abonnement Unibet Coolblue
pi_186632376
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 18:06 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Zoals ik zei: die staan wat vaker te laden dan mensen die de accu niet leegmaken op 1 dag.
[..]

Gemiddelden vertekenen aan 1 kant natuurlijk altijd wel.

Maar kijk naar je eigen autogebruik.

Hoeveel keer per jaar rij je meer dan 200km?
Hoeveel keer per jaar rij je meer dan 500km?
Hoeveel keer per jaar rij je meer dan 1000km?

De gemiddelde autorit in Nederland (onderzoek ANWB in 2015) is 19 kilometer...
Ja, ik ben totaal niet representatief. Dit weekend reed ik bijna 700 kilometer, maar doorgaans haal ik de 20 nog niet eens.

Ik denk dan meer aan die dagen als zwarte zaterdag, als heel Nederland richting Frankrijk gaat. Hoe gaat dat dan?
pi_186632490
quote:
1s.gif Op zondag 5 mei 2019 18:09 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ja, ik ben totaal niet representatief. Dit weekend reed ik bijna 700 kilometer, maar doorgaans haal ik de 20 nog niet eens.

Ik denk dan meer aan die dagen als zwarte zaterdag, als heel Nederland richting Frankrijk gaat. Hoe gaat dat dan?
Denk dat dat een beetje het punt is ook wat het lastig maakt elektrisch te rijden.

Maargoed genoeg bij huisvrouwtjes geweest die ff naar de supermarkt moeten voor max 50km pd en dan kan het prima als je een auto hebt die 300km kan met volle accu :D
Do what you love, love what you do!
pi_186632539
En het is ik onderschat jullie niet. En zeker degene niet die in de elektro werken.
Maar er is aardig wat al aan gedaan om het meer mogelijk te maken onderhand.
Do what you love, love what you do!
pi_186632622
quote:
1s.gif Op zondag 5 mei 2019 18:09 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ja, ik ben totaal niet representatief. Dit weekend reed ik bijna 700 kilometer, maar doorgaans haal ik de 20 nog niet eens.

Ik denk dan meer aan die dagen als zwarte zaterdag, als heel Nederland richting Frankrijk gaat. Hoe gaat dat dan?
Dat kan best spannend worden.

Overigens heb je datzelfde probleem met waterstofauto's.
Een waterstoftankstation werkt namelijk met een voorraadtank (of aanvoer) én een druktank.

Je kan niet de hele voorraadtank op >700 bar houden aangezien de tank dan véél en véél te duur en zwaar wordt (kevlar versterkt).

Er wordt dus vanuit het voorraadvat met een compressor druk gezet op de veel kleinere druktank, die een capaciteit heeft voor x aantal auto's. Als die druktank leeg is, kan je niet tanken tot er weer >700 bar druk op staat. En dat kan wel een half uur duren (!)

Aangezien zo'n tankinstallatie een hele grote investering is, schaft een tankstation die dus ook aan voor gemiddelde situaties, niet voor die ene week in het jaar dat er >3x zoveel auto's komen tanken.

Je ziet het hieronder, druk is nog iets hoger, 87,5MPa (875 bar):



Benzine en diesel hebben nu eenmaal het voordeel dat ze makkelijk te verpompen zijn, dat vergt geen ingewikkelde aanpassingen als het een keer druk is, behalve dat de rij een paar auto's langer wordt.

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 05-05-2019 18:26:10 ]
pi_186632725
Hebben jullie trouwens een idee hoe zo'n laadpaal ervan binnen uitziet?

Tis onwijs niet zo heel spectaculair nl elektrisch gezien. Hahaha ik overweeg om een foto te plaatsen?
Do what you love, love what you do!
pi_186632760
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 18:22 schreef kree het volgende:
Hebben jullie trouwens een idee hoe zo'n laadpaal ervan binnen uitziet?

Tis onwijs niet zo heel spectaculair nl elektrisch gezien. Hahaha ik overweeg om een foto te plaatsen?
Ik heb de omvormers van m'n zonnepanelen van binnen gezien, sinds "switching" techniek z'n intreden heeft gedaan is het allemaal een stuk lichter, geen dikke trafo's meer.

Zal bij laadpalen ook wel vergelijkbaar zijn.
pi_186632784
NWS / Tesla bang voor tekorten grondstoffen accu's

Tesla is bang voor wereldwijd tekort voor accu-grondstoffen
Terwijl Amsterdam heeft besloten dat u binnenkort alleen met een batterij de stad in mag, zijn de batterijfabrikanten van de wereld aan het twijfelen geslagen. Waar moeten ze in vredesnaam

De gigantische opkomst van elektrische auto's zorgt ervoor dat de makers ervan nu al vrezen voor grondstoftekorten. Dat is nogal snel, want nog maar een paar procent van alle nieuwverkochte wagens is uitgerust met batterijen. Zelfs na ruim honderd jaar maximaal olieverbranden, hebben we nog zeker wel voor een halve eeuw van het zwarte goud over.

Koper, nikkel, lithium en andere mineralen die nodig zijn voor het vervaardigen van accu's voor elektrische auto's (en laptops en smartphones). Er is van de meeste van die grondstoffen wel genoeg in de aardkorst aanwezig, maar de grote vraag kan wel voor tekorten gaan zorgen.

Tesla vreest dat de aanvoerlijnen van de mineralen verstoord kunnen raken. Maar er is van alles ook gewoon meer nodig. Zo zit er in een elektrische auto ruim twee keer zoveel koper als in een auto met een verbrandingsmotor. Maar de afgelopen jaren is er niet genoeg geïnvesteerd in kopermijnen, waardoor de aanvoer nu achterloopt.

Tesla focust zich ondertussen overigens op de aanvoerlijnen van nikkel. Elon Musk wil het nikkel gebruiken in plaats van kobalt. Dat laatste mineraal komt eigenlijk alleen in de Congo uit de grond, maar dat gebeurt niet bepaald op kindvriendelijke methode. Musk wil daar logischerwijs niet mee geassocieerd worden.

Overigens leeft de angst voor te weinig grondstoffen voor batterijen niet alleen bij Elon Musk. Ook Audi-baas Bram Schot heeft dezelfde zorgen. Het merk van de ringen heeft daarom meer geld vrijgemaakt voor ontwikkelingen op het gebied van waterstoftechnologie.

https://www.autobahn.eu/1(...)r-accu-grondstoffen/
pi_186632793
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 18:24 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik heb de omvormers van m'n zonnepanelen van binnen gezien, sinds "switching" techniek z'n intreden heeft gedaan is het allemaal een stuk lichter, geen dikke trafo's meer.

Zal bij laadpalen ook wel vergelijkbaar zijn.
Nee het is veel simpeler paar relais en kwh meters en module voor communicatie. Nou wacht ik zal eens zoeken of ik een foto heb
Do what you love, love what you do!
pi_186632804
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 18:18 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Dat kan best spannend worden.

Overigens heb je datzelfde probleem met waterstofauto's.
Een waterstoftankstation werkt namelijk met een voorraadtank én een druktank.

Je kan niet de hele voorraadtank op >700 bar houden aangezien de tank dan véél en véél te duur en zwaar wordt (kevlar versterkt).

Er wordt dus vanuit het voorraadvat met een compressor druk gezet op de veel kleinere druktank, die een capaciteit heeft voor x aantal auto's. Als die druktank leeg is, kan je niet tanken tot er weer >700 bar druk op staat.

Aangezien zo'n tankinstallatie een hele grote investering is, schaft een tankstation die dus ook aan voor gemiddelde situaties, niet voor die ene week in het jaar.
Het probleem met waterstofauto's is kleiner dan bij gebruik van elektrische voertuigen, maar inderdaad aanzienlijke groter dan met benzine. Daarbij heeft juist Audi gekozen voor een hybride aandrijflijn, met een grotere accu dan andere merken die ook via een stekker geladen kan worden. Met een dergelijk ontwerp sta je bij normaal gebruik minder vaak bij het tankstation, waardoor de ontwikkeling van tankcapaciteit achter kan blijven.
Waterstof zal met name gebruikt worden voor vrachtwagens. Er wordt gesproken over tankstations met een capaciteit van 8 ton per dag. Dat zijn 80 Nikola trucks tanks per dag. (100 met nog wat restgas in de tank) Of 1600-2000 personenwagens per dag. Het op druk brengen van personenwagens is dan niet het probleem, want de compressor comprimeert dan in een minuut voldoende gas om een auto te vullen.
pi_186632948


Stukje ervan is onderste deel.

Gaat met communicatie van de Kwh meters met modbus naar de module.
en ok er zit nog wat meer in en dat is lock en unlock naar de stekkers.
Do what you love, love what you do!
pi_186632976
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 18:25 schreef kree het volgende:

[..]

Nee het is veel simpeler paar relais en kwh meters en module voor communicatie. Nou wacht ik zal eens zoeken of ik een foto heb
Ligt dat er ook niet vooral aan of de laders AC of DC moeten leveren? Bij AC kan het idd met wat relais.
pi_186633004
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 18:32 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ligt dat er ook niet vooral aan of de laders AC of DC moeten leveren? Bij AC kan het idd met wat relais.
Foto is AC, DC laders is heel ander verhaal

Wat belangrijk is trouwens nog om te weten en dat snappen de meeste mensen niet.
Het laadpunt bepaalt niet de oplaadstroom. Het is de auto die bepaald. Dus ok voor AC iig moet er een communicatie zijn en dat zijn de PP-CP draden die de status van de auto doorgeven.

Laadpunt hoeft alleen maar in of uit te schakelen.
Do what you love, love what you do!
pi_186633035
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 18:26 schreef Benger het volgende:

[..]

Het probleem met waterstofauto's is kleiner dan bij gebruik van elektrische voertuigen, maar inderdaad aanzienlijke groter dan met benzine. Daarbij heeft juist Audi gekozen voor een hybride aandrijflijn, met een grotere accu dan andere merken die ook via een stekker geladen kan worden. Met een dergelijk ontwerp sta je bij normaal gebruik minder vaak bij het tankstation, waardoor de ontwikkeling van tankcapaciteit achter kan blijven.
Waterstof zal met name gebruikt worden voor vrachtwagens. Er wordt gesproken over tankstations met een capaciteit van 8 ton per dag. Dat zijn 80 Nikola trucks tanks per dag. (100 met nog wat restgas in de tank) Of 1600-2000 personenwagens per dag. Het op druk brengen van personenwagens is dan niet het probleem, want de compressor comprimeert dan in een minuut voldoende gas om een auto te vullen.
Dat geldt natuurlijk wel als je als tankstation kiest voor zo'n type installatie.
Ik zei ook niet dat het niet mogelijk is.

Maar... economisch gezien... Het heeft weinig zin om 8 miljoen te investeren in een tankinstallatie terwijl je 360 dagen per jaar toe kan met een installatie van 1,2 miljoen.

En voor 8 miljoen kan je nogal wat laders voor elektrische auto's plaatsen ;)

Bij benzine / diesel niet zo'n issue, je haalt x liters per minuut per pomp, is een auto weg, kan de volgende gelijk tanken.
  zondag 5 mei 2019 @ 18:35:35 #264
429602 julius123
julius123
pi_186633049
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 18:31 schreef kree het volgende:
[ link | afbeelding ]

Stukje ervan is onderste deel.

Gaat met communicatie van de Kwh meters met modbus naar de module.
en ok er zit nog wat meer in en dat is lock en unlock naar de stekkers.

Zit niet veel boeiends in. Wel mooie toevoeging aan het topic!
pi_186633112
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 18:35 schreef julius123 het volgende:

[..]

Zit niet veel boeiends in. Wel mooie toevoeging aan het topic!
Nee dat klopt het is een stuk simpeler als wat iedereen denkt. zie nog ff edit btw :)

DC laders is wel een ander verhaal trouwens
Do what you love, love what you do!
pi_186633154
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 18:26 schreef Benger het volgende:

[..]

Daarbij heeft juist Audi gekozen voor een hybride aandrijflijn, met een grotere accu dan andere merken die ook via een stekker geladen kan worden. Met een dergelijk ontwerp sta je bij normaal gebruik minder vaak bij het tankstation, waardoor de ontwikkeling van tankcapaciteit achter kan blijven.
Ik kan die informatie overigens niet vinden. Heb je daar een linkje van? Hoe groot is de capaciteit van die accu? Wel interessant.
pi_186633258
kan er nog wat meer over uitleggen wel. in die laadkabel zit een PP draad dat werkt met een weerstand en bepaalt de max stroom die door de kabel kan gaan,

Dan hebben we een CP draad en die werkt met PWM dus oftewel controller in laadpunt weet dan hoe en wat en stuurt dat door. Maar het is altijd de auto die bepaalt. Niet het laadpunt. Die levert gewoon het max wat er beschikbaar is. De auto beperkt die stroom op basis van PP en CP draadjes.
Do what you love, love what you do!
pi_186633411
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 18:41 schreef kree het volgende:
kan er nog wat meer over uitleggen wel. in die laadkabel zit een PP draad dat werkt met een weerstand en bepaalt de max stroom die door de kabel kan gaan,

Dan hebben we een CP draad en die werkt met PWM dus oftewel controller in laadpunt weet dan hoe en wat en stuurt dat door. Maar het is altijd de auto die bepaalt. Niet het laadpunt. Die levert gewoon het max wat er beschikbaar is. De auto beperkt die stroom op basis van PP en CP draadjes.
Interessante materie. Er wordt ook wel lekker dikke kabel gebruikt zie ik, even wat anders dan in m'n 3x25A meterkastje :+
pi_186633526
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 18:46 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Interessante materie. Er wordt ook wel lekker dikke kabel gebruikt zie ik, even wat anders dan in m'n 3x25A meterkastje :+
Ja maar dit is ook gewoon onwijs onbekend voor de leek.
Ze willen dat graag zo houden natuurlijk.

Het is nog wel gecompliceerd alsnog. Maar niet zo onwijs moeilijk. In een laadpaal zit niet heel veel lastige elektrische componenten IIg AC dus he. Want DC is echt anders en ben daar op cursus naar spanje geweest. Circontrol. google maar.
Do what you love, love what you do!
pi_186633604
nog wat meer info, hoe werkt die hele communicatie dan vraag je je af.
Hmmms open source

https://www.openchargealliance.org/
OCPP protocol dus
Do what you love, love what you do!
pi_186633607
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 18:46 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Interessante materie. Er wordt ook wel lekker dikke kabel gebruikt zie ik, even wat anders dan in m'n 3x25A meterkastje :+
Ik heb ook zo het vermoeden dat de hoofdaansluiting 3×100A is als ik het zo bekijk.
pi_186633714
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 18:53 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Ik heb ook zo het vermoeden dat de hoofdaansluiting 3×100A is als ik het zo bekijk.
Nee joh tis wel iets hoger afgezekerd maar dit is een openbare op straat.

Wat de meeste dus zijn. Lol aansluitingen weghalen omdat ik er bij moest met punt tang om die draadjes er heel voor zichtig dan maar ff uit moest halen omdat ik erboven bij moest is ook wel voorgekomen. Met name dus omdat die verplicht op die eerste meter moesten is ook wel voorgekomen. Dat is een geregistreerde geijkte meter. Naja kun je netbeheerder af gaan wachten. Maar niet onwijze optie. Want dag verder. Maar ok euhm even kijken of ik een wat meer met detail foto heb van het geheel
Do what you love, love what you do!
pi_186633786
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 18:57 schreef kree het volgende:

[..]

Nee joh tis wel iets hoger afgezekerd maar dit is een openbare op straat.

Wat de meeste dus zijn. Lol aansluitingen weghalen omdat ik er bij moest met punt tang om die draadjes er heel voor zichtig dan maar ff uit moest halen omdat ik erboven bij moest is ook wel voorgekomen. Met name dus omdat die verplicht op die eerste meter moesten is ook wel voorgekomen. Dat is een geregistreerde geijkte meter. Naja kun je netbeheerder af gaan wachten. Maar niet onwijze optie. Want dag verder. Maar ok euhm even kijken of ik een wat meer met detail foto heb van het geheel
2×32A eindzekering is 64A
Dan moet je met 100A hoofdzekering wel uitkomen lijkt mij
pi_186633827
iets meer detail



Het is afgezekerd door de netbeheerder al in die elektrahuisjes. 32 max meestal lokaal in dat punt

Notice die gele stikker, waarom die. Nou simpel omdat sommige mensen op 1 fase laden ipv 3
Do what you love, love what you do!
pi_186633886
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 18:34 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Dat geldt natuurlijk wel als je als tankstation kiest voor zo'n type installatie.
Ik zei ook niet dat het niet mogelijk is.

Maar... economisch gezien... Het heeft weinig zin om 8 miljoen te investeren in een tankinstallatie terwijl je 360 dagen per jaar toe kan met een installatie van 1,2 miljoen.

En voor 8 miljoen kan je nogal wat laders voor elektrische auto's plaatsen ;)

Bij benzine / diesel niet zo'n issue, je haalt x liters per minuut per pomp, is een auto weg, kan de volgende gelijk tanken.
Als je een tankstation hebt op een goede plek dat enkele tientallen vrachtwagens per dag kan aftanken, dan kun je ook heel veel personenwagens volgooien. Het knelpunt is mogelijk het aantal vulpunten voor personenwagens, omdat je op normale dagen voor hybride voertuigen minder vulpunten nodig hebt langs de snelweg. Je krijgt misschien een rij wachtenden, maar met tanks voor 5 kg waterstof ga je de tankinstallatie niet leeg trekken. Het aantal vulpunten zal normaal gesproken genoeg zijn voor een volle snelweg, want ook in de spits wil je niet dat er lange rijen ontstaan.
pi_186633893
Liander heeft nu al transportbeperkingen van elektricteit in diverse gebieden.

https://www.liander.nl/gr(...)stroomnet/?ref=19749

quote:
Netaanpassingen

Waar de druk op het netwerk toeneemt, zijn wij druk bezig om het energienet uit te breiden. Bijvoorbeeld door extra elektriciteitverdeelstations te bouwen. Een proces dat vaak jaren duurt. Niet alleen door de bouw zelf, maar ook omdat bezwaar- en beroepsprocedures voor vertraging zorgen. Een flinke uitdaging dus om vraag en aanbod goed op elkaar af te stemmen.
Hoorde van een deskundige op BNR pas dat het wel 10jaar kan duren voordat een elektriciteitsverdeelstation er eindelijk staat.
Dus wil je de transitie een beetje tegenwerken dan gewoon eindeloos procederen >:)
pi_186633941
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 17:01 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Topsnelheid is 45 km/u ;)
Het probleem is dat (o.a. jij) het allemaal bij hetzelfde wil houden maar dan elektrisch. En dat kan niet als je kunt rekenen en geen bord voor je kop hebt. :) Die 45 km auto is een veel betere optie. We moeten eigenlijk naar ligfiets-achtige modellen. Maar men wil blijkbaar gewoon 2000+ kilo blijven rijden. De wal zal het schip hier wel keren. Net zoals de Tesla S zal dat enkel voor de bovenlaag beschikbaar zijn. Ik vind dat je altijd teveel vanuit jouw eigen financiële situatie reageert en het daarom allemaal wel toppie vindt. Jij hebt het goed voor elkaar, verhuurt en-passant nog even een huisje. Je bent een uitzondering, voor het gros en de bulk is dat allemaal niet weggelegd. Voor hen wordt het enkel slechter en tevens veel duurder.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_186634014
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 18:39 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik kan die informatie overigens niet vinden. Heb je daar een linkje van? Hoe groot is de capaciteit van die accu? Wel interessant.
https://en.wikipedia.org/wiki/Audi_A7_sportback_h-tron
Volgens mij iets van 6-7 kWh. Vergelijkbaar met wat een benzine plug-in hybride heeft. Een Hyundai Nexo heeft bijvoorbeeld maar 1,56 kWh.
Edit: de E-tron heeft 8,8 kWh, dus ik neem aan de H-tron ook. Daarvan is 7 kWh bruikbaar.
pi_186634028
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 19:01 schreef kree het volgende:
iets meer detail

[ link | afbeelding ]

Het is afgezekerd door de netbeheerder al in die elektrahuisjes. 32 max meestal lokaal in dat punt

Notice die gele stikker, waarom die. Nou simpel omdat sommige mensen op 1 fase laden ipv 3
Ga hier graag trouwens op vragen over in. Maar dan hoor ik het wel. :)
Do what you love, love what you do!
pi_186634063
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 17:45 schreef Klepper272 het volgende:
http://www.emoss.nl/elekt(...)trische-vrachtwagen/

Er schijnt wel iets te zijn wat er op lijkt, maar dat is meer voor stads distrubitie.
Laag bereik en weinig laadvermogen.

Ik heb het over een serieuze vrachtwagen.
Heineken bezorgt in Amsterdam met e-trucks. Dat zijn die 12 tonners, 6-7m lang.

Trekt verdomt hard op met 50 fusten achterin.
.
pi_186634075
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 19:07 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Het probleem is dat (o.a. jij) het allemaal bij hetzelfde wil houden maar dan elektrisch. En dat kan niet als je kunt rekenen en geen bord voor je kop hebt. :) Die 45 km auto is een veel betere optie. We moeten eigenlijk naar ligfiets-achtige modellen. Maar men wil blijkbaar gewoon 2000+ kilo blijven rijden. De wal zal het schip hier wel keren. Net zoals de Tesla S zal dat enkel voor de bovenlaag beschikbaar zijn. Ik vind dat je altijd teveel vanuit jouw eigen financiële situatie reageert en het daarom allemaal wel toppie vindt. Jij hebt het goed voor elkaar, verhuurt en-passant nog even een huisje. Je bent een uitzondering, voor het gros en de bulk is dat allemaal niet weggelegd. Voor hen wordt het enkel slechter en tevens veel duurder.
Ach, de Renault Twizzy kan ook gewoon 80km/u.
En de Renault Zoe kan ik ook nog wel enige sympathie voor opbrengen, itt het gedrocht van een Tesla Model X of S.
Wat een verspilling van geld en energie, die rij je alleen maar voor de centen ipv het milieu.
pi_186634098
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 19:07 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Het probleem is dat (o.a. jij) het allemaal bij hetzelfde wil houden maar dan elektrisch. En dat kan niet als je kunt rekenen en geen bord voor je kop hebt. :) Die 45 km auto is een veel betere optie. We moeten eigenlijk naar ligfiets-achtige modellen. Maar men wil blijkbaar gewoon 2000+ kilo blijven rijden. De wal zal het schip hier wel keren. Net zoals de Tesla S zal dat enkel voor de bovenlaag beschikbaar zijn.
Voor steden zijn die kleine auto's vast een oplossing. Maar als ik van Drachten naar Westerbork moet dan is zo'n 45km/u wagentje met 4 personen wel wat krap.

quote:
Ik vind dat je altijd teveel vanuit jouw eigen financiële situatie reageert en het daarom allemaal wel toppie vindt. Jij hebt het goed voor elkaar, verhuurt en-passant nog even een huisje. Je bent een uitzondering, voor het gros en de bulk is dat allemaal niet weggelegd. Voor hen wordt het enkel slechter en tevens veel duurder.
De discussie over aanschafprijs is in dit topic niet gevoerd volgens mij. Het is puur over wat technisch een betere oplossing is. Dat mensen niet zomaar een nieuwe auto kunnen kopen is mij meer dan duidelijk. Zelf rij ik momenteel een Volvo V50 uit 2006, niet heel bijzonder lijkt me. Maar ik volg de ontwikkelingen wel, ik vind het reuze interessant en wil zeker een EV kopen zodra de modellen met een >400km range onder de ¤30.000 zakken.

En dat ik een woning aan m'n moeder verhuur betekent dat ik het geld niet heb vergooid aan een nieuwe Audi A8 of Volvo V90 maar heb gestopt in het aflossen van die woning ;)

10 jaar geleden stond ik in de supermarkt ook wel eens met de vingers gekruist bij het pinnen van m'n boodschappen, toevallig heb ik wat geluk (of wijsheid) gehad met m'n keuzes en ik vind het jammer dat je me daarop aanspreekt. Het vervuilt de discussie, alsof je ineens geen mening meer mag hebben over onderwerpen als het je financieel voor de wind is gegaan.
pi_186634109
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 19:13 schreef Klepper272 het volgende:
Wat een verspilling van geld en energie, die rij je alleen maar voor de centen ipv het milieu.
Zeer juist. Maar toegeven doen de berijders van die dingen dat nooit. Het is een elitesport waar de bulk van de mensheid die zo'n ding niet hebben voor opdraaien.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_186634133
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 19:14 schreef MaGNeT het volgende:
Maar als ik van Drachten naar Westerbork moet
Dat "moet" is heel fout. Je moet niks. Het lijkt een soort natuurwet te zijn voor jou dat je je alsmaar van A naar B "moet" begeven. Kan dat nou niet anders? :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_186634163
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 19:16 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Dat "moet" is heel fout. Je moet niks. Het lijkt een soort natuurwet te zijn voor jou dat je je alsmaar van A naar B "moet" begeven. Kan dat nou niet anders? :)
Wel als ik m'n moeder wil helpen met het doen van boodschappen of als ze naar het ziekenhuis in Hoogeveen of Assen "moet". Sommige dingen "moeten".
En soms "moet" ik naar een opdracht in Sneek, Harlingen of Groningen omdat ik nu eenmaal ook wel eens klanten heb als ZZP fotograaf / filmer.

Dus ja, ik "moet" wel eens ergens heen en dat kan niet altijd op m'n fiets of met een 45km/u wagentje.

Ik weet hoe jouw kijk is op dingen, dat we zouden moeten minderen , etc.
Deels sluit ik me daarbij aan, deels weet ik dat je met mensen te maken hebt en je mentaliteit niet zo makkelijk kan veranderen.
pi_186634226
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 19:17 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Wel als ik m'n moeder wil helpen met het doen van boodschappen of als ze naar het ziekenhuis in Hoogeveen of Assen "moet". Sommige dingen "moeten".
Dat kan gewoon ook in zo'n klein wagentje. Maar dat wil je niet. Het moet perse 2000+ kilo zijn om samen 140 kilo te vervoeren. Dat is toch ongelofelijk inefficiënt?

Ik weet dit omdat de bulk van de fanboys wel een "echte" wagen eisen en geen skelter zoals ze dat noemen. Daar gaat het mis qua perceptie.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_186634265
quote:
1s.gif Op zondag 5 mei 2019 19:12 schreef Fer het volgende:

[..]

Heineken bezorgt in Amsterdam met e-trucks. Dat zijn die 12 tonners, 6-7m lang.

Trekt verdomt hard op met 50 fusten achterin.
Yepp, stadsdistributie. Misschien een bereik van 100km.
Kunnen die 12 ton laden of is dat maximaal totaal gewicht ?

Een serieuze vrachtwagen heeft een totaal gewicht van 50 ton en een bereik van meer dan 100km.
Geen idee eigenlijk maar ik vermoed echt wel minimaal 500km zonder te tanken en binnen 5 minuten weer vol.
pi_186634389
jullie onderschatten het wel hoor wat er mogelijk is elektrisch?

Ok het bereik dat is een puntje. maar 9 van de 10 vrachtwagens hoeven geen 100+ km te rijden in distributie.
Do what you love, love what you do!
pi_186634425
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 19:19 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Dat kan gewoon ook in zo'n klein wagentje. Maar dat wil je niet. Het moet perse 2000+ kilo zijn om samen 140 kilo te vervoeren. Dat is toch ongelofelijk inefficiënt?

Ik weet dit omdat de bulk van de fanboys wel een "echte" wagen eisen en geen skelter zoals ze dat noemen. Daar gaat het mis qua perceptie.
Zie aanvulling.

En ja, we doen heel veel té veel. Vrachtwagens rijden vooral omdat we veel spullen willen. En veel spullen komen van ver, dus is de CO2 footprint van sommige producten gigantisch.

Allemaal waar.

Maar je verandert de mentaliteit niet zo snel.

En nee, ik ga niet in een 45km/u wagentje van Drachten naar Westerbork of naar Sneek, Harlingen en Groningen. Denk ook niet dat ik m'n klanten 2 tot 3x zoveel reistijd kan gaan rekenen, dan haken ze wel af.

Nu ben ik momenteel ook nog eens aan het klussen, dus regelmatig naar de bouwmarkt of naar het stort met m'n aanhanger achter de auto.
pi_186634465
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 19:25 schreef kree het volgende:
jullie onderschatten het wel hoor wat er mogelijk is elektrisch?

Ok het bereik dat is een puntje. maar 9 van de 10 vrachtwagens hoeven geen 100+ km te rijden in distributie.
Nee klopt, Elon Musk gaf al aan dat zelfs in de USA de ritten vaak maar kort zijn en dat een vrachtwagen die 600 mile kan rijden op een accu meer dan genoeg is, zeker als je bij distributiecentra kan bijladen.

Qua rijtijdenwetgeving zit je dan al ruim over je uren ivm verplichte pauzes.

En lokale distributie gaat natuurlijk om nog kortere ritten.
pi_186634558
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 19:27 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Nee klopt, Elon Musk gaf al aan dat zelfs in de USA de ritten vaak maar kort zijn en dat een vrachtwagen die 600 mile kan rijden op een accu meer dan genoeg is, zeker als je bij distributiecentra kan bijladen.

Qua rijtijdenwetgeving zit je dan al ruim over je uren ivm verplichte pauzes.

En lokale distributie gaat natuurlijk om nog kortere ritten.
Ja daarom dus dat ik oplaadpunten heb neergezet bij DHL AH nog wat anderen met vrachtwagens etc.

Ik vertel echt geen lul verhaaltje nl. Tis de realiteit al. Maargoed niet iedereen snapt dat nu :P
Do what you love, love what you do!
pi_186634585
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 19:25 schreef kree het volgende:
jullie onderschatten het wel hoor wat er mogelijk is elektrisch?

Ok het bereik dat is een puntje. maar 9 van de 10 vrachtwagens hoeven geen 100+ km te rijden in distributie.
Je zal de distributie centra toch moeten bevoorraden, dus 9 op de 10 is onwaarschijnlijk.
pi_186634600
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 19:30 schreef kree het volgende:

[..]

Ja daarom dus dat ik oplaadpunten heb neergezet bij DHL AH nog wat anderen met vrachtwagens etc.

Ik vertel echt geen lul verhaaltje nl. Tis de realiteit al. Maargoed niet iedereen snapt dat nu :P
Lijkt me duidelijk, bij de bekendmaking van de Tesla Semi heb ik volgens mij al eens gezegd dat laden bij distributiecentra (daar staan ze vaak wel een uur stil) een prima oplossing is.
pi_186634655
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 19:26 schreef MaGNeT het volgende:
En nee, ik ga niet in een 45km/u wagentje van Drachten naar Westerbork of naar Sneek, Harlingen en Groningen. Denk ook niet dat ik m'n klanten 2 tot 3x zoveel reistijd kan gaan rekenen, dan haken ze wel af.
Het probleem is die gigantische vervoerbehoefte. We doen dat enkel omdat dat kan. Of kon eigenlijk. De perceptie moet anders. Dat dat dus voortaan niet meer kan. Of zeer zuinig. Ik vind jou altijd wel redelijk maar je zit vast in je bubble dat het net zo moet als nu maar dan elektrisch en dat kan niet. Voor jou als particulier w.s. wel maar voor het gros niet.

Ik zie meer in oplossingen om van die miljarden zinloze kilometers per jaar af te komen. Dat lijkt me een stuk eenvoudiger dan waar jij aan denkt. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_186634657
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 19:30 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Je zal de distributie centra toch moeten bevoorraden, dus 9 op de 10 is onwaarschijnlijk.
Je begrijpt me verkeerd, ik zeg niet dat 9 op 10 nu kan.

Wat ik bedoel is dat die 9 niet meer als 100km rijden en dat kan prima elektrisch ;)
Do what you love, love what you do!
pi_186634664
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 19:30 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Je zal de distributie centra toch moeten bevoorraden, dus 9 op de 10 is onwaarschijnlijk.
De elektrische vrachtwagens worden momenteel vooral ingezet om in bewoond gebied te bevoorraden. Langere ritten over snelwegen zullen voorlopig nog wel met diesels uitgevoerd worden.

Maar de Tesla Semi komt met een paar jaar ook aan en de concurrentie zit (hopelijk) ook niet stil. Volvo sowieso, ook met de autonome Volvo Vera:

pi_186634679
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 19:27 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Nee klopt, Elon Musk gaf al aan dat zelfs in de USA de ritten vaak maar kort zijn en dat een vrachtwagen die 600 mile kan rijden op een accu meer dan genoeg is, zeker als je bij distributiecentra kan bijladen.

Qua rijtijdenwetgeving zit je dan al ruim over je uren ivm verplichte pauzes.

En lokale distributie gaat natuurlijk om nog kortere ritten.
Elon Musk heeft met Tesla wel meer beloofd.
Die vrachtwagen is er (nog) niet en hij durft ook niet het laadvermogen te noemen.
pi_186634768
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 19:33 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Elon Musk heeft met Tesla wel meer beloofd.
Die vrachtwagen is er (nog) niet en hij durft ook niet het laadvermogen te noemen.
Musk beloofde o.a. de Model S, 3, X, Y en de Roadster en die zijn er (hoe sexy) gekomen.
Hij beloofde raketten om het ISS... en die zijn er gekomen...
Hij beloofde een grondboor waarmee je razendsnel tunnels kan boren... en... ook die is er gekomen...
pi_186634826
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 19:35 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Tesla beloofde o.a. de Model S, 3, X, Y en de Roadster en die zijn er (hoe sexy) gekomen.
Niet binnen de opgegeven tijd igg.
pi_186634841
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 19:36 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Niet binnen de opgegeven tijd igg.
Dat is nog weer wat anders, daar maak ik ook wel eens een grap over ;) Bij Musk moet je er altijd 1 tot 2 jaar bijtellen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')