abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_186802614
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2019 09:49 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Als je de complete actieradius van een dag aan boord hebt hoef je ook niet op een dag van 0 naar 100% te laden. ;)
Zitten nogal wat haken en ogen aan verder. Kan hier wel verder over uitweiden, maar dit topic ging toch vooral over Audi en personenauto's, dus zal het hierbij laten. Persoonlijk denk ik dat zoiets dergelijks voor bepaalde types transport voorlopig nog niet rendabel zal zijn.

Voor personenauto's is waterstof natuurlijk onzinnig _O- Tenzij je wellicht echt geen oplaadpaal in de buurt hebt en geen mogelijkheid hebt om vanuit huis te laden.
pi_186802670
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2019 09:52 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Volgens mij gaat het bij de meeste mensen om de gedachte dat ze een half uur bij een tankstation moeten wachten. Wat ze als onmogelijk lang ervaren.

Tanken doe je op de parkeerplaats van het winkelcentrum als je boodschappen doet.
Of bij je werk of in je straat. Dat half uur wachten bij een tankstation is helemaal niet nodig.

Je vrachtauto tank je straks als je ligt slapen...
Als je wakker wordt kan je weer 800km rijden.
enige nadeel is wel dat je geen gehaktbal meer kan halen.
De verplichte rustpauzes blijven, dus die gehaktbal ook wel :+
pi_186802715
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2019 09:54 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Voor personenauto's is waterstof natuurlijk onzinnig _O- Tenzij je wellicht echt geen oplaadpaal in de buurt hebt en geen mogelijkheid hebt om vanuit huis te laden.
Als er een stopcontact is, kan je laden :P
pi_186802734
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2019 10:01 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Als er een stopcontact is, kan je laden :P
Ja ik stel me nu voor, als het elektrisch rijden meer gemeengoed is geworden, bijvoorbeeld een flatgebouw met beperkte parkeerplaatsen. Maar inderdaad, dat zijn uitzonderingen ja :P
pi_186802836
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2019 09:52 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Volgens mij gaat het bij de meeste mensen om de gedachte dat ze een half uur bij een tankstation moeten wachten. Wat ze als onmogelijk lang ervaren.


Tanken doe je op de parkeerplaats van het winkelcentrum als je boodschappen doet.
Of bij je werk of in je straat. Dat half uur wachten bij een tankstation is helemaal niet nodig.

Je vrachtauto tank je straks als je ligt slapen...
Als je wakker wordt kan je weer 800km rijden.
enige nadeel is wel dat je geen gehaktbal meer kan halen.
Ik rij al 5 jaar Tesla, dus ik ben bekend met hoeveel tijd ik win (!) doordat ik nu laad ipv tank. ;)
pi_186802898
Zolang platina nodig blijf om brandstofcellen te vervaardigen zal waterstof niet op een succes uitdraaien dat grootschalig ingevoerd kan worden. De energiedichtheid van waterstofgas onder hoge druk is ook niet erg hoog terwijl die van batterijen steeds verder toeneemt evenals de laadsnelheid. Kans is groot dat de combinatie van lage energiedichtheid en efficientie van waterstof zelfs al zouden er op termijn platinavrije brandstofcellen beschikbaar komen totaal onrendabel blijkt t.o.v. batterij technologie die dan beschikbaar is.

[ Bericht 1% gewijzigd door Digi2 op 13-05-2019 10:20:31 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_186803577
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2019 10:14 schreef Digi2 het volgende:
Zolang platina nodig blijf om brandstofcellen te vervaardigen zal waterstof niet op een succes uitdraaien dat grootschalig ingevoerd kan worden. De energiedichtheid van waterstofgas onder hoge druk is ook niet erg hoog terwijl die van batterijen steeds verder toeneemt evenals de laadsnelheid. Kans is groot dat de combinatie van lage energiedichtheid en efficientie van waterstof zelfs al zouden er op termijn platinavrije brandstofcellen beschikbaar komen totaal onrendabel blijkt t.o.v. batterij technologie die dan beschikbaar is.
De energiedichtheid van waterstofgas is zo'n 33kWh per kilo dus dat is best hoog, 3x hoger dan benzine/diesel.
Alleen moet je het wel onder een druk van 700 bar brengen om het enigszins handig te kunnen vervoeren :P
pi_186803663
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2019 10:02 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Ja ik stel me nu voor, als het elektrisch rijden meer gemeengoed is geworden, bijvoorbeeld een flatgebouw met beperkte parkeerplaatsen. Maar inderdaad, dat zijn uitzonderingen ja :P
Er zullen altijd situaties zijn waar parkeerruimte schaars is, met name in de steden. Maar op zich kan 1 laadpaal 2 tot 4 parkeerplekken bedienen, afhankelijk van de indeling en de capaciteit van de laadpaal.
pi_186804955
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2019 11:04 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

De energiedichtheid van waterstofgas is zo'n 33kWh per kilo dus dat is best hoog, 3x hoger dan benzine/diesel.
Alleen moet je het wel onder een druk van 700 bar brengen om het enigszins handig te kunnen vervoeren :P
Je hebt maar 63 gram per liter bij 700 bar volgens mij (90 mg/l *700) geeft 2 Kwh per liter bij 700 bar.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  maandag 13 mei 2019 @ 12:40:30 #60
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_186805419
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2019 10:08 schreef VEM2012 het volgende:
Ik rij al 5 jaar Tesla, dus ik ben bekend met hoeveel tijd ik win (!) doordat ik nu laad ipv tank. ;)
Ben benieuwd, komt het in de praktijk vaak voor dat je echt ergens staat duimen te draaien terwijl de auto aan het laden is. Of kan je het met enige aanpassing in je schema goed combineren met andere aktiviteiten?
Tot nooit .......
pi_186806773
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2019 10:14 schreef Digi2 het volgende:
Zolang platina nodig blijf om brandstofcellen te vervaardigen zal waterstof niet op een succes uitdraaien dat grootschalig ingevoerd kan worden. De energiedichtheid van waterstofgas onder hoge druk is ook niet erg hoog terwijl die van batterijen steeds verder toeneemt evenals de laadsnelheid. Kans is groot dat de combinatie van lage energiedichtheid en efficientie van waterstof zelfs al zouden er op termijn platinavrije brandstofcellen beschikbaar komen totaal onrendabel blijkt t.o.v. batterij technologie die dan beschikbaar is.
De hoeveelheid platinum is ongeveer het dubbele van wat je nodig hebt voor de katalysator van een benzineauto. Als de helft van de auto's overschakelt op brandstofcellen en de andere helft voor batterij-elektrisch gaat heb je dus sowieso geen probleem.
De energiedichtheid is juist het sterke punt ten opzichte van accu's.
pi_186807013
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2019 14:13 schreef Benger het volgende:

[..]

De hoeveelheid platinum is ongeveer het dubbele van wat je nodig hebt voor de katalysator van een benzineauto.
Heb je hier een bron van?

quote:
De energiedichtheid is juist het sterke punt ten opzichte van accu's.
Nog wel maar die van accus wordt steeds beter, daar valt nog veel te winnen en dan wordt het verschil steeds kleiner.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_186808319
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2019 14:27 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Heb je hier een bron van?
[..]

Nog wel maar die van accus wordt steeds beter, daar valt nog veel te winnen en dan wordt het verschil steeds kleiner.
In deze link gaat het om evenveel als een katalysator voor een dieselmotor, maar het artikel waar het werd vergeleken met benzinekatalysatoren kan ik zo snel niet vinden.
pi_186808467
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2019 12:09 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Je hebt maar 63 gram per liter bij 700 bar volgens mij (90 mg/l *700) geeft 2 Kwh per liter bij 700 bar.
1,4kWh per liter bij 700 bar zag ik in andere bronnen.
Maar ik had het over kilo's he :P
pi_186808514
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2019 15:45 schreef Benger het volgende:

[..]

In deze link gaat het om evenveel als een katalysator voor een dieselmotor, maar het artikel waar het werd vergeleken met benzinekatalysatoren kan ik zo snel niet vinden.
Is al behandeld in vorige deel:

quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2019 14:23 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Katalysator 1-2 gram
Brandstofcel 10 gram
Toevallig een bron van vandaag waar ze het over 7 vs 30-60 gram hebben maar in de toekomst naar 10 gram zouden gaan voor de Mirai.

https://ca.reuters.com/article/businessNews/idCAKCN1SJ0FG-OCABS
  maandag 13 mei 2019 @ 16:13:49 #66
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_186808847
Waterstof kan je ook opslaan in magnesium of ijzer, metaalhydrides
https://www.nemokennislin(...)ag-in-metaalhydride/
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_186809022
Auto Union gaat het ons bewijzen de toekomst zal uit uitwijzen, of bewijzen.
pi_186811508
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2019 12:40 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Ben benieuwd, komt het in de praktijk vaak voor dat je echt ergens staat duimen te draaien terwijl de auto aan het laden is. Of kan je het met enige aanpassing in je schema goed combineren met andere aktiviteiten?
Nee, eigenlijk niet. Op langere afstanden plan ik vaak lunch of diner tijdens het laden.

En anders vermaak ik mij ook wel hoor. Macbook mee en met een drankje wat werken. Sowieso moet je om de zoveel uur even stoppen.

Tanken kost ook tijd. En met guur weer is tanken gewoon kut. En dat dan een paar keer per week. Bah!
pi_186812208
Ik snap niet dat dit weer een discussie wordt, wat nu beter is. Tuurlijk is op dit moment en ook in de korte toekomst de accu superieur aan waterstof. De efficiency is niet in te halen en de voordelen lijken weinig meerwaarde te hebben.

Toch denk ik dat het als autofabrikant slimmer is om te investeren in de h2 techniek, ipv afwachten aan de zijlijn tot er een mooie accu voorbij komt. Audi is niet alleen fabrikant, het is ook een merk en ze hebben dit imago gewoon nodig als premium merk.
.
pi_191026667
quote:
Toyota presenteert nieuwe waterstofauto
Toyota heeft dinsdag de nieuwe Mirai onthuld. Het model is een waterstofauto met een zogeheten brandstofcel aan boord. De Mirai rijdt volledig elektrisch en komt eind dit jaar op de markt in Europa. Nederland is begin 2021 aan de beurt.

Volgens Toyota heeft de nieuwe Mirai een ongeveer 30 procent grotere actieradius dankzij grotere brandstoftanks en een verbeterde brandstofcel. Een getal geeft het merk niet, maar aangezien de vorige Mirai een actieradius van ongeveer 500 kilometer had, zou de nieuwe zo'n 650 kilometer ver moeten kunnen komen.

De Mirai meet 4,97 meter in lengte en is 1,88 meter breed. De hoogte van het nieuwe model is 1,47 meter. Binnenin valt het aanraakscherm van 12,3 inch op, terwijl de afwerking en het materiaalgebruik op een hoger plan staan dan in zijn voorganger uit 2014. Ook biedt de Mirai voortaan plaats aan vijf inzittenden in plaats van vier.
Er zijn slechts een beperkt aantal waterstofstations beschikbaar in Nederland en daarnaast is de prijs vergeleken met stroom nogal hoog (omgerekend circa 33 cent per Kwh in de vorm van H2). De efficientie is ook geringer dan die van een goede lithiumcell(50-60% versus meer dan 90%), je hebt dus meer Kwh/km nodig. Voordeel is vooral de grotere actieradius en het snelle tanken vergeleken met een EV.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_191039193
quote:
Toyota toont productiemodel van tweede generatie waterstofauto Mirai

De nieuwe Mirai heeft een lengte van 4,98m, een breedte van 1,89m en een hoogte van 1,47m. De wielbasis is 2,92m. In het interieur is opnieuw een centraal 12,3"-scherm in het dashboard te zien en er zijn zitplaatsen voor vijf personen, waar de eerste Mirai plaats heeft voor vier inzittenden.
Toyota zegt dat van de huidige Mirai ongeveer tienduizend exemplaren zijn verkocht. Deze auto kost in Nederland meer dan tachtigduizend euro. Onder meer de gemeente Den Haag gebruikt 35 Mirai-waterstofauto's als regiotaxi.
Prijzige auto naar mijn idee.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_191039430
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2020 11:24 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Prijzige auto naar mijn idee.
Toyota heeft zich m.i. ook enorm misrekent op dit gebied.
  woensdag 15 januari 2020 @ 11:51:16 #73
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_191039635
Waarom geen Hybride HEV/BEV.

De brandstofcel een accu op laten laden maar ook een stekker er aan.
Dus gewoon 200km bereik in de accu, genoeg voor 90% van de mensen.
En dat er ruimte is voor 5kg Waterstof die de accu bijvult.

Snel weer onderweg en niet zoveel waterstof stations nodig omdat iedereen ook thuis kan laden.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_191040030
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2020 16:24 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Er zijn slechts een beperkt aantal waterstofstations beschikbaar in Nederland en daarnaast is de prijs vergeleken met stroom nogal hoog (omgerekend circa 33 cent per Kwh in de vorm van H2). De efficientie is ook geringer dan die van een goede lithiumcell(50-60% versus meer dan 90%), je hebt dus meer Kwh/km nodig. Voordeel is vooral de grotere actieradius en het snelle tanken vergeleken met een EV.
De voorsprong van de grotere actieradius lijkt de waterstofauto overigens over 5 jaar kwijt te zijn.

Uiteraard is dat op te vangen met een grotere brandstofcel maar boven de 800km actieradius is het voordeel eigenlijk wel weg aangezien je dat soort afstanden vrijwel nooit zonder pauzes rijdt en je dan vooral met veel "dood gewicht" rondrijdt voor die enkele keer dat je zo'n afstand rijdt.

Als je ziet dat Tesla al een 600 mile range heeft aangekondigd voor de nieuwe Roadster (in de praktijk zo'n 850km netto) dan weet je dat we die kant op gaan.

https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Roadster_(2020)
pi_191051092
Het elektrisch rijden met de stekker is een tussenvorm naar de waterstofauto toe. Op korte termijn zullen veel fabrikanten zich dus nog richten op de elektrische auto (ze worden immers gedwongen door de Europese regelgeving), maar op de langere termijn gaat de waterstofauto het winnen.

De huidige vorm met de stekker is ook niet geschikt om massaal op over te stappen. Er is simpelweg onvoldoende capaciteit om iedereen elektrisch te laten rijden. Neem een parkeergarage. Op het moment dat iedereen elektrisch rijdt en de auto aan de laadpaal hangt is meteen het stroomnetwerk overbelast.

De huidige elektrische auto is op termijn geen alternatief voor de benzine/diesel auto. Daar is echt de waterstofauto voor nodig. Elke autofabrikant zal zich daarop gaan richten. Dat betekent dat er op een gegeven moment ook betaalbare waterstofauto's zullen komen, waardoor er meer op de weg verschijnen en het voor tankstations steeds interessanter zal worden om te investeren in waterstoftanks. In Duitsland begint het netwerk aan waterstof tankstations langzaam van de grond te komen, dus dat gaat ook hier gebeuren.
pi_191051261
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2020 23:52 schreef Accordtje het volgende:
Het elektrisch rijden met de stekker is een tussenvorm naar de waterstofauto toe. Op korte termijn zullen veel fabrikanten zich dus nog richten op de elektrische auto (ze worden immers gedwongen door de Europese regelgeving), maar op de langere termijn gaat de waterstofauto het winnen.
Ik zie niet in waarom de waterstofauto het zou winnen. Op alle fronten veel complexere, duurdere techniek en 3x minder efficiënt.

Daarnaast is een waterstofauto een elektrische auto, alleen de energieopslag is anders.

quote:
De huidige vorm met de stekker is ook niet geschikt om massaal op over te stappen. Er is simpelweg onvoldoende capaciteit om iedereen elektrisch te laten rijden. Neem een parkeergarage. Op het moment dat iedereen elektrisch rijdt en de auto aan de laadpaal hangt is meteen het stroomnetwerk overbelast.
Dat zou het geval zijn als van vandaag op morgen alle auto's elektrisch zouden zijn.
Dat gaat echter in kleine hoeveelheden van maximaal 400.000 stuks per jaar (nu nog zo'n 45.000 per jaar) dus het zal nog zeker 25 tot 30 jaar duren voor 98% van de bestaande auto's vervangen zijn door elektrische auto's.

Laders kunnen slim samenwerken en de laadstroom verdelen als het nodig is.
Het is gewoon geen probleem, tenzij alle auto's morgen elektrisch zijn.

quote:
De huidige elektrische auto is op termijn geen alternatief voor de benzine/diesel auto. Daar is echt de waterstofauto voor nodig.
Waarom zou het geen alternatief zijn? Tesla komt dit jaar (of begin volgend jaar) al met de eerste 600 mile auto. In de praktijk zo'n 850km rijden op 1 acculading.

quote:
Elke autofabrikant zal zich daarop gaan richten. Dat betekent dat er op een gegeven moment ook betaalbare waterstofauto's zullen komen, waardoor er meer op de weg verschijnen en het voor tankstations steeds interessanter zal worden om te investeren in waterstoftanks. In Duitsland begint het netwerk aan waterstof tankstations langzaam van de grond te komen, dus dat gaat ook hier gebeuren.
Waterstof tankstations zijn gigantisch kostbaar, een installatie kost zo'n 1,6 miljoen Euro en dan daarmee kan je in 24 uur maar 36 auto's tanken.

De waterstof moet namelijk op 800 bar druk gebracht worden en op -40 graden gebracht worden om het te kunnen tanken en dat duurt lang.



Ik zie waterstofauto's meer als een speeltje, niet als een serieuze optie.

Maar als ik ongelijk krijg over 10 jaar (en FOK! bestaat nog) dan mag je me deze quote in m'n gezicht slaan ;)
  donderdag 16 januari 2020 @ 07:33:20 #77
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_191052066
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2020 23:52 schreef Accordtje het volgende:
Het elektrisch rijden met de stekker is een tussenvorm naar de waterstofauto toe. Op korte termijn zullen veel fabrikanten zich dus nog richten op de elektrische auto (ze worden immers gedwongen door de Europese regelgeving), maar op de langere termijn gaat de waterstofauto het winnen.

De huidige vorm met de stekker is ook niet geschikt om massaal op over te stappen. Er is simpelweg onvoldoende capaciteit om iedereen elektrisch te laten rijden. Neem een parkeergarage. Op het moment dat iedereen elektrisch rijdt en de auto aan de laadpaal hangt is meteen het stroomnetwerk overbelast.

De huidige elektrische auto is op termijn geen alternatief voor de benzine/diesel auto. Daar is echt de waterstofauto voor nodig. Elke autofabrikant zal zich daarop gaan richten. Dat betekent dat er op een gegeven moment ook betaalbare waterstofauto's zullen komen, waardoor er meer op de weg verschijnen en het voor tankstations steeds interessanter zal worden om te investeren in waterstoftanks. In Duitsland begint het netwerk aan waterstof tankstations langzaam van de grond te komen, dus dat gaat ook hier gebeuren.
Ik geloof er geen reet van...
Heb ook geen idee waar je het vandaan hebt?

Zie deels de uitleg van TheFreshPrince hierboven.

Daarnaast moeten (op dit moment) Waterstof stations om de 2 auto's op druk komen.
Dus ja je kan tanken in 5 minuten als je auto 1 of 2 bent maar bij auto 3 moet je al een half uur wachten.
Misschien is dat iets wat ze kunnen oplossen, zal wel moeten.

Zoals TheFreshPrince ook zegt, er komen auto's met een flinke range.

Met 250kw laders sta je nog maar 15 tot 20 minuten te laden, na ruim 400km is dat gewoon een welkome rust moment en niet veel minder dan een tank beurt en een broodje met koffie.

Daarnaast zijn verschillende merken al "decades" bezig met Waterstof maar verder dan de Mirai en een Hyundai heb ik niet bij de dealer zien staan.

Ik juig het wel toe als alternatief maar op dit moment is het dat nog niet en zie ook geen tekenen dat het dat gaat worden.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_191052362
Audi's achterstand op de markt in techniek wordt maar weer eens pijnlijk duidelijk.
pi_191052421
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 08:14 schreef Beathoven het volgende:
Audi's achterstand op de markt in techniek wordt maar weer eens pijnlijk duidelijk.
Audi-rijders blazen al in een Tesla.
Ze zijn veel te laat.
Handgemaakt | Doggerlandse klimaatvluchteling
  donderdag 16 januari 2020 @ 08:26:07 #80
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_191052433
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 08:14 schreef Beathoven het volgende:
Audi's achterstand op de markt in techniek wordt maar weer eens pijnlijk duidelijk.
Dit ja. Waterstof is een nicheproduct met veel verspilling van energie in het proces.

Elektriciteit is de toekomst. Krijg bijna het gevoel dat ze zich nu expres bezig houden met onzin zodat ze zelf niet hoeven te ontwikkelen... straks gewoon lekker meeliften op bestaande techniek
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  donderdag 16 januari 2020 @ 08:39:40 #81
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_191052530
Uit dezelfde VAG groep:

https://www.bloomberg.com(...)-200-mile-range-mark
Dat is gewoon 60 km minder dan een E-Niro.

Uiteraard is een Kia geen Porsche maar je verwacht van een Luxe product dat het eerder in de buurt komt van een Model voor die prijs.
Daarmee scheelt het gewoon 130 km.
Of zou je bij de Porsche enkel betalen voor het premium leder, premium aluminium, premium voorruit want je kan moeilijk zeggen dat je voor de techniek betaald, welke zelfs inferieur is aan een Kia.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_191052860
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2020 23:52 schreef Accordtje het volgende:
Het elektrisch rijden met de stekker is een tussenvorm naar de waterstofauto toe. Op korte termijn zullen veel fabrikanten zich dus nog richten op de elektrische auto (ze worden immers gedwongen door de Europese regelgeving), maar op de langere termijn gaat de waterstofauto het winnen.

De huidige vorm met de stekker is ook niet geschikt om massaal op over te stappen. Er is simpelweg onvoldoende capaciteit om iedereen elektrisch te laten rijden. Neem een parkeergarage. Op het moment dat iedereen elektrisch rijdt en de auto aan de laadpaal hangt is meteen het stroomnetwerk overbelast.

De huidige elektrische auto is op termijn geen alternatief voor de benzine/diesel auto. Daar is echt de waterstofauto voor nodig. Elke autofabrikant zal zich daarop gaan richten. Dat betekent dat er op een gegeven moment ook betaalbare waterstofauto's zullen komen, waardoor er meer op de weg verschijnen en het voor tankstations steeds interessanter zal worden om te investeren in waterstoftanks. In Duitsland begint het netwerk aan waterstof tankstations langzaam van de grond te komen, dus dat gaat ook hier gebeuren.
Nee, onjuist. Ten eerste kost op waterstof rijden drie keer zoveel elektriciteit als met een BEV. Zeer slecht voor CO2 uitstoot dus.

Ten tweede vereist het een enorme investering in waterstoftankstations die zelfs met de idioot hoge subsidie van nu geen goede business case kennen (kun je nagaan hoe duur waterstof straks moet zijn per kilo om het rendabel te maken).

Het tanken kost 5 minuten, maar daarna moet het station een half uur op druk worden gebracht. Per tank kun je dus realistisch maar 35 klanten per dag helpen.

De benodigde infrastructuur voor waterstof is niet alleen heel veel duurder en veel gevaarlijker waardoor je met je pompstations niet in een woonwijk kan, je hebt veel meer nodig dan met BEV’s omdat die vooral thuis of op het werk zullen ‘tanken’. Plus het stroomnetwerk ligt er al.

En als je denkt dat het laden van honderden BEV’s in een parkeergarage een probleem is, dan kan ik je geruststellen. Dat is geen enkel probleem. Niet alleen dat, laden gebeurt vooral in de nacht als er overcapaciteit is op het net.

Kortom: voor personenauto’s is waterstof geen goed alternatief.
pi_191052871
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 00:20 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Ik zie niet in waarom de waterstofauto het zou winnen. Op alle fronten veel complexere, duurdere techniek en 3x minder efficiënt.

Daarnaast is een waterstofauto een elektrische auto, alleen de energieopslag is anders.
[..]

Dat zou het geval zijn als van vandaag op morgen alle auto's elektrisch zouden zijn.
Dat gaat echter in kleine hoeveelheden van maximaal 400.000 stuks per jaar (nu nog zo'n 45.000 per jaar) dus het zal nog zeker 25 tot 30 jaar duren voor 98% van de bestaande auto's vervangen zijn door elektrische auto's.

Laders kunnen slim samenwerken en de laadstroom verdelen als het nodig is.
Het is gewoon geen probleem, tenzij alle auto's morgen elektrisch zijn.
[..]

Waarom zou het geen alternatief zijn? Tesla komt dit jaar (of begin volgend jaar) al met de eerste 600 mile auto. In de praktijk zo'n 850km rijden op 1 acculading.
[..]

Waterstof tankstations zijn gigantisch kostbaar, een installatie kost zo'n 1,6 miljoen Euro en dan daarmee kan je in 24 uur maar 36 auto's tanken.

De waterstof moet namelijk op 800 bar druk gebracht worden en op -40 graden gebracht worden om het te kunnen tanken en dat duurt lang.

[ afbeelding ]

Ik zie waterstofauto's meer als een speeltje, niet als een serieuze optie.

Maar als ik ongelijk krijg over 10 jaar (en FOK! bestaat nog) dan mag je me deze quote in m'n gezicht slaan ;)
Verdomme, je had het allemaal al uitgelegd. ;)
pi_191052928
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 08:39 schreef nils7 het volgende:
Uit dezelfde VAG groep:

https://www.bloomberg.com(...)-200-mile-range-mark
Dat is gewoon 60 km minder dan een E-Niro.

Uiteraard is een Kia geen Porsche maar je verwacht van een Luxe product dat het eerder in de buurt komt van een Model voor die prijs.
Daarmee scheelt het gewoon 130 km.
Of zou je bij de Porsche enkel betalen voor het premium leder, premium aluminium, premium voorruit want je kan moeilijk zeggen dat je voor de techniek betaald, welke zelfs inferieur is aan een Kia.
De Taycan is bedoeld als elektrische Porsche. Met een 911 rij je ook van pomp naar pomp.

Neemt niet weg dat Tesla nog altijd een gigantische voorsprong heeft op de rest en dat zie je nu goed terug bij de Taycan.
  donderdag 16 januari 2020 @ 09:27:04 #85
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_191053069
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 09:09 schreef VEM2012 het volgende:

Kortom: voor personenauto’s is waterstof nu nog geen goed alternatief.
Fixed
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_191053199
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 09:27 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Fixed
Nope. De nadelen zijn niet tijdelijk. Ze zijn al decennia aan het worstelen met waterstof voor auto’s. Mijn vader is daar nog mee bezig geweest en die is al meer dan 25 jaar geleden overleden. De problemen waar hij mij over vertelde zijn er nu nog steeds.

Met de BEV is tesla nu minder dan 15 jaar bezig en er worden grote stappen gezet.

Dit is zoiets als een marathon lopen, een uur eerder vertrekken dan je tegenstander, als je op 10 km ligt is de tegenstander al halverwege en als je daarop gewezen wordt zeggen dat het niet gaat om wie het eerst halverwege is, maar het eerst bij de finish.

Ook wel: plaat voor de kop.
  donderdag 16 januari 2020 @ 09:37:33 #87
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_191053234
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 09:35 schreef VEM2012 het volgende:

Nope.
In de jaren '50 dachten mensen hetzelfde over de electrische auto. Je hebt geen visie.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_191053363
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 09:37 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

In de jaren '50 dachten mensen hetzelfde over de electrische auto. Je hebt geen visie.
Vertel eens, waarom in jouw visie heeft de brandstofcel meer toekomst dan de BEV.
  donderdag 16 januari 2020 @ 09:46:52 #89
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_191053371
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 09:46 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Vertel eens, waarom in jouw visie heeft de brandstofcel meer toekomst dan de BEV.
Omdat BEV zo'n infantiele afkorting is.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_191053514
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 09:46 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Omdat BEV zo'n infantiele afkorting is.
O, je wilde alleen maar even trollen. Ok dan!
pi_191053521
Kolen
  donderdag 16 januari 2020 @ 10:13:37 #92
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_191053746
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 09:15 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

De Taycan is bedoeld als elektrische Porsche. Met een 911 rij je ook van pomp naar pomp.

Neemt niet weg dat Tesla nog altijd een gigantische voorsprong heeft op de rest en dat zie je nu goed terug bij de Taycan.
Je weet ook dat het een elektrische Panamera is en die rijdt niet van pomp naar pomp ;)
Had wel verwacht dat voor een dubbele prijs je minstens Model S specificaties kan halen ipv nog niet eens aan een Model 3 SR komt ;)
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_191053805
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 09:27 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Fixed
Het comprimeren naar 800 bar, het koelen naar -40 graden, de complexe techniek die het duur maakt, het lage rendement. Dat zijn geen dingen die men gaat oplossen.

Moet je je het volgende indenken: de eerste "fuel cell" auto was er in 1966.

We zijn nu 54 jaar later, we hebben 3 werkende waterstof tankstations van 1,6 miljoen Euro per stuk waar per dag maar 36 auto's kunnen tanken (in de praktijk minder, want midden in de nacht zal het geen storm lopen).

Ondertussen heb je voor ¤500 een 3-fase lader voor je EV en hoef je de deur niet eens uit om te "tanken" en hebben we ruim 45.000 EV's verkocht in 2019 tegenover totaal 188 waterstof voertuigen (sinds 2013) in heel Nederland.

Ga mij eens vertellen hoe die kloof gedicht gaat worden.
pi_191053913
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 10:13 schreef nils7 het volgende:

[..]

Je weet ook dat het een elektrische Panamera is en die rijdt niet van pomp naar pomp ;)
Had wel verwacht dat voor een dubbele prijs je minstens Model S specificaties kan halen ipv nog niet eens aan een Model 3 SR komt ;)
Ook de Panamera zuipt als een Russische bootwerker.

De Taycan is natuurlijk op veel punten veel beter dan de M3 SR. Niet op gebied van range, maar bij Porsche gaan ze ervan uit dat je naast de Taycan (voor dagelijks gebruik) een 911 hebt (weekend) en een Cayenne voor de lange trips.

Zoiets.

Degenen die ik spreek die de Taycan besteld hebben of willen bestellen interesseert die range ook eigenlijk helemaal niets.
  donderdag 16 januari 2020 @ 10:24:19 #95
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_191053915
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 09:56 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

O, je wilde alleen maar even trollen. Ok dan!
Ik wilde je alleen even wijzen op een onvolkomenheid. En misschien je kortzichtigheid. Het feit dat jouw vader 'er ook wel eens mee bezig is geweest' is natuurlijk weinig relevant.
Aangezien in de toekomst alle electriciteit opgewekt wordt met duurzame bronnen, is de produktie van waterstof dan ook geen probleem.
En opslaan onder druk in een tank is misschien nu nog de praktijk, maar er wordt al geruime tijd gekeken naar opslag in andere materialen (Palladium kan bijvoorbeeld 900 keer zijn eigen volume in waterstof opnemen).

Dus ik heb jouw stelling correct aangepast:
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 09:09 schreef VEM2012 het volgende:

Kortom: voor personenauto’s is waterstof nu nog geen goed alternatief.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  donderdag 16 januari 2020 @ 10:26:30 #96
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_191053954
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 10:17 schreef TheFreshPrince het volgende:

Ga mij eens vertellen hoe die kloof gedicht gaat worden.
Die is makkelijk: net zoals de kloof tussen auto's op fossiele brandstoffen en auto's op batterijen gedicht is.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  donderdag 16 januari 2020 @ 10:30:07 #97
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_191054018
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 10:24 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Ook de Panamera zuipt als een Russische bootwerker.

De Taycan is natuurlijk op veel punten veel beter dan de M3 SR. Niet op gebied van range, maar bij Porsche gaan ze ervan uit dat je naast de Taycan (voor dagelijks gebruik) een 911 hebt (weekend) en een Cayenne voor de lange trips.

Zoiets.

Degenen die ik spreek die de Taycan besteld hebben of willen bestellen interesseert die range ook eigenlijk helemaal niets.
Dat klopt wel.

Maar net zoals Audi valt Porsche onder VAG en bedoelde het meer om aan te geven dat ze nergens, qua techniek, een voorsprong of op gelijke hoogte zijn.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_191054176
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 10:24 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Ik wilde je alleen even wijzen op een onvolkomenheid. En misschien je kortzichtigheid. Het feit dat jouw vader 'er ook wel eens mee bezig is geweest' is natuurlijk weinig relevant.
Aangezien in de toekomst alle electriciteit opgewekt wordt met duurzame bronnen, is de produktie van waterstof dan ook geen probleem.
De productie van waterstof uit duurzame bronnen is juist een groot probleem.

Je houdt bij het omzetten en later weer benutten van waterstof maar een rendement van 40% over. Daar kan je nooit een verdienmodel van maken.

Je moet dan 2,5x meer "duurzame" stroom opwekken wat het 2,5x duurder maakt.

quote:
En opslaan onder druk in een tank is misschien nu nog de praktijk, maar er wordt al geruime tijd gekeken naar opslag in andere materialen (Palladium kan bijvoorbeeld 900 keer zijn eigen volume in waterstof opnemen).

Dus ik heb jouw stelling correct aangepast:
[..]

Grappig, met dat "palladium" zijn ze ook al sinds de 60's bezig (Lässer, Lewis, Wicke & Brodowsky) maar ook daar zien we nog geen resultaat van.

Palladium is 30x zo schaars als goud. Zal interessant worden hoe duur dat wordt als de hele wereld daar op gaat rijden.

En ook dan blijft het 2,5 tot 3x minder efficiënt om op waterstof te rijden dan de elektriciteit rechtstreeks in een batterij op te slaan.
pi_191054193
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 10:26 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Die is makkelijk: net zoals de kloof tussen auto's op fossiele brandstoffen en auto's op batterijen gedicht is.
Dus jij denkt dat een kloof (o.a. die van het rendement) die bestaat vanwege natuurkundige wetten en eigenschappen gedicht gaat worden?
pi_191054196
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 10:24 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Ik wilde je alleen even wijzen op een onvolkomenheid. En misschien je kortzichtigheid. Het feit dat jouw vader 'er ook wel eens mee bezig is geweest' is natuurlijk weinig relevant.
Aangezien in de toekomst alle electriciteit opgewekt wordt met duurzame bronnen, is de produktie van waterstof dan ook geen probleem.
En opslaan onder druk in een tank is misschien nu nog de praktijk, maar er wordt al geruime tijd gekeken naar opslag in andere materialen (Palladium kan bijvoorbeeld 900 keer zijn eigen volume in waterstof opnemen).

Dus ik heb jouw stelling correct aangepast:
[..]

Rond de tijd dat ze dat (op zijn vroegst) opgelost hebben is de range van de BEV’s met lange range al opgelopen tot 1.000 km en kun je in 10 minuten daar 600 km aan toevoegen.

De brandstofcel heeft dan nog alle andere problemen.

Wat echt kortzichtig is, is denken dat 3 keer zoveel windmolens plaatsen, 3 keer zoveel zonnepanelen, 3x zoveel waterkrachtcentrales, enz. ‘geen probleem’ is.

En dat nog afgezien van het gemak van de BEV die gewoon thuis kan worden gevuld, in plaats van onderweg. Tanken is voor niemand een hobby.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')