De reviews zijn positief, bereik is goed.quote:Op zondag 5 mei 2019 16:49 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Yepp, die bestaan echt.
Hyunda en Kia zie ik niks in , die lopen jaren en jaren achter op Tesla
Ja, op die momenten wel. En als er geen overschot is, is het weer duur omdat het verlies erg hoog is.quote:Op zondag 5 mei 2019 16:49 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat je op die momenten waterstof goedkoop kan produceren..
heb ik ook al een aantal maal gepost.
Aha, dan zal het voor Toyata ook geen probleem zijn om een EV op de weg te zetten als de tijd rijp is.quote:Op zondag 5 mei 2019 16:49 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
De reviews zijn positief, bereik is goed.
Misschien niet, voorlopig heeft Toyota dit:quote:Op zondag 5 mei 2019 16:52 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Aha, dan zal het voor Toyata ook geen probleem zijn om een EV op de weg te zetten als de tijd rijp is.
Kolen en bruinkool gaan weg, Doel en Tihange gaan ook weg. De prijs van gas zal omhoog gaan. Dan die zonne en windstroom, zodra we een serieus aandeel krijgen, zal ook hier zo’n mooie Tesla centrale nodig zijn.quote:Op zondag 5 mei 2019 16:32 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Het is vooral kolen / bruinkool wat zo goedkoop is (~4,5 cent per kWh).
Gas-, wind- en zonnestroom zit netto redelijk dicht bij elkaar tegenwoordig, zo'n 6 tot 9 cent per kWh. Het is vooral de energiebelasting en BTW die het écht duur maakt.
In Nederland staan er momenteel gascentrales uitgeschakeld (!) omdat ze niet kunnen concurreren tegen kolen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt..
Die bovenste, dat is de meest effciëntequote:Op zondag 5 mei 2019 16:55 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Misschien niet, voorlopig heeft Toyota dit:
[ afbeelding ]
En Hyundai dit:
[ afbeelding ]
Je gaat een dagje weg met de familie, welke kies je?
Je rijd elke dag alleen naar je werk, welke kies je ?quote:Op zondag 5 mei 2019 16:55 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Misschien niet, voorlopig heeft Toyota dit:
[ afbeelding ]
En Hyundai dit:
[ afbeelding ]
Je gaat een dagje weg met de familie, welke kies je?
quote:Op zondag 5 mei 2019 16:56 schreef Fer het volgende:
[..]
Kolen en bruinkool gaan weg, Doel en Tihange gaan ook weg. De prijs van gas zal omhoog gaan. Dan die zonne en windstroom, zodra we een serieus aandeel krijgen, zal ook hier zo’n mooie Tesla centrale nodig zijn.
Het netto resultaat is stroom die we uit de muur krijgen zal duurder worden, maar stroompieken bij de zonne en windparken zullen op op bepaalde momenten stroom gratis maken. Die gratis stroom zou je kunnen inzetten om waterstof te maken.Jaja, dat begrijp ik en het is nu 6x genoemd, ook door o.a. Pietverdriet.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar dan blijft het simpele punt dat je voor het omzetten van overcapaciteit aan stroom een installatie neer moet zetten die veel geld kost.
Hoeveel uren per jaar heb je overcapaciteit? Nu is dat 3 uren per week gemiddeld over het hele jaar genomen.
Hoeveel uren overcapaciteit heb je nodig om zo'n installatie terug te verdienen? Toch wel 2/3e van de tijd lijkt me, als je ook nog het verlies bij het maken van waterstof (20 tot 30%) wil opvangen.
Ga je dan windmolens bijzetten om meer overcapaciteit te hebben? Hoe gaan die hun investering terugverdienen als ze de stroom gratis moeten verkopen?
En wat doe je met die door elektrolyse verkregen waterstof? Maak je daar dan weer stroom van met eveneens 20 tot 30% verlies? Verkoop je het aan hoogovens of andere fabrieken?
Dat het technisch kan, wil niet zeggen dat het ooit economisch interessant wordt.
Daarom zie je voorlopig alleen maar kleinschalige pilots.
Dat omzetten van energie is idd het grootste nadeel aan waterstof.quote:Op zondag 5 mei 2019 16:50 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ja, op die momenten wel. En als er geen overschot is, is het weer duur omdat het verlies erg hoog is.
Dat heb ik al een aantal maal gepost. Gemiddeld gaat dat om 3 uren per week en ook bij 72 uren per week kan het niet uit om daar een fabriek voor neer te zetten die "overschotten" omzet in waterstof, al helemaal niet als je het verlies van 2x omzetten meerekent.
In dit geval was er een overschot omdat de wind hard genoeg waaide en de winter zacht was, zoals in het artikel genoemd is.
Naja, uiteindelijk heb ik me er toch weer toe laten verleiden om het over de opslag van energie te hebben terwijl het topic over auto's op waterstof gaat.quote:Op zondag 5 mei 2019 17:05 schreef kree het volgende:
[..]
Dat omzetten van energie is idd het grootste nadeel aan waterstof.
Het is natuurlijk veel slimmer als je elektrische energie hebt die rechtstreeks in een accu te stoppen als het eerst weer in een fabriek er wat anders voor moet maken.
Maaar er zitten echt aan beide manieren elektrisch/waterstof haken en ogen aan.
Voordelen/nadelen
Dus jij gaat gewoon met een auto op fossiele brandstof op pad ?quote:Op zondag 5 mei 2019 16:55 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Misschien niet, voorlopig heeft Toyota dit:
[ afbeelding ]
En Hyundai dit:
[ afbeelding ]
Je gaat een dagje weg met de familie, welke kies je?
Ik ben het met je eens, ik zie het ook niet gebeuren eigenlijk.quote:Op zondag 5 mei 2019 17:10 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Naja, uiteindelijk heb ik me er toch weer toe laten verleiden om het over de opslag van energie te hebben terwijl het topic over auto's op waterstof gaat.
Maar bij opslag in waterstof blijf je met het probleem zitten dat je het stroomnet er niet stabieler mee maakt. Je hebt niet de reactiesnelheid zoals zo'n accusysteem van Tesla (binnen 0,2 seconde kan dat park tot 159MW vermogen afstaan en het is schaalbaar).
Dus ja: ik zie wel wat in accu's om het stroomnet te stabiliseren.
En ja: ik zie wel wat in accu's voor auto's
Maar nee: ik zie niet veel in waterstof of accu's voor het langdurig opslaan van overcapaciteit aan energie, vooral ook omdat je er bijna geen verdienmodel aan kan hangen.
En nee: ik verwacht niet dat waterstofauto's ooit een serieus marktaandeel gaan krijgen.
Die infrastructuur zal er waarschijnlijk toch moeten komen voor vrachtverkeer, transport over water en eventueel in de toekomst voor vliegverkeer.quote:Op zondag 5 mei 2019 17:23 schreef kree het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens, ik zie het ook niet gebeuren eigenlijk.
Zeker niet omdat de markt nu al aardig ontwikkeld is met oplaadpunten.
De accu's zullen ook wel steeds beter worden en dan is dat toch handiger.
En ok waarom niet, deze discussie kan prima in dit topic omdat het ook beide concurrenten van elkaar zijn natuurlijk.
Denk niet dat elektrisch rijden een tussenoplossing is.quote:Op zondag 5 mei 2019 17:19 schreef Jigzoz het volgende:
Dat elektrische rijden is natuurlijk ook maar een tussenoplossing. Hopelijk zorgt het voor een voldoende snelle ontwikkeling van accu's zodat die in de toekomst de stroompieken efficiënt kunnen opvangen.
Ik heb begrepen dat met name de infrastructuur voor waterstof een belemmerende factor is, maar als de grote groep autofabrikanten ervoor gaat, dan kan het ineens heel snel gaan.
Wel tof. Niet de nadelen van elektrisch rijden, maar wel de voordelen. Ik heb er wel zin in.
Oh ja, dan post ik natuurlijk net de plaatje van de niet elektrische versiequote:Op zondag 5 mei 2019 17:19 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Dus jij gaat gewoon met een auto op fossiele brandstof op pad ?
[ afbeelding ]
Jij geeft ook helemaal niets om je CO2 footprint![]()
ja deels, vrachtverkeer rijd ook al elektrisch hoor.quote:Op zondag 5 mei 2019 17:26 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Die infrastructuur zal er waarschijnlijk toch moeten komen voor vrachtverkeer, transport over water en eventueel in de toekomst voor vliegverkeer.
Er is geen enkele serieuze elektrische vrachtwagen op de markt.quote:Op zondag 5 mei 2019 17:27 schreef kree het volgende:
[..]
ja deels, vrachtverkeer rijd ook al elektrisch hoor.
custom aangepast. Ze zijn er iig welquote:Op zondag 5 mei 2019 17:28 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Er is geen enkele serieuze elektrische vrachtwagen op de markt.
Welk nadeel heb je dan van elektrisch rijden? Je zou nu nog kunnen zeggen "range" maar die groeit ook met zo'n 17% per jaar. Lijkt me nauwelijks een probleem meer als je straks 900km op een volle accu kan rijden. Accu's met meer capaciteit lijkt me sowieso nutteloos ivm rusttijden, etc.quote:Op zondag 5 mei 2019 17:19 schreef Jigzoz het volgende:
Dat elektrische rijden is natuurlijk ook maar een tussenoplossing. Hopelijk zorgt het voor een voldoende snelle ontwikkeling van accu's zodat die in de toekomst de stroompieken efficiënt kunnen opvangen.
Ik heb begrepen dat met name de infrastructuur voor waterstof een belemmerende factor is, maar als de grote groep autofabrikanten ervoor gaat, dan kan het ineens heel snel gaan.
Wel tof. Niet de nadelen van elektrisch rijden, maar wel de voordelen. Ik heb er wel zin in.
Zou wel willen maar ik werkte voor oplaadpunten bedrijf en niet voor hoe ze dan die vrachtwagens en busjes aan hebben gepast. Dus heb die details niet.quote:Op zondag 5 mei 2019 17:31 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Nou , kom maar op met de foto's en specificaties dan..
quote:Op zondag 5 mei 2019 17:32 schreef kree het volgende:
[..]
Zou wel willen maar ik werkte voor oplaadpunten bedrijf en niet voor hoe ze dan die vrachtwagens en busjes aan hebben gepast. Dus heb die details niet.
Mijn verantwoording ging niet verder als het laadpaal gebeuren met kabel tot die vrachtwagen of busjes.
Maar het is er echt wel.
Ze zijn erquote:Op zondag 5 mei 2019 17:36 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Ik heb ze vroeger idd wel eens gezien..
Maar ik bedoel een serieuze vrachtwagen met bereik en laadvermogen.
Ik ben wel een heel klein beetje bekend met elektriciteit maar 9 fase ben ik nog niet bekend mee.quote:Op zondag 5 mei 2019 17:35 schreef kree het volgende:
Die vrachtwagens gaan ook niet met 1 kabel. maar 3x3 fasen opladen dus.
Zover ik weet heeft AH enkele plug-in hybride vrachtwagens die in stedelijk gebied elektrisch kunnen rijden en op de (auto)snelweg diesel rijden. Maar ik kan me vergissen.quote:Op zondag 5 mei 2019 17:39 schreef kree het volgende:
[..]
Ze zijn er
Ik heb de laadpunten geinstalleerd bij AH distributie en goed is van belang dat je dan de range weet natuurlijk. Heb ze zien staan en opladen. En wil nu zo graag een foto vinden die dat bewijst. Maar ik heb ze alleen van de laadpunten opzich denk omdat die hele vrachtwagens en hoe ze dat deden niet mijn werk was en ook geen reden om er foto's van te maken.
En dan heb ik het niet over dat kleine wagentje op jou foto, maar gewoon echt grote vrachtwagens.
Aansluiting richting die vrachtwagen zijn 3 aparte kabels met elk 3 fasen.quote:Op zondag 5 mei 2019 17:39 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Ik ben wel een heel klein beetje bekend met elektriciteit maar 9 fase ben ik nog niet bekend mee.
Misschien bedoel je gewoon een 3 fase aansluiting ?
En dat zal dan waarschijnlijk geen 3 × 25 A zijn.
ja officieel wellicht, maar het was toen nog pilot project in bedrijf. Dus denk niet dat ze er al echt publicaties over hebben. Maar er waren er daar een stuk of 10 laadpunten dus. Op hun distributiecentrum.quote:Op zondag 5 mei 2019 17:40 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Zover ik weet heeft AH enkele plug-in hybride vrachtwagens die in stedelijk gebied elektrisch kunnen rijden en op de (auto)snelweg diesel rijden. Maar ik kan me vergissen.
ja zijn er, je moet me maar ff op mijn woord geloven dan want heb ze wel gezien.quote:Op zondag 5 mei 2019 17:45 schreef Klepper272 het volgende:
http://www.emoss.nl/elekt(...)trische-vrachtwagen/
Er schijnt wel iets te zijn wat er op lijkt, maar dat is meer voor stads distrubitie.
Laag bereik en weinig laadvermogen.
Ik heb het over een serieuze vrachtwagen.
Het laden, met name. Stel dat ze het straks voor elkaar krijgen om een accu in een kwartier volledig op te laden. Zover zijn we nog lang niet, maar we gaan er even van uit. Stel dat dan iedereen elektrisch rijdt: hoeveel oplaadpunten moet een tankstation naast een drukke snelweg dan hebben? 500? En stel dat ze dat voor elkaar zouden krijgen, wat voor megastroomvoorziening moet zo'n tankstation dan hebben? Minstens een paar eigen windmolens, want zoveel stroom is er bijna onmogelijk per kabel te krijgen.quote:Op zondag 5 mei 2019 17:31 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Welk nadeel heb je dan van elektrisch rijden? Je zou nu nog kunnen zeggen "range" maar die groeit ook met zo'n 17% per jaar. Lijkt me nauwelijks een probleem meer als je straks 900km op een volle accu kan rijden. Accu's met meer capaciteit lijkt me sowieso nutteloos ivm rusttijden, etc.
Dat is dus idd precies het probleem. En dat is bij lange na nog niet opgelost.quote:Op zondag 5 mei 2019 17:46 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Het laden, met name. Stel dat ze het straks voor elkaar krijgen om een accu in een kwartier volledig op te laden. Zover zijn we nog lang niet, maar we gaan er even van uit. Stel dat dan iedereen elektrisch rijdt: hoeveel oplaadpunten moet een tankstation naast een drukke snelweg dan hebben? 500? En stel dat ze dat voor elkaar zouden krijgen, wat voor megastroomvoorziening moet zo'n tankstation dan hebben? Minstens een paar eigen windmolens, want zoveel stroom is er bijna onmogelijk per kabel te krijgen.
quote:Op zondag 5 mei 2019 17:46 schreef kree het volgende:
[..]
ja zijn er, je moet me maar ff op mijn woord geloven dan want heb ze wel gezien.
Nou, nooit zelfs, zou ik zeggen. Zeker als die dreiging van de waterstofrevolutie nu al in de lucht hangt.quote:Op zondag 5 mei 2019 17:48 schreef kree het volgende:
[..]
Dat is dus idd precies het probleem. En dat is bij lange na nog niet opgelost.
De productie wel. Het netwerk niet. En dat gaat ook niet gebeuren in een paar maandjes.
ja maar dat zei ik ook, als ze een standaard route hebben met waar ze precies weten hoeveel km ongeveer. dan is het geen probleem want die dingen staan de halve nacht op het distributie centrum. Tijd genoeg om te laden dus. Maar nee je komt er niet mee van NL naar zuidfrankrijk.quote:Op zondag 5 mei 2019 17:53 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
https://www.vdlgroep.com/(...)sche-truck-aan-jumbo
Nog niet op de markt dus, gewoon een pilot.
En maar een bereik van100km, laden duurt anderhalf uur.
De overgrote meerderheid van de mensen rijdt 37 kilometer per dag, gemiddeld.quote:Op zondag 5 mei 2019 17:46 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Het laden, met name. Stel dat ze het straks voor elkaar krijgen om een accu in een kwartier volledig op te laden. Zover zijn we nog lang niet, maar we gaan er even van uit. Stel dat dan iedereen elektrisch rijdt: hoeveel oplaadpunten moet een tankstation naast een drukke snelweg dan hebben? 500? En stel dat ze dat voor elkaar zouden krijgen, wat voor megastroomvoorziening moet zo'n tankstation dan hebben? Minstens een paar eigen windmolens, want zoveel stroom is er bijna onmogelijk per kabel te krijgen.
Ben het met jou eens welquote:Op zondag 5 mei 2019 17:56 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
De overgrote meerderheid van de mensen rijdt 37 kilometer per dag, gemiddeld.
Uiteraard zitten daar dagen bij van 0km, dagen bij van 6km naar de supermarkt, dagen van 400km naar familie en dagen van 44km naar het werk en terug.
Maar... gemiddeld 37 kilometer per dag... ofwel... 7,4kWh aan stroom per dag...
Onderweg laden is met een accu waar je 500km (of straks zelfs 900) op kan rijden dus eigenlijk nooit nodig. Je kan namelijk iedere dag met een volle accu uit je straat vertrekken, je kan met een volle accu vanaf je werk vertrekken, etc.
Dus nee, je hebt geen 500 laadplekken nodig.
"Ja maar er zijn ook mensen die 1000km per dag rijden"...
Klopt, maar dat zijn niet de gemiddelden, die mensen staan wat vaker bij een supercharger.
Gemiddeld zal er in een straat 7,4kWh per auto per dag bijgeladen moeten worden, dus 11kW laadstroom zal niet voor iedereen altijd nodig zijn.quote:Op zondag 5 mei 2019 17:53 schreef kree het volgende:
Ik ben in het verleden nog wel eens bij Tennet geweest. Maar mss heb je ze wel eens gezien.
Hoogspanningsmasten richting Den Haag. Nou even uit mijn hoofd want weet het niet precies meer want al jaren en jaren terug. Maar ze gooien die spanning ook omhoog. dacht 380kv net.
Maar dan ben je er nog lang niet want je hebt gelijk als je zegt dat het no way mogenlijk is dat een complete straat ff allemaal zijn auto gaat laden op 11kw.
Dus had al eerder gezegd, smart laden is daar een oplossing voor. En het idee is er en werkt ook. Maar het is echt nog niet ver genoeg dat we nu als heel nl kunnen zeggen we gaan allemaal ff elektrisch laden.
Dat snap ik ja. Maar al die mensen die dan wél langer onderweg zijn?quote:Op zondag 5 mei 2019 17:56 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
De overgrote meerderheid van de mensen rijdt 37 kilometer per dag, gemiddeld.
Uiteraard zitten daar dagen bij van 0km, dagen bij van 6km naar de supermarkt, dagen van 400km naar familie en dagen van 44km naar het werk en terug.
Maar... gemiddeld 37 kilometer per dag... ofwel... 7,4kWh aan stroom per dag...
Onderweg laden is met een accu waar je 500km (of straks zelfs 900) op kan rijden dus eigenlijk nooit nodig. Je kan namelijk iedere dag met een volle accu uit je straat vertrekken, je kan met een volle accu vanaf je werk vertrekken, etc.
Dus nee, je hebt geen 500 laadplekken nodig.
"Ja maar er zijn ook mensen die 1000km per dag rijden"...
Klopt, maar dat zijn niet de gemiddelden, die mensen staan wat vaker bij een supercharger.
De overgrote meerderheid is dus veel beter uit met een stekkerhybride indien deze juist gebruikt worden.quote:Op zondag 5 mei 2019 17:56 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
De overgrote meerderheid van de mensen rijdt 37 kilometer per dag, gemiddeld.
Uiteraard zitten daar dagen bij van 0km, dagen bij van 6km naar de supermarkt, dagen van 400km naar familie en dagen van 44km naar het werk en terug.
Maar... gemiddeld 37 kilometer per dag... ofwel... 7,4kWh aan stroom per dag...
Onderweg laden is met een accu waar je 500km (of straks zelfs 900) op kan rijden dus eigenlijk nooit nodig. Je kan namelijk iedere dag met een volle accu uit je straat vertrekken, je kan met een volle accu vanaf je werk vertrekken, etc.
Dus nee, je hebt geen 500 laadplekken nodig.
"Ja maar er zijn ook mensen die 1000km per dag rijden"...
Klopt, maar dat zijn niet de gemiddelden, die mensen staan wat vaker bij een supercharger.
Zeker. Had dat geld gebruikt om, weet ik veel, ambtenaren aan de hybrides te krijgen. Dan had het tenminste milieuwinst opgeleverd.quote:Op zondag 5 mei 2019 18:00 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
De overgrote meerderheid is dus veel beter uit met een stekkerhybride indien deze juist gebruikt worden.
Maar er is enorm misbruik van gemaakt alleen vanwege de lage bijtelling en verkoop aan de verkeerde doelgroep.
Het is er al, euhm ok ik moet niet teveel in details gaan denk. maar website noemen zal mij niet in de problemen brengen.quote:Op zondag 5 mei 2019 17:59 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Gemiddeld zal er in een straat 7,4kWh per auto per dag bijgeladen moeten worden, dus 11kW laadstroom zal niet voor iedereen altijd nodig zijn.
Communicerende laders zijn al genoemd, 5G wordt genoemd als de techniek om ze straks onderling te laten communiceren.
Wel echt supergave techniek. Jammer dat het nog een hele tijd duurt voor het zover is.quote:Op zondag 5 mei 2019 18:03 schreef kree het volgende:
[..]
Het is er al, euhm ok ik moet niet teveel in details gaan denk. maar website noemen zal mij niet in de problemen brengen.
https://www.lastmilesolutions.com/nl/
Die maakt de microcontroller modules die dus continu in verbinding staan. Gewoon met een simkaart en ok vanaf daar is het simpel regelsom op de servers die elke auto wat meer of minder stroom kunnen geven
Zoals ik zei: die staan wat vaker te laden dan mensen die de accu niet leegmaken op 1 dag.quote:Op zondag 5 mei 2019 17:59 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dat snap ik ja. Maar al die mensen die dan wél langer onderweg zijn?
Gemiddelden vertekenen aan 1 kant natuurlijk altijd wel.quote:Ik weet het trouwens echt niet hoor. Gemiddeldes vertekenen altijd en ik heb geen idee van het aantal mensen dat op piekmomenten lange afstanden rijdt.
Ja sowieso de techniek is er al hoor. In elk laadpunt zitten kwh meters en die geven het per seconde door.quote:Op zondag 5 mei 2019 18:06 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Wel echt supergave techniek. Jammer dat het nog een hele tijd duurt voor het zover is.
Ja, ik ben totaal niet representatief. Dit weekend reed ik bijna 700 kilometer, maar doorgaans haal ik de 20 nog niet eens.quote:Op zondag 5 mei 2019 18:06 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Zoals ik zei: die staan wat vaker te laden dan mensen die de accu niet leegmaken op 1 dag.
[..]
Gemiddelden vertekenen aan 1 kant natuurlijk altijd wel.
Maar kijk naar je eigen autogebruik.
Hoeveel keer per jaar rij je meer dan 200km?
Hoeveel keer per jaar rij je meer dan 500km?
Hoeveel keer per jaar rij je meer dan 1000km?
De gemiddelde autorit in Nederland (onderzoek ANWB in 2015) is 19 kilometer...
Denk dat dat een beetje het punt is ook wat het lastig maakt elektrisch te rijden.quote:Op zondag 5 mei 2019 18:09 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja, ik ben totaal niet representatief. Dit weekend reed ik bijna 700 kilometer, maar doorgaans haal ik de 20 nog niet eens.
Ik denk dan meer aan die dagen als zwarte zaterdag, als heel Nederland richting Frankrijk gaat. Hoe gaat dat dan?
Dat kan best spannend worden.quote:Op zondag 5 mei 2019 18:09 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja, ik ben totaal niet representatief. Dit weekend reed ik bijna 700 kilometer, maar doorgaans haal ik de 20 nog niet eens.
Ik denk dan meer aan die dagen als zwarte zaterdag, als heel Nederland richting Frankrijk gaat. Hoe gaat dat dan?
Ik heb de omvormers van m'n zonnepanelen van binnen gezien, sinds "switching" techniek z'n intreden heeft gedaan is het allemaal een stuk lichter, geen dikke trafo's meer.quote:Op zondag 5 mei 2019 18:22 schreef kree het volgende:
Hebben jullie trouwens een idee hoe zo'n laadpaal ervan binnen uitziet?
Tis onwijs niet zo heel spectaculair nl elektrisch gezien. Hahaha ik overweeg om een foto te plaatsen?
Nee het is veel simpeler paar relais en kwh meters en module voor communicatie. Nou wacht ik zal eens zoeken of ik een foto hebquote:Op zondag 5 mei 2019 18:24 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ik heb de omvormers van m'n zonnepanelen van binnen gezien, sinds "switching" techniek z'n intreden heeft gedaan is het allemaal een stuk lichter, geen dikke trafo's meer.
Zal bij laadpalen ook wel vergelijkbaar zijn.
Het probleem met waterstofauto's is kleiner dan bij gebruik van elektrische voertuigen, maar inderdaad aanzienlijke groter dan met benzine. Daarbij heeft juist Audi gekozen voor een hybride aandrijflijn, met een grotere accu dan andere merken die ook via een stekker geladen kan worden. Met een dergelijk ontwerp sta je bij normaal gebruik minder vaak bij het tankstation, waardoor de ontwikkeling van tankcapaciteit achter kan blijven.quote:Op zondag 5 mei 2019 18:18 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Dat kan best spannend worden.
Overigens heb je datzelfde probleem met waterstofauto's.
Een waterstoftankstation werkt namelijk met een voorraadtank én een druktank.
Je kan niet de hele voorraadtank op >700 bar houden aangezien de tank dan véél en véél te duur en zwaar wordt (kevlar versterkt).
Er wordt dus vanuit het voorraadvat met een compressor druk gezet op de veel kleinere druktank, die een capaciteit heeft voor x aantal auto's. Als die druktank leeg is, kan je niet tanken tot er weer >700 bar druk op staat.
Aangezien zo'n tankinstallatie een hele grote investering is, schaft een tankstation die dus ook aan voor gemiddelde situaties, niet voor die ene week in het jaar.
Ligt dat er ook niet vooral aan of de laders AC of DC moeten leveren? Bij AC kan het idd met wat relais.quote:Op zondag 5 mei 2019 18:25 schreef kree het volgende:
[..]
Nee het is veel simpeler paar relais en kwh meters en module voor communicatie. Nou wacht ik zal eens zoeken of ik een foto heb
Foto is AC, DC laders is heel ander verhaalquote:Op zondag 5 mei 2019 18:32 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ligt dat er ook niet vooral aan of de laders AC of DC moeten leveren? Bij AC kan het idd met wat relais.
Dat geldt natuurlijk wel als je als tankstation kiest voor zo'n type installatie.quote:Op zondag 5 mei 2019 18:26 schreef Benger het volgende:
[..]
Het probleem met waterstofauto's is kleiner dan bij gebruik van elektrische voertuigen, maar inderdaad aanzienlijke groter dan met benzine. Daarbij heeft juist Audi gekozen voor een hybride aandrijflijn, met een grotere accu dan andere merken die ook via een stekker geladen kan worden. Met een dergelijk ontwerp sta je bij normaal gebruik minder vaak bij het tankstation, waardoor de ontwikkeling van tankcapaciteit achter kan blijven.
Waterstof zal met name gebruikt worden voor vrachtwagens. Er wordt gesproken over tankstations met een capaciteit van 8 ton per dag. Dat zijn 80 Nikola trucks tanks per dag. (100 met nog wat restgas in de tank) Of 1600-2000 personenwagens per dag. Het op druk brengen van personenwagens is dan niet het probleem, want de compressor comprimeert dan in een minuut voldoende gas om een auto te vullen.
Zit niet veel boeiends in. Wel mooie toevoeging aan het topic!quote:Op zondag 5 mei 2019 18:31 schreef kree het volgende:
[ link | afbeelding ]
Stukje ervan is onderste deel.
Gaat met communicatie van de Kwh meters met modbus naar de module.
en ok er zit nog wat meer in en dat is lock en unlock naar de stekkers.
Nee dat klopt het is een stuk simpeler als wat iedereen denkt. zie nog ff edit btwquote:Op zondag 5 mei 2019 18:35 schreef julius123 het volgende:
[..]
Zit niet veel boeiends in. Wel mooie toevoeging aan het topic!
Ik kan die informatie overigens niet vinden. Heb je daar een linkje van? Hoe groot is de capaciteit van die accu? Wel interessant.quote:Op zondag 5 mei 2019 18:26 schreef Benger het volgende:
[..]
Daarbij heeft juist Audi gekozen voor een hybride aandrijflijn, met een grotere accu dan andere merken die ook via een stekker geladen kan worden. Met een dergelijk ontwerp sta je bij normaal gebruik minder vaak bij het tankstation, waardoor de ontwikkeling van tankcapaciteit achter kan blijven.
Interessante materie. Er wordt ook wel lekker dikke kabel gebruikt zie ik, even wat anders dan in m'n 3x25A meterkastjequote:Op zondag 5 mei 2019 18:41 schreef kree het volgende:
kan er nog wat meer over uitleggen wel. in die laadkabel zit een PP draad dat werkt met een weerstand en bepaalt de max stroom die door de kabel kan gaan,
Dan hebben we een CP draad en die werkt met PWM dus oftewel controller in laadpunt weet dan hoe en wat en stuurt dat door. Maar het is altijd de auto die bepaalt. Niet het laadpunt. Die levert gewoon het max wat er beschikbaar is. De auto beperkt die stroom op basis van PP en CP draadjes.
Ja maar dit is ook gewoon onwijs onbekend voor de leek.quote:Op zondag 5 mei 2019 18:46 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Interessante materie. Er wordt ook wel lekker dikke kabel gebruikt zie ik, even wat anders dan in m'n 3x25A meterkastje
Ik heb ook zo het vermoeden dat de hoofdaansluiting 3×100A is als ik het zo bekijk.quote:Op zondag 5 mei 2019 18:46 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Interessante materie. Er wordt ook wel lekker dikke kabel gebruikt zie ik, even wat anders dan in m'n 3x25A meterkastje
Nee joh tis wel iets hoger afgezekerd maar dit is een openbare op straat.quote:Op zondag 5 mei 2019 18:53 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Ik heb ook zo het vermoeden dat de hoofdaansluiting 3×100A is als ik het zo bekijk.
2×32A eindzekering is 64Aquote:Op zondag 5 mei 2019 18:57 schreef kree het volgende:
[..]
Nee joh tis wel iets hoger afgezekerd maar dit is een openbare op straat.
Wat de meeste dus zijn. Lol aansluitingen weghalen omdat ik er bij moest met punt tang om die draadjes er heel voor zichtig dan maar ff uit moest halen omdat ik erboven bij moest is ook wel voorgekomen. Met name dus omdat die verplicht op die eerste meter moesten is ook wel voorgekomen. Dat is een geregistreerde geijkte meter. Naja kun je netbeheerder af gaan wachten. Maar niet onwijze optie. Want dag verder. Maar ok euhm even kijken of ik een wat meer met detail foto heb van het geheel
Als je een tankstation hebt op een goede plek dat enkele tientallen vrachtwagens per dag kan aftanken, dan kun je ook heel veel personenwagens volgooien. Het knelpunt is mogelijk het aantal vulpunten voor personenwagens, omdat je op normale dagen voor hybride voertuigen minder vulpunten nodig hebt langs de snelweg. Je krijgt misschien een rij wachtenden, maar met tanks voor 5 kg waterstof ga je de tankinstallatie niet leeg trekken. Het aantal vulpunten zal normaal gesproken genoeg zijn voor een volle snelweg, want ook in de spits wil je niet dat er lange rijen ontstaan.quote:Op zondag 5 mei 2019 18:34 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Dat geldt natuurlijk wel als je als tankstation kiest voor zo'n type installatie.
Ik zei ook niet dat het niet mogelijk is.
Maar... economisch gezien... Het heeft weinig zin om 8 miljoen te investeren in een tankinstallatie terwijl je 360 dagen per jaar toe kan met een installatie van 1,2 miljoen.
En voor 8 miljoen kan je nogal wat laders voor elektrische auto's plaatsen
Bij benzine / diesel niet zo'n issue, je haalt x liters per minuut per pomp, is een auto weg, kan de volgende gelijk tanken.
Hoorde van een deskundige op BNR pas dat het wel 10jaar kan duren voordat een elektriciteitsverdeelstation er eindelijk staat.quote:Netaanpassingen
Waar de druk op het netwerk toeneemt, zijn wij druk bezig om het energienet uit te breiden. Bijvoorbeeld door extra elektriciteitverdeelstations te bouwen. Een proces dat vaak jaren duurt. Niet alleen door de bouw zelf, maar ook omdat bezwaar- en beroepsprocedures voor vertraging zorgen. Een flinke uitdaging dus om vraag en aanbod goed op elkaar af te stemmen.
Het probleem is dat (o.a. jij) het allemaal bij hetzelfde wil houden maar dan elektrisch. En dat kan niet als je kunt rekenen en geen bord voor je kop hebt.quote:
https://en.wikipedia.org/wiki/Audi_A7_sportback_h-tronquote:Op zondag 5 mei 2019 18:39 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ik kan die informatie overigens niet vinden. Heb je daar een linkje van? Hoe groot is de capaciteit van die accu? Wel interessant.
Ga hier graag trouwens op vragen over in. Maar dan hoor ik het wel.quote:Op zondag 5 mei 2019 19:01 schreef kree het volgende:
iets meer detail
[ link | afbeelding ]
Het is afgezekerd door de netbeheerder al in die elektrahuisjes. 32 max meestal lokaal in dat punt
Notice die gele stikker, waarom die. Nou simpel omdat sommige mensen op 1 fase laden ipv 3
Heineken bezorgt in Amsterdam met e-trucks. Dat zijn die 12 tonners, 6-7m lang.quote:Op zondag 5 mei 2019 17:45 schreef Klepper272 het volgende:
http://www.emoss.nl/elekt(...)trische-vrachtwagen/
Er schijnt wel iets te zijn wat er op lijkt, maar dat is meer voor stads distrubitie.
Laag bereik en weinig laadvermogen.
Ik heb het over een serieuze vrachtwagen.
Ach, de Renault Twizzy kan ook gewoon 80km/u.quote:Op zondag 5 mei 2019 19:07 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Het probleem is dat (o.a. jij) het allemaal bij hetzelfde wil houden maar dan elektrisch. En dat kan niet als je kunt rekenen en geen bord voor je kop hebt.Die 45 km auto is een veel betere optie. We moeten eigenlijk naar ligfiets-achtige modellen. Maar men wil blijkbaar gewoon 2000+ kilo blijven rijden. De wal zal het schip hier wel keren. Net zoals de Tesla S zal dat enkel voor de bovenlaag beschikbaar zijn. Ik vind dat je altijd teveel vanuit jouw eigen financiële situatie reageert en het daarom allemaal wel toppie vindt. Jij hebt het goed voor elkaar, verhuurt en-passant nog even een huisje. Je bent een uitzondering, voor het gros en de bulk is dat allemaal niet weggelegd. Voor hen wordt het enkel slechter en tevens veel duurder.
Voor steden zijn die kleine auto's vast een oplossing. Maar als ik van Drachten naar Westerbork moet dan is zo'n 45km/u wagentje met 4 personen wel wat krap.quote:Op zondag 5 mei 2019 19:07 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Het probleem is dat (o.a. jij) het allemaal bij hetzelfde wil houden maar dan elektrisch. En dat kan niet als je kunt rekenen en geen bord voor je kop hebt.Die 45 km auto is een veel betere optie. We moeten eigenlijk naar ligfiets-achtige modellen. Maar men wil blijkbaar gewoon 2000+ kilo blijven rijden. De wal zal het schip hier wel keren. Net zoals de Tesla S zal dat enkel voor de bovenlaag beschikbaar zijn.
De discussie over aanschafprijs is in dit topic niet gevoerd volgens mij. Het is puur over wat technisch een betere oplossing is. Dat mensen niet zomaar een nieuwe auto kunnen kopen is mij meer dan duidelijk. Zelf rij ik momenteel een Volvo V50 uit 2006, niet heel bijzonder lijkt me. Maar ik volg de ontwikkelingen wel, ik vind het reuze interessant en wil zeker een EV kopen zodra de modellen met een >400km range onder de ¤30.000 zakken.quote:Ik vind dat je altijd teveel vanuit jouw eigen financiële situatie reageert en het daarom allemaal wel toppie vindt. Jij hebt het goed voor elkaar, verhuurt en-passant nog even een huisje. Je bent een uitzondering, voor het gros en de bulk is dat allemaal niet weggelegd. Voor hen wordt het enkel slechter en tevens veel duurder.
Zeer juist. Maar toegeven doen de berijders van die dingen dat nooit. Het is een elitesport waar de bulk van de mensheid die zo'n ding niet hebben voor opdraaien.quote:Op zondag 5 mei 2019 19:13 schreef Klepper272 het volgende:
Wat een verspilling van geld en energie, die rij je alleen maar voor de centen ipv het milieu.
Dat "moet" is heel fout. Je moet niks. Het lijkt een soort natuurwet te zijn voor jou dat je je alsmaar van A naar B "moet" begeven. Kan dat nou niet anders?quote:Op zondag 5 mei 2019 19:14 schreef MaGNeT het volgende:
Maar als ik van Drachten naar Westerbork moet
Wel als ik m'n moeder wil helpen met het doen van boodschappen of als ze naar het ziekenhuis in Hoogeveen of Assen "moet". Sommige dingen "moeten".quote:Op zondag 5 mei 2019 19:16 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat "moet" is heel fout. Je moet niks. Het lijkt een soort natuurwet te zijn voor jou dat je je alsmaar van A naar B "moet" begeven. Kan dat nou niet anders?
Dat kan gewoon ook in zo'n klein wagentje. Maar dat wil je niet. Het moet perse 2000+ kilo zijn om samen 140 kilo te vervoeren. Dat is toch ongelofelijk inefficiënt?quote:Op zondag 5 mei 2019 19:17 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Wel als ik m'n moeder wil helpen met het doen van boodschappen of als ze naar het ziekenhuis in Hoogeveen of Assen "moet". Sommige dingen "moeten".
Yepp, stadsdistributie. Misschien een bereik van 100km.quote:Op zondag 5 mei 2019 19:12 schreef Fer het volgende:
[..]
Heineken bezorgt in Amsterdam met e-trucks. Dat zijn die 12 tonners, 6-7m lang.
Trekt verdomt hard op met 50 fusten achterin.
Zie aanvulling.quote:Op zondag 5 mei 2019 19:19 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat kan gewoon ook in zo'n klein wagentje. Maar dat wil je niet. Het moet perse 2000+ kilo zijn om samen 140 kilo te vervoeren. Dat is toch ongelofelijk inefficiënt?
Ik weet dit omdat de bulk van de fanboys wel een "echte" wagen eisen en geen skelter zoals ze dat noemen. Daar gaat het mis qua perceptie.
Nee klopt, Elon Musk gaf al aan dat zelfs in de USA de ritten vaak maar kort zijn en dat een vrachtwagen die 600 mile kan rijden op een accu meer dan genoeg is, zeker als je bij distributiecentra kan bijladen.quote:Op zondag 5 mei 2019 19:25 schreef kree het volgende:
jullie onderschatten het wel hoor wat er mogelijk is elektrisch?
Ok het bereik dat is een puntje. maar 9 van de 10 vrachtwagens hoeven geen 100+ km te rijden in distributie.
Ja daarom dus dat ik oplaadpunten heb neergezet bij DHL AH nog wat anderen met vrachtwagens etc.quote:Op zondag 5 mei 2019 19:27 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Nee klopt, Elon Musk gaf al aan dat zelfs in de USA de ritten vaak maar kort zijn en dat een vrachtwagen die 600 mile kan rijden op een accu meer dan genoeg is, zeker als je bij distributiecentra kan bijladen.
Qua rijtijdenwetgeving zit je dan al ruim over je uren ivm verplichte pauzes.
En lokale distributie gaat natuurlijk om nog kortere ritten.
Je zal de distributie centra toch moeten bevoorraden, dus 9 op de 10 is onwaarschijnlijk.quote:Op zondag 5 mei 2019 19:25 schreef kree het volgende:
jullie onderschatten het wel hoor wat er mogelijk is elektrisch?
Ok het bereik dat is een puntje. maar 9 van de 10 vrachtwagens hoeven geen 100+ km te rijden in distributie.
Lijkt me duidelijk, bij de bekendmaking van de Tesla Semi heb ik volgens mij al eens gezegd dat laden bij distributiecentra (daar staan ze vaak wel een uur stil) een prima oplossing is.quote:Op zondag 5 mei 2019 19:30 schreef kree het volgende:
[..]
Ja daarom dus dat ik oplaadpunten heb neergezet bij DHL AH nog wat anderen met vrachtwagens etc.
Ik vertel echt geen lul verhaaltje nl. Tis de realiteit al. Maargoed niet iedereen snapt dat nu
Het probleem is die gigantische vervoerbehoefte. We doen dat enkel omdat dat kan. Of kon eigenlijk. De perceptie moet anders. Dat dat dus voortaan niet meer kan. Of zeer zuinig. Ik vind jou altijd wel redelijk maar je zit vast in je bubble dat het net zo moet als nu maar dan elektrisch en dat kan niet. Voor jou als particulier w.s. wel maar voor het gros niet.quote:Op zondag 5 mei 2019 19:26 schreef MaGNeT het volgende:
En nee, ik ga niet in een 45km/u wagentje van Drachten naar Westerbork of naar Sneek, Harlingen en Groningen. Denk ook niet dat ik m'n klanten 2 tot 3x zoveel reistijd kan gaan rekenen, dan haken ze wel af.
Je begrijpt me verkeerd, ik zeg niet dat 9 op 10 nu kan.quote:Op zondag 5 mei 2019 19:30 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Je zal de distributie centra toch moeten bevoorraden, dus 9 op de 10 is onwaarschijnlijk.
De elektrische vrachtwagens worden momenteel vooral ingezet om in bewoond gebied te bevoorraden. Langere ritten over snelwegen zullen voorlopig nog wel met diesels uitgevoerd worden.quote:Op zondag 5 mei 2019 19:30 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Je zal de distributie centra toch moeten bevoorraden, dus 9 op de 10 is onwaarschijnlijk.
Elon Musk heeft met Tesla wel meer beloofd.quote:Op zondag 5 mei 2019 19:27 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Nee klopt, Elon Musk gaf al aan dat zelfs in de USA de ritten vaak maar kort zijn en dat een vrachtwagen die 600 mile kan rijden op een accu meer dan genoeg is, zeker als je bij distributiecentra kan bijladen.
Qua rijtijdenwetgeving zit je dan al ruim over je uren ivm verplichte pauzes.
En lokale distributie gaat natuurlijk om nog kortere ritten.
Musk beloofde o.a. de Model S, 3, X, Y en de Roadster en die zijn er (hoe sexy) gekomen.quote:Op zondag 5 mei 2019 19:33 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Elon Musk heeft met Tesla wel meer beloofd.
Die vrachtwagen is er (nog) niet en hij durft ook niet het laadvermogen te noemen.
Niet binnen de opgegeven tijd igg.quote:Op zondag 5 mei 2019 19:35 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Tesla beloofde o.a. de Model S, 3, X, Y en de Roadster en die zijn er (hoe sexy) gekomen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |