abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_186802614
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2019 09:49 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Als je de complete actieradius van een dag aan boord hebt hoef je ook niet op een dag van 0 naar 100% te laden. ;)
Zitten nogal wat haken en ogen aan verder. Kan hier wel verder over uitweiden, maar dit topic ging toch vooral over Audi en personenauto's, dus zal het hierbij laten. Persoonlijk denk ik dat zoiets dergelijks voor bepaalde types transport voorlopig nog niet rendabel zal zijn.

Voor personenauto's is waterstof natuurlijk onzinnig _O- Tenzij je wellicht echt geen oplaadpaal in de buurt hebt en geen mogelijkheid hebt om vanuit huis te laden.
pi_186802670
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2019 09:52 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Volgens mij gaat het bij de meeste mensen om de gedachte dat ze een half uur bij een tankstation moeten wachten. Wat ze als onmogelijk lang ervaren.

Tanken doe je op de parkeerplaats van het winkelcentrum als je boodschappen doet.
Of bij je werk of in je straat. Dat half uur wachten bij een tankstation is helemaal niet nodig.

Je vrachtauto tank je straks als je ligt slapen...
Als je wakker wordt kan je weer 800km rijden.
enige nadeel is wel dat je geen gehaktbal meer kan halen.
De verplichte rustpauzes blijven, dus die gehaktbal ook wel :+
pi_186802715
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2019 09:54 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Voor personenauto's is waterstof natuurlijk onzinnig _O- Tenzij je wellicht echt geen oplaadpaal in de buurt hebt en geen mogelijkheid hebt om vanuit huis te laden.
Als er een stopcontact is, kan je laden :P
pi_186802734
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2019 10:01 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Als er een stopcontact is, kan je laden :P
Ja ik stel me nu voor, als het elektrisch rijden meer gemeengoed is geworden, bijvoorbeeld een flatgebouw met beperkte parkeerplaatsen. Maar inderdaad, dat zijn uitzonderingen ja :P
pi_186802836
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2019 09:52 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Volgens mij gaat het bij de meeste mensen om de gedachte dat ze een half uur bij een tankstation moeten wachten. Wat ze als onmogelijk lang ervaren.


Tanken doe je op de parkeerplaats van het winkelcentrum als je boodschappen doet.
Of bij je werk of in je straat. Dat half uur wachten bij een tankstation is helemaal niet nodig.

Je vrachtauto tank je straks als je ligt slapen...
Als je wakker wordt kan je weer 800km rijden.
enige nadeel is wel dat je geen gehaktbal meer kan halen.
Ik rij al 5 jaar Tesla, dus ik ben bekend met hoeveel tijd ik win (!) doordat ik nu laad ipv tank. ;)
pi_186802898
Zolang platina nodig blijf om brandstofcellen te vervaardigen zal waterstof niet op een succes uitdraaien dat grootschalig ingevoerd kan worden. De energiedichtheid van waterstofgas onder hoge druk is ook niet erg hoog terwijl die van batterijen steeds verder toeneemt evenals de laadsnelheid. Kans is groot dat de combinatie van lage energiedichtheid en efficientie van waterstof zelfs al zouden er op termijn platinavrije brandstofcellen beschikbaar komen totaal onrendabel blijkt t.o.v. batterij technologie die dan beschikbaar is.

[ Bericht 1% gewijzigd door Digi2 op 13-05-2019 10:20:31 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_186803577
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2019 10:14 schreef Digi2 het volgende:
Zolang platina nodig blijf om brandstofcellen te vervaardigen zal waterstof niet op een succes uitdraaien dat grootschalig ingevoerd kan worden. De energiedichtheid van waterstofgas onder hoge druk is ook niet erg hoog terwijl die van batterijen steeds verder toeneemt evenals de laadsnelheid. Kans is groot dat de combinatie van lage energiedichtheid en efficientie van waterstof zelfs al zouden er op termijn platinavrije brandstofcellen beschikbaar komen totaal onrendabel blijkt t.o.v. batterij technologie die dan beschikbaar is.
De energiedichtheid van waterstofgas is zo'n 33kWh per kilo dus dat is best hoog, 3x hoger dan benzine/diesel.
Alleen moet je het wel onder een druk van 700 bar brengen om het enigszins handig te kunnen vervoeren :P
pi_186803663
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2019 10:02 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Ja ik stel me nu voor, als het elektrisch rijden meer gemeengoed is geworden, bijvoorbeeld een flatgebouw met beperkte parkeerplaatsen. Maar inderdaad, dat zijn uitzonderingen ja :P
Er zullen altijd situaties zijn waar parkeerruimte schaars is, met name in de steden. Maar op zich kan 1 laadpaal 2 tot 4 parkeerplekken bedienen, afhankelijk van de indeling en de capaciteit van de laadpaal.
pi_186804955
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2019 11:04 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

De energiedichtheid van waterstofgas is zo'n 33kWh per kilo dus dat is best hoog, 3x hoger dan benzine/diesel.
Alleen moet je het wel onder een druk van 700 bar brengen om het enigszins handig te kunnen vervoeren :P
Je hebt maar 63 gram per liter bij 700 bar volgens mij (90 mg/l *700) geeft 2 Kwh per liter bij 700 bar.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  maandag 13 mei 2019 @ 12:40:30 #60
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_186805419
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2019 10:08 schreef VEM2012 het volgende:
Ik rij al 5 jaar Tesla, dus ik ben bekend met hoeveel tijd ik win (!) doordat ik nu laad ipv tank. ;)
Ben benieuwd, komt het in de praktijk vaak voor dat je echt ergens staat duimen te draaien terwijl de auto aan het laden is. Of kan je het met enige aanpassing in je schema goed combineren met andere aktiviteiten?
Tot nooit .......
pi_186806773
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2019 10:14 schreef Digi2 het volgende:
Zolang platina nodig blijf om brandstofcellen te vervaardigen zal waterstof niet op een succes uitdraaien dat grootschalig ingevoerd kan worden. De energiedichtheid van waterstofgas onder hoge druk is ook niet erg hoog terwijl die van batterijen steeds verder toeneemt evenals de laadsnelheid. Kans is groot dat de combinatie van lage energiedichtheid en efficientie van waterstof zelfs al zouden er op termijn platinavrije brandstofcellen beschikbaar komen totaal onrendabel blijkt t.o.v. batterij technologie die dan beschikbaar is.
De hoeveelheid platinum is ongeveer het dubbele van wat je nodig hebt voor de katalysator van een benzineauto. Als de helft van de auto's overschakelt op brandstofcellen en de andere helft voor batterij-elektrisch gaat heb je dus sowieso geen probleem.
De energiedichtheid is juist het sterke punt ten opzichte van accu's.
pi_186807013
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2019 14:13 schreef Benger het volgende:

[..]

De hoeveelheid platinum is ongeveer het dubbele van wat je nodig hebt voor de katalysator van een benzineauto.
Heb je hier een bron van?

quote:
De energiedichtheid is juist het sterke punt ten opzichte van accu's.
Nog wel maar die van accus wordt steeds beter, daar valt nog veel te winnen en dan wordt het verschil steeds kleiner.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_186808319
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2019 14:27 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Heb je hier een bron van?
[..]

Nog wel maar die van accus wordt steeds beter, daar valt nog veel te winnen en dan wordt het verschil steeds kleiner.
In deze link gaat het om evenveel als een katalysator voor een dieselmotor, maar het artikel waar het werd vergeleken met benzinekatalysatoren kan ik zo snel niet vinden.
pi_186808467
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2019 12:09 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Je hebt maar 63 gram per liter bij 700 bar volgens mij (90 mg/l *700) geeft 2 Kwh per liter bij 700 bar.
1,4kWh per liter bij 700 bar zag ik in andere bronnen.
Maar ik had het over kilo's he :P
pi_186808514
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2019 15:45 schreef Benger het volgende:

[..]

In deze link gaat het om evenveel als een katalysator voor een dieselmotor, maar het artikel waar het werd vergeleken met benzinekatalysatoren kan ik zo snel niet vinden.
Is al behandeld in vorige deel:

quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2019 14:23 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Katalysator 1-2 gram
Brandstofcel 10 gram
Toevallig een bron van vandaag waar ze het over 7 vs 30-60 gram hebben maar in de toekomst naar 10 gram zouden gaan voor de Mirai.

https://ca.reuters.com/article/businessNews/idCAKCN1SJ0FG-OCABS
  maandag 13 mei 2019 @ 16:13:49 #66
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_186808847
Waterstof kan je ook opslaan in magnesium of ijzer, metaalhydrides
https://www.nemokennislin(...)ag-in-metaalhydride/
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_186809022
Auto Union gaat het ons bewijzen de toekomst zal uit uitwijzen, of bewijzen.
pi_186811508
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2019 12:40 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Ben benieuwd, komt het in de praktijk vaak voor dat je echt ergens staat duimen te draaien terwijl de auto aan het laden is. Of kan je het met enige aanpassing in je schema goed combineren met andere aktiviteiten?
Nee, eigenlijk niet. Op langere afstanden plan ik vaak lunch of diner tijdens het laden.

En anders vermaak ik mij ook wel hoor. Macbook mee en met een drankje wat werken. Sowieso moet je om de zoveel uur even stoppen.

Tanken kost ook tijd. En met guur weer is tanken gewoon kut. En dat dan een paar keer per week. Bah!
pi_186812208
Ik snap niet dat dit weer een discussie wordt, wat nu beter is. Tuurlijk is op dit moment en ook in de korte toekomst de accu superieur aan waterstof. De efficiency is niet in te halen en de voordelen lijken weinig meerwaarde te hebben.

Toch denk ik dat het als autofabrikant slimmer is om te investeren in de h2 techniek, ipv afwachten aan de zijlijn tot er een mooie accu voorbij komt. Audi is niet alleen fabrikant, het is ook een merk en ze hebben dit imago gewoon nodig als premium merk.
.
pi_191026667
quote:
Toyota presenteert nieuwe waterstofauto
Toyota heeft dinsdag de nieuwe Mirai onthuld. Het model is een waterstofauto met een zogeheten brandstofcel aan boord. De Mirai rijdt volledig elektrisch en komt eind dit jaar op de markt in Europa. Nederland is begin 2021 aan de beurt.

Volgens Toyota heeft de nieuwe Mirai een ongeveer 30 procent grotere actieradius dankzij grotere brandstoftanks en een verbeterde brandstofcel. Een getal geeft het merk niet, maar aangezien de vorige Mirai een actieradius van ongeveer 500 kilometer had, zou de nieuwe zo'n 650 kilometer ver moeten kunnen komen.

De Mirai meet 4,97 meter in lengte en is 1,88 meter breed. De hoogte van het nieuwe model is 1,47 meter. Binnenin valt het aanraakscherm van 12,3 inch op, terwijl de afwerking en het materiaalgebruik op een hoger plan staan dan in zijn voorganger uit 2014. Ook biedt de Mirai voortaan plaats aan vijf inzittenden in plaats van vier.
Er zijn slechts een beperkt aantal waterstofstations beschikbaar in Nederland en daarnaast is de prijs vergeleken met stroom nogal hoog (omgerekend circa 33 cent per Kwh in de vorm van H2). De efficientie is ook geringer dan die van een goede lithiumcell(50-60% versus meer dan 90%), je hebt dus meer Kwh/km nodig. Voordeel is vooral de grotere actieradius en het snelle tanken vergeleken met een EV.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_191039193
quote:
Toyota toont productiemodel van tweede generatie waterstofauto Mirai

De nieuwe Mirai heeft een lengte van 4,98m, een breedte van 1,89m en een hoogte van 1,47m. De wielbasis is 2,92m. In het interieur is opnieuw een centraal 12,3"-scherm in het dashboard te zien en er zijn zitplaatsen voor vijf personen, waar de eerste Mirai plaats heeft voor vier inzittenden.
Toyota zegt dat van de huidige Mirai ongeveer tienduizend exemplaren zijn verkocht. Deze auto kost in Nederland meer dan tachtigduizend euro. Onder meer de gemeente Den Haag gebruikt 35 Mirai-waterstofauto's als regiotaxi.
Prijzige auto naar mijn idee.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_191039430
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2020 11:24 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Prijzige auto naar mijn idee.
Toyota heeft zich m.i. ook enorm misrekent op dit gebied.
  woensdag 15 januari 2020 @ 11:51:16 #73
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_191039635
Waarom geen Hybride HEV/BEV.

De brandstofcel een accu op laten laden maar ook een stekker er aan.
Dus gewoon 200km bereik in de accu, genoeg voor 90% van de mensen.
En dat er ruimte is voor 5kg Waterstof die de accu bijvult.

Snel weer onderweg en niet zoveel waterstof stations nodig omdat iedereen ook thuis kan laden.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_191040030
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2020 16:24 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Er zijn slechts een beperkt aantal waterstofstations beschikbaar in Nederland en daarnaast is de prijs vergeleken met stroom nogal hoog (omgerekend circa 33 cent per Kwh in de vorm van H2). De efficientie is ook geringer dan die van een goede lithiumcell(50-60% versus meer dan 90%), je hebt dus meer Kwh/km nodig. Voordeel is vooral de grotere actieradius en het snelle tanken vergeleken met een EV.
De voorsprong van de grotere actieradius lijkt de waterstofauto overigens over 5 jaar kwijt te zijn.

Uiteraard is dat op te vangen met een grotere brandstofcel maar boven de 800km actieradius is het voordeel eigenlijk wel weg aangezien je dat soort afstanden vrijwel nooit zonder pauzes rijdt en je dan vooral met veel "dood gewicht" rondrijdt voor die enkele keer dat je zo'n afstand rijdt.

Als je ziet dat Tesla al een 600 mile range heeft aangekondigd voor de nieuwe Roadster (in de praktijk zo'n 850km netto) dan weet je dat we die kant op gaan.

https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Roadster_(2020)
pi_191051092
Het elektrisch rijden met de stekker is een tussenvorm naar de waterstofauto toe. Op korte termijn zullen veel fabrikanten zich dus nog richten op de elektrische auto (ze worden immers gedwongen door de Europese regelgeving), maar op de langere termijn gaat de waterstofauto het winnen.

De huidige vorm met de stekker is ook niet geschikt om massaal op over te stappen. Er is simpelweg onvoldoende capaciteit om iedereen elektrisch te laten rijden. Neem een parkeergarage. Op het moment dat iedereen elektrisch rijdt en de auto aan de laadpaal hangt is meteen het stroomnetwerk overbelast.

De huidige elektrische auto is op termijn geen alternatief voor de benzine/diesel auto. Daar is echt de waterstofauto voor nodig. Elke autofabrikant zal zich daarop gaan richten. Dat betekent dat er op een gegeven moment ook betaalbare waterstofauto's zullen komen, waardoor er meer op de weg verschijnen en het voor tankstations steeds interessanter zal worden om te investeren in waterstoftanks. In Duitsland begint het netwerk aan waterstof tankstations langzaam van de grond te komen, dus dat gaat ook hier gebeuren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')