Hoe wil je dat aanpakken? Al over nagedacht?quote:Op maandag 19 december 2022 12:16 schreef VersKers het volgende:
[..]
Ga ik morgen bespreekbaar maken denk ik
Ik geef gewoon aan dat lang niet elk Nederlands bedrijf Nederlands als voertaal heeft.quote:Op maandag 19 december 2022 12:15 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Was dat een internationaal bedrijf?
Was het bij sollicitatie al duidelijk dat Engels de voertaal ging worden of werd dat zomaar ergens even opgelegd
Zie je hoe scheef je vergelijking is?
In de meeste vacatureteksten staat tegenwoordig dat je vloeiend Nederlands én Engels moet kunnen spreken. Ook bij bedrijven waar de voertaal Nederlands is. Meestal vermeld je je taalvaardigheid op je cv bij het solliciteren. Als je hebt aangegeven dat je Engels spreekt dan lijkt mij dat ze dit van je mogen verwachten zo nu en dan. Ik kan me eigenlijk geen werkgever herinneren waar ik gewerkt heb en dat er nooit Engels werd gesproken. Dit zijn gewoon Nederlandse bedrijven maar af en toe krijg je te maken met klanten/collega’s of andere relaties die niet Nederlands zijn. Wat ik daarmee wil zeggen is dat je bij een andere werkgever waarschijnlijk tegen hetzelfde aan gaat lopen.quote:Op maandag 19 december 2022 12:11 schreef VersKers het volgende:
[..]
Ik vind het niet erg als men geen NL wil leren spreken, zolang ik er maar geen hinder van ondervind. Ik ervaar hinder omdat de werkomstandigheden van het een op het andere moment eenzijdig veranderen.
Het kost veel meer energie om mijzelf in het Engels verstaanbaar te maken dan in het Nederlands. Energie die ik liever ergens anders in steek.
Helder, Nederlands is de voertaal. Het is geen democratie, het team beslist niet mee over wie er aangenomen mag worden. Dat is aan de leidinggevende. Er is sprake van personeelstekort, dus dan moet je als werkgever ook meebuigen met het aanbod.quote:Op zondag 18 december 2022 22:04 schreef VersKers het volgende:
[..]
Dat vind ik dus ook.
Ik heb altijd al gevonden dat mensen die naar Nederland komen zich moeten aanpassen. Niet andersom.
Dat Engels een internationale taal is staat los van wat de voertaal van een land is. Vooral als je al een aantal jaar hier woont, doe jij je uiterste best om die voertaal te spreken. En al helemaal als je hier ook wil gaan werken en wonen.
Daarnaast is het voor mij een selectiecriteria geweest voor het bedrijf waar ik werk. Er moet Nederlands gesproken worden. Ik werk bij een nationaal bedrijf en geen internationaal bedrijf.
Daarnaast is het ook lastig dat er vanuit management keuzes worden gemaakt zonder rekening te houden met de mensen die daar direct mee te maken gaan krijgen.
Het was netjes geweest om het team te informeren en te vragen naar ieders mening.
Lees maar terug hoor Meneer Speciaal. Jij bedenkt allemaal "uitspraken" die niemand hier gezegd heeft. En nu wordt je daarop gewezen en ben ik te kinderlijk? Je mag het anders wel even quoten hoor als je iets kan vinden. Ik hoop dat je snel weer van de kast komtquote:Op maandag 19 december 2022 12:17 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Jij bent echt te kinderlijk om een productief gesprek mee te voeren. Het is vrij irritant dat de modjes je hier mee weg laten komen.
Adieu.
"We are looking for person who can use hands very good."quote:Op maandag 19 december 2022 12:51 schreef Seven. het volgende:
In welke taal was de vacature opgesteld waar je nieuwe collega op reageerde?
Er is een verschil tussen middelbare school-Engels en business Engels.quote:Op maandag 19 december 2022 11:48 schreef rival het volgende:
[..]
Al deze drama omdat je af en toe Engels gaat praten. Iets wat iedere Nederlander die ooit naar school is geweest gewoon zonder over na te denken kan.
Neequote:Op maandag 19 december 2022 12:22 schreef Seven. het volgende:
[..]
Hoe wil je dat aanpakken? Al over nagedacht?
Ja klopt dat 2e kennen nog meer mensen want die termen hoor je dagelijks voorbij komen.quote:Op maandag 19 december 2022 13:08 schreef baskick het volgende:
[..]
Er is een verschil tussen middelbare school-Engels en business Engels.
Not sure if serious.... Losse Engelstalige woorden in Nederlandse zinnen is niet wat ik bedoel met Business English, maar soit.quote:Op maandag 19 december 2022 13:37 schreef rival het volgende:
[..]
Ja klopt dat 2e kennen nog meer mensen want die termen hoor je dagelijks voorbij komen.
Ik heb dit 5x gelezen en snap er nog steeds niks van. Wat doet de afkomst ertoe voor het aanpassen? En waarom zou iemand van een andere afkomst dan Pools of Marokkaans zich wel aan moeten passen maar een Pool of Marokkaan niet?quote:Op zondag 18 december 2022 21:16 schreef Dunnevandale het volgende:
Lijkt mij niet, laat die collega zich maar aanpassen. Wat als het een Pool of Marokkaan is die geen Nederlands spreekt, gaan alle collega's zich dan ook aanpassen?
Ik denk dat uit dit topic wel vrij duidelijk is dat de TS bij een niet-internationaal bedrijf werkt waar de voertaal altijd Nederlands is geweest en waar nu iemand van HR of wat dan ook heeft besloten niet-Nederlandsssprekende mensen aan te gaan nemen. Waarschijnlijk wegens krapte op de arbeidsmarkt.quote:Op maandag 19 december 2022 12:24 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik geef gewoon aan dat lang niet elk Nederlands bedrijf Nederlands als voertaal heeft.
Hier schoot ik in de lach.quote:Op maandag 19 december 2022 13:47 schreef SpecialK het volgende:
Je kan ook even wat volwassener zijn
Even wat minder kiften naar elkaar, @SpecialK ookquote:Op maandag 19 december 2022 13:48 schreef rival het volgende:
[..]
Hier schoot ik in de lach.
Volwassener zijn in deze situatie is gewoon Engels gaan spreken. Ik hoop echt dat je dat ooit begrijpt.
Ik krijg het idee dat je stug bent in je reactie vanuit een soort abnormale morele superioriteitsgevoel. Of wat jij zegt of beweert zinnig is dan wel je echte eigen mening is, doet er voor jou niet toe. Je vind het gewoon leuk om mensen te trollen vanuit een willekeurig ingenomen standpunt. Met zo'n houding ga je niet ver komen in de maatschappij.quote:Op maandag 19 december 2022 13:48 schreef rival het volgende:
[..]
Hier schoot ik in de lach.
Volwassener zijn in deze situatie is gewoon Engels gaan spreken. Ik hoop echt dat je dat ooit begrijpt.
Nee, maar als jullie samenwerking niet vlekkeloos verloopt kan dat ten koste gaan van je resultaten lijkt me. Is dat het je waard puur en alleen omdat je Engels 'op vakantie / in het buitenland' gebruikt?quote:Op zondag 18 december 2022 21:14 schreef VersKers het volgende:
Mijn vraag is of mijn werkgever mij kan verplichten de Engelse taal te spreken?
Jij voelt je vooral zelf superieur omdat je niet eens de moeite doet om op een normale manier te communiceren met je aanstaande collega. Volgens mij zit je gewoon zelf te trollen vanuit je ingenomen standpunt. Met die houding ga je niet ver komen in je leven.quote:Op maandag 19 december 2022 14:09 schreef VersKers het volgende:
[..]
Ik krijg het idee dat je stug bent in je reactie vanuit een soort abnormale morele superioriteitsgevoel. Of wat jij zegt of beweert zinnig is dan wel je echte eigen mening is, doet er voor jou niet toe. Je vind het gewoon leuk om mensen te trollen vanuit een willekeurig ingenomen standpunt. Met zo'n houding ga je niet ver komen in de maatschappij.
Je bent zo'n type die gelooft dat een man ook zwanger kan raken.
Alsof ik degene ben die helemaal van de rel is omdat hij af en toe Engels moet sprekenquote:Op maandag 19 december 2022 14:09 schreef VersKers het volgende:
[..]
Ik krijg het idee dat je stug bent in je reactie vanuit een soort abnormale morele superioriteitsgevoel. Of wat jij zegt of beweert zinnig is dan wel je echte eigen mening is, doet er voor jou niet toe. Je vind het gewoon leuk om mensen te trollen vanuit een willekeurig ingenomen standpunt. Met zo'n houding ga je niet ver komen in de maatschappij.
Je bent zo'n type die gelooft dat een man ook zwanger kan raken.
Wil je daar advies over, of was je eigenlijk alleen van plan om te ranten? Ik heb wel wat suggesties maar ik krijg niet de indruk dat je echt advies zoekt?quote:
In plaats van selectief quoten, kun jij je ook volwassen opstellen, in plaats van met gestrekt been op mij te reageren. Er stond namelijk dat ik niet het hele topic gelezen heb. Dus grijp mijn reactie niet aan om je misplaatste punt te maken.quote:Op maandag 19 december 2022 13:47 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik denk dat uit dit topic wel vrij duidelijk is dat de TS bij een niet-internationaal bedrijf werkt waar de voertaal altijd Nederlands is geweest en waar nu iemand van HR of wat dan ook heeft besloten niet-Nederlandsssprekende mensen aan te gaan nemen. Waarschijnlijk wegens krapte op de arbeidsmarkt.
Je hebt denk ik 2 opties dan
Stropoppen
1. er vanuitgaan dat de TS voldoet aan jouw stro-pop en voor Shell/Unilever/Chevron/Texas Instruments werkt en ineens verrast is door wat volledig binnen de verwachtingswaarde valt en als een kindje stampvoetend tegenstribbelt.
Staalpoppen
2. er vanuitgaan dat de TS gewoon voor een ouderwets hollands familiebedrijf werkt en accepteren dat deze verandering daadwerkelijk een irritatiefactor gaat worden waar hij zich niet voor heeft ingeschreven.
Ik snap dat optie 1.. grappiger is voor iedereen hier want dan kan je lekker de TS in zijn bek schijten etc... super leuk natuurlijk .. iedereen elkaar even high-fiven .. yeah.. maar
Je kan ook even wat volwassener zijn en van optie 2 uit gaan en daar je advies op afstemmen.
Ik adviseer optie 2. Tenzij je wil dat WGR een apenkooi wordt natuurlijk. Prima. Dan gaan we dat doen. Lachen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |