Van Agt was als politicus niet heel vies van opportunisme. Voor het kabinet Den Uyl werd hij juist als een wat progressievere KVP'er gezien. Maar omdat de christelijke partijen tijdens die periode flink in de verdomhoek zaten heeft hij toen die "Ethisch Reveil" koers genomen. In dat kabinet werkte hij bijvoorbeeld de legalisering van abortus zwaar tegen. Terwijl het kabinet daarna, dat met zijn naam, daarna een wet invoerde om het te legaliseren. Van Agt heeft ook het gedoogbeleid van softdrugs uitgevonden.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 16:26 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Je weet natuurlijk niet of hij er nu nog, of uberhaupt ooit, zo in stond dat het niet mocht. Wellicht heeft hij altijd de C-stroom met woorden beleden, maar heeft hij daar altijd anders over gedacht. Of is hij in de loop van de jaren tot de conclusie gekomen dat hij er toch anders over dacht. Voortschrijdend inzicht, heet dat, en dat is alleen maar te prijzen, vind ik.
Hij had ook zijn lidmaatschap opgezegd inderdaadquote:Op vrijdag 9 februari 2024 17:13 schreef Hanca het volgende:
Van Agt stemde al jaren GL, ik dacht dat iedereen dat wel wist. Echt een CDA'er was hij al heel lang niet meer.
Waarop is hij precies gedraaid dan?quote:Op vrijdag 9 februari 2024 18:00 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Hoe kom je daar nou weer bij? Omtzigt is de draaikont hier. Valt totaal niet mee te werken.
Van Agt heeft natuurlijk al lang geleden een progressieve draai gemaakt en stemde op GroenLinks.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 16:24 schreef koemleit het volgende:
[..]
Ondanks dat ik het een mooi verhaal vind en helemaal voor euthanasie en niks tegen Dries van Agt heb.
Vind ik het nogal hypocriet om voor andere te beslissen en te vinden dat iets niet mag, maar als je er zelf behoefte aan hebt het toch te doen.
Ze moeten het eerst maar eens eens worden over wat nou precies rechts is tegenwoordig.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 18:16 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Of weer een gezellig kabinet waarbij rechts Nederland de vingers af kan likken.
Van Agt heeft op latere leeftijd wel een duidelijke draai gemaakt, dus aan die hypocrisie til ik niet zo zwaar. Vind het wel een mooi gegeven dat ze hier samen op hoge leeftijd voor hebben kunnen kiezen. Laten we hopen dat de ruk naar conservatieve rechtse partijen dit soort zaken niet frustreert in de toekomst.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 16:24 schreef koemleit het volgende:
[..]
Ondanks dat ik het een mooi verhaal vind en helemaal voor euthanasie en niks tegen Dries van Agt heb.
Vind ik het nogal hypocriet om voor andere te beslissen en te vinden dat iets niet mag, maar als je er zelf behoefte aan hebt het toch te doen.
Inderdaad, als je geen duidelijke richting kan kiezen, dan kan je ook niet draaien.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 18:02 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Waarop is hij precies gedraaid dan?
Ach, in essentie draait dat (helaas) alleen nog maar om hoe je met vreemdelingen om wilt gaan…quote:Op vrijdag 9 februari 2024 18:19 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ze moeten het eerst maar eens eens worden over wat nou precies rechts is tegenwoordig.
Maar waar het arbeidsmigranten betreft zijn ze het ook daar nog eens over oneens.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 18:23 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ach, in essentie draait dat (helaas) alleen nog maar om hoe je met vreemdelingen om wilt gaan…
Hij heeft na verkiezingsuitslag gezegd wat hij wou en daarop is hij niet teruggekomen. Heel verbazingwekkend dat men Omtzigt beticht van draaien. Hij is juist heel rechtlijnig gebleven op dat punt.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 18:22 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Inderdaad, als je geen duidelijke richting kan kiezen, dan kan je ook niet draaien.
Vooral over welke (kleur/geloof/variant) ongewenst is vermoedelijk…quote:Op vrijdag 9 februari 2024 18:24 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maar waar het arbeidsmigranten betreft zijn ze het ook daar nog eens over oneens.
Wat ook de enige relevante groep is qua aantallen.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 18:24 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maar waar het arbeidsmigranten betreft zijn ze het ook daar nog eens over oneens.
Lijkt me inderdaad een oervervelend gesprek tussen die twee.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 18:46 schreef Hanca het volgende:
Omtzigt heeft gister ruim een uur met Plasterk gebeld. Mooi, is dat de wereld ook weer uit. Al heb je met iemand die zichzelf zo graag hoort praten (Plasterk) en iemand die in vaagheden praat (Omtzigt) waarschijnlijk ook wel een uur nodig waar anderen 5 minuten voor nodig hebben.
Plasterk wilde geen antwoord geven op de vraag of de lucht nu geklaard is. Nee dus. Lekker een uur ruziën aan de telefoonquote:Op vrijdag 9 februari 2024 18:46 schreef Hanca het volgende:
Omtzigt heeft gister ruim een uur met Plasterk gebeld. Mooi, is dat de wereld ook weer uit. Al heb je met iemand die zichzelf zo graag hoort praten (Plasterk) en iemand die in vaagheden praat (Omtzigt) waarschijnlijk ook wel een uur nodig waar anderen 5 minuten voor nodig hebben.
Ik vroeg me al af waarom Plasterk niet gewoon even in Enschede langs gaat. Een op een.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 18:46 schreef Hanca het volgende:
Ik schat zo in dat Omtzigt daar niet op zit te wachten en dan aangifte gaat doen van stalking.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 18:56 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik vroeg me al af waarom Plasterk niet gewoon even in Enschede langs gaat. Een op een.
Omtzigt gaf namelijk aan wel gewoon te werken.
Bovendien weet Plasterk niet wat Enschede is.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 19:00 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ik schat zo in dat Omtzigt daar niet op zit te wachten en dan aangifte gaat doen van stalking.
Dat wist ik niet. Wel mooi hoe dat dus kan blijven ontwikkelen.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 17:13 schreef Hanca het volgende:
Van Agt stemde al jaren GL, ik dacht dat iedereen dat wel wist. Echt een CDA'er was hij al heel lang niet meer.
hopelijk was het gesprek ook via whatsapp, dat zou wel passend zijn geweestquote:Op vrijdag 9 februari 2024 18:46 schreef Hanca het volgende:
quote:Op vrijdag 9 februari 2024 19:31 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
hopelijk was het gesprek ook via whatsapp, dat zou wel passend zijn geweest
En hoe diep het CDA daar destijds voor ging met dat slecht geacteerde koningsdrama.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 18:16 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Of weer een gezellig kabinet waarbij rechts Nederland de vingers af kan likken.
Tja.. nu zitten Plasterk en Omtzigt wel wat op dezelfde golflengte qua intellect. Het kan ook zijn dat ze gewoon leuk hebben gesproken en /of dat Omtzigt de incompetentie van BBB en de onwerkbaarheid van PVV omlijnde en dat ze voor de bühne het wat anders doen lijken.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 18:50 schreef Tijn het volgende:
[..]
Plasterk wilde geen antwoord geven op de vraag of de lucht nu geklaard is. Nee dus. Lekker een uur ruziën aan de telefoon
And so it begins. Kappen Hugo, nu het nog kan.quote:Op donderdag 8 februari 2024 15:37 schreef nostra het volgende:
[..]
De tijd dat iedereen riep dat huizenprijzen nooit konden dalen (en vol in aflossingsvrije aandelenhypotheken stapten) kan ik me nog wel herinneren en dat was precies het moment dat alles in elkaar klapte.
Dit heeft niks met De Jonge zijn plannen te maken, je ziet dit namelijk Europabreed. Staat ook in het artikel, zielig dat je het dan toch aan De Jonge wil hangen. Het komt simpelweg door de hogere hypotheekrente icm dure grondstoffen.quote:Op zaterdag 10 februari 2024 09:24 schreef nostra het volgende:
[..]
And so it begins. Kappen Hugo, nu het nog kan.
[ afbeelding ]
Ik wil dit niet aan De Jonge hangen, wel dat de plannen die hij wil uitvoeren tijdens deze marktontwikkelingen funest zijn. Je moet al alle zeilen bijzetten om de (zelf gecreeërde) asset bubble niet te laten klappen, daar past overregulatie nou precies niet bij.quote:Op zaterdag 10 februari 2024 09:27 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit heeft niks met De Jonge zijn plannen te maken, je ziet dit namelijk Europabreed. Staat ook in het artikel, zielig dat je het dan toch aan De Jonge wil hangen. Het komt simpelweg door de hogere hypotheekrente icm dure grondstoffen.
Een groot deel van wat hij doet op de woningmarkt is als een malle allerlei subsidies uitdelen om nieuwbouw “betaalbaar” te houden. Ben ik zelf bepaald geen fan van maar daar mee kappen zou de bubbel wellicht wel sneller laten klappen (hoewel vervelend zou een prijscorrectie na de idiote stijgingen van afgelopen jaren niet per se heel slecht hoeven te zijn), dat vinden bouwers en ontwikkelaars ook erg vervelend…quote:Op zaterdag 10 februari 2024 09:31 schreef nostra het volgende:
[..]
Ik wil dit niet aan De Jonge hangen, wel dat de plannen die hij wil uitvoeren tijdens deze marktontwikkelingen funest zijn. Je moet al alle zeilen bijzetten om de (zelf gecreeërde) asset bubble niet te laten klappen, daar past overregulatie nou precies niet bij.
En wie absorbeert (en financiert) dat miljardenverlies precies, of denk je werkelijk dat een ambtenarenorganisatie met andermans centen scherper kan calculeren dan een Heijmans, nog onverlet dat zo'n organisatie niet eens bestaat.quote:[b]Op zaterdag 10 februari 2024 09:27 schreef Hanca
Dit artikel zou eerder een oproep aan De Jonge moeten betekenen om nog meer de regie te pakken: laat de overheid zelf gaan bouwen.
Je kunt gewoon woningcorporaties financieren, zodat die kunnen bouwen. Zo spannend is dat niet.quote:Op zaterdag 10 februari 2024 09:45 schreef nostra het volgende:
[..]
En wie absorbeert (en financiert) dat miljardenverlies precies, of denk je werkelijk dat een ambtenarenorganisatie met andermans centen scherper kan calculeren dan een Heijmans, nog onverlet dat zo'n organisatie niet eens bestaat.
Ja, hij moet wel subsidiëren on de ergste pijn van het reguleren te verzachten. Pillen voorschrijven om je libido te verhogen, omdat de anti-depressiva dat verlagen, dat idee.quote:Op zaterdag 10 februari 2024 09:39 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Een groot deel van wat hij doet op de woningmarkt is als een malle allerlei subsidies uitdelen om nieuwbouw “betaalbaar” te houden. Ben ik zelf bepaald geen fan van maar daar mee kappen zou de bubbel wellicht wel sneller laten klappen (hoewel vervelend zou een prijscorrectie na de idiote stijgingen van afgelopen jaren niet per se heel slecht hoeven te zijn), dat vinden bouwers en ontwikkelaars ook erg vervelend…
Dat is geen antwoord op mijn vraag, want als je die financiert (en het duidelijk niet uitkan op de markt), dan financier je dus onzakelijk, ergo met verlies, dus waar komt dat geld vandaan?quote:Op zaterdag 10 februari 2024 09:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je kunt gewoon woningcorporaties financieren, zodat die kunnen bouwen. Zo spannend is dat niet.
Dat geld moet inderdaad gewoon van belastinggeld vandaan komen, omdat de lange termijn kosten van nu niet bouwen gewoon veel hoger zijn dan van wel bouwen.quote:Op zaterdag 10 februari 2024 09:54 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat is geen antwoord op mijn vraag, want als je die financiert (en het duidelijk niet uitkan op de markt), dan financier je dus onzakelijk, ergo met verlies, dus waar komt dat geld vandaan?
Last time I checked moeten we 17 miljard besparen, maar het enige waar ik (potentiële) onderhandelaars over hoor is een ongekende spending spree: zorg, politie, klimaat, energielabels, AOW, inflatiecompensatie.
Onderhandelaars die er nog zitten en die nu niet meer verder kunnen omdat er een partij opgestapt is vanwege al dat gratis bier. Dat is ook de realiteit.quote:Op zaterdag 10 februari 2024 09:54 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat is geen antwoord op mijn vraag, want als je die financiert (en het duidelijk niet uitkan op de markt), dan financier je dus onzakelijk, ergo met verlies, dus waar komt dat geld vandaan?
Last time I checked moeten we 17 miljard besparen, maar het enige waar ik (potentiële) onderhandelaars over hoor is een ongekende spending spree: zorg, politie, klimaat, energielabels, AOW, inflatiecompensatie.
Het geld gaat helemaal nergens vandaan komen.quote:Op zaterdag 10 februari 2024 10:07 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Onderhandelaars die er nog zitten en die nu niet meer verder kunnen omdat er een partij opgestapt is vanwege al dat gratis bier. Dat is ook de realiteit.
Ik heb ook geen antwoord, overigens, waar het geld dan wel vandaan moet komen maar als de markt niet kan/wil bouwen en de vraag is zo enorm groot als die nu is...dan werkt de markt dus eigenlijk niet en moet je wat anders doen.
Het hoeft helemaal niet verliesgevend te zijn wanneer de overheid goedkope woningen bouwt voor de sociale verhuur. Misschien dat het rendement lager is dan wat de markt wil, maar op termijn levert het altijd meer op dan het kost.quote:Op zaterdag 10 februari 2024 09:54 schreef nostra het volgende:
[..]
En toch: PVV 52, VVD 13, BBB 8. Je hebt dan nog steeds geen meerderheid, Wilders schiet er niks mee op. PVV staat op +15, BBB op +1, VVD op -11, NSC op -9. Volgens mij is dat een verlies van 4 zetels voor de onderhandelende 4 partijen.quote:Op zaterdag 10 februari 2024 10:16 schreef Blastbeat het volgende:
PVV op 52 zetels gepeild... Goed, het is De Hond, maar toch. 52... Nederland is massaal loodpillen gaan slikken of zo.
Peilingen van Maurice de hond zijn gewoon poepquote:Op zaterdag 10 februari 2024 10:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
En toch: PVV 52, VVD 13, BBB 8. Je hebt dan nog steeds geen meerderheid, Wilders schiet er niks mee op. PVV staat op +15, BBB op +1, VVD op -11, NSC op -9. Volgens mij is dat een verlies van 4 zetels voor de onderhandelende 4 partijen.
Kortom: zelfs Wilders moet met zo'n peiling geen nieuwe verkiezingen willen.
PvdA/GL had het in de campagne steeds over een grondbank en grondprijzen, zit daar nog iets in? De grondprijs is vaak een behoorlijk deel van de woning en als leek denk ik dat daar het meest verdient wordt.quote:Op zaterdag 10 februari 2024 09:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je kunt gewoon woningcorporaties financieren, zodat die kunnen bouwen. Zo spannend is dat niet.
Met deze uitslag is er ook alleen maar een middenkabinet mogelijk, maar om de een of andere reden heeft de VVD een extreme afkeer van alles links van ze en een enorm sterke voorkeur voor alles rechts van ze. Zonder de VVD en NSC is er geen meerderheid mogelijk, dus zij moeten kiezen.quote:Op zaterdag 10 februari 2024 10:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
En toch: PVV 52, VVD 13, BBB 8. Je hebt dan nog steeds geen meerderheid, Wilders schiet er niks mee op. PVV staat op +15, BBB op +1, VVD op -11, NSC op -9. Volgens mij is dat een verlies van 4 zetels voor de onderhandelende 4 partijen.
Kortom: zelfs Wilders moet met zo'n peiling geen nieuwe verkiezingen willen.
Tja, dan ontneem je gemeentes inkomsten en moet je die via een andere weg weer compenseren. De gemeentes hebben vanaf 2025 al enorme tekorten. Is volgens mij dus een beetje een vestzak, broekzak verhaal. Ik zie dan meer in woningcorporaties miljoenen geven om sociaal, sociale koop en sociale huur, en starterswoningen te bouwen. Maar dan wel die miljoenen echt koppelen aan bouwprojecten, het moet bij die woningcorporaties niet op de plank blijven liggen.quote:Op zaterdag 10 februari 2024 10:29 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
PvdA/GL had het in de campagne steeds over een grondbank en grondprijzen, zit daar nog iets in? De grondprijs is vaak een behoorlijk deel van de woning en als leek denk ik dat daar het meest verdient wordt.
Daarnaast kan zoiets bijvoorbeeld voor een groot deel door bijvoorbeeld extra garantstellingen voor de woningcorporaties, zodat die goedkoper kunnen financieren en daardoor meer projecten kunnen realiseren die uiteindelijk inderdaad geld op zullen leveren. Dat werkt maar heel beperkt door in de rijksbegroting. En lijkt me ook verstandiger dan zoals nu met miljarden strooien.quote:Op zaterdag 10 februari 2024 10:22 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het hoeft helemaal niet verliesgevend te zijn wanneer de overheid goedkope woningen bouwt voor de sociale verhuur. Misschien dat het rendement lager is dan wat de markt wil, maar op termijn levert het altijd meer op dan het kost.
Het meest efficiënt is momenteel bouwprojecten die dreigen te verdwijnen en veel betaalbare woningen hebben, zoals in de linkjes die ik heb gepost, te redden. Die projecten zijn al een eind en kunnen dus het snelst beginnen.quote:Op zaterdag 10 februari 2024 10:32 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Daarnaast kan zoiets bijvoorbeeld voor een groot deel door bijvoorbeeld extra garantstellingen voor de woningcorporaties, zodat die goedkoper kunnen financieren en daardoor meer projecten kunnen realiseren die uiteindelijk inderdaad geld op zullen leveren. Dat werkt maar heel beperkt door in de rijksbegroting. En lijkt me ook verstandiger dan zoals nu met miljarden strooien.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |