Als jij de taal niet spreek zou jij niet naar dat land gaan toch? Je zou iemand toch niet verplichten om Engels tegen je te spreken?quote:Op maandag 19 december 2022 11:13 schreef VersKers het volgende:
Ik heb Engels op school geleerd niet om het in Nederland nodig te moeten hebben, maar in het buitenland als toerist.
Je moet maar niet bij een bedrijf als ASML gaan solliciteren dan.quote:Op maandag 19 december 2022 11:13 schreef VersKers het volgende:
[..]
Ik heb Engels op school geleerd niet om het in Nederland nodig te moeten hebben, maar in het buitenland als toerist.
Ga maar eerst aan jouw eigen beheersing van het Nederlands werken, voordat je commentaar op anderen geeft.quote:Op maandag 19 december 2022 11:13 schreef VersKers het volgende:
[..]
Cognitieve dissonantie wellicht. Sommige mensen zijn nu eenmaal van mening dat je al het eigene moet afstaan om de minderheid te pleasen.
Als een vacature in het NL is opgesteld, dan mag je er vanuit gaan dat ze mensen zoeken die NL spreken. Want iemand die geen NL spreekt, kan de inhoud van de vacature niet begrijpen.
Ik gebruik al jaren hetzelfde voorbeeld dat mensen die in NL een nieuw leven willen opbouwen, ook de NL taal moeten beheersen. Dat is niet alleen fatsoenlijk, dat is ook logisch. Als ik bij een Marokkaans gezin verzocht wordt mijn schoenen uit te doen, doe ik dat. Als ik verzocht wordt mijn broek uit te doen, blijf ik buiten staan.
Heeft verder helemaal niks te maken of ik iemand wel of niet aardig zou kunnen gaan vinden. Nee het heeft te maken met voor jezelf opkomen en grensen trekken. Iets wat heel veel mensen eng vinden om te doen. Want ze proberen iets te voelen wat een ander zou kunnen of moeten voelen.
ob·scuur (bijvoeglijk naamwoord; vergrotende trap: obscuurder, overtreffende trap: obscuurst)quote:Op maandag 19 december 2022 01:32 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
'Obscuur' is in de betekenis die jij bedoelt een anglicisme. Nederlands is als taal niet dubieus of dubbelzinnig.
Tuurlijk zijn er veel talen die meer gesproken worden dan Nederlands, maar er zijn nog veel meer talen die op de wereld minder gesproken worden dan Nederlands.
Daarnaast staan de reacties van TS vol met Engelse woorden en uitdrukkingen waarvoor ook uitstekende Nederlandse alternatieven zijn.quote:Op maandag 19 december 2022 11:20 schreef Erasmus het volgende:
[..]
Ga maar eerst aan jouw eigen beheersing van het Nederlands werken, voordat je commentaar op anderen geeft.
Goedkoop scorenquote:Op maandag 19 december 2022 11:20 schreef Erasmus het volgende:
[..]
Ga maar eerst aan jouw eigen beheersing van het Nederlands werken, voordat je commentaar op anderen geeft.
De kern van het topic; dat heeft TS ook niet gedaan, hij heeft gesolliciteerd daar waar de voertaal Nederlands was.quote:Op maandag 19 december 2022 11:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je moet maar niet bij een bedrijf als ASML gaan solliciteren dan.
Maar dat betekent niet dat dat tot in het einde der tijden zo moet blijven. Dingen veranderen. Deal with it. Als die veranderingen je niet bevallen dan weet je waar de deur is.quote:Op maandag 19 december 2022 11:35 schreef baskick het volgende:
[..]
De kern van het topic; dat heeft TS ook niet gedaan, hij heeft gesolliciteerd daar waar de voertaal Nederlands was.
Zou kunnen, weet ik niet. Maar daar zei ik niets over. Zoals ik eerder schreef: ik kan me de weerstand wel voorstellen.quote:Op maandag 19 december 2022 11:40 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Maar dat betekent niet dat dat tot in het einde der tijden zo moet blijven. Dingen veranderen. Deal with it. Als die veranderingen je niet bevallen dan weet je waar de deur is.
Ik ben zelf ook weleens ergens vertrokken omdat de veranderingen mij niet bevielen.
Zo werkt arbeidsrecht niet in Nederland (god zij dank). Je hebt een ontiegelijk Amerikaans denkbeeld over dit alles. Werkgevers zijn soort van goden voor jou die elk moment een heel bedrijf kunnen omgooien en als jij als trouwe werknemer daar niet in mee kan/wil gaan dan ga je maar de prullenbak in.quote:Op maandag 19 december 2022 11:40 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Maar dat betekent niet dat dat tot in het einde der tijden zo moet blijven. Dingen veranderen. Deal with it. Als die veranderingen je niet bevallen dan weet je waar de deur is.
Al deze drama omdat je af en toe Engels gaat praten. Iets wat iedere Nederlander die ooit naar school is geweest gewoon zonder over na te denken kan.quote:Op maandag 19 december 2022 11:42 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Zo werkt arbeidsrecht niet in Nederland (god zij dank). Je hebt een ontiegelijk Amerikaans denkbeeld over dit alles. Werkgevers zijn soort van goden voor jou die elk moment een heel bedrijf kunnen omgooien en als jij als trouwe werknemer daar niet in mee kan/wil gaan dan ga je maar de prullenbak in.
Er is geen drama. Er is :quote:Op maandag 19 december 2022 11:48 schreef rival het volgende:
[..]
Al deze drama omdat je af en toe Engels gaat praten. Iets wat iedere Nederlander die ooit naar school is geweest gewoon zonder over na te denken kan.
dramaqueenquote:Op maandag 19 december 2022 11:54 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Er is geen drama. Er is :
1. de TS die een technische vraag stelt over wat zijn arbeidsrechten zijn mbt het veranderen van zijn arbeidsomstandigheden.
2. Een kleine (doch irritante) groep aan posters (zoals jij) die over elkaar heen struikelen om te vertellen dat jullie Engels heel goed is en dat iedereen dus altijd maar zin moet hebben om zich aan te passen aan mensen die weigeren Nederlands te leren.
De enige drama die ik zie komt bij jullie vandaan.
Geef of een inhoudelijk antwoord op de vraag van de TS of blijf gewoon lekker weg. Want het is totaal niet interessant voor ook maar iemand eigenlijk hoe goed jij denkt dat je engels is.
Is met een spatie, Engels wonder.quote:
Ik pretendeer geen Engels wonder te zijn, Jij verzint er allemaal dingen bij. Jij verzin drama. ( jij als trouwe werknemer daar niet in mee kan/wil gaan dan ga je maar de prullenbak in.) om maar wat te noemen...quote:Op maandag 19 december 2022 12:02 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Is met een spatie, Engels wonder.
Zowel mijn huidige als mijn vorige werkgever hadden als voertaal Engels. Gewoon in Nederland.quote:
Je slaat de plank echt gigantisch mis met wat je zegt over mijn beeld van arbeidsverhoudingen en wat goed werkgeverschap inhoudt. Daarnaast kan je je afvragen of je überhaupt wel een punt hebt wanneer je karikaturen moet verzinnen om datzelfde punt te kunnen maken: er is in deze casus helemaal geen sprake van het bedrijf volledig omgooien.quote:Op maandag 19 december 2022 11:42 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Zo werkt arbeidsrecht niet in Nederland (god zij dank). Je hebt een ontiegelijk Amerikaans denkbeeld over dit alles. Werkgevers zijn soort van goden voor jou die elk moment een heel bedrijf kunnen omgooien en als jij als trouwe werknemer daar niet in mee kan/wil gaan dan ga je maar de prullenbak in.
Zo werkt het niet in Nederland (en eigenlijk ook niet elders in (west)-europa)). Je vaste contract bevat alle verwachtingen van jou. Een werkgever kan niet zomaar nieuwe taken of verwchtingen toevoegen zonder dat dit een arbeidsconflict veroorzaakt.
Gaat het wel goed met je?quote:Alleen de details van dit verhaal zou ik erg graag van iemand hier willen horen die kennis heeft van zaken ipv al die kneusjes hier die vooral stoer willen doen dat ze zo goed engels kunnen en zeker ook wel slimmer dan de TS zijn met hun coole engels en kijk eens hoe goed ik engels kan... love me LOVE ME.
Ik vind het niet erg als men geen NL wil leren spreken, zolang ik er maar geen hinder van ondervind. Ik ervaar hinder omdat de werkomstandigheden van het een op het andere moment eenzijdig veranderen.quote:Op maandag 19 december 2022 11:57 schreef Moederenkind het volgende:
Ik denk dat TS zijn issue is dat hij heel slecht Engels praat en onzeker is hierdoor.
Begrijpelijk maar ik vrees dat men gaat vinden dat je je vreselijk aanstelt. Vooral als je met argumenten komt als
“Zij moeten zich aan ons Nederlanders aanpassen” enz.
Ja, dat heb je wel vaker met werk.quote:Op maandag 19 december 2022 12:11 schreef VersKers het volgende:
[..]
Ik vind het niet erg als men geen NL wil leren spreken, zolang ik er maar geen hinder van ondervind. Ik ervaar hinder omdat de werkomstandigheden van het een op het andere moment eenzijdig veranderen.
Het kost veel meer energie om mijzelf in het Engels verstaanbaar te maken dan in het Nederlands. Energie die ik liever ergens anders in steek.
Was dat een internationaal bedrijf?quote:Op maandag 19 december 2022 12:11 schreef Seven. het volgende:
[..]
Zowel mijn huidige als mijn vorige werkgever hadden als voertaal Engels. Gewoon in Nederland.
Ga ik morgen bespreekbaar maken denk ikquote:Op maandag 19 december 2022 12:13 schreef Seven. het volgende:
TS, wat zei je leidinggevende toen je hierover een gesprek aanknoopte?
Jij bent echt te kinderlijk om een productief gesprek mee te voeren. Het is vrij irritant dat de modjes je hier mee weg laten komen.quote:Op maandag 19 december 2022 12:04 schreef rival het volgende:
[..]
Ik pretendeer geen Engels wonder te zijn, Jij verzint er allemaal dingen bij. Jij verzin drama. ( jij als trouwe werknemer daar niet in mee kan/wil gaan dan ga je maar de prullenbak in.) om maar wat te noemen...
Omdat TS onzeker is over zijn Engels
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |