Ja, maar die beheers ik om mezelf verstaanbaar te maken in het buitenland.. niet in mijn eigen landquote:
Jeetje wat een onoverkomelijk probleem zeg.quote:Op zondag 18 december 2022 21:14 schreef VersKers het volgende:
Ik krijg binnenkort een directe collega die de Nederlandse taal niet spreekt.
Dus de werkoverleggen zullen dan hoogstwaarschijnlijk in het Engels gaan plaatsvinden.
Ik heb daar bezwaar tegen, om het simpele gegeven dat ik een Nederlander ben die de Nederlandse taal als voertaal gebruikt.
Mijn vraag is of mijn werkgever mij kan verplichten de Engelse taal te spreken?
Rare vergelijking.quote:Op zondag 18 december 2022 21:16 schreef Dunnevandale het volgende:
Lijkt mij niet, laat die collega zich maar aanpassen. Wat als het een Pool of Marokkaan is die geen Nederlands spreekt, gaan alle collega's zich dan ook aanpassen?
Dan blijf jij toch lekker Nederlands spreken en doen alsof je die buitenlander niet verstaat? Staat lekker gastvrijquote:Op zondag 18 december 2022 21:16 schreef VersKers het volgende:
[..]
Ja, maar die beheers ik om mezelf verstaanbaar te maken in het buitenland.. niet in mijn eigen land
Dat is niet het probleem hoor.quote:Op zondag 18 december 2022 21:19 schreef Erasmus het volgende:
Geen Engels kunnen spreken als Nederlander anno 2022!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Your beauty never ever scared me.
quote:Op zondag 18 december 2022 21:17 schreef Rene het volgende:
Je kan ook voorstellen het werk van die collega erbij te doen omdat je geen anderstalige.= collega wilt.
Wat vind je raar aan deze vergelijking? Ik vind het raar dat iedereen zich maar moet aanpassen aan die nieuwe collega die de taal niet machtig is van het land waar hij/zij besluit te gaan werken.quote:
Je krijgt al vanaf de basisschool les in Engels, niet in Pools of Marokkaans.quote:Op zondag 18 december 2022 21:26 schreef Dunnevandale het volgende:
[..]
Wat vind je raar aan deze vergelijking? Ik vind het raar dat iedereen zich maar moet aanpassen aan die nieuwe collega die de taal niet machtig is van het land waar hij/zij besluit te gaan werken.
Je bent jobcoach bij het UWV (less = more).quote:Op zondag 18 december 2022 21:20 schreef Rene het volgende:
Ik werk in de bemiddeling naar arbeid voor mensen in een uitkering. Werkgevers moeten op den duur wel creatief worden in personeel aannemen aangezien er geen authentieke Nederlander standaard meer klaar staat om aan de slag te gaan.
Stel dat dat de deal is, moet je werkgever dan maar de deur sluiten?
Ja, maar in NL spreekt men NLquote:Op zondag 18 december 2022 21:27 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Je krijgt al vanaf de basisschool les in Engels, niet in Pools of Marokkaans.
Op heel veel plekken (bedrijven, onderwijs) is Engels de voertaal.quote:
Ja, in Engelandquote:Op zondag 18 december 2022 21:30 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Op heel veel plekken (bedrijven, onderwijs) is Engels de voertaal.
Nope.quote:Op zondag 18 december 2022 21:28 schreef VersKers het volgende:
[..]
Je bent jobcoach bij het UWV (less = more).
Werklozen zijn doorgaans mensen die geen Nederlands spreken, niemand wil ze hebben... en logisch.
Als ik in het Engels te woord wordt gestaan in een restaurant, ga ik er weg.
En bij sommige bedrijven hier in Nederland ookquote:
En dan heeft hij zijn telefoon op translate staanquote:Op zondag 18 december 2022 21:31 schreef Janneke141 het volgende:
Joh, da's toch lachen. Kun je tenminste over hem roddelen zonder dat ie je verstaat.
"What you mean with 'domme mongool'?"quote:Op zondag 18 december 2022 21:32 schreef maily het volgende:
[..]
En dan heeft hij zijn telefoon op translate staan
Fries.quote:
Mij niet bellen!!!!quote:Op zondag 18 december 2022 21:33 schreef Rene het volgende:
[..]
Ik hang ook altijd de telefoon op wanneer ik een zachte G hoor!!!!!!!
Dit.quote:Vind oprecht dat je je aanstelt. Je werkgever zal hier vast een manier voor vinden wat goed werkt.
Bij de grote meerderheid van bedrijven niet kan ik je vertellen. En over het algemeen kies je er zelf voor om bik zo'n hip bedrijf te gaan werken waar ze Engels spreken, totaal andere situatie dan van ts dus.quote:Op zondag 18 december 2022 21:30 schreef Lienekien het volgende:
[..]
quote:Op zondag 18 december 2022 21:36 schreef Het_Bokje het volgende:
Niet gewoon dit topic even door Google Translate Vertalen halen en doormailensturen naar je chef
Genoeg mensen die geen nederlands spreken, we zitten hier met vele nationaliteiten die ook zeker niet allemaal engels als eerste taal hebben. Dus engels is in zo'n geval een compromis voor iedereen, maar als jij als enige dat compromis niet wil maken dan ga je toch lekker uitkering trekken?quote:
Best wel als een serieuze discussie wilt voerenquote:Op zondag 18 december 2022 21:16 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Jeetje wat een onoverkomelijk probleem zeg.
Graag. Betaal jij hem?quote:Op zondag 18 december 2022 21:44 schreef Farenji het volgende:
[..]
Genoeg mensen die geen nederlands spreken, we zitten hier met vele nationaliteiten die ook zeker niet allemaal engels als eerste taal hebben. Dus engels is in zo'n geval een compromis voor iedereen, maar als jij als enige dat compromis niet wil maken dan ga je toch lekker uitkering trekken?
Dacht dat op Nederlandse Universiteiten (wettelijk) verplicht in het Nederlands wordt gedoceerd.quote:Op zondag 18 december 2022 21:30 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Was het maar waar. Helaas zijn buitenlandse studenten een verdienmodel voor universiteiten.quote:Op zondag 18 december 2022 21:57 schreef blomke het volgende:
Dacht dat op Nederlandse Universiteiten (wettelijk) verplicht in het Nederlands wordt gedoceerd.
Mijn vrouw heeft in Nederland alleen nog maar bij bedrijven gewerkt waar de voertaal Engels was/is.quote:
Dat vind ik dus ook.quote:Op zondag 18 december 2022 21:40 schreef Dunnevandale het volgende:
[..]
Bij de grote meerderheid van bedrijven niet kan ik je vertellen. En over het algemeen kies je er zelf voor om bik zo'n hip bedrijf te gaan werken waar ze Engels spreken, totaal andere situatie dan van ts dus.
quote:Op zondag 18 december 2022 21:40 schreef Dunnevandale het volgende:
[..]
Bij de grote meerderheid van bedrijven niet kan ik je vertellen. En over het algemeen kies je er zelf voor om bik zo'n hip bedrijf te gaan werken waar ze Engels spreken, totaal andere situatie dan van ts dus.
Tja vind het zelf erg kortzichtig. En met jou redenering mag je dus enkel engels spreken in engelstalige landen. Of spreek jij 12 talen?quote:Op zondag 18 december 2022 21:16 schreef VersKers het volgende:
[..]
Ja, maar die beheers ik om mezelf verstaanbaar te maken in het buitenland.. niet in mijn eigen land
Vanwege de personeelstekorten in de horeca worden er steeds meer (buitenlandse) studenten aangenomen; en dan is de voertaal Engels ....quote:Op zondag 18 december 2022 21:28 schreef VersKers het volgende:
[..]
Werklozen zijn doorgaans mensen die geen Nederlands spreken, niemand wil ze hebben... en logisch.
No. He is verkoping de huid before the beer is geshooted.quote:Op zondag 18 december 2022 22:12 schreef Lienekien het volgende:
Het is dus nog niet eens zeker dat op TS zijn werk Engels de voertaal gaat worden in de vergaderingen.
Er wordt mij indirect opgedrongen de Engelse taal te spreken.quote:Op zondag 18 december 2022 22:21 schreef 111210 het volgende:
[..]
Tja vind het zelf erg kortzichtig. En met jou redenering mag je dus enkel engels spreken in engelstalige landen. Of spreek jij 12 talen?
Daarom ga ik daar ook niet heen slimpiequote:Op zondag 18 december 2022 22:23 schreef maily het volgende:
[..]
Vanwege de personeelstekorten in de horeca worden er steeds meer (buitenlandse) studenten aangenomen; en dan is de voertaal Engels ....
Klaag bij je baas.quote:Op zondag 18 december 2022 22:27 schreef VersKers het volgende:
[..]
Er wordt mij indirect opgedrongen de Engelse taal te spreken.
Of ik goed of niet goed Engels spreek is niet eens relevant in dit geval.
Wat jij wil.quote:Op zondag 18 december 2022 22:28 schreef VersKers het volgende:
[..]
Daarom ga ik daar ook niet heen slimpie
Er wordt je vast wel meer al dan niet indirect opgedrongen.quote:Op zondag 18 december 2022 22:27 schreef VersKers het volgende:
[..]
Steeds minder slechte horeca voor mijquote:Op zondag 18 december 2022 22:29 schreef maily het volgende:
[..]
Wat jij wil.
Steeds minder horeca voor jou.
(In ieder geval beter voor je portemonnee)
Je mening over het arbeidsethos van anderstaligen/mensen met een andere afkomst dan de jouwe is bekend. Daarover kan me wel elders verder praten. Terug naar de aanleiding.quote:Op zondag 18 december 2022 22:31 schreef VersKers het volgende:
[..]
Steeds minder slechte horeca voor mij
Die ridicule conclusie kan ik ook wel trekken. Maar zo makkelijk laat ik mij niet wegpestenquote:Op zondag 18 december 2022 22:30 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Er wordt je vast wel meer al dan niet indirect opgedrongen.
Als het je niet bevalt dan staat het je vrij de deur te kiezen.
Overigens is dat hartstikke relevant wanneer de kantonrechter gaat bepalen dat jouw ontslag terecht is omdat je onnodig dwarsligt.quote:Op zondag 18 december 2022 22:27 schreef VersKers het volgende:
Ik weet haast wel zeker dat het een ongegronde reden is om iemand te ontslaan. Durf ik mijn handen voor in het vuur te gooien.quote:Op zondag 18 december 2022 22:35 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Overigens is dat hartstikke relevant wanneer de kantonrechter gaat bepalen dat jouw ontslag terecht is omdat je onnodig dwarsligt.
Er staat ook nergens dat de nieuwe collega Engels is, alleen dat-ie Engels spreekt. Misschien is het wel een Pool, of een Marokkaan.quote:Op zondag 18 december 2022 21:27 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Je krijgt al vanaf de basisschool les in Engels, niet in Pools of Marokkaans.
Misschien had het management niet helemaal in de gaten dat er nog ergens een vastgeroeste, xenofobe eigen-volk-eerst-malloot werkt. Wellicht kun je ze daarvan op de hoogte brengen.quote:Op zondag 18 december 2022 22:04 schreef VersKers het volgende:
[..]
Dat vind ik dus ook.
Ik heb altijd al gevonden dat mensen die naar Nederland komen zich moeten aanpassen. Niet andersom.
Dat Engels een internationale taal is staat los van wat de voertaal van een land is. Vooral als je al een aantal jaar hier woont, doe jij je uiterste best om die voertaal te spreken. En al helemaal als je hier ook wil gaan werken en wonen.
Daarnaast is het voor mij een selectiecriteria geweest voor het bedrijf waar ik werk. Er moet Nederlands gesproken worden. Ik werk bij een nationaal bedrijf en geen internationaal bedrijf.
Daarnaast is het ook lastig dat er vanuit management keuzes worden gemaakt zonder rekening te houden met de mensen die daar direct mee te maken gaan krijgen.
Het was netjes geweest om het team te informeren en te vragen naar ieders mening.
Ligt aan de werkzaamheden, conjuctuur en alle andere relevante eigenschappen van het bedrijf en de werkzaamheden of het gegrond is. Geen idee wat je doet en waar je werkt. Maar hierboven wordt IT genoemd. Mocht dat het zijn, zal ik alvast blarencreme gaan kopen.quote:Op zondag 18 december 2022 22:36 schreef VersKers het volgende:
[..]
Ik weet haast wel zeker dat het een ongegronde reden is om iemand te ontslaan. Durf ik mijn handen voor in het vuur te gooien.
'Wegpesten'quote:Op zondag 18 december 2022 22:35 schreef VersKers het volgende:
[..]
Die ridicule conclusie kan ik ook wel trekken. Maar zo makkelijk laat ik mij niet wegpesten
Als jij gaat dwarsliggen om het dwarsliggen dan zou ik het brandwondencentrum maar vast informeren over jouw plannen.quote:Op zondag 18 december 2022 22:36 schreef VersKers het volgende:
[..]
Ik weet haast wel zeker dat het een ongegronde reden is om iemand te ontslaan. Durf ik mijn handen voor in het vuur te gooien.
Als iemand die blind wordt ertoe bijdraagt dat jij je werk niet meer goed kan doen, of dat je werkdruk omhoog gaat. Dan zal uiteindelijk gekeken moeten worden welke aanpassing gewenst is?quote:Op zondag 18 december 2022 22:47 schreef Rene het volgende:
[..]
Ligt aan de werkzaamheden, conjuctuur en alle andere relevante eigenschappen van het bedrijf en de werkzaamheden of het gegrond is. Geen idee wat je doet en waar je werkt. Maar hierboven wordt IT genoemd. Mocht dat het zijn, zal ik alvast blarencreme gaan kopen.
Überhaupt is aanpassing erg gewenst. Ik heb een bijna blinde collega. Wanneer ik haar niet accepteer zal mn werkgever dat niet tof vinden wegens inclusie. Iets met moverende redenen op gebied van werkgever en werknemerrelatie. Kan zo een ontslag opleveren.
Eentje moet de eerste zijn, dus dit probleem lost zich vanzelf op.quote:Op zondag 18 december 2022 22:57 schreef VersKers het volgende:
[..]
Als iemand die blind wordt ertoe bijdraagt dat jij je werk niet meer goed kan doen, of dat je werkdruk omhoog gaat. Dan zal uiteindelijk gekeken moeten worden welke aanpassing gewenst is?
Begrijp ik dat zo goed uit je bericht?
Dan ben ik het wel met je eens.
Aanpassingen zijn logisch in bestaande situaties.. in nieuw te vormen situaties ligt dat toch wel anders wat mij betreft. Je kiest er namelijk bewust voor om iemand aan te nemen die geen NL spreekt. Dus het hele bedrijf moet zich gaan aanpassen ten behoeve van 1 persoon.
Dat je het als opdringen ziet is al triest, hier werkt ook iemand uit een ander land en om te communiceren spreken we dus de komende tijd engels. Zn nederlands is op dit moment namelijk nog te slecht.quote:Op zondag 18 december 2022 22:27 schreef VersKers het volgende:
[..]
Zij was al blind en werd aangenomen. We moeten haar wel helpen in bepaalde situaties, even wegwijs maken in onbekende situaties wanneer iets in de weg staat bijvoorbeeld en bij nieuwe collegas ook duidelijk uitleggen welke stem bij welke persoon hoort. Dat soort dingen. Is me vooraf niet gevraagd. Toch doen we dat.quote:Op zondag 18 december 2022 22:57 schreef VersKers het volgende:
[..]
Als iemand die blind wordt ertoe bijdraagt dat jij je werk niet meer goed kan doen, of dat je werkdruk omhoog gaat. Dan zal uiteindelijk gekeken moeten worden welke aanpassing gewenst is?
Begrijp ik dat zo goed uit je bericht?
Dan ben ik het wel met je eens.
Aanpassingen zijn logische in bestaande situaties.. in nieuw te vormen situaties ligt dat toch wel anders wat mij betreft. Je kiest er namelijk bewust voor om iemand aan te nemen die geen NL spreekt. Dus het hele bedrijf moet zich gaan aanpassen ten behoeve van 1 persoon.
Beetje appels met peren vergelijken als je het mij vraagt. 2 totaal verschillende situatiesquote:Op zondag 18 december 2022 23:03 schreef Rene het volgende:
[..]
Zij was al blind en werd aangenomen. We moeten haar wel helpen in bepaalde situaties, even wegwijs maken in onbekende situaties wanneer iets in de weg staat bijvoorbeeld en bij nieuwe collegas ook duidelijk uitleggen welke stem bij welke persoon hoort. Dat soort dingen. Is me vooraf niet gevraagd. Toch doen we dat.
Deze collega had ook levenslang in een uitkering kunnen zitten. En nu draagt deze bij aan de samenleving doordat we accepteren dat er soms ff wat hulp nodig is.
De anderstalige collega zal sneller Nederlands leren op de werkvloer dan thuis. Wanneer ieder bedrijf eentje neemt die kneiterhard wil werken on erbij te horen hebben we straks wellicht 1000 minder uitkeringen te verstrekken á 1000 euro per maand. Dwz, 13 miljoen eurootjes per jaar minder kosten voor de staat wat ten goede van iedereen komt en deze gaan meer uitgeven bij de MKB’ers etcetera etcetera.
Grappig dat je dit ter sprake brengt. Maar er is geen optimale klik tussen mij en teamleider (die de collega heeft aangetrokken). Terwijl ik wel heel belangrijk ben voor het bedrijf. Dus ze hebben een probleem als ik bij het bedrijf weg zou gaan.quote:Op zondag 18 december 2022 23:05 schreef Rene het volgende:
Werk je tegen fuck je de werkgever en werknemerrelatie op en kan dat dus tegen je werken. Een vuist maken kan snel een tegenslag voor jou opleveren.
Ga gewoon in gesprek.
Neuh. Is het niet. Handje helpen helpt. Help je niet mee ben je de sjaak. Wie betaalt bepaald. Je werkgever moet jou faciliteren en jij faciliteert je werkgever. het is een coöperatie. Samenwerking. Lukt dat niet dan trek jij hoe dan ook in the end aan het kortste eind.quote:Op zondag 18 december 2022 23:05 schreef VersKers het volgende:
[..]
Beetje appels met peren vergelijken als je het mij vraagt. 2 totaal verschillende situaties
geef mij maar een blinde collega hoor.. hoeft ze mijn postuur niet te zien.
zolang die collega maar wel NL praat
Iedereen is vervangbaar.quote:Op zondag 18 december 2022 23:07 schreef VersKers het volgende:
[..]
Grappig dat je dit ter sprake brengt. Maar er is geen optimale klik tussen mij en teamleider (die de collega heeft aangetrokken). Terwijl ik wel heel belangrijk ben voor het bedrijf. Dus ze hebben een probleem als ik bij het bedrijf weg zou gaan.
Ja. Maar wellicht is de engels sprekende collega een slim en chill persoon die uit dankbaarheid voor de helft van jouw loon bergen werk verzet en kneiterhard wil leren. Who knowsquote:Op zondag 18 december 2022 23:08 schreef VersKers het volgende:
[..]
Uiteraard.. maar dat gaat ze heel veel geld en tijd kosten
Waarschijnlijk een stuk minder dan zo'n beroepsdwarsligger in dienst houden.quote:Op zondag 18 december 2022 23:08 schreef VersKers het volgende:
[..]
Uiteraard.. maar dat gaat ze heel veel geld en tijd kosten
Werknemers trekken per definitie altijd aan het kortste eind. Thats the order of things.quote:Op zondag 18 december 2022 23:07 schreef Rene het volgende:
[..]
Neuh. Is het niet. Handje helpen helpt. Help je niet mee ben je de sjaak. Wie betaalt bepaald. Je werkgever moet jou faciliteren en jij faciliteert je werkgever. het is een coöperatie. Samenwerking. Lukt dat niet dan trek jij hoe dan ook in the end aan het kortste eind.
Het schijnt wel een lekkerwijf te zijnquote:Op zondag 18 december 2022 23:10 schreef Rene het volgende:
[..]
Ja. Maar wellicht is de engels sprekende collega een slim en chill persoon die uit dankbaarheid voor de helft van jouw loon bergen werk verzet en kneiterhard wil leren. Who knows
Misschien kun je wel indruk maken met wat steenkolenengels. Zou vast gaan oefenen!quote:Op zondag 18 december 2022 23:12 schreef VersKers het volgende:
[..]
Het schijnt wel een lekkerwijf te zijn
Die cucaracha, die daaaaiiiii in da kitchen.....quote:Op zondag 18 december 2022 23:13 schreef DoubleDip het volgende:
[..]
Misschien kun je wel indruk maken met wat steenkolenengels. Zou vast gaan oefenen!
Eens. Bij grote dingen zoals ‘alles wordt vega in de kantine’ of ‘koffie gaat geld kosten’ …quote:Op zondag 18 december 2022 23:11 schreef VersKers het volgende:
[..]
Werknemers trekken per definitie altijd aan het kortste eind. Thats the order of things.
Dus dat is ook een irrelevante comeback
Ethiek en bepaalde normen gaat hand in hand met goed werkgeverschap. Als een bedrijf keuzes maakt die schadelijk kunnen zijn of worden voor je werknemers, dan kan dat impact hebben op werksfeer, prestatie en kwaliteit. 70% van het succes van een bedrijf wordt bepaald door het management.
Je kunt zelf ook geen foutloos Nederlands dus misschien eerst daar aa werken ?quote:Op zondag 18 december 2022 21:28 schreef VersKers het volgende:
[..]
wat de inborst is van de persoon in kwestie is allemaal irrelevantquote:Op zondag 18 december 2022 23:10 schreef Rene het volgende:
[..]
Ja. Maar wellicht is de engels sprekende collega een slim en chill persoon die uit dankbaarheid voor de helft van jouw loon bergen werk verzet en kneiterhard wil leren. Who knows
het gaat erom dat je iets leert aan iemand. En dat is in dit geval iemand meehelpen om de taal te leren. En daar is vást over nagedacht hoe dat aangevlogen is. Besluitvorming komt uit een plan.quote:Op zondag 18 december 2022 23:16 schreef VersKers het volgende:
[..]
wat de inborst is van de persoon in kwestie is allemaal irrelevant
Inzet, kennis en kwaliteiten staan niet ter discussie.
Wat ter discussie staat is de voertaal en het indirect verplichten van het spreken in een andere taal.
Het gaat niet om de persoon, maar om de consequenties van besluitvoering.
Hoogstwaarschijnlijk, niks is zeker. Mogelijk ook niet. Wellicht wordt de persoon vooraf of achteraf gebrieft.quote:Op zondag 18 december 2022 23:20 schreef Lospedrosa het volgende:
Ze kunnen toch niet omwille van 1 persoon de hele standaard voertaal aanpassen![]()
Stel je dit voor in Frankrijk of de VS.
Dat is helaas geen onderdeel van mijn functie. Ik ben niet aangenomen om buitenlanders de Nederlandse taal te onderwijzen.quote:Op zondag 18 december 2022 23:19 schreef Rene het volgende:
[..]
het gaat erom dat je iets leert aan iemand. En dat is in dit geval iemand meehelpen om de taal te leren. En daar is vást over nagedacht hoe dat aangevlogen is. Besluitvorming komt uit een plan.
Zullen we Frankrijk aub niet met NL vergelijken? Die Fransen spreken zelfs frans als ze hier als toerist een kopje koffie komen drinken. Dat gaat zelfs mij te verquote:Op zondag 18 december 2022 23:20 schreef Lospedrosa het volgende:
Ze kunnen toch niet omwille van 1 persoon de hele standaard voertaal aanpassen![]()
Stel je dit voor in Frankrijk of de VS.
Daar is hendheeving!quote:Op zondag 18 december 2022 21:19 schreef Erasmus het volgende:
Geen Engels kunnen spreken als Nederlander anno 2022!
Why you not speak dutch amigo?! Hey amigo, you must speak like we in Nederland.quote:
lijkt me wel. Juist dat zal helpen. Er is vast een plan gemaakt met haar, over haar en hoe jullie kunnen bijdragen op een ongetwijfeld laagdrempelige manier. En het is een lekker wijf. Dikke primaquote:Op zondag 18 december 2022 23:21 schreef VersKers het volgende:
[..]
Dat is helaas geen onderdeel van mijn functie. Ik ben niet aangenomen om buitenlanders de Nederlandse taal te onderwijzen.
Maar als mijn normale werkjargon kan bijdragen aan de optimalisatie van haar Nederlands.
Thumbs up.
Boers? Serieus?quote:Op zondag 18 december 2022 21:33 schreef Rene het volgende:
[..]
Fries.
Gronings.
Limburgs.
Haags.
Rotterdams.
Boers.
Vind oprecht dat je je aanstelt. Je werkgever zal hier vast een manier voor vinden wat goed werkt. En anders ga je in overleg/gesprek hierover. Gebruik je Nederlandse taal hiervoor. Je woorden.
Interessante opmerking wel.quote:Op zondag 18 december 2022 23:22 schreef FlippingCoin het volgende:
Wij spreken afhankelijk wie er aanwezig is ook Engels, en eerlijk is eerlijk het vraagt soms net wat meer van je om je in het Engels te uiten op een bepaald niveau.
Srry. Achterhoeks/Twents/sallands. Iets wat plat knauwend en onduidelijk is soms.quote:
geen plan! 100% geen planquote:Op zondag 18 december 2022 23:21 schreef Rene het volgende:
[..]
Hoogstwaarschijnlijk, niks is zeker. Mogelijk ook niet. Wellicht wordt de persoon vooraf of achteraf gebrieft.
Mijn sportschool heeft ook Engelse leden bij klassikale lessen. Dikwijls wordt het in het Nederlands gedaan omdat het luisteren prima gaat. Spreken is vaak wat lastig
En dan noem je Gronings wel. Manoman 😝quote:Op zondag 18 december 2022 23:27 schreef Rene het volgende:
[..]
Srry. Achterhoeks/Twents/sallands. Iets wat plat knauwend en onduidelijk is soms.
wij worden geslachtofferd... dat is idd wel zoquote:Op zondag 18 december 2022 23:28 schreef Farenji het volgende:
Je manoevreert jezelf wel heel erg opzichtig in de slachtofferrol he.
Stel je niet aan dramaqueen. Omdat je soms een beetje Engels moet praten zodat iedereen elkaar kan begrijpen.quote:Op zondag 18 december 2022 23:29 schreef VersKers het volgende:
[..]
wij worden geslachtofferd... dat is idd wel zo
Prioriteringsquote:Op zondag 18 december 2022 23:28 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
En dan noem je Gronings wel. Manoman 😝
nou. Ben benieuwd. Morgen maar ff met je teamleider praten. En anders je ontslag indienen. Krijg je alleen geen WW. Denk dan aan een vaststellingsovereenkomst op basis van een verstoorde arbeidsrelatie.quote:
Mja ik merk het bij de meeste mensen wel hoor, en dat zijn dan software engineers die vrijwel al het studiemateriaal in het engels consumeren.quote:Op zondag 18 december 2022 23:30 schreef capricia het volgende:
Ik vind het wel een interessante casus.
Persoonlijk: denk dat de meeste HBO+ banen en dito werknemers hier niet wakker over hoeven te liggen. Goes with the job.
Maar een verpleegkundige (ook hbo) of allerlei MBO banen?
Neen. Lijkt me niet dat dit in het werkpakket hoort. Tenzij duidelijk vermeldt.
Ligt echt aan de werkzaamheden en de begeleiding hierin. Steefs vaker zijn bouwvakkers en schoonmakers anderstaligen. En het wordt steeds breder geaccepteerd. Tering naar de nering zetten.quote:Op zondag 18 december 2022 23:30 schreef capricia het volgende:
Persoonlijk: denk dat de meeste HBO+ banen en dito werknemers hier niet wakker over hoeven te liggen. Goes with the job.
Vind je dat het nadrukkelijk in een arbeidsovereenkomst vermeld zou moeten staan? Of arbeidsreglement?quote:Op zondag 18 december 2022 23:30 schreef capricia het volgende:
Juist bij ICT en software engineers past dit beter. Had er ook nooit een probleem mee. In dat vakgebied.quote:Op zondag 18 december 2022 23:32 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Mja ik merk het bij de meeste mensen wel hoor, en dat zijn dan software engineers die vrijwel al het studiemateriaal in het engels consumeren.
Niet dat het niet lukt maar het gaat meestal net wat minder soepel, vooral bij een omschakeling.
Het wordt niet geaccepteerd, het wordt opgedrongen. Het probleem ontstaat bij de basis en dat zijn de keuzes die de overheid maakt. Het gevolg van bijvoorbeeld massa-immigratie.quote:Op zondag 18 december 2022 23:33 schreef Rene het volgende:
[..]
Ligt echt aan de werkzaamheden en de begeleiding hierin. Steefs vaker zijn bouwvakkers en schoonmakers anderstaligen. En het wordt steeds breder geaccepteerd. Tering naar de nering zetten.
Het zal er beter bij passen, maar veel mensen, ook Nederlanders, spreken echt wel wat minder Engels dan ze zelf denken.quote:Op zondag 18 december 2022 23:35 schreef capricia het volgende:
[..]
Juist bij ICT en software engineers past dit beter. Had er ook nooit een probleem mee. In dat vakgebied.
Maar ga een Spaanse jurist in het Engels maar eens uitleggen hoe Nederlands recht in elkaar zit, in het Engels (wij zijn best uniek qua bepaalde rechten, worden inmiddels wat meer zoals de rest van het westen). Ook als rechtsgeleerde is dat lastig. Omdat het niet in je opleiding zit.
Heeft helemaal niks met collegialiteit te maken.quote:Op zondag 18 december 2022 23:37 schreef Rene het volgende:
Zal het niet vallen onder goed werkgevers/nemerschap? Dat collegialiteit ook hierbij hoort? Acceptatie van zaken wat relevant is bij het uitvoeren van werkzaamheden. Je kan het erop aan lsten komen.
Ja, eigenlijk wel.quote:Op zondag 18 december 2022 23:33 schreef VersKers het volgende:
[..]
Vind je dat het nadrukkelijk in een arbeidsovereenkomst vermeld zou moeten staan? Of arbeidsreglement?
draai je dat terug, krijgen we geen voedsel, niemand wil in de tuinbouw werken, hebben we ongestucte wanden, geen steiger voor in de bouw en geen supermarkt gevuld want de distributiecentra zit vol met dergelijke medewerkers los van de vrachtwagens die doorgaans bestuurd worden door oost europeanen. Prettige wedstrijd.quote:Op zondag 18 december 2022 23:37 schreef VersKers het volgende:
[..]
Het wordt niet geaccepteerd, het wordt opgedrongen. Het probleem ontstaat bij de basis en dat zijn de keuzes die de overheid maakt. Het gevolg van bijvoorbeeld massa-immigratie.
Ik ken genoeg bouwbedrijven die er hun selectiecriteria op nahouden.
Tenzij ICT?quote:Op zondag 18 december 2022 23:39 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja, eigenlijk wel.
Tenzij ICT, want dan is het wel een beetje gemeengoed. Maar ook daar, opeens trainingen in het Engels moeten geven, je eigen trainingsmateriaal moeten vertalen enzo? Lijkt me ook geen 'goes with the job'.
Passief een Engelse training bijwonen, vind ik dan weer anders.
kan je vinden. Ik vind van wel.quote:Op zondag 18 december 2022 23:39 schreef VersKers het volgende:
[..]
Heeft helemaal niks met collegialiteit te maken.
Ik stel je inbreng erg op prijs, maar je slaat de plank regelmatig mis.
Mja zeker in de tuinbouw, moeten ze maar eens fatsoenlijk gaan betalen.quote:Op zondag 18 december 2022 23:41 schreef Rene het volgende:
[..]
draai je dat terug, krijgen we geen voedsel, niemand wil in de tuinbouw werken, hebben we ongestucte wanden, geen steiger voor in de bouw en geen supermarkt gevuld want de distributiecentra zit vol met dergelijke medewerkers los van de vrachtwagens die doorgaans bestuurd worden door oost europeanen. Prettige wedstrijd.
beetje kip of het ei verhaalquote:Op zondag 18 december 2022 23:41 schreef Rene het volgende:
[..]
draai je dat terug, krijgen we geen voedsel, niemand wil in de tuinbouw werken, hebben we ongestucte wanden, geen steiger voor in de bouw en geen supermarkt gevuld want de distributiecentra zit vol met dergelijke medewerkers los van de vrachtwagens die doorgaans bestuurd worden door oost europeanen. Prettige wedstrijd.
Meer omdat je dan wat vaker internationaal werkt in het Engels.quote:Op zondag 18 december 2022 23:41 schreef VersKers het volgende:
[..]
Tenzij ICT?
In ICT is er volgens mij veel Engelse terminologie.. maar dat heeft toch niet veel te maken met de voertaal?
Dan nog. Iedereen doet hbo of uni en wil niet met de handjes werken. Lichamelijk werk is eng en zo. Geld lost dat echt niet volledig op.quote:Op zondag 18 december 2022 23:42 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Mja zeker in de tuinbouw, moeten ze maar eens fatsoenlijk gaan betalen.
Hoe ik wel of niet met de toekomstige collega zal omgaan valt buiten de scope van mijn vraagstelling.quote:
En daarom hebben we immigranten. Want die zijn wel gemotiveerd. Moeten we alleen de voertaal wat aanpassen. In ruil daarvoor hebben we sla, boerenkool en aardappelen.quote:Op zondag 18 december 2022 23:43 schreef VersKers het volgende:
[..]
beetje kip of het ei verhaal
Ik trap ook niet in het verhaal dat er krapte is op de arbeidsmarkt in het drukst bevolkte land van de EU.
Als NL maar 9 miljoen inwoners zou hebben, zou het probleem in de tuinbouw nog steeds bestaan. Het is gewoon geen leuke baan om te hebben.
Waarom moet dat in een taakomschrijving staan?quote:Op zondag 18 december 2022 23:42 schreef capricia het volgende:
Eigenlijk vind ik gewoon dat het in je taakomschrijving hoort te staan. Dan je passief of actief Engels hoort te beheersen.
Leuk als het je allemaal makkelijk afgaat.
Het is geen officiële taal hier.
Meen je dat serieus?quote:Op zondag 18 december 2022 23:46 schreef Rene het volgende:
[..]
En daarom hebben we immigranten. Want die zijn wel gemotiveerd. Moeten we alleen de voertaal wat aanpassen. In ruil daarvoor hebben we sla, boerenkool en aardappelen.
Klopt. Toch benoemde je het zelf. Los daarvan is collegialiteit en dus een goed werknemer zijn relevant. Het is een kapstok waar de werkgever in een veranderende situatie iets van jou kan verwachten. Lekker vaag. Andersom jij ook van hem. Een plan hoe een Engelse collega kan blenden in de organisatie. En dan verwacht hij medewerking.quote:Op zondag 18 december 2022 23:45 schreef VersKers het volgende:
[..]
Hoe ik wel of niet met de toekomstige collega zal omgaan valt buiten de scope van mijn vraagstelling.
Allemaal irrelevant.
maar alle Friesen kunnen Nederlands, maar niet alle Nederlanders kunnen Fries..quote:Op zondag 18 december 2022 23:50 schreef capricia het volgende:
Weet je dat we officieel twee talen hebben in NL?
Nederlands en Fries.
En dat het een gedoe is bij 112, dat zij die officiële tweede taal (meestal) niet spreken.
Laten we zorgen dat collega's zo snel mogelijk ook het Nederlands machtig zijn. En ze helpen daarbij. In plaats van mensen zomaar te verplichten Engels te gaan spreken op de werkvloer.
Ik had moeite een Nederlands sprekende jongen in de kassen te plaatsen omdat 95% van de medewerkers Pools spraken. Geen grapje. Wel 13 jaar geleden. Maar toch.quote:
Je doet nu net alsof die twee dingen iets met elkaar te maken hebben.quote:Op zondag 18 december 2022 23:43 schreef VersKers het volgende:
Ik trap ook niet in het verhaal dat er krapte is op de arbeidsmarkt in het drukst bevolkte land van de EU.
Die spreken ze wel. Niet iedere centralist spreekt Fries, maar ze zorgen dat er altijd mensen in dienst zijn die het wel kunnen.quote:Op zondag 18 december 2022 23:50 schreef capricia het volgende:
Nederlands en Fries.
En dat het een gedoe is bij 112, dat zij die officiële tweede taal (meestal) niet spreken.
Niet voor alle Friezen is Nederlands direct hun eerste taal. En het is wel een officiële taal in ons land, Fries.quote:Op zondag 18 december 2022 23:51 schreef VersKers het volgende:
[..]
maar alle Friesen kunnen Nederlands, maar niet alle Nederlanders kunnen Fries..
dus dit probleem lijkt mij niet aan de orde
Dat het een vrij obscure taal is, die 99% van de wereldbevolking niet begrijpt.quote:Op zondag 18 december 2022 23:58 schreef capricia het volgende:
En je mag je ook afvragen of je hier alles wel Engelstalig wil hebben. Wat is er mis met Nederlands?
quote:Op zondag 18 december 2022 23:58 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Die spreken ze wel. Niet iedere centralist spreekt Fries, maar ze zorgen dat er altijd mensen in dienst zijn die het wel kunnen.
Kwam er vrij ver mee in Zuid en Westelijk Afrika.quote:Op maandag 19 december 2022 00:00 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Dat het een vrij obscure taal is, die 99% van de wereldbevolking niet begrijpt.
Het zou pas wat zijn als ze daar in het Engels gingen vergaderen als iedereen Nederlands als eerste taal heeft.quote:Op zondag 18 december 2022 21:57 schreef blomke het volgende:
[..]
Dacht dat op Nederlandse Universiteiten (wettelijk) verplicht in het Nederlands wordt gedoceerd.
Ik kom bij Shell A-dam over de vloer, je zou denken alles in het Engels. Inderdaad, de menukaarten in de kantine, de veiligheidsregels en zelfs de aanduidingen op de toiletten. Vergaderingen: NEderlands, tenzij er een niet-NEderlander bij zit.
'Obscuur' is in de betekenis die jij bedoelt een anglicisme. Nederlands is als taal niet dubieus of dubbelzinnig.quote:Op maandag 19 december 2022 00:00 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Dat het een vrij obscure taal is, die 99% van de wereldbevolking niet begrijpt.
Onwaarquote:Op zondag 18 december 2022 23:51 schreef VersKers het volgende:
[..]
maar alle Friesen kunnen Nederlands, maar niet alle Nederlanders kunnen Fries..
dus dit probleem lijkt mij niet aan de orde
Ik vrees dat heel veel sociologen, taalwetenschappers of migranten groepen het hier mee oneens zijnquote:Op maandag 19 december 2022 00:55 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Taal is gereedschap, niet je identiteit.
Met andere woorden, je bent een racist.quote:Op zondag 18 december 2022 21:16 schreef VersKers het volgende:
[..]
Dan zijn ze vrij om hier mee te postenquote:Op maandag 19 december 2022 06:03 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ik vrees dat heel veel sociologen, taalwetenschappers of migranten groepen het hier mee oneens zijn
Zou goed zijn, tuinbouw is al teveel van in NL.quote:Op zondag 18 december 2022 23:41 schreef Rene het volgende:
[..]
Goed idee. Regel jij het? Let op: het is wel sneeuwvlokjesland waar je het over hebt.quote:Op maandag 19 december 2022 07:28 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Zou goed zijn, tuinbouw is al teveel van in NL.
Beetje bouwbedrijf werkt niet met niet NL sprekenden.
Zou goed zijn dat meer Nederlanders de doe-banen weer oppakken.
We zijn fucking Qatar toch niet?
Dat is helemaal niet zo, wat heb jij een raar beeld van nederland.quote:Op maandag 19 december 2022 07:30 schreef Rene het volgende:
[..]
Goed idee. Regel jij het? Let op: het is wel sneeuwvlokjesland waar je het over hebt.
Provincie Groningen. Alweer vijf naar werkzaam als re-integratiecoachquote:Op maandag 19 december 2022 07:32 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat is helemaal niet zo, wat heb jij een raar beeld van nederland.
Waar ik woon werken juist velen in de bouw en andere doe banen. Geen arme mensen, vaak vrijstaande woningen (zelf gebouwd).
Waar haal jij je mening vandaan dan?
Ja dan kom je sowieso veel sneeuwvlokjes tegen.quote:Op maandag 19 december 2022 07:36 schreef Rene het volgende:
[..]
Provincie Groningen. Alweer vijf naar werkzaam als re-integratiecoach
Ja. Maar dat is wel de populatie die je krijgt wanneer de migranten eruit worden gegooid.quote:Op maandag 19 december 2022 07:44 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja dan kom je sowieso veel sneeuwvlokjes tegen.
Ik kan je vertellen dat het gros buiten de probleemwijken prima een baan aankan in de bouw bv
Wij hebben drie officiële talen. Nederlands, Fries en het Nedersaksisch.quote:Op zondag 18 december 2022 23:50 schreef capricia het volgende:
Nederlands en Fries.
Laten we zorgen dat collega's zo snel mogelijk ook het Nederlands machtig zijn. En ze helpen daarbij. In plaats van mensen zomaar te verplichten Engels te gaan spreken op de werkvloer.
Jij maakt het racistisch, TS niet.quote:Op maandag 19 december 2022 07:15 schreef klipper het volgende:
[..]
Met andere woorden, je bent een racist.
Dat is precies wat hij doet, het aankaarten.quote:Op zondag 18 december 2022 21:33 schreef Rene het volgende:
[..]
Fries.
Gronings.
Limburgs.
Haags.
Rotterdams.
Boers.
Vind oprecht dat je je aanstelt. Je werkgever zal hier vast een manier voor vinden wat goed werkt. En anders ga je in overleg/gesprek hierover. Gebruik je Nederlandse taal hiervoor. Je woorden.
dat valt vies tegen in nl, alleen gezien bij bedrijven die grote buitenlandse vestigingen hebben, elke andere situatie is NL de voertaalquote:Op zondag 18 december 2022 21:30 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat is geen Boers maar het zijn dialecten van het Nedersaksisch.quote:Op zondag 18 december 2022 23:27 schreef Rene het volgende:
[..]
Srry. Achterhoeks/Twents/sallands. Iets wat plat knauwend en onduidelijk is soms.
Nee dat komt omdat wij een maatschappij hebben gecreëerd waarbij er minachtend naar praktijkopgeleiden wordt gekeken. Mbo is slecht, je wordt ongeleid voor de werkloosheid en het maakt je kansloos.quote:Op zondag 18 december 2022 23:44 schreef Rene het volgende:
[..]
Dan nog. Iedereen doet hbo of uni en wil niet met de handjes werken. Lichamelijk werk is eng en zo. Geld lost dat echt niet volledig op.
Ik denk dat jij je vergist tussen provincie en stad.quote:Op maandag 19 december 2022 07:44 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja dan kom je sowieso veel sneeuwvlokjes tegen.
Ik kan je vertellen dat het gros buiten de probleemwijken prima een baan aankan in de bouw bv
Lol zo had ik een programma gezien over een homostel dat naar Portugal emigreerde. Eentje is geboren in Nederland en de ander in Portugal en is 15 jaar geleden naar Nederland verhuisd. Naar Amsterdam wat nou niet echt bevorderlijk is om de Nederlandse taal te beheersen.quote:Op maandag 19 december 2022 00:22 schreef britneycheers het volgende:
Gelijk heb je TS.
Ik had ook iemand in mijn vriendengroep ze kwam uit Bulgarije en woonde al 10 jaar in Nederland. Als zij kwam moest de hele groep Engels praten van haar vriend, anders was het zielig.
Ik vertik het daar aan mee te doen.
Nedersaksisch is geen officiële taal in Nederland.quote:Op maandag 19 december 2022 07:59 schreef HSG het volgende:
Het hangt er vanaf. Als er verwacht wordt dat die nieuwe collega zo snel mogelijk de Nederlandse taal moet gaan beheersen zou je in het begin Engels kunnen gebruiken en daarna geleidelijk om kunnen schakelen naar het Nederlands.
Maar aan de andere kant vind ik het een rare gang van zaken. Ik verwacht dat als iemand hier komt werken dat die persoon het Nederlands machtig is. Er zijn uitzonderingen i.v.m. specialisme die hier moeilijk te krijgen is. Als ik in een ander land zoals Frankrijk, Duitsland of Spanje wil werken wordt er ook van mij verwacht dat ik de taal machtig ben.
[..]
Wij hebben drie officiële talen. Nederlands, Fries en het Nedersaksisch.
[..]
Jij maakt het racistisch, TS niet.
https://vrttaal.net/nieuw(...)r-het-neder-saksischquote:Op maandag 19 december 2022 08:29 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Nedersaksisch is geen officiële taal in Nederland.
Alleen Nederlands, Fries en het gebarentaal. Nedersaksisch is slechts een regionale taal.
TS. Je kent je nieuwe collega niet eens. Wie weet wil die gewoon snel Nederlands leren... nu al hakken in zand. Jammer.
Hier heeft de Albert Heijn inmiddels veelal Engelstalig personeel. Het is maar goed dat ik anders in sta dan jij, anders zou ik snel verhongeren.quote:Op zondag 18 december 2022 21:28 schreef VersKers het volgende:
[..]
https://www.rijksoverheid(...)ende-talen-nederlandquote:Op maandag 19 december 2022 08:32 schreef HSG het volgende:
[..]
https://vrttaal.net/nieuw(...)r-het-neder-saksisch
In 2018 al.
Leugen.quote:Op maandag 19 december 2022 07:59 schreef HSG het volgende:
Als ik in een ander land zoals Frankrijk, Duitsland of Spanje wil werken wordt er ook van mij verwacht dat ik de taal machtig ben.
Leugen.quote:Wij hebben drie officiële talen. Nederlands, Fries en het Nedersaksisch.
Echt wereldkundig ben jij niet.quote:Op maandag 19 december 2022 09:02 schreef Dven het volgende:
[..]
Leugen.
[..]
Leugen.
Is jokken een hobby of ziektebeeld voor jou?
Tij kan keren. Maar het is al gebeurd. En nu moet het opgelost worden. Tot die tijd moet het werk wel opgelost worden. Hoera voor immigranten.quote:Op maandag 19 december 2022 08:13 schreef HSG het volgende:
[..]
Dat is geen Boers maar het zijn dialecten van het Nedersaksisch.
[..]
Nee dat komt omdat wij een maatschappij hebben gecreëerd waarbij er minachtend naar praktijkopgeleiden wordt gekeken. Mbo is slecht, je wordt ongeleid voor de werkloosheid en het maakt je kansloos.
Een automonteur of mbo IT'er die om de haverklap bij moeten scholen, moet certificeren, de nieuwste technieken moet kennen ect noemen wij "laagopgeleid".
Nu zie je wat er van gekomen is. Overal is er een tekort aan. Nou ja niet overal. Gelukkig hebben wij coaches, psychologen, vrijetijdskundigen, communicatie- en HR-specialisten genoeg.
Ik heb sowieso een teringhekel aan meetings met 100 man.quote:Op maandag 19 december 2022 09:32 schreef OxygeneFRL het volgende:
Ik snap het wel. Heb er zelf ook een teringhekel aan als er een meeting is met 100 man en er 1 buitenlander bij zit alles in het engels moet.
Pleinvrees?quote:Op maandag 19 december 2022 09:36 schreef Farenji het volgende:
[..]
Ik heb sowieso een teringhekel aan meetings met 100 man.
Jij wordt duidelijk niet in de weg gezeten door het bezitten van enige kennis en kunde, zoveel was inmiddels al duidelijk.quote:
Zou goed zijn als al die 'alle turken terug naar Marokko' roepende Nederlanders dan ook hiervoor willen betalen maar als puntje bij paaltje komt blijkt dat het vaak een NIMBY betreft wat dat betreftquote:Op maandag 19 december 2022 07:28 schreef Lospedrosa het volgende:
Beetje bouwbedrijf werkt niet met niet NL sprekenden.
Zou goed zijn dat meer Nederlanders de doe-banen weer oppakken.
Kan zijn. Maar de voertaal bij TS was Nederlands. Als dat opeens aangepast wordt, snap ik de weerstand. Veel mensen zullen zich in het Engels redden in het buitenland, maar geen Engels op C2 niveau beheersen. Vergaderingen en presentaties in het Engels doet niet iedereen zomaar net zo soepelquote:Op zondag 18 december 2022 21:30 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Hoogwaardig technologisch onderzoek is geen shit.quote:Op maandag 19 december 2022 00:55 schreef Marsenal het volgende:
er moet ook gewoon shit afgemaakt worden.
Jammer voor je slaapverwekkende aannamens maar je haalt daarmee je eigen geleuter onderuit.quote:Op maandag 19 december 2022 09:40 schreef Dven het volgende:
[..]
Jij wordt duidelijk niet in de weg gezeten door het bezitten van enige kennis en kunde, zoveel was inmiddels al duidelijk.
En ben je zelf dan zo arrogant of zo dom? Dat je denkt dat het juist anderen zijn die zo dom zijn dat ze jouw gejok voor waar aannemen?
TS staat ook zo open voor constructieve discussie.quote:Op maandag 19 december 2022 09:46 schreef baskick het volgende:
[..]
Kan zijn. Maar de voertaal bij TS was Nederlands. Als dat opeens aangepast wordt, snap ik de weerstand. Veel mensen zullen zich in het Engels redden in het buitenland, maar geen Engels op C2 niveau beheersen. Vergaderingen en presentaties in het Engels doet niet iedereen zomaar net zo soepel
Ga janken in KLB.quote:Op maandag 19 december 2022 10:36 schreef SpecialK het volgende:
Ik denk dat dit een principekwestie is waar een hoop mensen een soort praktische kwestie van proberen te maken.
Geen zin om Engels te spreken op je werk waar je al 10 jaar lang gewoon Nederlands met je collega's spreekt.. om 1 lui persoon te accomoderen die weigert Nederlands te leren?
Dan zal je wel slecht zijn in engels dus hi-ha-ho.. kijk eens ik ben zelf goed in engels dus ik ga je uitlachen voor iets wat een onterechte conclusie is mbt jouw persoon omdat ik mezelf dan omhoog kan trekken in de discussie.
TS wil gewoon zijn moerstaal spreken. Er zijn hier mensen die al over de toeren raken als bus 21 een te fel-gekleurde reclame bekladding krijgt of als ze bij de MacDonalds iets vegetarisch proberen te introduceren.
Als dat OK is om over te janken dan mag de TS zich ergeren aan dit, wat wat mij betreft 1000x meer impact heeft dan voorgenoemde voorbeelden.
Ga jij lekker janken in KLB. TS wordt verzocht om arbeid en moeite te verrichten die buiten elke verwachtingswaarde en contractuele eis valt om 1 collega te accomoderen.quote:
Heb je ook nog principiële bezwaren als het een lekker wijf blijkt te zijn?quote:Op zondag 18 december 2022 21:14 schreef VersKers het volgende:
Ik krijg binnenkort een directe collega die de Nederlandse taal niet spreekt.
Dus de werkoverleggen zullen dan hoogstwaarschijnlijk in het Engels gaan plaatsvinden.
Ik heb daar bezwaar tegen, om het simpele gegeven dat ik een Nederlander ben die de Nederlandse taal als voertaal gebruikt.
Rot zelf een eind op. TS weet nog helemaal niet wat er van hem wordt verwacht. Jij vult dat maar eventjes voor hem in.quote:Op maandag 19 december 2022 10:42 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ga jij lekker janken in KLB. TS wordt verzocht om arbeid en moeite te verrichten die buiten elke verwachtingswaarde en contractuele eis valt om 1 collega te accomoderen.
Laat die italiaan of pool of wat het ook is eens zijn smerige best doen voor de verandering ipv dat het altijd maar de Nederlander is die zich moet aanpassen. Dat Nederlanders gemiddeld genomen goed zijn in talen maakt het niet vanzelfsprekend dat wij dus maar verplicht zijn om de luiheid van andere mensen te compenseren.. in eigen land.
Rot op, zeg.
De TS geeft in de OP al aan dat het "hoogstwaarschijnlijk" zo gaat worden. Met andere woorden. Hij probeert hier informatie in te winnen voor het geval deze situatie zich voor gaat doen. Of mag je in dit subforum alleen maar topics openen over situaties die al gebeurd zijn? Ah..quote:Op maandag 19 december 2022 10:46 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Rot zelf een eind op. TS weet nog helemaal niet wat er van hem wordt verwacht. Jij vult dat maar eventjes voor hem in.
Ja, dat is jouw visie. En de baas van TS neemt iemand aan die Engels spreekt. En nu? Als het TS niet bevalt, dan moet hij bij zijn baas zijn.quote:Op maandag 19 december 2022 10:48 schreef stropdaz het volgende:
Ik begrijp TS wel. Ook ik kan me verstaanbaar maken in het engels, maar we leven hier in Nederland.
En daar is de voertaal niet pools, duits, engels, marokaans of chinees. Dat is Nederland.
Wil je wonen en werken in Nederland dan dien je je verstaanbaar te kunnen maken in de Nederlandse taal.
Is mijn visie.
Ik heb in mijn jongere jaren gewerkt Duitsland.
Voor dat ik daar mijn stage van een jaar kon doen werd ik geacht om eerst fatsoenlijk Duitse taal te kennen.
Dat vond ik meer dan normaal.
Dat klopt. Iedereen zijn eigen visie. En overal is wat van te vinden.quote:Op maandag 19 december 2022 10:50 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ja, dat is jouw visie. En de baas van TS neemt iemand aan die Engels spreekt. En nu? Als het TS niet bevalt, dan moet hij bij zijn baas zijn.
‘Hij probeert hier informatie in te winnen’. Wacht even tot ik ben uitgelachen. Kan wel even duren.quote:Op maandag 19 december 2022 10:50 schreef SpecialK het volgende:
[..]
De TS geeft in de OP al aan dat het "hoogstwaarschijnlijk" zo gaat worden. Met andere woorden. Hij probeert hier informatie in te winnen voor het geval deze situatie zich voor gaat doen. Of mag je in dit subforum alleen maar topics openen over situaties die al gebeurd zijn? Ah..
Wat ik dus zo heerlijk ironisch vind aan deze domme opmerking van jou is dat je laat zien dat jouw Nederlands zelfs al niet goed genoeg is om echt begrijpend te lezen en dat jij dus hoogstwaarschijnlijk in een Engelse werkomgeving bevind je nog veel meer communicatieproblemen gaat ondervinden. Dat is, zoals de Britten dat zo mooi zeggen een "aside".
Je hebt echt niks als antwoord dus. Fijn. We zijn klaar. kan je nu even oprotten want je voegt niks toe aan dit topic. Ik heb meer interesse in mensen die kennis hebben van arbeidsrecht die een antwoord kunnen geven op de vraag van de TS dan egotrippertjes zoals jij die hun rotmeting proberen door te drukken en het topic proberen te vergallen.quote:Op maandag 19 december 2022 10:51 schreef Lienekien het volgende:
[..]
‘Hij probeert hier informatie in te winnen’. Wacht even tot ik ben uitgelachen. Kan wel even duren.
En ditquote:Op maandag 19 december 2022 10:52 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Je hebt echt niks als antwoord dus. Fijn. We zijn klaar. kan je nu even oprotten want je voegt niks toe aan dit topic. Ik heb meer interesse in mensen die kennis hebben van arbeidsrecht die een antwoord kunnen geven op de vraag van de TS dan egotrippertjes zoals jij die hun rotmeting proberen door te drukken en het topic proberen te vergallen.
Cognitieve dissonantie wellicht. Sommige mensen zijn nu eenmaal van mening dat je al het eigene moet afstaan om de minderheid te pleasen.quote:Op maandag 19 december 2022 10:36 schreef SpecialK het volgende:
Ik denk dat dit een principekwestie is waar een hoop mensen een soort praktische kwestie van proberen te maken.
Geen zin om Engels te spreken op je werk waar je al 10 jaar lang gewoon Nederlands met je collega's spreekt.. om 1 lui persoon te accomoderen die weigert Nederlands te leren?
Dan zal je wel slecht zijn in engels dus hi-ha-ho.. kijk eens ik ben zelf goed in engels dus ik ga je uitlachen voor iets wat een onterechte conclusie is mbt jouw persoon omdat ik mezelf dan omhoog kan trekken in de discussie.
TS wil gewoon zijn moerstaal spreken. Er zijn hier mensen die al over de toeren raken als bus 21 een te fel-gekleurde reclame bekladding krijgt of als ze bij de MacDonalds iets vegetarisch proberen te introduceren.
Als dat OK is om over te janken dan mag de TS zich ergeren aan dit, wat wat mij betreft 1000x meer impact heeft dan voorgenoemde voorbeelden.
Als jij de taal niet spreek zou jij niet naar dat land gaan toch? Je zou iemand toch niet verplichten om Engels tegen je te spreken?quote:Op maandag 19 december 2022 11:13 schreef VersKers het volgende:
Ik heb Engels op school geleerd niet om het in Nederland nodig te moeten hebben, maar in het buitenland als toerist.
Je moet maar niet bij een bedrijf als ASML gaan solliciteren dan.quote:Op maandag 19 december 2022 11:13 schreef VersKers het volgende:
[..]
Ik heb Engels op school geleerd niet om het in Nederland nodig te moeten hebben, maar in het buitenland als toerist.
Ga maar eerst aan jouw eigen beheersing van het Nederlands werken, voordat je commentaar op anderen geeft.quote:Op maandag 19 december 2022 11:13 schreef VersKers het volgende:
[..]
Cognitieve dissonantie wellicht. Sommige mensen zijn nu eenmaal van mening dat je al het eigene moet afstaan om de minderheid te pleasen.
Als een vacature in het NL is opgesteld, dan mag je er vanuit gaan dat ze mensen zoeken die NL spreken. Want iemand die geen NL spreekt, kan de inhoud van de vacature niet begrijpen.
Ik gebruik al jaren hetzelfde voorbeeld dat mensen die in NL een nieuw leven willen opbouwen, ook de NL taal moeten beheersen. Dat is niet alleen fatsoenlijk, dat is ook logisch. Als ik bij een Marokkaans gezin verzocht wordt mijn schoenen uit te doen, doe ik dat. Als ik verzocht wordt mijn broek uit te doen, blijf ik buiten staan.
Heeft verder helemaal niks te maken of ik iemand wel of niet aardig zou kunnen gaan vinden. Nee het heeft te maken met voor jezelf opkomen en grensen trekken. Iets wat heel veel mensen eng vinden om te doen. Want ze proberen iets te voelen wat een ander zou kunnen of moeten voelen.
ob·scuur (bijvoeglijk naamwoord; vergrotende trap: obscuurder, overtreffende trap: obscuurst)quote:Op maandag 19 december 2022 01:32 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
'Obscuur' is in de betekenis die jij bedoelt een anglicisme. Nederlands is als taal niet dubieus of dubbelzinnig.
Tuurlijk zijn er veel talen die meer gesproken worden dan Nederlands, maar er zijn nog veel meer talen die op de wereld minder gesproken worden dan Nederlands.
Daarnaast staan de reacties van TS vol met Engelse woorden en uitdrukkingen waarvoor ook uitstekende Nederlandse alternatieven zijn.quote:Op maandag 19 december 2022 11:20 schreef Erasmus het volgende:
[..]
Ga maar eerst aan jouw eigen beheersing van het Nederlands werken, voordat je commentaar op anderen geeft.
Goedkoop scorenquote:Op maandag 19 december 2022 11:20 schreef Erasmus het volgende:
[..]
Ga maar eerst aan jouw eigen beheersing van het Nederlands werken, voordat je commentaar op anderen geeft.
De kern van het topic; dat heeft TS ook niet gedaan, hij heeft gesolliciteerd daar waar de voertaal Nederlands was.quote:Op maandag 19 december 2022 11:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je moet maar niet bij een bedrijf als ASML gaan solliciteren dan.
Maar dat betekent niet dat dat tot in het einde der tijden zo moet blijven. Dingen veranderen. Deal with it. Als die veranderingen je niet bevallen dan weet je waar de deur is.quote:Op maandag 19 december 2022 11:35 schreef baskick het volgende:
[..]
De kern van het topic; dat heeft TS ook niet gedaan, hij heeft gesolliciteerd daar waar de voertaal Nederlands was.
Zou kunnen, weet ik niet. Maar daar zei ik niets over. Zoals ik eerder schreef: ik kan me de weerstand wel voorstellen.quote:Op maandag 19 december 2022 11:40 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Maar dat betekent niet dat dat tot in het einde der tijden zo moet blijven. Dingen veranderen. Deal with it. Als die veranderingen je niet bevallen dan weet je waar de deur is.
Ik ben zelf ook weleens ergens vertrokken omdat de veranderingen mij niet bevielen.
Zo werkt arbeidsrecht niet in Nederland (god zij dank). Je hebt een ontiegelijk Amerikaans denkbeeld over dit alles. Werkgevers zijn soort van goden voor jou die elk moment een heel bedrijf kunnen omgooien en als jij als trouwe werknemer daar niet in mee kan/wil gaan dan ga je maar de prullenbak in.quote:Op maandag 19 december 2022 11:40 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Maar dat betekent niet dat dat tot in het einde der tijden zo moet blijven. Dingen veranderen. Deal with it. Als die veranderingen je niet bevallen dan weet je waar de deur is.
Al deze drama omdat je af en toe Engels gaat praten. Iets wat iedere Nederlander die ooit naar school is geweest gewoon zonder over na te denken kan.quote:Op maandag 19 december 2022 11:42 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Zo werkt arbeidsrecht niet in Nederland (god zij dank). Je hebt een ontiegelijk Amerikaans denkbeeld over dit alles. Werkgevers zijn soort van goden voor jou die elk moment een heel bedrijf kunnen omgooien en als jij als trouwe werknemer daar niet in mee kan/wil gaan dan ga je maar de prullenbak in.
Er is geen drama. Er is :quote:Op maandag 19 december 2022 11:48 schreef rival het volgende:
[..]
Al deze drama omdat je af en toe Engels gaat praten. Iets wat iedere Nederlander die ooit naar school is geweest gewoon zonder over na te denken kan.
dramaqueenquote:Op maandag 19 december 2022 11:54 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Er is geen drama. Er is :
1. de TS die een technische vraag stelt over wat zijn arbeidsrechten zijn mbt het veranderen van zijn arbeidsomstandigheden.
2. Een kleine (doch irritante) groep aan posters (zoals jij) die over elkaar heen struikelen om te vertellen dat jullie Engels heel goed is en dat iedereen dus altijd maar zin moet hebben om zich aan te passen aan mensen die weigeren Nederlands te leren.
De enige drama die ik zie komt bij jullie vandaan.
Geef of een inhoudelijk antwoord op de vraag van de TS of blijf gewoon lekker weg. Want het is totaal niet interessant voor ook maar iemand eigenlijk hoe goed jij denkt dat je engels is.
Is met een spatie, Engels wonder.quote:
Ik pretendeer geen Engels wonder te zijn, Jij verzint er allemaal dingen bij. Jij verzin drama. ( jij als trouwe werknemer daar niet in mee kan/wil gaan dan ga je maar de prullenbak in.) om maar wat te noemen...quote:Op maandag 19 december 2022 12:02 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Is met een spatie, Engels wonder.
Zowel mijn huidige als mijn vorige werkgever hadden als voertaal Engels. Gewoon in Nederland.quote:
Je slaat de plank echt gigantisch mis met wat je zegt over mijn beeld van arbeidsverhoudingen en wat goed werkgeverschap inhoudt. Daarnaast kan je je afvragen of je überhaupt wel een punt hebt wanneer je karikaturen moet verzinnen om datzelfde punt te kunnen maken: er is in deze casus helemaal geen sprake van het bedrijf volledig omgooien.quote:Op maandag 19 december 2022 11:42 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Zo werkt arbeidsrecht niet in Nederland (god zij dank). Je hebt een ontiegelijk Amerikaans denkbeeld over dit alles. Werkgevers zijn soort van goden voor jou die elk moment een heel bedrijf kunnen omgooien en als jij als trouwe werknemer daar niet in mee kan/wil gaan dan ga je maar de prullenbak in.
Zo werkt het niet in Nederland (en eigenlijk ook niet elders in (west)-europa)). Je vaste contract bevat alle verwachtingen van jou. Een werkgever kan niet zomaar nieuwe taken of verwchtingen toevoegen zonder dat dit een arbeidsconflict veroorzaakt.
Gaat het wel goed met je?quote:Alleen de details van dit verhaal zou ik erg graag van iemand hier willen horen die kennis heeft van zaken ipv al die kneusjes hier die vooral stoer willen doen dat ze zo goed engels kunnen en zeker ook wel slimmer dan de TS zijn met hun coole engels en kijk eens hoe goed ik engels kan... love me LOVE ME.
Ik vind het niet erg als men geen NL wil leren spreken, zolang ik er maar geen hinder van ondervind. Ik ervaar hinder omdat de werkomstandigheden van het een op het andere moment eenzijdig veranderen.quote:Op maandag 19 december 2022 11:57 schreef Moederenkind het volgende:
Ik denk dat TS zijn issue is dat hij heel slecht Engels praat en onzeker is hierdoor.
Begrijpelijk maar ik vrees dat men gaat vinden dat je je vreselijk aanstelt. Vooral als je met argumenten komt als
“Zij moeten zich aan ons Nederlanders aanpassen” enz.
Ja, dat heb je wel vaker met werk.quote:Op maandag 19 december 2022 12:11 schreef VersKers het volgende:
[..]
Ik vind het niet erg als men geen NL wil leren spreken, zolang ik er maar geen hinder van ondervind. Ik ervaar hinder omdat de werkomstandigheden van het een op het andere moment eenzijdig veranderen.
Het kost veel meer energie om mijzelf in het Engels verstaanbaar te maken dan in het Nederlands. Energie die ik liever ergens anders in steek.
Was dat een internationaal bedrijf?quote:Op maandag 19 december 2022 12:11 schreef Seven. het volgende:
[..]
Zowel mijn huidige als mijn vorige werkgever hadden als voertaal Engels. Gewoon in Nederland.
Ga ik morgen bespreekbaar maken denk ikquote:Op maandag 19 december 2022 12:13 schreef Seven. het volgende:
TS, wat zei je leidinggevende toen je hierover een gesprek aanknoopte?
Jij bent echt te kinderlijk om een productief gesprek mee te voeren. Het is vrij irritant dat de modjes je hier mee weg laten komen.quote:Op maandag 19 december 2022 12:04 schreef rival het volgende:
[..]
Ik pretendeer geen Engels wonder te zijn, Jij verzint er allemaal dingen bij. Jij verzin drama. ( jij als trouwe werknemer daar niet in mee kan/wil gaan dan ga je maar de prullenbak in.) om maar wat te noemen...
Omdat TS onzeker is over zijn Engels
Hoe wil je dat aanpakken? Al over nagedacht?quote:Op maandag 19 december 2022 12:16 schreef VersKers het volgende:
[..]
Ga ik morgen bespreekbaar maken denk ik
Ik geef gewoon aan dat lang niet elk Nederlands bedrijf Nederlands als voertaal heeft.quote:Op maandag 19 december 2022 12:15 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Was dat een internationaal bedrijf?
Was het bij sollicitatie al duidelijk dat Engels de voertaal ging worden of werd dat zomaar ergens even opgelegd
Zie je hoe scheef je vergelijking is?
In de meeste vacatureteksten staat tegenwoordig dat je vloeiend Nederlands én Engels moet kunnen spreken. Ook bij bedrijven waar de voertaal Nederlands is. Meestal vermeld je je taalvaardigheid op je cv bij het solliciteren. Als je hebt aangegeven dat je Engels spreekt dan lijkt mij dat ze dit van je mogen verwachten zo nu en dan. Ik kan me eigenlijk geen werkgever herinneren waar ik gewerkt heb en dat er nooit Engels werd gesproken. Dit zijn gewoon Nederlandse bedrijven maar af en toe krijg je te maken met klanten/collega’s of andere relaties die niet Nederlands zijn. Wat ik daarmee wil zeggen is dat je bij een andere werkgever waarschijnlijk tegen hetzelfde aan gaat lopen.quote:Op maandag 19 december 2022 12:11 schreef VersKers het volgende:
[..]
Ik vind het niet erg als men geen NL wil leren spreken, zolang ik er maar geen hinder van ondervind. Ik ervaar hinder omdat de werkomstandigheden van het een op het andere moment eenzijdig veranderen.
Het kost veel meer energie om mijzelf in het Engels verstaanbaar te maken dan in het Nederlands. Energie die ik liever ergens anders in steek.
Helder, Nederlands is de voertaal. Het is geen democratie, het team beslist niet mee over wie er aangenomen mag worden. Dat is aan de leidinggevende. Er is sprake van personeelstekort, dus dan moet je als werkgever ook meebuigen met het aanbod.quote:Op zondag 18 december 2022 22:04 schreef VersKers het volgende:
[..]
Dat vind ik dus ook.
Ik heb altijd al gevonden dat mensen die naar Nederland komen zich moeten aanpassen. Niet andersom.
Dat Engels een internationale taal is staat los van wat de voertaal van een land is. Vooral als je al een aantal jaar hier woont, doe jij je uiterste best om die voertaal te spreken. En al helemaal als je hier ook wil gaan werken en wonen.
Daarnaast is het voor mij een selectiecriteria geweest voor het bedrijf waar ik werk. Er moet Nederlands gesproken worden. Ik werk bij een nationaal bedrijf en geen internationaal bedrijf.
Daarnaast is het ook lastig dat er vanuit management keuzes worden gemaakt zonder rekening te houden met de mensen die daar direct mee te maken gaan krijgen.
Het was netjes geweest om het team te informeren en te vragen naar ieders mening.
Lees maar terug hoor Meneer Speciaal. Jij bedenkt allemaal "uitspraken" die niemand hier gezegd heeft. En nu wordt je daarop gewezen en ben ik te kinderlijk? Je mag het anders wel even quoten hoor als je iets kan vinden. Ik hoop dat je snel weer van de kast komtquote:Op maandag 19 december 2022 12:17 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Jij bent echt te kinderlijk om een productief gesprek mee te voeren. Het is vrij irritant dat de modjes je hier mee weg laten komen.
Adieu.
"We are looking for person who can use hands very good."quote:Op maandag 19 december 2022 12:51 schreef Seven. het volgende:
In welke taal was de vacature opgesteld waar je nieuwe collega op reageerde?
Er is een verschil tussen middelbare school-Engels en business Engels.quote:Op maandag 19 december 2022 11:48 schreef rival het volgende:
[..]
Al deze drama omdat je af en toe Engels gaat praten. Iets wat iedere Nederlander die ooit naar school is geweest gewoon zonder over na te denken kan.
Neequote:Op maandag 19 december 2022 12:22 schreef Seven. het volgende:
[..]
Hoe wil je dat aanpakken? Al over nagedacht?
Ja klopt dat 2e kennen nog meer mensen want die termen hoor je dagelijks voorbij komen.quote:Op maandag 19 december 2022 13:08 schreef baskick het volgende:
[..]
Er is een verschil tussen middelbare school-Engels en business Engels.
Not sure if serious.... Losse Engelstalige woorden in Nederlandse zinnen is niet wat ik bedoel met Business English, maar soit.quote:Op maandag 19 december 2022 13:37 schreef rival het volgende:
[..]
Ja klopt dat 2e kennen nog meer mensen want die termen hoor je dagelijks voorbij komen.
Ik heb dit 5x gelezen en snap er nog steeds niks van. Wat doet de afkomst ertoe voor het aanpassen? En waarom zou iemand van een andere afkomst dan Pools of Marokkaans zich wel aan moeten passen maar een Pool of Marokkaan niet?quote:Op zondag 18 december 2022 21:16 schreef Dunnevandale het volgende:
Lijkt mij niet, laat die collega zich maar aanpassen. Wat als het een Pool of Marokkaan is die geen Nederlands spreekt, gaan alle collega's zich dan ook aanpassen?
Ik denk dat uit dit topic wel vrij duidelijk is dat de TS bij een niet-internationaal bedrijf werkt waar de voertaal altijd Nederlands is geweest en waar nu iemand van HR of wat dan ook heeft besloten niet-Nederlandsssprekende mensen aan te gaan nemen. Waarschijnlijk wegens krapte op de arbeidsmarkt.quote:Op maandag 19 december 2022 12:24 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik geef gewoon aan dat lang niet elk Nederlands bedrijf Nederlands als voertaal heeft.
Hier schoot ik in de lach.quote:Op maandag 19 december 2022 13:47 schreef SpecialK het volgende:
Je kan ook even wat volwassener zijn
Even wat minder kiften naar elkaar, @SpecialK ookquote:Op maandag 19 december 2022 13:48 schreef rival het volgende:
[..]
Hier schoot ik in de lach.
Volwassener zijn in deze situatie is gewoon Engels gaan spreken. Ik hoop echt dat je dat ooit begrijpt.
Ik krijg het idee dat je stug bent in je reactie vanuit een soort abnormale morele superioriteitsgevoel. Of wat jij zegt of beweert zinnig is dan wel je echte eigen mening is, doet er voor jou niet toe. Je vind het gewoon leuk om mensen te trollen vanuit een willekeurig ingenomen standpunt. Met zo'n houding ga je niet ver komen in de maatschappij.quote:Op maandag 19 december 2022 13:48 schreef rival het volgende:
[..]
Hier schoot ik in de lach.
Volwassener zijn in deze situatie is gewoon Engels gaan spreken. Ik hoop echt dat je dat ooit begrijpt.
Nee, maar als jullie samenwerking niet vlekkeloos verloopt kan dat ten koste gaan van je resultaten lijkt me. Is dat het je waard puur en alleen omdat je Engels 'op vakantie / in het buitenland' gebruikt?quote:Op zondag 18 december 2022 21:14 schreef VersKers het volgende:
Jij voelt je vooral zelf superieur omdat je niet eens de moeite doet om op een normale manier te communiceren met je aanstaande collega. Volgens mij zit je gewoon zelf te trollen vanuit je ingenomen standpunt. Met die houding ga je niet ver komen in je leven.quote:Op maandag 19 december 2022 14:09 schreef VersKers het volgende:
[..]
Ik krijg het idee dat je stug bent in je reactie vanuit een soort abnormale morele superioriteitsgevoel. Of wat jij zegt of beweert zinnig is dan wel je echte eigen mening is, doet er voor jou niet toe. Je vind het gewoon leuk om mensen te trollen vanuit een willekeurig ingenomen standpunt. Met zo'n houding ga je niet ver komen in de maatschappij.
Je bent zo'n type die gelooft dat een man ook zwanger kan raken.
Alsof ik degene ben die helemaal van de rel is omdat hij af en toe Engels moet sprekenquote:Op maandag 19 december 2022 14:09 schreef VersKers het volgende:
[..]
Ik krijg het idee dat je stug bent in je reactie vanuit een soort abnormale morele superioriteitsgevoel. Of wat jij zegt of beweert zinnig is dan wel je echte eigen mening is, doet er voor jou niet toe. Je vind het gewoon leuk om mensen te trollen vanuit een willekeurig ingenomen standpunt. Met zo'n houding ga je niet ver komen in de maatschappij.
Je bent zo'n type die gelooft dat een man ook zwanger kan raken.
Wil je daar advies over, of was je eigenlijk alleen van plan om te ranten? Ik heb wel wat suggesties maar ik krijg niet de indruk dat je echt advies zoekt?quote:
In plaats van selectief quoten, kun jij je ook volwassen opstellen, in plaats van met gestrekt been op mij te reageren. Er stond namelijk dat ik niet het hele topic gelezen heb. Dus grijp mijn reactie niet aan om je misplaatste punt te maken.quote:Op maandag 19 december 2022 13:47 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik denk dat uit dit topic wel vrij duidelijk is dat de TS bij een niet-internationaal bedrijf werkt waar de voertaal altijd Nederlands is geweest en waar nu iemand van HR of wat dan ook heeft besloten niet-Nederlandsssprekende mensen aan te gaan nemen. Waarschijnlijk wegens krapte op de arbeidsmarkt.
Je hebt denk ik 2 opties dan
Stropoppen
1. er vanuitgaan dat de TS voldoet aan jouw stro-pop en voor Shell/Unilever/Chevron/Texas Instruments werkt en ineens verrast is door wat volledig binnen de verwachtingswaarde valt en als een kindje stampvoetend tegenstribbelt.
Staalpoppen
2. er vanuitgaan dat de TS gewoon voor een ouderwets hollands familiebedrijf werkt en accepteren dat deze verandering daadwerkelijk een irritatiefactor gaat worden waar hij zich niet voor heeft ingeschreven.
Ik snap dat optie 1.. grappiger is voor iedereen hier want dan kan je lekker de TS in zijn bek schijten etc... super leuk natuurlijk .. iedereen elkaar even high-fiven .. yeah.. maar
Je kan ook even wat volwassener zijn en van optie 2 uit gaan en daar je advies op afstemmen.
Ik adviseer optie 2. Tenzij je wil dat WGR een apenkooi wordt natuurlijk. Prima. Dan gaan we dat doen. Lachen.
Ik ben het hier volkomen mee eens. Als je gesprekspartner enigszins hetzelfde opleidings- en kennisniveau heeft zal degene die communiceert in hun moedertaal altijd duidelijker en efficienter zijn.quote:Op maandag 19 december 2022 09:46 schreef Deshain het volgende:
Ik vind de vraag, en de weerstand, op zich helemaal niet gek.
Maak eigenlijk altijd wel mee dat de geforceerd in het Engels gevoerde overleggen gewoon kut zijn omdat 99% van de mensen zich niet even duidelijk en efficiënt kunnen uitdrukken in een tweede taal.
(...)
Heb je wel gelezen wat mijn insteek was dan?quote:Op maandag 19 december 2022 15:31 schreef Seven. het volgende:
[..]
In plaats van selectief quoten, kun jij je ook volwassen opstellen, in plaats van met gestrekt been op mij te reageren. Er stond namelijk dat ik niet het hele topic gelezen heb. Dus grijp mijn reactie niet aan om je misplaatste punt te maken.
Jouw insteek interesseert me eigenlijk al geen klap meer dus na 2 zinnen gestopt met lezen. Je bent lekker aan het trollen en daar ga ik niet op reageren.quote:Op maandag 19 december 2022 18:17 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Heb je wel gelezen wat mijn insteek was dan?
Mijn punt is juist dat je bij (wat je zelf toegeeft als) een positie van gebrekkige informatie (je hebt niet het hele topic doorlezen) een positie poneert waarin je dus van de slechtst denkbare versie uit gaat voor de TS die maar te bedenken is.
Ahja.quote:Op maandag 19 december 2022 18:38 schreef Seven. het volgende:
TS, ga je nog reageren op de serieuze vragen die ik heb gesteld? Of denk je gewoon een originele invalshoek gevonden te hebben om het immigratiedebat te kunnen voeren?
Bijna goed. We hebben er inderdaad drie, maar de derde is Nederlandse Gebarentaal, niet Nedersaksisch.quote:Op maandag 19 december 2022 07:59 schreef HSG het volgende:
Wij hebben drie officiële talen. Nederlands, Fries en het Nedersaksisch.
Vriend. Je deed al arelaxt eerder in dit topic en nu ook weer. Effe dimmen. Ik zie een causaal verband.quote:Op maandag 19 december 2022 18:44 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ahja.
Even kijken of we hem als racist weg kunnen zetten toch?
Wat een giftig persoon ben jij.
wijs maar aan waar ik de eerste stap deed om arelaxed te doen tegen mensen die het niet al waren of richting de TS of mij.quote:Op maandag 19 december 2022 19:20 schreef Rene het volgende:
[..]
Vriend. Je deed al arelaxt eerder in dit topic en nu ook weer. Effe dimmen. Ik zie een causaal verband.
Zie FB topic.quote:Op maandag 19 december 2022 19:33 schreef SpecialK het volgende:
[..]
wijs maar aan waar ik de eerste stap deed om arelaxed te doen tegen mensen die het niet al waren of richting de TS of mij.
quote:Op maandag 19 december 2022 10:51 schreef Lienekien het volgende:
[..]
‘Hij probeert hier informatie in te winnen’. Wacht even tot ik ben uitgelachen. Kan wel even duren.
ik denk dat als het werk betreft je werkgever toch echt ook voor een deel bepaald waar jij tijd in steekt.quote:Op maandag 19 december 2022 12:11 schreef VersKers het volgende:
[..]
Topic niet gelezen?quote:Op maandag 19 december 2022 19:48 schreef trein2000 het volgende:
Maar wat is nou het probleem? Kun je gen engels of is er een andere reden waarom Engels spreken tot problemen leidt? Of is dit gewoon dwars doen om het dwars doen met een racistisch sausje?
TS doet geen echt racistische uitspraken, maar strooit wel met termen als massa-immigratie en ander FvD/PVV-jargon om aan te geven waar zijn voorkeuren liggen. Niet per se racistisch, wel xenofoob.quote:Op maandag 19 december 2022 19:56 schreef SpecialK het volgende:
Wat is er racistisch aan niet Engels willen spreken op het werk overigens? Zijn Nederlanders dus ras1 en niet-Nederlanders ras2?
Wijs eens een xenofobe uitspraak van de TS aan? Wellicht heb ik iets over het hoofd gezienquote:Op maandag 19 december 2022 20:05 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
TS doet geen echt racistische uitspraken, maar strooit wel met termen als massa-immigratie en ander FvD/PVV-jargon om aan te geven waar zijn voorkeuren liggen. Niet per se racistisch, wel xenofoob.
quote:Op maandag 19 december 2022 19:56 schreef Catkiller het volgende:
Of iemand wel of geen Nederlands spreekt dat staat los van zijn ras hoor, @:trein2000
Engels moeten spreken binnen een Nederlandstalig bedrijf omdat je werkgever arbeidsmigranten aan neemt is gewoon irritant imo. En al die users hier die doen alsof het land omvalt als er geen arbeidsmigranten meer zouden komen.
quote:In het derde kwartaal van 2022 waren 372 duizend mensen werkloos, 3,7 procent van de beroepsbevolking (seizoengecorrigeerd). Het aantal werklozen nam toe ten opzichte van het voorgaande kwartaal.
quote:Iets meer dan de helft van de ruim 800.000 arbeidsmigranten in Nederland werkt via uitzendbureaus. Van de arbeidsmigranten die via een uitzendbureau werken is twee derde al langer dan 5 jaar in Nederland.
Xenofoob.. Xenofoob...quote:Op maandag 19 december 2022 20:10 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Wijs eens een xenofobe uitspraak van de TS aan? Wellicht heb ik iets over het hoofd gezien
quote:
Ook wel gemeen, die griet kan er toch niks aan doen dat ze niet meteen Nederlands spreekt?quote:Op maandag 19 december 2022 20:25 schreef nils7 het volgende:
In mijn team flikker ik dwarsliggers er altijd snel uit.
Succes TS!
Je merkt het tegenwoordig steeds meer bij winkels en restaurants (daar kom ik het tenminste tegen. Het speelt vast ook op andere plekken). En ik geef de werkgevers groot gelijk. Uiteindelijk moet je toch personeel in je winkel hebben staan die kleren kunnen terughangen en klanten kunnen helpen. En door in een Nederlandse omgeving te werken, maken ze de taal zich ook veel sneller eigen. En voor mij maakt het niet uit of iemand Engels of Nederlands spreekt. Als er maar wel iemand in de buurt is die wél Nederlands spreekt, zodat die eventueel kan opvangen als ik het toch niet begrijp (dat had ik in een restaurantquote:Op zondag 18 december 2022 21:20 schreef Rene het volgende:
Ik werk in de bemiddeling naar arbeid voor mensen in een uitkering. Werkgevers moeten op den duur wel creatief worden in personeel aannemen aangezien er geen authentieke Nederlander standaard meer klaar staat om aan de slag te gaan.
Stel dat dat de deal is, moet je werkgever dan maar de deur sluiten?
Wie zegt dat ik die griet bedoelquote:Op maandag 19 december 2022 20:31 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ook wel gemeen, die griet kan er toch niks aan doen dat ze niet meteen Nederlands spreekt?
Zij. zij. ZIJ. Z I J !quote:Op maandag 19 december 2022 20:34 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nou ja zei is de dwarsligger die als enige geen Nederlands praat.
Dat is het?quote:Op maandag 19 december 2022 20:26 schreef Rene het volgende:
[..]
Xenofoob.. Xenofoob...
Toch, dit is altijd tekenend
[..]
Ach potato potatoequote:Op maandag 19 december 2022 20:36 schreef Rene het volgende:
[..]
Zij. zij. ZIJ. Z I J !
Zei en zij verwisselen is gewoon een dwarsligger. Klaar.
Doe ik ook niet hoor. Het gaat mij erom dat de arbeidsmarkt zo krap is en er veel ongebruikt arbeidspotentieel is die graag de taal wil leren. Die leer je niet goed genoeg door thuis te zitten of door een keer in de twee weken een taalmaatje te spreken. Daarnaast kost een dergelijk persoon 1000 euro per maand die wij ook allemaal moeten ophoesten. Ongewenst. Een Xenofoob zal zeggen: 't land uitzetten. Maar er zijn ook altijd nog wetten die dat tegenhouden en anders nog wel de EVRM.quote:Op maandag 19 december 2022 20:37 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Dat is het?
Ik vind dit echt een flinterdun argument om iemand zo eventjes weg te zetten als xenofoob of racist of wilders/pvv-aanhanger.
Wat betreft het Nederlandse bedrijfsleven lijkt mij niks minder dan logisch dat de voertaal Nederlands is (tenzij expliciet aangegeven bij de sollicitatie of in het contract). Dit is ter bescherming van burgers die minder taalkundig zijn en ineens onredelijke drempels voorgeschoteld krijgen op een arbeidsmarkt waar ze voorheen prima mee konden komen. Het is ter bescherming van burgers die niet echt doorhebben dat ze minder taalkundig zijn. Veel mensen in dit topic die claimen dat varkentje wel even te wassen zullen al snel merken dat hun vakantie-engels niet toereikend is in een professionele omgeving en ook hun baan zal dan al snel op de tocht komen te staan.
En... taal is diep-emotioneel beladen. Meeste mensen die 2 of meer talen spreken hebben in die talen een andere persoonlijkheid. Ervaren elkaar (collega's etc...) ook als een ander persoon. Dat is een aanpassing in je werkomgeving die verder gaat dan maar eventjes bim, bam, alakazam.
Er zijn succesvolle contractbreukzaken in Nederland gevoerd om minder dan dit.
Dus ik denk dat het beter is om te focussen op de originele vraag van de TS en minder energie te stoppen in het speculeren over zijn engels-vaardigheden en of hij wel of geen vriend is van gekleurde mensen. Allemaal ruis.
Was jij niet degene die anderen de maat nam, als het op het goed lezen van het topic aankomt? Wat TS over massa-immigratie zei heb je dus ongetwijfeld gezien.quote:Op maandag 19 december 2022 20:10 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Wijs eens een xenofobe uitspraak van de TS aan? Wellicht heb ik iets over het hoofd gezien
Las je hoe ik het vroeg? Of... gaan we nu gewoon maar lekker volledig op de hak toer.quote:Op maandag 19 december 2022 20:57 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Was jij niet degene die anderen de maat nam, als het op het goed lezen van het topic aankomt? Wat TS over massa-immigratie zei heb je dus ongetwijfeld gezien.
Maar in welke taal... ?quote:Op zondag 18 december 2022 21:16 schreef Rene het volgende:
Ik ga er vanuit dat daar wel over nagedacht is. In die zin, dat er een modus gevonden wordt. Maak het bespreekbaar...
Allicht kan de collega Nederlands begrijpen maar niet spreken. Je weet het niet.quote:Op maandag 19 december 2022 21:35 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Maar in welke taal... ?
Overigens ondanks dat ik goed Engels kan is het toch vervelend.
Het blijft gewoon behelpen. Ik geef sinds een half jaar les op een TU en de voertaal is daar Engels gemaakt vanwege de influx van buitenlandse studenten/geld. Je merkt gewoon dat het over het algemeen allemaal zeer moeizaam gaat omdat voor de meeste mensen Engels niet de moedertaal is.quote:Op maandag 19 december 2022 21:39 schreef Rene het volgende:
[..]
Allicht kan de collega Nederlands begrijpen maar niet spreken. Je weet het niet.
Ik geef les op een uni in Engeland en de meerderheid van mijn studenten heeft niet Engels als moedertaal. Sommigen moeten wat harder werken in het begin, maar uiteindelijk komt het altijd wel goed. Uiteraard moeten ze wel voldoen aan de visa-eisen, en een Engelse test is daar onderdeel van (al hebben we voor komend jaar voor studenten een uitzondering aangevraagd omdat ze net de drempel hadden gemist op 1 onderdeel, maar ze hadden wel tijdens het interview de indruk gegeven dat Engels niet een probleem zal worden.quote:Op maandag 19 december 2022 21:41 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Het blijft gewoon behelpen. Ik geef sinds een half jaar les op een TU en de voertaal is daar Engels gemaakt vanwege de influx van buitenlandse studenten/geld. Je merkt gewoon dat het over het algemeen allemaal zeer moeizaam gaat omdat voor de meeste mensen Engels niet de moedertaal is.
En dit betreft dan hoog opgeleide jongeren.
Overigens is het voor mij ook behelpen ondanks dat ik in Singapore gestudeerd heb. Veel vaktaal maar ook bronnen zijn in het Nederlands en het is gewoon aanknoeien om dat recht te breien.quote:Op maandag 19 december 2022 21:55 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Ik geef les op een uni in Engeland en de meerderheid van mijn studenten heeft niet Engels als moedertaal. Sommigen moeten wat harder werken in het begin, maar uiteindelijk komt het altijd wel goed. Uiteraard moeten ze wel voldoen aan de visa-eisen, en een Engelse test is daar onderdeel van (al hebben we voor komend jaar voor studenten een uitzondering aangevraagd omdat ze net de drempel hadden gemist op 1 onderdeel, maar ze hadden wel tijdens het interview de indruk gegeven dat Engels niet een probleem zal worden.
Hier scheelt het dat alles in het Engels is. Al het materiaal, alle collega's spreken Engels, en als ze de stad in gaan ofzo dan is ook alles Engels uiteraard, en ook onderling moeten ze Engels praten want ze komen vrijwel altijd uit verschillende landen. Niet dus dat er 10 Chinezen bij elkaar zitten die buiten uni tijd constant alleen maar hun eigen taal spreken. Op die manier moet je wel.quote:Op maandag 19 december 2022 22:07 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Overigens is het voor mij ook behelpen ondanks dat ik in Singapore gestudeerd heb. Veel vaktaal maar ook bronnen zijn in het Nederlands en het is gewoon aanknoeien om dat recht te breien.
OK kalm maarquote:Op maandag 19 december 2022 18:44 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ahja.
Even kijken of we hem als racist weg kunnen zetten toch?
Wat een giftig persoon ben jij.
Daar heb ik me tijdens mijn studie ook over verbaasd (in Nederland in het Engels gestudeerd); hoe slecht het Engels van veel studenten is. Nou ja, slecht.. Zo in sociale situaties ging het prima, maar een opdracht schrijven was lastig en daar werd geen gevorderde woordenschat in gebruikt zeg maar.quote:Op maandag 19 december 2022 21:41 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Het blijft gewoon behelpen. Ik geef sinds een half jaar les op een TU en de voertaal is daar Engels gemaakt vanwege de influx van buitenlandse studenten/geld. Je merkt gewoon dat het over het algemeen allemaal zeer moeizaam gaat omdat voor de meeste mensen Engels niet de moedertaal is.
En dit betreft dan hoog opgeleide jongeren.
Ja als we die missen valt echt alles om. Ik zie ze komen en gaan, als ze er niet waren zijn er 2 opties.quote:
Ik neem je niet op de hak, maar jij maakte er nogal een punt van dat mensen eerst maar eens het topic goed moesten gaan lezen, alvorens hun mening hier te ventileren. Daar was je niet heel erg subtiel over - en dan druk ik me voorzichtig uit. Vervolgens ga je mij vragen wat er eerder in het topic gezegd is.quote:Op maandag 19 december 2022 21:00 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Las je hoe ik het vroeg? Of... gaan we nu gewoon maar lekker volledig op de hak toer.
TS heeft helaas een probleem met zijn leidinggevende. Ik vraag me af hoe het zit met de bereidheid van TS om hier een positieve draai aan te geven.quote:Op dinsdag 20 december 2022 00:27 schreef Jeroboam het volgende:
Ik zou me vooral constructief en behulpzaam opstellen (collega's en sommige managers zien dit ook), dat bevordert vast ook de zin van die nieuwe collega om iets van Nederlands te leren. Ben jij later ook weer blij.
Dus woorden als "massa-immigratie" is een FvD/VV-jargon? Ik wist niet dat deze twee partijen zo oud waren gezien zelfs in de Romeinse tijd massa-immigraties waren.quote:Op maandag 19 december 2022 20:05 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
TS doet geen echt racistische uitspraken, maar strooit wel met termen als massa-immigratie en ander FvD/PVV-jargon om aan te geven waar zijn voorkeuren liggen. Niet per se racistisch, wel xenofoob.
Je bent flink in de war.quote:Op dinsdag 20 december 2022 00:20 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Ik neem je niet op de hak, maar jij maakte er nogal een punt van dat mensen eerst maar eens het topic goed moesten gaan lezen, alvorens hun mening hier te ventileren. Daar was je niet heel erg subtiel over - en dan druk ik me voorzichtig uit. Vervolgens ga je mij vragen wat er eerder in het topic gezegd is.
Hoe dan ook, ik refereerde aan #118.
Correct. Je zult wellicht ook wel eens een VVD'er de term horen gebruiken, maar verder is dit een term die eigenlijk alleen door PVV, FvD en vergelijkbare partijen gehanteerd wordt. Zie bijvoorbeeld de uitleg in deze column.quote:Op dinsdag 20 december 2022 06:59 schreef HSG het volgende:
[..]
Dus woorden als "massa-immigratie" is een FvD/VV-jargon? Ik wist niet dat deze twee partijen zo oud waren gezien zelfs in de Romeinse tijd massa-immigraties waren.
Ik snap inmiddels ook waarom @Seven niet verder met jou in discussie wil. Ik heb ook geen trek in een discussie op deze manier. Als je niet op een fatsoenlijke manier je standpunt kunt verwoorden, laat dan maar zitten.quote:
Dat, en wat me stoort is dat SpecialK op z’n high horse voorbij gaat aan het feit dat TS elke serieuze vraag ontwijkt en ook niet op zoek lijkt te zijn naar advies.quote:Op dinsdag 20 december 2022 09:56 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Ik snap inmiddels ook waarom @:Seven niet verder met jou in discussie wil. Ik heb ook geen trek in een discussie op deze manier. Als je niet op een fatsoenlijke manier je standpunt kunt verwoorden, laat dan maar zitten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |