Why you not speak dutch amigo?! Hey amigo, you must speak like we in Nederland.quote:
lijkt me wel. Juist dat zal helpen. Er is vast een plan gemaakt met haar, over haar en hoe jullie kunnen bijdragen op een ongetwijfeld laagdrempelige manier. En het is een lekker wijf. Dikke primaquote:Op zondag 18 december 2022 23:21 schreef VersKers het volgende:
[..]
Dat is helaas geen onderdeel van mijn functie. Ik ben niet aangenomen om buitenlanders de Nederlandse taal te onderwijzen.
Maar als mijn normale werkjargon kan bijdragen aan de optimalisatie van haar Nederlands.
Thumbs up.
Boers? Serieus?quote:Op zondag 18 december 2022 21:33 schreef Rene het volgende:
[..]
Fries.
Gronings.
Limburgs.
Haags.
Rotterdams.
Boers.
Ik hang ook altijd de telefoon op wanneer ik een zachte G hoor!!!!!!!
Vind oprecht dat je je aanstelt. Je werkgever zal hier vast een manier voor vinden wat goed werkt. En anders ga je in overleg/gesprek hierover. Gebruik je Nederlandse taal hiervoor. Je woorden.
Interessante opmerking wel.quote:Op zondag 18 december 2022 23:22 schreef FlippingCoin het volgende:
Wij spreken afhankelijk wie er aanwezig is ook Engels, en eerlijk is eerlijk het vraagt soms net wat meer van je om je in het Engels te uiten op een bepaald niveau.
Srry. Achterhoeks/Twents/sallands. Iets wat plat knauwend en onduidelijk is soms.quote:
geen plan! 100% geen planquote:Op zondag 18 december 2022 23:21 schreef Rene het volgende:
[..]
Hoogstwaarschijnlijk, niks is zeker. Mogelijk ook niet. Wellicht wordt de persoon vooraf of achteraf gebrieft.
Mijn sportschool heeft ook Engelse leden bij klassikale lessen. Dikwijls wordt het in het Nederlands gedaan omdat het luisteren prima gaat. Spreken is vaak wat lastig
En dan noem je Gronings wel. Manoman 😝quote:Op zondag 18 december 2022 23:27 schreef Rene het volgende:
[..]
Srry. Achterhoeks/Twents/sallands. Iets wat plat knauwend en onduidelijk is soms.
wij worden geslachtofferd... dat is idd wel zoquote:Op zondag 18 december 2022 23:28 schreef Farenji het volgende:
Je manoevreert jezelf wel heel erg opzichtig in de slachtofferrol he.
Stel je niet aan dramaqueen. Omdat je soms een beetje Engels moet praten zodat iedereen elkaar kan begrijpen.quote:Op zondag 18 december 2022 23:29 schreef VersKers het volgende:
[..]
wij worden geslachtofferd... dat is idd wel zo
Prioriteringsquote:Op zondag 18 december 2022 23:28 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
En dan noem je Gronings wel. Manoman 😝
nou. Ben benieuwd. Morgen maar ff met je teamleider praten. En anders je ontslag indienen. Krijg je alleen geen WW. Denk dan aan een vaststellingsovereenkomst op basis van een verstoorde arbeidsrelatie.quote:
Mja ik merk het bij de meeste mensen wel hoor, en dat zijn dan software engineers die vrijwel al het studiemateriaal in het engels consumeren.quote:Op zondag 18 december 2022 23:30 schreef capricia het volgende:
Ik vind het wel een interessante casus.
Persoonlijk: denk dat de meeste HBO+ banen en dito werknemers hier niet wakker over hoeven te liggen. Goes with the job.
Maar een verpleegkundige (ook hbo) of allerlei MBO banen?
Neen. Lijkt me niet dat dit in het werkpakket hoort. Tenzij duidelijk vermeldt.
Ligt echt aan de werkzaamheden en de begeleiding hierin. Steefs vaker zijn bouwvakkers en schoonmakers anderstaligen. En het wordt steeds breder geaccepteerd. Tering naar de nering zetten.quote:Op zondag 18 december 2022 23:30 schreef capricia het volgende:
Persoonlijk: denk dat de meeste HBO+ banen en dito werknemers hier niet wakker over hoeven te liggen. Goes with the job.
Vind je dat het nadrukkelijk in een arbeidsovereenkomst vermeld zou moeten staan? Of arbeidsreglement?quote:Op zondag 18 december 2022 23:30 schreef capricia het volgende:
Juist bij ICT en software engineers past dit beter. Had er ook nooit een probleem mee. In dat vakgebied.quote:Op zondag 18 december 2022 23:32 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Mja ik merk het bij de meeste mensen wel hoor, en dat zijn dan software engineers die vrijwel al het studiemateriaal in het engels consumeren.
Niet dat het niet lukt maar het gaat meestal net wat minder soepel, vooral bij een omschakeling.
Het wordt niet geaccepteerd, het wordt opgedrongen. Het probleem ontstaat bij de basis en dat zijn de keuzes die de overheid maakt. Het gevolg van bijvoorbeeld massa-immigratie.quote:Op zondag 18 december 2022 23:33 schreef Rene het volgende:
[..]
Ligt echt aan de werkzaamheden en de begeleiding hierin. Steefs vaker zijn bouwvakkers en schoonmakers anderstaligen. En het wordt steeds breder geaccepteerd. Tering naar de nering zetten.
Het zal er beter bij passen, maar veel mensen, ook Nederlanders, spreken echt wel wat minder Engels dan ze zelf denken.quote:Op zondag 18 december 2022 23:35 schreef capricia het volgende:
[..]
Juist bij ICT en software engineers past dit beter. Had er ook nooit een probleem mee. In dat vakgebied.
Maar ga een Spaanse jurist in het Engels maar eens uitleggen hoe Nederlands recht in elkaar zit, in het Engels (wij zijn best uniek qua bepaalde rechten, worden inmiddels wat meer zoals de rest van het westen). Ook als rechtsgeleerde is dat lastig. Omdat het niet in je opleiding zit.
Heeft helemaal niks met collegialiteit te maken.quote:Op zondag 18 december 2022 23:37 schreef Rene het volgende:
Zal het niet vallen onder goed werkgevers/nemerschap? Dat collegialiteit ook hierbij hoort? Acceptatie van zaken wat relevant is bij het uitvoeren van werkzaamheden. Je kan het erop aan lsten komen.
Ja, eigenlijk wel.quote:Op zondag 18 december 2022 23:33 schreef VersKers het volgende:
[..]
Vind je dat het nadrukkelijk in een arbeidsovereenkomst vermeld zou moeten staan? Of arbeidsreglement?
draai je dat terug, krijgen we geen voedsel, niemand wil in de tuinbouw werken, hebben we ongestucte wanden, geen steiger voor in de bouw en geen supermarkt gevuld want de distributiecentra zit vol met dergelijke medewerkers los van de vrachtwagens die doorgaans bestuurd worden door oost europeanen. Prettige wedstrijd.quote:Op zondag 18 december 2022 23:37 schreef VersKers het volgende:
[..]
Het wordt niet geaccepteerd, het wordt opgedrongen. Het probleem ontstaat bij de basis en dat zijn de keuzes die de overheid maakt. Het gevolg van bijvoorbeeld massa-immigratie.
Ik ken genoeg bouwbedrijven die er hun selectiecriteria op nahouden.
Tenzij ICT?quote:Op zondag 18 december 2022 23:39 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja, eigenlijk wel.
Tenzij ICT, want dan is het wel een beetje gemeengoed. Maar ook daar, opeens trainingen in het Engels moeten geven, je eigen trainingsmateriaal moeten vertalen enzo? Lijkt me ook geen 'goes with the job'.
Passief een Engelse training bijwonen, vind ik dan weer anders.
kan je vinden. Ik vind van wel.quote:Op zondag 18 december 2022 23:39 schreef VersKers het volgende:
[..]
Heeft helemaal niks met collegialiteit te maken.
Ik stel je inbreng erg op prijs, maar je slaat de plank regelmatig mis.
Mja zeker in de tuinbouw, moeten ze maar eens fatsoenlijk gaan betalen.quote:Op zondag 18 december 2022 23:41 schreef Rene het volgende:
[..]
draai je dat terug, krijgen we geen voedsel, niemand wil in de tuinbouw werken, hebben we ongestucte wanden, geen steiger voor in de bouw en geen supermarkt gevuld want de distributiecentra zit vol met dergelijke medewerkers los van de vrachtwagens die doorgaans bestuurd worden door oost europeanen. Prettige wedstrijd.
beetje kip of het ei verhaalquote:Op zondag 18 december 2022 23:41 schreef Rene het volgende:
[..]
draai je dat terug, krijgen we geen voedsel, niemand wil in de tuinbouw werken, hebben we ongestucte wanden, geen steiger voor in de bouw en geen supermarkt gevuld want de distributiecentra zit vol met dergelijke medewerkers los van de vrachtwagens die doorgaans bestuurd worden door oost europeanen. Prettige wedstrijd.
Meer omdat je dan wat vaker internationaal werkt in het Engels.quote:Op zondag 18 december 2022 23:41 schreef VersKers het volgende:
[..]
Tenzij ICT?
In ICT is er volgens mij veel Engelse terminologie.. maar dat heeft toch niet veel te maken met de voertaal?
Dan nog. Iedereen doet hbo of uni en wil niet met de handjes werken. Lichamelijk werk is eng en zo. Geld lost dat echt niet volledig op.quote:Op zondag 18 december 2022 23:42 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Mja zeker in de tuinbouw, moeten ze maar eens fatsoenlijk gaan betalen.
Hoe ik wel of niet met de toekomstige collega zal omgaan valt buiten de scope van mijn vraagstelling.quote:
En daarom hebben we immigranten. Want die zijn wel gemotiveerd. Moeten we alleen de voertaal wat aanpassen. In ruil daarvoor hebben we sla, boerenkool en aardappelen.quote:Op zondag 18 december 2022 23:43 schreef VersKers het volgende:
[..]
beetje kip of het ei verhaal
Ik trap ook niet in het verhaal dat er krapte is op de arbeidsmarkt in het drukst bevolkte land van de EU.
Als NL maar 9 miljoen inwoners zou hebben, zou het probleem in de tuinbouw nog steeds bestaan. Het is gewoon geen leuke baan om te hebben.
Waarom moet dat in een taakomschrijving staan?quote:Op zondag 18 december 2022 23:42 schreef capricia het volgende:
Eigenlijk vind ik gewoon dat het in je taakomschrijving hoort te staan. Dan je passief of actief Engels hoort te beheersen.
Leuk als het je allemaal makkelijk afgaat.
Het is geen officiële taal hier.
Meen je dat serieus?quote:Op zondag 18 december 2022 23:46 schreef Rene het volgende:
[..]
En daarom hebben we immigranten. Want die zijn wel gemotiveerd. Moeten we alleen de voertaal wat aanpassen. In ruil daarvoor hebben we sla, boerenkool en aardappelen.
Klopt. Toch benoemde je het zelf. Los daarvan is collegialiteit en dus een goed werknemer zijn relevant. Het is een kapstok waar de werkgever in een veranderende situatie iets van jou kan verwachten. Lekker vaag. Andersom jij ook van hem. Een plan hoe een Engelse collega kan blenden in de organisatie. En dan verwacht hij medewerking.quote:Op zondag 18 december 2022 23:45 schreef VersKers het volgende:
[..]
Hoe ik wel of niet met de toekomstige collega zal omgaan valt buiten de scope van mijn vraagstelling.
Allemaal irrelevant.
maar alle Friesen kunnen Nederlands, maar niet alle Nederlanders kunnen Fries..quote:Op zondag 18 december 2022 23:50 schreef capricia het volgende:
Weet je dat we officieel twee talen hebben in NL?
Nederlands en Fries.
En dat het een gedoe is bij 112, dat zij die officiële tweede taal (meestal) niet spreken.
Laten we zorgen dat collega's zo snel mogelijk ook het Nederlands machtig zijn. En ze helpen daarbij. In plaats van mensen zomaar te verplichten Engels te gaan spreken op de werkvloer.
Ik had moeite een Nederlands sprekende jongen in de kassen te plaatsen omdat 95% van de medewerkers Pools spraken. Geen grapje. Wel 13 jaar geleden. Maar toch.quote:
Je doet nu net alsof die twee dingen iets met elkaar te maken hebben.quote:Op zondag 18 december 2022 23:43 schreef VersKers het volgende:
Ik trap ook niet in het verhaal dat er krapte is op de arbeidsmarkt in het drukst bevolkte land van de EU.
Die spreken ze wel. Niet iedere centralist spreekt Fries, maar ze zorgen dat er altijd mensen in dienst zijn die het wel kunnen.quote:Op zondag 18 december 2022 23:50 schreef capricia het volgende:
Weet je dat we officieel twee talen hebben in NL?
Nederlands en Fries.
En dat het een gedoe is bij 112, dat zij die officiële tweede taal (meestal) niet spreken.
Niet voor alle Friezen is Nederlands direct hun eerste taal. En het is wel een officiële taal in ons land, Fries.quote:Op zondag 18 december 2022 23:51 schreef VersKers het volgende:
[..]
maar alle Friesen kunnen Nederlands, maar niet alle Nederlanders kunnen Fries..
dus dit probleem lijkt mij niet aan de orde
Dat het een vrij obscure taal is, die 99% van de wereldbevolking niet begrijpt.quote:Op zondag 18 december 2022 23:58 schreef capricia het volgende:
En je mag je ook afvragen of je hier alles wel Engelstalig wil hebben. Wat is er mis met Nederlands?
quote:Op zondag 18 december 2022 23:58 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Die spreken ze wel. Niet iedere centralist spreekt Fries, maar ze zorgen dat er altijd mensen in dienst zijn die het wel kunnen.
Kwam er vrij ver mee in Zuid en Westelijk Afrika.quote:Op maandag 19 december 2022 00:00 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Dat het een vrij obscure taal is, die 99% van de wereldbevolking niet begrijpt.
Het zou pas wat zijn als ze daar in het Engels gingen vergaderen als iedereen Nederlands als eerste taal heeft.quote:Op zondag 18 december 2022 21:57 schreef blomke het volgende:
[..]
Dacht dat op Nederlandse Universiteiten (wettelijk) verplicht in het Nederlands wordt gedoceerd.
Ik kom bij Shell A-dam over de vloer, je zou denken alles in het Engels. Inderdaad, de menukaarten in de kantine, de veiligheidsregels en zelfs de aanduidingen op de toiletten. Vergaderingen: NEderlands, tenzij er een niet-NEderlander bij zit.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |