abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_191056738
En al zou de waterstofauto ooit net zo duur of iets goedkoper worden dan een bEV, dan:

- kan je nog steeds niet thuis tanken (thuistankinstallatie met 800 bar kost ongeveer ¤120.000 en dan duurt op druk brengen en koelen om te tanken bijna een dag)
- blijft het rendement van waterstof twee keer omzetten, comprimeren en koelen 3x lager dan dat van stroom rechtstreeks in een accu
- blijft de techniek in een bEV veel eenvoudiger en betrouwbaarder
- blijft de kilometerprijs van een bEV lager
  donderdag 16 januari 2020 @ 13:29:42 #152
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_191056743
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 13:22 schreef VEM2012 het volgende:

Nou, ik vul de Cayenne eigenlijk nooit volledig af. Als het vulpistool afslaat vind ik het best. Dan krijg je er toch echt wel nog een flink aantal liters bij als je wil. Dus ergens tussen de 90-95%.
Hij gaat zichzelf ook echt verdedigen. Hilarisch. _O-
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_191056755
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 13:28 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Je weet dat er helemaal geen teller is, toch? :)
[..]

Ja, we zitten toch al op 5 promille volledig electrische auto's in Nederland.Wow!
Maar wel 10% van alle verkochte auto's in 2019 was elektrisch.
Sinds de introductie van de bEV in Nederland ieder jaar (bijna) een verdubbeling van de verkopen.

2017: 7.964
2018: 24.024
2019: ~45.000
  donderdag 16 januari 2020 @ 13:31:51 #154
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_191056773
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  donderdag 16 januari 2020 @ 13:34:34 #155
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_191056804
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 13:30 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Maar wel 10% van alle verkochte auto's in 2019 was elektrisch.
Sinds de introductie van de bEV in Nederland ieder jaar (bijna) een verdubbeling van de verkopen.

2017: 7.964
2018: 24.024
2019: ~45.000
Wacht maar tot de subsidies er af zijn. De enige reden dat mensen electrische auto's kopen is voor hun portemonnee. En als Hyundai in 2030 fuelcell auto's produceert die goedkoper zijn dan electrische voertuigen op batterijen, dan gaan mensen die kopen.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_191056805
quote:
Ja, op internet kan je artikelen vinden die aansluiten op je mening.
pi_191056812
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 13:29 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Hij gaat zichzelf ook echt verdedigen. Hilarisch. _O-
Als jij mij een vraag stelt, dan krijg je normaal antwoord.

Dat heet volwassen gedrag.
pi_191056826
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 13:34 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Wacht maar tot de subsidies er af zijn. De enige reden dat mensen electrische auto's kopen is voor hun portemonnee. En als Hyundai in 2030 fuelcell auto's produceert die goedkoper zijn dan electrische voertuigen op batterijen, dan gaan mensen die kopen.
Je bedoelt de subsidies die ook op waterstofauto's zitten? Dat zou op beiden hetzelfde effect hebben. Al is het niet echt een subsidie, het is meer dat de BPM nu gekoppeld is aan de directe uitstoot CO2 per kilometer. En die hebben hEV's en bEV's niet.

Vooralsnog heeft Hyundai nog geen fuelcell auto die goedkoper is dan een elektrische.
Dan ga je ook nog eens voorbij aan het feit dat elektrische auto's ook goedkoper worden, accu's ieder jaar 10 tot 15% beter en goedkoper.

En je gaat voorbij aan het feit dat elektrisch per kilometer goedkoper is dan in waterstof omgezette stroom. Dat zal gezien het grote rendementsverlies ook niet veranderen.
pi_191056844
quote:
Ik struikelde in het begin al over zoveel onwaarheden dat ik opgehouden ben met lezen.

Het is door meerderen prima aan jou uitgelegd waarom de BEV de toekomst heeft. Wil jij dat niet geloven? Prima.
pi_191056876
https://www.bright.nl/nieuws/artikel/4836276/waterstof-auto-ongeschikt-waterstofauto-elektrische-auto

quote:
Als een waterstofauto met groene waterstof wordt aangedreven, heeft hij 2,4 keer meer energie nodig dan een klassieke elektrische auto, zegt professor Manfred Schrödl van de TU Wenen. Hij beschouwt waterstof niet als een geschikte energiebron voor individueel personenvervoer.
Het mooie is dat deze professor wel ingaat op zowel de omzetverliezen van bEV als hEV, dus niet "kritiekloos" zoals onze professor Ad van Wijk.

Battle of the professors :+
  donderdag 16 januari 2020 @ 13:42:22 #161
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_191056893
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 13:35 schreef VEM2012 het volgende:

Als jij mij een vraag stelt, dan krijg je normaal antwoord.

Niemand tankt zijn auto tot 75%, dus dat de Prof. Dr. de aanname doet dat je een electrisch auto op batterijen tot 100% (of 95%) laadt, is echt heel normaal. Behalve misschien voor een proleet met een Tesla die kostte wat kost zijn speeltje moet verdedigen. En die nu gaat antwoorden met 'maar wanneer gebruik je nou de volledige lading?'. Ik bespeur een Stockholmsyndroom.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  donderdag 16 januari 2020 @ 13:44:42 #162
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_191056915
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 13:36 schreef TheFreshPrince het volgende:

Al is het niet echt een subsidie,
Natuurlijk is het een subsidie. Dat kun je om emotionele redenen aanvechten, maar dat is precies wat het is.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_191056920
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 13:42 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Niemand tankt zijn auto tot 75%, dus dat de Prof. Dr. de aanname doet dat je een electrisch auto op batterijen tot 100% (of 95%) laadt, is echt heel normaal. Behalve misschien voor een proleet met een Tesla die kostte wat kost zijn speeltje moet verdedigen. En die nu gaat antwoorden met 'maar wanneer gebruik je nou de volledige lading?'. Ik bespeur een Stockholmsyndroom.
Een brandstofcel wordt ook niet tot 100% getankt.
Ze kappen de druk af op 700 bar maar dat zou veel hoger kunnen waardoor er meer in zo'n tank kan maar dan duurt het tanken aanzienlijk langer.

Een accu laadt het snelst tot zo'n 85% dus logisch om (als je haast hebt) tot 85% te laden.

Je kan dan met een Tesla alweer van Groningen naar Venlo rijden en dan pak je daar je volgende bak koffie.

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 16-01-2020 13:52:27 ]
pi_191056940
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 13:44 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Natuurlijk is het een subsidie. Dat kun je om emotionele redenen aanvechten, maar dat is precies wat het is.
Het is geen subsidie, het is een belasting op CO2 uitstoot geworden. Als jij met je brandstofauto 0 gram CO2 per km kan uitstoten betaalt de koper ook geen BPM. Hoe lager de directe uitstoot, hoe lager de BPM.

En zoals ik zei, het geldt ook voor waterstofauto's dus wat dat betreft is het geen voordeel of nadeel t.o.v. elkaar.
pi_191056942
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 13:34 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Wacht maar tot de subsidies er af zijn. De enige reden dat mensen electrische auto's kopen is voor hun portemonnee. En als Hyundai in 2030 fuelcell auto's produceert die goedkoper zijn dan electrische voertuigen op batterijen, dan gaan mensen die kopen.
Er gaat 1 miljoen euro subsidie naar ieder waterstof tankstation en zelfs dan is die nog niet rendabel.

De reden dat er mensen zijn die willen dat waterstof slaagt is simpel: het houdt het businessmodel van de tankstations in stand en maakt belastingheffing op automobiliteit gemakkelijker. Dat is de enige reden.

Maar misschien dat jij dat wel een goed idee vindt: uitgeknepen worden door Shell en de overheid (ten aanzien van die laatste maak ik mij weinig illusies, die komen het geld toch wel bij je halen).
  donderdag 16 januari 2020 @ 13:48:24 #166
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_191056956
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 13:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
https://www.bright.nl/nieuws/artikel/4836276/waterstof-auto-ongeschikt-waterstofauto-elektrische-auto

Het mooie is dat deze professor wel ingaat op zowel de omzetverliezen van bEV als hEV, dus niet "kritiekloos" zoals onze professor Ad van Wijk.
Wat deze Oostenrijkse professor doet, is dat hij blijft hangen in het heden (zoals jij en VEM ook doen). Als alle professoren dat zouden doen, zouden we nooit ergens komen.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_191056974
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 13:47 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Er gaat 1 miljoen euro subsidie naar ieder waterstof tankstation en zelfs dan is die nog niet rendabel.

De reden dat er mensen zijn die willen dat waterstof slaagt is simpel: het houdt het businessmodel van de tankstations in stand en maakt belastingheffing op automobiliteit gemakkelijker. Dat is de enige reden.

Maar misschien dat jij dat wel een goed idee vindt: uitgeknepen worden door Shell en de overheid (ten aanzien van die laatste maak ik mij weinig illusies, die komen het geld toch wel bij je halen).
Dat is ook wel een punt, mensen worden blijkbaar graag genaaid.

De enige reden om een waterstofauto te willen t.o.v. een bEV is dat je 10 minuten korter bij het tankstation staat.

Maar... dat is alleen relevant voor mensen die jaarlijks >80.000km rijden en daardoor vaak onderweg moeten laden.

Want als je iedere avond je auto thuis of voor de deur aan de lader hangt, kan je de volgende dag weer 350km rijden. Dat is 127.837km per jaar... ofwel 1800 uur per jaar autorijden...

In de praktijk sta je met een bEV minder lang bij een tankstation dan met een hEV.
Alleen op de lange ritten heb je extra wachttijd...
pi_191056979
Energetisch is waterstof een doodlopenden route voor grootschalig gebruik. Je zou kunnen denken dat het mogelijk voor vrachtvervoer beter geschikt zou zijn vanwege het snellere tanken. Maar voor vrachtwagens ligt het dan eerder voor de hand dat men snelle accuwisselstations gaat gebruiken. Zelfs daar zie ik weinig toekomst voor waterstof.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_191056982
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 13:42 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Niemand tankt zijn auto tot 75%, dus dat de Prof. Dr. de aanname doet dat je een electrisch auto op batterijen tot 100% (of 95%) laadt, is echt heel normaal. Behalve misschien voor een proleet met een Tesla die kostte wat kost zijn speeltje moet verdedigen. En die nu gaat antwoorden met 'maar wanneer gebruik je nou de volledige lading?'. Ik bespeur een Stockholmsyndroom.
Het is heel ongebruikelijk om onderweg een Tesla tot 100% op te laden, want inefficiënt. Het is gewoon een andere auto, dus andere gebruiken.

En dan nog, tot 100% laden bij een Tesla kost net iets meer dan een uur, niet uren.

Die persoonlijke aanval laat eens temeer jouw niveau in de discussie zien. Ga vooral zo door zou ik zeggen.
pi_191056992
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 13:48 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Wat deze Oostenrijkse professor doet, is dat hij blijft hangen in het heden (zoals jij en VEM ook doen). Als alle professoren dat zouden doen, zouden we nooit ergens komen.
Als je in het heden blijft hangen zou je stellen dat watertstofauto's de bEV gaan inhalen omdat daar geen vooruitgang in zit.

Maar gek genoeg gaat de ontwikkeling van accu's ook gewoon door.

10 tot 15% hogere energiedichtheid en daardoor lagere kosten ieder jaar.
pi_191057013
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 13:48 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Wat deze Oostenrijkse professor doet, is dat hij blijft hangen in het heden (zoals jij en VEM ook doen). Als alle professoren dat zouden doen, zouden we nooit ergens komen.
De toekomst van zowel de brandstofcel als de accu is vrij goed in kaart gebracht.

Met jouw gedachtengang moeten we veel hogere pensioenlasten gaan betalen, want wie weet worden we straks wel 200 jaar oud!
  donderdag 16 januari 2020 @ 13:56:34 #172
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_191057052
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 13:46 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Het is geen subsidie, het is een belasting op CO2 uitstoot geworden. Als jij met je brandstofauto 0 gram CO2 per km kan uitstoten betaalt de koper ook geen BPM. Hoe lager de directe uitstoot, hoe lager de BPM.

En zoals ik zei, het geldt ook voor waterstofauto's dus wat dat betreft is het geen voordeel of nadeel t.o.v. elkaar.
Ik bespeur wat emotie. :)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_191057060
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 13:56 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Ik bespeur wat emotie. :)
Lijkt me een vrij statische toelichting.
  donderdag 16 januari 2020 @ 13:57:33 #174
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_191057064
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 13:50 schreef Digi2 het volgende:
Maar voor vrachtwagens ligt het dan eerder voor de hand dat men snelle accuwisselstations gaat gebruiken.
Want de 30 ton aan batterijen gaat niet ten kostte van het laadvermogen.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  Moderator / Redactie Sport donderdag 16 januari 2020 @ 13:57:49 #175
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_191057066
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 10:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik heb ook een tijd lang gedacht dat waterstof de brandstof van de toekomst zou worden.
Maar met de snelle opkomst en ontwikkeling van de elektrische auto en toename van de energiedichtheid van accu's ben ik sinds ruim 5 jaar wel "om".

"Waterstofauto's zijn de auto's van de toekomst en dat zullen ze altijd blijven".
Elektrisch is gewoon een hype zoals benzine het ook ooit won op gemak. Zodra er iemand op staat met een goed alternatief, loopt het weer leeg.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')