Ach potato potatoequote:Op maandag 19 december 2022 20:36 schreef Rene het volgende:
[..]
Zij. zij. ZIJ. Z I J !
Zei en zij verwisselen is gewoon een dwarsligger. Klaar.
Doe ik ook niet hoor. Het gaat mij erom dat de arbeidsmarkt zo krap is en er veel ongebruikt arbeidspotentieel is die graag de taal wil leren. Die leer je niet goed genoeg door thuis te zitten of door een keer in de twee weken een taalmaatje te spreken. Daarnaast kost een dergelijk persoon 1000 euro per maand die wij ook allemaal moeten ophoesten. Ongewenst. Een Xenofoob zal zeggen: 't land uitzetten. Maar er zijn ook altijd nog wetten die dat tegenhouden en anders nog wel de EVRM.quote:Op maandag 19 december 2022 20:37 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Dat is het?
Ik vind dit echt een flinterdun argument om iemand zo eventjes weg te zetten als xenofoob of racist of wilders/pvv-aanhanger.
Wat betreft het Nederlandse bedrijfsleven lijkt mij niks minder dan logisch dat de voertaal Nederlands is (tenzij expliciet aangegeven bij de sollicitatie of in het contract). Dit is ter bescherming van burgers die minder taalkundig zijn en ineens onredelijke drempels voorgeschoteld krijgen op een arbeidsmarkt waar ze voorheen prima mee konden komen. Het is ter bescherming van burgers die niet echt doorhebben dat ze minder taalkundig zijn. Veel mensen in dit topic die claimen dat varkentje wel even te wassen zullen al snel merken dat hun vakantie-engels niet toereikend is in een professionele omgeving en ook hun baan zal dan al snel op de tocht komen te staan.
En... taal is diep-emotioneel beladen. Meeste mensen die 2 of meer talen spreken hebben in die talen een andere persoonlijkheid. Ervaren elkaar (collega's etc...) ook als een ander persoon. Dat is een aanpassing in je werkomgeving die verder gaat dan maar eventjes bim, bam, alakazam.
Er zijn succesvolle contractbreukzaken in Nederland gevoerd om minder dan dit.
Dus ik denk dat het beter is om te focussen op de originele vraag van de TS en minder energie te stoppen in het speculeren over zijn engels-vaardigheden en of hij wel of geen vriend is van gekleurde mensen. Allemaal ruis.
Was jij niet degene die anderen de maat nam, als het op het goed lezen van het topic aankomt? Wat TS over massa-immigratie zei heb je dus ongetwijfeld gezien.quote:Op maandag 19 december 2022 20:10 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Wijs eens een xenofobe uitspraak van de TS aan? Wellicht heb ik iets over het hoofd gezien
Las je hoe ik het vroeg? Of... gaan we nu gewoon maar lekker volledig op de hak toer.quote:Op maandag 19 december 2022 20:57 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Was jij niet degene die anderen de maat nam, als het op het goed lezen van het topic aankomt? Wat TS over massa-immigratie zei heb je dus ongetwijfeld gezien.
Maar in welke taal... ?quote:Op zondag 18 december 2022 21:16 schreef Rene het volgende:
Ik ga er vanuit dat daar wel over nagedacht is. In die zin, dat er een modus gevonden wordt. Maak het bespreekbaar...
Allicht kan de collega Nederlands begrijpen maar niet spreken. Je weet het niet.quote:Op maandag 19 december 2022 21:35 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Maar in welke taal... ?
Overigens ondanks dat ik goed Engels kan is het toch vervelend.
Het blijft gewoon behelpen. Ik geef sinds een half jaar les op een TU en de voertaal is daar Engels gemaakt vanwege de influx van buitenlandse studenten/geld. Je merkt gewoon dat het over het algemeen allemaal zeer moeizaam gaat omdat voor de meeste mensen Engels niet de moedertaal is.quote:Op maandag 19 december 2022 21:39 schreef Rene het volgende:
[..]
Allicht kan de collega Nederlands begrijpen maar niet spreken. Je weet het niet.
Ik geef les op een uni in Engeland en de meerderheid van mijn studenten heeft niet Engels als moedertaal. Sommigen moeten wat harder werken in het begin, maar uiteindelijk komt het altijd wel goed. Uiteraard moeten ze wel voldoen aan de visa-eisen, en een Engelse test is daar onderdeel van (al hebben we voor komend jaar voor studenten een uitzondering aangevraagd omdat ze net de drempel hadden gemist op 1 onderdeel, maar ze hadden wel tijdens het interview de indruk gegeven dat Engels niet een probleem zal worden.quote:Op maandag 19 december 2022 21:41 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Het blijft gewoon behelpen. Ik geef sinds een half jaar les op een TU en de voertaal is daar Engels gemaakt vanwege de influx van buitenlandse studenten/geld. Je merkt gewoon dat het over het algemeen allemaal zeer moeizaam gaat omdat voor de meeste mensen Engels niet de moedertaal is.
En dit betreft dan hoog opgeleide jongeren.
Overigens is het voor mij ook behelpen ondanks dat ik in Singapore gestudeerd heb. Veel vaktaal maar ook bronnen zijn in het Nederlands en het is gewoon aanknoeien om dat recht te breien.quote:Op maandag 19 december 2022 21:55 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Ik geef les op een uni in Engeland en de meerderheid van mijn studenten heeft niet Engels als moedertaal. Sommigen moeten wat harder werken in het begin, maar uiteindelijk komt het altijd wel goed. Uiteraard moeten ze wel voldoen aan de visa-eisen, en een Engelse test is daar onderdeel van (al hebben we voor komend jaar voor studenten een uitzondering aangevraagd omdat ze net de drempel hadden gemist op 1 onderdeel, maar ze hadden wel tijdens het interview de indruk gegeven dat Engels niet een probleem zal worden.
Hier scheelt het dat alles in het Engels is. Al het materiaal, alle collega's spreken Engels, en als ze de stad in gaan ofzo dan is ook alles Engels uiteraard, en ook onderling moeten ze Engels praten want ze komen vrijwel altijd uit verschillende landen. Niet dus dat er 10 Chinezen bij elkaar zitten die buiten uni tijd constant alleen maar hun eigen taal spreken. Op die manier moet je wel.quote:Op maandag 19 december 2022 22:07 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Overigens is het voor mij ook behelpen ondanks dat ik in Singapore gestudeerd heb. Veel vaktaal maar ook bronnen zijn in het Nederlands en het is gewoon aanknoeien om dat recht te breien.
OK kalm maarquote:Op maandag 19 december 2022 18:44 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ahja.
Even kijken of we hem als racist weg kunnen zetten toch?
Wat een giftig persoon ben jij.
Daar heb ik me tijdens mijn studie ook over verbaasd (in Nederland in het Engels gestudeerd); hoe slecht het Engels van veel studenten is. Nou ja, slecht.. Zo in sociale situaties ging het prima, maar een opdracht schrijven was lastig en daar werd geen gevorderde woordenschat in gebruikt zeg maar.quote:Op maandag 19 december 2022 21:41 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Het blijft gewoon behelpen. Ik geef sinds een half jaar les op een TU en de voertaal is daar Engels gemaakt vanwege de influx van buitenlandse studenten/geld. Je merkt gewoon dat het over het algemeen allemaal zeer moeizaam gaat omdat voor de meeste mensen Engels niet de moedertaal is.
En dit betreft dan hoog opgeleide jongeren.
Ja als we die missen valt echt alles om. Ik zie ze komen en gaan, als ze er niet waren zijn er 2 opties.quote:
Ik neem je niet op de hak, maar jij maakte er nogal een punt van dat mensen eerst maar eens het topic goed moesten gaan lezen, alvorens hun mening hier te ventileren. Daar was je niet heel erg subtiel over - en dan druk ik me voorzichtig uit. Vervolgens ga je mij vragen wat er eerder in het topic gezegd is.quote:Op maandag 19 december 2022 21:00 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Las je hoe ik het vroeg? Of... gaan we nu gewoon maar lekker volledig op de hak toer.
TS heeft helaas een probleem met zijn leidinggevende. Ik vraag me af hoe het zit met de bereidheid van TS om hier een positieve draai aan te geven.quote:Op dinsdag 20 december 2022 00:27 schreef Jeroboam het volgende:
Ik zou me vooral constructief en behulpzaam opstellen (collega's en sommige managers zien dit ook), dat bevordert vast ook de zin van die nieuwe collega om iets van Nederlands te leren. Ben jij later ook weer blij.
Dus woorden als "massa-immigratie" is een FvD/VV-jargon? Ik wist niet dat deze twee partijen zo oud waren gezien zelfs in de Romeinse tijd massa-immigraties waren.quote:Op maandag 19 december 2022 20:05 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
TS doet geen echt racistische uitspraken, maar strooit wel met termen als massa-immigratie en ander FvD/PVV-jargon om aan te geven waar zijn voorkeuren liggen. Niet per se racistisch, wel xenofoob.
Je bent flink in de war.quote:Op dinsdag 20 december 2022 00:20 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Ik neem je niet op de hak, maar jij maakte er nogal een punt van dat mensen eerst maar eens het topic goed moesten gaan lezen, alvorens hun mening hier te ventileren. Daar was je niet heel erg subtiel over - en dan druk ik me voorzichtig uit. Vervolgens ga je mij vragen wat er eerder in het topic gezegd is.
Hoe dan ook, ik refereerde aan #118.
Correct. Je zult wellicht ook wel eens een VVD'er de term horen gebruiken, maar verder is dit een term die eigenlijk alleen door PVV, FvD en vergelijkbare partijen gehanteerd wordt. Zie bijvoorbeeld de uitleg in deze column.quote:Op dinsdag 20 december 2022 06:59 schreef HSG het volgende:
[..]
Dus woorden als "massa-immigratie" is een FvD/VV-jargon? Ik wist niet dat deze twee partijen zo oud waren gezien zelfs in de Romeinse tijd massa-immigraties waren.
Ik snap inmiddels ook waarom @Seven niet verder met jou in discussie wil. Ik heb ook geen trek in een discussie op deze manier. Als je niet op een fatsoenlijke manier je standpunt kunt verwoorden, laat dan maar zitten.quote:
Dat, en wat me stoort is dat SpecialK op z’n high horse voorbij gaat aan het feit dat TS elke serieuze vraag ontwijkt en ook niet op zoek lijkt te zijn naar advies.quote:Op dinsdag 20 december 2022 09:56 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Ik snap inmiddels ook waarom @:Seven niet verder met jou in discussie wil. Ik heb ook geen trek in een discussie op deze manier. Als je niet op een fatsoenlijke manier je standpunt kunt verwoorden, laat dan maar zitten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |