Huidige zonnepanelen (300Wp en 1,65m2 oppervlak) kunnen daar zo'n 21% van omzetten, dus het rendement kan maximaal nog 5x beter dan nu.quote:Op donderdag 16 januari 2020 11:57 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ik draai nergens om heen. Net zoals jij over 10 jaar met je Tesla op 1 AA batterij 1000km kunt rijden, heb ik een 4000TWh zonnecel voor 5 cent. Dat is wel aardig het equivalent van 'gratis'.
Ja, je zal wel moe worden van jezelf.quote:Op donderdag 16 januari 2020 12:01 schreef VEM2012 het volgende:
Vermoeiend, van die figuren die stug vol blijven houden in het uitbraken van onzin.
Je doet werkelijk geen enkele moeite om je posts te onderbouwen.quote:Op donderdag 16 januari 2020 12:03 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ja, je zal wel moe worden van jezelf.
Zooooo visieloos.quote:Op donderdag 16 januari 2020 12:02 schreef TheFreshPrince het volgende:
Dus nee, er komen geen 4000TWp zonnecellen en zeker niet voor 5 cent.
Jij toch ook niet? Je blijft jeremieen over dingen in 2019, maar we hebben het niet over 2019.quote:Op donderdag 16 januari 2020 12:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
Je doet werkelijk geen enkele moeite om je posts te onderbouwen.
Nogmaals als ze al zouden bestaan, waarom niet op het dak en/of motorkap van de auto zelf ipv omzetten in waterstof.quote:
En als de zon niet schijnt?quote:Op donderdag 16 januari 2020 12:07 schreef nils7 het volgende:
[..]
Nogmaals als ze al zouden bestaan, waarom niet op het dak en/of motorkap van de auto zelf ipv omzetten in waterstof.
Nooit meer laden of tanken....
Nogmaals, natuurkunde.quote:
Met dat soort getallen die jij noemt laadt het ding bijna 's nachts nog op.quote:Op donderdag 16 januari 2020 12:09 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
En als de zon niet schijnt?
Makkelijk.quote:Op donderdag 16 januari 2020 12:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
Nogmaals, natuurkunde.
Er valt 1.000Watt licht per m2 waarmee je bij 100% rendement dus maximaal 1.000Wp panelen kan produceren.
1TWp = 1.000.000.000.000 Wp
Bij 100% rendement bij het omzetten van licht naar stroom (is nu 21% voor normale PV panelen) zou je dus zonnepanelen met een oppervlak van 1.000.000.000m2 moeten produceren, ofwel 1.000.000 vierkante kilometer maar dat keer 4.000 (want jouw paneel is 4.000TWp). Ofwel, een zonnepaneel met het oppervlak van 6.000 keer de staat Texas.
En dat voor 5 cent.
Ad van Wijk, dé voorvechter van de waterstofeconomie in Nederland.quote:
Ah, ok, een Prof. Dr. die toevallig iets anders roept dan jij wil, weet niet waar hij het over heeft. Helder.quote:Op donderdag 16 januari 2020 12:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ad van Wijk, dé voorvechter van de waterstofeconomie in Nederland.
Het artikel is uit 2016.
Hij zegt "binnen 10 jaar haalt de waterstofauto de bEV in".
Hij heeft nog 6 jaar om die weddenschap te winnen.
Ad van Wijk is een bekende in de scene, die duikt in bijna ieder Nederlands artikel op.quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:00 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ah, ok, een Prof. Dr. die toevallig iets anders roept dan jij wil, weet niet waar hij het over heeft. Helder.
Maar een Prof. Dr. die toevallig iets anders roept dan jij wil, weet niet waar hij het over heeft. Helder.quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:01 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ad van Wijk is een bekende in de scene, die duikt in ieder Nederlands artikel op.
Roepen dat een commercieel bedrijf vertrouwt op korte termijn geld binnenharken is wel een aardige open deur. En geen enkele garantie voor wat er over 10 jaar gebeurt.quote:Verder wordt er in 2016 nog gezegd dat Shell inzet op rijden op waterstof maar sinds 2018 is de trend juist dat Shell inzet op het plaatsen van laadpalen.
Het maakt mij niet uit wie het roept, maar zodra iemand roept dat elektrische auto’s uren moeten laden, dan weet ik dat iemand de feiten niet kent of wenst te negeren.quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:03 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Maar een Prof. Dr. die toevallig iets anders roept dan jij wil, weet niet waar hij het over heeft. Helder.
Dat heb ik in geen enkele zin gesteld.quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:03 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Maar een Prof. Dr. die toevallig iets anders roept dan jij wil, weet niet waar hij het over heeft. Helder.
[..]
6 jaar, hij heeft nog 6 jaar om z'n gelijk te krijgen.quote:Roepen dat een commercieel bedrijf vertrouwt op korte termijn geld binnenharken is wel een aardige open deur. En geen enkele garantie voor wat er over 10 jaar gebeurt.
Want jij tankte vroeger je normale auto ook altijd tot driekwart vol?quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:11 schreef VEM2012 het volgende:
Het maakt mij niet uit wie het roept, maar zodra iemand roept dat elektrische auto’s uren moeten laden, dan weet ik dat iemand de feiten niet kent of wenst te negeren.
Hyundai zegt dat ze in 2030 fuelcell auto's produceren die goedkoper zijn dan electrische voertuigen op batterijen. Is geen Prof. Dr.quote:Dus leuk dat hij professor is, dat maakt wat hij zegt nog niet waar en zijn voorspelling gaat op zeker niet uitkomen.
Vrijwel elke kundige wetenschapper roept 'hybrid'.quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:14 schreef TheFreshPrince het volgende:
Er zijn namelijk ook kundige wetenschappers met elektrische auto's bezig, die wedden op een ander paard.
Oh, er is een deadline? Als hij niet in zes jaar gelijk krijgt, gaan alle fuelcell auto's door de shredder, of zo?quote:6 jaar, hij heeft nog 6 jaar om z'n gelijk te krijgen.
Die 10 jaar is zijn eigen weddenschap. Dat heb ik niet bedacht.quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:19 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Vrijwel elke kundige wetenschapper roept 'hybrid'.
[..]
Oh, er is een deadline? Als hij niet in zes jaar gelijk krijgt, gaan alle fuelcell auto's door de shredder, of zo?
Kijk, de teller staat weer op nul en het is wéér "over 10 jaar".quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:17 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Want jij tankte vroeger je normale auto ook altijd tot driekwart vol?
[..]
Hyundai zegt dat ze in 2030 fuelcell auto's produceren die goedkoper zijn dan electrische voertuigen op batterijen. Is geen Prof. Dr.
Nou, ik vul de Cayenne eigenlijk nooit volledig af. Als het vulpistool afslaat vind ik het best. Dan krijg je er toch echt wel nog een flink aantal liters bij als je wil. Dus ergens tussen de 90-95%.quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:17 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Want jij tankte vroeger je normale auto ook altijd tot driekwart vol?
[..]
Hyundai zegt dat ze in 2030 fuelcell auto's produceren die goedkoper zijn dan electrische voertuigen op batterijen.
Bron?quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:19 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Vrijwel elke kundige wetenschapper roept 'hybrid'.
Is geen antwoord op mijn vraag.quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
Die 10 jaar is zijn eigen weddenschap. Dat heb ik niet bedacht.
Het is ook geen vraag toch? Of was je serieus over die shredder?quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:23 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Is geen antwoord op mijn vraag.
Je weet dat er helemaal geen teller is, toch?quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:21 schreef TheFreshPrince het volgende:
Kijk, de teller staat weer op nul en het is wéér "over 10 jaar".
Dat hoor ik bij waterstofauto's al heel lang, dat "over 10 jaar dan..."
Ja, we zitten toch al op 5 promille volledig electrische auto's in Nederland.Wow!quote:Ondertussen verdubbelt het aantal verkochte elektrische auto's ongeveer ieder jaar.
Hij gaat zichzelf ook echt verdedigen. Hilarisch.quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:22 schreef VEM2012 het volgende:
Nou, ik vul de Cayenne eigenlijk nooit volledig af. Als het vulpistool afslaat vind ik het best. Dan krijg je er toch echt wel nog een flink aantal liters bij als je wil. Dus ergens tussen de 90-95%.
Maar wel 10% van alle verkochte auto's in 2019 was elektrisch.quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:28 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Je weet dat er helemaal geen teller is, toch?
[..]
Ja, we zitten toch al op 5 promille volledig electrische auto's in Nederland.Wow!
Wacht maar tot de subsidies er af zijn. De enige reden dat mensen electrische auto's kopen is voor hun portemonnee. En als Hyundai in 2030 fuelcell auto's produceert die goedkoper zijn dan electrische voertuigen op batterijen, dan gaan mensen die kopen.quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Maar wel 10% van alle verkochte auto's in 2019 was elektrisch.
Sinds de introductie van de bEV in Nederland ieder jaar (bijna) een verdubbeling van de verkopen.
2017: 7.964
2018: 24.024
2019: ~45.000
Als jij mij een vraag stelt, dan krijg je normaal antwoord.quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:29 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Hij gaat zichzelf ook echt verdedigen. Hilarisch.
Je bedoelt de subsidies die ook op waterstofauto's zitten? Dat zou op beiden hetzelfde effect hebben. Al is het niet echt een subsidie, het is meer dat de BPM nu gekoppeld is aan de directe uitstoot CO2 per kilometer. En die hebben hEV's en bEV's niet.quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:34 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Wacht maar tot de subsidies er af zijn. De enige reden dat mensen electrische auto's kopen is voor hun portemonnee. En als Hyundai in 2030 fuelcell auto's produceert die goedkoper zijn dan electrische voertuigen op batterijen, dan gaan mensen die kopen.
Ik struikelde in het begin al over zoveel onwaarheden dat ik opgehouden ben met lezen.quote:
Het mooie is dat deze professor wel ingaat op zowel de omzetverliezen van bEV als hEV, dus niet "kritiekloos" zoals onze professor Ad van Wijk.quote:Als een waterstofauto met groene waterstof wordt aangedreven, heeft hij 2,4 keer meer energie nodig dan een klassieke elektrische auto, zegt professor Manfred Schrödl van de TU Wenen. Hij beschouwt waterstof niet als een geschikte energiebron voor individueel personenvervoer.
Niemand tankt zijn auto tot 75%, dus dat de Prof. Dr. de aanname doet dat je een electrisch auto op batterijen tot 100% (of 95%) laadt, is echt heel normaal. Behalve misschien voor een proleet met een Tesla die kostte wat kost zijn speeltje moet verdedigen. En die nu gaat antwoorden met 'maar wanneer gebruik je nou de volledige lading?'. Ik bespeur een Stockholmsyndroom.quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:35 schreef VEM2012 het volgende:
Als jij mij een vraag stelt, dan krijg je normaal antwoord.
Natuurlijk is het een subsidie. Dat kun je om emotionele redenen aanvechten, maar dat is precies wat het is.quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:36 schreef TheFreshPrince het volgende:
Al is het niet echt een subsidie,
Een brandstofcel wordt ook niet tot 100% getankt.quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:42 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Niemand tankt zijn auto tot 75%, dus dat de Prof. Dr. de aanname doet dat je een electrisch auto op batterijen tot 100% (of 95%) laadt, is echt heel normaal. Behalve misschien voor een proleet met een Tesla die kostte wat kost zijn speeltje moet verdedigen. En die nu gaat antwoorden met 'maar wanneer gebruik je nou de volledige lading?'. Ik bespeur een Stockholmsyndroom.
Het is geen subsidie, het is een belasting op CO2 uitstoot geworden. Als jij met je brandstofauto 0 gram CO2 per km kan uitstoten betaalt de koper ook geen BPM. Hoe lager de directe uitstoot, hoe lager de BPM.quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:44 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Natuurlijk is het een subsidie. Dat kun je om emotionele redenen aanvechten, maar dat is precies wat het is.
Er gaat 1 miljoen euro subsidie naar ieder waterstof tankstation en zelfs dan is die nog niet rendabel.quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:34 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Wacht maar tot de subsidies er af zijn. De enige reden dat mensen electrische auto's kopen is voor hun portemonnee. En als Hyundai in 2030 fuelcell auto's produceert die goedkoper zijn dan electrische voertuigen op batterijen, dan gaan mensen die kopen.
Wat deze Oostenrijkse professor doet, is dat hij blijft hangen in het heden (zoals jij en VEM ook doen). Als alle professoren dat zouden doen, zouden we nooit ergens komen.quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
https://www.bright.nl/nieuws/artikel/4836276/waterstof-auto-ongeschikt-waterstofauto-elektrische-auto
Het mooie is dat deze professor wel ingaat op zowel de omzetverliezen van bEV als hEV, dus niet "kritiekloos" zoals onze professor Ad van Wijk.
Dat is ook wel een punt, mensen worden blijkbaar graag genaaid.quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:47 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Er gaat 1 miljoen euro subsidie naar ieder waterstof tankstation en zelfs dan is die nog niet rendabel.
De reden dat er mensen zijn die willen dat waterstof slaagt is simpel: het houdt het businessmodel van de tankstations in stand en maakt belastingheffing op automobiliteit gemakkelijker. Dat is de enige reden.
Maar misschien dat jij dat wel een goed idee vindt: uitgeknepen worden door Shell en de overheid (ten aanzien van die laatste maak ik mij weinig illusies, die komen het geld toch wel bij je halen).
Het is heel ongebruikelijk om onderweg een Tesla tot 100% op te laden, want inefficiënt. Het is gewoon een andere auto, dus andere gebruiken.quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:42 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Niemand tankt zijn auto tot 75%, dus dat de Prof. Dr. de aanname doet dat je een electrisch auto op batterijen tot 100% (of 95%) laadt, is echt heel normaal. Behalve misschien voor een proleet met een Tesla die kostte wat kost zijn speeltje moet verdedigen. En die nu gaat antwoorden met 'maar wanneer gebruik je nou de volledige lading?'. Ik bespeur een Stockholmsyndroom.
Als je in het heden blijft hangen zou je stellen dat watertstofauto's de bEV gaan inhalen omdat daar geen vooruitgang in zit.quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:48 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Wat deze Oostenrijkse professor doet, is dat hij blijft hangen in het heden (zoals jij en VEM ook doen). Als alle professoren dat zouden doen, zouden we nooit ergens komen.
De toekomst van zowel de brandstofcel als de accu is vrij goed in kaart gebracht.quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:48 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Wat deze Oostenrijkse professor doet, is dat hij blijft hangen in het heden (zoals jij en VEM ook doen). Als alle professoren dat zouden doen, zouden we nooit ergens komen.
Ik bespeur wat emotie.quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:46 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het is geen subsidie, het is een belasting op CO2 uitstoot geworden. Als jij met je brandstofauto 0 gram CO2 per km kan uitstoten betaalt de koper ook geen BPM. Hoe lager de directe uitstoot, hoe lager de BPM.
En zoals ik zei, het geldt ook voor waterstofauto's dus wat dat betreft is het geen voordeel of nadeel t.o.v. elkaar.
Lijkt me een vrij statische toelichting.quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:56 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ik bespeur wat emotie.
Want de 30 ton aan batterijen gaat niet ten kostte van het laadvermogen.quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:50 schreef Digi2 het volgende:
Maar voor vrachtwagens ligt het dan eerder voor de hand dat men snelle accuwisselstations gaat gebruiken.
Elektrisch is gewoon een hype zoals benzine het ook ooit won op gemak. Zodra er iemand op staat met een goed alternatief, loopt het weer leeg.quote:Op donderdag 16 januari 2020 10:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik heb ook een tijd lang gedacht dat waterstof de brandstof van de toekomst zou worden.
Maar met de snelle opkomst en ontwikkeling van de elektrische auto en toename van de energiedichtheid van accu's ben ik sinds ruim 5 jaar wel "om".
"Waterstofauto's zijn de auto's van de toekomst en dat zullen ze altijd blijven".
You think?quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:50 schreef VEM2012 het volgende:
Het is heel ongebruikelijk om onderweg een Tesla tot 100% op te laden, want inefficiënt.
Het blijft subsidie. Verkapt, maar toch.quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Lijkt me een vrij statische toelichting.
Aan wat voor alternatief denk je dan?quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:57 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Elektrisch is gewoon een hype zoals benzine het ook ooit won op gemak. Zodra er iemand op staat met een goed alternatief, loopt het weer leeg.
Dat kan waterstof zijn, maar ook weer iets heel anders wat nu nog gigantisch ongeloofwaardig lijkt. Nu elektrisch rijden geen geld meer oplevert gaan we zien in hoeverre het wat uit maakt.quote:Op donderdag 16 januari 2020 14:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Aan wat voor alternatief denk je dan?
Wat je het ook noemt...quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:59 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Het blijft subsidie. Verkapt, maar toch.
Die weet ik! Waterstof, natuurlijk.quote:Op donderdag 16 januari 2020 14:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Aan wat voor alternatief denk je dan?
Dat heb ik ook niet gezegd.quote:Op donderdag 16 januari 2020 14:01 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Wat je het ook noemt...
Het is sowieso niet een voordeel voor de bEV t.o.v. de hEV.
Elektrisch rijden geen geld meer oplevert?quote:Op donderdag 16 januari 2020 14:01 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dat kan waterstof zijn, maar ook weer iets heel anders wat nu nog gigantisch ongeloofwaardig lijkt. Nu elektrisch rijden geen geld meer oplevert gaan we zien in hoeverre het wat uit maakt.
Je valt min of meer het succes van de elektrische auto aan met als reden "wacht maar tot de subsidie wegvalt"... maar dan valt die subsidie ook weg voor de waterstofauto.quote:Op donderdag 16 januari 2020 14:01 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Dat heb ik ook niet gezegd.
Wie zegt dat?quote:Op donderdag 16 januari 2020 14:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
... maar dan valt die subsidie ook weg voor de waterstofauto.
Tuurlijk. Ooit zal de BEV ook weer verdwijnen.quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:57 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Elektrisch is gewoon een hype zoals benzine het ook ooit won op gemak. Zodra er iemand op staat met een goed alternatief, loopt het weer leeg.
Wat beweegt je precies om elektrisch rijden zo keihard te verdedigen? Qua gebruiksgemak kleven er een aantal nadelen aan tov benzine, en qua milieu maakt het geen donder uit. Het is gewoon een hype, niets meer niets minder.quote:Op donderdag 16 januari 2020 14:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Elektrisch rijden geen geld meer oplevert?
Je ziet al de trend dat Shell in stroom en laadpalen stapt.
https://www.businessinsider.nl/shell-grootste-stroombedrijf-2030
Accijnzen gaan opgevangen worden door een (al dan niet Europees ingevoerde) kilometerheffing.
Het VVD heeft al aangegeven deze kabinetsperiode geen kilometerheffing in te voeren maar is wel bezig met een pilot.
2026 wordt hier en daar als genoemd als jaar van invoering, ze zullen ook wel moeten met de opkomst van de bEV.
Kwa gebruiksgemak kent het voor en nadelen.quote:Op donderdag 16 januari 2020 14:22 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Wat beweegt je precies om elektrisch rijden zo keihard te verdedigen? Qua gebruiksgemak kleven er een aantal nadelen aan tov benzine, en qua milieu maakt het geen donder uit. Het is gewoon een hype, niets meer niets minder.
Het gaat niet zozeer om het verdedigen van elektrisch rijden, het gaat meer om de nutteloosheid van rijden op waterstof (wat overigens ook elektrisch rijden is en ook een kleine li-ion accu heeft omdat een brandstofcel te weinig piekvermogen kan leveren).quote:Op donderdag 16 januari 2020 14:22 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Wat beweegt je precies om elektrisch rijden zo keihard te verdedigen? Qua gebruiksgemak kleven er een aantal nadelen aan tov benzine, en qua milieu maakt het geen donder uit. Het is gewoon een hype, niets meer niets minder.
Elektrische auto's waren 10 jaar geleden ook gigantisch inefficiënt. Je hebt maar één grote speler nodig die de eerste steen omgooit. Apple voor smartphones, Tesla voor elektrische auto's.quote:Op donderdag 16 januari 2020 14:36 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het gaat niet zozeer om het verdedigen van elektrisch rijden, het gaat meer om de nutteloosheid van rijden op waterstof (wat overigens ook elektrisch rijden is en ook een kleine li-ion accu heeft omdat een brandstofcel te weinig piekvermogen kan leveren).
Waterstof heeft een rendement dat 3x lager is dan dat van direct op elektrisch rijden.
Daarnaast kan je alleen tanken bij tankstations.
Elektrisch met accu heeft een 3x hoger rendement, is goedkoper per km en kan je thuis, op de zaak, bij de Ikea of in de straat laden. Alleen bij lange ritten die boven het bereik liggen zou je moeten wachten bij een laadpaal.
Elektrische auto's waren 10 jaar geleden juist al gigantisch efficiënt.quote:Op donderdag 16 januari 2020 14:40 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Elektrische auto's waren 10 jaar geleden ook gigantisch inefficiënt. Je hebt maar één grote speler nodig die de eerste steen omgooit. Apple voor smartphones, Tesla voor elektrische auto's.
Sorry maar smartphones waren voor de iPhone al hip.quote:Op donderdag 16 januari 2020 14:40 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Elektrische auto's waren 10 jaar geleden ook gigantisch inefficiënt. Je hebt maar één grote speler nodig die de eerste steen omgooit. Apple voor smartphones, Tesla voor elektrische auto's.
De schattingen voor de Tesla Semi gaan uit van een gewicht van ergens tussen de 7 tot 10 ton aan accus. De zware dieselmotor wordt echter vervangen door een lichtergewicht elektrisch exemplaar. De energiekosten/km zijn van een nog zwaarwegender belang voor commercieel vrachtvervoer dan voor autos.quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:57 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Want de 30 ton aan batterijen gaat niet ten kostte van het laadvermogen.
Grappig, ik was het ook net aan het uitzoeken. Dat klopt wel ongeveer.quote:Op donderdag 16 januari 2020 14:48 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De schattingen voor de Tesla Semi gaan uit van een gewicht van ergens tussen de 7 tot 10 ton aan accus. De zware dieselmotor wordt echter vervangen door een lichter elektrisch exemplaar. De energiekosten/km zijn van een nog zwaarwegender belang voor commercieel vrachtvervoer dan voor autos.
De semi gaat jullie verbazen, ik mag er helaas niet over uitwijden maar die specs zijn underpromiss overdeliverquote:Op donderdag 16 januari 2020 14:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Grappig, ik was het ook net aan het uitzoeken. Dat klopt wel ongeveer.
Elon zal het in 1x goed moeten doen. Transportbedrijven hebben een verdienmodel dus het zal spot on moeten zijn.quote:Op donderdag 16 januari 2020 14:51 schreef nils7 het volgende:
[..]
De semi gaat jullie verbazen, ik mag er helaas niet over uitwijden maar die specs zijn underpromiss overdeliver
Dan zullen ze zich bij Daf (Paccar) nog wel een hoedje gaan schrikken. Daar denken ze namelijk dat de Semi helemaal gaat floppen en dat zij de beste elektrische vrachtwagen gaan bouwen.quote:Op donderdag 16 januari 2020 14:51 schreef nils7 het volgende:
[..]
De semi gaat jullie verbazen, ik mag er helaas niet over uitwijden maar die specs zijn underpromiss overdeliver
Je hebt sowieso bedrijven nodig die denken dat zij de beste gaan bouwen, anders beginnen ze er al niet aanquote:Op donderdag 16 januari 2020 15:02 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dan zullen ze zich bij Daf (Paccar) nog wel een hoedje gaan schrikken. Daar denken ze namelijk dat de Semi helemaal gaat floppen en dat zij de beste elektrische vrachtwagen gaan bouwen.
Al heb ik een van de ontwikkelaars al kunnen betrappen op uitspraken dat ik dacht ‘hebben jullie al eens goed gekeken naar de Semi’?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |