Niet mijn OP.quote:NRC melde vorige week dat de formerende partijen eruit zijn over een klimaatfonds met daarin tientallen miljarden euro’s. Dit bedrag zou eraan moeten bijdragen dat Nederland 55 procent minder CO2-uitstoot heeft in 2030, ten opzichte van 2030. Opvallend is dat de partijen zouden hebben afgesproken dat kernenergie hierin een rol zou moeten gaan spelen.
Lijkt me nogal wiedes?quote:Op woensdag 4 maart 2026 04:29 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Afhankelijk zijn van uranium is beter wilde je zeggen.
Even uit de OP: hoe kan je in 2030 55% minder hebben dan in 2030?! Lijkt me dat het 2de jaartal een ander moet zijn, maar wat is het referentiejaar?quote:NRC melde vorige week dat de formerende partijen eruit zijn over een klimaatfonds met daarin tientallen miljarden euro’s. Dit bedrag zou eraan moeten bijdragen dat Nederland 55 procent minder CO2-uitstoot heeft in 2030, ten opzichte van 2030. Opvallend is dat de partijen zouden hebben afgesproken dat kernenergie hierin een rol zou moeten gaan spelen.
Het idee was: in 2035 45% en in 2050 0%.quote:Op woensdag 4 maart 2026 14:46 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Even uit de OP: hoe kan je in 2030 55% minder hebben dan in 2030?! Lijkt me dat het 2de jaartal een ander moet zijn, maar wat is het referentiejaar?
tov 2030?quote:Op woensdag 4 maart 2026 15:03 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het idee was: in 2035 45% en in 2050 0%.
Het grote nadeel van modulaire reactors is dat ze uranium verbranden dat veel hoger opgewerkt is, tot zo'n 30% in plaats van 3%. Daar moet je speciale vergunningen voor hebben en het maakt de brandstof tot meer dan 25 keer zo duur.quote:Op donderdag 5 maart 2026 13:34 schreef cherrycoke het volgende:
🔹 Toekomstbestendig hubconcept Maasvlakte
Modulaire kerncentrale
Schaalbare reactoren, vervangbaar over decennia
Zorgt voor stabiele basislaststroom voor de hele regio
Ontziltingsinstallatie (omgekeerde osmose)
Kernenergie drijft de RO-installatie aan
Produceert drinkwater en industrieel water
Pekelwinning → Brandstof & mineralen
Elektrolyse: NaCl → H₂ + Cl₂ → groene waterstofbrandstof
Mineralenwinning voor batterijen, chemicaliën en meststoffen
Optioneel: CO₂ + pekel → synthetische brandstoffen (experimenteel maar veelbelovend)
Integratie met hernieuwbare energiebronnen
Overtollige kernenergie of waterstof kan de variabiliteit van wind- en zonne-energie compenseren
Biedt een buffer voor het net, waardoor het systeem klimaatbestendig is
Circulair & adaptief
Alles is modulair: reactoren, ontziltingsinstallaties, brandstofproductie
Kan nieuwe technologieën implementeren 50-100 jaar zonder ingrijpende renovaties
Ze verwijzen naar een artikel in NRC waar dit in staat.quote:Op woensdag 4 maart 2026 14:46 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Even uit de OP: hoe kan je in 2030 55% minder hebben dan in 2030?! Lijkt me dat het 2de jaartal een ander moet zijn, maar wat is het referentiejaar?
quote:Een waarschijnlijke uitkomst van de onderhandelingen, zo klinkt het, is niet een reductie van 49 maar 55 procent in 2030 ten opzichte van 1990.
quote:Op woensdag 11 maart 2026 20:20 schreef KareldeStoute het volgende:
https://nos.nl/artikel/26(...)volstrekt-onhaalbaar
Dit soort activisten worden door de NOS als 'expert' aangehaald.quote:Turkenburg vreest dat zolang Opmeer gaat voor een kleine kerncentrale ze niets meer doen aan wind- en zonne-energie. "Dan halen we onze duurzaamheidsdoelstellingen niet. Ze zien kernenergie als middel om zon en wind tegen te houden. Zeer betreurenswaardig."
Hij werd zelfs als gewaardeerd expert aangehaald in een rapport vol verzinsels van een bedrijfje dat deze centrale wil gaan bouwenquote:Op woensdag 11 maart 2026 23:09 schreef RotatoR het volgende:
[..]
[..]
Dit soort activisten worden door de NOS als 'expert' aangehaald.
Geef toe, dat je diep van binnen ook weet dat we met alleen zon en wind de afgrond in glijden. Waarom wil je de rest van de bevolking meeslepen?quote:Op donderdag 12 maart 2026 07:04 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Hij werd zelfs als gewaardeerd expert aangehaald in een rapport vol verzinsels van een bedrijfje dat deze centrale wil gaan bouwen.
Daarnaast zou ik graag willen weten wat er in dit geval inhoudelijk niet aan klopt. De gemeente Opmeer wil om de afgesproken RES-doelen te halen geen wind- of zonne-energie realiseren maar gokt op een onhaalbare kerncentrale, die gok is daarmee toch gewoon een excuus om niets meer aan duurzame energie te doen?
Doe niet zo achterlijk. Je kan echt beter…quote:Op donderdag 12 maart 2026 07:39 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Geef toe, dat je diep van binnen ook weet dat we met alleen zon en wind de afgrond in glijden. Waarom wil je de rest van de bevolking meeslepen?
Ah, heb ik een gevoelige snaar geraakt?quote:Op donderdag 12 maart 2026 08:01 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Doe niet zo achterlijk. Je kan echt beter…
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |