abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212403920
Topic over de Nederlandse politiek

Bewindspersonen Rutte IV
Bewindspersonen

Regeringsverklaring en coalitieakkoord
Regeringsverklaring
Coalitieakkoord

Formatie
Bureau woordvoering kabinetsformatie
Verslag van verkenner Plasterk
Verslag van informateur Plasterk

Website Tweede Kamer
Tweede Kamer

Website Eerste Kamer
Eerste Kamer

Huidige zetelverdeling Tweede Kamer

Peilingen
Peilingwijzer
I&O Research
De Hond
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  maandag 12 februari 2024 @ 19:44:10 #2
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_212403962
Even voor FYI het verslag: https://www.kabinetsforma(...)rmateur+Plasterk.pdf

Met wie het nog interesseert, de bijlage (van Rutte) inzake de status omtrent tegenvallers waarop Omtzigt kennelijk in schommelstoel is gaan zitten.
https://www.kabinetsforma(...)Ble+tegenvallers.pdf
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_212403989
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 19:34 schreef -XOR- het volgende:
Vaak is voor de racisten de economische paragraaf vooral een lokkertje. Die hele PVV-'elite' die het nu zo goed voor heeft met het gewone volk liep tien jaar geleden op meervrijheid.nl nog de John Galt uit te hangen.
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 19:38 schreef Elan het volgende:

[..]
Sociaal economisch zijn ze erg links hoor. Henk en Ingrid die moeite hebben met rondkomen moeten op allerlei manieren maximaal gepamperd worden. Het is niet voor niks dat een groot deel van hun electoraat zich in de sociale onderklasse bevinden.
Ook mooi, de man die zo van de toren blies over de vermeende rijkdom van Timmermans loopt zelf met een horloge rond dat zijn achterban nooit zou kunnen betalen:

(Dit is ook weer wel zo'n merk en model dat je koopt om te patsen, niet om te laten zien dat je een groot liefhebber van mooie klokjes bent :') )
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_212403993
De bal ligt bij de VVD. Advies is om snel naar de vorm te kijken, de VVD moet dus heel snel doorgeven of ze in een minderheidskabinet met PVV en BBB willen stappen. Ben benieuwd.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_212403997
quote:
2s.gif Op maandag 12 februari 2024 19:45 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
[..]
Ook mooi, de man die zo van de toren blies over de vermeende rijkdom van Timmermans loopt zelf met een horloge rond dat zijn achterban nooit zou kunnen betalen:
[ afbeelding ]

(Dit is ook weer wel zo'n merk en model dat je koopt om te patsen, niet om te laten zien dat je een groot liefhebber van mooie klokjes bent :') )
:')
pi_212404010
quote:
Die staat in de openingspost.
  maandag 12 februari 2024 @ 19:49:28 #7
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_212404067
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 19:46 schreef Hanca het volgende:

[..]
Die staat in de openingspost.
Aangevuld met ... bijlagen ? :P
pi_212404088
quote:
14s.gif Op maandag 12 februari 2024 19:49 schreef Vallon het volgende:

[..]
De link waar ik naar heb verwezen staan het verslag en de bijlagen.
pi_212404157
quote:
Dank je, altijd interessant om het origineel te lezen ipv de afgeleide nieuwsartikelen.
pi_212404194
quote:

[..]
[..]
[ afbeelding ]

Het gaat daar niet om de rationele werkelijkheid, maar om wat waar voelt.
"Wenn ein Nazi am Tisch sitzt, und daneben 10 andere, die dasitzen und mit ihm diskutieren, dann hast du einen Tisch mit 11 Nazis."
pi_212404227
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 19:55 schreef Blastbeat het volgende:

[..]
Het gaat daar niet om de rationele werkelijkheid, maar om wat waar voelt.
Dat is helaas waar.
  maandag 12 februari 2024 @ 20:03:37 #12
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_212404355
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 19:50 schreef Hanca het volgende:

[..]
De link waar ik naar heb verwezen staan het verslag en de bijlagen.
Prima, de bijlage lijkt mij hier een stuk interessanter omdat die namens Rutte, de staat van de Staat weergeven.

Grappig hier, dat de verbouwingskosten van het Binnenhof bv zijn bestempeld als staatsgeheim.
Uit de tijdlijn van de vertrouwelijk gekenmerkte bijlagen, lijkt dat Omtzigt spoorslags naar huis is vertrokken.
Hoewel de informatie op zich niet echt heel nieuw is, zijn ze bij elkaar toch een zooi brandhout van een uitgewoond Nederland waar een mierenneuker niet in wil worden betrokken.
Ik heb nog lang niet alles tot mij genomen maar het beeld als Nederlandse Staat Commodity, is niet echt gaaf.
pi_212404367
quote:

[..]
[..]
[ afbeelding ]

Gast :')
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_212404486
quote:
14s.gif Op maandag 12 februari 2024 20:03 schreef Vallon het volgende:

[..]
Prima, de bijlage lijkt mij hier een stuk interessanter omdat die namens Rutte, de staat van de Staat weergeven.

Grappig hier, dat de verbouwingskosten van het Binnenhof bv zijn bestempeld als staatsgeheim.

Dat is omdat dat grotendeels beveiligingskosten zijn.
  maandag 12 februari 2024 @ 20:12:33 #15
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_212404511
quote:
3s.gif Op maandag 12 februari 2024 19:44 schreef Vallon het volgende:
Even voor FYI het verslag: https://www.kabinetsforma(...)rmateur+Plasterk.pdf

Met wie het nog interesseert, de bijlage (van Rutte) inzake de status omtrent tegenvallers waarop Omtzigt kennelijk in schommelstoel is gaan zitten.
https://www.kabinetsforma(...)Ble+tegenvallers.pdf

Verslag staat al in de OP
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  maandag 12 februari 2024 @ 20:13:25 #16
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_212404525
quote:
14s.gif Op maandag 12 februari 2024 19:49 schreef Vallon het volgende:

[..]
Ja
pi_212404660

plassterk donder op we willen je nooit meer zien met die debiele adviezen van je
"Wedstrijden kun je altijd verliezen anders hoef je die wedstrijden ook niet te spelen"
Klaasweetalles 14-08-2018
  maandag 12 februari 2024 @ 20:29:04 #18
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_212404728
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 19:45 schreef Hanca het volgende:
De bal ligt bij de VVD. Advies is om snel naar de vorm te kijken, de VVD moet dus heel snel doorgeven of ze in een minderheidskabinet met PVV en BBB willen stappen. Ben benieuwd.
Ik gok dat Dilan het allemaal wel prima vindt.
  maandag 12 februari 2024 @ 20:29:41 #19
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_212404735
quote:
2s.gif Op maandag 12 februari 2024 20:29 schreef Tijn het volgende:

[..]
Wat precies? Alle opties?
pi_212404744
quote:
2s.gif Op maandag 12 februari 2024 20:29 schreef Tijn het volgende:

[..]
Maar daar gaat Yeşilgz niet in haar eentje over, ze heeft ook een fractie die er mee in moet stemmen. En volgens mij (maar dat weet ik niet zeker) aan het eind ook nog een ledenraad die het moet goedkeuren.
pi_212404838
Uiteindelijk ligt de sleutel gewoon bij NSC, voor zo’n beetje elke optie. En Pieter Omtzigt wil hl graag een extraparlementair kabinet. Dat zal er dan ook wel komen.
pi_212404905
quote:
1s.gif Op maandag 12 februari 2024 20:36 schreef Lichtloper het volgende:
Uiteindelijk ligt de sleutel gewoon bij NSC, voor zo’n beetje elke optie. En Pieter Omtzigt wil hl graag een extraparlementair kabinet. Dat zal er dan ook wel komen.
De sleutel ligt nu bij de VVD. Als de VVD in een kabinet met de PVV en BBB wil stappen zonder gedoogakkoord met NSC of met hooguit een gedoogakkoord op hoofdlijnen, dan komt dan minderheidskabinet er gewoon. Al moet ik nog zien waar die ministers dan vandaan komen.
Als de VVD dat niet wil, dan moeten ze verder kijken en komt het extraparlementair kabinet in beeld. Maar dan is het ook kijken welke partijen daar aan mee willen doen. Wil PvdAGL een extraparlementair kabinet steunen die ook door de PVV wordt gesteund? En wat als FvD wil, kunnen ze die dan weigeren omdat anders de rest weg loopt?
pi_212404955
POLL
pi_212404988
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 20:45 schreef Magister_Artium het volgende:
[poll=6708]
Laat ze nog maar een tijdje prutsen met PVV, BBB en VVD.
pi_212405003
quote:
1s.gif Op maandag 12 februari 2024 20:41 schreef Hanca het volgende:

[..]
De sleutel ligt nu bij de VVD. Als de VVD in een kabinet met de PVV en BBB wil stappen zonder gedoogakkoord met NSC of met hooguit een gedoogakkoord op hoofdlijnen, dan komt dan minderheidskabinet er gewoon. Al moet ik nog zien waar die ministers dan vandaan komen.
Als de VVD dat niet wil, dan moeten ze verder kijken en komt het extraparlementair kabinet in beeld. Maar dan is het ook kijken welke partijen daar aan mee willen doen. Wil PvdAGL een extraparlementair kabinet steunen die ook door de PVV wordt gesteund? En wat als FvD wil, kunnen ze die dan weigeren omdat anders de rest weg loopt?
Het lijkt me heel sterk dat de VVD vrijwillig in een bootje wil stappen met deze twee wappie-partijen zonder dat ze de gedoogsteun van NSC hebben.

Dat is echt wachten tot een van de twee iets doms doet, gevolgd door een slachting in een kamer waar je geen meerderheid hebt.
  maandag 12 februari 2024 @ 20:51:08 #26
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_212405035
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 20:10 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat is omdat dat grotendeels beveiligingskosten zijn.
Ik zie niet goed hoe missers een geheim zouden moeten zijn.

Wmb kan prima gezegd worden of dat op 500M nauwkeurig iets wel of niet hoeveel naar verwachting gaat tegenvallen tov een eerdere raming. Veel stukken blinken sws verder niet uit in helderheid als antwoord op de vraag en komen niet verder dan mitsen en vooral mearen.

Maar goed, het gaat mij vooral om de algehele teneur dat ik als NSC ook niet zou willen meedoen aan een regering die alle zeilen van de voorganger moet gaan recht(s)zetten.
Luxer is, zoals ook VVD doet, beetje gedogen zodat eventuele missers daarin niet het eigen blazoen gaan besmeuren.
  maandag 12 februari 2024 @ 20:51:49 #27
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_212405057
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 20:45 schreef Magister_Artium het volgende:
[poll=6708]
Wat we wensen of wat we denken dat realistisch is of wat we verwachten dat er gaat gebeuren? :P
pi_212405109
quote:
1s.gif Op maandag 12 februari 2024 20:48 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Het lijkt me heel sterk dat de VVD vrijwillig in een bootje wil stappen met deze twee wappie-partijen zonder dat ze de gedoogsteun van NSC hebben.

Dat is echt wachten tot een van de twee iets doms doet, gevolgd door een slachting in een kamer waar je geen meerderheid hebt.
Tja, Yeşilgz lijkt er wel erg veel zin in te hebben...
  maandag 12 februari 2024 @ 20:56:43 #29
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_212405135
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 20:54 schreef Hanca het volgende:

[..]
Tja, Yeşilgz lijkt er wel erg veel zin in te hebben...
De ruikt het premierschap.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_212405158
quote:
1s.gif Op maandag 12 februari 2024 20:48 schreef Lichtloper het volgende:

[..]

hihihi wappie-partijen!
pi_212405180
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 20:56 schreef -XOR- het volgende:

[..]
De ruikt het premierschap.
Nee, lijkt me niet. Ze is gewoon fan van Wilders. Dat is ze al langer trouwens, echt zo'n rechtervleugel VVDer die de rechtsstaat maar lastig vindt.

twitter
pi_212405272
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 20:59 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, lijkt me niet. Ze is gewoon fan van Wilders. Dat is ze al langer trouwens, echt zo'n rechtervleugel VVDer die de rechtsstaat maar lastig vindt.

[ twitter ]
kabinet vol met mensen die de surveillancestaat willen zsm willen uitbreiden
eerst om die stomme buitenlanders aan te pakken, en daarna langzaam inwaarts laten keren

dat wordt genieten! :)
pi_212405319
quote:

[..]

[ twitter ]
De kiezer heeft gesproken inderdaad, en 7.5 miljoen kiezers van de 10.5 miljoen kiezers hebben niet op de pvv gestemd

Conclusie is dat de overgrote deel van de kiezers in Nederland helemaal niet het beleid van de pvv wil
"Wedstrijden kun je altijd verliezen anders hoef je die wedstrijden ook niet te spelen"
pi_212405326
quote:
14s.gif Op maandag 12 februari 2024 21:04 schreef aTypisch het volgende:

[..]
kabinet vol met mensen die de surveillancestaat willen zsm willen uitbreiden
eerst om die stomme buitenlanders aan te pakken, en daarna langzaam inwaarts laten keren

dat wordt genieten! :)
Ja, geweldig. Niemand meer veilig want ze willen de rechtsstaat afbreken. Tusk merkt nu dat het lastig is om dat te repareren als het eenmaal in gang is gezet. Gelukkig hebben die gevaarlijke idioten nog geen meerderheid, maar ik vrees het moment dat dat wel gaat gebeuren.
pi_212405347
quote:

[..]

[ twitter ]
Mooi zij breekt de VVD nog verder af
pi_212405364
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 21:09 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Mooi zij breekt de VVD nog verder af
Ten faveure van de PVV, dat lijkt me dan weer niet de goede kant op.
  maandag 12 februari 2024 @ 21:11:24 #37
489162 Pvt.Webster
101st Airborne Division
pi_212405397
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 21:07 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]
De kiezer heeft gesproken inderdaad, en 7.5 miljoen kiezers van de 10.5 miljoen kiezers hebben niet op de pvv gestemd

Conclusie is dat de overgrote deel van de kiezers in Nederland helemaal niet het beleid van de pvv wil
PVV is de grootste partij. Kun je nagaan hoe groot het deel van de kiezers in Nederland is dat helemaal niet het beleid van <insert iedere andere partij> wil. Zo kunnen we nog wel wat conclusies blijven trekken.
"He was there to do his duty, and he did it — he never let a buddy down in combat, in France, Holland, or Germany — but he never volunteered for anything and he spurned promotion."
pi_212405419
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 21:11 schreef Pvt.Webster het volgende:

[..]
PVV is de grootste partij. Kun je nagaan hoe groot het deel van de kiezers in Nederland is dat helemaal niet het beleid van <insert iedere andere partij> wil. Zo kunnen we nog wel wat conclusies blijven trekken.
Meestal als dat riedeltje naar voren komt, wordt de gehele stemgerechtigde bevolking als noemer genomen om het nog wat extra cachet te geven, dat valt me dan weer mee.
By being a racing driver means - you are racing with other people. And if you no longer go for a gap, that exists, you are no longer a racing driver. Because we are competing. We are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for a victory. ~ Ayrton Senna
pi_212405445
Niemand meer veilig ook, het doemdenken neemt weer enorme proporties aan.
By being a racing driver means - you are racing with other people. And if you no longer go for a gap, that exists, you are no longer a racing driver. Because we are competing. We are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for a victory. ~ Ayrton Senna
pi_212405473
quote:
7s.gif Op maandag 12 februari 2024 21:15 schreef nostra het volgende:
Zie Polen. Dat is gewoon een duidelijk bewijs van wat er gebeurt als je zulke partijen de macht geeft.
pi_212405555
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 21:11 schreef Pvt.Webster het volgende:

[..]
De praktijk bewijst dat als je de grootste bent met maar 36 zetels je niet automatische het recht geeft om te regeren.

36 van de 150 is relatief heel laag. De praktijk wijst dat nu uit.

Stel dat de NSC niet was opgericht met wie had de PVV dan een coalitie kunnen vormen?

Dan was het bijna onmogelijk geweest dat PVV een regering had kunnen vormen.
pi_212405565
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 21:16 schreef Hanca het volgende:

[..]
Zie Polen. Dat is gewoon een duidelijk bewijs van wat er gebeurt als je zulke partijen de macht geeft.
Dat is wel een ander niveautje rechts-conservatisme dan een Yesilgoz. Of Wilders for that matter.
pi_212405590
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 21:23 schreef nostra het volgende:

[..]
Dat is wel een ander niveautje rechts-conservatisme dan een Yesilgoz. Of Wilders for that matter.
PiS is echt hetzelfde niveau als Wilders. Doen alsof dat niet zo is, dat is nu juist het gevaar.
pi_212405602
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 21:09 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ten faveure van de PVV, dat lijkt me dan weer niet de goede kant op.
Mee eens
pi_212405638
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 21:23 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]
De praktijk bewijst dat als je de grootste bent met maar 36 zetels je niet automatische het recht geeft om te regeren.

36 van de 150 is relatief heel laag. De praktijk wijst dat nu uit.

Stel dat de NSC niet was opgericht met wie had de PVV dan een coalitie kunnen vormen?

Dan was het bijna onmogelijk geweest dat PVV een regering had kunnen vormen.
BBB en CDA
pi_212405691
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 21:29 schreef Origami94 het volgende:

[..]
BBB en CDA
CDA gaat echt nooit meer met de PVV. Of in elk geval niet zolang Wilders er zit.
  maandag 12 februari 2024 @ 21:35:01 #47
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_212405699
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 21:34 schreef Hanca het volgende:

[..]
CDA gaat echt nooit meer met de PVV. Of in elk geval niet zolang Wilders er zit.
Denk jij dat er ooit een PVV zonder Wilders gaat zijn?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_212405725
De term 'katholieke gluiperd' was misschien toch niet zo verkeerd. Hij heeft duidelijk niet te goeder trouw onderhandeld, want zijn CDA-fractie zou in geen geval meedoen.

Het blijft grappig om te zien dat de Christenen nog steeds denken dat de samenwerking met de PVV het CDA deed imploderen, en niet de kleurloze lijsttrekkers.
pi_212405739
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 21:35 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Denk jij dat er ooit een PVV zonder Wilders gaat zijn?
Geen idee. Vind het nu onwaarschijnlijk, maar Wilders heeft afgelopen verkiezingen toch ook wel door laten schemeren dat '65 is 65' ook voor hem zou moeten gelden, dat is al over 5 jaar.
pi_212405767
quote:
7s.gif Op maandag 12 februari 2024 21:15 schreef nostra het volgende:
Als je ziet de afgelopen tien jaar hoe oppositie (Omtzigt functie elders), onschuldige burgers (Toeslagenaffaire), demonstranten (lockdowns) zijn tegengewerkt en corruptie bewindslieden als Grapperhaus die zijn eigen 1,5 meter overtrad in het zadel mochten blijven gaat het niet goed met de rechtsstaat.
  maandag 12 februari 2024 @ 21:39:54 #51
346939 Janneke141
pi_212405785
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 21:37 schreef Hanca het volgende:

[..]
Geen idee. Vind het nu onwaarschijnlijk, maar Wilders heeft afgelopen verkiezingen toch ook wel door laten schemeren dat '65 is 65' ook voor hem zou moeten gelden, dat is al over 5 jaar.
Het moment dat ie stopt is niet echt van invloed op de vraag of hij het iemand laat overnemen, lijkt me. De PVV is altijd een eenmansbedrijf geweest, en ook het (electorale) succes leunt compleet op die ene persoon. Als hij andere mensen graag een rol had willen geven dan had ie dat inmiddels wel gedaan lijkt me. Hij zal een Mat Herbenscenario toch willen voorkomen lijkt me.

Ik verwacht dat ie over een paar jaar de boel uitschrijft bij de KvK en naar Hongarije emigreert.
pi_212405792
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 21:36 schreef Confetti het volgende:
De term 'katholieke gluiperd' was misschien toch niet zo verkeerd. Hij heeft duidelijk niet te goeder trouw onderhandeld...
Hij was voor de verkiezingen duidelijk: niet met de PVV in zee.
Hij was na de verkiezingen duidelijk: niet met de PVV in zee.
Hij was tegen de verkenner duidelijk: niet met de PVV in zee.
Hij was in het debat toen duidelijk: niet met de PVV in zee.
En nu blijkt hij in januari ook al duidelijk te zijn geweest tegen de informateur en de andere onderhandelaars: niet met de PVV in zee.

Wie is er nu de gluiperd? De leugenaars die doen alsof Omtzigt draait, of de man die altijd duidelijk is geweest en nooit van mening is veranderd?
  maandag 12 februari 2024 @ 21:40:15 #53
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_212405794
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 21:36 schreef Confetti het volgende:
De term 'katholieke gluiperd' was misschien toch niet zo verkeerd. Hij heeft duidelijk niet te goeder trouw onderhandeld, want zijn CDA-fractie zou in geen geval meedoen.

Het blijft grappig om te zien dat de Christenen nog steeds denken dat de samenwerking met de PVV het CDA deed imploderen, en niet de kleurloze lijsttrekkers.
:?
pi_212405800
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 21:34 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat zei de VVD ook. Of D66 over Rutte.
pi_212405803
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 21:39 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Het moment dat ie stopt is niet echt van invloed op de vraag of hij het iemand laat overnemen, lijkt me. De PVV is altijd een eenmansbedrijf geweest, en ook het (electorale) succes leunt compleet op die ene persoon. Als hij andere mensen graag een rol had willen geven dan had ie dat inmiddels wel gedaan lijkt me. Hij zal een Mat Herbenscenario toch willen voorkomen lijkt me.

Ik verwacht dat ie over een paar jaar de boel uitschrijft bij de KvK en naar Hongarije emigreert.
Zou kunnen, maar dan richten vast een paar ex-pvvers (Agema, Bosma?) een vervolgpartij op met vergelijkbare standpunten.
  maandag 12 februari 2024 @ 21:41:43 #56
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_212405808
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 21:39 schreef Origami94 het volgende:

[..]
Als je ziet de afgelopen tien jaar hoe oppositie (Omtzigt functie elders), onschuldige burgers (Toeslagenaffaire), demonstranten (lockdowns) zijn tegengewerkt en corruptie bewindslieden als Grapperhaus die zijn eigen 1,5 meter overtrad in het zadel mochten blijven gaat het niet goed met de rechtsstaat.
Ik vind dit geen beste voorbeelden :N
pi_212405809
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 21:40 schreef Hanca het volgende:

[..]
En nu blijkt hij in januari ook al duidelijk te zijn geweest tegen de informateur en de andere onderhandelaars: niet met de PVV in zee.

Wie is er nu de gluiperd? De leugenaars die doen alsof Omtzigt draait, of de man die altijd duidelijk is geweest en nooit van mening is veranderd?
dan moet je niet aan tafel zitten, Timmermans deed het ook niet
  maandag 12 februari 2024 @ 21:42:50 #58
346939 Janneke141
pi_212405818
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 21:41 schreef Hanca het volgende:

[..]
Zou kunnen, maar dan richten vast een paar ex-pvvers (Agema, Bosma?) een vervolgpartij op met vergelijkbare standpunten.
Dat zou wel kunnen, ja.
  maandag 12 februari 2024 @ 21:43:20 #59
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_212405822
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 21:41 schreef Origami94 het volgende:

[..]
Waarom niet? Hij heeft nooit een normaal meerderheidskabinet gewild. Dat heeft hij ook duidelijk gecommuniceerd. Ook aan de informateur.
pi_212405827
quote:

[..]
Hij voelde de druk om het uit landsbelang toch te proberen. Dat is misschien een vergissing geweest, maar dat maakt je geen gluiperd. Hooguit naef, omdat hij even dacht dat met een verschrikkelijke partij als de PVV een redelijke regering viel te vormen. Maar ook bij deze gesprekken ging het nooit om een meerderheidskabinet.
  maandag 12 februari 2024 @ 21:43:40 #61
346939 Janneke141
pi_212405829
quote:

[..]
Was die uitgenodigd dan?
pi_212405835
quote:

[..]
Alsof hij dan niet alsnog een hele berg drek over zich heen had gekregen van het volksdeel dat in de illusie verkeerd dat Omtzigt hen een rechts kabinet is verschuldigd :').
pi_212405840
quote:
1s.gif Op maandag 12 februari 2024 21:43 schreef Hanca het volgende:

[..]
Hij voelde de druk om het uit landsbelang toch te proberen. Dat is misschien een vergissing geweest, maar dat maakt je geen gluiperd. Hooguit naef, omdat hij even dacht dat met een verschrikkelijke partij als de PVV een redelijke regering viel te vormen. Maar ook bij deze gesprekken ging het nooit om een meerderheidskabinet.
Als je een paar decennia lang in de politiek zit en voor alles en door iedereen bent uitgemaakt voor van alles kan ik je niet naief meer noemen
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 21:43 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Was die uitgenodigd dan?
?
  maandag 12 februari 2024 @ 21:45:47 #64
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_212405842
Vind de voorlopige uitslag vd poll wel geestig :D
  maandag 12 februari 2024 @ 21:46:03 #65
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_212405844
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 21:44 schreef Tocadisco het volgende:

[..]
Alsof hij dan niet alsnog een hele berg drek over zich heen had gekregen van het volksdeel dat in de illusie verkeerd dat Omtzigt hen een rechts kabinet is verschuldigd :').
Dat sowieso ja
  maandag 12 februari 2024 @ 21:46:35 #66
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_212405850
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 21:45 schreef Origami94 het volgende:

[..]
Als je een paar decennia lang in de politiek zit en voor alles en door iedereen bent uitgemaakt voor van alles kan ik je niet naief meer noemen
[..]
?
Omtzigt was uitgenodigd, Timmermans niet.
  maandag 12 februari 2024 @ 21:46:39 #67
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_212405851
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 21:37 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, maar 5 minuten na het sluiten van de stembussen liet hij dat 65 blijft 65 vallen als een hete aardappel, dus ik zie geen enkele reden waarom hij dat nu niet weer zou doen, zeker nu het op zijn eigen heilige zelf betrekking zou hebben.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_212405869
quote:
1s.gif Op maandag 12 februari 2024 21:43 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Waarom niet? Hij heeft nooit een normaal meerderheidskabinet gewild. Dat heeft hij ook duidelijk gecommuniceerd. Ook aan de informateur.
Klopt, VVD ook niet. denk dat er hele kleine kans is, als omtzicht in een formatie stapt de VVD het ook doet.

Maar vVD in de formatie en NSC in de kamer, gaat niet gebeuren en andersom dus ook niet...

Omtzicht wilde alleen een gedoog constructie met de PVV.

Denk toch dat CDA en VVD samen met CU toch mijn voorkeur krijgt.... dus NL volgende keer op die 3 partijen stemmen!!!!😉
  maandag 12 februari 2024 @ 21:48:31 #69
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_212405878
quote:
18s.gif Op maandag 12 februari 2024 21:46 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Ja, maar 5 minuten na het sluiten van de stembussen liet hij dat 65 blijft 65 vallen als een hete aardappel, dus ik zie geen enkele reden warom hij dat nu niet weer zou doen, zeker nu het op zijn eigen heilige zelf betrekking zou hebben.
Dat klopt. Althans, tijdens het programma over de uitslagen.

Ik zie het hem eerder op zichzelf toepassen dan voor heel Nederland regelen hoor :P
pi_212405897
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 21:45 schreef Origami94 het volgende:

[..]
[..]
Je kunt iemand die altijd eerlijk is geweest over zijn doel, ook tijdens alle onderhandelingen naar binnen en naar buiten, in elk geval geen gluiperd noemen omdat hij nog steeds hetzelfde doel heeft.

De gluiperds zijn de mensen die doen alsof hij afgelopen week van mening is veranderd. Die via een vooropgezet twitter 1-2-3-tje hem wilden dwingen van mening te veranderen of de boel te laten ploffen, zodat ze een zondebok hadden. Als je nu nog niet door hebt dat je de afgelopen week door Wilders, Yeşilgz en Van der Plas belazerd bent, ga je waarschijnlijk nooit door hebben wanneer je belazerd wordt.
  maandag 12 februari 2024 @ 21:49:49 #71
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_212405901
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 21:47 schreef Korenfok het volgende:

[..]
Klopt, VVD ook niet. denk dat er hele kleine kans is, als omtzicht in een formatie stapt de VVD het ook doet.

Maar vVD in de formatie en NSC in de kamer, gaat niet gebeuren....
NSC die meer doet dan gedogen gaat niet gebeuren.
pi_212405912
quote:
18s.gif Op maandag 12 februari 2024 21:46 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Ja, maar 5 minuten na het sluiten van de stembussen liet hij dat 65 blijft 65 vallen als een hete aardappel, dus ik zie geen enkele reden waarom hij dat nu niet weer zou doen, zeker nu het op zijn eigen heilige zelf betrekking zou hebben.
Als hij weer oppositie was geworden was hij denk ik wel gestopt met 65 of misschien wel eerder, nu ligt de zaak natuurlijk anders.
  maandag 12 februari 2024 @ 21:51:11 #73
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_212405918
quote:
1s.gif Op maandag 12 februari 2024 21:47 schreef Korenfok het volgende:

[..]

Maar vVD in de formatie en NSC in de kamer, gaat niet gebeuren en andersom dus ook niet...

Omtzicht wilde alleen een gedoog constructie met de PVV.

Denk toch dat CDA en VVD samen met CU toch mijn voorkeur krijgt.... dus NL volgende keer op die 3 partijen stemmen!!!!😉

Ik pieker er niet over :P
pi_212405930
quote:
1s.gif Op maandag 12 februari 2024 21:49 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
NSC die meer doet dan gedogen gaat niet gebeuren.
klopt, dit vul ik later ook aan. NSC baalde ook dat de VVD die kaart gelijk op tafel legde. maar er was tijdje de zwarte piet naar VVD, want die wilde vanuit de Kamer gedogen. Maar iedereen kon op zijn klompen aanvoelen, dat Omtzicht ook die rol wilde.
pi_212405958
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 21:51 schreef Korenfok het volgende:

[..]
klopt, dit vul ik later ook aan. NSC baalde ook dat de VVD die kaart gelijk op tafel legde. maar er was tijdje de zwarte piet naar VVD, want die wilde vanuit de Kamer gedogen. Maar iedereen kon op zijn klompen aanvoelen, dat Omtzicht ook die rol wilde.
Sterker: Omtzigt zei dat gewoon. In het openbaar en tegen de verkenner. Hij wilde nooit meer dan gedogen (en gedogen is al een compromis, het liefst wil hij een extraparlementair kabinet).
  maandag 12 februari 2024 @ 21:55:12 #76
66444 Lord_Vetinari
pi_212405972
quote:
1s.gif Op maandag 12 februari 2024 21:48 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Dat klopt. Althans, tijdens het programma over de uitslagen.

Ik zie het hem eerder op zichzelf toepassen dan voor heel Nederland regelen hoor :P
En zijn kans om in de geschiedenisboeken te komen als de eerste ultra rechtse premier van dit land om zeep helpen? Nee hoor. Deze narcist wil zo lang mogelijk actief blijven en zijn stempel drukken op de Nederlandse politiek en (God forbid) samenleving.
pi_212406007
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 21:09 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ten faveure van de PVV
Rest voegt weinig waarde toe.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  maandag 12 februari 2024 @ 21:59:55 #78
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_212406021
quote:
18s.gif Op maandag 12 februari 2024 21:55 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
En zijn kans om in de geschiedenisboeken te komen als de eerste ultra rechtse premier van dit land om zeep helpen? Nee hoor. Deze narcist wil zo lang mogelijk actief blijven en zijn stempel drukken op de Nederlandse politiek en (God forbid) samenleving.
Over 5 jaar (4,5) zijn er al weer nwe TK-verkiezingen geweest hoor :{w
pi_212406042
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 21:40 schreef Hanca het volgende:

[..]

Wederom volslagen onzin. Hij heeft nooit echt keihard nee gezegd, hij heeft wel de deur op een kiertje gelaten. Een kleine, dat wel. Nooit is het een nee geweest alszijnde een 'absoluut never nooit niet'. Kijk alles maar een keertje terug.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  maandag 12 februari 2024 @ 22:03:49 #80
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_212406065
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 22:01 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Wederom volslagen onzin. Hij heeft nooit echt keihard nee gezegd, hij heeft wel de deur op een kiertje gelaten. Een kleine, dat wel. Nooit is het een nee geweest alszijnde een 'absoluut never nooit niet'. Kijk alles maar een keertje terug.
In januari in ieder geval wel. Volgens de NSC.

En in mijn herinnering eerder ook al.
pi_212406072
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 22:01 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Het is altijd een keihard 'nee' tegen een meerderheidskabinet geweest en het is altijd een keihard 'nee' tegen regeren met de PVV en in het bijzonder Wilders geweest. Dat jij dat niet hebt willen horen is niet zijn probleem.
  maandag 12 februari 2024 @ 22:04:20 #82
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_212406073
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 21:58 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Rest voegt weinig waarde toe.
Andere partijen dan de PVV voegen weinig waarde toe?
pi_212406092
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 21:54 schreef Hanca het volgende:

[..]
Sterker: Omtzigt zei dat gewoon. In het openbaar en tegen de verkenner. Hij wilde nooit meer dan gedogen (en gedogen is al een compromis, het liefst wil hij een extraparlementair kabinet).
Een extraparlementair kabinet, gaat wilders nooit mee akkord, want dan krijgt hij nooit een kamer meerderheid voor bepaalde rechtse stokpaartjes.....

Ik vindt het ergens ook wel begrijpelijk / wenselijk als er gewoon nieuwe verkiezingen komen, al is het alleen om een debat te voeren over dat wilders dus in zee wil met Yesilgoz, terwijl hij tot voorkort vond dat mensen als zij geen plaats horen te hebben in de 2e kamer. Hier zou toch gewoon een gesprek over moeten komen en juist niet in de achterkamers, wat er nu gebeurt. PVV was altijd tegen die achterkamertjes politiek???
  maandag 12 februari 2024 @ 22:07:45 #84
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_212406109
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 22:06 schreef Korenfok het volgende:

[..]
Een extraparlementair kabinet, gaat wilders nooit mee akkord, want dan krijgt hij nooit een kamer meerderheid voor bepaalde rechtse stokpaartjes.....

Ik vindt het ergens ook wel begrijpelijk / wenselijk als er gewoon nieuwe verkiezingen komen, al is het alleen om een debat te voeren over dat wilders dus in zee wil met Yesilgoz, terwijl hij tot voorkort vond dat mensen als zij geen plaats horen te hebben in de 2e kamer. Hier zou toch gewoon een gesprek over moeten komen en juist niet in de achterkamers, wat er nu gebeurt. PVV was altijd tegen die achterkamertjes politiek???
De PVV (lees: Wilders) roept wat hen op dat moment het beste uitkomt.
pi_212406142
quote:

[..]
Wat moet ie ook met twee stokken?
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  maandag 12 februari 2024 @ 22:18:15 #86
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_212406208
quote:

[..]

Yep, ik zie geen enkele nuttig voordeel voor een PVV om serieus aan een EPK mee te werken.
Dat er een paar weken over gesproken gaat worden is dan vooral voor de bhne zodat niet gezegd gaat worden dat men het niet zag zitten. Sws is een EPK, politiek gezien, je reinste waanzin.
Ook een MinderheidsKabinet maak weinig kans omdat die nooit kan doorpakken, op welk cruciaal thema dan ook.

Ik hoop dat snel het inzicht indaalt dat men zsm nieuwe verkiezingen moet hebben en dan die uitslag volgt.
Ik vermoed dat de VVD/NSC daarin signficant gaan inleveren zodat dan een PVV aan n coalitie-partner genoeg heeft.
De PVV heeft al laten blijken dat haar hard uitgesproken stellingen, boterzacht zijn te maken en dus daar prima zaken te doen zijn.
Dat andere partijen en de meerderheid in Kamer dat (nieuwe verkiezingen) niet zal gaan zien zitten is vooral omdat zij "plche" & "angst" gebruiken om zo hun lijf&leden aan zich te blijven binden.

NB: Ik vrees wel dat een PVV-kabinet geen al te lang leven zal hebben omdat de poppetjes in de kippenren, eenmaal op hun stokje zittend, in zichzelf zullen gaan vervliegen. Maar goed, dan zijn we weer wat dichter bij de EK verkiezingen.
  maandag 12 februari 2024 @ 22:21:15 #87
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_212406231
quote:
14s.gif Op maandag 12 februari 2024 22:18 schreef Vallon het volgende:

[..]
Yep, ik zie geen enkele nuttig voordeel voor een PVV om serieus aan een EPK mee te werken.
Dat er een paar weken over gesproken gaat worden is dan vooral voor de bhne zodat niet gezegd gaat worden dat men het niet zag zitten. Sws is een EPK, politiek gezien, je reinste waanzin.
Ook een MinderheidsKabinet maak weinig kans omdat die nooit kan doorpakken, op welk cruciaal thema dan ook.

Ik hoop dat snel het inzicht indaalt dat men zsm nieuwe verkiezingen moet hebben en dan die uitslag volgt.
Ik vermoed dat de VVD/NSC daarin signficant gaan inleveren zodat dan een PVV aan n coalitie-partner genoeg heeft.
De PVV heeft al laten blijken dat haar hard uitgesproken stellingen, boterzacht zijn te maken en dus daar prima zaken te doen zijn.
Dat andere partijen en de meerderheid in Kamer dat (nieuwe verkiezingen) niet zal gaan zien zitten is vooral omdat zij "plche" & "angst" gebruiken om zo hun lijf&leden aan zich te blijven binden.

NB: Ik vrees wel dat een PVV kabinet geen al te lang leven zal hebben omdat de poppetjes in de kippenren, eenmaal op hun stokje zittend, zichzelf zullen gaan bevliegen. Maar goed, dan zijn we weer wat dichter bij de EK verkiezingen.
Begrijp ik goed dat jij het persoonlijk wel ziet zitten als de PVV gaat regeren?
  maandag 12 februari 2024 @ 22:22:20 #88
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_212406239
quote:
1s.gif Op maandag 12 februari 2024 22:21 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Begrijp ik goed dat jij het persoonlijk wel ziet zitten als de PVV gaat regeren?
Wat en zelfs hoe ik het hier zeg, zegt niets over wat ik zou willen.
pi_212406261
Deze formatie gaat nog langer duren dan de vorige denk ik. Het is een mix van het verleden van Wilders waardoor weinigen er heil in zien om met hem in zee te gaan, en de kaste van elitaire politici die maling hebben aan een verkiezingsuitslag. Ik geef het toe, ik heb op Omtzigt gestemd. Dat zou ik nu niet meer doen.
pi_212406295
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 22:24 schreef Pleun2011 het volgende:
Deze formatie gaat nog langer duren dan de vorige denk ik. Het is een mix van het verleden van Wilders waardoor weinigen er heil in zien om met hem in zee te gaan, en de kaste van elitaire politici die maling hebben aan een verkiezingsuitslag. Ik geef het toe, ik heb op Omtzigt gestemd. Dat zou ik nu niet meer doen.
Het is ook nog eens het feit dat de PVV niet kan regeren: ze kunnen geen ministers leveren. Zelfs Wilders wil dus misschien niet eens een regering vormen. En de rest op BBB na iig niet met hem.

Mag ik vragen wie je dan wel zou stemmen, ipv Omtzigt? En waarom je op hem bent afgeknapt?
  maandag 12 februari 2024 @ 22:27:47 #91
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_212406302
quote:
Grappig. Het is wel vaker voorgekomen dat de grootste partij niet in een kabinet zat.

Al wijst er vooralsnog niets er op dat de PVV niet gaat regeren in 1 of andere vorm.
pi_212406351
quote:
waarom stemde je op hem? was toch wel te verwachten dat hij moeilijk zou doen rondom de PVV?
pi_212406394
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 22:32 schreef Korenfok het volgende:

[..]
waarom stemde je op hem? was toch wel te verwachten dat hij moeilijk zou doen rondom de PVV?
Hij was daar vrij duidelijk over:
https://www.rtvoost.nl/ni(...)verkiezingsprogramma
https://nos.nl/collectie/(...)htsstaat-heel-houden

Kon je niet echt missen.
  maandag 12 februari 2024 @ 22:38:32 #94
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_212406419
quote:
1s.gif Op maandag 12 februari 2024 20:29 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Wat precies? Alle opties?
Ja, eigenlijk wel. Ze kan het volgens mij prima vinden met Wilders in elk geval.
pi_212406429
quote:
wilders is een elitaire politici en een die graag op twitter de trump nadoet.
pi_212406438
yesilgoz zit alleen bij wilders omdat ze anders een functie elders kan zoeken en zo niet de vvd
pi_212406447
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 22:39 schreef Origami94 het volgende:

[..]
wilders is een elitaire politici en een die graag op twitter de trump nadoet.
muh trumpf :')

wilders is een carriere politicus, trump een miljardair die politieke ambities had

hebben echt geen zak met elkaar te maken
  maandag 12 februari 2024 @ 22:44:41 #98
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_212406490
Omtzigt wil de volgende ronde niet meepraten: Omtzigt gaat volgende ronde niet meepraten - https://nos.nl/l/2508521#UPDATE-container-75384972
pi_212406497
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 22:26 schreef Hanca het volgende:

[..]

Mag ik vragen wie je dan wel zou stemmen, ipv Omtzigt? En waarom je op hem bent afgeknapt?
Ik heb op Omtzigt gestemd omdat ik hem als kamerlid wel hoog heb zitten. NSC kwam op nr 1 toen ik de Stemwijzer invulde. Het gedachtegoed van NSC kan ik mij grotendeels wel in vinden. Hoewel ik economisch meer links dan rechts ben en ook de natuur en biodiversiteit belangrijk vind, is mijns inziens immigratie het belangrijkste thema, en daarna de woningnood. Ik had gehoopt dat Omtzigt zijn verantwoordelijkheid zou nemen en een coalitie over rechts een kans zou geven. Wat hij zelf voor ogen heeft zie ik niet zo snel gebeuren eigenlijk.
  maandag 12 februari 2024 @ 22:45:31 #100
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_212406499
quote:
1s.gif Op maandag 12 februari 2024 22:39 schreef matthijst het volgende:
Wat zit die Timmerfrans nou te zeiken over Wilders dan bij Humberto, Omtzigt loopt weg, valt weinig meer te doen dan.
Of je zegt ff wat Timmermans precies gezegd heeft. We zijn niet allemaal Humberto ah kijken nu..

[ Bericht 0% gewijzigd door Whiskers2009 op 12-02-2024 22:53:14 ]
  maandag 12 februari 2024 @ 22:52:13 #101
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_212406568
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 22:45 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]
Ik heb op Omtzigt gestemd omdat ik hem als kamerlid wel hoog heb zitten. NSC kwam op nr 1 toen ik de Stemwijzer invulde. Het gedachtegoed van NSC kan ik mij grotendeels wel in vinden. Hoewel ik economisch meer links dan rechts ben en ook de natuur en biodiversiteit belangrijk vind, is mijns inziens immigratie het belangrijkste thema, en daarna de woningnood. Ik had gehoopt dat Omtzigt zijn verantwoordelijkheid zou nemen en een coalitie over rechts een kans zou geven. Wat hij zelf voor ogen heeft zie ik niet zo snel gebeuren eigenlijk.
Vooropgesteld: iedereen heeft het volste recht te stemmen hoe hij/zij wil.

Maar ben je het opvoeren van de nepgetuige bij MH17 en het zelf mede veroorzaken vd Toeslagenaffaire ecen vergeten?

Of -mocht je voorstaande hem allemaal hebben vergeven- was je vergeten wat zijn karakter is? En dat een "goed" Kamerlid nog geen goede bestuurder hoeft te zijn?

En bij voorbaat excuses, het staat er wat aanvallender dan ik bedoel. Maar weet het even niet anders te formuleren op het moment.
pi_212406581
quote:

[..]
Tja, hij neemt zijn verantwoordelijkheid door juist niet blind dat kabinet in te stappen met mensen die niks gelegen laten liggen aan de rechtsstaat, die over aangenomen wetten lachen 'die voeren we toch niet uit' en zo kan ik nog wel even door gaan.
pi_212406586
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 22:54 schreef Hanca het volgende:

[..]
Tja, hij neemt zijn verantwoordelijkheid door juist niet blind dat kabinet in te stappen met mensen die niks gelegen laten liggen aan de rechtsstaat, die over aangenomen wetten lachen 'die voeren we toch niet uit' en zo kan ik nog wel even door gaan.
Dat. Ik ben juist erg blij met mijn stem om NSC de laatste dagen. Ik vind het alleen PR-matig wel een ongekend drama.
zie email 27 oktober
pi_212406596
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 22:55 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Dat. Ik ben juist erg blij met mijn stem om NSC de laatste dagen. Ik vind het alleen PR-matig wel een ongekend drama.
Ja, klopt. Maar dat is Omtzigt zijn sterke punt nooit geweest.

Ik vond deze column ook wel sterk: https://www.nd.nl/opinie/(...)%29&utm_medium=email
(Ja, ik weet pay-wall, maar met registratie kun je een paar artikelen per maand gratis lezen)
En ja, de schrijver is behoorlijk rechts en extreem conservatief.
pi_212406607
quote:

[..]

Dan begrijp ik niet goed, waarom je dan op NSC stemt. Stel omtzicht was de grootste geworden, welke partijen had Omtzicht zelf uitgenodigd. Hanca heeft meerdere bronnen laten zien, dat de kans heel klein is dat de PVV of een andere anit migratie partij daarbij zou zitten.
pi_212406617
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 22:55 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Waarom ben je er blij mee?

Behalve Rutte heeft helemaal niemand hier wat aan

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 12-02-2024 22:59:11 ]
pi_212406641
quote:
1s.gif Op maandag 12 februari 2024 22:39 schreef matthijst het volgende:

Als je 10 januari aangeeft van een meerderheidskabinet wordt het niet en er zijn 4 partijen PVV, BBB, VVD en “premier Plasterk” je dan steeds onder druk zetten (lekken telegraaf, via twitter druk zetten met zijn allen) dan ben je toch voor een deel ook verantwoordelijk dat het niet lukt matthijst?

Het feit dat NSC daarna met brakke statements komt neemt dit eerdere toch niet weg?
quote:
10s.gif Op maandag 12 februari 2024 22:58 schreef aTypisch het volgende:

[..]

Dat weet ik niet? Van de niet altijd doortastende Plasterk zijn we af. Daarnaast heeft Omtzigt de volgende informateur gereedschap gegeven om wat strenger te zijn op dat kinderachtige getwitter, geetter en getreiter.

[ Bericht 16% gewijzigd door #ANONIEM op 12-02-2024 23:52:25 ]
  maandag 12 februari 2024 @ 23:01:26 #108
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_212406648
quote:

Kijk anders even naar de post waar hij op reageerde.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  maandag 12 februari 2024 @ 23:02:00 #109
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_212406653
quote:

[..]

Omdat Omtzigt de rechtsstaat beschermd gok ik zo.

Al kwam hij dus wel met een nepgetuige aanzetten etc.
pi_212406664
quote:
1s.gif Op maandag 12 februari 2024 22:52 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Vooropgesteld: iedereen heeft het volste recht te stemmen hoe hij/zij wil.

Maar ben je het opvoeren van de nepgetuige bij MH17 en het zelf mede veroorzaken vd Toeslagenaffaire ecen vergeten?

Of -mocht je voorstaande hem allemaal hebben vergeven- was je vergeten wat zijn karakter is? En dat een "goed" Kamerlid nog geen goede bestuurder hoeft te zijn?

En bij voorbaat excuses, het staat er wat aanvallender dan ik bedoel. Maar weet het even niet anders te formuleren op het moment.
Nou ja, ik vraag me ook af van veel NSC stemmers, hoe kan deze stap je nu als een verassing overvallen?

Zelfde geld voor de positie van de VVD. Hoe kunnen mensen die zeggen op NSC en of VVD te stemmen, nu denken dat een Wilders I realiseren voor die politici de hoogste prioriteit is?

Dan had je op Wilders moeten stemmen.
pi_212406666
quote:

[..]

Omdat ik voor goed bestuur ben en dus tegen racisten met facistische trekjes, kneuzen met trekkers en rechtstaatslopers ben. Omtzigt cs hebben de juiste balans gevonden tussen enerzijds noodzakelijke verandering op het vlak van goed bestuur en bestaanszekerheid en anderzijds het buiten de deur houden van gekkies en extremisten.
zie email 27 oktober
  maandag 12 februari 2024 @ 23:03:02 #112
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_212406667
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 23:00 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Als je 10 januari aangeeft van een meerderheidskabinet wordt het niet en er zijn 4 partijen PVV, BBB, VVD en “premier Plasterk” je dan steeds onder druk zetten (lekken telegraaf, via twitter druk zetten met zijn allen) dan ben je toch voor een deel ook verantwoordelijk dat het niet lukt matthijst?

Het feit dat NSC daarna met brakke statements komt neemt dit eerdere toch niet weg?
Pas op dat je de grote geblondeerde leider niet aanvalt. Dat is blijkbaar de redder van Nederland.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  maandag 12 februari 2024 @ 23:05:52 #113
346939 Janneke141
pi_212406696
Stel dat ik, met terugwerkende kracht, had willen stemmen op iemand met enig gevoel voor urgentie, bij wie had ik dan moeten zijn denken jullie?
pi_212406710
quote:

[..]
Die meerderheid krijgt hij met de huidige onderhandelingen ook niet. Deze coalitievorm heeft geen meerderheid in de Eerste Kamer en kan over rechts ook geen meerderheid krijgen, zelfs niet als JA21, de SGP, FVD allemaal aanhaken.

Dan moet hij zijn rechtse stokpaardje dus aan het CDA gaan verkopen, succes daarmee.

Daarom zijn nieuwe Tweede Kamer verkiezingen ook totaal onnozel: het lost het probleem van deze formatie niet op.
pi_212406714
quote:
5s.gif Op maandag 12 februari 2024 23:05 schreef Janneke141 het volgende:
Stel dat ik, met terugwerkende kracht, had willen stemmen op iemand met enig gevoel voor urgentie, bij wie had ik dan moeten zijn denken jullie?
bij de partij, die aansluit bij jou idealen en niet bij de partij waarvan je hoopt dat die de partij gaat steunen met jou idealen?
pi_212406736
quote:
Als je alleen voor urgentie gaat, geen idee. Lijkt me nogal een zwak argument. Een paar weken/maanden lijken me niet het meest essentieel, niet belangrijker dan de richting. Maar ik denk dat Timmermans graag snel een kabinet in elkaar had willen zetten als hij de grootste was. Zelfs met Yeşilgz als grootste was het sneller gegaan dan met Wilders.
  maandag 12 februari 2024 @ 23:09:39 #117
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_212406741
quote:
Urgentie m.b.t. wat precies?

Maar ik gok Timmermans.
pi_212406756
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 23:06 schreef tizitl2 het volgende:

[..]
Die meerderheid krijgt hij met de huidige onderhandelingen ook niet. Deze coalitievorm heeft geen meerderheid in de Eerste Kamer en kan over rechts ook geen meerderheid krijgen, zelfs niet als JA21, de SGP, FVD allemaal aanhaken.

Dan moet hij zijn rechtse stokpaardje dus aan het CDA gaan verkopen, succes daarmee.

Daarom zijn nieuwe Tweede Kamer verkiezingen ook totaal onnozel: het lost het probleem van deze formatie niet op.
eerste kamer is niet zoals bij huis van afgevaardigden, ze keuren wetten goed, op basis van kwaliteit van de wetten en niet zozeer op basis van ideologie.
  maandag 12 februari 2024 @ 23:11:37 #119
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_212406759
quote:
1s.gif Op maandag 12 februari 2024 23:00 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]

Ja kaheemsaid, maar daar kan ie nu weinig meer mee heh. Omtzigt zit thuis te janken.
Haters everywhere but I don't really care.
pi_212406766
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 23:03 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Pas op dat je de grote geblondeerde leider niet aanvalt. Dat is blijkbaar de redder van Nederland.
Mijn username heeft reeds dit effect op de PVV stemmer, je weet wel hetzelfde effect wat tofu meebrengen naar een barbecue van Farmers Defence Force heeft.
pi_212406770
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 23:00 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]

Omtzigt heeft natuurlijk zelf k gelekt naar de Telegraaf; algemeen wordt aangenomen dat de verhalen over het beperkte financile inzicht van BBB uit de NSC-hoek kwamen.

Dit zijn van die kleine hypocriete dingen die we Omtzigt de laatste tijd vaker zien doen. Net als de waardeloze communicatie van vorige week, eerder journalisten inlichten dan informateur en gesprekspartners. Dat verwacht je niet van de nobele strijder voor transparantie, tijdlijn en feitenrelaas.
  maandag 12 februari 2024 @ 23:13:01 #122
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_212406771
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 23:11 schreef Korenfok het volgende:

[..]
eerste kamer is niet zoals bij huis van afgevaardigden, ze keuren wetten goed, op basis van kwaliteit van de wetten en niet zozeer op basis van ideologie.
Zou zo moeten zijn ja. Is echter al lang niet meer zo zuiver.
  maandag 12 februari 2024 @ 23:13:54 #123
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_212406779
quote:
1s.gif Op maandag 12 februari 2024 23:11 schreef matthijst het volgende:

[..]
Ja kaheemsaid, maar daar kan ie nu weinig meer mee heh. Omtzigt zit thuis te janken.
Dat zit hij niet. Hij was vandaag in Den Haag.
pi_212406780
quote:

[..]
Was het maar zo'n feest, de Eerste Kamer is de laatste jaren net zo politiek als de Tweede Kamer.
pi_212406785
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 22:57 schreef Korenfok het volgende:

[..]
Dan begrijp ik niet goed, waarom je dan op NSC stemt. Stel omtzicht was de grootste geworden, welke partijen had Omtzicht zelf uitgenodigd. Hanca heeft meerdere bronnen laten zien, dat de kans heel klein is dat de PVV of een andere anit migratie partij daarbij zou zitten.
Met wie dan? Met CDA, VVD, D66 en de CU :?
pi_212406809
quote:

[..]
Dat klopt niet: de Eerste Kamer is een politiek instituut en fracties stemmen vrijwel altijd ongeveer hetzelfde als de Tweede :)

Daarnaast kun je natuurlijk vrij makkelijk beargumenteren dat de kwaliteit van de wetten die de VVD wil en waar ze een hard rechtse meerderheid voor nodig hebben om ze door de Tweede Kamer te krijgen niet bijster hoog zal zijn. Dat wordt dus een schiettent.
pi_212406810
quote:
Blanco.
Ja sorry hoor. Maar het hele politieke landschap is natuurlijk volkomen kut momenteel. Vooral voor de gematigd rechtse kiezer zoals jij en ik.
Daarbij moet overigens wel worden aangetekend dat die extreme winst van de PVV de boel nog veel lammer legt, dat is onvoorzien.
zie email 27 oktober
  maandag 12 februari 2024 @ 23:15:36 #128
28167 matthijst
pi_212406812
quote:
1s.gif Op maandag 12 februari 2024 23:13 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Dat zit hij niet. Hij was vandaag in Den Haag.
Nu nog ja? Heb je een lijntje met hem?
pi_212406815
quote:
1s.gif Op maandag 12 februari 2024 23:11 schreef matthijst het volgende:

[..]
We gaan het zien matthijst. De uitvoering was belabberd maar mogelijk heeft Omtzigt de gedoog bal of misschien wel de extraparlementaire kabinet bal toch weer terug gepakt van Yesilguz.
pi_212406821
quote:

[..]
Waar staat dat precies?
zie email 27 oktober
pi_212406823
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 23:12 schreef JaxStrumleyII het volgende:

[..]
Omtzigt heeft natuurlijk zelf k gelekt naar de Telegraaf; algemeen wordt aangenomen dat de verhalen over het beperkte financile inzicht van BBB uit de NSC-hoek kwamen.
Omtzigt staat niet zo dicht bij de Telegraaf, die zou naar andere kranten lekken. Yeşilgz (VVD) maar vooral Plasterk staan dicht bij de Telegraaf.
  maandag 12 februari 2024 @ 23:16:36 #132
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_212406831
quote:

[..]

Dit zijn van die kleine hypocriete dingen die we Omtzigt de laatste tijd vaker zien doen. Net als de waardeloze communicatie van vorige week, eerder journalisten inlichten dan informateur en gesprekspartners. Dat verwacht je niet van de nobele strijder voor transparantie, tijdlijn en feitenrelaas.
Maar hij is helemaal geen nobele strijder
pi_212406832
quote:

[..]

Ik vind 'algemeen wordt aangenomen' wel een hele dunne onderbouwing voor dit soort beschuldigingen...
zie email 27 oktober
pi_212406842
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 23:14 schreef Halcon het volgende:

[..]
Ja, dat lijkt een waarschijnlijke combo voor als NSC op 1 was gekomen. Heel misschien de BBB er nog bij omdat de boer ook ooit een CDA-tak had.
  maandag 12 februari 2024 @ 23:17:32 #135
346939 Janneke141
pi_212406844
quote:
1s.gif Op maandag 12 februari 2024 23:09 schreef Hanca het volgende:

[..]
Als je alleen voor urgentie gaat, geen idee. Lijkt me nogal een zwak argument. Een paar weken/maanden lijken me niet het meest essentieel, niet belangrijker dan de richting. Maar ik denk dat Timmermans graag snel een kabinet in elkaar had willen zetten als hij de grootste was. Zelfs met Yeşilgz als grootste was het sneller gegaan dan met Wilders.
Het is misschien een wat flauwe vraagstelling, maar ik zet hem neer omdat het me opvalt dat alle spelers momenteel opereren alsof ze alle tijd van de wereld hebben om hun eigen issues eens lekker op te gaan lossen. Terwijl de situatie in het land volgens mij toch om iets meer daadkracht vraagt.
pi_212406857
quote:

[..]
De taak van de Eerste Kamer is nergens in de Grondwet omschreven. De leden van de Eerste Kamer kunnen dus helemaal zelf beslissen op grond van welke overwegingen ze wetten goedkeuren of afkeuren.

De positie van de Eerste Kamer in ons staatsbestel en de wijze waarop de Eerste Kamer gekozen wordt is al sinds de grondwet van Thorbecke onderwerp van politieke discussie.
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 12 februari 2024 @ 23:18:28 #137
862 Arcee
Look closer
pi_212406862
quote:
Omtzigt:alleen af en toe meepraten

NSC-leider Omtzigt is niet van plan om weer met PVV,VVD en BBB te praten in
een nieuwe formatieronde.Volgens hem is het aan die drie partijen om over een
minderheidskabinet te onderhandelen.Als er dan voor NSC interessante plannen
liggen,wil hij best eens langskomen.

Bron: Teletekst
Typisch Omtzigt weer. Vage oelewapper.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_212406872
quote:
1s.gif Op maandag 12 februari 2024 23:02 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Omdat Omtzigt de rechtsstaat beschermd gok ik zo.

Al kwam hij dus wel met een nepgetuige aanzetten etc.
omtzigt die als enige staat tussen ons en een leven zonder ReChTsTaAt

heeft hij mooi verkocht dan
  maandag 12 februari 2024 @ 23:20:12 #139
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_212406880
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 23:15 schreef tizitl2 het volgende:

[..]
Dat klopt niet: de Eerste Kamer is een politiek instituut en fracties stemmen vrijwel altijd ongeveer hetzelfde als de Tweede :)

Daarnaast kun je natuurlijk vrij makkelijk beargumenteren dat de kwaliteit van de wetten die de VVD wil en waar ze een hard rechtse meerderheid voor nodig hebben om ze door de Tweede Kamer te krijgen niet bijster hoog zal zijn. Dat wordt dus een schiettent.
Dat klopt in oorsprong wl. Dat is hoe de EK bedoeld is en hoe het ook lange tijd heeft gefunctioneerd.

Helaas is de EK de laatste decennia idd gepolitiseerd geraakt.
pi_212406882
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 23:17 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Ja, dat lijkt een waarschijnlijke combo voor als NSC op 1 was gekomen. Heel misschien de BBB er nog bij omdat de boer ook ooit een CDA-tak had.
Oude wijn in nieuwe zakken dus.
pi_212406895
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 23:17 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Het is misschien een wat flauwe vraagstelling, maar ik zet hem neer omdat het me opvalt dat alle spelers momenteel opereren alsof ze alle tijd van de wereld hebben om hun eigen issues eens lekker op te gaan lossen. Terwijl de situatie in het land volgens mij toch om iets meer daadkracht vraagt.
Deze fase van de formatie is bijna altijd vervelend en frustrerend voor de volgers van de politiek :P. En met het Kerstreces er tussen duurt het nog net wat langer.
  maandag 12 februari 2024 @ 23:22:12 #142
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_212406911
quote:

[..]
Je bent m.i. wat erg ongeduldig. De meeste formaties duren wel even.
pi_212406923
quote:
1s.gif Op maandag 12 februari 2024 23:22 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Je bent m.i. wat erg ongeduldig. De meeste formaties duren wel even.
Klopt. We zijn ook nog niet zo bizar lang onderweg, alleen het feit dat er nog geen enkel zicht is op het begin van een werkbare oplossing baart wel zorgen.
zie email 27 oktober
  maandag 12 februari 2024 @ 23:23:45 #144
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_212406926
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 23:18 schreef Arcee het volgende:

[..]
Typisch Omtzigt weer. Vage oelewapper.
quote:
1s.gif Op maandag 12 februari 2024 22:44 schreef Whiskers2009 het volgende:
Omtzigt wil de volgende ronde niet meepraten: Omtzigt gaat volgende ronde niet meepraten - https://nos.nl/l/2508521#UPDATE-container-75384972
  maandag 12 februari 2024 @ 23:24:34 #145
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_212406933
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 23:23 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Klopt. We zijn ook nog niet zo bizar lang onderweg, alleen het feit dat er nog geen enkel zicht is op het begin van een werkbare oplossing baart wel zorgen.
Maar dat is al vanaf de verkiezingsuitslag zo..
pi_212406936
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 23:14 schreef Halcon het volgende:

[..]
Ik vraag zou hij de PVV hebben uitgenodigd? Niet met wie dan wel?
ik denk dat al die partijen een kans maken, Omtzicht is gewoon een middengast.
pi_212406937
quote:

[..]
[..]
[ afbeelding ]

Vast gekregen van een van z'n Russische vriendjes .

Echt beschamend dat zoveel mensen op zo'n enorm fout figuur hebben gestemd.
blablablabla
pi_212406939
quote:

[..]
Ach het klimaat en stikstofbeleid gaan gewoon door, er zijn dit jaar 73k woningen bijgebouwd, het minimumloon gaat omhoog en ook de steun naar Oekrane loopt gewoon.

Dus de situatie verslechterd nou niet in dusdanig tempo dat 2 maanden extra het verschil maken. Bovendien gaat het echt grote probleem waarvoor een actieve regering nodig is, de enorme stijging van de zorgkosten waarvoor andere zaken weggedrukt worden, in deze constellatie toch nooit worden opgelost.
  maandag 12 februari 2024 @ 23:26:18 #149
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_212406940
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 23:25 schreef Korenfok het volgende:

[..]
Ik vraag zou hij de PVV hebben uitgenodigd? Niet met wie dan wel?
ik denk dat al die partijen een kans maken, Omtzicht is gewoon een middengast.
Omtzigt. Z moelijk is zijn naam nou ook weer niet :P
pi_212406942
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 23:20 schreef Halcon het volgende:

[..]
Alleen een PVV kabinet is wenselijk, maar dat is niet NSC zijn probleem, toch?
  maandag 12 februari 2024 @ 23:27:48 #151
28167 matthijst
pi_212406944
2022 Rutte IV 299 dagen
2017 Rutte III 225 dagen

Ze kunnen nog wel even.
pi_212406948
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 23:18 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
De taak van de Eerste Kamer is nergens in de Grondwet omschreven. De leden van de Eerste Kamer kunnen dus helemaal zelf beslissen op grond van welke overwegingen ze wetten goedkeuren of afkeuren.

De positie van de Eerste Kamer in ons staatsbestel en de wijze waarop de Eerste Kamer gekozen wordt is al sinds de grondwet van Thorbecke onderwerp van politieke discussie.
wacht even dus eerste kamer staat niet in de grondwet, beschreven maar bestaat al wel sinds 1814? Maar waar komen dan die ideeen vandaan? Dat is toch best bijzonder, dus die kamer heeft 200 + jaren iets gedaan, zonder dat dit precies hun taakbeschrijving was?
pi_212406954
quote:
1s.gif Op maandag 12 februari 2024 23:27 schreef matthijst het volgende:
2022 Rutte IV 299 dagen
2017 Rutte III 225 dagen

Ze kunnen nog wel even.
1977 Den Uyl II Van Agt I 208 dagen
pi_212406958
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 23:26 schreef Korenfok het volgende:

[..]
Alleen een PVV kabinet is wenselijk, maar dat is niet NSC zijn probleem, toch?
Met afstand de grootste partij, dus lijkt me niet heel raar op zich. En het kiespubliek van Omtzigt is er ook in meerderheid voor.

Goed, hij doet maar. Nieuwe verkiezingen kan hij flink inleveren. En dan n of twee verkiezingen verder zijn we van die clown verlost.
pi_212406959
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 23:15 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Waar staat dat precies?
https://www.eerstekamer.n(...)itie_eerste_kamer#p1.
  maandag 12 februari 2024 @ 23:33:05 #156
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_212406970
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 23:30 schreef Halcon het volgende:

[..]
Met afstand de grootste partij, dus lijkt me niet heel raar op zich. En het kiespubliek van Omtzigt is er ook in meerderheid voor.

Goed, hij doet maar. Nieuwe verkiezingen kan hij flink inleveren. En dan n of twee verkiezingen verder zijn we van die clown verlost.
Nogmaals: het is wel vaker voorgekomen dat de grootste partij niet in de regering kwam.

En bij "clown" denk ik o.a. aan Wilders CS en Baudet CS.
pi_212406976
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 23:30 schreef Halcon het volgende:

[..]

dan stem je met de PVV dus voor een eensgezinde opositie.

Maar de voorkeur hebben voor liever met wilders als met Timmermans (heb ik ook) is iets heel anders dan perse een Wilders 1 willen.
pi_212406980
quote:
Waar staat dat precies?
zie email 27 oktober
pi_212406983
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 23:28 schreef Korenfok het volgende:

[..]
wacht even dus eerste kamer staat niet in de grondwet, beschreven maar bestaat al wel sinds 1814? Maar waar komen dan die ideeen vandaan? Dat is toch best bijzonder, dus die kamer heeft 200 + jaren iets gedaan, zonder dat dit precies hun taakbeschrijving was?
De Eerste Kamer wordt natuurlijk wel genoemd in de Grondwet, ook wat de bevoegdheden van de Eerste Kamer zijn en hoe de Eerste Kamer gekozen wordt.

Maar er staat dus nergens in de Grondwet dat de Eerste Kamer zich zou moeten beperken tot het beoordelen van wetsvoorstellen op de kwaliteit van de wetsvoorstellen en dat de Eerste Kamer wetsvoorstellen niet politiek inhoudelijk zou mogen beoordelen.
pi_212406984
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 23:35 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Waar staat dat precies?
wat knip en plak werk:

Taken

De taken van de Eerste Kamer liggen vooral op het gebied van de wetgeving, maar ook bij het controleren van de regering heeft zij een rol.

Formeel beschouwd kan de Eerste Kamer wetsvoorstellen alleen verwerpen of aannemen. In de praktijk heeft ze echter nog wel wat meer mogelijkheden en zijn debatten van belang.

Want uitspraken van bewindslieden in die debatten over een wetsvoorstel kunnen een rol spelen in toekomstige rechtszaken. Het debat in de Eerste Kamer maakt namelijk onderdeel uit van de wetsuitleg. Verder kunnen Eerste Kamerleden de bewindslieden toezeggingen ontlokken over de toepassing van de wet.

[.....]

"Verder kunnen tijdens de behandeling nieuwe inzichten naar voren komen. Dat alles maakt heroverweging nodig. Die heroverweging is vooral gericht op de vraag of het uiteindelijke voorstel kwalitatief wel goed genoeg is, of er geen strijdigheid is met de Grondwet of internationale verdragen, of de rechten van de burgers niet onevenredig worden geschaad en of het geheel betaalbaar blijft."
pi_212407008
quote:
14s.gif Op maandag 12 februari 2024 23:29 schreef aTypisch het volgende:

[..]
:')
In Moskou zien ze premier Wilders wel zitten
blablablabla
pi_212407014
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 23:35 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
De Eerste Kamer wordt natuurlijk wel genoemd in de Grondwet, ook wat de bevoegdheden van de Eerste Kamer zijn en hoe de Eerste Kamer gekozen wordt.

Maar er staat dus nergens in de Grondwet dat de Eerste Kamer zich zou moeten beperken tot het beoordelen van wetsvoorstellen op de kwaliteit van de wetsvoorstellen en dat de Eerste Kamer wetsvoorstellen niet politiek inhoudelijk zou mogen beoordelen.
dit is niet het gebruik, en ja ik hoor vaker mensen roepen, dan hebben ze wel of geen meerheid in de eerste kamer, maar dit is nooit een probleem geweest en mag geen probleem zijn.n aangezien 1e kamer ook niet gekozen wordt door het volk.
pi_212407041
quote:
10s.gif Op maandag 12 februari 2024 23:40 schreef Elan het volgende:

[..]
In Moskou zien ze premier Wilders wel zitten
oke

met Rutte heeft Putin verschillende dealtjes gemaakt om Russisch vermogen hier te stallen

maar vertel mij aub meer
  maandag 12 februari 2024 @ 23:47:50 #164
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_212407046
quote:
14s.gif Op maandag 12 februari 2024 23:46 schreef aTypisch het volgende:

[..]
oke

met Rutte heeft Putin verschillende dealtjes gemaakt om Russisch vermogen hier te stallen

maar vertel mij aub meer
Russische onderscheiding vergeten?
pi_212407049
quote:
1s.gif Op maandag 12 februari 2024 23:35 schreef Korenfok het volgende:

[..]
wat knip en plak werk:

Taken

De taken van de Eerste Kamer liggen vooral op het gebied van de wetgeving, maar ook bij het controleren van de regering heeft zij een rol.

Formeel beschouwd kan de Eerste Kamer wetsvoorstellen alleen verwerpen of aannemen. In de praktijk heeft ze echter nog wel wat meer mogelijkheden en zijn debatten van belang.

Want uitspraken van bewindslieden in die debatten over een wetsvoorstel kunnen een rol spelen in toekomstige rechtszaken. Het debat in de Eerste Kamer maakt namelijk onderdeel uit van de wetsuitleg. Verder kunnen Eerste Kamerleden de bewindslieden toezeggingen ontlokken over de toepassing van de wet.

[.....]

"Verder kunnen tijdens de behandeling nieuwe inzichten naar voren komen. Dat alles maakt heroverweging nodig. Die heroverweging is vooral gericht op de vraag of het uiteindelijke voorstel kwalitatief wel goed genoeg is, of er geen strijdigheid is met de Grondwet of internationale verdragen, of de rechten van de burgers niet onevenredig worden geschaad en of het geheel betaalbaar blijft."

Nog los van het feit dat de website van de eerste kamer geen rechtsbron is. Het kernwoordje is hier ‘vooral’. Veelal gaat het zo, maar juist bij de ultragevoeloge dossiers ligt het anders. De eerste kamer is een politiek orgaan die alles mag meewegen.
zie email 27 oktober
pi_212407050
quote:
1s.gif Op maandag 12 februari 2024 23:33 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Nogmaals: het is wel vaker voorgekomen dat de grootste partij niet in de regering kwam.

En bij "clown" denk ik o.a. aan Wilders CS en Baudet CS.
Het komt voor, maar meestal niet. Verschil met de rest is nu ook wel erg groot. Omtzigt liet tijdens de verkiezingscampagne blijken ook niet voor een regering met Timmermans erin te gaan. Dan blijven er weinig smaken over.

VVD, CDA, D66, CU en NSC samen komen aan 61 zetels. D66 en BBB bijten elkaar waarschijnlijk, dus die kan er ook niet bij. Je komt dan nooit aan een meerderheid.

Pietertje wil een minderheidskabinet en dan per maatregel gaan bakkeleien. Dan ga je dus krijgen dat er allerlei voorstellen en moties zonder samenhang er doorheen gejast gaan worden. Denk dat dat een zooitje gaat worden.
  maandag 12 februari 2024 @ 23:51:32 #167
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_212407059
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 23:48 schreef Halcon het volgende:

[..]
Het komt voor, maar meestal niet. Verschil met de rest is nu ook wel erg groot. Omtzigt liet tijdens de verkiezingscampagne blijken ook niet voor een regering met Timmermans erin te gaan. Dan blijven er weinig smaken over.

VVD, CDA, D66, CU en NSC samen komen aan 61 zetels. D66 en BBB bijten elkaar waarschijnlijk, dus die kan er ook niet bij. Je komt dan nooit aan een meerderheid.

Pietertje wil een minderheidskabinet en dan per maatregel gaan bakkeleien. Dan ga je dus krijgen dat er allerlei voorstellen en moties zonder samenhang er doorheen gejast gaan worden. Denk dat dat een zooitje gaat worden.
Hey, ik ben niet pro minderheidskabinet. En al helemaal niet pro extraparlementair kabinet.
pi_212407063
quote:
14s.gif Op maandag 12 februari 2024 23:46 schreef aTypisch het volgende:

[..]
oke

maar vertel mij aub meer
Voor de oorlog ja.
Als het aan staatsgevaarlijke Geert ligt stoppen we morgen nog met Oekrane steunen.
blablablabla
pi_212407064
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 23:48 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Nog los van het feit dat de website van de eerste kamer geen rechtsbron is. Het kernwoordje is hier ‘vooral’. Veelal gaat het zo, maar juist bij de ultragevoeloge dossiers ligt het anders. De eerste kamer is een politiek orgaan die alles mag meewegen.
Bijzonder, aangezien er geen politieke campagne wordt gevoerd voor de eerste kamer, alleen voor de provinciale verkiezingen.....

maar wat niet mag natuurlijk, ieder geval niet het gebruik en gebeurt tot op heden dus ook niet, aangezien de erste kamer het hele land zou kunnen platleggen zonder dat er consequenties voor zouden zijn.
pi_212407065
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 23:41 schreef Korenfok het volgende:

[..]
dit is niet het gebruik, en ja ik hoor vaker mensen roepen, dan hebben ze wel of geen meerheid in de eerste kamer, maar dit is nooit een probleem geweest en mag geen probleem zijn.n aangezien 1e kamer ook niet gekozen wordt door het volk.
Meestal stemmen partijen in de Eerste Kamer hetzelfde als in de Tweede Kamer. Dat was vroeger ook zo en is nu nog steeds zo.

Vroeger kwam het eigenlijk maar heel weinig voor dat een regeringscoalitie wel een meerderheid in de Tweede Kamer maar niet in de Eerste Kamer had. Ooit hadden we een tijd waarin regeringen steunden op een ruime meerderheid in de Tweede Kamer, mensen stemden voor de Provinciale Staten in de regel op dezelfde partij als voor de Tweede Kamer en het stemgedrag van de kiezers veranderde niet zo snel. Dus regeringen die een ruime meerderheid in de Tweede Kamer hadden, hadden meestal ook wel de steun van een ruime meerderheid in de Eerste Kamer, en ondanks kleine verschuivingen bleef dat meestal ook zo als er in het midden van een regeringsperiode Provinciale Statenverkiezingen vielen.
pi_212407083
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 23:52 schreef Korenfok het volgende:

[..]
Bijzonder, aangezien er geen politieke campagne wordt gevoerd voor de eerste kamer, alleen voor de provinciale verkiezingen.....

maar wat niet mag natuurlijk, ieder geval niet het gebruik en gebeurt tot op heden dus ook niet, aangezien de erste kamer het hele land zou kunnen platleggen zonder dat er consequenties voor zouden zijn.
Ik denk dat je het toch wat onderschat hoor. Een hoop wordt achter de schermen afgekaart, dat wel. Maar de verhoudingen in de EK spelen daarbij zeker een rol.

Daarnaast heeft de EK ook vaak genoeg een politieke hoofdrol vervult. We hoeven de nacht van Wiegel maar te noemen.
zie email 27 oktober
pi_212407093
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 23:20 schreef Halcon het volgende:

[..]
Ja, eigenlijk wel.
pi_212407097
quote:
1s.gif Op maandag 12 februari 2024 23:51 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Hey, ik ben niet pro minderheidskabinet. En al helemaal niet pro extraparlementair kabinet.
Omtzigt dus wel, want hij wil in geen enkel meerderheidskabinet. En daarmee wordt een meerderheidskabinet lastig.
pi_212407098
Ik denk dat we het gewoon rustig moeten afwachten, ik zie voorlopig nauwelijks een werkbare regering de eed gaan afleggen.
  dinsdag 13 februari 2024 @ 00:01:51 #175
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_212407100
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 00:00 schreef Halcon het volgende:

[..]
Omtzigt dus wel, want hij wil in geen enkel meerderheidskabinet. En daarmee wordt een meerderheidskabinet lastig.
Dat klopt.

Maar ik heb dan ook nergens beweerd dat hij dat wel wil. Juist dat hij dat niet wil. In dit topic of het vorige nog.
pi_212407102
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 00:00 schreef Halcon het volgende:

[..]
Zeg maar rustig onmogelijk. Zowel de NSC als de VVD hebben een sleutelpositie net zoals VVD en D66 bij de vorige verkiezingen niet zonder elkaar konden. En uiteindelijk al snel ook niet met elkaar.
pi_212407108
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 23:16 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Ik vind 'algemeen wordt aangenomen' wel een hele dunne onderbouwing voor dit soort beschuldigingen...
Nou, ik niet. Het is in diverse politieke podcasts aan de orde geweest (o.a. die van de Volkskrant) en dat zijn over het algemeen toch vrij goed ingevoerde journalisten.
pi_212407111
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 23:56 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Ik denk dat je het toch wat onderschat hoor. Een hoop wordt achter de schermen afgekaart, dat wel. Maar de verhoudingen in de EK spelen daarbij zeker een rol.

Daarnaast heeft de EK ook vaak genoeg een politieke hoofdrol vervult. We hoeven de nacht van Wiegel maar te noemen.
Ik zeg ook niet dat het niet kan, alleen hun huidige taak uitvoering dus vooral op proces en beleid is en minder op politiek. Ipv in de 2e kamer het vooral gaat over politiek en minder over de haalbaarheid.

quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 23:52 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Meestal stemmen partijen in de Eerste Kamer hetzelfde als in de Tweede Kamer. Dat was vroeger ook zo en is nu nog steeds zo.
klopt, maar laten we reeel zijn wij hebben hier geen extremen zoals in VS gebeurt, zoals nu met de grens. bepaalde wetten nie tin stemming brengen omdat we bang zijn dat het CDA er politiek goed uit kan komen, maar wel dat we roepen er moet nu iets gebeuren.

quote:
Vroeger kwam het eigenlijk maar heel weinig voor dat een regeringscoalitie wel een meerderheid in de Tweede Kamer maar niet in de Eerste Kamer had. Ooit hadden we een tijd waarin regeringen steunden op een ruime meerderheid in de Tweede Kamer, mensen stemden voor de Provinciale Staten in de regel op dezelfde partij als voor de Tweede Kamer en het stemgedrag van de kiezers veranderde niet zo snel. Dus regeringen die een ruime meerderheid in de Tweede Kamer hadden, hadden meestal ook wel de steun van een ruime meerderheid in de Eerste Kamer, en ondanks kleine verschuivingen bleef dat meestal ook zo als er in het midden van een regeringsperiode Provinciale Statenverkiezingen vielen.
  dinsdag 13 februari 2024 @ 00:16:17 #179
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_212407143
quote:
1s.gif Op maandag 12 februari 2024 23:27 schreef matthijst het volgende:
2022 Rutte IV 299 dagen
2017 Rutte III 225 dagen

Ze kunnen nog wel even.
Dacht ik ook al. Zo bijzonder is dit niet.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_212407152
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 00:16 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Dacht ik ook al. Zo bijzonder is dit niet.
klopt, maar er is nooit zo hard geroepen, dat men iets niet ziet zitten.... al vooraf. terwijl de pvvers doen als de partijen qua ideologie heel idcht bij elkaar liggen (wat dus blijkbaar niet zo is). D66 en VVD zij qua ideologie heel dicht bijelkaar, dichter dan een PVV en VVD.
  dinsdag 13 februari 2024 @ 00:26:13 #181
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_212407177
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 00:20 schreef Korenfok het volgende:

[..]
klopt, maar er is nooit zo hard geroepen, dat men iets niet ziet zitten.... al vooraf. terwijl de pvvers doen als de partijen qua ideologie heel idcht bij elkaar liggen (wat dus blijkbaar niet zo is). D66 en VVD zij qua ideologie heel dicht bijelkaar, dichter dan een PVV en VVD.
Wattes?
pi_212407194
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 00:26 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Wattes?
D'66 en VVD hebben beiden een liberale ideologie op pragmatische basis. D'66 in het beginsel stond er wel socialer in dan de VVD. Misschien minder conservatief dan de VVD.
  dinsdag 13 februari 2024 @ 00:34:04 #183
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_212407201
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 00:01 schreef Tijger_m het volgende:
Ik denk dat we het gewoon rustig moeten afwachten, ik zie voorlopig nauwelijks een werkbare regering de eed gaan afleggen.
Daar heb je helaas gelijk in. Uit totale paniek om uit deze puinzooi te komen stemt 1/3 van de bevolking op de PVV.
Die krijgen nooit een ministersploeg bij elkaar. En op een visie kan ik ze ook niet betrappen, maar een visie heeft Rutte ook 14 jaar niet gehad en kijk hoe we er voor staan. Alleen aandeelhouders en multinationals hebben van dat beleid de vruchten geplukt, BV Nederland.
  dinsdag 13 februari 2024 @ 00:34:44 #184
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_212407203
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 00:31 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
D'66 en VVD hebben beiden een liberale ideologie op pragmatische basis. D'66 in het beginsel stond er wel socialer in dan de VVD. Misschien minder conservatief dan de VVD.
Misschien dit en misschien dat? D66 staat links boven qua kwadrant in een "kieskompas" en de VVD rechts onder.
pi_212407206
quote:

[..]
De PVV met Wilders (en zijn beweging) vind ik een gore zwam in ons politiek bestel, een opportunist pur sang, die de onderbuik aanspreekt. :r

Persoonlijk niets tegen die man, hoor, hij houdt van katten, ik ook.
pi_212407223
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 00:34 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Misschien dit en misschien dat? D66 staat links boven qua kwadrant in een "kieskompas" en de VVD rechts onder.
En de PVV in het midden.

quote:
1s.gif Op maandag 12 februari 2024 19:32 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

En de PVV is gewoon uiterst rechts.
_O-
De enige echte.
pi_212407233
quote:
2s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 00:42 schreef Rnie het volgende:

[..]
En de PVV in het midden.
[..]
_O-
Dat geblaat ook van hem (naar zijn 'volgers') , ik zorg dat het eigen risico van de zorgverzekering verdwijnt. Gatverrredamme, die wist allang dat dat nooit meer te realiseren is.
pi_212407238
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 00:31 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
neoliberaal ja, wat toch net even afwijkt van liberaal. Liberaal is de VVD (en ook D66) al lang niet meer.
"Pools are perfect for holding water"
pi_212407240
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 00:49 schreef probeer het volgende:

[..]
neoliberaal ja, wat toch net even afwijkt van liberaal. Dat is de VVD (en ook D66) al lang niet meer.
Leg het verschil eens uit?
  dinsdag 13 februari 2024 @ 00:53:28 #190
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_212407248
quote:

[..]
Ja he, t was al heel snel: het duurt te lang!!
pi_212407250
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 00:53 schreef BasEnAad het volgende:

[..]
Ja he, t was al heel snel: het duurt te lang!!
Hoe houdt je gepeupel stil. Door zolang mogelijk een formatie te verlengen. Ze schijten peentjes en niemand wil doorpakken, doodsbenauwd voor nog meer trekkers op het binnenhof.
pi_212407265
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 00:50 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Leg het verschil eens uit?
In klassiek liberalisme ligt de focus op het garanderen en beschermen van individuele vrijheden van de burger (jegens de overheid). Vaak idealisten met een filosofische instelling/benadering.

In neoliberalisme ligt die focus meer op marktwering en privatisering, redenerend dat dat de beste manier is om die vrijheden te garanderen. Terwijl het (imo) juist de positie van de burger verzwakt, ten bate van commercile bedrijven / het grootkapitaal. Het zijn de mensen die ons voorhouden dat 'trickle down economics' werken.

Wiegel vs Rutte, zo'n beetje ..

De VVD is de afgelopen 20 jaar flink bezig geweest met het afbreken van de vrijheden en rechten van Nederlandse burgers, bv middels criminalisering (alle privacywetgeving) en het afbreken van sociale/collectieve voorzieningen.

En D66 is volledig op de 'wij weten wel wat goed voor de rest is' trein gesprongen, en daardoor imo ook niet (meer) echt klassiek liberaal te noemen.
"Pools are perfect for holding water"
pi_212407279
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 01:01 schreef probeer het volgende:

[..]
In klassiek liberalisme ligt de focus op het garanderen en beschermen van individuele vrijheden van de burger (jegens de overheid). Vaak idealisten met een filosofische instelling/benadering.

In neoliberalisme ligt die focus meer op marktwering en privatisering, redenerend dat dat de beste manier is om die vrijheden te garanderen. Terwijl het (imo) juist de positie van de burger verzwakt, ten bate van commercile bedrijven / het grootkapitaal. Het zijn de mensen die ons voorhouden dat 'trickle down economics' wer
Wiegel vs Rutte, zo'n beetje ..

De VVD is de afgelopen 20 jaar flink bezig geweest met het afbreken van de vrijheden en rechten van Nederlandse burgers, bv middels criminalisering (alle privacywetgeving) en het afbreken van sociale/collectieve voorzieningen.

En D66 is volledig op de 'wij weten wel wat goed voor de rest is' trein gesprongen, en daardoor imo ook niet (meer) echt klassiek liberaal te noemen.
Mooie uitleg. Daarom misschien die woeste en grote aanhang van Trump? Die overtuigt zijn aanhang van het originele liberalisme?
pi_212407545
quote:
Omtzigt gaat volgende ronde niet meepraten
Pieter Omtzigt is niet van plan om in de volgende fase van de kabinetsformatie weer om de tafel te gaan zitten met PVV, VVD en BBB. Het is volgens hem nu aan die drie partijen om te gaan onderhandelen over een minderheidskabinet.

Als er dan voor NSC interessante voorstellen liggen, wil hij best een keer langskomen om erover van gedachten te wisselen. Omtzigt wil niet samen in een kabinet met de PVV, omdat ze het te veel oneens zijn over de rechtstaat. Wel is hij bereid een rechts kabinet eventueel te gedogen.
Als je niet gaat mee praten dan lijkt me een kabinet met wilders kansloos

omtzigt bouwt het definitief nee gewoon op in stappen....
  dinsdag 13 februari 2024 @ 07:24:59 #195
66444 Lord_Vetinari
pi_212407737
quote:
1s.gif Op maandag 12 februari 2024 18:32 schreef Pvt.Webster het volgende:

[..]
Bijzonder.

Er worden eerst gezamenlijk 7 punten opgesteld. PVV is daarnaast bereid om 5 initiatiefwetsvoorstellen in te trekken om aan het grondrechtenverhaal te voldoen. En vervolgens zegt NSC doodleuk: meh, we kunnen ons vinden in wat er is opgesteld, bedankt voor alles. Maar we vinden de afstand met de PVV alsnog te groot vanwege hun uitspraken in het verleden en de standpunten in het verkiezingsprogramma. En stappen niet in een meerderheidskabinet.

Tsjah, dat programma kun je niet meer wijzigen. Hoogstens op punten terugkomen (wat de PVV ook doet lijkt het). Daarvoor was dat hele gesprek toch, om daar samen afspraken over te maken?

En dan toch weer terugvallen op het verleden. Dan is dat hele gesprek over de Grondwet ook voor niks geweest. Hadden ze ook niet speciaal afspraken over hoeven te maken.
Ken je het spreekwoord ‘de vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn streken’? Of ‘als de vos de passie preekt, boer let op je kippen’?
Iedereen die Wilders gelooft met zijn mildere toon en in de ijskast zetten, verdient het om op zijn bek te gaan. Omtzigt heeft dat heel goed begrepen en past ervoor. En terecht.
  dinsdag 13 februari 2024 @ 07:33:15 #196
28167 matthijst
pi_212407766
Knap hoor. Van Omtzigt. Want dat wist hij 10 weken geleden niet :')
pi_212407779
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 07:33 schreef matthijst het volgende:
En dan blijven herhalen dat het absoluut gn (ik herhaal gn) draaikont is, want hij heeft altijd al geroepen dat hij niet met de PVV wilde samenwerken. Wat, afgezien van de evidente dogwhistles, zo moge zijn, maar dan is dit natuurlijk juist een complete waste of time voor alle betrokkenen, niet in de laatste plaats demense. Om nog niet te spreken over de autistische manier waarop, alsof je het niet uit durft te maken met je vriendinnetje in de brugklas.

Als je als Hoeder van het Staatsrecht toch compleet afgefikt wordt als respectloze hond door de informateur, ben je toch wel heel ver gegaan.
pi_212407797
quote:
1s.gif Op maandag 12 februari 2024 23:34 schreef Korenfok het volgende:

[..]
dan stem je met de PVV dus voor een eensgezinde opositie.

Maar de voorkeur hebben voor liever met wilders als met Timmermans (heb ik ook) is iets heel anders dan perse een Wilders 1 willen.
Nou ja, als je de voorkeur geeft aan de extremistische optie boven een middenkabinet, dan lijkt het wel sterk op dat je geradicaliseerd bent :P
pi_212407830
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 07:33 schreef matthijst het volgende:
Omtzigt zit met veel kiezers aan de rechterzijde. PVV uitsluiten zou niet een handig begin zijn voor virtueel draagvlak bij zijn achterban in welke fase of in welke formatie dan ook. Als je het hebt geprobeerd heb je die troef voor nu en de toekomst altijd op tafel, dus dat scheelt.

Maar dan komt de gifbeker. De voorkennis van NSC is ondanks groot kleurverschil dezelfde als van PvdAGL. Want met alle respect, het is hier competentie dat incompetentie (Wilders is niet incompetent maar speelt incompetent) in een machtspositie moet zien te overtuigen en andersom. En als het voor andere doeleinden is dan die troef in handen krijgen? Nooit aan beginnen.
pi_212407832
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 07:38 schreef nostra het volgende:

[..]
En dan blijven herhalen dat het absoluut gn (ik herhaal gn) draaikont is, want hij heeft altijd al geroepen dat hij niet met de PVV wilde samenwerken. Wat, afgezien van de evidente dogwhistles, zo moge zijn, maar dan is dit natuurlijk juist een complete waste of time voor alle betrokkenen, niet in de laatste plaats demense. Om nog niet te spreken over de autistische manier waarop, alsof je het niet uit durft te maken met je vriendinnetje in de brugklas.

Als je als Hoeder van het Staatsrecht toch compleet afgefikt wordt als respectloze hond door de informateur, ben je toch wel heel ver gegaan.
Verspilling van tijd maar het kon ook niet compleet anders aangezien PVV, VVD en BBB elkaar zo stevig vasthouden. Dan wordt een partij als NSC bijna gedwongen daar serieus mee te praten.
Ofwel het is een zooitje in Den Haag…
pi_212407839
Dat gezegd hebbende houden we wel een muppet show over, waarbij nota bene Wilders het baken van rust tot nu toe is. Heel benieuwd welk gekunsteld gedrocht hier als werkbaar geachte situatie uit gekneed gaat worden.
pi_212407891
Nou, het werd eens tijd.

Onderhandelaars aan de formatietafel beschikken sinds maandag over een 200 pagina’s tellend rapport en een veelvoud aan bijlages over hoe het belastingstelsel beter kan. Politici moeten kiezen en mogen daar niet mee treuzelen, waarschuwen ambtenaren.

Na belasting op sparen en beleggen dreigen ook andere onderdelen van het stelsel vast te lopen.
Ambtenaren bieden een menukaart aan met 91 maatregelen binnen het huidige belastingstelsel.
Politici kunnen hun keuzes maken uit de voorstellen die voor een deel ook al eerder zijn gedaan.
De diagnose is vaker gesteld: het Nederlandse belastingstelsel is vastgelopen. Het meest pregnante voorbeeld is de belasting op sparen en beleggen in box 3. De Hoge Raad gooide die in 2021 in de prullenbak. Sindsdien gebruikt de Belastingdienst noodgedwongen een tijdelijke heffing om nog wat geld binnen te halen. Terwijl ondertussen wordt gewerkt aan een vermogensbelasting die de juridische toets der kritiek wel kan doorstaan.

De juridische houdbaarheid speelt ook elders op. De ambtelijke werkgroep die maandag het rapport Belastingen in maatschappelijk perspectief: Bouwstenen voor een beter en eenvoudiger belastingstelsel publiceerde, waarschuwt dat de sterk opgelopen arbeidskorting juridisch steeds meer onder druk komt te staan.

Hypotheekrenteaftrek onhoudbaar
In het rapport staat dat er procedures bij de rechter lopen over de vraag wanneer de korting van maximaal 5532 op de inkomstenbelasting mag worden toegepast. Daarbij blijkt namelijk sprake te zijn van ongelijke behandeling. Als de staat deze verliest zou dat maximaal 1,6 mrd kosten. Wie in deeltijd werkt, arbeidsongeschikt raakt en zijn of haar uitkering via de werkgever krijgt, kan gebruikmaken van de korting. Wie daarentegen een uitkering van het UWV ontvangt, is hiervan uitgesloten. Rechters zijn gevoelig voor dergelijke ongelijkheden, vooral als het om steeds grotere bedragen gaat.

Ook bij de hypotheekrenteaftrek dient zich een onhoudbare situatie aan. In 2031 verloopt de termijn van 30 jaar voor leningen van vr 2001. Daarna mag er geen rente meer van de belasting worden afgetrokken. Maar de 30-jaarstermijn is niet handhaafbaar, aldus de ambtelijke werkgroep. Belastingplichtigen moeten weliswaar bewijzen dat zij recht hebben op het fiscale voordeel, maar de Belastingdienst en banken beschikken niet over contra-informatie om te bewijzen dat dit niet zo is. Controle op het recht op aftrek wordt hierdoor praktisch ondoenlijk.

Maatschappelijke problemen
Voor de fiscale behandeling van de eigen woning bieden de ambtenaren drie smaken. Bij twee van de drie wijzigingsvoorstellen sneuvelt ook de onhoudbare 30-jaarstermijn. Voor alle drie voorstellen geldt volgens de werkgroep dat die het prijsopdrijvend effect van de hypotheekrenteaftrek tegengaan en zo bijdragen aan een beter functionerende woningmarkt.

Dat is telkens het vertrekpunt in het ambtelijke rapport, hoe de fiscaliteit kan bijdragen aan de oplossing van maatschappelijke problemen, of dat belastingen juist geen geschikt instrument zijn. Want de opstellers benadrukken dat fiscaliteit geen wonderolie is. De beoogde benvloeding van het gedrag van burgers en bedrijven langs de fiscale weg is volgens de werkgroep al ernstig uit de hand gelopen.

Vermogens evenwichtiger belasten
Een andere belangrijke boodschap is dat mensen die in bestaansonzekerheid verkeren, moeilijk kunnen worden geholpen via de inkomstenbelasting, omdat zij die doorgaans niet betalen. Verlaging van de btw, zoals bijvoorbeeld wordt bepleit voor groeten en fruit, is daarentegen weer een kostbare maatregel, waarvan bovendien vooral hogere inkomens profiteren, illustreren de ambtenaren de beperkte doelmatigheid van sommige fiscale ingrepen.

Dat de lasten op arbeid omlaag moeten, was al bekend. Het geld daarvoor vindt de werkgroep onder meer door negatief gevalueerde tegemoetkomingen af te schaffen of aan te passen, vermogens en vermogensoverdrachten ‘evenwichtiger’ te belasten, en schadelijke effecten voor klimaat, milieu en gezondheid beter te beprijzen.

Bedrijfsopvolgingsregeling
Zo zorgt een progressievere belasting op erfenissen en schenkingen tot een betere belastingmix, aldus het rapport. In n variant gaat deze heffing vanaf drie ton omhoog naar 40%. Ook de Bedrijfsopvolgingsregeling (BOR), waar familiebedrijven vorig jaar met succes een lobby voor voerden, komt opnieuw onder vuur te liggen. De belastingvrijstelling bij de overdracht van een bedrijf kan wat betreft de ambtenaren verder omlaag dan de huidige 75% boven een belastingvrije drempel van 1,5 mln. De verruimde toegang tot de vrijstelling wordt als het aan de werkgroep ligt meer dan teruggedraaid. Alleen erfgenamen met ten minste 5% van de aandelen in het over te dragen bedrijf zouden er gebruik van mogen maken.

Het rapport is geen blauwdruk voor een nieuw belastingstelsel, maar een menukaart met 91 maatregelen binnen het huidige stelsel. Kleine ingrepen, zoals de aanpassing van een percentage, kan de Belastingdienst snel uitvoeren. Maar voor grotere wijzigingen heeft de dienst tot 2027 geen ruimte; eerst moeten de IT-systemen op orde gebracht worden. Dat mag volgens de ambtenaren geen excuus zijn voor politici om met de armen over elkaar te gaan zitten. Wetstrajecten voor serieuze veranderingen vergen immers al snel twee jaar.

https://fd.nl/politiek/15(...)ngstelsel?gift=DRLzM
pi_212407894
quote:
10s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 07:47 schreef nostra het volgende:
Dat gezegd hebbende houden we wel een muppet show over, waarbij nota bene Wilders het baken van rust tot nu toe is. Heel benieuwd welk gekunsteld gedrocht hier als werkbaar geachte situatie uit gekneed gaat worden.
De op X dreigende en iedereen uitscheldende Wilders als baken van rust? Vreemde definitie heb jij...
pi_212407912
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 07:56 schreef Hanca het volgende:

[..]
De op X dreigende en iedereen uitscheldende Wilders als baken van rust? Vreemde definitie heb jij...
Dat er door alle partijen van alles en nog wat via X wordt gespeeld is tegenwoordig blijkbaar bon ton (maar vrij sneu), maar dreigen en iedereen uitschelden heb ik de man niet zien doen.
pi_212407930
quote:
10s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 07:46 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Verspilling van tijd maar het kon ook niet compleet anders aangezien PVV, VVD en BBB elkaar zo stevig vasthouden. Dan wordt een partij als NSC bijna gedwongen daar serieus mee te praten.
Ofwel het is een zooitje in Den Haag…
Inderdaad. Er ligt ook een knoop waar niemand in Den Haag weet hoe ze die moeten ontwarren:
NSC wil niet in een kabinet en zeker niet met Wilders, VVD wil absoluut niet met Timmermans en hem zeker geen premier maken, VVD wil eigenlijk ook niet in het kabinet met Wilders.

Aangezien je voor elk haalbaar meerderheidskabinet zowel NSC als VVD nodig hebt, zorgt dit gewoon voor een onhaalbare situatie. En dan is het niet gek als Omtzigt toch besluit om te kijken wat er haalbaar is met PVV, VVD en BBB. Maar het is nog minder vreemd dat hij tot het besluit komt: 'wat ik al dacht, daar wil ik me echt niet aan verbinden'.
  dinsdag 13 februari 2024 @ 08:06:34 #206
9362 Dubbelzuurrr
Humanistisch misantroop
pi_212407954
quote:
FVD, die bezorgen verse maaltijdboxen.
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.
pi_212407994
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 07:59 schreef nostra het volgende:

[..]
Dat er door alle partijen van alles en nog wat via X wordt gespeeld is tegenwoordig blijkbaar bon ton (maar vrij sneu), maar dreigen en iedereen uitschelden heb ik de man niet zien doen.
Dan heb je niet goed opgelet. Hij dreigt met nieuwe verkiezingen, hij scheldt Omtzigt uit voor 'katholieke gluiperd', hij zet Yeşilgz weg met 'ze sneert' en zo kunnen we nog wel even door gaan. Allesbehalve een baken van rust. Sterker, de hoofdreden van de huidige onrust.
pi_212408058
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 08:11 schreef Hanca het volgende:
Hij dreigt met nieuwe verkiezingen
Part of the game en je kan niet dreigen met iets dat je niet zelfstandig kan bewerkstelligen.

quote:
, hij scheldt Omtzigt uit voor 'katholieke gluiperd',
Dat was Jan Dijkgraaf. En zelfs dat noemde hij hem niet.

quote:
hij zet Yeşilgz weg met 'ze sneert'
Dat was een quote van nota bene De Volkskrant.
pi_212408059
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 00:05 schreef JaxStrumleyII het volgende:

[..]
Nou, ik niet. Het is in diverse politieke podcasts aan de orde geweest (o.a. die van de Volkskrant) en dat zijn over het algemeen toch vrij goed ingevoerde journalisten.
Als hij dat gelekt heeft en nu brak op overheidsfinancin, terwijl Yesilgz op het VVD congres ook nog eens aangaf dat “verantwoordelijkheden voor degene na ons nemen, betekent ook stabiele overheidsfinancin”, dan kunnen we toch concluderen dat de BBB en PVV niet veel urgentie ziet in 17 miljard bezuinigen.
pi_212408175
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 08:24 schreef nostra het volgende:

[..]
Part of the game en je kan niet dreigen met iets dat je niet zelfstandig kan bewerkstelligen.
[..]
Dat was Jan Dijkgraaf. En zelfs dat noemde hij hem niet.
[..]
Dat was een quote van nota bene De Volkskrant.
Hij dreigt toch echt met nieuwe verkiezingen, een scheldwoord herhalen is ook schelden. En hij heeft Yeşilgz bijvoorbeeld ook 'zuur' genoemd, zoals ik al zei kun je nog wel even door gaan.
  dinsdag 13 februari 2024 @ 08:43:23 #211
9362 Dubbelzuurrr
Humanistisch misantroop
pi_212408188
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 07:38 schreef nostra het volgende:

[..]

Ik zou daarbij niet volledig voorbij gaan aan de immense druk die door de media wordt uitgeoefend, zoals je nu wel lijkt te doen. Op het moment dat Yesilgoz, na het aan de macht helpen van Wilders, nuffig riep dat ze (dan) nog hooguit beschikbaar was voor gedoogsteun aan een coalitie, waren de voorlopige kaarten voor Omtzigt wel geschud.

Iedere vorm van onttrekking aan coalitiebesprekingen op dat moment had hij dan keihard als een natte handdoek in zijn gezicht gekregen van de media. Hoezo nieuwe bestuurscultuur? Wil van het volk! .. dus hij kon op dat moment ook niet veel anders doen, zonder er fors voor te moeten inleveren bij evt nieuwe verkiezingen. Wat dat betreft valt de VVD in dezen meer te verwijten dan de opstelling van Omtzigt, maar op de een of andere manier blijven veel media toch blind voor de totale arrogantie van die eerste partij.
pi_212408238
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 00:02 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Zeg maar rustig onmogelijk. Zowel de NSC als de VVD hebben een sleutelpositie net zoals VVD en D66 bij de vorige verkiezingen niet zonder elkaar konden. En uiteindelijk al snel ook niet met elkaar.
Klopt.

Er kan dus eigenlijk alleen nog een minderheidskabinet en dan volgen er waarschijnlijk snel nieuwe verkiezingen.
  Moderator dinsdag 13 februari 2024 @ 08:54:19 #213
236264 crew  capricia
pi_212408248
De enige die zich vast klampt aan regeren met de PVV is de BBB.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212408249
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 08:43 schreef Dubbelzuurrr het volgende:
Ik zou daarbij niet volledig voorbij gaan aan de immense druk die door de media wordt uitgeoefend, zoals je nu wel lijkt te doen. Op het moment dat Yesilgoz, na het aan de macht helpen van Wilders, nuffig riep dat ze (dan) nog hooguit beschikbaar was voor gedoogsteun aan een coalitie, waren de voorlopige kaarten voor Omtzigt wel geschud.

Tja, welkom in de politiek Pieter.
  Moderator dinsdag 13 februari 2024 @ 08:54:46 #215
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_212408252
Vind dit wel een aardige duiding over de winst van Wilders.

https://decorrespondent.n(...)37-2754-969f6eb43828

Korte samenvatting men stemt Wilders omdat men tegen migratie is. Maar het is zeker een boeiende analyse.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  dinsdag 13 februari 2024 @ 09:06:21 #216
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_212408333
quote:
6s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 07:55 schreef nostra het volgende:
Nou, het werd eens tijd.

Onderhandelaars aan de formatietafel beschikken sinds maandag over een 200 pagina’s tellend rapport en een veelvoud aan bijlages over hoe het belastingstelsel beter kan. Politici moeten kiezen en mogen daar niet mee treuzelen, waarschuwen ambtenaren.

Na belasting op sparen en beleggen dreigen ook andere onderdelen van het stelsel vast te lopen.
Ambtenaren bieden een menukaart aan met 91 maatregelen binnen het huidige belastingstelsel.
Politici kunnen hun keuzes maken uit de voorstellen die voor een deel ook al eerder zijn gedaan.
De diagnose is vaker gesteld: het Nederlandse belastingstelsel is vastgelopen. Het meest pregnante voorbeeld is de belasting op sparen en beleggen in box 3. De Hoge Raad gooide die in 2021 in de prullenbak. Sindsdien gebruikt de Belastingdienst noodgedwongen een tijdelijke heffing om nog wat geld binnen te halen. Terwijl ondertussen wordt gewerkt aan een vermogensbelasting die de juridische toets der kritiek wel kan doorstaan.

De juridische houdbaarheid speelt ook elders op. De ambtelijke werkgroep die maandag het rapport Belastingen in maatschappelijk perspectief: Bouwstenen voor een beter en eenvoudiger belastingstelsel publiceerde, waarschuwt dat de sterk opgelopen arbeidskorting juridisch steeds meer onder druk komt te staan.

Hypotheekrenteaftrek onhoudbaar
In het rapport staat dat er procedures bij de rechter lopen over de vraag wanneer de korting van maximaal 5532 op de inkomstenbelasting mag worden toegepast. Daarbij blijkt namelijk sprake te zijn van ongelijke behandeling. Als de staat deze verliest zou dat maximaal 1,6 mrd kosten. Wie in deeltijd werkt, arbeidsongeschikt raakt en zijn of haar uitkering via de werkgever krijgt, kan gebruikmaken van de korting. Wie daarentegen een uitkering van het UWV ontvangt, is hiervan uitgesloten. Rechters zijn gevoelig voor dergelijke ongelijkheden, vooral als het om steeds grotere bedragen gaat.

Ook bij de hypotheekrenteaftrek dient zich een onhoudbare situatie aan. In 2031 verloopt de termijn van 30 jaar voor leningen van vr 2001. Daarna mag er geen rente meer van de belasting worden afgetrokken. Maar de 30-jaarstermijn is niet handhaafbaar, aldus de ambtelijke werkgroep. Belastingplichtigen moeten weliswaar bewijzen dat zij recht hebben op het fiscale voordeel, maar de Belastingdienst en banken beschikken niet over contra-informatie om te bewijzen dat dit niet zo is. Controle op het recht op aftrek wordt hierdoor praktisch ondoenlijk.

Maatschappelijke problemen
Voor de fiscale behandeling van de eigen woning bieden de ambtenaren drie smaken. Bij twee van de drie wijzigingsvoorstellen sneuvelt ook de onhoudbare 30-jaarstermijn. Voor alle drie voorstellen geldt volgens de werkgroep dat die het prijsopdrijvend effect van de hypotheekrenteaftrek tegengaan en zo bijdragen aan een beter functionerende woningmarkt.

Dat is telkens het vertrekpunt in het ambtelijke rapport, hoe de fiscaliteit kan bijdragen aan de oplossing van maatschappelijke problemen, of dat belastingen juist geen geschikt instrument zijn. Want de opstellers benadrukken dat fiscaliteit geen wonderolie is. De beoogde benvloeding van het gedrag van burgers en bedrijven langs de fiscale weg is volgens de werkgroep al ernstig uit de hand gelopen.

Vermogens evenwichtiger belasten
Een andere belangrijke boodschap is dat mensen die in bestaansonzekerheid verkeren, moeilijk kunnen worden geholpen via de inkomstenbelasting, omdat zij die doorgaans niet betalen. Verlaging van de btw, zoals bijvoorbeeld wordt bepleit voor groeten en fruit, is daarentegen weer een kostbare maatregel, waarvan bovendien vooral hogere inkomens profiteren, illustreren de ambtenaren de beperkte doelmatigheid van sommige fiscale ingrepen.

Dat de lasten op arbeid omlaag moeten, was al bekend. Het geld daarvoor vindt de werkgroep onder meer door negatief gevalueerde tegemoetkomingen af te schaffen of aan te passen, vermogens en vermogensoverdrachten ‘evenwichtiger’ te belasten, en schadelijke effecten voor klimaat, milieu en gezondheid beter te beprijzen.

Bedrijfsopvolgingsregeling
Zo zorgt een progressievere belasting op erfenissen en schenkingen tot een betere belastingmix, aldus het rapport. In n variant gaat deze heffing vanaf drie ton omhoog naar 40%. Ook de Bedrijfsopvolgingsregeling (BOR), waar familiebedrijven vorig jaar met succes een lobby voor voerden, komt opnieuw onder vuur te liggen. De belastingvrijstelling bij de overdracht van een bedrijf kan wat betreft de ambtenaren verder omlaag dan de huidige 75% boven een belastingvrije drempel van 1,5 mln. De verruimde toegang tot de vrijstelling wordt als het aan de werkgroep ligt meer dan teruggedraaid. Alleen erfgenamen met ten minste 5% van de aandelen in het over te dragen bedrijf zouden er gebruik van mogen maken.

Het rapport is geen blauwdruk voor een nieuw belastingstelsel, maar een menukaart met 91 maatregelen binnen het huidige stelsel. Kleine ingrepen, zoals de aanpassing van een percentage, kan de Belastingdienst snel uitvoeren. Maar voor grotere wijzigingen heeft de dienst tot 2027 geen ruimte; eerst moeten de IT-systemen op orde gebracht worden. Dat mag volgens de ambtenaren geen excuus zijn voor politici om met de armen over elkaar te gaan zitten. Wetstrajecten voor serieuze veranderingen vergen immers al snel twee jaar.

https://fd.nl/politiek/15(...)ngstelsel?gift=DRLzM
Bijzonder dat ambtenaren adviseren om vermogens meer te belasten en schadelijke consumptie voor milieu.
Beter gaan die ambtenaren zich bezighouden met het wegwerken van werk of it innovaties zodat er eens wat mogelijk is :')
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_212408357
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 09:06 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Bijzonder dat ambtenaren adviseren om vermogens meer te belasten en schadelijke consumptie voor milieu.
Beter gaan die ambtenaren zich bezighouden met het wegwerken van werk of it innovaties zodat er eens wat mogelijk is :')
Deze ambtenaren zijn fiscalisten, geen it'ers. Je vraagt een jurist toch ook niet om een auto te repareren?

En dit rapport was al een jaar geleden beloofd, fijn dat het er nu ligt. Had hem liever voor de verkiezingen gezien, zodat iedere partij ook zijn eigen keuzes kon maken in het programma, maar goed.
  dinsdag 13 februari 2024 @ 09:13:21 #218
9362 Dubbelzuurrr
Humanistisch misantroop
pi_212408384
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 08:11 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dan heb je niet goed opgelet. Hij dreigt met nieuwe verkiezingen, hij scheldt Omtzigt uit voor 'katholieke gluiperd', hij zet Yeşilgz weg met 'ze sneert' en zo kunnen we nog wel even door gaan. Allesbehalve een baken van rust. Sterker, de hoofdreden van de huidige onrust.
Ik begrijp ook niet waarom nog zovelen ervan uit lijken te gaan dat er wel een regeringscoalitie uit deze partijen te vormen valt. Ze kunnen niet eens met elkaar als mensen overweg, op de meest basale vlakken (en daar is niet alleen Wilders debet aan). Hoe moet zo'n groep een gezonde verhouding tot elkaar en de kamer gaan bewaren en daarbij een land besturen?
  dinsdag 13 februari 2024 @ 09:19:28 #219
9362 Dubbelzuurrr
Humanistisch misantroop
pi_212408442
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 08:54 schreef nostra het volgende:

[..]
Tja, welkom in de politiek Pieter.
Dat klopt; harde wereld. Het is dan ook niet zozeer een verwijt aan de mores in de politiek als aan die in de huidige journalistiek. Het kan toch niet z moeilijk zijn om de positionering van de verschillende partijen iets objectiever en evenwichtiger te belichten, dan om maar steeds door te knagen op de (zelf geschapen) clichbeelden.
  dinsdag 13 februari 2024 @ 09:19:39 #220
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_212408447
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 09:10 schreef Hanca het volgende:

[..]
Deze ambtenaren zijn fiscalisten, geen it'ers. Je vraagt een jurist toch ook niet om een auto te repareren?

En dit rapport was al een jaar geleden beloofd, fijn dat het er nu ligt. Had hem liever voor de verkiezingen gezien, zodat iedere partij ook zijn eigen keuzes kon maken in het programma, maar goed.
Je snapt mijn punt toch?
Ambtenaren die politieke beslissingen willen nemen/adviseren.

Wat zou jij ervan vinden als ambtenaren schreven: verlagen belastingen op milieu grondslag zodat wij concurrentie met buitenland beter aankunnen. Voorts verlagen vpb en invoeren vlaktaks, dekking zoeken in lagere/afschaffen toeslagen.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_212408523
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 09:19 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Je snapt mijn punt toch?

Wat zou jij ervan vinden als ambtenaren schreven: verlagen belastingen op milieu grondslag zodat wij concurrentie met buitenland beter aankunnen. Voorts verlagen vpb en invoeren vlaktaks, dekking zoeken in lagere/afschaffen toeslagen.
Nee je hebt geen punt. Het is heel gebruikelijk dat beleidsmedewerkers adviseren over beleid. Dat is nota bene hun werk.
pi_212408582
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 09:06 schreef phpmystyle het volgende:
Beter gaan die ambtenaren zich bezighouden met het wegwerken van werk of it innovaties zodat er eens wat mogelijk is
Het is een menukaart met aanbevelingen van de chef, zoals het hoort. Genoeg ruimte om daar zelf beleid binnen te maken, of het zelfs volledig te negeren. Maar het geeft je wel een kader. Dat de belastingdienst in 2027 IT-technisch pas in staat is om iets substantieels te veranderen (en maak daar maar gerust 2030 van en dan ben ik nog optimistisch) is natuurlijk een fare, maar ook water under the bridge voor nu.
  dinsdag 13 februari 2024 @ 09:34:14 #223
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_212408589
quote:

[..]
Je snapt mijn punt toch?

Je vraagt beleidsmedewerkers om advies te geven op beleid en dan ben je boos dat ze advies geven?
pi_212408590
quote:

[..]
Je snapt mijn punt toch?

Ik mag hopen dat ambtenaren zoiets durven opschrijven. Dat heet adviseren. Het probleem ontstaat pas als de politiek dat scenario niet overneemt en een ambtenaar dat niet accepteert zoals we bij BZ zagen rondom Isral. Dt is zeer problematisch, adviseren en (intern) heel stevig afraden is dat niet. Dat is de taak van een ambtenaar.
zie email 27 oktober
pi_212408601
quote:

[..]
Je snapt mijn punt toch?

Je snapt dat het exact de taak en baan van deze ambtenaren is om politieke besluiten te adviseren? Dat is hun hele baan, daarom zitten er zoveel ambtenaren op de ministeries.
  dinsdag 13 februari 2024 @ 09:38:02 #226
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_212408634
Als dit ook al een probleem is, trek stekker maar uit hele ambtelijke apparaat. Fijn leven met anarchie, iedereen bepaalt zelf hoeveel belasting die betaalt. Iedereen bepaalt zelf hoe hard ie rijdt op de wegen. Iedereen regelt maar zelf zorg.

Ik zou toch wat beter nadenken voordat je zulke dingen post. Prima dat je ergens niet mee eens bent maar wil niet zeggen dat meteen alles zo fout is. Verschrikkelijke instelling.
pi_212408822
De rechtse wind waait door het land, dan zou het toch wel gepast zijn dat de ambtenaren met wat rechtse adviezen komen?
pi_212408854
Voor de liefhebbers is hier trouwens het rapport over de bouwstenen voor een nieuw belastingstelsel: https://www.tweedekamer.n(...)02283&did=2024D05237

Let op: incl bijlages zo'n 500 pagina's.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 13 februari 2024 @ 10:13:40 #229
426493 crew  PippenScottie
pi_212408870
quote:
88s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 08:54 schreef Bosbeetle het volgende:

Korte samenvatting men stemt Wilders omdat men tegen migratie is.
Dat is wel echt een revolutionair inzicht
My friends all drive horses
pi_212409011
Ik moet zeggen dat ik A05 van de bijlage fiches, vanaf pagina 18, over de integrale vereenvoudiging voor belastingen en toeslagen, er op het eerste oog niet slecht uit vind zien.

quote:
Het huidige belasting- en toeslagenstelsel kenmerkt zich door een groot aantal regelingen die deels op elkaar inwerken. Dat zorgt voor een complex stelsel voor zowel burgers als de uitvoering. In de voorliggende oplossingsrichting wordt het toeslagenstelsel (inclusief de kinderbijslag, exclusief de kinderopvangtoeslag) afgeschaft en wordt daarnaast het belastingstelsel (box 1) sterk vereenvoudigd, door alle aftrekposten en heffingskortingen af te schaffen.
De rest in die bijlage.

Al moet er wel worden gesleuteld, aangezien de armoede iets stijgt en ook omdat binnen dezelfde inkomensgroep er mensen 5% op vooruit gaan en ook 5% op achteruit gaan. Maar dat er geld bij moet in het geval van het afschaffen van de toeslagen was al bekend.

[ Bericht 34% gewijzigd door Hanca op 13-02-2024 10:30:30 ]
  dinsdag 13 februari 2024 @ 10:32:41 #231
346939 Janneke141
pi_212409072
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 10:24 schreef Hanca het volgende:
Ik moet zeggen dat ik A05 van de bijlage fiches, vanaf pagina 18, over de integrale vereenvoudiging voor belastingen en toeslagen, er op het eerste oog niet slecht uit vind zien.
[..]
De rest in die bijlage.
Dat lijkt me momenteel ook de belangrijkste doelstelling, ongeacht je politieke kleur. Het fiscale stelsel is de afgelopen paar decennia een speeltuin voor politici geweest om publicitaire punten te kunnen scoren on ondertussen ons gedrag tot een eind achter de komma te sturen en dat levert voor zowel de Belastingdienst zelf als allerlei bevolkingsgroepen grote problemen op. Daar moeten we zo snel mogelijk vanaf, en liefst op zo'n manier dat de deur ook niet meer open staat om in dezelfde valkuil te stappen.

Een groot deel van de regelingen heeft nog wel goede bedoelingen, maar het is allemaal onnodig complex en vooral leuk als je het geld hebt om iemand te betalen die het systeem voor je bespeelt.
  dinsdag 13 februari 2024 @ 10:37:40 #232
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_212409112
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 09:34 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Ik mag hopen dat ambtenaren zoiets durven opschrijven. Dat heet adviseren. Het probleem ontstaat pas als de politiek dat scenario niet overneemt en een ambtenaar dat niet accepteert zoals we bij BZ zagen rondom Isral. Dt is zeer problematisch, adviseren en (intern) heel stevig afraden is dat niet. Dat is de taak van een ambtenaar.
Daar heb je wel een punt, als je vraagt om advies krijg je advies.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_212409127
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 10:32 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Dat lijkt me momenteel ook de belangrijkste doelstelling, ongeacht je politieke kleur. Het fiscale stelsel is de afgelopen paar decennia een speeltuin voor politici geweest om publicitaire punten te kunnen scoren on ondertussen ons gedrag tot een eind achter de komma te sturen en dat levert voor zowel de Belastingdienst zelf als allerlei bevolkingsgroepen grote problemen op. Daar moeten we zo snel mogelijk vanaf, en liefst op zo'n manier dat de deur ook niet meer open staat om in dezelfde valkuil te stappen.

Een groot deel van de regelingen heeft nog wel goede bedoelingen, maar het is allemaal onnodig complex en vooral leuk als je het geld hebt om iemand te betalen die het systeem voor je bespeelt.
Er zijn nog wel politieke effecten die hier niet worden meegenomen. Zo herinner ik me een oud rapport waarin stond dat veel goede doelen op kunnen houden te bestaan als de aftrekbaarheid van giften verdwijnt. Hier halen ze alle aftrekposten weg, dus ook de giften, zonder zulke opmerkingen er bij te maken. Er moet dus ook nog wel goed naar worden gekeken met juist wel een politieke bril, want zulke zaken moet je wel afwegen.
  dinsdag 13 februari 2024 @ 10:41:00 #234
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_212409144
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 10:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
De rest in die bijlage.

Al moet er wel worden gesleuteld, aangezien de armoede iets stijgt en ook omdat binnen dezelfde inkomensgroep er mensen 5% op vooruit gaan en ook 5% op achteruit gaan. Maar dat er geld bij moet in het geval van het afschaffen van de toeslagen was al bekend.
Ik denk dat je moet accepteren bij een grote transitie dat er groepen zijn die er niet iets te hard op vooruit of achteruit gaan.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_212409173
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 10:41 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ik denk dat je moet accepteren bij een grote transitie dat er groepen zijn die er niet iets te hard op vooruit of achteruit gaan.
Ja, maar vooral een armoedestijging lijkt me ten allen tijde onwenselijk. Maar met een klein beetje schaven en een niet budget neutrale invoering moet dat kunnen. Er staan genoeg voorstellen in om bepaalde belastingen te verhogen, zodat je dit zo in kunt voeren dat er hier minder geld uit komt.
  dinsdag 13 februari 2024 @ 10:43:42 #236
346939 Janneke141
pi_212409176
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 10:38 schreef Hanca het volgende:
Zo herinner ik me een oud rapport waarin stond dat veel goede doelen op kunnen houden te bestaan als de aftrekbaarheid van giften verdwijnt.
Dat klinkt heel dramatisch, maar zo heet zal de soep niet gegeten worden. En daarnaast, kennelijk draaien die goede doelen dan voor een goed deel op belastinggeld. Als dat in het algemeen belang noodzakelijk zou zijn, dan kan je dat ook rechtstreeks oplossen.
pi_212409200
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 10:43 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Dat klinkt heel dramatisch, maar zo heet zal de soep niet gegeten worden. En daarnaast, kennelijk draaien die goede doelen dan voor een goed deel op belastinggeld. Als dat in het algemeen belang noodzakelijk zou zijn, dan kan je dat ook rechtstreeks oplossen.
Dat rechtstreek oplossen is dan weer lastig: er zitten bijvoorbeeld ook kerken en andere zaken tussen waarvan je liever niet hebt dat de overheid die rechtstreeks financiert. Maar goed, de aftrekpost giften lijkt me eigenlijk ook prima handhaafbaar.
pi_212409205
quote:

[..]
Er zijn nog wel politieke effecten die hier niet worden meegenomen. Zo herinner ik me een oud rapport waarin stond dat veel goede doelen op kunnen houden te bestaan als de aftrekbaarheid van giften verdwijnt. Hier halen ze alle aftrekposten weg, dus ook de giften, zonder zulke opmerkingen er bij te maken. Er moet dus ook nog wel goed naar worden gekeken met juist wel een politieke bril, want zulke zaken moet je wel afwegen.
zijn hele betoog is een politieke bril.
pi_212409233
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 10:46 schreef Korenfok het volgende:

[..]
zijn hele betoog is een politieke bril.
Wie zijn betoog? Ik had het over het 500 pagina's tellende rapport met talloze maatregelen. Maatregelen die belastingen verhogen, maatregelen die belastingen verlagen. Dit hele rapport is behoorlijk politiek neutraal, iedere partij kan de fiches er uit plukken die het best bij de ideologie passen.
pi_212409247
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 10:48 schreef Hanca het volgende:

[..]
Wie zijn betoog? Ik had het over het 500 pagina's tellende rapport met talloze maatregelen. Maatregelen die belastingen verhogen, maatregelen die belastingen verlagen. Dit hele rapport is behoorlijk politiek neutraal, iedere partij kan de fiches er uit plukken die het best bij de ideologie passen.
het betoog van Janneke..., net als jou opmerking over de kerk en staat.

Hoe de financiele structuur als maatschappij is georganiseerd, is heel politiek afhankelijk.
pi_212409265
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 10:50 schreef Korenfok het volgende:

[..]
het betoog van Janneke..., net als jou opmerking over de kerk en staat.

Hoe de financiele structuur als maatschappij is georganiseerd, is heel politiek afhankelijk.
Janneke is allereerst een 'haar', geen 'zijn'. Zo worden je posts wat beter leesbaar.

Verder was het betoog van Janneke juist enorm a-politiek. Iedere partij in Nederland wil namelijk de toeslagen afschaffen en het stelsel versimpelen. Daar kwam juist de kamerbrede opdracht voor dit rapport vandaan. En als je het rapport leest is het ook een a-politiek rapport.
  dinsdag 13 februari 2024 @ 10:59:39 #242
346939 Janneke141
pi_212409310
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 10:46 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat rechtstreek oplossen is dan weer lastig: er zitten bijvoorbeeld ook kerken en andere zaken tussen waarvan je liever niet hebt dat de overheid die rechtstreeks financiert. Maar goed, de aftrekpost giften lijkt me eigenlijk ook prima handhaafbaar.
Ze doen het nu ook, alleen dan op een manier die wat minder zichtbaar is. En als je geloofsgemeenschappen ziet als een vorm van verenigingsleven dan is een vorm van ledensubsidie ook niet zo'n probleem. De maatschappelijke rol van de kerk is dusdanig veel kleiner dan een halve eeuw geleden dat de directe geldstromen niet direct hoeven te leiden tot een probleem met de scheiding tussen kerk en staat.

Ik zou wel van deze aftrekpost af willen namelijk. Voor de gemiddelde kerkganger die duizend euro per jaar wil overmaken naar zijn geloofsgemeenschap doet het namelijk nauwelijks wat, net zoals voor al die andere mensen die beperkte bedragen overmaken naar Natuurmonumenten, de Hartstichting, een museum of een vereniging/stichting. Die donaties worden niet of nauwelijks geraakt als je die aftrekpost schrapt. Het gaat verschil maken voor de hele grote donateurs. Maar als je veel geld hebt en veel kan doneren en je stopt daarmee als de belastingaftrek daarvoor verdwijnt, zou er dan niet iets anders aan de hand zijn?
pi_212409332
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 10:52 schreef Hanca het volgende:

[..]
Janneke is allereerst een 'haar', geen 'zijn'. Zo worden je posts wat beter leesbaar.

Verder was het betoog van Janneke juist enorm a-politiek. Iedere partij in Nederland wil namelijk de toeslagen afschaffen en het stelsel versimpelen. Daar kwam juist de kamerbrede opdracht voor dit rapport vandaan. En als je het rapport leest is het ook een a-politiek rapport.
even een paar highlights (aangezien ik niet alles kan lezen nu), maar afschaffen van fossiele brandstof subsidies heeft kamerbrede steun of deze er op houden?

Meer of minder belasting op brandstof heeft kamer brede steun?

alleen de samenvatting van het stuk over positieve effecten van afschaffen van brandstof subsidie:

"Er ontstaan nieuwe marktkansen als fossiele subsidies worden afgebouwd en er een gelijk
speelveld ontstaat in de fiscale behandeling van energie en grondstoffen (niet-energetisch
gebruik van fossiele energie). Tot op heden zijn vooral concurrentie effecten op bestaande
bedrijven (negatief voor de Nederlandse economie) in beeld gebracht op basis van een serie
van impact assessments. Waar het afschaffen van fossiele subsidies nadelig is voor
Nederlandse bedrijven die sterk afhankelijk zijn van fossiele energie, biedt dat tevens
kansen voor een betere businesscase voor bedrijven die minder of niet afhankelijk zijn van
fossiele grondstoffen. Naast bedrijven die nu onderdeel uitmaken van de circulaire econo-
mie gaat dit ook om bedrijven die hier in de toekomst deel van uit zullen gaan maken. Het
doel van deze studie is het kwalitatief verkennen van deze positieve effecten. In de scope
van de studie staan de maatschappelijke kosten door CO2-uitstoot centraal.

dit klinkt nu niet iets waar een BBB zich zal bij aansluiten of een FvD, klinkt dus niet heel politiek neutraal. Plus is kwalitatief onderzoek, altijd een hogere subjectiviteit door de manier een onderzoek is opgesteld.
  dinsdag 13 februari 2024 @ 11:04:07 #244
346939 Janneke141
pi_212409346
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 11:02 schreef Korenfok het volgende:

[..]
even een paar highlights (aangezien ik niet alles kan lezen nu), maar afschaffen van fossiele brandstof subsidies heeft kamerbrede steun of deze er op houden?

alleen de samenvatting van het stuk over positieve effecten van afschaffen van brandstof subsidie:

"Er ontstaan nieuwe marktkansen als fossiele subsidies worden afgebouwd en er een gelijk
speelveld ontstaat in de fiscale behandeling van energie en grondstoffen (niet-energetisch
gebruik van fossiele energie). Tot op heden zijn vooral concurrentie effecten op bestaande
bedrijven (negatief voor de Nederlandse economie) in beeld gebracht op basis van een serie
van impact assessments. Waar het afschaffen van fossiele subsidies nadelig is voor
Nederlandse bedrijven die sterk afhankelijk zijn van fossiele energie, biedt dat tevens
kansen voor een betere businesscase voor bedrijven die minder of niet afhankelijk zijn van
fossiele grondstoffen. Naast bedrijven die nu onderdeel uitmaken van de circulaire econo-
mie gaat dit ook om bedrijven die hier in de toekomst deel van uit zullen gaan maken. Het
doel van deze studie is het kwalitatief verkennen van deze positieve effecten. In de scope

dit klinkt nu niet iets waar een BBB zich zal bij aansluiten of een FvD, klinkt dus niet heel politiek neutraal. Plus is kwalitatief onderzoek, altijd een hogere subjectiviteit door de manier een onderzoek is opgesteld.
Nee, voor ontkenners van de klimaatproblematiek is dit wel een ingewikkeld stukje. Maar dat moet je niet de ambtenaren in kwestie verwijten volgens mij.
pi_212409347
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 10:59 schreef Janneke141 het volgende:
Het gaat verschil maken voor de hele grote donateurs.
Er zit wel een cap op van 10% van je inkomen (of 250k bij een periodieke gift).

Verder is de regeling natuurlijk in de basis al wonderlijk (al maak ik er zelf graag gebruik van), maar de uitvoering nog veel omslachtiger (onderscheid tussen anbi's, verenigingen, ssbi's; periodieke giften vastleggen; culturele anbi's die voor 125% aftrekbaar zijn voor privpersonen en voor 150% voor vennootschappen, giften in natura en ga zo maar door).

[ Bericht 28% gewijzigd door nostra op 13-02-2024 11:09:55 ]
pi_212409358
quote:

[..]
Als ik zie hoe mensen op fok soms van leer trekken over oxfan novib, amnesty etc. dan is dit voor rechts een pr!
pi_212409375
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 10:59 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Ze doen het nu ook, alleen dan op een manier die wat minder zichtbaar is. En als je geloofsgemeenschappen ziet als een vorm van verenigingsleven dan is een vorm van ledensubsidie ook niet zo'n probleem. De maatschappelijke rol van de kerk is dusdanig veel kleiner dan een halve eeuw geleden dat de directe geldstromen niet direct hoeven te leiden tot een probleem met de scheiding tussen kerk en staat.

Ik zou wel van deze aftrekpost af willen namelijk. Voor de gemiddelde kerkganger die duizend euro per jaar wil overmaken naar zijn geloofsgemeenschap doet het namelijk nauwelijks wat, net zoals voor al die andere mensen die beperkte bedragen overmaken naar Natuurmonumenten, de Hartstichting, een museum of een vereniging/stichting. Die donaties worden niet of nauwelijks geraakt als je die aftrekpost schrapt. Het gaat verschil maken voor de hele grote donateurs. Maar als je veel geld hebt en veel kan doneren en je stopt daarmee als de belastingaftrek daarvoor verdwijnt, zou er dan niet iets anders aan de hand zijn?
"Doet nauwelijks wat" is natuurlijk niet waar, de aftrekpost halveert feitelijk bijna de kosten van de giften. En het gaat vaak om duizenden euro's die je overmaakt naar de kerk, 'maar' 1000 gaat in een arme gemeente als die van ons echt maar om 30% van de leden, de rest is meer tot soms fors meer. Een kleine gemeente als die van ons krijgt dan ook al 250.000 euro aan giften per jaar. En als die halveren kunnen we gewoon niet meer bestaan, met zo'n 220.000 euro aan vaste lasten/onderhoud. En dit is een kerk, dit gaat natuurlijk voor veel meer verenigingen en goede doelen op. Ik denk dat je de maatschappelijke ontwrichting van het afschaffen van deze aftrekpost, die al gewoon is gemaximeerd tot een vast percentage van je inkomen, fors onderschat.
pi_212409399
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 11:02 schreef Korenfok het volgende:

[..]

Nee, het rapport is a-politiek opgesteld, dat maakt de fiches los wel politiek. Het rapport is zo opgesteld dat een partij kan kiezen zo'n fiche over te nemen of niet. Je kunt niet eens alle fiches overnemen, want verschillende fiches hanteren verschillende tarieven voor dezelfde belasting.
  dinsdag 13 februari 2024 @ 11:18:08 #249
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_212409473
quote:

[..]
Je snapt mijn punt toch?

Ze nemen geen beslissingen. Ze stellen iets voor nadat de politiek vroeg wat hun ideeen zijn. Aan de politiek te beslissen of dat ook gaat gebeuren.
pi_212409578
quote:

Korte samenvatting men stemt Wilders omdat men tegen migratie is. Maar het is zeker een boeiende analyse.
Ik snap niet dat links hier geen punt van maakt, mochten ze uiteindelijk toch gedwongen worden om te proberen te formeren. "Het signaal is duidelijk: we moeten strenger zijn om migratie". Vervolgens kom je met een pakket aan 'strengere migratieregels', gooit een bak geld tegen het oplossen van de zichtbare problematiek (overbevolking ter Apel) en snellere procedures en dan doe je in principe al meer dan alle rechtse partijen in de afgelopen regeringen deden zonder dat je de rechtsstaat aantast.
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_212409594
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 11:04 schreef nostra het volgende:

[..]
Er zit wel een cap op van 10% van je inkomen (of 250k bij een periodieke gift).

Verder is de regeling natuurlijk in de basis al wonderlijk (al maak ik er zelf graag gebruik van), maar de uitvoering nog veel omslachtiger (onderscheid tussen anbi's, verenigingen, ssbi's; periodieke giften vastleggen; culturele anbi's die voor 125% aftrekbaar zijn voor privpersonen en voor 150% voor vennootschappen, giften in natura en ga zo maar door).
Ja, minder omslachtig kan natuurlijk wel simpel. Gewoon alleen geldelijke giften aftrekken van je inkomen voor allemaal hetzelfde percentage (dus geen opslagen) met een max van 10% van je inkomen is makkelijk genoeg.
pi_212409609
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 09:35 schreef Hanca het volgende:

[..]
Je snapt dat het exact de taak en baan van deze ambtenaren is om politieke besluiten te adviseren? Dat is hun hele baan, daarom zitten er zoveel ambtenaren op de ministeries.
En daarom adviseren ze de aanbevelingen van Phpstyle niet; omdat die niet werken aldus de experts (de honderden ambtenaren die met de aanbevelingenlijst kwamen). Het wordt tijd dat de politiek daar naar gaat luisteren ipv tegen te zijn uit ideologie.
pi_212409621
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 10:08 schreef KaheemSaid het volgende:
De rechtse wind waait door het land, dan zou het toch wel gepast zijn dat de ambtenaren met wat rechtse adviezen komen?
Als je onderzoek doet en de rechtse adviezen blijken niet te werken, dan beveel je dat niet aan.
pi_212409661
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 11:04 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Nee, voor ontkenners van de klimaatproblematiek is dit wel een ingewikkeld stukje. Maar dat moet je niet de ambtenaren in kwestie verwijten volgens mij.
Mee eens, die krijgen een opdracht uit de samenstelling uit de kamer ten tijde van de opdracht was.
  dinsdag 13 februari 2024 @ 11:38:41 #255
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_212409697
quote:

Fijn dat al die opportunisten die de PVV-winst in hun eigen politieke straatje fietsen hier eens aangepakt worden.
  dinsdag 13 februari 2024 @ 11:40:39 #256
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_212409718
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 11:07 schreef Hanca het volgende:

[..]
"Doet nauwelijks wat" is natuurlijk niet waar, de aftrekpost halveert feitelijk bijna de kosten van de giften. En het gaat vaak om duizenden euro's die je overmaakt naar de kerk, 'maar' 1000 gaat in een arme gemeente als die van ons echt maar om 30% van de leden, de rest is meer tot soms fors meer. Een kleine gemeente als die van ons krijgt dan ook al 250.000 euro aan giften per jaar. En als die halveren kunnen we gewoon niet meer bestaan, met zo'n 220.000 euro aan vaste lasten/onderhoud. En dit is een kerk, dit gaat natuurlijk voor veel meer verenigingen en goede doelen op. Ik denk dat je de maatschappelijke ontwrichting van het afschaffen van deze aftrekpost, die al gewoon is gemaximeerd tot een vast percentage van je inkomen, fors onderschat.
Die giften zijn niet de maandelijkse contributie toch? Wil even zeker weten dat je dat niet door elkaar haalt.
Best wel veel nog.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_212409723
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 11:31 schreef Knipoogje het volgende:

[..]
Als je onderzoek doet en de rechtse adviezen blijken niet te werken, dan beveel je dat niet aan.
het gaat er ook om wat willen de 'rechtse' adviezen bewerkstellen. Het afschaffen van subsidies heeft niet als doel; dat de burger weer beter zicht heeft op ons belastingstelsel, het is nu zo ingewikkeld of alleen als doel of het argument al die subsidies zijn onnodig, dat kost alleen maar geld dat heen en weer geschuif.

Want beide argumenten zijn problemen op zich zelf. Als je wil dat burgers beter begrijpen hoe de belastingen werken, kun je dit ook anders oplossen ipv het stelsel te veranderen, enz.
  dinsdag 13 februari 2024 @ 11:41:35 #258
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_212409731
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 11:18 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ze nemen geen beslissingen. Ze stellen iets voor nadat de politiek vroeg wat hun ideeen zijn. Aan de politiek te beslissen of dat ook gaat gebeuren.
Eens, heb dat later ook gecorrigeerd. Ging er in eerste instantie vanuit dat dit geheel autonoom was opgesteld. Maar er was om gevraagd.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  dinsdag 13 februari 2024 @ 11:41:52 #259
28167 matthijst
pi_212409734
quote:

"De PVV’er is simpelweg geen fan van de migrant".

Klopt, ook mijn reden geweest om PVV te stemmen.
Ik kijk waarschijnlijk teveel opsporing verzocht en Politie Rotterdam.
Wandel te vaak in een wijk waar je net zo vaak oostbloks hoort praten als Nederlands.
Heb net te vaak fuck Nederland scanderende Hamas-aanhangers zien protesteren.
En vind, uiteraard volledig onterecht, dat je als Nederland de hele wereld niet kunt redden, dus waarom laat je nog grote groepen vooruitgestuurde jonge bebaarde mannelijke uitkeringenscouts toe.

Oh, en voor de racist-schreeuwers weer uit de hoeken en gaten komen. M'n pa is een indo en m'n schoonfamilie Surinaams. Dus het ligt niet aan de kleur :')

En jaja, achterliggende problematiek van jonge Marrokanen, ze hebben het zo zwaar gehad vroeger, daarom zijn ze oververtegenwoordigd in de criminaliteit. Blablabla.
Als je de huidige generatie al niet in het gareel krijgt heeft het weinig nut om nog meer kansenparels toe te laten.
pi_212409745
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 11:40 schreef phpmystyle het volgende:
Die giften zijn niet de maandelijkse contributie toch?
Jawel, ook mijn maandelijkse contributie aan de VVD is 'gewoon' aftrekbaar.
  dinsdag 13 februari 2024 @ 11:45:16 #261
346939 Janneke141
pi_212409772
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 11:35 schreef Korenfok het volgende:

[..]
Mee eens, die krijgen een opdracht uit de samenstelling uit de kamer ten tijde van de opdracht was.
Dat is niet wat ik schreef.

Als je je punt wil maken, prima. Maar gebruik je eigen woorden, niet die van mij.
  dinsdag 13 februari 2024 @ 11:52:14 #262
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_212409862
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 11:42 schreef nostra het volgende:

[..]
Zelfde gold voor de 3% afdracht van mijn raadsvergoeding aan de afdeling destijds.
  dinsdag 13 februari 2024 @ 11:54:58 #263
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_212409890
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 11:42 schreef nostra het volgende:

[..]
Nee, ik ben benieuwd of die 250k aan de kerk die Hanca giften noemt of daar ook de contributie/maandelijks betaling in zit.

Vind't zoveel dat aan giften voor een kerk. Maar misschien dat mensen dat graag doen hoor.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_212409916
Gaat de salderingsregeling vandaag ook van de tafel?
Of blijven we, zoals de Telegraaf graag wil, van zichzelf rendabele zonnepanelen subsidieren?

Het blijft toch raar dat rechts qua groen zo graag naar subsidies kijkt, terwijl dit volgens mij haaks staat op rechts economisch beleid.
  dinsdag 13 februari 2024 @ 12:10:01 #265
346939 Janneke141
pi_212410034
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 11:57 schreef KaheemSaid het volgende:
Het blijft toch raar dat rechts qua groen zo graag naar subsidies kijkt, terwijl dit volgens mij haaks staat op rechts economisch beleid.
Kwestie van bedenken wie er gebruik van maakt.
pi_212410085
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 11:40 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Die giften zijn niet de maandelijkse contributie toch? Wil even zeker weten dat je dat niet door elkaar haalt.
Best wel veel nog.
Een kerk heeft geen contributie. Een kerklidmaatschap is in principe gratis. Alle inkomsten zijn giften (of verhuur, dat komt ook nog wel voor).
  dinsdag 13 februari 2024 @ 12:22:44 #267
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_212410194
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 12:14 schreef Hanca het volgende:

[..]
Een kerk heeft geen contributie. Een kerklidmaatschap is in principe gratis. Alle inkomsten zijn giften (of verhuur, dat komt ook nog wel voor).
Oh, ik dacht dat actieve kerkgangers maandelijks iets van 50 betaalden of zo iets.
Je hebt toch als kerk een stabiele inkomstenstroom nodig natuurlijk.

Er gaat geen maandelijks acceptgirotje uit ofzo?
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_212410282
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 12:22 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Oh, ik dacht dat actieve kerkgangers maandelijks iets van 50 betaalden of zo iets.
Je hebt toch als kerk een stabiele inkomstenstroom nodig natuurlijk.

Nee. De meeste mensen betalen natuurlijk wel maandelijks (en per huishouden gelukkig een stuk meer dan 50 euro). Dat is in onze kerk, andere kerken hebben een ander systeem (je kent de spandoeken van KerkBalans wel, die halen in 1 maand al hun jaarlijkse giften binnen).

Maar geld vragen om lid te mogen worden van een kerk druist wel erg tegen het principe van kerkzijn in.
  dinsdag 13 februari 2024 @ 12:30:57 #269
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_212410312
De salderingsregeling voor zonnepanelen wordt de komende jaren niet afgebouwd: https://www.nu.nl/politie(...)-niet-afgebouwd.html
  dinsdag 13 februari 2024 @ 12:31:18 #270
346939 Janneke141
pi_212410313
Nu hebben kerken wel als extra handicap dat hun ledenaantal op de meeste plekken hard achteruit loopt, en dat tij waarschijnlijk niet gaat keren. En dan hebben ze ook nog eens vrij veel vaste lasten. Nou moet je ze niet failliet laten gaan, maar de vraag is wel of je dat op deze manier via het Belastingstelsel op moet willen lossen.
pi_212410362
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 12:31 schreef Janneke141 het volgende:
Nu hebben kerken wel als extra handicap dat hun ledenaantal op de meeste plekken hard achteruit loopt, en dat tij waarschijnlijk niet gaat keren. En dan hebben ze ook nog eens vrij veel vaste lasten. Nou moet je ze niet failliet laten gaan, maar de vraag is wel of je dat op deze manier via het Belastingstelsel op moet willen lossen.
Steeds meer kerken gaan samen, dat drukt de kosten natuurlijk wel. Maar het ging me niet eens specifiek om de kerken, ik ken alleen van onze kerk de jaarrekening uit mijn hoofd. Maar ook voedselbanken, natuurmonumenten, buurtverenigingen e.d. drijven op giften.
pi_212410375
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 11:41 schreef matthijst het volgende:

[..]
"De PVV’er is simpelweg geen fan van de migrant".

Klopt, ook mijn reden geweest om PVV te stemmen.
Ik kijk waarschijnlijk teveel opsporing verzocht en Politie Rotterdam.
Wandel te vaak in een wijk waar je net zo vaak oostbloks hoort praten als Nederlands.
Heb net te vaak fuck Nederland scanderende Hamas-aanhangers zien protesteren.
En vind, uiteraard volledig onterecht, dat je als Nederland de hele wereld niet kunt redden, dus waarom laat je nog grote groepen vooruitgestuurde jonge bebaarde mannelijke uitkeringenscouts toe.

Oh, en voor de racist-schreeuwers weer uit de hoeken en gaten komen. M'n pa is een indo en m'n schoonfamilie Surinaams. Dus het ligt niet aan de kleur :')

En jaja, achterliggende problematiek van jonge Marrokanen, ze hebben het zo zwaar gehad vroeger, daarom zijn ze oververtegenwoordigd in de criminaliteit. Blablabla.
Als je de huidige generatie al niet in het gareel krijgt heeft het weinig nut om nog meer kansenparels toe te laten.
Ik denk dat stemmen op een anti-partij die verhuftering toestaat niet direct het probleem van verhuftering oplost.
  dinsdag 13 februari 2024 @ 12:43:42 #273
28167 matthijst
pi_212410394
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 12:41 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Ik denk dat stemmen op een anti-partij die verhuftering toestaat niet direct het probleem van verhuftering oplost.
Ik heb ook niet de illusie dat Wilders iets kan oplossen.
't is hopelijk een mooi signaal naar potentiele asielzoekers en links hobbyisten.
  dinsdag 13 februari 2024 @ 13:03:43 #274
505059 Cpt.Crow
Kapitein Kraai
pi_212410654
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 16:40 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Het gerucht doet al enige tijd de ronde dat Plasterk de premier van Bruin-1 zou worden.
Hoe kom je daarbij? Het lijkt mij voorlopig uitgesloten dat ie met Timmermans om de tafel gaat hoor.
pi_212410712
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 12:22 schreef phpmystyle het volgende:
Die je dan in een bruine Postbank-envelop opstuurt?
pi_212410743
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 12:43 schreef matthijst het volgende:

[..]
Ik heb ook niet de illusie dat Wilders iets kan oplossen.
't is hopelijk een mooi signaal naar potentiele asielzoekers en links hobbyisten.
Maar linkse hobbyisten hebben verder niet zoveel van doen met het rechtse migrantenprobleem (door rechts indertijd binnengehaald en door rechtse regeringen niet opgelost en erger gemaakt).
  dinsdag 13 februari 2024 @ 13:34:24 #277
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_212410939
quote:
10s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 13:08 schreef nostra het volgende:
Postbank-envelop opstuurt
Dat ding is ruimschoots voor mijn tijd he :P
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_212410960
twitter

wanneer een paar jankspecials op de nationale tv?
pi_212410986
Dat Wilders een lafaard is ziet de man goed, de rest van z'n tweet is wel weer een erg kansloze fantasie.
pi_212410995
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 13:34 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Dat ding is ruimschoots voor mijn tijd he :P
Jij begint over acceptgiro's. :+ Hoewel ik de twintigers die nu komen auditen nog wel moet uitleggen waarom in godsnaam de grootboekrekening Postbank heet, wat is dat voor bank? Anyway, genoeg offtopic.
  dinsdag 13 februari 2024 @ 13:48:40 #281
28167 matthijst
pi_212411046
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 13:10 schreef Knipoogje het volgende:

[..]
Maar linkse hobbyisten hebben verder niet zoveel van doen met het rechtse migrantenprobleem (door rechts indertijd binnengehaald en door rechtse regeringen niet opgelost en erger gemaakt).
Klopt, maar de "de wereld is van iedereen en wij zijn toevallig hier geboren" posters zag je ook hier. Krijg niet het idee dat links het zo'n ramp vindt allemaal :')

En dat klopt heh: dat wij nou eenmaal mazzel hebben gehad in Nederland geboren te zijn, maar het is niet hier de hele infrastructuur opeens uit de lucht is komen vallen.
Daar hebben onze voorouders hard voor gewerkt (jaja, of geroofd, kom er maar in. Alsof de wereld over varen als plunderaars geen werk was, de gemiddeld vluchteling doet het nog steeds op een krot).
Dus om dat nou allemaal gratis weg te geven. Tsja, niet mijn pleziertje.
Maar gelukkig zie je dit nu vrijwel overal. In New York zijn 15% van de hotelkamers gevuld met vluchtelingen *O*
pi_212411066
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 12:41 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Wat het wel aangeeft is dat de overige partijen deze problemen jarenlang hebben genegeerd of simpelweg niet als probleem zien.
Dat zal nog een paar jaar duren, tot de wal het schip gaat keren. In Zweden beginnen ze nu langzaam in die fase te komen.
Probleem is alleen dat het dan te laat is om er nog iets aan te doen.
pi_212411104
quote:
14s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 13:37 schreef aTypisch het volgende:
[ twitter ]

wanneer een paar jankspecials op de nationale tv?
Dit is natuurlijk verschrikkelijk, daar kunnen we duidelijk over zijn. Las dat Wilders alleen al op 18 januari 107 aangiftes tegen doodsbedreigingen had ondertekend. Terecht, tegen zulke figuren moet je aangifte doen. Dat Wilders beveiligd moet worden is een absolute schande.

Dat Wilders het dan zo koppelt aan een geloof dat hij doet alsof iedere moslim zo is, is ook gewoon zeer kwalijk. We hebben ook niet iedere christen de schuld gegeven van het neersteken van Els Borst of iedere milieuactivist voor het neerschieten van Fortuyn. En ja, mede dankzij Wilders zijn uitlatingen zijn moslims ook minder veilig, 40% van de moskeen is beklad, zijn de ramen bij ingegooid of is een andere vorm van geweld tegen gebruikt. Wilders moet deze idioten neerzetten voor wat ze zijn: idioot. Niet per s moslim.
pi_212411156
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 13:51 schreef JaxStrumleyII het volgende:

[..]
Wat het wel aangeeft is dat de overige partijen deze problemen jarenlang hebben genegeerd of simpelweg niet als probleem zien.
Dat zal nog een paar jaar duren, tot de wal het schip gaat keren. In Zweden beginnen ze nu langzaam in die fase te komen.
Probleem is alleen dat het dan te laat is om er nog iets aan te doen.
Ik ging niet zozeer in op het issue van immigratie, maar over huftergedrag bij migranten. Een PVV gaat geen verhuftering oplossen in de maatschappij. Dat zijn partijen die vinden dat je met topsnelheid over de snelwegen mag jassen omdat de stemmer dat verlangt.
pi_212411175
Wat gaat er nu concreet gebeuren? Wat is de volgende stap?
  dinsdag 13 februari 2024 @ 14:06:52 #286
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_212411197
quote:
6s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 14:03 schreef Nielsch het volgende:
Wat gaat er nu concreet gebeuren? Wat is de volgende stap?
Het debat over het verslag van Plasterk morgen.
  dinsdag 13 februari 2024 @ 14:07:10 #287
12221 Tijn