abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_186634928
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
Audi gaat zich weer op zijn h-tron-programma voor waterstofbrandstofcellen richten. De Duitse autofabrikant heeft hernieuwde aandacht voor waterstof na zorgen over de aanwezigheid van voldoende grondstoffen voor accu's voor elektrische voertuigen.

De bedoeling is dat de Volkswagen Groep Audi's h-tron-programma tot het belangrijkste programma voor waterstofbrandstofcellen binnen het concern maakt. "We willen meer prioriteit geven aan waterstofbrandstofcellen, met meer geld, meer capaciteit en meer zelfvertrouwen", zegt Audi-voorzitter Bram Schot tegen Autocar.

Audi maakte zijn in 2016 wereldkundig. De fabrikant claimde destijds dat de conceptauto een actieradius van 600 kilometer had en in vier minuten weer volledig van brandstof te voorzien was. De conceptauto bevat een lithium-ionaccu van 100kW, een warmtepomp en een dak met zonnepanelen voor 320 watt. De stroom van de brandstofcel en accu gaat naar twee elektromotoren, een van 90kW en een van 140kW. Het koppel bedraagt 550Nm. De conceptauto kan daarmee in zeven seconden van 0 naar 100km/h. De topsnelheid ligt op 200 km/h.

Audi h-tron quattro drivetrain

Volgens Schot onthult Audi later dit jaar een nieuw systeem met waterstofbrandstofcellen en in 2021 zou een Audi FCEV in gelimiteerde oplage als leasemodel beschikbaar kunnen komen. FCEV staat voor fuel cell electric vehicle. Audi werkt hierbij samen met Hyundai, dat al sterk .

De Audi-topman noemt de schaarsheid van materialen voor de accuproductie als zorg voor de ontwikkeling van elektrische auto's. Om efficiënter elektrisch rijden en een groter bereik mogelijk te maken zou de industrie alternatieven moeten blijven onderzoeken. "En dan kom je bij waterstofbrandstofcellen."

Interessante ontwikkeling, ik had al wel een beetje verwacht dat elektrische auto's met accu's niet slim zijn voor de lange termijn.

Bron: https://tweakers.net/nieu(...)terstof-richten.html
pi_186635007
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 19:37 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Dat is nog weer wat anders, daar maak ik ook wel eens een grap over ;) Bij Musk moet je er altijd 1 tot 2 jaar bijtellen.
Als het meezit, volgens mij liep de model 3 drie jaar achter.
En dan laat de kwaliteit ook nog wel wat te wensen over in het algemeen ;(
  zondag 5 mei 2019 @ 19:44:51 #3
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_186635089
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 19:32 schreef Bart2002 het volgende: [..] Het probleem is die gigantische vervoerbehoefte. We doen dat enkel omdat dat kan. Of kon eigenlijk. De perceptie moet anders. Dat dat dus voortaan niet meer kan. Of zeer zuinig. Ik vind jou altijd wel redelijk maar je zit vast in je bubble dat het net zo moet als nu maar dan elektrisch en dat kan niet. Voor jou als particulier w.s. wel maar voor het gros niet. Ik zie meer in oplossingen om van die miljarden zinloze kilometers per jaar af te komen. Dat lijkt me een stuk eenvoudiger dan waar jij aan denkt. :)
Komt oa door hoe we voorraad belasten (als iets in transit is, is het niet in voorraad) en productie methode met just in time delivery. Verder is het subsidie matig interessant om zaken eindeloos te vervoeren.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_186635097
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 19:42 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Als het meezit, volgens mij liep de model 3 drie jaar achter.
En dan laat de kwaliteit ook nog wel wat te wensen over in het algemeen ;(
Tesla is niet het enige met een auto die je kunt betalen als je paar ton per jaar verdient he natuurlijk? Er gaat al veel meer door wat bv lokale transportbedrijven zijn.
  zondag 5 mei 2019 @ 19:46:16 #5
38065 TheFreshPrince
oh no you didn't
pi_186635132
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 19:42 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Als het meezit, volgens mij liep de model 3 drie jaar achter.
En dan laat de kwaliteit ook nog wel wat te wensen over in het algemeen ;(
Ik vind het wel een gedrocht :+


Tesla krijgt concurrentie :P

"I ain't no bungee expert or nothin', but I don't think he's supposed to be slamming into the ground like that."
pi_186635344
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 19:44 schreef kree het volgende:

[..]

Tesla is niet het enige met een auto die je kunt betalen als je paar ton per jaar verdient he natuurlijk? Er gaat al veel meer door wat bv lokale transportbedrijven zijn.
Het is maar waar men zijn geld aan verknoeien wil, ik las ergens nog in ontwikkeling, wat accu s, dan is wat tot nog toe wordt verkocht schroot? Althans dat maak ik eruit op.
pi_186635402
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 19:53 schreef john2406 het volgende:

[..]

Het is maar waar men zijn geld aan verknoeien wil, ik las ergens nog in ontwikkeling, wat accu s, dan is wat tot nog toe wordt verkocht schroot? Althans dat maak ik eruit op.
Nou het is voor mij heel simpel eigenlijk, ondanks dat ik best met die techniek bezig ben geweest.
Maar hier komt pas een elektrische auto als ie goedkoper is als wat er nu al is. En denk dat het meeste van iedereen erzo over denkt.
pi_186635443
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 19:55 schreef kree het volgende:

[..]

Nou het is voor mij heel simpel eigenlijk, ondanks dat ik best met die techniek bezig ben geweest.
Maar hier komt pas een elektrische auto als ie goedkoper is als wat er nu al is. En denk dat het meeste van iedereen erzo over denkt.
Ach als die cadeau is overweeg ik het misschien, maar geef mij niet een keus brandstof of electrisch dan.
pi_186635514
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 19:56 schreef john2406 het volgende:

[..]

Ach als die cadeau is overweeg ik het misschien, maar geef mij niet een keus brandstof of electrisch dan.
Het is nu nog niet voordeliger of handiger. Maar het is wel de toekomst.

Maar ga niet tegen je in. 1 kan zo'n auto sowieso niet betalen
2 waarom zou ik het doen? tis leuk voor alle millieu gekkies enzo maar het is er nog niet. Het komt wel maar nog niet binnen 5 jaar
pi_186635555
Ik denk dat ik deze stap oversla en ga voor de volgende.

pi_186640709
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 20:00 schreef john2406 het volgende:
Ik denk dat ik deze stap oversla en ga voor de volgende.

hahaha ok beetje offtopic mag wel denk.
Maar wacht ook nog op de hyperdrive.

Ok dan :D nu weer terug naar het onderwerp
pi_186641785
Notice trouwens even die sticker hier die op dat groene ding zit? Waarom zou die er zitten.

Tada we kunnen met backend inloggen via mobiel om te ontkoppelen of weet ik veel wat in te stellen.

Tussen die twee E is links en rechtse aansluiting

Gaat allemaal met GSM binnen 2 sec of via backoffice etc aan de tel. . Tenzij ie echt stuk is natuurlijk

quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 19:01 schreef kree het volgende:
iets meer detail

[ link | afbeelding ]

Het is afgezekerd door de netbeheerder al in die elektrahuisjes. 32 max meestal lokaal in dat punt

Notice die gele stikker, waarom die. Nou simpel omdat sommige mensen op 1 fase laden ipv 3
Nou hoop dat ik jullie beetje inside info heb kunnen geven, wil er best meer over uitleggen maar dan moeten jullie maar vragen.

Mijn idee dat met die E nrs. naja retards verlengen contract niet dus iemand anders mee weggelopen. Het was nl 1000 keer handiger als wat ervoor was incl QR codes die er nu ook zitten.

[ Bericht 4% gewijzigd door kree op 06-05-2019 04:49:29 ]
pi_186649063
Benieuwd binnen welke tijd dat de hacken is.
  zondag 12 mei 2019 @ 14:46:22 #14
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_186784328
Nog een punt wat ik me bedenk. Een auto met een brandstofcel en een waterstoftank is waarschijnlijk honderden kilo’s lichter dan een met accu’s voor een paar honderd kilometer bereik. Het stroomverbruik zal daarmee veel lager liggen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 12 mei 2019 @ 14:52:34 #15
38065 TheFreshPrince
oh no you didn't
pi_186784411
quote:
1s.gif Op zondag 12 mei 2019 14:46 schreef Pietverdriet het volgende:
Nog een punt wat ik me bedenk. Een auto met een brandstofcel en een waterstoftank is waarschijnlijk honderden kilo’s lichter dan een met accu’s voor een paar honderd kilometer bereik. Het stroomverbruik zal daarmee veel lager liggen.
Iets lager, wordt ruimschoots teniet gedaan door lage rendement van fuel cell en productie waterstof.

Waterstofauto’s zijn een stuk gecompliceerder, veel meer componenten, ook een accu nodig omdat een fuel cell te weinig vermogen geeft.
"I ain't no bungee expert or nothin', but I don't think he's supposed to be slamming into the ground like that."
pi_186787287
quote:
1s.gif Op zondag 12 mei 2019 14:46 schreef Pietverdriet het volgende:
Nog een punt wat ik me bedenk. Een auto met een brandstofcel en een waterstoftank is waarschijnlijk honderden kilo’s lichter dan een met accu’s voor een paar honderd kilometer bereik. Het stroomverbruik zal daarmee veel lager liggen.
Valt vies tegen. Die kooi om de H2 tanks te beschermen weegt ook wel wat.
.
  zondag 12 mei 2019 @ 17:25:49 #17
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_186787976
quote:
1s.gif Op zondag 12 mei 2019 16:57 schreef Fer het volgende:

[..]

Valt vies tegen. Die kooi om de H2 tanks te beschermen weegt ook wel wat.
Kevlar is niet zo zwaar, toch?
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_186788032
quote:
1s.gif Op zondag 12 mei 2019 16:57 schreef Fer het volgende:

[..]

Valt vies tegen. Die kooi om de H2 tanks te beschermen weegt ook wel wat.
Zou die zwaarder zijn als een lpg tank?
pi_186790938
toyota-mirai-6.jpg?auto=format%2Ccompress&fit=max&q=60&w=1000&s=8ea5f4562ba5aeb5723ad6350e554f8b

De tanks zitten helemaal ingebouwd in een crashproof chassis, dat ding weegt 1800kg.
.
pi_186792037
quote:
1s.gif Op zondag 12 mei 2019 19:22 schreef Fer het volgende:
[ afbeelding ]

De tanks zitten helemaal ingebouwd in een crashproof chassis, dat ding weegt 1800kg.
Komt de carrosserie en het interieur er nog bij. Laat ons alstublieft streven naar loodzware wagens. Dat zal het probleem ongetwijfeld oplossen. Je krijgt dan 3000+ kilo om 1 mens van 80 kilo van A naar B te vervoeren. Ergens gaat er dan iets mis. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_186792476
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2019 19:58 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Komt de carrosserie en het interieur er nog bij. Laat ons alstublieft streven naar loodzware wagens. Dat zal het probleem ongetwijfeld oplossen. Je krijgt dan 3000+ kilo om 1 mens van 80 kilo van A naar B te vervoeren. Ergens gaat er dan iets mis. :)
De zon levert ruim voldoende energie om ons allemaal in een voertuig van 3000kg te vervoeren. Het is aan ons om te zorgen, dat we die energie kunnen benutten. Streven naar een overschot aan groene energie, zal uiteindelijk de oplossing moeten zijn.

Elkaar afzeiken op gedrag leidt nergens naar.
.
  zondag 12 mei 2019 @ 20:21:18 #22
38065 TheFreshPrince
oh no you didn't
pi_186792615
Bart2002 heeft natuurlijk absoluut een punt, niet alleen op het punt van energie maar ook juist de grondstoffen.

Maar ik denk wel dat je op dat vlak een balans moet vinden.

De mens, de consument verander je niet zomaar. Je kan een ideaalbeeld hebben van kleine auto's van 435 kilo met alleen het hoognodige aan luxe, comfort en ruimte maar mensen kopen een auto vaak voor lange afstanden, omdat ze er ook met een gezin in willen rijden, omdat ze er ook hun IKEA kast in willen vervoeren, omdat... het leuk staat op de oprit... En of het goede redenen zijn maakt eigenlijk niet uit, je verandert het gewoon niet zomaar. Anders reden we wel allemaal in een Aixam.

In feite zijn gordels, kreukelzones, veiligheidskooi, airbags ook allemaal onnodige ballast in een auto (tot je het een keer nodig hebt ;) )
"I ain't no bungee expert or nothin', but I don't think he's supposed to be slamming into the ground like that."
pi_186799258
Hoe snel was de mens niet veranderd van paard en wagen en honden kar naar auto?

Ik zie nog de tram hier vertrekken waar ik met schone luier in mocht stappen naar Oma toe, voordat ik kon denken reed pap met de auto naar Oma, en wat voor eentje, op de weegschaal ik denk 2800 kg.

[ Bericht 56% gewijzigd door #ANONIEM op 13-05-2019 00:14:00 ]
pi_186799390
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2019 00:12 schreef john2406 het volgende:
Hoe snel was de mens niet veranderd van paard en wagen en honden kar naar auto?

Ik zie nog de tram hier vertrekken waar ik met schone luier in mocht stappen naar Oma toe, voordat ik kon denken reed pap met de auto naar Oma, en wat voor eentje, op de weegschaal ik denk 2800 kg.
Het heeft wel tot na de tweede wereldoorlog geduurd voordat paard en wagen echt een uitzondering werd in het straatbeeld. Bij elkaar heeft het meer dan een eeuw geduurd. De elektrische auto bestond in die tijd ook al. Was toen geen succes wegens de nadelen die het nog steeds heeft.
pi_186799447
quote:
1s.gif Op zondag 12 mei 2019 19:22 schreef Fer het volgende:
[ afbeelding ]

De tanks zitten helemaal ingebouwd in een crashproof chassis, dat ding weegt 1800kg.
Hoeveel zonder motor?
pi_186799754
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 19:40 schreef kree het volgende:

[..]

Interessante ontwikkeling, ik had al wel een beetje verwacht dat elektrische auto's met accu's niet slim zijn voor de lange termijn.

Bron: https://tweakers.net/nieu(...)terstof-richten.html
Waterstof heeft veel nadelen. Ik zie het niet gebeuren.
  maandag 13 mei 2019 @ 07:46:35 #27
38065 TheFreshPrince
oh no you didn't
pi_186801332
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2019 00:21 schreef Benger het volgende:

[..]

Het heeft wel tot na de tweede wereldoorlog geduurd voordat paard en wagen echt een uitzondering werd in het straatbeeld. Bij elkaar heeft het meer dan een eeuw geduurd.
Als je de start van massaproductie van auto's rekent, was die periode nog geen halve eeuw.

quote:
De elektrische auto bestond in die tijd ook al. Was toen geen succes wegens de nadelen die het nog steeds heeft.
Eind 19e eeuw tot begin 20e eeuw (1910) heb je inderdaad wat elektrische auto's op de markt gehad. Topsnelheid 48km/u en een bereik van 80km. Sommige merken hielden de productie nog tot in de 30'er jaren vol maar eigenlijk was het allemaal brandstof wat de klok sloeg.

Wat voor een echte doorbraak zorgde was natuurlijk de accu-techniek.

Een groot deel van de 20e eeuw hadden we NiCd accu's met een energiedichtheid van zo'n 40 tot 60Wh per kilo.

Om een idee te geven: om voor een 75kWh Tesla een accu te bouwen had je dan alleen al 1250kg aan accu-cellen nodig.

De Li-Ion accu's in een Tesla Model 3 hebben een energiedichtheid van 272Wh per kilo, ofwel een factor 4,53 tot 6,8 meer.

En het einde is nog niet in zicht op dat gebied.
Met aluminium-ion (900Wh/kg) en aluminium-air (2500Wh/kg) wordt het pas echt interessant.
Helemaal als je rekent dat benzine een energiedichtheid van 1700Wh/kg heeft.

Dus zeggen "was toen geen succes wegens de nadelen die het nog steeds heeft" is nogal ongenuanceerd.
"I ain't no bungee expert or nothin', but I don't think he's supposed to be slamming into the ground like that."
pi_186801472
Laten we eerst eens stoppen met werken op locatie, achterhaalt concept.
  maandag 13 mei 2019 @ 08:13:38 #29
38065 TheFreshPrince
oh no you didn't
pi_186801504
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2019 08:10 schreef raptorix het volgende:
Laten we eerst eens stoppen met werken op locatie, achterhaalt concept.
Ik denk dat bouwvakkers, stratenmakers, timmermannen, installateurs, etc het geheel met je eens zijn :+

In mijn beroep (ICT) is het uiteraard wel gangbaar om steeds meer werk remote te doen, maar een patch-kast aanpassen of een accesspoint vervangen bij een klant blijft toch gewoon een ritje naar die klant toe.
"I ain't no bungee expert or nothin', but I don't think he's supposed to be slamming into the ground like that."
pi_186801551
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2019 08:13 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik denk dat bouwvakkers, stratenmakers, timmermannen, installateurs, etc het geheel met je eens zijn :+

In mijn beroep (ICT) is het uiteraard wel gangbaar om steeds meer werk remote te doen, maar een patch-kast aanpassen of een accesspoint vervangen bij een klant blijft toch gewoon een ritje naar die klant toe.
Uiteraard, ik werk ook in de ICT en de collega's die zeuren dat ze liever op lokatie werken zijn meestal kneuzen die niet met tien vingers typen en het liefst hele dag vergaderen.

Een oud collega van mij is gaan werken voor een bedrijf waarbij ze niet eens een kantoor hebben maar allemaal relaxen in de outback van Australie en Nieuw Zeeland.
pi_186801562
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2019 08:13 schreef MaGNeT het volgende:
Ik denk dat bouwvakkers, stratenmakers, timmermannen, installateurs, etc het geheel met je eens zijn :+
Valt mee natuurlijk...
Als iedereen thuis werkt hoeven de bouwvakkers geen kantoren meer te bouwen.
De wegwerkers hoeven geen snelwegen meer aan te leggen en jij hoeft niet meer naar een kantoor om een accesspointje op te hangen.
Klier? Ik? Kijk lekker naar je zelf !
pi_186801599
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2019 08:22 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Valt mee natuurlijk...
Als iedereen thuis werkt hoeven de bouwvakkers geen kantoren meer te bouwen.
De wegwerkers hoeven geen snelwegen meer aan te leggen en jij hoeft niet meer naar een kantoor om een accesspointje op te hangen.
Sowieso kunnen ze prima de helft van het kantoorpersoneel naar huis trappen, had laatst ook weer zo een klus in een kantoor waar 2000 man zit, 60% zijn van die figuren waarvan je helemaal niet merkt dat ze iets deden als je ze wegstuurt.
pi_186801857
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2019 08:26 schreef raptorix het volgende:

[..]

Sowieso kunnen ze prima de helft van het kantoorpersoneel naar huis trappen, had laatst ook weer zo een klus in een kantoor waar 2000 man zit, 60% zijn van die figuren waarvan je helemaal niet merkt dat ze iets deden als je ze wegstuurt.
Alsof jij dat kan beoordelen.

Je zit denk ik teveel in je eigen bubble om door te hebben dat wat voor jou geldt niet voor iedereen geldt.

Kantoor heeft ook een sociale functie. Bij IT-ers is het aantal contactgestoorden dan weer zo hoog dat dat er wellicht niet zo uitkomt, maar voor veel bedrijven geldt dat er niets van de grond komt als iedereen vanuit huis gaat werken.
pi_186801891
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2019 08:58 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Alsof jij dat kan beoordelen.

Je zit denk ik teveel in je eigen bubble om door te hebben dat wat voor jou geldt niet voor iedereen geldt.

Kantoor heeft ook een sociale functie. Bij IT-ers is het aantal contactgestoorden dan weer zo hoog dat dat er wellicht niet zo uitkomt, maar voor veel bedrijven geldt dat er niets van de grond komt als iedereen vanuit huis gaat werken.
Ik ben geen typische IT'er, mijn specialisatie is juist om vanuit de IT kant het domein te doorgronden en te implementeren, daarvoor heb ik juist binnen zo een hele organisatie contact, mijn ervaring is dat ten eerste de helft van de mensen dubbel werk loopt te doen, 40% van de anderen zich voordoen als "specialist", maar eigenlijk alleen hun eigen kennis in hun hoofd houden. Geloof me, de laatste 3 opdrachten binnen dit soort logge organisaties gezeten en ze zitten allemaal in de shit.
pi_186801978
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 19:42 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Als het meezit, volgens mij liep de model 3 drie jaar achter.
En dan laat de kwaliteit ook nog wel wat te wensen over in het algemeen ;(
Model 3 zou q1 2017 op de markt komen. Het werd juli 2017. 4 maanden vertraging dus.

Op de een of andere manier komen mensen vaak superlatieven tekort om alles wat niet perfect gaat bij Tesla te duiden...

Dat Audi nu al met het enkele modelletje leveringsproblemen heeft, niet als Hyundai en Kia, daar hoor je dan weer niemand over. Maar bij Tesla is het meteen ‘zie je wel!’.
pi_186802006
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 19:55 schreef kree het volgende:

[..]

Nou het is voor mij heel simpel eigenlijk, ondanks dat ik best met die techniek bezig ben geweest.
Maar hier komt pas een elektrische auto als ie goedkoper is als wat er nu al is. En denk dat het meeste van iedereen erzo over denkt.
De Model 3 is al de goedkoopste auto in zijn klasse.
pi_186802018
En waar kun je waterstof tanken?
Ik ben HSG-Bomber niet.
pi_186802021
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2019 09:01 schreef raptorix het volgende:

[..]

Ik ben geen typische IT'er, mijn specialisatie is juist om vanuit de IT kant het domein te doorgronden en te implementeren, daarvoor heb ik juist binnen zo een hele organisatie contact, mijn ervaring is dat ten eerste de helft van de mensen dubbel werk loopt te doen, 40% van de anderen zich voordoen als "specialist", maar eigenlijk alleen hun eigen kennis in hun hoofd houden. Geloof me, de laatste 3 opdrachten binnen dit soort logge organisaties gezeten en ze zitten allemaal in de shit.
Maar nu heb je het specifiek over logge organisaties en blijft het nog steeds jouw mening.

Dat is iets anders dan dat het merendeel van de kantoormedewerkers in Nederland overbodig zouden zijn.
  maandag 13 mei 2019 @ 09:27:36 #39
38065 TheFreshPrince
oh no you didn't
pi_186802253
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2019 09:10 schreef HSG het volgende:
En waar kun je waterstof tanken?
Eind 2020 moeten er 20 waterstoftankstations in Nederland gereed zijn, die zo'n 1,5 miljoen Euro per stuk kosten. Ofwel, zo'n ¤411.000 per waterstofvoertuig in Nederland en je hoeft dan gemiddeld maar een half uur te rijden naar een pompstation :D

Dat tegenover 4121 tankstations in Nederland en zo'n 42.000 publieke laadpunten voor EV's, waarbij de laders op eigen opritten niet meegeteld zijn.
"I ain't no bungee expert or nothin', but I don't think he's supposed to be slamming into the ground like that."
pi_186802301
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2019 09:27 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Eind 2020 moeten er 20 waterstoftankstations in Nederland gereed zijn, die zo'n 1,5 miljoen Euro per stuk kosten. Ofwel, zo'n ¤411.000 per waterstofvoertuig in Nederland :D

Dat tegenover 4121 tankstations in Nederland en zo'n 42.000 publieke laadpunten voor EV's, waarbij de laders op eigen opritten niet meegeteld zijn.
Het zou natuurlijk kunnen dat in de toekomst de vrachtwagens voor lange afstand ook op waterstof gaan rijden, aangezien die het niet halen met elektriciteit. Maar dat kan ook evengoed CNG worden
  maandag 13 mei 2019 @ 09:40:14 #41
38065 TheFreshPrince
oh no you didn't
pi_186802418
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2019 09:31 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Het zou natuurlijk kunnen dat in de toekomst de vrachtwagens voor lange afstand ook op waterstof gaan rijden, aangezien die het niet halen met elektriciteit. Maar dat kan ook evengoed CNG worden
Vrachtwagens halen het prima op lange afstand.

Als je de Europese rijtijdenwet erbij haalt (waar je niet onderuit komt ivm tachograaf):

bron: https://truckstar.nl/handige-paginas/rijtijden

En je hanteert een gemiddelde snelheid van 80km/u (en dat is hoog) dan kan je per dag maximaal 800km afleggen, in de praktijk vaak maar 700km, waarbij je tevens maar maximaal 4,5 uur aaneengesloten mag rijden en een verplichte pauze moet nemen.

Dus de eerste generatie Tesla Semi zit met z'n 950km bereik eigenlijk al op wat de markt vraagt, zelfs als je op de hele route geen laadpaal tegenkomt.

Alles valt of staat uiteraard met de aanwezigheid van laadpunten op de route, distributiecentra en los-/laadpunten.
"I ain't no bungee expert or nothin', but I don't think he's supposed to be slamming into the ground like that."
pi_186802440
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2019 09:27 schreef MaGNeT het volgende:
Eind 2020 moeten er 20 waterstoftankstations in Nederland gereed zijn, die zo'n 1,5 miljoen Euro per stuk kosten. Ofwel, zo'n ¤411.000 per waterstofvoertuig in Nederland en je hoeft dan gemiddeld maar een half uur te rijden naar een pompstation :D

Dat zet mijn idee wel in een heel ander daglicht.
Ik rijdt dagelijks langs 5 benzinestations waarvan er 1 een waterstofinstallatie heeft en de andere is in aanbouw. Ik dacht dus dat het hip begon te worden...
Klier? Ik? Kijk lekker naar je zelf !
pi_186802462
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2019 09:40 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Vrachtwagens halen het prima op lange afstand.

Als je de Europese rijtijdenwet erbij haalt (waar je niet onderuit komt ivm tachograaf):

bron: https://truckstar.nl/handige-paginas/rijtijden

En je hanteert een gemiddelde snelheid van 80km/u (en dat is hoog) dan kan je per dag maximaal 800km afleggen, in de praktijk vaak maar 700km, waarbij je tevens maar 4,5 uur aaneengesloten mag rijden en een verplichte pauze moet nemen.

Dus de eerste generatie Tesla Semi zit met z'n 950km bereik eigenlijk al op wat de markt vraagt.

Alles valt of staat uiteraard met de aanwezigheid van laadpunten op de route, distributiecentra en los-/laadpunten.
Ten eerste moet ik eerst maar eens zien hoe die Tesla in de praktijk zal werken en wat de accu's doen met het laadvermogen... En verder zullen accu's van die omvang niet in 20min voor 80% vol zijn vermoed ik. Weet zelf het e.e.a. van de elektrische DAF vrachtwagens die afgelopen maanden in mondjesmaat verkocht zijn aan distributeurs in Nederland, maar die zijn nog lang niet geschikt voor lange afstanden. Nu zal Tesla wel een stuk verder zijn qua elektromobiliteit, maar het heeft zich nog niet bewezen als truckfabrikant. Maar goed, we zullen het gaan zien.
  maandag 13 mei 2019 @ 09:42:56 #44
38065 TheFreshPrince
oh no you didn't
pi_186802464
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2019 09:40 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Dat zet mijn idee wel in een heel ander daglicht.
Ik rijdt dagelijks langs 5 benzinestations waarvan er 1 een waterstofinstallatie heeft en de andere is in aanbouw. Ik dacht dus dat het hip begon te worden...
Ik zou al 37 minuten moeten rijden naar een tankstation in aanbouw :+
"I ain't no bungee expert or nothin', but I don't think he's supposed to be slamming into the ground like that."
  maandag 13 mei 2019 @ 09:47:21 #45
38065 TheFreshPrince
oh no you didn't
pi_186802530
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2019 09:42 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Ten eerste moet ik eerst maar eens zien hoe die Tesla in de praktijk zal werken en wat de accu's doen met het laadvermogen... En verder zullen accu's van die omvang niet in 20min voor 80% vol zijn vermoed ik. Weet zelf het e.e.a. van de elektrische DAF vrachtwagens die afgelopen maanden in mondjesmaat verkocht zijn aan distributeurs in Nederland, maar die zijn nog lang niet geschikt voor lange afstanden. Nu zal Tesla wel een stuk verder zijn qua elektromobiliteit, maar het heeft zich nog niet bewezen als truckfabrikant. Maar goed, we zullen het gaan zien.
Uiteraard, uiteraard... maar waar een personenauto in theorie nog 2000km per dag zou kunnen afleggen (omdat je niet direct gebonden bent aan een rusttijdenwetgeving) is de actieradius van een vrachtwagen wel aardig te voorspellen. Zelfs als zou de huidige Semi tegenvallen, de ontwikkelingen staan niet stil. Waterstof zou misschien tot 2025 wel de betere optie kunnen lijken maar dan toch links en rechts ingehaald worden.
"I ain't no bungee expert or nothin', but I don't think he's supposed to be slamming into the ground like that."
pi_186802531
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2019 09:40 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Vrachtwagens halen het prima op lange afstand.

Als je de Europese rijtijdenwet erbij haalt (waar je niet onderuit komt ivm tachograaf):

bron: https://truckstar.nl/handige-paginas/rijtijden

En je hanteert een gemiddelde snelheid van 80km/u (en dat is hoog) dan kan je per dag maximaal 800km afleggen, in de praktijk vaak maar 700km, waarbij je tevens maar maximaal 4,5 uur aaneengesloten mag rijden en een verplichte pauze moet nemen.

Dus de eerste generatie Tesla Semi zit met z'n 950km bereik eigenlijk al op wat de markt vraagt, zelfs als je op de hele route geen laadpaal tegenkomt.

Alles valt of staat uiteraard met de aanwezigheid van laadpunten op de route, distributiecentra en los-/laadpunten.
Het pushen van waterstof komt vanuit de oliemaatschappijen, die hun verdienmodel in stand willen houden.

Waterstof heeft een enorm slecht rendement. Het omzetten van elektriciteit naar waterstof en terug levert een verlies van 60% op.

Waterstof is prima voor daar waar de accu geen alternatief is, maar automobiliteit hoort daar niet bij.
pi_186802552
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2019 09:42 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Ten eerste moet ik eerst maar eens zien hoe die Tesla in de praktijk zal werken en wat de accu's doen met het laadvermogen... En verder zullen accu's van die omvang niet in 20min voor 80% vol zijn vermoed ik. Weet zelf het e.e.a. van de elektrische DAF vrachtwagens die afgelopen maanden in mondjesmaat verkocht zijn aan distributeurs in Nederland, maar die zijn nog lang niet geschikt voor lange afstanden. Nu zal Tesla wel een stuk verder zijn qua elektromobiliteit, maar het heeft zich nog niet bewezen als truckfabrikant. Maar goed, we zullen het gaan zien.
Als je de complete actieradius van een dag aan boord hebt hoef je ook niet op een dag van 0 naar 100% te laden. ;)
pi_186802559
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2019 09:42 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik zou al 37 minuten moeten rijden naar een tankstation in aanbouw :+
Bij mij een op 5 minuten van huis (aanbouw, en ook echt begonnen) en een op 5 minuten van mijn werk. Beide op de route. Deze twee liggen 25km bij elkaar vandaan.

En binnen een straal van 40km van mijn huis zie ik nu zijn er NOG twee in planning (Rhoon en Schiphol).
Klier? Ik? Kijk lekker naar je zelf !
  maandag 13 mei 2019 @ 09:52:24 #49
38065 TheFreshPrince
oh no you didn't
pi_186802593
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2019 09:49 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Bij mij een op 5 minuten van huis (aanbouw, en ook echt begonnen) en een op 5 minuten van mijn werk. Beide op de route. Deze twee liggen 25km bij elkaar vandaan.

En binnen een straal van 40km van mijn huis zie ik nu zijn er NOG twee in planning (Rhoon en Schiphol).
Ja, in het westen wonen natuurlijk meer mensen dus is het wel logisch dat ze daar de hoogste dichtheid van tankstations bouwen.

Probleem is dat de huidige generatie waterstoftankstations maar 36 auto's in 24 uur kan tanken. En aangezien de meeste mensen overdag tanken, zal je dus een forse uitbreiding van het aantal tankstations nodig hebben als waterstof écht een succes wordt.

Het kan uiteraard wel beter maar dan heb je het niet meer over 1,5 miljoen per tankstation.

De diverse oorzaken van die limiet zijn:

- grootte van hoge druk voorraadbuffer
- koelcapaciteit naar -40 graden
- de compressor

hyacmini_04.png
"I ain't no bungee expert or nothin', but I don't think he's supposed to be slamming into the ground like that."
pi_186802594
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2019 09:49 schreef VEM2012 het volgende:
Als je de complete actieradius van een dag aan boord hebt hoef je ook niet op een dag van 0 naar 100% te laden.
Volgens mij gaat het bij de meeste mensen om de gedachte dat ze een half uur bij een tankstation moeten wachten. Wat ze als onmogelijk lang ervaren.


Tanken doe je op de parkeerplaats van het winkelcentrum als je boodschappen doet.
Of bij je werk of in je straat. Dat half uur wachten bij een tankstation is helemaal niet nodig.

Je vrachtauto tank je straks als je ligt slapen...
Als je wakker wordt kan je weer 800km rijden.
enige nadeel is wel dat je geen gehaktbal meer kan halen.
Klier? Ik? Kijk lekker naar je zelf !
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')