abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215019061
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2024 15:08 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Ik zie het vermogen aan windenergie meer afnemen dan versnellen. In 2012 was de geleverde windenergie ongeveer 2 maal zo hoog dan in 2023. Windmolens afgebroken of is het minder gaan waaien?
Zonne energie is Nederland niet te vergelijken met de VS. Wij hebben hier geen woestijnen bijvoorbeeld.
Het gaat niet zo goed met de windturbineproducenten, zoals Siemens. Die hebben er 4,5 miljard Euro verlies op geleden. Ook het onderhoud is veel duurder dan voor iedere andere energievoorziening en de kosten stijgen nog steeds, zeker als ze op zee staan. Die kosten schalen ook met de afmetingen.

Ook de opslag in de vorm van waterstof komt niet van de grond. Shell en Siemens zijn daar druk fabrieken voor aan het bouwen (zo kan Siemens er toch nog wat aan verdienen ;) ), maar de hele infrastructuur lijkt toch een brug te ver. Zeker als je gaat uitrekenen wat je er allemaal voor nodig hebt als je 100% over wilt gaan naar hernieuwbare energie. Daarom zijn ze vooral met biogas aan de slag gegaan, want dat is vergelijkbaar met aardgas. De mais gaat dus niet meer naar de dieren, maar naar de biogascentrales. Maar dat is natuurlijk maar een paar procent van de benodigde energie (het zit in de statistieken bij de biomassa, dat is 3,5% van het totaal).

En ja, gelukkig is windenergie op het land niet erg rendabel (wel goedkoper dan op zee), maar voor zonnepanelen moeten we toch echt gaan denken aan het uitkopen van de meeste boeren. Want meer ruimte hebben we niet.
pi_215019078
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2024 15:29 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Wat heeft een woestijn er mee te maken? Daar schijnt toch dezelfde zon als op een dak of een weiland?
Op de breedtegraad waar woestijnen voorkomen schijnt de zon iets vaker te schijnen en met een veel hogere intensiteit dan in Nederland.

Aan de Noordpool zelf blijft de zon zes maanden onder de horizon.
pi_215019104
edit
pi_215019121
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2024 15:23 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Dus je kunt niets onderbouwen maar voor jou gevoel zijn er veel groene mensen die in onzin verhaaltjes over spiegels en zonlicht geloven. Dat is zoals jezelf stelt dan nogal onzinnig. :')
Nee, ik ben net iemand die alles zelf uitzoekt en uitrekent. Dat heb je me hier ook vaak genoeg zien doen. Ik vind feiten belangrijk. Mijn mening is daarop gebaseerd.

Het is het verschil tussen Alfa's en Beta's. Voor Alfa's is communiceren een sociaal gebeuren en bedoeld om er beter van te worden. Voor Beta's zijn feiten en logica belangrijk, maar dat is een vrij kleine minderheid. Ik kwam zelfs nog de Gamma's tegen: dat is weer een kleine minderheid van de Beta's en dat zijn dan de mensen net zoals ik, die alles zelf uitzoeken en daar lange rapporten over schrijven.
  woensdag 18 september 2024 @ 15:39:21 #105
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_215019126
Goed nieuws!

Ik denk dat het een goed idee is dat landen die minder corruptie en structurele problemen hebben zich richten op kernenergie en dat landen die wat meer moeite hebben zich bezig houden met conventionele stroomopwekking.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_215019157
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2024 15:32 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Het gaat niet zo goed met de windturbineproducenten, zoals Siemens. Die hebben er 4,5 miljard Euro verlies op geleden. Ook het onderhoud is veel duurder dan voor iedere andere energievoorziening en de kosten stijgen nog steeds, zeker als ze op zee staan. Die kosten schalen ook met de afmetingen.

Ook de opslag in de vorm van waterstof komt niet van de grond. Shell en Siemens zijn daar druk fabrieken voor aan het bouwen (zo kan Siemens er toch nog wat aan verdienen ;) ), maar de hele infrastructuur lijkt toch een brug te ver. Zeker als je gaat uitrekenen wat je er allemaal voor nodig hebt als je 100% over wilt gaan naar hernieuwbare energie. Daarom zijn ze vooral met biogas aan de slag gegaan, want dat is vergelijkbaar met aardgas. De mais gaat dus niet meer naar de dieren, maar naar de biogascentrales. Maar dat is natuurlijk maar een paar procent van de benodigde energie (het zit in de statistieken bij de biomassa, dat is 3,5% van het totaal).

En ja, gelukkig is windenergie op het land niet erg rendabel (wel goedkoper dan op zee), maar voor zonnepanelen moeten we toch echt gaan denken aan het uitkopen van de meeste boeren. Want meer ruimte hebben we niet.
Hoeveel duurder zijn panelen op daken dan op het weiland?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_215019197
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2024 15:44 schreef ludovico het volgende:

[..]
Op een weiland kun je ze mooi op de zon richten en heb je geen last van schoorstenen die in de weg zitten en schaduw. Een dun reepje schaduw over een paneel kan de productie van de hele keten om zeep helpen. Ook kun je ze makkelijk schoonspuiten. Ze zijn dus net veel efficiënter.

Het probleem zit hem er in, dat op het moment dat ze veel energie produceren, de prijs van de elektriciteit net heel laag is. Om er dus geld aan te kunnen verdienen moet je die dan eigenlijk opslaan tot de prijs wel gunstig is, of een salderingsregeling hebben, want dan is de prijs altijd hetzelfde. Maar die heb je alleen als consument en de accu's die je dan nodig hebt maken het relatief duur.
pi_215019231
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2024 15:49 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Op een weiland kun je ze mooi op de zon richten en heb je geen last van schoorstenen die in de weg zitten en schaduw. Een dun reepje schaduw over een paneel kan de productie van de hele keten om zeep helpen.
Dat is achterhaald en daar zijn diverse oplossingen voor:

- zonnepanelen hebben tegenwoordig standaard al bypass diodes, waardoor dit amper nog een probleem is

En als je een wat moeilijker dak hebt met meerdere panelen (half) in de schaduw dan zijn er:

- micro-omvormers (zoals Enphase)
- optimizers (zoals SolarEdge)

quote:
Ook kun je ze makkelijk schoonspuiten. Ze zijn dus net veel efficiënter.
Uit eigen ervaring (ik heb een schoonmaakset en ontkalker voor de panelen) heeft schoonmaken weinig effect op de opbrengst.

Zoals ik toen ook al zei:

quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 12:53 schreef TheFreshPrince het volgende:
Voorlopig kan ik nog niet stellen dat het (voor het eerst in 5 jaar) schoonmaken van de panelen een meetbaar effect heeft.

Het ziet er (voor nu) wel netter uit.
Bedrijven die de schoonmaakproducten leveren of panelen schoonmaken hebben daar uiteraard een andere mening over.
Ik maak dan ook vooral schoon om ze netjes te houden, voor de opbrengst hoef je het niet te doen, tenzij ze er zo uitzien:

quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2024 15:44 schreef ludovico het volgende:

[..]
Je verliest er grondoppervlak door, alleen al daarom zou ik er voor zijn om eerst alle daken vol te leggen voordat je gaat kijken naar zonneparken.

[ Bericht 13% gewijzigd door TheFreshPrince op 18-09-2024 16:04:56 ]
pi_215019298
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2024 15:56 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat is achterhaald en daar zijn diverse oplossingen voor:

- zonnepanelen hebben bypass diodes, waardoor dit amper nog een probleem is

En als je een wat moeilijker dak hebt met meerdere panelen (half) in de schaduw dan zijn er:

- micro-omvormers (zoals Enphase)
- optimizers (zoals SolarEdge)
[..]
Uit eigen ervaring (ik heb een schoonmaakset en ontkalker voor de panelen) heeft schoonmaken weinig effect op de opbrengst.
[..]
Je verliest er grondoppervlak door, alleen al daarom zou ik er voor zijn om eerst alle daken vol te leggen voordat je gaat kijken naar zonneparken.
Ja, mico-omvormers zijn het beste. Wel wat duurder, maar dat brengen ze wel op.

Je ziet ook steeds vaker zonnepanelen die niet op een los paneel zitten, maar onderdeel uitmaken van een gebouw, net zoals de dakpannen van Tesla. Maar zonnepanelen zijn wel erg gevoelig voor warmte, dus ik vraag me al een tijdje af wat daar de impact van is. Ik heb dat een paar keer gevraagd, op een seminair en een zoom-meeting van wat mensen die zulke producten wilden aanprijzen, maar beide keren hebben ze daar geen antwoord op gegeven. Dat had ik eerlijk gezegd ook niet verwacht en het versterkte mijn vermoeden dat dat geen goed idee is.
pi_215019313
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2024 16:04 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, mico-omvormers zijn het beste. Wel wat duurder, maar dat brengen ze wel op.

Je ziet ook steeds vaker zonnepanelen die niet op een los paneel zitten, maar onderdeel uitmaken van een gebouw, net zoals de dakpannen van Tesla. Maar zonnepanelen zijn wel erg gevoelig voor warmte, dus ik vraag me al een tijdje af wat daar de impact van is. Ik heb dat een paar keer gevraagd, op een seminair en een zoom-meeting van wat mensen die zulke producten wilden aanprijzen, maar beide keren hebben ze daar geen antwoord op gegeven. Dat had ik eerlijk gezegd ook niet verwacht en het versterkte mijn vermoeden dat dat geen goed idee is.
Zonnepanelen zijn qua opbrengst gevoelig voor warmte, aan de andere kant is dat juist ook wel weer mooi.
Het dempt de (piek) opbrengst op hele warme, zonnige dagen en dat zijn de dagen dat er toch al forse overschotten zijn.

De langere dagen (en dus meer zonuren) en de stand van de zon (hoek t.o.v. de panelen) compenseren overigens ruimschoots voor dat rendementsverlies.
pi_215019367
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2024 15:38 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Nee, ik ben net iemand die alles zelf uitzoekt en uitrekent.
Nou laat dan je onderzoek maar zien dat veel groene mensen het in de ruimte schieten van spiegels een erg goed plan vinden. ^O^
pi_215019374
https://www.nu.nl/klimaat/6328650/bouw-kerncentrales-nu-al-vertraagd-kabinet-trekt-portemonnee-twee-jaar-later.html

quote:
"Het kabinet werkt voortvarend door aan de voorbereiding van de bouw van twee nieuwe kerncentrales", schreef het ministerie van Klimaat en Groene Groei dinsdag in zijn Prinsjesdagpersbericht.

Maar wie goed kijkt naar de miljoenennota, ziet dat het juist erg lastig blijkt om voortvarend van start te gaan. Tussen 2026 en 2029 gaat er 1,2 miljard euro minder naar de bouw van kerncentrales dan het kabinet eerder nog van plan was. En dat terwijl er nu wordt gemikt op vier nieuwe centrales in plaats van twee.
...
De wijziging staat diep in de bijlage bij de miljoenennota die dinsdag werd gepubliceerd. Daar wordt melding gemaakt van wat in ambtenarenjargon een "kasschuif" heet: geld dat op de begroting blijft staan, maar pas op een ander moment kan worden uitgegeven. In dit geval pas in het volgende decennium.

Deze "grote schuif naar achteren" is nodig om de uitgaven aan kernenergie "meer in lijn te brengen met de verwachte uitgaven voor de bouw van de eerste twee extra kerncentrales in Nederland", staat in de bijlage. Met andere woorden: het kabinet was eerder te optimistisch over het tempo waarmee de bouw van twee nieuwe centrales in het Zeeuwse Borssele van start kan gaan.
...
Het opstarten van de centrales in 2035 raakt buiten beeld, erkent de zegsman. "Het kabinet wil de twee nieuwe kerncentrales zo snel mogelijk na 2035 realiseren", klinkt het nu. Dat is een andere boodschap dan het ministerie tot voor kort verkondigde. Op de site van de Rijksoverheid staat woensdag nog altijd dat de eerste twee nieuwe centrales "in 2035 actief zijn".
_O-

Meer dan twee jaar vertraging terwijl ze amper twee jaar bezig zijn...
  woensdag 18 september 2024 @ 16:47:09 #113
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_215019689
Lol, wat een grap.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_215019773
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2024 15:49 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Op een weiland kun je ze mooi op de zon richten en heb je geen last van schoorstenen die in de weg zitten en schaduw. Een dun reepje schaduw over een paneel kan de productie van de hele keten om zeep helpen. Ook kun je ze makkelijk schoonspuiten. Ze zijn dus net veel efficiënter.

Het probleem zit hem er in, dat op het moment dat ze veel energie produceren, de prijs van de elektriciteit net heel laag is. Om er dus geld aan te kunnen verdienen moet je die dan eigenlijk opslaan tot de prijs wel gunstig is, of een salderingsregeling hebben, want dan is de prijs altijd hetzelfde. Maar die heb je alleen als consument en de accu's die je dan nodig hebt maken het relatief duur.
Dus is oost/west niet beter? Krijg je overigens geen subsidie per kwh? Is dat geen foute prikkel?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_215019798
quote:
Ze hadden dan ook in 2002 moeten starten.
pi_215019856
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2024 16:56 schreef ludovico het volgende:

[..]
Dus is oost/west niet beter? Krijg je overigens geen subsidie per kwh? Is dat geen foute prikkel?
Bij een dak heb je meestal maar weinig keuze in de oriëntatie van de panelen. Hoogstens welke kant van het dak je pakt. Dus ze zitten meestal niet optimaal. In een weiland heb je die beperking niet. Ook bij een plat dak is het veel beter ze op een stellage te zetten dan ze gewoon plat neer te leggen.

Bij oost/west heb je altijd de verkeerde hoek. Je hebt dus altijd minder maar wel langer opbrengst. Vooral leuk voor de panelenverkopers. Bij een plat dak lijkt oost/west plaatsting ook een goede optie, als je ze in een omgekeerde V tegen elkaar zet. Maar dat lijkt me alleen zinvol als dat je enige dak is en je geen bouwvergunning kunt krijgen voor iets beters.

Van de subsidies weet ik weinig af.
pi_215019879
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2024 17:05 schreef SymbolicFrank het volgende:
Bij oost/west heb je altijd de verkeerde hoek. Je hebt dus altijd minder maar wel langer opbrengst. Vooral leuk voor de panelenverkopers.
Maar als de prijs 30% hoger ligt gewogen gemiddeld wat maakt jou dat lagere rendement in KWH dan uit, zegmaar.
pi_215019902
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2024 17:07 schreef ludovico het volgende:

[..]
Maar als de prijs 30% hoger ligt gewogen gemiddeld wat maakt jou dat lagere rendement in KWH dan uit, zegmaar.
Het lijkt me alleen zinvol omdat je dan rond het middaguur een relatief kleine opbrengst hebt en meer in de ochtend en de middag. Je produceert dus minder, maar je kunt er zonder opslag misschien een betere prijs voor krijgen. Maar dat lijkt me moeilijk te berekenen.
pi_215019993
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2024 17:10 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Het lijkt me alleen zinvol omdat je dan rond het middaguur een relatief kleine opbrengst hebt en meer in de ochtend en de middag. Je produceert dus minder, maar je kunt er zonder opslag misschien een betere prijs voor krijgen. Maar dat lijkt me moeilijk te berekenen.
Er passen ook meer panelen dus je omzet gaat omhoog t.o.v. gelijkblijvende kosten.
Onderschat ook niet dat een accu niet gratis is, dat gaat je rendement kosten.

Vermoed wel dat in de toekomst accu's goedkoper worden, als dat zo goedkoop wordt dat je 24/7 kunt afleveren met accu als dagelijkse buffer.... Dan zien we dat dan wel.
  woensdag 18 september 2024 @ 17:27:41 #120
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_215020116
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2024 17:10 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Even googlen op merit order voordat je onzin verkoopt. De markt kiest altijd voor wind en zon omdat die het goedkoopst zijn. Wanneer die niet beschikbaar zijn dan komen gas en kernenergie om de hoek kijken. Punt is echter dat kernenergie zo 8760 uur per jaar moet draaien om nog enigszins rendabel te zijn met overigens daarbij ondersteund door flinke garanties van 15 cent per kWh afgegeven door de overheid. Dit gaat gewoon niet gebeuren, getuige ook het feit dat dit kabinet nu al 2 jaar vertraging creëert.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_215020149
quote:
Dat is nogal dom, maar de eerdere raming was wel zeer optimistisch.
pi_215020322
30% kernenergie in de energiemix levert een tot 35% lagere kWh prijs op.

[ Bericht 2% gewijzigd door Klepper272 op 18-09-2024 17:50:10 ]
pi_215020589
quote:
2s.gif Op woensdag 18 september 2024 17:27 schreef Falco het volgende:

[..]
Even googlen op merit order voordat je onzin verkoopt. De markt kiest altijd voor wind en zon omdat die het goedkoopst zijn. Wanneer die niet beschikbaar zijn dan komen gas en kernenergie om de hoek kijken. Punt is echter dat kernenergie zo 8760 uur per jaar moet draaien om nog enigszins rendabel te zijn met overigens daarbij ondersteund door flinke garanties van 15 cent per kWh afgegeven door de overheid. Dit gaat gewoon niet gebeuren, getuige ook het feit dat dit kabinet nu al 2 jaar vertraging creëert.
Zon en wind zijn alleen goedkoper per kWh zolang het je niet uitmaakt wanneer die geleverd worden. En als die geproduceerd worden is de elektriciteitsprijs het laagste, dus je mag dan alleen kijken naar de productieprijs. Als je er ook geld aan wilt verdienen, dan is het ineens een heel ander verhaal.

En de windturbines die nu op de Noordzee staan hebben een prijsgarantie van 7 cent per kWh en een gratis aansluiting op het elektriciteitsnet (de helft van de kosten). Dus dat vereist net zoveel overheidssteun.

Dat kernenergie nu zo duur is komt voornamelijk door de gigantische bureaucratie en de onzekerheid. Want een volgend kabinet kan er de stekker uittrekken. Daarom moet je heel veel rente op je lening betalen. Als je van te voren al weet dat je 50 jaar lang voor 24/7 (voor minimaal 95% van de tijd) het maximale vermogen kunt leveren is het verreweg de goedkoopste energiebron.

En ik zeg helemaal niet dat we per se aan de kernenergie moeten. Alleen dat dat je enige optie is als in 2050 alle energie CO2 neutraal geproduceerd moet worden. Aardgas staat ook op de lijst van groene energie (dank zij Duitsland), dus we hoeven eigenlijk helemaal niets te doen om aan de eisen van de EU te voldoen. Maar we hebben wel 0% CO2 uitstoot beloofd in ons Klimaatakkoord. Dus dan moeten we ons daar wel aan houden.
pi_215020791
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2024 17:44 schreef Klepper272 het volgende:
30% kernenergie in de energiemix levert een tot 35% lagere kWh prijs op.
Boeiende stelling. Heb je ook een bron?
pi_215020813
quote:
10s.gif Op woensdag 18 september 2024 18:30 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Boeiende stelling. Heb je ook een bron?
Ja
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')