Tja..regel is regelquote:Honderd euro boete voor hardlopers die regenplas mijden: "Wilden geen natte voeten"
In het bos even van het pad afdwalen om een grote regenplas te vermijden? Dat kun je beter laten. Wie betrapt wordt, riskeert namelijk een fikse boete. Het overkwam hardlopers Jeroen en Kees afgelopen weekend, toen ze een stukje ruiterpad namen om droge voeten te houden. De boete: 100 euro.
De hele dag regende het pijpenstelen, maar ondanks de hevige neerslag besloten hardlopers Kees de Groot en Jeroen van der Voort toch hun wekelijkse hardloopronde door het Noord-Hollands Duinreservaat te maken. Een duur rondje, want droge voeten kostten hen zo'n 100 euro.
De hardlopers liepen op de verharde weg. "Een andere route dan normaal, want onze gebruikelijke weg was al niet meer begaanbaar", vertelt Kees.
Maar, ook de verharde weg bleek niet opgewassen tegen de overvloedige regenval van afgelopen weekend. "Op een gegeven moment staan we voor een meer van water, dus snijden we een stukje af om vervolgens onze route op de verharde weg te hervatten."
Onvoorziene omstandigheden
Net nadat de mannen de hoek om zijn gegaan, zien ze twee boswachters staan. "Ik haal mijn duinkaart nog uit mijn broekzak", vervolgt Kees.
Maar dat bleek niet de reden te zijn dat de hardlopers werden aangesproken. "'Jullie krijgen een boete voor het lopen op het ruiterpad', zei een van hen."
Kees reageerde verontwaardigd. Ik zei nog: "Doe niet zo flauw. Dit zijn onvoorziene omstandigheden." Maar @de_boswachter hield voet bij stuk en vertelde dat de twee aan de kant hadden moeten lopen. Als Kees hem vraagt of hij kan laten zien hoe hij dat had moeten doen, antwoordde @de_boswachter dat hij één boete voor beiden zou geven, in plaats van ieder een eigen.
Doe niet zo flauw. Dit zijn onvoorziene omstandigheden
Kees vindt het kinderachtig. "Het gaat me niet om het geld. Het gaat om de situatie. Waarschijnlijk stonden ze op het hoekje om te kijken of er geen mountainbikers langskwamen, daar klagen ruiters al langere tijd over. Terecht, maar wij zijn geen mountainbikers, we willen gewoon geen natte voeten. In dit geval was er niemand in het bos en naast teruglopen was er geen andere optie."
De heren wordt nog gevraagd of ze een afschrift willen en mogen vervolgens hun route over het ruiterpad vervolgen. Kees snapt er niks van. "We worden bekeurd voor het lopen op het ruiterpad en vervolgens mogen we doorlopen? Laat ons dan teruglopen."
Boete terecht
Toch hebben de boswachters goed gehandeld, laat PWN weten. "De toegangsregel is: blijf op de paden. Ook met regenval blijft die gewoon bestaan. De hardlopers hadden terug moeten lopen en van tevoren- via de site van PWN - kunnen checken welke paden gangbaar zijn en welke niet."
De toegangsregel is: blijf op de paden. Ook met regenval blijft die gewoon bestaan
Kinderachtig
Kees blijft het naar eigen zeggen diep triest vinden. "Dan loop je daar bijvoorbeeld met kinderen en zeggen ze: loop maar terug. Hoe moet je weten dat je online kunt zien dat er plassen liggen? Ik wist er niet van."
Kees hoopt onder de boete uit te komen. "Ik heb hem nog niet ontvangen hoor, maar ga ook even kijken of er bij het pad een bord met een hoefijzer staat. Anders hadden we het niet eens kúnnen weten."
Ondanks alles is hij niet van plan bij de volgende regenbui binnen te blijven. "Ik loop iedere zondagmorgen door het duin en dat blijf ik doen."
Ja, bosweg zat onder de modder,drek en water, dus op de verharde weg, zelfde verhaal, zoals foto boven en toen op ruiterpad.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 12:01 schreef AlwaysHappy het volgende:
Ik snap het verhaal niet helemaal. Ze liepen op een weg waar niet op gelopen mag worden of zo?
Ah. Nu snap ik m.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 12:02 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Ja, bosweg zat onder de modder,drek en water, dus op de verharde weg, zelfde verhaal, zoals foto boven en toen op ruiterpad.
Daar mag je niet op lopen want dat is voor ruiters te paard, gevaarlijk, daar vertrapt betrapt en dus boete.
boswachters en boa's, dat zijn net straatcommando'squote:Op dinsdag 20 februari 2024 12:03 schreef Straatcommando. het volgende:
Dit is wel zo typisch Nederlands, van de hardlopers die doen waar ze zelf in hebben tot de npc boa's die meteen een prent uitdelen.
@Straatcommando.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 12:05 schreef Frutsel het volgende:
[..]
boswachters en boa's, dat zijn net straatcommando's
Het is een ruiterpad, geen voetpad.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 12:03 schreef Nattekat het volgende:
Sinds wanneer is wandelen op een ruiterpad verboden?
Zeg je nou dat je @de_boswachter wil afschieten?quote:Op dinsdag 20 februari 2024 12:06 schreef Solotovski het volgende:
Regels zijn regels!!!!!
Mensen die zich daar achter verschuilen mogen ze afschieten hoor
Die weg was alleen bestemd voor paarden. Ze hadden dus op zijn minst moeten hinniken en op de weg schijten.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 12:01 schreef AlwaysHappy het volgende:
Ik snap het verhaal niet helemaal. Ze liepen op een weg waar niet op gelopen mag worden of zo?
quote:Op dinsdag 20 februari 2024 12:03 schreef Nattekat het volgende:
wandelen en fietsen mag dus niet. Over hardlopen worden niet gesprokenquote:Een ruiterpad is een speciaal zandpad waarover ruiters kunnen rijden. Een ruiterpad is vaak afgezonderd van ander verkeer om het zo veilig mogelijk te maken voor mens en dier. Ruiterpaden zijn met een bordje aangegeven en alleen toegankelijk voor bereden paarden. Het is verboden om hier te wandelen of fietsen.
Biathlonquote:Op dinsdag 20 februari 2024 12:11 schreef ACT-F het volgende:
Je bent toch niet van suiker? Hup een stukje zwemmen!
nou dat dusquote:Op dinsdag 20 februari 2024 12:21 schreef Bargehassus het volgende:
Volgens de regels terechte boete. Maar ik denk niet dat ik 'em gegeven zou hebben. Kom op...
De moderne struikrovers 😱quote:Op dinsdag 20 februari 2024 12:32 schreef Hathor het volgende:
Ik las het laatst op social media al ergens dat ze steeds vaker op prentenjacht zijn in de bossen. Mountainbikers schijnen een of andere vergunning te moeten hebben om in het bos te fietsen en hardlopers moeten blijkbaar ook al op hun hoede zijn. Nederland is het debiele regeltjes land bij uitstek.
Eens, Gezien de bijzondere situatie dat het wandelpad onder water stond had een waarschuwing wel netjes geweest in plaats van een bekeuring.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 12:29 schreef alopio het volgende:
Had dan een waarschuwing gegeven. Als je er nu met je mountenbike fiets had ik het nog begrepen, dan kan je hard en onverwacht aan komen fietsen waar een paard van kan schrikken. Maar in dit geval. Zelfs bij begaanbare wandelpaden had ik een waarschuwing gegeven om dat veel mensen zich van geen kwaad bewust zijn, maar in dit geval met deze uitleg, tja. Sneu
Het zijn boswachters, en het is hun werk om 40 uur in de week in het bos te wachtenquote:Op dinsdag 20 februari 2024 12:39 schreef stinkie het volgende:
Er staan dus op een regenachtige dag waarop hond nog paard naar buiten gaat, 2 (twee!!!!!11einz) boa’s achter een boom te gluren?
Serieus?
Je hoeft ook weer niet zielig te doen.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 12:45 schreef junkiesietze het volgende:
Dus ze hadden allemaal natte voeten moeten krijgen? en dan alle gezondheids problemen voor lief nemen?
Zal lekker rennen zeg, in je sompige schoenen
Dan zal je niet in NH wonen, daar is het gewoon wat drukker in het duin en zijn de stukjes waar je even kan galopperen toch al beperkt. Als er dan ook nog eens om de haverklap andere gebruikers zijn dan wordt het niet veel met je rit.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 12:48 schreef bloodymary1 het volgende:
Wat een raar verhaal. Nog nooit geweten dat je op een ruiterpad niet mag wandelen. Ik gebruik ze een paar keer per week (als ruiter) en kom ook vaak wandelaars tegen, of mountainbikers, geen probleem. Dan ga je even stappen en ze rustig voorbij (omdat de meeste mensen bang zijn voor paarden).
Omgekeerd rijd ik ook over mountainbikepaarden en wandelpaden. Nooit gezeur mee gehad gelukkig, zelfs niet als ik boswachters tegen kom.
Maar zal ook aan het gebied en de streek liggen.
Wist ik ook niet. Vaak heb je niet eens een keuze en is er alleen een ruiterpad.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 12:03 schreef Nattekat het volgende:
Beetje zoals die Homeowners Association types:quote:Op dinsdag 20 februari 2024 12:01 schreef Gunner het volgende:
Jeetje krijg je daar ook al een boete voor? Dan heb je wel echt een hekel aan mensen als je die uitdeelt.
quote:Boete terecht
Toch hebben de boswachters goed gehandeld, laat PWN weten. "De toegangsregel is: blijf op de paden. Ook met regenval blijft die gewoon bestaan. De hardlopers hadden terug moeten lopen en van tevoren- via de site van PWN - kunnen checken welke paden gangbaar zijn en welke niet."
Asfalt is zachter dan cement dus minder zwaar voor je lichaam.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 12:19 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Of van die hardlopers die dan zo nodig op het asfalt moeten lopen omdat de perfecte stoep bestaande uit betontegels niet geschikt is om op te lopen.
Natte voeten door een plas OK. Maar kijk dat plaatje in de OP, dat is bijna een meer.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 12:50 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Je hoeft ook weer niet zielig te doen.
De mannen wisten dat het regende en dat ze sowieso doorweekt thuis zouden komen. De sokken zullen evengoed wel doorweekt zijn geweest. Zeer waarschijnlijk rennen ze dat traject wel vaker dus weten ze ook wel dat het nat kan zijn. En van natte voeten tijdens een blokje rennen is nog nooit iemand ziek geworden.
Blijft dat een waarschuwing wel aardiger was geweest.
Dan had je maar netjes moeten wachten op de veerpont.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 13:05 schreef Evangelion het volgende:
[..]
Natte voeten door een plas OK. Maar kijk dat plaatje in de OP, dat is bijna een meer.
Klopt, in Brabant. En het bos waar ik meestal rijd is heel rustig gelukkig.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 12:52 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Dan zal je niet in NH wonen, daar is het gewoon wat drukker in het duin en zijn de stukjes waar je even kan galopperen toch al beperkt. Als er dan ook nog eens om de haverklap andere gebruikers zijn dan wordt het niet veel met je rit.
Mooie duathlontrainingquote:Op dinsdag 20 februari 2024 12:11 schreef ACT-F het volgende:
Je bent toch niet van suiker? Hup een stukje zwemmen!
Opzich zijn aangewezen doelgroepen paden in een bos helemaal prima en een goed idee. Als ruiter is het niet fijn als er groep mountenbikers langs je paard komt sjezen. Andersom is het ook niet fijn als je op je (vaak smalle) mountenbike pad moet uitwijken voor een groep bejaarden nordic walkers.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 12:48 schreef bloodymary1 het volgende:
Wat een raar verhaal. Nog nooit geweten dat je op een ruiterpad niet mag wandelen. Ik gebruik ze een paar keer per week (als ruiter) en kom ook vaak wandelaars tegen, of mountainbikers, geen probleem. Dan ga je even stappen en ze rustig voorbij (omdat de meeste mensen bang zijn voor paarden).
Omgekeerd rijd ik ook over mountainbikepaarden en wandelpaden. Nooit gezeur mee gehad gelukkig, zelfs niet als ik boswachters tegen kom.
Maar zal ook aan het gebied en de streek liggen.
Volgens mij heb je wel combi paden voor ruiters en wandelaars. Maar je hebt dus ook alleen ruiterpaden. Juist om de ruiters de ruimte te geven.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 12:53 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Wist ik ook niet. Vaak heb je niet eens een keuze en is er alleen een ruiterpad.
Ik drink toch liever een kop koffie in de Decathlonquote:
ik weet niet van wie het duingebied eigendom is, bij natuurmonumenten staan er een paar regels en dan staat er onder zoiets als 'al het overige is verboden', en dat is een heel ruim begripquote:Op dinsdag 20 februari 2024 12:11 schreef Frutsel het volgende:
[..]
[..]
wandelen en fietsen mag dus niet. Over hardlopen worden niet gesproken![]()
Geeft ook niet echt niet mee hoor...quote:Op dinsdag 20 februari 2024 13:04 schreef Evangelion het volgende:
[..]
Asfalt is zachter dan cement dus minder zwaar voor je lichaam.
Dus hand in hand met je vrouw/vriendin mag dus nietquote:Op dinsdag 20 februari 2024 13:19 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
Maar kom je daar met je aangelijnde kat dan ben je weer in overtreding
En een boa op een fiets ''sprint'' de hardloper er zo uit.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 13:39 schreef Idisrom het volgende:
Een beetje hardloper is toch sneller dan een boa. Eus heeft toch gelijk om zijn kinderen hier tegen te waarschuwen.
succes met je fiets op het mulle zand van het ruiterpadquote:Op dinsdag 20 februari 2024 13:49 schreef Scjvb het volgende:
[..]
En een boa op een fiets ''sprint'' de hardloper er zo uit.
Is dat zo? uiteindelijk doen ze gewoon hun werk, de boa's maken de regels niet.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 13:50 schreef nostra het volgende:
Wat een miserabel kutleven moet je dan hebben.
Als je baan werkelijk elke ruimte tot discretionair handelen uitsluit heb je wel een redelijk kutleven ja.quote:
Hardlopers zijn doodlopersquote:Op dinsdag 20 februari 2024 12:08 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Zeg je nou dat je @:de_boswachter wil afschieten?
Ik denk dat een wegvluchtende hardloper die wegrent voor een boete voor het lopen op een ruiterpad ook niet bepaald voorrang krijgt bij de politie.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 13:50 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
[..]
succes met je fiets op het mulle zand van het ruiterpad
edit: gvd ninja edit
Maar de lijntjes van de boa's zijn kort, als je er uitnaait ben je ineens een prio1 voor de echte politie
Ja, hier net zo. Compleet onbegaanbare paden in het enorme bosgebied hier dichtbij, zelfs de bermen met prikkeltakken helemaal verzadigd. Maar wij krijgen ook geen boetes, denk ik. Ik denk dat het verschil in duin en heide zit. Op de heide zijn ze minder streng. duinen zijn kwetsbaarder.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 13:27 schreef Nober het volgende:
Ik loop ook door bosgebied en loop dan ook over allerlei (on)verharde paden.
Onlangs ook door hoogwater natte voeten gekregen. Was geen ontkomen aan.
Dat de gemeente die verharde paden maar eens vrij maakt van al dat hoge water! Maar nee, het probleem aanpakken stel je voor zeg.
Aww.. Jeugdsentiment. Ze liepen De Duin te checkenquote:
Ja sorry, heb geen zin in zeiknatte schoenen en sokken net nadat ik ze al heb gedroogdquote:Op dinsdag 20 februari 2024 14:56 schreef Starhopper het volgende:
Gewoon op de voor jou bestemde paden blijven. Zo moeilijk is dat toch niet? Hardlopers zijn de wielrenners onder de wandelaars. Ze denken dat de regels niet voor hun gelden.
Dan moet je maar lekker thuisblijvenquote:Op dinsdag 20 februari 2024 14:57 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Ja sorry, heb geen zin in zeiknatte schoenen en sokken net nadat ik ze al heb gedroogd
Ah hier heb je er zo eentje van regels zijn regels!!!!!quote:Op dinsdag 20 februari 2024 14:56 schreef Starhopper het volgende:
Gewoon op de voor jou bestemde paden blijven. Zo moeilijk is dat toch niet? Hardlopers zijn de wielrenners onder de wandelaars. Ze denken dat de regels niet voor hun gelden.
Tja. Regels zijn regels inderdaad. Als je besluit die te overtreden, dan loop je het risico een bon te krijgenquote:Op dinsdag 20 februari 2024 14:58 schreef Solotovski het volgende:
[..]
Ah hier heb je er zo eentje van regels zijn regels!!!!!
Was natuurlijk ook wel weer te voorspellen dat jij dat zou zijn![]()
Ja leuk haha je doet het er gewoon omquote:Op dinsdag 20 februari 2024 14:59 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Tja. Regels zijn regels inderdaad. Als je besluit die te overtreden, dan loop je het risico een bon te krijgenDeze keer hebben ze pech gehad.
Totdat je op een ruiterpad loopt en een kledder krijgt van een voorbij komend paard omdat die schrikt van je paraplu ofzo.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 14:58 schreef Solotovski het volgende:
[..]
Ah hier heb je er zo eentje van regels zijn regels!!!!!
Was natuurlijk ook wel weer te voorspellen dat jij dat zou zijn![]()
Jahooooooooor!quote:Op dinsdag 20 februari 2024 15:15 schreef Cause-mayhem2 het volgende:
[..]
Totdat je op een ruiterpad loopt en een kledder krijgt van een voorbij komend paard omdat die schrikt van je paraplu ofzo.
Sommige regels hebben goede redenen.
Ja en als je er met een trompet loopt te toeteren schrikt zo'n paard ookquote:Op dinsdag 20 februari 2024 15:15 schreef Cause-mayhem2 het volgende:
[..]
Totdat je op een ruiterpad loopt en een kledder krijgt van een voorbij komend paard omdat die schrikt van je paraplu ofzo.
Sommige regels hebben goede redenen.
Die kans is groter dan je denkt.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 15:17 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Jahooooooooor!
0,00000001% kans op een hypothese.
Verbiedt het! Verbiedt het met de doodstraf!!! Executie!!!!!!
Vind vooral degene die het onzin vinden nogal zolderkamerig. Die komen blijkbaar niet zoveel buiten waardoor ze weten wat voor zooitje het wordt als iedereen maar gewoon voor andere dingen bestemde paden neemt.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 15:20 schreef Red_85 het volgende:
Dat sommige mensen die boswachters nog gelijk geven ook.
Je moet wel erg zolderkamer zijn wil je daar iets positiefs over zeggen.
[ afbeelding ]
Net zoals die hardlopers zullen ook veel ruiters even gebruik maken van een paar droge uurtjes. Ondanks de plassen.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 15:24 schreef Smart_ass het volgende:
Beetje overtrokken ja. Alsof er überhaupt zoveel ruiters op pad zullen gaan als het zo’n kutweer is.
Nee.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 15:24 schreef Smart_ass het volgende:
Beetje overtrokken ja. Alsof er überhaupt zoveel ruiters op pad zullen gaan als het zo’n kutweer is.
Klein verschil is echter dat ze in dit geval daar maar heel eventjes een stukje ruiterpad gebruikten om niet door die halve rivier heen te hoeven lopen.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 15:23 schreef Cause-mayhem2 het volgende:
[..]
Vind vooral degene die het onzin vinden nogal zolderkamerig. Die komen blijkbaar niet zoveel buiten waardoor ze weten wat voor zooitje het wordt als iedereen maar gewoon voor andere dingen bestemde paden neemt.
Er staat nergens dat het maar heel even was, ze kozen voor een verhard pad. Hoe lang ze dat wilde doen is niet geheel duidelijk.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 15:30 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Klein verschil is echter dat ze in dit geval daar maar heel eventjes een stukje ruiterpad gebruikten om niet door die halve rivier heen te hoeven lopen.
Puur uit overmacht.
Het is niet zo dat ze al kilometers over dat pad liepen en tig ruiters liepen te hinderen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |