Waterstof heeft veel nadelen. Ik zie het niet gebeuren.quote:Op zondag 5 mei 2019 19:40 schreef kree het volgende:
[..]
Interessante ontwikkeling, ik had al wel een beetje verwacht dat elektrische auto's met accu's niet slim zijn voor de lange termijn.
Bron: https://tweakers.net/nieu(...)terstof-richten.html
Als je de start van massaproductie van auto's rekent, was die periode nog geen halve eeuw.quote:Op maandag 13 mei 2019 00:21 schreef Benger het volgende:
[..]
Het heeft wel tot na de tweede wereldoorlog geduurd voordat paard en wagen echt een uitzondering werd in het straatbeeld. Bij elkaar heeft het meer dan een eeuw geduurd.
Eind 19e eeuw tot begin 20e eeuw (1910) heb je inderdaad wat elektrische auto's op de markt gehad. Topsnelheid 48km/u en een bereik van 80km. Sommige merken hielden de productie nog tot in de 30'er jaren vol maar eigenlijk was het allemaal brandstof wat de klok sloeg.quote:De elektrische auto bestond in die tijd ook al. Was toen geen succes wegens de nadelen die het nog steeds heeft.
Ik denk dat bouwvakkers, stratenmakers, timmermannen, installateurs, etc het geheel met je eens zijnquote:Op maandag 13 mei 2019 08:10 schreef raptorix het volgende:
Laten we eerst eens stoppen met werken op locatie, achterhaalt concept.
Uiteraard, ik werk ook in de ICT en de collega's die zeuren dat ze liever op lokatie werken zijn meestal kneuzen die niet met tien vingers typen en het liefst hele dag vergaderen.quote:Op maandag 13 mei 2019 08:13 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ik denk dat bouwvakkers, stratenmakers, timmermannen, installateurs, etc het geheel met je eens zijn
In mijn beroep (ICT) is het uiteraard wel gangbaar om steeds meer werk remote te doen, maar een patch-kast aanpassen of een accesspoint vervangen bij een klant blijft toch gewoon een ritje naar die klant toe.
Valt mee natuurlijk...quote:Op maandag 13 mei 2019 08:13 schreef MaGNeT het volgende:
Ik denk dat bouwvakkers, stratenmakers, timmermannen, installateurs, etc het geheel met je eens zijn
Sowieso kunnen ze prima de helft van het kantoorpersoneel naar huis trappen, had laatst ook weer zo een klus in een kantoor waar 2000 man zit, 60% zijn van die figuren waarvan je helemaal niet merkt dat ze iets deden als je ze wegstuurt.quote:Op maandag 13 mei 2019 08:22 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Valt mee natuurlijk...
Als iedereen thuis werkt hoeven de bouwvakkers geen kantoren meer te bouwen.
De wegwerkers hoeven geen snelwegen meer aan te leggen en jij hoeft niet meer naar een kantoor om een accesspointje op te hangen.
Alsof jij dat kan beoordelen.quote:Op maandag 13 mei 2019 08:26 schreef raptorix het volgende:
[..]
Sowieso kunnen ze prima de helft van het kantoorpersoneel naar huis trappen, had laatst ook weer zo een klus in een kantoor waar 2000 man zit, 60% zijn van die figuren waarvan je helemaal niet merkt dat ze iets deden als je ze wegstuurt.
Ik ben geen typische IT'er, mijn specialisatie is juist om vanuit de IT kant het domein te doorgronden en te implementeren, daarvoor heb ik juist binnen zo een hele organisatie contact, mijn ervaring is dat ten eerste de helft van de mensen dubbel werk loopt te doen, 40% van de anderen zich voordoen als "specialist", maar eigenlijk alleen hun eigen kennis in hun hoofd houden. Geloof me, de laatste 3 opdrachten binnen dit soort logge organisaties gezeten en ze zitten allemaal in de shit.quote:Op maandag 13 mei 2019 08:58 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Alsof jij dat kan beoordelen.
Je zit denk ik teveel in je eigen bubble om door te hebben dat wat voor jou geldt niet voor iedereen geldt.
Kantoor heeft ook een sociale functie. Bij IT-ers is het aantal contactgestoorden dan weer zo hoog dat dat er wellicht niet zo uitkomt, maar voor veel bedrijven geldt dat er niets van de grond komt als iedereen vanuit huis gaat werken.
Model 3 zou q1 2017 op de markt komen. Het werd juli 2017. 4 maanden vertraging dus.quote:Op zondag 5 mei 2019 19:42 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Als het meezit, volgens mij liep de model 3 drie jaar achter.
En dan laat de kwaliteit ook nog wel wat te wensen over in het algemeen
De Model 3 is al de goedkoopste auto in zijn klasse.quote:Op zondag 5 mei 2019 19:55 schreef kree het volgende:
[..]
Nou het is voor mij heel simpel eigenlijk, ondanks dat ik best met die techniek bezig ben geweest.
Maar hier komt pas een elektrische auto als ie goedkoper is als wat er nu al is. En denk dat het meeste van iedereen erzo over denkt.
Maar nu heb je het specifiek over logge organisaties en blijft het nog steeds jouw mening.quote:Op maandag 13 mei 2019 09:01 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik ben geen typische IT'er, mijn specialisatie is juist om vanuit de IT kant het domein te doorgronden en te implementeren, daarvoor heb ik juist binnen zo een hele organisatie contact, mijn ervaring is dat ten eerste de helft van de mensen dubbel werk loopt te doen, 40% van de anderen zich voordoen als "specialist", maar eigenlijk alleen hun eigen kennis in hun hoofd houden. Geloof me, de laatste 3 opdrachten binnen dit soort logge organisaties gezeten en ze zitten allemaal in de shit.
Eind 2020 moeten er 20 waterstoftankstations in Nederland gereed zijn, die zo'n 1,5 miljoen Euro per stuk kosten. Ofwel, zo'n ¤411.000 per waterstofvoertuig in Nederland en je hoeft dan gemiddeld maar een half uur te rijden naar een pompstationquote:
Het zou natuurlijk kunnen dat in de toekomst de vrachtwagens voor lange afstand ook op waterstof gaan rijden, aangezien die het niet halen met elektriciteit. Maar dat kan ook evengoed CNG wordenquote:Op maandag 13 mei 2019 09:27 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Eind 2020 moeten er 20 waterstoftankstations in Nederland gereed zijn, die zo'n 1,5 miljoen Euro per stuk kosten. Ofwel, zo'n ¤411.000 per waterstofvoertuig in Nederland
Dat tegenover 4121 tankstations in Nederland en zo'n 42.000 publieke laadpunten voor EV's, waarbij de laders op eigen opritten niet meegeteld zijn.
Vrachtwagens halen het prima op lange afstand.quote:Op maandag 13 mei 2019 09:31 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Het zou natuurlijk kunnen dat in de toekomst de vrachtwagens voor lange afstand ook op waterstof gaan rijden, aangezien die het niet halen met elektriciteit. Maar dat kan ook evengoed CNG worden
Dat zet mijn idee wel in een heel ander daglicht.quote:Op maandag 13 mei 2019 09:27 schreef MaGNeT het volgende:
Eind 2020 moeten er 20 waterstoftankstations in Nederland gereed zijn, die zo'n 1,5 miljoen Euro per stuk kosten. Ofwel, zo'n ¤411.000 per waterstofvoertuig in Nederland en je hoeft dan gemiddeld maar een half uur te rijden naar een pompstation
Ten eerste moet ik eerst maar eens zien hoe die Tesla in de praktijk zal werken en wat de accu's doen met het laadvermogen... En verder zullen accu's van die omvang niet in 20min voor 80% vol zijn vermoed ik. Weet zelf het e.e.a. van de elektrische DAF vrachtwagens die afgelopen maanden in mondjesmaat verkocht zijn aan distributeurs in Nederland, maar die zijn nog lang niet geschikt voor lange afstanden. Nu zal Tesla wel een stuk verder zijn qua elektromobiliteit, maar het heeft zich nog niet bewezen als truckfabrikant. Maar goed, we zullen het gaan zien.quote:Op maandag 13 mei 2019 09:40 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Vrachtwagens halen het prima op lange afstand.
Als je de Europese rijtijdenwet erbij haalt (waar je niet onderuit komt ivm tachograaf):
bron: https://truckstar.nl/handige-paginas/rijtijden
En je hanteert een gemiddelde snelheid van 80km/u (en dat is hoog) dan kan je per dag maximaal 800km afleggen, in de praktijk vaak maar 700km, waarbij je tevens maar 4,5 uur aaneengesloten mag rijden en een verplichte pauze moet nemen.
Dus de eerste generatie Tesla Semi zit met z'n 950km bereik eigenlijk al op wat de markt vraagt.
Alles valt of staat uiteraard met de aanwezigheid van laadpunten op de route, distributiecentra en los-/laadpunten.
Ik zou al 37 minuten moeten rijden naar een tankstation in aanbouwquote:Op maandag 13 mei 2019 09:40 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Dat zet mijn idee wel in een heel ander daglicht.
Ik rijdt dagelijks langs 5 benzinestations waarvan er 1 een waterstofinstallatie heeft en de andere is in aanbouw. Ik dacht dus dat het hip begon te worden...
Uiteraard, uiteraard... maar waar een personenauto in theorie nog 2000km per dag zou kunnen afleggen (omdat je niet direct gebonden bent aan een rusttijdenwetgeving) is de actieradius van een vrachtwagen wel aardig te voorspellen. Zelfs als zou de huidige Semi tegenvallen, de ontwikkelingen staan niet stil. Waterstof zou misschien tot 2025 wel de betere optie kunnen lijken maar dan toch links en rechts ingehaald worden.quote:Op maandag 13 mei 2019 09:42 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Ten eerste moet ik eerst maar eens zien hoe die Tesla in de praktijk zal werken en wat de accu's doen met het laadvermogen... En verder zullen accu's van die omvang niet in 20min voor 80% vol zijn vermoed ik. Weet zelf het e.e.a. van de elektrische DAF vrachtwagens die afgelopen maanden in mondjesmaat verkocht zijn aan distributeurs in Nederland, maar die zijn nog lang niet geschikt voor lange afstanden. Nu zal Tesla wel een stuk verder zijn qua elektromobiliteit, maar het heeft zich nog niet bewezen als truckfabrikant. Maar goed, we zullen het gaan zien.
Het pushen van waterstof komt vanuit de oliemaatschappijen, die hun verdienmodel in stand willen houden.quote:Op maandag 13 mei 2019 09:40 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Vrachtwagens halen het prima op lange afstand.
Als je de Europese rijtijdenwet erbij haalt (waar je niet onderuit komt ivm tachograaf):
bron: https://truckstar.nl/handige-paginas/rijtijden
En je hanteert een gemiddelde snelheid van 80km/u (en dat is hoog) dan kan je per dag maximaal 800km afleggen, in de praktijk vaak maar 700km, waarbij je tevens maar maximaal 4,5 uur aaneengesloten mag rijden en een verplichte pauze moet nemen.
Dus de eerste generatie Tesla Semi zit met z'n 950km bereik eigenlijk al op wat de markt vraagt, zelfs als je op de hele route geen laadpaal tegenkomt.
Alles valt of staat uiteraard met de aanwezigheid van laadpunten op de route, distributiecentra en los-/laadpunten.
Als je de complete actieradius van een dag aan boord hebt hoef je ook niet op een dag van 0 naar 100% te laden.quote:Op maandag 13 mei 2019 09:42 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Ten eerste moet ik eerst maar eens zien hoe die Tesla in de praktijk zal werken en wat de accu's doen met het laadvermogen... En verder zullen accu's van die omvang niet in 20min voor 80% vol zijn vermoed ik. Weet zelf het e.e.a. van de elektrische DAF vrachtwagens die afgelopen maanden in mondjesmaat verkocht zijn aan distributeurs in Nederland, maar die zijn nog lang niet geschikt voor lange afstanden. Nu zal Tesla wel een stuk verder zijn qua elektromobiliteit, maar het heeft zich nog niet bewezen als truckfabrikant. Maar goed, we zullen het gaan zien.
Bij mij een op 5 minuten van huis (aanbouw, en ook echt begonnen) en een op 5 minuten van mijn werk. Beide op de route. Deze twee liggen 25km bij elkaar vandaan.quote:Op maandag 13 mei 2019 09:42 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ik zou al 37 minuten moeten rijden naar een tankstation in aanbouw
Ja, in het westen wonen natuurlijk meer mensen dus is het wel logisch dat ze daar de hoogste dichtheid van tankstations bouwen.quote:Op maandag 13 mei 2019 09:49 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Bij mij een op 5 minuten van huis (aanbouw, en ook echt begonnen) en een op 5 minuten van mijn werk. Beide op de route. Deze twee liggen 25km bij elkaar vandaan.
En binnen een straal van 40km van mijn huis zie ik nu zijn er NOG twee in planning (Rhoon en Schiphol).
Volgens mij gaat het bij de meeste mensen om de gedachte dat ze een half uur bij een tankstation moeten wachten. Wat ze als onmogelijk lang ervaren.quote:Op maandag 13 mei 2019 09:49 schreef VEM2012 het volgende:
Als je de complete actieradius van een dag aan boord hebt hoef je ook niet op een dag van 0 naar 100% te laden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |