Tja..regel is regelquote:Honderd euro boete voor hardlopers die regenplas mijden: "Wilden geen natte voeten"
In het bos even van het pad afdwalen om een grote regenplas te vermijden? Dat kun je beter laten. Wie betrapt wordt, riskeert namelijk een fikse boete. Het overkwam hardlopers Jeroen en Kees afgelopen weekend, toen ze een stukje ruiterpad namen om droge voeten te houden. De boete: 100 euro.
De hele dag regende het pijpenstelen, maar ondanks de hevige neerslag besloten hardlopers Kees de Groot en Jeroen van der Voort toch hun wekelijkse hardloopronde door het Noord-Hollands Duinreservaat te maken. Een duur rondje, want droge voeten kostten hen zo'n 100 euro.
De hardlopers liepen op de verharde weg. "Een andere route dan normaal, want onze gebruikelijke weg was al niet meer begaanbaar", vertelt Kees.
Maar, ook de verharde weg bleek niet opgewassen tegen de overvloedige regenval van afgelopen weekend. "Op een gegeven moment staan we voor een meer van water, dus snijden we een stukje af om vervolgens onze route op de verharde weg te hervatten."
Onvoorziene omstandigheden
Net nadat de mannen de hoek om zijn gegaan, zien ze twee boswachters staan. "Ik haal mijn duinkaart nog uit mijn broekzak", vervolgt Kees.
Maar dat bleek niet de reden te zijn dat de hardlopers werden aangesproken. "'Jullie krijgen een boete voor het lopen op het ruiterpad', zei een van hen."
Kees reageerde verontwaardigd. Ik zei nog: "Doe niet zo flauw. Dit zijn onvoorziene omstandigheden." Maar @de_boswachter hield voet bij stuk en vertelde dat de twee aan de kant hadden moeten lopen. Als Kees hem vraagt of hij kan laten zien hoe hij dat had moeten doen, antwoordde @de_boswachter dat hij één boete voor beiden zou geven, in plaats van ieder een eigen.
Doe niet zo flauw. Dit zijn onvoorziene omstandigheden
Kees vindt het kinderachtig. "Het gaat me niet om het geld. Het gaat om de situatie. Waarschijnlijk stonden ze op het hoekje om te kijken of er geen mountainbikers langskwamen, daar klagen ruiters al langere tijd over. Terecht, maar wij zijn geen mountainbikers, we willen gewoon geen natte voeten. In dit geval was er niemand in het bos en naast teruglopen was er geen andere optie."
De heren wordt nog gevraagd of ze een afschrift willen en mogen vervolgens hun route over het ruiterpad vervolgen. Kees snapt er niks van. "We worden bekeurd voor het lopen op het ruiterpad en vervolgens mogen we doorlopen? Laat ons dan teruglopen."
Boete terecht
Toch hebben de boswachters goed gehandeld, laat PWN weten. "De toegangsregel is: blijf op de paden. Ook met regenval blijft die gewoon bestaan. De hardlopers hadden terug moeten lopen en van tevoren- via de site van PWN - kunnen checken welke paden gangbaar zijn en welke niet."
De toegangsregel is: blijf op de paden. Ook met regenval blijft die gewoon bestaan
Kinderachtig
Kees blijft het naar eigen zeggen diep triest vinden. "Dan loop je daar bijvoorbeeld met kinderen en zeggen ze: loop maar terug. Hoe moet je weten dat je online kunt zien dat er plassen liggen? Ik wist er niet van."
Kees hoopt onder de boete uit te komen. "Ik heb hem nog niet ontvangen hoor, maar ga ook even kijken of er bij het pad een bord met een hoefijzer staat. Anders hadden we het niet eens kúnnen weten."
Ondanks alles is hij niet van plan bij de volgende regenbui binnen te blijven. "Ik loop iedere zondagmorgen door het duin en dat blijf ik doen."
Ja, bosweg zat onder de modder,drek en water, dus op de verharde weg, zelfde verhaal, zoals foto boven en toen op ruiterpad.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 12:01 schreef AlwaysHappy het volgende:
Ik snap het verhaal niet helemaal. Ze liepen op een weg waar niet op gelopen mag worden of zo?
Ah. Nu snap ik m.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 12:02 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Ja, bosweg zat onder de modder,drek en water, dus op de verharde weg, zelfde verhaal, zoals foto boven en toen op ruiterpad.
Daar mag je niet op lopen want dat is voor ruiters te paard, gevaarlijk, daar vertrapt betrapt en dus boete.
boswachters en boa's, dat zijn net straatcommando'squote:Op dinsdag 20 februari 2024 12:03 schreef Straatcommando. het volgende:
Dit is wel zo typisch Nederlands, van de hardlopers die doen waar ze zelf in hebben tot de npc boa's die meteen een prent uitdelen.
@Straatcommando.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 12:05 schreef Frutsel het volgende:
[..]
boswachters en boa's, dat zijn net straatcommando's
Het is een ruiterpad, geen voetpad.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 12:03 schreef Nattekat het volgende:
Sinds wanneer is wandelen op een ruiterpad verboden?
Zeg je nou dat je @de_boswachter wil afschieten?quote:Op dinsdag 20 februari 2024 12:06 schreef Solotovski het volgende:
Regels zijn regels!!!!!
Mensen die zich daar achter verschuilen mogen ze afschieten hoor
Die weg was alleen bestemd voor paarden. Ze hadden dus op zijn minst moeten hinniken en op de weg schijten.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 12:01 schreef AlwaysHappy het volgende:
Ik snap het verhaal niet helemaal. Ze liepen op een weg waar niet op gelopen mag worden of zo?
quote:Op dinsdag 20 februari 2024 12:03 schreef Nattekat het volgende:
wandelen en fietsen mag dus niet. Over hardlopen worden niet gesprokenquote:Een ruiterpad is een speciaal zandpad waarover ruiters kunnen rijden. Een ruiterpad is vaak afgezonderd van ander verkeer om het zo veilig mogelijk te maken voor mens en dier. Ruiterpaden zijn met een bordje aangegeven en alleen toegankelijk voor bereden paarden. Het is verboden om hier te wandelen of fietsen.
Biathlonquote:Op dinsdag 20 februari 2024 12:11 schreef ACT-F het volgende:
Je bent toch niet van suiker? Hup een stukje zwemmen!
nou dat dusquote:Op dinsdag 20 februari 2024 12:21 schreef Bargehassus het volgende:
Volgens de regels terechte boete. Maar ik denk niet dat ik 'em gegeven zou hebben. Kom op...
De moderne struikrovers 😱quote:Op dinsdag 20 februari 2024 12:32 schreef Hathor het volgende:
Ik las het laatst op social media al ergens dat ze steeds vaker op prentenjacht zijn in de bossen. Mountainbikers schijnen een of andere vergunning te moeten hebben om in het bos te fietsen en hardlopers moeten blijkbaar ook al op hun hoede zijn. Nederland is het debiele regeltjes land bij uitstek.
Eens, Gezien de bijzondere situatie dat het wandelpad onder water stond had een waarschuwing wel netjes geweest in plaats van een bekeuring.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 12:29 schreef alopio het volgende:
Had dan een waarschuwing gegeven. Als je er nu met je mountenbike fiets had ik het nog begrepen, dan kan je hard en onverwacht aan komen fietsen waar een paard van kan schrikken. Maar in dit geval. Zelfs bij begaanbare wandelpaden had ik een waarschuwing gegeven om dat veel mensen zich van geen kwaad bewust zijn, maar in dit geval met deze uitleg, tja. Sneu
Het zijn boswachters, en het is hun werk om 40 uur in de week in het bos te wachtenquote:Op dinsdag 20 februari 2024 12:39 schreef stinkie het volgende:
Er staan dus op een regenachtige dag waarop hond nog paard naar buiten gaat, 2 (twee!!!!!11einz) boa’s achter een boom te gluren?
Serieus?
Je hoeft ook weer niet zielig te doen.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 12:45 schreef junkiesietze het volgende:
Dus ze hadden allemaal natte voeten moeten krijgen? en dan alle gezondheids problemen voor lief nemen?
Zal lekker rennen zeg, in je sompige schoenen
Dan zal je niet in NH wonen, daar is het gewoon wat drukker in het duin en zijn de stukjes waar je even kan galopperen toch al beperkt. Als er dan ook nog eens om de haverklap andere gebruikers zijn dan wordt het niet veel met je rit.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 12:48 schreef bloodymary1 het volgende:
Wat een raar verhaal. Nog nooit geweten dat je op een ruiterpad niet mag wandelen. Ik gebruik ze een paar keer per week (als ruiter) en kom ook vaak wandelaars tegen, of mountainbikers, geen probleem. Dan ga je even stappen en ze rustig voorbij (omdat de meeste mensen bang zijn voor paarden).
Omgekeerd rijd ik ook over mountainbikepaarden en wandelpaden. Nooit gezeur mee gehad gelukkig, zelfs niet als ik boswachters tegen kom.
Maar zal ook aan het gebied en de streek liggen.
Wist ik ook niet. Vaak heb je niet eens een keuze en is er alleen een ruiterpad.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 12:03 schreef Nattekat het volgende:
Beetje zoals die Homeowners Association types:quote:Op dinsdag 20 februari 2024 12:01 schreef Gunner het volgende:
Jeetje krijg je daar ook al een boete voor? Dan heb je wel echt een hekel aan mensen als je die uitdeelt.
quote:Boete terecht
Toch hebben de boswachters goed gehandeld, laat PWN weten. "De toegangsregel is: blijf op de paden. Ook met regenval blijft die gewoon bestaan. De hardlopers hadden terug moeten lopen en van tevoren- via de site van PWN - kunnen checken welke paden gangbaar zijn en welke niet."
Asfalt is zachter dan cement dus minder zwaar voor je lichaam.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 12:19 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Of van die hardlopers die dan zo nodig op het asfalt moeten lopen omdat de perfecte stoep bestaande uit betontegels niet geschikt is om op te lopen.
Natte voeten door een plas OK. Maar kijk dat plaatje in de OP, dat is bijna een meer.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 12:50 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Je hoeft ook weer niet zielig te doen.
De mannen wisten dat het regende en dat ze sowieso doorweekt thuis zouden komen. De sokken zullen evengoed wel doorweekt zijn geweest. Zeer waarschijnlijk rennen ze dat traject wel vaker dus weten ze ook wel dat het nat kan zijn. En van natte voeten tijdens een blokje rennen is nog nooit iemand ziek geworden.
Blijft dat een waarschuwing wel aardiger was geweest.
Dan had je maar netjes moeten wachten op de veerpont.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 13:05 schreef Evangelion het volgende:
[..]
Natte voeten door een plas OK. Maar kijk dat plaatje in de OP, dat is bijna een meer.
Klopt, in Brabant. En het bos waar ik meestal rijd is heel rustig gelukkig.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 12:52 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Dan zal je niet in NH wonen, daar is het gewoon wat drukker in het duin en zijn de stukjes waar je even kan galopperen toch al beperkt. Als er dan ook nog eens om de haverklap andere gebruikers zijn dan wordt het niet veel met je rit.
Mooie duathlontrainingquote:Op dinsdag 20 februari 2024 12:11 schreef ACT-F het volgende:
Je bent toch niet van suiker? Hup een stukje zwemmen!
Opzich zijn aangewezen doelgroepen paden in een bos helemaal prima en een goed idee. Als ruiter is het niet fijn als er groep mountenbikers langs je paard komt sjezen. Andersom is het ook niet fijn als je op je (vaak smalle) mountenbike pad moet uitwijken voor een groep bejaarden nordic walkers.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 12:48 schreef bloodymary1 het volgende:
Wat een raar verhaal. Nog nooit geweten dat je op een ruiterpad niet mag wandelen. Ik gebruik ze een paar keer per week (als ruiter) en kom ook vaak wandelaars tegen, of mountainbikers, geen probleem. Dan ga je even stappen en ze rustig voorbij (omdat de meeste mensen bang zijn voor paarden).
Omgekeerd rijd ik ook over mountainbikepaarden en wandelpaden. Nooit gezeur mee gehad gelukkig, zelfs niet als ik boswachters tegen kom.
Maar zal ook aan het gebied en de streek liggen.
Volgens mij heb je wel combi paden voor ruiters en wandelaars. Maar je hebt dus ook alleen ruiterpaden. Juist om de ruiters de ruimte te geven.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 12:53 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Wist ik ook niet. Vaak heb je niet eens een keuze en is er alleen een ruiterpad.
Ik drink toch liever een kop koffie in de Decathlonquote:
ik weet niet van wie het duingebied eigendom is, bij natuurmonumenten staan er een paar regels en dan staat er onder zoiets als 'al het overige is verboden', en dat is een heel ruim begripquote:Op dinsdag 20 februari 2024 12:11 schreef Frutsel het volgende:
[..]
[..]
wandelen en fietsen mag dus niet. Over hardlopen worden niet gesproken![]()
Geeft ook niet echt niet mee hoor...quote:Op dinsdag 20 februari 2024 13:04 schreef Evangelion het volgende:
[..]
Asfalt is zachter dan cement dus minder zwaar voor je lichaam.
Dus hand in hand met je vrouw/vriendin mag dus nietquote:Op dinsdag 20 februari 2024 13:19 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
Maar kom je daar met je aangelijnde kat dan ben je weer in overtreding
En een boa op een fiets ''sprint'' de hardloper er zo uit.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 13:39 schreef Idisrom het volgende:
Een beetje hardloper is toch sneller dan een boa. Eus heeft toch gelijk om zijn kinderen hier tegen te waarschuwen.
succes met je fiets op het mulle zand van het ruiterpadquote:Op dinsdag 20 februari 2024 13:49 schreef Scjvb het volgende:
[..]
En een boa op een fiets ''sprint'' de hardloper er zo uit.
Is dat zo? uiteindelijk doen ze gewoon hun werk, de boa's maken de regels niet.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 13:50 schreef nostra het volgende:
Wat een miserabel kutleven moet je dan hebben.
Als je baan werkelijk elke ruimte tot discretionair handelen uitsluit heb je wel een redelijk kutleven ja.quote:
Hardlopers zijn doodlopersquote:Op dinsdag 20 februari 2024 12:08 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Zeg je nou dat je @:de_boswachter wil afschieten?
Ik denk dat een wegvluchtende hardloper die wegrent voor een boete voor het lopen op een ruiterpad ook niet bepaald voorrang krijgt bij de politie.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 13:50 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
[..]
succes met je fiets op het mulle zand van het ruiterpad
edit: gvd ninja edit
Maar de lijntjes van de boa's zijn kort, als je er uitnaait ben je ineens een prio1 voor de echte politie
Ja, hier net zo. Compleet onbegaanbare paden in het enorme bosgebied hier dichtbij, zelfs de bermen met prikkeltakken helemaal verzadigd. Maar wij krijgen ook geen boetes, denk ik. Ik denk dat het verschil in duin en heide zit. Op de heide zijn ze minder streng. duinen zijn kwetsbaarder.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 13:27 schreef Nober het volgende:
Ik loop ook door bosgebied en loop dan ook over allerlei (on)verharde paden.
Onlangs ook door hoogwater natte voeten gekregen. Was geen ontkomen aan.
Dat de gemeente die verharde paden maar eens vrij maakt van al dat hoge water! Maar nee, het probleem aanpakken stel je voor zeg.
Aww.. Jeugdsentiment. Ze liepen De Duin te checkenquote:
Ja sorry, heb geen zin in zeiknatte schoenen en sokken net nadat ik ze al heb gedroogdquote:Op dinsdag 20 februari 2024 14:56 schreef Starhopper het volgende:
Gewoon op de voor jou bestemde paden blijven. Zo moeilijk is dat toch niet? Hardlopers zijn de wielrenners onder de wandelaars. Ze denken dat de regels niet voor hun gelden.
Dan moet je maar lekker thuisblijvenquote:Op dinsdag 20 februari 2024 14:57 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Ja sorry, heb geen zin in zeiknatte schoenen en sokken net nadat ik ze al heb gedroogd
Ah hier heb je er zo eentje van regels zijn regels!!!!!quote:Op dinsdag 20 februari 2024 14:56 schreef Starhopper het volgende:
Gewoon op de voor jou bestemde paden blijven. Zo moeilijk is dat toch niet? Hardlopers zijn de wielrenners onder de wandelaars. Ze denken dat de regels niet voor hun gelden.
Tja. Regels zijn regels inderdaad. Als je besluit die te overtreden, dan loop je het risico een bon te krijgenquote:Op dinsdag 20 februari 2024 14:58 schreef Solotovski het volgende:
[..]
Ah hier heb je er zo eentje van regels zijn regels!!!!!
Was natuurlijk ook wel weer te voorspellen dat jij dat zou zijn![]()
Ja leuk haha je doet het er gewoon omquote:Op dinsdag 20 februari 2024 14:59 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Tja. Regels zijn regels inderdaad. Als je besluit die te overtreden, dan loop je het risico een bon te krijgenDeze keer hebben ze pech gehad.
Totdat je op een ruiterpad loopt en een kledder krijgt van een voorbij komend paard omdat die schrikt van je paraplu ofzo.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 14:58 schreef Solotovski het volgende:
[..]
Ah hier heb je er zo eentje van regels zijn regels!!!!!
Was natuurlijk ook wel weer te voorspellen dat jij dat zou zijn![]()
Jahooooooooor!quote:Op dinsdag 20 februari 2024 15:15 schreef Cause-mayhem2 het volgende:
[..]
Totdat je op een ruiterpad loopt en een kledder krijgt van een voorbij komend paard omdat die schrikt van je paraplu ofzo.
Sommige regels hebben goede redenen.
Ja en als je er met een trompet loopt te toeteren schrikt zo'n paard ookquote:Op dinsdag 20 februari 2024 15:15 schreef Cause-mayhem2 het volgende:
[..]
Totdat je op een ruiterpad loopt en een kledder krijgt van een voorbij komend paard omdat die schrikt van je paraplu ofzo.
Sommige regels hebben goede redenen.
Die kans is groter dan je denkt.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 15:17 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Jahooooooooor!
0,00000001% kans op een hypothese.
Verbiedt het! Verbiedt het met de doodstraf!!! Executie!!!!!!
Vind vooral degene die het onzin vinden nogal zolderkamerig. Die komen blijkbaar niet zoveel buiten waardoor ze weten wat voor zooitje het wordt als iedereen maar gewoon voor andere dingen bestemde paden neemt.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 15:20 schreef Red_85 het volgende:
Dat sommige mensen die boswachters nog gelijk geven ook.
Je moet wel erg zolderkamer zijn wil je daar iets positiefs over zeggen.
[ afbeelding ]
Net zoals die hardlopers zullen ook veel ruiters even gebruik maken van een paar droge uurtjes. Ondanks de plassen.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 15:24 schreef Smart_ass het volgende:
Beetje overtrokken ja. Alsof er überhaupt zoveel ruiters op pad zullen gaan als het zo’n kutweer is.
Nee.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 15:24 schreef Smart_ass het volgende:
Beetje overtrokken ja. Alsof er überhaupt zoveel ruiters op pad zullen gaan als het zo’n kutweer is.
Klein verschil is echter dat ze in dit geval daar maar heel eventjes een stukje ruiterpad gebruikten om niet door die halve rivier heen te hoeven lopen.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 15:23 schreef Cause-mayhem2 het volgende:
[..]
Vind vooral degene die het onzin vinden nogal zolderkamerig. Die komen blijkbaar niet zoveel buiten waardoor ze weten wat voor zooitje het wordt als iedereen maar gewoon voor andere dingen bestemde paden neemt.
Er staat nergens dat het maar heel even was, ze kozen voor een verhard pad. Hoe lang ze dat wilde doen is niet geheel duidelijk.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 15:30 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Klein verschil is echter dat ze in dit geval daar maar heel eventjes een stukje ruiterpad gebruikten om niet door die halve rivier heen te hoeven lopen.
Puur uit overmacht.
Het is niet zo dat ze al kilometers over dat pad liepen en tig ruiters liepen te hinderen.
Droge paden eisen in een bos🤐quote:Op dinsdag 20 februari 2024 15:31 schreef Chandler het volgende:
Ze zijn echt zoekende naar meer excuses om geld te regelen. Dat mensen droge voeten willen houden is logisch, sterker nog, dieren willen dat ook en lopen ook om.
Dus weer een verkapte maatregel om niet zelf te zorgen voor droge paden en de burger extra kosten te berekenen..
Dat zeggen dubbel-/foutparkeerders ookquote:Op dinsdag 20 februari 2024 15:30 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Klein verschil is echter dat ze in dit geval daar maar heel eventjes een stukje ruiterpad gebruikten om niet door die halve rivier heen te hoeven lopen.
Puur uit overmacht.
Het is niet zo dat ze al kilometers over dat pad liepen en tig ruiters liepen te hinderen.
quote:Er zijn heel veel kleine autoritaire mensjes die gebruik maken van deze situatie om hun meest lage oprispingen de volle ruimte te geven. Dat is een zorgelijke ontwikkeling.
Dit is een land waarin je inderdaad niet moet onderduiken.
Ik rijd geen paard dus ik weet er weinig van, maar ik zou denken dat paardrijden als het zo nat is en er zoveel plassen liggen niet super veilig is/veel gedaan wordt? Die dieren kunnen toch ook uitglijden enzo?quote:Op dinsdag 20 februari 2024 15:29 schreef Cause-mayhem2 het volgende:
[..]
Net zoals die hardlopers zullen ook veel ruiters even gebruik maken van een paar droge uurtjes. Ondanks de plassen.
Misschien zelfs nog wel sneller omdat de ruiter geen natte voeten krijgt van de plassen die er nog liggen.
Dit ja.quote:
Vieze Harry (De BOA): "Dit een Motorola 6310, de meest krachtige portofoon die er ooit gemaakt is, en ik weet wat je denkt, heeft hij verbinding met C2000? Om. je de waarheid te vertellen, ik weet het niet, dus, Punk, is dit je geluksdag?"quote:Op dinsdag 20 februari 2024 15:46 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dit ja.
Afgekeurde agenten, min-1-strepers, dropouts uit de politieopleiding, afgekeurde beveiligers en laagopgeleiden in een autoriteitsbaan neerzetten, is echt een heel slim idee ja.
Mensen hebben een uniform aan en krijgen een beetje autoriteit en voelen zichzelf direct helemaal het mannetje/vrouwtjequote:Op dinsdag 20 februari 2024 15:46 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dit ja.
Afgekeurde agenten, min-1-strepers, dropouts uit de politieopleiding, afgekeurde beveiligers en laagopgeleiden in een autoriteitsbaan neerzetten, is echt een heel slim idee ja.
Buiten rijden is erg fijn en vele mensen met paarden hebben geen binnenbak tot hun beschikking. Dan is even het bos in fijner dan in de ondergelopen buitenbak rijden (als je die al hebt).quote:Op dinsdag 20 februari 2024 15:44 schreef Smart_ass het volgende:
[..]
Ik rijd geen paard dus ik weet er weinig van, maar ik zou denken dat paardrijden als het zo nat is en er zoveel plassen liggen niet super veilig is/veel gedaan wordt? Die dieren kunnen toch ook uitglijden enzo?
Als het gewoon een (mooie) droge dag was geweest snap ik de boete helemaal en geef ik die BOA’s helemaal gelijk, maar in dit specifieke geval vind ik de reactie nogal overtrokken.
Als je paardt helemaal overstuur raakt van een mens op een pad, dan is het misschien voor alle betrokken partijen beter om die frikandel op pootjes lekker in een prikkelvrije rubbertegelomgeving te houden in plaats van ermee de grote boze buitenwereld in te trekken.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 15:55 schreef Cause-mayhem2 het volgende:
[..]
Buiten rijden is erg fijn en vele mensen met paarden hebben geen binnenbak tot hun beschikking. Dan is even het bos in fijner dan in de ondergelopen buitenbak rijden (als je die al hebt).
En juist in deze omstandigheden is het gevaarlijker. Ruiter kan minder makkelijk en snel uitwijken. Je moet dichter bij elkaar passeren omdat je beide op dat droge pad wil/moet blijven.
Paarden zijn best aparte wezens, lopen aan de ene kant zo door water heen om ineens een zijsprong te maken als je uit wil wijken. Of raken overstuur omdat ze de kleuren combinatie van iemands regenjas verdacht vinden.
Je weet het gewoon niet altijd vantevoren.
Heb zelf weleens gestaan met een paard die ineens weigerde en overstuur was. Paard had schrik training en alles gehad. Maar een klein stukje zilverpapier op de grond hadden we dan weer net niet geoefend...
Ja precies. Goed dat deze zware criminelen hard worden aangepakt! Het moet godverdomme eens klaar zijn met de wetteloosheid in dit landquote:Op dinsdag 20 februari 2024 16:13 schreef NoCigar het volgende:
Van die tokkies die denken dat de regels niet voor hen gelden en blijkbaar per se in de natuur moeten rennen onder deze omstandigheden. Dezelfde mensen die vinden dat ze geen parkeerboete mogen krijgen omdat ze toch maar eventjes ergens staan waar het niet mag. Van die law en order figuren die vinden dat afgelopen zaterdag in Den Haag de politie had moeten schieten en dat er eens een einde moet komen aan dat slappe gepamper en getolereer.
quote:Op dinsdag 20 februari 2024 15:12 schreef nostra het volgende:
Beter delen ze 100 euro boete uit aan automobilisten die regenplassen niet mijden.
Die boetes of het volk hier wat het goed praatquote:
Er zitten hier veel boswachtersquote:Op dinsdag 20 februari 2024 16:25 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Die boetes of het volk hier wat het goed praat
Dit ja.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 15:53 schreef Smart_ass het volgende:
[..]
Mensen hebben een uniform aan en krijgen een beetje autoriteit en voelen zichzelf direct helemaal het mannetje/vrouwtje.
Holy shit gastquote:Op dinsdag 20 februari 2024 15:53 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Vieze Harry (De BOA): "Dit een Motorola 6310, de meest krachtige portofoon die er ooit gemaakt is, en ik weet wat je denkt, heeft hij verbinding met C2000? Om. je de waarheid te vertellen, ik weet het niet, dus, Punk, is dit je geluksdag?"
Je hond eet goedquote:Op dinsdag 20 februari 2024 16:43 schreef StateOfMind het volgende:
Net wat paardenfilet stukjes gekocht voor de hond![]()
Het is wel belangrijk hoe zij in zulke gevallen iemand te woord staan, maar boswachters doen gewoon hun werk. Teveel mensen die zich her en der buiten de paden bewegen is onwenselijk.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 16:34 schreef Dutchguy het volgende:
Kinderachtige mannetjes die booswachters.
Bij het begin van paden staat aangegeven met bordjes en dranghekken of en tot hoever het toegankelijk is ivm wateroverlast. bij plassen waar je omheen kan staan netjes paaltjes met draad. Maar of dat er zondag al stond weet ik niet.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 12:54 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Ik zie nergens op de site van PWN iets staan over afgesloten paden voor wateroverlast, alleen wat dingen over (geplande) werkzaamheden?
[..]
Dan ga je toch terug, wie zegt dat je verderop niet alsnog vast loopt.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 13:05 schreef Evangelion het volgende:
[..]
Natte voeten door een plas OK. Maar kijk dat plaatje in de OP, dat is bijna een meer.
Dit vind ik dan ook wel dom, met je paard als ruiter doelbewust op mountenbike paden gaan lopen. Die paden zijn al niet te breed vaak (vaak ook eenrichtingsverkeer voor mountenbikers omdat je niet kan passeren). Als een groep aan komt sjezen en jij loopt in de weg, of je paard schrikt, moet je ook niet zeuren.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 19:17 schreef bloodymary1 het volgende:
Vanmiddag bijna twee uur met mijn paard door het bos gereden, op ruiterpaden, mountainbikepaarden en wandelpaarden. Wat ben ik tegen gekomen? Twee reeën (liepen gewoon dwars door het bos) en een man met een hond die hem snel aan ging lijnen toen hij mij zag.
Wat een drama zeg. Net alsof de bossen helemaal overcrowded zijn. Maar er zullen vast wel gebieden in NL zijn waar dat inderdaad anders is.
een ruiterpad is voor paarden met ruiters op hun rug, niet voor andere weggebruikersquote:Op dinsdag 20 februari 2024 12:01 schreef AlwaysHappy het volgende:
Mijn beeld is dat het echt iets Nederlands is. En dat in het buitenland ze bij nette burgers vaker iets door de vingers zien ("iedereen pakt weleens een voordeeltje"), en dat echte overlastgevers er veel sneller een boete krijgen. Hier komt juist de outcast over het algemeen vaak met dingen weg omdat boa's niet effectief durven op te treden.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 19:36 schreef dikkedaniel het volgende:
wat zijn we een mierenneukland geworden.
Je mag ook niet meer je mobiel uit je zak halen terwijl je fietst en een biertje drinken in t park![]()
En al die Ethiopiërs die half den haag in de fik hadden gestoken lopen alweer vrij op straatEn Folkert van der Graaf heeft een gratis NS kaart gekregen voor de stilte coupe
Ik ben ook wel van mening dat men een stuk strenger op mag treden tegen overtreders van regels in natuurgebieden. Maar op zich gaat dit niet echt over natuurbescherming, maar meer over dat je niet een ruiterpad mag gebruiken om te wandelen. Het is ook nog geen broedseizoen voor vogels, dus heel veel verstoring wat dat betreft is er ook nog niet.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 19:22 schreef sp3c het volgende:
Nu ben ik het op zich wel met iedereen eens en denk ik dat onze boswachtende helden zich best wat coulanter op hadden kunnen stellen in dit geval maar ik ben toch blij dat ze dat bij deze twee eikels niet hebben gedaan
Ze wisten dat het niet mocht want ze waren op de hoogte van klachten over dit exacte vergrijp en dachten 'nou ... we doen het toch want het is nu ff ongemakkelijk voor ons!'
Vervolgens krijgen ze hun terechte boetes en gaan ze bij de krant klagen hoe vreselijk het wel niet is
En straks nog aanvechten ook![]()
Ik moest wel spookrijden meneer de rechter, aan de andere kant stond een file
Xdxdxd het is een natuurgebied. Daar zouden helemaal geen regels moeten zijn, maar de natuur gewoon zijn gang laten gaan.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 21:49 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Ik ben ook wel van mening dat men een stuk strenger op mag treden tegen overtreders van regels in natuurgebieden. Maar op zich gaat dit niet echt over natuurbescherming, maar meer over dat je niet een ruiterpad mag gebruiken om te wandelen. Het is ook nog geen broedseizoen voor vogels, dus heel veel verstoring wat dat betreft is er ook nog niet.
Precies, ga dan een keer een ander rondje rennen ipv autistisch het rondje te moeten doen wat je elke week doet.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 18:24 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Bij het begin van paden staat aangegeven met bordjes en dranghekken of en tot hoever het toegankelijk is ivm wateroverlast. bij plassen waar je omheen kan staan netjes paaltjes met draad. Maar of dat er zondag al stond weet ik niet.
Vanmiddag was het waterpeil er zeker 30 tot 50 cm hoger dan normaal. Zelfs de weg naar Bergen aan Zee was vanmiddag nog voor de helft afgezet.
OK, het blijft flauw maar helemaal onverwacht zal die nattigheid niet zijn geweest voor de heren en om op een ruiterpad te komen zal ook wel een stuk dwars door het bos zijn afgestoken.
Maar de bottomline is natuurlijk dat de heren doelbewust van het pad zijn afgegaan en daarmee het risico liepen op een boete. Dat kan, doe ik zelf ook wel eens. Maar dan moet je niet gaan lopen zeiken tot zelfs in de krant dat je die boete krijgt. Wees een kerel, erken je fout en betaal gewoon.
[..]
Dan ga je toch terug, wie zegt dat je verderop niet alsnog vast loopt.
Misschien is 'natuurbescherming' in deze inderdaad wat over de top, aangezien het een ruiterpad betreft en men zich niet kris kras door de natuur beweegt. Maar de regels dat men óók onder deze omstandigheden op de paden behoort te blijven zijn er nu eenmaal.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 21:49 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Ik ben ook wel van mening dat men een stuk strenger op mag treden tegen overtreders van regels in natuurgebieden. Maar op zich gaat dit niet echt over natuurbescherming, maar meer over dat je niet een ruiterpad mag gebruiken om te wandelen. Het is ook nog geen broedseizoen voor vogels, dus heel veel verstoring wat dat betreft is er ook nog niet.
quote:Doordat er veel water op staat, zijn sommige paden niet of nauwelijks te gebruiken zonder natte voeten te krijgen. Soms kun je er nog wel omheen als je een flink stuk van het pad afgaat. Geldt er nu een uitzondering op de toegangsregel dat je op de paden moet blijven? En zo nee, waarom niet?
Dick: ‘In de duingebieden van PWN geldt vrijwel overal dat je als wandelaar of fietser op de paden moet blijven. De hoofdreden daarvoor is om planten en dieren elders in het gebied te beschermen. We snappen dat het logisch is om van het pad af te wijken als het hoofdpad onder water staat. Maar ook nu willen we vragen om wel op de paden te blijven. Juist in de winter en vooral als het koud wordt hebben vogels en zoogdieren hun rust hard nodig en kan verstoring extra veel energieverlies opleveren. En ook aan kwetsbare planten kan veel schade ontstaan door mensen die buiten de paden droge delen gaan opzoeken. Dus: beweeg mee met de seizoenen, geniet van de schoonheid van het natte duin en doe laarzen aan of neem natte voeten voor lief en blijf op het pad ook nu het zo nat is. Geef planten en dieren de ruimte en laten we met elkaar de natuur gezond houden.’
https://www.pwn.nl/water-in-de-duinen
Zonder mensen.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 22:31 schreef MeneerPresident het volgende:
[..]
Xdxdxd het is een natuurgebied. Daar zouden helemaal geen regels moeten zijn, maar de natuur gewoon zijn gang laten gaan.
de parkquote:Op dinsdag 20 februari 2024 13:47 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
[..]
dat is niet in de duinendat is in het park
Gaat altijd prima. Waar ik rijd houden we in dit soort situaties altijd rekening met elkaar. Geen probleem. Elkaar wat gunnen en zelf je verstand gebruiken.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 19:51 schreef alopio het volgende:
[..]
Dit vind ik dan ook wel dom, met je paard als ruiter doelbewust op mountenbike paden gaan lopen. Die paden zijn al niet te breed vaak (vaak ook eenrichtingsverkeer voor mountenbikers omdat je niet kan passeren). Als een groep aan komt sjezen en jij loopt in de weg, of je paard schrikt, moet je ook niet zeuren.
Waarom is dit 'typisch Nederlands'? Overtreden Nederlanders eerder regels dan bijvoorbeeld Belgen, Duitsers of Fransozen? En weet je zeker dat verbalisanten vergevingsgezinder zijn in andere landen?quote:Op dinsdag 20 februari 2024 12:03 schreef Straatcommando. het volgende:
Dit is wel zo typisch Nederlands, van de hardlopers die doen waar ze zelf in hebben tot de npc boa's die meteen een prent uitdelen.
Mijn ervaring is dat Nederlanders Hollanders veel meer een schijt aan de regels houding hebben dan bv Duitsers of Skandinaviers.quote:Op woensdag 21 februari 2024 09:49 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Waarom is dit 'typisch Nederlands'? Overtreden Nederlanders eerder regels dan bijvoorbeeld Belgen, Duitsers of Fransozen? En weet je zeker dat verbalisanten vergevingsgezinder zijn in andere landen?
Als je ziet hoe het er bij onze zuiderburen aan toe gaat (de regels zijn daar sowieso vrij onnavolgbaar, soms per regio weer verschillend) trek ik zeer in twijfel of dit iets typisch Nederlands is.
Dat krijg je ook als de handhavers een stelletje pedante onpragmatische lapzwansen zijn en de regels soms te idioot voor woorden en ook zo worden toegepast. Op een gegeven moment weet je niet meer wat recht en krom is.quote:Op woensdag 21 februari 2024 09:51 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Mijn ervaring is dat Nederlanders Hollanders veel meer een schijt aan de regels houding hebben dan bv Duitsers of Skandinaviers.
Maar hoeveel zicht heb je op de situatie? Een eenzijdig jankverhaal van mensen die hun boete stom vinden? Met die standaard kunnen boetes wel afgeschaft worden. Maar dan is het ook niet goed.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 16:05 schreef Smart_ass het volgende:
Ik snap je punt, maar in deze specifieke situatie vind ik een boete nog steeds overdreven.
'Jeroen en Kees' vinden niet dat zij tot de bevolkingsgroep horen die beboet dient te worden. "Weet je hoeveel belasting ik wel niet betaal?' hoorde ik ooit iemand in een vergelijkbare situatie zeggenquote:Op woensdag 21 februari 2024 10:14 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Maar hoeveel zicht heb je op de situatie? Een eenzijdig jankverhaal van mensen die hun boete stom vinden? Met die standaard kunnen boetes wel afgeschaft worden. Maar dan is het ook niet goed.
Precies. Na zware regen per se door het bos willen lopen en doen alsof een verregend pad een onvoorziene omstandigheid is. Vervolgens je eigen inschattingsvermogen hoger beoordelen dan een regel voor de veiligheid en als je een boete krijgt moet ie gewoon niet zo flauw doen en echte criminelen gaan vangen. En natuurlijk je gelijk in de media proberen te halen.quote:Op woensdag 21 februari 2024 10:21 schreef NoCigar het volgende:
[..]
'Jeroen en Kees' vinden niet dat zij tot de bevolkingsgroep horen die beboet dient te worden. "Weet je hoeveel belasting ik wel niet betaal?' hoorde ik ooit iemand in een vergelijkbare situatie zeggen. Dat enorme entitlement dat uit hun gezeur spreekt zegt echt alles.
Hoe zie je dat voor je? Geen regels? Maar wel mensen binnen laten?quote:Op dinsdag 20 februari 2024 22:31 schreef MeneerPresident het volgende:
[..]
Xdxdxd het is een natuurgebied. Daar zouden helemaal geen regels moeten zijn, maar de natuur gewoon zijn gang laten gaan.
Er staat dat je op 'de paden' moet blijven volgens hem. Een ruiterpad is ook een pad, en als je daar loopt vertrapt je geen planten, of iig niet meer dan een paard. Maar kun je op het ruiterpad komen zonder van paden af te gaan? Waarschijnlijk niet.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 22:32 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Misschien is 'natuurbescherming' in deze inderdaad wat over de top, aangezien het een ruiterpad betreft en men zich niet kris kras door de natuur beweegt. Maar de regels dat men óók onder deze omstandigheden op de paden behoort te blijven zijn er nu eenmaal.
Citaat waaruit blijkt dat de natuur in veel gevallen toch wel een significante rol speelt bij deze regel:
[..]
Op 'de paden' blijven klinkt redelijk, want zulke paden zijn immers ook paden dus ze doen maar. Alleen zijn naast het betreden van de natuurzone wandelaars op een ruiterpad ook niet toegestaan.quote:Op woensdag 21 februari 2024 10:49 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Er staat dat je op 'de paden' moet blijven volgens hem. Een ruiterpad is ook een pad, en als je daar loopt vertrapt je geen planten, of iig niet meer dan een paard. Maar kun je op het ruiterpad komen zonder van paden af te gaan? Waarschijnlijk niet.
Volgens mij worden er maar heel weinig boetes uitgedeeld in natuurgebieden in Nederland, dus dat valt wel mee volgens mij.quote:Op woensdag 21 februari 2024 12:25 schreef Loverboii het volgende:
staat daar achter elke boom een boswachter ofzo?
Hear, hearquote:Op dinsdag 20 februari 2024 19:22 schreef sp3c het volgende:
Nu ben ik het op zich wel met iedereen eens en denk ik dat onze boswachtende helden zich best wat coulanter op hadden kunnen stellen in dit geval maar ik ben toch blij dat ze dat bij deze twee eikels niet hebben gedaan
Ze wisten dat het niet mocht want ze waren op de hoogte van klachten over dit exacte vergrijp en dachten 'nou ... we doen het toch want het is nu ff ongemakkelijk voor ons!'
Vervolgens krijgen ze hun terechte boetes en gaan ze bij de krant klagen hoe vreselijk het wel niet is
En straks nog aanvechten ook![]()
Ik moest wel spookrijden meneer de rechter, aan de andere kant stond een file
En dan:quote:De heren wordt nog gevraagd of ze een afschrift willen en mogen vervolgens hun route over het ruiterpad vervolgen. Kees snapt er niks van. "We worden bekeurd voor het lopen op het ruiterpad en vervolgens mogen we doorlopen? Laat ons dan teruglopen."
Ehhh..quote:Kees blijft het naar eigen zeggen diep triest vinden. "Dan loop je daar bijvoorbeeld met kinderen en zeggen ze: loop maar terug. Hoe moet je weten dat je online kunt zien dat er plassen liggen? Ik wist er niet van."
Dit is pas typisch Nederlandsquote:Op dinsdag 20 februari 2024 19:36 schreef dikkedaniel het volgende:
wat zijn we een mierenneukland geworden.
Je mag ook niet meer je mobiel uit je zak halen terwijl je fietst en een biertje drinken in t park![]()
En al die Ethiopiërs die half den haag in de fik hadden gestoken lopen alweer vrij op straatEn Folkert van der Graaf heeft een gratis NS kaart gekregen voor de stilte coupe
Nou nou nou poe poe om een plas heen lopen een vergrijp.quote:
Lol.quote:
Nou... ga eens in het weekend door de NH'se duinen lopen. Net een stadspark tijdens hondenuitlaat tijd.quote:Op woensdag 21 februari 2024 12:31 schreef bloodymary1 het volgende:
Volgens mij komen veel mensen hier nooit in een bos en denken ze dat het daar net zo druk is als in de Amsterdamse binnenstad.
Net zoveel als jij en elke andere user die in dit topic post.quote:Op woensdag 21 februari 2024 10:14 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Maar hoeveel zicht heb je op de situatie? Een eenzijdig jankverhaal van mensen die hun boete stom vinden? Met die standaard kunnen boetes wel afgeschaft worden. Maar dan is het ook niet goed.
En waarom 'lol'?quote:
Ja vond het wel grappig dat je iemand 'doe even normaal' toebijt na dit soort reacties:quote:Op woensdag 21 februari 2024 13:15 schreef Red_85 het volgende:
[..]
En waarom 'lol'?
Kun je ook argumenten geven voor deze 3 letterige post?
quote:Op dinsdag 20 februari 2024 15:17 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Jahooooooooor!
0,00000001% kans op een hypothese.
Verbiedt het! Verbiedt het met de doodstraf!!! Executie!!!!!!
Ook niet handig dat elke partij zijn eigen regeltjes verzint. Dit staat bij Staatsbosbeheer:quote:Op dinsdag 20 februari 2024 13:19 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
[..]
ik weet niet van wie het duingebied eigendom is, bij natuurmonumenten staan er een paar regels en dan staat er onder zoiets als 'al het overige is verboden', en dat is een heel ruim begrip
Zo staat er bijvoorbeeld wel op het bord: 'honden aangelijnd toegestaan'
Maar kom je daar met je aangelijnde kat dan ben je weer in overtreding
https://www.staatsbosbeheer.nl/contact/toegangsregelsquote:Op ruiterpaden mag gewandeld worden, ook met honden. Deze mogen los als het een losloopgebied is. Tenzij anders aangegeven op een toegangsbord.
Context, blijkbaar moet het je even uitgelegd worden. En logisch als reactie op dit soort autoritaire ideeën. Je krijgt cynisme en het 'doe even normaal' is ook een reactie op classificeren als 'vergrijp' om een plas te vermijden.quote:Op woensdag 21 februari 2024 13:18 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Ja vond het wel grappig dat je iemand 'doe even normaal' toebijt na dit soort reacties:
[..]
Dan moet je maar de 36 pagina's aan voorwaarden in font 8 doorlezen voordat je op zondagmiddag een keer in een bosje kan gaan lopen. Want ja, natuurmonumenten, sbb, pwn, nationaal loopfonds en wandelaars vereniging dwingelderveld hebben allemaal een ander regeltje. Soms moet je ook achtersevoren lopen. Serieus, dinsdagmiddag al inlezen voor zondag, anders staat deze boze boswachter om de hoek:quote:Op woensdag 21 februari 2024 13:23 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Ook niet handig dat elke partij zijn eigen regeltjes verzint. Dit staat bij Staatsbosbeheer:
[..]
https://www.staatsbosbeheer.nl/contact/toegangsregels
quote:Op dinsdag 20 februari 2024 15:53 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Vieze Harry (De BOA): "Dit een Motorola 6310, de meest krachtige portofoon die er ooit gemaakt is, en ik weet wat je denkt, heeft hij verbinding met C2000? Om. je de waarheid te vertellen, ik weet het niet, dus, Punk, is dit je geluksdag?"
Ja de context is dat je anderen weer belachelijk zit te maken.quote:Op woensdag 21 februari 2024 13:26 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Context, blijkbaar moet het je even uitgelegd worden. En logisch als reactie op dit soort autoritaire ideeën. Je krijgt cynisme en het 'doe even normaal' is ook een reactie op classificeren als 'vergrijp' om een plas te vermijden.
nee het vergrijp is over het ruiterpad galopperen zonder paardquote:Op woensdag 21 februari 2024 13:12 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Nou nou nou poe poe om een plas heen lopen een vergrijp.
Doe even normaal.
Gossie, gaat de nobele sandman der aller nobelen het opnemen voor anderen?quote:Op woensdag 21 februari 2024 13:30 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Ja de context is dat je anderen weer belachelijk zit te maken.
Gezien de situatie en een niet halsstarrige opstelling maar met enige pragmatiek hadden ze dat makkelijk kunnen doen.quote:Verder is de letterlijke betekenis van vergrijp overtreding van de regels en of de BOA's het nou door de vingers hadden moeten zien of niet lijkt de term me aardig correct.
er zijn teveel regeltjes omdat matige Henk en zijn matige vriendinnetje denken dat de wereld van iedereen is en dat iedereen maar rekening met hun moet houdenquote:Op woensdag 21 februari 2024 13:44 schreef Loverboii het volgende:
als ze te veel regeltjes zijn gaan mensen hun voeten eraan vegen
Maar is het dus een vergrijp. Snap je?quote:Op woensdag 21 februari 2024 13:47 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Gezien de situatie en een niet halsstarrige opstelling maar met enige pragmatiek hadden ze dat makkelijk kunnen doen.
Blijkbaar ook niet in alle wandelgebieden. Ligt er net aan wie de beheerder is.quote:Op woensdag 21 februari 2024 13:44 schreef sp3c het volgende:
[..]
nee het vergrijp is over het ruiterpad galopperen zonder paard
Exact dit.quote:Op woensdag 21 februari 2024 13:44 schreef Loverboii het volgende:
als ze te veel regeltjes zijn gaan mensen hun voeten eraan vegen
ja en op sommige plekken mag je maar 30 ipv 80 km per uur met je autoquote:Op woensdag 21 februari 2024 13:50 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Blijkbaar ook niet in alle wandelgebieden. Ligt er net aan wie de beheerder is.
Dit soort gemuggenzifterij gaat dit land echt stuk aan.
Totaal vergelijkbaar ook. Appels =/= peren.quote:Op woensdag 21 februari 2024 13:51 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja en op sommige plekken mag je maar 30 ipv 80 km per uur met je auto
het is verschrikkelijk
Zoveel grote problemen ook in dit land. Maar kleine regeltjes, dáár gaat Nederland stuk aan (alleen als het uitkomt, anders zijn regeltjes wel weer ok natuurlijk).quote:Op woensdag 21 februari 2024 13:51 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja en op sommige plekken mag je maar 30 ipv 80 km per uur met je auto
het is verschrikkelijk
Daar kan je over discussiëren.quote:Op woensdag 21 februari 2024 13:48 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Maar is het dus een vergrijp. Snap je?
Het eerste gedeelte is voor @:Jippie
uit dit soort topics blijkt maar weer dat er op de staat van de ijshockeysport na nauwelijks problemen zijn in dit landquote:Op woensdag 21 februari 2024 13:53 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Zoveel grote problemen ook in dit land. Maar kleine regeltjes, dáár gaat Nederland stuk aan (alleen als het uitkomt, anders zijn regeltjes wel weer ok natuurlijk).
Nee, daar kun je dus niet over discussiëren. De vraag is of de boswachters het niet met een waarschuwing af hadden moeten doen, dat het een overtreding van de regels was is een feit.quote:Op woensdag 21 februari 2024 13:53 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Daar kan je over discussiëren.
Gezien de omstandigheden, gezien de verschillende regels in de bossen.
En uberhaupt, dit soort regels in bossen.
naja ze hebben maar 1 ipv 2 boetes uitgeschreven dus ze zijn al coulant geweestquote:Op woensdag 21 februari 2024 13:55 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Nee, daar kun je dus niet over discussiëren. De vraag is of de boswachters het niet met een waarschuwing af hadden moeten doen, dat het een overtreding van de regels was is een feit.
Nu ga je weer sarcastisch zitten doen natuurlijk. Lekker zuigen en wachten tot de ander hapt. Topicje weer laten ontsporen, gewoon omdat het leuk is. Standaard MO van sandmannetje.quote:Op woensdag 21 februari 2024 13:53 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Zoveel grote problemen ook in dit land. Maar kleine regeltjes, dáár gaat Nederland stuk aan (alleen als het uitkomt, anders zijn regeltjes wel weer ok natuurlijk).
@Jippiequote:Op woensdag 21 februari 2024 13:30 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Ja de context is dat je anderen weer belachelijk zit te maken.
(...)
niet iedere matige henk is een aso, eerder het tegendeel imoquote:Op woensdag 21 februari 2024 13:47 schreef sp3c het volgende:
[..]
er zijn teveel regeltjes omdat matige Henk en zijn matige vriendinnetje denken dat de wereld van iedereen is en dat iedereen maar rekening met hun moet houden
sterker nog, hierdoor zijn er uberhaupt BOA's
imo is deze matige Henk een asoquote:Op woensdag 21 februari 2024 13:58 schreef Loverboii het volgende:
[..]
niet iedere matige henk is een aso, eerder het tegendeel imo
Gerechtigheid is dat er voor om een plas heenlopen geen boete uitgedeeld wordt.quote:Op woensdag 21 februari 2024 13:56 schreef sp3c het volgende:
[..]
naja ze hebben maar 1 ipv 2 boetes uitgeschreven dus ze zijn al coulant geweest
als er gerechtigheid was in de wereld zou de desbetreffende instantie die tweede met terugwerkende kracht alsnog uit kunnen schrijven omdat ze zitten te mekkeren maar dat zal wel niet kunnen in dit regeltjesland
daar is idd geen boete voor uitgedeeldquote:Op woensdag 21 februari 2024 14:01 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Gerechtigheid is dat er voor om een plas heenlopen geen boete uitgedeeld wordt.
Ik moet nog steeds lachen om dat terugloop argument. Natuurlijk kinderen benoemen, lekker inspelen op het gemoed, maar jezelf dan zo tegenlullenquote:Op woensdag 21 februari 2024 14:00 schreef sp3c het volgende:
als de verdediging was 'wtf is een ruiterpad nou weer? ons pad was een meer geworden dus daar konden we iig niet snelwandelen dus wat?' dan had ik daar meer begrip voor gehad dan voor deze debielen
ja das ook zo'n mooiequote:Op woensdag 21 februari 2024 14:03 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Ik moet nog steeds lachen om dat terugloop argument. Natuurlijk kinderen benoemen, lekker inspelen op het gemoed, maar jezelf dan zo tegenlullen.
Wat jij wil, jouw mening.quote:
Jij heet toch geen Henk?quote:Op woensdag 21 februari 2024 14:05 schreef Red_85 het volgende:
[..]
mods die users uitmaken voor matig en aso, dat is ook eerder aso.
alles wat ik zeg is mijn mening tenzij er een linkje bijstaatquote:
- ik heb geen idee hoe groot deze boswachtende boa's zijnquote:Kleine autoritaire mensjes horen geen autoriteit te hebben. Dat is eerder aso.
Boetes uitdelen voor het omlopen van een plas, dat is eerder aso
Boetes uitdelen voor iemand die op een fucking ruitpad loopt, dat is eerder aso.
Iedereen en alles z'n moeder voor alles een boete geven tot ze in de grijze muizenpas marcheren, dat is eerder aso.
mods die users uitmaken voor matig en aso, dat is ook eerder aso.
Van de andere kant zijn er ook 'uitstekende argumenten' als het uberkortzichtige en immer doodslaande 'regels zijn regels'. Nooit realiserend dat we die zelf hebben bedacht en niet 'er zijn' vanaf het begin der tijden.quote:Op woensdag 21 februari 2024 14:09 schreef sp3c het volgende:
[..]
alles wat ik zeg is mijn mening
[..]
- ik heb geen idee hoe groot deze boswachtende boa's zijn
- ze hebben geen boete uitgedeeld voor het omlopen
- over een ruiterpad lopen is niet superveilig, niet in de laatste plaats voor het dier zelf
- niet iedereen en alles hebben een boete gekregen hier, alleen matige Henk of matige Willem (helaas niet beiden) voor iets waarvan ze wisten dat het niet mocht
- ik heb geen enkele user uitgemaakt voor matig en/of aso
uitstekende argumenten weer hoor
Bij je standpunt blijven mag prima hoor. Geen probleem mee. Heb geen idee waarom je een FA er bij wil halen.quote:Op woensdag 21 februari 2024 14:13 schreef sp3c het volgende:
tenzij @:red_85 in werkelijkheid matige henk of aso Willem is, dat zou wat verrassend zijn maar dan blijf ik bij mijn standpunt
dan moet je maar bij de FA's gaan klagen
@:straatcommando.
daar ben ik het in de regel zelfs mee eens maar hier nietquote:Op woensdag 21 februari 2024 14:14 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Van de andere kant zijn er ook 'uitstekende argumenten' als het uberkortzichtige en immer doodslaande 'regels zijn regels'. Nooit realiserend dat we die zelf hebben bedacht en niet 'er zijn' vanaf het begin der tijden.
Ordnung muss sein, immers.
ja en ik heb geen idee waarom je mijn mod zijn erbij betrekt, als je daar problemen bij hebt moet je logischerwijs bij de FA's zijn dus ik riep er eenquote:Op woensdag 21 februari 2024 14:16 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Bij je standpunt blijven mag prima hoor. Geen probleem mee. Heb geen idee waarom je een FA er bij wil halen.
Prima.quote:Op woensdag 21 februari 2024 14:16 schreef sp3c het volgende:
[..]
daar ben ik het in de regel zelfs mee eens
Ook prima, jouw mening. Mijn mening is tegenovergesteld op dit vlak. Beetje pragmatischer had wel gemogen.quote:maar hier niet
je wist dat het niet mocht, je deed het toch, je kreeg een halve straf ... take it like a man denk ik dan
Die Jippie mention?quote:Op woensdag 21 februari 2024 14:16 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja en ik heb geen idee waarom je mijn mod zijn erbij betrekt, als je daar problemen bij hebt moet je logischerwijs bij de FA's zijn dus ik riep er een
zo moeilijk is dit allemaal niet Willem
de hardlopers in kwestie hadden wat pragmatischer moeten zijnquote:Op woensdag 21 februari 2024 14:19 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Prima.
[..]
Ook prima, jouw mening. Mijn mening is tegenovergesteld op dit vlak. Beetje pragmatischer had wel gemogen.
*halve boete want coulantiequote:Op woensdag 21 februari 2024 14:24 schreef sp3c het volgende:
[..]
de hardlopers in kwestie hadden wat pragmatischer moeten zijn
ze hadden 1 miljard opties en ze kiezen voor dat ruiterpad terwijl ze weten dat dat niet mag en terwijl ze weten dat de ruiters in kwestie al langer klagen over mensen die dat doen terwijl het niet de bedoeling is
dan krijg je een boete van de BOA's die daar door de gemeente zijn geplaatst vanwege de klachten
dan betaal je die gewoon toch
mag wel?quote:
oooooooooooooooow shitquote:
preciesquote:
Ja zal daar ook wel heel anders zijn dan hier in Brabant en Limburg. Blij dat ik daar niet woon.quote:Op woensdag 21 februari 2024 13:14 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Nou... ga eens in het weekend door de NH'se duinen lopen. Net een stadspark tijdens hondenuitlaat tijd.
quote:Op woensdag 21 februari 2024 15:08 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[ afbeelding ] Maar meneer de BOA, Ik identificeer mijzelf als paard
Ik denk dat je niet begrijpt dat het bos waar jij in wandelt vaak niet van de overheid is (zelfs tot op zekere hoogte is staatsbosbeheer een eigen rechtspersoon die slechts rapporteert aan het ministerie van LNV).quote:Op woensdag 21 februari 2024 13:50 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Blijkbaar ook niet in alle wandelgebieden. Ligt er net aan wie de beheerder is.
Dit soort gemuggenzifterij gaat dit land echt stuk aan.
Ben laatst nog bij een wedstrijd geweest dus het valt wel mee.quote:Op woensdag 21 februari 2024 13:54 schreef sp3c het volgende:
[..]
uit dit soort topics blijkt maar weer dat er op de staat van de ijshockeysport na nauwelijks problemen zijn in dit land
Op zonnige dagen zijn er bij wijze van spreken files op de wandelpaden rond de Drunense duinen. Gelukkig mag je als wandelaar ook nog de duinen in wandelen en loop je snel ver weg van de massa mensen.quote:Op woensdag 21 februari 2024 15:19 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Ja zal daar ook wel heel anders zijn dan hier in Brabant en Limburg. Blij dat ik daar niet woon.
Inderdaad. Ook in veel andere gebieden in die provincie. De enige momenten dat ik niemand tegenkom is het is het heel slecht weer ergens in een tamelijk lelijk productiebos. Ik probeer zeker een of twee keer per week er op uit te gaan. En het aantal door mij gespotte illegaal loslopende honden waarvan de eigenaar géén boete krijgt, is al niet meer te tellen zonder geavanceerde apparatuur.quote:Op woensdag 21 februari 2024 16:07 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Op zonnige dagen zijn er bij wijze van spreken files op de wandelpaden rond de Drunense duinen. Gelukkig mag je als wandelaar ook nog de duinen in wandelen en loop je snel ver weg van de massa mensen.
Dat is een vignet van natuurmonumenten voor sommige natuurparken, maar van dat geld onderhouden ze ook de route door bijvoorbeeld omgewaaide bomen te verwijderen.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 12:32 schreef Hathor het volgende:
Mountainbikers schijnen een of andere vergunning te moeten hebben om in het bos te fietsen.
Dan kunnen we beter even vragen hoe vaak jij in het NH duingebied komt.quote:Op woensdag 21 februari 2024 12:31 schreef bloodymary1 het volgende:
Volgens mij komen veel mensen hier nooit in een bos en denken ze dat het daar net zo druk is als in de Amsterdamse binnenstad.
Struikelen over de buggies.quote:Op woensdag 21 februari 2024 18:20 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Dan kunnen we beter even vragen hoe vaak jij in het NH duingebied komt.
Ja, het is er minder druk dan op de Kalverstraat maar ik heb nog nooit meegemaakt dat ik helemaal niemand anders zie. Door de week want in het weekend is het mij er te druk. Je ziet het bos ook direct 'slijten' in periodes met extra drukte.
oehquote:Op woensdag 21 februari 2024 15:46 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ben laatst nog bij een wedstrijd geweest dus het valt wel mee.
De corona periode, met name tijdens kroeg, winkel en verenigingen sluiting was hier een ramp voor het duin. OK, ik deed er ook aan mee. Opeens was er niets anders te doen dan het bos/duin in gaan. Het aantal olifantenpaadjes steeg schrikbarend en die paadjes werden met de dag breder. Het was toen heel duidelijk dat het NH duingebied zwaar overbelast werd in die periode. Gelukkig is dat weer afgezakt.quote:Op woensdag 21 februari 2024 18:56 schreef StateOfMind het volgende:
Die enorme stilte had ik voor het laatst op de eerste 2 dagen van de eerste lockdown (toen iedereen zich daar nog netjes aan hield) ervaren.
Amsterdam tigers tegen een ander team.quote:
Vanwaar die Nederlanders/Hollanders opmering, dat is voor mij hetzelfde. En dat kan best jouw perceptie zijn, maar dat zegt nog niets ondat het totaal niet representatief is. En hoe zit het dan met andere landen zoals Engeland, Rusland of Polen? Hebben die ook allemaal minder schijt aan regels dan Nederlanders?quote:Op woensdag 21 februari 2024 09:51 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Mijn ervaring is dat Nederlanders Hollanders veel meer een schijt aan de regels houding hebben dan bv Duitsers of Skandinaviers.
Geen idee, en daar heb ik het niet over.quote:Op woensdag 21 februari 2024 20:21 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Vanwaar die Nederlanders/Hollanders opmering, dat is voor mij hetzelfde. En dat kan best jouw perceptie zijn, maar dat zegt nog niets ondat het totaal niet representatief is. En hoe zit het dan met andere landen zoals Engeland, Rusland of Polen? Hebben die ook allemaal minder schijt aan regels dan Nederlanders?
TyPiScH NeDeRlAnDs![]()
![]()
Eredivisie gaat wel aardig atm dus het zal wel klappen binnenkortquote:Op woensdag 21 februari 2024 20:21 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Amsterdam tigers tegen een ander team.
Was het b of c teamquote:Op woensdag 21 februari 2024 20:41 schreef sp3c het volgende:
[..]
Eredivisie gaat wel aardig atm dus het zal wel klappen binnenkort
Nog wat van meegekregen of de hele wedstrijd in de rij gestaan voor een drankje?
Dat zeg ik al. Het zal daar heel anders zijn dan hier, waar je nog lekker de ruimte hebt.quote:Op woensdag 21 februari 2024 18:20 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Dan kunnen we beter even vragen hoe vaak jij in het NH duingebied komt.
Ja, het is er minder druk dan op de Kalverstraat maar ik heb nog nooit meegemaakt dat ik helemaal niemand anders zie. Door de week want in het weekend is het mij er te druk. Je ziet het bos ook direct 'slijten' in periodes met extra drukte.
Maar je hele visie op het verhaal is gebaseerd op je ervaringen in rustige en natuurlijke Brabant terwijl het speelt in de minder aanwezige, drukkere en kwetsbaardere natuur in Noord-Holland. Vind je ook niet een beetje dat je daarmee de discussie vervuilt?quote:Op donderdag 22 februari 2024 09:37 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Dat zeg ik al. Het zal daar heel anders zijn dan hier, waar je nog lekker de ruimte hebt.
Spiegelmodequote:Op donderdag 22 februari 2024 09:49 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Maar je hele visie op het verhaal is gebaseerd op je ervaringen in rustige en natuurlijke Brabant terwijl het speelt in de minder aanwezige, drukkere en kwetsbaardere natuur in Noord-Holland. Vind je ook niet een beetje dat je daarmee de discussie vervuilt?
Nee dat vind ik niet. Ik blijf het belachelijk vinden dat je voor zoiets een boete krijgt, ook in de drukte. En verder houd de wereld niet op buiten de Randstad. Integendeel, daar begint diequote:Op donderdag 22 februari 2024 09:49 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Maar je hele visie op het verhaal is gebaseerd op je ervaringen in rustige en natuurlijke Brabant terwijl het speelt in de minder aanwezige, drukkere en kwetsbaardere natuur in Noord-Holland. Vind je ook niet een beetje dat je daarmee de discussie vervuilt?
Het PWN duin is dan ook geen randstad, het is er naast.quote:Op donderdag 22 februari 2024 11:42 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Nee dat vind ik niet. Ik blijf het belachelijk vinden dat je voor zoiets een boete krijgt, ook in de drukte. En verder houd de wereld niet op buiten de Randstad. Integendeel, daar begint die.
Wandel, mountainbike en ruiterpaden lopen zelden parallel in het PWN duin, ze kruizen wel zo nu en dan. En ja, het is uiterst kwetsbare natuur. Veel van de NL flora komt alleen in het duin voor.quote:Op donderdag 22 februari 2024 11:30 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Spiegelmode
Een wandelpad, parralel daaraan een ruiterpad en dan het over kwetsbare natuur hebben en niet over de regelneukerij van wat Boas in de regen vind je niet dat ook dat de discussie vervuilt .
Anders gesteld: als ik ga hardlopen ben ik niet zo snel geneigd te stoppen voor mensen die mij manen te stoppen, zéker niet in een stil natuurgebied. Nu waren deze heren samen aan het hardlopen, maar als je alleen bent kun je maar beter voorzichtig zijn want je weet tegenwoordig simpelweg niet meer wie je tegen het lijf loopt.quote:Op woensdag 21 februari 2024 20:29 schreef Sapstengel het volgende:
Het zijn hardlopers, waarom rennen ze niet gewoon weg.
quote:Op vrijdag 23 februari 2024 09:29 schreef wolfrolf het volgende:
dit geeft wel een heel andere betekenis aan duurloop
quote:Hardlopers die 100 euro boete kregen voor mijden van regenplas vandaag voor de rechter
Ze wilden een enorme regenplas mijden, dus weken ze af naar het ruiterpad. Vervolgens kregen ze een boete van 100 euro. Het overkwam hardlopers Kees en Jeroen afgelopen februari in de duinen van Castricum. Hun verhaal maakte veel los. Uit principe gingen ze in bezwaar. Vandaag staan ze voor de rechter.
Er leek maar geen einde te komen aan de fikse regen, afgelopen winter. Toch weerhield het de hardlopers Kees de Groot en Jeroen van der Voort uit Castricum er niet van om hun wekelijkse renrondje op zondagochtend door het Noordhollands Duinreservaat te maken.
Op een van die natte zondagen besloten ze een stukje van de reguliere onbegaanbare paden te mijden en af te snijden via het ruiterpad. Dat mag volgens de regels niet, maar Kees en Jeroen zagen er weinig kwaad in: ze waren de enigen op het pad en het ruiterpad was de enige weg vooruit.
Dat was buiten twee boswachters gerekend: die stonden precies op dat moment aan het eind van het paardenpaadje en gaven hen boete voor een strafbaar feit: lopen op het ruiterpad.
Het voorval maakte heel wat los. Bijvoorbeeld vanwege het feit dat Kees en Jeroen uiteindelijk wel gewoon hun weg mochten vervolgen via het ruiterpad en dat ze - vanwege de omstandigheden- één boete kregen met zijn tweeën.
"Het is al meer dan een half jaar geleden, maar ik krijg nog steeds veel reacties", zegt Kees. "Het woord dat dan toch het meest voorbijkomt, is 'kinderachtig', dat die boete op deze manier is uitgeschreven."
PWN bleek namelijk onvermurwbaar: "De toegangsregel is: blijf op de paden", zei een woordvoerder na het voorval van een half jaar geleden. "Ook met regenval blijft die gewoon bestaan. De hardlopers hadden terug moeten lopen en van tevoren - via de site van PWN - kunnen checken welke paden gangbaar zijn en welke niet."
Waarom heeft het zover moeten komen?
De prent viel enkele weken later op de mat. De heren besloten bezwaar aan te tekenen, waarna radiostilte volgde. Tot nu. Vandaag staan ze voor de rechter voor hun 'verzet tegen de strafbeschikking' en kunnen ze hun kant van het verhaal doen.
Kees denkt dat hij sterk staat in de rechtszaal. Maar een beetje onnodig vindt hij het wel. "Wat ik gemist heb, is billijkheid: ik had verwacht dat PWN ons had uitgenodigd voor een kop koffie om erover te praten, maar dat is helaas niet gebeurd. En nu heeft het zover moeten komen dat we voor de rechter staan."
NH doet verslag van de zaak.
https://www.nhnieuws.nl/n(...)daag-voor-de-rechter
Compleet terecht dat ze hier tegenin gaan in plaats van alles maar z'n beloop laten.quote:Op maandag 18 november 2024 09:37 schreef de_boswachter het volgende:
Hopelijk krijgen ze er ook nog een voorwaardelijke gevangenisstraf bij. Door dit soort debielen die voor ¤100- , een gewoon terechte boete, gaan procederen lopen de wachttijden bij justitie al jaren enorm op.
Wat een sneue eikels. Hardlopers zijn over het algemeen genomen sowieso rare snuiters.
Justitie had zelf ook een beetje prioritering kunnen toepassen en die boete kunnen schrappen.quote:Op maandag 18 november 2024 09:37 schreef de_boswachter het volgende:
Hopelijk krijgen ze er ook nog een voorwaardelijke gevangenisstraf bij. Door dit soort debielen die voor ¤100- , een gewoon terechte boete, gaan procederen lopen de wachttijden bij justitie al jaren enorm op.
Wat een sneue eikels. Hardlopers zijn over het algemeen genomen sowieso rare snuiters.
Omdat teveel tokkies die zich als mongolen gedragen in het bos.quote:Op maandag 18 november 2024 09:57 schreef xzaz het volgende:
Waarom heeft Nederland uberhaupt boswachters?
Lol een paard mag er wel lopen maar geen mensen.. Gewoon zeggen dat je van het paard bent gevallen en dat ie er vandoor is gegaan.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 12:02 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Ja, bosweg zat onder de modder,drek en water, dus op de verharde weg, zelfde verhaal, zoals foto boven en toen op ruiterpad.
Daar mag je niet op lopen want dat is voor ruiters te paard, gevaarlijk, daar vertrapt betrapt en dus boete.
Ander soort zaak, ander soort rechter.quote:Op maandag 18 november 2024 09:45 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Veel ernstige zaken blijven op de plank liggen, en deze zaak komt gewoon voor...
Om te voorkomen dat mensen op het verkeerde pad belanden.quote:Op maandag 18 november 2024 09:57 schreef xzaz het volgende:
Wat wel zo fucking irritant is in het bos hier. Er liggen overal netjes ruiterpaden. En dan vinden sommige het nog steeds nodig om op de normale paden te gaan lopen. Echt fuck off. Want ja dat is het wel gevaarlijk met honden.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 12:18 schreef qajariaq het volgende:
Een ruiterpad is voor paarden en zoveel van die paden zijn er niet.
Nou heb ik het niet over alleen die ernstige zaken, maar een dommere zaak dan deze kan toch bijna niet...quote:Op maandag 18 november 2024 10:31 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ander soort zaak, ander soort rechter.
Of denk je dat die kantonrechter ook verkrachtingen, moorden en overvallen afhandelt?
edit: hier wat leesvoer
https://www.rechtspraak.nl/Organisatie-en-contact/Rechtsgebieden/Strafrecht/Paginas/Soorten-strafrechters.aspx
En dan zijn ze nog gematst ookquote:Op maandag 18 november 2024 09:37 schreef de_boswachter het volgende:
Dit gaat niet om het rivierengebied maar om het duingebied van de PWN.quote:Op maandag 18 november 2024 09:40 schreef Nober het volgende:
[..]
Goed dat ze dit niet pikken en het hoger op gaan zoeken.
En dit allemaal omdat de waterschappen de beken hebben dicht gemaakt omdat ze enorme droge periodes verwachten.
Bewijsstuk:
[ afbeelding ]
quote:Op maandag 18 november 2024 10:40 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Om te voorkomen dat mensen op het verkeerde pad belanden.
Ja want elk bezwaar moet maar geschrapt wordenquote:Op maandag 18 november 2024 09:58 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Justitie had zelf ook een beetje prioritering kunnen toepassen en die boete kunnen schrappen.
Welk bos?quote:Op maandag 18 november 2024 10:02 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Omdat teveel tokkies die zich als mongolen gedragen in het bos.
Deze twee hebben iets gedaan wat jij ook gedaan zou hebben. HoPuLuk KrijGUH Ze ER FLink VAn LaNGs Ho0r.quote:Op maandag 18 november 2024 11:37 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Ja want elk bezwaar moet maar geschrapt wordenHopelijk krijgen ze er flink van langs in de rechtszaal die twee debielen.
Ik zou dat misschien ook gedaan hebben. Maar als ik dan betrapt zou worden, dan zou ik niet klagen maar mijn verlies nemen. Ze hebben gegokt en pech gehad dat ze een boswachter tegenkwamen.quote:Op maandag 18 november 2024 11:59 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Deze twee hebben iets gedaan wat jij ook gedaan zou hebben. HoPuLuk KrijGUH Ze ER FLink VAn LaNGs Ho0r.
Dit is eigenlijk wat mij het meeste tegenstaat aan Nederlanders. Bevel is bevel mentaliteit van Duitsers, maar dan alleen voor anderen. Voor het hardlopen op een website kijken? Wie doet dat? Als de boswachters tijd hadden voor deze hinderlaag, waarom dan niet voor een bordje verboden toegang aan de start van dit pad? En waarom moet je op het pad blijven? Zodat de natuur niet wordt gesloopt. Doe je dat door een stukje ruiterpad te nemen? Nee? Nou zeg dan: foei! Morgen niet meer doen he!? Kijk eens op onze website voor je gaat lopen, daar staan de verzopen paden op. Fijne dag.quote:Op maandag 18 november 2024 12:08 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ik zou dat misschien ook gedaan hebben. Maar als ik dan betrapt zou worden, dan zou ik niet klagen maar mijn verlies nemen. Ze hebben gegokt en pech gehad dat ze een boswachter tegenkwamen.
"De toegangsregel is: blijf op de paden. Ook met regenval blijft die gewoon bestaan. De hardlopers hadden terug moeten lopen en van tevoren- via de site van PWN - kunnen checken welke paden gangbaar zijn en welke niet."
Ja ik kan ook wel eens 150 rijden waar je 120 mag, maar dan verdien ik toch ook een boete? Wanneer je je niet aan de regels houdt dan kan een boete de consequentie zijn. Hardloopjankertjes mogen de proceskosten gaan betalen hopelijk.quote:Op maandag 18 november 2024 11:59 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Deze twee hebben iets gedaan wat jij ook gedaan zou hebben. HoPuLuk KrijGUH Ze ER FLink VAn LaNGs Ho0r.
Dit was in Castricum, in de duinen, daar zijn geen beken. Dat waterschap grenst niet eens aan het gebied van waterschap Aa en Maas.quote:Op maandag 18 november 2024 09:40 schreef Nober het volgende:
[..]
Goed dat ze dit niet pikken en het hoger op gaan zoeken.
En dit allemaal omdat de waterschappen de beken hebben dicht gemaakt omdat ze enorme droge periodes verwachten.
Bewijsstuk:
[ afbeelding ]
Dieren reageren toch heel anders op iemand die op een paard zit, dan iemand die loopt.quote:Op maandag 18 november 2024 10:03 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Lol een paard mag er wel lopen maar geen mensen.. Gewoon zeggen dat je van het paard bent gevallen en dat ie er vandoor is gegaan.
Wel al eens meegemaakt dat ik op het fietspad hardliep/hardloopte en dat toen een scooter een stuk over de stoep reed en de politie hem aanhield en mij niet.quote:Op maandag 18 november 2024 10:24 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
het verschil tussen stad(Amsterdam) en de provincie.
hier zie je ze gewoon over het fietspad hardlopen, soms doe ik wel eens kling kling met mijn fietsbel, maar denk niet dat er ooit een hardloper een bekeuring heeft gekregen in Amsterdam hiervoor.
Wel zag ik ooit iemand een bekeuring krijgen voor fietsen over de stoep, maar dat was echt lang geleden.
Waarom loop je daar op straat in plaats van op de stoep?quote:Op maandag 18 november 2024 12:42 schreef Nober het volgende:
[..]
Wel al eens meegemaakt dat ik op het fietspad hardliep/hardloopte en dat toen een scooter een stuk over de stoep reed en de politie hem aanhield en mij niet.
Blauw - ik
Rood - scooter
Zwart - politie
[ afbeelding ]
dat zijn de ambtenaren die de stikstof in het bos van de wolven opmeten en dat in hun vesrslkag notulerenquote:Op maandag 18 november 2024 12:08 schreef xzaz het volgende:
Boswachters zijn toch van die mensen die zorgen dat staadsbosbeheer zijn bomen kan kappen?
j e mag er ook niet met een paard lopen trouwens , dan schrikken andere paardenquote:Op maandag 18 november 2024 12:35 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Dieren reageren toch heel anders op iemand die op een paard zit, dan iemand die loopt.
Dat zijn een soort biomassa BOA's.quote:Op maandag 18 november 2024 09:57 schreef xzaz het volgende:
Boete is komen te vervallen. Altijd fijn als juridische regels aansluiten op moraliteit.quote:Op maandag 18 november 2024 12:30 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Ja ik kan ook wel eens 150 rijden waar je 120 mag, maar dan verdien ik toch ook een boete? Wanneer je je niet aan de regels houdt dan kan een boete de consequentie zijn. Hardloopjankertjes mogen de proceskosten gaan betalen hopelijk.
Want die andere paarden mogen er wel lopen?quote:Op maandag 18 november 2024 17:19 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
j e mag er ook niet met een paard lopen trouwens , dan schrikken andere paarden
quote:Hardlopers Kees en Jeroen hoeven toch geen boete van 100 euro te betalen voor hun 'illegale' hardlooprondje door het Noordhollands Duinreservaat begin dit jaar. Ze hebben wel de regels overtreden door op het ruiterpad te lopen en zijn volgens de rechter dus schuldig, maar krijgen geen straf. Dat bleek vandaag in de rechtbank.
Weg volledig blank
Afgelopen februari deden hardlopers Kees de Groot en Jeroen van der Voort, zoals gewoonlijk, hun zondagse hardlooprondje door het Noordhollands Duinreservaat. Uit voorzorg, vanwege de flinke regenval van de afgelopen tijd, verkozen ze de verharde weg boven hun reguliere route. Maar ook die weg stond volledig blank.
Ze besloten een stukje af te snijden via het droge ruiterpad, om vervolgens hun route weer op de verharde weg te vervolgen. Maar die actie werd hen niet in dank afgenomen. Twee boswachters stonden de mannen in de stromende regen op te wachten om uiteindelijk één van hen een boete uit te schrijven voor het betreden van het ruiterpad.
Vier man support
Hardloper Edwin Res overkwam hetzelfde, net een kwartiertje eerder. De Castricummers, alle drie lid van dezelfde hardloopvereniging, konden er met hun pet niet bij en gingen in bezwaar.
In augustus kregen Jeroen en Edwin een oproep om voor de rechter te verschijnen. Vandaag stonden ze terecht voor 'verzet tegen strafbeschikking'. De heren deden tegelijk hun verhaal bij de rechter, ondersteund door een delegatie van vier, waaronder Kees als support.
Geen alternatieve route
Het verhaal rammelt aan alle kanten, beargumenteren de heren. Jeroen: "Kees en ik krijgen allereerst één boete voor ons tweeën en mogen, nadat we zijn beboet, onze weg over het ruiterpad vervolgen."
Edwin legt uit dat er al weken sprake was van wateroverlast, maar dat PWN niet heeft ingegrepen. "Nu worden de wegen verhoogd en staan er omleidingsborden, dat was er toen niet."
Jeroen vult aan: "Het is aan PWN om hun middelen te gebruiken om de paden begaanbaar te houden, maar dat is niet gebeurd." Daarnaast was er voor beiden geen alternatieve route beschikbaar, behalve teruggaan.
Ook de betreffende boswachter heeft een verklaring afgelegd, waarin hij aangeeft dat er in de voorgaande weken veel mensen op het ruiterpad liepen. Hij verklaart dat hij daarom die zondag aanwezig was om een halt toe te roepen aan het gebruik van het pad. Die verklaring blijkt doorslaggevend voor de rechter.
Besluit van rechter
De officier van justitie eist allereerst dat de heren een waarschuwing krijgen, met een voorwaardelijke boete van 100 euro, geldig voor een jaar.
Na een kort beraad besluit de rechter dat de heren schuldig zijn, maar geen straf verdienen. "De regel is dat je niet mag lopen, en dat hebben jullie wel gedaan, dus wat dat betreft zijn jullie schuldig. Aan de andere kant lopen er al weken mensen over het ruiterpad en heeft PWN zich niet afgevraagd waarom. Er was daarnaast geen alternatieve route."
Principekwestie
Met een brede glimlach komen de mannen de rechtszaal uit. "Ik ben blij met hoe het is gegaan", zegt Jeroen tevreden.
Eén van de supporters grapt: "Mooi, dan kunnen jullie nu wel trakteren op een lunch." De mannen hebben immers 100 euro bespaard dankzij het kwijtschelden van de boete. Al was de hele zaak voor hen een principekwestie.
https://www.nhnieuws.nl/n(...)ennen-over-ruiterpad
Huh?quote:Op maandag 18 november 2024 23:12 schreef Nober het volgende:
Rechter verscheurt veelbesproken geldboete voor Castricumse hardlopers voor rennen over ruiterpad
[..]![]()
Ik wist het ook niet. Nou lopen we er niet vaak omdat het vaak, vanwege de oneffenheden, gewoon waardeloos loopt. Zeker in een droge periode.quote:Op maandag 18 november 2024 23:51 schreef bloodymary1 het volgende:
Beetje mosterd na de maaltijd, maar eigenlijk nooit geweten dat je niet mag lopen op een ruiterpad. Is dat overal? En ik rijd nog wel ongeveer vier keer per week met een paard door het bos. Prima als er ook mensen over "mijn" paden lopen hoor, doen er ook genoeg. Of MTB'ers geen probleem mee. En vice versa. Weet wel dat die paden speciaal voor paarden zijn, maar nooit geweten dat het dan verboden is voor anderen.
Ik dacht ook vaak dat het standaard ruiterpad een wandelpad was waar óók paarden kunnen/mogen komenquote:Op maandag 18 november 2024 23:51 schreef bloodymary1 het volgende:
Beetje mosterd na de maaltijd, maar eigenlijk nooit geweten dat je niet mag lopen op een ruiterpad. Is dat overal? En ik rijd nog wel ongeveer vier keer per week met een paard door het bos. Prima als er ook mensen over "mijn" paden lopen hoor, doen er ook genoeg. Of MTB'ers geen probleem mee. En vice versa. Weet wel dat die paden speciaal voor paarden zijn, maar nooit geweten dat het dan verboden is voor anderen.
Het ligt er aan hoe het ruiterpad is aangegeven. Soms staat er een RVV-bordje 'verboden voor voetgangers' onder, of is het met een RVV-bord aangegeven als verplicht ruiterpad (rond blauw bord met paard). Dan mag een voetganger er niet komen. Is het op een andere manier aangegeven (houten paaltje met hoefijzer o.i.d.) dan hangt het maar net af of er een verbod in de toegangsregels voor het gebied staat (die borden 'vrij wandelen... etc aan het begin van het bos.)quote:Op maandag 18 november 2024 23:51 schreef bloodymary1 het volgende:
Ah ja, dat zal het zijn. Bij mij in het bos zijn het alleen houten paaltjes met een hoefijzer, of een karrenwiel voor aangespannen, of een driehoek voor MTB'ers en nummers van de wandelroutes. Weer wat geleerd.quote:Op dinsdag 19 november 2024 08:28 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Het ligt er aan hoe het ruiterpad is aangegeven. Soms staat er een RVV-bordje 'verboden voor voetgangers' onder, of is het met een RVV-bord aangegeven als verplicht ruiterpad (rond blauw bord met paard). Dan mag een voetganger er niet komen. Is het op een andere manier aangegeven (houten paaltje met hoefijzer o.i.d.) dan hangt het maar net af of er een verbod in de toegangsregels voor het gebied staat (die borden 'vrij wandelen... etc aan het begin van het bos.)
Edit: In dit geval was het expliciet in de toegangregesl opgenomen https://www.np-zuidkennemerland.nl/13292/waar/gebiedsregels
D66 rechters dan krijg je dat. Dat ze dan ook maar meteen geen regels meer maken. Een land zonder regels, super!quote:Op maandag 18 november 2024 23:02 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Boete is komen te vervallen. Altijd fijn als juridische regels aansluiten op moraliteit.
Gemiddeld overtreden mensen twee wetten per dag. Een de_boswachter land zonder mensen buiten de gevangenis, super!quote:Op dinsdag 19 november 2024 10:30 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
D66 rechters dan krijg je dat. Dat ze dan ook maar meteen geen regels meer maken. Een land zonder regels, super!
bizarquote:Op maandag 18 november 2024 23:12 schreef Nober het volgende:
Rechter verscheurt veelbesproken geldboete voor Castricumse hardlopers voor rennen over ruiterpad
[..]![]()
Twee maar? Als ik even naar de supermarkt loop of een vuilniszak naar de ondergrondse container breng heb ik vaak al 2 overtredingen van RVV artikel 74 lid 1c te pakken.En zodra ik op mijn stationsfiets stap, heb ik een overtreding van de Regeling Voertuigen artikel 5.9.51 lid 1 en artikel 5.9.71 te pakken.quote:Op dinsdag 19 november 2024 10:38 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Gemiddeld overtreden mensen twee wetten per dag. Een de_boswachter land zonder mensen buiten de gevangenis, super!
Gekke principes heb je, als je blij bent dat je schuldig bent bevondenquote:Na een kort beraad besluit de rechter dat de heren schuldig zijn, maar geen straf verdienen.
[..]
Met een brede glimlach komen de mannen de rechtszaal uit. "Ik ben blij met hoe het is gegaan", zegt Jeroen tevreden.
Eén van de supporters grapt: "Mooi, dan kunnen jullie nu wel trakteren op een lunch." De mannen hebben immers 100 euro bespaard dankzij het kwijtschelden van de boete. Al was de hele zaak voor hen een principekwestie.
En waarschijnlijk moeten ze nu ook >>100 euro aan griffierechten etc betalen.quote:Op dinsdag 19 november 2024 11:52 schreef Piles het volgende:
[..]
Gekke principes heb je, als je blij bent dat je schuldig bent bevonden
Ze deden het er dan vast ook om.quote:Op dinsdag 19 november 2024 08:21 schreef Isabeau het volgende:
Ik wandel veel in bossen en had geen flauw idee dat je niet op ruiterpaden mag (hard)lopen. Makkelijk bekeuren voor de boswachters.
Dus dat moet expliciet benoemt staan. Anders is het wel vrij om op te lopen.quote:Op dinsdag 19 november 2024 08:28 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Het ligt er aan hoe het ruiterpad is aangegeven. Soms staat er een RVV-bordje 'verboden voor voetgangers' onder, of is het met een RVV-bord aangegeven als verplicht ruiterpad (rond blauw bord met paard). Dan mag een voetganger er niet komen. Is het op een andere manier aangegeven (houten paaltje met hoefijzer o.i.d.) dan hangt het maar net af of er een verbod in de toegangsregels voor het gebied staat (die borden 'vrij wandelen... etc aan het begin van het bos.)
Edit: In dit geval was het expliciet in de toegangregesl opgenomen https://www.np-zuidkennemerland.nl/13292/waar/gebiedsregels
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |