abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_207142331
Ik snap het wel. Heb er zelf ook een teringhekel aan als er een meeting is met 100 man en er 1 buitenlander bij zit alles in het engels moet.
pi_207142353
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 09:32 schreef OxygeneFRL het volgende:
Ik snap het wel. Heb er zelf ook een teringhekel aan als er een meeting is met 100 man en er 1 buitenlander bij zit alles in het engels moet.
Ik heb sowieso een teringhekel aan meetings met 100 man.
pi_207142358
quote:
1s.gif Op maandag 19 december 2022 09:36 schreef Farenji het volgende:

[..]
Ik heb sowieso een teringhekel aan meetings met 100 man.
Pleinvrees?
  maandag 19 december 2022 @ 09:40:16 #179
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_207142376
quote:
7s.gif Op maandag 19 december 2022 09:08 schreef HSG het volgende:

[..]
Echt wereldkundig ben jij niet. :)
Jij wordt duidelijk niet in de weg gezeten door het bezitten van enige kennis en kunde, zoveel was inmiddels al duidelijk.

Ik zal je enige duiding geven, zodat je je in de toekomst in ieder geval niet achter onwetendheid verstoppen kunt:

Er zijn circa 4 miljoen mensen met de Spaanse nationaliteit die geen Spaans spreken. Daarnaast zijn niet Spaanstaligen flink vertegenwoordigd in het toerisme en het vastgoed. In Barcelona zijn er tientallen kantoren met tienduizenden werknemers waar geen hond wakker ligt of je Spaans spreekt.

Ook in Duitsland en Frankrijk kan je in tal van vakgebieden ook met een andere dan lokale taal terecht.

Voor wat betreft de officiële talen ben je door Frozen_assasin al op je plek gezet. Daarom nogmaals de vraag: Jok je omdat je het leuk vindt of omdat je verslaafd aan bent?

En ben je zelf dan zo arrogant of zo dom? Dat je denkt dat het juist anderen zijn die zo dom zijn dat ze jouw gejok voor waar aannemen? :D
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  maandag 19 december 2022 @ 09:40:56 #180
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_207142383
Heb je al aan je werkgever gevraagd wat de bedoeling wordt? Want misschien wil deze collega snel Nederlands leren, maar is hij het nu nog niet machtig. Ik kan je vertellen vanuit ervaring dat het vaak genoeg voorkomt dat iemand het wel wil leren. Dan maak je je nu druk over iets wat mogelijk maar tijdelijk is.

En in dat geval is je nieuwe collega je dankbaar als jij consequent Nederlands tegen hem blijft praten, want er zijn nu al (te) veel nederlanders die makkelijk overschakelen op Engels. Want dan leert tie nooit Nederlands.

Kijk maar wat je doet. Maar realizeer je dat dwarsliggers vaak ongelukkiger zijn. Gefrustreerd door het leven gaan is voor niemand goed en leidt vaker tot eerder ontslag. Dus ik zou maar eens vragen wat de richting is die het bedrijf ziet, qua voertaal. Dan kan je zelf je conclusie trekken of je daar wilt blijven.
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
pi_207142412
Ik vind de vraag, en de weerstand, op zich helemaal niet gek.

Maak eigenlijk altijd wel mee dat de geforceerd in het Engels gevoerde overleggen gewoon kut zijn omdat 99% van de mensen zich niet even duidelijk en efficiënt kunnen uitdrukken in een tweede taal. Er zijn weinig functies waar geen Nederlandstaligen voor te vinden zijn, het is altijd een kwestie van het niet willen betalen. En goedkoop is duurkoop want Engels praten in een Nederlands bedrijf is een recept voor fouten :')

quote:
1s.gif Op maandag 19 december 2022 07:28 schreef Lospedrosa het volgende:
Beetje bouwbedrijf werkt niet met niet NL sprekenden.
Zou goed zijn dat meer Nederlanders de doe-banen weer oppakken.
Zou goed zijn als al die 'alle turken terug naar Marokko' roepende Nederlanders dan ook hiervoor willen betalen maar als puntje bij paaltje komt blijkt dat het vaak een NIMBY betreft wat dat betreft :X
pi_207142416
quote:
1s.gif Op zondag 18 december 2022 21:30 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Op heel veel plekken (bedrijven, onderwijs) is Engels de voertaal.
Kan zijn. Maar de voertaal bij TS was Nederlands. Als dat opeens aangepast wordt, snap ik de weerstand. Veel mensen zullen zich in het Engels redden in het buitenland, maar geen Engels op C2 niveau beheersen. Vergaderingen en presentaties in het Engels doet niet iedereen zomaar net zo soepel :N
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_207142454
quote:
14s.gif Op maandag 19 december 2022 00:55 schreef Marsenal het volgende:
er moet ook gewoon shit afgemaakt worden.
Hoogwaardig technologisch onderzoek is geen shit.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_207142623
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 09:40 schreef Dven het volgende:

[..]
Jij wordt duidelijk niet in de weg gezeten door het bezitten van enige kennis en kunde, zoveel was inmiddels al duidelijk.

En ben je zelf dan zo arrogant of zo dom? Dat je denkt dat het juist anderen zijn die zo dom zijn dat ze jouw gejok voor waar aannemen? :D
Jammer voor je slaapverwekkende aannamens maar je haalt daarmee je eigen geleuter onderuit.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
  maandag 19 december 2022 @ 10:30:54 #185
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_207142810
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 09:46 schreef baskick het volgende:

[..]
Kan zijn. Maar de voertaal bij TS was Nederlands. Als dat opeens aangepast wordt, snap ik de weerstand. Veel mensen zullen zich in het Engels redden in het buitenland, maar geen Engels op C2 niveau beheersen. Vergaderingen en presentaties in het Engels doet niet iedereen zomaar net zo soepel :N
TS staat ook zo open voor constructieve discussie.
The love you take is equal to the love you make.
  maandag 19 december 2022 @ 10:33:14 #186
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_207142835
Bij mijn vorige baan namen we ineens polen aan en werd de voertaal ook ineens Engels. Vond het wel verdomde irritant. Zeker als je dan met 8 Nederlanders en 1 Pool zat dat je dan zo'n "kut, we moeten wel allemaal Engels praten puur voor die ene"-vibe kwam.

Ben daar al een tijdje weg en zit nu bij een bedrijf waar ik juist mensen uit den buitenlanden moet aansturen, dus doe nu niet veel anders meer. Maar omdat het hier al standaard was ofzo, was het ook minder raar.

Al blijf ik het lastiger vinden om mezelf uit te drukken en dat soort zaken.

Zou het in ieder geval wel op prijs stellen als die nieuwe collega van TS wel probeert het Nederlands machtig te worden enzo.
  maandag 19 december 2022 @ 10:36:25 #187
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_207142869
Ik denk dat dit een principekwestie is waar een hoop mensen een soort praktische kwestie van proberen te maken.

Geen zin om Engels te spreken op je werk waar je al 10 jaar lang gewoon Nederlands met je collega's spreekt.. om 1 lui persoon te accomoderen die weigert Nederlands te leren?

Dan zal je wel slecht zijn in engels dus hi-ha-ho.. kijk eens ik ben zelf goed in engels dus ik ga je uitlachen voor iets wat een onterechte conclusie is mbt jouw persoon omdat ik mezelf dan omhoog kan trekken in de discussie.

TS wil gewoon zijn moerstaal spreken. Er zijn hier mensen die al over de toeren raken als bus 21 een te fel-gekleurde reclame bekladding krijgt of als ze bij de MacDonalds iets vegetarisch proberen te introduceren.

Als dat OK is om over te janken dan mag de TS zich ergeren aan dit, wat wat mij betreft 1000x meer impact heeft dan voorgenoemde voorbeelden.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  maandag 19 december 2022 @ 10:38:50 #188
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_207142889
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 10:36 schreef SpecialK het volgende:
Ik denk dat dit een principekwestie is waar een hoop mensen een soort praktische kwestie van proberen te maken.

Geen zin om Engels te spreken op je werk waar je al 10 jaar lang gewoon Nederlands met je collega's spreekt.. om 1 lui persoon te accomoderen die weigert Nederlands te leren?

Dan zal je wel slecht zijn in engels dus hi-ha-ho.. kijk eens ik ben zelf goed in engels dus ik ga je uitlachen voor iets wat een onterechte conclusie is mbt jouw persoon omdat ik mezelf dan omhoog kan trekken in de discussie.

TS wil gewoon zijn moerstaal spreken. Er zijn hier mensen die al over de toeren raken als bus 21 een te fel-gekleurde reclame bekladding krijgt of als ze bij de MacDonalds iets vegetarisch proberen te introduceren.

Als dat OK is om over te janken dan mag de TS zich ergeren aan dit, wat wat mij betreft 1000x meer impact heeft dan voorgenoemde voorbeelden.
Ga janken in KLB.
  maandag 19 december 2022 @ 10:42:07 #189
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_207142926
quote:
1s.gif Op maandag 19 december 2022 10:38 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Ga janken in KLB.
Ga jij lekker janken in KLB. TS wordt verzocht om arbeid en moeite te verrichten die buiten elke verwachtingswaarde en contractuele eis valt om 1 collega te accomoderen.

Laat die italiaan of pool of wat het ook is eens zijn smerige best doen voor de verandering ipv dat het altijd maar de Nederlander is die zich moet aanpassen. Dat Nederlanders gemiddeld genomen goed zijn in talen maakt het niet vanzelfsprekend dat wij dus maar verplicht zijn om de luiheid van andere mensen te compenseren.. in eigen land.

Rot op, zeg.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_207142957
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2022 21:14 schreef VersKers het volgende:
Ik krijg binnenkort een directe collega die de Nederlandse taal niet spreekt.
Dus de werkoverleggen zullen dan hoogstwaarschijnlijk in het Engels gaan plaatsvinden.
Ik heb daar bezwaar tegen, om het simpele gegeven dat ik een Nederlander ben die de Nederlandse taal als voertaal gebruikt.
Mijn vraag is of mijn werkgever mij kan verplichten de Engelse taal te spreken?
Heb je ook nog principiële bezwaren als het een lekker wijf blijkt te zijn?
Pecunia non olet
  maandag 19 december 2022 @ 10:46:20 #191
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_207142972
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 10:42 schreef SpecialK het volgende:

[..]
Ga jij lekker janken in KLB. TS wordt verzocht om arbeid en moeite te verrichten die buiten elke verwachtingswaarde en contractuele eis valt om 1 collega te accomoderen.

Laat die italiaan of pool of wat het ook is eens zijn smerige best doen voor de verandering ipv dat het altijd maar de Nederlander is die zich moet aanpassen. Dat Nederlanders gemiddeld genomen goed zijn in talen maakt het niet vanzelfsprekend dat wij dus maar verplicht zijn om de luiheid van andere mensen te compenseren.. in eigen land.

Rot op, zeg.
Rot zelf een eind op. TS weet nog helemaal niet wat er van hem wordt verwacht. Jij vult dat maar eventjes voor hem in.
pi_207142999
Ik begrijp TS wel. Ook ik kan me verstaanbaar maken in het engels, maar we leven hier in Nederland.
En daar is de voertaal niet pools, duits, engels, marokaans of chinees. Dat is Nederland.

Wil je wonen en werken in Nederland dan dien je je verstaanbaar te kunnen maken in de Nederlandse taal.
Is mijn visie.

Ik heb in mijn jongere jaren gewerkt Duitsland.
Voor dat ik daar mijn stage van een jaar kon doen werd ik geacht om eerst fatsoenlijk Duitse taal te kennen.
Dat vond ik meer dan normaal.
  maandag 19 december 2022 @ 10:50:17 #193
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_207143015
quote:
1s.gif Op maandag 19 december 2022 10:46 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Rot zelf een eind op. TS weet nog helemaal niet wat er van hem wordt verwacht. Jij vult dat maar eventjes voor hem in.
De TS geeft in de OP al aan dat het "hoogstwaarschijnlijk" zo gaat worden. Met andere woorden. Hij probeert hier informatie in te winnen voor het geval deze situatie zich voor gaat doen. Of mag je in dit subforum alleen maar topics openen over situaties die al gebeurd zijn? Ah..

Wat ik dus zo heerlijk ironisch vind aan deze domme opmerking van jou is dat je laat zien dat jouw Nederlands zelfs al niet goed genoeg is om echt begrijpend te lezen en dat jij dus hoogstwaarschijnlijk in een Engelse werkomgeving bevindt, je nog veel meer communicatieproblemen gaat ondervinden. Dat is, zoals de Britten dat zo mooi zeggen een "aside".
  maandag 19 december 2022 @ 10:50:25 #194
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_207143018
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 10:48 schreef stropdaz het volgende:
Ik begrijp TS wel. Ook ik kan me verstaanbaar maken in het engels, maar we leven hier in Nederland.
En daar is de voertaal niet pools, duits, engels, marokaans of chinees. Dat is Nederland.

Wil je wonen en werken in Nederland dan dien je je verstaanbaar te kunnen maken in de Nederlandse taal.
Is mijn visie.

Ik heb in mijn jongere jaren gewerkt Duitsland.
Voor dat ik daar mijn stage van een jaar kon doen werd ik geacht om eerst fatsoenlijk Duitse taal te kennen.
Dat vond ik meer dan normaal.
Ja, dat is jouw visie. En de baas van TS neemt iemand aan die Engels spreekt. En nu? Als het TS niet bevalt, dan moet hij bij zijn baas zijn.
pi_207143024
quote:
1s.gif Op maandag 19 december 2022 10:50 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Ja, dat is jouw visie. En de baas van TS neemt iemand aan die Engels spreekt. En nu? Als het TS niet bevalt, dan moet hij bij zijn baas zijn.
Dat klopt. Iedereen zijn eigen visie. En overal is wat van te vinden.
Als TS de visie van de baas niet bevalt is het inderdaad op zoek naar een andere baan.
  maandag 19 december 2022 @ 10:51:16 #196
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_207143025
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 10:50 schreef SpecialK het volgende:

[..]
De TS geeft in de OP al aan dat het "hoogstwaarschijnlijk" zo gaat worden. Met andere woorden. Hij probeert hier informatie in te winnen voor het geval deze situatie zich voor gaat doen. Of mag je in dit subforum alleen maar topics openen over situaties die al gebeurd zijn? Ah..

Wat ik dus zo heerlijk ironisch vind aan deze domme opmerking van jou is dat je laat zien dat jouw Nederlands zelfs al niet goed genoeg is om echt begrijpend te lezen en dat jij dus hoogstwaarschijnlijk in een Engelse werkomgeving bevind je nog veel meer communicatieproblemen gaat ondervinden. Dat is, zoals de Britten dat zo mooi zeggen een "aside".
‘Hij probeert hier informatie in te winnen’. Wacht even tot ik ben uitgelachen. Kan wel even duren.
  maandag 19 december 2022 @ 10:52:44 #197
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_207143043
quote:
1s.gif Op maandag 19 december 2022 10:51 schreef Lienekien het volgende:

[..]
‘Hij probeert hier informatie in te winnen’. Wacht even tot ik ben uitgelachen. Kan wel even duren.
Je hebt echt niks als antwoord dus. Fijn. We zijn klaar. kan je nu even oprotten want je voegt niks toe aan dit topic. Ik heb meer interesse in mensen die kennis hebben van arbeidsrecht die een antwoord kunnen geven op de vraag van de TS dan egotrippertjes zoals jij die hun rotmeting proberen door te drukken en het topic proberen te vergallen.
pi_207143110
Dat er tegenwoordig in 2022 nog kneuzen als deze TS bestaan :')
pi_207143126
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 10:52 schreef SpecialK het volgende:

[..]
Je hebt echt niks als antwoord dus. Fijn. We zijn klaar. kan je nu even oprotten want je voegt niks toe aan dit topic. Ik heb meer interesse in mensen die kennis hebben van arbeidsrecht die een antwoord kunnen geven op de vraag van de TS dan egotrippertjes zoals jij die hun rotmeting proberen door te drukken en het topic proberen te vergallen.
En dit :')
pi_207143261
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 10:36 schreef SpecialK het volgende:

Cognitieve dissonantie wellicht. Sommige mensen zijn nu eenmaal van mening dat je al het eigene moet afstaan om de minderheid te pleasen.
Als een vacature in het NL is opgesteld, dan mag je er vanuit gaan dat ze mensen zoeken die NL spreken. Want iemand die geen NL spreekt, kan de inhoud van de vacature niet begrijpen.

Ik gebruik al jaren hetzelfde voorbeeld dat mensen die in NL een nieuw leven willen opbouwen, ook de NL taal moeten beheersen. Dat is niet alleen fatsoenlijk, dat is ook logisch. Als ik bij een Marokkaans gezin verzocht wordt mijn schoenen uit te doen, doe ik dat. Als ik verzocht wordt mijn broek uit te doen, blijf ik buiten staan.

Ik heb Engels op school geleerd niet om het in Nederland nodig te moeten hebben, maar in het buitenland als toerist.

Heeft verder helemaal niks te maken of ik iemand wel of niet aardig zou kunnen gaan vinden. Nee het heeft te maken met voor jezelf opkomen en grensen trekken. Iets wat heel veel mensen eng vinden om te doen. Want ze proberen iets te voelen wat een ander zou kunnen of moeten voelen.

[ Bericht 2% gewijzigd door VersKers op 19-12-2022 11:18:24 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')