abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215020818
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2024 18:32 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Ja
Zou sympathiek zijn als je die dan ook even deelt.
pi_215020841
quote:
10s.gif Op woensdag 18 september 2024 18:32 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Zou sympathiek zijn als je die dan ook even deelt.
In dit topic kan je gewoon roepen wat je wil :T
pi_215020862
Maar goed, ik ben de beroerdste niet. :7
https://parlementenwetens(...)rman_Kernenergie.pdf
pi_215020893
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2024 18:37 schreef Klepper272 het volgende:
Maar goed, ik ben de beroerdste niet. :7
https://parlementenwetens(...)rman_Kernenergie.pdf
Oh, dat verhaaltje van vijf jaar oud van de kernlobby.
pi_215020910
quote:
10s.gif Op woensdag 18 september 2024 18:41 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Oh, dat verhaaltje van vijf jaar oud van de kernlobby.
Je bedoelt een wetenschappelijke studie waarvan de uitkomst je niet bevalt.
pi_215022009
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2024 18:44 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Je bedoelt een wetenschappelijke studie waarvan de uitkomst je niet bevalt.
De kleine lettertjes bij het stuk onder aan pagina 8 niet gelezen ;) ?
pi_215022160
quote:
10s.gif Op woensdag 18 september 2024 20:21 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
De kleine lettertjes bij het stuk onder aan pagina 8 niet gelezen ;) ?
En...

quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2024 10:46 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ja, die kosten en bouwtijd zijn totaal niet realistisch gebleken, als je ziet dat ze het in de UK al 2,5 tot 3 keer duurder per MWe uitvalt dan begroot. De bouwtijd laten we maar helemaal buiten beschouwing.

Daarnaast worden in deze toch al niet zo recente "factsheet" uit 2019 nog weer oudere bronnen gebruikt (zie bronvermeldingen) uit de tijd dat offshore windparken nog 2-3x duurder waren dan nu. Die kostendaling komt vooral door de steeds grotere turbines.

[ afbeelding ]
pi_215022525
[quote]0s.gif Op woensdag 18 september 2024 20:28 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
En...
[..]

[/quote

Een APR-1400 heeft een bouwtijd van ca 8-9 jaar

[ Bericht 1% gewijzigd door Klepper272 op 18-09-2024 21:23:49 ]
pi_215022661
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2024 20:47 schreef Klepper272 het volgende:
Een APR-1400 heeft een bouwtijd van 5 tot 7 jaar.
Waar is dat voor het laatst ook daadwerkelijk gelukt?
pi_215022799
quote:
5s.gif Op woensdag 18 september 2024 20:55 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Waar is dat voor het laatst ook daadwerkelijk gelukt?
Gebruik google eens, want als ik jou een bron geef is die toch niet legitiem.
Daar ga ik mijn tijd niet meer aan verdoen.
pi_215022975
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2024 21:02 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Gebruik google eens, want als ik jou een bron geef is die toch niet legitiem.
Daar ga ik mijn tijd niet meer aan verdoen.
Een jaar of 9 lijkt realistischer https://en.m.wikipedia.org/wiki/APR-1400 maar dat is niet in westerse landen, dat maakt nog wel wat verschil ;).

En daar gaat dan nog het vergunningenproces aan vooraf. Minimaal 15 jaar als we nu voor dat model kiezen ben je dus wel verder.
pi_215023183
quote:
10s.gif Op woensdag 18 september 2024 21:14 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Een jaar of 9 lijkt realistischer https://en.m.wikipedia.org/wiki/APR-1400 maar dat is niet in westerse landen, dat maakt nog wel wat verschil ;).

En daar gaat dan nog het vergunningenproces aan vooraf. Minimaal 15 jaar als we nu voor dat model kiezen ben je dus wel verder.
Klopt, 8-9 jaar is de bouwtijd.
Foutje van mijn kant.

Maar goed, 2040 is prima toch?
pi_215023417
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2024 20:28 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
En...
[..]

Ik zou toch graag een bron zien dat windparken 2-3 duurder waren in 2019 dan in 2024.
Al eerder om gevraagd maar toen bleef het erg stil.
pi_215023940
quote:
10s.gif Op woensdag 18 september 2024 21:14 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]

Ja, zoals @ACT-F al zei: als de nood hoog is staan ze er snel, maar in het huidige klimaat kun je het wel vergeten. En als je er 10 tegelijkertijd laat bouwen, kan ineens alles. Het is dus geen kwestie van niet kunnen, maar niet willen. Kernenergie is vies en oud, wind en zon zijn de toekomst. Sentiment.
pi_215040607
Een deel van de hoge kosten van kernenergie zit toch juist in het feit dat de bouw zo lang duurt. Als je het vergunningenproces kan verkorten met een aantal jaar dan wordt de prijs ook veel lager.
pi_215040641
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2024 08:39 schreef BEFEM het volgende:
Een deel van de hoge kosten van kernenergie zit toch juist in het feit dat de bouw zo lang duurt. Als je het vergunningenproces kan verkorten met een aantal jaar dan wordt de prijs ook veel lager.
Ja, en je wilt ook een garantie dat hij 50 jaar lang aan mag staan.
pi_215040678
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2024 08:45 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Eerst zien, dan geloven. Er zijn nog een heleboel harde problemen.

Net zoals harde problemen met kernafval wat de kern lobby niet wilt onderkennen.. ;)
pi_215040711
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2024 08:53 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Net zoals harde problemen met kernafval wat de kern lobby niet wilt onderkennen.. ;)
Met kernfusie heb je ook een heleboel radioactief afval. De energie komt er uit in de vorm van neutronen, dus je moet het hele omhulsel regelmatig vervangen. Wat tegen die tijd behoorlijk radioactief is.

Linkje.
pi_215041111
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2024 09:00 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Met kernfusie heb je ook een heleboel radioactief afval. De energie komt er uit in de vorm van neutronen, dus je moet het hele omhulsel regelmatig vervangen. Wat tegen die tijd behoorlijk radioactief is.

Linkje.
En hoe lang blijft dat omhulsel radioactief? Zovet ik het weet is het radioactief afval met een korte halfwaardetijd waardoor je niet tegen afvaloplossing voor 10.000+ jaar zit te kijken.
pi_215041404
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2024 09:47 schreef Basp1 het volgende:

[..]
En hoe lang blijft dat omhulsel radioactief? Zovet ik het weet is het radioactief afval met een korte halfwaardetijd waardoor je niet tegen afvaloplossing voor 10.000+ jaar zit te kijken.
Er staat in Frankrijk een mooie afvaloplossing: een recyclingfabriek. Dat is alleen duurder dan het afval weggooien en nieuw uranium kopen.

Hoe radioactief dat omhulsel gaat zijn, hoe groot en hoe vaak dat vervangen moet worden weten we nog niet. Dat is afhankelijk van het ontwerp van de reactor. Die Tokamak reactoren lijken wel allemaal hetzelfde, maar daar gaat continu een nieuw binnenwerk in om te proberen de huidige problemen te verminderen.

Een belangrijk probleem is de productie van tritium, wat ze meestal doen door lithium te bombarderen met neutronen. Je moet dat doen zonder dat door spalling de zaak in stukken uiteen valt en dan moet je dat tritium in de kamer krijgen. Hoe ze dat precies gaan doen weten ze nog niet. Er is voor zover ik weet geen experimentele fusiereactor die dat aan de praat heeft gekregen. De meeste zijn nog niet zo ver.

Daarnaast is het plasma in de kamer niet stabiel. Het blijft niet altijd mooi in het midden zitten. Het komt dus ook regelmatig tegen de wanden aan, die daar uiteraard niet tegen kunnen. Ook dat is een groot probleem dat we nog niet hebben opgelost.

En als laatste: je bent er niet als er iets meer energie uitkomt dan je er in stopt, je moet er ongeveer tien keer zoveel energie uithalen, alleen al om de machine aan de praat te kunnen houden. Dingen zoals het koelen van de supergeleidende magneten kosten veel energie, die ze meestal niet meetellen.

Je kunt natuurlijk ook die filmpjes kijken die ik post, die leggen dat allemaal haarfijn uit.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 20 september 2024 @ 10:19:39 #148
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_215041455
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2024 09:00 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]

Linkje.
Wat een hoop onzin in één post :D

Echt niets, maar ook echt daadwerkelijk niets, van wat hier staat is correct.

1. Vrijgekomen neutronen zijn niet meer schadelijk voor het omhulsel dan het waterstof waarmee de reactie wordt gevoed. De buitenlucht hakt nog harder tegen die constructie. Het klopt dat de ioniserende werking niet onderschat mag worden, maar dat is vrij makkelijk te voorkomen met een beschermlaag aan de binnenkant.

2. Er komt nul radioactief materiaal vrij bij fusie. Waterstof is stabiel, helium is stabiel. Alleen neutronen die in aanraking komen met complexere atomen kunnen wat straling veroorzaken. Maar dat is binnen een uur wel gestabiliseerd.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_215041469
Wat betreft accu's in deze discussie, ik ben er niet zo voor om kernenergie en accu's met elkaar te vergelijken.
Accu's produceren geen stroom, ze slaan het slechts op waarna ze het weer af kunnen geven.

Maar met de bouwtijd van 15 jaar en een levensduur van 50 jaar kijk je met een kerncentrale wel 65 jaar in de toekomst.

En de ontwikkeling en productie van accu's staat gedurende die 65 jaar niet stil en zullen een steeds belangrijkere rol gaan spelen om overschotten tijdelijk op te slaan.

Dus daarom is het wel slim om ook daar rekening mee te houden en niet alleen naar de accu's van nu te kijken.
Kijk naar accu's van 15 jaar geleden en je snapt waarom.
pi_215041532
Ik wil eigenlijk gelijk op een dynamisch contract.. Onbalansen.

Wordt toch de toekomst lijkt me.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')