abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212349933
Topic over de Nederlandse politiek

Bewindspersonen Rutte IV
Bewindspersonen

Regeringsverklaring en coalitieakkoord
Regeringsverklaring
Coalitieakkoord

Formatie
Bureau woordvoering kabinetsformatie
Verslag van verkenner Plasterk

Website Tweede Kamer
Tweede Kamer

Website Eerste Kamer
Eerste Kamer

Huidige zetelverdeling Tweede Kamer

Peilingen
Peilingwijzer
I&O Research
De Hond
"Wedstrijden kun je altijd verliezen anders hoef je die wedstrijden ook niet te spelen"
Klaasweetalles 14-08-2018
pi_212349956
"Wedstrijden kun je altijd verliezen anders hoef je die wedstrijden ook niet te spelen"
Klaasweetalles 14-08-2018
  Forum Admin donderdag 8 februari 2024 @ 19:02:39 #3
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_212349986
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 18:59 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Met zo'n man is toch ook gewoon geen zaken te doen? Wat een drama zeg, zou er niemand zijn die hem er op kan wijzen dat een stukje constructivisme de wereld uiteindelijk beter kan maken?
Ik denk eerder dat je als nsc/omtzigt geen zaken kan doen met de pvv en bbb hoe constructief je jezelf ook opstelt.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_212349994
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 18:59 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Met zo'n man is toch ook gewoon geen zaken te doen? Wat een drama zeg, zou er niemand zijn die hem er op kan wijzen dat een stukje constructivisme de wereld uiteindelijk beter kan maken?
Met deze 3? Nooit.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_212350037
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 19:03 schreef Hanca het volgende:

[..]
Met deze 3? Nooit.
Ik doel op het grotere geheel, ik verwacht met linkse partijen net zulk geschreeuw en drama vanuit Omtzigt.
pi_212350114
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 18:58 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Heel veel woorden maar staat eigenlijk heel weinig in.

Ten eerste dient Plasterk uiteraard hierboven te staan. Hij moet het gesprek leiden en niet een mening vormen over woorden of daden van de partijen waarmee hij praat. Ten tweede kan hij prima de Kamer gaan briefen. Immers heeft hij maanden kunnen meeluisteren waar de partijen elkaar wel vonden en/of elkaar niet vonden. Dat kan hij prima op papier zetten. Ten slot als gespreksleider lijkt het me handig als je warme banden onderhoudt met de partijen en niet zulk uithaal doen.

Als dat je overkomt zou je dan in volgende ronde weer Plasterk willen hebben als (in)formateur?
Plasterk is nu de aangewezen informateur. Omtzigt zijn handelen is erg onbeleefd.

Alleen Omtzigt vindt dat de stukken te laat zijn gestuurd. Om daarom deze circus te maken vind ik onbegrijpelijk.
pi_212350385
twitter

Wat een zielig figuur is dit toch.
zie email 27 oktober
  donderdag 8 februari 2024 @ 19:29:59 #8
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_212350394
Wat een zielepoot is die Plasterk toch ook. Totaal ongeschikt, man man man.
  donderdag 8 februari 2024 @ 19:54:03 #9
131603 Afwazig
Serious business
pi_212350964
Die Omtzigt heeft niks op met Wilders en Plasterk. Dat is de voornaamste reden om eruit te stappen en dat is prima. Als het nu al schuurt ga je het nooit volhouden.
pi_212351046
Die de groot is toch ook puur vergif.
pi_212351243
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 19:54 schreef Afwazig het volgende:
Die Omtzigt heeft niks op met Wilders en Plasterk. Dat is de voornaamste reden om eruit te stappen en dat is prima. Als het nu al schuurt ga je het nooit volhouden.
Maar dan moet hij dát zeggen.
Zeker als je jarenlang anderen de maat hebt genomen over gebrek aan transparantie. Het verstopgedrag dat hij nu laat zien valt me echt zwaar van hem tegen.
En dan heb ik het nog niet eens over eerst de pers inlichten en dan pas zijn gesprekspartners en de informateur. Als ieder ander dat had gedaan, had Omtzigt moord en brand geschreeuwd.

[ Bericht 11% gewijzigd door JaxStrumleyII op 08-02-2024 20:15:21 ]
pi_212351336
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 19:29 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Net onkruid, hij was weg, maar je bent nooit lang van De Groot af helaas.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  donderdag 8 februari 2024 @ 20:16:52 #13
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_212351443
Ik hoop dat de meerderheid van de kamer in het debat zegt: "Geert, jij bent de grootste. Neem je verantwoordelijkheid en ga dit maar oplossen met Pieter"
pi_212351514
Wat achten we de kans op een minderheidskabinet van PVV/VVD/BBB, al dan niet met een gedoogakkoord vooraf?

Zoals de bakens nu staan acht ik dit het meest waarschijnlijke, al verwacht ik wel nog een lijmpoging met Pieter en voor de vorm zou je zeggen dat ze ook nog een keer aan een middenkabinet snuffelen. Niet per se in die volgorde.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_212351516
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 20:16 schreef Hexagon het volgende:
Ik hoop dat de meerderheid van de kamer in het debat zegt: "Geert, jij bent de grootste. Neem je verantwoordelijkheid en ga dit maar oplossen met Pieter"
Of niet met Pieter, maar dan kijk je maar hoe je een meerderheid ziet te vinden.
  donderdag 8 februari 2024 @ 20:23:56 #16
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_212351589
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 20:20 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Wat achten we de kans op een minderheidskabinet van PVV/VVD/BBB, al dan niet met een gedoogakkoord vooraf?

Zoals de bakens nu staan acht ik dit het meest waarschijnlijke, al verwacht ik wel nog een lijmpoging met Pieter en voor de vorm zou je zeggen dat ze ook nog een keer aan een middenkabinet snuffelen. Niet per se in die volgorde.
Alleen zal het niet meevallen zonder Pieter een meerderheid te vinden daarvoor. Of er moet een rechtse afsplitser van NSC komen. Al is hij dan wel afhankelijk van de SGP en de ongeleide FvD projectielen.
pi_212351703
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 20:23 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Alleen zal het niet meevallen zonder Pieter een meerderheid te vinden daarvoor. Of er moet een rechtse afsplitser van NSC komen. Al is hij dan wel afhankelijk van de SGP en de ongeleide FvD projectielen.
Je hoeft natuurlijk alleen per onderdeel een meerderheid te zoeken. En bij aanstelling geen motie van wantrouwen met een meerderheid aan je broek krijgen, maar dat zal denk ik ook niet snel gebeuren.

Probleem is meer dat Yeşilgöz wel gek is, maar niet de hele VVD is dat. Die gaan nooit samen met PVV en BBB die beide geen bewindspersonen kunnen leveren.
pi_212351706
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 20:23 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Kijkend naar de 2e kamer zou er voor een heleboel rechts beleid makkelijk een meerderheid te vinden moeten zijn. NSC is zelf ook gewoon een rechtse partij natuurlijk. En het CDA ook.

De 2e kamer is nog nooit zó rechts geweest. Je zou toch denken dat daar mogelijkheden liggen.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_212351724
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 20:28 schreef Hanca het volgende:

Probleem is meer dat Yeşilgöz wel gek is, maar niet de hele VVD. Die gaan nooit samen met PVV en BBB die beide geen bewindspersonen kunnen leveren.
Dus, wat acht jij dan nu het meest waarschijnlijke scenario?
pi_212351773
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 20:29 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]
Een sabbatical van 2 jaar
  donderdag 8 februari 2024 @ 20:31:51 #21
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_212351776
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 20:28 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]
Kijkend naar de 2e kamer zou er voor een heleboel rechts beleid makkelijk een meerderheid te vinden moeten zijn. NSC is zelf ook gewoon een rechtse partij natuurlijk. En het CDA ook.

De 2e kamer is nog nooit zó rechts geweest. Je zou toch denken dat daar mogelijkheden liggen.
Probleem is alleen dat geen van die partijen het tegenwoordig nog met elkaar eens is wat nu precies rechts is. Dat was in 2002 bijvoorbeeld iets minder ingewikkeld.
pi_212351847
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 20:29 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]
Moeilijk. Ik zie 4 opties, maar alle 4 zijn eigenlijk onwaarschijnlijk:
-PVV-VVD-BBB, maar dan is VVD gek geworden
-PvdAGL-VVD-NSC-D66, maar ook dan is VVD gek en NSC wil niet regeren
-een extraparlementair kabinet, maar op Omtzigt na lijkt niemand dat te willen
-nieuwe verkiezingen, maar die wil alleen Wilders

Welke van de 4 het gaat worden, ik zie het momenteel gewoon niet. Veel hangt van Omtzigt af in het debat en van hoeveel de VVD naar Yeşilgöz luistert.
pi_212351848
Omzigt is ook helemaal niet geschikt.
Doet precies hetzelfde wat hij anderen verwijt, misselijk mannetje is het gewoon.
pi_212351865
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 20:16 schreef Hexagon het volgende:
Hoeveel meer moet Geert bukken 37>20
pi_212351894
quote:
1s.gif Op donderdag 8 februari 2024 20:36 schreef potjecreme het volgende:

[..]
Hoeveel meer moet Geert bukken 37>20
De grootste partij haalt eigenlijk nooit het meeste binnen in Nederland. Tenminste, sinds de jaren 70 al niet meer.
  donderdag 8 februari 2024 @ 20:38:06 #26
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_212351900
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 20:35 schreef Hanca het volgende:

[..]
Moeilijk. Ik zie 4 opties, maar alle 4 zijn eigenlijk onwaarschijnlijk:
-PVV-VVD-BBB, maar dan is VVD gek geworden
-PvdAGL-VVD-NSC-D66, maar ook dan is VVD gek en NSC wil niet regeren
-een extraparlementair kabinet, maar op Omtzigt na lijkt niemand dat te willen
-nieuwe verkiezingen, maar die wil alleen Wilders

Welke van de 4 het gaat worden, ik zie het momenteel gewoon niet. Veel hangt van Omtzigt af in het debat en van hoeveel de VVD naar Yeşilgöz luistert.
Ik denk dat Omtzigt na het zien van de volgende peiling wel bijdraait.
pi_212351904
Een motie van wantrouwen tegen zo'n minderheidskabinet zou het ook niet zomaar halen. Pvda/GL+D66+SP+DENK+PVDD+CU+VOLT is 50 zetels. En dan zijn dat wel de échte anti-Wildersen die het niet zullen laten als ze de kans krijgen.

Maar goed, stel dat Pieter het minderheidskabinet óók zat is, dan zit je nog steeds maar op 70 zetels. Vooruit, het CDA is er óók helemaal klaar mee, 75 zetels.

En dan moet je dus voor een meerderheid ineens aan gaan kloppen bij klein rechts, dan moet of FVD, JA21 of de SGP mee doen. Je moet er dus nogal wat op één lijn zien te krijgen.
pi_212351918
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 20:38 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ik denk dat Omtzigt na het zien van de volgende peiling wel bijdraait.
Omtzigt zou alleen maar juichen als hij naar 8-12 zetels zakt, hij wil een partij met rustige groei uitbouwen. Dus nee, die hebben geen invloed op Omtzigt.
pi_212351958
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 20:38 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Een motie van wantrouwen tegen zo'n minderheidskabinet zou het ook niet zomaar halen. Pvda/GL+D66+SP+DENK+PVDD+CU+VOLT is 50 zetels. En dan zijn dat wel de échte anti-Wildersen die het niet zullen laten als ze de kans krijgen.

Maar goed, stel dat Pieter het minderheidskabinet óók zat is, dan zit je nog steeds maar op 70 zetels. Vooruit, het CDA is er óók helemaal klaar mee, 75 zetels.

En dan moet je dus voor een meerderheid ineens aan gaan kloppen bij klein rechts, dan moet of FVD, JA21 of de SGP mee doen. Je moet er dus nogal wat op één lijn zien te krijgen.
Ik denk dat zelfs CU en Volt niet beginnen aan een motie van wantrouwen op dag 1, alleen maar omdat ze geen Wilders zouden willen. Dan zou het akkoord wel echt extreem moeten zijn (en dan heeft de VVD een probleem, dan scheurt misschien die fractie en stemt iig de Eerste Kamer niet mee met het kabinet)
  donderdag 8 februari 2024 @ 20:43:21 #30
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_212352026
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 20:39 schreef Hanca het volgende:

[..]
Omtzigt zou alleen maar juichen als hij naar 8-12 zetels zakt, hij wil een partij met rustige groei uitbouwen. Dus nee, die hebben geen invloed op Omtzigt.
Dat denk ik niet. Als je je momentum zo opzichtig verspeelt dan heb je dat niet zomaar weer terug. Wie gaat daar dan nog op stemmen?
pi_212352039
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 20:40 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik denk dat zelfs CU en Volt niet beginnen aan een motie van wantrouwen op dag 1, alleen maar omdat ze geen Wilders zouden willen. Dan zou het akkoord wel echt extreem moeten zijn (en dan heeft de VVD een probleem, dan scheurt misschien die fractie en stemt iig de Eerste Kamer niet mee met het kabinet)
Op dag 1 zie ik het al helemaal niet gebeuren. Het is meer om aan te geven dat het niet in de handen van één partij ligt om de boel te laten klappen gaandeweg de rit. Dat zou toch wat zorgen over de stabiliteit van zo'n minderheidskabinet kunnen wegnemen.

Verwacht ik nog niet dat het kabinet de volle vier jaar overleeft, maar dat verwacht ik ook niet van een meerderheidskabinet van PVV/VVD/BBB/NSC.
pi_212352121
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 19:29 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Tjeerd de Groot is voor mij de primaire reden dat ik geen D66 stem.
pi_212352131
Blijkbaar was het twitteropzetje Wilders-Van der Plas-Yeşilgöz de druppel:
https://www.ad.nl/politie(...)bbb-en-pvv~a16d1302/

Omtzigt had net een stapel zware bezwaren neergelegd en toen kwam dit vrolijke getweet er overheen. Hij voelde zich niet serieus genomen. En zag ook niet hoe hij de andere partijen de financiële zorgen wel serieus kon laten nemen.

NSC geeft dat het afscheid niet de schoonheidsprijs verdient, maar daarom is Van Hijum zelf nog naar Plasterk toe gegaan om het 'af te hechten'.
pi_212352155
Interessant weetje trouwens: het huidige demissionaire kabinet kan in theorie besluiten om de 2e kamer te ontbinden en nieuwe verkiezingen uit te schrijven. Daar is geen toestemming van de 2e kamer voor nodig blijkbaar.

Het zou de democratie op zijn grondvesten laten schudden maar het kán wel.
pi_212352177
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 20:43 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Dat denk ik niet. Als je je momentum zo opzichtig verspeelt dan heb je dat niet zomaar weer terug. Wie gaat daar dan nog op stemmen?
Hij wil geen momentum. Hij kijkt denk ik eerder naar PvdD als voorbeeld, een rustige, gestage groei.
  donderdag 8 februari 2024 @ 20:50:44 #36
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_212352186
Voor dat clowneske optreden op Twitter van die drie verdien je ook wel ferme stokslagen. Mijn hemel, wat een treurigheid. Mooi dat het als een boemerang terugkomt.
Put these foolish ambitions to rest.
pi_212352205
quote:
1s.gif Op donderdag 8 februari 2024 20:47 schreef Hanca het volgende:

Omtzigt had net een stapel zware bezwaren neergelegd en toen kwam dit vrolijke getweet er overheen. Hij voelde zich niet serieus genomen. En zag ook niet hoe hij de andere partijen de financiële zorgen wel serieus kon laten nemen.

NSC geeft dat het afscheid niet de schoonheidsprijs verdient, maar daarom is Van Hijum zelf nog naar Plasterk toe gegaan om het 'af te hechten'.
Dachten ze ff lekker Pieter op te fleuren met wat vrolijke tweets, waardeert hij dat helemaal niet! :(
pi_212352223
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 20:49 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Interessant weetje trouwens: het huidige demissionaire kabinet kan in theorie besluiten om de 2e kamer te ontbinden en nieuwe verkiezingen uit te schrijven. Daar is geen toestemming van de 2e kamer voor nodig blijkbaar.

Het zou de democratie op zijn grondvesten laten schudden maar het kán wel.
Klopt. En nog leuker: ze kunnen het ook weigeren als de Kamer het wel wil. De Kamer kan dan in het wilde weg allemaal ministers wegjagen met een motie van wantrouwen, maar dat zal nooit verkiezingen opleveren. Zelfs niet als ze Rutte nogmaals wegsturen. Er zullen alleen steeds nieuwe ministers moeten worden aangesteld.

Is natuurlijk pure theorie, maar qua het uitschrijven van verkiezingen is de Kamer feitelijk machteloos.
pi_212352239
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 20:50 schreef Koffieplanter het volgende:
Voor dat clowneske optreden op Twitter van die drie verdien je ook wel ferme stokslagen. Mijn hemel, wat een treurigheid. Mooi dat het als een boemerang terugkomt.
Inderdaad verschrikkelijk, zal het daar in het debat ook over gaan?

quote:

Ik vind de reconstructie op de NRC site ook sterk:

Lange discussies, weinig sturing van de informateur: de formatiegesprekken waren langzaam verzand

RECONSTRUCTIE Tot ieders verbazing liep NSC-leider Pieter Omtzigt dinsdag weg bij de formatiegesprekken. Wat is er gebeurd? Over hoe opgebouwd wantrouwen kon exploderen.
  donderdag 8 februari 2024 @ 20:54:19 #40
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_212352277
quote:
Dat artikel zat ik zojuist ook te lezen. De foto van 24 januari was mij volledig ontgaan, want wat zit er een boel narigheid aan die tafel. Je gaat spontaan verlangen naar het illustere duo Verhagen en Van Haersma Buma.
Put these foolish ambitions to rest.
pi_212352289
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 20:52 schreef Hanca het volgende:

[..]
Klopt. En nog leuker: ze kunnen het ook weigeren als de Kamer het wel wil. De Kamer kan dan in het wilde weg allemaal ministers wegjagen met een motie van wantrouwen, maar dat zal nooit verkiezingen opleveren. Zelfs niet als ze Rutte nogmaals wegsturen. Er zullen alleen steeds nieuwe ministers moeten worden aangesteld.

Is natuurlijk pure theorie, maar qua het uitschrijven van verkiezingen is de Kamer feitelijk machteloos.
Je zou toch denken dat er tegen zulk theoretisch machtsmisbruik een veiligheid ingebouwd zou moeten zitten. Er hoeft maar één extreme partij een keer de kans te krijgen om het te doen en je hebt een chaos die we al lang niet meer gezien hebben in de Nederlanden. :o
pi_212352314
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 20:54 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]
Je zou toch denken dat er tegen zulk theoretisch machtsmisbruik een veiligheid ingebouwd zou moeten zitten. Er hoeft maar één extreme partij een keer de kans te krijgen om het te doen en je hebt een chaos die we al lang niet meer gezien hebben in de Nederlanden. :o
Er is een mechanisme: de volgende verkiezingen staan al vast op maart 2028, die kan niemand uitstellen (wel vervroegen).
pi_212352331
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 20:55 schreef Hanca het volgende:

[..]
Er is een mechanisme: de volgende verkiezingen staan al vast op maart 2028, die kan niemand uitstellen (wel vervroegen).
Maar dan zou in theorie het kabinet de dag na installatie de kamer weer kunnen ontbinden en wéér nieuwe verkiezingen uitschrijven.
pi_212352358
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 20:56 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]
Maar dan zou in theorie het kabinet de dag na installatie de kamer weer kunnen ontbinden en wéér nieuwe verkiezingen uitschrijven.
Ja, klopt. Tegen het steeds uitschrijven van verkiezingen door een demissionair kabinet hebben we denk ik maar één noodknop: de koning kan het weigeren.
pi_212352429
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 20:58 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, klopt. Tegen het steeds uitschrijven van verkiezingen door een demissionair kabinet hebben we denk ik maar één noodknop: de koning kan het weigeren.
Dat moet de koning maar net willen dan. :T
pi_212352436
quote:

Ben benieuwd wat er morgen in de pers komt als reden.
  donderdag 8 februari 2024 @ 21:03:37 #47
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_212352466
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 20:50 schreef Hanca het volgende:

[..]
Hij wil geen momentum. Hij kijkt denk ik eerder naar PvdD als voorbeeld, een rustige, gestage groei.
Misschien, maar de PvdD is wel een partij met een heel wat steviger fundament. Zowel organisatorisch als ideologisch. Daar kun je bijvoorbeeld de leider vervangen zonder dat die partij in voortbestaansproblemen komt en ze kunnen rook ruzies en crises overleven.

De NSC draait nog steeds vooral om de persoon van de lijsttrekker en een bepaalde stijl. Die zal daar veel moeilijker van herstellen.

In die zin lijkt het veel op het D66 van de beginjaren. Toen Van Mierlo in 1972 vastliep in zijn plannen stortte de boel ook helemaal ineen. De enige reden dat de partij toch is blijven bestaan is doordat opheffen mislukte en er nog een ander kamerlid met leiderschapskwaliteiten en een wat andere visie bleek te zijn. Maar dat zal vast niet het scenario zijn wat Pieter voor zich wil zien.
pi_212352482
quote:
13s.gif Op donderdag 8 februari 2024 21:02 schreef potjecreme het volgende:

[..]
Ben benieuwd wat er morgen in de pers komt als reden.
Dit is het verhaal vanuit NSC, dat hadden we nog niet echt gehoord. Ik denk niet dat die nog veel meer gaan zeggen voor woensdag.
pi_212352511
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 21:03 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Misschien, maar de PvdD is wel een partij met een heel wat steviger fundament. Zowel organisatorisch als ideologisch. Daar kun je bijvoorbeeld de leider vervangen zonder dat die partij in voortbestaansproblemen komt en ze kunnen rook ruzies en crises overleven.

De NSC draait nog steeds vooral om de persoon van de lijsttrekker en een bepaalde stijl. Die zal daar veel moeilijker van herstellen.

In die zin lijkt het veel op het D66 van de beginjaren. Toen Van Mierlo in 1972 vastliep in zijn plannen stortte de boel ook helemaal ineen. De enige reden dat de partij toch is blijven bestaan is doordat opheffen mislukte en er nog een ander kamerlid met leiderschapskwaliteiten en een wat andere visie bleek te zijn. Maar dat zal vast niet het scenario zijn wat Pieter voor zich wil zien.
Maar een scenario met gelijk meer dan 15 zetels en regeringsverantwoordelijkheid zag hij ook echt niet voor zich, dat was een nachtmerrie voor hem aan het begin van de verkiezingen.

Dat maakt het ook zo lastig: hij zal niks inleveren in ruil voor een mooie positie, hij zal er een heleboel voor terug willen als hij zich opoffert. Hem laat je niet schrikken met slechte peilingen, hij juicht ze toe.
pi_212352516
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 21:04 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dit is het verhaal vanuit NSC, dat hadden we nog niet echt gehoord. Ik denk niet dat die nog veel meer gaan zeggen voor woensdag.
We hadden Pieter dinsdag toch bij Humberto.
pi_212352556
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 19:06 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Ik doel op het grotere geheel, ik verwacht met linkse partijen net zulk geschreeuw en drama vanuit Omtzigt.
Ik verwacht wel bakken meer competentie waardoor er minder frustratie gaat heersen. Omtzigt ligt qua professionaliteit in besturen wel wat meer op de golflengte van de klassieke politici. Ik denk dat hij daar meer energie van krijgt dan van 3 poppetjes die alleen maar Russisch roulette met vodka shots spelen.
pi_212352558
quote:
1s.gif Op donderdag 8 februari 2024 21:06 schreef potjecreme het volgende:

[..]
We hadden Pieter dinsdag toch bij Humberto.
Daar kwam geen verhaal uit, toch?
  donderdag 8 februari 2024 @ 21:11:37 #53
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_212352605
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 19:06 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Nee die zullen de bal zoveel mogelijk naar Wilders schoppen dat hij het maar op moet lossen.
  donderdag 8 februari 2024 @ 21:15:10 #54
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_212352656
quote:
1s.gif Op donderdag 8 februari 2024 21:06 schreef Hanca het volgende:

[..]
Maar een scenario met gelijk meer dan 15 zetels en regeringsverantwoordelijkheid zag hij ook echt niet voor zich, dat was een nachtmerrie voor hem aan het begin van de verkiezingen.

Dat maakt het ook zo lastig: hij zal niks inleveren in ruil voor een mooie positie, hij zal er een heleboel voor terug willen als hij zich opoffert. Hem laat je niet schrikken met slechte peilingen, hij juicht ze toe.
Ideaal is het niet maar als je dan zo'n score maakt kun je weinig anders dan er alles uit proberen te halen. Zoals hij het nu aanpakt is hij al snel voor niemand meer relevant en wordt hij een soort Rita Verdonk.
  donderdag 8 februari 2024 @ 21:18:55 #55
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_212352724
Plasterk is af. Een informateur informeert en rapporteert. Het is niet aan de informateur om gesprekspartners aan te vallen en zo het proces te bemoeilijken.

Tuurlijk kan hij de inhoudelijke kritiek van Omtzigt prima adresseren en pareren, maar het is minstens evengoed een gebrek aan respect naar het instituut van de informateur om het persoonlijk te maken en met aanvallen het proces te bemoeilijken terwijl je moet informeren. Maar het wel een ander verwijten. Zwak.

Mocht de situatie erom vragen dat een van de gesprekspartners tot de orde moet worden geroepen, lijkt me dat aan de opdrachtgever, de Tweede Kamer, en niet aan de informateur
Laffe huichelaar
pi_212352735
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 21:15 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ideaal is het niet maar als je dan zo'n score maakt kun je weinig anders dan er alles uit proberen te halen. Zoals hij het nu aanpakt is hij al snel voor niemand meer relevant en wordt hij een soort Rita Verdonk.
Dat denk ik niet, ik denk dat hij echt voorlopig nog wel zetels scoort. En met de positie, voor zowel rechts als links interessant, kom je dan ook altijd wel in de belangstelling. Daar heb je niet veel zetels voor nodig. Zie de CU, die hebben nu 3 keer meegedaan omdat ze voor zowel links als rechts acceptabel zijn.
pi_212352881
quote:
1s.gif Op donderdag 8 februari 2024 21:18 schreef timmmmm het volgende:
Plasterk is af. Een informateur informeert en rapporteert. Het is niet aan de informateur om gesprekspartners aan te vallen en zo het proces te bemoeilijken.

Tuurlijk kan hij de inhoudelijke kritiek van Omtzigt prima adresseren en pareren, maar het is minstens evengoed een gebrek aan respect naar het instituut van de informateur om het persoonlijk te maken en met aanvallen het proces te bemoeilijken terwijl je moet informeren. Maar het wel een ander verwijten. Zwak.

Mocht de situatie erom vragen dat een van de gesprekspartners tot de orde moet worden geroepen, lijkt me dat aan de opdrachtgever, de Tweede Kamer, en niet aan de informateur
Tja, ik vind alle 5 de hoofdpersonen er een zooitje van maken waarbij Dilan zich wellicht nog het meest netjes heeft gedragen.

Alle sneren en verwijten over en weer maken het een vrij treurige boel.
pi_212352919
quote:
1s.gif Op donderdag 8 februari 2024 21:18 schreef timmmmm het volgende:

Plasterk maakt het gat tussen Omtzigt en Wilders nog even wat groter.
  donderdag 8 februari 2024 @ 21:30:09 #59
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_212352951
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 21:27 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Tja, ik vind alle 5 de hoofdpersonen er een zooitje van maken waarbij Dilan zich wellicht nog het meest netjes heeft gedragen.

Alle sneren en verwijten over en weer maken het een vrij treurige boel.
Dilan is ook een triest mens met haar sneren op het partijcongres en het domme getwitter

Om nog te zwijgen over haar gedoogdrama na de verkiezingen
Laffe huichelaar
  donderdag 8 februari 2024 @ 21:40:09 #60
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_212353137
Plasterk kan beter snel weer verdwijnen. Die zag zichzelf al als nieuwe premier en is nu zuur dat het feest niet doorgaat.
pi_212353150
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 20:54 schreef Koffieplanter het volgende:

[..]
Dat artikel zat ik zojuist ook te lezen. De foto van 24 januari was mij volledig ontgaan, want wat zit er een boel narigheid aan die tafel. Je gaat spontaan verlangen naar het illustere duo Verhagen en Van Haersma Buma.
En ook dit gaat ooit de goede oude tijd zijn…
  donderdag 8 februari 2024 @ 21:41:43 #62
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_212353167
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 21:40 schreef Hexagon het volgende:
Plasterk kan beter snel weer verdwijnen. Die zag zichzelf al als nieuwe premier en is nu zuur dat het feest niet doorgaat.
Was in de praktijk toch iets pittiger dan hij vooraf voorspelde.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_212353172
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 21:40 schreef Hexagon het volgende:
Die man maakt het alleen maar erger.
Die briefing in de TK gaat nog interessant worden. >:)
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212353185
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 21:41 schreef Perrin het volgende:

[..]
Was in de praktijk toch iets pittiger dan hij vooraf voorspelde.
Wat zakt die door het ijs, ja.
Is al de tweede verkenner door Wilders aangedragen.
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 8 februari 2024 @ 21:42:59 #65
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_212353194
quote:
1s.gif Op donderdag 8 februari 2024 21:42 schreef capricia het volgende:

[..]
Die man maakt het alleen maar erger.
Die briefing in de TK gaat nog interessant worden. >:)
Ja als ik Timmermans was zou ik die Roon in mootjes hakken en laten afvoeren.
pi_212353416
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 21:42 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Nou, op naar de volgende informateur. :')

Mss Omtzigt vragen er eentje aan te wijzen. Of Dilan. Want de hand van Wilders blijkt ongelukkig te zijn.
pi_212353459
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 21:30 schreef timmmmm het volgende:

[..]
Dilan is ook een triest mens met haar sneren op het partijcongres en het domme getwitter

Om nog te zwijgen over haar gedoogdrama na de verkiezingen
Yesilguz had het moeilijk in haar partij, de VVD heeft behoorlijk verloren, dan is het niet zo raar dat ze even één keer uithaalt naar de grootste partij. Als de grootste partij dan ook nog graag uitdeelt mag ze dat best even incasseren, dat is ze eigenlijk aan haar stand (grootste, kartrekker in de formatie, alle achterbannen erachter krijgen) verplicht.

[ Bericht 0% gewijzigd door KaheemSaid op 08-02-2024 22:19:25 ]
pi_212353643
Omtzigt zal volgens Noorlander deze ronde niet meer naar Den Haag komen om mee te formeren.
"Het is echt uitgesloten dat NSC meedoet aan een kabinet van deze drie partijen en ze aan een meerderheid zal helpen. Ook zal NSC geen steun geven aan een minderheidskabinet als PVV-leider Geert Wilders daar premier van gaat worden. Daar staat een streep doorheen", zegt Noorlander.
--------------
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)jen-niet-meer-verder
pi_212353826
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 22:06 schreef Bluesdude het volgende:
Omtzigt zal volgens Noorlander deze ronde niet meer naar Den Haag komen om mee te formeren.
"Het is echt uitgesloten dat NSC meedoet aan een kabinet van deze drie partijen en ze aan een meerderheid zal helpen. Ook zal NSC geen steun geven aan een minderheidskabinet als PVV-leider Geert Wilders daar premier van gaat worden. Daar staat een streep doorheen", zegt Noorlander.
--------------
Wouw.
Deze formatie-ronde heeft ieg heel wat duidelijkheid opgeleverd.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212353828
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 22:06 schreef Bluesdude het volgende:
--------------
Dat zijn wel stevige uitspraken…
  donderdag 8 februari 2024 @ 22:21:10 #71
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_212353841
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 21:42 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Helaas is Timmermans Timmermans dus die stommelt naar de microfoon om wat overdreven platitudes eruit te gooien
Laffe huichelaar
  donderdag 8 februari 2024 @ 22:22:07 #72
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_212353857
Nu lekker naar de zaligverklaring van Els Borst kijken bij de VPRO. :7
pi_212353912
Een ding is me in ieder geval wel duidelijk, elke zet van Omtzigt is doordacht. Het lijkt alleen nu toch in zijn gezicht te onploffen...
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_212353954
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 21:19 schreef klaasweetalles het volgende:
[ link | afbeelding ]

genieten dit

die bbb bitch denkt dat ze jezus is
Ik ben totaal geen fan van Tjeerd de Groot, die doet met zijn manier van communiceren meer slechts dan goeds voor D66, maar aan de andere kant is Van der Plas ook wel een koningin om in de slachtofferrol te kruipen.
pi_212354022
Wat kan Wilders nou nog doen qua formatie?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212354038
quote:
1s.gif Op donderdag 8 februari 2024 22:34 schreef capricia het volgende:
Proberen met alleen VVD en BBB, Omtzigt terughalen of Omtzigt zijn zin geven en een extraparlementair kabinet optuigen waar PVV aan mee doet.
  donderdag 8 februari 2024 @ 22:37:00 #77
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_212354046
quote:
1s.gif Op donderdag 8 februari 2024 22:34 schreef capricia het volgende:
Achterover leunen en wachten op nieuwe verkiezingen. Waarin hij ontegenzeggelijk de allergrootste wordt

Wilders loopt wel het minste risico deze formatie
Laffe huichelaar
pi_212354081
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 22:36 schreef Hanca het volgende:

[..]
Proberen met alleen VVD en BBB, Omtzigt terughalen of Omtzigt zijn zin geven en een extraparlementair kabinet optuigen waar PVV aan mee doet.
Een extraparlementair kabinet, kan dat de voorkeur hebben boven een meerderheidskabinet? Want die optie is qua formatie nog niet onderzocht, via Timmermans.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212354090
quote:
1s.gif Op donderdag 8 februari 2024 22:40 schreef capricia het volgende:

[..]
Een extraparlementair kabinet, kan dat de voorkeur hebben boven een meerderheidskabinet? Want die optie is qua formatie nog niet onderzocht, via Timmermans.
Als Omtzigt een extraparlementair kabinet kan krijgen, gaat hij echt niet met Timmermans in een gewoon meerderheidskabinet zitten. Dan is die optie dus van tafel.
pi_212354093
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 22:37 schreef timmmmm het volgende:

[..]
Achterover leunen en wachten op nieuwe verkiezingen. Waarin hij ontegenzeggelijk de allergrootste wordt

Wilders loopt wel het minste risico deze formatie
Dan moet hij toegeven dat formeren hem niet lukt. En verkiezingen zijn er nog lang niet.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212354104
quote:
1s.gif Op donderdag 8 februari 2024 22:41 schreef Hanca het volgende:

[..]
Als Omtzigt een extraparlementair kabinet kan krijgen, gaat hij echt niet met Timmermans in een gewoon meerderheidskabinet zitten. Dan is die optie dus van tafel.
Ik heb er geen ervaring mee. Maar het voelt mij nogal wat instabiel aan, een extraparlementair kabinet. Met ministers van de PVV en BBB enzo.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212354134
quote:
1s.gif Op donderdag 8 februari 2024 22:43 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik heb er geen ervaring mee. Maar het voelt mij nogal wat instabiel aan, een extraparlementair kabinet. Met ministers van de PVV en BBB enzo.
In Limburg zat FvD er zelfs in, dat klinkt helemaal als een nachtmerrie maar het ging wel goed. Ik heb ook geen heel hoge verwachtingen, maar het lijkt me beter dan nieuwe verkiezingen met praktisch dezelfde uitkomst (wat verschuivingen, maar dezelfde mogelijke coalities).
pi_212354163
Motie van wantrouwen tegen Geert Wilders en Caroline van der Plas als het ze niet lukt te formeren een optie? Kan dat eigenlijk?
Rule of acquisition #214. Never begin a business negotiation on an empty stomach.
pi_212354189
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 22:48 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Motie van wantrouwen tegen Geert Wilders en Caroline van der Plas als het ze niet lukt te formeren een optie? Kan dat eigenlijk?
Nee, dat maakte de moties van wantrouwen en afkeuring tegen minister Rutte om wat hij als kamerlid Rutte in de vorige formatie ook zo raar, je kunt geen moties richten op andere kamerleden.
pi_212354227
quote:
1s.gif Op donderdag 8 februari 2024 22:50 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, dat maakte de moties van wantrouwen en afkeuring tegen minister Rutte om wat hij als kamerlid Rutte in de vorige formatie ook zo raar, je kunt geen moties richten op andere kamerleden.
Motie van wantrouwen is wat anders dan een motie van afkeuring. Het eerste is bindend dacht ik of klopt dat niet?
Rule of acquisition #214. Never begin a business negotiation on an empty stomach.
pi_212354230
quote:
1s.gif Op donderdag 8 februari 2024 22:50 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nou ja alles kan. Maar het is staatsrechtelijk heel erg raar en heeft geen enkele waarde. (Nou ja misschien in de vorm van een soort berisping, de Kamer kan ook schorsen. Dan zou je dat met wat creativiteit nog als het mindere van het meerdere kunne zien).

Maar bindend is het in ieder geval niet.
zie email 27 oktober
pi_212354233
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 22:52 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
Motie van wantrouwen is wat anders dan een motie van afkeuring. De eerste is bindend dacht ik of klopt dat niet?
Klopt. Maar ze werden beide ingediend naar een minister om wat hij als kamerlid in gesprekken met de informateur had gezegd, dat was echt staatsrechtelijk een enorme puinhoop.
pi_212354237
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 22:52 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
Motie van wantrouwen is wat anders dan een motie van afkeuring. De eerste is bindend dacht ik of klopt dat niet?
Kun je boeken over vol schrijven. Het onderscheid is ook niet zo helder. Ik zou zeggen dat het vooral afhangt van de kenbare bedoeling van de indiener. Maar daar kun je anders over denken.
zie email 27 oktober
pi_212354281
Hmm. Maar een motie van wantrouwen kan dus alleen tegen een minister worden ingediend en niet tegen een kamerlid begrijp ik dat goed?
pi_212354288
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 22:25 schreef TheVulture het volgende:
Een ding is me in ieder geval wel duidelijk, elke zet van Omtzigt is doordacht. Het lijkt alleen nu toch in zijn gezicht te onploffen...
Hoezo in zijn gezicht. Is eerder een groot nederlaag voor PVV en BBB en VVD
  donderdag 8 februari 2024 @ 23:00:26 #91
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_212354290
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 22:59 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Hmm. Maar een motie van wantrouwen kan dus alleen tegen een minister worden ingediend en niet tegen een kamerlid begrijp ik dat goed?
Ja, die krijg je niet op die manier van zijn zetel af.
pi_212354304
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 23:00 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Nee hoor, dit is een nederlaag voor Omtzigt. Nederland zal bij eventuele nieuwe verkiezingen met hem afrekenen.

Mijn stem is hij iig kwijt :)
What is my problem with man, you ask? No. I ask you, what was man's problem with me?
pi_212354305
Dat NSC niet wil deelnemen aan deze coalitie is begrijpelijk, ze brengen het wel erg ongelukkig. Zo ongelukkig dat ze van links en rechts massaal worden aangevallen en nu in de oppositierol kunnen kruipen. Misschien wat ze hadden gehoopt.
pi_212354308
quote:
Niemand kan een kamerlid ontslaan, ook een meerderheid van de kamer niet. Zelfs als ze het met 149 kamerleden eens zijn kan het niet. En moties van wantrouwen kunnen alleen naar ministers. Dat was het vreemde de vorige keer: als Kaag hetzelfde had gezegd als Rutte had ze geen moties aan haar broek gekregen, want die was op dat moment geen minister.
pi_212354312
quote:
Correct.
Nou ja je kunt alles indiende. Maar het is niet bindend noch prudent.
zie email 27 oktober
pi_212354313
quote:
Een kamerlid is gekozen door het volk. Zou vreemd zijn als je die gewoon weg kunt sturen.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212354317
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 23:00 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ja, die krijg je niet op die manier van zijn zetel af.
I see. Dan is een minderheidskabinet of een extraparlementair kabinet vrij gevaarlijk voor zowel PVV als BBB lijkt me dan als zij ministers of een premier leveren.
pi_212354319
quote:
1s.gif Op donderdag 8 februari 2024 23:02 schreef capricia het volgende:

[..]
Een kamerlid is gekozen door het volk. Zou vreemd zijn als je die gewoon weg kunt sturen.
Genoeg landen waar dat op een of andere manier kan hoor. En daar zitten ook genoeg niet-bananenrepublieken bij. Maar ik ben er ook niet voor.
zie email 27 oktober
pi_212354328
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 23:00 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Zijn eigen electoraat is hier ook niet blij mee blijkt uit de peilingen die zijn uitgevoerd
  donderdag 8 februari 2024 @ 23:04:21 #100
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_212354330
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 23:01 schreef FireFox1 het volgende:

[..]
Nee hoor, dit is een nederlaag voor Omtzigt. Nederland zal bij eventuele nieuwe verkiezingen met hem afrekenen.

Mijn stem is hij iig kwijt :)
Je stem zal aan Omtzigt zijn reet roesten. Hij wou toch al niet zo groot worden.

PVV en BBB willen heel graag regeren en hebben hem dus nu hard nodig
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')