abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 19 december 2022 @ 12:18:19 #226
277627 Seven.
We are Borg.
pi_207144156
Ik heb een Bulgaar op de afdeling die de taal nog niet machtig is. Wij zijn wel een bedrijf met Engels als voertaal, maar werkoverleg, nieuwsbrieven en dat soort dingen doe ik gewoon in het Nederlands. Maar als hij een vraag heeft over zijn salarisstrook (en sowieso eigenlijk alle dingen die we 1 op 1 bespreken) doen we in het Engels. Hij pikt het Nederlands ook snel genoeg op.

Sowieso heb ik alleen maar positieve ervaringen met Oost-Europese collega’s in kantoorbanen. Het zijn harde werkers, gemotiveerd, volwassen. Maar misschien is dat toeval.

Hij is in ieder geval blij dat een goede werkgever hem een kans wil geven, en ik ben blij met zijn inzet. Sterker nog, als er een positie vrijkomt, dan help ik hem graag met de volgende stap. Zelfs al kan hij alleen maar basis Nederlands. Mensen op weg helpen doe ik voor alle mensen die zich positief onderscheiden van de rest, zelfs al is de taal mogelijk wel een dingetje.
Resistance is futile.
  maandag 19 december 2022 @ 12:22:18 #227
277627 Seven.
We are Borg.
pi_207144193
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 12:16 schreef VersKers het volgende:

[..]
Ga ik morgen bespreekbaar maken denk ik
Hoe wil je dat aanpakken? Al over nagedacht?
Resistance is futile.
  maandag 19 december 2022 @ 12:24:13 #228
277627 Seven.
We are Borg.
pi_207144217
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 12:15 schreef SpecialK het volgende:

[..]
Was dat een internationaal bedrijf?
Was het bij sollicitatie al duidelijk dat Engels de voertaal ging worden of werd dat zomaar ergens even opgelegd

Zie je hoe scheef je vergelijking is?
Ik geef gewoon aan dat lang niet elk Nederlands bedrijf Nederlands als voertaal heeft.

Het is mij nog niet duidelijk of TS in een internationaal bedrijf met Engels als voertaal heeft (maar misschien staat dat wel ergens in het topic dat ik niet van A tot Z doorgespit heb).
Resistance is futile.
pi_207144222
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 12:11 schreef VersKers het volgende:

[..]
Ik vind het niet erg als men geen NL wil leren spreken, zolang ik er maar geen hinder van ondervind. Ik ervaar hinder omdat de werkomstandigheden van het een op het andere moment eenzijdig veranderen.
Het kost veel meer energie om mijzelf in het Engels verstaanbaar te maken dan in het Nederlands. Energie die ik liever ergens anders in steek.
In de meeste vacatureteksten staat tegenwoordig dat je vloeiend Nederlands én Engels moet kunnen spreken. Ook bij bedrijven waar de voertaal Nederlands is. Meestal vermeld je je taalvaardigheid op je cv bij het solliciteren. Als je hebt aangegeven dat je Engels spreekt dan lijkt mij dat ze dit van je mogen verwachten zo nu en dan. Ik kan me eigenlijk geen werkgever herinneren waar ik gewerkt heb en dat er nooit Engels werd gesproken. Dit zijn gewoon Nederlandse bedrijven maar af en toe krijg je te maken met klanten/collega’s of andere relaties die niet Nederlands zijn. Wat ik daarmee wil zeggen is dat je bij een andere werkgever waarschijnlijk tegen hetzelfde aan gaat lopen.

Engels is nu eenmaal onderdeel van de zakelijke markt. Door te weigeren het te spreken maak je het jezelf alleen maar lastiger.
  maandag 19 december 2022 @ 12:33:18 #230
277627 Seven.
We are Borg.
pi_207144349
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2022 22:04 schreef VersKers het volgende:

[..]
Dat vind ik dus ook.
Ik heb altijd al gevonden dat mensen die naar Nederland komen zich moeten aanpassen. Niet andersom.
Dat Engels een internationale taal is staat los van wat de voertaal van een land is. Vooral als je al een aantal jaar hier woont, doe jij je uiterste best om die voertaal te spreken. En al helemaal als je hier ook wil gaan werken en wonen.
Daarnaast is het voor mij een selectiecriteria geweest voor het bedrijf waar ik werk. Er moet Nederlands gesproken worden. Ik werk bij een nationaal bedrijf en geen internationaal bedrijf.
Daarnaast is het ook lastig dat er vanuit management keuzes worden gemaakt zonder rekening te houden met de mensen die daar direct mee te maken gaan krijgen.
Het was netjes geweest om het team te informeren en te vragen naar ieders mening.
Helder, Nederlands is de voertaal. Het is geen democratie, het team beslist niet mee over wie er aangenomen mag worden. Dat is aan de leidinggevende. Er is sprake van personeelstekort, dus dan moet je als werkgever ook meebuigen met het aanbod.

Ik hoop dat je, ondanks je bezwaren, je nieuwe collega met open armen zult ontvangen. Hij of zij kan er ook niks aan doen dat Nederlands niet de moedertaal is, en wie weet heb je er een top collega aan.
Resistance is futile.
pi_207144449
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 12:17 schreef SpecialK het volgende:

[..]
Jij bent echt te kinderlijk om een productief gesprek mee te voeren. Het is vrij irritant dat de modjes je hier mee weg laten komen.

Adieu.
Lees maar terug hoor Meneer Speciaal. Jij bedenkt allemaal "uitspraken" die niemand hier gezegd heeft. En nu wordt je daarop gewezen en ben ik te kinderlijk? Je mag het anders wel even quoten hoor als je iets kan vinden. Ik hoop dat je snel weer van de kast komt :*
  maandag 19 december 2022 @ 12:51:32 #232
277627 Seven.
We are Borg.
pi_207144605
In welke taal was de vacature opgesteld waar je nieuwe collega op reageerde?
Resistance is futile.
  maandag 19 december 2022 @ 12:54:25 #233
277627 Seven.
We are Borg.
pi_207144651
Wij hadden trouwens nog mensen van andere afdelingen die er wat van vonden dat wij iemand aangesteld hebben die weinig Nederlands kan.
Resistance is futile.
  Moderator / Redactie FP maandag 19 december 2022 @ 12:56:36 #234
183088 crew  TheStigsDutchCousin
Brabo Bastard
pi_207144683
quote:
5s.gif Op maandag 19 december 2022 12:51 schreef Seven. het volgende:
In welke taal was de vacature opgesteld waar je nieuwe collega op reageerde?
"We are looking for person who can use hands very good."
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
pi_207144879
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 11:48 schreef rival het volgende:

[..]
Al deze drama omdat je af en toe Engels gaat praten. Iets wat iedere Nederlander die ooit naar school is geweest gewoon zonder over na te denken kan. :')
Er is een verschil tussen middelbare school-Engels en business Engels.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_207145130
quote:
2s.gif Op maandag 19 december 2022 12:22 schreef Seven. het volgende:

[..]
Hoe wil je dat aanpakken? Al over nagedacht?
Nee
pi_207145385
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 13:08 schreef baskick het volgende:

[..]
Er is een verschil tussen middelbare school-Engels en business Engels.
Ja klopt dat 2e kennen nog meer mensen want die termen hoor je dagelijks voorbij komen.
pi_207145415
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 13:37 schreef rival het volgende:

[..]
Ja klopt dat 2e kennen nog meer mensen want die termen hoor je dagelijks voorbij komen.
Not sure if serious.... Losse Engelstalige woorden in Nederlandse zinnen is niet wat ik bedoel met Business English, maar soit.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_207145543
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2022 21:16 schreef Dunnevandale het volgende:
Lijkt mij niet, laat die collega zich maar aanpassen. Wat als het een Pool of Marokkaan is die geen Nederlands spreekt, gaan alle collega's zich dan ook aanpassen?
Ik heb dit 5x gelezen en snap er nog steeds niks van. Wat doet de afkomst ertoe voor het aanpassen? En waarom zou iemand van een andere afkomst dan Pools of Marokkaans zich wel aan moeten passen maar een Pool of Marokkaan niet?

Los van dat het natuurlijk nonsens is. Iedereen met een IQ hoger dan 30 kan prima uit de voeten in het Engels.
  maandag 19 december 2022 @ 13:47:07 #240
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_207145573
quote:
7s.gif Op maandag 19 december 2022 12:24 schreef Seven. het volgende:

[..]
Ik geef gewoon aan dat lang niet elk Nederlands bedrijf Nederlands als voertaal heeft.
Ik denk dat uit dit topic wel vrij duidelijk is dat de TS bij een niet-internationaal bedrijf werkt waar de voertaal altijd Nederlands is geweest en waar nu iemand van HR of wat dan ook heeft besloten niet-Nederlandsssprekende mensen aan te gaan nemen. Waarschijnlijk wegens krapte op de arbeidsmarkt.

Je hebt denk ik 2 opties dan

Stropoppen
1. er vanuitgaan dat de TS voldoet aan jouw stro-pop en voor Shell/Unilever/Chevron/Texas Instruments werkt en ineens verrast is door wat volledig binnen de verwachtingswaarde valt en als een kindje stampvoetend tegenstribbelt.

Staalpoppen
2. er vanuitgaan dat de TS gewoon voor een ouderwets hollands familiebedrijf werkt en accepteren dat deze verandering daadwerkelijk een irritatiefactor gaat worden waar hij zich niet voor heeft ingeschreven.

Ik snap dat optie 1.. grappiger is voor iedereen hier want dan kan je lekker de TS in zijn bek schijten etc... super leuk natuurlijk .. iedereen elkaar even high-fiven .. yeah.. maar

Je kan ook even wat volwassener zijn en van optie 2 uit gaan en daar je advies op afstemmen.

Ik adviseer optie 2. Tenzij je wil dat WGR een apenkooi wordt natuurlijk. Prima. Dan gaan we dat doen. Lachen.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_207145605
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 13:47 schreef SpecialK het volgende:
Je kan ook even wat volwassener zijn
Hier schoot ik in de lach. :D

Volwassener zijn in deze situatie is gewoon Engels gaan spreken. Ik hoop echt dat je dat ooit begrijpt.
  Moderator maandag 19 december 2022 @ 13:59:31 #242
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_207145816
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 13:48 schreef rival het volgende:

[..]

Volwassener zijn in deze situatie is gewoon Engels gaan spreken. Ik hoop echt dat je dat ooit begrijpt.
Even wat minder kiften naar elkaar, @SpecialK ook :) Thanks!
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_207145873
.

[ Bericht 99% gewijzigd door VersKers op 19-12-2022 14:03:35 ]
pi_207145939
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 13:48 schreef rival het volgende:

[..]

Ik krijg het idee dat je stug bent in je reactie vanuit een soort abnormale morele superioriteitsgevoel. Of wat jij zegt of beweert zinnig is dan wel je echte eigen mening is, doet er voor jou niet toe. Je vind het gewoon leuk om mensen te trollen vanuit een willekeurig ingenomen standpunt. Met zo'n houding ga je niet ver komen in de maatschappij.
Je bent zo'n type die gelooft dat een man ook zwanger kan raken.
pi_207145953
Ik sta er best wel heel dubbel in. Ikzelf werk in een bedrijf waar er op 80 werknemers meer dan 20 nationaliteiten zijn, dus de voertaal is Engels. Dat wist ik van te voren en het stond in de vacature. Ik vind het zelfs ook leuk om in zo'n internationale omgeving te zijn. Maar ook op het moment dat ik in een volledig Nederlandstalig bedrijf zou werken en ik zou ineens Engels moeten gaan praten zou ik dat totaal niet erg vinden. Ik voel me in het Engels net zo comfortabel als in het Nederlands, daar zit voor mij geen verschil in. Kan me wel voorstellen dat dat voor sommige mensen anders is overigens, maar met hoe wijdverspreid Engels tegenwoordig in de samenleving is zal iedereen zich toch minstens een beetje verstaanbaar kunnen maken, dus het lijkt me een kleine moeite. Zeker bij het bedrijf waar ik werk, daar zitten slechts enkelen die Engels als hun moedertaal hebben dus het is voor iedereen een compromis om Engels te spreken, niet alleen voor de Nederlanders.

Dat gezegd hebbende, ik vind dat als je in een ander land gaat wonen dat het er ten behoeve van je integratie wel bij hoort om de taal zo snel mogelijk onder de knie te krijgen. Ik heb dan ook wel een (negatieve) mening over mensen die hier komen wonen en werken maar weigeren Nederlands te leren omdat wij toch wel zo lekker Engels kunnen hier. Dat heeft niets met racisme te maken, want ik vind als eerste en meest belangrijke dat iedereen van harte welkom moet zijn. Echter is dat natuurlijk een compleet andere discussie dan al dan niet Engels moeten praten op de werkvloer.
pi_207146157
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2022 21:14 schreef VersKers het volgende:

Mijn vraag is of mijn werkgever mij kan verplichten de Engelse taal te spreken?
Nee, maar als jullie samenwerking niet vlekkeloos verloopt kan dat ten koste gaan van je resultaten lijkt me. Is dat het je waard puur en alleen omdat je Engels 'op vakantie / in het buitenland' gebruikt? :')
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  Moderator / Redactie FP maandag 19 december 2022 @ 14:46:42 #247
183088 crew  TheStigsDutchCousin
Brabo Bastard
pi_207146453
quote:
1s.gif Op maandag 19 december 2022 14:09 schreef VersKers het volgende:

[..]
Ik krijg het idee dat je stug bent in je reactie vanuit een soort abnormale morele superioriteitsgevoel. Of wat jij zegt of beweert zinnig is dan wel je echte eigen mening is, doet er voor jou niet toe. Je vind het gewoon leuk om mensen te trollen vanuit een willekeurig ingenomen standpunt. Met zo'n houding ga je niet ver komen in de maatschappij.
Jij voelt je vooral zelf superieur omdat je niet eens de moeite doet om op een normale manier te communiceren met je aanstaande collega. Volgens mij zit je gewoon zelf te trollen vanuit je ingenomen standpunt. Met die houding ga je niet ver komen in je leven.
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
pi_207146538
quote:
1s.gif Op maandag 19 december 2022 14:09 schreef VersKers het volgende:

[..]
Alsof ik degene ben die helemaal van de rel is omdat hij af en toe Engels moet spreken :7
  maandag 19 december 2022 @ 15:28:45 #249
277627 Seven.
We are Borg.
pi_207147036
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 13:22 schreef VersKers het volgende:

[..]
Nee
Wil je daar advies over, of was je eigenlijk alleen van plan om te ranten? Ik heb wel wat suggesties maar ik krijg niet de indruk dat je echt advies zoekt?
Resistance is futile.
  maandag 19 december 2022 @ 15:31:57 #250
277627 Seven.
We are Borg.
pi_207147079
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 13:47 schreef SpecialK het volgende:

[..]
Ik denk dat uit dit topic wel vrij duidelijk is dat de TS bij een niet-internationaal bedrijf werkt waar de voertaal altijd Nederlands is geweest en waar nu iemand van HR of wat dan ook heeft besloten niet-Nederlandsssprekende mensen aan te gaan nemen. Waarschijnlijk wegens krapte op de arbeidsmarkt.

Je hebt denk ik 2 opties dan

Stropoppen
1. er vanuitgaan dat de TS voldoet aan jouw stro-pop en voor Shell/Unilever/Chevron/Texas Instruments werkt en ineens verrast is door wat volledig binnen de verwachtingswaarde valt en als een kindje stampvoetend tegenstribbelt.

Staalpoppen
2. er vanuitgaan dat de TS gewoon voor een ouderwets hollands familiebedrijf werkt en accepteren dat deze verandering daadwerkelijk een irritatiefactor gaat worden waar hij zich niet voor heeft ingeschreven.

Ik snap dat optie 1.. grappiger is voor iedereen hier want dan kan je lekker de TS in zijn bek schijten etc... super leuk natuurlijk .. iedereen elkaar even high-fiven .. yeah.. maar

Je kan ook even wat volwassener zijn en van optie 2 uit gaan en daar je advies op afstemmen.

Ik adviseer optie 2. Tenzij je wil dat WGR een apenkooi wordt natuurlijk. Prima. Dan gaan we dat doen. Lachen.
In plaats van selectief quoten, kun jij je ook volwassen opstellen, in plaats van met gestrekt been op mij te reageren. Er stond namelijk dat ik niet het hele topic gelezen heb. Dus grijp mijn reactie niet aan om je misplaatste punt te maken.
Resistance is futile.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')