abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 30 december 2021 @ 20:24:51 #1
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_202938034
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 20:12 schreef AchJa het volgende:

[..]
De eerste en laatste D66 mindef tot nu toe was Hans van Mierlo in 1981... Volgens mij stortte dat kabinet (van Agt II) ook binnen een jaar inelkaar... :')

Maar goed, Zweden:
[..]
Marineschepen.nl
Volgens mij heeft Zweden ook veel meer reservepersoneel dan Nederland. Het is leuk als alles high-tech is, maar als er stront aan de knikker is dan heb je handjes nodig. Nederland zou veel meer handjes paraat moeten hebben .
  donderdag 30 december 2021 @ 20:25:38 #3
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_202938049
Dijkgraaf wordt opgegeten door Politiek den Haag ben ik bang. Wel een mooie man met een mooie staat van dienst op diens positie.
  donderdag 30 december 2021 @ 20:27:11 #4
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_202938111
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 20:25 schreef Jojoke het volgende:

[..]
Volgens mij heeft Zweden ook veel meer reservepersoneel dan Nederland. Het is leuk als alles high-tech is, maar als er stront aan de knikker is dan heb je handjes nodig. Nederland zou veel meer handjes paraat moeten hebben .
Zweden was natuurlijk traditioneel ook een militaristische natie.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  donderdag 30 december 2021 @ 20:28:45 #5
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_202938167
Iemand nog wat leuke stukjes van Twitter waar beoogde ministers gekke uitspraken doen?
pi_202938419
twitter
VBL SC influencer
Left, right, behind
  donderdag 30 december 2021 @ 20:34:20 #7
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_202938429
quote:
9s.gif Op donderdag 30 december 2021 20:28 schreef Immerdebestebob het volgende:
Iemand nog wat leuke stukjes van Twitter waar beoogde ministers gekke uitspraken doen?
O nee niet dat weer.

'10 jaar geleden Twitterde persoon x en heeft daarom zijn ontslag aan de Koning gevraagd'
pi_202938436
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 20:27 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Zweden was natuurlijk traditioneel ook een militaristische natie.
Jij zegt het. Over de historie van Zweden weet ik maar een beetje. Alleen dat ze Deense koningen hebben gehad.
pi_202938529
Nog even het lijstje.

Minister-president / Minister van Algemene Zaken (AZ) - VVD - Mark Rutte

Minister van Buitenlandse Zaken (BZ) - CDA - Wopke Hoekstra (genoemd)
Minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking (BZ) - VVD - Liesje Schreinemacher

Minister van Justitie en Veiligheid (JV) - VVD - Dilan Yesilgz
Minister voor Rechtsbescherming (JV) - D66 -
Staatssecretaris Asiel en Migratie (JV) - VVD - Eric van der Burg

Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) - CDA
Minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening (BZK) - CDA - Hugo de Jonge (genoemd)
Staatssecretaris Koninkrijksrelaties en Digitalisering (BZK) - D66 -

Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) - D66 - Robbert Dijkgraaf (genoemd)
Minister voor Primair- en Voortgezet Onderwijs (OCW) - VVD - Dennis Wiersma
Staatssecretaris Cultuur en Media (OCW) - D66 -

Minister van Financin (Fin) - D66 - Sigrid Kaag (genoemd)
Staatssecretaris Fiscaliteit (Fin) - CDA -
Staatssecretaris Toeslagen en Douane (Fin) - VVD - Aukje de Vries

Minister van Defensie (Def) - D66 - Kajsa Ollongren (genoemd)
Staatssecretaris van Defensie (Def) - VVD - Christophe van der Maat

Minister van Infrastructuur en Waterstaat (IW) - VVD - Mark Harbers
Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat (IW) - CDA -

Minister van Economische Zaken (EZK) - VVD - Micky Adriaansens
Minister voor Klimaat en Energie (EZK) - D66 - Rob Jetten (genoemd)
Staatssecretaris Mijnbouw (EZK) - D66 - Hans Vijlbrief (genoemd)

Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) - CU - Henk Staghouwer
Minister voor Natuur en Stikstof (LNV) - VVD - Christianne van der Wal

Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) - CDA -
Minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen (SZW) - CU - Carola Schouten

Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) - D66 - Ernst Kuipers (genoemd)
Minister voor Langdurige Zorg en Sport (VWS) - VVD - Conny Helder
Staatssecretaris Jeugd en Preventie (VWS) - CU - Maarten van Ooijen
  Moderator donderdag 30 december 2021 @ 20:37:03 #10
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_202938568
Prima taakverdeling denk ik zo
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
pi_202938585
Of er sprake is van een nieuw elan moet nog blijken uit daden de komende tijd natuurlijk maar ik ben vooralsnog wel enthousiast over de poppetjes.
pi_202938656
CDA wacht lang, weer iemand die op het laatste moment heeft afgebeld? En mogen kennissen van de vrouw van Hoekstra dan in dit geval hopen?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  donderdag 30 december 2021 @ 20:39:21 #13
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_202938675
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 20:37 schreef Raw85 het volgende:
Of er sprake is van een nieuw elan moet nog blijken uit daden de komende tijd natuurlijk maar ik ben vooralsnog wel enthousiast over de poppetjes.
Behalve Minister van Defensie (Def) - D66 - Kajsa Ollongren (genoemd)
  Moderator / Redactie Sport donderdag 30 december 2021 @ 20:40:07 #14
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_202938707
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 20:38 schreef Hanca het volgende:
CDA wacht lang, weer iemand die op het laatste moment heeft afgebeld? En mogen kennissen van de vrouw van Hoekstra dan in dit geval hopen?
Schijnt intern nog best een grote discussie te zijn over Hoekstra op BuZa. Want dan issie als vice-PM veel de hort op en niet in Den Haag.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  donderdag 30 december 2021 @ 20:40:56 #15
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_202938733
Nieuw elan geloof ik niet in met deze poppetjes.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_202938802
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 20:40 schreef borisz het volgende:

[..]
Schijnt intern nog best een grote discussie te zijn over Hoekstra op BuZa. Want dan issie als vice-PM veel de hort op en niet in Den Haag.
Dat is vooral voor een eerste vice vervelend, Kaag is als minister van financin gewoon bijna altijd in Nederland. En dan is die vice plek dus ook weer niet zo relevant.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 30 december 2021 @ 20:42:20 #17
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_202938804
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2021 20:34 schreef Caland het volgende:
[ twitter ]
Brrrr
Ik vind hem alleen maar negatief huilen.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  donderdag 30 december 2021 @ 20:43:03 #18
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_202938843
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 20:34 schreef Jojoke het volgende:

[..]
Jij zegt het. Over de historie van Zweden weet ik maar een beetje. Alleen dat ze Deense koningen hebben gehad.
Dat was in de periode van de Kalmar Unie. Later, in de 17e/18e eeuw lag Zweden vooral in de clinch met het Pools-Litouwse gemenebest om de macht rond de Baltische zee.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_202938847
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 20:40 schreef -XOR- het volgende:
Nieuw elan geloof ik niet in met deze poppetjes.
Hoezo niet? Heel veel niet uit Den Haag, wat moeten ze anders doen? Wanneer had jij er wel in geloofd?
  donderdag 30 december 2021 @ 20:43:18 #20
378682 JohnBercow
Division! Clear the lobby!
pi_202938858
twitter

twitter

twitter

Ik moest lachen :')
Order! Ordeeeeeeeeer!
  donderdag 30 december 2021 @ 20:45:46 #21
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_202938987
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 20:39 schreef xzaz het volgende:

[..]
Onbegrijpelijk, sowieso heb ik weinig op met de genoemde personen, maar dat zij terugkomt, neh liever niet. :{
Are we not savages, innately destined to maim and kill?
Blame it on the environment, heredity or evolution: we're still responsible
Our intelligence may progress at geometric rates
Yet socially we remain belligerent neonates
  donderdag 30 december 2021 @ 20:46:44 #22
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_202939041
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 20:43 schreef Hanca het volgende:

[..]
Hoezo niet? Heel veel niet uit Den Haag, wat moeten ze anders doen? Wanneer had jij er wel in geloofd?
De kopstukken weg, dus geen Kaag, Rutte, Hoekstra, Ollongren. Een totaal nieuwe weg inslaan met mensen die zo vastgeroest zitten op kop gaat gewoon niet.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  donderdag 30 december 2021 @ 20:48:21 #23
480574 Smegma.
Ettert lekker onder je toompje
pi_202939112
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 20:39 schreef xzaz het volgende:

[..]
Of Hugo de Jonge op VRO, terwijl de VVD in Liesje Schreinemacher een juriste met als specialiteit bouw- en aanbestedingsrecht heeft. |:(

Ik vind meerdere poppetjes goed gekozen (sommige ook totaal niet: Rutte, Ollongren, Yesilgz, Jetten, Eric van der Burg), er zijn vooral aardig wat positionele toewijzingen die ik moeilijk te volgen vindt. Waarom niet Vijlbrief op FinZa, weet iemand of Kaag wel tot hoofdrekenen in staat is? Wopke Horksta op BuZa? Yesilgz als niet-juriste op J&V terwijl VVD in Adriaansens nog een juriste heeft?
pi_202939266
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 20:48 schreef Smegma. het volgende:

[..]
Of Hugo de Jonge op VRO, terwijl de VVD in Liesje Schreinemacher een juriste met als specialiteit bouw- en aanbestedingsrecht heeft. |:(

Ik vind meerdere poppetjes goed gekozen (sommige ook totaal niet: Rutte, Ollongren, Yesilgz, Jetten, Eric van der Burg), er zijn vooral aardig wat positionele toewijzingen die ik moeilijk te volgen vindt. Waarom niet Vijlbrief op FinZa, weet iemand of Kaag wel tot hoofdrekenen in staat is? Wopke Horksta op BuZa? Yesilgz als niet-juriste op J&V terwijl VVD in Adriaansens nog een juriste heeft?
Yeşilgz was wel woordvoerder justitie in de kamer. Geen jurist, inderdaad, wel bestuursadviseur veiligheid in Amsterdam geweest.

Dit is best een aardige CV voor die plek:

quote:
Mevr. D. (Dilan) Yeşilgz – Zegerius begint haar loopbaan in 2004 bij het Wetenschappelijk Bureau voor Onderzoek en Statistiek bij de Gemeente Amersfoort.
In 2006 start Yeşilgz – Zegerius als Senior strategisch (bedrijfs-) adviseur van Burgemeester en Wethouders in Amsterdam op het gebied van de Haven van Amsterdam (directie Stedelijke Bestuursadvisering).
Hiervoor was zij bestuursadviseur Zorg en Veiligheid bij dezelfde directie, waarbij ze het gemeentebestuur met name adviseerde over het Programma Top 600 (integrale aanpak high impact criminelen, project 1012 (Wallenaanpak) en Zorg, met onder meer: de decentralisatie van de AWBZ en de hervorming van de WMO, het Amsterdamse Prostitutiebeleid, Verslaafdenaanpak, Maatschappelijke Opvang, Huiselijk Geweld (incl kindermishandeling en huisverboden) en het Coffeeshopbeleid. Ook hield ze zich bezig met het Amsterdamse diversiteitsbeleid, wijkaanpak en jeugdzorg.

Tevens werd ze met enige regelmaat ingezet bij actualiteiten en crises zoals lid kernteam bij de Amsterdamse Zedenzaak.
In maart 2014 start Yeşilgz – Zegerius als Raadslid voor de VVD in de Gemeenteraad van Amsterdam In haar portefeuilles zitten Veiligheid, Armoede en Sport.
Vanaf maart 2017 wordt Yeşilgz – Zegerius Tweede Kamerlid voor de Volkspartij voor Vrijheid en Democratie (VVD). In haar eerste periode was zij primaire woordvoerder Klimaat en Energie, vervolgens woordvoerder Justitie en Veiligheid.

[ Bericht 40% gewijzigd door Hanca op 30-12-2021 21:01:22 ]
  donderdag 30 december 2021 @ 20:59:39 #25
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_202939603
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 20:48 schreef Smegma. het volgende:

[..]

Alsof je jurist moet zijn op J&V _O-
  donderdag 30 december 2021 @ 21:01:36 #26
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_202939679
quote:
7s.gif Op donderdag 30 december 2021 20:59 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Mwah, je stuurt uiteindelijk wel het OM aan, enige kennis van juridische procesgang lijkt me geen overbodige luxe.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  donderdag 30 december 2021 @ 21:02:26 #27
68638 Zwansen
pi_202939715
Sterker nog, ik zou zeggen dat het juist goed is als het geen jurist is. Het is geen rocket science hoor. Het is juist goed als iemand met een niet-juristen bril naar onze rechtspraak/rechtsstaat kijkt.
pi_202939759
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 20:46 schreef -XOR- het volgende:

[..]
De kopstukken weg, dus geen Kaag, Rutte, Hoekstra, Ollongren. Een totaal nieuwe weg inslaan met mensen die zo vastgeroest zitten op kop gaat gewoon niet.
Ja, dat zat er niet in. Maar eigenlijk blijven alleen die 4 en Schouten, De Jonge en Harbers uit het vorige kabinet.
  donderdag 30 december 2021 @ 21:03:31 #29
68638 Zwansen
pi_202939764
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 21:01 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Mwah, je stuurt uiteindelijk wel het OM aan, enige kennis van juridische procesgang lijkt me geen overbodige luxe.
Daar hoef je toch geen jurist voor te zijn? Hoe onze rechtspraak werkt en hoe de processen werken is geen rocket science.

Affiniteit en interesse en ervaring is zeker belangrijk, maar zelf een jurist zijn kan mogelijk zelfs belemmerend werken.
pi_202939777
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 21:01 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Die heeft ze in Amsterdam wel opgedaan als adviseur.
pi_202939824
Kunnen er foto's van de nieuwe ministers in de OP?
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
  donderdag 30 december 2021 @ 21:06:14 #32
378682 JohnBercow
pi_202939845
Franc Weerwind, nu nog burgemeester van Almere, wordt minister voor Rechtsbescherming.

Aldus RTL.

Dacht dat hij onlangs liet weten in Almere te willen blijven?

https://www.omroepflevola(...)in-nieuw-kabinet-uit
Order! Ordeeeeeeeeer!
  donderdag 30 december 2021 @ 21:08:12 #33
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_202939917
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 21:03 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, dat zat er niet in. Maar eigenlijk blijven alleen die 4 en Schouten en Harbers uit het vorige kabinet.
En De Jonge, maar die drie vind ik eigenlijk minder problematisch. Ik zeg niet dat dit kabinet geen land zou kunnen besturen, maar om van deze zelfde voorhoede 'nieuw elan' te verwachten terwijl ze ook vooral nog moeten vechten om te overleven lijkt me wat teveel gevraagd. Nederland was en is in zijn bestuurscultuur aartsconservatief en dat gaat ook nu niet veranderen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_202939931
quote:
9s.gif Op donderdag 30 december 2021 20:28 schreef Immerdebestebob het volgende:
"Ik ken mensen die aan wiet zijn overleden. "
#superniger2020
pi_202940021
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 21:08 schreef -XOR- het volgende:

[..]
En De Jonge, maar die drie vind ik eigenlijk minder problematisch. Ik zeg niet dat dit kabinet geen land zou kunnen besturen, maar om van deze zelfde voorhoede 'nieuw elan' te verwachten terwijl ze ook vooral nog moeten vechten om te overleven lijkt me wat teveel gevraagd. Nederland was en is in zijn bestuurscultuur aartsconservatief en dat gaat ook nu niet veranderen.
Ja, die had ik er later nog bij geedit.

En inderdaad, de topstukken verdwijnen niet. Maar die waren ook niet verdwenen als ze fractievoorzitter in de kamer waren geworden.
pi_202940027
Wat is het verschil tussen minister van/voor?
#superniger2020
  donderdag 30 december 2021 @ 21:12:08 #37
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_202940056
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2021 21:11 schreef superniger het volgende:
Wel/geen portefeuille.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  donderdag 30 december 2021 @ 21:12:32 #38
378682 JohnBercow
pi_202940079
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2021 21:11 schreef superniger het volgende:
In Nederland is een minister zonder portefeuille verantwoordelijk voor een bepaald beleidsterrein, maar heeft niet de leiding over een departement. Ministers zonder portefeuille hebben, anders dan staatssecretarissen, zitting in de Nederlandse ministerraad en kunnen dus ook meestemmen over alle beslissingen. De benoeming van een minister speciaal voor een bepaald beleidsterrein is een teken dat men dit onderwerp belangrijk vindt. Daar waar ministers met leiding over een ministerie worden aangeduid met "minister van ...", wordt een minister zonder portefeuille aangeduid met "minister voor ...".
Order! Ordeeeeeeeeer!
pi_202940099
Eerdere uitlatingen van Ollongren over Defensie.

https://nos.nl/artikel/22(...)-voor-europees-leger

quote:
"Ik denk dat we ons een heldere hemel moeten voorstellen met een Europees leger aan de horizon", zei Ollongren. Ze voegde eraan toe dat ze wel gewoon in de NAVO wil blijven, en ook de nationale legers gewoon wil laten bestaan. Maar ze wil een verregaande samenwerking tussen de krijgsmachten van de verschillende EU-lidstaten.

"Dat kost tijd, maar dat betekent niet dat we geen eerste stap kunnen zetten." Ze wees erop dat er bij nationale legers in Europa 150 verschillende wapensystemen worden gebruikt. Dat zouden er door samenwerking veel minder moeten worden.

Volgens Ollongren zijn er drie belangrijke ontwikkelingen die een Europees leger onvermijdelijk maken. Allereerst trekken de Verenigde Staten hun handen steeds meer af van de verdediging van Europa. Daarnaast toont Rusland zich steeds agressiever, bijvoorbeeld door delen van Oekrane te annexeren.

Maar ook de brexit is volgens de Nederlandse vicepremier zo'n ontwikkeling. "Dat betekent voor de EU dat het land met de meest geavanceerde krijgsmacht ons verlaat."
Ik vind het wel een realistisch verhaal. We moeten onze eigen broek kunnen ophouden. Een uitlating als "Europa kan zichzelf op dit moment niet verdedigen. Dat is ondenkbaar" van Rutte helpt ons ook niet verder. Het is wachten tot de VS een Republikeinse leider kiest die de NAVO om zeep helpt of de NAVO wil misbruiken voor onwenselijke doeleinden.
  donderdag 30 december 2021 @ 21:19:19 #40
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_202940369
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 21:13 schreef Jojoke het volgende:
Eerdere uitlatingen van Ollongren over Defensie.

https://nos.nl/artikel/22(...)-voor-europees-leger
[..]
Ik vind het wel een realistisch verhaal. We moeten onze eigen broek kunnen ophouden. Een uitlating als "Europa kan zichzelf op dit moment niet verdedigen. Dat is ondenkbaar" van Rutte helpt ons ook niet verder. Het is wachten tot de VS een Republikeinse leider kiest die de NAVO om zeep helpt of de NAVO wil misbruiken voor onwenselijke doeleinden.
Prima verhaal, alleen snapt men in Nederland vaak erg slecht hoe het in Europa werkt en als dat niet verandert krijgen we daar ook niets gedaan. Je kunt niet een Europees leger willen maar geen Eurobonds en geen gemeenschappelijke grensbewaking.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  donderdag 30 december 2021 @ 21:29:02 #41
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_202940763
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2021 20:34 schreef Caland het volgende:
[ twitter ]
Wat een ellende.
  donderdag 30 december 2021 @ 21:30:08 #42
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_202940811
Rechtsbescherming wordt dus Franc Weerwind

Daarmee zijn de D66'ers
Kaag
Jetten
Ollongren
Kuipers
Weerwind
Dijkgraaf
pi_202940869
Kuipers... echt? Dat wordt dus nog 4 jaar crisis op z'n minst :{
pi_202940936
Ik kan me niet voorstellen dat ze voor Kuipers gaan
  donderdag 30 december 2021 @ 21:35:42 #45
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_202941034
Dit schijnt overigens de theme song van het nieuwe kabinet te worden:

Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  donderdag 30 december 2021 @ 21:37:28 #46
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_202941117
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 21:35 schreef -XOR- het volgende:

Ja als je heel gefixeerd bent op de paar blijvers.
pi_202941125
NOS heeft nog geen zekerheid over Kuipers:
quote:
Een andere naam van een buitenstaander, ziekenhuisbaas Ernst Kuipers, gaat ook rond. Hij wordt genoemd als minister van Volksgezondheid, maar daar moet toch wel een slag om de arm worden gehouden.
Zouden het Erasmus en het Landelijk Netwerk Acute Zorg tijdens een pandemie hun voorzitter verliezen, is dat eigenlijk wel handig?
pi_202941282
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 20:25 schreef Jojoke het volgende:
In Zweden is de dienstplicht (voor eenieder) sinds 2017 ook weer heringevoerd: Zweden voert de dienstplicht weer in, nu ook voor vrouwen
pi_202941334
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 21:35 schreef -XOR- het volgende:
Slechts 7 blijvers en de rest voor het grootste deel niet eens uit Den Haag. Ik vind dat je er wel heel zuur in staat.

Ik ben trouwens heel erg benieuwd naar al die nieuwe mensen. En ik vind het ook jammer dat Bruins nu nog steeds net niet terug komt in de kamer, die staat 1 plekje te laag (of Van der Graaf moet weigeren, die is net een paar maanden voor een tweede keer moeder en woont nog in Groningen).
pi_202941804
Robbert Dijkgraaf als minister, man wat doe je? Blijf lekker in de US.
  donderdag 30 december 2021 @ 21:57:21 #51
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_202941991
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 21:52 schreef hanskraaijjr het volgende:
Zo is ie dichter bij de TV-studios.
pi_202942039
quote:
Ik vind het juist wel een goed signaal dat ook iemand van internationaal hoog aanzien en die alom gerespecteerd wordt minister wil worden.

[ Bericht 3% gewijzigd door SnertMetChoco op 30-12-2021 22:05:18 ]
“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin
  donderdag 30 december 2021 @ 21:58:56 #53
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_202942040
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 21:42 schreef Hanca het volgende:

[..]
Slechts 7 blijvers en de rest voor het grootste deel niet eens uit Den Haag. Ik vind dat je er wel heel zuur in staat.

Ik ben trouwens heel erg benieuwd naar al die nieuwe mensen. En ik vind het ook jammer dat Bruins nu nog steeds net niet terug komt in de kamer, die staat 1 plekje te laag (of Van der Graaf moet weigeren, die is net een paar maanden voor een tweede keer moeder en woont nog in Groningen).
Ik hou er nooit zo van als mensen me voor de gek proberen te houden. Dat Rutte niet is opgestapt kan ik me uiteindelijk nog wel overheen zetten, deze coalitie heeft een meerderheid dus is democratisch gewoon legitiem, maar kom niet aanzetten met onzin over nieuw elan en nieuwe koers. Een cultuuromslag vergt offers en Rutte en kornuiten hebben er met hun zittenblijven en doodleuk terugkeren en hun ministersploeg van 20 man sjoege van gegeven er alles aan te doen om die offers in ieder geval niet te hoeven brengen. Ik acht mezelf net iets te intelligent om in die onzin te trappen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  Moderator donderdag 30 december 2021 @ 22:00:26 #54
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_202942091
quote:
Mooi toch? ^O^
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende:
IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
pi_202942129
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 21:58 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Ik hou er nooit zo van als mensen me voor de gek proberen te houden. Dat Rutte niet is opgestapt kan ik me uiteindelijk nog wel overheen zetten, deze coalitie heeft een meerderheid dus is democratisch gewoon legitiem, maar kom niet aanzetten met onzin over nieuw elan en nieuwe koers. Een cultuuromslag vergt offers en Rutte en kornuiten hebben er met hun zittenblijven en doodleuk terugkeren en hun ministersploeg van 20 man sjoege van gegeven er alles aan te doen om die offers in ieder geval niet te hoeven brengen. Ik acht mezelf net iets te intelligent om in die onzin te trappen.
Welke nieuw elan verwacht je, als de de baas gewoon blijft zitten?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 30 december 2021 @ 22:07:40 #56
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_202942348
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2021 22:02 schreef capricia het volgende:

[..]
Welke nieuw elan verwacht je, als de de baas gewoon blijft zitten?
Geen enkel dus, maar goed, ik heb al eerder geschreven dat ik Sophie Hermans een enorm leuke en gedurfde keuze had gevonden om als premier dat nieuwe elan vorm te geven. Momenteel zijn we hard op weg om weer het Nederland van 1900-1960 te worden: het allersaaiste en allerconservatiefste land van Europa dat bij iedere nieuwe ontwikkeling bedachtzaam achteraan loopt.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  donderdag 30 december 2021 @ 22:10:30 #57
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_202942493
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 21:58 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Meer dan de helft van de bewindspersonen is nieuw dus waarom bijt je je zo vast op een paar mensen die blijven (die ook nog eens allemaal een andere post krijgen).
  donderdag 30 december 2021 @ 22:20:58 #58
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_202942957
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 22:10 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Meer dan de helft van de bewindspersonen is nieuw dus waarom bijt je je zo vast op een paar mensen die blijven (die ook nog eens allemaal een andere post krijgen).
Omdat het hartstikke gezellig is dat er zoveel nieuwe stoeltjes zijn gecreeerd maar Schreinemacher of Van Ooijen gaan Rutte in de ministerraad echt niet met zijn eigen beloftes om de oren slaan en Slob en Van Engelshoven waren niet het probleem.

Rutte heeft bedacht dat hij een nieuwe koers gaat varen in Europa, dat is dan helemaal jottem, maar hij mag dan wel kiezen tussen een omslag en zijn geloofwaardigheid. Je kunt niet van de ene op de andere dag veranderen van Meneer Nee naar de grote integratielocomotief en verwachten dat mensen je dan nog serieus nemen, zo werken dingen niet.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  donderdag 30 december 2021 @ 22:33:21 #59
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_202943598
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 22:20 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Omdat het hartstikke gezellig is dat er zoveel nieuwe stoeltjes zijn gecreeerd maar Schreinemacher of Van Ooijen gaan Rutte in de ministerraad echt niet met zijn eigen beloftes om de oren slaan en Slob en Van Engelshoven waren niet het probleem.

Rutte heeft bedacht dat hij een nieuwe koers gaat varen in Europa, dat is dan helemaal jottem, maar hij mag dan wel kiezen tussen een omslag en zijn geloofwaardigheid. Je kunt niet van de ene op de andere dag veranderen van Meneer Nee naar de grote integratielocomotief en verwachten dat mensen je dan nog serieus nemen, zo werken dingen niet.
Dan komen we dus toch weer uit bij dat het enkel goed is als Rutte weggaat.
  donderdag 30 december 2021 @ 22:38:06 #60
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_202943829
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 22:33 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Dan komen we dus toch weer uit bij dat het enkel goed is als Rutte weggaat.
Nee hoor, prima als hij blijft maar hang dan geen domme verhaaltjes op over nieuw elan. Noem het -XOR-'s trilemma: dezelfde poppetjes, nieuw elan of geloofwaardigheid. Kies er twee maar de derde is dan uitgesloten.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  donderdag 30 december 2021 @ 22:43:20 #61
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_202944079
quote:
Eindelijk eens iemand van buiten de modderige poel van beroepspolitici. Laten we vooral hopen dat hij er geen spijt van krijgt.
Huilen dan.
pi_202945209
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 21:58 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Ik vind het juist wel een goed signaal dat ook iemand van internationaal hoog aanzien en die alom gerespecteerd wordt minister wil worden.
Ik ook. Gewaagde keuze, had ik niet verwacht.
pi_202946924
Wtf Dijkgraaf in het kabinet? Betekent dat dat we per direct stoppen met biomassa en we wat aan de niveaudaling van het onderwijs gaan doen?
pi_202947452
quote:

[..]
Sander Dekker heeft het nog maar weer eens aangetoond.
zie email 27 oktober
  vrijdag 31 december 2021 @ 00:42:03 #65
68638 Zwansen
pi_202948300
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 23:51 schreef Alpha0 het volgende:
Wtf Dijkgraaf in het kabinet? Betekent dat dat we per direct stoppen met biomassa en we wat aan de niveaudaling van het onderwijs gaan doen?
Waarom stoppen met biomassa? Wat is er bijvoorbeeld mis met biogas dat uit restafval ontstaat in vergisters?
pi_202950132
https://www.tubantia.nl/p(...)-financien~a656e54d/

Kaag op financin bevestigd. Dan missen we volgens mij alleen nog het CDA smaldeel.
zie email 27 oktober
  vrijdag 31 december 2021 @ 08:46:10 #67
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_202951357
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 20:43 schreef JohnBercow het volgende:
[ twitter ]

[ twitter ]

[ twitter ]

Ik moest lachen :')
Hugo de Jonge: we sturen op daklozen :D
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_202951680
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 21:58 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Heel goed idee zelfs, je mag blij zijn dat ie het doet.
pi_202951692
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 22:07 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Geen enkel dus, maar goed, ik heb al eerder geschreven dat ik Sophie Hermans een enorm leuke en gedurfde keuze had gevonden om als premier dat nieuwe elan vorm te geven. Momenteel zijn we hard op weg om weer het Nederland van 1900-1960 te worden: het allersaaiste en allerconservatiefste land van Europa dat bij iedere nieuwe ontwikkeling bedachtzaam achteraan loopt.
Hermans stond begin dit jaar nog flink te stotteren in de TK, ze gaat ontzettend hard vooruit maar het is nu nog iets te vroeg.

Wopke op BZ, ik hoop het! Hij zal het goed doen in het buitenland, heeft iets Brits in zijn doen en laten alleen is ie een heel grote Brit.
pi_202951712
quote:
my thoughts exactly.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 31 december 2021 @ 09:11:37 #71
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_202951716
Kaag op Financin. Ik ben nog steeds niet overtuigd. Maar we gaan het zien.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  vrijdag 31 december 2021 @ 09:12:26 #72
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_202951725
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 december 2021 03:13 schreef trein2000 het volgende:
https://www.tubantia.nl/p(...)-financien~a656e54d/

Kaag op financin bevestigd. Dan missen we volgens mij alleen nog het CDA smaldeel.
KLM kan gaan inpakken dus :P
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_202951729
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 december 2021 09:11 schreef Netsplitter het volgende:
Wopke en Kaag hebben van plek geruild, daarom keek ze hem zo verliefd aan!
pi_202951740
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 december 2021 09:09 schreef Mondkapje het volgende:

[..]
Hermans stond begin dit jaar nog flink te stotteren in de TK, ze gaat ontzettend hard vooruit maar het is nu nog iets te vroeg.

Wopke op BZ, ik hoop het! Hij zal het goed doen in het buitenland, heeft iets Brits in zijn doen en laten alleen is ie een heel grote Brit.
Wopke heeft nou niet bepaald vrienden gemaakt in Europa de laatste tijd

Ik vind het wat gnant. Zo'n elitair klungeltje als visitekaartje van het land :{ anderzijds, op sociale zaken heeft ie ook niets te zoeken natuurlijk.
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
pi_202951744
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 22:07 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Sophie Hermans? Die is begonnen als assistent van Rutte en dat feitelijk nog steeds is? Ik vind haar inhoudelijk zo beperkt. Haar deelname aan De Slimste Mens heeft ook niet bepaald geholpen.
  Vis een optie? vrijdag 31 december 2021 @ 09:14:50 #76
70532 loveli
N
pi_202951761
quote:

[..]
Competent lijkt me wel een pre.
crap in = crap out
pi_202951765
Kaag zal Wopke de fijne kneepjes leren van het vak. En viceversa. Het wordt een heel gezellig kabinet.
pi_202951773
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 december 2021 00:04 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Sander Dekker heeft het nog maar weer eens aangetoond.
Sander Dekker was wel n van de allerslechtste ministers op dat departement. Ik denk wel dat het zijn van jurist voor Rechtsbescherming nog belangrijker is dan voor V&J.
pi_202951797
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 december 2021 09:15 schreef 297534 het volgende:

[..]
Sander Dekker was wel n van de allerslechtste ministers op dat departement. Ik denk wel dat het zijn van jurist voor Rechtsbescherming nog belangrijker is dan voor V&J.
En wie is er volgens jou wel goed?
pi_202951881
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 december 2021 09:17 schreef Mondkapje het volgende:

[..]
En wie is er volgens jou wel goed?
Ja, dat vind ik lastig in te schatten. Maar Dekker had gewoon totaal geen verstand van de dingen waarover hij moest beslissen en leiding geven. Dus in ieder geval iemand die verstand heeft van die onderwerpen en die ze belangrijk vindt en er iets van wil maken. Maar ik zit er niet goed genoeg in om een goede kandidaat te noemen.
pi_202951907
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 december 2021 09:22 schreef 297534 het volgende:

[..]
Ja, dat vind ik lastig in te schatten. Maar Dekker had gewoon totaal geen verstand van de dingen waarover hij moest beslissen en leiding geven. Dus in ieder geval iemand die verstand heeft van die onderwerpen en die ze belangrijk vindt en er iets van wil maken. Maar ik zit er niet goed genoeg in om een goede kandidaat te noemen.
Oftewel jij vindt dat anderen geen verstand hebben van zaken terwijl je zelf toegeeft er geen verstand van te hebben. Ok!!!
pi_202951963
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 december 2021 09:24 schreef Mondkapje het volgende:

[..]
Oftewel jij vindt dat anderen geen verstand hebben van zaken terwijl je zelf toegeeft er geen verstand van te hebben. Ok!!!
Nou, ik heb wel verstand van rechtsbescherming en ik heb gezien (net als bijna iedereen) dat Dekker het slecht heeft gedaan. Ik zit alleen niet voldoende in de politiek om te weten wie een goede kandidaat zou zijn. Dat is volgens mij iets anders.
pi_202952000
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 december 2021 09:27 schreef 297534 het volgende:

[..]
Nou, ik heb wel verstand van rechtsbescherming en ik heb gezien (net als bijna iedereen) dat Dekker het slecht heeft gedaan. Ik zit alleen niet voldoende in de politiek om te weten wie een goede kandidaat zou zijn. Dat is volgens mij iets anders.
Wij spreken hier voor onszelf en ik vind dat hij het goed gedaan heeft. Dat de sociale advocatuur destijds is afgeschaft is hem niet aan te rekenen.
pi_202952023
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 december 2021 09:24 schreef Mondkapje het volgende:

[..]
Ik heb het vorige topic al duidelijk aangegeven waarom Dekker een slechte minister van Rechtsbescherming was, maar daar heb je dan weer niet op gereageerd. Of vond jij dat een goede actie van Dekker?
pi_202952051
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 december 2021 09:30 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik heb het vorige topic al duidelijk aangegeven waarom Dekker een slechte minister van Rechtsbescherming was, maar daar heb je dan weer niet op gereageerd. Of vond jij dat een goede actie van Dekker?
Hier mag iedereen een andere mening hebben, ik vind hem op verschillende dossiers daadkrachtig geweest, daadkrachtiger dan anderen.
pi_202952363
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 december 2021 09:32 schreef Mondkapje het volgende:

[..]
Hier mag iedereen een andere mening hebben, ik vind hem op verschillende dossiers daadkrachtig geweest, daadkrachtiger dan anderen.
Noem eens een voorbeeld dan? Want ik kan echt niks verzinnen en ben zeker wel benieuwd. Het is echt niet zo dat ik bewindspersonen van de VVD standaard slecht vind, een Tamara van Ark, Barbara Visser, Dilan Yeşilgz, Bas van 't Wout en zelfs een Mark Harbers kan ik prima hebben. En ook de degelijkheid van Henk Kamp heeft wel wat. Ook Klaas Dijkhoff kon ik vaak wel waarderen. Maar Dekker? Nee, daar kan ik gewoon geen enkel goed besluit van verzinnen. En de afbraak van de socialer advocatuur is de laatste 4 jaar echt wel sneller gegaan dan de jaren er voor.
  vrijdag 31 december 2021 @ 09:52:22 #87
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_202952440
quote:

[..]

Maak je er een soort sport van om tegen de consensus in te gaan ofzo? Hoekstra is een hele grote Brit?
Gewoon een hork met weinig empathie en geen politieke visie buiten zijn eigen carrire om.
  vrijdag 31 december 2021 @ 09:54:34 #88
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_202952479
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 december 2021 09:11 schreef Netsplitter het volgende:
Transferunie in drie… twee… n… ik vrees met grote vreze.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  vrijdag 31 december 2021 @ 10:01:35 #89
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_202952591
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 december 2021 09:54 schreef nixxx het volgende:

[..]
Voor?
pi_202952733
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 december 2021 09:54 schreef nixxx het volgende:

[..]
Kaag kan in de EU helemaal niet zo veel regelen, dingen als een transferunie moeten unaniem gebeuren tussen de regeringsleiders. Die zijn het momenteel heel zelden over dingen eens.
pi_202952871
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2021 09:48 schreef Hanca het volgende:

[..]
Noem eens een voorbeeld dan? Want ik kan echt niks verzinnen en ben zeker wel benieuwd. Het is echt niet zo dat ik bewindspersonen van de VVD standaard slecht vind, een Tamara van Ark, Barbara Visser, Dilan Yeşilgz, Bas van 't Wout en zelfs een Mark Harbers kan ik prima hebben. En ook de degelijkheid van Henk Kamp heeft wel wat. Ook Klaas Dijkhoff kon ik vaak wel waarderen. Maar Dekker? Nee, daar kan ik gewoon geen enkel goed besluit van verzinnen. En de afbraak van de socialer advocatuur is de laatste 4 jaar echt wel sneller gegaan dan de jaren er voor.
Eens. En ik ben ook zeker niet bij voorbaat positief over een D'66-er op die post. Ik weet helemaal of de genoemde Weerwind het daar goed gaat doen. Hij werd eerst als minister voor BiZa genoemd. Maar dat wordt een CDA'er, dus dan wordt hij blijkbaar maar naar rechtsbescherming verplaatst.
  vrijdag 31 december 2021 @ 10:15:06 #92
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_202952885
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 december 2021 10:09 schreef Hanca het volgende:

[..]
Kaag kan in de EU helemaal niet zo veel regelen, dingen als een transferunie moeten unaniem gebeuren tussen de regeringsleiders. Die zijn het momenteel heel zelden over dingen eens.
De ministers van financin hebben wel een flinke vinger in de pap. Het voelt gewoon niet veilig om zo’n eurofiele politicus op die positie te hebben.
Ik weet even niet wat voor persoon de Duitsers nu al minfin hebben in hun nieuwe regering?
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  vrijdag 31 december 2021 @ 10:22:56 #93
465903 Hamlapjes
Niet voor op de BBQ
pi_202953107
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 december 2021 10:15 schreef nixxx het volgende:

[..]
De ministers van financin hebben wel een flinke vinger in de pap. Het voelt gewoon niet veilig om zo’n eurofiele politicus op die positie te hebben.
Ik weet even niet wat voor persoon de Duitsers nu al minfin hebben in hun nieuwe regering?
De politiek leider van de FDP zit daar op Financin :)
pi_202953121
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 december 2021 10:15 schreef nixxx het volgende:

[..]
Tja, ik denk niet dat Kaag nou zoveel macht krijgt,

Dat we onderweg zijn naar een transferunie klopt trouwens wel, maar dat is onvermijdelijk. De Euro is voor ons en Duitsland te goedkoop en voor een aantal andere landen te duur. Zoals het logisch is dat Limburg geld uit de Randstad krijgt, zo is het ook gewoon logisch dat landen als Griekenland steun van de andere EU landen krijgen. Hadden we dat niet willen hebben, dan hadden we nooit aan de Euro moeten beginnen. Want 1 munt heeft vrijwel onvermijdelijk dit gevolg. Doe je dit niet, dan worden de rijke landen steeds rijker en de arme landen steeds armer en is Griekenland over een tijdje een derdewereldland en/of volledig in handen van China.

Ik ben daar trouwens ook niet zo enthousiast over (al doe ik ook niet zo moeilijk als sommige echt anti-EU mensen), maar accepteer wel dat het onvermijdelijk is zolang we de Euro hebben. En stoppen met de euro lijkt me kansloos, zeker als Nederland alleen.
  vrijdag 31 december 2021 @ 10:41:58 #95
480574 Smegma.
pi_202953593
quote:

[..]
Kun je je post verder toelichten? Waarom zou je geen jurist moeten zijn op Justitie & Veiligheid?

https://nos.nl/nieuwsuur/(...)rsploeg-van-rutte-iv

quote:
Loodzware post
Een andere naam die er voor Noorlander uitspringt is die van Dilan Yeşilgz, die minister van Justitie en Veiligheid wordt. "Echt een loodzware post", zegt Noorlander. "Het ministerie van Justitie is de plek waar de georganiseerde criminaliteit aangepakt moet worden, waar experts elkaar bestrijden op zware juridische kwesties."

"Daar zijn de afgelopen jaren veel ministers op gesneuveld: eigenlijk alleen topjuristen als Donner, Hirsch-Ballin en Grapperhaus wisten zich staande te houden. Ze heeft talent, maar we moeten maar zien of ze dat kan, zonder bestuurlijke ervaring n zonder juridische achtergrond."
  vrijdag 31 december 2021 @ 10:50:30 #96
68638 Zwansen
pi_202953797
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 december 2021 10:41 schreef Smegma. het volgende:

[..]
Kun je je post verder toelichten? Waarom zou je geen jurist moeten zijn op Justitie & Veiligheid?

https://nos.nl/nieuwsuur/(...)rsploeg-van-rutte-iv
[..]

Een jurist weet in detail hoe een wet werkt, welke wetten er zijn en hoe je die wetten toepast. Als minister hoef je die details toch niet allemaal te kennen.

Als je weet hoe ons rechtssysteem werkt (en wat er niet werkt!), welke processen en procedures er zijn, hoe die werken en een visie hebt over hoe dat anders kan of moet, heb je in de basis voldoende kennis lijkt me?

Met andere woorden, er zijn meer mensen dan alleen juristen die iets weten en iets zinnigs kunnen vinden over onze rechtspraak.
  vrijdag 31 december 2021 @ 10:54:03 #97
480574 Smegma.
pi_202953869
https://www.ad.nl/politie(...)-financien~a656e54d/

Zoals gemeld in dit topic Kaag naar FinZa. Naar eigen zeggen om een D66-accent te plaatsen en de partij-ambities te realiseren op "alle grote keuzes en investeringen."

Ik zat te denken, zou het zo kunnen zijn dat Hoekstra aan de lange termijn denkt door BuZa te gaan doen? Dan laat hij Rutte en Kaag het onderling uitvechten in Nederland, meerdere posten vereisen beleid dat pijn gaat doen onder de bevolking, de toeslagenaffaire is nog niet afgehandeld, ook zijn er nogal wat parlementaire enqutes op komst. BuZa lijkt een van de weinige posten waar weinig risico aan kleeft de komende jaren en waar je enigszins kunt zeggen dat je er niet volledig bij betrokken was. Na de kabinetsval van Rutte-IV wacht ons Hoekstra-I, Rutte zwaait af, Kaag te zeer beschadigd voor een premierspost (of zelfs een nieuwe ministerspost)?
pi_202953953
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 december 2021 10:54 schreef Smegma. het volgende:

Zoals gemeld in dit topic Kaag naar FinZa. Naar eigen zeggen om een D66-accent te plaatsen en de partij-ambities te realiseren op "alle grote keuzes en investeringen."

Ik zat te denken, zou het zo kunnen zijn dat Hoekstra aan de lange termijn denkt door BuZa te gaan doen? Dan laat hij Rutte en Kaag het onderling uitvechten in Nederland, meerdere posten vereisen beleid dat pijn gaat doen onder de bevolking, de toeslagenaffaire is nog niet afgehandeld, ook zijn er nogal wat parlementaire enqutes op komst. BuZa lijkt een van de weinige posten waar weinig risico aan kleeft de komende jaren en waar je enigszins kunt zeggen dat je er niet volledig bij betrokken was. Na de kabinetsval van Rutte-IV wacht ons Hoekstra-I, Rutte zwaait af, Kaag te zeer beschadigd voor een premierspost (of zelfs een nieuwe ministerspost)?
Ik geloof er niet echt in dat het CDA over pakweg drie jaar opeens de grootste partij wordt.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_202953968
quote:

Hoekstra-I lijkt mij nooit te gebeuren.
  vrijdag 31 december 2021 @ 11:16:05 #100
480574 Smegma.
pi_202954291
quote:
7s.gif Op vrijdag 31 december 2021 10:50 schreef Zwansen het volgende:

[quote]Een jurist weet in detail hoe een wet werkt, welke wetten er zijn en hoe je die wetten toepast. Als minister hoef je die details toch niet allemaal te kennen.
Er zijn door de jaren heen gevoelige politieke dossiers voorbij gekomen die weldegelijk grondige kennis van wetgeving vereisen. De Wilders-processen, de WODC-affaire, de veranderingen in wet- en regelgeving in het kader van coronapandemie/crisisbestrijding. Het geeft een voordeel als je gedurende een debat uit de losse pols wetsartikelen kunt opnoemen in plaats van dat het je allemaal voorgekauwd moet worden door de deskundige gespecialiseerde ambtenaren die er rondlopen.

quote:
Als je weet hoe ons rechtssysteem werkt (en wat er niet werkt!), welke processen en procedures er zijn, hoe die werken en een visie hebt over hoe dat anders kan of moet, heb je in de basis voldoende kennis lijkt me?
Ik denk wel dat een juridische achtergrond je meer bagage en affiniteit geeft met dit type kwesties. Dat mag ook een rechtsfilosoof, rechtshistoricus zijn, maar wel 'iets' op gebied van recht. Dat je alles en overal maar kunt besturen lijkt mij een bedenkelijke uiting van neoliberaal managementdenken.

quote:
Met andere woorden, er zijn meer mensen dan alleen juristen die iets weten en iets zinnigs kunnen vinden over onze rechtspraak.
Dit ben ik met je eens, al beweerde ik ook niet dat je jurist moet zijn om iets zinnigs te kunnen melden over rechtspraak.

In het specifieke geval van Yesilgz is er nog wel meer over te zeggen. Zij heeft geen bestuurlijke ervaring. Een achtergrond in sociaal-culturele wetenschappen geeft je wat mij betreft niet de achtergrond om iets zinnigs te kunnen melden over rechtspraak.
pi_202954315
quote:

Dat denk ik eigenlijk niet. De minister van financin is heel vaak wel een populaire minister.
  vrijdag 31 december 2021 @ 11:21:34 #102
480574 Smegma.
pi_202954403
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2021 10:57 schreef Caland het volgende:

[..]
Ik geloof er niet echt in dat het CDA over pakweg drie jaar opeens de grootste partij wordt.
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 december 2021 10:58 schreef XSbig het volgende:

[..]
Hoekstra-I lijkt mij nooit te gebeuren.
Rutte komt of ten val of zwaait af, maar dan zie ik het ook even gedaan zijn met de VVD (wat mij voor de balans wel verfrissend lijkt). Rutte is de VVD. Wie moet het dan overnemen? D66 drukt een flinke stempel op dit kabinet: Rutte/VVD het Torentje, D66 de meeste zware posten, maar ik zie D66 ook niet definitief doorgroeien naar een machtspartij. Het idee van de 'Grote Drie': VVD, CDA, PvdA is erg sterk verankerd in politiek Nederland, ook al ligt het CDA nu in puin en is de PvdA een schim van zichzelf.
  vrijdag 31 december 2021 @ 11:22:59 #103
480574 Smegma.
pi_202954434
Dames, heren, onze nieuwe energie/klimaatminister :')

vrijdag 31 december 2021 @ 11:23:20 #104
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_202954444
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 december 2021 11:21 schreef Smegma. het volgende:

[..]
[..]
Rutte komt of ten val of zwaait af, maar dan zie ik het ook even gedaan zijn met de VVD (wat mij voor de balans wel verfrissend lijkt). Rutte is de VVD. Wie moet het dan overnemen? D66 drukt een flinke stempel op dit kabinet: Rutte/VVD het Torentje, D66 de meeste zware posten, maar ik zie D66 ook niet definitief doorgroeien naar een machtspartij. Het idee van de 'Grote Drie': VVD, CDA, PvdA is erg sterk verankerd in politiek Nederland, ook al ligt het CDA nu in puin en is de PvdA een schim van zichzelf.
Meer versplintering, de hardcore CDA stemmers gaan zo langzamerhand allemaal dood.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 31 december 2021 @ 11:24:40 #105
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_202954487
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2021 11:23 schreef Caland het volgende:

[..]
Meer versplintering, de hardcore CDA stemmers gaan zo langzamerhand allemaal dood.
En een hoop boeren, traditiegetrouw CDA stemmers, zijn weg vermoed ik.
pi_202954521
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 december 2021 11:21 schreef Smegma. het volgende:

[..]
[..]
Ik denk dat we na deze regeerperiode een periode gaan krijgen waarin we een ng grotere versplintering krijgen. Een heleboel VVD stemmers zullen overlopen naar D66, en een deel zal overlopen naar Ja21. Misschien dat zelfs een deel teruggaat naar de linkerflank, PvdA. Er zullen nog wat restzetels gaan naar kleinere partijen op de flanken, maar ik denk dat de VVD weer terug zal gaan naar de middenmoot en dat Ja21 misschien wel groter zal worden dan de middemoot. (Helaas naar mijn mening.)

Het staat in ieder geval vast dat het de komende drie jaar heel turbulent gaat worden.

En nu is mijn glazen bol leeg.
  vrijdag 31 december 2021 @ 11:26:37 #107
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_202954547
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 december 2021 09:32 schreef Mondkapje het volgende:

[..]
Hoe valt het Dekker niet aan te rekenen dat hij extra budget voor rechtsbijstand heeft geweigerd?

Dekker is verantwoordelijk voor afbraak van toegankelijke sociale advocatuur. Diverse rechtbanken zijn wegbezuinigd en drempel is veel hoger gelegd.
  vrijdag 31 december 2021 @ 11:27:38 #108
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_202954561
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 december 2021 11:24 schreef Netsplitter het volgende:

[..]
Het CDA heeft zich, net als toen met de PvdA, overbodig gemaakt door gewoon VVD-beleid uit te voeren. Er is geen enkele reden meer om op zulke partijen te stemmen als ze nergens voor staan.
pi_202954598
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 december 2021 11:16 schreef Smegma. het volgende:

[..]
Er zijn door de jaren heen gevoelige politieke dossiers voorbij gekomen die weldegelijk grondige kennis van wetgeving vereisen. De Wilders-processen, de WODC-affaire, de veranderingen in wet- en regelgeving in het kader van coronapandemie/crisisbestrijding. Het geeft een voordeel als je gedurende een debat uit de losse pols wetsartikelen kunt opnoemen in plaats van dat het je allemaal voorgekauwd moet worden door de deskundige gespecialiseerde ambtenaren die er rondlopen.
[..]
In het specifieke geval van Yesilgz is er nog wel meer over te zeggen. Zij heeft geen bestuurlijke ervaring. Een achtergrond in sociaal-culturele wetenschappen geeft je wat mij betreft niet de achtergrond om iets zinnigs te kunnen melden over rechtspraak.
Zoals gezegd: ze was woordvoerder justitie in de Tweede Kamer en ook adviseur op het gebied van recht voor de gemeente Amsterdam.

Dat geeft natuurlijk minder kennis dan een jurist, maar wel veel meer dan de gemiddelde 'manager'.
pi_202954618
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 december 2021 11:24 schreef Netsplitter het volgende:

[..]
Er zijn maar 50.000 boeren in Nederland, nog niet eens 1 keer de kiesdeler.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 31 december 2021 @ 11:34:50 #111
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_202954691
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 december 2021 11:30 schreef Hanca het volgende:

[..]
Er zijn maar 50.000 boeren in Nederland, nog niet eens 1 keer de kiesdeler.
Tel de families daar bij op. Dus 50.0000 maal 4. Zit je al op 200.000 stemmen.
En dat zijn dan alleen de boeren, vrouwen en 1.8 kinderen.
Als je daar vaders, moeders, broers. zussen bij op telt zit je op een indrukwekkend aantal.
pi_202954743
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 december 2021 11:34 schreef Netsplitter het volgende:

[..]
Als je daar vaders, moeders, broers. zussen bij op telt zit je op een indrukwekkend aantal.
Plus het aantal mensen dat direct of indirect betrokken is bij de landbouw.
Incelfrikandel
  vrijdag 31 december 2021 @ 11:40:56 #113
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_202954808
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 december 2021 11:34 schreef Netsplitter het volgende:

[..]
Plus dat de inwoners uit agri gebieden zich ermee identificeren en daar ook het stemgedrag op aanpassen
VBL SC influencer
Left, right, behind
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 31 december 2021 @ 11:41:19 #114
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_202954814
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 december 2021 11:37 schreef Frikandelbroodje het volgende:

[..]
Plus het aantal mensen dat direct of indirect betrokken is bij de landbouw.
Ook dat inderdaad.

Ik zou mij als CDA echt serieus zorgen gaan maken. Na de uitschieter in 1980 is het het ledenaantal alleen maar gedaald...
https://nl.wikipedia.org/(...)sch_App%C3%A8l#Leden
pi_202954896
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 december 2021 11:41 schreef Netsplitter het volgende:

[..]
Ook dat inderdaad.

Ik zou mij als CDA echt serieus zorgen gaan maken. Na de uitschieter in 1980 is het het ledenaantal alleen maar gedaald...
Bij alle partijen dalen de leden.

Natuurlijk heeft het CDA met de ontkerkelijking en bij een deel van de mensen zelfs de afkeer van de RK kerk door de schandalen een probleem. Dat is veel groter dan het aantal boeren (die al jaren in meerderheid VVD stemmen trouwens).

Maar aan de andere kant: voor Rutte was het toch echt een CDAer, met zetelaantallen die Rutte nooit gehaald heeft. Er stemmen heel veel mensen die ooit CDA hebben gestemd en voor veel mensen is CDA echt wel een optie gebleven. Alleen nu vaak denk ik de tweede of derde keus.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 31 december 2021 @ 11:47:26 #116
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_202954953
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2021 11:44 schreef Hanca het volgende:

[..]
Bij alle partijen dalen de leden.

Natuurlijk heeft het CDA met de ontkerkelijking en bij een deel van de mensen zelfs de afkeer van de RK kerk door de schandalen een probleem. Dat is veel groter dan het aantal boeren (die al jaren in meerderheid VVD stemmen trouwens).

Maar aan de andere kant: voor Rutte was het toch echt een CDAer, met zetelaantallen die Rutte nooit gehaald heeft. Er stemmen heel veel mensen die ooit CDA hebben gestemd en voor veel mensen is CDA echt wel een optie gebleven. Alleen nu vaak denk ik de tweede of derde keus.
Tel daar de rel bij omtrent het lijsttrekkersschap en de downfall is daar.
pi_202955266
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 december 2021 11:47 schreef Netsplitter het volgende:

[..]
Tel daar de rel bij omtrent het lijsttrekkersschap en de downfall is daar.
Maar dat is iets tijdelijks, dat neemt men denk ik de volgende verkiezingen al niet meer mee.

Eerlijk gezegd schat ik de kans dat CDA binnen 10 jaar de grootste is groter in dan de kans dat D66 binnen 10 jaar de grootste is.
pi_202955412
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2021 12:02 schreef Hanca het volgende:

[..]
Maar dat is iets tijdelijks, dat neemt men denk ik de volgende verkiezingen al niet meer mee.

Eerlijk gezegd schat ik de kans dat CDA binnen 10 jaar de grootste is groter in dan de kans dat D66 binnen 10 jaar de grootste is.
En toch is er veel meer concurrentie gekomen voor de CDA kiezer dan er was in de tijden dat het CDA nog erg groot was. D66 heeft Volt erbij gekregen als directe concurrent, maar alles ter linkerzijde van D66 is alweer tijden electoraal bedroevend. De PvdD doet het nog aardig, maar ook dat blijft een nichepartij.
Met BBB en mogelijk Omtzigt heb je er al twee die redelijk direct in de CDA vijver vissen en dan heb je ook nog de explosie van partijen op de rechterflank die een breed scala aan rechtse wensen vertegenwoordigen.

Het CDA zit in potentie wel in een populairder segment van het spectrum, maar of ze daar de komende jaren ook gebruik van kunnen maken betwijfel ik eerlijk gezegd.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_202955516
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 december 2021 12:09 schreef Monolith het volgende:

[..]
Het CDA zit in potentie wel in een populairder segment van het spectrum, maar of ze daar de komende jaren ook gebruik van kunnen maken betwijfel ik eerlijk gezegd.
Dat bedoel ik ook: ik denk dat er wel voor meer dan 40 zetels aan kiezerspotentieel het CDA een optie is (al is het nu vaak de 2e/3e optie), ik denk dat dat potentieel voor D66 niet boven de 30 uit komt.
pi_202955631
Dilan gaat heel de mocro maffia slopen.
#superniger2020
pi_202955946
Als Kaag zich gaat richten op het tegengaan van polarisatie, zouden Hoekstra en Schouten zich dan ook op een 'soft skill van de samenleving' richten?
pi_202956851
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 december 2021 11:25 schreef XSbig het volgende:

[..]
Ik denk dat we na deze regeerperiode een periode gaan krijgen waarin we een ng grotere versplintering krijgen. Een heleboel VVD stemmers zullen overlopen naar D66, en een deel zal overlopen naar Ja21. Misschien dat zelfs een deel teruggaat naar de linkerflank, PvdA. Er zullen nog wat restzetels gaan naar kleinere partijen op de flanken, maar ik denk dat de VVD weer terug zal gaan naar de middenmoot en dat Ja21 misschien wel groter zal worden dan de middemoot. (Helaas naar mijn mening.)

Het staat in ieder geval vast dat het de komende drie jaar heel turbulent gaat worden.

En nu is mijn glazen bol leeg.
Het CV van Eerdmans wijst nou niet bepaald op een grote kans van slagen he. LPF, EenNL, Leefbaar en Forum zijn stuk voor stuk onzinpartijen geweest die heel veel kabaal maken maar niets presteren.

Vier jaar geleden dachten we ook nog dat Forum het 'fatsoenlijke alternatief voor de PVV' zou worden en moet je kijken hoe het daar nu mee gaat.

Nou zie ik Eerdmans er ook niet zomaar voor aan om te vervallen in complottheorien maar erg veelbelovend is het ook allemaal niet. Die partij zal echt wel wat gaan groeien, maar dat gaat ten koste van PVV en Forum.

Van mij mag ie trouwens hoor. Beetje concurrentie op niet-extreem rechts is voor het hele land goed.
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
  vrijdag 31 december 2021 @ 13:14:03 #123
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_202956866
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 december 2021 11:22 schreef Smegma. het volgende:
Dames, heren, onze nieuwe energie/klimaatminister :')

JA21 :')
pi_202956946
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2021 13:13 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Het CV van Eerdmans wijst nou niet bepaald op een grote kans van slagen he. LPF, EenNL, Leefbaar en Forum zijn stuk voor stuk onzinpartijen geweest die heel veel kabaal maken maar niets presteren.

Vier jaar geleden dachten we ook nog dat Forum het 'fatsoenlijke alternatief voor de PVV' zou worden en moet je kijken hoe het daar nu mee gaat.

Nou zie ik Eerdmans er ook niet zomaar voor aan om te vervallen in complottheorien maar erg veelbelovend is het ook allemaal niet. Die partij zal echt wel wat gaan groeien, maar dat gaat ten koste van PVV en Forum.
Ook toen die uit elkaar vielen vonden het een hoop mensen voor Eerdmans, het is iemand die redelijk beschaafd is en nooit hele gekke uitspraken doet, laat Ja21 maar rustig groeien zodat je geen gekkigheid krijgt.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_202956969
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2021 13:13 schreef BlackLining het volgende:

[..]

We gaan het zien, maar ik schat Eerdmans wel iets verstandiger in dan Baudet. Ja21 bestaat uit meer dan alleen Eerdmans en ik zie ze wel het redelijke alternatief worden van de PVV ja.

Ze hebben in ieder geval de potentie om in het gat op rechts te springen.
pi_202957046
Ik heb er nog aan toegevoegd dat JA21 van mij als D66 stemmer best wat mag groeien overigens. Het is wat dungezaaid in de niet-extrenistische rechtse hoek en wat serieuze concurrentie voor VVD lijkt me sowieso goed.
  vrijdag 31 december 2021 @ 13:21:19 #127
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_202957072
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2021 13:20 schreef BlackLining het volgende:
Ik heb er nog aan toegevoegd dat JA21 van mij als D66 stemmer best wat mag groeien overigens. Het is wat dungezaaid in de niet-extrenistische rechtse hoek en wat serieuze concurrentie voor VVD lijkt me sowieso goed.
Liever een fatsoenlijke liberale partij, zoals de FDP in Duitsland.
pi_202957479
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 december 2021 13:17 schreef XSbig het volgende:

[..]
We gaan het zien, maar ik schat Eerdmans wel iets verstandiger in dan Baudet. Ja21 bestaat uit meer dan alleen Eerdmans en ik zie ze wel het redelijke alternatief worden van de PVV ja.

Ze hebben in ieder geval de potentie om in het gat op rechts te springen.
Dat er behoefte is aan een alternatief voor Wilders is duidelijk. PVV haalde bij de Europese Verkiezingen zelfs eerst maar 0 zetels, Wioders was toen niet te genieten een maand lang, het einde van zijn partij leek er aan te komen. Maar toen ontspoorde Baudet al vrij snel (met ook dat gedoe met Otten). Maar ik denk dat een alternatief de PVV echt kan reduceren tot een zetel of 5. En dat kan JA21 inderdaad best zijn.

Aangezien er ook beter met JA21 valt samen te werken door de middenpartijen, zou dat ook prima zijn voor de regeerbaarheid van het land (al zie ik natuurlijk veel liever samenwerking over links).
pi_202957520
Hoekstra op BZ zou ik echt niet snappen. Het ministerie van SZW is veel interessanter en past beter bij Hoekstra dan een rol van diplomaat.
pi_202957534
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 december 2021 13:37 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat er behoefte is aan een alternatief voor Wilders is duidelijk. PVV haalde bij de Europese Verkiezingen zelfs eerst maar 0 zetels, Wioders was toen niet te genieten een maand lang, het einde van zijn partij leek er aan te komen. Maar toen ontspoorde Baudet al vrij snel (met ook dat gedoe met Otten). Maar ik denk dat een alternatief de PVV echt kan reduceren tot een zetel of 5. En dat kan JA21 inderdaad best zijn.

Aangezien er ook beter met JA21 valt samen te werken door de middenpartijen, zou dat ook prima zijn voor de regeerbaarheid van het land (al zie ik natuurlijk veel liever samenwerking over links).
Ik ben het met het eerste n tweede 100% eens.
pi_202958070
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 december 2021 13:37 schreef Hanca het volgende:

[..]

Of er echt goed is samen te werken met JA21 valt nog te bezien. Gelet op de politieke voorgeschiedenis van de JA21 'kopstukken' heb ik daar erg weinig vertrouwen in.
pi_202958241
quote:

[..]
Ook dat inderdaad.

In theorie is er juist nog steeds veel ruimte voor christendemocratie. Een gematigde centrumconservatieve partij is echt wel wat mensen aanspreekt, maar het komt er de laatste jaren gewoon niet uit. Omtzigt zou weleens aan de haal kunnen gaan met dat spectrum.
Incelfrikandel
pi_202958656
quote:

[..]
Ook dat inderdaad.

Veel gemeentelijke en provinciale afdelingen maken zich ook ernstig zorgen. Geven die zorgen ook herhaaldelijk aan bij het landelijke CDA maar die lijkt wel compleet van het padje te zijn losgezongen. We hebben het gezien voor tijdens en na de verkiezingen. Het zou me dan ook niets verbazen als provinciale CDA afdelingen (met de gemeentelijke afdelingen erbij) zich af gaan splitsen van het landelijke CDA en met een constructie komen zoals we in Duitsland hebben. Over 3 maand vallen er klappen, en het jaar erna bij de provinciale verkiezingen ook, zeker als BBB in veel CDA provincies meedoet.

Het is heel sneu voor goedlopende gemeentelijke en provinciale afdelingen, maar tegen het geblunder van het landelijke CDA is niet op te boksen.
pi_202960588
In linkse Rutte-4 is er geen plek voor rechtse meisje Bente Becker. :')
#superniger2020
pi_202961534
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2021 12:02 schreef Hanca het volgende:

[..]

Niet als het CDA naar rechts blijft draaien. Dan is het gewoon, zoals nu, een VVD light waar mensen alleen nog uit traditie op stemmen en dan blijft er zonder boeren en buitenlui weinig van over.
pi_202961905
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 december 2021 15:55 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Niet als het CDA naar rechts blijft draaien. Dan is het gewoon, zoals nu, een VVD light waar mensen alleen nog uit traditie op stemmen en dan blijft er zonder boeren en buitenlui weinig van over.
Als Rutte weg valt en VVD geen goede opvolger heeft, is de 'VVD Light' natuurlijk gewoon een plek waar best veel VVD-stemmers heen zullen gaan.
  vrijdag 31 december 2021 @ 16:15:31 #137
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_202961963
BBB komt natuurlijk ook maar net kijken. Die moeten echt nog een hoop proeven doorstaan om een permanente factor te zijn.
pi_202962341
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 december 2021 16:15 schreef Hexagon het volgende:
BBB komt natuurlijk ook maar net kijken. Die moeten echt nog een hoop proeven doorstaan om een permanente factor te zijn.
Zeker. 2023, provinciale verkiezingen gaat de eerste echte zijn. Tot op heden loopt het er vrij op rolletjes heb ik het idee.
  vrijdag 31 december 2021 @ 16:39:03 #139
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_202962572
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 december 2021 16:30 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Zeker. 2023, provinciale verkiezingen gaat de eerste echte zijn. Tot op heden loopt het er vrij op rolletjes heb ik het idee.
Klopt maar ook daarna. Weten ze als kaderpartij te functioneren. Kunnen ze in een grotere kamerfractie samenwerken. Slagen ze er in regeringsmacht te verwerven zonder te ontploffen. Weten ze bestuurlijke zwaargewichten aan zich te verbinden. Kunnen ze ook zonder Caroline.
pi_202962685
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 december 2021 16:39 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Klopt maar ook daarna. Weten ze als kaderpartij te functioneren. Kunnen ze in een grotere kamerfractie samenwerken. Slagen ze er in regeringsmacht te verwerven zonder te ontploffen. Weten ze bestuurlijke zwaargewichten aan zich te verbinden. Kunnen ze ook zonder Caroline.
We gaan het allemaal meemaken.
Als ze het redden zullen ze iig een flinke slag slaan bij de CDA kiezers.
  vrijdag 31 december 2021 @ 17:02:00 #141
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_202963241
quote:

[..]

Doordat we al 10 jaar met Rutte zitten is ten onrechte het idee ontstaan dat een premier helemaal door de wol geverfd moet zijn en minstens 50 jaar oud, maar overal in Europa duiken jonge, frisse premiers op met minder ervaring maar meer nieuwe ideeen. Een te sterke en ervaren premier is democratisch ook juist nadelig.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_202963334
Van der Wal in het kabinet. Grappig, die heb ik nog redelijk stevig bekritiseerd toen ze gedeputeerde werd, tot woede van de lokale en provinciale VVD.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_202964506
twitter

PA van de Woppert. Kabinet? Nieuwe bestuurscultuur…
zie email 27 oktober
pi_202965100
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 december 2021 17:55 schreef trein2000 het volgende:
PA van de Woppert. Kabinet? Nieuwe bestuurscultuur…
Die term is gewoon leeg. Jitske Haagsma zat voor ze PA werd gewoon in de Provinciale Staten en is juist ook omdat ze politiek ervaren is toen aan de onervaren Hoekstra gekoppeld. Zette zich in Noord Holland fel in voor duurzame energie. Zo vreemd is die keus niet.
pi_202966743
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 december 2021 17:02 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Doordat we al 10 jaar met Rutte zitten is ten onrechte het idee ontstaan dat een premier helemaal door de wol geverfd moet zijn en minstens 50 jaar oud, maar overal in Europa duiken jonge, frisse premiers op met minder ervaring maar meer nieuwe ideeen. Een te sterke en ervaren premier is democratisch ook juist nadelig.
Het is natuurlijk in de functie van diplomaat wel handig om al langere tijd mee te draaien.

Gelukkig zit er nog een sterke diplomaat klaar met voldoende contacten in Europa en de VN :Y hoe eerder hoe beter.

Noodzakelijk is het zeer zeker niet, maar het heeft weldegelijk voordelen. Nederland heeft bovenmatig veel invloed in de EU, en dat komt toch ook echt voor een deel door Rutte met z'n 10 jaar.
pi_202967104
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2021 19:35 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Gelukkig zit er nog een sterke diplomaat klaar met voldoende contacten in Europa en de VN :Y hoe eerder hoe beter.
Is dat toevallig dezelfde diplomaat die berichten van bondgenoten over de aankomende val van Kabul negeerde en diezelfde diplomaat die ook de duidelijke schreeuw om evacuatie vanuit de ambassade aldaar negeerde? Diezelfde diplomaat die onlangs een motie van afkeuring heeft gekregen en daardoor opstapte als minister? De diplomaat die melde dat er in Syri geen gifgassen meer aanwezig waren maar waar wonder boven wonder toch gifgasaanvallen plaats vonden na haar succes rapport? De diplomaat die schijnbaar nog niet in staat was om even haar collega minister vooraf in te lichten dat ze op ging stappen? Die diplomaat... insert nog een scala aan brekebeen gevallen? Die kunnen we echt missen als kiespijn als het om het Nederlandse belang gaat.
pi_202967107
twitter

De grootste nepotismepartij van Nederland beschouwt het ministerschap duidelijk nog steeds als loyaliteitsbonus.
zie email 27 oktober
pi_202967133
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 december 2021 19:56 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
De grootste nepotismepartij van Nederland beschouwt het ministerschap duidelijk nog steeds als loyaliteitsbonus.
Haagsma ken ik niet, van Rij heb ik meegemaakt als interim-voorzitter. Maakte geen indruk op zijn zachts gezegd.

Je kan niet met droge ogen beweren dat de andere coalitiepartijen onderdoen voor het CDA qua nepotisme. Het is allemaal het old boys network, hoe dieper je gaat met je hand/arm hoe verder je komt over het algemeen.

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 31-12-2021 20:06:04 ]
  vrijdag 31 december 2021 @ 20:01:48 #149
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_202967194
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 december 2021 17:06 schreef KoosVogels het volgende:
Van der Wal in het kabinet. Grappig, die heb ik nog redelijk stevig bekritiseerd toen ze gedeputeerde werd, tot woede van de lokale en provinciale VVD.
Grappig ja
Laffe huichelaar
pi_202967315
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 december 2021 20:01 schreef timmmmm het volgende:

[..]
Grappig ja
Ach, wel grappig om te zien wie er achter een account zit.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Friedman on Donahue
pi_202974112
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 december 2021 20:01 schreef timmmmm het volgende:

[..]
Grappig ja
I know. Is vooral wijsdoenerij.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_202974693
Ik kan maar een ding hopen - dat deze regering zo snel mogelijk valt.

Nederland gaat met deze oplichters helemaal naar de tering.
pi_202974723
Hoekstra zie ik al helemaal met zijn koffertje uit het vliegtuig in Azerbedjan stappen, met zijn koele blik, pokerface, rechte rug, Als zijn Engels een beetje goed is zal hij het prima doen als minister van BZ.
pi_202974739
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 januari 2022 09:58 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:

Jezus wat een taal weer. Kan het een beetje minder?
pi_202974753
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 januari 2022 10:04 schreef Mondkapje het volgende:

[..]
Jezus wat een taal weer. Kan het een beetje minder?
Ik hield me nog in.
pi_202974756
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 januari 2022 10:06 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:

[..]
Ik hield me nog in.
Sjoukje Hooymaayer draait zich om in haar graf.
pi_202975081
quote:

Ik ook. Plaats maken voor D66-PvdA-GL _O_
pi_202975169
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 januari 2022 10:49 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Ik ook. Plaats maken voor D66-PvdA-GL _O_
Ik ook, waar het voor plaats moet maken weet ik nog niet als het maar niet dezelfde uitgerangeerde zooi is als nu.
D66-PvdA-GL zie ik de komende 50 jaar niet gebeuren. Zeker niet nu de PvdA verworden is tot de seniorenafdeling van GroenLinks.
pi_202975193
Van mij mag het ook zo snel mogelijk vallen, ik heb er gewoon te weinig vertrouwen in dat het anders zal gaan dan in de voorgaande jaren
  zaterdag 1 januari 2022 @ 11:04:52 #160
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_202975210
quote:

En dan hopen dat de peilingen niet uitkomen want dan heb je helemaal geen kabinet meer. :D
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_202975219
Er ligt wat mij betreft een prima coalitieakkoord, de namen en verdeling ben ik over het algemeen niet heel erg enthousiast over (ik baal ook vooral van het feit dat CU echt alleen de restjes toegeworpen heeft gekregen), maar de meesten ken ik niet of nauwelijks dus die geven we het voordeel van de twijfel. Bij nieuwe verkiezingen nu krijgen we eerst weer een half jaar geruzie en uiteindelijk een samenstelling die veel op de huidige zal lijken, ik zie dus geen enkele reden om op de val van dit kabinet te hopen.
pi_202975282
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 januari 2022 11:03 schreef Cupfighter het volgende:
Van mij mag het ook zo snel mogelijk vallen, ik heb er gewoon te weinig vertrouwen in dat het anders zal gaan dan in de voorgaande jaren
Er zijn maar weinig mensen die in dit 'nieuwe' kabinet vertrouwen hebben. Het vertrouwen in de landelijke politiek ligt sowieso historisch laag en in peilingen staat deze coalitie al op -20.
pi_202975340
Nou ja, ik ben ook niet ontevreden. Denk dat D66 prima heeft onderhandeld.

Moet het wel nog allemaal zien, en een aantal zaken had van mij wat concreter genoemd mogen worden, het halveren van de veestapel bijvoorbeeld. Anderzijds wilden we allemaal een beknopt regeerakkoord.

Er zijn een aantal posten naar VVD gegaan die ik liever ook bij D66 had gezien, zoals natuur en stikstof, en wat mij betreft heeft het CDA een ministertje teveel, voornamelijk BuZa mag daar wel weg.

Al bij al, zeker niet slecht. Het best mogelijke onder Rutte denk ik.
pi_202975363
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 januari 2022 11:11 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Er zijn maar weinig mensen die in dit 'nieuwe' kabinet vertrouwen hebben. Het vertrouwen in de landelijke politiek ligt sowieso historisch laag en in peilingen staat deze coalitie al op -20.
Ah vandaar dat ze gezamenlijk alleen maar meer zetels hebben gekregen bij de verkiezingen natuurlijk. :!

Alleen CDA heeft klappen gehad, en dat was volkomen terecht. Denk dat de meeste mensen die sceptisch zijn over deze regering dat ook grotendeels over het aandeel CDA zijn. Dat is inderdaad buitenproportioneel groot en de partij is enorm instabiel. Wat dat betreft snap ik het wel, maar je kunt nou eenmaal weinig anders omdat er verder op rechts alleen maar populisten zitten.
pi_202975389
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 januari 2022 11:18 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Ah vandaar natuurlijk dat ze gezamenlijk alleen maar meer zetels hebben gekregen bij de verkiezingen natuurlijk.
Dat gebeurd soms. In de hoop op een andere uitkomst hebben afgelopen verkiezingen VVD en D66 andere partijen leeggezogen. Blijkt er alsnog niets te veranderen. Dat wil niets zeggen over vertrouwen of vertrouwen in deze 'nieuwe' regering.
quote:
Alleen CDA heeft klappen gehad, en dat was volkomen terecht.
Zonder meer. De volgende keer zullen er vast ook bij VVD en D66 klappen vallen, want wat ze nu flikken is eigenlijk bij de beesten af. Veel mensen zien dat nu al in, nog meer gaan dat inzien de komende periode.
quote:
Denk dat de meeste mensen die sceptisch zijn over deze regering dat ook grotendeels over het aandeel CDA zijn.
Hou die illusie vast. ^O^

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 01-01-2022 11:25:46 ]
  zaterdag 1 januari 2022 @ 11:33:43 #166
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_202975464
Maarre laat deze regering nou eens een poging ondernemen het regeerakkoord uit te voeren in plaats van een inhoudsloze bak azijnzuur open te trekken. Dat eeuwige gezever leidt tot niets.
pi_202975534
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 januari 2022 11:16 schreef BlackLining het volgende:
Nou ja, ik ben ook niet ontevreden. Denk dat D66 prima heeft onderhandeld.

Moet het wel nog allemaal zien, en een aantal zaken had van mij wat concreter genoemd mogen worden, het halveren van de veestapel bijvoorbeeld. Anderzijds wilden we allemaal een beknopt regeerakkoord.

Er zijn een aantal posten naar VVD gegaan die ik liever ook bij D66 had gezien, zoals natuur en stikstof, en wat mij betreft heeft het CDA een ministertje teveel, voornamelijk BuZa mag daar wel weg.

Al bij al, zeker niet slecht. Het best mogelijke onder Rutte denk ik.
D66 heeft inderdaad prima onderhandeld waardoor er nu 60 miljard wordt weggegooid in de bodemloze klimaatput. Hoeveel zelfhaat is er nodig om daar tevreden over te kunnen zijn?
pi_202975561
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 januari 2022 11:41 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:

[..]
D66 heeft inderdaad prima onderhandeld waardoor er nu 60 miljard wordt weggegooid in de bodemloze klimaatput. Hoeveel zelfhaat is er nodig om daar tevreden over te kunnen zijn?
Hoeveel stupiditeit is er voor nodig om nu nog te ontkennen dat klimaatsverandering een enorm probleem is voor Nederland.
pi_202975593
quote:

[..]
Ben benieuwd hoeveel van die miljarden naar kernenergie zal gaan. Dat zou op zich wel een nuttig investering zijn, zowel voor onze energielevering als voor het klimaat. Verder is bijvoorbeeld de verhoging van de subsidie op oa warmtepompen dan wel weer positief. Maar dat heeft Rutte III al geregeld. De vraag is of het stroomnet het allemaal aankan, maar daar zullen ze vast wel over nagedacht hebben toch....

Maar je denkt toch niet dat het bij 60 miljard verspilling blijft. Wat denk je dat D66 op defensie gaat doen? Militaire vakbonden hebben nu al aangegeven dat jonkvrouw Ollongren zich eerst maar eens moet bewijzen. En wat denk je van Kaag op financin, zodra de EU weer eens om geld vraagt voor een onzalig project is er nu geen enkele rem meer. D66 heeft prima onderhandeld, ere wie ere toekomt. Positief voor Nederland zal dat niet zijn.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 01-01-2022 11:56:30 ]
pi_202975631
quote:

[..]
Zelfhaat? Subsidie op isolatie e.d. waardoor je des te sneller je geld er uit hebt? Dat is geen zelfhaat, dat is gewoon winst.

En verder voorkomen dat je afhankelijk bent van Rusland en het schoner maken van de lucht zodat er minder longziektes e.d. zijn. Langer gezond leven, minder zieke kinderen.

Zelfs als je niks met klimaatverandering hebt (waarvoor je wel enorm je kop in het zand moet steken), is het nog de moeite waard.
  zaterdag 1 januari 2022 @ 11:53:32 #171
68638 Zwansen
pi_202975657
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 januari 2022 11:51 schreef Hanca het volgende:

[..]
Zelfhaat? Subsidie op isolatie e.d. waardoor je des te sneller je geld er uit hebt? Dat is geen zelfhaat, dat is gewoon winst.

En verder voorkomen dat je afhankelijk bent van Rusland en het schoner maken van de lucht zodat er minder longziektes e.d. zijn. Langer gezond leven, minder zieke kinderen.

Zelfs als je niks met klimaatverandering hebt (waarvoor je wel enorm je kop in het zand moet steken), is het nog de moeite waard.
Ja maar, ja maar, het is niet de bedoeling dat je rationeel over het klimaat gaat discussiren. :(
pi_202975829
Ik hoop juist dat de nieuwe regering het even vohoudt. Nieuwe verkiezingen moet je echt niet willen nu, leidt alleen maar tot meer versplintering en chaos. Nieuwe bestuurscultuur is niet zomaar ff gecreerd.
Oud Wereldkampioen
4-voudig Nederlands Kampioen
je mag me aanraken
pi_202975844
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 januari 2022 12:07 schreef Madhouse11 het volgende:
Ik hoop juist dat de nieuwe regering het even vohoudt. Nieuwe verkiezingen moet je echt niet willen nu, leidt alleen maar tot meer versplintering en chaos. Nieuwe bestuurscultuur is niet zomaar ff gecreerd.
Nieuwe bestuurscultuur met dezelfde hoofdrolspelers zal helemaal niet gecreerd worden maar bewust tegengewerkt. Dat hebben we allemaal in de nadagen van Rutte III prima kunnen constateren.
Maar dan ben ik wel benieuwd welke datum jij als doel stelt om te kunnen terugblikken of de nieuwe bestuurscultuur vorm krijgt of heeft gekregen. Wanneer is jouw meetmoment?

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 01-01-2022 12:10:31 ]
  zaterdag 1 januari 2022 @ 12:12:41 #174
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_202975883
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 januari 2022 12:07 schreef Madhouse11 het volgende:
Getuige de verkiezingsuitslag zit Nederland sowieso niet te wachten op een nieuwe bestuurscultuur. Sowieso een vrij holle frase, volgens mij weet niemand echt uit te leggen wat ze daar precies mee bedoelen.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_202975943
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 januari 2022 12:12 schreef Caland het volgende:

[..]
Getuige de verkiezingsuitslag zit Nederland sowieso niet te wachten op een nieuwe bestuurscultuur. Sowieso een vrij holle frase, volgens mij weet niemand echt uit te leggen wat ze daar precies mee bedoelen.
Er is nogal wat gebeurd sinds maart 2021. Het is maar de vraag of de verkiezingsuitslag nog representatief is voor de huidige stemming. Peilingen geven aan van niet.

Er is overigens al meerdere keren aangegeven is door Omtzigt waar de nieuwe bestuurscultuur vorm mee kan krijgen. Die heeft 7 punten aangegeven waarmee de volksvertegenwoordiging en regering heeft ingestemd maar waarvan de regering het simpelweg niet uitvoert.

[ Bericht 14% gewijzigd door #ANONIEM op 01-01-2022 12:19:13 ]
  zaterdag 1 januari 2022 @ 12:18:45 #176
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_202975952
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 januari 2022 12:17 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Er is nogal wat gebeurd sinds maart 2021. Het is maar de vraag of de verkiezingsuitslag nog representatief is voor de huidige stemming. Peilingen geven aan van niet.
Ja peilingen zijn precies wat ze zijn, momentopnames. Over een jaar of drie kan er weer zoveel veranderd zijn.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_202975964
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 januari 2022 12:18 schreef Caland het volgende:

[..]
Ja peilingen zijn precies wat ze zijn, momentopnames. Over een jaar of drie kan er weer zoveel veranderd zijn.
Peilingen zijn dus precies wat een stembusgang ook is; een momentopname.
pi_202975972
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 januari 2022 12:09 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Nieuwe bestuurscultuur met dezelfde hoofdrolspelers zal helemaal niet gecreerd worden maar bewust tegengewerkt. Dat hebben we allemaal in de nadagen van Rutte III prima kunnen constateren.
Maar dan ben ik wel benieuwd welke datum jij als doel stelt om te kunnen terugblikken of de nieuwe bestuurscultuur vorm krijgt of heeft gekregen. Wanneer is jouw meetmoment?
Van deze regering kun je de nieuwe bestuurscultuur voorlopig niet verwachten, daar is zoveel verrot dat een interne schoinmaak jaren gaat duren. Nieuwe leiders ontstaan ook niet zomaar. Het is gewoon tijd voor een goed alternatief, grotere oppositiepartijen met een transparant verhaal etc. Dat kan ook enkele jaren duren, en dan zijn we al heel wat schandaaltjes en parlementaire enqutes verder vrees ik.
Oud Wereldkampioen
4-voudig Nederlands Kampioen
je mag me aanraken
pi_202975987
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 januari 2022 12:17 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
De coalitie staat exact hetzelfde in de peiling als ze de 4 jaar van Rutte III hebben gestaan, om vervolgens zetels te winnen. De peilingen geven dus aan dat het best zou kunnen dat dit kabinet bij een nieuwe verkiezing zomaar de meerderheid kan houden.

quote:
Er is overigens al meerdere keren aangegeven is door Omtzigt waar de nieuwe bestuurscultuur vorm mee kan krijgen. Die heeft 7 punten aangegeven waarmee de volksvertegenwoordiging en regering heeft ingestemd maar waarvan de regering het simpelweg niet uitvoert.
Tja, Omtzigt is niet de alwetende goeroe, hij miste nogal wat punten over de rol van de kamer. Stoppen met wapperen met moties van wantrouwen als er nog helemaal geen onderzoek is gedaan, bijvoorbeeld. Bij Bijleveld ging dat al weer mis, de oppositie heeft niks met een nieuwe bestuurscultuur.
pi_202976041
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 januari 2022 12:20 schreef Madhouse11 het volgende:

[..]
Van deze regering kun je de nieuwe bestuurscultuur voorlopig niet verwachten, daar is zoveel verrot dat een interne schoinmaak jaren gaat duren. Nieuwe leiders ontstaan ook niet zomaar. Het is gewoon tijd voor een goed alternatief, grotere oppositiepartijen met een transparant verhaal etc. Dat kan ook enkele jaren duren, en dan zijn we al heel wat schandaaltjes en parlementaire enqutes verder vrees ik.
Dat denk ik ook. Daarom is het ook goed als is Rutte, Kaag, Hoekstra en enkele andere hoofdrolspelers zo spoedig mogelijk vertrekken uit Den Haag en plaats maken voor nieuwe poppetjes met nieuwe ideen en wel een hoog moreel besef. Een nieuw elan zeg maar.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 01-01-2022 12:28:05 ]
pi_202976102
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 januari 2022 12:27 schreef Caland het volgende:

[..]
Pietertje is er een beetje teveel in gaan geloven.
Omtzigt (verbasteringen vallen buiten de policy) heeft gewoon 7 punten aangegeven waarbij zowel kabinet als Kamer een overeenstemming hadden om de nieuwe bestuurscultuur concreet vorm te geven. Daar is tot op heden geen uitvoering aan gegeven door het kabinet. Feitelijke constatering.

Dan kan je Omtzigt op allerlei fouten wijzen en trachten te beschadigen of ridiculiseren, het wast deze feiten niet weg.
  zaterdag 1 januari 2022 @ 12:33:30 #182
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_202976118
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 januari 2022 12:32 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Omtzigt (verbasteringen vallen buiten de policy) heeft gewoon 7 punten aangegeven waarbij zowel kabinet als Kamer een overeenstemming hadden om de nieuwe bestuurscultuur concreet vorm te geven. Daar is tot op heden geen uitvoering aan gegeven door het kabinet. Feitelijke constatering.

Dan kan je Omtzigt op allerlei fouten wijzen en trachten te beschadigen of ridiculiseren, het wast deze feiten niet weg.
Leuk voor hem, misschien kan zijn vrouw erover gaan twitteren
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_202976169
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 januari 2022 12:33 schreef Caland het volgende:

[..]
Leuk voor hem, misschien kan zijn vrouw erover gaan twitteren
Dank je dat je hiermee precies aantoont wat ik bedoel. Top.
pi_202976294
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 januari 2022 11:45 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Hoeveel stupiditeit is er voor nodig om nu nog te ontkennen dat klimaatsverandering een enorm probleem is voor Nederland.
Klimaatverandering is een enorm probleem! Wie ontkent dat?

Juist daarom is het zelfmoord op 60 miljard weg te smijten. Dat geld hebben we nodig om de dijken te verhogen, om de waterhuishouding op orde te houden, om riveren te beschermen en polders te onderhouden.

Die klimaatverandering kunnen we niet tegenhouden. We kunnen ons alleen voorbereiden op de gevolgen ervan.
  zaterdag 1 januari 2022 @ 12:49:46 #185
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_202976310
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 januari 2022 12:36 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Dank je dat je hiermee precies aantoont wat ik bedoel. Top.
Ja, dat Omtzigt maar 1 zetel heeft en dus niet zoveel te eisen heeft en dat zijn fragiele ego het daar moeilijk mee heeft.

[ Bericht 16% gewijzigd door #ANONIEM op 01-01-2022 14:07:13 ]
  zaterdag 1 januari 2022 @ 12:51:34 #186
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_202976329
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 januari 2022 12:48 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:

[..]

Juist daarom is het zelfmoord op 60 miljard weg te smijten. Dat geld hebben we nodig om de dijken te verhogen, om de waterhuishouding op orde te houden, om riveren te beschermen en polders te onderhouden.

Die klimaatverandering kunnen we niet tegenhouden. We kunnen ons alleen voorbereiden op de gevolgen ervan.
Waarom zou je 60 miljard aan tegenstrijdige doelen mbt waterhuishouding als je ook in kunt zetten op het oplossen van het probleem?
pi_202976363
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 januari 2022 12:48 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:

[..]
Vrijwel niemand. De meningen verschillen enkel over hoe ermee om te gaan.
quote:

Dat laatste sowieso. Wie weet wordt een deel van die 60 miljard wel aangewend om ook de dijken te verhogen. Laten we het hopen want met onze medemensen in onder andere Azi gaan we het stijgen van de zeespiegel niet voorkomen of betekenisvol minimaliseren. Wil echter ook niet zeggen dat wij niet goed ons best kunnen doen om minder afhankelijk te worden van fossiele brandstoffen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 01-01-2022 12:57:39 ]
pi_202976481
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 januari 2022 11:18 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Ah vandaar dat ze gezamenlijk alleen maar meer zetels hebben gekregen bij de verkiezingen natuurlijk. :!

Alleen CDA heeft klappen gehad, en dat was volkomen terecht. Denk dat de meeste mensen die sceptisch zijn over deze regering dat ook grotendeels over het aandeel CDA zijn. Dat is inderdaad buitenproportioneel groot en de partij is enorm instabiel. Wat dat betreft snap ik het wel, maar je kunt nou eenmaal weinig anders omdat er verder op rechts alleen maar populisten zitten.
Als ik zo naar peilingwijzer kijk denk ik dat dit wel klopt. De VVD staat nog netjes op 30 zetels, D66 op 20, en CU op 5. Allemaal niet zoveel minder dan bij de laatste verkiezingen. De enige partij die hard wordt afgerekend is het CDA.

Eigenlijk wel vreemd. Iedereen die niet op de VVD stemt heeft voornamelijk het vertrouwen verloren in de regering door de VVD. Daar heeft de VVD-stemmer duidelijk geen boodschap aan. Rare situatie.
Incelfrikandel
pi_202976552
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 januari 2022 12:51 schreef VoMy het volgende:

[..]
Waarom zou je 60 miljard aan tegenstrijdige doelen mbt waterhuishouding als je ook in kunt zetten op het oplossen van het probleem?
Omdat het probleem niet opgelost kn worden. Geld weggeven lost geen problemen op. De recente geschiedenis heeft dit laten zien:

1. Miljarden zijn er genvesteerd in biomassa. Gevolg: in Letland worden bossen gekapt om hier in de houtverbranding te eindigen met verdubbeling van de CO2-uitstoot.

2. Miljarden zijn er genversteerd in windmolens. Gevolg: buitenlands datacenta komen in Nederland profiteren van de goedkope gesubsidieerde elektriciteit, met nul effect op de CO2-uitstoot.

Het kabinet wil doorgaan met dit soort volksbedrog.
pi_202976565
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 januari 2022 13:07 schreef Frikandelbroodje het volgende:

[..]
Als ik zo naar peilingwijzer kijk denk ik dat dit wel klopt. De VVD staat nog netjes op 30 zetels, D66 op 20, en CU op 5. Allemaal niet zoveel minder dan bij de laatste verkiezingen. De enige partij die hard wordt afgerekend is het CDA.

Eigenlijk wel vreemd. Iedereen die niet op de VVD stemt heeft voornamelijk het vertrouwen verloren in de regering door de VVD. Daar heeft de VVD-stemmer duidelijk geen boodschap aan. Rare situatie.
En toch denk ik dat ook als er een uitslag zou zijn zoals de huidige peilingen, CDA gewoon in het kabinet komt als ze willen. Er zou dus weinig veranderen, hooguit CU vervangen door PvdA en/of GL omdat er anders niet genoeg zetels zijn.
pi_202977164
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 januari 2022 13:07 schreef Frikandelbroodje het volgende:
er zit nogal een verschil tussen peilingen buiten verkiezingstijd en die tijdens de verkiezingen. buiten de verkiezingstijd gaat het vooral over de vraag "hoe vind je dat het gaat" en tijdens de verkiezingen gaat het over de vraag "wat wil je dat er gebeurd in de komende 4 jaar?" dat zijn hele verschillende vragen natuurlijk. Het kijken van peilingen nu zegt niet zo heel veel over de verkiezingsuitslag mochten er nu verkiezingen zijn.

[ Bericht 1% gewijzigd door DestroyerPiet op 01-01-2022 14:24:20 ]
Words are, of course, the most powerful drug used by mankind.
- Rudyard Kipling
pi_202977231
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 januari 2022 12:19 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Peilingen zijn dus precies wat een stembusgang ook is; een momentopname.
Klopt maar wat er tussentijds gepeild wordt heeft vaak weinig relatie met de uitslag in verkiezingen, soms geeft het wel een redelijke graadmeter mits je het gemiddelde bekijkt en geen individuele peilingen, heb ik het gevoel.
  zaterdag 1 januari 2022 @ 18:46:54 #193
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_202980809
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 januari 2022 12:12 schreef Caland het volgende:

[..]
Het lijkt tegenwoordig vooral iets om te pas en te onpas erin te gooien als iemand in de politiek zijn zin niet krijgt.

Coalitiepartij stemt een ongedekte motie weg: ""Huuuuuuh, bestuurscultuur" :'( :'( :'(
  zaterdag 1 januari 2022 @ 18:50:56 #194
68638 Zwansen
pi_202980850
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 januari 2022 13:14 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:

[..]
Omdat het probleem niet opgelost kn worden. Geld weggeven lost geen problemen op. De recente geschiedenis heeft dit laten zien:

1. Miljarden zijn er genvesteerd in biomassa. Gevolg: in Letland worden bossen gekapt om hier in de houtverbranding te eindigen met verdubbeling van de CO2-uitstoot.

2. Miljarden zijn er genversteerd in windmolens. Gevolg: buitenlands datacenta komen in Nederland profiteren van de goedkope gesubsidieerde elektriciteit, met nul effect op de CO2-uitstoot.

Het kabinet wil doorgaan met dit soort volksbedrog.
Echt hoor, verdiep je eens in de materie. Alsjeblieft zeg. :{
pi_202980857
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 januari 2022 18:46 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Het lijkt tegenwoordig vooral iets om te pas en te onpas erin te gooien als iemand in de politiek zijn zin niet krijgt.

Coalitiepartij stemt een ongedekte motie weg: ""Huuuuuuh, bestuurscultuur" :'( :'( :'(
Of een coalitie die weg stemt dat er vragen aan nog onbekende en onbedigde bewindspersonen mogen worden gesteld over een doorrekening die er helemaal niet ligt en die de oppositie in grote meerderheid juist ook wat minder vaak wilde hebben. Nog altijd 1 van de meest vreemde ideen van de oppositie ooit.
pi_202980906
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 januari 2022 18:46 schreef Hexagon het volgende:

[..]

In basis gaat het over een aantal zaken die beloofd zijn om de nieuwe bestuurscultuur vorm te geven;

https://www.welingelichte(...)kke-onvoldoende.html

Ben benieuwd of Rutte IV hier wel werk van maakt want Rutte III is hiermee zwaar tekort geschoten.
Dat er steeds meer zaken grappende wijs onder de noemer 'nieuwe bestuurscultuur' worden aangeschreven heeft de regering zelf uitgelokt door hun lakse houding en niet nakomen van beloftes.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 01-01-2022 19:00:10 ]
pi_202980916
Ik hoop gewoon dat ze wat van het regeerakkoord gaan uitvoeren, als ze dat doen dan krijgen ze een ruime voldoende van me maar ik heb gewoon mijn bedenkingen daarbij
  zondag 2 januari 2022 @ 11:53:21 #198
172669 Papierversnipperaar
Cafene is ook maar een drug.
pi_202991742
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2021 12:19 schreef superniger het volgende:
Dilan gaat heel de mocro maffia slopen.
Gaat ze drugs legaliseren?
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  zondag 2 januari 2022 @ 13:08:35 #199
226746 Nicksanders
ik heb witte privileges
pi_202992648
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 januari 2022 11:45 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Hoe dom moet je zijn om niet te begrijpen dat klimaatverandering van alle tijden is.

Klimaat veranderd al zolang als de aarde bestaat.
Wij meten iets meer dan 100 jaar pas de temperaturen.
De aarde bestaat al 4.5 miljard jaar.
Meer dan 90% van wat ooit op aarde geleefd heeft is uitgestorven daar is de mens niet verantwoordelijk voor geweest.

Dat neemt niet weg dat ik tegen alles ben we kunnen best netter met onze planeet en afval omgaan onder andere.

Kernenergie kan ons helpen veel meer dan die achterlijke windmolens.
Zonnepanelen op je eigen dak kunnen helpen voor je eigen energieverbruik.

Maar de hele paniek is totale bangmakerij gebaseerd op modellen van wetenschappers.

Er zijn genoeg wetenschappers die een andere mening toegedaan zijn.
Maar die krijgen weinig gehoor.
Angst en crisis net als corona is wat de klok slaat.
Me, I don't have that problem. Me, I always tell the truth. Even when I lie.
  zondag 2 januari 2022 @ 13:20:35 #200
68638 Zwansen
pi_202992784
quote:
0s.gif Op zondag 2 januari 2022 13:08 schreef Nicksanders het volgende:

[..]
Hoe dom moet je zijn om niet te begrijpen dat klimaatverandering van alle tijden is.

Klimaat veranderd al zolang als de aarde bestaat.
Wij meten iets meer dan 100 jaar pas de temperaturen.
De aarde bestaat al 4.5 miljard jaar.
Meer dan 90% van wat ooit op aarde geleefd heeft is uitgestorven daar is de mens niet verantwoordelijk voor geweest.

Dat neemt niet weg dat ik tegen alles ben we kunnen best netter met onze planeet en afval omgaan onder andere.

Kernenergie kan ons helpen veel meer dan die achterlijke windmolens.
Zonnepanelen op je eigen dak kunnen helpen voor je eigen energieverbruik.

Maar de hele paniek is totale bangmakerij gebaseerd op modellen van wetenschappers.

Er zijn genoeg wetenschappers die een andere mening toegedaan zijn.
Maar die krijgen weinig gehoor.
Angst en crisis net als corona is wat de klok slaat.
Uhm, 99% van de wetenschappers is het volledig eens over de rol van de mens met betrekking tot klimaatverandering. 1% niet, maar jij volgt dus dus die 1%?
pi_202992853
Dus Sjoerd Sjoerdsma of Patternotte als D66 fractievoorzitter?
#superniger2020
pi_202992922
Eigenlijk wel opvallend dat D66 4 mannelijke ministers heeft en 2 vrouwelijke ministers. Het was blijkbaar lastig om capabele D66-vrouwen te vinden die bereid zijn om in Rutte IV te stappen.
pi_202992997
https://nos.nl/artikel/24(...)s-op-volksgezondheid

quote:
D66 heeft bekendgemaakt wie namens die partij de nieuwe ministers en staatssecretarissen worden. Zoals al eerder duidelijk werd, gaat partijleider Sigrid Kaag Financin doen. Nu is ook bevestigd dat topwetenschapper Robbert Dijkgraaf (61) de nieuwe minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wordt. Hij is nu nog hoogleraar aan de Amerikaanse universiteit Princeton.

De afgelopen tijd werd de naam van Ernst Kuipers (62) al veel genoemd als de nieuwe minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Ook die naam wordt nu bevestigd. Kuipers is nu nog voorzitter van de raad van bestuur van het Erasmus MC en werd bekend tijdens de coronacrisis met zijn persconferenties over de ziekenhuiscapaciteit. In zijn nieuwe rol volgt hij Hugo de Jonge op.

Oud-fractievoorzitter Rob Jetten (34) wordt minister voor Klimaat en Energie. Hij zat met Kaag namens D66 aan de onderhandelingstafel voor het nieuwe kabinet.

Ollongren naar Defensie
Ook de overgang van Kajsa Ollongren (54) van Binnenlandse Zaken naar Defensie wordt bevestigd door de partij. Daarmee wordt een recente traditie in stand gehouden dat een vrouw de scepter zwaait op dat ministerie.

Nieuw gezicht in Den Haag wordt Franc Weerwind (57), als nieuwe minister voor Rechtsbescherming. Hij is sinds 2015 burgemeester van Almere, en daarvoor van Velsen.

D66 levert ook drie staatssecretarissen. Alexandra van Huffelen (53), nu nog staatsecretaris van Financin en verantwoordelijk voor de afhandeling van het Toeslagenschandaal, wordt staatssecretaris van Koninkrijksrelaties en Digitalisering. Haar huidige collega op Financin, Hans Vijlbrief (58) gaat nu als staatssecretaris Mijnbouw de schade door de gaswinning in Groningen aanpakken.

Uslu op Cultuur
Opvallende nieuwe naam is die van Gunay Uslu (49). Zij wordt de nieuwe staatssecretaris van Cultuur en Media. Uslu is cultuurhistoricus en zit in het bestuur van verschillende musea. Daarnaast is ze betrokken geweest bij reisorganisatie Corendon, die door haar familie wordt geleid.

Later vandaag komt ook het CDA met een lijst van nieuwe bewindspersonen en dan weten we de volledige samenstelling van de nieuwe kabinetsploeg van VVD, D66, CDA en ChristenUnie. De komende dagen zal formateur Mark Rutte alle beoogde bewindspersonen een voor een ontvangen en op 10 januari wordt iedereen door koning Willem-Alexander bedigd en volgt de bordesfoto.

Wie is zeker van een plaats op het bordes van het paleis van koning Willem-Alexander? Hier een overzicht van de namen.

#superniger2020
pi_202993068
Kaag natuurlijk naar financin, Jetten dus idd naar Klimaat, Kuipers naar VWS, Dijkgraaf naar OCW, Ollongren naar defensie, Weerwind naar Rechtsbescherming. Van Huffelen en Vijlbrief blijven staatssecretaris op Digitalisering en Mijnbouw en dan voor mij de onbekendste naam: Uslu naar cultuur en media.

3 bewindspersonen die niet uit de politiek komen. Soms gaat dat goed (Kaag is zelf een voorbeeld), maar het kan soms ook flink tegen vallen. Ben dus wel benieuwd.

Ga er van uit dat Paternotte fractievoorzitter zal worden, die was voor Kaag eigenlijk met Jetten in de race om Pechtold op te volgen.
  zondag 2 januari 2022 @ 13:42:58 #205
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_202993093
Kuipers. Gadverdamme.
pi_202993133
Uslu is blijkbaar cultuurhistoricus, maar ook oprichter van Corendon. Dat is toch wel een interessante combi.
pi_202993155
Leuk artikel van Joop:
https://joop.bnnvara.nl/o(...)en-uniek-slecht-idee

Uniek slecht idee dus.
pi_202993182
Zouden ze er bij het CDA nog niet uit zijn?
pi_202993226
quote:
De CDA-top schuift Hugo de Jonge naar voren als de nieuwe minister voor volkshuisvesting en ruimtelijke ordening. Het was al duidelijk dat hij in het nieuwe kabinet geen ‘coronaminister’ zou blijven, maar onzeker was of De Jonge wel een andere kabinetspost zou krijgen. In de brief schrijft Hoekstra dat hij ‘Hugo zeer erkentelijk’ is ‘voor de manier waarop hij de afgelopen jaren leiding heeft gegeven aan de aanpak om Nederland door de coronacrisis te loodsen. “Hugo gaat zich de komende jaren inzetten voor een andere grote taak: de bouw van betaalbare woningen voor starters, gezinnen en onze ouderen.”

De beoogde CDA-minister van sociale zaken is Karien van Gennip. Zij is een ervaren politica. De natuurkundige was staatssecretaris van economische zaken in de kabinetten-Balkenende II en III en enkele jaren Tweede Kamerlid.

De nieuwe minister van binnenlandse zaken wordt Hanke Bruins Slot, een oude bekende van het Binnenhof. Ze was negen jaar lang Tweede Kamerlid en is sinds 2019 gedeputeerde in de provincie Utrecht.

Het CDA heeft bij het samenstellen van de kandidatenlijst overduidelijk voor ervaring gekozen. Zo wordt Marnix van Rij, die een lange staat van dienst heeft binnen de partij, staatssecretaris fiscaliteit en belastingdienst. Van Rij was vorig jaar nog interim-voorzitter en moest puinruimen na het verkiezingsdebacle en het vertrek van Pieter Omtzigt. De enige CDA-bewindspersoon in Rutte IV zonder geschiedenis in politiek Den Haag is straks Vivianne Heijnen, nu nog wethouder in Maastricht. Zij wordt staatssecretaris van infrastructuur en waterstaat.

Opvallend is de plek van Hoekstra zelf. Hij schrijft in zijn ledenbrief: “Als partijleider blijf ik uiteraard vanuit de inhoud verder bouwen aan de toekomst van de partij en van Nederland.” Het ministerie van buitenlandse zaken is niet de natuurlijke plek voor een partijleider, aangezien hij veel in het buitenland zal zijn en tegelijkertijd sturing zal moeten geven aan het CDA.

De vraag is nu wie de nieuwe fractievoorzitter wordt in de Tweede Kamer. De meest voor de hand liggende kandidaat is Raymond Knops. De nu nog demissionaire staatssecretaris van koninkrijksrelaties had zijn zinnen gezet op het ministerschap van defensie, maar die post is naar D66 gegaan (ingevuld door Kajsa Ollongren). Knops stond bij de verkiezingen wel op de kandidatenlijst en blijft dus Tweede Kamerlid.
pi_202993241
quote:
0s.gif Op zondag 2 januari 2022 13:49 schreef Breekfast het volgende:
Zouden ze er bij het CDA nog niet uit zijn?
Die zijn aan het stemmen over wie welke post krijgt, bleken alle posten naar Hugo de Jonge te gaan :P
Toen ze een groene kaart moesten opsteken bij de vraag of ze het er wel mee eens waren dat ze het zo niet gingen doen, liep alles helemaal vast.
pi_202993248
Blijft onbegrijpelijk dat Hoekstra niet voor SZW heeft gekozen.
  zondag 2 januari 2022 @ 13:55:16 #212
226746 Nicksanders
ik heb witte privileges
pi_202993279
quote:
7s.gif Op zondag 2 januari 2022 13:20 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Uhm, 99% van de wetenschappers is het volledig eens over de rol van de mens met betrekking tot klimaatverandering. 1% niet, maar jij volgt dus dus die 1%?
Oh ja die dooddoener weer het creatieve boekhouden van de 97% klimaatconsensus

quote:
Barack Obama

@BarackObama

Ninety-seven percent of scientists agree: #climate change is real, man-made and dangerous
Je weet wel het onderzoek van Cook waar Obama na verwees.

Nee die neem ik niet echt serieus.

Nogmaals ik neem klimaatverandering wel serieus alleen gebeurd het al 4.5 miljard jaar.
Ja we moeten zeer zeker weten schoner met de aarde omgaan en nee ik geloof niet in de aarde volplempen met windmolens wel in kernenergie.

Ook het belachelijke idee we maken de vliegtickets 50,- duurder zoals klimaatdrammer Jetten wilt lost het niet op maar h wel weer een mooie lasten verzwaring.

Oh ja wat hebben nog meer de "boven ons gestelde" die vliegtuig pakken richting Luxemburg vertrekkend vanaf de Kaagbaan.
Oh ja de klimaattop iedereen ingevlogen met priv jets (nooit gehoord van Teams zeker of ZOOM).
En dan Biden met een heel konvooi aan auto's daar duidelijk dus.......

Oh ja en dan hebben we nog de Elon Musks van deze wereld en die dude van Amazon een grote bek over het klimaat maar wel voor 15 minuten zichzelf de ruimte in laten schieten om te laten zien hoe groot je lul is.

Duidelijk.....

Nee sorry ik neem het niet serieus omdat het zoals alles weer totaal politiek misbruikt wordt.
Me, I don't have that problem. Me, I always tell the truth. Even when I lie.
pi_202993281
Hanke Bruins Slot terug, dat is wel mooi.

Helaas dus inderdaad geen Van Dam.
  zondag 2 januari 2022 @ 13:56:08 #214
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_202993304
quote:
0s.gif Op zondag 2 januari 2022 13:53 schreef Breekfast het volgende:
Blijft onbegrijpelijk dat Hoekstra niet voor SZW heeft gekozen.
SZ staat voor sociale zaken, laten we die niet toevertrouwen aan onze neoliberale McKinsey-fazal. SZW aan Hoekstra toevertrouwen betekent Reaganomics 2.0
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_202993380
Jetten op klimaat is trouwens prima. Die zal de door de EU geopende sluiproute (volledig naar gas is ook groen) niet gaan accepteren neem ik aan. Of Jetten een goede bestuurder is weet ik niet, maar hij is in elk geval wel doordrongen van de noodzaak van echte klimaatmaatregelen.
  zondag 2 januari 2022 @ 14:03:30 #216
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_202993424
Ah Van Huffelen blijft dus. En die Gunay Uslu is ook wel verrassend.

Moet wel zeggen dat ik de D66 ploeg nogal oud vind op Jetten na.
pi_202993494
Lol, Jetten op klimaat. Die heeft zichzelf onsterfelijk belachelijk gemaakt met zijn Jip en Janneke verhaaltje over stikstof op nationale tv. Om nog maar te zwijgen over zijn onnozele opmerking in de Kamer over kernenergie. We gaan het meemaken maar ik mag voor hem en het land hopen dat het een snelle leerling is.
pi_202993562
quote:
0s.gif Op zondag 2 januari 2022 14:03 schreef Hexagon het volgende:
Moet wel zeggen dat ik de D66 ploeg nogal oud vind op Jetten na.
Dat maakt toch niet zo veel uit? Als minister hoef je niet nog een hele toekomst in allerlei banen en/of de politiek voor je te hebben. En als je mensen uit 'het veld' haalt is het onvermijdelijk dat dat geen dertigers zijn, want daar zitten die 30ers nog niet op bepalende plekken waar ze hun expertise hebben kunnen laten zien en 30/40ers zijn vaak ook nog niet klaar om hun carrire op te geven om de politiek in te gaan.

D66 heeft Kaag, Jetten en de fractievoorzitter (ik denk Paternotte) die met name het D66 geluid moeten laten horen, daar zit nog genoeg toekomst in.
  zondag 2 januari 2022 @ 14:13:46 #219
68638 Zwansen
pi_202993576
quote:
0s.gif Op zondag 2 januari 2022 13:55 schreef Nicksanders het volgende:

[..]
Oh ja die dooddoener weer het creatieve boekhouden van de 97% klimaatconsensus
[..]
Je weet wel het onderzoek van Cook waar Obama na verwees.

Nee die neem ik niet echt serieus.

Nogmaals ik neem klimaatverandering wel serieus alleen gebeurd het al 4.5 miljard jaar.
Ja we moeten zeer zeker weten schoner met de aarde omgaan en nee ik geloof niet in de aarde volplempen met windmolens wel in kernenergie.

Ook het belachelijke idee we maken de vliegtickets 50,- duurder zoals klimaatdrammer Jetten wilt lost het niet op maar h wel weer een mooie lasten verzwaring.

Oh ja wat hebben nog meer de "boven ons gestelde" die vliegtuig pakken richting Luxemburg vertrekkend vanaf de Kaagbaan.
Oh ja de klimaattop iedereen ingevlogen met priv jets (nooit gehoord van Teams zeker of ZOOM).
En dan Biden met een heel konvooi aan auto's daar duidelijk dus.......

Oh ja en dan hebben we nog de Elon Musks van deze wereld en die dude van Amazon een grote bek over het klimaat maar wel voor 15 minuten zichzelf de ruimte in laten schieten om te laten zien hoe groot je lul is.

Duidelijk.....

Nee sorry ik neem het niet serieus omdat het zoals alles weer totaal politiek misbruikt wordt.
Ok, 80-90% dan… Zie ook de link hieronder.

Stel dat het die 80% zou zijn, waarom zou jij dan meegaan met die 20%?

Ga eens naar een universiteit en vraag een paar klimaatwetenschappers. Ik ben benieuwd of zij jou wel kunnen overtuigen.

https://www.forbes.com/si(...)nge/?sh=7a48d00c1157
pi_202993655
quote:
7s.gif Op zondag 2 januari 2022 14:13 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Ok, 80-90% dan… Zie ook de link hieronder.

Stel dat het die 80% zou zijn, waarom zou jij dan meegaan met die 20%?

Ga eens naar een universiteit en vraag een paar klimaatwetenschappers. Ik ben benieuwd of zij jou wel kunnen overtuigen.

https://www.forbes.com/si(...)nge/?sh=7a48d00c1157
Financiering speelt niet zelden mee. Hoeveel wetenschappers zijn geheel vrij? Maar buiten dat, Galileo werd door zijn medewetenschappers van zijn tijd voor gek verklaard. Achteraf bleek toch dat hij dichter bij de werkelijkheid zat dan zijn medewetenschappers van zijn tijd. Het is niet zo dat de meerderheid per definitie gelijk moet hebben simpelweg omdat ze de meerderheid zijn. Zelf interesseert het me vrij weinig wie gelijk heeft, ben meer van de praktische kant hoe we met de veranderingen om gaan.
  Moderator zondag 2 januari 2022 @ 14:19:37 #221
1212 crew  Mike
Excellent!
pi_202993674
Ik vind Buitenlandse Zaken niet handig voor Hoekstra. Volgens mij ben je dan als leider van de partij te vaak afwezig/niet dicht genoeg bij het vuur.
In some matters there's no reality, only perception. Truth exists, but people have a vested interest in not knowing it.
  zondag 2 januari 2022 @ 14:27:06 #222
480574 Smegma.
pi_202993798
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 december 2021 13:14 schreef VoMy het volgende:

[..]
JA21 :')
Ook mijn partij niet, maar Jetten zit hier te knoeien. Ik ben niet al te enthousiast over zijn benoeming. Jetten had van mij, als hij al doorgeschoven moet worden, eerst een rondje staatssecretariaat mogen doen. We gaan het zien.
  zondag 2 januari 2022 @ 14:29:21 #223
480574 Smegma.
pi_202993832
quote:
0s.gif Op zondag 2 januari 2022 13:56 schreef -XOR- het volgende:

[..]
SZ staat voor sociale zaken, laten we die niet toevertrouwen aan onze neoliberale McKinsey-fazal. SZW aan Hoekstra toevertrouwen betekent Reaganomics 2.0
Beoogd minister van SZW, Karien van Gennip heeft er ook wat arbeidsjaren opzitten bij McKinsey. ;)
pi_202993836
Tweakers, toch behoorlijk D66 minded, gaat los op van Huffelen.

https://tweakers.net/nieu(...)-digitalisering.html
  zondag 2 januari 2022 @ 14:32:51 #225
480574 Smegma.
pi_202993878
quote:
0s.gif Op zondag 2 januari 2022 13:27 schreef superniger het volgende:
Dus Sjoerd Sjoerdsma of Patternotte als D66 fractievoorzitter?
Sjoerdsma? Dat lijkt mij niet. Tenzij D66 vooral anderen met geheven vingertje de maat wil nemen en zo'n figuur weg laat komen met het verspreiden van een valse roddel over drankgebruik van Remkes.
pi_202993899
quote:
0s.gif Op zondag 2 januari 2022 14:32 schreef Smegma. het volgende:

[..]
Sjoerdsma? Dat lijkt mij niet. Tenzij D66 vooral anderen met geheven vingertje de maat wil nemen
Sjoerdsma zal het dus wel worden. :D
pi_202993907
quote:
0s.gif Op zondag 2 januari 2022 14:29 schreef Smegma. het volgende:

[..]
Beoogd minister van SZW, Karien van Gennip heeft er ook wat arbeidsjaren opzitten bij McKinsey. ;)
Klopt. Al herinner ik me haar staatssecretariaat vooral van de 2 zwangerschapsverloven, iemand nog een beeld bij wat voor opmerkelijks ze toen heeft gedaan?
pi_202993949
Complimenten aan D66, VVD en CU. Uit die benoemingen blijkt echt wel verandering, met D66 als uitschieter…
zie email 27 oktober
  zondag 2 januari 2022 @ 14:39:16 #229
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_202993967
quote:
0s.gif Op zondag 2 januari 2022 14:29 schreef Smegma. het volgende:

[..]
Nu vind ik het an sich niet erg dat iemand van McKinsey komt, het is meer dat Hoekstra zich de afgelopen jaren op financien een kneiterharde neoliberaal heeft betoond, Van Gennip kan best uit een heel ander vaatje tappen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  zondag 2 januari 2022 @ 14:41:50 #230
480574 Smegma.
pi_202994000
quote:
0s.gif Op zondag 2 januari 2022 14:37 schreef trein2000 het volgende:
Complimenten aan D66, VVD en CU. Uit die benoemingen blijkt echt wel verandering, met D66 als uitschieter…
Bij de VVD? Als ik het lijstje bekijk kom ik vooral Rutte-getrouwen tegen en mensen die de weg in politiek Den Haag kennen. Alleen Conny Helder komt echt van buiten. CDA levert ook vooral partijtijgers en -tijgerinnen.

D66 is wel vernieuwend ja. CU lijkt gestraft voor de uithaal van Segers naar Rutte "wij stappen niet in Rutte-IV". Qua bewindsposities afgestraft, maar ook qua standpunten (vrij onderwijs, medisch-ethische kwesties). Die dreigen een bijwiel te worden.
pi_202994023
quote:
0s.gif Op zondag 2 januari 2022 14:19 schreef Mike het volgende:
Ik vind Buitenlandse Zaken niet handig voor Hoekstra. Volgens mij ben je dan als leider van de partij te vaak afwezig/niet dicht genoeg bij het vuur.
Lijkt mij de zwanenzang van Hoekstra hoor. Als je nog ambitie hebt ga je daar niet zitten.

Het is geen invloedrijke post, zoals gezegd wanneer het echt serieus wordt is het aan de MP. Het is geen post waarop je kunt profileren. En je bent veel weg dus brandjes blussen, de partij leiden en campagne voeren is ook lastig.

En dan is het in het recente verleden ook nog een struikelblok gebleken, maar dat was meer pech dan structureel. Maar het is wel een post met een risico op een incident in de uitvoering. Op wonen of szw heb je dat veel minder en ook veel meer profileringsruimte.
zie email 27 oktober
pi_202994050
quote:
0s.gif Op zondag 2 januari 2022 14:41 schreef Smegma. het volgende:

[..]
Bij de VVD? Als ik het lijstje bekijk kom ik vooral Rutte-getrouwen tegen en mensen die de weg in politiek Den Haag kennen. Alleen Conny Helder komt echt van buiten. CDA levert ook vooral partijtijgers en -tijgerinnen.

D66 is wel vernieuwend ja. CU lijkt gestraft voor de uithaal van Segers naar Rutte "wij stappen niet in Rutte-IV". Qua bewindsposities afgestraft, maar ook qua standpunten (vrij onderwijs, medisch-ethische kwesties). Die dreigen een bijwiel te worden.
Ik vind het voor notoir vertrouwelingenbenoemer Rutte al heel wat dat hij het hele kabinet er uit kegelt op 2 na. We komen van ver he? ;)

Het cda noemde ik bewust niet, wat die aan het doen zijn snap ik helemaal niets van. En de CU tja, ik had het niet gedaan op deze manier.
zie email 27 oktober
pi_202994077
quote:
0s.gif Op zondag 2 januari 2022 14:41 schreef Smegma. het volgende:

[..]

Schreinemacher, Van den Burg, Van der Maat, Adriaansens en Helder zijn echt nieuwe namen en de bekenden Hennis, Schippers, Blok, Kamp ed zijn weggebleven. Wiersma, Yeşilgz komen wel uit Den Haag, maar zijn toch niet het oude vertrouwde clubje rondom Rutte.
  zondag 2 januari 2022 @ 14:48:58 #234
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_202994133
quote:
0s.gif Op zondag 2 januari 2022 14:43 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Lijkt mij de zwanenzang van Hoekstra hoor. Als je nog ambitie hebt ga je daar niet zitten.

Het is geen invloedrijke post, zoals gezegd wanneer het echt serieus wordt is het aan de MP. Het is geen post waarop je kunt profileren. En je bent veel weg dus brandjes blussen, de partij leiden en campagne voeren is ook lastig.

En dan is het in het recente verleden ook nog een struikelblok gebleken, maar dat was meer pech dan structureel. Maar het is wel een post met een risico op een incident in de uitvoering. Op wonen of szw heb je dat veel minder en ook veel meer profileringsruimte.
Sowieso speelt BuZa een niet heel erg grote rol in Europa, en dat is toch de belangrijkste buitenlandpolitiek.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  zondag 2 januari 2022 @ 14:49:38 #235
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_202994138
quote:
0s.gif Op zondag 2 januari 2022 14:43 schreef trein2000 het volgende:

[..]

BuZa is wel geschikt als opstap naar een functie in Brussel toch?
  zondag 2 januari 2022 @ 14:50:14 #236
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_202994151
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2022 14:49 schreef Immerdebestebob het volgende:

[..]
Wat wil hoekstra in Brussel doen?
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  zondag 2 januari 2022 @ 14:50:51 #237
480574 Smegma.
pi_202994162
quote:
0s.gif Op zondag 2 januari 2022 14:45 schreef Hanca het volgende:

[..]
Schreinemacher, Van den Burg, Van der Maat, Adriaansens en Helder zijn echt nieuwe namen en de bekenden Hennis, Schippers, Blok, Kamp ed zijn weggebleven. Wiersma, Yeşilgz komen wel uit Den Haag, maar zijn toch niet het oude vertrouwde clubje rondom Rutte.
Jij legt de lat wel erg laag. Van den Burg (EK), Adriaansens (EK) en Schreinemacher (EU) zijn bekenden. Yesilgz is juist wel een Rutte-getrouwe, om nog maar van van der Wal te zwijgen. Wiersma werd ook al voorbereid op meer als stas.SZW.
pi_202994165
Het CDA lijkt er vooral voor te kiezen dat ze geen mensen in zetten die het CDA nog verder kunnen laten afglijden, in hun positie best begrijpelijk.

En de partijtijgers snap ik ook wel. Van Rij is een zeer ervaren fiscalist, dat is wel handig als je iets groots als het langzaamaan schrappen van toeslagen wil uitvoeren. Op Binnenlandse Zaken ben je bijna puur in contact met politici (provincies, gemeenten), dan is een ervaren politica als Bruins Slot eigenlijk gewoon nodig. Dat De Jonge niet gedumpt wordt is terecht.

Ik had alleen misschien wat anders gekozen ipv Van Gennip, maar waarschijnlijk moest het een vrouw zijn (dat is nu 10 om 10 in de ministerraad) en dat bleek binnen het CDA helemaal niet zo makkelijk bleek al in ons topic.
  zondag 2 januari 2022 @ 14:52:27 #239
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_202994180
quote:
0s.gif Op zondag 2 januari 2022 14:50 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Wat wil hoekstra in Brussel doen?
Geld verdienen.
  zondag 2 januari 2022 @ 14:52:32 #240
480574 Smegma.
pi_202994182
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2022 14:49 schreef Immerdebestebob het volgende:

[..]
De combinatie FinZa en BuZa staat niet slecht op je CV bij zowel multinationals, NGO's en organisaties als de Wereldbank, ECB en het IMF.
  zondag 2 januari 2022 @ 14:54:36 #241
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_202994218
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2022 14:52 schreef Immerdebestebob het volgende:

[..]
Geld verdienen.
Dan is hij in Brussel niet aan het goede adres, die kan in de private sector echt wel een veelvoud verdienen van wat het EU-boboschap betaalt.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_202994235
quote:
0s.gif Op zondag 2 januari 2022 14:50 schreef Smegma. het volgende:

[..]
Jij legt de lat wel erg laag. Van den Burg (EK), Adriaansens (EK) en Schreinemacher (EU) zijn bekenden. Yesilgz is juist wel een Rutte-getrouwe, om nog maar van van der Wal te zwijgen. Wiersma werd ook al voorbereid op meer als stas.SZW.
Tja, ik had minder van de VVD verwacht, waarschijnlijk is dat het. En Yeşilgz is niet zo zeer een Rutte getrouwe, alleen zat ze voor Rutte partijleider werd nog helemaal niet in de politiek. De groep Schippers, Kamp, Blok, Hennis, Wiebes e.d. en natuurlijk Hermans, dat zijn de echte getrouwen die hij altijd om zich heen wilde en om advies vroeg.
pi_202994254
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2022 14:52 schreef Immerdebestebob het volgende:

[..]
Geld verdienen.
Je weet dat zijn salaris door 5 ging toen hij van McKinsey naar minister van financin ging? Als bij iemand de drijfveer niet geld is, is het Hoekstra wel.
  zondag 2 januari 2022 @ 14:57:18 #244
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_202994264
quote:
0s.gif Op zondag 2 januari 2022 14:55 schreef Hanca het volgende:

[..]
Tja, ik had minder van de VVD verwacht, waarschijnlijk is dat het. En Yeşilgz is niet zo zeer een Rutte getrouwe, alleen zat ze voor Rutte partijleider werd nog helemaal niet in de politiek. De groep Schippers, Kamp, Blok, Hennis, Wiebes e.d. en natuurlijk Hermans, dat zijn de echte getrouwen die hij altijd om zich heen wilde en om advies vroeg.
Ik neem aan dat de rest van de coalitie die namen ook heeft tegen gehouden.
pi_202994278
quote:
0s.gif Op zondag 2 januari 2022 13:42 schreef VoMy het volgende:
Kuipers. Gadverdamme.
Die post zal moeilijk voor hem worden. Zorgverleners verwachten veel als "n van hen" maar ik verwacht dat Rutte en co eerder denken dat Kuipers met wendbaarheid magisch de boel ineen kan houden als expert. Zoiets als "verdeel de patinten zo intelligent mogelijk en iedereen kan dansen met Jansen". Een onmogelijke taak.

De verwachting is ergens ook dat na omikron alles voorbij is in de lente maar het zal nog 2 jaar nazinderen of zelfs langer.
pi_202994287
quote:
0s.gif Op zondag 2 januari 2022 14:50 schreef Hanca het volgende:
Het CDA lijkt er vooral voor te kiezen dat ze geen mensen in zetten die het CDA nog verder kunnen laten afglijden, in hun positie best begrijpelijk.

En de partijtijgers snap ik ook wel. Van Rij is een zeer ervaren fiscalist, dat is wel handig als je iets groots als het langzaamaan schrappen van toeslagen wil uitvoeren. Op Binnenlandse Zaken ben je bijna puur in contact met politici (provincies, gemeenten), dan is een ervaren politica als Bruins Slot eigenlijk gewoon nodig. Dat De Jonge niet gedumpt wordt is terecht.

Ik had alleen misschien wat anders gekozen ipv Van Gennip, maar waarschijnlijk moest het een vrouw zijn (dat is nu 10 om 10 in de ministerraad) en dat bleek binnen het CDA helemaal niet zo makkelijk bleek al in ons topic.
Als je zo laf politiek bedrijft dan verdien je de klap die komen gaat. Niks tegen op die individuele namen, maar alles samen is het wel een heel erg in zichzelf gekeerd clubje, in tijden waarin alles en iedereen om verandering schreeuwt vind ik dat raar en een gemiste kans.

Alleen Hugo de Jonge had ik niet gedaan. Het is wachten op Eric Wiebes-achtige taferelen. Plus dat je bij de onvermijdelijke enqute naar de corona-aanpak Rutte een extra pion geeft om te offeren. Het CDA wou toch de premier leveren? Nou die ambitie hebben ze blijkbaar laten varen, anders is diet niet verklaarbaar.
zie email 27 oktober
pi_202994307
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2022 14:57 schreef Immerdebestebob het volgende:

[..]
Ik neem aan dat de rest van de coalitie die namen ook heeft tegen gehouden.
Dat kan bijna niet, als partij ga je echt zelf over je afvaardiging. Namen van coalitiegenoten tegenhouden is echt enorm ingewikkeld, zo zeggen alle partijleiders die ooit zelf namen hebben moeten indienen.
  zondag 2 januari 2022 @ 15:09:36 #248
480574 Smegma.
pi_202994401
quote:
0s.gif Op zondag 2 januari 2022 14:59 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Alleen Hugo de Jonge had ik niet gedaan. Het is wachten op Eric Wiebes-achtige taferelen. Plus dat je bij de onvermijdelijke enqute naar de corona-aanpak Rutte een extra pion geeft om te offeren. Het CDA wou toch de premier leveren? Nou die ambitie hebben ze blijkbaar laten varen, anders is diet niet verklaarbaar.
Ik zou de Jonge en Ollongren thuis hebben gelaten. Die zijn beiden zwaar beschadigd uit Rutte-III gekomen.
pi_202994447
quote:
0s.gif Op zondag 2 januari 2022 15:09 schreef Smegma. het volgende:

[..]
Ik zou de Jonge en Ollongren thuis hebben gelaten. Die zijn beiden zwaar beschadigd uit Rutte-III gekomen.
Ollengren ok maar hoe is de Jonge precies beschadigd dan? Als pratende pop van het coronabeleid?
pi_202994526
quote:
0s.gif Op zondag 2 januari 2022 15:12 schreef Catatafishh het volgende:

[..]
Ollengren ok maar hoe is de Jonge precies beschadigd dan? Als pratende pop van het coronabeleid?
Als iemand die in korte tijd 2 onderzoeken vergeet naar de Kamer door te sturen. 2 onderzoeken die toevallig nadelig uitpakken voor zijn gewenste beleid. En dat is slechts van de laatste paar weken.

De Jonge heeft ontegenzeggelijk hard gewerkt en zijn best gedaan. Maar het is voor hem nu tijd voor een plekje buiten de politiek lijkt mij.

Maar goed, als oa Kaag, Rutte en Ollongren ook door gaan, waarom de Jonge niet. Past prima bij het nieuwe 'elan'.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 02-01-2022 15:20:51 ]
pi_202994644
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2022 15:20 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Als iemand die in korte tijd 2 onderzoeken vergeet naar de Kamer door te sturen. 2 onderzoeken die toevallig nadelig uitpakken voor zijn gewenste beleid. En dat is slechts van de laatste paar weken.

De Jonge heeft ontegenzeggelijk hard gewerkt en zijn best gedaan. Maar het is voor hem nu tijd voor een plekje buiten de politiek lijkt mij.
Opzich ben ik het daar mee eens. Maar dan meer vanwege een soort natuurlijke houdbaarheidsdatum. Niet pers vanwege beschadigen. Ook al waren dat wel redelijke doodzondes.
quote:
Maar goed, als oa Kaag, Rutte en Ollongren ook door gaan, waarom de Jonge niet. Past prima bij het nieuwe 'elan'.[/b]
:D
  Moderator zondag 2 januari 2022 @ 15:33:49 #252
236264 crew  capricia
pi_202994702
Over Hugo kan ik iedereen deze podcast aanraden:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)dt-en-lijdt-a4074616

quote:
#16 Hugo de Jonge: de minister die leidt en lijdt

Hugo de Jonge is een zichtbare politicus waar je al jaren niet omheen kan. Hij begon in 2017 als minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Sinds maart 2020 is hij coronaminister en tussendoor was hij ook nog zes maanden lijsttrekker van het CDA. Inmiddels is bekend dat hij wel terugkeert als bewindspersoon in het nieuwe kabinet Rutte IV, maar niet nog een keer op het ministerie van Volksgezondheid.

Op en buiten het Binnenhof: iedereen lijkt een mening te hebben over De Jonge – maar wie is hij en wat heeft hem gevormd? In deze aflevering van Haagse Zaken kijken Guus Valk en Lamyae Aharouay verder dan extravagante schoenen, een vette kuif en de constante woordenstroom waar De Jonge inmiddels bekend om staat.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zondag 2 januari 2022 @ 15:34:55 #253
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_202994712
quote:
0s.gif Op zondag 2 januari 2022 15:00 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat kan bijna niet, als partij ga je echt zelf over je afvaardiging. Namen van coalitiegenoten tegenhouden is echt enorm ingewikkeld, zo zeggen alle partijleiders die ooit zelf namen hebben moeten indienen.
Ik neem aan dat Rutte als eindverantwoordelijke wel een soort veto heeft, maar dat niet lichtzinnig zal gebruiken.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_202994733
quote:
0s.gif Op zondag 2 januari 2022 15:34 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Ik neem aan dat Rutte als eindverantwoordelijke wel een soort veto heeft, maar dat niet lichtzinnig zal gebruiken.
Uiteindelijk heeft elke partij die natuurlijk. Je kunt altijd weglopen uit de Trveszaal immers. De vraag is allen wat de prijs is.
zie email 27 oktober
pi_202994738
CDA-leider Wopke Hoekstra wordt minister van Buitenlandse Zaken in kabinet-Rutte IV.
https://www.nu.nl/politie(...)tenlandse-zaken.html

Ja!! Ik had het goed!
  zondag 2 januari 2022 @ 15:42:27 #256
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_202994797
quote:
0s.gif Op zondag 2 januari 2022 15:36 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Uiteindelijk heeft elke partij die natuurlijk. Je kunt altijd weglopen uit de Trveszaal immers. De vraag is allen wat de prijs is.
Uiteraard, maar ik neem aan dat er een politieke spelregel bestaat die ongeveer zegt dat de beoogd premier zijn veto kan uitspreken zonder dat de hele boel meteen is opgeblazen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_202994832
quote:
0s.gif Op zondag 2 januari 2022 15:42 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Uiteraard, maar ik neem aan dat er een politieke spelregel bestaat die ongeveer zegt dat de beoogd premier zijn veto kan uitspreken zonder dat de hele boel meteen is opgeblazen.
Nee, ook een premier heeft te dealen met de poppetjes die hij aangereikt krijgt. Hij kan bedenkingen uit spreken en die zullen zwaar wegen, maar als een partij een naam er door wil drukken, dan gebeurt dat.
pi_202994892
quote:
0s.gif Op zondag 2 januari 2022 14:59 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Ik verwacht niet dat eriemand valt over corona, lijkt me zeer sterk. Denk niet dat er enorme blunders naar voren komen die onverklaarbaar zijn in een pandemie. En als De Jonge (CDA) valt, dan vallen Kuipers (D66) en Rutte (VVD) gewoon mee, dat gaan ze dus niet doen.
pi_202995038
Wel een meevaller dat de VVD niet de wonen-minister levert. We moeten maar hopen dat Hugo toch integer is en zijn ijverigheid wat meer woningen gaat opleveren. Dan moet er wel een front worden opgezet tegen de VVD die er alles aan zal doen om de prijzen te blijven opblazen.
  zondag 2 januari 2022 @ 16:13:46 #260
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_202995145
quote:
0s.gif Op zondag 2 januari 2022 16:04 schreef Confetti het volgende:
Wel een meevaller dat de VVD niet de wonen-minister levert. We moeten maar hopen dat Hugo toch integer is en zijn ijverigheid wat meer woningen gaat opleveren. Dan moet er wel een front worden opgezet tegen de VVD die er alles aan zal doen om de prijzen te blijven opblazen.
Hugo krijgt ondankbare taak om druk uit te voeren op de gemeenten en provincies. Daarnaast heeft hij te maken met stikstof wat bij iemand anders ligt. Die zal heel snel met een plan moeten komen om de boeren uit te kopen. Wel een VVD-gastje dus benieuwd hoe daadkrachtig die zal zijn.
pi_202995196
Karien van Gennip werd in het verleden nog wel eens gezien als CDA-kroonprinses. Dus voor het CDA wel goed dat ze bereid is om minister te worden. Dan hebben ze een potentile vervanger voor Hoekstra in huis als het nodig is.
  zondag 2 januari 2022 @ 16:19:59 #262
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_202995232
quote:
0s.gif Op zondag 2 januari 2022 16:17 schreef Jojoke het volgende:
Karien van Gennip werd in het verleden nog wel eens gezien als CDA-kroonprinses. Dus voor het CDA wel goed dat ze bereid is om minister te worden. Dan hebben ze een potentile vervanger voor Hoekstra in huis als het nodig is.
Designated survivor?
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_202995252
quote:
0s.gif Op zondag 2 januari 2022 16:13 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Hugo krijgt ondankbare taak om druk uit te voeren op de gemeenten en provincies. Daarnaast heeft hij te maken met stikstof wat bij iemand anders ligt. Die zal heel snel met een plan moeten komen om de boeren uit te kopen. Wel een VVD-gastje dus benieuwd hoe daadkrachtig die zal zijn.
Want boeren uitkopen is de enige oplossing voor een papieren probleem. Als dat de weg is van Rutte IV, rcksichtslos boeren uitkopen zonder te weten wat de daadwerkelijke opbrengsten daarvan zijn dan beloofd dat nog wat aan verspilde miljarden.
pi_202995264
quote:
0s.gif Op zondag 2 januari 2022 16:19 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Designated survivor?
Zo ongeveer :D
  zondag 2 januari 2022 @ 16:31:40 #265
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_202995380
quote:
0s.gif Op zondag 2 januari 2022 16:21 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Want boeren uitkopen is de enige oplossing voor een papieren probleem.
Voor een papieren probleem weet ik niet, iig wel een nodigheid bij een zeer reel en acuut probleem.
pi_202995383
twitter

Knops? Toch die dubieuze transactie in Limburg of gaat hij de fractie leiden? Heerma dan?
zie email 27 oktober
pi_202996012
Uiteindelijk maar 7 bewindspersonen die ook echt in Rutte III zaten (Rutte, Hoekstra, Kaag, Schouten, De Jonge, Ollongren en Harbers), dat het niet zo maar een voortzetting van het vorige kabinet is, is dus wel waar. En op Rutte na allemaal op een nieuw ministerie.

En wat ook opvalt: er lijkt ook hier wel een ruk naar links. Waar Rutte III nog begon met Zijlstra, Kamp, Blok e.d., zie je hier bijvoorbeeld Wiersma (werd in de ministerraad van Rutte III nog lastig genoemd en binnen VVD als te links gezien) en Yeşilgz die ooit lid was van de SP, GL en de PvdA. Van der Burg die ook eerder de linker dan de rechterflank van de VVD vertegenwoordigt zelfs op asiel. En ook een Bruins Slot is eerder een linkse CDA'er die niet goed onder Verhagen/Buma paste.
pi_202996113
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2022 17:24 schreef Hanca het volgende:
Uiteindelijk maar 7 bewindspersonen die ook echt in Rutte III zaten (Rutte, Hoekstra, Kaag, Schouten, De Jonge, Ollongren en Harbers), dat het niet zo maar een voortzetting van het vorige kabinet is, is dus wel waar. En op Rutte na allemaal op een nieuw ministerie.

En wat ook opvalt: er lijkt ook hier wel een ruk naar links. Waar Rutte III nog begon met Zijlstra, Kamp, Blok e.d., zie je hier bijvoorbeeld Wiersma (werd in de ministerraad van Rutte III nog lastig genoemd en binnen VVD als te links gezien) en Yeşilgz die ooit lid was van de SP, GL en de PvdA. Van der Burg die ook eerder de linker dan de rechterflank van de VVD vertegenwoordigt zelfs op asiel. En ook een Bruins Slot is eerder een linkse CDA'er die niet goed onder Verhagen/Buma paste.
Yeşilgz is toch vooral van de typische law and order retoriek in mijn ogen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_202996468
quote:
0s.gif Op zondag 2 januari 2022 17:31 schreef Monolith het volgende:

[..]
Yeşilgz is toch vooral van de typische law and order retoriek in mijn ogen.
Dat is deel van haar repertoir natuurlijk, anders zou ze geen VVD lid zijn. Maar ze echt toch wel een stuk linkser dan bijvoorbeeld een Bente Becker die ze ook in dit kabinet hadden kunnen droppen.
pi_202999412
Moeten we ook de fractievoorzitters nog voorspellen? Zeker in de meer dualistische bestuurscultuur zouden die ook hun stempel moeten kunnen drukken.

CU: Segers, simpel.

CDA: De kandidaten lijken mij Heerma of Knops. Die eerste is wat wispelturig in wat hij nu wel en niet wil. Die tweede had ik toch echt in het kabinet verwacht. Er was wat gedoe met een grondtransactie in Limburg, maar dat leek toch met een sisser af te lopen. Ik gok op Knops.

VVD: Van de drie dames die ooit kroonprinsessen waren zijn er nog twee over. Hermans en Becker. Hermans zit er al, zal het wel blijven doen.

D66: De beide kandidaten Kaag en Jetten zitten in het kabinet. Meest voor de hand liggend zijn de heren Paternotte of Sjoersma. De eerste is een paar maanden coronawoordvoerder, lijkt mij niet te combineren en om daar nu al weer mee te stoppen is ook niet ideaal. De tweede is natuurlijk wat beschadigd bij die drankroddel, maar ik denk niet dat dat al te ernstig is. Kwartje valt denk ik naar Paternotte die beloond wordt voor heel wat jaartjes trouw zijn eigen ambities op zij zetten.
zie email 27 oktober
pi_202999717
quote:
0s.gif Op zondag 2 januari 2022 20:47 schreef trein2000 het volgende:
Moeten we ook de fractievoorzitters nog voorspellen? Zeker in de meer dualistische bestuurscultuur zouden die ook hun stempel moeten kunnen drukken.

D66: De beide kandidaten Kaag en Jetten zitten in het kabinet. Meest voor de hand liggend zijn de heren Paternotte of Sjoersma. De eerste is een paar maanden coronawoordvoerder, lijkt mij niet te combineren en om daar nu al weer mee te stoppen is ook niet ideaal. De tweede is natuurlijk wat beschadigd bij die drankroddel, maar ik denk niet dat dat al te ernstig is. Kwartje valt denk ik naar Paternotte die beloond wordt voor heel wat jaartjes trouw zijn eigen ambities op zij zetten.
Jetten combineerde toch ook het coronawoordvoerschap met fractievoorzitter zijn?

Ik denk idd dat Segers, Hermans, Knops en Paternotte de fractievoorzitters zijn die nu niet meer op maandagmorgen bij elkaar gaan zitten met de (vice-)premiers, maar waarschijnlijk wel veel contact zullen hebben met de bewindspersonen.
pi_202999913
quote:
0s.gif Op zondag 2 januari 2022 21:02 schreef Hanca het volgende:

[..]
Jetten combineerde toch ook het coronawoordvoerschap met fractievoorzitter zijn?
Nee, dat was Antje Diertens. Wel was het in het begin vaak een fractievoorzittersdebat.
quote:
Ik denk idd dat Segers, Hermans, Knops en Paternotte de fractievoorzitters zijn die nu niet meer op maandagmorgen bij elkaar gaan zitten met de (vice-)premiers, maar waarschijnlijk wel veel contact zullen hebben met de bewindspersonen.
Ja. En het reguliere maandagoverleg zal vast geschrapt worden. Maar bij brandjes, crisissen en onverwachte zaken zullen ze vast aan tafel zitten. De fractie moet toch aan boord zijn...
zie email 27 oktober
pi_202999965
twitter

De telegraaf poetst de gehaktmolen vast op. Dit wordt nu al het meest succesvolle ministerschap ooit.
zie email 27 oktober
pi_203001161
quote:
0s.gif Op zondag 2 januari 2022 21:13 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
De telegraaf poetst de gehaktmolen vast op. Dit wordt nu al het meest succesvolle ministerschap ooit.
De vraag is: was hij niet gewoon bewust een houwdegen als minister van financin die toen nog in een kabinet zat dat een "geen cent naar Griekenland" imago wilde hebben?

Hij heeft nu een andere rol. En als adviseur bij McKinsey kun je toch niet zo beroerd zijn in overleggen dat je altijd iedereen tegen je keert? Juist zulke dingen zou je dan toch moeten kunnen? En hij heeft internationale politiek gestudeerd (in Rome), veel beter kun je niet krijgen op Buitenlandse Zaken. Ik wacht toch eerst even af hoe hij in zijn nieuwe rol is.
pi_203001373
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2022 22:00 schreef Hanca het volgende:

[..]
De vraag is: was hij niet gewoon bewust een houwdegen als minister van financin die toen nog in een kabinet zat dat een "geen cent naar Griekenland" imago wilde hebben?

Hij heeft nu een andere rol. En als adviseur bij McKinsey kun je toch niet zo beroerd zijn in overleggen dat je altijd iedereen tegen je keert? Juist zulke dingen zou je dan toch moeten kunnen? En hij heeft internationale politiek gestudeerd (in Rome), veel beter kun je niet krijgen op Buitenlandse Zaken. Ik wacht toch eerst even af hoe hij in zijn nieuwe rol is.
Hij zal best wat kunnen. Alhoewel BuZa toch wel specialistisch werk is. Maar hij heeft natuurlijk wel zn imago tegen. De eerste beste faux pas staat op de voorpagina, zowel hier als in zuid-europa. Dat helpt niet.

Maar goed, KWW zeggen we dan hier in twente.
zie email 27 oktober
  zondag 2 januari 2022 @ 22:44:46 #276
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_203002303
Helemaal hilarisch dat Hoekstra dus de exponent van de meer pro-Europese accenten moet gaan zijn die dit kabinet wilde leggen. Ik zou bijna medelijden met hem krijgen als ie niet zo intens onsympathiek was.
pi_203002353
Knops lijkt me toch veel te flets voor het fractievoorzitterschap. En dat vind ik eigenlijk ook gelden voor Heerma. Kuik lijkt me dan nog een betere optie.
pi_203002530
quote:
0s.gif Op zondag 2 januari 2022 22:46 schreef Raw85 het volgende:
Knops lijkt me toch veel te flets voor het fractievoorzitterschap. En dat vind ik eigenlijk ook gelden voor Heerma. Kuik lijkt me dan nog een betere optie.
Ik zou Kuik nog even in de luwte houden. Het gaat stormen in de Kamer de komende jaren, dat kun je nu al uittekenen. Wil je je kroonprinses daar nu al aan blootstellen? Valt denk ik meer te verliezen dan dat je er mee kunt winnen.

En ik vind Knops helemaal niet flets, uitgesproken kerel met lef.
zie email 27 oktober
  zondag 2 januari 2022 @ 23:55:12 #279
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_203003809
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2022 14:12 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat maakt toch niet zo veel uit? Als minister hoef je niet nog een hele toekomst in allerlei banen en/of de politiek voor je te hebben. En als je mensen uit 'het veld' haalt is het onvermijdelijk dat dat geen dertigers zijn, want daar zitten die 30ers nog niet op bepalende plekken waar ze hun expertise hebben kunnen laten zien en 30/40ers zijn vaak ook nog niet klaar om hun carrire op te geven om de politiek in te gaan.

D66 heeft Kaag, Jetten en de fractievoorzitter (ik denk Paternotte) die met name het D66 geluid moeten laten horen, daar zit nog genoeg toekomst in.
Klopt maar ik vind het toch teveel jaren 60 mensen bij elkaar. Als ze voor Defensie bijvoorbeeld Belhaj hadden genomen ipv het recyclen van Ollongren dan was het een stuk beter geweest.

In die zin heeft de CU wel de perfecte mix. Een saaie degelijke bestuurder uit de provincie, een jonge starboy en een zittende bekendheid van de midden leeftijd.
  zondag 2 januari 2022 @ 23:59:00 #280
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_203003866
Grootste verrassing vind ik trouwens Gnay Uslu. Ofschoon ik Corendon en Attilay wel ken had ik van haar nooit gehoord, laat staan dat ze bij D66 zat.

Maar wel een interessant type.
  maandag 3 januari 2022 @ 04:59:04 #281
429573 KingRadler
King of the Radler
pi_203004810
Ben benieuwd hoeveel vrouwen er vervangen gaan worden tijdens dit nieuw kabinet.
pi_203004891
Ben ik de enige die Kuipers op VWS een slecht idee vind?
Te dicht bij het vuur gezeten de laatste 2 jaar.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  maandag 3 januari 2022 @ 06:32:13 #283
222927 Lurf
All you need is Lurf
pi_203004912
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2022 15:33 schreef capricia het volgende:
Over Hugo kan ik iedereen deze podcast aanraden:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)dt-en-lijdt-a4074616
[..]

Lamyae is altijd enorm genuanceerd, maar echt een positief verhaal vond ik het niet. Als minister van luchtkastelen zit hij de komende tijd dan weer wel op zijn plek. Ik kijk uit naar de app die het woningtekort gaat oplossen.
Never explain, never apologize.
pi_203005073
Goed artikel dat 10 van de nieuwe ministers kort beschrijft: https://www.nrc.nl/nieuws(...)nieuwkomers-a4075456
  maandag 3 januari 2022 @ 08:20:08 #285
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_203005266
quote:
0s.gif Op maandag 3 januari 2022 06:24 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Tja, lastig natuurlijk. Anderen krijgen weer het verwijt te ver van de materie af te staan.
pi_203005293
quote:
Juist prima, je wil in een pandemie continuteit van beleid. Ook 1 van de redenen dat het zittende kabinet weer een meerderheid kreeg de laatste verkiezingen. Als het dan niet De Jonge kon blijven, dan iemand die inderdaad al goed ingevoerd is het het beleid mede gemaakt heeft.
pi_203005763
quote:
1s.gif Op maandag 3 januari 2022 08:24 schreef Hanca het volgende:

[..]
Juist prima, je wil in een pandemie continuteit van beleid. Ook 1 van de redenen dat het zittende kabinet weer een meerderheid kreeg de laatste verkiezingen. Als het dan niet De Jonge kon blijven, dan iemand die inderdaad al goed ingevoerd is het het beleid mede gemaakt heeft.
Inhoudelijk gezien een logische keuze maar geen politicus. Ben benieuwd of hij zich staande weet te houden. Idem voor Dijkgraaf uiteraard. Beide krijgen mijn voordeel van de twijfel. Laat maar zien. Kan ook zomaar goed uitpakken.

Jetten is een slechte keuze. Lichtgewicht. Minister onwaardig. De keuze voor Ollongren is arrogant (maar vrouw en gebrek aan beter denk ik). Die heeft er een potje van gemaakt en is weggestuurd. En ook het ministerie voor de eveneens weggestuurde Kaag lijkt me hoogmoed.

We gaan het zien.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 maandag 3 januari 2022 @ 10:14:03 #288
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_203006131
quote:

Nee.
  maandag 3 januari 2022 @ 10:57:19 #289
429333 GlennQuagmire
giggity giggity
pi_203006665
Hoekstra:
quote:
Dit is bij uitstek ons regeerakkoord, het CDA druipt bij wijze van spreken van de pagina's.
Welk akkoord heeft hij gelezen? Dit wordt door velen toch vooral als D66-akkoord gezien.
  Moderator maandag 3 januari 2022 @ 11:00:45 #290
236264 crew  capricia
pi_203006704
quote:
0s.gif Op maandag 3 januari 2022 10:57 schreef GlennQuagmire het volgende:
Hoekstra:
[..]
Welk akkoord heeft hij gelezen? Dit wordt door velen toch vooral als D66-akkoord gezien.
Ik denk dat het wel klopt wat Hoekstra zegt. Maar het CDA is zo onherkenbaar geworden qua standpunten voor de kiezers, zo niet-onderscheidend, dat het moeilijk is haar berhaupt te herkennen.
There is a name for it:
We call them Poor"
  maandag 3 januari 2022 @ 11:39:08 #291
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_203007092
Hans Vijlbrief komt er trouwens ook bekaaid vanaf. Eerst in de race voor Minfin en nu mag hij ineens de hele dag met boze Groningers aan de slag.
pi_203007172
quote:
Tja, er zijn weinig mensen in Nederland te vinden met vakkennis van de zorg die niet dichtbij het vuur gezeten hebben de afgelopen 2 jaar en er zijn er ook weinig die zowel een medische als bestuurlijke achtergrond als Kuipers hebben.

Ik vind Kuipers op zich geen slechte keuze maar ik weet niet of hij de beste keuze is voor VWS, dat omvat meer dan alleen de zorg, tenslotte. Ik had meer gezien in een Chief Medical Officer of corona tsaar positie maar goed, dit is hoe het valt en hij is zeker niet de minste keuze.
  Moderator maandag 3 januari 2022 @ 11:54:09 #293
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_203007244

:D
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator maandag 3 januari 2022 @ 11:57:50 #294
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_203007300
quote:
Ben benieuwd wie mijn nieuwe baas gaat worden, en hoeveel er daar op de schop gaat.

Ga de briefjes van Ernst Bobby en de rest wel missen ;). Ze ondertekende altijd met Ernst, Paul, George en Ringo maar dan 2 andere namen als laatste die ik niet uit mijn hoofd weet. Wel tenenkrommend om als raad van bestuur met voornamen te onderteken als er officile berichten uitgaan.

Heb Ernst nooit zelf gesproken wel twee anderen van de raad van bestuur, waaronder volgens mij de nieuwe decaan.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_203008205
quote:
0s.gif Op maandag 3 januari 2022 11:47 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Tja, er zijn weinig mensen in Nederland te vinden met vakkennis van de zorg die niet dichtbij het vuur gezeten hebben de afgelopen 2 jaar en er zijn er ook weinig die zowel een medische als bestuurlijke achtergrond als Kuipers hebben.

Ik vind Kuipers op zich geen slechte keuze maar ik weet niet of hij de beste keuze is voor VWS, dat omvat meer dan alleen de zorg, tenslotte. Ik had meer gezien in een Chief Medical Officer of corona tsaar positie maar goed, dit is hoe het valt en hij is zeker niet de minste keuze.
Momenteel is VWS-1 wel echt alleen maar zorg: https://www.rijksoverheid(...)n-ministerie-van-vws
Was nu wel meer dan ziekenhuiszorg, ook ouderenzorg en thuiszorg, maar ik denk dat dat naar VWS-2 gaat, Helder is een specialist op dat gebied.

Dat zal denk ik minstens nog wel een jaar zo blijven. De jeugddingen blijven sowieso bij de staatssecretaris deze hele periode.
  maandag 3 januari 2022 @ 14:17:56 #296
436222 Japepk
Padvinder
pi_203009040
quote:
Op zich lijkt het me voor de huidige politiek inderdaad wel zinvol als er mensen van statuur in het kabinet komen. Die iets minder bezig zijn met partijen en zetels, maar gewoon met de inhoud. Ik denk dat een Dijkgraaf of Kuipers regelmatig door het populistische gewauwel heen zullen prikken.
't Echte en 't ware!
pi_203017330
quote:
0s.gif Op zondag 2 januari 2022 22:44 schreef VoMy het volgende:
Helemaal hilarisch dat Hoekstra dus de exponent van de meer pro-Europese accenten moet gaan zijn die dit kabinet wilde leggen. Ik zou bijna medelijden met hem krijgen als ie niet zo intens onsympathiek was.
Hoekstra lijkt mij helemaal niet capabel daarvoor, vind hem echt het hielelikkertje van Rutte meer niet, straalt te weinig uit voor deze functie
pi_203018260
quote:
0s.gif Op maandag 3 januari 2022 11:39 schreef Hexagon het volgende:
Hans Vijlbrief komt er trouwens ook bekaaid vanaf. Eerst in de race voor Minfin en nu mag hij ineens de hele dag met boze Groningers aan de slag.
Ja, waarom daar een econoom neer is gezet? Toch zo veel mogelijk besparen, oid?
Ik vind dat echt een heel aparte keus, eerlijk gezegd. Niks ten nadele van Vijlbrief, was een kundig staatssecretaris. Dat hij mag blijven is ook terecht. Maar het lijkt idd dat ze na het invullen van de plekjes bij D66 er achter kwamen dat ze deze plek over hadden en dat die dan maar naar Vijlbrief ging.

Misschien dat ze denken dat een voormalig topambtenaar het proces het beste kan versnellen?
  maandag 3 januari 2022 @ 22:36:54 #299
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_203018962
quote:
1s.gif Op maandag 3 januari 2022 22:15 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik vind dat echt een heel aparte keus, eerlijk gezegd. Niks ten nadele van Vijlbrief, was een kundig staatssecretaris. Dat hij mag blijven is ook terecht. Maar het lijkt idd dat ze na het invullen van de plekjes bij D66 er achter kwamen dat ze deze plek over hadden en dat die dan maar naar Vijlbrief ging.

Misschien dat ze denken dat een voormalig topambtenaar het proces het beste kan versnellen?
Hij is natuurlijk bedreven in ingewikkelde financiele kwesties. En Groningen is voor een belangrijk deel een financieel verhaal.
pi_203019178
quote:
0s.gif Op maandag 3 januari 2022 22:36 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Hij is natuurlijk bedreven in ingewikkelde financiele kwesties. En Groningen is voor een belangrijk deel een financieel verhaal.
Nou, het is vooral het versnellen van procedures, geld is het probleem niet. Dat is in feite vrij onbeperkt (elke getaxeerde schade wordt gewoon uitbetaald).
  maandag 3 januari 2022 @ 22:51:34 #301
398044 0ne_of_the_few
Mate verslaafde
pi_203019439
quote:
1s.gif Op maandag 3 januari 2022 22:15 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ik ga er voor het gemak vanuit de zowel beleid rondom Groningen (nu ezk) als uitvoering herstelwerkzaamheden (nu NCG onder BZK) onder hem komen. Dat maakt het in het Haagsche al wat makkelijker. Zolang dat nog niet formeel geregeld is zit de financiering van de herstelwerkzaamheden begrotingstechnisch ingewikkeld in elkaar met verschil tussen kasverplichtingen, baten-lasten en inkomsten en uitgaven kader van Rijksbegroting. Dan is het fijn iemand daar te hebben zitten die weet hoe het werkt.

De rol van de NAM is bij het herstel natuurlijk enorm van belang, daar zijn Shell en Exxon aandeelhouders van. Goede afwikkeling hiervan bepaald voor groot deel hoe snel de herstelwerkzaamheden plaatsvinden. Vijlbrief heeft als voormalig TG jarenlang ervaring met de rol van aandeelhouder namens de staat doordat de directie Financieringen onder hem viel. Voor de afwikkeling aan de Haagsche kant dus best te begrijpen, of hij de man naar Groningen is moet nog blijken.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')