abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_186630289
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 16:49 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Yepp, die bestaan echt.
Hyunda en Kia zie ik niks in , die lopen jaren en jaren achter op Tesla ;)
De reviews zijn positief, bereik is goed.
pi_186630314
quote:
1s.gif Op zondag 5 mei 2019 16:49 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat je op die momenten waterstof goedkoop kan produceren..
heb ik ook al een aantal maal gepost.
Ja, op die momenten wel. En als er geen overschot is, is het weer duur omdat het verlies erg hoog is.
Dat heb ik al een aantal maal gepost. Gemiddeld gaat dat om 3 uren per week en ook bij 72 uren per week kan het niet uit om daar een fabriek voor neer te zetten die "overschotten" omzet in waterstof, al helemaal niet als je het verlies van 2x omzetten meerekent.

In dit geval was er een overschot omdat de wind hard genoeg waaide en de winter zacht was, zoals in het artikel genoemd is.
pi_186630349
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 16:49 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

De reviews zijn positief, bereik is goed.
Aha, dan zal het voor Toyata ook geen probleem zijn om een EV op de weg te zetten als de tijd rijp is.
pi_186630449
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 16:52 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Aha, dan zal het voor Toyata ook geen probleem zijn om een EV op de weg te zetten als de tijd rijp is.
Misschien niet, voorlopig heeft Toyota dit:



En Hyundai dit:



Je gaat een dagje weg met de familie, welke kies je? :+

[ Bericht 9% gewijzigd door TheFreshPrince op 05-05-2019 17:25:59 ]
pi_186630476
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 16:32 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Het is vooral kolen / bruinkool wat zo goedkoop is (~4,5 cent per kWh).
Gas-, wind- en zonnestroom zit netto redelijk dicht bij elkaar tegenwoordig, zo'n 6 tot 9 cent per kWh. Het is vooral de energiebelasting en BTW die het écht duur maakt.

In Nederland staan er momenteel gascentrales uitgeschakeld (!) omdat ze niet kunnen concurreren tegen kolen.
Kolen en bruinkool gaan weg, Doel en Tihange gaan ook weg. De prijs van gas zal omhoog gaan. Dan die zonne en windstroom, zodra we een serieus aandeel krijgen, zal ook hier zo’n mooie Tesla centrale nodig zijn.

Het netto resultaat is stroom die we uit de muur krijgen zal duurder worden, maar stroompieken bij de zonne en windparken zullen op op bepaalde momenten stroom gratis maken. Die gratis stroom zou je kunnen inzetten om waterstof te maken.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
.
pi_186630502
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 16:55 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Misschien niet, voorlopig heeft Toyota dit:

[ afbeelding ]

En Hyundai dit:

[ afbeelding ]

Je gaat een dagje weg met de familie, welke kies je? :+
Die bovenste, dat is de meest effciënte :D
.
pi_186630588
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 16:55 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Misschien niet, voorlopig heeft Toyota dit:

[ afbeelding ]

En Hyundai dit:

[ afbeelding ]

Je gaat een dagje weg met de familie, welke kies je? :+
Je rijd elke dag alleen naar je werk, welke kies je ?
Als ik zo op mij heen kijk zie ik zelden een auto compleet vol zitten.

Ik heb een grote familie...
en veel vrienden ;)

pi_186630610
quote:
1s.gif Op zondag 5 mei 2019 16:56 schreef Fer het volgende:

[..]

Kolen en bruinkool gaan weg, Doel en Tihange gaan ook weg. De prijs van gas zal omhoog gaan. Dan die zonne en windstroom, zodra we een serieus aandeel krijgen, zal ook hier zo’n mooie Tesla centrale nodig zijn.

Het netto resultaat is stroom die we uit de muur krijgen zal duurder worden, maar stroompieken bij de zonne en windparken zullen op op bepaalde momenten stroom gratis maken. Die gratis stroom zou je kunnen inzetten om waterstof te maken.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Jaja, dat begrijp ik en het is nu 6x genoemd, ook door o.a. Pietverdriet.

Maar dan blijft het simpele punt dat je voor het omzetten van overcapaciteit aan stroom een installatie neer moet zetten die veel geld kost.

Hoeveel uren per jaar heb je overcapaciteit? Nu is dat 3 uren per week gemiddeld over het hele jaar genomen.

Hoeveel uren overcapaciteit heb je nodig om zo'n installatie terug te verdienen? Toch wel 2/3e van de tijd lijkt me, als je ook nog het verlies bij het maken van waterstof (20 tot 30%) wil opvangen.

Ga je dan windmolens bijzetten om meer overcapaciteit te hebben? Hoe gaan die hun investering terugverdienen als ze de stroom gratis moeten verkopen?

En wat doe je met die door elektrolyse verkregen waterstof? Maak je daar dan weer stroom van met eveneens 20 tot 30% verlies? Verkoop je het aan hoogovens of andere fabrieken?

Dat het technisch kan, wil niet zeggen dat het ooit economisch interessant wordt.
Daarom zie je voorlopig alleen maar kleinschalige pilots.
pi_186630624
quote:
1s.gif Op zondag 5 mei 2019 16:57 schreef Fer het volgende:

[..]

Die bovenste, dat is de meest effciënte :D
Topsnelheid is 45 km/u ;)
pi_186630727
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 16:50 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ja, op die momenten wel. En als er geen overschot is, is het weer duur omdat het verlies erg hoog is.
Dat heb ik al een aantal maal gepost. Gemiddeld gaat dat om 3 uren per week en ook bij 72 uren per week kan het niet uit om daar een fabriek voor neer te zetten die "overschotten" omzet in waterstof, al helemaal niet als je het verlies van 2x omzetten meerekent.

In dit geval was er een overschot omdat de wind hard genoeg waaide en de winter zacht was, zoals in het artikel genoemd is.
Dat omzetten van energie is idd het grootste nadeel aan waterstof.
Het is natuurlijk veel slimmer als je elektrische energie hebt die rechtstreeks in een accu te stoppen als het eerst weer in een fabriek er wat anders voor moet maken.

Maaar er zitten echt aan beide manieren elektrisch/waterstof haken en ogen aan.
Voordelen/nadelen
Do what you love, love what you do!
pi_186630884
quote:
14s.gif Op zondag 5 mei 2019 17:05 schreef kree het volgende:

[..]

Dat omzetten van energie is idd het grootste nadeel aan waterstof.
Het is natuurlijk veel slimmer als je elektrische energie hebt die rechtstreeks in een accu te stoppen als het eerst weer in een fabriek er wat anders voor moet maken.

Maaar er zitten echt aan beide manieren elektrisch/waterstof haken en ogen aan.
Voordelen/nadelen
Naja, uiteindelijk heb ik me er toch weer toe laten verleiden om het over de opslag van energie te hebben terwijl het topic over auto's op waterstof gaat.

Maar bij opslag in waterstof blijf je met het probleem zitten dat je het stroomnet er niet stabieler mee maakt. Je hebt niet de reactiesnelheid zoals zo'n accusysteem van Tesla (binnen 0,2 seconde kan dat park tot 159MW vermogen afstaan en het is schaalbaar).

Dus ja: ik zie wel wat in accu's om het stroomnet te stabiliseren.
En ja: ik zie wel wat in accu's voor auto's

Maar nee: ik zie niet veel in waterstof of accu's voor het langdurig opslaan van overcapaciteit aan energie, vooral ook omdat je er bijna geen verdienmodel aan kan hangen.
En nee: ik verwacht niet dat waterstofauto's ooit een serieus marktaandeel gaan krijgen.
pi_186631015
Goed, ik zal morgen Audi bellen dat ze er onmiddellijk mee moeten stoppen :7
pi_186631094
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 16:55 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Misschien niet, voorlopig heeft Toyota dit:

[ afbeelding ]

En Hyundai dit:

[ afbeelding ]

Je gaat een dagje weg met de familie, welke kies je? :+
Dus jij gaat gewoon met een auto op fossiele brandstof op pad ?



Jij geeft ook helemaal niets om je CO2 footprint >:)
pi_186631098
Dat elektrische rijden is natuurlijk ook maar een tussenoplossing. Hopelijk zorgt het voor een voldoende snelle ontwikkeling van accu's zodat die in de toekomst de stroompieken efficiënt kunnen opvangen.

Ik heb begrepen dat met name de infrastructuur voor waterstof een belemmerende factor is, maar als de grote groep autofabrikanten ervoor gaat, dan kan het ineens heel snel gaan.

Wel tof. Niet de nadelen van elektrisch rijden, maar wel de voordelen. Ik heb er wel zin in.
pi_186631189
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 17:10 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Naja, uiteindelijk heb ik me er toch weer toe laten verleiden om het over de opslag van energie te hebben terwijl het topic over auto's op waterstof gaat.

Maar bij opslag in waterstof blijf je met het probleem zitten dat je het stroomnet er niet stabieler mee maakt. Je hebt niet de reactiesnelheid zoals zo'n accusysteem van Tesla (binnen 0,2 seconde kan dat park tot 159MW vermogen afstaan en het is schaalbaar).

Dus ja: ik zie wel wat in accu's om het stroomnet te stabiliseren.
En ja: ik zie wel wat in accu's voor auto's

Maar nee: ik zie niet veel in waterstof of accu's voor het langdurig opslaan van overcapaciteit aan energie, vooral ook omdat je er bijna geen verdienmodel aan kan hangen.
En nee: ik verwacht niet dat waterstofauto's ooit een serieus marktaandeel gaan krijgen.
Ik ben het met je eens, ik zie het ook niet gebeuren eigenlijk.
Zeker niet omdat de markt nu al aardig ontwikkeld is met oplaadpunten.

De accu's zullen ook wel steeds beter worden en dan is dat toch handiger.

En ok waarom niet, deze discussie kan prima in dit topic omdat het ook beide concurrenten van elkaar zijn natuurlijk.
Do what you love, love what you do!
pi_186631253
quote:
14s.gif Op zondag 5 mei 2019 17:23 schreef kree het volgende:

[..]

Ik ben het met je eens, ik zie het ook niet gebeuren eigenlijk.
Zeker niet omdat de markt nu al aardig ontwikkeld is met oplaadpunten.

De accu's zullen ook wel steeds beter worden en dan is dat toch handiger.

En ok waarom niet, deze discussie kan prima in dit topic omdat het ook beide concurrenten van elkaar zijn natuurlijk.
Die infrastructuur zal er waarschijnlijk toch moeten komen voor vrachtverkeer, transport over water en eventueel in de toekomst voor vliegverkeer.
pi_186631270
quote:
1s.gif Op zondag 5 mei 2019 17:19 schreef Jigzoz het volgende:
Dat elektrische rijden is natuurlijk ook maar een tussenoplossing. Hopelijk zorgt het voor een voldoende snelle ontwikkeling van accu's zodat die in de toekomst de stroompieken efficiënt kunnen opvangen.

Ik heb begrepen dat met name de infrastructuur voor waterstof een belemmerende factor is, maar als de grote groep autofabrikanten ervoor gaat, dan kan het ineens heel snel gaan.

Wel tof. Niet de nadelen van elektrisch rijden, maar wel de voordelen. Ik heb er wel zin in.
Denk niet dat elektrisch rijden een tussenoplossing is.
Dat zal alleen maar meer ontwikkelen.
(bv draadloos opladen) etc. Accu's worden beter.

En waterstof kan dan ook weer best als je maar genoeg elektrische energie hebt om die waterstof te maken.
Dan is het in feite hetzelfde alsdat we nu doen. Nl brandstof naar de tankstations brengen.
Do what you love, love what you do!
pi_186631271
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 17:19 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Dus jij gaat gewoon met een auto op fossiele brandstof op pad ?

[ afbeelding ]

Jij geeft ook helemaal niets om je CO2 footprint >:)
Oh ja, dan post ik natuurlijk net de plaatje van de niet elektrische versie :')
pi_186631290
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 17:26 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Die infrastructuur zal er waarschijnlijk toch moeten komen voor vrachtverkeer, transport over water en eventueel in de toekomst voor vliegverkeer.
ja deels, vrachtverkeer rijd ook al elektrisch hoor.

Ben bij DHL bezig geweest voor elektrische busjes.
Bij een vrachtbedrijf. of meerdere nog zelfs.

Trick daarbij is je moet weten precies wat zoiets dan aan KM moet overbruggen en het daarop aanpassen.

Btw allemaal uitgevoerd met service bus op diesel :') Gewoon omdat mijn km niet waren in te schatten pd
Do what you love, love what you do!
pi_186631317
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 17:27 schreef kree het volgende:

[..]

ja deels, vrachtverkeer rijd ook al elektrisch hoor.
Er is geen enkele serieuze elektrische vrachtwagen op de markt.
pi_186631327
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 17:28 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Er is geen enkele serieuze elektrische vrachtwagen op de markt.
custom aangepast. Ze zijn er iig wel :P
Of ben daar voor niks aan de gang geweest met laadpunten. LOL

AH distributie heeft er ook al een aantal
Do what you love, love what you do!
pi_186631350
quote:
1s.gif Op zondag 5 mei 2019 17:19 schreef Jigzoz het volgende:
Dat elektrische rijden is natuurlijk ook maar een tussenoplossing. Hopelijk zorgt het voor een voldoende snelle ontwikkeling van accu's zodat die in de toekomst de stroompieken efficiënt kunnen opvangen.

Ik heb begrepen dat met name de infrastructuur voor waterstof een belemmerende factor is, maar als de grote groep autofabrikanten ervoor gaat, dan kan het ineens heel snel gaan.

Wel tof. Niet de nadelen van elektrisch rijden, maar wel de voordelen. Ik heb er wel zin in.
Welk nadeel heb je dan van elektrisch rijden? Je zou nu nog kunnen zeggen "range" maar die groeit ook met zo'n 17% per jaar. Lijkt me nauwelijks een probleem meer als je straks 900km op een volle accu kan rijden. Accu's met meer capaciteit lijkt me sowieso nutteloos ivm rusttijden, etc.
pi_186631356
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 17:29 schreef kree het volgende:

[..]

custom aangepast. Ze zijn er iig wel :P
Nou , kom maar op met de foto's en specificaties dan..
pi_186631396
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 17:31 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Nou , kom maar op met de foto's en specificaties dan..
Zou wel willen maar ik werkte voor oplaadpunten bedrijf en niet voor hoe ze dan die vrachtwagens en busjes aan hebben gepast. Dus heb die details niet.
Mijn verantwoording ging niet verder als het laadpaal gebeuren met kabel tot die vrachtwagen of busjes.

Maar het is er echt wel.
Do what you love, love what you do!
pi_186631446
Die vrachtwagens gaan ook niet met 1 kabel. maar 3x3 fasen opladen dus.
Do what you love, love what you do!
pi_186631501
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 17:32 schreef kree het volgende:

[..]

Zou wel willen maar ik werkte voor oplaadpunten bedrijf en niet voor hoe ze dan die vrachtwagens en busjes aan hebben gepast. Dus heb die details niet.
Mijn verantwoording ging niet verder als het laadpaal gebeuren met kabel tot die vrachtwagen of busjes.

Maar het is er echt wel.


Ik heb ze vroeger idd wel eens gezien..
Maar ik bedoel een serieuze vrachtwagen met bereik en laadvermogen.
pi_186631574
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 17:36 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Ik heb ze vroeger idd wel eens gezien..
Maar ik bedoel een serieuze vrachtwagen met bereik en laadvermogen.
Ze zijn er :)

Ik heb de laadpunten geinstalleerd bij AH distributie en goed is van belang dat je dan de range weet natuurlijk. Heb ze zien staan en opladen. En wil nu zo graag een foto vinden die dat bewijst. Maar ik heb ze alleen van de laadpunten opzich denk omdat die hele vrachtwagens en hoe ze dat deden niet mijn werk was en ook geen reden om er foto's van te maken.

En dan heb ik het niet over dat kleine wagentje op jou foto, maar gewoon echt grote vrachtwagens.
Do what you love, love what you do!
pi_186631588
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 17:35 schreef kree het volgende:
Die vrachtwagens gaan ook niet met 1 kabel. maar 3x3 fasen opladen dus.
Ik ben wel een heel klein beetje bekend met elektriciteit maar 9 fase ben ik nog niet bekend mee.
Misschien bedoel je gewoon een 3 fase aansluiting ?
En dat zal dan waarschijnlijk geen 3 × 25 A zijn.
pi_186631608
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 17:39 schreef kree het volgende:

[..]

Ze zijn er :)

Ik heb de laadpunten geinstalleerd bij AH distributie en goed is van belang dat je dan de range weet natuurlijk. Heb ze zien staan en opladen. En wil nu zo graag een foto vinden die dat bewijst. Maar ik heb ze alleen van de laadpunten opzich denk omdat die hele vrachtwagens en hoe ze dat deden niet mijn werk was en ook geen reden om er foto's van te maken.

En dan heb ik het niet over dat kleine wagentje op jou foto, maar gewoon echt grote vrachtwagens.
Zover ik weet heeft AH enkele plug-in hybride vrachtwagens die in stedelijk gebied elektrisch kunnen rijden en op de (auto)snelweg diesel rijden. Maar ik kan me vergissen.
pi_186631634
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 17:39 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Ik ben wel een heel klein beetje bekend met elektriciteit maar 9 fase ben ik nog niet bekend mee.
Misschien bedoel je gewoon een 3 fase aansluiting ?
En dat zal dan waarschijnlijk geen 3 × 25 A zijn.
Aansluiting richting die vrachtwagen zijn 3 aparte kabels met elk 3 fasen.
wss dus omdat als je het met 1 kabel moet doen die veels te dik zou worden.

Naar dat laadpunt ligt dan een heeeel dikke kabel.

Dat is het idee
Do what you love, love what you do!
pi_186631682
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 17:40 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Zover ik weet heeft AH enkele plug-in hybride vrachtwagens die in stedelijk gebied elektrisch kunnen rijden en op de (auto)snelweg diesel rijden. Maar ik kan me vergissen.
ja officieel wellicht, maar het was toen nog pilot project in bedrijf. Dus denk niet dat ze er al echt publicaties over hebben. Maar er waren er daar een stuk of 10 laadpunten dus. Op hun distributiecentrum.
Do what you love, love what you do!
pi_186631745
http://www.emoss.nl/elekt(...)trische-vrachtwagen/

Er schijnt wel iets te zijn wat er op lijkt, maar dat is meer voor stads distrubitie.
Laag bereik en weinig laadvermogen.

Ik heb het over een serieuze vrachtwagen.
pi_186631761
Ik heb er trouwens wel foto's van of iig die laadpunten. Maar werk niet meer bij dat bedrijf en wil niet echt een rechtszaak op mijn hals halen om dat te posten whahaha.
Do what you love, love what you do!
pi_186631782
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 17:45 schreef Klepper272 het volgende:
http://www.emoss.nl/elekt(...)trische-vrachtwagen/

Er schijnt wel iets te zijn wat er op lijkt, maar dat is meer voor stads distrubitie.
Laag bereik en weinig laadvermogen.

Ik heb het over een serieuze vrachtwagen.
ja zijn er, je moet me maar ff op mijn woord geloven dan want heb ze wel gezien.
Do what you love, love what you do!
pi_186631783
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 17:31 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Welk nadeel heb je dan van elektrisch rijden? Je zou nu nog kunnen zeggen "range" maar die groeit ook met zo'n 17% per jaar. Lijkt me nauwelijks een probleem meer als je straks 900km op een volle accu kan rijden. Accu's met meer capaciteit lijkt me sowieso nutteloos ivm rusttijden, etc.
Het laden, met name. Stel dat ze het straks voor elkaar krijgen om een accu in een kwartier volledig op te laden. Zover zijn we nog lang niet, maar we gaan er even van uit. Stel dat dan iedereen elektrisch rijdt: hoeveel oplaadpunten moet een tankstation naast een drukke snelweg dan hebben? 500? En stel dat ze dat voor elkaar zouden krijgen, wat voor megastroomvoorziening moet zo'n tankstation dan hebben? Minstens een paar eigen windmolens, want zoveel stroom is er bijna onmogelijk per kabel te krijgen.
pi_186631842
quote:
1s.gif Op zondag 5 mei 2019 17:46 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Het laden, met name. Stel dat ze het straks voor elkaar krijgen om een accu in een kwartier volledig op te laden. Zover zijn we nog lang niet, maar we gaan er even van uit. Stel dat dan iedereen elektrisch rijdt: hoeveel oplaadpunten moet een tankstation naast een drukke snelweg dan hebben? 500? En stel dat ze dat voor elkaar zouden krijgen, wat voor megastroomvoorziening moet zo'n tankstation dan hebben? Minstens een paar eigen windmolens, want zoveel stroom is er bijna onmogelijk per kabel te krijgen.
Dat is dus idd precies het probleem. En dat is bij lange na nog niet opgelost.
De productie wel. Het netwerk niet. En dat gaat ook niet gebeuren in een paar maandjes.
Do what you love, love what you do!
pi_186631927
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 17:46 schreef kree het volgende:

[..]

ja zijn er, je moet me maar ff op mijn woord geloven dan want heb ze wel gezien.


https://www.vdlgroep.com/(...)sche-truck-aan-jumbo

Nog niet op de markt dus, gewoon een pilot.
En maar een bereik van100km, laden duurt anderhalf uur.
pi_186631930
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 17:48 schreef kree het volgende:

[..]

Dat is dus idd precies het probleem. En dat is bij lange na nog niet opgelost.
De productie wel. Het netwerk niet. En dat gaat ook niet gebeuren in een paar maandjes.
Nou, nooit zelfs, zou ik zeggen. Zeker als die dreiging van de waterstofrevolutie nu al in de lucht hangt.

Als Audi nou terugkomt in het WEC, maar dan met een waterstofprototype... Dat zou echt heel tof zijn.
pi_186631932
Ik ben in het verleden nog wel eens bij Tennet geweest. Maar mss heb je ze wel eens gezien.
Hoogspanningsmasten richting Den Haag. Nou even uit mijn hoofd want weet het niet precies meer want al jaren en jaren terug. Maar ze gooien die spanning ook omhoog. dacht 380kv net.

Maar dan ben je er nog lang niet want je hebt gelijk als je zegt dat het no way mogenlijk is dat een complete straat ff allemaal zijn auto gaat laden op 11kw.

Dus had al eerder gezegd, smart laden is daar een oplossing voor. En het idee is er en werkt ook. Maar het is echt nog niet ver genoeg dat we nu als heel nl kunnen zeggen we gaan allemaal ff elektrisch laden.
Do what you love, love what you do!
pi_186631971
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 17:53 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

https://www.vdlgroep.com/(...)sche-truck-aan-jumbo

Nog niet op de markt dus, gewoon een pilot.
En maar een bereik van100km, laden duurt anderhalf uur.
ja maar dat zei ik ook, als ze een standaard route hebben met waar ze precies weten hoeveel km ongeveer. dan is het geen probleem want die dingen staan de halve nacht op het distributie centrum. Tijd genoeg om te laden dus. Maar nee je komt er niet mee van NL naar zuidfrankrijk.
Do what you love, love what you do!
pi_186632008
quote:
1s.gif Op zondag 5 mei 2019 17:46 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Het laden, met name. Stel dat ze het straks voor elkaar krijgen om een accu in een kwartier volledig op te laden. Zover zijn we nog lang niet, maar we gaan er even van uit. Stel dat dan iedereen elektrisch rijdt: hoeveel oplaadpunten moet een tankstation naast een drukke snelweg dan hebben? 500? En stel dat ze dat voor elkaar zouden krijgen, wat voor megastroomvoorziening moet zo'n tankstation dan hebben? Minstens een paar eigen windmolens, want zoveel stroom is er bijna onmogelijk per kabel te krijgen.
De overgrote meerderheid van de mensen rijdt 37 kilometer per dag, gemiddeld.
Uiteraard zitten daar dagen bij van 0km, dagen bij van 6km naar de supermarkt, dagen van 400km naar familie en dagen van 44km naar het werk en terug.
Maar... gemiddeld 37 kilometer per dag... ofwel... 7,4kWh aan stroom per dag...

Onderweg laden is met een accu waar je 500km (of straks zelfs 900) op kan rijden dus eigenlijk nooit nodig. Je kan namelijk iedere dag met een volle accu uit je straat vertrekken, je kan met een volle accu vanaf je werk vertrekken, etc.

Dus nee, je hebt geen 500 laadplekken nodig.

"Ja maar er zijn ook mensen die 1000km per dag rijden"...
Klopt, maar dat zijn niet de gemiddelden, die mensen staan wat vaker bij een supercharger.
pi_186632079
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 17:56 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

De overgrote meerderheid van de mensen rijdt 37 kilometer per dag, gemiddeld.
Uiteraard zitten daar dagen bij van 0km, dagen bij van 6km naar de supermarkt, dagen van 400km naar familie en dagen van 44km naar het werk en terug.
Maar... gemiddeld 37 kilometer per dag... ofwel... 7,4kWh aan stroom per dag...

Onderweg laden is met een accu waar je 500km (of straks zelfs 900) op kan rijden dus eigenlijk nooit nodig. Je kan namelijk iedere dag met een volle accu uit je straat vertrekken, je kan met een volle accu vanaf je werk vertrekken, etc.

Dus nee, je hebt geen 500 laadplekken nodig.

"Ja maar er zijn ook mensen die 1000km per dag rijden"...
Klopt, maar dat zijn niet de gemiddelden, die mensen staan wat vaker bij een supercharger.
Ben het met jou eens wel :)
Do what you love, love what you do!
pi_186632088
quote:
12s.gif Op zondag 5 mei 2019 17:53 schreef kree het volgende:
Ik ben in het verleden nog wel eens bij Tennet geweest. Maar mss heb je ze wel eens gezien.
Hoogspanningsmasten richting Den Haag. Nou even uit mijn hoofd want weet het niet precies meer want al jaren en jaren terug. Maar ze gooien die spanning ook omhoog. dacht 380kv net.

Maar dan ben je er nog lang niet want je hebt gelijk als je zegt dat het no way mogenlijk is dat een complete straat ff allemaal zijn auto gaat laden op 11kw.

Dus had al eerder gezegd, smart laden is daar een oplossing voor. En het idee is er en werkt ook. Maar het is echt nog niet ver genoeg dat we nu als heel nl kunnen zeggen we gaan allemaal ff elektrisch laden.
Gemiddeld zal er in een straat 7,4kWh per auto per dag bijgeladen moeten worden, dus 11kW laadstroom zal niet voor iedereen altijd nodig zijn.

Communicerende laders zijn al genoemd, 5G wordt genoemd als de techniek om ze straks onderling te laten communiceren.
pi_186632093
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 17:56 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

De overgrote meerderheid van de mensen rijdt 37 kilometer per dag, gemiddeld.
Uiteraard zitten daar dagen bij van 0km, dagen bij van 6km naar de supermarkt, dagen van 400km naar familie en dagen van 44km naar het werk en terug.
Maar... gemiddeld 37 kilometer per dag... ofwel... 7,4kWh aan stroom per dag...

Onderweg laden is met een accu waar je 500km (of straks zelfs 900) op kan rijden dus eigenlijk nooit nodig. Je kan namelijk iedere dag met een volle accu uit je straat vertrekken, je kan met een volle accu vanaf je werk vertrekken, etc.

Dus nee, je hebt geen 500 laadplekken nodig.

"Ja maar er zijn ook mensen die 1000km per dag rijden"...
Klopt, maar dat zijn niet de gemiddelden, die mensen staan wat vaker bij een supercharger.
Dat snap ik ja. Maar al die mensen die dan wél langer onderweg zijn?

Ik weet het trouwens echt niet hoor. Gemiddeldes vertekenen altijd en ik heb geen idee van het aantal mensen dat op piekmomenten lange afstanden rijdt.
pi_186632120
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 17:56 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

De overgrote meerderheid van de mensen rijdt 37 kilometer per dag, gemiddeld.
Uiteraard zitten daar dagen bij van 0km, dagen bij van 6km naar de supermarkt, dagen van 400km naar familie en dagen van 44km naar het werk en terug.
Maar... gemiddeld 37 kilometer per dag... ofwel... 7,4kWh aan stroom per dag...

Onderweg laden is met een accu waar je 500km (of straks zelfs 900) op kan rijden dus eigenlijk nooit nodig. Je kan namelijk iedere dag met een volle accu uit je straat vertrekken, je kan met een volle accu vanaf je werk vertrekken, etc.

Dus nee, je hebt geen 500 laadplekken nodig.

"Ja maar er zijn ook mensen die 1000km per dag rijden"...
Klopt, maar dat zijn niet de gemiddelden, die mensen staan wat vaker bij een supercharger.
De overgrote meerderheid is dus veel beter uit met een stekkerhybride indien deze juist gebruikt worden.
Maar er is enorm misbruik van gemaakt alleen vanwege de lage bijtelling en verkoop aan de verkeerde doelgroep.
pi_186632171
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 18:00 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

De overgrote meerderheid is dus veel beter uit met een stekkerhybride indien deze juist gebruikt worden.
Maar er is enorm misbruik van gemaakt alleen vanwege de lage bijtelling en verkoop aan de verkeerde doelgroep.
Zeker. Had dat geld gebruikt om, weet ik veel, ambtenaren aan de hybrides te krijgen. Dan had het tenminste milieuwinst opgeleverd.
pi_186632187
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 17:59 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Gemiddeld zal er in een straat 7,4kWh per auto per dag bijgeladen moeten worden, dus 11kW laadstroom zal niet voor iedereen altijd nodig zijn.

Communicerende laders zijn al genoemd, 5G wordt genoemd als de techniek om ze straks onderling te laten communiceren.
Het is er al, euhm ok ik moet niet teveel in details gaan denk. maar website noemen zal mij niet in de problemen brengen.

https://www.lastmilesolutions.com/nl/

Die maakt de microcontroller modules die dus continu in verbinding staan. Gewoon met een simkaart en ok vanaf daar is het simpel regelsom op de servers die elke auto wat meer of minder stroom kunnen geven
Do what you love, love what you do!
pi_186632259
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 18:03 schreef kree het volgende:

[..]

Het is er al, euhm ok ik moet niet teveel in details gaan denk. maar website noemen zal mij niet in de problemen brengen.

https://www.lastmilesolutions.com/nl/

Die maakt de microcontroller modules die dus continu in verbinding staan. Gewoon met een simkaart en ok vanaf daar is het simpel regelsom op de servers die elke auto wat meer of minder stroom kunnen geven
Wel echt supergave techniek. Jammer dat het nog een hele tijd duurt voor het zover is.
pi_186632279
quote:
1s.gif Op zondag 5 mei 2019 17:59 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Dat snap ik ja. Maar al die mensen die dan wél langer onderweg zijn?
Zoals ik zei: die staan wat vaker te laden dan mensen die de accu niet leegmaken op 1 dag.

quote:
Ik weet het trouwens echt niet hoor. Gemiddeldes vertekenen altijd en ik heb geen idee van het aantal mensen dat op piekmomenten lange afstanden rijdt.
Gemiddelden vertekenen aan 1 kant natuurlijk altijd wel.

Maar kijk naar je eigen autogebruik.

Hoeveel keer per jaar rij je meer dan 200km?
Hoeveel keer per jaar rij je meer dan 500km?
Hoeveel keer per jaar rij je meer dan 1000km?

De gemiddelde autorit in Nederland (onderzoek ANWB in 2015) is 19 kilometer...

Stel he, je bent een vertegenwoordiger die per jaar 80.000km (!) rijdt.
Zelfs dan zit je maar op 307,69km per werkdag... 500km bereik zou dus voor de meeste ritten ruim voldoende zijn, mogelijk moet je op de drukste dag een keer laden.
Maar met de komst van meer laders zal je ook steeds vaker bij klanten kunnen bijladen, terwijl je je verkooppraatje houdt en koffie drinkt.
pi_186632342
quote:
1s.gif Op zondag 5 mei 2019 18:06 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Wel echt supergave techniek. Jammer dat het nog een hele tijd duurt voor het zover is.
Ja sowieso de techniek is er al hoor. In elk laadpunt zitten kwh meters en die geven het per seconde door.
Ok ook nog aangepast zodat ze ook teruggave kunnen doorgeven.

En dat is de key natuurlijk. want zo weet de energie leverancier precies wat waar gebruikt gaat worden. En met terugleveren aan het net kun je dan natuurlijk iets creëren waardoor niet het netwerk overbelast gaat worden.
Do what you love, love what you do!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')