Het was vandaag warm, maar ik vond het toch een goede gelegenheid om mijn (in het vroege voorjaar gerepareerde en van nieuwe rookafvoer voorziene pizza-) steenoven weer eens goed op te stoken
![GKGyGlj.jpg]()
Om 11:30 ben ik begonnen met rustig opstoken, om daarna langzaam het vuur te laten roteren rond de binnenkant van de koepel. In februari zijn de grootste gaten binnenin dichtgesmeerd met vuurvast cement wat nog niet eerder volledig was verhit, en ook de rookgasafvoer bovenin de koepel was destijds opnieuw dicht gesmeerd.
(Ik heb de oven dus na het smeren van het cement wel twee keer gestookt, maar niet met bak doeleinden, en met maar een beperkt vuur erin. Graad of 300 max.)
De rookafvoer was eerst 1,5 meter boven het dak; nu staat de pijp tot 2,5 meter boven het dak, en daarmee ook boven de gootlijnen van de omliggende huizen. Veel meer trek nu ook.
Dat levert een fijn vuur op.
![xYiciLh.jpg]()
Na een paar uurtjes rustig stoken ben ik het vuurtje langzaam wat meer zuurstof gaan geven, en met het droge beukenhout wat ik gebruik liep de temperatuur gestaag op.
Tegen 17:00 stond het metertje op een punt waar ik het nog niet eerder gezien had:
![4JwTyGY.jpg]()
Ondertussen had ik pizzadeeg gemaakt, dit laten rijzen en drie keer platgeslagen tussendoor; een mooi soepel en goed uitrolbaar deegje wat prima op mn alu pizzascheppen te handlen is.
In het begin van het bakken was er nog een aardig vuurtje in de koepel:
![5X9COcp.jpg]()
Pizza's krijgen bij ons serieus beleg; ik weet dat er puristen zijn die voor een schoenzool met rood en een los blaadje basilicum gaan, ik schaar me daar niet onder.
De bovenstaande pizza was onder andere belegd met de kant en klaar door de Jumbo verkochte "gegrillde groenten". En nog een aantal andere lekkere dingen
Ook een pizza met vis (mosselen, ansjovis, surimi, stukjes zalm) behoort tot een van de favorieten.
![IFN4wi0.jpg]()
Voor mezelf bakte ik er eentje met gehakt, dikke plakken Hongaarse Salami en kaas. Net in de oven, nu met al aardig wat minder vuur:
![2lEyK9z.jpg]()
En na maar een paar minuutjes in de oven komt het er dan zo, bubbelend en squeekend uit:
![F0x4BYF.jpg]()
Toen iedereen klaar was met eten was er nog een klein beetje deeg over, en wat restjes vlees.
Daar heb ik een kleine pizza mee gemaakt die nu in de
koelkast ligt: wat lekkers voor de lunch van morgen.
[ Bericht 0% gewijzigd door fietsie op 09-08-2020 22:51:55 ]
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?