Ik denk eerder dat je als nsc/omtzigt geen zaken kan doen met de pvv en bbb hoe constructief je jezelf ook opstelt.quote:Op donderdag 8 februari 2024 18:59 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Met zo'n man is toch ook gewoon geen zaken te doen? Wat een drama zeg, zou er niemand zijn die hem er op kan wijzen dat een stukje constructivisme de wereld uiteindelijk beter kan maken?
Met deze 3? Nooit.quote:Op donderdag 8 februari 2024 18:59 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Met zo'n man is toch ook gewoon geen zaken te doen? Wat een drama zeg, zou er niemand zijn die hem er op kan wijzen dat een stukje constructivisme de wereld uiteindelijk beter kan maken?
Ik doel op het grotere geheel, ik verwacht met linkse partijen net zulk geschreeuw en drama vanuit Omtzigt.quote:
Plasterk is nu de aangewezen informateur. Omtzigt zijn handelen is erg onbeleefd.quote:Op donderdag 8 februari 2024 18:58 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Heel veel woorden maar staat eigenlijk heel weinig in.
Ten eerste dient Plasterk uiteraard hierboven te staan. Hij moet het gesprek leiden en niet een mening vormen over woorden of daden van de partijen waarmee hij praat. Ten tweede kan hij prima de Kamer gaan briefen. Immers heeft hij maanden kunnen meeluisteren waar de partijen elkaar wel vonden en/of elkaar niet vonden. Dat kan hij prima op papier zetten. Ten slot als gespreksleider lijkt het me handig als je warme banden onderhoudt met de partijen en niet zulk uithaal doen.
Als dat je overkomt zou je dan in volgende ronde weer Plasterk willen hebben als (in)formateur?
Maar dan moet hij dát zeggen.quote:Op donderdag 8 februari 2024 19:54 schreef Afwazig het volgende:
Die Omtzigt heeft niks op met Wilders en Plasterk. Dat is de voornaamste reden om eruit te stappen en dat is prima. Als het nu al schuurt ga je het nooit volhouden.
Net onkruid, hij was weg, maar je bent nooit lang van De Groot af helaas.quote:Op donderdag 8 februari 2024 19:29 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Wat een zielig figuur is dit toch.
Of niet met Pieter, maar dan kijk je maar hoe je een meerderheid ziet te vinden.quote:Op donderdag 8 februari 2024 20:16 schreef Hexagon het volgende:
Ik hoop dat de meerderheid van de kamer in het debat zegt: "Geert, jij bent de grootste. Neem je verantwoordelijkheid en ga dit maar oplossen met Pieter"
Alleen zal het niet meevallen zonder Pieter een meerderheid te vinden daarvoor. Of er moet een rechtse afsplitser van NSC komen. Al is hij dan wel afhankelijk van de SGP en de ongeleide FvD projectielen.quote:Op donderdag 8 februari 2024 20:20 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Wat achten we de kans op een minderheidskabinet van PVV/VVD/BBB, al dan niet met een gedoogakkoord vooraf?
Zoals de bakens nu staan acht ik dit het meest waarschijnlijke, al verwacht ik wel nog een lijmpoging met Pieter en voor de vorm zou je zeggen dat ze ook nog een keer aan een middenkabinet snuffelen. Niet per se in die volgorde.
Je hoeft natuurlijk alleen per onderdeel een meerderheid te zoeken. En bij aanstelling geen motie van wantrouwen met een meerderheid aan je broek krijgen, maar dat zal denk ik ook niet snel gebeuren.quote:Op donderdag 8 februari 2024 20:23 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Alleen zal het niet meevallen zonder Pieter een meerderheid te vinden daarvoor. Of er moet een rechtse afsplitser van NSC komen. Al is hij dan wel afhankelijk van de SGP en de ongeleide FvD projectielen.
Kijkend naar de 2e kamer zou er voor een heleboel rechts beleid makkelijk een meerderheid te vinden moeten zijn. NSC is zelf ook gewoon een rechtse partij natuurlijk. En het CDA ook.quote:Op donderdag 8 februari 2024 20:23 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Alleen zal het niet meevallen zonder Pieter een meerderheid te vinden daarvoor. Of er moet een rechtse afsplitser van NSC komen. Al is hij dan wel afhankelijk van de SGP en de ongeleide FvD projectielen.
Dus, wat acht jij dan nu het meest waarschijnlijke scenario?quote:Op donderdag 8 februari 2024 20:28 schreef Hanca het volgende:
Probleem is meer dat Yeşilgöz wel gek is, maar niet de hele VVD. Die gaan nooit samen met PVV en BBB die beide geen bewindspersonen kunnen leveren.
Een sabbatical van 2 jaarquote:Op donderdag 8 februari 2024 20:29 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Dus, wat acht jij dan nu het meest waarschijnlijke scenario?
Probleem is alleen dat geen van die partijen het tegenwoordig nog met elkaar eens is wat nu precies rechts is. Dat was in 2002 bijvoorbeeld iets minder ingewikkeld.quote:Op donderdag 8 februari 2024 20:28 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Kijkend naar de 2e kamer zou er voor een heleboel rechts beleid makkelijk een meerderheid te vinden moeten zijn. NSC is zelf ook gewoon een rechtse partij natuurlijk. En het CDA ook.
De 2e kamer is nog nooit zó rechts geweest. Je zou toch denken dat daar mogelijkheden liggen.
Moeilijk. Ik zie 4 opties, maar alle 4 zijn eigenlijk onwaarschijnlijk:quote:Op donderdag 8 februari 2024 20:29 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Dus, wat acht jij dan nu het meest waarschijnlijke scenario?
Hoeveel meer moet Geert bukken 37>20quote:Op donderdag 8 februari 2024 20:16 schreef Hexagon het volgende:
Ik hoop dat de meerderheid van de kamer in het debat zegt: "Geert, jij bent de grootste. Neem je verantwoordelijkheid en ga dit maar oplossen met Pieter"
De grootste partij haalt eigenlijk nooit het meeste binnen in Nederland. Tenminste, sinds de jaren 70 al niet meer.quote:Op donderdag 8 februari 2024 20:36 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Hoeveel meer moet Geert bukken 37>20
Ik denk dat Omtzigt na het zien van de volgende peiling wel bijdraait.quote:Op donderdag 8 februari 2024 20:35 schreef Hanca het volgende:
[..]
Moeilijk. Ik zie 4 opties, maar alle 4 zijn eigenlijk onwaarschijnlijk:
-PVV-VVD-BBB, maar dan is VVD gek geworden
-PvdAGL-VVD-NSC-D66, maar ook dan is VVD gek en NSC wil niet regeren
-een extraparlementair kabinet, maar op Omtzigt na lijkt niemand dat te willen
-nieuwe verkiezingen, maar die wil alleen Wilders
Welke van de 4 het gaat worden, ik zie het momenteel gewoon niet. Veel hangt van Omtzigt af in het debat en van hoeveel de VVD naar Yeşilgöz luistert.
Omtzigt zou alleen maar juichen als hij naar 8-12 zetels zakt, hij wil een partij met rustige groei uitbouwen. Dus nee, die hebben geen invloed op Omtzigt.quote:Op donderdag 8 februari 2024 20:38 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik denk dat Omtzigt na het zien van de volgende peiling wel bijdraait.
Ik denk dat zelfs CU en Volt niet beginnen aan een motie van wantrouwen op dag 1, alleen maar omdat ze geen Wilders zouden willen. Dan zou het akkoord wel echt extreem moeten zijn (en dan heeft de VVD een probleem, dan scheurt misschien die fractie en stemt iig de Eerste Kamer niet mee met het kabinet)quote:Op donderdag 8 februari 2024 20:38 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Een motie van wantrouwen tegen zo'n minderheidskabinet zou het ook niet zomaar halen. Pvda/GL+D66+SP+DENK+PVDD+CU+VOLT is 50 zetels. En dan zijn dat wel de échte anti-Wildersen die het niet zullen laten als ze de kans krijgen.
Maar goed, stel dat Pieter het minderheidskabinet óók zat is, dan zit je nog steeds maar op 70 zetels. Vooruit, het CDA is er óók helemaal klaar mee, 75 zetels.
En dan moet je dus voor een meerderheid ineens aan gaan kloppen bij klein rechts, dan moet of FVD, JA21 of de SGP mee doen. Je moet er dus nogal wat op één lijn zien te krijgen.
Dat denk ik niet. Als je je momentum zo opzichtig verspeelt dan heb je dat niet zomaar weer terug. Wie gaat daar dan nog op stemmen?quote:Op donderdag 8 februari 2024 20:39 schreef Hanca het volgende:
[..]
Omtzigt zou alleen maar juichen als hij naar 8-12 zetels zakt, hij wil een partij met rustige groei uitbouwen. Dus nee, die hebben geen invloed op Omtzigt.
Op dag 1 zie ik het al helemaal niet gebeuren. Het is meer om aan te geven dat het niet in de handen van één partij ligt om de boel te laten klappen gaandeweg de rit. Dat zou toch wat zorgen over de stabiliteit van zo'n minderheidskabinet kunnen wegnemen.quote:Op donderdag 8 februari 2024 20:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik denk dat zelfs CU en Volt niet beginnen aan een motie van wantrouwen op dag 1, alleen maar omdat ze geen Wilders zouden willen. Dan zou het akkoord wel echt extreem moeten zijn (en dan heeft de VVD een probleem, dan scheurt misschien die fractie en stemt iig de Eerste Kamer niet mee met het kabinet)
Tjeerd de Groot is voor mij de primaire reden dat ik geen D66 stem.quote:Op donderdag 8 februari 2024 19:29 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Wat een zielig figuur is dit toch.
Hij wil geen momentum. Hij kijkt denk ik eerder naar PvdD als voorbeeld, een rustige, gestage groei.quote:Op donderdag 8 februari 2024 20:43 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat denk ik niet. Als je je momentum zo opzichtig verspeelt dan heb je dat niet zomaar weer terug. Wie gaat daar dan nog op stemmen?
Dachten ze ff lekker Pieter op te fleuren met wat vrolijke tweets, waardeert hij dat helemaal niet!quote:Op donderdag 8 februari 2024 20:47 schreef Hanca het volgende:
Blijkbaar was het twitteropzetje Wilders-Van der Plas-Yeşilgöz de druppel:
https://www.ad.nl/politie(...)bbb-en-pvv~a16d1302/
Omtzigt had net een stapel zware bezwaren neergelegd en toen kwam dit vrolijke getweet er overheen. Hij voelde zich niet serieus genomen. En zag ook niet hoe hij de andere partijen de financiële zorgen wel serieus kon laten nemen.
NSC geeft dat het afscheid niet de schoonheidsprijs verdient, maar daarom is Van Hijum zelf nog naar Plasterk toe gegaan om het 'af te hechten'.
Klopt. En nog leuker: ze kunnen het ook weigeren als de Kamer het wel wil. De Kamer kan dan in het wilde weg allemaal ministers wegjagen met een motie van wantrouwen, maar dat zal nooit verkiezingen opleveren. Zelfs niet als ze Rutte nogmaals wegsturen. Er zullen alleen steeds nieuwe ministers moeten worden aangesteld.quote:Op donderdag 8 februari 2024 20:49 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Interessant weetje trouwens: het huidige demissionaire kabinet kan in theorie besluiten om de 2e kamer te ontbinden en nieuwe verkiezingen uit te schrijven. Daar is geen toestemming van de 2e kamer voor nodig blijkbaar.
Het zou de democratie op zijn grondvesten laten schudden maar het kán wel.
Inderdaad verschrikkelijk, zal het daar in het debat ook over gaan?quote:Op donderdag 8 februari 2024 20:50 schreef Koffieplanter het volgende:
Voor dat clowneske optreden op Twitter van die drie verdien je ook wel ferme stokslagen. Mijn hemel, wat een treurigheid. Mooi dat het als een boemerang terugkomt.
Ik vind de reconstructie op de NRC site ook sterk:quote:Op donderdag 8 februari 2024 20:47 schreef Hanca het volgende:
Omtzigt had net een stapel zware bezwaren neergelegd en toen kwam dit vrolijke getweet er overheen. Hij voelde zich niet serieus genomen. En zag ook niet hoe hij de andere partijen de financiële zorgen wel serieus kon laten nemen.
NSC geeft dat het afscheid niet de schoonheidsprijs verdient, maar daarom is Van Hijum zelf nog naar Plasterk toe gegaan om het 'af te hechten'.
Dat artikel zat ik zojuist ook te lezen. De foto van 24 januari was mij volledig ontgaan, want wat zit er een boel narigheid aan die tafel. Je gaat spontaan verlangen naar het illustere duo Verhagen en Van Haersma Buma.quote:Op donderdag 8 februari 2024 20:52 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Inderdaad verschrikkelijk, zal het daar in het debat ook over gaan?
Verder vond ik de reconstructie op de NRC site ook sterk:
Lange discussies, weinig sturing van de informateur: de formatiegesprekken waren langzaam verzand
RECONSTRUCTIE Tot ieders verbazing liep NSC-leider Pieter Omtzigt dinsdag weg bij de formatiegesprekken. Wat is er gebeurd? Over hoe opgebouwd wantrouwen kon exploderen.
Je zou toch denken dat er tegen zulk theoretisch machtsmisbruik een veiligheid ingebouwd zou moeten zitten. Er hoeft maar één extreme partij een keer de kans te krijgen om het te doen en je hebt een chaos die we al lang niet meer gezien hebben in de Nederlanden.quote:Op donderdag 8 februari 2024 20:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
Klopt. En nog leuker: ze kunnen het ook weigeren als de Kamer het wel wil. De Kamer kan dan in het wilde weg allemaal ministers wegjagen met een motie van wantrouwen, maar dat zal nooit verkiezingen opleveren. Zelfs niet als ze Rutte nogmaals wegsturen. Er zullen alleen steeds nieuwe ministers moeten worden aangesteld.
Is natuurlijk pure theorie, maar qua het uitschrijven van verkiezingen is de Kamer feitelijk machteloos.
Er is een mechanisme: de volgende verkiezingen staan al vast op maart 2028, die kan niemand uitstellen (wel vervroegen).quote:Op donderdag 8 februari 2024 20:54 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Je zou toch denken dat er tegen zulk theoretisch machtsmisbruik een veiligheid ingebouwd zou moeten zitten. Er hoeft maar één extreme partij een keer de kans te krijgen om het te doen en je hebt een chaos die we al lang niet meer gezien hebben in de Nederlanden.
Maar dan zou in theorie het kabinet de dag na installatie de kamer weer kunnen ontbinden en wéér nieuwe verkiezingen uitschrijven.quote:Op donderdag 8 februari 2024 20:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er is een mechanisme: de volgende verkiezingen staan al vast op maart 2028, die kan niemand uitstellen (wel vervroegen).
Ja, klopt. Tegen het steeds uitschrijven van verkiezingen door een demissionair kabinet hebben we denk ik maar één noodknop: de koning kan het weigeren.quote:Op donderdag 8 februari 2024 20:56 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Maar dan zou in theorie het kabinet de dag na installatie de kamer weer kunnen ontbinden en wéér nieuwe verkiezingen uitschrijven.
Dat moet de koning maar net willen dan.quote:Op donderdag 8 februari 2024 20:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, klopt. Tegen het steeds uitschrijven van verkiezingen door een demissionair kabinet hebben we denk ik maar één noodknop: de koning kan het weigeren.
Ben benieuwd wat er morgen in de pers komt als reden.quote:Op donderdag 8 februari 2024 20:47 schreef Hanca het volgende:
Misschien, maar de PvdD is wel een partij met een heel wat steviger fundament. Zowel organisatorisch als ideologisch. Daar kun je bijvoorbeeld de leider vervangen zonder dat die partij in voortbestaansproblemen komt en ze kunnen rook ruzies en crises overleven.quote:Op donderdag 8 februari 2024 20:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hij wil geen momentum. Hij kijkt denk ik eerder naar PvdD als voorbeeld, een rustige, gestage groei.
Dit is het verhaal vanuit NSC, dat hadden we nog niet echt gehoord. Ik denk niet dat die nog veel meer gaan zeggen voor woensdag.quote:Op donderdag 8 februari 2024 21:02 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Ben benieuwd wat er morgen in de pers komt als reden.
Maar een scenario met gelijk meer dan 15 zetels en regeringsverantwoordelijkheid zag hij ook echt niet voor zich, dat was een nachtmerrie voor hem aan het begin van de verkiezingen.quote:Op donderdag 8 februari 2024 21:03 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Misschien, maar de PvdD is wel een partij met een heel wat steviger fundament. Zowel organisatorisch als ideologisch. Daar kun je bijvoorbeeld de leider vervangen zonder dat die partij in voortbestaansproblemen komt en ze kunnen rook ruzies en crises overleven.
De NSC draait nog steeds vooral om de persoon van de lijsttrekker en een bepaalde stijl. Die zal daar veel moeilijker van herstellen.
In die zin lijkt het veel op het D66 van de beginjaren. Toen Van Mierlo in 1972 vastliep in zijn plannen stortte de boel ook helemaal ineen. De enige reden dat de partij toch is blijven bestaan is doordat opheffen mislukte en er nog een ander kamerlid met leiderschapskwaliteiten en een wat andere visie bleek te zijn. Maar dat zal vast niet het scenario zijn wat Pieter voor zich wil zien.
We hadden Pieter dinsdag toch bij Humberto.quote:Op donderdag 8 februari 2024 21:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit is het verhaal vanuit NSC, dat hadden we nog niet echt gehoord. Ik denk niet dat die nog veel meer gaan zeggen voor woensdag.
Ik verwacht wel bakken meer competentie waardoor er minder frustratie gaat heersen. Omtzigt ligt qua professionaliteit in besturen wel wat meer op de golflengte van de klassieke politici. Ik denk dat hij daar meer energie van krijgt dan van 3 poppetjes die alleen maar Russisch roulette met vodka shots spelen.quote:Op donderdag 8 februari 2024 19:06 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ik doel op het grotere geheel, ik verwacht met linkse partijen net zulk geschreeuw en drama vanuit Omtzigt.
Daar kwam geen verhaal uit, toch?quote:Op donderdag 8 februari 2024 21:06 schreef potjecreme het volgende:
[..]
We hadden Pieter dinsdag toch bij Humberto.
Nee die zullen de bal zoveel mogelijk naar Wilders schoppen dat hij het maar op moet lossen.quote:Op donderdag 8 februari 2024 19:06 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ik doel op het grotere geheel, ik verwacht met linkse partijen net zulk geschreeuw en drama vanuit Omtzigt.
Ideaal is het niet maar als je dan zo'n score maakt kun je weinig anders dan er alles uit proberen te halen. Zoals hij het nu aanpakt is hij al snel voor niemand meer relevant en wordt hij een soort Rita Verdonk.quote:Op donderdag 8 februari 2024 21:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar een scenario met gelijk meer dan 15 zetels en regeringsverantwoordelijkheid zag hij ook echt niet voor zich, dat was een nachtmerrie voor hem aan het begin van de verkiezingen.
Dat maakt het ook zo lastig: hij zal niks inleveren in ruil voor een mooie positie, hij zal er een heleboel voor terug willen als hij zich opoffert. Hem laat je niet schrikken met slechte peilingen, hij juicht ze toe.
Dat denk ik niet, ik denk dat hij echt voorlopig nog wel zetels scoort. En met de positie, voor zowel rechts als links interessant, kom je dan ook altijd wel in de belangstelling. Daar heb je niet veel zetels voor nodig. Zie de CU, die hebben nu 3 keer meegedaan omdat ze voor zowel links als rechts acceptabel zijn.quote:Op donderdag 8 februari 2024 21:15 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ideaal is het niet maar als je dan zo'n score maakt kun je weinig anders dan er alles uit proberen te halen. Zoals hij het nu aanpakt is hij al snel voor niemand meer relevant en wordt hij een soort Rita Verdonk.
Tja, ik vind alle 5 de hoofdpersonen er een zooitje van maken waarbij Dilan zich wellicht nog het meest netjes heeft gedragen.quote:Op donderdag 8 februari 2024 21:18 schreef timmmmm het volgende:
Plasterk is af. Een informateur informeert en rapporteert. Het is niet aan de informateur om gesprekspartners aan te vallen en zo het proces te bemoeilijken.
Tuurlijk kan hij de inhoudelijke kritiek van Omtzigt prima adresseren en pareren, maar het is minstens evengoed een gebrek aan respect naar het instituut van de informateur om het persoonlijk te maken en met aanvallen het proces te bemoeilijken terwijl je moet informeren. Maar het wel een ander verwijten. Zwak.
Mocht de situatie erom vragen dat een van de gesprekspartners tot de orde moet worden geroepen, lijkt me dat aan de opdrachtgever, de Tweede Kamer, en niet aan de informateur
Plasterk maakt het gat tussen Omtzigt en Wilders nog even wat groter.quote:Op donderdag 8 februari 2024 21:18 schreef timmmmm het volgende:
Plasterk is af. Een informateur informeert en rapporteert. Het is niet aan de informateur om gesprekspartners aan te vallen en zo het proces te bemoeilijken.
Tuurlijk kan hij de inhoudelijke kritiek van Omtzigt prima adresseren en pareren, maar het is minstens evengoed een gebrek aan respect naar het instituut van de informateur om het persoonlijk te maken en met aanvallen het proces te bemoeilijken terwijl je moet informeren. Maar het wel een ander verwijten. Zwak.
Mocht de situatie erom vragen dat een van de gesprekspartners tot de orde moet worden geroepen, lijkt me dat aan de opdrachtgever, de Tweede Kamer, en niet aan de informateur
Dilan is ook een triest mens met haar sneren op het partijcongres en het domme getwitterquote:Op donderdag 8 februari 2024 21:27 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Tja, ik vind alle 5 de hoofdpersonen er een zooitje van maken waarbij Dilan zich wellicht nog het meest netjes heeft gedragen.
Alle sneren en verwijten over en weer maken het een vrij treurige boel.
En ook dit gaat ooit de goede oude tijd zijn…quote:Op donderdag 8 februari 2024 20:54 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Dat artikel zat ik zojuist ook te lezen. De foto van 24 januari was mij volledig ontgaan, want wat zit er een boel narigheid aan die tafel. Je gaat spontaan verlangen naar het illustere duo Verhagen en Van Haersma Buma.
Was in de praktijk toch iets pittiger dan hij vooraf voorspelde.quote:Op donderdag 8 februari 2024 21:40 schreef Hexagon het volgende:
Plasterk kan beter snel weer verdwijnen. Die zag zichzelf al als nieuwe premier en is nu zuur dat het feest niet doorgaat.
Die man maakt het alleen maar erger.quote:Op donderdag 8 februari 2024 21:40 schreef Hexagon het volgende:
Plasterk kan beter snel weer verdwijnen. Die zag zichzelf al als nieuwe premier en is nu zuur dat het feest niet doorgaat.
Wat zakt die door het ijs, ja.quote:Op donderdag 8 februari 2024 21:41 schreef Perrin het volgende:
[..]
Was in de praktijk toch iets pittiger dan hij vooraf voorspelde.
Ja als ik Timmermans was zou ik die Roon in mootjes hakken en laten afvoeren.quote:Op donderdag 8 februari 2024 21:42 schreef capricia het volgende:
[..]
Die man maakt het alleen maar erger.
Die briefing in de TK gaat nog interessant worden.
Nou, op naar de volgende informateur.quote:Op donderdag 8 februari 2024 21:42 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja als ik Timmermans was zou ik die Roon in mootjes hakken en laten afvoeren.
Yesilguz had het moeilijk in haar partij, de VVD heeft behoorlijk verloren, dan is het niet zo raar dat ze even één keer uithaalt naar de grootste partij. Als de grootste partij dan ook nog graag uitdeelt mag ze dat best even incasseren, dat is ze eigenlijk aan haar stand (grootste, kartrekker in de formatie, alle achterbannen erachter krijgen) verplicht.quote:Op donderdag 8 februari 2024 21:30 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Dilan is ook een triest mens met haar sneren op het partijcongres en het domme getwitter
Om nog te zwijgen over haar gedoogdrama na de verkiezingen
Wouw.quote:Op donderdag 8 februari 2024 22:06 schreef Bluesdude het volgende:
Omtzigt zal volgens Noorlander deze ronde niet meer naar Den Haag komen om mee te formeren.
"Het is echt uitgesloten dat NSC meedoet aan een kabinet van deze drie partijen en ze aan een meerderheid zal helpen. Ook zal NSC geen steun geven aan een minderheidskabinet als PVV-leider Geert Wilders daar premier van gaat worden. Daar staat een streep doorheen", zegt Noorlander.
--------------
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)jen-niet-meer-verder
Dat zijn wel stevige uitspraken…quote:Op donderdag 8 februari 2024 22:06 schreef Bluesdude het volgende:
Omtzigt zal volgens Noorlander deze ronde niet meer naar Den Haag komen om mee te formeren.
"Het is echt uitgesloten dat NSC meedoet aan een kabinet van deze drie partijen en ze aan een meerderheid zal helpen. Ook zal NSC geen steun geven aan een minderheidskabinet als PVV-leider Geert Wilders daar premier van gaat worden. Daar staat een streep doorheen", zegt Noorlander.
--------------
Helaas is Timmermans Timmermans dus die stommelt naar de microfoon om wat overdreven platitudes eruit te gooienquote:Op donderdag 8 februari 2024 21:42 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja als ik Timmermans was zou ik die Roon in mootjes hakken en laten afvoeren.
Ik ben totaal geen fan van Tjeerd de Groot, die doet met zijn manier van communiceren meer slechts dan goeds voor D66, maar aan de andere kant is Van der Plas ook wel een koningin om in de slachtofferrol te kruipen.quote:Op donderdag 8 februari 2024 21:19 schreef klaasweetalles het volgende:
[ link | afbeelding ]
genieten dit
die bbb bitch denkt dat ze jezus is
Proberen met alleen VVD en BBB, Omtzigt terughalen of Omtzigt zijn zin geven en een extraparlementair kabinet optuigen waar PVV aan mee doet.quote:Op donderdag 8 februari 2024 22:34 schreef capricia het volgende:
Wat kan Wilders nou nog doen qua formatie?
Achterover leunen en wachten op nieuwe verkiezingen. Waarin hij ontegenzeggelijk de allergrootste wordtquote:Op donderdag 8 februari 2024 22:34 schreef capricia het volgende:
Wat kan Wilders nou nog doen qua formatie?
Een extraparlementair kabinet, kan dat de voorkeur hebben boven een meerderheidskabinet? Want die optie is qua formatie nog niet onderzocht, via Timmermans.quote:Op donderdag 8 februari 2024 22:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Proberen met alleen VVD en BBB, Omtzigt terughalen of Omtzigt zijn zin geven en een extraparlementair kabinet optuigen waar PVV aan mee doet.
Als Omtzigt een extraparlementair kabinet kan krijgen, gaat hij echt niet met Timmermans in een gewoon meerderheidskabinet zitten. Dan is die optie dus van tafel.quote:Op donderdag 8 februari 2024 22:40 schreef capricia het volgende:
[..]
Een extraparlementair kabinet, kan dat de voorkeur hebben boven een meerderheidskabinet? Want die optie is qua formatie nog niet onderzocht, via Timmermans.
Dan moet hij toegeven dat formeren hem niet lukt. En verkiezingen zijn er nog lang niet.quote:Op donderdag 8 februari 2024 22:37 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Achterover leunen en wachten op nieuwe verkiezingen. Waarin hij ontegenzeggelijk de allergrootste wordt
Wilders loopt wel het minste risico deze formatie
Ik heb er geen ervaring mee. Maar het voelt mij nogal wat instabiel aan, een extraparlementair kabinet. Met ministers van de PVV en BBB enzo.quote:Op donderdag 8 februari 2024 22:41 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als Omtzigt een extraparlementair kabinet kan krijgen, gaat hij echt niet met Timmermans in een gewoon meerderheidskabinet zitten. Dan is die optie dus van tafel.
In Limburg zat FvD er zelfs in, dat klinkt helemaal als een nachtmerrie maar het ging wel goed. Ik heb ook geen heel hoge verwachtingen, maar het lijkt me beter dan nieuwe verkiezingen met praktisch dezelfde uitkomst (wat verschuivingen, maar dezelfde mogelijke coalities).quote:Op donderdag 8 februari 2024 22:43 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik heb er geen ervaring mee. Maar het voelt mij nogal wat instabiel aan, een extraparlementair kabinet. Met ministers van de PVV en BBB enzo.
Nee, dat maakte de moties van wantrouwen en afkeuring tegen minister Rutte om wat hij als kamerlid Rutte in de vorige formatie ook zo raar, je kunt geen moties richten op andere kamerleden.quote:Op donderdag 8 februari 2024 22:48 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Motie van wantrouwen tegen Geert Wilders en Caroline van der Plas als het ze niet lukt te formeren een optie? Kan dat eigenlijk?
Motie van wantrouwen is wat anders dan een motie van afkeuring. Het eerste is bindend dacht ik of klopt dat niet?quote:Op donderdag 8 februari 2024 22:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, dat maakte de moties van wantrouwen en afkeuring tegen minister Rutte om wat hij als kamerlid Rutte in de vorige formatie ook zo raar, je kunt geen moties richten op andere kamerleden.
Nou ja alles kan. Maar het is staatsrechtelijk heel erg raar en heeft geen enkele waarde. (Nou ja misschien in de vorm van een soort berisping, de Kamer kan ook schorsen. Dan zou je dat met wat creativiteit nog als het mindere van het meerdere kunne zien).quote:Op donderdag 8 februari 2024 22:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, dat maakte de moties van wantrouwen en afkeuring tegen minister Rutte om wat hij als kamerlid Rutte in de vorige formatie ook zo raar, je kunt geen moties richten op andere kamerleden.
Klopt. Maar ze werden beide ingediend naar een minister om wat hij als kamerlid in gesprekken met de informateur had gezegd, dat was echt staatsrechtelijk een enorme puinhoop.quote:Op donderdag 8 februari 2024 22:52 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Motie van wantrouwen is wat anders dan een motie van afkeuring. De eerste is bindend dacht ik of klopt dat niet?
Kun je boeken over vol schrijven. Het onderscheid is ook niet zo helder. Ik zou zeggen dat het vooral afhangt van de kenbare bedoeling van de indiener. Maar daar kun je anders over denken.quote:Op donderdag 8 februari 2024 22:52 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Motie van wantrouwen is wat anders dan een motie van afkeuring. De eerste is bindend dacht ik of klopt dat niet?
Hoezo in zijn gezicht. Is eerder een groot nederlaag voor PVV en BBB en VVDquote:Op donderdag 8 februari 2024 22:25 schreef TheVulture het volgende:
Een ding is me in ieder geval wel duidelijk, elke zet van Omtzigt is doordacht. Het lijkt alleen nu toch in zijn gezicht te onploffen...
Ja, die krijg je niet op die manier van zijn zetel af.quote:Op donderdag 8 februari 2024 22:59 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Hmm. Maar een motie van wantrouwen kan dus alleen tegen een minister worden ingediend en niet tegen een kamerlid begrijp ik dat goed?
Nee hoor, dit is een nederlaag voor Omtzigt. Nederland zal bij eventuele nieuwe verkiezingen met hem afrekenen.quote:Op donderdag 8 februari 2024 23:00 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Hoezo in zijn gezicht. Is eerder een groot nederlaag voor PVV en BBB en VVD
Niemand kan een kamerlid ontslaan, ook een meerderheid van de kamer niet. Zelfs als ze het met 149 kamerleden eens zijn kan het niet. En moties van wantrouwen kunnen alleen naar ministers. Dat was het vreemde de vorige keer: als Kaag hetzelfde had gezegd als Rutte had ze geen moties aan haar broek gekregen, want die was op dat moment geen minister.quote:Op donderdag 8 februari 2024 22:59 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Hmm. Maar een motie van wantrouwen kan dus alleen tegen een minister worden ingediend en niet tegen een kamerlid begrijp ik dat goed?
Correct.quote:Op donderdag 8 februari 2024 22:59 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Een kamerlid is gekozen door het volk. Zou vreemd zijn als je die gewoon weg kunt sturen.quote:Op donderdag 8 februari 2024 22:59 schreef Niels0Kurovski het volgende:
I see. Dan is een minderheidskabinet of een extraparlementair kabinet vrij gevaarlijk voor zowel PVV als BBB lijkt me dan als zij ministers of een premier leveren.quote:Op donderdag 8 februari 2024 23:00 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja, die krijg je niet op die manier van zijn zetel af.
Genoeg landen waar dat op een of andere manier kan hoor. En daar zitten ook genoeg niet-bananenrepublieken bij. Maar ik ben er ook niet voor.quote:Op donderdag 8 februari 2024 23:02 schreef capricia het volgende:
[..]
Een kamerlid is gekozen door het volk. Zou vreemd zijn als je die gewoon weg kunt sturen.
Zijn eigen electoraat is hier ook niet blij mee blijkt uit de peilingen die zijn uitgevoerdquote:Op donderdag 8 februari 2024 23:00 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Hoezo in zijn gezicht. Is eerder een groot nederlaag voor PVV en BBB en VVD
Je stem zal aan Omtzigt zijn reet roesten. Hij wou toch al niet zo groot worden.quote:Op donderdag 8 februari 2024 23:01 schreef FireFox1 het volgende:
[..]
Nee hoor, dit is een nederlaag voor Omtzigt. Nederland zal bij eventuele nieuwe verkiezingen met hem afrekenen.
Mijn stem is hij iig kwijt
Die dynamiek lijkt nog steeds niet doorgedrongen te zijn. Iedere combinatie die wat wil heeft zowel Omtzigt als de VVD nodig.quote:Op donderdag 8 februari 2024 23:04 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Je stem zal aan Omtzigt zijn reet roesten. Hij wou toch al niet zo groot worden.
PVV en BBB willen heel graag regeren en hebben hem dus nu hard nodig
Een deel vast niet, maar ik denk dat Omtzigt dat deel kan missen als kiespijn. Hij wil geen rechtse aanhangwagen van de PVV worden, hij wilde heel duidelijk een centrumpartij worden. Als nu wat rechtse mensen hem verlaten zal hij dat dus wel best vinden.quote:Op donderdag 8 februari 2024 23:03 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Zijn eigen electoraat is hier ook niet blij mee blijkt uit de peilingen die zijn uitgevoerd
Gom van Strien had Omtzigt waarschijnlijk een blauw oog geslagen of 'm met zn stropdas proberen te wurgen bij Humberto.quote:Op donderdag 8 februari 2024 21:18 schreef timmmmm het volgende:
Ja. Als je een systeem hebt dat je er namens de partij zit en niet op persoonlijke titel (zonder last en ruggespraak), denk ik dat het anders ligt.quote:Op donderdag 8 februari 2024 23:03 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Genoeg landen waar dat op een of andere manier kan hoor. En daar zitten ook genoeg niet-bananenrepublieken bij. Maar ik ben er ook niet voor.
Ik was Gom al weer vergetenquote:Op donderdag 8 februari 2024 23:06 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Gom van Strien had Omtzigt waarschijnlijk een blauw oog geslagen of 'm met zn stropdas proberen te wurgen bij Humberto.
Dan valt plasterk wel weer mee
Inderdaad. Ook mijn gedachte en het maakt het voor PVV, BBB en VVD er ook niet gemakkelijker op.quote:Op donderdag 8 februari 2024 23:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
Een deel vast niet, maar ik denk dat Omtzigt dat deel kan missen als kiespijn. Hij wil geen rechtse aanhangwagen van de PVV worden, hij wilde heel duidelijk een centrumpartij worden. Als nu wat rechtse mensen hem verlaten zal hij dat dus wel best vinden.
Als het zo doorgaat zitten we nog 2 jaar zonder regering.quote:Op donderdag 8 februari 2024 23:06 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Die dynamiek lijkt nog steeds niet doorgedrongen te zijn. Iedere combinatie die wat wil heeft zowel Omtzigt als de VVD nodig.
Nee, ze zaten met een partij aan tafel die niet alleen de uiterste flank van de coalitie zou vormen (dat is al niet makkelijk), maar die ook nog eens heel duidelijk niet wil regeren en zeker niet met de PVV. Ik zie niet in hoe ze Omtzigt kunnen overtuigen, eigenlijk. Die meerderheidsoptie is wel weg.quote:Op donderdag 8 februari 2024 23:09 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Inderdaad. Ook mijn gedachte en het maakt het voor PVV, BBB en VVD er ook niet gemakkelijker op.
Nee, we zitten nu ook niet zonder regering. Het land wordt geregeerd, er worden wetten aangenomen en de Kamer geeft inmiddels al opdrachten die tot voor kort controversieel zouden zijn geweest. Ideaal is het niet, maar we hebben wel gewoon een functionerende regering.quote:Op donderdag 8 februari 2024 23:09 schreef FireFox1 het volgende:
[..]
Als het zo doorgaat zitten we nog 2 jaar zonder regering.
Benieuwd hoeveel afsplitsers er komen. Ook die kunnen van belang zijn.quote:Op donderdag 8 februari 2024 23:09 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Inderdaad. Ook mijn gedachte en het maakt het voor PVV, BBB en VVD er ook niet gemakkelijker op.
Tja, wat blijft er dan over? Hij zal wellicht willen aansturen op een extraparlementair kabinet met een ‘neutrale’ premier. Lijkt me nog waarschijnlijker dan een optie met de PvdA erbijquote:Op donderdag 8 februari 2024 22:06 schreef Bluesdude het volgende:
--------------
Dat wijkt ook flink af van zijn fractie en leden. Lastig ding…quote:Op donderdag 8 februari 2024 23:03 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Zijn eigen electoraat is hier ook niet blij mee blijkt uit de peilingen die zijn uitgevoerd
Dat vind ik lastig te stellen. Het land staat voor forse opgaven. Uiteindelijk denk ik dat de serieuze partijen dan toch liever voor een missionair meerderheidskabinet gaan dan voor een of ander instabiel experiment dat afhangt van de grillen van Wilders…quote:Op donderdag 8 februari 2024 23:24 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Tja, wat blijft er dan over? Hij zal wellicht willen aansturen op een extraparlementair kabinet met een ‘neutrale’ premier. Lijkt me nog waarschijnlijker dan een optie met de PvdA erbij
Motie van wantrouwen tegen een kamerlid zou enorm raar zijn. Een kamerlid zit daar met mandaat van de kiezers, niet met mandaat van de andere 149 kamerleden.quote:Op donderdag 8 februari 2024 22:59 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Dus geen meerderheids of minderheidskabinet PVV-VVD-BBB, prima, weten we dat ookquote:Op donderdag 8 februari 2024 22:20 schreef capricia het volgende:
[..]
Wouw.
Deze formatie-ronde heeft ieg heel wat duidelijkheid opgeleverd.
GroenLinks-PvdA zou best weleens wat druk op NSC en VVD kunnen zetten. Deze combo of naar de stembus. Juist NSC en VVD hebben als de peilingen een beetje kloppen het meeste te verliezen bij nieuwe verkiezingen.quote:Op donderdag 8 februari 2024 23:54 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dus geen meerderheids of minderheidskabinet PVV-VVD-BBB, prima, weten we dat ook
Ben benieuwd wat dan wel. Toch maar PvdA/GL-NSC-D66-VVD dan?
Hoe wou GLPvdA dat precies gaan afdwingen?quote:Op vrijdag 9 februari 2024 00:16 schreef Lt.Bookman het volgende:
[..]
GroenLinks-PvdA zou best weleens wat druk op NSC en VVD kunnen zetten. Deze combo of naar de stembus. Juist NSC en VVD hebben als de peilingen een beetje kloppen het meeste te verliezen bij nieuwe verkiezingen.
Niet. Maar nieuwe verkiezingen zijn niet ver weg als er geen meerderheidskabinet wordt gevormd. Minderheidskabinetten houden het nooit lang vol. En zoals de vlag er nu bij hangt zijn VVD en NSC dan de sjaak. Maar niets zo veranderlijk als de Nederlandse kiezer natuurlijk.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 00:17 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Hoe wou GLPvdA dat precies gaan afdwingen?
Stel je voor dat NSC en GL-PvdA gedurende de eeuwig durende onderhandelingen de huidige coalitie weer missionair maken met gedoogsteun. Rutte V.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 00:23 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Nieuwe verkiezingen gaan weinig veranderen aan de patstelling. Ik vermoed pas weer eind 2027 daar ergens en dus zal dan het huidige demissionaire kabinet blijven zitten.
Strenger financieel beleid lijkt me een breekpunt, daar de hele programma's van de PVV en de BBB zijn gebaseerd op het uitdelen van gratis bier zonder enige vorm van nadenken of afwegen.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 05:14 schreef LangeTabbetje het volgende:
Tactische breuk. Men gaat een nieuwe poging doen, of zelfde partijen maar dan zonder NSC, of over links maar dan zonder PVV.
Dat gaat ook ergens breken, en dan zal men met hangende pootjes terug komen bij Omtzigt, en die haalt zijn punten over een strenger financieel beleid alsnog binnen.
Plasterk is nu wel out. Zet mijn geld voor MP op Buma
Je zou het hoger onderwijs weg kunnen bezuinigen, dat lijkt me gezien hun aanhang voor deze partijen wel acceptabel.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 07:34 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Strenger financieel beleid lijkt me een breekpunt, daar de hele programma's van de PVV en de BBB zijn gebaseerd op het uitdelen van gratis bier zonder enige vorm van nadenken of afwegen.
beter bier afpakken van de middenklasse en dat rondpompen zodat het weer bij de groep daar boven uitkomtquote:Op vrijdag 9 februari 2024 07:34 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Strenger financieel beleid lijkt me een breekpunt, daar de hele programma's van de PVV en de BBB zijn gebaseerd op het uitdelen van gratis bier zonder enige vorm van nadenken of afwegen.
Ondertussen is Rutte opvolger van chef Navo Jens Stoltberg en wordt..... juist, Yesilgoz alsnog (demissionair) MP. Het kan verkeren!quote:Op vrijdag 9 februari 2024 00:23 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Nieuwe verkiezingen gaan weinig veranderen aan de patstelling. Ik vermoed pas weer eind 2027 daar ergens en dus zal dan het huidige demissionaire kabinet blijven zitten.
Eens, die plasterk moet nu ook gewoon ruimte maken voor een nieuwe informateur. Eentje die de partijen ook tot orde kan roepen en ervoor zorgt dat er minder getwittert wordt.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 05:14 schreef LangeTabbetje het volgende:
Tactische breuk. Men gaat een nieuwe poging doen, of zelfde partijen maar dan zonder NSC, of over links maar dan zonder PVV.
Dat gaat ook ergens breken, en dan zal men met hangende pootjes terug komen bij Omtzigt, en die haalt zijn punten over een strenger financieel beleid alsnog binnen.
Plasterk is nu wel out. Zet mijn geld voor MP op Buma
De gemiddelde burger ziet de lasten oplopen en een regering die voor de gewone man niet heel doet. Af en toe een lappendeken en dan door. Dus waarom niet?quote:Op vrijdag 9 februari 2024 07:34 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Voor NSC is het helemaal niet belangrijk dat dit rechtse kabinet vorm krijgt, voor NSC is het op de langere termijn het belangrijkst om een geloofwaardige partij te worden en dat doe je niet door met PVV en BBB in een kabinet te gaan.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 08:26 schreef C.L.Werner het volgende:
[..]
Eens, die plasterk moet nu ook gewoon ruimte maken voor een nieuwe informateur. Eentje die de partijen ook tot orde kan roepen en ervoor zorgt dat er minder getwittert wordt.
NSC over links zonder PVV, daar hoort dan wel VVD bij, en laat die nou juist zijn afgestraft door de samenwerking met D66... nee, dat zie ik ook niet gebeuren. Voor zowel VVD als NSC is het belangrijk dat dit rechts kabinet enig vorm krijgt. En met een beetje geluk bakt PVV er helemaal niets van, en stemt men volgende keer niet meer op PVV. Als je PVV nu niet laat regeren, worden ze alleen maar groter.....
Eerst pleit je voor een rechts kabinet en daarna voor links beleid, wel opvallend.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 08:27 schreef C.L.Werner het volgende:
[..]
De gemiddelde burger ziet de lasten oplopen en een regering die voor de gewone man niet heel doet. Af en toe een lappendeken en dan door. Dus waarom niet?
De meeste regeringen willen sparen in goede tijden en bezuinigen in slechte tijden. Nederland BV staat er heel sterk voor, maar voor de gemiddelde burger is het lang niet zo rooskleurig. Eerlijkere lastenverdeling, ik ben voor!
Wellicht voor de lange termijn wel, op korte termijn was dit niet zo verstandig. Omtzigt wordt redelijk gefileerd in de media en door de andere partijen wat hem zeker weten zetels gaat kosten.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 08:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Voor NSC is het helemaal niet belangrijk dat dit rechtse kabinet vorm krijgt, voor NSC is het op de langere termijn het belangrijkst om een geloofwaardige partij te worden en dat doe je niet door met PVV en BBB in een kabinet te gaan.
Ook niet door nu met een smoesje weg te lopen en door als grote NSC-man nu vermoeid in Twente te gaan zitten.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 08:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Voor NSC is het helemaal niet belangrijk dat dit rechtse kabinet vorm krijgt, voor NSC is het op de langere termijn het belangrijkst om een geloofwaardige partij te worden en dat doe je niet door met PVV en BBB in een kabinet te gaan.
Maar die zetels interesseren hem dan weer gewoon helemaal niks. Zijn doel was deze verkiezingen niet de grootste worden of zelfs zo groot mogelijk worden. Zijn doel was een partij te beginnen die stabiel in het midden op kan komen voor grondrechten en beter bestuur. Ik denk echt dat Omtzigt liever 8 zetels had gehad dan zijn huidige 20.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 08:33 schreef C.L.Werner het volgende:
[..]
Wellicht voor de lange termijn wel, op korte termijn was dit niet zo verstandig. Omtzigt wordt redelijk gefileerd in de media en door de andere partijen wat hem zeker weten zetels gaat kosten.
Eerlijke lastenverdeling is links beleid ja?quote:Op vrijdag 9 februari 2024 08:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Eerst pleit je voor een rechts kabinet en daarna voor links beleid, wel opvallend.
Nogmaals: dat potentiële zetelverlies interesseert hem niks. En hij zit niet vermoeid in Twente, volgens Van Hijum was hij gister al weer gewoon in het werk. Hij zit in Twente om die aasgieren van een journalisten te ontlopen, om zich gewoon in het debat te kunnen verantwoorden. Als ik hem was had ik hetzelfde gedaan.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 08:34 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ook niet door nu met een smoesje weg te lopen en door als grote NSC-man nu vermoeid in Twente te gaan zitten.
Denk dat een groot deel van z'n kiezers zich er niet best bij voelt. Als er nu verkiezingen zou zijn, zou hij waarschijnlijk flink verliezen.
Als hij met z'n zetels ook niet veel anders blijkt te doen dan zeuren om te zeuren in de oppositie, dan ook. Hij moet het eigenlijk hebben van een aansprekend dossier waarin hij zich vast kan bijten, maar dat moet maar net voorbij komen.
Dat denk ik ook. Realiteit is dat hij 20 zetels heeft en linksom of rechtsom zal moeten deelnemen in een kabinet. Een kabinet zonder NSC kan volgens mij niet, idem met VVD. Deze twee partijen kunnen zowel over links of rechts.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 08:35 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar die zetels interesseren hem dan weer gewoon helemaal niks. Zijn doel was deze verkiezingen niet de grootste worden of zelfs zo groot mogelijk worden. Zijn doel was een partij te beginnen die stabiel in het midden op kan komen voor grondrechten en beter bestuur. Ik denk echt dat Omtzigt liever 8 zetels had gehad dan zijn huidige 20.
Ja, eerlijke lastenverdeling is uitgesproken links.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 08:35 schreef C.L.Werner het volgende:
555
[..]
Eerlijke lastenverdeling is links beleid ja?
Dus hij loopt eerst weg vanwege de financiele tegenvallers van diverse ministeries en de informatie die hij te laat kreeg, daarna zou hij vermoeid thuis zitten en nu is hij toch wel aan het werk en helemaal niet vermoeid?quote:Op vrijdag 9 februari 2024 08:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nogmaals: dat potentiële zetelverlies interesseert hem niks. En hij zit niet vermoeid in Twente, volgens Van Hijum was hij gister al weer gewoon in het werk. Hij zit in Twente om die aasgieren van een journalisten te ontlopen, om zich gewoon in het debat te kunnen verantwoorden. Als ik hem was had ik hetzelfde gedaan.
PVV is anders ook economisch links, qua migratie natuurlijk heel rechts maar verder zijn ze een vrij linkse partij.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 08:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, eerlijke lastenverdeling is uitgesproken links.
Met een kabinet PVV-BBB-VVD zal vooral VVD het financiële beleid uitstippelen en die zijn meer van zoveel mogelijk de rijke mensen sparen, zolang die maar geen belasting betalen is alles goed. Eerlijke lastenverdeling noemen ze bij rechts nivelleren en dan doen ze alsof dat een vies woord is.
Kijk de doorgerekende programma's maar na en je ziet dat je bij PvdAGL moet zijn voor de meest eerlijke lastenverdeling.
Hij moet dus helemaal niks, ik denk dat hij tot in den treure zal herhalen dat het wat hem betreft een minderheidskabinet (het liefst zonder echte gedoogpartner) of een extraparlementair kabinet gaat worden, NSC gaat niet in een meerderheidskabinet zitten en ik denk dat NSC zich ook niet in hun eentje gaat verbinden aan een minderheidskabinet. NSC pleitte er niet voor niets voor om ook andere partijen mee te laten praten.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 08:37 schreef C.L.Werner het volgende:
[..]
Dat denk ik ook. Realiteit is dat hij 20 zetels heeft en linksom of rechtsom zal moeten deelnemen in een kabinet. Een kabinet zonder NSC kan volgens mij niet, idem met VVD. Deze twee partijen kunnen zowel over links of rechts.
Dat zal, maar het verval is wel ingezet, denk ik. Hij bevestigt ook wel wat dingen die over hem gedacht werden, zoals dat het een twijfelaar zou zijn, iemand die geen knopen doorhakt, eeuwig door mekkert over dingen, etc.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 08:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nogmaals: dat potentiële zetelverlies interesseert hem niks. En hij zit niet vermoeid in Twente, volgens Van Hijum was hij gister al weer gewoon in het werk. Hij zit in Twente om die aasgieren van een journalisten te ontlopen, om zich gewoon in het debat te kunnen verantwoorden. Als ik hem was had ik hetzelfde gedaan.
De sterke schouders betalen over het algemeen natuurlijk al veel euro's belasting.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 08:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, eerlijke lastenverdeling is uitgesproken links.
Met een kabinet PVV-BBB-VVD zal vooral VVD het financiële beleid uitstippelen en die zijn meer van zoveel mogelijk de rijke mensen sparen, zolang die maar geen belasting betalen is alles goed. Eerlijke lastenverdeling noemen ze bij rechts nivelleren en dan doen ze alsof dat een vies woord is.
Kijk de doorgerekende programma's maar na en je ziet dat je bij PvdAGL moet zijn voor de meest eerlijke lastenverdeling.
PVV is niet economisch links. Ja, ze willen het eigen risico van de zorg afschaffen en ze willen nog wat linkse dingen. Maar ze willen ook de belasting voor rijke mensen en grote bedrijven verlagen. Dat laatste is uitgesproken rechts. Hoe ze het willen betalen weten ze zelf ook niet, dat is het makkelijke van eeuwig oppositie voeren, dan kun je steeds niet te combineren dingen roepen zonder dat je je hoeft te verantwoorden. En daar zit dus de kloof met NSC, die willen wel verantwoordt beleid. Maar PVV wil al hun dure plannen uitvoeren en nergens een belasting verhogen.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 08:41 schreef C.L.Werner het volgende:
[..]
PVV is anders ook economisch links, qua migratie natuurlijk heel rechts maar verder zijn ze een vrij linkse partij.
Het financiele beleid is juist een groot struikelblok tussen PVV-BBB-VVD en NSC.
Als je politiek leider wil zijn, dan sta je in ieder geval het journaille fatsoenlijk te woord bij wat nog niet eens een verkeersdrempel is. Maar dat Omtzigt emotioneel zo enorm fragiel is, was al overduidelijk voordat hij überhaupt aan NSC begon, maar als je die twijfels liet horen, dan was dat ongepast. Tot nu toe ontvouwt het plaatje zich precies zoals de zorgen die toen geuit werden.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 08:37 schreef Hanca het volgende:
Wat is 'verval ingezet'? Als ik nu zou moeten gokken geef ik NSC een veel grotere kans om over 25 jaar nog te bestaan dan de PVV. Omtzigt hoeft geen grote partij om relevant te zijn.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 08:43 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat zal, maar het verval is wel ingezet, denk ik. Hij bevestigt ook wel wat dingen die over hem gedacht werden, zoals dat het een twijfelaar zou zijn, iemand die geen knopen doorhakt, eeuwig door mekkert over dingen, etc.
Hij heeft met het huidige zetelaantal natuurlijk wel een zekere opdracht gekregen. Er wordt wat verwacht. Als hij nu niet levert, dan gaat hem dat de volgende keer zetels kosten en dan is het verval definitief ingezet.
NSC heeft alles in zich om een brede ledenpartij te blijven idd.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 08:48 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wat is 'verval ingezet'? Als ik nu zou moeten gokken geef ik NSC een veel grotere kans om over 25 jaar nog te bestaan dan de PVV. Omtzigt hoeft geen grote partij om relevant te zijn.
Omtzigt gaat dit ook geen 25 jaar volhouden. En hij is afhankelijk van dossiers, zoals bv. het toeslagenschandaal. Dat moet maar net voorbij komen.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 08:48 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wat is 'verval ingezet'? Als ik nu zou moeten gokken geef ik NSC een veel grotere kans om over 25 jaar nog te bestaan dan de PVV. Omtzigt hoeft geen grote partij om relevant te zijn.
Ik ben het helemaal eens dat Omtzigt te emotioneel is en te veel twijfelt. En ook nog eens dat hij als hij iets in zijn hoofd heeft dat veel te koppig blijft vasthouden zonder naar anderen te luisteren, die financiële tegenvallers lijken vooral in het hoofd van Omtzigt te bestaan.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 08:48 schreef nostra het volgende:
[..]
Als je politiek leider wil zijn, dan sta je in ieder geval het journaille fatsoenlijk te woord bij wat nog niet eens een verkeersdrempel is. Maar dat Omtzigt emotioneel zo enorm fragiel is, was al overduidelijk voordat hij überhaupt aan NSC begon, maar als je die twijfels liet horen, dan was dat ongepast. Tot nu toe ontvouwt het plaatje zich precies zoals de zorgen die toen geuit werden.
Maar daarom wil Omtzigt nou net NSC rustig uitbouwen. Het moet niet 'de partij van Omtzigt' zijn, maar de partij van financiële degelijkheid, goed bestuur en de middenpositie.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 08:51 schreef Halcon het volgende:
[..]
Omtzigt gaat dit ook geen 25 jaar volhouden. En hij is afhankelijk van dossiers, zoals bv. het toeslagenschandaal. Dat moet maar net voorbij komen.
En als dat voorbijkomt, dan is het ook wel een verschil tussen fractielid zijn bij het CDA en de grote man bij zijn eigen partij zijn.
Dat is subjectief natuurlijk. Pensioenfondsen belasten (en straks weer afvragen waar dat vermogen is gebleven), innovatieboxen afschaffen terwijl we als Nederland ons willen concentreren op een kenniseconomie om de arbeidsmigratie tegen te gaan, afschaffen BOR wat familiebedrijven disproportioneel hard raakt, 70k euro als grootverdiener zien, allemaal onwenselijke plannen. Verschuiving van belasting op arbeid naar belasting op vermogen (en eventueel verbruiksbelasting) is prima, maar niet op die manier.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 08:40 schreef Hanca het volgende:
Rustig uitbouwen lukt lastig met 20 zetels.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 08:54 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar daarom wil Omtzigt nou net NSC rustig uitbouwen. Het moet niet 'de partij van Omtzigt' zijn, maar de partij van financiële degelijkheid, goed bestuur en de middenpositie.
Dat kun je vinden, maar dan vind jij de lasten eerlijk verdelen blijkbaar onbelangrijk en dan zit je wel goed bij rechts.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 08:55 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat is subjectief natuurlijk. Pensioenfondsen belasten (en straks weer afvragen waar dat vermogen is gebleven), innovatieboxen afschaffen terwijl we als Nederland ons willen concentreren op een kenniseconomie om de arbeidsmigratie tegen te gaan, afschaffen BOR wat familiebedrijven disproportioneel hard raakt, 70k euro als grootverdiener zien, allemaal onwenselijke plannen. Verschuiving van belasting op arbeid naar belasting op vermogen (en eventueel verbruiksbelasting) is prima, maar niet op die manier.
Rustig uitbouwen lukt vooral niet als je met die 20 zetels gelijk gaat regeren en zeker niet als je dan met totaal onverantwoordelijke partijen als PVV en BBB in zee gaat.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 08:57 schreef Halcon het volgende:
[..]
Rustig uitbouwen lukt lastig met 20 zetels.
Stemmers verwachten natuurlijk wel wat als ze je 20 zetels hebben gegeven. In de oppositie moet Omtzigt het toch vooral van aansprekende dossiers hebben.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 09:01 schreef Hanca het volgende:
[..]
Rustig uitbouwen lukt vooral niet als je met die 20 zetels gelijk gaat regeren en zeker niet als je dan met totaal onverantwoordelijke partijen als PVV en BBB in zee gaat.
Je kunt natuurlijk prima rustig uitbouwen met 20 zetels. Sterker: dan heb je tenminste genoeg zetels om bij elk belangrijk debat een goede inbreng te hebben en ook nog bezig te zijn met zaken rondom het opzetten van de partij. Dat is met een zetel of 5 dan weer niet goed haalbaar.
NSC kan nu juist zorgen dat ze op elk onderwerp hun eigen geluid laten horen, juist door die 20 zetels.
Stemmers op NSC die een partij verwachten die heel graag gaat regeren, hebben de hele verkiezingsperiode niets gelezen, gezien of geluisterd. Moet je dan naar zulke mensen je oren laten hangen?quote:Op vrijdag 9 februari 2024 09:05 schreef Halcon het volgende:
[..]
Stemmers verwachten natuurlijk wel wat als ze je 20 zetels hebben gegeven. In de oppositie moet Omtzigt het toch vooral van aansprekende dossiers hebben.
Denk ook niet dat Omtzigt een heel geschikte partijleider of manager is. Hij is vooral goed in zich in één dossier vast te bijten. Partijleider en gezicht van een partij zijn vraagt wel wat meer natuurlijk.
Stemmers op een partij stemmen omdat ze achter een partij staan, welke kant ze ook op bewegen. De kiezer stemt en daarna is het aan de de partijen en de formateur.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 09:08 schreef Hanca het volgende:
[..]
Stemmers op NSC die een partij verwachten die heel graag gaat regeren, hebben de hele verkiezingsperiode niets gelezen, gezien of geluisterd. Moet je dan naar zulke mensen je oren laten hangen?
Ik heb eerder vooral een andere definitie van de lasten eerlijk verdelen. Zoals af van het toeslagencircus (en ook ergens de pijn daarvan nemen) en een normale vermogensbelasting in plaats van het forfaitaire gedrocht dat we hier hebben.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 08:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat kun je vinden, maar dan vind jij de lasten eerlijk verdelen blijkbaar onbelangrijk en dan zit je wel goed bij rechts.
Dit blijft een vreemde frame of fantasie.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 08:41 schreef C.L.Werner het volgende:
[..]
PVV is anders ook economisch links, qua migratie natuurlijk heel rechts maar verder zijn ze een vrij linkse partij.
NSC heeft de potentie om het CDA te vervangen op termijn, afhankelijk hoe Omtzigt zich opstelt. Op dit moment is Omtzigt de stemmentrekker voor de partij. Zou me echter niet verbazen als Omtzigt in een paar jaar aftreed als lijsttrekker.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 08:50 schreef Perrin het volgende:
[..]
NSC heeft alles in zich om een brede ledenpartij te blijven idd.
Zulke mensen zijn wel de mensen die je partij maken of kraken.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 09:08 schreef Hanca het volgende:
[..]
Stemmers op NSC die een partij verwachten die heel graag gaat regeren, hebben de hele verkiezingsperiode niets gelezen, gezien of geluisterd. Moet je dan naar zulke mensen je oren laten hangen?
En als dan z'n van Vroenhoven of zo'n type het overneemt, dan ben je ook weer bijna in een keer weg.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 09:22 schreef C.L.Werner het volgende:
[..]
NSC heeft de potentie om het CDA te vervangen op termijn, afhankelijk hoe Omtzigt zich opstelt. Op dit moment is Omtzigt de stemmentrekker voor de partij. Zou me echter niet verbazen als Omtzigt in een paar jaar aftreed als lijsttrekker.
PVV is economisch zeker niet links.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 08:41 schreef C.L.Werner het volgende:
[..]
Het financiele beleid is juist een groot struikelblok tussen PVV-BBB-VVD en NSC.
Nee, dat is onzin. Zie PvdD, zie de CU. De mensen die je partij maken zijn niet de leden die uit zijn op macht, maar de mensen die inhoudelijk achter de partij staan.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 09:25 schreef Halcon het volgende:
[..]
Zulke mensen zijn wel de mensen die je partij maken of kraken.
De CU heeft natuurlijk een vrij trouwe achterban, waarbij het geloof de verbindende factor is. Wie er daar aan het roer staat, maakt niet zo heel veel uit eigenlijk. Dat is wel een verschil met NSC. Bij de PvdD is de aansprekende Thieme 16 jaar partijleider geweest. Dat zie ik Omtzigt nog niet zo 1-2-3 doen.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 09:28 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, dat is onzin. Zie PvdD, zie de CU. De mensen die je partij maken zijn niet de leden die uit zijn op macht, maar de mensen die inhoudelijk achter de partij staan.
En met samenwerken met de PVV dreig je juist die laatste, veel essentiëlere, groep uit je partij te jagen. Dan blijft er alleen een groep populisten over en net die ben je als serieuze partij liever kwijt dan rijk.
Ze hebben een uitgebreid gratis bier programma voor autochtone Nederlanders natuurlijk. Een heel uitgebreid programma wat ze vooral nooit maar dan ook nooit laten doorrekenen.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 09:17 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dit blijft een vreemde frame of fantasie.
Nee, maar dat laatste is niet zo zeer de sleutel naar succes als partij. Nogmaals: Omtzigt wilde nooit een potentiële regeringspartij oprichten, hij wil de regering controleren. Juist het niet-regeren is deel van het DNA van die partij.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 09:32 schreef Halcon het volgende:
[..]
De CU heeft natuurlijk een vrij trouwe achterban, waarbij het geloof de verbindende factor is. Wie er daar aan het roer staat, maakt niet zo heel veel uit eigenlijk. Dat is wel een verschil met NSC. Bij de PvdD is de aansprekende Thieme 16 jaar partijleider geweest. Dat zie ik Omtzigt nog niet zo 1-2-3 doen.
En beide partijen hebben natuurlijk nooit 20 zetels gekregen bij verkiezingen.
Rob Jetten is vice premier (was Sigrid Kaag) en D'66 is de tweede grootste partij in het huidige (demissionaire) kabinet.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 08:26 schreef C.L.Werner het volgende:
[..]
Ondertussen is Rutte opvolger van chef Navo Jens Stoltberg en wordt..... juist, Yesilgoz alsnog (demissionair) MP. Het kan verkeren!
Nee, als een minister op stapt wordt over het algemeen vervangen door iemand van de eigen partij. Als Rutte op stapt gaat Yeşilgöz naar AZ en zoeken ze een nieuwe VVDer voor justitie.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 09:41 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Rob Jetten is vice premier (was Sigrid Kaag) en D'66 is de tweede grootste partij in het huidige (demissionaire) kabinet.
Jetten I krijgen we dan vanaf oktober indien Mark Rutte inderdaad NAVO-chef wordt.
De reaktie van PVV-erts zal ongekend zijn.
Voor een minister ja. Voor een premier gelden andere regels volgens mij. Het vice-premierschap bestaat niet voor niets. Ik kan ernaast zitten hoor. We zullen zien.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 09:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, als een minister op stapt wordt rie over het algemeen vervangen door iemand van de eigen partij. Als Rutte op stapt gaat Yeşilgöz naar AZ en zoeken ze een nieuwe VVDer voor justitie.
Vice-premier is voor tijdelijke vervangingen, bijvoorbeeld als de premier in het buitenland zit. En de premiers en de vice-premiers vormen samen ook een soort kopgroep waarin wordt overlegd, daarom hebben alle partijen een premier of een vice-premier. Als Rutte definitief moet worden vervangen zal dat gewoon door een VVDer gebeuren.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 09:46 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Voor een minister ja. Voor een premier gelden andere regels volgens mij. Het vice-premierschap bestaat niet voor niets. Ik kan ernaast zitten hoor. We zullen zien.
Tso die Wilders ziet er ook steeds slechter uit. Als die een keer het loodje legt is het gewoon klaar met de PVV.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 08:48 schreef Hanca het volgende:
[..]
Eh, de situatie is dat dit nu eenmaal de realiteit is en Omtzigt, gezien de peilingen, donders goed wist dat die kans er levensgroot in zat en ook niets gedaan heeft om dat risico te ontlopen of te beperken.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 09:08 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hij moet dus helemaal niks. Er kunnen prima minderheidskabinetten gevormd worden zonder NSC en er kan ook prima een extraparlementair kabinet worden gevormd (daar zou NSC dan wel aan mee doen).quote:Op vrijdag 9 februari 2024 10:09 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Eh, de situatie is dat dit nu eenmaal de realiteit is en Omtzigt, gezien de peilingen, donders goed wist dat die kans er levensgroot in zat en ook niets gedaan heeft om dat risico te ontlopen of te beperken.
Als Omtzigt niet had willen besturen en maar 10 zetels oid had willen halen dan had hij dat kunnen realiseren, hij koos er voor om deze weg te bewandelen, dan moet je ook de consequenties accepteren en die zijn dat hij moet meeregeren.
pvv en bbb zijn helemaal niet geschikt om dit land te leidenquote:Op donderdag 8 februari 2024 20:35 schreef klipper het volgende:
Omzigt is ook helemaal niet geschikt.
Doet precies hetzelfde wat hij anderen verwijt, misselijk mannetje is het gewoon.
Een minderheidskabinet is niet prima maar dat terzijde, hij heeft een minderheidskabinet van PVV-VVD-BBB afgeschoten, dan lijkt het mij logischer dat je eerst gaat proberen een centrum meerderheidsregering te vormen.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 10:16 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hij moet dus helemaal niks. Er kunnen prima minderheidskabinetten gevormd worden zonder NSC en er kan ook prima een extraparlementair kabinet worden gevormd (daar zou NSC dan wel aan mee doen).
Dat mensen nog steeds denken dat NSC moet regeren is net zo'n grote fout als de mensen die denken dat er een meerderheidskabinet te maken is zonder VVD en NSC. Wat betreft NSC is een meerderheidskabinet namelijk de minst favoriete optie, NSC kan dus juist prima niet mee regeren.
Hij heeft al het meeregeren afgeschoten, ook met een centrumregering. Hij heeft duidelijk gezegd dat NSC niet in een kabinet stapt. En hij heeft juist expliciet de minderheidsvariant PVV-VVD-BBB niet afgeschoten.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 10:22 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Een minderheidskabinet is niet prima maar dat terzijde, hij heeft een minderheidskabinet van PVV-VVD-BBB afgeschoten, dan lijkt het mij logischer dat je eerst gaat proberen een centrum meerderheidsregering te vormen.
Waarom sprak hij dan wel met journalisten af in een hotel en ging hij bij Humberto zitten?quote:Op vrijdag 9 februari 2024 08:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hij zit in Twente om die aasgieren van een journalisten te ontlopen, om zich gewoon in het debat te kunnen verantwoorden. Als ik hem was had ik hetzelfde gedaan.
Dat vind ik ook een blunder. Misschien omdat hij zich toch kort wilde verantwoorden?quote:Op vrijdag 9 februari 2024 10:27 schreef JaxStrumleyII het volgende:
[..]
Waarom sprak hij dan wel met journalisten af in een hotel en ging hij bij Humberto zitten?
De gratis bier motie is echter door Omtzigt opgesteld en mede ondertekend door Caroline van BBB.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 09:37 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Ze hebben een uitgebreid gratis bier programma voor autochtone Nederlanders natuurlijk. Een heel uitgebreid programma wat ze vooral nooit maar dan ook nooit laten doorrekenen.
Bezit je dan niet teveel intelligentie , zeg maar het niveau van de gemiddelde voetballer en/of Geer/Goor fan, dan neem je dat programma serieus. Dan denk je echt dat Geert jou gratis bier gaat bezorgen en dat je zelfs het statiegeld mag gaan houden!
De enorme roze olifant van de huidige formatie onderhandelingen is dat werkelijk iedereen, Geert inclusief, weet dat met Geert en vrienden geen kabinet te formeren is, maar dat tot nu niemand dat hardop durft te zeggen.
Dat was een gratis bier motie, zoals PVV er inmiddels wel duizenden heeft ingediend. 'Gratis bier' als term werd door Slob voor het eerst gebezigd in de Kamer, naar aanleiding van juist een PVV motie.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 10:33 schreef C.L.Werner het volgende:
[..]
De gratis bier motie is echter door Omtzigt opgesteld en mede ondertekend door Caroline van BBB.
PVV heeft hier niets mee te maken, maar goede poging om de PVV onderuit te halen.
Het waren twee bewogen maanden…quote:Op vrijdag 9 februari 2024 10:16 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
pvv en bbb zijn helemaal niet geschikt om dit land te leiden
zou echt de grootste flop allertijden zijn als je deze partijen het voor het zeggen zouden hebben
Ik denk dat hij bedoelt dat hij het verslag wel aan hen voorlegt voor hij het naar de Kamer stuurt.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 10:46 schreef Hanca het volgende:
Ïk vind het ook heel opvallend dat Plasterk zegt zijn verslag te schrijven met Wilders, Yeşilgöz, Van der Plas (en liefst ook Omtzigt) er bij. Je schrijft zo'n verslag toch alleen, naar aanleiding van je notities?
Neemt niet weg dat de veelbesproken gratis bier motie van afgelopen tijd is opgesteld door Omtzigt & Van der Plas.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 10:42 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat was een gratis bier motie, zoals PVV er inmiddels wel duizenden heeft ingediend. 'Gratis bier' als term werd door Slob voor het eerst gebezigd in de Kamer, naar aanleiding van juist een PVV motie.
Zo begrijp ik het ook.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 10:52 schreef JaxStrumleyII het volgende:
[..]
Ik denk dat hij bedoelt dat hij het verslag wel aan hen voorlegt voor hij het naar de Kamer stuurt.
Gister en vandaag kwamen ze bij elkaar om aan het verslag te schrijven. Zo zegt hij het, volgens mij.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 10:52 schreef JaxStrumleyII het volgende:
[..]
Ik denk dat hij bedoelt dat hij het verslag wel aan hen voorlegt voor hij het naar de Kamer stuurt.
Gratis bier was en is al veel langer een term, ik denk bij gratis bier zeker niet gelijk aan die motie en ik denk de meeste politieke volgers ook niet. En het PVV programma staat gewoon vol met ongedekte plannen, oftewel 'gratis bier'.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 10:52 schreef C.L.Werner het volgende:
[..]
Neemt niet weg dat de veelbesproken gratis bier motie van afgelopen tijd is opgesteld door Omtzigt & Van der Plas.
Een gratis-bier-motie is een populaire beschrijving voor een parlementaire motie zonder financiële dekking. Een bekend voorbeeld hiervan is een in 2023 ingediende motie door Caroline van der Plas en Pieter Omtzigt om het minimumloon te verhogen, zonder dat duidelijk werd gemaakt hoe dit door de Staat betaald zou moeten worden.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 10:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
Gratis bier was en is al veel langer een term, ik denk bij gratis bier zeker niet gelijk aan die motie en ik denk de meeste politieke volgers ook niet. En het PVV programma staat gewoon vol met ongedekte plannen, oftewel 'gratis bier'.
Het NSC programma ook, die is immers ook niet doorgerekend. Ook het BBB programma is niet doorgerekend. Welk punt wil je nu maken?quote:Op vrijdag 9 februari 2024 10:55 schreef Hanca het volgende:
En het PVV programma staat gewoon vol met ongedekte plannen, oftewel 'gratis bier'.
De term is echt al veel ouder. Hij komt bij Slob vandaan. Dat jij hem nu plots aan die ene motie wil vastplakken is wel heel vreemd. De programma's van de PVV worden ook al verkiezingen lang bekritiseerd als 'gratis bier', zie hier in 2016: https://nos.nl/artikel/21(...)r-toegankelijke-vormquote:Op vrijdag 9 februari 2024 10:58 schreef C.L.Werner het volgende:
[..]
Een gratis-bier-motie is een populaire beschrijving voor een parlementaire motie zonder financiële dekking. Een bekend voorbeeld hiervan is een in 2023 ingediende motie door Caroline van der Plas en Pieter Omtzigt om het minimumloon te verhogen, zonder dat duidelijk werd gemaakt hoe dit door de Staat betaald zou moeten worden.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)ine-van-der-plas-bbb
Dat jij andere associaties hebt, prima.
Het NSC programma is idd nief doorgerekend, maar staat niet vol met gratis bier. Er staan genoeg dekkingen in. BBB is inderdaad ook typisch zo'n gratis bier partij, klopt. PVV is daar niet uniek in. Aan de andere kant van het spectrum heeft SP er ook enorm een handje van.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 11:01 schreef C.L.Werner het volgende:
[..]
Het NSC programma ook, die is immers ook niet doorgerekend. Ook het BBB programma is niet doorgerekend. Welk punt wil je nu maken?
Met "Gratis Bier" is eigenlijk ook niets mis als de overheidsfinanciën puik in orde zijn zoals het onlangs nog is voorgesteld in december 2023.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 10:42 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat was een gratis bier motie, zoals PVV er inmiddels wel duizenden heeft ingediend. 'Gratis bier' als term werd door Slob voor het eerst gebezigd in de Kamer, naar aanleiding van juist een PVV motie.
Ach Dries.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 11:22 schreef capricia het volgende:
[ twitter ]
Veel sterkte voor de nabestaanden.
De enige nog levende oud-premier zelfsquote:Op vrijdag 9 februari 2024 11:27 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ach Dries.
JPB nu de oudste nog levende MP, dat is ook wel een vreemde gedachte.
Maar dat waren allemaal eenmalige uitgaven, als je structurele uitgaven wil moet je die dekken. Dat was ook zo in de afgelopen tijd. En de PVV wil vooral structurele ongedekte zaken. Niet één rondje gratis bier omdat het café zo'n mooie omzet heeft, maar iedereen altijd gratis bier geven. Dat gaat natuurlijk niet lang goed.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 11:27 schreef Montagui het volgende:
[..]
Met "Gratis Bier" is eigenlijk ook niets mis als de overheidsfinanciën puik in orde zijn zoals het onlangs nog is voorgesteld in december 2023.
Of als het geld schijnbaar tegen de plinten aan klotst zoals er de afgelopen jaren met miljarden is gestrooid om o.a. Corona, Klimaat, Oekraïne, energie en diverse buitenlandse hulpprojecten.
Een overschot op de begroting is geen reden het op te feesten, eerder een reden het als reserve weg te zetten. Maar politiek speelt graag voor sinterklaas om stemmen te kopen. Daarom mag jij tot je 68ste of nog langer werkenquote:Op vrijdag 9 februari 2024 11:27 schreef Montagui het volgende:
[..]
Met "Gratis Bier" is eigenlijk ook niets mis als de overheidsfinanciën puik in orde zijn zoals het onlangs nog is voorgesteld in december 2023.
Of als het geld schijnbaar tegen de plinten aan klotst zoals er de afgelopen jaren met miljarden is gestrooid om o.a. Corona, Klimaat, Oekraïne, energie en diverse buitenlandse hulpprojecten.
Deze moet ik hier ook even postenquote:Op vrijdag 9 februari 2024 11:44 schreef xpompompomx het volgende:
Vond Dries altijd een mooie man. Leuk ook hoe hij de luis in de pels van het CDA werd met de jaren.
Hij kan veel willen of niet willen, maar in de politiek heb je dat amper zelf in de hand. Zeker nu met grote groepen kiezers die van partij naar partij schieten.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 09:39 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, maar dat laatste is niet zo zeer de sleutel naar succes als partij. Nogmaals: Omtzigt wilde nooit een potentiële regeringspartij oprichten, hij wil de regering controleren. Juist het niet-regeren is deel van het DNA van die partij.
En ja, op termijn kan dat veranderen. Maar pas op termijn. Dan zou het een regeringspartij kunnen worden. Maar nu zijn verkiezingsbelofte breken door toch in een meerderheidskabinet met doortimmert regeerakkoord te stappen (en zonder zo'n akkoord gaat het niet, zeker niet voor BBB en PVV), dat is volgens mij echt de snelste manier om al zijn ambities van een stabiele partij die de regering streng blijft controleren op goed bestuur en degelijke financiën in de prullenbak te smijten.
Meeregeren met de PVV en BBB, ik denk dat Omtzigt dat niet naar zichzelf kan verantwoorden, maar hij kan het in elk geval niet verantwoorden naar de kiezers die hopen op een stabiele, degelijke partij in het midden.
Dan moet toch alsnog een meerderheid van de kamer daarmee instemmen?quote:Op vrijdag 9 februari 2024 11:42 schreef Hanca het volgende:
PVV-VVD-BBB praten maandag ook nog verder: https://www.volkskrant.nl(...)der-praten~b071566f/
Maandagmiddag gaat het verslag naar de Kamer.
Ik zie toch erg veel voorsorteren op een minderheidskabinet. Ben toch wel benieuwd wat de rest van de VVD er van vindt als die samen met PVV en BBB en zonder verdere steun gaan regeren...
Nee, alleen een meerderheid moet niet gelijk met een motie van wantrouwen zwaaien. We doen niet aan moties van vertrouwen oid.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 12:12 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Dan moet toch alsnog een meerderheid van de kamer daarmee instemmen?
Dus PVV zou ook kunnen zeggen we gaan solo regeren?quote:Op vrijdag 9 februari 2024 12:14 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, alleen een meerderheid moet niet gelijk met een motie van wantrouwen zwaaien. We doen niet aan moties van vertrouwen oid.
Iedereen kan in principe een regering vormen als hij de koning zo ver krijgt hem te beëdigen. Alleen moet je daarna wel naar de Kamer als je wat wil uitvoeren. Een solo PVV zie ik dat niet redden, die worden weggestemd.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 12:25 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Dus PVV zou ook kunnen zeggen we gaan solo regeren?
Maar de opdracht van de kamer was toch PVV-NSC-VVD-BBB uitzoeken?
Dan is het informeren door Plassterk toch mislukt en kan de kamer een nieuwe informatieopdracht geven aan een andere informateur?
Wordt niks maar wellicht hoopt de VVD nog steeds op een forse PVV-uitglijder die er voor zal zorgen dat het publieke sentiment zich keert. Maar die kans is vast klein.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 11:42 schreef Hanca het volgende:
PVV-VVD-BBB praten maandag ook nog verder: https://www.volkskrant.nl(...)der-praten~b071566f/
Maandagmiddag gaat het verslag naar de Kamer.
Ik zie toch erg veel voorsorteren op een minderheidskabinet. Ben toch wel benieuwd wat de rest van de VVD er van vindt als die samen met PVV en BBB en zonder verdere steun gaan regeren...
Leuke partijen met leuke mensen.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 12:40 schreef Frozen-assassin het volgende:
Hoe gaat Yesilgoz dit verantwoorden aan de linkerflank binnen VVD. Van gedogen naar toch in een minderheidskabinet zitten. En dan zit je met twee partijen die alleen incompetente bewindslieden kunnen leveren. Dat gaat geen feestje worden.
En wie gaat gedogen dan? FVD? SGP?...
Heb je een voorbeeld van Omtzigt die al decennia lang in de Tweede Kamer zit en ruzie heeft met linkse partijen?quote:Op donderdag 8 februari 2024 19:06 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Mag ik vragen wat voor boeken je schrijft?quote:Op vrijdag 9 februari 2024 11:30 schreef Hexagon het volgende:
Ik heb Dries van Agt nog ooit aan de telefoon gehad voor mijn eerste boekproject.
Maar niet verteld dat mijn vader in zijn studententijd nog eens meedeed met een actie waarbij maandverbanden werden gegooid naar de man.
Heel simpel, ik hoor de snerpstem van Yesilgoz al wanneer ze blijft herhalen dat ze 'verantwoordelijkheid neemt en de grote uitdagingen waar dit land voor staat aan te pakken en niet kan wachten om te beginnen'quote:Op vrijdag 9 februari 2024 12:40 schreef Frozen-assassin het volgende:
Hoe gaat Yesilgoz dit verantwoorden aan de linkerflank binnen VVD. Van gedogen naar toch in een minderheidskabinet zitten. En dan zit je met twee partijen die alleen incompetente bewindslieden kunnen leveren. Dat gaat geen feestje worden.
Dat dachten ze bij Milders ook en het enige wat hij hoefde te doen was zijn Islamofobe punten in te trekken.quote:Op donderdag 8 februari 2024 20:43 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat denk ik niet. Als je je momentum zo opzichtig verspeelt dan heb je dat niet zomaar weer terug. Wie gaat daar dan nog op stemmen?
Een minderheidskabinet hoeft natuurlijk geen vaste gedoogpartners te hebben. De kabinetten Rutte waren allemaal minderheidskabinetten in de EK en hadden ook geen gedoogpartner. Dat Rutte I een vaste gedoogpartner had, hoeft dat niet standaard te maken.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 12:40 schreef Frozen-assassin het volgende:
quote:Op vrijdag 9 februari 2024 12:48 schreef C.L.Werner het volgende:
[..]
Heel simpel, ik hoor de snerpstem van Yesilgoz al wanneer ze blijft herhalen dat ze 'verantwoordelijkheid neemt en de grote uitdagingen waar dit land voor staat aan te pakken en niet kan wachten om te beginnen'
Toch knap uur volgehouden!quote:Op vrijdag 9 februari 2024 11:43 schreef C.L.Werner het volgende:
Uit respect voor Dries van Agt zal ik vandaag niet meer reageren in dit topic.
Rust zacht lieve Dries.
How can i make this about me.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 11:30 schreef Hexagon het volgende:
Ik heb Dries van Agt nog ooit aan de telefoon gehad voor mijn eerste boekproject.
Ten eerste, het is mijn taak niet om objectief te kijken, ik ben net als jij gewoon iemand die zijn mening geeft en die is per definitie niet objectief. Een centrum regering met daarin NSC heeft mijn voorkeur en volgens mij mag dat nog altijdquote:Op vrijdag 9 februari 2024 10:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hij heeft al het meeregeren afgeschoten, ook met een centrumregering. Hij heeft duidelijk gezegd dat NSC niet in een kabinet stapt. En hij heeft juist expliciet de minderheidsvariant PVV-VVD-BBB niet afgeschoten.
Hij zal alleen een minderheidskabinet zonder gedoogakkoord of met alleen een gedoogakkoord op hoofdlijnen willen, meer macht naar de Kamer.
Het lijkt er op dat jij niet meer objectief kunt kijken door je hoop op een PvdAGL-VVD-NSC-D66 kabinet. Als je realistisch kijkt is de kans op dat kabinet afgelopen week helaas eerder kleiner dan groter geworden, juist omdat NSC al het meeregeren uit sluit.
Dat is volgens mij gedaan en mislukt. En nu? Nog een PVV poging? Prima, we wachten het wel af dan.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 10:33 schreef C.L.Werner het volgende:
Met Geert is het inderdaad moeilijk een kabinet te formeren, maar als grootste partij heeft hij wel het initiatief. In een volwassen democratie moet je ook deze mogelijkheid verkennen voordat je het afschiet.
In te trekken? Wilders heeft geen fuck ingetrokken. Staat ook nog steeds in zijn programma, hij roept er momenteel weinig over maar ingetrokken heeft hij helemaal niets.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 12:48 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Dat dachten ze bij Milders ook en het enige wat hij hoefde te doen was zijn Islamofobe punten in te trekken.
Ik bedoelde ook niet dat je objectief moet staan tegen elke regering. Maar als je objectief (zonder "joepie, dit is geklapt, tijd voor Timmermans") leest en hoort wat Omtzigt en consorten allemaal gezegd hebben, dan lees je daarin dat juist de minderheidsvariant met PVV-VVD-BBB helemaal niet afgeschoten wordt en dat elke meerderheidsvariant wordt uitgesloten. NSC is niet van plan om in een regering te stappen, zo simpel staat het er nu voor.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 14:23 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ten eerste, het is mijn taak niet om objectief te kijken, ik ben net als jij gewoon iemand die zijn mening geeft en die is per definitie niet objectief. Een centrum regering met daarin NSC heeft mijn voorkeur en volgens mij mag dat nog altijd
Ik hoop nergens op qua regering samenstelling, ik hoop op een regering die niet binnen 6 maanden af moet treden en een regering met adequaat (liever goed maar ok) beleid en op deze manier zie ik dat niet gebeuren.
Verder wacht ik het wel af, NSC is meer dan Omtzigt en we zien wel hoe dat verder loopt.
Ik las gisteren dat Omtzigt ook geen steun aan een minderheidskabinet met PVV-BBB-VVD wilde geven, dacht ik.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 14:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik bedoelde ook niet dat je objectief moet staan tegen elke regering. Maar als je objectief (zonder "joepie, dit is geklapt, tijd voor Timmermans") leest en hoort wat Omtzigt en consorten allemaal gezegd hebben, dan lees je daarin dat juist de minderheidsvariant met PVV-VVD-BBB helemaal niet afgeschoten wordt en dat elke meerderheidsvariant wordt uitgesloten. NSC is niet van plan om in een regering te stappen, zo simpel staat het er nu voor.
Het zou natuurlijk wel kunnen dat er uiteindelijk een (minderheids)kabinet met Timmermans komt, maar dat vind ik de afgelopen week echt minder waarschijnlijk geworden.
Mislukt is een groot woord, draaikont Omtzigt staat nog steeds open voor onderhandelingen echter deze fase is volgens hem klaar. Dus het is nog steeds mogelijk.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 14:24 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat is volgens mij gedaan en mislukt. En nu? Nog een PVV poging? Prima, we wachten het wel af dan.
Hij wil ze best vanuit de Kamer steunen, zei hij. Hij wil dacht ik geen gedoogakkoord, maar dat zal hij ook niet met PvdAGL-VVD willen.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 14:31 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik las gisteren dat Omtzigt ook geen steun aan een minderheidskabinet met PVV-BBB-VVD wilde geven, dacht ik.
Daarmee valt die optie, volgens mij, ook aardig dood neer.
quote:Omtzigt benadrukte dinsdagavond tegenover de Volkskrant dat hij wel bereid is om een minderheidskabinet of een extraparlementair kabinet - met onpartijdige ministers - eventueel vanuit de Kamer op hoofdlijnen te steunen.
Mits Wilders geen premier wordt van dat minderheidskabinet, dan staat de deur nog wel open. Althans, volgens Arjan Noorlander.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 14:31 schreef Tijger_m het volgende:
Ik las gisteren dat Omtzigt ook geen steun aan een minderheidskabinet met PVV-BBB-VVD wilde geven, dacht ik.
Als je dit al niet als mislukt wil betitelen dan houd het wel aardig op.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 14:32 schreef C.L.Werner het volgende:
[..]
Mislukt is een groot woord, draaikont Omtzigt staat nog steeds open voor onderhandelingen echter deze fase is volgens hem klaar. Dus het is nog steeds mogelijk.
Hé, Pietertje.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 14:32 schreef C.L.Werner het volgende:
[..]
Mislukt is een groot woord, draaikont Omtzigt staat nog steeds open voor onderhandelingen echter deze fase is volgens hem klaar. Dus het is nog steeds mogelijk.
Wat echt nergens op zou slaan, want dat zou betekenen dat Omtzigt alleen een probleem heeft met de persoon Wilders en niet met zijn standpunten.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 14:36 schreef Rnie het volgende:
[..]
Mits Wilders geen premier wordt van dat minderheidskabinet, dan staat de deur nog wel open. Althans, volgens Arjan Noorlander.
Je snapr niet dat ze daar niet eerder over nagedacht hebben…quote:Op vrijdag 9 februari 2024 15:19 schreef klaasweetalles het volgende:
Een minderheidskabinnet wordt gewoon een lachertje
een soort LPF
waarom zouden ze andere smeken dat Omtzigt op zijn besluit moet terugkomen....ze durven het niet aan zonder omtzigt
Ha betraptquote:
Mooi hequote:Op vrijdag 9 februari 2024 15:37 schreef capricia het volgende:
Dit vind ik toch wel bijzonder.
Dries van Agt overleed samen met zijn vrouw, hand in hand. Op een zelf gekozen moment.![]()
Mooi zeg. Dat dat kan. Samen euthanasie.
[ twitter ]
Mede mogelijk dankzij de niet aflatende inzet van Els Borst.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 15:38 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Mooi he
Ik lees ook mooie woorden van veel politici over Van Agt, vol waardering.
Wel bijzonder ook dat een CDA'er hiervoor kiest, overigens. Vind ik erg mooi.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 15:40 schreef capricia het volgende:
[..]
Mede mogelijk dankzij de niet aflatende inzet van Els Borst.
(Gisteren 10 jaar geleden vermoord, vanwege haar euthenasiewet)
Kok-I heeft dan ook veel goeds gebracht, maar ik val een beetje in herhaling. En weemoed.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 15:37 schreef capricia het volgende:
Dit vind ik toch wel bijzonder.
Dries van Agt overleed samen met zijn vrouw, hand in hand. Op een zelf gekozen moment.
Mooi zeg. Dat dat kan. Samen euthanasie.
Van Agt was een CDA’er met het hart op de juiste plaats. Ook niet bang om impopulaire standpunten in te nemenquote:Op vrijdag 9 februari 2024 16:01 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wel bijzonder ook dat een CDA'er hiervoor kiest, overigens. Vind ik erg mooi.
Ondanks dat ik het een mooi verhaal vind en helemaal voor euthanasie en niks tegen Dries van Agt heb.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 16:01 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wel bijzonder ook dat een CDA'er hiervoor kiest, overigens. Vind ik erg mooi.
Je weet natuurlijk niet of hij er nu nog, of uberhaupt ooit, zo in stond dat het niet mocht. Wellicht heeft hij altijd de C-stroom met woorden beleden, maar heeft hij daar altijd anders over gedacht. Of is hij in de loop van de jaren tot de conclusie gekomen dat hij er toch anders over dacht. Voortschrijdend inzicht, heet dat, en dat is alleen maar te prijzen, vind ik.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 16:24 schreef koemleit het volgende:
[..]
Ondanks dat ik het een mooi verhaal vind en helemaal voor euthanasie en niks tegen Dries van Agt heb.
Vind ik het nogal hypocriet om voor andere te beslissen en te vinden dat iets niet mag, maar als je er zelf behoefte aan hebt het toch te doen.
Was trouwens Kok II, maar een detail.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 16:11 schreef nostra het volgende:
[..]
Kok-I heeft dan ook veel goeds gebracht, maar ik val een beetje in herhaling. En weemoed.
Ouderdom.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 16:35 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Was trouwens Kok II, maar een detail.
Van Agt was als politicus niet heel vies van opportunisme. Voor het kabinet Den Uyl werd hij juist als een wat progressievere KVP'er gezien. Maar omdat de christelijke partijen tijdens die periode flink in de verdomhoek zaten heeft hij toen die "Ethisch Reveil" koers genomen. In dat kabinet werkte hij bijvoorbeeld de legalisering van abortus zwaar tegen. Terwijl het kabinet daarna, dat met zijn naam, daarna een wet invoerde om het te legaliseren. Van Agt heeft ook het gedoogbeleid van softdrugs uitgevonden.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 16:26 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Je weet natuurlijk niet of hij er nu nog, of uberhaupt ooit, zo in stond dat het niet mocht. Wellicht heeft hij altijd de C-stroom met woorden beleden, maar heeft hij daar altijd anders over gedacht. Of is hij in de loop van de jaren tot de conclusie gekomen dat hij er toch anders over dacht. Voortschrijdend inzicht, heet dat, en dat is alleen maar te prijzen, vind ik.
Hij had ook zijn lidmaatschap opgezegd inderdaadquote:Op vrijdag 9 februari 2024 17:13 schreef Hanca het volgende:
Van Agt stemde al jaren GL, ik dacht dat iedereen dat wel wist. Echt een CDA'er was hij al heel lang niet meer.
Waarop is hij precies gedraaid dan?quote:Op vrijdag 9 februari 2024 18:00 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Hoe kom je daar nou weer bij? Omtzigt is de draaikont hier. Valt totaal niet mee te werken.
Van Agt heeft natuurlijk al lang geleden een progressieve draai gemaakt en stemde op GroenLinks.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 16:24 schreef koemleit het volgende:
[..]
Ondanks dat ik het een mooi verhaal vind en helemaal voor euthanasie en niks tegen Dries van Agt heb.
Vind ik het nogal hypocriet om voor andere te beslissen en te vinden dat iets niet mag, maar als je er zelf behoefte aan hebt het toch te doen.
Ze moeten het eerst maar eens eens worden over wat nou precies rechts is tegenwoordig.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 18:16 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Of weer een gezellig kabinet waarbij rechts Nederland de vingers af kan likken.
Van Agt heeft op latere leeftijd wel een duidelijke draai gemaakt, dus aan die hypocrisie til ik niet zo zwaar. Vind het wel een mooi gegeven dat ze hier samen op hoge leeftijd voor hebben kunnen kiezen. Laten we hopen dat de ruk naar conservatieve rechtse partijen dit soort zaken niet frustreert in de toekomst.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 16:24 schreef koemleit het volgende:
[..]
Inderdaad, als je geen duidelijke richting kan kiezen, dan kan je ook niet draaien.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 18:02 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Waarop is hij precies gedraaid dan?
Ach, in essentie draait dat (helaas) alleen nog maar om hoe je met vreemdelingen om wilt gaan…quote:Op vrijdag 9 februari 2024 18:19 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ze moeten het eerst maar eens eens worden over wat nou precies rechts is tegenwoordig.
Maar waar het arbeidsmigranten betreft zijn ze het ook daar nog eens over oneens.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 18:23 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ach, in essentie draait dat (helaas) alleen nog maar om hoe je met vreemdelingen om wilt gaan…
Hij heeft na verkiezingsuitslag gezegd wat hij wou en daarop is hij niet teruggekomen. Heel verbazingwekkend dat men Omtzigt beticht van draaien. Hij is juist heel rechtlijnig gebleven op dat punt.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 18:22 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Inderdaad, als je geen duidelijke richting kan kiezen, dan kan je ook niet draaien.
Vooral over welke (kleur/geloof/variant) ongewenst is vermoedelijk…quote:Op vrijdag 9 februari 2024 18:24 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maar waar het arbeidsmigranten betreft zijn ze het ook daar nog eens over oneens.
Wat ook de enige relevante groep is qua aantallen.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 18:24 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maar waar het arbeidsmigranten betreft zijn ze het ook daar nog eens over oneens.
Lijkt me inderdaad een oervervelend gesprek tussen die twee.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 18:46 schreef Hanca het volgende:
Omtzigt heeft gister ruim een uur met Plasterk gebeld. Mooi, is dat de wereld ook weer uit. Al heb je met iemand die zichzelf zo graag hoort praten (Plasterk) en iemand die in vaagheden praat (Omtzigt) waarschijnlijk ook wel een uur nodig waar anderen 5 minuten voor nodig hebben.
Plasterk wilde geen antwoord geven op de vraag of de lucht nu geklaard is. Nee dus. Lekker een uur ruziën aan de telefoonquote:Op vrijdag 9 februari 2024 18:46 schreef Hanca het volgende:
Omtzigt heeft gister ruim een uur met Plasterk gebeld. Mooi, is dat de wereld ook weer uit. Al heb je met iemand die zichzelf zo graag hoort praten (Plasterk) en iemand die in vaagheden praat (Omtzigt) waarschijnlijk ook wel een uur nodig waar anderen 5 minuten voor nodig hebben.
Ik vroeg me al af waarom Plasterk niet gewoon even in Enschede langs gaat. Een op een.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 18:46 schreef Hanca het volgende:
Ik schat zo in dat Omtzigt daar niet op zit te wachten en dan aangifte gaat doen van stalking.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 18:56 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik vroeg me al af waarom Plasterk niet gewoon even in Enschede langs gaat. Een op een.
Omtzigt gaf namelijk aan wel gewoon te werken.
Bovendien weet Plasterk niet wat Enschede is.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 19:00 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ik schat zo in dat Omtzigt daar niet op zit te wachten en dan aangifte gaat doen van stalking.
Dat wist ik niet. Wel mooi hoe dat dus kan blijven ontwikkelen.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 17:13 schreef Hanca het volgende:
Van Agt stemde al jaren GL, ik dacht dat iedereen dat wel wist. Echt een CDA'er was hij al heel lang niet meer.
hopelijk was het gesprek ook via whatsapp, dat zou wel passend zijn geweestquote:Op vrijdag 9 februari 2024 18:46 schreef Hanca het volgende:
quote:Op vrijdag 9 februari 2024 19:31 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
hopelijk was het gesprek ook via whatsapp, dat zou wel passend zijn geweest
En hoe diep het CDA daar destijds voor ging met dat slecht geacteerde koningsdrama.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 18:16 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Of weer een gezellig kabinet waarbij rechts Nederland de vingers af kan likken.
Tja.. nu zitten Plasterk en Omtzigt wel wat op dezelfde golflengte qua intellect. Het kan ook zijn dat ze gewoon leuk hebben gesproken en /of dat Omtzigt de incompetentie van BBB en de onwerkbaarheid van PVV omlijnde en dat ze voor de bühne het wat anders doen lijken.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 18:50 schreef Tijn het volgende:
[..]
Plasterk wilde geen antwoord geven op de vraag of de lucht nu geklaard is. Nee dus. Lekker een uur ruziën aan de telefoon
And so it begins. Kappen Hugo, nu het nog kan.quote:Op donderdag 8 februari 2024 15:37 schreef nostra het volgende:
[..]
De tijd dat iedereen riep dat huizenprijzen nooit konden dalen (en vol in aflossingsvrije aandelenhypotheken stapten) kan ik me nog wel herinneren en dat was precies het moment dat alles in elkaar klapte.
Dit heeft niks met De Jonge zijn plannen te maken, je ziet dit namelijk Europabreed. Staat ook in het artikel, zielig dat je het dan toch aan De Jonge wil hangen. Het komt simpelweg door de hogere hypotheekrente icm dure grondstoffen.quote:Op zaterdag 10 februari 2024 09:24 schreef nostra het volgende:
[..]
And so it begins. Kappen Hugo, nu het nog kan.
[ afbeelding ]
Ik wil dit niet aan De Jonge hangen, wel dat de plannen die hij wil uitvoeren tijdens deze marktontwikkelingen funest zijn. Je moet al alle zeilen bijzetten om de (zelf gecreeërde) asset bubble niet te laten klappen, daar past overregulatie nou precies niet bij.quote:Op zaterdag 10 februari 2024 09:27 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit heeft niks met De Jonge zijn plannen te maken, je ziet dit namelijk Europabreed. Staat ook in het artikel, zielig dat je het dan toch aan De Jonge wil hangen. Het komt simpelweg door de hogere hypotheekrente icm dure grondstoffen.
Een groot deel van wat hij doet op de woningmarkt is als een malle allerlei subsidies uitdelen om nieuwbouw “betaalbaar” te houden. Ben ik zelf bepaald geen fan van maar daar mee kappen zou de bubbel wellicht wel sneller laten klappen (hoewel vervelend zou een prijscorrectie na de idiote stijgingen van afgelopen jaren niet per se heel slecht hoeven te zijn), dat vinden bouwers en ontwikkelaars ook erg vervelend…quote:Op zaterdag 10 februari 2024 09:31 schreef nostra het volgende:
[..]
Ik wil dit niet aan De Jonge hangen, wel dat de plannen die hij wil uitvoeren tijdens deze marktontwikkelingen funest zijn. Je moet al alle zeilen bijzetten om de (zelf gecreeërde) asset bubble niet te laten klappen, daar past overregulatie nou precies niet bij.
En wie absorbeert (en financiert) dat miljardenverlies precies, of denk je werkelijk dat een ambtenarenorganisatie met andermans centen scherper kan calculeren dan een Heijmans, nog onverlet dat zo'n organisatie niet eens bestaat.quote:[b]Op zaterdag 10 februari 2024 09:27 schreef Hanca
Dit artikel zou eerder een oproep aan De Jonge moeten betekenen om nog meer de regie te pakken: laat de overheid zelf gaan bouwen.
Je kunt gewoon woningcorporaties financieren, zodat die kunnen bouwen. Zo spannend is dat niet.quote:Op zaterdag 10 februari 2024 09:45 schreef nostra het volgende:
[..]
En wie absorbeert (en financiert) dat miljardenverlies precies, of denk je werkelijk dat een ambtenarenorganisatie met andermans centen scherper kan calculeren dan een Heijmans, nog onverlet dat zo'n organisatie niet eens bestaat.
Ja, hij moet wel subsidiëren on de ergste pijn van het reguleren te verzachten. Pillen voorschrijven om je libido te verhogen, omdat de anti-depressiva dat verlagen, dat idee.quote:Op zaterdag 10 februari 2024 09:39 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Een groot deel van wat hij doet op de woningmarkt is als een malle allerlei subsidies uitdelen om nieuwbouw “betaalbaar” te houden. Ben ik zelf bepaald geen fan van maar daar mee kappen zou de bubbel wellicht wel sneller laten klappen (hoewel vervelend zou een prijscorrectie na de idiote stijgingen van afgelopen jaren niet per se heel slecht hoeven te zijn), dat vinden bouwers en ontwikkelaars ook erg vervelend…
Dat is geen antwoord op mijn vraag, want als je die financiert (en het duidelijk niet uitkan op de markt), dan financier je dus onzakelijk, ergo met verlies, dus waar komt dat geld vandaan?quote:Op zaterdag 10 februari 2024 09:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je kunt gewoon woningcorporaties financieren, zodat die kunnen bouwen. Zo spannend is dat niet.
Dat geld moet inderdaad gewoon van belastinggeld vandaan komen, omdat de lange termijn kosten van nu niet bouwen gewoon veel hoger zijn dan van wel bouwen.quote:Op zaterdag 10 februari 2024 09:54 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat is geen antwoord op mijn vraag, want als je die financiert (en het duidelijk niet uitkan op de markt), dan financier je dus onzakelijk, ergo met verlies, dus waar komt dat geld vandaan?
Last time I checked moeten we 17 miljard besparen, maar het enige waar ik (potentiële) onderhandelaars over hoor is een ongekende spending spree: zorg, politie, klimaat, energielabels, AOW, inflatiecompensatie.
Onderhandelaars die er nog zitten en die nu niet meer verder kunnen omdat er een partij opgestapt is vanwege al dat gratis bier. Dat is ook de realiteit.quote:Op zaterdag 10 februari 2024 09:54 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat is geen antwoord op mijn vraag, want als je die financiert (en het duidelijk niet uitkan op de markt), dan financier je dus onzakelijk, ergo met verlies, dus waar komt dat geld vandaan?
Last time I checked moeten we 17 miljard besparen, maar het enige waar ik (potentiële) onderhandelaars over hoor is een ongekende spending spree: zorg, politie, klimaat, energielabels, AOW, inflatiecompensatie.
Het geld gaat helemaal nergens vandaan komen.quote:Op zaterdag 10 februari 2024 10:07 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Onderhandelaars die er nog zitten en die nu niet meer verder kunnen omdat er een partij opgestapt is vanwege al dat gratis bier. Dat is ook de realiteit.
Ik heb ook geen antwoord, overigens, waar het geld dan wel vandaan moet komen maar als de markt niet kan/wil bouwen en de vraag is zo enorm groot als die nu is...dan werkt de markt dus eigenlijk niet en moet je wat anders doen.
Het hoeft helemaal niet verliesgevend te zijn wanneer de overheid goedkope woningen bouwt voor de sociale verhuur. Misschien dat het rendement lager is dan wat de markt wil, maar op termijn levert het altijd meer op dan het kost.quote:Op zaterdag 10 februari 2024 09:54 schreef nostra het volgende:
[..]
En toch: PVV 52, VVD 13, BBB 8. Je hebt dan nog steeds geen meerderheid, Wilders schiet er niks mee op. PVV staat op +15, BBB op +1, VVD op -11, NSC op -9. Volgens mij is dat een verlies van 4 zetels voor de onderhandelende 4 partijen.quote:Op zaterdag 10 februari 2024 10:16 schreef Blastbeat het volgende:
PVV op 52 zetels gepeild... Goed, het is De Hond, maar toch. 52... Nederland is massaal loodpillen gaan slikken of zo.
Peilingen van Maurice de hond zijn gewoon poepquote:Op zaterdag 10 februari 2024 10:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
En toch: PVV 52, VVD 13, BBB 8. Je hebt dan nog steeds geen meerderheid, Wilders schiet er niks mee op. PVV staat op +15, BBB op +1, VVD op -11, NSC op -9. Volgens mij is dat een verlies van 4 zetels voor de onderhandelende 4 partijen.
Kortom: zelfs Wilders moet met zo'n peiling geen nieuwe verkiezingen willen.
PvdA/GL had het in de campagne steeds over een grondbank en grondprijzen, zit daar nog iets in? De grondprijs is vaak een behoorlijk deel van de woning en als leek denk ik dat daar het meest verdient wordt.quote:Op zaterdag 10 februari 2024 09:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je kunt gewoon woningcorporaties financieren, zodat die kunnen bouwen. Zo spannend is dat niet.
Met deze uitslag is er ook alleen maar een middenkabinet mogelijk, maar om de een of andere reden heeft de VVD een extreme afkeer van alles links van ze en een enorm sterke voorkeur voor alles rechts van ze. Zonder de VVD en NSC is er geen meerderheid mogelijk, dus zij moeten kiezen.quote:Op zaterdag 10 februari 2024 10:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
En toch: PVV 52, VVD 13, BBB 8. Je hebt dan nog steeds geen meerderheid, Wilders schiet er niks mee op. PVV staat op +15, BBB op +1, VVD op -11, NSC op -9. Volgens mij is dat een verlies van 4 zetels voor de onderhandelende 4 partijen.
Kortom: zelfs Wilders moet met zo'n peiling geen nieuwe verkiezingen willen.
Tja, dan ontneem je gemeentes inkomsten en moet je die via een andere weg weer compenseren. De gemeentes hebben vanaf 2025 al enorme tekorten. Is volgens mij dus een beetje een vestzak, broekzak verhaal. Ik zie dan meer in woningcorporaties miljoenen geven om sociaal, sociale koop en sociale huur, en starterswoningen te bouwen. Maar dan wel die miljoenen echt koppelen aan bouwprojecten, het moet bij die woningcorporaties niet op de plank blijven liggen.quote:Op zaterdag 10 februari 2024 10:29 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
PvdA/GL had het in de campagne steeds over een grondbank en grondprijzen, zit daar nog iets in? De grondprijs is vaak een behoorlijk deel van de woning en als leek denk ik dat daar het meest verdient wordt.
Daarnaast kan zoiets bijvoorbeeld voor een groot deel door bijvoorbeeld extra garantstellingen voor de woningcorporaties, zodat die goedkoper kunnen financieren en daardoor meer projecten kunnen realiseren die uiteindelijk inderdaad geld op zullen leveren. Dat werkt maar heel beperkt door in de rijksbegroting. En lijkt me ook verstandiger dan zoals nu met miljarden strooien.quote:Op zaterdag 10 februari 2024 10:22 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het hoeft helemaal niet verliesgevend te zijn wanneer de overheid goedkope woningen bouwt voor de sociale verhuur. Misschien dat het rendement lager is dan wat de markt wil, maar op termijn levert het altijd meer op dan het kost.
Het meest efficiënt is momenteel bouwprojecten die dreigen te verdwijnen en veel betaalbare woningen hebben, zoals in de linkjes die ik heb gepost, te redden. Die projecten zijn al een eind en kunnen dus het snelst beginnen.quote:Op zaterdag 10 februari 2024 10:32 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Daarnaast kan zoiets bijvoorbeeld voor een groot deel door bijvoorbeeld extra garantstellingen voor de woningcorporaties, zodat die goedkoper kunnen financieren en daardoor meer projecten kunnen realiseren die uiteindelijk inderdaad geld op zullen leveren. Dat werkt maar heel beperkt door in de rijksbegroting. En lijkt me ook verstandiger dan zoals nu met miljarden strooien.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |