abonnement Unibet Coolblue
pi_192749189


Vervolg op:
CUL / [pizza] zelf pizza maken voor beginner?
CUL / [Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #2
CUL / [Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #3
CUL / [Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #4
CUL / [Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #5
CUL / [Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #6
CUL / [Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #7
CUL / [Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #8
CUL / [Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #9
CUL / [Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #10
CUL / [Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #11
CUL / [Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #12
CUL / [Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #13
CUL / [Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #14
CUL / [Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #15
CUL / [Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #16
CUL / [Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #18
CUL / [Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #18
CUL / [Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #19
CUL / [Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #20
CUL / [Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #21

Waarom?
Dit is het topic waarin we stoer doen over onze eigengebakken pizza's en tips uitwisselen over het ultieme deeg, het lekkerste beleg en de perfecte baktijd.
Als je het proces een beetje onder de knie hebt dan produceer je voor weinig geld stapels pizza die minstens zo lekker zijn als bij je lokale pizzaboer!

Hoe?

Het belangrijkste onderdeel van een pizza is de bodem. Een pizzabodem is een soort brood, gemaakt met een gistdeeg. In deze topicstart staan een tweetal recepten voor pizzadeeg. Het geheim van een goede pizza is om de kunst onder de knie te krijgen om smaak uit je producten te halen ipv er steeds meer smaakmakers in te stoppen.
Een techniek die in dit topic vaak naar voren is gekomen is de zogenaamde 'cold fermentation'. Dat is een techniek waarbij je deeg een tijd in de koelkast zet. Dat is gebaseerd op het feit dat er in een deeg verschillende processen spelen, die ieder een eigen optimale temperatuur hebben. Om het deeg zo snel mogelijk te laten rijzen zou je het bij bv 25-30 graden kunnen laten staan. Door het echter kouder te bewaren geef je de andere processen in het deeg de kans om meer smaak los te maken uit de tarwe.
Het maken van een pizza kan je in een aantal stappen samenvatten;

Deeg maken -- deeg laten rijzen -- deeg vormen -- pizza beleggen -- pizza bakken

Hoe je die stappen uitvoert staat hier verder in deze topicstart beschreven. Kijk vooral ook naar de filmpjes!

Deeg:
SPOILER: Recept 1
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Recept 2
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Saus:

Je kan op veel verschillende manieren een saus maken; hieronder staat een recept voor een saus die gekookt wordt, maar je kan het ook zo simpel houden als het pureren van goede Italiaanse tomaten en ze op smaak te brengen met wat oregano, zout en peper. Zie bv de link naar de website van Varasano voor een goede (alhoewel iets omslachtige) methode.
Mocht je wat meer haast hebben, dan smaakt bv een Heinz Tomato Frito ook erg lekker als pizzasaus. Over het algemeen kan je echter wel stellen dat er maar weinig saus op de pizza nodig is.

SPOILER: Saus
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bakken:
SPOILER: bakken
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Resultaten met Bestron Pizza ovens
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Handige links over pizza maken
Jeff Varasano's Internet best pizza recipe
Pizzamaking.com

Pizzastenen:
Pizzastein
GroeneBouwMaterialen
Jamie Oliver steen op fonq.nl
Pizzasteen met metalen schep
Pizzasteen met houten schep

Filmpje over deeg opbollen


Filmpjes over deeg vormen



Filmpje over no-knead pizzadeeg, inclusief vormen van de pizza


Filmpje over een bodem maken uit een deegbal


Eervolle vermeldingen uit eerder topics uit deze reeks

Isegrim:



Gripper:


mime_negert:



cous2:



MaximusTG:



Bobbee

Pizza van volkoren deeg:






Aal321




Yvess





BYM





pi_192749199
Laatste post:

quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2020 12:06 schreef Tree het volgende:

[..]

Voor een allereerste keer ziet dit er toch al top uit! Zolang het nog niet perfect is heb je goede reden om extra veel te oefenen ;)

Ik weet nog van toen ik een Ooni had dat ik altijd wel flink bij moest blijven vullen met de pellets, anders ging de temperatuur inderdaad heel snel omlaag.

Je kan om flinke temperatuurverschillen te vermijden bij open doen van de oven hem wel wat langer voor laten stoken, dan weet je in ieder geval zeker dat de hitte goed in de steen is getrokken. Luchttemperatuur trekt met een flink vuur ook snel bij natuurlijk.

Leuk om te zien in ieder geval!
pi_192749621
Deze ga ik even volgen. 23e deel zelfs...daar moet een lekkere pizza tussen zitten.
pi_192774639
Heeft er iemand de pdf van recept 2 uit de OP voor mij?
Vorige keer recept 1 geprobeerd, dus nu wilde ik 2 maken, maar link werkt niet meer.
  Moderator donderdag 23 april 2020 @ 22:34:13 #5
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_192774754
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2020 22:28 schreef Yinny het volgende:
Heeft er iemand de pdf van recept 2 uit de OP voor mij?
Vorige keer recept 1 geprobeerd, dus nu wilde ik 2 maken, maar link werkt niet meer.
Maximus_TG is dood. Misschien dat iemand anders het bestand nog heeft.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_192781416
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2020 22:34 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Maximus_TG is dood. Misschien dat iemand anders het bestand nog heeft.
☹️
Ik weet dat hij overleden is en daardoor de pizza topic zijn belangrijkste spil is kwijtgeraakt. Het zou jammer zijn als zijn recept hier verloren is...

@Lucky_Strike
Er staan een hoop niet meer werkende linkjes in de OP (de plaatjes), misschien dat die er allemaal uit kunnen?
pi_192782362
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 april 2020 12:58 schreef Yinny het volgende:

[..]

☹️
Ik weet dat hij overleden is en daardoor de pizza topic zijn belangrijkste spil is kwijtgeraakt. Het zou jammer zijn als zijn recept hier verloren is...

@:lucky_strike
Er staan een hoop niet meer werkende linkjes in de OP (de plaatjes), misschien dat die er allemaal uit kunnen?
Ik weet het. Zo zijn er wel meer OP's die nagelopen moeten worden. Maar mij ontbreekt de tijd momenteel. Lonaa en Muck volgens mij ook op dit moment.

Het staat iedereen vrij om een nieuwe OP te bouwen :)
Spoilers!
pi_192969299
Na lang zoeken in de voorgaande delen, heb ik het originele recept van Maximus_TG gevonden op zijn kookblog!
http://kookkompas.nl/pizza/
Fijn dat zijn recepten nog bestaan O+
pi_193022467
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2020 22:28 schreef Yinny het volgende:
Heeft er iemand de pdf van recept 2 uit de OP voor mij?
Vorige keer recept 1 geprobeerd, dus nu wilde ik 2 maken, maar link werkt niet meer.
https://drive.google.com/file/d/0B45G_0wzLet3d09WWXYzc2ZibWM/view
pi_193184146
Zuurdesem pizza's

  zondag 17 mei 2020 @ 22:41:22 #12
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_193185202
Vanmiddag heb ik deeg 1 uit het pizzatopic gemaakt. Die doet het altijd goed hier.



Paar uur later verdeeld in bolletjes. En die rezen uiteraard tegen elkaar aan want dat doen ze altijd en daar leren we helemaal niets van.

Fast forward. Saus gemaakt (blik blokjes, ui, knof, balsamico). Ingrediënten gesneden.

Pizza 1: creme fraiche, geraspte kaas, asperges, krieljes, champignons, tijm, spek. Eerste keer dat we deze variant maakten en ontzettend voor herhaling vatvaar.


Pizza 2: tomatensaus, geraspte kaas, tonijn, gele ui, ansjovis, tomaat, mozzarella, knoflook.


Pizza 3: onze favoriet.
Tomatensaus, rode ui, chorizo, gorgonzola, knoflook.

Geen pizza-avond zonder deze variant. Voor het eerst in jaren weer eens geklungeld met het deeg dus hij heeft een rustieke vorm.



Spoilers!
pi_193185430
quote:
1s.gif Op zondag 17 mei 2020 22:41 schreef Lucky_Strike het volgende:
Vanmiddag heb ik deeg 1 uit het pizzatopic gemaakt. Die doet het altijd goed hier.

[ afbeelding ]

Paar uur later verdeeld in bolletjes. En die rezen uiteraard tegen elkaar aan want dat doen ze altijd en daar leren we helemaal niets van.

Fast forward. Saus gemaakt (blik blokjes, ui, knof, balsamico). Ingrediënten gesneden.

Pizza 1: creme fraiche, geraspte kaas, asperges, krieljes, champignons, tijm, spek. Eerste keer dat we deze variant maakten en ontzettend voor herhaling vatvaar.
[ afbeelding ]

Pizza 2: tomatensaus, geraspte kaas, tonijn, gele ui, ansjovis, tomaat, mozzarella, knoflook.
[ afbeelding ]

Pizza 3: onze favoriet.
Tomatensaus, rode ui, chorizo, gorgonzola, knoflook.

Geen pizza-avond zonder deze variant. Voor het eerst in jaren weer eens geklungeld met het deeg dus hij heeft een rustieke vorm.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Ooooh, wat zien ze er lekker uit!
Op de barbecue? Ik stel me voor dat ze dan ook een beetje rokerig worden, mmmm!
pi_193185436
Ik zou ze allemaal eten! :9
  zondag 17 mei 2020 @ 22:52:37 #15
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_193185479
quote:
1s.gif Op zondag 17 mei 2020 22:50 schreef Yinny het volgende:

[..]

Ooooh, wat zien ze er lekker uit!
Op de barbecue? Ik stel me voor dat ze dan ook een beetje rokerig worden, mmmm!
Precies. In de oven is prima maar de bbq-smaak is toch een prettige bijkomstigheid.
Spoilers!
  zondag 17 mei 2020 @ 22:54:06 #16
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_193185519
Oh wacht, dit is het pizza-topic en niet het Kook Mee topic :') Ik kopieer de boel ook even daarheen.
Spoilers!
pi_193713601
Wat is er nou lekkerder dan zelfgemaakte pizza?

Het deeg is zelfs zelf gemaakt en gevormd.



Kijk @ItsTheBradgeHere zo kan het ook.



Lekker in de oven hmmm...







En dan met een ijskoud biertje. Zien jullie dat witte onderaan het glas? Dat is een trucje van mij, een laagje water in het glas, in de vriezer plaatsen en dan heb je altijd een koud biertje bij de hand. Als het wat warmer wordt wordt het een grote ijsklont en is het bovengedeelte van je biertje ook heerlijk gekoeld. Een trucje dat ik even met jullie deel.

Lekkere pizza gemaakt door mijn vriendin

pi_193713721
Ik doe dat vaak op de plaat van 90cm.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  zaterdag 20 juni 2020 @ 18:06:18 #19
473298 Kaascardje
Come as you are
pi_193713773
Ziet er goed uit. Altijd al zelf een pizza willen maken maar vanwege de rijstijd nooit gemaakt.
Soms serieus, soms niet.
pi_193713874
En dan smelt het ijs en heb je waterig bier. Nee :N
Wat pizza betreft: prima.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_193713929
Die ziet er goed uit.

Ik maak ze ook meestal zelf.
Vaak net zo goed als die van de Italiaan.
Daarna mogen de verse van de Jumbo en de bezorgpizza's om de derde plek vechten.
Diepvriespizza's komen altijd op de laatste plaats.
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_193713956
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2020 18:24 schreef marc0871 het volgende:
Diepvriespizza's komen altijd op de laatste plaats.
Die gebruik ik echt alleen in nood. Het vult, maar daar heb je ook alles mee gezegd.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_193715164
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2020 18:27 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Die gebruik ik echt alleen in nood. Het vult, maar daar heb je ook alles mee gezegd.
Boks.
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_193715188
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2020 18:27 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Die gebruik ik echt alleen in nood. Het vult, maar daar heb je ook alles mee gezegd.
Het vult niet vind ik juist. Vooral Ristorante pizza's niet.
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
  zondag 21 juni 2020 @ 10:33:34 #25
463823 Rodgrod
Lekker met vanillekwark
pi_193721174
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2020 18:27 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Die gebruik ik echt alleen in nood. Het vult, maar daar heb je ook alles mee gezegd.
Het enige qua diepvriespizza wat voor mij vult is een Big American. Bij de rest heb ik altijd nog honger

OT: ziet er smakelijk uit :9
❤️🐤🐤🐤🐤🐤🐤🐤🐤❤️
Doet rubber om staven
pi_193721300
Wil al jaren een pizzasteen in de oven. Dat je de pizza erin schuift en dat deeg gelijk krokant op de steen bakt.

Nu wordt eigenlijk altijd de bovenkant te snel gaar
.
pi_193722004
Pizza gemaakt door je vriendin en dan ga je het lekker opsmikkelen achter je computert? hahahah
  zondag 21 juni 2020 @ 20:21:10 #28
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_193728627
Maar liefst 23 delen vol tips voor je:
CUL / [Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #23
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  zondag 9 augustus 2020 @ 22:29:58 #29
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_194481572
Het was vandaag warm, maar ik vond het toch een goede gelegenheid om mijn (in het vroege voorjaar gerepareerde en van nieuwe rookafvoer voorziene pizza-) steenoven weer eens goed op te stoken :)



Om 11:30 ben ik begonnen met rustig opstoken, om daarna langzaam het vuur te laten roteren rond de binnenkant van de koepel. In februari zijn de grootste gaten binnenin dichtgesmeerd met vuurvast cement wat nog niet eerder volledig was verhit, en ook de rookgasafvoer bovenin de koepel was destijds opnieuw dicht gesmeerd.
(Ik heb de oven dus na het smeren van het cement wel twee keer gestookt, maar niet met bak doeleinden, en met maar een beperkt vuur erin. Graad of 300 max.)

De rookafvoer was eerst 1,5 meter boven het dak; nu staat de pijp tot 2,5 meter boven het dak, en daarmee ook boven de gootlijnen van de omliggende huizen. Veel meer trek nu ook.

Dat levert een fijn vuur op.



Na een paar uurtjes rustig stoken ben ik het vuurtje langzaam wat meer zuurstof gaan geven, en met het droge beukenhout wat ik gebruik liep de temperatuur gestaag op.
Tegen 17:00 stond het metertje op een punt waar ik het nog niet eerder gezien had:



Ondertussen had ik pizzadeeg gemaakt, dit laten rijzen en drie keer platgeslagen tussendoor; een mooi soepel en goed uitrolbaar deegje wat prima op mn alu pizzascheppen te handlen is.

In het begin van het bakken was er nog een aardig vuurtje in de koepel:



Pizza's krijgen bij ons serieus beleg; ik weet dat er puristen zijn die voor een schoenzool met rood en een los blaadje basilicum gaan, ik schaar me daar niet onder.
De bovenstaande pizza was onder andere belegd met de kant en klaar door de Jumbo verkochte "gegrillde groenten". En nog een aantal andere lekkere dingen :)

Ook een pizza met vis (mosselen, ansjovis, surimi, stukjes zalm) behoort tot een van de favorieten.



Voor mezelf bakte ik er eentje met gehakt, dikke plakken Hongaarse Salami en kaas. Net in de oven, nu met al aardig wat minder vuur:



En na maar een paar minuutjes in de oven komt het er dan zo, bubbelend en squeekend uit:



Toen iedereen klaar was met eten was er nog een klein beetje deeg over, en wat restjes vlees.
Daar heb ik een kleine pizza mee gemaakt die nu in de koelkast ligt: wat lekkers voor de lunch van morgen.



[ Bericht 0% gewijzigd door fietsie op 09-08-2020 22:51:55 ]
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_194481784
Oh O+
Spoilers!
pi_194484271
Nu heb ik ook weer zin in pizza!
pi_194485003
Ziet er heerlijk uit O+
Zo'n steenoven staat hoog op ons wensenlijstje
  maandag 10 augustus 2020 @ 09:56:52 #33
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_194485492
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2020 09:07 schreef Sarabi het volgende:
Ziet er heerlijk uit O+
Zo'n steenoven staat hoog op ons wensenlijstje
Koop er dan aub een met een schoorsteen aan de voorkant, bij de deur, en niet een Portugese, die ik heb, met de schoorsteen in de top van de koepel.

Die met de schoorsteen vooraan houden hun warmte beter vast.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  zaterdag 6 februari 2021 @ 19:18:51 #34
296595 foodlover
live and learn
pi_197857335
Schopje omhoog!

Ik maak regelmatig zelf pizza. In ons vorige huis hadden we een 90cm brede Smeg oven met ook een dikke en grote pizzasteen erin. Nu wonen we tijdelijk in een ander huis in NL en bak ik pizza's in een kleine Moulinex oven, die mits goed voorverwarmd en met twee ronden bbq pizzastenen erin - ook een prima resultaat geeft.

Al diverse recepten gebruikt en ben momenteel tevreden met dit recept van Vito Lacopelli:
De grap van dit deeg zit 'm in de poolish en moet zeggen dat het een mooi en luchtig resultaat geeft.
  Moderator donderdag 11 februari 2021 @ 09:18:41 #35
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_197939358
Is er nou niemand die volkorenpizza's maakt? Veel lekkerder :D
Ik gebruik het recept van Italieplein (350 meel, 250 water, 10 gist, olijfolie en gist of meer als je meer pizza's maakt) en dat is superlekker. Ik heb zelf een graanmolen dus ik maal ook zelf mijn granen en gebruik ook vaak andere granen dan tarwe alleen (spelt, einkorn, rotkorn, emmer). Heel voedzaam ook nog :D
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_197948305
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 februari 2021 19:18 schreef foodlover het volgende:
Schopje omhoog!

Ik maak regelmatig zelf pizza. In ons vorige huis hadden we een 90cm brede Smeg oven met ook een dikke en grote pizzasteen erin. Nu wonen we tijdelijk in een ander huis in NL en bak ik pizza's in een kleine Moulinex oven, die mits goed voorverwarmd en met twee ronden bbq pizzastenen erin - ook een prima resultaat geeft.

Al diverse recepten gebruikt en ben momenteel tevreden met dit recept van Vito Lacopelli:
De grap van dit deeg zit 'm in de poolish en moet zeggen dat het een mooi en luchtig resultaat geeft.
Yes deze heb ik ook al een paar keer gemaakt voor in de thuis oven. Echt verassend goed voor een keuken oventje.

quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 09:18 schreef djkoelkast het volgende:
Is er nou niemand die volkorenpizza's maakt?
Nee sorry :D
  Moderator donderdag 11 februari 2021 @ 17:51:11 #37
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_197948367
quote:
1s.gif Op donderdag 11 februari 2021 17:47 schreef 111210 het volgende:

Nee sorry :D
Toch eens proberen, echt zo veel meer smaak, fantastisch. Ooit mee begonnen omdat ik het in Duitsland heb gegeten, die maalden hun eigen granen, zo goed :D
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_197948517
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 17:51 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Toch eens proberen, echt zo veel meer smaak, fantastisch. Ooit mee begonnen omdat ik het in Duitsland heb gegeten, die maalden hun eigen granen, zo goed :D
Ja misschien is het wel lekker hoor, krijg je het ook krokant en luchtig met volkoren?

Op de een of andere manier trekt het me niet echt, net zoals volkoren pasta.

Maar wie weer wel een keer de moeite waard.
  Moderator donderdag 11 februari 2021 @ 19:07:53 #39
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_197950189
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 17:58 schreef 111210 het volgende:

[..]

Ja misschien is het wel lekker hoor, krijg je het ook krokant en luchtig met volkoren?

Op de een of andere manier trekt het me niet echt, net zoals volkoren pasta.

Maar wie weer wel een keer de moeite waard.
Zeker luchtig en knapperig. Ik denk dat mensen een verkeerd beeld hebben van volkoren. Dat dat meteen zwaar en heel dicht is, dat is het niet. Het is gewoon net als witte bloem, alleen alle goede voedingsstoffen en vezels zitten er nog in.
Volkorenpasta vind ik wel vrij zwaar en meestal niet heel erg lekker, dus daar heb je zeker een punt.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_198299594
Ik heb een pak di cecco semola bloem gekocht. Is dat ook geschikt voor een goede pizza bodem. Of kan ik daar beter 00 voor gebruiken? En misschien een klein beetje semola er aan toevoegen?
pi_198301618
quote:
0s.gif Op woensdag 3 maart 2021 11:18 schreef Stansfield het volgende:
Ik heb een pak di cecco semola bloem gekocht. Is dat ook geschikt voor een goede pizza bodem. Of kan ik daar beter 00 voor gebruiken? En misschien een klein beetje semola er aan toevoegen?
Prima voor pizza!

www.xandrabaktbrood.nl/info/italiaans-bloem-en-meel/amp/
– Semola di grano duro ‘rimacinata’
Grano duro rimacinata betekent zoiets als dubbel gemalen of fijngemalen. Het is een griesmeel dat een beetje gelig van kleur is en van extra harde tarwe (Manitoba of Durum) is gemaakt. Dat maakt dat het makkelijker te verwerken is dan de Semola di grano duro. Het kan namelijk meer en makkelijker vocht opnemen.
Geschikt voor: focaccia, pizza, pasta, etc.
pi_198307132
quote:
1s.gif Op woensdag 3 maart 2021 13:55 schreef Yinny het volgende:

[..]

Prima voor pizza!

www.xandrabaktbrood.nl/info/italiaans-bloem-en-meel/amp/
– Semola di grano duro ‘rimacinata’
Grano duro rimacinata betekent zoiets als dubbel gemalen of fijngemalen. Het is een griesmeel dat een beetje gelig van kleur is en van extra harde tarwe (Manitoba of Durum) is gemaakt. Dat maakt dat het makkelijker te verwerken is dan de Semola di grano duro. Het kan namelijk meer en makkelijker vocht opnemen.
Geschikt voor: focaccia, pizza, pasta, etc.
Tnx voor de info. En qua hoeveelheid kan ik voor deze bloem hetzelfde aanhouden als in diverse recepten staat?
pi_198307738
quote:
0s.gif Op woensdag 3 maart 2021 19:57 schreef Stansfield het volgende:

[..]

Tnx voor de info. En qua hoeveelheid kan ik voor deze bloem hetzelfde aanhouden als in diverse recepten staat?
Ligt aan recept, want deze neemt meer vocht op, dus het kan zijn dat je meer water moet toevoegen.

Zoiets:
https://www.lamolisana.it(...)-with-semolinaflour/
pi_198314290
quote:
0s.gif Op woensdag 3 maart 2021 11:18 schreef Stansfield het volgende:
Ik heb een pak di cecco semola bloem gekocht. Is dat ook geschikt voor een goede pizza bodem. Of kan ik daar beter 00 voor gebruiken? En misschien een klein beetje semola er aan toevoegen?
Als het deze is, dan is die niet geschikt voor pizza, dit is pasta meel.


quote:
1s.gif Op woensdag 3 maart 2021 13:55 schreef Yinny het volgende:

[..]

Geschikt voor: focaccia, pizza, pasta, etc.
Ja hier zet ik dan weer vraagtekens bij, dit zijn 3 totaal verschillende dingen, daar gebruik je niet 1 soort bloem voor.

Je zal het er vast wel van kunnen maken, maar betwijfel of het lekker is (kijk maar naar snelkookpasta van witmeel ipv durum, of diepvriespizzas die eerder op koekdeeg lijken door het gebruik van normale goedkope bloem)
pi_199748040
https://www.lidl-shop.nl/p/grillmeister-pizzaoven/p100324813

Zou dit wat zijn om van je bbq een pizza oven te maken?
  maandag 7 juni 2021 @ 10:12:45 #46
401892 Helsinki
Avec persévérance.
pi_199779606



Gisteren de houtoven weer eens in gebruik genomen! We zijn van plan om dit iedere week te gaan doen om er weer een beetje in te komen :9. O ja, en voor het eerst desem gebruikt voor het deeg. Is goed bevallen, dus dat blijf ik doen :).

[ Bericht 10% gewijzigd door Helsinki op 07-06-2021 10:22:38 ]
pi_199785864
quote:
0s.gif Op maandag 7 juni 2021 10:12 schreef Helsinki het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Gisteren de houtoven weer eens in gebruik genomen! We zijn van plan om dit iedere week te gaan doen om er weer een beetje in te komen :9. O ja, en voor het eerst desem gebruikt voor het deeg. Is goed bevallen, dus dat blijf ik doen :).
Stad in Zuid Frankrijk
  maandag 7 juni 2021 @ 18:47:18 #48
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_199786438
quote:
0s.gif Op maandag 7 juni 2021 10:12 schreef Helsinki het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Gisteren de houtoven weer eens in gebruik genomen! We zijn van plan om dit iedere week te gaan doen om er weer een beetje in te komen :9. O ja, en voor het eerst desem gebruikt voor het deeg. Is goed bevallen, dus dat blijf ik doen :).
:9
Spoilers!
pi_199844162
Hebben jullie ervaring met het invriezen van je zelfgemaakte pizza? Of iig de bodem? Ik maak weleens zelf pizza maar maak dan altijd best een rommel in m’n keuken :D Zou dan als het toch al een bende is het liefst nog een paar extra maken om in de vriezer te gooien, maar kan dit? Of wordt het niet meer lekker als je hem later in de oven doet?
pi_201213010
Een flinke kick.

Man kreeg een ooni karu 12. Dus wij hadden vandaag pizza :9.
Ik heb de afgelopen jaren aardig veel brood gebakken dus pizzadeeg maken was dan ook niet een vreselijk moeilijke opgave. Ook gelijk even getest met 4 bolletjes deeg invriezen en ontdooien na de bulkrijs, dat gaf het gewenste resultaat.
We hebben bewust even kleinere pizza's gemaakt om zo te kunnen testen hoe de oven zich aan temperatuur hield voor wat langere tijd.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zondag 15 mei 2022 @ 16:01:32 #51
269689 crew  Viv
pi_204761548
@Evenstar , zie OP

(Hij vraagt al 10+ jaar steeds weer hoeveel gram meel etc. :( )
  zondag 15 mei 2022 @ 16:15:28 #52
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_204761723
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2022 16:01 schreef Viv het volgende:
@:evenstar , zie OP

(Hij vraagt al 10+ jaar steeds weer hoeveel gram meel etc. :( )
Ik heb dit topic ook al 30 keer doorgestuurd naar mijn man _O-
Spoilers!
  zaterdag 28 mei 2022 @ 22:00:01 #53
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_204895123
@JFlip , zo:











Ofwel bij de Marktkauf in Meppen landde er twee rollen K&K pizzadeeg in ons karretje, en die hebben we vandaag maar eens geprobeerd. De houtoven was door alle beslommeringen van de afgelopen twee jaar al heel lang niet meer aangeweest, dus ik heb hem laaaangzaam warm gestookt en toen opgejaagd tot ver over de 700 graden vanmiddag..
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  zondag 29 mei 2022 @ 08:07:07 #54
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_204898272
O+
Spoilers!
  zondag 29 mei 2022 @ 19:30:19 #55
173997 Redcoon
Verdomd heet!
pi_204906876
Het is alweer heel lang geleden dat ik hier wat heb gepost. De hobby heeft jaren op non-actief gestaan. Ondertussen van appartement naar volwassen rijtjeshuis verhuist en dus is er ruimte voor een kleine Ooni pizzaoven.

Moest alles weer opnieuw leren. Maar dit is stukken leuker dan met een pizzasteen.

'1 hour Pizza dough' recept van de Ooni website, wat tomaten uit blik met zout en olijfolie en wat mozzarella en basilicum.



Wat kan beter? ALLES! Maar het is leuk om hier weer mee bezig te zijn. :)

[ Bericht 3% gewijzigd door Redcoon op 29-05-2022 20:28:04 (Typo's) ]
  zondag 29 mei 2022 @ 19:35:48 #56
173997 Redcoon
Verdomd heet!
pi_204906951
Imgur stom. Foto straks.
  zondag 29 mei 2022 @ 19:44:56 #57
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_204907106
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2022 19:30 schreef Redcoon het volgende:
Het is alweer heel lang geleden dat ik hier wat hen gepost. De hobby heeft heel lang op non-actief gestaan. Ondertussen van appartement naar volwassen rijtjeshuis en is er dus ruimte voor een kleine Ooni pizzaoven.

Moet alles weer overnieuw leren. Maar dit is stukken leuker dan met een pizzasteen.

'1 hour Pizza dough', wat tomaten uit blik met zout en olijfolie en wat mozzarella en basilicum.

[ afbeelding ]

Wat kan beter? ALLES! Maar het is leuk om hier weer mee bezig te zijn. :)


Ziet er lekker uit hoor!

Stiekem altijd jaloers als ik Ooni's voorbij zie komen, maar weet rationeel ook wel dat ik het echt niet vaak genoeg zou gebruiken

Foto's en verhalen volgen zijn en blijven wel altijd tof :s)
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  zondag 29 mei 2022 @ 19:59:01 #58
173997 Redcoon
Verdomd heet!
pi_204907376
quote:
1s.gif Op zondag 29 mei 2022 19:44 schreef Molo het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

Ziet er lekker uit hoor!

Stiekem altijd jaloers als ik Ooni's voorbij zie komen, maar weet rationeel ook wel dat ik het echt niet vaak genoeg zou gebruiken

Foto's en verhalen volgen zijn en blijven wel altijd tof :s)
Snap ik, dat was voor mij lang een drempel.

Heb mijzelf voorgenomen om alles heel laagdrempelig te houden. Simpele deegrecepten zonder uren bereidingstijd, geen idioot hoge hydratiewaardes enzovoorts. Ik ken mezelf, leg ik de drempel te hoog dan ga ik het te weinig doen. Eventueel later een gasmodule bijkopen, hoef ik ook niet meer te klooien met hout.

Gemak dient de mens. Zeker nu ik een gezin heb klopt dit des te meer.

Alles lekker simpel houden voor familie en vrienden en af en toe als mijn vrouw en zoontje weg zijn effe lekker diep in de materie van het deeg duiken.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zondag 29 mei 2022 @ 20:52:21 #59
269689 crew  Viv
pi_204908360
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 22:00 schreef fietsie het volgende:
@:JFlip , zo:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ][ afbeelding ]
[ afbeelding ]

[ afbeelding ][ afbeelding ]
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Ofwel bij de Marktkauf in Meppen landde er twee rollen K&K pizzadeeg in ons karretje, en die hebben we vandaag maar eens geprobeerd. De houtoven was door alle beslommeringen van de afgelopen twee jaar al heel lang niet meer aangeweest, dus ik heb hem laaaangzaam warm gestookt en toen opgejaagd tot ver over de 700 graden vanmiddag..
Heb je die houtoven zelf gebouwd? Of kun je zoiets ook K&K bestellen? O-)
  zondag 29 mei 2022 @ 20:56:42 #60
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_204908441
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2022 20:52 schreef Viv het volgende:

[..]
Heb je die houtoven zelf gebouwd? Of kun je zoiets ook K&K bestellen? O-)
@Viv deze komt hier vandaan: https://wijnvat.nl/pizzaovens
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_205125934
We willen vrijdag al deeg maken voor zaterdagavond, zodat we er dan zo min mogelijk werk aan hebben. Hoe pakken we dat handig aan qua rijs, opbollen, narijs?
Spoilers!
  donderdag 23 juni 2022 @ 09:10:54 #62
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_205125940
Ik doe dat gewoon de dag er voor allemaal, en kiep de bollen dan in de vriezer op een dienbladje
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_205125958
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 09:10 schreef fietsie het volgende:
Ik doe dat gewoon de dag er voor allemaal, en kiep de bollen dan in de vriezer op een dienbladje
De vriezer zit propvol, dat gaat hem echt niet worden. De koelkast zit ook wel zo goed als vol eigenlijk. Ik heb nog wel een oude koelkast die ik een dagje aan kan zetten.
Spoilers!
  donderdag 23 juni 2022 @ 09:17:51 #64
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_205125980
Laatste keer bij mijn broertje hadden we de bollen (autocorrect verandert steeds 1 letter) in met olijfolie glibberig gemaakte hersluitbare plasticzakjes gedaan, en die in de koelkast gepropt
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  woensdag 6 juli 2022 @ 11:44:42 #65
173997 Redcoon
Verdomd heet!
pi_205253583
Nieuwe poging om pizza te maken en het gaat al een stuk beter. Deze keer meteen een vuurdoop voor de hele familie. 1,5 kilo deeg gemaakt. Dat was effe afzien. :D

Resultaat mag er wezen, vind ik. Af en toe nog wat verbrand hier en daar, maar dat is des te meer reden om door te blijven eten. :)



  woensdag 6 juli 2022 @ 20:48:57 #66
43844 Yankee
Is tegenwoordig Drent
pi_205260686
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 11:44 schreef Redcoon het volgende:
Nieuwe poging om pizza te maken en het gaat al een stuk beter. Deze keer meteen een vuurdoop voor de hele familie. 1,5 kilo deeg gemaakt. Dat was effe afzien. :D

Resultaat mag er wezen, vind ik. Af en toe nog wat verbrand hier en daar, maar dat is des te meer reden om door te blijven eten. :)

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Nice ^O^ Welk deeg is dit?
.
  woensdag 6 juli 2022 @ 21:58:18 #67
173997 Redcoon
Verdomd heet!
pi_205261708
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 20:48 schreef Yankee het volgende:

[..]
Nice ^O^ Welk deeg is dit?

Thanks!

Een mix van Caputo pizza bloem Rood en La Tua Farina bloem van de AH. Dat is geen geheime mix ofzk, ik had gewoon niet genoeg Caputo bloem dus had snel wat bij de Appie gehaald. :P
  donderdag 28 juli 2022 @ 16:39:11 #68
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_205482199
De oven staat op te warmen (al een uurtje of wat) en de deegjes zijn door hun eerste rijs heen, en nu geportioneerd...
Zin in!

Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  donderdag 28 juli 2022 @ 17:16:45 #69
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_205482473
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  donderdag 28 juli 2022 @ 17:36:46 #70
107405 DarkY.NL
www.darky.nl
pi_205482641
veel bodems zien er aardig wit uit, op een handvol na, moeten ze niet ietsjes langer in de oven?
pi_205482887
Pizza’s zijn te bleek en te dik.
  donderdag 28 juli 2022 @ 18:24:50 #72
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_205482984
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 11:44 schreef Redcoon het volgende:
Nieuwe poging om pizza te maken en het gaat al een stuk beter. Deze keer meteen een vuurdoop voor de hele familie. 1,5 kilo deeg gemaakt. Dat was effe afzien. :D

Resultaat mag er wezen, vind ik. Af en toe nog wat verbrand hier en daar, maar dat is des te meer reden om door te blijven eten. :)

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Ik zou dit (zonder de rucola, die mag je houden) zo in mijn mik schuiven jonguh :9~
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  donderdag 28 juli 2022 @ 18:44:22 #73
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_205483168
Dus dan maar aan de slag....



De vloer van de oven vrij gemaakt van kooltjes..



Een bolletje tot een bodem gevormd..



Er wat zelfgemaakte tomatendinges op, en alvast gehalveerde ansjovis-met-een-kappertje-erin erover..



Het werd een pizza broodje bal, dus rundergehakt, olijfjes, zoete ui en champignon erbij..



Kaas erop, en vers gemalen zwarte peper..



In de oven, want nog veeeeeeeel te warm eigenlijk (het zwart was van eraf gevallen vulling van de 1e pizza, die niet helemaal succesvol gelanceerd werd..)..



SPOILER: Is ie wel gaar, of soms verbrand?!
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  donderdag 28 juli 2022 @ 19:30:00 #74
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_205483560
OK, en nog eentje voor mezelf om het af te leren.

Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  donderdag 28 juli 2022 @ 20:16:01 #75
43844 Yankee
Is tegenwoordig Drent
pi_205483959
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2022 19:30 schreef fietsie het volgende:
OK, en nog eentje voor mezelf om het af te leren.

[ afbeelding ]
Dik prima hoor ^O^
.
  vrijdag 29 juli 2022 @ 15:29:20 #76
173997 Redcoon
Verdomd heet!
pi_205490911
quote:
1s.gif Op donderdag 28 juli 2022 18:24 schreef Molo het volgende:

[..]
Ik zou dit (zonder de rucola, die mag je houden) zo in mijn mik schuiven jonguh :9~
Dank! Nog eentje dan, om het af te leren. Sorry, rukfoto. Geen tijd gehad om zelf een foto te maken.

  maandag 1 augustus 2022 @ 18:46:09 #77
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_205523680
Ik maak tegenwoordig minipizza's in de airfryer voor ontbijt of als snack als ik trek heb. Met een half pittabroodje als bodem of een anders een wrap wat ook goed werkt.

Even snel een topping maken in een kommetje met wat gesneden minitomaatjes, knoflook, paar stukjes paprika, zout, oregano en wat je verder lekker vindt. Airfryen op 200 voor 7 minuten zodat de tomaten even lekker aanschroeien. Daarna bedekken met wat plakjes kaas en nog 3 minuten op 200 en klaar is kees ^O^

Helemaal top :Y) en lekker snel :s)
pi_205538364
Ik maak bijna elke week een pizza op de bbq zonder pizza steen. Dit met buurtgenoten en familie gedeeld en ze zijn er over eens dit zijn goede pizza’s. Sommige zeiden beter dan de pizzeria omdat daar meestal nog vet-sap aanwezig is in de doos.

  woensdag 3 augustus 2022 @ 14:03:37 #79
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_205538372
Vetsap?
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  Moderator woensdag 3 augustus 2022 @ 19:56:24 #80
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_205541103
quote:
1s.gif Op woensdag 3 augustus 2022 14:03 schreef Molo het volgende:
Vetsap?
Vet dan wel "sap" denk ik.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_205648497
Wij hebben de Ooni weer eens uit het vet getrokken.


Lekker warm




We hadden nog wat extra deeg en hebben daar nog een soort geïmproviseerde Flammkuche van gemacht

ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 15 augustus 2022 @ 20:58:05 #82
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_205648546
Ziet er top uit!
Heb je een pizzasteen in de Ooni liggen of hoeft dat niet?

En deegje, hoe lang lagen rijzen? En daarmee uitgerold of uitgerekt met de handen?
Top gelukt iig aan de foto's te zien :9
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_205648696
quote:
1s.gif Op maandag 15 augustus 2022 20:58 schreef Molo het volgende:
Ziet er top uit!
Heb je een pizzasteen in de Ooni liggen of hoeft dat niet?

En deegje, hoe lang lagen rijzen? En daarmee uitgerold of uitgerekt met de handen?
Top gelukt iig aan de foto's te zien :9
Ja, een pizzasteen is hierin wel heel nodig, dat hele ding is van blik dus de warmte vliegt eruit - alleen die steen houdt het een beetje vast als je het deurtje even open hebt om pizza in/uit te schuiven

Deeg is pakkie an van mijn lief - hij zegt dat het een uurtje of 2 rijzen, dan opbollen, dan nog 2 uur. Van gewone normale bloem. Uitgerekt met de hand (zachtjes geklopt eigenlijk meer, gewone bloem dus niet supersterk deeg).

De pellets waren na deze stookbeurt wel bijna op, dus nieuwe besteld en dan ook gelijk 2 kilo echte type 00-pizzabloem meebesteld. Voor de volgende keer ;).

Welkoop heeft een Ooni in de aanbieding trouwens, een andere dan ik heb maar ook een leuk speleding.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 15 augustus 2022 @ 21:25:47 #84
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_205648948
quote:
7s.gif Op maandag 15 augustus 2022 21:07 schreef sigme het volgende:

[..]
Ja, een pizzasteen is hierin wel heel nodig, dat hele ding is van blik dus de warmte vliegt eruit - alleen die steen houdt het een beetje vast als je het deurtje even open hebt om pizza in/uit te schuiven

Deeg is pakkie an van mijn lief - hij zegt dat het een uurtje of 2 rijzen, dan opbollen, dan nog 2 uur. Van gewone normale bloem. Uitgerekt met de hand (zachtjes geklopt eigenlijk meer, gewone bloem dus niet supersterk deeg).

De pellets waren na deze stookbeurt wel bijna op, dus nieuwe besteld en dan ook gelijk 2 kilo echte type 00-pizzabloem meebesteld. Voor de volgende keer ;).

Welkoop heeft een Ooni in de aanbieding trouwens, een andere dan ik heb maar ook een leuk speleding.
Dank!
Ik blijf er toch naar loeren, met pellets dan. Wel leuk verjaardagscadeau voor Koos en dan indirect ook voor mijzelf :7

Welke kaas gebruiken jullie en laat je die uitlekken van tevoren?
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_205649051
quote:
1s.gif Op maandag 15 augustus 2022 21:25 schreef Molo het volgende:

[..]
Dank!
Ik blijf er toch naar loeren, met pellets dan. Wel leuk verjaardagscadeau voor Koos en dan indirect ook voor mijzelf :7

Welke kaas gebruiken jullie en laat je die uitlekken van tevoren?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En wat snippers handgeschaafde Parmezaan. Dat dan weer wel.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 15 augustus 2022 @ 21:37:08 #86
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_205649102
quote:
7s.gif Op maandag 15 augustus 2022 21:33 schreef sigme het volgende:

[..]
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En wat snippers handgeschaafde Parmezaan. Dat dan weer wel.
Die is wel droger dus werkt vaak makkelijker op pizza :D

Fyra 12 besteld net :P
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_205649222
quote:
1s.gif Op maandag 15 augustus 2022 21:37 schreef Molo het volgende:

[..]

Fyra 12 besteld net :P
:D ^O^

Wat leuk voor Koos! En de kleine wolveneter :P
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 15 augustus 2022 @ 21:50:49 #88
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_205649334
quote:
7s.gif Op maandag 15 augustus 2022 21:43 schreef sigme het volgende:

[..]
:D ^O^

Wat leuk voor Koos! En de kleine wolveneter :P
Heb nog een pak ongebruikte 00 bloem liggen die op moet. Is prima excuus toch om te gaan oefenen en te vergelijken met de huis tuin en keukenbloem :7

Beetje tomaatprut, mozzarella en olijven en we zijn allemaal blij :9~
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  maandag 15 augustus 2022 @ 23:37:40 #89
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_205650398
Ik heb het nog niet geprobeerd, maar mijn volgende experiment bereiding wordt een pizza die ik maak in een rvs of gietijzeren koekepan. Die stook ik flink heet en gooi daarna in eerste instantie een pizza erin die ik maak van een gehalveerd pittabroodje. In mijn vorige post had ik het daar ook over.

Je bakt dan een pittabroodje even, in dit geval in een koekepan met een deksel er op en snijdt het broodje dan door midden zodat je twee helften krijgt. De buitenkant gebruik je als onderkant en de binnenkant beleg je.

Afijn, pittabroodje/pizza met beleg in de pan zodat de onderkant knapperig wordt. Tegelijkertijd bak je de bovenkant met de hand door het gebruik van een heatgun. Als het goed is kun je zo binnen 5 minuten je pizza bakken.

Lekker snel en simpel dus en nauwelijks voorbereiding en afwas.

Dit zal ongetwijfeld goed werken en als ik tijd en zin heb doe ik het nog een keer met een vers pizzadeegje.

En niet raar kijken naar die heatgun, want een arifryer is niks anders dan dat, alleen kun je met een heatgun maatwerk leveren.

Ik vind hier zelfs een filmpje waarin ze op 6:15 de pizza nabewerken door er nog even een gasbrander op te zetten. Maar er zijn ook nog iets van twee filmpjes te vinden waar mensen ook een heatgun gebruiken om hun pizza te bakken. (Die heatgun gebruik ik trouwens wel vaker in de keuken.)



[ Bericht 1% gewijzigd door Tengano op 15-08-2022 23:55:55 ]
  maandag 15 augustus 2022 @ 23:56:45 #90
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_205650470
Ga je dan ook je klauw bijna in de hens zetten met die brander net als die Indiër?

Graag vloggen voor hier, dank u!
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  maandag 15 augustus 2022 @ 23:58:58 #91
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_205650479
quote:
1s.gif Op maandag 15 augustus 2022 23:56 schreef Molo het volgende:
Ga je dan ook je klauw bijna in de hens zetten met die brander net als die Indiër?

Graag vloggen voor hier, dank u!
Een heatgun heeft een handvat zodat je met je hand zeer veilig ver weg zit van de hitte die je gebruikt. Daarnaast blaas je in de pan die op je fornuis staat recht naar beneden. Niks aan de hand dus. En dit is natuurlijk ook geen bereiding voor amateurs maar meer voor koks met lef die outside the box durven te werken.

Het grote voordeel van een (goeie) heatgun is dat je de temperatuur kun instellen/regelen. Een temperatuur van 350 graden die je in een pizza oven gebruikt kun je dus met zo'n apparaat heel simpel inregelen ;)

Maar heter kan natuurlijk ook.
quote:
De beste temperatuur om een Romeinse pizza te bakken is grofweg tussen de 300 en 350 graden Celsius. Hierdoor worden de pizza's lekker knapperig en krokant. Echte Napolitaanse pizza wordt zelfs op 500 graden Celsius gebakken.
https://www.depizzabakker(...)rste-houtoven-pizza/
Deze dame weet trouwens ook wat ze doet. Deze video is 4 dagen oud en jonger dus dan mijn voorgaande idee van de airfryer pizza.


en hier is mijn laatste idee op geinspireerd:



[ Bericht 4% gewijzigd door Tengano op 16-08-2022 00:07:33 ]
  woensdag 17 augustus 2022 @ 10:51:38 #92
173997 Redcoon
Verdomd heet!
pi_205663455
quote:
1s.gif Op maandag 15 augustus 2022 20:58 schreef Molo het volgende:
Ziet er top uit!
Heb je een pizzasteen in de Ooni liggen of hoeft dat niet?

En deegje, hoe lang lagen rijzen? En daarmee uitgerold of uitgerekt met de handen?
Top gelukt iig aan de foto's te zien :9
Hoe langer hoe beter. Goed voor de smaak en het deeg wordt ook veel makkelijker in de omgang. Het scheurt minder snel en plakt minder.

Laatst had ik deeg van Caputo 00 bloem 5 uur laten rijzen, dat is inclusief opbollen. Dat werkte erg goed!

Ooni heeft een hele handige app voor het maken van deeg. Daar kun je vanalles invoeren: hoeveel bollen deeg je wilt, hoe lang je ze kan laten rijzen, welk type gist je gebruikt, welk soort pizza je wilt maken enzovoorts. Aan de hand van die gegevens krijg je dan een lijst met hoeveel water/bloem/gist/zout je moet gebruiken.
  woensdag 17 augustus 2022 @ 18:02:57 #93
296595 foodlover
live and learn
pi_205667323
Tuurlijk is 00 bloem uitstekend maar ik krijg goede resultaten met gewone bloem van Aldi of Lidl.

Juiste vochtgehalte is denk ik belangrijk en niet teveel gist.

Keep it simple! In de keuken hebben we een AEG electrische combinatie oven. Boven en onderwarmte aan op 235 graden (max temperatuur van deze oven). Dikke ruwe keramische tegel op rooster onderin, oven met tegel goed voorverwarmen en daar bak ik pizza op.

In september knappen we de "casa pequeña" op en er komt een buitenkeuken in (horeca spoeltafel RVS, werkbank RVS met deuren, koelkast en ook een 90 cm fornuis). De oven is 60 cm, overige 30 cm deur is voor butaan gasfles (Spanje). Zowel kookplaat als oven is op gas. Ik ben benieuwd naar de bakresultaten met gasoven. Vroeger hadden we ook een gasoven daar kwam lekker brood en lekkere cakes uit.

Bijvoorbeeld:

  woensdag 17 augustus 2022 @ 20:26:27 #94
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_205668893
Ja ja ja ja ja, superleuk die Ooni _O_

Na een mislukte als eerste, lekker goed zwart, ging de rest als een tierelier. Viel me enorm mee :o
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_205669454
quote:
1s.gif Op woensdag 17 augustus 2022 20:26 schreef Molo het volgende:
Ja ja ja ja ja, superleuk die Ooni _O_

Na een mislukte als eerste, lekker goed zwart, ging de rest als een tierelier. Viel me enorm mee :o
Wat tof! Dat valt inderdaad mee na alle waarschuwingen.
Spoilers!
pi_205669489
Kamado Joe classic 2 eens gebruikt voor pizza’s. Snel aangestoken met gasbrander, instant 300 celcius. Pizza’s duurde 4+1 minuut; smullen!
  woensdag 17 augustus 2022 @ 21:24:29 #97
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_205669799
quote:
1s.gif Op woensdag 17 augustus 2022 21:05 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Wat tof! Dat valt inderdaad mee na alle waarschuwingen.
Klopt!

Crème brulee brander even gebruikt om de pellets in de hens te krijgen, de firestarter houtkrullenblokjes zijn vertraagd qua verzending. Maar dit ging ook best prima zo.
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_205676515
Kan ik hier nog wel reageren? Even kijken...
  woensdag 31 augustus 2022 @ 15:49:34 #99
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_205803299
Vanaf 7 september op Netflix te zien:

There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  woensdag 31 augustus 2022 @ 17:52:48 #100
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_205804421
Die still ziet er niet smakelijk uit
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  Moderator donderdag 1 september 2022 @ 09:09:23 #101
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_205809283
quote:
1s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 17:52 schreef Molo het volgende:
Die still ziet er niet smakelijk uit
Ik associeer Amerikanen sowieso niet met smakelijke pizza's.

[ Bericht 0% gewijzigd door djkoelkast op 01-09-2022 09:20:42 ]
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  Moderator donderdag 1 september 2022 @ 09:17:03 #102
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_205809321
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2022 09:09 schreef djkoelkast het volgende:

[..]
Ik associeer Amerikansen sowieso niet met smakelijke pizza's.
Ftfy
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator donderdag 1 september 2022 @ 09:21:11 #103
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_205809348
quote:
1s.gif Op donderdag 1 september 2022 09:17 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Ftfy
Het is wachten op de eerste die met Dr Pepper aankomt :P
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  Moderator donderdag 1 september 2022 @ 09:33:27 #104
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_205809435
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2022 09:21 schreef djkoelkast het volgende:

[..]
Het is wachten op de eerste die met Dr Pepper aankomt :P
Nou ja, dan kun je met qed reageren :+
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_205820461
Ik ga dit weekend mijn Ooni ook weer eens gebruiken! Heb er nu gewoon al weer zin in :D
pi_205823389


Vandaag maar gewoon gedaan

[ Bericht 13% gewijzigd door Gutanoth op 02-09-2022 19:15:33 ]
pi_205823748
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 september 2022 19:10 schreef Gutanoth het volgende:
[ afbeelding ]

Vandaag maar gewoon gedaan
Ziet er goed uit
  vrijdag 2 september 2022 @ 20:17:45 #108
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_205824000
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2022 10:51 schreef Redcoon het volgende:

[..]
Hoe langer hoe beter. Goed voor de smaak en het deeg wordt ook veel makkelijker in de omgang. Het scheurt minder snel en plakt minder.

Laatst had ik deeg van Caputo 00 bloem 5 uur laten rijzen, dat is inclusief opbollen. Dat werkte erg goed!

Ooni heeft een hele handige app voor het maken van deeg. Daar kun je vanalles invoeren: hoeveel bollen deeg je wilt, hoe lang je ze kan laten rijzen, welk type gist je gebruikt, welk soort pizza je wilt maken enzovoorts. Aan de hand van die gegevens krijg je dan een lijst met hoeveel water/bloem/gist/zout je moet gebruiken.
Nice, is die app voor iedereen te downloaden ?
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  zaterdag 17 september 2022 @ 14:38:54 #109
173997 Redcoon
Verdomd heet!
pi_206007682
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 20:17 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Nice, is die app voor iedereen te downloaden ?
Geloof het wel. Hooguit een account aanmaken.
  woensdag 28 juni 2023 @ 14:56:01 #110
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209679847
*Kick*
Gisteren een pizza gemaakt en bij 350 gram bloem een half kopje gistvlokken gedaan. Smaak werd erg goed.
  vrijdag 30 juni 2023 @ 11:34:29 #111
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_209702658
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 13:35 schreef Gutanoth het volgende:
Ik ga dit weekend mijn Ooni ook weer eens gebruiken! Heb er nu gewoon al weer zin in :D
Bijna een jaar verder, gebruik je de Ooni nog veel?
Indien gasgestookt, verbruiken die dingen nou veel?
pi_209709705
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 juni 2023 11:34 schreef Mubassie het volgende:

[..]
Bijna een jaar verder, gebruik je de Ooni nog veel?
Indien gasgestookt, verbruiken die dingen nou veel?
Zeker! Deze lente/zomer al weer een keer of 6 gebruikt. Wat een prachtding.

Ik heb de houtgestookte, vind dat die best wat verbruikt, maar kan ook met het type houtpellets te maken hebben
  vrijdag 30 juni 2023 @ 22:26:05 #113
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_209711296
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 juni 2023 20:17 schreef Gutanoth het volgende:

[..]
Zeker! Deze lente/zomer al weer een keer of 6 gebruikt. Wat een prachtding.

Ik heb de houtgestookte, vind dat die best wat verbruikt, maar kan ook met het type houtpellets te maken hebben
Ah top, hoe lang duurt het ongeveer voordat ie op temperatuur is?
pi_209722828
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 juni 2023 22:26 schreef Mubassie het volgende:

[..]
Ah top, hoe lang duurt het ongeveer voordat ie op temperatuur is?
Meestal hooguit een minuutje of 10/15 afhankelijk van hoe hard het waait, want dat kan oprecht wel verschil maken
pi_210341942
Ik was de verhoudingen van m'n pizzadeeg wat ik altijd gebruik even vergeten. Met verhuizen enzo lang geen tijd gehad. Ik gebruikte altijd het recept van MaximusTG en werd even nostalgisch en zocht zijn eerste post in deze reeks op:

quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2010 13:39 schreef MaximusTG het volgende:
Ik bak al een aantal jaar zelf pizza's, maar de laatste tijd was ik steeds gedrevener om de 'echte' Napoletaanse 'thincrust' pizza te leren maken. Mn pizza's waren op zich wel lekker, maar de saus moest eerst worden gekookt, en had een recept waar dan behalve tomaat, ui en knoflook ook ketjap en een bouillonblokje in ging. Wel eens wat uit een Toscaans boek geprobeerd, maar die saus waardeerde mn vriendin ook niet. Na gisteren eens het internet afgezocht te hebben en tot de conclusie gekomen te zijn dat een houtoven toch wel erg fijn is voor pizza bakken, was ik vastbesloten tot the next best thing in mn elektrische oven te komen. Heb wat recepten gecombineerd, maar de grootse verandering was de overnacht koude rijs. 2 uur voor bereiding eruit en met de handen gevormd. 'Saus' bestond uit gecrushte gepelde tomaten (lichtjes met een staafmixer) met de pitjes verwijderd. Daarnaast alleen mozzarella en basilicum erop.
Heb de oven eerst voorverwarmd, met de bakplaat vlak onder het element. Daarna pizza met bakpapier en al erop laten glijden en oven op grillstand gezet (zodat element aanblijft en temperatuur hopelijk oploopt > 250 graden). Dit werkte super! Zie hier het resultaat:
[ link | afbeelding ]
2010! 13 jaar later. En helaas is hij er niet meer ;( . Ik wilde altijd zulke mooie pizzas maken zoals hij dat deed. Vanavond nog weer even in een gemiddelde inbouwoven, maar hopelijk in de toekomst dan eindelijk in een mooie houtoven in de tuin, al duurt dat nog zeker een half jaar tot een jaar :') ;(
Doei.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')