Mja zeker in de tuinbouw, moeten ze maar eens fatsoenlijk gaan betalen.quote:Op zondag 18 december 2022 23:41 schreef Rene het volgende:
[..]
draai je dat terug, krijgen we geen voedsel, niemand wil in de tuinbouw werken, hebben we ongestucte wanden, geen steiger voor in de bouw en geen supermarkt gevuld want de distributiecentra zit vol met dergelijke medewerkers los van de vrachtwagens die doorgaans bestuurd worden door oost europeanen. Prettige wedstrijd.
beetje kip of het ei verhaalquote:Op zondag 18 december 2022 23:41 schreef Rene het volgende:
[..]
draai je dat terug, krijgen we geen voedsel, niemand wil in de tuinbouw werken, hebben we ongestucte wanden, geen steiger voor in de bouw en geen supermarkt gevuld want de distributiecentra zit vol met dergelijke medewerkers los van de vrachtwagens die doorgaans bestuurd worden door oost europeanen. Prettige wedstrijd.
Meer omdat je dan wat vaker internationaal werkt in het Engels.quote:Op zondag 18 december 2022 23:41 schreef VersKers het volgende:
[..]
Tenzij ICT?
In ICT is er volgens mij veel Engelse terminologie.. maar dat heeft toch niet veel te maken met de voertaal?
Dan nog. Iedereen doet hbo of uni en wil niet met de handjes werken. Lichamelijk werk is eng en zo. Geld lost dat echt niet volledig op.quote:Op zondag 18 december 2022 23:42 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Mja zeker in de tuinbouw, moeten ze maar eens fatsoenlijk gaan betalen.
Hoe ik wel of niet met de toekomstige collega zal omgaan valt buiten de scope van mijn vraagstelling.quote:
En daarom hebben we immigranten. Want die zijn wel gemotiveerd. Moeten we alleen de voertaal wat aanpassen. In ruil daarvoor hebben we sla, boerenkool en aardappelen.quote:Op zondag 18 december 2022 23:43 schreef VersKers het volgende:
[..]
beetje kip of het ei verhaal
Ik trap ook niet in het verhaal dat er krapte is op de arbeidsmarkt in het drukst bevolkte land van de EU.
Als NL maar 9 miljoen inwoners zou hebben, zou het probleem in de tuinbouw nog steeds bestaan. Het is gewoon geen leuke baan om te hebben.
Waarom moet dat in een taakomschrijving staan?quote:Op zondag 18 december 2022 23:42 schreef capricia het volgende:
Eigenlijk vind ik gewoon dat het in je taakomschrijving hoort te staan. Dan je passief of actief Engels hoort te beheersen.
Leuk als het je allemaal makkelijk afgaat.
Het is geen officiële taal hier.
Meen je dat serieus?quote:Op zondag 18 december 2022 23:46 schreef Rene het volgende:
[..]
En daarom hebben we immigranten. Want die zijn wel gemotiveerd. Moeten we alleen de voertaal wat aanpassen. In ruil daarvoor hebben we sla, boerenkool en aardappelen.
Klopt. Toch benoemde je het zelf. Los daarvan is collegialiteit en dus een goed werknemer zijn relevant. Het is een kapstok waar de werkgever in een veranderende situatie iets van jou kan verwachten. Lekker vaag. Andersom jij ook van hem. Een plan hoe een Engelse collega kan blenden in de organisatie. En dan verwacht hij medewerking.quote:Op zondag 18 december 2022 23:45 schreef VersKers het volgende:
[..]
Hoe ik wel of niet met de toekomstige collega zal omgaan valt buiten de scope van mijn vraagstelling.
Allemaal irrelevant.
maar alle Friesen kunnen Nederlands, maar niet alle Nederlanders kunnen Fries..quote:Op zondag 18 december 2022 23:50 schreef capricia het volgende:
Weet je dat we officieel twee talen hebben in NL?
Nederlands en Fries.
En dat het een gedoe is bij 112, dat zij die officiële tweede taal (meestal) niet spreken.
Laten we zorgen dat collega's zo snel mogelijk ook het Nederlands machtig zijn. En ze helpen daarbij. In plaats van mensen zomaar te verplichten Engels te gaan spreken op de werkvloer.
Ik had moeite een Nederlands sprekende jongen in de kassen te plaatsen omdat 95% van de medewerkers Pools spraken. Geen grapje. Wel 13 jaar geleden. Maar toch.quote:
Je doet nu net alsof die twee dingen iets met elkaar te maken hebben.quote:Op zondag 18 december 2022 23:43 schreef VersKers het volgende:
Ik trap ook niet in het verhaal dat er krapte is op de arbeidsmarkt in het drukst bevolkte land van de EU.
Die spreken ze wel. Niet iedere centralist spreekt Fries, maar ze zorgen dat er altijd mensen in dienst zijn die het wel kunnen.quote:Op zondag 18 december 2022 23:50 schreef capricia het volgende:
Weet je dat we officieel twee talen hebben in NL?
Nederlands en Fries.
En dat het een gedoe is bij 112, dat zij die officiële tweede taal (meestal) niet spreken.
Niet voor alle Friezen is Nederlands direct hun eerste taal. En het is wel een officiële taal in ons land, Fries.quote:Op zondag 18 december 2022 23:51 schreef VersKers het volgende:
[..]
maar alle Friesen kunnen Nederlands, maar niet alle Nederlanders kunnen Fries..
dus dit probleem lijkt mij niet aan de orde
Dat het een vrij obscure taal is, die 99% van de wereldbevolking niet begrijpt.quote:Op zondag 18 december 2022 23:58 schreef capricia het volgende:
En je mag je ook afvragen of je hier alles wel Engelstalig wil hebben. Wat is er mis met Nederlands?
quote:Op zondag 18 december 2022 23:58 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Die spreken ze wel. Niet iedere centralist spreekt Fries, maar ze zorgen dat er altijd mensen in dienst zijn die het wel kunnen.
Kwam er vrij ver mee in Zuid en Westelijk Afrika.quote:Op maandag 19 december 2022 00:00 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Dat het een vrij obscure taal is, die 99% van de wereldbevolking niet begrijpt.
Het zou pas wat zijn als ze daar in het Engels gingen vergaderen als iedereen Nederlands als eerste taal heeft.quote:Op zondag 18 december 2022 21:57 schreef blomke het volgende:
[..]
Dacht dat op Nederlandse Universiteiten (wettelijk) verplicht in het Nederlands wordt gedoceerd.
Ik kom bij Shell A-dam over de vloer, je zou denken alles in het Engels. Inderdaad, de menukaarten in de kantine, de veiligheidsregels en zelfs de aanduidingen op de toiletten. Vergaderingen: NEderlands, tenzij er een niet-NEderlander bij zit.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |