Interessante ontwikkeling, ik had al wel een beetje verwacht dat elektrische auto's met accu's niet slim zijn voor de lange termijn.quote:Audi gaat zich weer op zijn h-tron-programma voor waterstofbrandstofcellen richten. De Duitse autofabrikant heeft hernieuwde aandacht voor waterstof na zorgen over de aanwezigheid van voldoende grondstoffen voor accu's voor elektrische voertuigen.
De bedoeling is dat de Volkswagen Groep Audi's h-tron-programma tot het belangrijkste programma voor waterstofbrandstofcellen binnen het concern maakt. "We willen meer prioriteit geven aan waterstofbrandstofcellen, met meer geld, meer capaciteit en meer zelfvertrouwen", zegt Audi-voorzitter Bram Schot tegen Autocar.
Audi maakte zijn in 2016 wereldkundig. De fabrikant claimde destijds dat de conceptauto een actieradius van 600 kilometer had en in vier minuten weer volledig van brandstof te voorzien was. De conceptauto bevat een lithium-ionaccu van 100kW, een warmtepomp en een dak met zonnepanelen voor 320 watt. De stroom van de brandstofcel en accu gaat naar twee elektromotoren, een van 90kW en een van 140kW. Het koppel bedraagt 550Nm. De conceptauto kan daarmee in zeven seconden van 0 naar 100km/h. De topsnelheid ligt op 200 km/h.
Audi h-tron quattro drivetrain
Volgens Schot onthult Audi later dit jaar een nieuw systeem met waterstofbrandstofcellen en in 2021 zou een Audi FCEV in gelimiteerde oplage als leasemodel beschikbaar kunnen komen. FCEV staat voor fuel cell electric vehicle. Audi werkt hierbij samen met Hyundai, dat al sterk .
De Audi-topman noemt de schaarsheid van materialen voor de accuproductie als zorg voor de ontwikkeling van elektrische auto's. Om efficiënter elektrisch rijden en een groter bereik mogelijk te maken zou de industrie alternatieven moeten blijven onderzoeken. "En dan kom je bij waterstofbrandstofcellen."
Als het meezit, volgens mij liep de model 3 drie jaar achter.quote:Op zondag 5 mei 2019 19:37 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Dat is nog weer wat anders, daar maak ik ook wel eens een grap overBij Musk moet je er altijd 1 tot 2 jaar bijtellen.
Komt oa door hoe we voorraad belasten (als iets in transit is, is het niet in voorraad) en productie methode met just in time delivery. Verder is het subsidie matig interessant om zaken eindeloos te vervoeren.quote:Op zondag 5 mei 2019 19:32 schreef Bart2002 het volgende: [..] Het probleem is die gigantische vervoerbehoefte. We doen dat enkel omdat dat kan. Of kon eigenlijk. De perceptie moet anders. Dat dat dus voortaan niet meer kan. Of zeer zuinig. Ik vind jou altijd wel redelijk maar je zit vast in je bubble dat het net zo moet als nu maar dan elektrisch en dat kan niet. Voor jou als particulier w.s. wel maar voor het gros niet. Ik zie meer in oplossingen om van die miljarden zinloze kilometers per jaar af te komen. Dat lijkt me een stuk eenvoudiger dan waar jij aan denkt.
![]()
Tesla is niet het enige met een auto die je kunt betalen als je paar ton per jaar verdient he natuurlijk? Er gaat al veel meer door wat bv lokale transportbedrijven zijn.quote:Op zondag 5 mei 2019 19:42 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Als het meezit, volgens mij liep de model 3 drie jaar achter.
En dan laat de kwaliteit ook nog wel wat te wensen over in het algemeen
Ik vind het wel een gedrochtquote:Op zondag 5 mei 2019 19:42 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Als het meezit, volgens mij liep de model 3 drie jaar achter.
En dan laat de kwaliteit ook nog wel wat te wensen over in het algemeen
Het is maar waar men zijn geld aan verknoeien wil, ik las ergens nog in ontwikkeling, wat accu s, dan is wat tot nog toe wordt verkocht schroot? Althans dat maak ik eruit op.quote:Op zondag 5 mei 2019 19:44 schreef kree het volgende:
[..]
Tesla is niet het enige met een auto die je kunt betalen als je paar ton per jaar verdient he natuurlijk? Er gaat al veel meer door wat bv lokale transportbedrijven zijn.
Nou het is voor mij heel simpel eigenlijk, ondanks dat ik best met die techniek bezig ben geweest.quote:Op zondag 5 mei 2019 19:53 schreef john2406 het volgende:
[..]
Het is maar waar men zijn geld aan verknoeien wil, ik las ergens nog in ontwikkeling, wat accu s, dan is wat tot nog toe wordt verkocht schroot? Althans dat maak ik eruit op.
Ach als die cadeau is overweeg ik het misschien, maar geef mij niet een keus brandstof of electrisch dan.quote:Op zondag 5 mei 2019 19:55 schreef kree het volgende:
[..]
Nou het is voor mij heel simpel eigenlijk, ondanks dat ik best met die techniek bezig ben geweest.
Maar hier komt pas een elektrische auto als ie goedkoper is als wat er nu al is. En denk dat het meeste van iedereen erzo over denkt.
Het is nu nog niet voordeliger of handiger. Maar het is wel de toekomst.quote:Op zondag 5 mei 2019 19:56 schreef john2406 het volgende:
[..]
Ach als die cadeau is overweeg ik het misschien, maar geef mij niet een keus brandstof of electrisch dan.
hahaha ok beetje offtopic mag wel denk.quote:Op zondag 5 mei 2019 20:00 schreef john2406 het volgende:
Ik denk dat ik deze stap oversla en ga voor de volgende.
Nou hoop dat ik jullie beetje inside info heb kunnen geven, wil er best meer over uitleggen maar dan moeten jullie maar vragen.quote:Op zondag 5 mei 2019 19:01 schreef kree het volgende:
iets meer detail
[ link | afbeelding ]
Het is afgezekerd door de netbeheerder al in die elektrahuisjes. 32 max meestal lokaal in dat punt
Notice die gele stikker, waarom die. Nou simpel omdat sommige mensen op 1 fase laden ipv 3
Iets lager, wordt ruimschoots teniet gedaan door lage rendement van fuel cell en productie waterstof.quote:Op zondag 12 mei 2019 14:46 schreef Pietverdriet het volgende:
Nog een punt wat ik me bedenk. Een auto met een brandstofcel en een waterstoftank is waarschijnlijk honderden kilo’s lichter dan een met accu’s voor een paar honderd kilometer bereik. Het stroomverbruik zal daarmee veel lager liggen.
Valt vies tegen. Die kooi om de H2 tanks te beschermen weegt ook wel wat.quote:Op zondag 12 mei 2019 14:46 schreef Pietverdriet het volgende:
Nog een punt wat ik me bedenk. Een auto met een brandstofcel en een waterstoftank is waarschijnlijk honderden kilo’s lichter dan een met accu’s voor een paar honderd kilometer bereik. Het stroomverbruik zal daarmee veel lager liggen.
Kevlar is niet zo zwaar, toch?quote:Op zondag 12 mei 2019 16:57 schreef Fer het volgende:
[..]
Valt vies tegen. Die kooi om de H2 tanks te beschermen weegt ook wel wat.
Zou die zwaarder zijn als een lpg tank?quote:Op zondag 12 mei 2019 16:57 schreef Fer het volgende:
[..]
Valt vies tegen. Die kooi om de H2 tanks te beschermen weegt ook wel wat.
Komt de carrosserie en het interieur er nog bij. Laat ons alstublieft streven naar loodzware wagens. Dat zal het probleem ongetwijfeld oplossen. Je krijgt dan 3000+ kilo om 1 mens van 80 kilo van A naar B te vervoeren. Ergens gaat er dan iets mis.quote:Op zondag 12 mei 2019 19:22 schreef Fer het volgende:
[ afbeelding ]
De tanks zitten helemaal ingebouwd in een crashproof chassis, dat ding weegt 1800kg.
De zon levert ruim voldoende energie om ons allemaal in een voertuig van 3000kg te vervoeren. Het is aan ons om te zorgen, dat we die energie kunnen benutten. Streven naar een overschot aan groene energie, zal uiteindelijk de oplossing moeten zijn.quote:Op zondag 12 mei 2019 19:58 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Komt de carrosserie en het interieur er nog bij. Laat ons alstublieft streven naar loodzware wagens. Dat zal het probleem ongetwijfeld oplossen. Je krijgt dan 3000+ kilo om 1 mens van 80 kilo van A naar B te vervoeren. Ergens gaat er dan iets mis.
Het heeft wel tot na de tweede wereldoorlog geduurd voordat paard en wagen echt een uitzondering werd in het straatbeeld. Bij elkaar heeft het meer dan een eeuw geduurd. De elektrische auto bestond in die tijd ook al. Was toen geen succes wegens de nadelen die het nog steeds heeft.quote:Op maandag 13 mei 2019 00:12 schreef john2406 het volgende:
Hoe snel was de mens niet veranderd van paard en wagen en honden kar naar auto?
Ik zie nog de tram hier vertrekken waar ik met schone luier in mocht stappen naar Oma toe, voordat ik kon denken reed pap met de auto naar Oma, en wat voor eentje, op de weegschaal ik denk 2800 kg.
Hoeveel zonder motor?quote:Op zondag 12 mei 2019 19:22 schreef Fer het volgende:
[ afbeelding ]
De tanks zitten helemaal ingebouwd in een crashproof chassis, dat ding weegt 1800kg.
Waterstof heeft veel nadelen. Ik zie het niet gebeuren.quote:Op zondag 5 mei 2019 19:40 schreef kree het volgende:
[..]
Interessante ontwikkeling, ik had al wel een beetje verwacht dat elektrische auto's met accu's niet slim zijn voor de lange termijn.
Bron: https://tweakers.net/nieu(...)terstof-richten.html
Als je de start van massaproductie van auto's rekent, was die periode nog geen halve eeuw.quote:Op maandag 13 mei 2019 00:21 schreef Benger het volgende:
[..]
Het heeft wel tot na de tweede wereldoorlog geduurd voordat paard en wagen echt een uitzondering werd in het straatbeeld. Bij elkaar heeft het meer dan een eeuw geduurd.
Eind 19e eeuw tot begin 20e eeuw (1910) heb je inderdaad wat elektrische auto's op de markt gehad. Topsnelheid 48km/u en een bereik van 80km. Sommige merken hielden de productie nog tot in de 30'er jaren vol maar eigenlijk was het allemaal brandstof wat de klok sloeg.quote:De elektrische auto bestond in die tijd ook al. Was toen geen succes wegens de nadelen die het nog steeds heeft.
Ik denk dat bouwvakkers, stratenmakers, timmermannen, installateurs, etc het geheel met je eens zijnquote:Op maandag 13 mei 2019 08:10 schreef raptorix het volgende:
Laten we eerst eens stoppen met werken op locatie, achterhaalt concept.
Uiteraard, ik werk ook in de ICT en de collega's die zeuren dat ze liever op lokatie werken zijn meestal kneuzen die niet met tien vingers typen en het liefst hele dag vergaderen.quote:Op maandag 13 mei 2019 08:13 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ik denk dat bouwvakkers, stratenmakers, timmermannen, installateurs, etc het geheel met je eens zijn
In mijn beroep (ICT) is het uiteraard wel gangbaar om steeds meer werk remote te doen, maar een patch-kast aanpassen of een accesspoint vervangen bij een klant blijft toch gewoon een ritje naar die klant toe.
Valt mee natuurlijk...quote:Op maandag 13 mei 2019 08:13 schreef MaGNeT het volgende:
Ik denk dat bouwvakkers, stratenmakers, timmermannen, installateurs, etc het geheel met je eens zijn
Sowieso kunnen ze prima de helft van het kantoorpersoneel naar huis trappen, had laatst ook weer zo een klus in een kantoor waar 2000 man zit, 60% zijn van die figuren waarvan je helemaal niet merkt dat ze iets deden als je ze wegstuurt.quote:Op maandag 13 mei 2019 08:22 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Valt mee natuurlijk...
Als iedereen thuis werkt hoeven de bouwvakkers geen kantoren meer te bouwen.
De wegwerkers hoeven geen snelwegen meer aan te leggen en jij hoeft niet meer naar een kantoor om een accesspointje op te hangen.
Alsof jij dat kan beoordelen.quote:Op maandag 13 mei 2019 08:26 schreef raptorix het volgende:
[..]
Sowieso kunnen ze prima de helft van het kantoorpersoneel naar huis trappen, had laatst ook weer zo een klus in een kantoor waar 2000 man zit, 60% zijn van die figuren waarvan je helemaal niet merkt dat ze iets deden als je ze wegstuurt.
Ik ben geen typische IT'er, mijn specialisatie is juist om vanuit de IT kant het domein te doorgronden en te implementeren, daarvoor heb ik juist binnen zo een hele organisatie contact, mijn ervaring is dat ten eerste de helft van de mensen dubbel werk loopt te doen, 40% van de anderen zich voordoen als "specialist", maar eigenlijk alleen hun eigen kennis in hun hoofd houden. Geloof me, de laatste 3 opdrachten binnen dit soort logge organisaties gezeten en ze zitten allemaal in de shit.quote:Op maandag 13 mei 2019 08:58 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Alsof jij dat kan beoordelen.
Je zit denk ik teveel in je eigen bubble om door te hebben dat wat voor jou geldt niet voor iedereen geldt.
Kantoor heeft ook een sociale functie. Bij IT-ers is het aantal contactgestoorden dan weer zo hoog dat dat er wellicht niet zo uitkomt, maar voor veel bedrijven geldt dat er niets van de grond komt als iedereen vanuit huis gaat werken.
Model 3 zou q1 2017 op de markt komen. Het werd juli 2017. 4 maanden vertraging dus.quote:Op zondag 5 mei 2019 19:42 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Als het meezit, volgens mij liep de model 3 drie jaar achter.
En dan laat de kwaliteit ook nog wel wat te wensen over in het algemeen
De Model 3 is al de goedkoopste auto in zijn klasse.quote:Op zondag 5 mei 2019 19:55 schreef kree het volgende:
[..]
Nou het is voor mij heel simpel eigenlijk, ondanks dat ik best met die techniek bezig ben geweest.
Maar hier komt pas een elektrische auto als ie goedkoper is als wat er nu al is. En denk dat het meeste van iedereen erzo over denkt.
Maar nu heb je het specifiek over logge organisaties en blijft het nog steeds jouw mening.quote:Op maandag 13 mei 2019 09:01 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik ben geen typische IT'er, mijn specialisatie is juist om vanuit de IT kant het domein te doorgronden en te implementeren, daarvoor heb ik juist binnen zo een hele organisatie contact, mijn ervaring is dat ten eerste de helft van de mensen dubbel werk loopt te doen, 40% van de anderen zich voordoen als "specialist", maar eigenlijk alleen hun eigen kennis in hun hoofd houden. Geloof me, de laatste 3 opdrachten binnen dit soort logge organisaties gezeten en ze zitten allemaal in de shit.
Eind 2020 moeten er 20 waterstoftankstations in Nederland gereed zijn, die zo'n 1,5 miljoen Euro per stuk kosten. Ofwel, zo'n ¤411.000 per waterstofvoertuig in Nederland en je hoeft dan gemiddeld maar een half uur te rijden naar een pompstationquote:
Het zou natuurlijk kunnen dat in de toekomst de vrachtwagens voor lange afstand ook op waterstof gaan rijden, aangezien die het niet halen met elektriciteit. Maar dat kan ook evengoed CNG wordenquote:Op maandag 13 mei 2019 09:27 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Eind 2020 moeten er 20 waterstoftankstations in Nederland gereed zijn, die zo'n 1,5 miljoen Euro per stuk kosten. Ofwel, zo'n ¤411.000 per waterstofvoertuig in Nederland
Dat tegenover 4121 tankstations in Nederland en zo'n 42.000 publieke laadpunten voor EV's, waarbij de laders op eigen opritten niet meegeteld zijn.
Vrachtwagens halen het prima op lange afstand.quote:Op maandag 13 mei 2019 09:31 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Het zou natuurlijk kunnen dat in de toekomst de vrachtwagens voor lange afstand ook op waterstof gaan rijden, aangezien die het niet halen met elektriciteit. Maar dat kan ook evengoed CNG worden
Dat zet mijn idee wel in een heel ander daglicht.quote:Op maandag 13 mei 2019 09:27 schreef MaGNeT het volgende:
Eind 2020 moeten er 20 waterstoftankstations in Nederland gereed zijn, die zo'n 1,5 miljoen Euro per stuk kosten. Ofwel, zo'n ¤411.000 per waterstofvoertuig in Nederland en je hoeft dan gemiddeld maar een half uur te rijden naar een pompstation
Ten eerste moet ik eerst maar eens zien hoe die Tesla in de praktijk zal werken en wat de accu's doen met het laadvermogen... En verder zullen accu's van die omvang niet in 20min voor 80% vol zijn vermoed ik. Weet zelf het e.e.a. van de elektrische DAF vrachtwagens die afgelopen maanden in mondjesmaat verkocht zijn aan distributeurs in Nederland, maar die zijn nog lang niet geschikt voor lange afstanden. Nu zal Tesla wel een stuk verder zijn qua elektromobiliteit, maar het heeft zich nog niet bewezen als truckfabrikant. Maar goed, we zullen het gaan zien.quote:Op maandag 13 mei 2019 09:40 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Vrachtwagens halen het prima op lange afstand.
Als je de Europese rijtijdenwet erbij haalt (waar je niet onderuit komt ivm tachograaf):
bron: https://truckstar.nl/handige-paginas/rijtijden
En je hanteert een gemiddelde snelheid van 80km/u (en dat is hoog) dan kan je per dag maximaal 800km afleggen, in de praktijk vaak maar 700km, waarbij je tevens maar 4,5 uur aaneengesloten mag rijden en een verplichte pauze moet nemen.
Dus de eerste generatie Tesla Semi zit met z'n 950km bereik eigenlijk al op wat de markt vraagt.
Alles valt of staat uiteraard met de aanwezigheid van laadpunten op de route, distributiecentra en los-/laadpunten.
Ik zou al 37 minuten moeten rijden naar een tankstation in aanbouwquote:Op maandag 13 mei 2019 09:40 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Dat zet mijn idee wel in een heel ander daglicht.
Ik rijdt dagelijks langs 5 benzinestations waarvan er 1 een waterstofinstallatie heeft en de andere is in aanbouw. Ik dacht dus dat het hip begon te worden...
Uiteraard, uiteraard... maar waar een personenauto in theorie nog 2000km per dag zou kunnen afleggen (omdat je niet direct gebonden bent aan een rusttijdenwetgeving) is de actieradius van een vrachtwagen wel aardig te voorspellen. Zelfs als zou de huidige Semi tegenvallen, de ontwikkelingen staan niet stil. Waterstof zou misschien tot 2025 wel de betere optie kunnen lijken maar dan toch links en rechts ingehaald worden.quote:Op maandag 13 mei 2019 09:42 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Ten eerste moet ik eerst maar eens zien hoe die Tesla in de praktijk zal werken en wat de accu's doen met het laadvermogen... En verder zullen accu's van die omvang niet in 20min voor 80% vol zijn vermoed ik. Weet zelf het e.e.a. van de elektrische DAF vrachtwagens die afgelopen maanden in mondjesmaat verkocht zijn aan distributeurs in Nederland, maar die zijn nog lang niet geschikt voor lange afstanden. Nu zal Tesla wel een stuk verder zijn qua elektromobiliteit, maar het heeft zich nog niet bewezen als truckfabrikant. Maar goed, we zullen het gaan zien.
Het pushen van waterstof komt vanuit de oliemaatschappijen, die hun verdienmodel in stand willen houden.quote:Op maandag 13 mei 2019 09:40 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Vrachtwagens halen het prima op lange afstand.
Als je de Europese rijtijdenwet erbij haalt (waar je niet onderuit komt ivm tachograaf):
bron: https://truckstar.nl/handige-paginas/rijtijden
En je hanteert een gemiddelde snelheid van 80km/u (en dat is hoog) dan kan je per dag maximaal 800km afleggen, in de praktijk vaak maar 700km, waarbij je tevens maar maximaal 4,5 uur aaneengesloten mag rijden en een verplichte pauze moet nemen.
Dus de eerste generatie Tesla Semi zit met z'n 950km bereik eigenlijk al op wat de markt vraagt, zelfs als je op de hele route geen laadpaal tegenkomt.
Alles valt of staat uiteraard met de aanwezigheid van laadpunten op de route, distributiecentra en los-/laadpunten.
Als je de complete actieradius van een dag aan boord hebt hoef je ook niet op een dag van 0 naar 100% te laden.quote:Op maandag 13 mei 2019 09:42 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Ten eerste moet ik eerst maar eens zien hoe die Tesla in de praktijk zal werken en wat de accu's doen met het laadvermogen... En verder zullen accu's van die omvang niet in 20min voor 80% vol zijn vermoed ik. Weet zelf het e.e.a. van de elektrische DAF vrachtwagens die afgelopen maanden in mondjesmaat verkocht zijn aan distributeurs in Nederland, maar die zijn nog lang niet geschikt voor lange afstanden. Nu zal Tesla wel een stuk verder zijn qua elektromobiliteit, maar het heeft zich nog niet bewezen als truckfabrikant. Maar goed, we zullen het gaan zien.
Bij mij een op 5 minuten van huis (aanbouw, en ook echt begonnen) en een op 5 minuten van mijn werk. Beide op de route. Deze twee liggen 25km bij elkaar vandaan.quote:Op maandag 13 mei 2019 09:42 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ik zou al 37 minuten moeten rijden naar een tankstation in aanbouw
Ja, in het westen wonen natuurlijk meer mensen dus is het wel logisch dat ze daar de hoogste dichtheid van tankstations bouwen.quote:Op maandag 13 mei 2019 09:49 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Bij mij een op 5 minuten van huis (aanbouw, en ook echt begonnen) en een op 5 minuten van mijn werk. Beide op de route. Deze twee liggen 25km bij elkaar vandaan.
En binnen een straal van 40km van mijn huis zie ik nu zijn er NOG twee in planning (Rhoon en Schiphol).
Volgens mij gaat het bij de meeste mensen om de gedachte dat ze een half uur bij een tankstation moeten wachten. Wat ze als onmogelijk lang ervaren.quote:Op maandag 13 mei 2019 09:49 schreef VEM2012 het volgende:
Als je de complete actieradius van een dag aan boord hebt hoef je ook niet op een dag van 0 naar 100% te laden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |