abonnement Unibet Coolblue
pi_186633893
Liander heeft nu al transportbeperkingen van elektricteit in diverse gebieden.

https://www.liander.nl/gr(...)stroomnet/?ref=19749

quote:
Netaanpassingen

Waar de druk op het netwerk toeneemt, zijn wij druk bezig om het energienet uit te breiden. Bijvoorbeeld door extra elektriciteitverdeelstations te bouwen. Een proces dat vaak jaren duurt. Niet alleen door de bouw zelf, maar ook omdat bezwaar- en beroepsprocedures voor vertraging zorgen. Een flinke uitdaging dus om vraag en aanbod goed op elkaar af te stemmen.
Hoorde van een deskundige op BNR pas dat het wel 10jaar kan duren voordat een elektriciteitsverdeelstation er eindelijk staat.
Dus wil je de transitie een beetje tegenwerken dan gewoon eindeloos procederen >:)
pi_186633941
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 17:01 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Topsnelheid is 45 km/u ;)
Het probleem is dat (o.a. jij) het allemaal bij hetzelfde wil houden maar dan elektrisch. En dat kan niet als je kunt rekenen en geen bord voor je kop hebt. :) Die 45 km auto is een veel betere optie. We moeten eigenlijk naar ligfiets-achtige modellen. Maar men wil blijkbaar gewoon 2000+ kilo blijven rijden. De wal zal het schip hier wel keren. Net zoals de Tesla S zal dat enkel voor de bovenlaag beschikbaar zijn. Ik vind dat je altijd teveel vanuit jouw eigen financiële situatie reageert en het daarom allemaal wel toppie vindt. Jij hebt het goed voor elkaar, verhuurt en-passant nog even een huisje. Je bent een uitzondering, voor het gros en de bulk is dat allemaal niet weggelegd. Voor hen wordt het enkel slechter en tevens veel duurder.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_186634014
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 18:39 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik kan die informatie overigens niet vinden. Heb je daar een linkje van? Hoe groot is de capaciteit van die accu? Wel interessant.
https://en.wikipedia.org/wiki/Audi_A7_sportback_h-tron
Volgens mij iets van 6-7 kWh. Vergelijkbaar met wat een benzine plug-in hybride heeft. Een Hyundai Nexo heeft bijvoorbeeld maar 1,56 kWh.
Edit: de E-tron heeft 8,8 kWh, dus ik neem aan de H-tron ook. Daarvan is 7 kWh bruikbaar.
pi_186634028
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 19:01 schreef kree het volgende:
iets meer detail

[ link | afbeelding ]

Het is afgezekerd door de netbeheerder al in die elektrahuisjes. 32 max meestal lokaal in dat punt

Notice die gele stikker, waarom die. Nou simpel omdat sommige mensen op 1 fase laden ipv 3
Ga hier graag trouwens op vragen over in. Maar dan hoor ik het wel. :)
Do what you love, love what you do!
pi_186634063
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 17:45 schreef Klepper272 het volgende:
http://www.emoss.nl/elekt(...)trische-vrachtwagen/

Er schijnt wel iets te zijn wat er op lijkt, maar dat is meer voor stads distrubitie.
Laag bereik en weinig laadvermogen.

Ik heb het over een serieuze vrachtwagen.
Heineken bezorgt in Amsterdam met e-trucks. Dat zijn die 12 tonners, 6-7m lang.

Trekt verdomt hard op met 50 fusten achterin.
.
pi_186634075
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 19:07 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Het probleem is dat (o.a. jij) het allemaal bij hetzelfde wil houden maar dan elektrisch. En dat kan niet als je kunt rekenen en geen bord voor je kop hebt. :) Die 45 km auto is een veel betere optie. We moeten eigenlijk naar ligfiets-achtige modellen. Maar men wil blijkbaar gewoon 2000+ kilo blijven rijden. De wal zal het schip hier wel keren. Net zoals de Tesla S zal dat enkel voor de bovenlaag beschikbaar zijn. Ik vind dat je altijd teveel vanuit jouw eigen financiële situatie reageert en het daarom allemaal wel toppie vindt. Jij hebt het goed voor elkaar, verhuurt en-passant nog even een huisje. Je bent een uitzondering, voor het gros en de bulk is dat allemaal niet weggelegd. Voor hen wordt het enkel slechter en tevens veel duurder.
Ach, de Renault Twizzy kan ook gewoon 80km/u.
En de Renault Zoe kan ik ook nog wel enige sympathie voor opbrengen, itt het gedrocht van een Tesla Model X of S.
Wat een verspilling van geld en energie, die rij je alleen maar voor de centen ipv het milieu.
pi_186634098
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 19:07 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Het probleem is dat (o.a. jij) het allemaal bij hetzelfde wil houden maar dan elektrisch. En dat kan niet als je kunt rekenen en geen bord voor je kop hebt. :) Die 45 km auto is een veel betere optie. We moeten eigenlijk naar ligfiets-achtige modellen. Maar men wil blijkbaar gewoon 2000+ kilo blijven rijden. De wal zal het schip hier wel keren. Net zoals de Tesla S zal dat enkel voor de bovenlaag beschikbaar zijn.
Voor steden zijn die kleine auto's vast een oplossing. Maar als ik van Drachten naar Westerbork moet dan is zo'n 45km/u wagentje met 4 personen wel wat krap.

quote:
Ik vind dat je altijd teveel vanuit jouw eigen financiële situatie reageert en het daarom allemaal wel toppie vindt. Jij hebt het goed voor elkaar, verhuurt en-passant nog even een huisje. Je bent een uitzondering, voor het gros en de bulk is dat allemaal niet weggelegd. Voor hen wordt het enkel slechter en tevens veel duurder.
De discussie over aanschafprijs is in dit topic niet gevoerd volgens mij. Het is puur over wat technisch een betere oplossing is. Dat mensen niet zomaar een nieuwe auto kunnen kopen is mij meer dan duidelijk. Zelf rij ik momenteel een Volvo V50 uit 2006, niet heel bijzonder lijkt me. Maar ik volg de ontwikkelingen wel, ik vind het reuze interessant en wil zeker een EV kopen zodra de modellen met een >400km range onder de ¤30.000 zakken.

En dat ik een woning aan m'n moeder verhuur betekent dat ik het geld niet heb vergooid aan een nieuwe Audi A8 of Volvo V90 maar heb gestopt in het aflossen van die woning ;)

10 jaar geleden stond ik in de supermarkt ook wel eens met de vingers gekruist bij het pinnen van m'n boodschappen, toevallig heb ik wat geluk (of wijsheid) gehad met m'n keuzes en ik vind het jammer dat je me daarop aanspreekt. Het vervuilt de discussie, alsof je ineens geen mening meer mag hebben over onderwerpen als het je financieel voor de wind is gegaan.
pi_186634109
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 19:13 schreef Klepper272 het volgende:
Wat een verspilling van geld en energie, die rij je alleen maar voor de centen ipv het milieu.
Zeer juist. Maar toegeven doen de berijders van die dingen dat nooit. Het is een elitesport waar de bulk van de mensheid die zo'n ding niet hebben voor opdraaien.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_186634133
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 19:14 schreef MaGNeT het volgende:
Maar als ik van Drachten naar Westerbork moet
Dat "moet" is heel fout. Je moet niks. Het lijkt een soort natuurwet te zijn voor jou dat je je alsmaar van A naar B "moet" begeven. Kan dat nou niet anders? :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_186634163
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 19:16 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Dat "moet" is heel fout. Je moet niks. Het lijkt een soort natuurwet te zijn voor jou dat je je alsmaar van A naar B "moet" begeven. Kan dat nou niet anders? :)
Wel als ik m'n moeder wil helpen met het doen van boodschappen of als ze naar het ziekenhuis in Hoogeveen of Assen "moet". Sommige dingen "moeten".
En soms "moet" ik naar een opdracht in Sneek, Harlingen of Groningen omdat ik nu eenmaal ook wel eens klanten heb als ZZP fotograaf / filmer.

Dus ja, ik "moet" wel eens ergens heen en dat kan niet altijd op m'n fiets of met een 45km/u wagentje.

Ik weet hoe jouw kijk is op dingen, dat we zouden moeten minderen , etc.
Deels sluit ik me daarbij aan, deels weet ik dat je met mensen te maken hebt en je mentaliteit niet zo makkelijk kan veranderen.
pi_186634226
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 19:17 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Wel als ik m'n moeder wil helpen met het doen van boodschappen of als ze naar het ziekenhuis in Hoogeveen of Assen "moet". Sommige dingen "moeten".
Dat kan gewoon ook in zo'n klein wagentje. Maar dat wil je niet. Het moet perse 2000+ kilo zijn om samen 140 kilo te vervoeren. Dat is toch ongelofelijk inefficiënt?

Ik weet dit omdat de bulk van de fanboys wel een "echte" wagen eisen en geen skelter zoals ze dat noemen. Daar gaat het mis qua perceptie.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_186634265
quote:
1s.gif Op zondag 5 mei 2019 19:12 schreef Fer het volgende:

[..]

Heineken bezorgt in Amsterdam met e-trucks. Dat zijn die 12 tonners, 6-7m lang.

Trekt verdomt hard op met 50 fusten achterin.
Yepp, stadsdistributie. Misschien een bereik van 100km.
Kunnen die 12 ton laden of is dat maximaal totaal gewicht ?

Een serieuze vrachtwagen heeft een totaal gewicht van 50 ton en een bereik van meer dan 100km.
Geen idee eigenlijk maar ik vermoed echt wel minimaal 500km zonder te tanken en binnen 5 minuten weer vol.
pi_186634389
jullie onderschatten het wel hoor wat er mogelijk is elektrisch?

Ok het bereik dat is een puntje. maar 9 van de 10 vrachtwagens hoeven geen 100+ km te rijden in distributie.
Do what you love, love what you do!
pi_186634425
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 19:19 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Dat kan gewoon ook in zo'n klein wagentje. Maar dat wil je niet. Het moet perse 2000+ kilo zijn om samen 140 kilo te vervoeren. Dat is toch ongelofelijk inefficiënt?

Ik weet dit omdat de bulk van de fanboys wel een "echte" wagen eisen en geen skelter zoals ze dat noemen. Daar gaat het mis qua perceptie.
Zie aanvulling.

En ja, we doen heel veel té veel. Vrachtwagens rijden vooral omdat we veel spullen willen. En veel spullen komen van ver, dus is de CO2 footprint van sommige producten gigantisch.

Allemaal waar.

Maar je verandert de mentaliteit niet zo snel.

En nee, ik ga niet in een 45km/u wagentje van Drachten naar Westerbork of naar Sneek, Harlingen en Groningen. Denk ook niet dat ik m'n klanten 2 tot 3x zoveel reistijd kan gaan rekenen, dan haken ze wel af.

Nu ben ik momenteel ook nog eens aan het klussen, dus regelmatig naar de bouwmarkt of naar het stort met m'n aanhanger achter de auto.
pi_186634465
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 19:25 schreef kree het volgende:
jullie onderschatten het wel hoor wat er mogelijk is elektrisch?

Ok het bereik dat is een puntje. maar 9 van de 10 vrachtwagens hoeven geen 100+ km te rijden in distributie.
Nee klopt, Elon Musk gaf al aan dat zelfs in de USA de ritten vaak maar kort zijn en dat een vrachtwagen die 600 mile kan rijden op een accu meer dan genoeg is, zeker als je bij distributiecentra kan bijladen.

Qua rijtijdenwetgeving zit je dan al ruim over je uren ivm verplichte pauzes.

En lokale distributie gaat natuurlijk om nog kortere ritten.
pi_186634558
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 19:27 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Nee klopt, Elon Musk gaf al aan dat zelfs in de USA de ritten vaak maar kort zijn en dat een vrachtwagen die 600 mile kan rijden op een accu meer dan genoeg is, zeker als je bij distributiecentra kan bijladen.

Qua rijtijdenwetgeving zit je dan al ruim over je uren ivm verplichte pauzes.

En lokale distributie gaat natuurlijk om nog kortere ritten.
Ja daarom dus dat ik oplaadpunten heb neergezet bij DHL AH nog wat anderen met vrachtwagens etc.

Ik vertel echt geen lul verhaaltje nl. Tis de realiteit al. Maargoed niet iedereen snapt dat nu :P
Do what you love, love what you do!
pi_186634585
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 19:25 schreef kree het volgende:
jullie onderschatten het wel hoor wat er mogelijk is elektrisch?

Ok het bereik dat is een puntje. maar 9 van de 10 vrachtwagens hoeven geen 100+ km te rijden in distributie.
Je zal de distributie centra toch moeten bevoorraden, dus 9 op de 10 is onwaarschijnlijk.
pi_186634600
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 19:30 schreef kree het volgende:

[..]

Ja daarom dus dat ik oplaadpunten heb neergezet bij DHL AH nog wat anderen met vrachtwagens etc.

Ik vertel echt geen lul verhaaltje nl. Tis de realiteit al. Maargoed niet iedereen snapt dat nu :P
Lijkt me duidelijk, bij de bekendmaking van de Tesla Semi heb ik volgens mij al eens gezegd dat laden bij distributiecentra (daar staan ze vaak wel een uur stil) een prima oplossing is.
pi_186634655
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 19:26 schreef MaGNeT het volgende:
En nee, ik ga niet in een 45km/u wagentje van Drachten naar Westerbork of naar Sneek, Harlingen en Groningen. Denk ook niet dat ik m'n klanten 2 tot 3x zoveel reistijd kan gaan rekenen, dan haken ze wel af.
Het probleem is die gigantische vervoerbehoefte. We doen dat enkel omdat dat kan. Of kon eigenlijk. De perceptie moet anders. Dat dat dus voortaan niet meer kan. Of zeer zuinig. Ik vind jou altijd wel redelijk maar je zit vast in je bubble dat het net zo moet als nu maar dan elektrisch en dat kan niet. Voor jou als particulier w.s. wel maar voor het gros niet.

Ik zie meer in oplossingen om van die miljarden zinloze kilometers per jaar af te komen. Dat lijkt me een stuk eenvoudiger dan waar jij aan denkt. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_186634657
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 19:30 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Je zal de distributie centra toch moeten bevoorraden, dus 9 op de 10 is onwaarschijnlijk.
Je begrijpt me verkeerd, ik zeg niet dat 9 op 10 nu kan.

Wat ik bedoel is dat die 9 niet meer als 100km rijden en dat kan prima elektrisch ;)
Do what you love, love what you do!
pi_186634664
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 19:30 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Je zal de distributie centra toch moeten bevoorraden, dus 9 op de 10 is onwaarschijnlijk.
De elektrische vrachtwagens worden momenteel vooral ingezet om in bewoond gebied te bevoorraden. Langere ritten over snelwegen zullen voorlopig nog wel met diesels uitgevoerd worden.

Maar de Tesla Semi komt met een paar jaar ook aan en de concurrentie zit (hopelijk) ook niet stil. Volvo sowieso, ook met de autonome Volvo Vera:

pi_186634679
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 19:27 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Nee klopt, Elon Musk gaf al aan dat zelfs in de USA de ritten vaak maar kort zijn en dat een vrachtwagen die 600 mile kan rijden op een accu meer dan genoeg is, zeker als je bij distributiecentra kan bijladen.

Qua rijtijdenwetgeving zit je dan al ruim over je uren ivm verplichte pauzes.

En lokale distributie gaat natuurlijk om nog kortere ritten.
Elon Musk heeft met Tesla wel meer beloofd.
Die vrachtwagen is er (nog) niet en hij durft ook niet het laadvermogen te noemen.
pi_186634768
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 19:33 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Elon Musk heeft met Tesla wel meer beloofd.
Die vrachtwagen is er (nog) niet en hij durft ook niet het laadvermogen te noemen.
Musk beloofde o.a. de Model S, 3, X, Y en de Roadster en die zijn er (hoe sexy) gekomen.
Hij beloofde raketten om het ISS... en die zijn er gekomen...
Hij beloofde een grondboor waarmee je razendsnel tunnels kan boren... en... ook die is er gekomen...
pi_186634826
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 19:35 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Tesla beloofde o.a. de Model S, 3, X, Y en de Roadster en die zijn er (hoe sexy) gekomen.
Niet binnen de opgegeven tijd igg.
pi_186634841
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 19:36 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Niet binnen de opgegeven tijd igg.
Dat is nog weer wat anders, daar maak ik ook wel eens een grap over ;) Bij Musk moet je er altijd 1 tot 2 jaar bijtellen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')