wacht even dus eerste kamer staat niet in de grondwet, beschreven maar bestaat al wel sinds 1814? Maar waar komen dan die ideeen vandaan? Dat is toch best bijzonder, dus die kamer heeft 200 + jaren iets gedaan, zonder dat dit precies hun taakbeschrijving was?quote:Op maandag 12 februari 2024 23:18 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
De taak van de Eerste Kamer is nergens in de Grondwet omschreven. De leden van de Eerste Kamer kunnen dus helemaal zelf beslissen op grond van welke overwegingen ze wetten goedkeuren of afkeuren.
De positie van de Eerste Kamer in ons staatsbestel en de wijze waarop de Eerste Kamer gekozen wordt is al sinds de grondwet van Thorbecke onderwerp van politieke discussie.
1977 Den Uyl II Van Agt I 208 dagenquote:Op maandag 12 februari 2024 23:27 schreef matthijst het volgende:
2022 Rutte IV 299 dagen
2017 Rutte III 225 dagen
Ze kunnen nog wel even.
Met afstand de grootste partij, dus lijkt me niet heel raar op zich. En het kiespubliek van Omtzigt is er ook in meerderheid voor.quote:Op maandag 12 februari 2024 23:26 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Alleen een PVV kabinet is wenselijk, maar dat is niet NSC zijn probleem, toch?
Nogmaals: het is wel vaker voorgekomen dat de grootste partij niet in de regering kwam.quote:Op maandag 12 februari 2024 23:30 schreef Halcon het volgende:
[..]
Met afstand de grootste partij, dus lijkt me niet heel raar op zich. En het kiespubliek van Omtzigt is er ook in meerderheid voor.
Goed, hij doet maar. Nieuwe verkiezingen kan hij flink inleveren. En dan één of twee verkiezingen verder zijn we van die clown verlost.
dan stem je met de PVV dus voor een eensgezinde opositie.quote:Op maandag 12 februari 2024 23:30 schreef Halcon het volgende:
[..]
Met afstand de grootste partij, dus lijkt me niet heel raar op zich. En het kiespubliek van Omtzigt is er ook in meerderheid voor.
Goed, hij doet maar. Nieuwe verkiezingen kan hij flink inleveren. En dan één of twee verkiezingen verder zijn we van die clown verlost.
Waar staat dat precies?quote:Op maandag 12 februari 2024 23:30 schreef Korenfok het volgende:
[..]
https://www.eerstekamer.n(...)itie_eerste_kamer#p1.
De Eerste Kamer wordt natuurlijk wel genoemd in de Grondwet, ook wat de bevoegdheden van de Eerste Kamer zijn en hoe de Eerste Kamer gekozen wordt.quote:Op maandag 12 februari 2024 23:28 schreef Korenfok het volgende:
[..]
wacht even dus eerste kamer staat niet in de grondwet, beschreven maar bestaat al wel sinds 1814? Maar waar komen dan die ideeen vandaan? Dat is toch best bijzonder, dus die kamer heeft 200 + jaren iets gedaan, zonder dat dit precies hun taakbeschrijving was?
wat knip en plak werk:quote:
dit is niet het gebruik, en ja ik hoor vaker mensen roepen, dan hebben ze wel of geen meerheid in de eerste kamer, maar dit is nooit een probleem geweest en mag geen probleem zijn.n aangezien 1e kamer ook niet gekozen wordt door het volk.quote:Op maandag 12 februari 2024 23:35 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
De Eerste Kamer wordt natuurlijk wel genoemd in de Grondwet, ook wat de bevoegdheden van de Eerste Kamer zijn en hoe de Eerste Kamer gekozen wordt.
Maar er staat dus nergens in de Grondwet dat de Eerste Kamer zich zou moeten beperken tot het beoordelen van wetsvoorstellen op de kwaliteit van de wetsvoorstellen en dat de Eerste Kamer wetsvoorstellen niet politiek inhoudelijk zou mogen beoordelen.
okequote:Op maandag 12 februari 2024 23:40 schreef Elan het volgende:
[..]
In Moskou zien ze premier Wilders wel zitten
Russische onderscheiding vergeten?quote:Op maandag 12 februari 2024 23:46 schreef aTypisch het volgende:
[..]
oke
met Rutte heeft Putin verschillende dealtjes gemaakt om Russisch vermogen hier te stallen
maar vertel mij aub meer
Nog los van het feit dat de website van de eerste kamer geen rechtsbron is. Het kernwoordje is hier ‘vooral’. Veelal gaat het zo, maar juist bij de ultragevoeloge dossiers ligt het anders. De eerste kamer is een politiek orgaan die alles mag meewegen.quote:Op maandag 12 februari 2024 23:35 schreef Korenfok het volgende:
[..]
wat knip en plak werk:
Taken
De taken van de Eerste Kamer liggen vooral op het gebied van de wetgeving, maar ook bij het controleren van de regering heeft zij een rol.
Formeel beschouwd kan de Eerste Kamer wetsvoorstellen alleen verwerpen of aannemen. In de praktijk heeft ze echter nog wel wat meer mogelijkheden en zijn debatten van belang.
Want uitspraken van bewindslieden in die debatten over een wetsvoorstel kunnen een rol spelen in toekomstige rechtszaken. Het debat in de Eerste Kamer maakt namelijk onderdeel uit van de wetsuitleg. Verder kunnen Eerste Kamerleden de bewindslieden toezeggingen ontlokken over de toepassing van de wet.
[.....]
"Verder kunnen tijdens de behandeling nieuwe inzichten naar voren komen. Dat alles maakt heroverweging nodig. Die heroverweging is vooral gericht op de vraag of het uiteindelijke voorstel kwalitatief wel goed genoeg is, of er geen strijdigheid is met de Grondwet of internationale verdragen, of de rechten van de burgers niet onevenredig worden geschaad en of het geheel betaalbaar blijft."
Het komt voor, maar meestal niet. Verschil met de rest is nu ook wel erg groot. Omtzigt liet tijdens de verkiezingscampagne blijken ook niet voor een regering met Timmermans erin te gaan. Dan blijven er weinig smaken over.quote:Op maandag 12 februari 2024 23:33 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nogmaals: het is wel vaker voorgekomen dat de grootste partij niet in de regering kwam.
En bij "clown" denk ik o.a. aan Wilders CS en Baudet CS.
Hey, ik ben niet pro minderheidskabinet. En al helemaal niet pro extraparlementair kabinet.quote:Op maandag 12 februari 2024 23:48 schreef Halcon het volgende:
[..]
Het komt voor, maar meestal niet. Verschil met de rest is nu ook wel erg groot. Omtzigt liet tijdens de verkiezingscampagne blijken ook niet voor een regering met Timmermans erin te gaan. Dan blijven er weinig smaken over.
VVD, CDA, D66, CU en NSC samen komen aan 61 zetels. D66 en BBB bijten elkaar waarschijnlijk, dus die kan er ook niet bij. Je komt dan nooit aan een meerderheid.
Pietertje wil een minderheidskabinet en dan per maatregel gaan bakkeleien. Dan ga je dus krijgen dat er allerlei voorstellen en moties zonder samenhang er doorheen gejast gaan worden. Denk dat dat een zooitje gaat worden.
Voor de oorlog ja.quote:Op maandag 12 februari 2024 23:46 schreef aTypisch het volgende:
[..]
oke
met Rutte heeft Putin verschillende dealtjes gemaakt om Russisch vermogen hier te stallen
maar vertel mij aub meer
Bijzonder, aangezien er geen politieke campagne wordt gevoerd voor de eerste kamer, alleen voor de provinciale verkiezingen.....quote:Op maandag 12 februari 2024 23:48 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Nog los van het feit dat de website van de eerste kamer geen rechtsbron is. Het kernwoordje is hier ‘vooral’. Veelal gaat het zo, maar juist bij de ultragevoeloge dossiers ligt het anders. De eerste kamer is een politiek orgaan die alles mag meewegen.
Meestal stemmen partijen in de Eerste Kamer hetzelfde als in de Tweede Kamer. Dat was vroeger ook zo en is nu nog steeds zo.quote:Op maandag 12 februari 2024 23:41 schreef Korenfok het volgende:
[..]
dit is niet het gebruik, en ja ik hoor vaker mensen roepen, dan hebben ze wel of geen meerheid in de eerste kamer, maar dit is nooit een probleem geweest en mag geen probleem zijn.n aangezien 1e kamer ook niet gekozen wordt door het volk.
Ik denk dat je het toch wat onderschat hoor. Een hoop wordt achter de schermen afgekaart, dat wel. Maar de verhoudingen in de EK spelen daarbij zeker een rol.quote:Op maandag 12 februari 2024 23:52 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Bijzonder, aangezien er geen politieke campagne wordt gevoerd voor de eerste kamer, alleen voor de provinciale verkiezingen.....
maar wat niet mag natuurlijk, ieder geval niet het gebruik en gebeurt tot op heden dus ook niet, aangezien de erste kamer het hele land zou kunnen platleggen zonder dat er consequenties voor zouden zijn.
Omtzigt dus wel, want hij wil in geen enkel meerderheidskabinet. En daarmee wordt een meerderheidskabinet lastig.quote:Op maandag 12 februari 2024 23:51 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Hey, ik ben niet pro minderheidskabinet. En al helemaal niet pro extraparlementair kabinet.
Dat klopt.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 00:00 schreef Halcon het volgende:
[..]
Omtzigt dus wel, want hij wil in geen enkel meerderheidskabinet. En daarmee wordt een meerderheidskabinet lastig.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |