abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_207147519
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 09:46 schreef Deshain het volgende:
Ik vind de vraag, en de weerstand, op zich helemaal niet gek.

Maak eigenlijk altijd wel mee dat de geforceerd in het Engels gevoerde overleggen gewoon kut zijn omdat 99% van de mensen zich niet even duidelijk en efficiënt kunnen uitdrukken in een tweede taal.
(...)
Ik ben het hier volkomen mee eens. Als je gesprekspartner enigszins hetzelfde opleidings- en kennisniveau heeft zal degene die communiceert in hun moedertaal altijd duidelijker en efficienter zijn.

Mijn referentiekader: ik woon al meer dan een decennium in een Engelstalig land, werk grotendeels in het Engels en heb ook al een aantal jaren een Engelstalige partner op de bank zitten.
  maandag 19 december 2022 @ 18:17:50 #252
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_207149073
quote:
13s.gif Op maandag 19 december 2022 15:31 schreef Seven. het volgende:

[..]
In plaats van selectief quoten, kun jij je ook volwassen opstellen, in plaats van met gestrekt been op mij te reageren. Er stond namelijk dat ik niet het hele topic gelezen heb. Dus grijp mijn reactie niet aan om je misplaatste punt te maken.
Heb je wel gelezen wat mijn insteek was dan?

Mijn punt is juist dat je bij (wat je zelf toegeeft als) een positie van gebrekkige informatie (je hebt niet het hele topic doorlezen) een positie poneert waarin je dus van de slechtst denkbare versie uit gaat voor de TS die maar te bedenken is.

Dat je toegeeft dat je niet het hele topic hebt doorgelezen siert je dan slechts een beetje. Je hebt nog steeds gekozen voor de stropop. Voor optie 1.

En dat zegt wat over hoe productief je wenst te zijn in een discussie zoals dit. Mensen die stropoppen kiezen doen dat omdat ze hun ego willen strelen. Niet omdat ze iemand willen helpen of bereid zijn om iets vanuit andermans perspectief te benaderen.

Heel veel mensen hebben daar last van. Men voelt zich trots op hun Engelse vaardigheden en kunnen zich niet indenken dat iemand dat niet zou willen tentoonspreiden op de werkvloer. Omdat men denk ik verwacht daar complimentjes mee te kunnen vangen. We kunnen het eens zijn dat dat een vrij kinderachtige motivatie is om iets te accepteren toch?

Maar zo werken een hoop mensen niet. Zelfs mensen die prima Engels kunnen spreken zullen niet echt zitten te wachten op een verschuiving zoals dat op hun werkvloer. Dat je nu ineens je collega's in een andere taal moet spreken met een andere emotionele lading. Zeker niet als ze daar al een tijd werken en dit nooit aan de orde is geweest. Om 1 persoon die te lui is om Nederlands te leren en te spreken in Nederland bij een Nederlands bedrijf... maakt het nog een extra zuur.

Dat kan je stom vinden. Prima. Jij kan dat persoonlijk voor je eigenste ikje geen probleem vinden om nu alles in het engels te moeten bespreken en typen en om bij elke communicatie na te moeten denken of die ene collega dit zal moeten gaan lezen ergens ooit.... Maar iemand stelt niet de vraag vanuit JOUW perspectief. Leef je dus eens in in iemand anders' perspectief en post dan je postjes.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  maandag 19 december 2022 @ 18:37:03 #253
277627 Seven.
We are Borg.
pi_207149329
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 18:17 schreef SpecialK het volgende:

[..]
Heb je wel gelezen wat mijn insteek was dan?

Mijn punt is juist dat je bij (wat je zelf toegeeft als) een positie van gebrekkige informatie (je hebt niet het hele topic doorlezen) een positie poneert waarin je dus van de slechtst denkbare versie uit gaat voor de TS die maar te bedenken is.
Jouw insteek interesseert me eigenlijk al geen klap meer dus na 2 zinnen gestopt met lezen. Je bent lekker aan het trollen en daar ga ik niet op reageren.

:W :W
Resistance is futile.
  maandag 19 december 2022 @ 18:38:53 #254
277627 Seven.
We are Borg.
pi_207149359
TS, ga je nog reageren op de serieuze vragen die ik heb gesteld? Of denk je gewoon een originele invalshoek gevonden te hebben om het immigratiedebat te kunnen voeren?
Resistance is futile.
  maandag 19 december 2022 @ 18:44:44 #255
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_207149428
quote:
7s.gif Op maandag 19 december 2022 18:38 schreef Seven. het volgende:
TS, ga je nog reageren op de serieuze vragen die ik heb gesteld? Of denk je gewoon een originele invalshoek gevonden te hebben om het immigratiedebat te kunnen voeren?
Ahja.

Even kijken of we hem als racist weg kunnen zetten toch?

Wat een giftig persoon ben jij.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_207149841
quote:
7s.gif Op maandag 19 december 2022 07:59 schreef HSG het volgende:
Wij hebben drie officiële talen. Nederlands, Fries en het Nedersaksisch.
Bijna goed. We hebben er inderdaad drie, maar de derde is Nederlandse Gebarentaal, niet Nedersaksisch.
  Moderator maandag 19 december 2022 @ 19:20:23 #257
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_207149955
quote:
13s.gif Op maandag 19 december 2022 18:44 schreef SpecialK het volgende:

[..]
Ahja.

Vriend. Je deed al arelaxt eerder in dit topic en nu ook weer. Effe dimmen. Ik zie een causaal verband.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  maandag 19 december 2022 @ 19:33:48 #258
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_207150132
quote:
4s.gif Op maandag 19 december 2022 19:20 schreef Rene het volgende:

[..]
Vriend. Je deed al arelaxt eerder in dit topic en nu ook weer. Effe dimmen. Ik zie een causaal verband.
wijs maar aan waar ik de eerste stap deed om arelaxed te doen tegen mensen die het niet al waren of richting de TS of mij.
  Moderator maandag 19 december 2022 @ 19:40:29 #259
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_207150259
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 19:33 schreef SpecialK het volgende:

[..]
wijs maar aan waar ik de eerste stap deed om arelaxed te doen tegen mensen die het niet al waren of richting de TS of mij.
Zie FB topic.
pi_207150303
quote:
1s.gif Op maandag 19 december 2022 10:51 schreef Lienekien het volgende:

[..]
‘Hij probeert hier informatie in te winnen’. Wacht even tot ik ben uitgelachen. Kan wel even duren.
:D Een vileine Lienekien is de beste Lienekien.
pi_207150409
Maar wat is nou het probleem? Kun je gen engels of is er een andere reden waarom Engels spreken tot problemen leidt? Of is dit gewoon dwars doen om het dwars doen met een racistisch sausje?
zie email 27 oktober
  maandag 19 december 2022 @ 19:51:32 #262
545 dop
:copyright: dop
pi_207150489
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 12:11 schreef VersKers het volgende:

[..]
Ik vind het niet erg als men geen NL wil leren spreken, zolang ik er maar geen hinder van ondervind. Ik ervaar hinder omdat de werkomstandigheden van het een op het andere moment eenzijdig veranderen.
Het kost veel meer energie om mijzelf in het Engels verstaanbaar te maken dan in het Nederlands. Energie die ik liever ergens anders in steek.
ik denk dat als het werk betreft je werkgever toch echt ook voor een deel bepaald waar jij tijd in steekt.
ik werk zelf voor een bedrijf waar op de werkvloer de spreektaal Nederlands is.
Ik heb 1 collega die doof is , met hem moet ik, en hij zich soms een beetje aanpassen maar als je beide welwillend ben is het toch prettig samenwerken.
Ik heb verder regelmatig te maken gehad met mensen die Duits, Engels of Italiaans spraken.
Duits en Engels ben ik voldoende machtig, en met voldoende bereidheid van de ander lukt het dan prima om te communiceren, als je verder samen het zelfde doel nastreeft (vooruit met het bedrijf en werk) dan heb ik zelden ervaren dat taal een probleem is. voor elke nieuwe collega geld dat ik vooral de bereidheid wil zien om er samen wat van te maken.
de collega's waar ik het lastigste mee kon communiceren omdat zij Italiaans spraken heb ik uiteindelijk toch ook als prettig ervaren. ook daar was het allerbelangrijkste dat ze bereid waren om samen te werken, en we kennis en ervaring konden uitwisselen, ook al was dat soms lastig met handen voeten gebrekkig Engels van hun kant en google translate. als je samen dingen voor elkaar krijgt is dat toch heel bevredigend.

Je komt pas in de problemen met nieuwe collega's als er geen bereidheid is tot samen werking en aanpassing aan elkaar. taal is dan echt de minste van je problemen.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  maandag 19 december 2022 @ 19:56:08 #263
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_207150581
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 19:48 schreef trein2000 het volgende:
Maar wat is nou het probleem? Kun je gen engels of is er een andere reden waarom Engels spreken tot problemen leidt? Of is dit gewoon dwars doen om het dwars doen met een racistisch sausje?
Topic niet gelezen?

Wat is er racistisch aan niet Engels willen spreken op het werk overigens? Zijn Nederlanders dus ras1 en niet-Nederlanders ras2?

Is een taal een ras? is een ras een taal? Is engels een ras? Zijn polen die engels spreken een ras?

Wat een logica. :D
  maandag 19 december 2022 @ 19:56:57 #264
179899 Catkiller
We sail into the black
pi_207150601
Of iemand wel of geen Nederlands spreekt dat staat los van zijn ras hoor, @trein2000

Engels moeten spreken binnen een Nederlandstalig bedrijf omdat je werkgever arbeidsmigranten aan neemt is gewoon irritant imo. En al die users hier die doen alsof het land omvalt als er geen arbeidsmigranten meer zouden komen. :')
Op zaterdag 9 maart 2019 17:21 schreef Lospedrosa het volgende:
Wat voor een mongool ben jij nou weer. Klojo.
[/quote]
pi_207150769
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 19:56 schreef SpecialK het volgende:
Wat is er racistisch aan niet Engels willen spreken op het werk overigens? Zijn Nederlanders dus ras1 en niet-Nederlanders ras2?
TS doet geen echt racistische uitspraken, maar strooit wel met termen als massa-immigratie en ander FvD/PVV-jargon om aan te geven waar zijn voorkeuren liggen. Niet per se racistisch, wel xenofoob.
  maandag 19 december 2022 @ 20:10:14 #266
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_207150866
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 20:05 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
TS doet geen echt racistische uitspraken, maar strooit wel met termen als massa-immigratie en ander FvD/PVV-jargon om aan te geven waar zijn voorkeuren liggen. Niet per se racistisch, wel xenofoob.
Wijs eens een xenofobe uitspraak van de TS aan? Wellicht heb ik iets over het hoofd gezien
  Moderator maandag 19 december 2022 @ 20:25:18 #267
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_207151265
quote:
1s.gif Op maandag 19 december 2022 19:56 schreef Catkiller het volgende:
Of iemand wel of geen Nederlands spreekt dat staat los van zijn ras hoor, @:trein2000

Engels moeten spreken binnen een Nederlandstalig bedrijf omdat je werkgever arbeidsmigranten aan neemt is gewoon irritant imo. En al die users hier die doen alsof het land omvalt als er geen arbeidsmigranten meer zouden komen. :')
quote:
In het derde kwartaal van 2022 waren 372 duizend mensen werkloos, 3,7 procent van de beroepsbevolking (seizoengecorrigeerd). Het aantal werklozen nam toe ten opzichte van het voorgaande kwartaal.
quote:
Iets meer dan de helft van de ruim 800.000 arbeidsmigranten in Nederland werkt via uitzendbureaus. Van de arbeidsmigranten die via een uitzendbureau werken is twee derde al langer dan 5 jaar in Nederland.
:') !
  maandag 19 december 2022 @ 20:25:33 #268
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_207151272
In mijn team flikker ik dwarsliggers er altijd snel uit.
Succes TS!
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
  Moderator maandag 19 december 2022 @ 20:26:25 #269
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_207151301
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 20:10 schreef SpecialK het volgende:

[..]
Wijs eens een xenofobe uitspraak van de TS aan? Wellicht heb ik iets over het hoofd gezien
Xenofoob.. Xenofoob...
Toch, dit is altijd tekenend

quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2022 21:29 schreef VersKers het volgende:

[..]
Ja, maar in NL spreekt men NL
pi_207151432
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 20:25 schreef nils7 het volgende:
In mijn team flikker ik dwarsliggers er altijd snel uit.
Succes TS!
Ook wel gemeen, die griet kan er toch niks aan doen dat ze niet meteen Nederlands spreekt?
Vakman pur sang
pi_207151440
quote:
11s.gif Op zondag 18 december 2022 21:20 schreef Rene het volgende:
Ik werk in de bemiddeling naar arbeid voor mensen in een uitkering. Werkgevers moeten op den duur wel creatief worden in personeel aannemen aangezien er geen authentieke Nederlander standaard meer klaar staat om aan de slag te gaan.

Stel dat dat de deal is, moet je werkgever dan maar de deur sluiten?
Je merkt het tegenwoordig steeds meer bij winkels en restaurants (daar kom ik het tenminste tegen. Het speelt vast ook op andere plekken). En ik geef de werkgevers groot gelijk. Uiteindelijk moet je toch personeel in je winkel hebben staan die kleren kunnen terughangen en klanten kunnen helpen. En door in een Nederlandse omgeving te werken, maken ze de taal zich ook veel sneller eigen. En voor mij maakt het niet uit of iemand Engels of Nederlands spreekt. Als er maar wel iemand in de buurt is die wél Nederlands spreekt, zodat die eventueel kan opvangen als ik het toch niet begrijp (dat had ik in een restaurant :') Ik wilde weten wat iets was, maar ik begreep de Engelse uitleg niet :') . Maar toen heeft een collega bijgesprongen en verder was het prima :) )
Somebody that I used to know
  maandag 19 december 2022 @ 20:33:31 #272
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_207151462
quote:
1s.gif Op maandag 19 december 2022 20:31 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ook wel gemeen, die griet kan er toch niks aan doen dat ze niet meteen Nederlands spreekt?
Wie zegt dat ik die griet bedoel
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_207151472
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 20:33 schreef nils7 het volgende:

[..]
Wie zegt dat ik die griet bedoel
Nou ja zei is de dwarsligger die als enige geen Nederlands praat.
Vakman pur sang
  Moderator maandag 19 december 2022 @ 20:36:20 #274
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_207151498
quote:
1s.gif Op maandag 19 december 2022 20:34 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Nou ja zei is de dwarsligger die als enige geen Nederlands praat.
Zij. zij. ZIJ. Z I J !
Zei en zij verwisselen is gewoon een dwarsligger. Klaar.
  maandag 19 december 2022 @ 20:37:43 #275
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_207151514
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 20:26 schreef Rene het volgende:

[..]
Xenofoob.. Xenofoob...
Toch, dit is altijd tekenend
[..]

Dat is het?

Ik vind dit echt een flinterdun argument om iemand zo eventjes weg te zetten als xenofoob of racist of wilders/pvv-aanhanger.

Wat betreft het Nederlandse bedrijfsleven lijkt mij niks minder dan logisch dat de voertaal Nederlands is (tenzij expliciet aangegeven bij de sollicitatie of in het contract). Dit is ter bescherming van burgers die minder taalkundig zijn en ineens onredelijke drempels voorgeschoteld krijgen op een arbeidsmarkt waar ze voorheen prima mee konden komen. Het is ter bescherming van burgers die niet echt doorhebben dat ze minder taalkundig zijn. Veel mensen in dit topic die claimen dat varkentje wel even te wassen zullen al snel merken dat hun vakantie-engels niet toereikend is in een professionele omgeving en ook hun baan zal dan al snel op de tocht komen te staan.

En... taal is diep-emotioneel beladen. Meeste mensen die 2 of meer talen spreken hebben in die talen een andere persoonlijkheid. Ervaren elkaar (collega's etc...) ook als een ander persoon. Dat is een aanpassing in je werkomgeving die verder gaat dan maar eventjes bim, bam, alakazam.

Er zijn succesvolle contractbreukzaken in Nederland gevoerd om minder dan dit.

Dus ik denk dat het beter is om te focussen op de originele vraag van de TS en minder energie te stoppen in het speculeren over zijn engels-vaardigheden en of hij wel of geen vriend is van gekleurde mensen. Allemaal ruis.
pi_207151521
quote:
8s.gif Op maandag 19 december 2022 20:36 schreef Rene het volgende:

[..]
Zij. zij. ZIJ. Z I J !
Zei en zij verwisselen is gewoon een dwarsligger. Klaar.
Ach potato potatoe
Vakman pur sang
  Moderator maandag 19 december 2022 @ 20:43:59 #277
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_207151601
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 20:37 schreef SpecialK het volgende:

[..]
Dat is het?

Ik vind dit echt een flinterdun argument om iemand zo eventjes weg te zetten als xenofoob of racist of wilders/pvv-aanhanger.

Wat betreft het Nederlandse bedrijfsleven lijkt mij niks minder dan logisch dat de voertaal Nederlands is (tenzij expliciet aangegeven bij de sollicitatie of in het contract). Dit is ter bescherming van burgers die minder taalkundig zijn en ineens onredelijke drempels voorgeschoteld krijgen op een arbeidsmarkt waar ze voorheen prima mee konden komen. Het is ter bescherming van burgers die niet echt doorhebben dat ze minder taalkundig zijn. Veel mensen in dit topic die claimen dat varkentje wel even te wassen zullen al snel merken dat hun vakantie-engels niet toereikend is in een professionele omgeving en ook hun baan zal dan al snel op de tocht komen te staan.

En... taal is diep-emotioneel beladen. Meeste mensen die 2 of meer talen spreken hebben in die talen een andere persoonlijkheid. Ervaren elkaar (collega's etc...) ook als een ander persoon. Dat is een aanpassing in je werkomgeving die verder gaat dan maar eventjes bim, bam, alakazam.

Er zijn succesvolle contractbreukzaken in Nederland gevoerd om minder dan dit.

Dus ik denk dat het beter is om te focussen op de originele vraag van de TS en minder energie te stoppen in het speculeren over zijn engels-vaardigheden en of hij wel of geen vriend is van gekleurde mensen. Allemaal ruis.
Doe ik ook niet hoor. Het gaat mij erom dat de arbeidsmarkt zo krap is en er veel ongebruikt arbeidspotentieel is die graag de taal wil leren. Die leer je niet goed genoeg door thuis te zitten of door een keer in de twee weken een taalmaatje te spreken. Daarnaast kost een dergelijk persoon 1000 euro per maand die wij ook allemaal moeten ophoesten. Ongewenst. Een Xenofoob zal zeggen: 't land uitzetten. Maar er zijn ook altijd nog wetten die dat tegenhouden en anders nog wel de EVRM.
pi_207151797
Laat maar.

[ Bericht 93% gewijzigd door Dr88 op 20-12-2022 05:07:41 ]
pi_207151819
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 20:10 schreef SpecialK het volgende:

[..]
Was jij niet degene die anderen de maat nam, als het op het goed lezen van het topic aankomt? Wat TS over massa-immigratie zei heb je dus ongetwijfeld gezien.
  maandag 19 december 2022 @ 21:00:27 #280
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_207151887
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 20:57 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Was jij niet degene die anderen de maat nam, als het op het goed lezen van het topic aankomt? Wat TS over massa-immigratie zei heb je dus ongetwijfeld gezien.
Las je hoe ik het vroeg? Of... gaan we nu gewoon maar lekker volledig op de hak toer.
pi_207152583
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2022 21:16 schreef Rene het volgende:
Ik ga er vanuit dat daar wel over nagedacht is. In die zin, dat er een modus gevonden wordt. Maak het bespreekbaar...
Maar in welke taal... ?

Overigens ondanks dat ik goed Engels kan is het toch vervelend.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  Moderator maandag 19 december 2022 @ 21:39:25 #282
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_207152638
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 21:35 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Maar in welke taal... ?

Overigens ondanks dat ik goed Engels kan is het toch vervelend.
Allicht kan de collega Nederlands begrijpen maar niet spreken. Je weet het niet.
pi_207152689
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 21:39 schreef Rene het volgende:

[..]
Allicht kan de collega Nederlands begrijpen maar niet spreken. Je weet het niet.
Het blijft gewoon behelpen. Ik geef sinds een half jaar les op een TU en de voertaal is daar Engels gemaakt vanwege de influx van buitenlandse studenten/geld. Je merkt gewoon dat het over het algemeen allemaal zeer moeizaam gaat omdat voor de meeste mensen Engels niet de moedertaal is.

En dit betreft dan hoog opgeleide jongeren.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_207152909
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 21:41 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Het blijft gewoon behelpen. Ik geef sinds een half jaar les op een TU en de voertaal is daar Engels gemaakt vanwege de influx van buitenlandse studenten/geld. Je merkt gewoon dat het over het algemeen allemaal zeer moeizaam gaat omdat voor de meeste mensen Engels niet de moedertaal is.

Ik geef les op een uni in Engeland en de meerderheid van mijn studenten heeft niet Engels als moedertaal. Sommigen moeten wat harder werken in het begin, maar uiteindelijk komt het altijd wel goed. Uiteraard moeten ze wel voldoen aan de visa-eisen, en een Engelse test is daar onderdeel van (al hebben we voor komend jaar voor studenten een uitzondering aangevraagd omdat ze net de drempel hadden gemist op 1 onderdeel, maar ze hadden wel tijdens het interview de indruk gegeven dat Engels niet een probleem zal worden.
pi_207153155
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 21:55 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Ik geef les op een uni in Engeland en de meerderheid van mijn studenten heeft niet Engels als moedertaal. Sommigen moeten wat harder werken in het begin, maar uiteindelijk komt het altijd wel goed. Uiteraard moeten ze wel voldoen aan de visa-eisen, en een Engelse test is daar onderdeel van (al hebben we voor komend jaar voor studenten een uitzondering aangevraagd omdat ze net de drempel hadden gemist op 1 onderdeel, maar ze hadden wel tijdens het interview de indruk gegeven dat Engels niet een probleem zal worden.
Overigens is het voor mij ook behelpen ondanks dat ik in Singapore gestudeerd heb. Veel vaktaal maar ook bronnen zijn in het Nederlands en het is gewoon aanknoeien om dat recht te breien.
  maandag 19 december 2022 @ 22:27:21 #286
277627 Seven.
We are Borg.
pi_207153529
TS, was de vacature in het Engels en wil je advies over het aangaan van het gesprek?
Resistance is futile.
pi_207153531
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 22:07 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Overigens is het voor mij ook behelpen ondanks dat ik in Singapore gestudeerd heb. Veel vaktaal maar ook bronnen zijn in het Nederlands en het is gewoon aanknoeien om dat recht te breien.
Hier scheelt het dat alles in het Engels is. Al het materiaal, alle collega's spreken Engels, en als ze de stad in gaan ofzo dan is ook alles Engels uiteraard, en ook onderling moeten ze Engels praten want ze komen vrijwel altijd uit verschillende landen. Niet dus dat er 10 Chinezen bij elkaar zitten die buiten uni tijd constant alleen maar hun eigen taal spreken. Op die manier moet je wel.

Maar een systeem als in Denemarken, waar je binnen x jaar een Deense test succesvol moet afleggen zou niet verkeerd zijn. Als men de taal niet machtig is, dan is het ook veel lastiger voor de overheid om zulke mensen gelijk te behandelen, en van goede informatie te voorzien. Hoe zou je in Nederland moeten begrijpen hoe het energie-prijsplafond in elkaar steekt als je niet goed Nederlands praat? Of waar je terecht moet voor allerlei vergoedingen, hulp of mogelijkheden die geboden worden?
  maandag 19 december 2022 @ 22:28:42 #288
277627 Seven.
We are Borg.
pi_207153559
quote:
13s.gif Op maandag 19 december 2022 18:44 schreef SpecialK het volgende:

[..]
Ahja.

OK kalm maar :*
Resistance is futile.
  maandag 19 december 2022 @ 22:51:16 #289
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_207153932
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 21:41 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Daar heb ik me tijdens mijn studie ook over verbaasd (in Nederland in het Engels gestudeerd); hoe slecht het Engels van veel studenten is. Nou ja, slecht.. Zo in sociale situaties ging het prima, maar een opdracht schrijven was lastig en daar werd geen gevorderde woordenschat in gebruikt zeg maar.
Bij m'n afstuderen werd me gevraagd hoe het kwam dat mijn Engels zo goed was. En toen dacht ik: wtf als ik de uitblinker ben, hoe slecht is het dan met anderen gesteld :{

Ergens had ik een hoger niveau verwacht in een land waar ook veel in het Engels op tv is, en niet nagesynchroniseerd zoals in Duitsland.
  dinsdag 20 december 2022 @ 00:06:34 #290
179899 Catkiller
We sail into the black
pi_207154738
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 20:25 schreef Rene het volgende:

[..]
[..]
[..]
:') !
Ja als we die missen valt echt alles om. Ik zie ze komen en gaan, als ze er niet waren zijn er 2 opties.

Optie 1: ik heb een andere werkgever want het bedrijf is niet winstgevend zonder die extra productie.
Optie 2: we doen het met wat we hebben en in een poging om extra mensen aan te trekken en te behouden worden we beter gecompenseerd.

Doe mij maar optie 2 dan zolang er nog een personeelstekort is. Er zijn genoeg bedrijven die zonder arbeidsmigranten kunnen, maar ja straks moet je nog met een flinke wachttijd gaan werken, stel je toch eens voor dat een order niet binnen een week klaar is.

En ja een hoop zullen er met verse producten werken wat niet kan wachten, daar is wat voor te zeggen, maar verder zal het me een rotzorg zijn.
Op zaterdag 9 maart 2019 17:21 schreef Lospedrosa het volgende:
Wat voor een mongool ben jij nou weer. Klojo.
[/quote]
pi_207154814
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 21:00 schreef SpecialK het volgende:

[..]
Las je hoe ik het vroeg? Of... gaan we nu gewoon maar lekker volledig op de hak toer.
Ik neem je niet op de hak, maar jij maakte er nogal een punt van dat mensen eerst maar eens het topic goed moesten gaan lezen, alvorens hun mening hier te ventileren. Daar was je niet heel erg subtiel over - en dan druk ik me voorzichtig uit. Vervolgens ga je mij vragen wat er eerder in het topic gezegd is.

Hoe dan ook, ik refereerde aan #118.
pi_207154824
By the way, may I suggest we do the rest of this topic in proper English? So TS can get used to his predicament a bit more easily.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 20-12-2022 00:25:04 ]
pi_207154835
Ik zou me vooral constructief en behulpzaam opstellen (collega's en sommige managers zien dit ook), dat bevordert vast ook de zin van die nieuwe collega om iets van Nederlands te leren. Ben jij later ook weer blij.
  dinsdag 20 december 2022 @ 01:16:43 #294
277627 Seven.
We are Borg.
pi_207154968
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2022 00:27 schreef Jeroboam het volgende:
Ik zou me vooral constructief en behulpzaam opstellen (collega's en sommige managers zien dit ook), dat bevordert vast ook de zin van die nieuwe collega om iets van Nederlands te leren. Ben jij later ook weer blij.
TS heeft helaas een probleem met zijn leidinggevende. Ik vraag me af hoe het zit met de bereidheid van TS om hier een positieve draai aan te geven.
Resistance is futile.
pi_207155380
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 20:05 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Dus woorden als "massa-immigratie" is een FvD/VV-jargon? Ik wist niet dat deze twee partijen zo oud waren gezien zelfs in de Romeinse tijd massa-immigraties waren.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
  dinsdag 20 december 2022 @ 09:29:08 #296
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_207156131
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2022 00:20 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Ik neem je niet op de hak, maar jij maakte er nogal een punt van dat mensen eerst maar eens het topic goed moesten gaan lezen, alvorens hun mening hier te ventileren. Daar was je niet heel erg subtiel over - en dan druk ik me voorzichtig uit. Vervolgens ga je mij vragen wat er eerder in het topic gezegd is.

Hoe dan ook, ik refereerde aan #118.
Je bent flink in de war.

Het is het verschil tussen de volgende situaties

Situatie1:
Persoon 1: "de TS KAN ZEKER GEEN ENGELS HAHAHA"
Persoon 2: "TS WERKT ZEKER VOOR EEN INTERNATIONAAL BEDRIJF EN MOET ZIJN BEK HOUDEN"
terwijl er vrij duidelijk in 30 posts door meerdere mensen is aangegeven dat het niet om vaardigheden gaat maar om het principe.

Situatie 2:
Persoon 1: "De TS heeft racistische dingen gepost"
Persoon 2 (ik): "herinner mij nog eens voor de gein welke post dat was"

Verwar die 2 situaties niet want het enige wat ik doe is vragen WELKE post voor die persoon de smoking gun zou zijn. Ik heb het topic prima gelezen maar voor de ene persoon is een bepaalde opmerking racisme en voor de ander een onbelangrijke opmerking zonder veel betekenis.

Ik vroeg slechts op een beleefde manier of die persoon exact kon aanwijzen wat voor hem de probleemzin was zodat we een productieve discussie er over konden hebben in plaats van dat ik maar aannames en generalisaties ging doen over waar die persoon dan over struikelde.
pi_207156364
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 december 2022 06:59 schreef HSG het volgende:

[..]
Dus woorden als "massa-immigratie" is een FvD/VV-jargon? Ik wist niet dat deze twee partijen zo oud waren gezien zelfs in de Romeinse tijd massa-immigraties waren.
Correct. Je zult wellicht ook wel eens een VVD'er de term horen gebruiken, maar verder is dit een term die eigenlijk alleen door PVV, FvD en vergelijkbare partijen gehanteerd wordt. Zie bijvoorbeeld de uitleg in deze column.
pi_207156379
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2022 09:29 schreef SpecialK het volgende:
Je bent flink in de war.
Ik snap inmiddels ook waarom @Seven niet verder met jou in discussie wil. Ik heb ook geen trek in een discussie op deze manier. Als je niet op een fatsoenlijke manier je standpunt kunt verwoorden, laat dan maar zitten.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 20-12-2022 09:56:20 ]
  dinsdag 20 december 2022 @ 10:42:42 #299
277627 Seven.
We are Borg.
pi_207156787
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2022 09:56 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Ik snap inmiddels ook waarom @:Seven niet verder met jou in discussie wil. Ik heb ook geen trek in een discussie op deze manier. Als je niet op een fatsoenlijke manier je standpunt kunt verwoorden, laat dan maar zitten.
Dat, en wat me stoort is dat SpecialK op z’n high horse voorbij gaat aan het feit dat TS elke serieuze vraag ontwijkt en ook niet op zoek lijkt te zijn naar advies.
Resistance is futile.
  dinsdag 20 december 2022 @ 10:49:34 #300
277627 Seven.
We are Borg.
pi_207156844
Dus er vanuitgaande dat de vacature tekst in het Engels was: tja TS… ik vrees dat jouw werkgever een bepaalde richting op gaat die jou niet aanstaat. Je kunt 2 dingen doen:

1. Gewoon als een volwassene het gesprek aangaan met je leidinggevende en proberen te achterhalen hoe men dit in de praktijk vorm wil gaan geven. Dan kun je constructief meedenken om dit vorm te geven op een manier die acceptabel is voor jou en je collega’s. Dat heb je tot zover niet gedaan en tot je dat gedaan wel hebt, kun je er eigenlijk ook geen zinnig woord over zeggen. Je weet niet in welke mate de communicatie nu naar Engels gaat. Wie weet wordt er van de nieuwe collega verwacht om gewoon 100% in het Nederlands mee te doen.

2. Trek je conclusies en ga op zoek naar een andere baan. Je maakt het alleen jezelf en je collega’s moeilijk als je hier tegenin gaat. Gezien het feit dat je moeite hebt met je leidinggevende: maak je geen illusies over je waarde voor het bedrijf. Als dit topic een goede indicatie is voor hoe jij je op de werkvloer opstelt: je leidinggevende is je waarschijnlijk liever kwijt dan rijk.
Resistance is futile.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')