Zitten nogal wat haken en ogen aan verder. Kan hier wel verder over uitweiden, maar dit topic ging toch vooral over Audi en personenauto's, dus zal het hierbij laten. Persoonlijk denk ik dat zoiets dergelijks voor bepaalde types transport voorlopig nog niet rendabel zal zijn.quote:Op maandag 13 mei 2019 09:49 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Als je de complete actieradius van een dag aan boord hebt hoef je ook niet op een dag van 0 naar 100% te laden.
De verplichte rustpauzes blijven, dus die gehaktbal ook welquote:Op maandag 13 mei 2019 09:52 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Volgens mij gaat het bij de meeste mensen om de gedachte dat ze een half uur bij een tankstation moeten wachten. Wat ze als onmogelijk lang ervaren.
Tanken doe je op de parkeerplaats van het winkelcentrum als je boodschappen doet.
Of bij je werk of in je straat. Dat half uur wachten bij een tankstation is helemaal niet nodig.
Je vrachtauto tank je straks als je ligt slapen...
Als je wakker wordt kan je weer 800km rijden.
enige nadeel is wel dat je geen gehaktbal meer kan halen.
Als er een stopcontact is, kan je ladenquote:Op maandag 13 mei 2019 09:54 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Voor personenauto's is waterstof natuurlijk onzinnigTenzij je wellicht echt geen oplaadpaal in de buurt hebt en geen mogelijkheid hebt om vanuit huis te laden.
Ja ik stel me nu voor, als het elektrisch rijden meer gemeengoed is geworden, bijvoorbeeld een flatgebouw met beperkte parkeerplaatsen. Maar inderdaad, dat zijn uitzonderingen jaquote:Op maandag 13 mei 2019 10:01 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Als er een stopcontact is, kan je laden
Ik rij al 5 jaar Tesla, dus ik ben bekend met hoeveel tijd ik win (!) doordat ik nu laad ipv tank.quote:Op maandag 13 mei 2019 09:52 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Volgens mij gaat het bij de meeste mensen om de gedachte dat ze een half uur bij een tankstation moeten wachten. Wat ze als onmogelijk lang ervaren.
Tanken doe je op de parkeerplaats van het winkelcentrum als je boodschappen doet.
Of bij je werk of in je straat. Dat half uur wachten bij een tankstation is helemaal niet nodig.
Je vrachtauto tank je straks als je ligt slapen...
Als je wakker wordt kan je weer 800km rijden.
enige nadeel is wel dat je geen gehaktbal meer kan halen.
De energiedichtheid van waterstofgas is zo'n 33kWh per kilo dus dat is best hoog, 3x hoger dan benzine/diesel.quote:Op maandag 13 mei 2019 10:14 schreef Digi2 het volgende:
Zolang platina nodig blijf om brandstofcellen te vervaardigen zal waterstof niet op een succes uitdraaien dat grootschalig ingevoerd kan worden. De energiedichtheid van waterstofgas onder hoge druk is ook niet erg hoog terwijl die van batterijen steeds verder toeneemt evenals de laadsnelheid. Kans is groot dat de combinatie van lage energiedichtheid en efficientie van waterstof zelfs al zouden er op termijn platinavrije brandstofcellen beschikbaar komen totaal onrendabel blijkt t.o.v. batterij technologie die dan beschikbaar is.
Er zullen altijd situaties zijn waar parkeerruimte schaars is, met name in de steden. Maar op zich kan 1 laadpaal 2 tot 4 parkeerplekken bedienen, afhankelijk van de indeling en de capaciteit van de laadpaal.quote:Op maandag 13 mei 2019 10:02 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Ja ik stel me nu voor, als het elektrisch rijden meer gemeengoed is geworden, bijvoorbeeld een flatgebouw met beperkte parkeerplaatsen. Maar inderdaad, dat zijn uitzonderingen ja
Je hebt maar 63 gram per liter bij 700 bar volgens mij (90 mg/l *700) geeft 2 Kwh per liter bij 700 bar.quote:Op maandag 13 mei 2019 11:04 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
De energiedichtheid van waterstofgas is zo'n 33kWh per kilo dus dat is best hoog, 3x hoger dan benzine/diesel.
Alleen moet je het wel onder een druk van 700 bar brengen om het enigszins handig te kunnen vervoeren
Ben benieuwd, komt het in de praktijk vaak voor dat je echt ergens staat duimen te draaien terwijl de auto aan het laden is. Of kan je het met enige aanpassing in je schema goed combineren met andere aktiviteiten?quote:Op maandag 13 mei 2019 10:08 schreef VEM2012 het volgende:
Ik rij al 5 jaar Tesla, dus ik ben bekend met hoeveel tijd ik win (!) doordat ik nu laad ipv tank.
De hoeveelheid platinum is ongeveer het dubbele van wat je nodig hebt voor de katalysator van een benzineauto. Als de helft van de auto's overschakelt op brandstofcellen en de andere helft voor batterij-elektrisch gaat heb je dus sowieso geen probleem.quote:Op maandag 13 mei 2019 10:14 schreef Digi2 het volgende:
Zolang platina nodig blijf om brandstofcellen te vervaardigen zal waterstof niet op een succes uitdraaien dat grootschalig ingevoerd kan worden. De energiedichtheid van waterstofgas onder hoge druk is ook niet erg hoog terwijl die van batterijen steeds verder toeneemt evenals de laadsnelheid. Kans is groot dat de combinatie van lage energiedichtheid en efficientie van waterstof zelfs al zouden er op termijn platinavrije brandstofcellen beschikbaar komen totaal onrendabel blijkt t.o.v. batterij technologie die dan beschikbaar is.
Heb je hier een bron van?quote:Op maandag 13 mei 2019 14:13 schreef Benger het volgende:
[..]
De hoeveelheid platinum is ongeveer het dubbele van wat je nodig hebt voor de katalysator van een benzineauto.
Nog wel maar die van accus wordt steeds beter, daar valt nog veel te winnen en dan wordt het verschil steeds kleiner.quote:De energiedichtheid is juist het sterke punt ten opzichte van accu's.
In deze link gaat het om evenveel als een katalysator voor een dieselmotor, maar het artikel waar het werd vergeleken met benzinekatalysatoren kan ik zo snel niet vinden.quote:Op maandag 13 mei 2019 14:27 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Heb je hier een bron van?
[..]
Nog wel maar die van accus wordt steeds beter, daar valt nog veel te winnen en dan wordt het verschil steeds kleiner.
1,4kWh per liter bij 700 bar zag ik in andere bronnen.quote:Op maandag 13 mei 2019 12:09 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Je hebt maar 63 gram per liter bij 700 bar volgens mij (90 mg/l *700) geeft 2 Kwh per liter bij 700 bar.
Is al behandeld in vorige deel:quote:Op maandag 13 mei 2019 15:45 schreef Benger het volgende:
[..]
In deze link gaat het om evenveel als een katalysator voor een dieselmotor, maar het artikel waar het werd vergeleken met benzinekatalysatoren kan ik zo snel niet vinden.
Toevallig een bron van vandaag waar ze het over 7 vs 30-60 gram hebben maar in de toekomst naar 10 gram zouden gaan voor de Mirai.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 14:23 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Katalysator 1-2 gram
Brandstofcel 10 gram
Nee, eigenlijk niet. Op langere afstanden plan ik vaak lunch of diner tijdens het laden.quote:Op maandag 13 mei 2019 12:40 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Ben benieuwd, komt het in de praktijk vaak voor dat je echt ergens staat duimen te draaien terwijl de auto aan het laden is. Of kan je het met enige aanpassing in je schema goed combineren met andere aktiviteiten?
Er zijn slechts een beperkt aantal waterstofstations beschikbaar in Nederland en daarnaast is de prijs vergeleken met stroom nogal hoog (omgerekend circa 33 cent per Kwh in de vorm van H2). De efficientie is ook geringer dan die van een goede lithiumcell(50-60% versus meer dan 90%), je hebt dus meer Kwh/km nodig. Voordeel is vooral de grotere actieradius en het snelle tanken vergeleken met een EV.quote:Toyota presenteert nieuwe waterstofauto
Toyota heeft dinsdag de nieuwe Mirai onthuld. Het model is een waterstofauto met een zogeheten brandstofcel aan boord. De Mirai rijdt volledig elektrisch en komt eind dit jaar op de markt in Europa. Nederland is begin 2021 aan de beurt.
Volgens Toyota heeft de nieuwe Mirai een ongeveer 30 procent grotere actieradius dankzij grotere brandstoftanks en een verbeterde brandstofcel. Een getal geeft het merk niet, maar aangezien de vorige Mirai een actieradius van ongeveer 500 kilometer had, zou de nieuwe zo'n 650 kilometer ver moeten kunnen komen.
De Mirai meet 4,97 meter in lengte en is 1,88 meter breed. De hoogte van het nieuwe model is 1,47 meter. Binnenin valt het aanraakscherm van 12,3 inch op, terwijl de afwerking en het materiaalgebruik op een hoger plan staan dan in zijn voorganger uit 2014. Ook biedt de Mirai voortaan plaats aan vijf inzittenden in plaats van vier.
Prijzige auto naar mijn idee.quote:Toyota toont productiemodel van tweede generatie waterstofauto Mirai
De nieuwe Mirai heeft een lengte van 4,98m, een breedte van 1,89m en een hoogte van 1,47m. De wielbasis is 2,92m. In het interieur is opnieuw een centraal 12,3"-scherm in het dashboard te zien en er zijn zitplaatsen voor vijf personen, waar de eerste Mirai plaats heeft voor vier inzittenden.
Toyota zegt dat van de huidige Mirai ongeveer tienduizend exemplaren zijn verkocht. Deze auto kost in Nederland meer dan tachtigduizend euro. Onder meer de gemeente Den Haag gebruikt 35 Mirai-waterstofauto's als regiotaxi.
De voorsprong van de grotere actieradius lijkt de waterstofauto overigens over 5 jaar kwijt te zijn.quote:Op dinsdag 14 januari 2020 16:24 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Er zijn slechts een beperkt aantal waterstofstations beschikbaar in Nederland en daarnaast is de prijs vergeleken met stroom nogal hoog (omgerekend circa 33 cent per Kwh in de vorm van H2). De efficientie is ook geringer dan die van een goede lithiumcell(50-60% versus meer dan 90%), je hebt dus meer Kwh/km nodig. Voordeel is vooral de grotere actieradius en het snelle tanken vergeleken met een EV.
Ik zie niet in waarom de waterstofauto het zou winnen. Op alle fronten veel complexere, duurdere techniek en 3x minder efficiënt.quote:Op woensdag 15 januari 2020 23:52 schreef Accordtje het volgende:
Het elektrisch rijden met de stekker is een tussenvorm naar de waterstofauto toe. Op korte termijn zullen veel fabrikanten zich dus nog richten op de elektrische auto (ze worden immers gedwongen door de Europese regelgeving), maar op de langere termijn gaat de waterstofauto het winnen.
Dat zou het geval zijn als van vandaag op morgen alle auto's elektrisch zouden zijn.quote:De huidige vorm met de stekker is ook niet geschikt om massaal op over te stappen. Er is simpelweg onvoldoende capaciteit om iedereen elektrisch te laten rijden. Neem een parkeergarage. Op het moment dat iedereen elektrisch rijdt en de auto aan de laadpaal hangt is meteen het stroomnetwerk overbelast.
Waarom zou het geen alternatief zijn? Tesla komt dit jaar (of begin volgend jaar) al met de eerste 600 mile auto. In de praktijk zo'n 850km rijden op 1 acculading.quote:De huidige elektrische auto is op termijn geen alternatief voor de benzine/diesel auto. Daar is echt de waterstofauto voor nodig.
Waterstof tankstations zijn gigantisch kostbaar, een installatie kost zo'n 1,6 miljoen Euro en dan daarmee kan je in 24 uur maar 36 auto's tanken.quote:Elke autofabrikant zal zich daarop gaan richten. Dat betekent dat er op een gegeven moment ook betaalbare waterstofauto's zullen komen, waardoor er meer op de weg verschijnen en het voor tankstations steeds interessanter zal worden om te investeren in waterstoftanks. In Duitsland begint het netwerk aan waterstof tankstations langzaam van de grond te komen, dus dat gaat ook hier gebeuren.
Ik geloof er geen reet van...quote:Op woensdag 15 januari 2020 23:52 schreef Accordtje het volgende:
Het elektrisch rijden met de stekker is een tussenvorm naar de waterstofauto toe. Op korte termijn zullen veel fabrikanten zich dus nog richten op de elektrische auto (ze worden immers gedwongen door de Europese regelgeving), maar op de langere termijn gaat de waterstofauto het winnen.
De huidige vorm met de stekker is ook niet geschikt om massaal op over te stappen. Er is simpelweg onvoldoende capaciteit om iedereen elektrisch te laten rijden. Neem een parkeergarage. Op het moment dat iedereen elektrisch rijdt en de auto aan de laadpaal hangt is meteen het stroomnetwerk overbelast.
De huidige elektrische auto is op termijn geen alternatief voor de benzine/diesel auto. Daar is echt de waterstofauto voor nodig. Elke autofabrikant zal zich daarop gaan richten. Dat betekent dat er op een gegeven moment ook betaalbare waterstofauto's zullen komen, waardoor er meer op de weg verschijnen en het voor tankstations steeds interessanter zal worden om te investeren in waterstoftanks. In Duitsland begint het netwerk aan waterstof tankstations langzaam van de grond te komen, dus dat gaat ook hier gebeuren.
Audi-rijders blazen al in een Tesla.quote:Op donderdag 16 januari 2020 08:14 schreef Beathoven het volgende:
Audi's achterstand op de markt in techniek wordt maar weer eens pijnlijk duidelijk.
Dit ja. Waterstof is een nicheproduct met veel verspilling van energie in het proces.quote:Op donderdag 16 januari 2020 08:14 schreef Beathoven het volgende:
Audi's achterstand op de markt in techniek wordt maar weer eens pijnlijk duidelijk.
Nee, onjuist. Ten eerste kost op waterstof rijden drie keer zoveel elektriciteit als met een BEV. Zeer slecht voor CO2 uitstoot dus.quote:Op woensdag 15 januari 2020 23:52 schreef Accordtje het volgende:
Het elektrisch rijden met de stekker is een tussenvorm naar de waterstofauto toe. Op korte termijn zullen veel fabrikanten zich dus nog richten op de elektrische auto (ze worden immers gedwongen door de Europese regelgeving), maar op de langere termijn gaat de waterstofauto het winnen.
De huidige vorm met de stekker is ook niet geschikt om massaal op over te stappen. Er is simpelweg onvoldoende capaciteit om iedereen elektrisch te laten rijden. Neem een parkeergarage. Op het moment dat iedereen elektrisch rijdt en de auto aan de laadpaal hangt is meteen het stroomnetwerk overbelast.
De huidige elektrische auto is op termijn geen alternatief voor de benzine/diesel auto. Daar is echt de waterstofauto voor nodig. Elke autofabrikant zal zich daarop gaan richten. Dat betekent dat er op een gegeven moment ook betaalbare waterstofauto's zullen komen, waardoor er meer op de weg verschijnen en het voor tankstations steeds interessanter zal worden om te investeren in waterstoftanks. In Duitsland begint het netwerk aan waterstof tankstations langzaam van de grond te komen, dus dat gaat ook hier gebeuren.
Verdomme, je had het allemaal al uitgelegd.quote:Op donderdag 16 januari 2020 00:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik zie niet in waarom de waterstofauto het zou winnen. Op alle fronten veel complexere, duurdere techniek en 3x minder efficiënt.
Daarnaast is een waterstofauto een elektrische auto, alleen de energieopslag is anders.
[..]
Dat zou het geval zijn als van vandaag op morgen alle auto's elektrisch zouden zijn.
Dat gaat echter in kleine hoeveelheden van maximaal 400.000 stuks per jaar (nu nog zo'n 45.000 per jaar) dus het zal nog zeker 25 tot 30 jaar duren voor 98% van de bestaande auto's vervangen zijn door elektrische auto's.
Laders kunnen slim samenwerken en de laadstroom verdelen als het nodig is.
Het is gewoon geen probleem, tenzij alle auto's morgen elektrisch zijn.
[..]
Waarom zou het geen alternatief zijn? Tesla komt dit jaar (of begin volgend jaar) al met de eerste 600 mile auto. In de praktijk zo'n 850km rijden op 1 acculading.
[..]
Waterstof tankstations zijn gigantisch kostbaar, een installatie kost zo'n 1,6 miljoen Euro en dan daarmee kan je in 24 uur maar 36 auto's tanken.
De waterstof moet namelijk op 800 bar druk gebracht worden en op -40 graden gebracht worden om het te kunnen tanken en dat duurt lang.
[ afbeelding ]
Ik zie waterstofauto's meer als een speeltje, niet als een serieuze optie.
Maar als ik ongelijk krijg over 10 jaar (en FOK! bestaat nog) dan mag je me deze quote in m'n gezicht slaan
De Taycan is bedoeld als elektrische Porsche. Met een 911 rij je ook van pomp naar pomp.quote:Op donderdag 16 januari 2020 08:39 schreef nils7 het volgende:
Uit dezelfde VAG groep:
https://www.bloomberg.com(...)-200-mile-range-mark
Dat is gewoon 60 km minder dan een E-Niro.
Uiteraard is een Kia geen Porsche maar je verwacht van een Luxe product dat het eerder in de buurt komt van een Model voor die prijs.
Daarmee scheelt het gewoon 130 km.
Of zou je bij de Porsche enkel betalen voor het premium leder, premium aluminium, premium voorruit want je kan moeilijk zeggen dat je voor de techniek betaald, welke zelfs inferieur is aan een Kia.
Fixedquote:Op donderdag 16 januari 2020 09:09 schreef VEM2012 het volgende:
Kortom: voor personenauto’s is waterstof nu nog geen goed alternatief.
Nope. De nadelen zijn niet tijdelijk. Ze zijn al decennia aan het worstelen met waterstof voor auto’s. Mijn vader is daar nog mee bezig geweest en die is al meer dan 25 jaar geleden overleden. De problemen waar hij mij over vertelde zijn er nu nog steeds.quote:
In de jaren '50 dachten mensen hetzelfde over de electrische auto. Je hebt geen visie.quote:
Vertel eens, waarom in jouw visie heeft de brandstofcel meer toekomst dan de BEV.quote:Op donderdag 16 januari 2020 09:37 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
In de jaren '50 dachten mensen hetzelfde over de electrische auto. Je hebt geen visie.
Omdat BEV zo'n infantiele afkorting is.quote:Op donderdag 16 januari 2020 09:46 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Vertel eens, waarom in jouw visie heeft de brandstofcel meer toekomst dan de BEV.
O, je wilde alleen maar even trollen. Ok dan!quote:Op donderdag 16 januari 2020 09:46 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Omdat BEV zo'n infantiele afkorting is.
Je weet ook dat het een elektrische Panamera is en die rijdt niet van pomp naar pompquote:Op donderdag 16 januari 2020 09:15 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De Taycan is bedoeld als elektrische Porsche. Met een 911 rij je ook van pomp naar pomp.
Neemt niet weg dat Tesla nog altijd een gigantische voorsprong heeft op de rest en dat zie je nu goed terug bij de Taycan.
Het comprimeren naar 800 bar, het koelen naar -40 graden, de complexe techniek die het duur maakt, het lage rendement. Dat zijn geen dingen die men gaat oplossen.quote:
Ook de Panamera zuipt als een Russische bootwerker.quote:Op donderdag 16 januari 2020 10:13 schreef nils7 het volgende:
[..]
Je weet ook dat het een elektrische Panamera is en die rijdt niet van pomp naar pomp
Had wel verwacht dat voor een dubbele prijs je minstens Model S specificaties kan halen ipv nog niet eens aan een Model 3 SR komt
Ik wilde je alleen even wijzen op een onvolkomenheid. En misschien je kortzichtigheid. Het feit dat jouw vader 'er ook wel eens mee bezig is geweest' is natuurlijk weinig relevant.quote:Op donderdag 16 januari 2020 09:56 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
O, je wilde alleen maar even trollen. Ok dan!
quote:Op donderdag 16 januari 2020 09:09 schreef VEM2012 het volgende:
Kortom: voor personenauto’s is waterstof nu nog geen goed alternatief.
Die is makkelijk: net zoals de kloof tussen auto's op fossiele brandstoffen en auto's op batterijen gedicht is.quote:Op donderdag 16 januari 2020 10:17 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ga mij eens vertellen hoe die kloof gedicht gaat worden.
Dat klopt wel.quote:Op donderdag 16 januari 2020 10:24 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ook de Panamera zuipt als een Russische bootwerker.
De Taycan is natuurlijk op veel punten veel beter dan de M3 SR. Niet op gebied van range, maar bij Porsche gaan ze ervan uit dat je naast de Taycan (voor dagelijks gebruik) een 911 hebt (weekend) en een Cayenne voor de lange trips.
Zoiets.
Degenen die ik spreek die de Taycan besteld hebben of willen bestellen interesseert die range ook eigenlijk helemaal niets.
De productie van waterstof uit duurzame bronnen is juist een groot probleem.quote:Op donderdag 16 januari 2020 10:24 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ik wilde je alleen even wijzen op een onvolkomenheid. En misschien je kortzichtigheid. Het feit dat jouw vader 'er ook wel eens mee bezig is geweest' is natuurlijk weinig relevant.
Aangezien in de toekomst alle electriciteit opgewekt wordt met duurzame bronnen, is de produktie van waterstof dan ook geen probleem.
Grappig, met dat "palladium" zijn ze ook al sinds de 60's bezig (Lässer, Lewis, Wicke & Brodowsky) maar ook daar zien we nog geen resultaat van.quote:En opslaan onder druk in een tank is misschien nu nog de praktijk, maar er wordt al geruime tijd gekeken naar opslag in andere materialen (Palladium kan bijvoorbeeld 900 keer zijn eigen volume in waterstof opnemen).
Dus ik heb jouw stelling correct aangepast:
[..]
Dus jij denkt dat een kloof (o.a. die van het rendement) die bestaat vanwege natuurkundige wetten en eigenschappen gedicht gaat worden?quote:Op donderdag 16 januari 2020 10:26 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Die is makkelijk: net zoals de kloof tussen auto's op fossiele brandstoffen en auto's op batterijen gedicht is.
Rond de tijd dat ze dat (op zijn vroegst) opgelost hebben is de range van de BEV’s met lange range al opgelopen tot 1.000 km en kun je in 10 minuten daar 600 km aan toevoegen.quote:Op donderdag 16 januari 2020 10:24 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ik wilde je alleen even wijzen op een onvolkomenheid. En misschien je kortzichtigheid. Het feit dat jouw vader 'er ook wel eens mee bezig is geweest' is natuurlijk weinig relevant.
Aangezien in de toekomst alle electriciteit opgewekt wordt met duurzame bronnen, is de produktie van waterstof dan ook geen probleem.
En opslaan onder druk in een tank is misschien nu nog de praktijk, maar er wordt al geruime tijd gekeken naar opslag in andere materialen (Palladium kan bijvoorbeeld 900 keer zijn eigen volume in waterstof opnemen).
Dus ik heb jouw stelling correct aangepast:
[..]
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |