Ja, maar die beheers ik om mezelf verstaanbaar te maken in het buitenland.. niet in mijn eigen landquote:
Jeetje wat een onoverkomelijk probleem zeg.quote:Op zondag 18 december 2022 21:14 schreef VersKers het volgende:
Ik krijg binnenkort een directe collega die de Nederlandse taal niet spreekt.
Dus de werkoverleggen zullen dan hoogstwaarschijnlijk in het Engels gaan plaatsvinden.
Ik heb daar bezwaar tegen, om het simpele gegeven dat ik een Nederlander ben die de Nederlandse taal als voertaal gebruikt.
Mijn vraag is of mijn werkgever mij kan verplichten de Engelse taal te spreken?
Rare vergelijking.quote:Op zondag 18 december 2022 21:16 schreef Dunnevandale het volgende:
Lijkt mij niet, laat die collega zich maar aanpassen. Wat als het een Pool of Marokkaan is die geen Nederlands spreekt, gaan alle collega's zich dan ook aanpassen?
Dan blijf jij toch lekker Nederlands spreken en doen alsof je die buitenlander niet verstaat? Staat lekker gastvrijquote:Op zondag 18 december 2022 21:16 schreef VersKers het volgende:
[..]
Ja, maar die beheers ik om mezelf verstaanbaar te maken in het buitenland.. niet in mijn eigen land
Dat is niet het probleem hoor.quote:Op zondag 18 december 2022 21:19 schreef Erasmus het volgende:
Geen Engels kunnen spreken als Nederlander anno 2022!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Your beauty never ever scared me.
quote:Op zondag 18 december 2022 21:17 schreef Rene het volgende:
Je kan ook voorstellen het werk van die collega erbij te doen omdat je geen anderstalige.= collega wilt.
Wat vind je raar aan deze vergelijking? Ik vind het raar dat iedereen zich maar moet aanpassen aan die nieuwe collega die de taal niet machtig is van het land waar hij/zij besluit te gaan werken.quote:
Je krijgt al vanaf de basisschool les in Engels, niet in Pools of Marokkaans.quote:Op zondag 18 december 2022 21:26 schreef Dunnevandale het volgende:
[..]
Wat vind je raar aan deze vergelijking? Ik vind het raar dat iedereen zich maar moet aanpassen aan die nieuwe collega die de taal niet machtig is van het land waar hij/zij besluit te gaan werken.
Je bent jobcoach bij het UWV (less = more).quote:Op zondag 18 december 2022 21:20 schreef Rene het volgende:
Ik werk in de bemiddeling naar arbeid voor mensen in een uitkering. Werkgevers moeten op den duur wel creatief worden in personeel aannemen aangezien er geen authentieke Nederlander standaard meer klaar staat om aan de slag te gaan.
Stel dat dat de deal is, moet je werkgever dan maar de deur sluiten?
Ja, maar in NL spreekt men NLquote:Op zondag 18 december 2022 21:27 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Je krijgt al vanaf de basisschool les in Engels, niet in Pools of Marokkaans.
Op heel veel plekken (bedrijven, onderwijs) is Engels de voertaal.quote:
Ja, in Engelandquote:Op zondag 18 december 2022 21:30 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Op heel veel plekken (bedrijven, onderwijs) is Engels de voertaal.
Nope.quote:Op zondag 18 december 2022 21:28 schreef VersKers het volgende:
[..]
Je bent jobcoach bij het UWV (less = more).
Werklozen zijn doorgaans mensen die geen Nederlands spreken, niemand wil ze hebben... en logisch.
Als ik in het Engels te woord wordt gestaan in een restaurant, ga ik er weg.
En bij sommige bedrijven hier in Nederland ookquote:
En dan heeft hij zijn telefoon op translate staanquote:Op zondag 18 december 2022 21:31 schreef Janneke141 het volgende:
Joh, da's toch lachen. Kun je tenminste over hem roddelen zonder dat ie je verstaat.
"What you mean with 'domme mongool'?"quote:Op zondag 18 december 2022 21:32 schreef maily het volgende:
[..]
En dan heeft hij zijn telefoon op translate staan
Fries.quote:
Mij niet bellen!!!!quote:Op zondag 18 december 2022 21:33 schreef Rene het volgende:
[..]
Ik hang ook altijd de telefoon op wanneer ik een zachte G hoor!!!!!!!
Dit.quote:Vind oprecht dat je je aanstelt. Je werkgever zal hier vast een manier voor vinden wat goed werkt.
Bij de grote meerderheid van bedrijven niet kan ik je vertellen. En over het algemeen kies je er zelf voor om bik zo'n hip bedrijf te gaan werken waar ze Engels spreken, totaal andere situatie dan van ts dus.quote:Op zondag 18 december 2022 21:30 schreef Lienekien het volgende:
[..]
quote:Op zondag 18 december 2022 21:36 schreef Het_Bokje het volgende:
Niet gewoon dit topic even door Google Translate Vertalen halen en doormailensturen naar je chef
Genoeg mensen die geen nederlands spreken, we zitten hier met vele nationaliteiten die ook zeker niet allemaal engels als eerste taal hebben. Dus engels is in zo'n geval een compromis voor iedereen, maar als jij als enige dat compromis niet wil maken dan ga je toch lekker uitkering trekken?quote:
Best wel als een serieuze discussie wilt voerenquote:Op zondag 18 december 2022 21:16 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Jeetje wat een onoverkomelijk probleem zeg.
Graag. Betaal jij hem?quote:Op zondag 18 december 2022 21:44 schreef Farenji het volgende:
[..]
Genoeg mensen die geen nederlands spreken, we zitten hier met vele nationaliteiten die ook zeker niet allemaal engels als eerste taal hebben. Dus engels is in zo'n geval een compromis voor iedereen, maar als jij als enige dat compromis niet wil maken dan ga je toch lekker uitkering trekken?
Dacht dat op Nederlandse Universiteiten (wettelijk) verplicht in het Nederlands wordt gedoceerd.quote:Op zondag 18 december 2022 21:30 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Was het maar waar. Helaas zijn buitenlandse studenten een verdienmodel voor universiteiten.quote:Op zondag 18 december 2022 21:57 schreef blomke het volgende:
Dacht dat op Nederlandse Universiteiten (wettelijk) verplicht in het Nederlands wordt gedoceerd.
Mijn vrouw heeft in Nederland alleen nog maar bij bedrijven gewerkt waar de voertaal Engels was/is.quote:
Dat vind ik dus ook.quote:Op zondag 18 december 2022 21:40 schreef Dunnevandale het volgende:
[..]
Bij de grote meerderheid van bedrijven niet kan ik je vertellen. En over het algemeen kies je er zelf voor om bik zo'n hip bedrijf te gaan werken waar ze Engels spreken, totaal andere situatie dan van ts dus.
quote:Op zondag 18 december 2022 21:40 schreef Dunnevandale het volgende:
[..]
Bij de grote meerderheid van bedrijven niet kan ik je vertellen. En over het algemeen kies je er zelf voor om bik zo'n hip bedrijf te gaan werken waar ze Engels spreken, totaal andere situatie dan van ts dus.
Tja vind het zelf erg kortzichtig. En met jou redenering mag je dus enkel engels spreken in engelstalige landen. Of spreek jij 12 talen?quote:Op zondag 18 december 2022 21:16 schreef VersKers het volgende:
[..]
Ja, maar die beheers ik om mezelf verstaanbaar te maken in het buitenland.. niet in mijn eigen land
Vanwege de personeelstekorten in de horeca worden er steeds meer (buitenlandse) studenten aangenomen; en dan is de voertaal Engels ....quote:Op zondag 18 december 2022 21:28 schreef VersKers het volgende:
[..]
Je bent jobcoach bij het UWV (less = more).
Werklozen zijn doorgaans mensen die geen Nederlands spreken, niemand wil ze hebben... en logisch.
Als ik in het Engels te woord wordt gestaan in een restaurant, ga ik er weg.
No. He is verkoping de huid before the beer is geshooted.quote:Op zondag 18 december 2022 22:12 schreef Lienekien het volgende:
Het is dus nog niet eens zeker dat op TS zijn werk Engels de voertaal gaat worden in de vergaderingen.
Er wordt mij indirect opgedrongen de Engelse taal te spreken.quote:Op zondag 18 december 2022 22:21 schreef 111210 het volgende:
[..]
Tja vind het zelf erg kortzichtig. En met jou redenering mag je dus enkel engels spreken in engelstalige landen. Of spreek jij 12 talen?
Daarom ga ik daar ook niet heen slimpiequote:Op zondag 18 december 2022 22:23 schreef maily het volgende:
[..]
Vanwege de personeelstekorten in de horeca worden er steeds meer (buitenlandse) studenten aangenomen; en dan is de voertaal Engels ....
Klaag bij je baas.quote:Op zondag 18 december 2022 22:27 schreef VersKers het volgende:
[..]
Er wordt mij indirect opgedrongen de Engelse taal te spreken.
Of ik goed of niet goed Engels spreek is niet eens relevant in dit geval.
Wat jij wil.quote:Op zondag 18 december 2022 22:28 schreef VersKers het volgende:
[..]
Daarom ga ik daar ook niet heen slimpie
Er wordt je vast wel meer al dan niet indirect opgedrongen.quote:Op zondag 18 december 2022 22:27 schreef VersKers het volgende:
[..]
Steeds minder slechte horeca voor mijquote:Op zondag 18 december 2022 22:29 schreef maily het volgende:
[..]
Wat jij wil.
Steeds minder horeca voor jou.
(In ieder geval beter voor je portemonnee)
Je mening over het arbeidsethos van anderstaligen/mensen met een andere afkomst dan de jouwe is bekend. Daarover kan me wel elders verder praten. Terug naar de aanleiding.quote:Op zondag 18 december 2022 22:31 schreef VersKers het volgende:
[..]
Steeds minder slechte horeca voor mij
Die ridicule conclusie kan ik ook wel trekken. Maar zo makkelijk laat ik mij niet wegpestenquote:Op zondag 18 december 2022 22:30 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Er wordt je vast wel meer al dan niet indirect opgedrongen.
Als het je niet bevalt dan staat het je vrij de deur te kiezen.
Overigens is dat hartstikke relevant wanneer de kantonrechter gaat bepalen dat jouw ontslag terecht is omdat je onnodig dwarsligt.quote:Op zondag 18 december 2022 22:27 schreef VersKers het volgende:
Ik weet haast wel zeker dat het een ongegronde reden is om iemand te ontslaan. Durf ik mijn handen voor in het vuur te gooien.quote:Op zondag 18 december 2022 22:35 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Overigens is dat hartstikke relevant wanneer de kantonrechter gaat bepalen dat jouw ontslag terecht is omdat je onnodig dwarsligt.
Er staat ook nergens dat de nieuwe collega Engels is, alleen dat-ie Engels spreekt. Misschien is het wel een Pool, of een Marokkaan.quote:Op zondag 18 december 2022 21:27 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Je krijgt al vanaf de basisschool les in Engels, niet in Pools of Marokkaans.
Misschien had het management niet helemaal in de gaten dat er nog ergens een vastgeroeste, xenofobe eigen-volk-eerst-malloot werkt. Wellicht kun je ze daarvan op de hoogte brengen.quote:Op zondag 18 december 2022 22:04 schreef VersKers het volgende:
[..]
Dat vind ik dus ook.
Ik heb altijd al gevonden dat mensen die naar Nederland komen zich moeten aanpassen. Niet andersom.
Dat Engels een internationale taal is staat los van wat de voertaal van een land is. Vooral als je al een aantal jaar hier woont, doe jij je uiterste best om die voertaal te spreken. En al helemaal als je hier ook wil gaan werken en wonen.
Daarnaast is het voor mij een selectiecriteria geweest voor het bedrijf waar ik werk. Er moet Nederlands gesproken worden. Ik werk bij een nationaal bedrijf en geen internationaal bedrijf.
Daarnaast is het ook lastig dat er vanuit management keuzes worden gemaakt zonder rekening te houden met de mensen die daar direct mee te maken gaan krijgen.
Het was netjes geweest om het team te informeren en te vragen naar ieders mening.
Ligt aan de werkzaamheden, conjuctuur en alle andere relevante eigenschappen van het bedrijf en de werkzaamheden of het gegrond is. Geen idee wat je doet en waar je werkt. Maar hierboven wordt IT genoemd. Mocht dat het zijn, zal ik alvast blarencreme gaan kopen.quote:Op zondag 18 december 2022 22:36 schreef VersKers het volgende:
[..]
Ik weet haast wel zeker dat het een ongegronde reden is om iemand te ontslaan. Durf ik mijn handen voor in het vuur te gooien.
'Wegpesten'quote:Op zondag 18 december 2022 22:35 schreef VersKers het volgende:
[..]
Die ridicule conclusie kan ik ook wel trekken. Maar zo makkelijk laat ik mij niet wegpesten
Als jij gaat dwarsliggen om het dwarsliggen dan zou ik het brandwondencentrum maar vast informeren over jouw plannen.quote:Op zondag 18 december 2022 22:36 schreef VersKers het volgende:
[..]
Ik weet haast wel zeker dat het een ongegronde reden is om iemand te ontslaan. Durf ik mijn handen voor in het vuur te gooien.
Als iemand die blind wordt ertoe bijdraagt dat jij je werk niet meer goed kan doen, of dat je werkdruk omhoog gaat. Dan zal uiteindelijk gekeken moeten worden welke aanpassing gewenst is?quote:Op zondag 18 december 2022 22:47 schreef Rene het volgende:
[..]
Ligt aan de werkzaamheden, conjuctuur en alle andere relevante eigenschappen van het bedrijf en de werkzaamheden of het gegrond is. Geen idee wat je doet en waar je werkt. Maar hierboven wordt IT genoemd. Mocht dat het zijn, zal ik alvast blarencreme gaan kopen.
Überhaupt is aanpassing erg gewenst. Ik heb een bijna blinde collega. Wanneer ik haar niet accepteer zal mn werkgever dat niet tof vinden wegens inclusie. Iets met moverende redenen op gebied van werkgever en werknemerrelatie. Kan zo een ontslag opleveren.
Eentje moet de eerste zijn, dus dit probleem lost zich vanzelf op.quote:Op zondag 18 december 2022 22:57 schreef VersKers het volgende:
[..]
Als iemand die blind wordt ertoe bijdraagt dat jij je werk niet meer goed kan doen, of dat je werkdruk omhoog gaat. Dan zal uiteindelijk gekeken moeten worden welke aanpassing gewenst is?
Begrijp ik dat zo goed uit je bericht?
Dan ben ik het wel met je eens.
Aanpassingen zijn logisch in bestaande situaties.. in nieuw te vormen situaties ligt dat toch wel anders wat mij betreft. Je kiest er namelijk bewust voor om iemand aan te nemen die geen NL spreekt. Dus het hele bedrijf moet zich gaan aanpassen ten behoeve van 1 persoon.
Dat je het als opdringen ziet is al triest, hier werkt ook iemand uit een ander land en om te communiceren spreken we dus de komende tijd engels. Zn nederlands is op dit moment namelijk nog te slecht.quote:Op zondag 18 december 2022 22:27 schreef VersKers het volgende:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |