Zitten nogal wat haken en ogen aan verder. Kan hier wel verder over uitweiden, maar dit topic ging toch vooral over Audi en personenauto's, dus zal het hierbij laten. Persoonlijk denk ik dat zoiets dergelijks voor bepaalde types transport voorlopig nog niet rendabel zal zijn.quote:Op maandag 13 mei 2019 09:49 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Als je de complete actieradius van een dag aan boord hebt hoef je ook niet op een dag van 0 naar 100% te laden.
De verplichte rustpauzes blijven, dus die gehaktbal ook welquote:Op maandag 13 mei 2019 09:52 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Volgens mij gaat het bij de meeste mensen om de gedachte dat ze een half uur bij een tankstation moeten wachten. Wat ze als onmogelijk lang ervaren.
Tanken doe je op de parkeerplaats van het winkelcentrum als je boodschappen doet.
Of bij je werk of in je straat. Dat half uur wachten bij een tankstation is helemaal niet nodig.
Je vrachtauto tank je straks als je ligt slapen...
Als je wakker wordt kan je weer 800km rijden.
enige nadeel is wel dat je geen gehaktbal meer kan halen.
Als er een stopcontact is, kan je ladenquote:Op maandag 13 mei 2019 09:54 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Voor personenauto's is waterstof natuurlijk onzinnigTenzij je wellicht echt geen oplaadpaal in de buurt hebt en geen mogelijkheid hebt om vanuit huis te laden.
Ja ik stel me nu voor, als het elektrisch rijden meer gemeengoed is geworden, bijvoorbeeld een flatgebouw met beperkte parkeerplaatsen. Maar inderdaad, dat zijn uitzonderingen jaquote:Op maandag 13 mei 2019 10:01 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Als er een stopcontact is, kan je laden
Ik rij al 5 jaar Tesla, dus ik ben bekend met hoeveel tijd ik win (!) doordat ik nu laad ipv tank.quote:Op maandag 13 mei 2019 09:52 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Volgens mij gaat het bij de meeste mensen om de gedachte dat ze een half uur bij een tankstation moeten wachten. Wat ze als onmogelijk lang ervaren.
Tanken doe je op de parkeerplaats van het winkelcentrum als je boodschappen doet.
Of bij je werk of in je straat. Dat half uur wachten bij een tankstation is helemaal niet nodig.
Je vrachtauto tank je straks als je ligt slapen...
Als je wakker wordt kan je weer 800km rijden.
enige nadeel is wel dat je geen gehaktbal meer kan halen.
De energiedichtheid van waterstofgas is zo'n 33kWh per kilo dus dat is best hoog, 3x hoger dan benzine/diesel.quote:Op maandag 13 mei 2019 10:14 schreef Digi2 het volgende:
Zolang platina nodig blijf om brandstofcellen te vervaardigen zal waterstof niet op een succes uitdraaien dat grootschalig ingevoerd kan worden. De energiedichtheid van waterstofgas onder hoge druk is ook niet erg hoog terwijl die van batterijen steeds verder toeneemt evenals de laadsnelheid. Kans is groot dat de combinatie van lage energiedichtheid en efficientie van waterstof zelfs al zouden er op termijn platinavrije brandstofcellen beschikbaar komen totaal onrendabel blijkt t.o.v. batterij technologie die dan beschikbaar is.
Er zullen altijd situaties zijn waar parkeerruimte schaars is, met name in de steden. Maar op zich kan 1 laadpaal 2 tot 4 parkeerplekken bedienen, afhankelijk van de indeling en de capaciteit van de laadpaal.quote:Op maandag 13 mei 2019 10:02 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Ja ik stel me nu voor, als het elektrisch rijden meer gemeengoed is geworden, bijvoorbeeld een flatgebouw met beperkte parkeerplaatsen. Maar inderdaad, dat zijn uitzonderingen ja
Je hebt maar 63 gram per liter bij 700 bar volgens mij (90 mg/l *700) geeft 2 Kwh per liter bij 700 bar.quote:Op maandag 13 mei 2019 11:04 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
De energiedichtheid van waterstofgas is zo'n 33kWh per kilo dus dat is best hoog, 3x hoger dan benzine/diesel.
Alleen moet je het wel onder een druk van 700 bar brengen om het enigszins handig te kunnen vervoeren
Ben benieuwd, komt het in de praktijk vaak voor dat je echt ergens staat duimen te draaien terwijl de auto aan het laden is. Of kan je het met enige aanpassing in je schema goed combineren met andere aktiviteiten?quote:Op maandag 13 mei 2019 10:08 schreef VEM2012 het volgende:
Ik rij al 5 jaar Tesla, dus ik ben bekend met hoeveel tijd ik win (!) doordat ik nu laad ipv tank.
De hoeveelheid platinum is ongeveer het dubbele van wat je nodig hebt voor de katalysator van een benzineauto. Als de helft van de auto's overschakelt op brandstofcellen en de andere helft voor batterij-elektrisch gaat heb je dus sowieso geen probleem.quote:Op maandag 13 mei 2019 10:14 schreef Digi2 het volgende:
Zolang platina nodig blijf om brandstofcellen te vervaardigen zal waterstof niet op een succes uitdraaien dat grootschalig ingevoerd kan worden. De energiedichtheid van waterstofgas onder hoge druk is ook niet erg hoog terwijl die van batterijen steeds verder toeneemt evenals de laadsnelheid. Kans is groot dat de combinatie van lage energiedichtheid en efficientie van waterstof zelfs al zouden er op termijn platinavrije brandstofcellen beschikbaar komen totaal onrendabel blijkt t.o.v. batterij technologie die dan beschikbaar is.
Heb je hier een bron van?quote:Op maandag 13 mei 2019 14:13 schreef Benger het volgende:
[..]
De hoeveelheid platinum is ongeveer het dubbele van wat je nodig hebt voor de katalysator van een benzineauto.
Nog wel maar die van accus wordt steeds beter, daar valt nog veel te winnen en dan wordt het verschil steeds kleiner.quote:De energiedichtheid is juist het sterke punt ten opzichte van accu's.
In deze link gaat het om evenveel als een katalysator voor een dieselmotor, maar het artikel waar het werd vergeleken met benzinekatalysatoren kan ik zo snel niet vinden.quote:Op maandag 13 mei 2019 14:27 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Heb je hier een bron van?
[..]
Nog wel maar die van accus wordt steeds beter, daar valt nog veel te winnen en dan wordt het verschil steeds kleiner.
1,4kWh per liter bij 700 bar zag ik in andere bronnen.quote:Op maandag 13 mei 2019 12:09 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Je hebt maar 63 gram per liter bij 700 bar volgens mij (90 mg/l *700) geeft 2 Kwh per liter bij 700 bar.
Is al behandeld in vorige deel:quote:Op maandag 13 mei 2019 15:45 schreef Benger het volgende:
[..]
In deze link gaat het om evenveel als een katalysator voor een dieselmotor, maar het artikel waar het werd vergeleken met benzinekatalysatoren kan ik zo snel niet vinden.
Toevallig een bron van vandaag waar ze het over 7 vs 30-60 gram hebben maar in de toekomst naar 10 gram zouden gaan voor de Mirai.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 14:23 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Katalysator 1-2 gram
Brandstofcel 10 gram
Nee, eigenlijk niet. Op langere afstanden plan ik vaak lunch of diner tijdens het laden.quote:Op maandag 13 mei 2019 12:40 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Ben benieuwd, komt het in de praktijk vaak voor dat je echt ergens staat duimen te draaien terwijl de auto aan het laden is. Of kan je het met enige aanpassing in je schema goed combineren met andere aktiviteiten?
Er zijn slechts een beperkt aantal waterstofstations beschikbaar in Nederland en daarnaast is de prijs vergeleken met stroom nogal hoog (omgerekend circa 33 cent per Kwh in de vorm van H2). De efficientie is ook geringer dan die van een goede lithiumcell(50-60% versus meer dan 90%), je hebt dus meer Kwh/km nodig. Voordeel is vooral de grotere actieradius en het snelle tanken vergeleken met een EV.quote:Toyota presenteert nieuwe waterstofauto
Toyota heeft dinsdag de nieuwe Mirai onthuld. Het model is een waterstofauto met een zogeheten brandstofcel aan boord. De Mirai rijdt volledig elektrisch en komt eind dit jaar op de markt in Europa. Nederland is begin 2021 aan de beurt.
Volgens Toyota heeft de nieuwe Mirai een ongeveer 30 procent grotere actieradius dankzij grotere brandstoftanks en een verbeterde brandstofcel. Een getal geeft het merk niet, maar aangezien de vorige Mirai een actieradius van ongeveer 500 kilometer had, zou de nieuwe zo'n 650 kilometer ver moeten kunnen komen.
De Mirai meet 4,97 meter in lengte en is 1,88 meter breed. De hoogte van het nieuwe model is 1,47 meter. Binnenin valt het aanraakscherm van 12,3 inch op, terwijl de afwerking en het materiaalgebruik op een hoger plan staan dan in zijn voorganger uit 2014. Ook biedt de Mirai voortaan plaats aan vijf inzittenden in plaats van vier.
Prijzige auto naar mijn idee.quote:Toyota toont productiemodel van tweede generatie waterstofauto Mirai
De nieuwe Mirai heeft een lengte van 4,98m, een breedte van 1,89m en een hoogte van 1,47m. De wielbasis is 2,92m. In het interieur is opnieuw een centraal 12,3"-scherm in het dashboard te zien en er zijn zitplaatsen voor vijf personen, waar de eerste Mirai plaats heeft voor vier inzittenden.
Toyota zegt dat van de huidige Mirai ongeveer tienduizend exemplaren zijn verkocht. Deze auto kost in Nederland meer dan tachtigduizend euro. Onder meer de gemeente Den Haag gebruikt 35 Mirai-waterstofauto's als regiotaxi.
De voorsprong van de grotere actieradius lijkt de waterstofauto overigens over 5 jaar kwijt te zijn.quote:Op dinsdag 14 januari 2020 16:24 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Er zijn slechts een beperkt aantal waterstofstations beschikbaar in Nederland en daarnaast is de prijs vergeleken met stroom nogal hoog (omgerekend circa 33 cent per Kwh in de vorm van H2). De efficientie is ook geringer dan die van een goede lithiumcell(50-60% versus meer dan 90%), je hebt dus meer Kwh/km nodig. Voordeel is vooral de grotere actieradius en het snelle tanken vergeleken met een EV.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |