Hoe wil je dat aanpakken? Al over nagedacht?quote:Op maandag 19 december 2022 12:16 schreef VersKers het volgende:
[..]
Ga ik morgen bespreekbaar maken denk ik
Ik geef gewoon aan dat lang niet elk Nederlands bedrijf Nederlands als voertaal heeft.quote:Op maandag 19 december 2022 12:15 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Was dat een internationaal bedrijf?
Was het bij sollicitatie al duidelijk dat Engels de voertaal ging worden of werd dat zomaar ergens even opgelegd
Zie je hoe scheef je vergelijking is?
In de meeste vacatureteksten staat tegenwoordig dat je vloeiend Nederlands én Engels moet kunnen spreken. Ook bij bedrijven waar de voertaal Nederlands is. Meestal vermeld je je taalvaardigheid op je cv bij het solliciteren. Als je hebt aangegeven dat je Engels spreekt dan lijkt mij dat ze dit van je mogen verwachten zo nu en dan. Ik kan me eigenlijk geen werkgever herinneren waar ik gewerkt heb en dat er nooit Engels werd gesproken. Dit zijn gewoon Nederlandse bedrijven maar af en toe krijg je te maken met klanten/collega’s of andere relaties die niet Nederlands zijn. Wat ik daarmee wil zeggen is dat je bij een andere werkgever waarschijnlijk tegen hetzelfde aan gaat lopen.quote:Op maandag 19 december 2022 12:11 schreef VersKers het volgende:
[..]
Ik vind het niet erg als men geen NL wil leren spreken, zolang ik er maar geen hinder van ondervind. Ik ervaar hinder omdat de werkomstandigheden van het een op het andere moment eenzijdig veranderen.
Het kost veel meer energie om mijzelf in het Engels verstaanbaar te maken dan in het Nederlands. Energie die ik liever ergens anders in steek.
Helder, Nederlands is de voertaal. Het is geen democratie, het team beslist niet mee over wie er aangenomen mag worden. Dat is aan de leidinggevende. Er is sprake van personeelstekort, dus dan moet je als werkgever ook meebuigen met het aanbod.quote:Op zondag 18 december 2022 22:04 schreef VersKers het volgende:
[..]
Dat vind ik dus ook.
Ik heb altijd al gevonden dat mensen die naar Nederland komen zich moeten aanpassen. Niet andersom.
Dat Engels een internationale taal is staat los van wat de voertaal van een land is. Vooral als je al een aantal jaar hier woont, doe jij je uiterste best om die voertaal te spreken. En al helemaal als je hier ook wil gaan werken en wonen.
Daarnaast is het voor mij een selectiecriteria geweest voor het bedrijf waar ik werk. Er moet Nederlands gesproken worden. Ik werk bij een nationaal bedrijf en geen internationaal bedrijf.
Daarnaast is het ook lastig dat er vanuit management keuzes worden gemaakt zonder rekening te houden met de mensen die daar direct mee te maken gaan krijgen.
Het was netjes geweest om het team te informeren en te vragen naar ieders mening.
Lees maar terug hoor Meneer Speciaal. Jij bedenkt allemaal "uitspraken" die niemand hier gezegd heeft. En nu wordt je daarop gewezen en ben ik te kinderlijk? Je mag het anders wel even quoten hoor als je iets kan vinden. Ik hoop dat je snel weer van de kast komtquote:Op maandag 19 december 2022 12:17 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Jij bent echt te kinderlijk om een productief gesprek mee te voeren. Het is vrij irritant dat de modjes je hier mee weg laten komen.
Adieu.
"We are looking for person who can use hands very good."quote:Op maandag 19 december 2022 12:51 schreef Seven. het volgende:
In welke taal was de vacature opgesteld waar je nieuwe collega op reageerde?
Er is een verschil tussen middelbare school-Engels en business Engels.quote:Op maandag 19 december 2022 11:48 schreef rival het volgende:
[..]
Al deze drama omdat je af en toe Engels gaat praten. Iets wat iedere Nederlander die ooit naar school is geweest gewoon zonder over na te denken kan.
Neequote:Op maandag 19 december 2022 12:22 schreef Seven. het volgende:
[..]
Hoe wil je dat aanpakken? Al over nagedacht?
Ja klopt dat 2e kennen nog meer mensen want die termen hoor je dagelijks voorbij komen.quote:Op maandag 19 december 2022 13:08 schreef baskick het volgende:
[..]
Er is een verschil tussen middelbare school-Engels en business Engels.
Not sure if serious.... Losse Engelstalige woorden in Nederlandse zinnen is niet wat ik bedoel met Business English, maar soit.quote:Op maandag 19 december 2022 13:37 schreef rival het volgende:
[..]
Ja klopt dat 2e kennen nog meer mensen want die termen hoor je dagelijks voorbij komen.
Ik heb dit 5x gelezen en snap er nog steeds niks van. Wat doet de afkomst ertoe voor het aanpassen? En waarom zou iemand van een andere afkomst dan Pools of Marokkaans zich wel aan moeten passen maar een Pool of Marokkaan niet?quote:Op zondag 18 december 2022 21:16 schreef Dunnevandale het volgende:
Lijkt mij niet, laat die collega zich maar aanpassen. Wat als het een Pool of Marokkaan is die geen Nederlands spreekt, gaan alle collega's zich dan ook aanpassen?
Ik denk dat uit dit topic wel vrij duidelijk is dat de TS bij een niet-internationaal bedrijf werkt waar de voertaal altijd Nederlands is geweest en waar nu iemand van HR of wat dan ook heeft besloten niet-Nederlandsssprekende mensen aan te gaan nemen. Waarschijnlijk wegens krapte op de arbeidsmarkt.quote:Op maandag 19 december 2022 12:24 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik geef gewoon aan dat lang niet elk Nederlands bedrijf Nederlands als voertaal heeft.
Hier schoot ik in de lach.quote:Op maandag 19 december 2022 13:47 schreef SpecialK het volgende:
Je kan ook even wat volwassener zijn
Even wat minder kiften naar elkaar, @SpecialK ookquote:Op maandag 19 december 2022 13:48 schreef rival het volgende:
[..]
Hier schoot ik in de lach.
Volwassener zijn in deze situatie is gewoon Engels gaan spreken. Ik hoop echt dat je dat ooit begrijpt.
Ik krijg het idee dat je stug bent in je reactie vanuit een soort abnormale morele superioriteitsgevoel. Of wat jij zegt of beweert zinnig is dan wel je echte eigen mening is, doet er voor jou niet toe. Je vind het gewoon leuk om mensen te trollen vanuit een willekeurig ingenomen standpunt. Met zo'n houding ga je niet ver komen in de maatschappij.quote:Op maandag 19 december 2022 13:48 schreef rival het volgende:
[..]
Hier schoot ik in de lach.
Volwassener zijn in deze situatie is gewoon Engels gaan spreken. Ik hoop echt dat je dat ooit begrijpt.
Nee, maar als jullie samenwerking niet vlekkeloos verloopt kan dat ten koste gaan van je resultaten lijkt me. Is dat het je waard puur en alleen omdat je Engels 'op vakantie / in het buitenland' gebruikt?quote:Op zondag 18 december 2022 21:14 schreef VersKers het volgende:
Mijn vraag is of mijn werkgever mij kan verplichten de Engelse taal te spreken?
Jij voelt je vooral zelf superieur omdat je niet eens de moeite doet om op een normale manier te communiceren met je aanstaande collega. Volgens mij zit je gewoon zelf te trollen vanuit je ingenomen standpunt. Met die houding ga je niet ver komen in je leven.quote:Op maandag 19 december 2022 14:09 schreef VersKers het volgende:
[..]
Ik krijg het idee dat je stug bent in je reactie vanuit een soort abnormale morele superioriteitsgevoel. Of wat jij zegt of beweert zinnig is dan wel je echte eigen mening is, doet er voor jou niet toe. Je vind het gewoon leuk om mensen te trollen vanuit een willekeurig ingenomen standpunt. Met zo'n houding ga je niet ver komen in de maatschappij.
Je bent zo'n type die gelooft dat een man ook zwanger kan raken.
Alsof ik degene ben die helemaal van de rel is omdat hij af en toe Engels moet sprekenquote:Op maandag 19 december 2022 14:09 schreef VersKers het volgende:
[..]
Ik krijg het idee dat je stug bent in je reactie vanuit een soort abnormale morele superioriteitsgevoel. Of wat jij zegt of beweert zinnig is dan wel je echte eigen mening is, doet er voor jou niet toe. Je vind het gewoon leuk om mensen te trollen vanuit een willekeurig ingenomen standpunt. Met zo'n houding ga je niet ver komen in de maatschappij.
Je bent zo'n type die gelooft dat een man ook zwanger kan raken.
Wil je daar advies over, of was je eigenlijk alleen van plan om te ranten? Ik heb wel wat suggesties maar ik krijg niet de indruk dat je echt advies zoekt?quote:
In plaats van selectief quoten, kun jij je ook volwassen opstellen, in plaats van met gestrekt been op mij te reageren. Er stond namelijk dat ik niet het hele topic gelezen heb. Dus grijp mijn reactie niet aan om je misplaatste punt te maken.quote:Op maandag 19 december 2022 13:47 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik denk dat uit dit topic wel vrij duidelijk is dat de TS bij een niet-internationaal bedrijf werkt waar de voertaal altijd Nederlands is geweest en waar nu iemand van HR of wat dan ook heeft besloten niet-Nederlandsssprekende mensen aan te gaan nemen. Waarschijnlijk wegens krapte op de arbeidsmarkt.
Je hebt denk ik 2 opties dan
Stropoppen
1. er vanuitgaan dat de TS voldoet aan jouw stro-pop en voor Shell/Unilever/Chevron/Texas Instruments werkt en ineens verrast is door wat volledig binnen de verwachtingswaarde valt en als een kindje stampvoetend tegenstribbelt.
Staalpoppen
2. er vanuitgaan dat de TS gewoon voor een ouderwets hollands familiebedrijf werkt en accepteren dat deze verandering daadwerkelijk een irritatiefactor gaat worden waar hij zich niet voor heeft ingeschreven.
Ik snap dat optie 1.. grappiger is voor iedereen hier want dan kan je lekker de TS in zijn bek schijten etc... super leuk natuurlijk .. iedereen elkaar even high-fiven .. yeah.. maar
Je kan ook even wat volwassener zijn en van optie 2 uit gaan en daar je advies op afstemmen.
Ik adviseer optie 2. Tenzij je wil dat WGR een apenkooi wordt natuurlijk. Prima. Dan gaan we dat doen. Lachen.
Ik ben het hier volkomen mee eens. Als je gesprekspartner enigszins hetzelfde opleidings- en kennisniveau heeft zal degene die communiceert in hun moedertaal altijd duidelijker en efficienter zijn.quote:Op maandag 19 december 2022 09:46 schreef Deshain het volgende:
Ik vind de vraag, en de weerstand, op zich helemaal niet gek.
Maak eigenlijk altijd wel mee dat de geforceerd in het Engels gevoerde overleggen gewoon kut zijn omdat 99% van de mensen zich niet even duidelijk en efficiënt kunnen uitdrukken in een tweede taal.
(...)
Heb je wel gelezen wat mijn insteek was dan?quote:Op maandag 19 december 2022 15:31 schreef Seven. het volgende:
[..]
In plaats van selectief quoten, kun jij je ook volwassen opstellen, in plaats van met gestrekt been op mij te reageren. Er stond namelijk dat ik niet het hele topic gelezen heb. Dus grijp mijn reactie niet aan om je misplaatste punt te maken.
Jouw insteek interesseert me eigenlijk al geen klap meer dus na 2 zinnen gestopt met lezen. Je bent lekker aan het trollen en daar ga ik niet op reageren.quote:Op maandag 19 december 2022 18:17 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Heb je wel gelezen wat mijn insteek was dan?
Mijn punt is juist dat je bij (wat je zelf toegeeft als) een positie van gebrekkige informatie (je hebt niet het hele topic doorlezen) een positie poneert waarin je dus van de slechtst denkbare versie uit gaat voor de TS die maar te bedenken is.
Ahja.quote:Op maandag 19 december 2022 18:38 schreef Seven. het volgende:
TS, ga je nog reageren op de serieuze vragen die ik heb gesteld? Of denk je gewoon een originele invalshoek gevonden te hebben om het immigratiedebat te kunnen voeren?
Bijna goed. We hebben er inderdaad drie, maar de derde is Nederlandse Gebarentaal, niet Nedersaksisch.quote:Op maandag 19 december 2022 07:59 schreef HSG het volgende:
Wij hebben drie officiële talen. Nederlands, Fries en het Nedersaksisch.
Vriend. Je deed al arelaxt eerder in dit topic en nu ook weer. Effe dimmen. Ik zie een causaal verband.quote:Op maandag 19 december 2022 18:44 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ahja.
Even kijken of we hem als racist weg kunnen zetten toch?
Wat een giftig persoon ben jij.
wijs maar aan waar ik de eerste stap deed om arelaxed te doen tegen mensen die het niet al waren of richting de TS of mij.quote:Op maandag 19 december 2022 19:20 schreef Rene het volgende:
[..]
Vriend. Je deed al arelaxt eerder in dit topic en nu ook weer. Effe dimmen. Ik zie een causaal verband.
Zie FB topic.quote:Op maandag 19 december 2022 19:33 schreef SpecialK het volgende:
[..]
wijs maar aan waar ik de eerste stap deed om arelaxed te doen tegen mensen die het niet al waren of richting de TS of mij.
quote:Op maandag 19 december 2022 10:51 schreef Lienekien het volgende:
[..]
‘Hij probeert hier informatie in te winnen’. Wacht even tot ik ben uitgelachen. Kan wel even duren.
ik denk dat als het werk betreft je werkgever toch echt ook voor een deel bepaald waar jij tijd in steekt.quote:Op maandag 19 december 2022 12:11 schreef VersKers het volgende:
[..]
Ik vind het niet erg als men geen NL wil leren spreken, zolang ik er maar geen hinder van ondervind. Ik ervaar hinder omdat de werkomstandigheden van het een op het andere moment eenzijdig veranderen.
Het kost veel meer energie om mijzelf in het Engels verstaanbaar te maken dan in het Nederlands. Energie die ik liever ergens anders in steek.
Topic niet gelezen?quote:Op maandag 19 december 2022 19:48 schreef trein2000 het volgende:
Maar wat is nou het probleem? Kun je gen engels of is er een andere reden waarom Engels spreken tot problemen leidt? Of is dit gewoon dwars doen om het dwars doen met een racistisch sausje?
TS doet geen echt racistische uitspraken, maar strooit wel met termen als massa-immigratie en ander FvD/PVV-jargon om aan te geven waar zijn voorkeuren liggen. Niet per se racistisch, wel xenofoob.quote:Op maandag 19 december 2022 19:56 schreef SpecialK het volgende:
Wat is er racistisch aan niet Engels willen spreken op het werk overigens? Zijn Nederlanders dus ras1 en niet-Nederlanders ras2?
Wijs eens een xenofobe uitspraak van de TS aan? Wellicht heb ik iets over het hoofd gezienquote:Op maandag 19 december 2022 20:05 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
TS doet geen echt racistische uitspraken, maar strooit wel met termen als massa-immigratie en ander FvD/PVV-jargon om aan te geven waar zijn voorkeuren liggen. Niet per se racistisch, wel xenofoob.
quote:Op maandag 19 december 2022 19:56 schreef Catkiller het volgende:
Of iemand wel of geen Nederlands spreekt dat staat los van zijn ras hoor, @:trein2000
Engels moeten spreken binnen een Nederlandstalig bedrijf omdat je werkgever arbeidsmigranten aan neemt is gewoon irritant imo. En al die users hier die doen alsof het land omvalt als er geen arbeidsmigranten meer zouden komen.
quote:In het derde kwartaal van 2022 waren 372 duizend mensen werkloos, 3,7 procent van de beroepsbevolking (seizoengecorrigeerd). Het aantal werklozen nam toe ten opzichte van het voorgaande kwartaal.
quote:Iets meer dan de helft van de ruim 800.000 arbeidsmigranten in Nederland werkt via uitzendbureaus. Van de arbeidsmigranten die via een uitzendbureau werken is twee derde al langer dan 5 jaar in Nederland.
Xenofoob.. Xenofoob...quote:Op maandag 19 december 2022 20:10 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Wijs eens een xenofobe uitspraak van de TS aan? Wellicht heb ik iets over het hoofd gezien
quote:
Ook wel gemeen, die griet kan er toch niks aan doen dat ze niet meteen Nederlands spreekt?quote:Op maandag 19 december 2022 20:25 schreef nils7 het volgende:
In mijn team flikker ik dwarsliggers er altijd snel uit.
Succes TS!
Je merkt het tegenwoordig steeds meer bij winkels en restaurants (daar kom ik het tenminste tegen. Het speelt vast ook op andere plekken). En ik geef de werkgevers groot gelijk. Uiteindelijk moet je toch personeel in je winkel hebben staan die kleren kunnen terughangen en klanten kunnen helpen. En door in een Nederlandse omgeving te werken, maken ze de taal zich ook veel sneller eigen. En voor mij maakt het niet uit of iemand Engels of Nederlands spreekt. Als er maar wel iemand in de buurt is die wél Nederlands spreekt, zodat die eventueel kan opvangen als ik het toch niet begrijp (dat had ik in een restaurantquote:Op zondag 18 december 2022 21:20 schreef Rene het volgende:
Ik werk in de bemiddeling naar arbeid voor mensen in een uitkering. Werkgevers moeten op den duur wel creatief worden in personeel aannemen aangezien er geen authentieke Nederlander standaard meer klaar staat om aan de slag te gaan.
Stel dat dat de deal is, moet je werkgever dan maar de deur sluiten?
Wie zegt dat ik die griet bedoelquote:Op maandag 19 december 2022 20:31 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ook wel gemeen, die griet kan er toch niks aan doen dat ze niet meteen Nederlands spreekt?
Zij. zij. ZIJ. Z I J !quote:Op maandag 19 december 2022 20:34 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nou ja zei is de dwarsligger die als enige geen Nederlands praat.
Dat is het?quote:Op maandag 19 december 2022 20:26 schreef Rene het volgende:
[..]
Xenofoob.. Xenofoob...
Toch, dit is altijd tekenend
[..]
Ach potato potatoequote:Op maandag 19 december 2022 20:36 schreef Rene het volgende:
[..]
Zij. zij. ZIJ. Z I J !
Zei en zij verwisselen is gewoon een dwarsligger. Klaar.
Doe ik ook niet hoor. Het gaat mij erom dat de arbeidsmarkt zo krap is en er veel ongebruikt arbeidspotentieel is die graag de taal wil leren. Die leer je niet goed genoeg door thuis te zitten of door een keer in de twee weken een taalmaatje te spreken. Daarnaast kost een dergelijk persoon 1000 euro per maand die wij ook allemaal moeten ophoesten. Ongewenst. Een Xenofoob zal zeggen: 't land uitzetten. Maar er zijn ook altijd nog wetten die dat tegenhouden en anders nog wel de EVRM.quote:Op maandag 19 december 2022 20:37 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Dat is het?
Ik vind dit echt een flinterdun argument om iemand zo eventjes weg te zetten als xenofoob of racist of wilders/pvv-aanhanger.
Wat betreft het Nederlandse bedrijfsleven lijkt mij niks minder dan logisch dat de voertaal Nederlands is (tenzij expliciet aangegeven bij de sollicitatie of in het contract). Dit is ter bescherming van burgers die minder taalkundig zijn en ineens onredelijke drempels voorgeschoteld krijgen op een arbeidsmarkt waar ze voorheen prima mee konden komen. Het is ter bescherming van burgers die niet echt doorhebben dat ze minder taalkundig zijn. Veel mensen in dit topic die claimen dat varkentje wel even te wassen zullen al snel merken dat hun vakantie-engels niet toereikend is in een professionele omgeving en ook hun baan zal dan al snel op de tocht komen te staan.
En... taal is diep-emotioneel beladen. Meeste mensen die 2 of meer talen spreken hebben in die talen een andere persoonlijkheid. Ervaren elkaar (collega's etc...) ook als een ander persoon. Dat is een aanpassing in je werkomgeving die verder gaat dan maar eventjes bim, bam, alakazam.
Er zijn succesvolle contractbreukzaken in Nederland gevoerd om minder dan dit.
Dus ik denk dat het beter is om te focussen op de originele vraag van de TS en minder energie te stoppen in het speculeren over zijn engels-vaardigheden en of hij wel of geen vriend is van gekleurde mensen. Allemaal ruis.
Was jij niet degene die anderen de maat nam, als het op het goed lezen van het topic aankomt? Wat TS over massa-immigratie zei heb je dus ongetwijfeld gezien.quote:Op maandag 19 december 2022 20:10 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Wijs eens een xenofobe uitspraak van de TS aan? Wellicht heb ik iets over het hoofd gezien
Las je hoe ik het vroeg? Of... gaan we nu gewoon maar lekker volledig op de hak toer.quote:Op maandag 19 december 2022 20:57 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Was jij niet degene die anderen de maat nam, als het op het goed lezen van het topic aankomt? Wat TS over massa-immigratie zei heb je dus ongetwijfeld gezien.
Maar in welke taal... ?quote:Op zondag 18 december 2022 21:16 schreef Rene het volgende:
Ik ga er vanuit dat daar wel over nagedacht is. In die zin, dat er een modus gevonden wordt. Maak het bespreekbaar...
Allicht kan de collega Nederlands begrijpen maar niet spreken. Je weet het niet.quote:Op maandag 19 december 2022 21:35 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Maar in welke taal... ?
Overigens ondanks dat ik goed Engels kan is het toch vervelend.
Het blijft gewoon behelpen. Ik geef sinds een half jaar les op een TU en de voertaal is daar Engels gemaakt vanwege de influx van buitenlandse studenten/geld. Je merkt gewoon dat het over het algemeen allemaal zeer moeizaam gaat omdat voor de meeste mensen Engels niet de moedertaal is.quote:Op maandag 19 december 2022 21:39 schreef Rene het volgende:
[..]
Allicht kan de collega Nederlands begrijpen maar niet spreken. Je weet het niet.
Ik geef les op een uni in Engeland en de meerderheid van mijn studenten heeft niet Engels als moedertaal. Sommigen moeten wat harder werken in het begin, maar uiteindelijk komt het altijd wel goed. Uiteraard moeten ze wel voldoen aan de visa-eisen, en een Engelse test is daar onderdeel van (al hebben we voor komend jaar voor studenten een uitzondering aangevraagd omdat ze net de drempel hadden gemist op 1 onderdeel, maar ze hadden wel tijdens het interview de indruk gegeven dat Engels niet een probleem zal worden.quote:Op maandag 19 december 2022 21:41 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Het blijft gewoon behelpen. Ik geef sinds een half jaar les op een TU en de voertaal is daar Engels gemaakt vanwege de influx van buitenlandse studenten/geld. Je merkt gewoon dat het over het algemeen allemaal zeer moeizaam gaat omdat voor de meeste mensen Engels niet de moedertaal is.
En dit betreft dan hoog opgeleide jongeren.
Overigens is het voor mij ook behelpen ondanks dat ik in Singapore gestudeerd heb. Veel vaktaal maar ook bronnen zijn in het Nederlands en het is gewoon aanknoeien om dat recht te breien.quote:Op maandag 19 december 2022 21:55 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Ik geef les op een uni in Engeland en de meerderheid van mijn studenten heeft niet Engels als moedertaal. Sommigen moeten wat harder werken in het begin, maar uiteindelijk komt het altijd wel goed. Uiteraard moeten ze wel voldoen aan de visa-eisen, en een Engelse test is daar onderdeel van (al hebben we voor komend jaar voor studenten een uitzondering aangevraagd omdat ze net de drempel hadden gemist op 1 onderdeel, maar ze hadden wel tijdens het interview de indruk gegeven dat Engels niet een probleem zal worden.
Hier scheelt het dat alles in het Engels is. Al het materiaal, alle collega's spreken Engels, en als ze de stad in gaan ofzo dan is ook alles Engels uiteraard, en ook onderling moeten ze Engels praten want ze komen vrijwel altijd uit verschillende landen. Niet dus dat er 10 Chinezen bij elkaar zitten die buiten uni tijd constant alleen maar hun eigen taal spreken. Op die manier moet je wel.quote:Op maandag 19 december 2022 22:07 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Overigens is het voor mij ook behelpen ondanks dat ik in Singapore gestudeerd heb. Veel vaktaal maar ook bronnen zijn in het Nederlands en het is gewoon aanknoeien om dat recht te breien.
OK kalm maarquote:Op maandag 19 december 2022 18:44 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ahja.
Even kijken of we hem als racist weg kunnen zetten toch?
Wat een giftig persoon ben jij.
Daar heb ik me tijdens mijn studie ook over verbaasd (in Nederland in het Engels gestudeerd); hoe slecht het Engels van veel studenten is. Nou ja, slecht.. Zo in sociale situaties ging het prima, maar een opdracht schrijven was lastig en daar werd geen gevorderde woordenschat in gebruikt zeg maar.quote:Op maandag 19 december 2022 21:41 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Het blijft gewoon behelpen. Ik geef sinds een half jaar les op een TU en de voertaal is daar Engels gemaakt vanwege de influx van buitenlandse studenten/geld. Je merkt gewoon dat het over het algemeen allemaal zeer moeizaam gaat omdat voor de meeste mensen Engels niet de moedertaal is.
En dit betreft dan hoog opgeleide jongeren.
Ja als we die missen valt echt alles om. Ik zie ze komen en gaan, als ze er niet waren zijn er 2 opties.quote:
Ik neem je niet op de hak, maar jij maakte er nogal een punt van dat mensen eerst maar eens het topic goed moesten gaan lezen, alvorens hun mening hier te ventileren. Daar was je niet heel erg subtiel over - en dan druk ik me voorzichtig uit. Vervolgens ga je mij vragen wat er eerder in het topic gezegd is.quote:Op maandag 19 december 2022 21:00 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Las je hoe ik het vroeg? Of... gaan we nu gewoon maar lekker volledig op de hak toer.
TS heeft helaas een probleem met zijn leidinggevende. Ik vraag me af hoe het zit met de bereidheid van TS om hier een positieve draai aan te geven.quote:Op dinsdag 20 december 2022 00:27 schreef Jeroboam het volgende:
Ik zou me vooral constructief en behulpzaam opstellen (collega's en sommige managers zien dit ook), dat bevordert vast ook de zin van die nieuwe collega om iets van Nederlands te leren. Ben jij later ook weer blij.
Dus woorden als "massa-immigratie" is een FvD/VV-jargon? Ik wist niet dat deze twee partijen zo oud waren gezien zelfs in de Romeinse tijd massa-immigraties waren.quote:Op maandag 19 december 2022 20:05 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
TS doet geen echt racistische uitspraken, maar strooit wel met termen als massa-immigratie en ander FvD/PVV-jargon om aan te geven waar zijn voorkeuren liggen. Niet per se racistisch, wel xenofoob.
Je bent flink in de war.quote:Op dinsdag 20 december 2022 00:20 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Ik neem je niet op de hak, maar jij maakte er nogal een punt van dat mensen eerst maar eens het topic goed moesten gaan lezen, alvorens hun mening hier te ventileren. Daar was je niet heel erg subtiel over - en dan druk ik me voorzichtig uit. Vervolgens ga je mij vragen wat er eerder in het topic gezegd is.
Hoe dan ook, ik refereerde aan #118.
Correct. Je zult wellicht ook wel eens een VVD'er de term horen gebruiken, maar verder is dit een term die eigenlijk alleen door PVV, FvD en vergelijkbare partijen gehanteerd wordt. Zie bijvoorbeeld de uitleg in deze column.quote:Op dinsdag 20 december 2022 06:59 schreef HSG het volgende:
[..]
Dus woorden als "massa-immigratie" is een FvD/VV-jargon? Ik wist niet dat deze twee partijen zo oud waren gezien zelfs in de Romeinse tijd massa-immigraties waren.
Ik snap inmiddels ook waarom @Seven niet verder met jou in discussie wil. Ik heb ook geen trek in een discussie op deze manier. Als je niet op een fatsoenlijke manier je standpunt kunt verwoorden, laat dan maar zitten.quote:
Dat, en wat me stoort is dat SpecialK op z’n high horse voorbij gaat aan het feit dat TS elke serieuze vraag ontwijkt en ook niet op zoek lijkt te zijn naar advies.quote:Op dinsdag 20 december 2022 09:56 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Ik snap inmiddels ook waarom @:Seven niet verder met jou in discussie wil. Ik heb ook geen trek in een discussie op deze manier. Als je niet op een fatsoenlijke manier je standpunt kunt verwoorden, laat dan maar zitten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |