abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_186632376
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 18:06 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Zoals ik zei: die staan wat vaker te laden dan mensen die de accu niet leegmaken op 1 dag.
[..]

Gemiddelden vertekenen aan 1 kant natuurlijk altijd wel.

Maar kijk naar je eigen autogebruik.

Hoeveel keer per jaar rij je meer dan 200km?
Hoeveel keer per jaar rij je meer dan 500km?
Hoeveel keer per jaar rij je meer dan 1000km?

De gemiddelde autorit in Nederland (onderzoek ANWB in 2015) is 19 kilometer...
Ja, ik ben totaal niet representatief. Dit weekend reed ik bijna 700 kilometer, maar doorgaans haal ik de 20 nog niet eens.

Ik denk dan meer aan die dagen als zwarte zaterdag, als heel Nederland richting Frankrijk gaat. Hoe gaat dat dan?
pi_186632490
quote:
1s.gif Op zondag 5 mei 2019 18:09 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ja, ik ben totaal niet representatief. Dit weekend reed ik bijna 700 kilometer, maar doorgaans haal ik de 20 nog niet eens.

Ik denk dan meer aan die dagen als zwarte zaterdag, als heel Nederland richting Frankrijk gaat. Hoe gaat dat dan?
Denk dat dat een beetje het punt is ook wat het lastig maakt elektrisch te rijden.

Maargoed genoeg bij huisvrouwtjes geweest die ff naar de supermarkt moeten voor max 50km pd en dan kan het prima als je een auto hebt die 300km kan met volle accu :D
Do what you love, love what you do!
pi_186632539
En het is ik onderschat jullie niet. En zeker degene niet die in de elektro werken.
Maar er is aardig wat al aan gedaan om het meer mogelijk te maken onderhand.
Do what you love, love what you do!
pi_186632622
quote:
1s.gif Op zondag 5 mei 2019 18:09 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ja, ik ben totaal niet representatief. Dit weekend reed ik bijna 700 kilometer, maar doorgaans haal ik de 20 nog niet eens.

Ik denk dan meer aan die dagen als zwarte zaterdag, als heel Nederland richting Frankrijk gaat. Hoe gaat dat dan?
Dat kan best spannend worden.

Overigens heb je datzelfde probleem met waterstofauto's.
Een waterstoftankstation werkt namelijk met een voorraadtank (of aanvoer) én een druktank.

Je kan niet de hele voorraadtank op >700 bar houden aangezien de tank dan véél en véél te duur en zwaar wordt (kevlar versterkt).

Er wordt dus vanuit het voorraadvat met een compressor druk gezet op de veel kleinere druktank, die een capaciteit heeft voor x aantal auto's. Als die druktank leeg is, kan je niet tanken tot er weer >700 bar druk op staat. En dat kan wel een half uur duren (!)

Aangezien zo'n tankinstallatie een hele grote investering is, schaft een tankstation die dus ook aan voor gemiddelde situaties, niet voor die ene week in het jaar dat er >3x zoveel auto's komen tanken.

Je ziet het hieronder, druk is nog iets hoger, 87,5MPa (875 bar):



Benzine en diesel hebben nu eenmaal het voordeel dat ze makkelijk te verpompen zijn, dat vergt geen ingewikkelde aanpassingen als het een keer druk is, behalve dat de rij een paar auto's langer wordt.

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 05-05-2019 18:26:10 ]
pi_186632725
Hebben jullie trouwens een idee hoe zo'n laadpaal ervan binnen uitziet?

Tis onwijs niet zo heel spectaculair nl elektrisch gezien. Hahaha ik overweeg om een foto te plaatsen?
Do what you love, love what you do!
pi_186632760
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 18:22 schreef kree het volgende:
Hebben jullie trouwens een idee hoe zo'n laadpaal ervan binnen uitziet?

Tis onwijs niet zo heel spectaculair nl elektrisch gezien. Hahaha ik overweeg om een foto te plaatsen?
Ik heb de omvormers van m'n zonnepanelen van binnen gezien, sinds "switching" techniek z'n intreden heeft gedaan is het allemaal een stuk lichter, geen dikke trafo's meer.

Zal bij laadpalen ook wel vergelijkbaar zijn.
pi_186632784
NWS / Tesla bang voor tekorten grondstoffen accu's

Tesla is bang voor wereldwijd tekort voor accu-grondstoffen
Terwijl Amsterdam heeft besloten dat u binnenkort alleen met een batterij de stad in mag, zijn de batterijfabrikanten van de wereld aan het twijfelen geslagen. Waar moeten ze in vredesnaam

De gigantische opkomst van elektrische auto's zorgt ervoor dat de makers ervan nu al vrezen voor grondstoftekorten. Dat is nogal snel, want nog maar een paar procent van alle nieuwverkochte wagens is uitgerust met batterijen. Zelfs na ruim honderd jaar maximaal olieverbranden, hebben we nog zeker wel voor een halve eeuw van het zwarte goud over.

Koper, nikkel, lithium en andere mineralen die nodig zijn voor het vervaardigen van accu's voor elektrische auto's (en laptops en smartphones). Er is van de meeste van die grondstoffen wel genoeg in de aardkorst aanwezig, maar de grote vraag kan wel voor tekorten gaan zorgen.

Tesla vreest dat de aanvoerlijnen van de mineralen verstoord kunnen raken. Maar er is van alles ook gewoon meer nodig. Zo zit er in een elektrische auto ruim twee keer zoveel koper als in een auto met een verbrandingsmotor. Maar de afgelopen jaren is er niet genoeg geïnvesteerd in kopermijnen, waardoor de aanvoer nu achterloopt.

Tesla focust zich ondertussen overigens op de aanvoerlijnen van nikkel. Elon Musk wil het nikkel gebruiken in plaats van kobalt. Dat laatste mineraal komt eigenlijk alleen in de Congo uit de grond, maar dat gebeurt niet bepaald op kindvriendelijke methode. Musk wil daar logischerwijs niet mee geassocieerd worden.

Overigens leeft de angst voor te weinig grondstoffen voor batterijen niet alleen bij Elon Musk. Ook Audi-baas Bram Schot heeft dezelfde zorgen. Het merk van de ringen heeft daarom meer geld vrijgemaakt voor ontwikkelingen op het gebied van waterstoftechnologie.

https://www.autobahn.eu/1(...)r-accu-grondstoffen/
pi_186632793
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 18:24 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik heb de omvormers van m'n zonnepanelen van binnen gezien, sinds "switching" techniek z'n intreden heeft gedaan is het allemaal een stuk lichter, geen dikke trafo's meer.

Zal bij laadpalen ook wel vergelijkbaar zijn.
Nee het is veel simpeler paar relais en kwh meters en module voor communicatie. Nou wacht ik zal eens zoeken of ik een foto heb
Do what you love, love what you do!
pi_186632804
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 18:18 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Dat kan best spannend worden.

Overigens heb je datzelfde probleem met waterstofauto's.
Een waterstoftankstation werkt namelijk met een voorraadtank én een druktank.

Je kan niet de hele voorraadtank op >700 bar houden aangezien de tank dan véél en véél te duur en zwaar wordt (kevlar versterkt).

Er wordt dus vanuit het voorraadvat met een compressor druk gezet op de veel kleinere druktank, die een capaciteit heeft voor x aantal auto's. Als die druktank leeg is, kan je niet tanken tot er weer >700 bar druk op staat.

Aangezien zo'n tankinstallatie een hele grote investering is, schaft een tankstation die dus ook aan voor gemiddelde situaties, niet voor die ene week in het jaar.
Het probleem met waterstofauto's is kleiner dan bij gebruik van elektrische voertuigen, maar inderdaad aanzienlijke groter dan met benzine. Daarbij heeft juist Audi gekozen voor een hybride aandrijflijn, met een grotere accu dan andere merken die ook via een stekker geladen kan worden. Met een dergelijk ontwerp sta je bij normaal gebruik minder vaak bij het tankstation, waardoor de ontwikkeling van tankcapaciteit achter kan blijven.
Waterstof zal met name gebruikt worden voor vrachtwagens. Er wordt gesproken over tankstations met een capaciteit van 8 ton per dag. Dat zijn 80 Nikola trucks tanks per dag. (100 met nog wat restgas in de tank) Of 1600-2000 personenwagens per dag. Het op druk brengen van personenwagens is dan niet het probleem, want de compressor comprimeert dan in een minuut voldoende gas om een auto te vullen.
pi_186632948


Stukje ervan is onderste deel.

Gaat met communicatie van de Kwh meters met modbus naar de module.
en ok er zit nog wat meer in en dat is lock en unlock naar de stekkers.
Do what you love, love what you do!
pi_186632976
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 18:25 schreef kree het volgende:

[..]

Nee het is veel simpeler paar relais en kwh meters en module voor communicatie. Nou wacht ik zal eens zoeken of ik een foto heb
Ligt dat er ook niet vooral aan of de laders AC of DC moeten leveren? Bij AC kan het idd met wat relais.
pi_186633004
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 18:32 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ligt dat er ook niet vooral aan of de laders AC of DC moeten leveren? Bij AC kan het idd met wat relais.
Foto is AC, DC laders is heel ander verhaal

Wat belangrijk is trouwens nog om te weten en dat snappen de meeste mensen niet.
Het laadpunt bepaalt niet de oplaadstroom. Het is de auto die bepaald. Dus ok voor AC iig moet er een communicatie zijn en dat zijn de PP-CP draden die de status van de auto doorgeven.

Laadpunt hoeft alleen maar in of uit te schakelen.
Do what you love, love what you do!
pi_186633035
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 18:26 schreef Benger het volgende:

[..]

Het probleem met waterstofauto's is kleiner dan bij gebruik van elektrische voertuigen, maar inderdaad aanzienlijke groter dan met benzine. Daarbij heeft juist Audi gekozen voor een hybride aandrijflijn, met een grotere accu dan andere merken die ook via een stekker geladen kan worden. Met een dergelijk ontwerp sta je bij normaal gebruik minder vaak bij het tankstation, waardoor de ontwikkeling van tankcapaciteit achter kan blijven.
Waterstof zal met name gebruikt worden voor vrachtwagens. Er wordt gesproken over tankstations met een capaciteit van 8 ton per dag. Dat zijn 80 Nikola trucks tanks per dag. (100 met nog wat restgas in de tank) Of 1600-2000 personenwagens per dag. Het op druk brengen van personenwagens is dan niet het probleem, want de compressor comprimeert dan in een minuut voldoende gas om een auto te vullen.
Dat geldt natuurlijk wel als je als tankstation kiest voor zo'n type installatie.
Ik zei ook niet dat het niet mogelijk is.

Maar... economisch gezien... Het heeft weinig zin om 8 miljoen te investeren in een tankinstallatie terwijl je 360 dagen per jaar toe kan met een installatie van 1,2 miljoen.

En voor 8 miljoen kan je nogal wat laders voor elektrische auto's plaatsen ;)

Bij benzine / diesel niet zo'n issue, je haalt x liters per minuut per pomp, is een auto weg, kan de volgende gelijk tanken.
  zondag 5 mei 2019 @ 18:35:35 #264
429602 julius123
julius123
pi_186633049
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 18:31 schreef kree het volgende:
[ link | afbeelding ]

Stukje ervan is onderste deel.

Gaat met communicatie van de Kwh meters met modbus naar de module.
en ok er zit nog wat meer in en dat is lock en unlock naar de stekkers.

Zit niet veel boeiends in. Wel mooie toevoeging aan het topic!
pi_186633112
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 18:35 schreef julius123 het volgende:

[..]

Zit niet veel boeiends in. Wel mooie toevoeging aan het topic!
Nee dat klopt het is een stuk simpeler als wat iedereen denkt. zie nog ff edit btw :)

DC laders is wel een ander verhaal trouwens
Do what you love, love what you do!
pi_186633154
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 18:26 schreef Benger het volgende:

[..]

Daarbij heeft juist Audi gekozen voor een hybride aandrijflijn, met een grotere accu dan andere merken die ook via een stekker geladen kan worden. Met een dergelijk ontwerp sta je bij normaal gebruik minder vaak bij het tankstation, waardoor de ontwikkeling van tankcapaciteit achter kan blijven.
Ik kan die informatie overigens niet vinden. Heb je daar een linkje van? Hoe groot is de capaciteit van die accu? Wel interessant.
pi_186633258
kan er nog wat meer over uitleggen wel. in die laadkabel zit een PP draad dat werkt met een weerstand en bepaalt de max stroom die door de kabel kan gaan,

Dan hebben we een CP draad en die werkt met PWM dus oftewel controller in laadpunt weet dan hoe en wat en stuurt dat door. Maar het is altijd de auto die bepaalt. Niet het laadpunt. Die levert gewoon het max wat er beschikbaar is. De auto beperkt die stroom op basis van PP en CP draadjes.
Do what you love, love what you do!
pi_186633411
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 18:41 schreef kree het volgende:
kan er nog wat meer over uitleggen wel. in die laadkabel zit een PP draad dat werkt met een weerstand en bepaalt de max stroom die door de kabel kan gaan,

Dan hebben we een CP draad en die werkt met PWM dus oftewel controller in laadpunt weet dan hoe en wat en stuurt dat door. Maar het is altijd de auto die bepaalt. Niet het laadpunt. Die levert gewoon het max wat er beschikbaar is. De auto beperkt die stroom op basis van PP en CP draadjes.
Interessante materie. Er wordt ook wel lekker dikke kabel gebruikt zie ik, even wat anders dan in m'n 3x25A meterkastje :+
pi_186633526
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 18:46 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Interessante materie. Er wordt ook wel lekker dikke kabel gebruikt zie ik, even wat anders dan in m'n 3x25A meterkastje :+
Ja maar dit is ook gewoon onwijs onbekend voor de leek.
Ze willen dat graag zo houden natuurlijk.

Het is nog wel gecompliceerd alsnog. Maar niet zo onwijs moeilijk. In een laadpaal zit niet heel veel lastige elektrische componenten IIg AC dus he. Want DC is echt anders en ben daar op cursus naar spanje geweest. Circontrol. google maar.
Do what you love, love what you do!
pi_186633604
nog wat meer info, hoe werkt die hele communicatie dan vraag je je af.
Hmmms open source

https://www.openchargealliance.org/
OCPP protocol dus
Do what you love, love what you do!
pi_186633607
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 18:46 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Interessante materie. Er wordt ook wel lekker dikke kabel gebruikt zie ik, even wat anders dan in m'n 3x25A meterkastje :+
Ik heb ook zo het vermoeden dat de hoofdaansluiting 3×100A is als ik het zo bekijk.
pi_186633714
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 18:53 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Ik heb ook zo het vermoeden dat de hoofdaansluiting 3×100A is als ik het zo bekijk.
Nee joh tis wel iets hoger afgezekerd maar dit is een openbare op straat.

Wat de meeste dus zijn. Lol aansluitingen weghalen omdat ik er bij moest met punt tang om die draadjes er heel voor zichtig dan maar ff uit moest halen omdat ik erboven bij moest is ook wel voorgekomen. Met name dus omdat die verplicht op die eerste meter moesten is ook wel voorgekomen. Dat is een geregistreerde geijkte meter. Naja kun je netbeheerder af gaan wachten. Maar niet onwijze optie. Want dag verder. Maar ok euhm even kijken of ik een wat meer met detail foto heb van het geheel
Do what you love, love what you do!
pi_186633786
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 18:57 schreef kree het volgende:

[..]

Nee joh tis wel iets hoger afgezekerd maar dit is een openbare op straat.

Wat de meeste dus zijn. Lol aansluitingen weghalen omdat ik er bij moest met punt tang om die draadjes er heel voor zichtig dan maar ff uit moest halen omdat ik erboven bij moest is ook wel voorgekomen. Met name dus omdat die verplicht op die eerste meter moesten is ook wel voorgekomen. Dat is een geregistreerde geijkte meter. Naja kun je netbeheerder af gaan wachten. Maar niet onwijze optie. Want dag verder. Maar ok euhm even kijken of ik een wat meer met detail foto heb van het geheel
2×32A eindzekering is 64A
Dan moet je met 100A hoofdzekering wel uitkomen lijkt mij
pi_186633827
iets meer detail



Het is afgezekerd door de netbeheerder al in die elektrahuisjes. 32 max meestal lokaal in dat punt

Notice die gele stikker, waarom die. Nou simpel omdat sommige mensen op 1 fase laden ipv 3
Do what you love, love what you do!
pi_186633886
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 18:34 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Dat geldt natuurlijk wel als je als tankstation kiest voor zo'n type installatie.
Ik zei ook niet dat het niet mogelijk is.

Maar... economisch gezien... Het heeft weinig zin om 8 miljoen te investeren in een tankinstallatie terwijl je 360 dagen per jaar toe kan met een installatie van 1,2 miljoen.

En voor 8 miljoen kan je nogal wat laders voor elektrische auto's plaatsen ;)

Bij benzine / diesel niet zo'n issue, je haalt x liters per minuut per pomp, is een auto weg, kan de volgende gelijk tanken.
Als je een tankstation hebt op een goede plek dat enkele tientallen vrachtwagens per dag kan aftanken, dan kun je ook heel veel personenwagens volgooien. Het knelpunt is mogelijk het aantal vulpunten voor personenwagens, omdat je op normale dagen voor hybride voertuigen minder vulpunten nodig hebt langs de snelweg. Je krijgt misschien een rij wachtenden, maar met tanks voor 5 kg waterstof ga je de tankinstallatie niet leeg trekken. Het aantal vulpunten zal normaal gesproken genoeg zijn voor een volle snelweg, want ook in de spits wil je niet dat er lange rijen ontstaan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')