abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator zondag 18 december 2022 @ 23:03:34 #76
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_207139986
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2022 22:57 schreef VersKers het volgende:

[..]
Als iemand die blind wordt ertoe bijdraagt dat jij je werk niet meer goed kan doen, of dat je werkdruk omhoog gaat. Dan zal uiteindelijk gekeken moeten worden welke aanpassing gewenst is?

Begrijp ik dat zo goed uit je bericht?

Dan ben ik het wel met je eens.

Aanpassingen zijn logische in bestaande situaties.. in nieuw te vormen situaties ligt dat toch wel anders wat mij betreft. Je kiest er namelijk bewust voor om iemand aan te nemen die geen NL spreekt. Dus het hele bedrijf moet zich gaan aanpassen ten behoeve van 1 persoon.
Zij was al blind en werd aangenomen. We moeten haar wel helpen in bepaalde situaties, even wegwijs maken in onbekende situaties wanneer iets in de weg staat bijvoorbeeld en bij nieuwe collegas ook duidelijk uitleggen welke stem bij welke persoon hoort. Dat soort dingen. Is me vooraf niet gevraagd. Toch doen we dat.

Deze collega had ook levenslang in een uitkering kunnen zitten. En nu draagt deze bij aan de samenleving doordat we accepteren dat er soms ff wat hulp nodig is.

De anderstalige collega zal sneller Nederlands leren op de werkvloer dan thuis. Wanneer ieder bedrijf eentje neemt die kneiterhard wil werken on erbij te horen hebben we straks wellicht 1000 minder uitkeringen te verstrekken á 1000 euro per maand. Dwz, 13 miljoen eurootjes per jaar minder kosten voor de staat wat ten goede van iedereen komt en deze gaan meer uitgeven bij de MKB’ers etcetera etcetera.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_207140007
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2022 23:03 schreef Rene het volgende:

[..]
Zij was al blind en werd aangenomen. We moeten haar wel helpen in bepaalde situaties, even wegwijs maken in onbekende situaties wanneer iets in de weg staat bijvoorbeeld en bij nieuwe collegas ook duidelijk uitleggen welke stem bij welke persoon hoort. Dat soort dingen. Is me vooraf niet gevraagd. Toch doen we dat.

Deze collega had ook levenslang in een uitkering kunnen zitten. En nu draagt deze bij aan de samenleving doordat we accepteren dat er soms ff wat hulp nodig is.

De anderstalige collega zal sneller Nederlands leren op de werkvloer dan thuis. Wanneer ieder bedrijf eentje neemt die kneiterhard wil werken on erbij te horen hebben we straks wellicht 1000 minder uitkeringen te verstrekken á 1000 euro per maand. Dwz, 13 miljoen eurootjes per jaar minder kosten voor de staat wat ten goede van iedereen komt en deze gaan meer uitgeven bij de MKB’ers etcetera etcetera.
Beetje appels met peren vergelijken als je het mij vraagt. 2 totaal verschillende situaties :)
geef mij maar een blinde collega hoor.. hoeft ze mijn postuur niet te zien.
zolang die collega maar wel NL praat :)
  Moderator zondag 18 december 2022 @ 23:05:35 #78
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_207140014
Werk je tegen fuck je de werkgever en werknemerrelatie op en kan dat dus tegen je werken. Een vuist maken kan snel een tegenslag voor jou opleveren.

Ga gewoon in gesprek.
pi_207140033
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2022 23:05 schreef Rene het volgende:
Werk je tegen fuck je de werkgever en werknemerrelatie op en kan dat dus tegen je werken. Een vuist maken kan snel een tegenslag voor jou opleveren.

Ga gewoon in gesprek.
Grappig dat je dit ter sprake brengt. Maar er is geen optimale klik tussen mij en teamleider (die de collega heeft aangetrokken). Terwijl ik wel heel belangrijk ben voor het bedrijf. Dus ze hebben een probleem als ik bij het bedrijf weg zou gaan.
  Moderator zondag 18 december 2022 @ 23:07:40 #80
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_207140044
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2022 23:05 schreef VersKers het volgende:

[..]
Beetje appels met peren vergelijken als je het mij vraagt. 2 totaal verschillende situaties :)
geef mij maar een blinde collega hoor.. hoeft ze mijn postuur niet te zien.
zolang die collega maar wel NL praat :)
Neuh. Is het niet. Handje helpen helpt. Help je niet mee ben je de sjaak. Wie betaalt bepaald. Je werkgever moet jou faciliteren en jij faciliteert je werkgever. het is een coöperatie. Samenwerking. Lukt dat niet dan trek jij hoe dan ook in the end aan het kortste eind.
  Moderator / Redactie FP zondag 18 december 2022 @ 23:07:54 #81
183088 crew  TheStigsDutchCousin
Brabo Bastard
pi_207140049
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2022 23:07 schreef VersKers het volgende:

[..]
Grappig dat je dit ter sprake brengt. Maar er is geen optimale klik tussen mij en teamleider (die de collega heeft aangetrokken). Terwijl ik wel heel belangrijk ben voor het bedrijf. Dus ze hebben een probleem als ik bij het bedrijf weg zou gaan.
Iedereen is vervangbaar.
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
pi_207140057
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2022 23:07 schreef El_Thijs het volgende:

[..]
Iedereen is vervangbaar.
Uiteraard.. maar dat gaat ze heel veel geld en tijd kosten :)
  zondag 18 december 2022 @ 23:09:17 #83
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_207140068
Aangezien Engels een internationale taal is, zou ik me niet zo aanstellen.

Tsja, had de VOC/WIC maar beter zijn best moeten doen vroeger.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  Moderator zondag 18 december 2022 @ 23:10:20 #84
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_207140087
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2022 23:08 schreef VersKers het volgende:

[..]
Ja. Maar wellicht is de engels sprekende collega een slim en chill persoon die uit dankbaarheid voor de helft van jouw loon bergen werk verzet en kneiterhard wil leren. Who knows :s)
  zondag 18 december 2022 @ 23:11:35 #85
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_207140107
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2022 23:08 schreef VersKers het volgende:

[..]
Waarschijnlijk een stuk minder dan zo'n beroepsdwarsligger in dienst houden.
Huilen dan.
pi_207140112
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2022 23:07 schreef Rene het volgende:

[..]
Neuh. Is het niet. Handje helpen helpt. Help je niet mee ben je de sjaak. Wie betaalt bepaald. Je werkgever moet jou faciliteren en jij faciliteert je werkgever. het is een coöperatie. Samenwerking. Lukt dat niet dan trek jij hoe dan ook in the end aan het kortste eind.
Werknemers trekken per definitie altijd aan het kortste eind. Thats the order of things.
Dus dat is ook een irrelevante comeback :)
Ethiek en bepaalde normen gaat hand in hand met goed werkgeverschap. Als een bedrijf keuzes maakt die schadelijk kunnen zijn of worden voor je werknemers, dan kan dat impact hebben op werksfeer, prestatie en kwaliteit. 70% van het succes van een bedrijf wordt bepaald door het management.
pi_207140114
Groot gelijk, geef ze ervan langs!
Vakman pur sang
pi_207140123
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2022 23:10 schreef Rene het volgende:

[..]
Ja. Maar wellicht is de engels sprekende collega een slim en chill persoon die uit dankbaarheid voor de helft van jouw loon bergen werk verzet en kneiterhard wil leren. Who knows :s)
Het schijnt wel een lekkerwijf te zijn :D
pi_207140140
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2022 23:12 schreef VersKers het volgende:

[..]
Het schijnt wel een lekkerwijf te zijn :D
Misschien kun je wel indruk maken met wat steenkolenengels. Zou vast gaan oefenen!
  zondag 18 december 2022 @ 23:15:05 #90
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_207140167
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2022 23:13 schreef DoubleDip het volgende:

[..]
Misschien kun je wel indruk maken met wat steenkolenengels. Zou vast gaan oefenen!
Die cucaracha, die daaaaiiiii in da kitchen.....
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  Moderator zondag 18 december 2022 @ 23:15:31 #91
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_207140174
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2022 23:11 schreef VersKers het volgende:

[..]
Werknemers trekken per definitie altijd aan het kortste eind. Thats the order of things.
Dus dat is ook een irrelevante comeback :)
Ethiek en bepaalde normen gaat hand in hand met goed werkgeverschap. Als een bedrijf keuzes maakt die schadelijk kunnen zijn of worden voor je werknemers, dan kan dat impact hebben op werksfeer, prestatie en kwaliteit. 70% van het succes van een bedrijf wordt bepaald door het management.
Eens. Bij grote dingen zoals ‘alles wordt vega in de kantine’ of ‘koffie gaat geld kosten’ …
Nog even en je vertelt me dat je straks voor het eerst een collega die homo is, krijgt. Of den gekleurde collega. Brrrr.

Heb je al met je teamleider gepraat?
pi_207140186
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2022 21:28 schreef VersKers het volgende:

[..]
Je bent jobcoach bij het UWV (less = more).
Werklozen zijn doorgaans mensen die geen Nederlands spreken, niemand wil ze hebben... en logisch.
Als ik in het Engels te woord wordt gestaan in een restaurant, ga ik er weg.
Je kunt zelf ook geen foutloos Nederlands dus misschien eerst daar aa werken ? :P
pi_207140200
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2022 23:10 schreef Rene het volgende:

[..]
wat de inborst is van de persoon in kwestie is allemaal irrelevant
Inzet, kennis en kwaliteiten staan niet ter discussie.
Wat ter discussie staat is de voertaal en het indirect verplichten van het spreken in een andere taal.
Het gaat niet om de persoon, maar om de consequenties van besluitvorming.
  Moderator zondag 18 december 2022 @ 23:19:03 #94
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_207140231
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2022 23:16 schreef VersKers het volgende:

[..]
wat de inborst is van de persoon in kwestie is allemaal irrelevant
Inzet, kennis en kwaliteiten staan niet ter discussie.
Wat ter discussie staat is de voertaal en het indirect verplichten van het spreken in een andere taal.
Het gaat niet om de persoon, maar om de consequenties van besluitvoering.
het gaat erom dat je iets leert aan iemand. En dat is in dit geval iemand meehelpen om de taal te leren. En daar is vást over nagedacht hoe dat aangevlogen is. Besluitvorming komt uit een plan.
pi_207140251
Ze kunnen toch niet omwille van 1 persoon de hele standaard voertaal aanpassen :')
Stel je dit voor in Frankrijk of de VS.
Vakman pur sang
  Moderator zondag 18 december 2022 @ 23:21:13 #96
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_207140261
quote:
1s.gif Op zondag 18 december 2022 23:20 schreef Lospedrosa het volgende:
Ze kunnen toch niet omwille van 1 persoon de hele standaard voertaal aanpassen :')
Hoogstwaarschijnlijk, niks is zeker. Mogelijk ook niet. Wellicht wordt de persoon vooraf of achteraf gebrieft.
Mijn sportschool heeft ook Engelse leden bij klassikale lessen. Dikwijls wordt het in het Nederlands gedaan omdat het luisteren prima gaat. Spreken is vaak wat lastig
pi_207140265
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2022 23:19 schreef Rene het volgende:

[..]
het gaat erom dat je iets leert aan iemand. En dat is in dit geval iemand meehelpen om de taal te leren. En daar is vást over nagedacht hoe dat aangevlogen is. Besluitvorming komt uit een plan.
Dat is helaas geen onderdeel van mijn functie. Ik ben niet aangenomen om buitenlanders de Nederlandse taal te onderwijzen.
Maar als mijn normale werkjargon kan bijdragen aan de optimalisatie van haar Nederlands.
Thumbs up.
  zondag 18 december 2022 @ 23:22:06 #98
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_207140275
Wij spreken afhankelijk wie er aanwezig is ook Engels, en eerlijk is eerlijk het vraagt soms net wat meer van je om je in het Engels te uiten op een bepaald niveau.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_207140278
quote:
1s.gif Op zondag 18 december 2022 23:20 schreef Lospedrosa het volgende:
Zullen we Frankrijk aub niet met NL vergelijken? Die Fransen spreken zelfs frans als ze hier als toerist een kopje koffie komen drinken. Dat gaat zelfs mij te ver :D
pi_207140281
quote:
1s.gif Op zondag 18 december 2022 21:19 schreef Erasmus het volgende:
Geen Engels kunnen spreken als Nederlander anno 2022 :')!
Daar is hendheeving!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')