Ja, ik ben totaal niet representatief. Dit weekend reed ik bijna 700 kilometer, maar doorgaans haal ik de 20 nog niet eens.quote:Op zondag 5 mei 2019 18:06 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Zoals ik zei: die staan wat vaker te laden dan mensen die de accu niet leegmaken op 1 dag.
[..]
Gemiddelden vertekenen aan 1 kant natuurlijk altijd wel.
Maar kijk naar je eigen autogebruik.
Hoeveel keer per jaar rij je meer dan 200km?
Hoeveel keer per jaar rij je meer dan 500km?
Hoeveel keer per jaar rij je meer dan 1000km?
De gemiddelde autorit in Nederland (onderzoek ANWB in 2015) is 19 kilometer...
Denk dat dat een beetje het punt is ook wat het lastig maakt elektrisch te rijden.quote:Op zondag 5 mei 2019 18:09 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja, ik ben totaal niet representatief. Dit weekend reed ik bijna 700 kilometer, maar doorgaans haal ik de 20 nog niet eens.
Ik denk dan meer aan die dagen als zwarte zaterdag, als heel Nederland richting Frankrijk gaat. Hoe gaat dat dan?
Dat kan best spannend worden.quote:Op zondag 5 mei 2019 18:09 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja, ik ben totaal niet representatief. Dit weekend reed ik bijna 700 kilometer, maar doorgaans haal ik de 20 nog niet eens.
Ik denk dan meer aan die dagen als zwarte zaterdag, als heel Nederland richting Frankrijk gaat. Hoe gaat dat dan?
Ik heb de omvormers van m'n zonnepanelen van binnen gezien, sinds "switching" techniek z'n intreden heeft gedaan is het allemaal een stuk lichter, geen dikke trafo's meer.quote:Op zondag 5 mei 2019 18:22 schreef kree het volgende:
Hebben jullie trouwens een idee hoe zo'n laadpaal ervan binnen uitziet?
Tis onwijs niet zo heel spectaculair nl elektrisch gezien. Hahaha ik overweeg om een foto te plaatsen?
Nee het is veel simpeler paar relais en kwh meters en module voor communicatie. Nou wacht ik zal eens zoeken of ik een foto hebquote:Op zondag 5 mei 2019 18:24 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ik heb de omvormers van m'n zonnepanelen van binnen gezien, sinds "switching" techniek z'n intreden heeft gedaan is het allemaal een stuk lichter, geen dikke trafo's meer.
Zal bij laadpalen ook wel vergelijkbaar zijn.
Het probleem met waterstofauto's is kleiner dan bij gebruik van elektrische voertuigen, maar inderdaad aanzienlijke groter dan met benzine. Daarbij heeft juist Audi gekozen voor een hybride aandrijflijn, met een grotere accu dan andere merken die ook via een stekker geladen kan worden. Met een dergelijk ontwerp sta je bij normaal gebruik minder vaak bij het tankstation, waardoor de ontwikkeling van tankcapaciteit achter kan blijven.quote:Op zondag 5 mei 2019 18:18 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Dat kan best spannend worden.
Overigens heb je datzelfde probleem met waterstofauto's.
Een waterstoftankstation werkt namelijk met een voorraadtank én een druktank.
Je kan niet de hele voorraadtank op >700 bar houden aangezien de tank dan véél en véél te duur en zwaar wordt (kevlar versterkt).
Er wordt dus vanuit het voorraadvat met een compressor druk gezet op de veel kleinere druktank, die een capaciteit heeft voor x aantal auto's. Als die druktank leeg is, kan je niet tanken tot er weer >700 bar druk op staat.
Aangezien zo'n tankinstallatie een hele grote investering is, schaft een tankstation die dus ook aan voor gemiddelde situaties, niet voor die ene week in het jaar.
Ligt dat er ook niet vooral aan of de laders AC of DC moeten leveren? Bij AC kan het idd met wat relais.quote:Op zondag 5 mei 2019 18:25 schreef kree het volgende:
[..]
Nee het is veel simpeler paar relais en kwh meters en module voor communicatie. Nou wacht ik zal eens zoeken of ik een foto heb
Foto is AC, DC laders is heel ander verhaalquote:Op zondag 5 mei 2019 18:32 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ligt dat er ook niet vooral aan of de laders AC of DC moeten leveren? Bij AC kan het idd met wat relais.
Dat geldt natuurlijk wel als je als tankstation kiest voor zo'n type installatie.quote:Op zondag 5 mei 2019 18:26 schreef Benger het volgende:
[..]
Het probleem met waterstofauto's is kleiner dan bij gebruik van elektrische voertuigen, maar inderdaad aanzienlijke groter dan met benzine. Daarbij heeft juist Audi gekozen voor een hybride aandrijflijn, met een grotere accu dan andere merken die ook via een stekker geladen kan worden. Met een dergelijk ontwerp sta je bij normaal gebruik minder vaak bij het tankstation, waardoor de ontwikkeling van tankcapaciteit achter kan blijven.
Waterstof zal met name gebruikt worden voor vrachtwagens. Er wordt gesproken over tankstations met een capaciteit van 8 ton per dag. Dat zijn 80 Nikola trucks tanks per dag. (100 met nog wat restgas in de tank) Of 1600-2000 personenwagens per dag. Het op druk brengen van personenwagens is dan niet het probleem, want de compressor comprimeert dan in een minuut voldoende gas om een auto te vullen.
Zit niet veel boeiends in. Wel mooie toevoeging aan het topic!quote:Op zondag 5 mei 2019 18:31 schreef kree het volgende:
[ link | afbeelding ]
Stukje ervan is onderste deel.
Gaat met communicatie van de Kwh meters met modbus naar de module.
en ok er zit nog wat meer in en dat is lock en unlock naar de stekkers.
Nee dat klopt het is een stuk simpeler als wat iedereen denkt. zie nog ff edit btwquote:Op zondag 5 mei 2019 18:35 schreef julius123 het volgende:
[..]
Zit niet veel boeiends in. Wel mooie toevoeging aan het topic!
Ik kan die informatie overigens niet vinden. Heb je daar een linkje van? Hoe groot is de capaciteit van die accu? Wel interessant.quote:Op zondag 5 mei 2019 18:26 schreef Benger het volgende:
[..]
Daarbij heeft juist Audi gekozen voor een hybride aandrijflijn, met een grotere accu dan andere merken die ook via een stekker geladen kan worden. Met een dergelijk ontwerp sta je bij normaal gebruik minder vaak bij het tankstation, waardoor de ontwikkeling van tankcapaciteit achter kan blijven.
Interessante materie. Er wordt ook wel lekker dikke kabel gebruikt zie ik, even wat anders dan in m'n 3x25A meterkastjequote:Op zondag 5 mei 2019 18:41 schreef kree het volgende:
kan er nog wat meer over uitleggen wel. in die laadkabel zit een PP draad dat werkt met een weerstand en bepaalt de max stroom die door de kabel kan gaan,
Dan hebben we een CP draad en die werkt met PWM dus oftewel controller in laadpunt weet dan hoe en wat en stuurt dat door. Maar het is altijd de auto die bepaalt. Niet het laadpunt. Die levert gewoon het max wat er beschikbaar is. De auto beperkt die stroom op basis van PP en CP draadjes.
Ja maar dit is ook gewoon onwijs onbekend voor de leek.quote:Op zondag 5 mei 2019 18:46 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Interessante materie. Er wordt ook wel lekker dikke kabel gebruikt zie ik, even wat anders dan in m'n 3x25A meterkastje
Ik heb ook zo het vermoeden dat de hoofdaansluiting 3×100A is als ik het zo bekijk.quote:Op zondag 5 mei 2019 18:46 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Interessante materie. Er wordt ook wel lekker dikke kabel gebruikt zie ik, even wat anders dan in m'n 3x25A meterkastje
Nee joh tis wel iets hoger afgezekerd maar dit is een openbare op straat.quote:Op zondag 5 mei 2019 18:53 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Ik heb ook zo het vermoeden dat de hoofdaansluiting 3×100A is als ik het zo bekijk.
2×32A eindzekering is 64Aquote:Op zondag 5 mei 2019 18:57 schreef kree het volgende:
[..]
Nee joh tis wel iets hoger afgezekerd maar dit is een openbare op straat.
Wat de meeste dus zijn. Lol aansluitingen weghalen omdat ik er bij moest met punt tang om die draadjes er heel voor zichtig dan maar ff uit moest halen omdat ik erboven bij moest is ook wel voorgekomen. Met name dus omdat die verplicht op die eerste meter moesten is ook wel voorgekomen. Dat is een geregistreerde geijkte meter. Naja kun je netbeheerder af gaan wachten. Maar niet onwijze optie. Want dag verder. Maar ok euhm even kijken of ik een wat meer met detail foto heb van het geheel
Als je een tankstation hebt op een goede plek dat enkele tientallen vrachtwagens per dag kan aftanken, dan kun je ook heel veel personenwagens volgooien. Het knelpunt is mogelijk het aantal vulpunten voor personenwagens, omdat je op normale dagen voor hybride voertuigen minder vulpunten nodig hebt langs de snelweg. Je krijgt misschien een rij wachtenden, maar met tanks voor 5 kg waterstof ga je de tankinstallatie niet leeg trekken. Het aantal vulpunten zal normaal gesproken genoeg zijn voor een volle snelweg, want ook in de spits wil je niet dat er lange rijen ontstaan.quote:Op zondag 5 mei 2019 18:34 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Dat geldt natuurlijk wel als je als tankstation kiest voor zo'n type installatie.
Ik zei ook niet dat het niet mogelijk is.
Maar... economisch gezien... Het heeft weinig zin om 8 miljoen te investeren in een tankinstallatie terwijl je 360 dagen per jaar toe kan met een installatie van 1,2 miljoen.
En voor 8 miljoen kan je nogal wat laders voor elektrische auto's plaatsen
Bij benzine / diesel niet zo'n issue, je haalt x liters per minuut per pomp, is een auto weg, kan de volgende gelijk tanken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |