In dit topic kan je gewoon roepen wat je wilquote:Op woensdag 18 september 2024 18:32 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Zou sympathiek zijn als je die dan ook even deelt.
Oh, dat verhaaltje van vijf jaar oud van de kernlobby.quote:Op woensdag 18 september 2024 18:37 schreef Klepper272 het volgende:
Maar goed, ik ben de beroerdste niet.![]()
https://parlementenwetens(...)rman_Kernenergie.pdf
Je bedoelt een wetenschappelijke studie waarvan de uitkomst je niet bevalt.quote:Op woensdag 18 september 2024 18:41 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Oh, dat verhaaltje van vijf jaar oud van de kernlobby.
De kleine lettertjes bij het stuk onder aan pagina 8 niet gelezenquote:Op woensdag 18 september 2024 18:44 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Je bedoelt een wetenschappelijke studie waarvan de uitkomst je niet bevalt.
En...quote:Op woensdag 18 september 2024 20:21 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
De kleine lettertjes bij het stuk onder aan pagina 8 niet gelezen?
quote:Op woensdag 11 september 2024 10:46 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, die kosten en bouwtijd zijn totaal niet realistisch gebleken, als je ziet dat ze het in de UK al 2,5 tot 3 keer duurder per MWe uitvalt dan begroot. De bouwtijd laten we maar helemaal buiten beschouwing.
Daarnaast worden in deze toch al niet zo recente "factsheet" uit 2019 nog weer oudere bronnen gebruikt (zie bronvermeldingen) uit de tijd dat offshore windparken nog 2-3x duurder waren dan nu. Die kostendaling komt vooral door de steeds grotere turbines.
[ afbeelding ]
Op woensdag 18 september 2024 20:28 schreef TheFreshPrince het volgende:
Waar is dat voor het laatst ook daadwerkelijk gelukt?quote:Op woensdag 18 september 2024 20:47 schreef Klepper272 het volgende:
Een APR-1400 heeft een bouwtijd van 5 tot 7 jaar.
Gebruik google eens, want als ik jou een bron geef is die toch niet legitiem.quote:Op woensdag 18 september 2024 20:55 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Waar is dat voor het laatst ook daadwerkelijk gelukt?
Een jaar of 9 lijkt realistischer https://en.m.wikipedia.org/wiki/APR-1400 maar dat is niet in westerse landen, dat maakt nog wel wat verschilquote:Op woensdag 18 september 2024 21:02 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Gebruik google eens, want als ik jou een bron geef is die toch niet legitiem.
Daar ga ik mijn tijd niet meer aan verdoen.
Klopt, 8-9 jaar is de bouwtijd.quote:Op woensdag 18 september 2024 21:14 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Een jaar of 9 lijkt realistischer https://en.m.wikipedia.org/wiki/APR-1400 maar dat is niet in westerse landen, dat maakt nog wel wat verschil.
En daar gaat dan nog het vergunningenproces aan vooraf. Minimaal 15 jaar als we nu voor dat model kiezen ben je dus wel verder.
Ik zou toch graag een bron zien dat windparken 2-3 duurder waren in 2019 dan in 2024.quote:
Ja, zoals @ACT-F al zei: als de nood hoog is staan ze er snel, maar in het huidige klimaat kun je het wel vergeten. En als je er 10 tegelijkertijd laat bouwen, kan ineens alles. Het is dus geen kwestie van niet kunnen, maar niet willen. Kernenergie is vies en oud, wind en zon zijn de toekomst. Sentiment.quote:Op woensdag 18 september 2024 21:14 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Een jaar of 9 lijkt realistischer https://en.m.wikipedia.org/wiki/APR-1400 maar dat is niet in westerse landen, dat maakt nog wel wat verschil.
En daar gaat dan nog het vergunningenproces aan vooraf. Minimaal 15 jaar als we nu voor dat model kiezen ben je dus wel verder.
Ja, en je wilt ook een garantie dat hij 50 jaar lang aan mag staan.quote:Op vrijdag 20 september 2024 08:39 schreef BEFEM het volgende:
Een deel van de hoge kosten van kernenergie zit toch juist in het feit dat de bouw zo lang duurt. Als je het vergunningenproces kan verkorten met een aantal jaar dan wordt de prijs ook veel lager.
Net zoals harde problemen met kernafval wat de kern lobby niet wilt onderkennen..quote:Op vrijdag 20 september 2024 08:45 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Eerst zien, dan geloven. Er zijn nog een heleboel harde problemen.
Met kernfusie heb je ook een heleboel radioactief afval. De energie komt er uit in de vorm van neutronen, dus je moet het hele omhulsel regelmatig vervangen. Wat tegen die tijd behoorlijk radioactief is.quote:Op vrijdag 20 september 2024 08:53 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Net zoals harde problemen met kernafval wat de kern lobby niet wilt onderkennen..
En hoe lang blijft dat omhulsel radioactief? Zovet ik het weet is het radioactief afval met een korte halfwaardetijd waardoor je niet tegen afvaloplossing voor 10.000+ jaar zit te kijken.quote:Op vrijdag 20 september 2024 09:00 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Met kernfusie heb je ook een heleboel radioactief afval. De energie komt er uit in de vorm van neutronen, dus je moet het hele omhulsel regelmatig vervangen. Wat tegen die tijd behoorlijk radioactief is.
Linkje.
Er staat in Frankrijk een mooie afvaloplossing: een recyclingfabriek. Dat is alleen duurder dan het afval weggooien en nieuw uranium kopen.quote:Op vrijdag 20 september 2024 09:47 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En hoe lang blijft dat omhulsel radioactief? Zovet ik het weet is het radioactief afval met een korte halfwaardetijd waardoor je niet tegen afvaloplossing voor 10.000+ jaar zit te kijken.
Wat een hoop onzin in één postquote:Op vrijdag 20 september 2024 09:00 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Met kernfusie heb je ook een heleboel radioactief afval. De energie komt er uit in de vorm van neutronen, dus je moet het hele omhulsel regelmatig vervangen. Wat tegen die tijd behoorlijk radioactief is.
Linkje.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |