De reviews zijn positief, bereik is goed.quote:Op zondag 5 mei 2019 16:49 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Yepp, die bestaan echt.
Hyunda en Kia zie ik niks in , die lopen jaren en jaren achter op Tesla
Ja, op die momenten wel. En als er geen overschot is, is het weer duur omdat het verlies erg hoog is.quote:Op zondag 5 mei 2019 16:49 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat je op die momenten waterstof goedkoop kan produceren..
heb ik ook al een aantal maal gepost.
Aha, dan zal het voor Toyata ook geen probleem zijn om een EV op de weg te zetten als de tijd rijp is.quote:Op zondag 5 mei 2019 16:49 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
De reviews zijn positief, bereik is goed.
Misschien niet, voorlopig heeft Toyota dit:quote:Op zondag 5 mei 2019 16:52 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Aha, dan zal het voor Toyata ook geen probleem zijn om een EV op de weg te zetten als de tijd rijp is.
Kolen en bruinkool gaan weg, Doel en Tihange gaan ook weg. De prijs van gas zal omhoog gaan. Dan die zonne en windstroom, zodra we een serieus aandeel krijgen, zal ook hier zo’n mooie Tesla centrale nodig zijn.quote:Op zondag 5 mei 2019 16:32 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Het is vooral kolen / bruinkool wat zo goedkoop is (~4,5 cent per kWh).
Gas-, wind- en zonnestroom zit netto redelijk dicht bij elkaar tegenwoordig, zo'n 6 tot 9 cent per kWh. Het is vooral de energiebelasting en BTW die het écht duur maakt.
In Nederland staan er momenteel gascentrales uitgeschakeld (!) omdat ze niet kunnen concurreren tegen kolen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt..
Die bovenste, dat is de meest effciëntequote:Op zondag 5 mei 2019 16:55 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Misschien niet, voorlopig heeft Toyota dit:
[ afbeelding ]
En Hyundai dit:
[ afbeelding ]
Je gaat een dagje weg met de familie, welke kies je?
Je rijd elke dag alleen naar je werk, welke kies je ?quote:Op zondag 5 mei 2019 16:55 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Misschien niet, voorlopig heeft Toyota dit:
[ afbeelding ]
En Hyundai dit:
[ afbeelding ]
Je gaat een dagje weg met de familie, welke kies je?
quote:Op zondag 5 mei 2019 16:56 schreef Fer het volgende:
[..]
Kolen en bruinkool gaan weg, Doel en Tihange gaan ook weg. De prijs van gas zal omhoog gaan. Dan die zonne en windstroom, zodra we een serieus aandeel krijgen, zal ook hier zo’n mooie Tesla centrale nodig zijn.
Het netto resultaat is stroom die we uit de muur krijgen zal duurder worden, maar stroompieken bij de zonne en windparken zullen op op bepaalde momenten stroom gratis maken. Die gratis stroom zou je kunnen inzetten om waterstof te maken.Jaja, dat begrijp ik en het is nu 6x genoemd, ook door o.a. Pietverdriet.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar dan blijft het simpele punt dat je voor het omzetten van overcapaciteit aan stroom een installatie neer moet zetten die veel geld kost.
Hoeveel uren per jaar heb je overcapaciteit? Nu is dat 3 uren per week gemiddeld over het hele jaar genomen.
Hoeveel uren overcapaciteit heb je nodig om zo'n installatie terug te verdienen? Toch wel 2/3e van de tijd lijkt me, als je ook nog het verlies bij het maken van waterstof (20 tot 30%) wil opvangen.
Ga je dan windmolens bijzetten om meer overcapaciteit te hebben? Hoe gaan die hun investering terugverdienen als ze de stroom gratis moeten verkopen?
En wat doe je met die door elektrolyse verkregen waterstof? Maak je daar dan weer stroom van met eveneens 20 tot 30% verlies? Verkoop je het aan hoogovens of andere fabrieken?
Dat het technisch kan, wil niet zeggen dat het ooit economisch interessant wordt.
Daarom zie je voorlopig alleen maar kleinschalige pilots.
Dat omzetten van energie is idd het grootste nadeel aan waterstof.quote:Op zondag 5 mei 2019 16:50 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ja, op die momenten wel. En als er geen overschot is, is het weer duur omdat het verlies erg hoog is.
Dat heb ik al een aantal maal gepost. Gemiddeld gaat dat om 3 uren per week en ook bij 72 uren per week kan het niet uit om daar een fabriek voor neer te zetten die "overschotten" omzet in waterstof, al helemaal niet als je het verlies van 2x omzetten meerekent.
In dit geval was er een overschot omdat de wind hard genoeg waaide en de winter zacht was, zoals in het artikel genoemd is.
Naja, uiteindelijk heb ik me er toch weer toe laten verleiden om het over de opslag van energie te hebben terwijl het topic over auto's op waterstof gaat.quote:Op zondag 5 mei 2019 17:05 schreef kree het volgende:
[..]
Dat omzetten van energie is idd het grootste nadeel aan waterstof.
Het is natuurlijk veel slimmer als je elektrische energie hebt die rechtstreeks in een accu te stoppen als het eerst weer in een fabriek er wat anders voor moet maken.
Maaar er zitten echt aan beide manieren elektrisch/waterstof haken en ogen aan.
Voordelen/nadelen
Dus jij gaat gewoon met een auto op fossiele brandstof op pad ?quote:Op zondag 5 mei 2019 16:55 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Misschien niet, voorlopig heeft Toyota dit:
[ afbeelding ]
En Hyundai dit:
[ afbeelding ]
Je gaat een dagje weg met de familie, welke kies je?
Ik ben het met je eens, ik zie het ook niet gebeuren eigenlijk.quote:Op zondag 5 mei 2019 17:10 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Naja, uiteindelijk heb ik me er toch weer toe laten verleiden om het over de opslag van energie te hebben terwijl het topic over auto's op waterstof gaat.
Maar bij opslag in waterstof blijf je met het probleem zitten dat je het stroomnet er niet stabieler mee maakt. Je hebt niet de reactiesnelheid zoals zo'n accusysteem van Tesla (binnen 0,2 seconde kan dat park tot 159MW vermogen afstaan en het is schaalbaar).
Dus ja: ik zie wel wat in accu's om het stroomnet te stabiliseren.
En ja: ik zie wel wat in accu's voor auto's
Maar nee: ik zie niet veel in waterstof of accu's voor het langdurig opslaan van overcapaciteit aan energie, vooral ook omdat je er bijna geen verdienmodel aan kan hangen.
En nee: ik verwacht niet dat waterstofauto's ooit een serieus marktaandeel gaan krijgen.
Die infrastructuur zal er waarschijnlijk toch moeten komen voor vrachtverkeer, transport over water en eventueel in de toekomst voor vliegverkeer.quote:Op zondag 5 mei 2019 17:23 schreef kree het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens, ik zie het ook niet gebeuren eigenlijk.
Zeker niet omdat de markt nu al aardig ontwikkeld is met oplaadpunten.
De accu's zullen ook wel steeds beter worden en dan is dat toch handiger.
En ok waarom niet, deze discussie kan prima in dit topic omdat het ook beide concurrenten van elkaar zijn natuurlijk.
Denk niet dat elektrisch rijden een tussenoplossing is.quote:Op zondag 5 mei 2019 17:19 schreef Jigzoz het volgende:
Dat elektrische rijden is natuurlijk ook maar een tussenoplossing. Hopelijk zorgt het voor een voldoende snelle ontwikkeling van accu's zodat die in de toekomst de stroompieken efficiënt kunnen opvangen.
Ik heb begrepen dat met name de infrastructuur voor waterstof een belemmerende factor is, maar als de grote groep autofabrikanten ervoor gaat, dan kan het ineens heel snel gaan.
Wel tof. Niet de nadelen van elektrisch rijden, maar wel de voordelen. Ik heb er wel zin in.
Oh ja, dan post ik natuurlijk net de plaatje van de niet elektrische versiequote:Op zondag 5 mei 2019 17:19 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Dus jij gaat gewoon met een auto op fossiele brandstof op pad ?
[ afbeelding ]
Jij geeft ook helemaal niets om je CO2 footprint![]()
ja deels, vrachtverkeer rijd ook al elektrisch hoor.quote:Op zondag 5 mei 2019 17:26 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Die infrastructuur zal er waarschijnlijk toch moeten komen voor vrachtverkeer, transport over water en eventueel in de toekomst voor vliegverkeer.
Er is geen enkele serieuze elektrische vrachtwagen op de markt.quote:Op zondag 5 mei 2019 17:27 schreef kree het volgende:
[..]
ja deels, vrachtverkeer rijd ook al elektrisch hoor.
custom aangepast. Ze zijn er iig welquote:Op zondag 5 mei 2019 17:28 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Er is geen enkele serieuze elektrische vrachtwagen op de markt.
Welk nadeel heb je dan van elektrisch rijden? Je zou nu nog kunnen zeggen "range" maar die groeit ook met zo'n 17% per jaar. Lijkt me nauwelijks een probleem meer als je straks 900km op een volle accu kan rijden. Accu's met meer capaciteit lijkt me sowieso nutteloos ivm rusttijden, etc.quote:Op zondag 5 mei 2019 17:19 schreef Jigzoz het volgende:
Dat elektrische rijden is natuurlijk ook maar een tussenoplossing. Hopelijk zorgt het voor een voldoende snelle ontwikkeling van accu's zodat die in de toekomst de stroompieken efficiënt kunnen opvangen.
Ik heb begrepen dat met name de infrastructuur voor waterstof een belemmerende factor is, maar als de grote groep autofabrikanten ervoor gaat, dan kan het ineens heel snel gaan.
Wel tof. Niet de nadelen van elektrisch rijden, maar wel de voordelen. Ik heb er wel zin in.
Zou wel willen maar ik werkte voor oplaadpunten bedrijf en niet voor hoe ze dan die vrachtwagens en busjes aan hebben gepast. Dus heb die details niet.quote:Op zondag 5 mei 2019 17:31 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Nou , kom maar op met de foto's en specificaties dan..
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |