Liever een fatsoenlijke liberale partij, zoals de FDP in Duitsland.quote:Op vrijdag 31 december 2021 13:20 schreef BlackLining het volgende:
Ik heb er nog aan toegevoegd dat JA21 van mij als D66 stemmer best wat mag groeien overigens. Het is wat dungezaaid in de niet-extrenistische rechtse hoek en wat serieuze concurrentie voor VVD lijkt me sowieso goed.
Dat er behoefte is aan een alternatief voor Wilders is duidelijk. PVV haalde bij de Europese Verkiezingen zelfs eerst maar 0 zetels, Wioders was toen niet te genieten een maand lang, het einde van zijn partij leek er aan te komen. Maar toen ontspoorde Baudet al vrij snel (met ook dat gedoe met Otten). Maar ik denk dat een alternatief de PVV echt kan reduceren tot een zetel of 5. En dat kan JA21 inderdaad best zijn.quote:Op vrijdag 31 december 2021 13:17 schreef XSbig het volgende:
[..]
We gaan het zien, maar ik schat Eerdmans wel iets verstandiger in dan Baudet. Ja21 bestaat uit meer dan alleen Eerdmans en ik zie ze wel het redelijke alternatief worden van de PVV ja.
Ze hebben in ieder geval de potentie om in het gat op rechts te springen.
Ik ben het met het eerste én tweede 100% eens.quote:Op vrijdag 31 december 2021 13:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat er behoefte is aan een alternatief voor Wilders is duidelijk. PVV haalde bij de Europese Verkiezingen zelfs eerst maar 0 zetels, Wioders was toen niet te genieten een maand lang, het einde van zijn partij leek er aan te komen. Maar toen ontspoorde Baudet al vrij snel (met ook dat gedoe met Otten). Maar ik denk dat een alternatief de PVV echt kan reduceren tot een zetel of 5. En dat kan JA21 inderdaad best zijn.
Aangezien er ook beter met JA21 valt samen te werken door de middenpartijen, zou dat ook prima zijn voor de regeerbaarheid van het land (al zie ik natuurlijk veel liever samenwerking over links).
Of er echt goed is samen te werken met JA21 valt nog te bezien. Gelet op de politieke voorgeschiedenis van de JA21 'kopstukken' heb ik daar erg weinig vertrouwen in.quote:Op vrijdag 31 december 2021 13:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat er behoefte is aan een alternatief voor Wilders is duidelijk. PVV haalde bij de Europese Verkiezingen zelfs eerst maar 0 zetels, Wioders was toen niet te genieten een maand lang, het einde van zijn partij leek er aan te komen. Maar toen ontspoorde Baudet al vrij snel (met ook dat gedoe met Otten). Maar ik denk dat een alternatief de PVV echt kan reduceren tot een zetel of 5. En dat kan JA21 inderdaad best zijn.
Aangezien er ook beter met JA21 valt samen te werken door de middenpartijen, zou dat ook prima zijn voor de regeerbaarheid van het land (al zie ik natuurlijk veel liever samenwerking over links).
In theorie is er juist nog steeds veel ruimte voor christendemocratie. Een gematigde centrumconservatieve partij is echt wel wat mensen aanspreekt, maar het komt er de laatste jaren gewoon niet uit. Omtzigt zou weleens aan de haal kunnen gaan met dat spectrum.quote:Op vrijdag 31 december 2021 11:41 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Ook dat inderdaad.
Ik zou mij als CDA echt serieus zorgen gaan maken. Na de uitschieter in 1980 is het het ledenaantal alleen maar gedaald...
https://nl.wikipedia.org/(...)sch_App%C3%A8l#Leden
Veel gemeentelijke en provinciale afdelingen maken zich ook ernstig zorgen. Geven die zorgen ook herhaaldelijk aan bij het landelijke CDA maar die lijkt wel compleet van het padje te zijn losgezongen. We hebben het gezien voor tijdens en na de verkiezingen. Het zou me dan ook niets verbazen als provinciale CDA afdelingen (met de gemeentelijke afdelingen erbij) zich af gaan splitsen van het landelijke CDA en met een constructie komen zoals we in Duitsland hebben. Over 3 maand vallen er klappen, en het jaar erna bij de provinciale verkiezingen ook, zeker als BBB in veel CDA provincies meedoet.quote:Op vrijdag 31 december 2021 11:41 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Ook dat inderdaad.
Ik zou mij als CDA echt serieus zorgen gaan maken. Na de uitschieter in 1980 is het het ledenaantal alleen maar gedaald...
https://nl.wikipedia.org/(...)sch_App%C3%A8l#Leden
Niet als het CDA naar rechts blijft draaien. Dan is het gewoon, zoals nu, een VVD light waar mensen alleen nog uit traditie op stemmen en dan blijft er zonder boeren en buitenlui weinig van over.quote:Op vrijdag 31 december 2021 12:02 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar dat is iets tijdelijks, dat neemt men denk ik de volgende verkiezingen al niet meer mee.
Eerlijk gezegd schat ik de kans dat CDA binnen 10 jaar de grootste is groter in dan de kans dat D66 binnen 10 jaar de grootste is.
Als Rutte weg valt en VVD geen goede opvolger heeft, is de 'VVD Light' natuurlijk gewoon een plek waar best veel VVD-stemmers heen zullen gaan.quote:Op vrijdag 31 december 2021 15:55 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Niet als het CDA naar rechts blijft draaien. Dan is het gewoon, zoals nu, een VVD light waar mensen alleen nog uit traditie op stemmen en dan blijft er zonder boeren en buitenlui weinig van over.
Zeker. 2023, provinciale verkiezingen gaat de eerste echte zijn. Tot op heden loopt het er vrij op rolletjes heb ik het idee.quote:Op vrijdag 31 december 2021 16:15 schreef Hexagon het volgende:
BBB komt natuurlijk ook maar net kijken. Die moeten echt nog een hoop proeven doorstaan om een permanente factor te zijn.
Klopt maar ook daarna. Weten ze als kaderpartij te functioneren. Kunnen ze in een grotere kamerfractie samenwerken. Slagen ze er in regeringsmacht te verwerven zonder te ontploffen. Weten ze bestuurlijke zwaargewichten aan zich te verbinden. Kunnen ze ook zonder Caroline.quote:Op vrijdag 31 december 2021 16:30 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Zeker. 2023, provinciale verkiezingen gaat de eerste echte zijn. Tot op heden loopt het er vrij op rolletjes heb ik het idee.
We gaan het allemaal meemaken.quote:Op vrijdag 31 december 2021 16:39 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Klopt maar ook daarna. Weten ze als kaderpartij te functioneren. Kunnen ze in een grotere kamerfractie samenwerken. Slagen ze er in regeringsmacht te verwerven zonder te ontploffen. Weten ze bestuurlijke zwaargewichten aan zich te verbinden. Kunnen ze ook zonder Caroline.
Doordat we al 10 jaar met Rutte zitten is ten onrechte het idee ontstaan dat een premier helemaal door de wol geverfd moet zijn en minstens 50 jaar oud, maar overal in Europa duiken jonge, frisse premiers op met minder ervaring maar meer nieuwe ideeen. Een te sterke en ervaren premier is democratisch ook juist nadelig.quote:Op vrijdag 31 december 2021 09:09 schreef Mondkapje het volgende:
[..]
Hermans stond begin dit jaar nog flink te stotteren in de TK, ze gaat ontzettend hard vooruit maar het is nu nog iets te vroeg.
Wopke op BZ, ik hoop het! Hij zal het goed doen in het buitenland, heeft iets Brits in zijn doen en laten alleen is ie een heel grote Brit.
Die term is gewoon leeg. Jitske Haagsma zat voor ze PA werd gewoon in de Provinciale Staten en is juist ook omdat ze politiek ervaren is toen aan de onervaren Hoekstra gekoppeld. Zette zich in Noord Holland fel in voor duurzame energie. Zo vreemd is die keus niet.quote:Op vrijdag 31 december 2021 17:55 schreef trein2000 het volgende:
PA van de Woppert. Kabinet? Nieuwe bestuurscultuur…
Het is natuurlijk in de functie van diplomaat wel handig om al langere tijd mee te draaien.quote:Op vrijdag 31 december 2021 17:02 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Doordat we al 10 jaar met Rutte zitten is ten onrechte het idee ontstaan dat een premier helemaal door de wol geverfd moet zijn en minstens 50 jaar oud, maar overal in Europa duiken jonge, frisse premiers op met minder ervaring maar meer nieuwe ideeen. Een te sterke en ervaren premier is democratisch ook juist nadelig.
Is dat toevallig dezelfde diplomaat die berichten van bondgenoten over de aankomende val van Kabul negeerde en diezelfde diplomaat die ook de duidelijke schreeuw om evacuatie vanuit de ambassade aldaar negeerde? Diezelfde diplomaat die onlangs een motie van afkeuring heeft gekregen en daardoor opstapte als minister? De diplomaat die melde dat er in Syrië geen gifgassen meer aanwezig waren maar waar wonder boven wonder toch gifgasaanvallen plaats vonden na haar succes rapport? De diplomaat die schijnbaar nog niet in staat was om even haar collega minister vooraf in te lichten dat ze op ging stappen? Die diplomaat... insert nog een scala aan brekebeen gevallen? Die kunnen we echt missen als kiespijn als het om het Nederlandse belang gaat.quote:Op vrijdag 31 december 2021 19:35 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Gelukkig zit er nog een sterke diplomaat klaar met voldoende contacten in Europa en de VNhoe eerder hoe beter.
Haagsma ken ik niet, van Rij heb ik meegemaakt als interim-voorzitter. Maakte geen indruk op zijn zachts gezegd.quote:Op vrijdag 31 december 2021 19:56 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
De grootste nepotismepartij van Nederland beschouwt het ministerschap duidelijk nog steeds als loyaliteitsbonus.
Grappig jaquote:Op vrijdag 31 december 2021 17:06 schreef KoosVogels het volgende:
Van der Wal in het kabinet. Grappig, die heb ik nog redelijk stevig bekritiseerd toen ze gedeputeerde werd, tot woede van de lokale en provinciale VVD.
Ach, wel grappig om te zien wie er achter een account zit.quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |