quote:Op zondag 5 mei 2019 17:32 schreef kree het volgende:
[..]
Zou wel willen maar ik werkte voor oplaadpunten bedrijf en niet voor hoe ze dan die vrachtwagens en busjes aan hebben gepast. Dus heb die details niet.
Mijn verantwoording ging niet verder als het laadpaal gebeuren met kabel tot die vrachtwagen of busjes.
Maar het is er echt wel.
Ze zijn erquote:Op zondag 5 mei 2019 17:36 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Ik heb ze vroeger idd wel eens gezien..
Maar ik bedoel een serieuze vrachtwagen met bereik en laadvermogen.
Ik ben wel een heel klein beetje bekend met elektriciteit maar 9 fase ben ik nog niet bekend mee.quote:Op zondag 5 mei 2019 17:35 schreef kree het volgende:
Die vrachtwagens gaan ook niet met 1 kabel. maar 3x3 fasen opladen dus.
Zover ik weet heeft AH enkele plug-in hybride vrachtwagens die in stedelijk gebied elektrisch kunnen rijden en op de (auto)snelweg diesel rijden. Maar ik kan me vergissen.quote:Op zondag 5 mei 2019 17:39 schreef kree het volgende:
[..]
Ze zijn er
Ik heb de laadpunten geinstalleerd bij AH distributie en goed is van belang dat je dan de range weet natuurlijk. Heb ze zien staan en opladen. En wil nu zo graag een foto vinden die dat bewijst. Maar ik heb ze alleen van de laadpunten opzich denk omdat die hele vrachtwagens en hoe ze dat deden niet mijn werk was en ook geen reden om er foto's van te maken.
En dan heb ik het niet over dat kleine wagentje op jou foto, maar gewoon echt grote vrachtwagens.
Aansluiting richting die vrachtwagen zijn 3 aparte kabels met elk 3 fasen.quote:Op zondag 5 mei 2019 17:39 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Ik ben wel een heel klein beetje bekend met elektriciteit maar 9 fase ben ik nog niet bekend mee.
Misschien bedoel je gewoon een 3 fase aansluiting ?
En dat zal dan waarschijnlijk geen 3 × 25 A zijn.
ja officieel wellicht, maar het was toen nog pilot project in bedrijf. Dus denk niet dat ze er al echt publicaties over hebben. Maar er waren er daar een stuk of 10 laadpunten dus. Op hun distributiecentrum.quote:Op zondag 5 mei 2019 17:40 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Zover ik weet heeft AH enkele plug-in hybride vrachtwagens die in stedelijk gebied elektrisch kunnen rijden en op de (auto)snelweg diesel rijden. Maar ik kan me vergissen.
ja zijn er, je moet me maar ff op mijn woord geloven dan want heb ze wel gezien.quote:Op zondag 5 mei 2019 17:45 schreef Klepper272 het volgende:
http://www.emoss.nl/elekt(...)trische-vrachtwagen/
Er schijnt wel iets te zijn wat er op lijkt, maar dat is meer voor stads distrubitie.
Laag bereik en weinig laadvermogen.
Ik heb het over een serieuze vrachtwagen.
Het laden, met name. Stel dat ze het straks voor elkaar krijgen om een accu in een kwartier volledig op te laden. Zover zijn we nog lang niet, maar we gaan er even van uit. Stel dat dan iedereen elektrisch rijdt: hoeveel oplaadpunten moet een tankstation naast een drukke snelweg dan hebben? 500? En stel dat ze dat voor elkaar zouden krijgen, wat voor megastroomvoorziening moet zo'n tankstation dan hebben? Minstens een paar eigen windmolens, want zoveel stroom is er bijna onmogelijk per kabel te krijgen.quote:Op zondag 5 mei 2019 17:31 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Welk nadeel heb je dan van elektrisch rijden? Je zou nu nog kunnen zeggen "range" maar die groeit ook met zo'n 17% per jaar. Lijkt me nauwelijks een probleem meer als je straks 900km op een volle accu kan rijden. Accu's met meer capaciteit lijkt me sowieso nutteloos ivm rusttijden, etc.
Dat is dus idd precies het probleem. En dat is bij lange na nog niet opgelost.quote:Op zondag 5 mei 2019 17:46 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Het laden, met name. Stel dat ze het straks voor elkaar krijgen om een accu in een kwartier volledig op te laden. Zover zijn we nog lang niet, maar we gaan er even van uit. Stel dat dan iedereen elektrisch rijdt: hoeveel oplaadpunten moet een tankstation naast een drukke snelweg dan hebben? 500? En stel dat ze dat voor elkaar zouden krijgen, wat voor megastroomvoorziening moet zo'n tankstation dan hebben? Minstens een paar eigen windmolens, want zoveel stroom is er bijna onmogelijk per kabel te krijgen.
quote:Op zondag 5 mei 2019 17:46 schreef kree het volgende:
[..]
ja zijn er, je moet me maar ff op mijn woord geloven dan want heb ze wel gezien.
Nou, nooit zelfs, zou ik zeggen. Zeker als die dreiging van de waterstofrevolutie nu al in de lucht hangt.quote:Op zondag 5 mei 2019 17:48 schreef kree het volgende:
[..]
Dat is dus idd precies het probleem. En dat is bij lange na nog niet opgelost.
De productie wel. Het netwerk niet. En dat gaat ook niet gebeuren in een paar maandjes.
ja maar dat zei ik ook, als ze een standaard route hebben met waar ze precies weten hoeveel km ongeveer. dan is het geen probleem want die dingen staan de halve nacht op het distributie centrum. Tijd genoeg om te laden dus. Maar nee je komt er niet mee van NL naar zuidfrankrijk.quote:Op zondag 5 mei 2019 17:53 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
https://www.vdlgroep.com/(...)sche-truck-aan-jumbo
Nog niet op de markt dus, gewoon een pilot.
En maar een bereik van100km, laden duurt anderhalf uur.
De overgrote meerderheid van de mensen rijdt 37 kilometer per dag, gemiddeld.quote:Op zondag 5 mei 2019 17:46 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Het laden, met name. Stel dat ze het straks voor elkaar krijgen om een accu in een kwartier volledig op te laden. Zover zijn we nog lang niet, maar we gaan er even van uit. Stel dat dan iedereen elektrisch rijdt: hoeveel oplaadpunten moet een tankstation naast een drukke snelweg dan hebben? 500? En stel dat ze dat voor elkaar zouden krijgen, wat voor megastroomvoorziening moet zo'n tankstation dan hebben? Minstens een paar eigen windmolens, want zoveel stroom is er bijna onmogelijk per kabel te krijgen.
Ben het met jou eens welquote:Op zondag 5 mei 2019 17:56 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
De overgrote meerderheid van de mensen rijdt 37 kilometer per dag, gemiddeld.
Uiteraard zitten daar dagen bij van 0km, dagen bij van 6km naar de supermarkt, dagen van 400km naar familie en dagen van 44km naar het werk en terug.
Maar... gemiddeld 37 kilometer per dag... ofwel... 7,4kWh aan stroom per dag...
Onderweg laden is met een accu waar je 500km (of straks zelfs 900) op kan rijden dus eigenlijk nooit nodig. Je kan namelijk iedere dag met een volle accu uit je straat vertrekken, je kan met een volle accu vanaf je werk vertrekken, etc.
Dus nee, je hebt geen 500 laadplekken nodig.
"Ja maar er zijn ook mensen die 1000km per dag rijden"...
Klopt, maar dat zijn niet de gemiddelden, die mensen staan wat vaker bij een supercharger.
Gemiddeld zal er in een straat 7,4kWh per auto per dag bijgeladen moeten worden, dus 11kW laadstroom zal niet voor iedereen altijd nodig zijn.quote:Op zondag 5 mei 2019 17:53 schreef kree het volgende:
Ik ben in het verleden nog wel eens bij Tennet geweest. Maar mss heb je ze wel eens gezien.
Hoogspanningsmasten richting Den Haag. Nou even uit mijn hoofd want weet het niet precies meer want al jaren en jaren terug. Maar ze gooien die spanning ook omhoog. dacht 380kv net.
Maar dan ben je er nog lang niet want je hebt gelijk als je zegt dat het no way mogenlijk is dat een complete straat ff allemaal zijn auto gaat laden op 11kw.
Dus had al eerder gezegd, smart laden is daar een oplossing voor. En het idee is er en werkt ook. Maar het is echt nog niet ver genoeg dat we nu als heel nl kunnen zeggen we gaan allemaal ff elektrisch laden.
Dat snap ik ja. Maar al die mensen die dan wél langer onderweg zijn?quote:Op zondag 5 mei 2019 17:56 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
De overgrote meerderheid van de mensen rijdt 37 kilometer per dag, gemiddeld.
Uiteraard zitten daar dagen bij van 0km, dagen bij van 6km naar de supermarkt, dagen van 400km naar familie en dagen van 44km naar het werk en terug.
Maar... gemiddeld 37 kilometer per dag... ofwel... 7,4kWh aan stroom per dag...
Onderweg laden is met een accu waar je 500km (of straks zelfs 900) op kan rijden dus eigenlijk nooit nodig. Je kan namelijk iedere dag met een volle accu uit je straat vertrekken, je kan met een volle accu vanaf je werk vertrekken, etc.
Dus nee, je hebt geen 500 laadplekken nodig.
"Ja maar er zijn ook mensen die 1000km per dag rijden"...
Klopt, maar dat zijn niet de gemiddelden, die mensen staan wat vaker bij een supercharger.
De overgrote meerderheid is dus veel beter uit met een stekkerhybride indien deze juist gebruikt worden.quote:Op zondag 5 mei 2019 17:56 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
De overgrote meerderheid van de mensen rijdt 37 kilometer per dag, gemiddeld.
Uiteraard zitten daar dagen bij van 0km, dagen bij van 6km naar de supermarkt, dagen van 400km naar familie en dagen van 44km naar het werk en terug.
Maar... gemiddeld 37 kilometer per dag... ofwel... 7,4kWh aan stroom per dag...
Onderweg laden is met een accu waar je 500km (of straks zelfs 900) op kan rijden dus eigenlijk nooit nodig. Je kan namelijk iedere dag met een volle accu uit je straat vertrekken, je kan met een volle accu vanaf je werk vertrekken, etc.
Dus nee, je hebt geen 500 laadplekken nodig.
"Ja maar er zijn ook mensen die 1000km per dag rijden"...
Klopt, maar dat zijn niet de gemiddelden, die mensen staan wat vaker bij een supercharger.
Zeker. Had dat geld gebruikt om, weet ik veel, ambtenaren aan de hybrides te krijgen. Dan had het tenminste milieuwinst opgeleverd.quote:Op zondag 5 mei 2019 18:00 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
De overgrote meerderheid is dus veel beter uit met een stekkerhybride indien deze juist gebruikt worden.
Maar er is enorm misbruik van gemaakt alleen vanwege de lage bijtelling en verkoop aan de verkeerde doelgroep.
Het is er al, euhm ok ik moet niet teveel in details gaan denk. maar website noemen zal mij niet in de problemen brengen.quote:Op zondag 5 mei 2019 17:59 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Gemiddeld zal er in een straat 7,4kWh per auto per dag bijgeladen moeten worden, dus 11kW laadstroom zal niet voor iedereen altijd nodig zijn.
Communicerende laders zijn al genoemd, 5G wordt genoemd als de techniek om ze straks onderling te laten communiceren.
Wel echt supergave techniek. Jammer dat het nog een hele tijd duurt voor het zover is.quote:Op zondag 5 mei 2019 18:03 schreef kree het volgende:
[..]
Het is er al, euhm ok ik moet niet teveel in details gaan denk. maar website noemen zal mij niet in de problemen brengen.
https://www.lastmilesolutions.com/nl/
Die maakt de microcontroller modules die dus continu in verbinding staan. Gewoon met een simkaart en ok vanaf daar is het simpel regelsom op de servers die elke auto wat meer of minder stroom kunnen geven
Zoals ik zei: die staan wat vaker te laden dan mensen die de accu niet leegmaken op 1 dag.quote:Op zondag 5 mei 2019 17:59 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dat snap ik ja. Maar al die mensen die dan wél langer onderweg zijn?
Gemiddelden vertekenen aan 1 kant natuurlijk altijd wel.quote:Ik weet het trouwens echt niet hoor. Gemiddeldes vertekenen altijd en ik heb geen idee van het aantal mensen dat op piekmomenten lange afstanden rijdt.
Ja sowieso de techniek is er al hoor. In elk laadpunt zitten kwh meters en die geven het per seconde door.quote:Op zondag 5 mei 2019 18:06 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Wel echt supergave techniek. Jammer dat het nog een hele tijd duurt voor het zover is.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |