abonnement Unibet Coolblue
pi_186799754
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 19:40 schreef kree het volgende:

[..]

Interessante ontwikkeling, ik had al wel een beetje verwacht dat elektrische auto's met accu's niet slim zijn voor de lange termijn.

Bron: https://tweakers.net/nieu(...)terstof-richten.html
Waterstof heeft veel nadelen. Ik zie het niet gebeuren.
pi_186801332
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2019 00:21 schreef Benger het volgende:

[..]

Het heeft wel tot na de tweede wereldoorlog geduurd voordat paard en wagen echt een uitzondering werd in het straatbeeld. Bij elkaar heeft het meer dan een eeuw geduurd.
Als je de start van massaproductie van auto's rekent, was die periode nog geen halve eeuw.

quote:
De elektrische auto bestond in die tijd ook al. Was toen geen succes wegens de nadelen die het nog steeds heeft.
Eind 19e eeuw tot begin 20e eeuw (1910) heb je inderdaad wat elektrische auto's op de markt gehad. Topsnelheid 48km/u en een bereik van 80km. Sommige merken hielden de productie nog tot in de 30'er jaren vol maar eigenlijk was het allemaal brandstof wat de klok sloeg.

Wat voor een echte doorbraak zorgde was natuurlijk de accu-techniek.

Een groot deel van de 20e eeuw hadden we NiCd accu's met een energiedichtheid van zo'n 40 tot 60Wh per kilo.

Om een idee te geven: om voor een 75kWh Tesla een accu te bouwen had je dan alleen al 1250kg aan accu-cellen nodig.

De Li-Ion accu's in een Tesla Model 3 hebben een energiedichtheid van 272Wh per kilo, ofwel een factor 4,53 tot 6,8 meer.

En het einde is nog niet in zicht op dat gebied.
Met aluminium-ion (900Wh/kg) en aluminium-air (2500Wh/kg) wordt het pas echt interessant.
Helemaal als je rekent dat benzine een energiedichtheid van 1700Wh/kg heeft.

Dus zeggen "was toen geen succes wegens de nadelen die het nog steeds heeft" is nogal ongenuanceerd.
pi_186801472
Laten we eerst eens stoppen met werken op locatie, achterhaalt concept.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_186801504
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2019 08:10 schreef raptorix het volgende:
Laten we eerst eens stoppen met werken op locatie, achterhaalt concept.
Ik denk dat bouwvakkers, stratenmakers, timmermannen, installateurs, etc het geheel met je eens zijn :+

In mijn beroep (ICT) is het uiteraard wel gangbaar om steeds meer werk remote te doen, maar een patch-kast aanpassen of een accesspoint vervangen bij een klant blijft toch gewoon een ritje naar die klant toe.
pi_186801551
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2019 08:13 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik denk dat bouwvakkers, stratenmakers, timmermannen, installateurs, etc het geheel met je eens zijn :+

In mijn beroep (ICT) is het uiteraard wel gangbaar om steeds meer werk remote te doen, maar een patch-kast aanpassen of een accesspoint vervangen bij een klant blijft toch gewoon een ritje naar die klant toe.
Uiteraard, ik werk ook in de ICT en de collega's die zeuren dat ze liever op lokatie werken zijn meestal kneuzen die niet met tien vingers typen en het liefst hele dag vergaderen.

Een oud collega van mij is gaan werken voor een bedrijf waarbij ze niet eens een kantoor hebben maar allemaal relaxen in de outback van Australie en Nieuw Zeeland.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  maandag 13 mei 2019 @ 08:22:30 #31
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_186801562
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2019 08:13 schreef MaGNeT het volgende:
Ik denk dat bouwvakkers, stratenmakers, timmermannen, installateurs, etc het geheel met je eens zijn :+
Valt mee natuurlijk...
Als iedereen thuis werkt hoeven de bouwvakkers geen kantoren meer te bouwen.
De wegwerkers hoeven geen snelwegen meer aan te leggen en jij hoeft niet meer naar een kantoor om een accesspointje op te hangen.
Tot nooit .......
pi_186801599
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2019 08:22 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Valt mee natuurlijk...
Als iedereen thuis werkt hoeven de bouwvakkers geen kantoren meer te bouwen.
De wegwerkers hoeven geen snelwegen meer aan te leggen en jij hoeft niet meer naar een kantoor om een accesspointje op te hangen.
Sowieso kunnen ze prima de helft van het kantoorpersoneel naar huis trappen, had laatst ook weer zo een klus in een kantoor waar 2000 man zit, 60% zijn van die figuren waarvan je helemaal niet merkt dat ze iets deden als je ze wegstuurt.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_186801857
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2019 08:26 schreef raptorix het volgende:

[..]

Sowieso kunnen ze prima de helft van het kantoorpersoneel naar huis trappen, had laatst ook weer zo een klus in een kantoor waar 2000 man zit, 60% zijn van die figuren waarvan je helemaal niet merkt dat ze iets deden als je ze wegstuurt.
Alsof jij dat kan beoordelen.

Je zit denk ik teveel in je eigen bubble om door te hebben dat wat voor jou geldt niet voor iedereen geldt.

Kantoor heeft ook een sociale functie. Bij IT-ers is het aantal contactgestoorden dan weer zo hoog dat dat er wellicht niet zo uitkomt, maar voor veel bedrijven geldt dat er niets van de grond komt als iedereen vanuit huis gaat werken.
pi_186801891
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2019 08:58 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Alsof jij dat kan beoordelen.

Je zit denk ik teveel in je eigen bubble om door te hebben dat wat voor jou geldt niet voor iedereen geldt.

Kantoor heeft ook een sociale functie. Bij IT-ers is het aantal contactgestoorden dan weer zo hoog dat dat er wellicht niet zo uitkomt, maar voor veel bedrijven geldt dat er niets van de grond komt als iedereen vanuit huis gaat werken.
Ik ben geen typische IT'er, mijn specialisatie is juist om vanuit de IT kant het domein te doorgronden en te implementeren, daarvoor heb ik juist binnen zo een hele organisatie contact, mijn ervaring is dat ten eerste de helft van de mensen dubbel werk loopt te doen, 40% van de anderen zich voordoen als "specialist", maar eigenlijk alleen hun eigen kennis in hun hoofd houden. Geloof me, de laatste 3 opdrachten binnen dit soort logge organisaties gezeten en ze zitten allemaal in de shit.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_186801978
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 19:42 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Als het meezit, volgens mij liep de model 3 drie jaar achter.
En dan laat de kwaliteit ook nog wel wat te wensen over in het algemeen ;(
Model 3 zou q1 2017 op de markt komen. Het werd juli 2017. 4 maanden vertraging dus.

Op de een of andere manier komen mensen vaak superlatieven tekort om alles wat niet perfect gaat bij Tesla te duiden...

Dat Audi nu al met het enkele modelletje leveringsproblemen heeft, niet als Hyundai en Kia, daar hoor je dan weer niemand over. Maar bij Tesla is het meteen ‘zie je wel!’.
pi_186802006
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 19:55 schreef kree het volgende:

[..]

Nou het is voor mij heel simpel eigenlijk, ondanks dat ik best met die techniek bezig ben geweest.
Maar hier komt pas een elektrische auto als ie goedkoper is als wat er nu al is. En denk dat het meeste van iedereen erzo over denkt.
De Model 3 is al de goedkoopste auto in zijn klasse.
pi_186802018
En waar kun je waterstof tanken?
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_186802021
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2019 09:01 schreef raptorix het volgende:

[..]

Ik ben geen typische IT'er, mijn specialisatie is juist om vanuit de IT kant het domein te doorgronden en te implementeren, daarvoor heb ik juist binnen zo een hele organisatie contact, mijn ervaring is dat ten eerste de helft van de mensen dubbel werk loopt te doen, 40% van de anderen zich voordoen als "specialist", maar eigenlijk alleen hun eigen kennis in hun hoofd houden. Geloof me, de laatste 3 opdrachten binnen dit soort logge organisaties gezeten en ze zitten allemaal in de shit.
Maar nu heb je het specifiek over logge organisaties en blijft het nog steeds jouw mening.

Dat is iets anders dan dat het merendeel van de kantoormedewerkers in Nederland overbodig zouden zijn.
pi_186802253
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2019 09:10 schreef HSG het volgende:
En waar kun je waterstof tanken?
Eind 2020 moeten er 20 waterstoftankstations in Nederland gereed zijn, die zo'n 1,5 miljoen Euro per stuk kosten. Ofwel, zo'n ¤411.000 per waterstofvoertuig in Nederland en je hoeft dan gemiddeld maar een half uur te rijden naar een pompstation :D

Dat tegenover 4121 tankstations in Nederland en zo'n 42.000 publieke laadpunten voor EV's, waarbij de laders op eigen opritten niet meegeteld zijn.
pi_186802301
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2019 09:27 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Eind 2020 moeten er 20 waterstoftankstations in Nederland gereed zijn, die zo'n 1,5 miljoen Euro per stuk kosten. Ofwel, zo'n ¤411.000 per waterstofvoertuig in Nederland :D

Dat tegenover 4121 tankstations in Nederland en zo'n 42.000 publieke laadpunten voor EV's, waarbij de laders op eigen opritten niet meegeteld zijn.
Het zou natuurlijk kunnen dat in de toekomst de vrachtwagens voor lange afstand ook op waterstof gaan rijden, aangezien die het niet halen met elektriciteit. Maar dat kan ook evengoed CNG worden
pi_186802418
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2019 09:31 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Het zou natuurlijk kunnen dat in de toekomst de vrachtwagens voor lange afstand ook op waterstof gaan rijden, aangezien die het niet halen met elektriciteit. Maar dat kan ook evengoed CNG worden
Vrachtwagens halen het prima op lange afstand.

Als je de Europese rijtijdenwet erbij haalt (waar je niet onderuit komt ivm tachograaf):

bron: https://truckstar.nl/handige-paginas/rijtijden

En je hanteert een gemiddelde snelheid van 80km/u (en dat is hoog) dan kan je per dag maximaal 800km afleggen, in de praktijk vaak maar 700km, waarbij je tevens maar maximaal 4,5 uur aaneengesloten mag rijden en een verplichte pauze moet nemen.

Dus de eerste generatie Tesla Semi zit met z'n 950km bereik eigenlijk al op wat de markt vraagt, zelfs als je op de hele route geen laadpaal tegenkomt.

Alles valt of staat uiteraard met de aanwezigheid van laadpunten op de route, distributiecentra en los-/laadpunten.
  maandag 13 mei 2019 @ 09:40:59 #42
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_186802440
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2019 09:27 schreef MaGNeT het volgende:
Eind 2020 moeten er 20 waterstoftankstations in Nederland gereed zijn, die zo'n 1,5 miljoen Euro per stuk kosten. Ofwel, zo'n ¤411.000 per waterstofvoertuig in Nederland en je hoeft dan gemiddeld maar een half uur te rijden naar een pompstation :D

Dat zet mijn idee wel in een heel ander daglicht.
Ik rijdt dagelijks langs 5 benzinestations waarvan er 1 een waterstofinstallatie heeft en de andere is in aanbouw. Ik dacht dus dat het hip begon te worden...
Tot nooit .......
pi_186802462
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2019 09:40 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Vrachtwagens halen het prima op lange afstand.

Als je de Europese rijtijdenwet erbij haalt (waar je niet onderuit komt ivm tachograaf):

bron: https://truckstar.nl/handige-paginas/rijtijden

En je hanteert een gemiddelde snelheid van 80km/u (en dat is hoog) dan kan je per dag maximaal 800km afleggen, in de praktijk vaak maar 700km, waarbij je tevens maar 4,5 uur aaneengesloten mag rijden en een verplichte pauze moet nemen.

Dus de eerste generatie Tesla Semi zit met z'n 950km bereik eigenlijk al op wat de markt vraagt.

Alles valt of staat uiteraard met de aanwezigheid van laadpunten op de route, distributiecentra en los-/laadpunten.
Ten eerste moet ik eerst maar eens zien hoe die Tesla in de praktijk zal werken en wat de accu's doen met het laadvermogen... En verder zullen accu's van die omvang niet in 20min voor 80% vol zijn vermoed ik. Weet zelf het e.e.a. van de elektrische DAF vrachtwagens die afgelopen maanden in mondjesmaat verkocht zijn aan distributeurs in Nederland, maar die zijn nog lang niet geschikt voor lange afstanden. Nu zal Tesla wel een stuk verder zijn qua elektromobiliteit, maar het heeft zich nog niet bewezen als truckfabrikant. Maar goed, we zullen het gaan zien.
pi_186802464
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2019 09:40 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Dat zet mijn idee wel in een heel ander daglicht.
Ik rijdt dagelijks langs 5 benzinestations waarvan er 1 een waterstofinstallatie heeft en de andere is in aanbouw. Ik dacht dus dat het hip begon te worden...
Ik zou al 37 minuten moeten rijden naar een tankstation in aanbouw :+
pi_186802530
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2019 09:42 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Ten eerste moet ik eerst maar eens zien hoe die Tesla in de praktijk zal werken en wat de accu's doen met het laadvermogen... En verder zullen accu's van die omvang niet in 20min voor 80% vol zijn vermoed ik. Weet zelf het e.e.a. van de elektrische DAF vrachtwagens die afgelopen maanden in mondjesmaat verkocht zijn aan distributeurs in Nederland, maar die zijn nog lang niet geschikt voor lange afstanden. Nu zal Tesla wel een stuk verder zijn qua elektromobiliteit, maar het heeft zich nog niet bewezen als truckfabrikant. Maar goed, we zullen het gaan zien.
Uiteraard, uiteraard... maar waar een personenauto in theorie nog 2000km per dag zou kunnen afleggen (omdat je niet direct gebonden bent aan een rusttijdenwetgeving) is de actieradius van een vrachtwagen wel aardig te voorspellen. Zelfs als zou de huidige Semi tegenvallen, de ontwikkelingen staan niet stil. Waterstof zou misschien tot 2025 wel de betere optie kunnen lijken maar dan toch links en rechts ingehaald worden.
pi_186802531
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2019 09:40 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Vrachtwagens halen het prima op lange afstand.

Als je de Europese rijtijdenwet erbij haalt (waar je niet onderuit komt ivm tachograaf):

bron: https://truckstar.nl/handige-paginas/rijtijden

En je hanteert een gemiddelde snelheid van 80km/u (en dat is hoog) dan kan je per dag maximaal 800km afleggen, in de praktijk vaak maar 700km, waarbij je tevens maar maximaal 4,5 uur aaneengesloten mag rijden en een verplichte pauze moet nemen.

Dus de eerste generatie Tesla Semi zit met z'n 950km bereik eigenlijk al op wat de markt vraagt, zelfs als je op de hele route geen laadpaal tegenkomt.

Alles valt of staat uiteraard met de aanwezigheid van laadpunten op de route, distributiecentra en los-/laadpunten.
Het pushen van waterstof komt vanuit de oliemaatschappijen, die hun verdienmodel in stand willen houden.

Waterstof heeft een enorm slecht rendement. Het omzetten van elektriciteit naar waterstof en terug levert een verlies van 60% op.

Waterstof is prima voor daar waar de accu geen alternatief is, maar automobiliteit hoort daar niet bij.
pi_186802552
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2019 09:42 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Ten eerste moet ik eerst maar eens zien hoe die Tesla in de praktijk zal werken en wat de accu's doen met het laadvermogen... En verder zullen accu's van die omvang niet in 20min voor 80% vol zijn vermoed ik. Weet zelf het e.e.a. van de elektrische DAF vrachtwagens die afgelopen maanden in mondjesmaat verkocht zijn aan distributeurs in Nederland, maar die zijn nog lang niet geschikt voor lange afstanden. Nu zal Tesla wel een stuk verder zijn qua elektromobiliteit, maar het heeft zich nog niet bewezen als truckfabrikant. Maar goed, we zullen het gaan zien.
Als je de complete actieradius van een dag aan boord hebt hoef je ook niet op een dag van 0 naar 100% te laden. ;)
  maandag 13 mei 2019 @ 09:49:47 #48
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_186802559
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2019 09:42 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik zou al 37 minuten moeten rijden naar een tankstation in aanbouw :+
Bij mij een op 5 minuten van huis (aanbouw, en ook echt begonnen) en een op 5 minuten van mijn werk. Beide op de route. Deze twee liggen 25km bij elkaar vandaan.

En binnen een straal van 40km van mijn huis zie ik nu zijn er NOG twee in planning (Rhoon en Schiphol).
Tot nooit .......
pi_186802593
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2019 09:49 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Bij mij een op 5 minuten van huis (aanbouw, en ook echt begonnen) en een op 5 minuten van mijn werk. Beide op de route. Deze twee liggen 25km bij elkaar vandaan.

En binnen een straal van 40km van mijn huis zie ik nu zijn er NOG twee in planning (Rhoon en Schiphol).
Ja, in het westen wonen natuurlijk meer mensen dus is het wel logisch dat ze daar de hoogste dichtheid van tankstations bouwen.

Probleem is dat de huidige generatie waterstoftankstations maar 36 auto's in 24 uur kan tanken. En aangezien de meeste mensen overdag tanken, zal je dus een forse uitbreiding van het aantal tankstations nodig hebben als waterstof écht een succes wordt.

Het kan uiteraard wel beter maar dan heb je het niet meer over 1,5 miljoen per tankstation.

De diverse oorzaken van die limiet zijn:

- grootte van hoge druk voorraadbuffer
- koelcapaciteit naar -40 graden
- de compressor

  maandag 13 mei 2019 @ 09:52:26 #50
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_186802594
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2019 09:49 schreef VEM2012 het volgende:
Als je de complete actieradius van een dag aan boord hebt hoef je ook niet op een dag van 0 naar 100% te laden.
Volgens mij gaat het bij de meeste mensen om de gedachte dat ze een half uur bij een tankstation moeten wachten. Wat ze als onmogelijk lang ervaren.


Tanken doe je op de parkeerplaats van het winkelcentrum als je boodschappen doet.
Of bij je werk of in je straat. Dat half uur wachten bij een tankstation is helemaal niet nodig.

Je vrachtauto tank je straks als je ligt slapen...
Als je wakker wordt kan je weer 800km rijden.
enige nadeel is wel dat je geen gehaktbal meer kan halen.
Tot nooit .......
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')