Die dynamiek lijkt nog steeds niet doorgedrongen te zijn. Iedere combinatie die wat wil heeft zowel Omtzigt als de VVD nodig.quote:Op donderdag 8 februari 2024 23:04 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Je stem zal aan Omtzigt zijn reet roesten. Hij wou toch al niet zo groot worden.
PVV en BBB willen heel graag regeren en hebben hem dus nu hard nodig
Een deel vast niet, maar ik denk dat Omtzigt dat deel kan missen als kiespijn. Hij wil geen rechtse aanhangwagen van de PVV worden, hij wilde heel duidelijk een centrumpartij worden. Als nu wat rechtse mensen hem verlaten zal hij dat dus wel best vinden.quote:Op donderdag 8 februari 2024 23:03 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Zijn eigen electoraat is hier ook niet blij mee blijkt uit de peilingen die zijn uitgevoerd
Gom van Strien had Omtzigt waarschijnlijk een blauw oog geslagen of 'm met zn stropdas proberen te wurgen bij Humberto.quote:Op donderdag 8 februari 2024 21:18 schreef timmmmm het volgende:
Plasterk is af. Een informateur informeert en rapporteert. Het is niet aan de informateur om gesprekspartners aan te vallen en zo het proces te bemoeilijken.
Tuurlijk kan hij de inhoudelijke kritiek van Omtzigt prima adresseren en pareren, maar het is minstens evengoed een gebrek aan respect naar het instituut van de informateur om het persoonlijk te maken en met aanvallen het proces te bemoeilijken terwijl je moet informeren. Maar het wel een ander verwijten. Zwak.
Mocht de situatie erom vragen dat een van de gesprekspartners tot de orde moet worden geroepen, lijkt me dat aan de opdrachtgever, de Tweede Kamer, en niet aan de informateur
Ja. Als je een systeem hebt dat je er namens de partij zit en niet op persoonlijke titel (zonder last en ruggespraak), denk ik dat het anders ligt.quote:Op donderdag 8 februari 2024 23:03 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Genoeg landen waar dat op een of andere manier kan hoor. En daar zitten ook genoeg niet-bananenrepublieken bij. Maar ik ben er ook niet voor.
Ik was Gom al weer vergetenquote:Op donderdag 8 februari 2024 23:06 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Gom van Strien had Omtzigt waarschijnlijk een blauw oog geslagen of 'm met zn stropdas proberen te wurgen bij Humberto.
Dan valt plasterk wel weer mee
Inderdaad. Ook mijn gedachte en het maakt het voor PVV, BBB en VVD er ook niet gemakkelijker op.quote:Op donderdag 8 februari 2024 23:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
Een deel vast niet, maar ik denk dat Omtzigt dat deel kan missen als kiespijn. Hij wil geen rechtse aanhangwagen van de PVV worden, hij wilde heel duidelijk een centrumpartij worden. Als nu wat rechtse mensen hem verlaten zal hij dat dus wel best vinden.
Als het zo doorgaat zitten we nog 2 jaar zonder regering.quote:Op donderdag 8 februari 2024 23:06 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Die dynamiek lijkt nog steeds niet doorgedrongen te zijn. Iedere combinatie die wat wil heeft zowel Omtzigt als de VVD nodig.
Nee, ze zaten met een partij aan tafel die niet alleen de uiterste flank van de coalitie zou vormen (dat is al niet makkelijk), maar die ook nog eens heel duidelijk niet wil regeren en zeker niet met de PVV. Ik zie niet in hoe ze Omtzigt kunnen overtuigen, eigenlijk. Die meerderheidsoptie is wel weg.quote:Op donderdag 8 februari 2024 23:09 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Inderdaad. Ook mijn gedachte en het maakt het voor PVV, BBB en VVD er ook niet gemakkelijker op.
Nee, we zitten nu ook niet zonder regering. Het land wordt geregeerd, er worden wetten aangenomen en de Kamer geeft inmiddels al opdrachten die tot voor kort controversieel zouden zijn geweest. Ideaal is het niet, maar we hebben wel gewoon een functionerende regering.quote:Op donderdag 8 februari 2024 23:09 schreef FireFox1 het volgende:
[..]
Als het zo doorgaat zitten we nog 2 jaar zonder regering.
Benieuwd hoeveel afsplitsers er komen. Ook die kunnen van belang zijn.quote:Op donderdag 8 februari 2024 23:09 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Inderdaad. Ook mijn gedachte en het maakt het voor PVV, BBB en VVD er ook niet gemakkelijker op.
Tja, wat blijft er dan over? Hij zal wellicht willen aansturen op een extraparlementair kabinet met een ‘neutrale’ premier. Lijkt me nog waarschijnlijker dan een optie met de PvdA erbijquote:Op donderdag 8 februari 2024 22:06 schreef Bluesdude het volgende:
Omtzigt zal volgens Noorlander deze ronde niet meer naar Den Haag komen om mee te formeren.
"Het is echt uitgesloten dat NSC meedoet aan een kabinet van deze drie partijen en ze aan een meerderheid zal helpen. Ook zal NSC geen steun geven aan een minderheidskabinet als PVV-leider Geert Wilders daar premier van gaat worden. Daar staat een streep doorheen", zegt Noorlander.
--------------
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)jen-niet-meer-verder
Dat wijkt ook flink af van zijn fractie en leden. Lastig ding…quote:Op donderdag 8 februari 2024 23:03 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Zijn eigen electoraat is hier ook niet blij mee blijkt uit de peilingen die zijn uitgevoerd
Dat vind ik lastig te stellen. Het land staat voor forse opgaven. Uiteindelijk denk ik dat de serieuze partijen dan toch liever voor een missionair meerderheidskabinet gaan dan voor een of ander instabiel experiment dat afhangt van de grillen van Wilders…quote:Op donderdag 8 februari 2024 23:24 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Tja, wat blijft er dan over? Hij zal wellicht willen aansturen op een extraparlementair kabinet met een ‘neutrale’ premier. Lijkt me nog waarschijnlijker dan een optie met de PvdA erbij
Motie van wantrouwen tegen een kamerlid zou enorm raar zijn. Een kamerlid zit daar met mandaat van de kiezers, niet met mandaat van de andere 149 kamerleden.quote:Op donderdag 8 februari 2024 22:59 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Hmm. Maar een motie van wantrouwen kan dus alleen tegen een minister worden ingediend en niet tegen een kamerlid begrijp ik dat goed?
Dus geen meerderheids of minderheidskabinet PVV-VVD-BBB, prima, weten we dat ookquote:Op donderdag 8 februari 2024 22:20 schreef capricia het volgende:
[..]
Wouw.
Deze formatie-ronde heeft ieg heel wat duidelijkheid opgeleverd.
GroenLinks-PvdA zou best weleens wat druk op NSC en VVD kunnen zetten. Deze combo of naar de stembus. Juist NSC en VVD hebben als de peilingen een beetje kloppen het meeste te verliezen bij nieuwe verkiezingen.quote:Op donderdag 8 februari 2024 23:54 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dus geen meerderheids of minderheidskabinet PVV-VVD-BBB, prima, weten we dat ook
Ben benieuwd wat dan wel. Toch maar PvdA/GL-NSC-D66-VVD dan?
Hoe wou GLPvdA dat precies gaan afdwingen?quote:Op vrijdag 9 februari 2024 00:16 schreef Lt.Bookman het volgende:
[..]
GroenLinks-PvdA zou best weleens wat druk op NSC en VVD kunnen zetten. Deze combo of naar de stembus. Juist NSC en VVD hebben als de peilingen een beetje kloppen het meeste te verliezen bij nieuwe verkiezingen.
Niet. Maar nieuwe verkiezingen zijn niet ver weg als er geen meerderheidskabinet wordt gevormd. Minderheidskabinetten houden het nooit lang vol. En zoals de vlag er nu bij hangt zijn VVD en NSC dan de sjaak. Maar niets zo veranderlijk als de Nederlandse kiezer natuurlijk.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 00:17 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Hoe wou GLPvdA dat precies gaan afdwingen?
Stel je voor dat NSC en GL-PvdA gedurende de eeuwig durende onderhandelingen de huidige coalitie weer missionair maken met gedoogsteun. Rutte V.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 00:23 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Nieuwe verkiezingen gaan weinig veranderen aan de patstelling. Ik vermoed pas weer eind 2027 daar ergens en dus zal dan het huidige demissionaire kabinet blijven zitten.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |