Ik zie niet in waarom de waterstofauto het zou winnen. Op alle fronten veel complexere, duurdere techniek en 3x minder efficiënt.quote:Op woensdag 15 januari 2020 23:52 schreef Accordtje het volgende:
Het elektrisch rijden met de stekker is een tussenvorm naar de waterstofauto toe. Op korte termijn zullen veel fabrikanten zich dus nog richten op de elektrische auto (ze worden immers gedwongen door de Europese regelgeving), maar op de langere termijn gaat de waterstofauto het winnen.
Dat zou het geval zijn als van vandaag op morgen alle auto's elektrisch zouden zijn.quote:De huidige vorm met de stekker is ook niet geschikt om massaal op over te stappen. Er is simpelweg onvoldoende capaciteit om iedereen elektrisch te laten rijden. Neem een parkeergarage. Op het moment dat iedereen elektrisch rijdt en de auto aan de laadpaal hangt is meteen het stroomnetwerk overbelast.
Waarom zou het geen alternatief zijn? Tesla komt dit jaar (of begin volgend jaar) al met de eerste 600 mile auto. In de praktijk zo'n 850km rijden op 1 acculading.quote:De huidige elektrische auto is op termijn geen alternatief voor de benzine/diesel auto. Daar is echt de waterstofauto voor nodig.
Waterstof tankstations zijn gigantisch kostbaar, een installatie kost zo'n 1,6 miljoen Euro en dan daarmee kan je in 24 uur maar 36 auto's tanken.quote:Elke autofabrikant zal zich daarop gaan richten. Dat betekent dat er op een gegeven moment ook betaalbare waterstofauto's zullen komen, waardoor er meer op de weg verschijnen en het voor tankstations steeds interessanter zal worden om te investeren in waterstoftanks. In Duitsland begint het netwerk aan waterstof tankstations langzaam van de grond te komen, dus dat gaat ook hier gebeuren.
Ik geloof er geen reet van...quote:Op woensdag 15 januari 2020 23:52 schreef Accordtje het volgende:
Het elektrisch rijden met de stekker is een tussenvorm naar de waterstofauto toe. Op korte termijn zullen veel fabrikanten zich dus nog richten op de elektrische auto (ze worden immers gedwongen door de Europese regelgeving), maar op de langere termijn gaat de waterstofauto het winnen.
De huidige vorm met de stekker is ook niet geschikt om massaal op over te stappen. Er is simpelweg onvoldoende capaciteit om iedereen elektrisch te laten rijden. Neem een parkeergarage. Op het moment dat iedereen elektrisch rijdt en de auto aan de laadpaal hangt is meteen het stroomnetwerk overbelast.
De huidige elektrische auto is op termijn geen alternatief voor de benzine/diesel auto. Daar is echt de waterstofauto voor nodig. Elke autofabrikant zal zich daarop gaan richten. Dat betekent dat er op een gegeven moment ook betaalbare waterstofauto's zullen komen, waardoor er meer op de weg verschijnen en het voor tankstations steeds interessanter zal worden om te investeren in waterstoftanks. In Duitsland begint het netwerk aan waterstof tankstations langzaam van de grond te komen, dus dat gaat ook hier gebeuren.
Audi-rijders blazen al in een Tesla.quote:Op donderdag 16 januari 2020 08:14 schreef Beathoven het volgende:
Audi's achterstand op de markt in techniek wordt maar weer eens pijnlijk duidelijk.
Dit ja. Waterstof is een nicheproduct met veel verspilling van energie in het proces.quote:Op donderdag 16 januari 2020 08:14 schreef Beathoven het volgende:
Audi's achterstand op de markt in techniek wordt maar weer eens pijnlijk duidelijk.
Nee, onjuist. Ten eerste kost op waterstof rijden drie keer zoveel elektriciteit als met een BEV. Zeer slecht voor CO2 uitstoot dus.quote:Op woensdag 15 januari 2020 23:52 schreef Accordtje het volgende:
Het elektrisch rijden met de stekker is een tussenvorm naar de waterstofauto toe. Op korte termijn zullen veel fabrikanten zich dus nog richten op de elektrische auto (ze worden immers gedwongen door de Europese regelgeving), maar op de langere termijn gaat de waterstofauto het winnen.
De huidige vorm met de stekker is ook niet geschikt om massaal op over te stappen. Er is simpelweg onvoldoende capaciteit om iedereen elektrisch te laten rijden. Neem een parkeergarage. Op het moment dat iedereen elektrisch rijdt en de auto aan de laadpaal hangt is meteen het stroomnetwerk overbelast.
De huidige elektrische auto is op termijn geen alternatief voor de benzine/diesel auto. Daar is echt de waterstofauto voor nodig. Elke autofabrikant zal zich daarop gaan richten. Dat betekent dat er op een gegeven moment ook betaalbare waterstofauto's zullen komen, waardoor er meer op de weg verschijnen en het voor tankstations steeds interessanter zal worden om te investeren in waterstoftanks. In Duitsland begint het netwerk aan waterstof tankstations langzaam van de grond te komen, dus dat gaat ook hier gebeuren.
Verdomme, je had het allemaal al uitgelegd.quote:Op donderdag 16 januari 2020 00:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik zie niet in waarom de waterstofauto het zou winnen. Op alle fronten veel complexere, duurdere techniek en 3x minder efficiënt.
Daarnaast is een waterstofauto een elektrische auto, alleen de energieopslag is anders.
[..]
Dat zou het geval zijn als van vandaag op morgen alle auto's elektrisch zouden zijn.
Dat gaat echter in kleine hoeveelheden van maximaal 400.000 stuks per jaar (nu nog zo'n 45.000 per jaar) dus het zal nog zeker 25 tot 30 jaar duren voor 98% van de bestaande auto's vervangen zijn door elektrische auto's.
Laders kunnen slim samenwerken en de laadstroom verdelen als het nodig is.
Het is gewoon geen probleem, tenzij alle auto's morgen elektrisch zijn.
[..]
Waarom zou het geen alternatief zijn? Tesla komt dit jaar (of begin volgend jaar) al met de eerste 600 mile auto. In de praktijk zo'n 850km rijden op 1 acculading.
[..]
Waterstof tankstations zijn gigantisch kostbaar, een installatie kost zo'n 1,6 miljoen Euro en dan daarmee kan je in 24 uur maar 36 auto's tanken.
De waterstof moet namelijk op 800 bar druk gebracht worden en op -40 graden gebracht worden om het te kunnen tanken en dat duurt lang.
[ afbeelding ]
Ik zie waterstofauto's meer als een speeltje, niet als een serieuze optie.
Maar als ik ongelijk krijg over 10 jaar (en FOK! bestaat nog) dan mag je me deze quote in m'n gezicht slaan
De Taycan is bedoeld als elektrische Porsche. Met een 911 rij je ook van pomp naar pomp.quote:Op donderdag 16 januari 2020 08:39 schreef nils7 het volgende:
Uit dezelfde VAG groep:
https://www.bloomberg.com(...)-200-mile-range-mark
Dat is gewoon 60 km minder dan een E-Niro.
Uiteraard is een Kia geen Porsche maar je verwacht van een Luxe product dat het eerder in de buurt komt van een Model voor die prijs.
Daarmee scheelt het gewoon 130 km.
Of zou je bij de Porsche enkel betalen voor het premium leder, premium aluminium, premium voorruit want je kan moeilijk zeggen dat je voor de techniek betaald, welke zelfs inferieur is aan een Kia.
Fixedquote:Op donderdag 16 januari 2020 09:09 schreef VEM2012 het volgende:
Kortom: voor personenauto’s is waterstof nu nog geen goed alternatief.
Nope. De nadelen zijn niet tijdelijk. Ze zijn al decennia aan het worstelen met waterstof voor auto’s. Mijn vader is daar nog mee bezig geweest en die is al meer dan 25 jaar geleden overleden. De problemen waar hij mij over vertelde zijn er nu nog steeds.quote:
In de jaren '50 dachten mensen hetzelfde over de electrische auto. Je hebt geen visie.quote:
Vertel eens, waarom in jouw visie heeft de brandstofcel meer toekomst dan de BEV.quote:Op donderdag 16 januari 2020 09:37 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
In de jaren '50 dachten mensen hetzelfde over de electrische auto. Je hebt geen visie.
Omdat BEV zo'n infantiele afkorting is.quote:Op donderdag 16 januari 2020 09:46 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Vertel eens, waarom in jouw visie heeft de brandstofcel meer toekomst dan de BEV.
O, je wilde alleen maar even trollen. Ok dan!quote:Op donderdag 16 januari 2020 09:46 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Omdat BEV zo'n infantiele afkorting is.
Je weet ook dat het een elektrische Panamera is en die rijdt niet van pomp naar pompquote:Op donderdag 16 januari 2020 09:15 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De Taycan is bedoeld als elektrische Porsche. Met een 911 rij je ook van pomp naar pomp.
Neemt niet weg dat Tesla nog altijd een gigantische voorsprong heeft op de rest en dat zie je nu goed terug bij de Taycan.
Het comprimeren naar 800 bar, het koelen naar -40 graden, de complexe techniek die het duur maakt, het lage rendement. Dat zijn geen dingen die men gaat oplossen.quote:
Ook de Panamera zuipt als een Russische bootwerker.quote:Op donderdag 16 januari 2020 10:13 schreef nils7 het volgende:
[..]
Je weet ook dat het een elektrische Panamera is en die rijdt niet van pomp naar pomp
Had wel verwacht dat voor een dubbele prijs je minstens Model S specificaties kan halen ipv nog niet eens aan een Model 3 SR komt
Ik wilde je alleen even wijzen op een onvolkomenheid. En misschien je kortzichtigheid. Het feit dat jouw vader 'er ook wel eens mee bezig is geweest' is natuurlijk weinig relevant.quote:Op donderdag 16 januari 2020 09:56 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
O, je wilde alleen maar even trollen. Ok dan!
quote:Op donderdag 16 januari 2020 09:09 schreef VEM2012 het volgende:
Kortom: voor personenauto’s is waterstof nu nog geen goed alternatief.
Die is makkelijk: net zoals de kloof tussen auto's op fossiele brandstoffen en auto's op batterijen gedicht is.quote:Op donderdag 16 januari 2020 10:17 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ga mij eens vertellen hoe die kloof gedicht gaat worden.
Dat klopt wel.quote:Op donderdag 16 januari 2020 10:24 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ook de Panamera zuipt als een Russische bootwerker.
De Taycan is natuurlijk op veel punten veel beter dan de M3 SR. Niet op gebied van range, maar bij Porsche gaan ze ervan uit dat je naast de Taycan (voor dagelijks gebruik) een 911 hebt (weekend) en een Cayenne voor de lange trips.
Zoiets.
Degenen die ik spreek die de Taycan besteld hebben of willen bestellen interesseert die range ook eigenlijk helemaal niets.
De productie van waterstof uit duurzame bronnen is juist een groot probleem.quote:Op donderdag 16 januari 2020 10:24 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ik wilde je alleen even wijzen op een onvolkomenheid. En misschien je kortzichtigheid. Het feit dat jouw vader 'er ook wel eens mee bezig is geweest' is natuurlijk weinig relevant.
Aangezien in de toekomst alle electriciteit opgewekt wordt met duurzame bronnen, is de produktie van waterstof dan ook geen probleem.
Grappig, met dat "palladium" zijn ze ook al sinds de 60's bezig (Lässer, Lewis, Wicke & Brodowsky) maar ook daar zien we nog geen resultaat van.quote:En opslaan onder druk in een tank is misschien nu nog de praktijk, maar er wordt al geruime tijd gekeken naar opslag in andere materialen (Palladium kan bijvoorbeeld 900 keer zijn eigen volume in waterstof opnemen).
Dus ik heb jouw stelling correct aangepast:
[..]
Dus jij denkt dat een kloof (o.a. die van het rendement) die bestaat vanwege natuurkundige wetten en eigenschappen gedicht gaat worden?quote:Op donderdag 16 januari 2020 10:26 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Die is makkelijk: net zoals de kloof tussen auto's op fossiele brandstoffen en auto's op batterijen gedicht is.
Rond de tijd dat ze dat (op zijn vroegst) opgelost hebben is de range van de BEV’s met lange range al opgelopen tot 1.000 km en kun je in 10 minuten daar 600 km aan toevoegen.quote:Op donderdag 16 januari 2020 10:24 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ik wilde je alleen even wijzen op een onvolkomenheid. En misschien je kortzichtigheid. Het feit dat jouw vader 'er ook wel eens mee bezig is geweest' is natuurlijk weinig relevant.
Aangezien in de toekomst alle electriciteit opgewekt wordt met duurzame bronnen, is de produktie van waterstof dan ook geen probleem.
En opslaan onder druk in een tank is misschien nu nog de praktijk, maar er wordt al geruime tijd gekeken naar opslag in andere materialen (Palladium kan bijvoorbeeld 900 keer zijn eigen volume in waterstof opnemen).
Dus ik heb jouw stelling correct aangepast:
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |