abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214972790
Recenter artikel.

https://www.nrc.nl/nieuws(...)rncentrales-a4864924

quote:
Coalitie vreest dat de staat zelf moet opdraaien voor bouw nieuwe kerncentrales

+ Leeslijst
ACHTERGROND
Kernenergie Private investeerders deinzen terug voor deelname aan de bouw van kerncentrales, omdat ze dat financieel te riskant vinden. De coalitie ziet de bui al hangen, zeggen ingewijden.
Artikel uit de originele OP.
quote:
Kabinet: twee nieuwe kerncentrales in Borssele in 2035

Het kabinet wil dat er twee nieuwe kerncentrales in Borssele komen. Dat blijkt uit conceptstukken die in handen zijn van de politieke redactie van RTL Nieuws. De centrales moeten vanaf uiterlijk 2035 draaien. Het Rijk zal ook bijdragen aan de kosten van de bouw.

De bouw van de nieuwe centrales werd al aangekondigd in het regeerakkoord. Voor de eerste stappen is 5 miljard euro vrijgemaakt. Hoeveel het Rijk uiteindelijk precies zal bijdragen, maakt het kabinet nu nog niet bekend.

Volgens het kabinet is Borssele bij uitstek geschikt, vanwege de reeds aanwezige nucleaire infrastructuur van de al bestaande kerncentrale daar en de ruimte die er is.

'Langjarig, complex en kostbaar'
De bouw van nieuwe kerncentrales is een 'langjarig, complex en kostbaar traject', schrijft minister Jetten voor Klimaat en Energie in de stukken. Daarom is het van belang dat er zo snel mogelijk begonnen wordt met de eerste voorbereidingen. Wel zal er nog 'veelomvattende besluitvorming' moeten plaatsvinden met 'zorgvuldige afwegingen'.

Het kabinet hoopt dat tussen 2025 en 2028 de eerste bouwvergunningen kunnen worden afgegeven. De bouw van de nieuwe centrales kan dan vanaf 2028 beginnen, waarbij uiterlijk in 2035 de reactoren in gebruik kunnen worden genomen.

Ook voor onderzoek naar de bouw van kleinere kerncentrales, de zogenoemde Small Modular Reactors, zal subsidie worden vrijgemaakt.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)rncentrales-borssele

[ Bericht 9% gewijzigd door KareldeStoute op 14-09-2024 09:56:11 ]
pi_214972809
quote:
10s.gif Op vrijdag 13 september 2024 20:55 schreef KareldeStoute het volgende:
Het Rijk zal ook bijdragen aan de kosten van de bouw.
Fijn dat de consument er een keer niet voor op hoeft te draaien _O_
pindazakje
pi_214972826
Gaat het rijk dan concurreren met de Eneco's in ons land?

We zijn tenslotte allemaal aandeelhouder. ;)
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_214973194
Denken echt in 7 jaar die draaiende te hebben _O- _O-
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_214973384
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 september 2024 20:58 schreef capricia het volgende:
Gaat het rijk dan concurreren met de Eneco's in ons land?

We zijn tenslotte allemaal aandeelhouder. ;)
Briljant plan inderdaad. De overheid gaat de markt verslaan, wat kan er mis gaan?
pi_214973489
quote:
10s.gif Op vrijdag 13 september 2024 21:51 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Briljant plan inderdaad. De overheid gaat de markt verslaan, wat kan er mis gaan?
Eneco is ook pas sinds een paar jaar niet meer van de overheid hé.
pi_214973659
quote:

[..]
De woningmarkt privatiseren, wat kon er misgaan?
pi_214974771
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 22:25 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Wat is daar precies aan geprivatiseerd?
pi_214974787
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 22:07 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Die hebben de overheden (provincies en gemeenten, een heel ander soort overheden dan het Rijk) op een heel slim moment verkocht. De kopers hebben daar flink op af moeten schrijven…
pi_214975186
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 september 2024 21:35 schreef halfway het volgende:
Denken echt in 7 jaar die draaiende te hebben _O- _O-
Dan ben je amper door de procedures heen inderdaad!
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_214975197
quote:

[..]
Ik heb de tijd van Kalkar nog meegemaakt. Meen dat de Nederlandse consument extra voor z'n kWh's moest betalen en dat het non-project diezelfde consument,1 miljard gulden(!) heeft gekost
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_214975216
Technisch kan je in 7 a 8 jaar een kerncentrale bouwen. In Nederland procedureland moet je daar alleen nog een jaar of 10-15 bij optellen.

Maar dat is geen excuus. Dat is namelijk al vanaf de jaren 80 het excuus om niet te beginnen. Als we toen niet naar dat gezanik hadden geluisterd hadden we nu al kerncentrales.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_214975238
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 09:01 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Maar dat is geen excuus. Dat is namelijk al vanaf de jaren 80 het excuus om niet te beginnen. Als we toen niet naar dat gezanik hadden geluisterd hadden we nu al kerncentrales.
Het waren typisch partijen als PvdA, D"66 en CDA die mordus ridicus tegen waren
pi_214975418
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 09:01 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Technisch kan je in 7 a 8 jaar een kerncentrale bouwen. In Nederland procedureland moet je daar alleen nog een jaar of 10-15 bij optellen.

Er zijn wel meer excuses natuurlijk. Zo weten we nog altijd niet hoe we het afvalprobleem voor de komende millennia goed gaan regelen, kunnen kerncentrales zonder subsidie niet mee op de stroommarkt, zijn de alternatieven veel beter geworden en is er gewoon veel maatschappelijk verzet.
Zelfs Borssele zit niet echt te wachten op een extra centrale (althans ze stellen zoveel voorwaarden dat het praktisch onmogelijk wordt).

Daarnaast duurt het in bijna alle landen gewoon zo lang (op China na wellicht maar of dat een handig voorbeeld is…).
pi_214975427
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 08:58 schreef blomke het volgende:

[..]
Ik heb de tijd van Kalkar nog meegemaakt. Meen dat de Nederlandse consument extra voor z'n kWh's moest betalen en dat het non-project diezelfde consument,1 miljard gulden(!) heeft gekost
Erg duur grapje inderdaad…
pi_214983454
quote:
10s.gif Op dinsdag 10 september 2024 22:48 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Tja, als je zo blind de kernlobby volgt snap ik je punt. Dan zijn praktische problemen en feiten maar lastig ;).
Dat is het grootste verschil tussen ons: jij volgt Greenpeace, ik heb het allemaal zelf uitgezocht. Dus jij weet niet hoe het werkt en volgt gewoon het evangelie, terwijl ik dat wel weet.
pi_214983513
quote:
2s.gif Op woensdag 11 september 2024 07:24 schreef Falco het volgende:

[..]
Ik ben vooral tegen het weggooien van miljarden euro's en als gevolg daarvan tegen kernenergie.
Ja, jij gooit ze liever weg met het bouwen van steeds nuttelozere windturbines en zonnepanelen, die niet meer produceren omdat ze allemaal tegelijkertijd stil staan.
pi_214983552
quote:
10s.gif Op woensdag 11 september 2024 18:41 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Kernenergie is net zo goed aanbodgestuurd. Het kan immers alleen een beetje functioneren als de staat voor continue afname een vaste prijs garandeert en subsidieert.

Hoe vaak gebeurt het eigenlijk dat het op die hoogte op zee niet of te hard waait?
Ah, je begrijpt er dus echt niets van.
pi_214983651
TL;DR: we weten allemaal van de Amerikaanse stripverhalen, dat blootstelling aan radioactiviteit resulteert in allerlei mutaties, vaak met onzinnige superkrachten. En anders ga je er akelig aan dood, zoals we in veel films hebben gezien. Meer hoef je niet te weten.
pi_214983686
quote:

In Europa is het bouwen van een kerncentrale de laatste tientallen jaren nooit in 7-8 jaar gelukt volgens mij. En de meeste recente projecten (Finland, Frankrijk, Engeland) zijn allemaal vele jaren uitgelopen.
pi_214983715
Deze discussie is eigenlijk gewoon zinloos want ze komen er toch niet. Al vaak genoeg uitgelegd waarom niet. De voorstanders spreek ik graag nog even aan over een jaar of tien. Om ze uit te lachen ja.
Rule of acquisition #214. Never begin a business negotiation on an empty stomach.
pi_214983724
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 23:00 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
In Europa is het bouwen van een kerncentrale de laatste tientallen jaren nooit in 7-8 jaar gelukt volgens mij. En de meeste recente projecten (Finland, Frankrijk, Engeland) zijn allemaal vele jaren uitgelopen.
Klopt maar blijkbaar moet het in Nederland allemaal compleet anders kunnen.
pi_214983757
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 22:42 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dat is het grootste verschil tussen ons: jij volgt Greenpeace, ik heb het allemaal zelf uitgezocht. Dus jij weet niet hoe het werkt en volgt gewoon het evangelie, terwijl ik dat wel weet.
Ik volg het onderwerp al vrij lang (volgens mij was mijn eerste reactie ooit op dit forum, eind vorige eeuw, zelfs over kernenergie.) en ken alle argumenten over een weer prima.

Wat mij betreft moet je altijd voorzichtig zijn met het volgen van mensen of organisaties of ze ergens nu erg voor of tegen zijn. Daarom benadruk ik het belang van feiten ook graag. En die zijn niet altijd in lijn met de belangen van de kernlobby ;).
pi_214983768
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 23:02 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Deze discussie is eigenlijk gewoon zinloos want ze komen er toch niet. Al vaak genoeg uitgelegd waarom niet. De voorstanders spreek ik graag nog even aan over een jaar of tien. Om ze uit te lachen ja.
Je bedoelt: om te janken dat de stroom zo vaak uitvalt?
pi_214983790
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 23:06 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Jij bent zo ontzettend gehersenspoeld om er voor te zijn dat discussiëren zinloos is. Hier laat ik het maar bij.
Rule of acquisition #214. Never begin a business negotiation on an empty stomach.
pi_214983840
quote:
10s.gif Op zaterdag 14 september 2024 23:05 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Ik volg het onderwerp al vrij lang (volgens mij was mijn eerste reactie ooit op dit forum, eind vorige eeuw, zelfs over kernenergie.) en ken alle argumenten over een weer prima.

Wat mij betreft moet je altijd voorzichtig zijn met het volgen van mensen of organisaties of ze ergens nu erg voor of tegen zijn. Daarom benadruk ik het belang van feiten ook graag. En die zijn niet altijd in lijn met de belangen van de kernlobby ;).
Ok, prima.

Maar waar komt dan je ongebreidelde optimisme over de gigantische en extreem goedkope accu's die we dan nodig hebben vandaan? Of is dat dan handwavium?

Het kan natuurlijk ook, dat je verwacht dat we de helft van de energievoorziening met fossiele brandstoffen blijven doen en de klimaatdoelen gewoon niet gaan halen. Dat is natuurlijk ook prima, dat geloof ik namelijk ook. Mijn stelling is gewoon: als we die klimaatdoelen ook echt willen halen, dan is kernenergie onze enige keuze.

De keuze tussen de minste van twee kwaden? Ik ga dan voor gewoon niets doen.
pi_214983851
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 23:08 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
Jij bent zo ontzettend gehersenspoeld om er voor te zijn dat discussiëren zinloos is. Hier laat ik het maar bij.
Ok, vertel dan eens hoe het moet gaan werken. Hoe ga jij er voor zorgen dat er 24/7 230 volt uit het stopcontact komt?

Ik heb dat al heel vaak gedaan, maar van jou heb ik dat nog niet gehoord.
  zondag 15 september 2024 @ 00:29:31 #28
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_214984448
quote:
10s.gif Op woensdag 11 september 2024 18:41 schreef KareldeStoute het volgende:
Kernenergie is net zo goed aanbodgestuurd. Het kan immers alleen een beetje functioneren als de staat voor continue afname een vaste prijs garandeert en subsidieert.

Hoe vaak gebeurt het eigenlijk dat het op die hoogte op zee niet of te hard waait?
O M G. Wat zit je hier te raaskallen? Begrijp jij het verschil wel tussen vraag- en aanbodgestuurd? |:( Afnamegarantie heb je juist bij windmolens omdat er anders geen enkele partij in wil investeren. Kernenergie moet je helemaal niet aan marktpartijen overlaten, maar in eigen beheer ontwikkelen zodat je niet met absurde rentekosten zit die marktpartijen rekenen bij dit soort risicovolle projecten. Het risico zit hem niet zo zeer in de techniek maar vooral in de publieke opinie die telkens wijzigt en daardoor nieuwe eisen stelt terwijl de bouw al in volle gang is.

Ik heb een dynamisch contract en ik zie aan de prijzen hoe hard het waait. Het is of te veel waardoor de prijzen negatief worden, of te weinig waardoor de prijzen in avonduren torenhoog zijn. Het is eigenlijk zelden dat het goed uitkomt, dus vooral in de avonduren wanneer het nodig is. Eigenlijk zou elke windmolen een accu moeten hebben zodat ze leveren wanneer er vraag is. Windmolens lijken rendabel omdat de bufferkosten over de schutting worden gegooid. Laat ze de accukosten zelf betalen, eens zien of marktpartijen nog geïnteresseerd zijn.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_214985085
quote:

[..]
Dat is het grootste verschil tussen ons: ik heb het allemaal zelf uitgezocht.
Maar hoe zit het hu met de hoogradioactieve afval hoeveelheden?
pi_214985222
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 22:07 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Klopt, Eneco was van de Gemeentes en de Provincies.
pi_214985227
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 22:25 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
De woningmarkt privatiseren moet nog steeds gebeuren: zolang bouwgrond wordt uitgegeven tegen woekerprijzen om de gemeentes aan geld te helpen teneinde hun begrotingstekorten te laten wegwerken en minder bedeelden te subsidiëren, is de woningmarkt een melkkoe voor overheden. En dus de woningmarkt een star moloch aan de grillen van de overheid overgeleverd.
pi_214985256
quote:
10s.gif Op zaterdag 14 september 2024 23:05 schreef KareldeStoute het volgende:
Daarom benadruk ik het belang van feiten ook graag.
Wat zijn de feiten dan?
pi_214985272
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2024 08:04 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Die hoeveelheden zijn gering. Hoogradioactief is ook niet het probleem, de lange halveringstijd van veel radioactieve isotopen is het probleem.
pi_214985429
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2024 08:45 schreef blomke het volgende:

[..]
Die hoeveelheden zijn gering. Hoogradioactief is ook niet het probleem, de lange halveringstijd van veel radioactieve isotopen is het probleem.
Een microgram polonium is ook erg gering je gaat er als mens wel dood aan.

Helaas is het meeste hoogradioactief afval juist het afval met lange halveringstijd. Als hoogradioactief afval een halfwaardetijd van seconden had zou het niet meer radioactief zijn binnen een maand. :D
pi_214985477
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 23:06 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Niels heeft helemaal geen stroom nodig in zijn alternatieve hippyhut joh...
En hij denkt dat iedereen zo leeft
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_214985508
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2024 08:35 schreef blomke het volgende:

[..]
Klopt, Eneco was van de Gemeentes en de Provincies.
Gemeenten en provincies zijn geen overheid?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_214988916
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2024 09:22 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Gemeenten en provincies zijn geen overheid?
Jawel, ik beaam en nuanceer je "overheid" punt
pi_214989075
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2024 09:13 schreef Basp1 het volgende:

Een microgram polonium is ook erg gering je gaat er als mens wel dood aan.

Helaas is het meeste hoogradioactief afval juist het afval met lange halveringstijd. Als hoogradioactief afval een halfwaardetijd van seconden had zou het niet meer radioactief zijn binnen een maand. :D
Polonium-210 is uiterst radioactief: het zendt alfastraling uit en heeft een halveringstijd van 138 dagen. Kan je toch niet een lange halveringstijd noemen?

Verder kan je alfastraling makkelijk afschermen met een paar cm perspex omhulling. Je moet het niet inademen of inslikken, dan ben je i.d.d. een Litvinenko de Tweede.

[ Bericht 3% gewijzigd door blomke op 15-09-2024 15:11:59 ]
pi_214989492
quote:
10s.gif Op zaterdag 14 september 2024 23:03 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Klopt maar blijkbaar moet het in Nederland allemaal compleet anders kunnen.
In Nederland doet men het natuurlijk slim!
pi_214989570
quote:

[..]
Er is zo veel informatie, dat ga je als amateur zonder achtergrond in dit vakgebied lang niet allemaal kunnen uitzoeken en begrijpen. Dus tenzij je een master in dit vakgebied hebt, of misschien een phd in een gerelateerd vakgbied, ben ik weinig onder de indruk van een of andere internet-expert die schrijft: 'ik heb het allemaal zelf uitgezocht'.
pi_214989799
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2024 15:55 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Er is zo veel informatie, dat ga je als amateur zonder achtergrond in dit vakgebied lang niet allemaal kunnen uitzoeken en begrijpen. Dus tenzij je een master in dit vakgebied hebt, of misschien een phd in een gerelateerd vakgbied, ben ik weinig onder de indruk van een of andere internet-expert die schrijft: 'ik heb het allemaal zelf uitgezocht'.
Het is ook voor een groot deel "fingerspitzengefühl". Met een onbekend aantal factoren en idem uitkomst. Steenkool wordt al millennia gebruikt voor energievoorziening, men had echt geen flauwe notie van de broeikasgaseffecten.
pi_214990664
quote:

Het is meer dat je met dergelijke optimistische tijds- maar ook kostenramingen je eigen teleurstelling organiseert. Ga gewoon uit van een realistische termijn en een realistisch budget: die in onze omgeving gingen allemaal x 3 qua kosten. Bij ons zelf duurde het vervangen van Petten, waar eigenlijk niemand tegen was, ook veel langer.

Als men die dingen zo nodig wil bouwen prima, maar laat de bullshit achterwege en doe het gewoon met een realistisch plan en tijdslijn.
pi_215002255
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2024 15:55 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Het is allemaal niet zo moeilijk. En nee, dat is geen Dunning-Kruger, maar gewoon je hele leven dingen uitzoeken en toetsen. Ik ben ook een wetenschapper, die zijn tijd besteed aan onderzoek en rapporten maken, ik heb er alleen (helaas) niet voor geleerd en krijg er (helaas) ook niet voor betaald.
pi_215002552
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2024 17:48 schreef tizitl2 het volgende:

[..]
Het is meer dat je met dergelijke optimistische tijds- maar ook kostenramingen je eigen teleurstelling organiseert. Ga gewoon uit van een realistische termijn en een realistisch budget: die in onze omgeving gingen allemaal x 3 qua kosten. Bij ons zelf duurde het vervangen van Petten, waar eigenlijk niemand tegen was, ook veel langer.

Als men die dingen zo nodig wil bouwen prima, maar laat de bullshit achterwege en doe het gewoon met een realistisch plan en tijdslijn.
Dat is natuurlijk het belangrijkste voor de hele energietransitie. Mensen toestaan om random dingen te doen die mogelijk een positief effect zouden kunnen hebben, gaat niet werken. Stel een doel, maak een plan en voer dat uit.
pi_215002743
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2024 17:48 schreef tizitl2 het volgende:
Bij ons zelf duurde het vervangen van Petten, waar eigenlijk niemand tegen was, ook veel langer.
De HFR? Wordt die vervangen dan?
  maandag 16 september 2024 @ 22:37:06 #46
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_215003219
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2024 21:43 schreef blomke het volgende:

[..]
De HFR? Wordt die vervangen dan?
Ja, want het einde van levensduur komt in zicht, rond 2030.

De bouw van de nieuwe Pallas-reactor is inmiddels begonnen. https://www.pallasreactor.com/
pi_215003340
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2024 08:04 schreef Basp1 het volgende:

[..]
  maandag 16 september 2024 @ 23:33:32 #48
24533 ACT-F
pi_215003531
quote:

[..]
Dat is grappig. Dat heb ik nou met mensen met de academische ziekte. Ze zijn briljant op theoretisch gebied in hun vak, maar daar buiten zijn ze wereldvreemd en op praktisch gebied niet succesvol, zelfs niet als het hun eigen theorieën betreft. Dan heb ik liever een ervaringsdeskundige, wellicht theoretisch minder onderlegd dan de academicus, maar de inzichten slaan de plank wel raak.
pi_215004067
quote:
12s.gif Op maandag 16 september 2024 23:33 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Dat is grappig. Dat heb ik nou met mensen met de academische ziekte. Ze zijn briljant op theoretisch gebied in hun vak, maar daar buiten zijn ze wereldvreemd en op praktisch gebied niet succesvol, zelfs niet als het hun eigen theorieën betreft. Dan heb ik liever een ervaringsdeskundige, wellicht theoretisch minder onderlegd dan de academicus, maar de inzichten slaan de plank wel raak.
Hoe realistisch vind je de zelfbenoemde ervaringsdeskundigen die hier roepen binnen 8 jaar 2 a 4 centrales voor minimale investeringen neer te kunnen zetten, inclusief vergunningverlening, en het afvalprobleem blijkbaar niet bestaat :')
pi_215004433
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2024 06:10 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Hoe realistisch vind je de zelfbenoemde ervaringsdeskundigen die hier roepen binnen 8 jaar 2 a 4 centrales voor minimale investeringen neer te kunnen zetten, inclusief vergunningverlening, en het afvalprobleem blijkbaar niet bestaat :')
Inderdaad, praktisch gezien volslagen wereldvreemd.
  dinsdag 17 september 2024 @ 07:34:38 #51
24533 ACT-F
pi_215004573
quote:

[..]
In de huidige wetgeving onmogelijk. Technisch kan het misschien wel, maar alleen al de procedures duren minimaal 8 jaar. Het is de bureaucratie die het vertraagt. In Europa moet je rekenen op zo'n 20 jaar. Maar als de pleuris uitbreekt wordt het parlement opzij gezet en dan gaat het ineens sneller :P
pi_215004635
quote:

[..]
Ja, zolang je dat aan de markt overlaat, of ze per stuk Europees gaat aanbesteden, gaat het niet gebeuren. Maak als regering een stichting, steek daar ingenieurs en genoeg geld in en laat die er 10 tegelijkertijd bouwen. En dan gewoon een bestaand ontwerp, geen nieuwe en betere. Het liefst Franse EPR centrales.

En bij voorkeur ook meteen een recyclingsfabriek, of minimaal een contract met de Franse.
pi_215004898
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2024 07:46 schreef SymbolicFrank het volgende:
Het liefst Franse EPR centrales.

:N

Alsjeblieft niet met de Franse slag. Doe maar de Amerikaanse Westinghouse
pi_215005455
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2024 08:18 schreef blomke het volgende:

[..]
:N

Alsjeblieft niet met de Franse slag. Doe maar de Amerikaanse Westinghouse
Ook goed. Maar laten we dan afwachten of ze Trump niet kiezen, want dan ben je nergens meer zeker van.
  dinsdag 17 september 2024 @ 09:46:06 #55
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_215005485
Dure hobby.
Huilen dan.
pi_215005543
  dinsdag 17 september 2024 @ 10:00:28 #57
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_215005618
quote:
Absoluut indrukwekkend spul ja, alleen dat suffe filmpje doet het geen recht. Maar blijft een dure hobby.
Huilen dan.
  dinsdag 17 september 2024 @ 10:01:42 #58
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_215005625
quote:
Wat levert dat ding op 300 Watt?
pi_215006063
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2024 10:01 schreef xzaz het volgende:

[..]
Wat levert dat ding op 300 Watt?
300 Megawatt aan elektrisch vermogen. Dat is vrij weinig, een EPR reactor doet 1650 Megawatt. Ze zijn vergelijkbaar met Borssele. En je kunt tot 5 reactors in een centrale stoppen, dus dan zit je tussen de 1500 en 8250 MW. 3 reactors per centrale is het meest gebruikelijk.

Westinghouse heeft ook grote reactors.
pi_215006958
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 september 2024 10:00 schreef Isdatzo het volgende:
Absoluut indrukwekkend spul ja, alleen dat suffe filmpje doet het geen recht. Maar blijft een dure hobby.
Wil je energie uit de wandcontactdoos, of niet? In mijn perceptie moet je niet groter dan 300MW per unit gaan; het afbreukrisico van > 500MW is te groot. Alles wordt groter, zwaarder en complexer. Alleen al de neutronenfluxverdeling in de kern, is steeds moeilijker te regelen in een grote plant.

Vergis je overigens niet in wat Amerikanen kunnen maken: zeker als het om geavanceerde technologieën gaat en om de "top of technology and science" hebben we in de EU en in Japan, het nakijken.

Heb het gezien bij gasturbines: de turbines met het hoogste rendement en idem vermogen, kwaen (en: komen) uit Amerika.

[ Bericht 8% gewijzigd door blomke op 17-09-2024 12:48:13 ]
pi_215007047
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2024 12:41 schreef blomke het volgende:

[..]
Wil je energie uit de wandcontactdoos, of niet? In mijn perceptie moet je niet groter dan 300MW per unit gaan; het afbreukrisico van > 500MW is te groot. Alles wordt groter, zwaarder en complexer. Alleen al de neutronenfluxverdeling in de kern, is steeds moeilijker te regelen in een grote plant.
Groot: heter, efficiënter, bewezen techniek en een lange levensduur. Klein: in principe heel snel te bouwen, want de reactor komt zo uit de fabriek, relatief korte levensduur, maar je vervangt ze dan voor een nieuwe. Optioneel wordt de oude gerecycled. Eventueel ook meer dan 5 in 1 kerncentrale.

Als je gewoon 15 GW wilt over 50 jaar is het bijna zeker goedkoper om 10 grote te bouwen in plaats van 50 kleintjes, maar die kleintjes kun je sneller in gebruik beginnen te nemen. Alhoewel het ook lang zal duren voordat ze alle 50 zijn opgeleverd.
pi_215007474
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2024 12:41 schreef blomke het volgende:

Vergis je overigens niet in wat Amerikanen kunnen maken: zeker als het om geavanceerde technologieën gaat en om de "top of technology and science" hebben we in de EU en in Japan, het nakijken.

Alleen de machines waarop die onderdelen gefreesd of gedraaid worden komen dan vaak weer uit Duitsland, Zwitserland of Japan.

En als we het over high tech hebben dan kunnen we in nl natuurlijk ASML niet vergeten. ;)
pi_215008110
quote:
12s.gif Op maandag 16 september 2024 23:33 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Eens, er zijn (te?)veel academici die te weinig praktische ervaring hebben, dat merk ik in mijn veld ook regelmatig. Maar er zijn ook academici die wel degelijk ook praktische ervaring hebben.
In mijn veld, natuurbescherming, zie je het vaak nog een stapje erger ook. Mensen die richting geven aan grote organisaties hebben nul praktische ervaring en nul theoretische kennis, maar komen op die posities omdat ze in een ander veld, meestal de financiele wereld, succesvol waren. Money talks.
pi_215008266
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2024 12:51 schreef SymbolicFrank het volgende:
Als je gewoon 15 GW wilt over 50 jaar is het bijna zeker goedkoper om 10 grote te bouwen in plaats van 50 kleintjes, maar die kleintjes kun je sneller in gebruik beginnen te nemen. Alhoewel het ook lang zal duren voordat ze alle 50 zijn opgeleverd.
Je kan bij 50 "kleintjes" al halverwege de rit (of: eerder) een koersverandering aanbrengen in de zin van: "meer is economisch niet rendabel, we laten het hierbij of gaan voor een ander type". Je bent flexibeler in je bedrijfsvoering, reactorsoort en locatiekeuze.

Ik zie nog steeds geen sluitende businesscase voor grote kerncentrales; sterker nog: voortschrijdende inzicht en ervaring met die EPR's, geven aan dat ze steeds verder uit beeld raken.

Zomaar een gedachtesprong mijnerzijds: kan Nederland geen Duitse bestaande PWR leasen? In Duitsland worden uit bedrijf genomen, waarom dat niet kopen/leasen en de grond pachten? Wat die Duitsers doen, is gigantische kapitaalvernietiging en "het paard achter de wagen spannen".
pi_215008889
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2024 15:11 schreef blomke het volgende:

[..]
Je kan bij 50 "kleintjes" al halverwege de rit (of: eerder) een koersverandering aanbrengen in de zin van: "meer is economisch niet rendabel, we laten het hierbij of gaan voor een ander type". Je bent flexibeler in je bedrijfsvoering, reactorsoort en locatiekeuze.

Ik zie nog steeds geen sluitende businesscase voor grote kerncentrales; sterker nog: voortschrijdende inzicht en ervaring met die EPR's, geven aan dat ze steeds verder uit beeld raken.
Die kleintjes zijn vooral bedoeld om onder het ellenlange ambtelijke proces uit te kunnen komen. Ze zijn goedkoop en ze staan er snel. Op papier klinkt het goed.

Althans, dat is het idee. Volgens mij is de eerste nog niet opgeleverd. Dus we weten nog niet wat we er aan hebben. En dat weten we met die grote wel.

quote:
Zomaar een gedachtesprong mijnerzijds: kan Nederland geen Duitse bestaande PWR leasen? In Duitsland worden uit bedrijf genomen, waarom dat niet kopen/leasen en de grond pachten? Wat die Duitsers doen, is gigantische kapitaalvernietiging en "het paard achter de wagen spannen".
Nee, dat is al vaker ter sprake gekomen. Twee redenen: de Duitsers willen geen kernreactoren meer in hun land, alhoewel de paar die nog draaien nu misschien toch langer in bedrijf zouden moeten blijven, ter overbrugging. Want het gaat niet zo goed met de Duitse energiemarkt.

En de tweede reden is dat de centrales die uitstaan al gedeeltelijk ontmanteld zijn en er geen contracten meer bestaan voor de dingen die je nodig hebt om ze te laten draaien. Dat was waarschijnlijk ook om ze snel uit bedrijf te halen, want de vraag om ze weer op te starten komt daar tegenwoordig ook regelmatig langs.

Energie inkopen in Frankrijk is ook steeds minder een optie, omdat daar nu ook alles "groen" moet en de contracten voor nieuwe reactoren steeds verder worden uitgesteld. Naar verwachting zitten ze daar binnen een paar jaar onder de 50% nucleaire elektriciteit.
pi_215009091
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 september 2024 09:46 schreef Isdatzo het volgende:
Dure hobby.
Aan de andere kant: er zijn steeds minder mensen die nog weten hoe je zo'n ding moet bouwen en onderhouden en recycling is nog steeds een ondergeschoven kindje, omdat afgewerkte brandstofstaven weggooien en nieuw uranium kopen nog steeds goedkoper is. Dus als we hier 10 nieuwe kerncentrales en een recyclingfabriek neer zouden zetten, hebben wij ineens een heleboel van die specialisten en vakkennis in huis. Als nieuwe kerncentrales dan toch populair zouden worden, komen ze bij ons shoppen.
  dinsdag 17 september 2024 @ 17:39:48 #67
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_215009591
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2024 16:59 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Aan de andere kant: er zijn steeds minder mensen die nog weten hoe je zo'n ding moet bouwen en onderhouden en recycling is nog steeds een ondergeschoven kindje, omdat afgewerkte brandstofstaven weggooien en nieuw uranium kopen nog steeds goedkoper is. Dus als we hier 10 nieuwe kerncentrales en een recyclingfabriek neer zouden zetten, hebben wij ineens een heleboel van die specialisten en vakkennis in huis. Als nieuwe kerncentrales dan toch populair zouden worden, komen ze bij ons shoppen.
Dit soort wensdenken :')
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_215010345
quote:
2s.gif Op dinsdag 17 september 2024 17:39 schreef Falco het volgende:

[..]
Dit soort wensdenken :')
Tja, jij gaat er van uit dat accu's binnen een paar jaar tien keer zo goedkoop zijn geworden.
pi_215010507
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2024 18:50 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Tja, jij gaat er van uit dat accu's binnen een paar jaar tien keer zo goedkoop zijn geworden.
1. wat heeft dat met kerncentrales te maken?
2. waar zegt hij dat?
3. accu's worden in tegenstelling tot kerncentrales nog wel steeds goedkoper
  dinsdag 17 september 2024 @ 19:00:57 #70
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_215010533
quote:

[..]
Batterijen zijn goedkoper geworden en de trend is nog steeds dalende ja.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_215010772
quote:
2s.gif Op dinsdag 17 september 2024 19:00 schreef Falco het volgende:

[..]
Batterijen zijn goedkoper geworden en de trend is nog steeds dalende ja.
De duurzame technologieën ontwikkelen zich inderdaad wel een flink stuk rapper dan de nucleaire.
pi_215011054
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2024 18:59 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
1. wat heeft dat met kerncentrales te maken?
2. waar zegt hij dat?
3. accu's worden in tegenstelling tot kerncentrales nog wel steeds goedkoper
1. Als je meer dan ~50% van je elektriciteit CO2 neutraal op wilt wekken.
2. In 1 van deze vorige discussies en hierboven, maar dan zonder datum of aantal.
3. SMR reactors zijn in ontwikkeling en zouden beter en goedkoper moeten zijn. Je hebt ook nog Thorium, maar daar gebeurt nog niet veel mee, behalve een Chinese testreactor.
  dinsdag 17 september 2024 @ 20:46:42 #73
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_215012035
quote:

[..]
Nee dat was ik. En ik krijg gelijk.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_215013150
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 september 2024 20:46 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]
Nee dat was ik. En ik krijg gelijk.
Ja, stel het net zolang uit totdat het allemaal uitkomt of helemaal is omgevallen. Dat is pas een degelijke visie!

Doe dan gewoon niets. Oh, wacht, dat stel je ook voor. Ga zo door ...
  woensdag 18 september 2024 @ 00:15:05 #75
pi_215013804
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2024 22:26 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, stel het net zolang uit totdat het allemaal uitkomt of helemaal is omgevallen. Dat is pas een degelijke visie!

Nee, we gaan 20 jaar lang aan een kerncentrale bouwen die vanwege het beton bergen co2 de lucht in pompt. Dat gaat een acuut klimaatsprobleem oplossen.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_215013871
quote:
7s.gif Op woensdag 18 september 2024 00:15 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]
Nee, we gaan 20 jaar lang aan een kerncentrale bouwen die vanwege het beton bergen co2 de lucht in pompt. Dat gaat een acuut klimaatsprobleem oplossen.
Ja, dat zeg ik. Struisvogelpolitiek.
  woensdag 18 september 2024 @ 07:03:21 #77
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_215014321
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2024 22:26 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]

Je moet jezelf echt beter informeren. De installatie van renewables plus opslag zit nog steeds in een versnelling.

Grafiekje uit de VS:

https://www.energy-storag(...)e-capacity-acp-says/
pi_215014819
quote:
2s.gif Op woensdag 18 september 2024 07:03 schreef Falco het volgende:

[..]
Je moet jezelf echt beter informeren. De installatie van renewables plus opslag zit nog steeds in een versnelling.

Grafiekje uit de VS:
[ afbeelding ]

Heel mooi. Kun je daarmee 100% van de elektriciteitsvoorziening afdekken? En de rest van het energieverbruik?
  woensdag 18 september 2024 @ 08:34:07 #79
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_215014905
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2024 08:17 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Heel mooi. Kun je daarmee 100% van de elektriciteitsvoorziening afdekken? En de rest van het energieverbruik?
Over 30 jaar zeker. Op middellange termijn zullen nog een paar bestaande gascentrales en een paar Franse kerncentrales in de elektriciteitsmix zitten om 10 tot 20% af te dekken. Dat is niet zo problematisch.
pi_215014999
quote:
2s.gif Op woensdag 18 september 2024 08:34 schreef Falco het volgende:

[..]
Over 30 jaar zeker. Op middellange termijn zullen nog een paar bestaande gascentrales en een paar Franse kerncentrales in de elektriciteitsmix zitten om 10 tot 20% af te dekken. Dat is niet zo problematisch.
Dat zijn we dan niet met elkaar eens.
  woensdag 18 september 2024 @ 08:45:03 #81
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_215015004
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2024 08:44 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dat zijn we dan niet met elkaar eens.
Mooi man
pi_215015086
quote:
2s.gif Op woensdag 18 september 2024 08:45 schreef Falco het volgende:

[..]
Mooi man
Er is nu een bedrijf dat tientallen grote spiegels wil lanceren, zodat je ook 's nachts je zonnepanelen kunt gebruiken. Veel groene mensen vinden dat een geweldig idee.

Natuurlijk verdien je dat nooit terug, al was het maar omdat dat je dat licht niet kunt concentreren op een klein gebied, zeg 100 bij 100 meter. Dus je zonnepanelen doen nog steeds niets.

Nou is dat niets nieuws, je kunt op YouTube duizenden filmpjes vinden die een nieuwe techniek of producten de hemel in prijzen en zeggen dat daar het probleem mee is opgelost. En een maand later hoor je er niets meer over.

Dus, zolang je die dingen gelooft, is het allemaal heel simpel. De praktijk is weerbarstiger.
  woensdag 18 september 2024 @ 09:57:58 #83
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_215015702
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2024 08:54 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Er is nu een bedrijf dat tientallen grote spiegels wil lanceren, zodat je ook 's nachts je zonnepanelen kunt gebruiken. Veel groene mensen vinden dat een geweldig idee.

Natuurlijk verdien je dat nooit terug, al was het maar omdat dat je dat licht niet kunt concentreren op een klein gebied, zeg 100 bij 100 meter. Dus je zonnepanelen doen nog steeds niets.

Nou is dat niets nieuws, je kunt op YouTube duizenden filmpjes vinden die een nieuwe techniek of producten de hemel in prijzen en zeggen dat daar het probleem mee is opgelost. En een maand later hoor je er niets meer over.

Dus, zolang je die dingen gelooft, is het allemaal heel simpel. De praktijk is weerbarstiger.
Maak je geen zorgen, ik geloof ook niet in die flauwekulletjes. De huidige duurzame technieken zijn toereikend om enorme stappen te zetten in de energietransitie.
pi_215017083
quote:
2s.gif Op woensdag 18 september 2024 09:57 schreef Falco het volgende:

[..]
Maak je geen zorgen, ik geloof ook niet in die flauwekulletjes. De huidige duurzame technieken zijn toereikend om enorme stappen te zetten in de energietransitie.
Heb je wel eens die oude SimCity spelletjes gespeeld? Dan kun je 1 of 2 kerncentrales bouwen, of de helft van je grondgebied vol zetten met zonnepanelen en windmolens. En die keken alleen naar het totale vermogen, niet of dat ook geleverd kon worden.

Nou zijn de zonnepanelen en windmolens wel beter geworden, maar ze leveren nog steeds niet 24/7 hun maximale vermogen. Dus je moet er nog steeds zoveel neerzetten en dan ook iets verzinnen voor de overbrugging. En zoals ik al vaak heb voorgerekend, ga je dat met accu's niet redden.

Ja, er zijn tegenwoordig ook zoutaccu's (NaS in het plaatje), die zijn goedkoper maar ook een heel stuk groter dan Li-Ion accu's (LIB). Op zich geen probleem, maar we hebben het dan nog steeds over vele vierkante kilometers vol met die dingen en dan zijn ze nog steeds duur.

(Ik kon maar weinig grafiekjes vinden waar die al tussen staan.)

Hier nog eentje met Natrium-Nickel (Na-Ion) en Kalium accu's:

(Voor de tekst van de bijbehorende artikelen moet je betalen.)

Allemaal nog in het ontwikkelingsstadium, natuurlijk.

[ Bericht 2% gewijzigd door SymbolicFrank op 18-09-2024 12:04:30 ]
  woensdag 18 september 2024 @ 12:05:23 #85
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_215017186
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2024 11:53 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Heb je wel eens die oude SimCity spelletjes gespeeld? Dan kun je 1 of 2 kerncentrales bouwen, of de helft van je grondgebied vol zetten met zonnepanelen en windmolens. En die keken alleen naar het totale vermogen, niet of dat ook geleverd kon worden.
Strak plan. Energiebeleid baseren op lollige simulatiegames uit de jaren '90 _O_
pi_215017208
quote:
2s.gif Op woensdag 18 september 2024 12:05 schreef Falco het volgende:

[..]
Strak plan. Energiebeleid baseren op lollige simulatiegames uit de jaren '90 _O_
Zucht. Ik heb het hier ook meerdere keren voorgerekend, zoals je goed weet.

Laat maar weer.
pi_215017236
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2024 08:54 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]

heb je ook een bron dat veel groene mensen dit een geweldig idee vinden of is dit weer eens een typisch staaltje projectie?
  woensdag 18 september 2024 @ 12:15:03 #88
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_215017321
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2024 12:07 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Zucht. Ik heb het hier ook meerdere keren voorgerekend, zoals je goed weet.

Laat maar weer.
Laat je eens goed informeren door experts uit de energiewereld. Je weigert dat te doen en komt met allerlei rare uitvluchten.
pi_215017392
quote:
2s.gif Op woensdag 18 september 2024 12:15 schreef Falco het volgende:

[..]
Laat je eens goed informeren door experts uit de energiewereld. Je weigert dat te doen en komt met allerlei rare uitvluchten.
Je bedoelt, de mensen die hun geld verdienen met het verkopen van zonnepanelen en/of windturbines? Waarschijnlijk niet de netbeheerders. En voor veel mensen is nieuw natuurlijk altijd beter.
  woensdag 18 september 2024 @ 14:29:54 #90
pi_215018518
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2024 12:22 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Je bedoelt, de mensen die hun geld verdienen met het verkopen van zonnepanelen en/of windturbines? Waarschijnlijk niet de netbeheerders. En voor veel mensen is nieuw natuurlijk altijd beter.
En zo word het een discussie tussen groene zwevers en atoomlobbyisten? Is dat het niveau van FOK! tegenwoordig?
  woensdag 18 september 2024 @ 14:33:28 #91
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_215018560
Onze rechtse coalitie maakt een kernfatamorgana van de beloofde centrales :')

https://www.nu.nl/klimaat(...)twee-jaar-later.html
pi_215018593
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2024 14:33 schreef Hexagon het volgende:
Onze rechtse coalitie maakt een kernfatamorgana van de beloofde centrales :')

https://www.nu.nl/klimaat(...)twee-jaar-later.html
Zoals al eerder voorspeld: 2040-2045 is meer voor de hand liggend voor de eerste nieuwe kerncentrale.
Die 2035 is als ze 5 tot 10 jaar geleden beginnen.
pi_215018600
quote:
7s.gif Op woensdag 18 september 2024 14:29 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]
En zo word het een discussie tussen groene zwevers en atoomlobbyisten? Is dat het niveau van FOK! tegenwoordig?
Alles is zwart of wit, er zit niets meer tussenin. Je kan ook alleen maar 100% voor of 100% tegen kerncentrales zijn :P
pi_215018700
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2024 14:39 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Alles is zwart of wit, er zit niets meer tussenin. Je kan ook alleen maar 100% voor of 100% tegen kerncentrales zijn :P
Nah, het heeft gewoon zelden nut om dingen uit te leggen, voor te rekenen en te onderbouwen.

De meeste mensen zoeken dingen zelf niet uit, ze luisteren naar de media en de mensen om hun heen. Hun mening is het gemiddelde daarvan, met wat extra punten voor de mensen die ze als experts beschouwen. Daar willen ze best over praten, maar die mening is niet gebaseerd op logica en feiten. Dus daarmee ga je hem ook niet veranderen.

Als je met een heel goed verhaal komt en ze zijn er enthousiast over, dan denk je dat ze hun mening hebben bijgesteld. Maar als je het er dan een maand later opnieuw over hebt, zijn ze weer terug bij hun oude mening. Want dan hebben ze weer naar die andere mensen geluisterd.

Het zijn tenslotte maar onbelangrijke weetjes.
pi_215018732
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2024 14:53 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Nah, het heeft gewoon zelden nut om dingen uit te leggen, voor te rekenen en te onderbouwen.

Dus ongenuanceerd zeggen dat veel groene mensen onzinnige ideeën zouden steunen dat was zeker nuttig. |:(
pi_215018753
Laten we gewoon blijven dromen net als bij de energietransitie van fossiel naar elektriciteit.
20.000 bedrijven die wachten op een nieuwe of verzwaring van een aansluiting.
Met een economische schade tot 35 miljard per jaar voor Nederland.

Dat smartgrid was toch niet zo smart helaas.

[ Bericht 2% gewijzigd door Klepper272 op 18-09-2024 15:35:31 ]
pi_215018785
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2024 14:57 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Dus ongenuanceerd zeggen dat veel groene mensen onzinnige ideeën zouden steunen dat was zeker nuttig. |:(
Mensen geloven nou eenmaal graag de dingen die ze willen horen. Ze gaan niet eerst nadenken of het wel klopt. Zeker niet als iemand er een bedrijf voor op heeft gericht en er een YouTube filmpje over heeft gemaakt. Ook politici spelen daar op in en die worden vaak toch gezien als betrouwbare personen.

Dus zolang niemand uitlegt dat het onzinnig is, weten die mensen dat ook niet. Dat kun je ze ook niet kwalijk nemen, ze vinden het gewoon niet belangrijk genoeg om daar tijd aan te besteden. Als ze al weten hoe je dat zou kunnen uitzoeken of testen.

Ze doen het op het gevoel, zeggen we dan.
pi_215018805
quote:
2s.gif Op woensdag 18 september 2024 07:03 schreef Falco het volgende:

[..]

Grafiekje uit de VS:
[ afbeelding ]

Ik zie het vermogen aan windenergie meer afnemen dan versnellen. In 2012 was het vermogen windenergie ongeveer 2 maal zo hoog dan in 2023. Windmolens afgebroken of is het minder gaan waaien?
Zonne energie is Nederland niet te vergelijken met de VS. Wij hebben hier geen woestijnen bijvoorbeeld.

[ Bericht 0% gewijzigd door Klepper272 op 18-09-2024 15:59:42 ]
pi_215018994
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2024 15:05 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Mensen geloven nou eenmaal graag de dingen die ze willen horen. Ze gaan niet eerst nadenken of het wel klopt. Zeker niet als iemand er een bedrijf voor op heeft gericht en er een YouTube filmpje over heeft gemaakt. Ook politici spelen daar op in en die worden vaak toch gezien als betrouwbare personen.

Dus zolang niemand uitlegt dat het onzinnig is, weten die mensen dat ook niet. Dat kun je ze ook niet kwalijk nemen, ze vinden het gewoon niet belangrijk genoeg om daar tijd aan te besteden. Als ze al weten hoe je dat zou kunnen uitzoeken of testen.

Ze doen het op het gevoel, zeggen we dan.
Dus je kunt niets onderbouwen maar voor jou gevoel zijn er veel groene mensen die in onzin verhaaltjes over spiegels en zonlicht geloven. Dat is zoals jezelf stelt dan nogal onzinnig. :')
pi_215019049
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2024 15:08 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Ik zie het vermogen aan windenergie meer afnemen dan versnellen. In 2012 was de geleverde windenergie ongeveer 2 maal zo hoog dan in 2023. Windmolens afgebroken of is het minder gaan waaien?
Zonne energie is Nederland niet te vergelijken met de VS. Wij hebben hier geen woestijnen bijvoorbeeld.
Wat heeft een woestijn er mee te maken? Daar schijnt toch dezelfde zon als op een dak of een weiland?
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_215019061
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2024 15:08 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Ik zie het vermogen aan windenergie meer afnemen dan versnellen. In 2012 was de geleverde windenergie ongeveer 2 maal zo hoog dan in 2023. Windmolens afgebroken of is het minder gaan waaien?
Het gaat niet zo goed met de windturbineproducenten, zoals Siemens. Die hebben er 4,5 miljard Euro verlies op geleden. Ook het onderhoud is veel duurder dan voor iedere andere energievoorziening en de kosten stijgen nog steeds, zeker als ze op zee staan. Die kosten schalen ook met de afmetingen.

Ook de opslag in de vorm van waterstof komt niet van de grond. Shell en Siemens zijn daar druk fabrieken voor aan het bouwen (zo kan Siemens er toch nog wat aan verdienen ;) ), maar de hele infrastructuur lijkt toch een brug te ver. Zeker als je gaat uitrekenen wat je er allemaal voor nodig hebt als je 100% over wilt gaan naar hernieuwbare energie. Daarom zijn ze vooral met biogas aan de slag gegaan, want dat is vergelijkbaar met aardgas. De mais gaat dus niet meer naar de dieren, maar naar de biogascentrales. Maar dat is natuurlijk maar een paar procent van de benodigde energie (het zit in de statistieken bij de biomassa, dat is 3,5% van het totaal).

En ja, gelukkig is windenergie op het land niet erg rendabel (wel goedkoper dan op zee), maar voor zonnepanelen moeten we toch echt gaan denken aan het uitkopen van de meeste boeren. Want meer ruimte hebben we niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')