Hier ligt de basis van jouw problemen mijn beste Lotte.quote:Ze ging van het vwo in Venlo naar de opleiding Culturele Maatschappelijke Vorming in Nijmegen
Haal de ongeschoolden/laagopgeleiden/zwakzinnigen eens van dat cijfer af. Als jij met een hbo/universitaire opleiding niet aan de bak komt dan ligt het toch echt aan jouw studiekeuze.quote:Op zondag 10 januari 2016 13:47 schreef ietjefietje het volgende:
Altijd makkelijk om hen zelf de schuld te geven vanweg studiekeuze. Feit is toch 90.000 banen voor meer als 600.000 werklozen.
quote:
Genoeg gezegd.....quote:Op zondag 10 januari 2016 13:44 schreef _Lily_ het volgende:
veganistische winkeltje annex lunchtentje HAP
Alles. Sommige hebben blijkbaar niet geleerd om na te denken en zijn gruwelijk verwend....quote:Op zondag 10 januari 2016 13:44 schreef _Lily_ het volgende:
Ben ik gek als ik bij dit artikel de gedachte krijg dat bepaalde dingen ook voorkomen hadden kunnen worden? Zoals niet je vaste baan opgeven voor je iets anders hebt? In hoeverre waren dingen te voorzien toen deze mensen gingen studeren en dus hun studiekeuze moesten maken?
Hoe oud ben je nu dan?quote:Op zondag 10 januari 2016 13:51 schreef hoas het volgende:
Tja iedereen moet maar leren,leren en nog eens leren.
Ik ben begonnen op mijn 17e en verdien ¤50.000 op jaarbasis met alleen een strikdiploma en enkele certificaten.
Van die dromers waren er altijd door de tijden heen, maar nu zijn ze ook nog werkloos. Ik herhaal 90.000 banen voor 600.000 werklozen. Maar het is allemaal hun eigen schuld hoor!quote:Op zondag 10 januari 2016 13:48 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Haal de ongeschoolden/laagopgeleiden/zwakzinnigen eens van dat cijfer af. Als jij met een hbo/universitaire opleiding niet aan de bak komt dan ligt het toch echt aan jouw studiekeuze.
Kan je nagaan, voor lotte zijn er dus 600.000 banen beschikbaar.quote:Op zondag 10 januari 2016 13:55 schreef ietjefietje het volgende:
[..]
Van die dromers waren er altijd door de tijden heen, maar nu zijn ze ook nog werkloos. Ik herhaal 90.000 banen voor 600.000 werklozen. Maar het is allemaal hun eigen schuld hoor!
Aangezien je nu eigenlijk weer precies hetzelfde zegt zal ik dat ook doen: Als je met een hbo/universitaire opleiding niet aan de bak komt dan ligt het toch echt aan jouw studiekeuze.quote:Op zondag 10 januari 2016 13:55 schreef ietjefietje het volgende:
Als jij met een hbo/universitaire opleiding niet aan de bak komt dan ligt het toch echt aan jouw studiekeuze.
Dit is trouwens wel een terechte klacht. Net als die nieuwe ontslagvergoeding voor uitzendkrachten. Het idee is dat je uitzendkrachten een sterkere positie geeft, in de praktijk zijn ze gewoon eerder ontslagen.quote:Op zondag 10 januari 2016 13:44 schreef _Lily_ het volgende:
Vroeger moest ze na zoveel contractverlengingen drie maanden zien door te komen voor ze weer een nieuw contract kreeg, nu zes. „De regering hoopt dat ze je door deze nieuwe regeling sneller in vaste dienst nemen. Wat ze natuurlijk niet doen.”
Ik heb nooit begrepen waarom je werknemers bestraft die wel willen blijven werken maar dat niet mogen.quote:Op zondag 10 januari 2016 13:58 schreef Ahmad1nejad het volgende:
[..]
Dit is trouwens wel een terechte klacht. Net als die nieuwe ontslagvergoeding voor uitzendkrachten. Het idee is dat je uitzendkrachten een sterkere positie geeft, in de praktijk zijn ze gewoon eerder ontslagen.
woah, als je met een willekeurig hbo-diploma niet aan de bak komt doe je echt wat verkeerd hoor. Misschien niet binnen een maand, waarschijnlijk niet op hbo-niveau en waarschijnlijk ook niet je droombaan maar zo moeilijk is dat momenteel niet hoor.quote:Op zondag 10 januari 2016 13:58 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Aangezien jij nu weer precies hetzelfde zegt zal ik dat ook doen. Als je met een hbo/universitaire opleiding niet aan de bak komt dan ligt het toch echt aan jouw studiekeuze.
ja en nee. Een baan krijgen ligt aan meer dingen dan een opleiding. Ook sociale vaardigheden vallen hieronder. Je moet de werkgever tegenover je kunnen overtuigen, bespelen en goed overkomen. Je kan nog zo hoog opgeleid zijn, maar als je datn iet lukt, dan houdt het op.quote:Op zondag 10 januari 2016 14:00 schreef Ahmad1nejad het volgende:
[..]
woah, als je met een willekeurig hbo-diploma niet aan de bak komt doe je echt wat verkeerd hoor. Misschien niet binnen een maand, waarschijnlijk niet op hbo-niveau en waarschijnlijk ook niet je droombaan maar zo moeilijk is dat momenteel niet hoor.
Een middelmatige bedrijfskunde student komt ongetwijfeld aan een baan. Een middelmatige culturele werker zal het al een stuk moeilijker hebben. En het gros van Nederland is gewoon grauwe middelmaat.quote:Op zondag 10 januari 2016 14:00 schreef Ahmad1nejad het volgende:
[..]
woah, als je met een willekeurig hbo-diploma niet aan de bak komt doe je echt wat verkeerd hoor. Misschien niet binnen een maand, waarschijnlijk niet op hbo-niveau en waarschijnlijk ook niet je droombaan maar zo moeilijk is dat momenteel niet hoor.
Wat een onzin. Veel studievrienden van mij hebben na inmiddels 3 jaar een diploma te hebben nog geen vaste baan. Het is zoeken en de tijdelijke baantjes aaneenrijgen.quote:Op zondag 10 januari 2016 13:58 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Aangezien je nu eigenlijk weer precies hetzelfde zegt zal ik dat ook doen: Als je met een hbo/universitaire opleiding niet aan de bak komt dan ligt het toch echt aan jouw studiekeuze.
Yep, kort gezegd: verwend, naief en denken dat de wereld op hun wacht.quote:Op zondag 10 januari 2016 14:03 schreef JeSuisDroppie het volgende:
Het is wel een bepaald slag studenten en hun genoten opleiding waarmee ze niet aan de bak komen.
Tja aan de andere kant is eeuwig uitzendkracht zijn ook niet de oplossing volgens mij.quote:Op zondag 10 januari 2016 14:00 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik heb nooit begrepen waarom je werknemers bestraft die wel willen blijven werken maar dat niet mogen.
Tuurlijk, en het maakt ook wel uit of je in de randstad woont of in sexbierum. desalniettemin ben ik er wel heilig van overtuigd dat je met een willekeurig hbo diploma gewoon binnen afzienbare tijd aan het werk kan.quote:Op zondag 10 januari 2016 14:02 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ja en nee. Een baan krijgen ligt aan meer dingen dan een opleiding. Ook sociale vaardigheden vallen hieronder. Je moet de werkgever tegenover je kunnen overtuigen, bespelen en goed overkomen. Je kan nog zo hoog opgeleid zijn, maar als je datn iet lukt, dan houdt het op.
Werk is werk en als je iets vast wil dan zoek je vanuit een baan.... Dat is altijd beter.quote:Op zondag 10 januari 2016 14:04 schreef Ahmad1nejad het volgende:
Tja aan de andere kant is eeuwig uitzendkracht zijn ook niet de oplossing volgens mij.
Dat kan niemand.quote:Op zondag 10 januari 2016 14:04 schreef Ahmad1nejad het volgende:
Tuurlijk, en het maakt ook wel uit of je in de randstad woont of in sexbierum. desalniettemin ben ik er wel heilig van overtuigd dat je met een willekeurig hbo diploma gewoon binnen afzienbare tijd aan het werk kan.
Bij mij ook. Ik heb wel moeten lachen hoe naief, onschuldig en verwend die mensen overkomen in hun verhalen.quote:Op zondag 10 januari 2016 14:04 schreef Confetti het volgende:
Hadden ze maar een echt vak moeten leren. Ontslag nemen om in een amateurtheater in Zweden te werken. Flikker toch een eind op. Dom wicht.
Al mijn vooroordelen worden bevestigd in dit stuk.
Vaak nemen werkgevers hooggeschoolden niet aan voor laaggeschoolde arbeid.quote:Op zondag 10 januari 2016 13:48 schreef Twiitch het volgende:
Haal de ongeschoolden/laagopgeleiden/zwakzinnigen eens van dat cijfer af. Als jij met een hbo/universitaire opleiding niet aan de bak komt dan ligt het toch echt aan jouw studiekeuze.
Tja, dat zegt natuurlijk helemaal niks. Zo hebben mijn studievrienden voor zover ik weet allemaal een vaste baan. En geen enkele is de dertig al gepasseerd.quote:Op zondag 10 januari 2016 14:03 schreef -0- het volgende:
[..]
Wat een onzin. Veel studievrienden van mij hebben na inmiddels 3 jaar een diploma te hebben nog geen vaste baan. Het is zoeken en de tijdelijke baantjes aaneenrijgen.
Toen wij begonnen met studeren was er een enorm goed arbeidsperspectief. 95% had binnen een half jaar na afstuderen een vaste baan, bovendien waren de vooruitzichten rooskleurig door de vergrijzing en zouden er nog veel mensen extra nodig zijn.
Door het uitbreken van de crisis is het baanpercentage inmiddels gezakt tot een procen of 15 en is het vooruitzicht stukken slechter.
een middelmatige culturele werker zal net zo goed post kunnen sorteren of de telefoon kunnen beantwoorden als een middelmatige bedrijfskunde student. Als je gewoon een baan hebt kun je wel gaan kijken naar iets wat je meer aanspreekt.quote:Op zondag 10 januari 2016 14:03 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Een middelmatige bedrijfskunde student komt ongetwijfeld aan een baan. Een middelmatige culturele werker zal het al een stuk moeilijker hebben.
Klopt. Werkgevers nemen vaak hoogopgeleiden niet aan voor arbeiderswerk omdat ze denken dat zogauw ze iets beters vinden ze direct zullen stoppen. EN dat klopt ook.quote:Op zondag 10 januari 2016 14:08 schreef Gia het volgende:
Vaak nemen werkgevers hooggeschoolden niet aan voor laaggeschoolde arbeid.
En andersom zijn er ook hooggeschoolden die geen laaggeschoold baantje willen.
Samequote:Op zondag 10 januari 2016 14:04 schreef Confetti het volgende:
Hadden ze maar een echt vak moeten leren. Ontslag nemen om in een amateurtheater in Zweden te werken. Flikker toch een eind op. Dom wicht.
Nouja vrijwel niemand van die opleiding heeft dus een vaste baan, terwijl er bij de start nog net geen banen aangeboden werden voor als je klaar was.quote:Op zondag 10 januari 2016 14:08 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Tja, dat zegt natuurlijk helemaal niks. Zo hebben mijn studievrienden voor zover ik weet allemaal een vaste baan. En geen enkele is de dertig al gepasseerd.
Ik ben afgestudeerd in 2008, 2 maanden voordat lehman viel en ik ben al 4x vrijwillig van baan gewisseld (allemaal ten spijt van de werkgever en allemaal boden ze me hoger salaris aan als ik zou blijven) en ik heb al 3 vaste contracten gehad. Nu heb ik er 1 direct gekregen bij sollicitatie. Ik ben er per 1 januari begonnenquote:Op zondag 10 januari 2016 14:08 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Tja, dat zegt natuurlijk helemaal niks. Zo hebben mijn studievrienden voor zover ik weet allemaal een vaste baan. En geen enkele is de dertig al gepasseerd.
Ja en nee. Wat je imo ziet is dat er een groep mensen is die gewoon tevreden is met het werk wat ze doen als uitzendkracht. Die zijn niet geïnteresseerd in ander werk, want het huidige werk is wat ze graag doen. Als je dan eeuwigdurend uitzendkracht blijft loop je heel wat mis. Ik ben wel van mening dat je als overheid bedrijven dan moet stimuleren/dwingen zulke mensen gewoon in vaste dienst te nemen in plaats van lekker makkelijk op uitzendbasisquote:Op zondag 10 januari 2016 14:05 schreef sjorsie1982 het volgende:
Werk is werk en als je iets vast wil dan zoek je vanuit een baan.... Dat is altijd beter.
Tja, volgens mij hebben mensen die iets cultureels, antroposofisch of filosofisch hebben gestudeerd nooit echte goede toekomstige arbeidssituaties plaatsgevonden hoor.quote:Op zondag 10 januari 2016 14:10 schreef -0- het volgende:
[..]
Nouja vrijwel niemand van die opleiding heeft dus een vaste baan, terwijl er bij de start nog net geen banen aangeboden werden voor als je klaar was.
Mogen mensen dat zelf niet beslissen? Je moet ze er natuurlijk wel op wijzen, want als mensen ergens comfortabel zitten dan denken mensen niet meer na.quote:Op zondag 10 januari 2016 14:16 schreef Ahmad1nejad het volgende:
[..]
Ja en nee. Wat je imo ziet is dat er een groep mensen is die gewoon tevreden is met het werk wat ze doen als uitzendkracht. Die zijn niet geïnteresseerd in ander werk, want het huidige werk is wat ze graag doen. Als je dan eeuwigdurend uitzendkracht blijft loop je heel wat mis. Ik ben wel van mening dat je als overheid bedrijven dan moet stimuleren/dwingen zulke mensen gewoon in vaste dienst te nemen in plaats van lekker makkelijk op uitzendbasis
Een antroposofische studie? Bestaat dat?quote:Op zondag 10 januari 2016 14:16 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Tja, volgens mij hebben mensen die iets cultureels, antroposofisch of filosofisch hebben gestudeerd nooit echte goede toekomstige arbeidssituaties plaatsgevonden hoor.
Sorry, antropologie bedoel ikquote:Op zondag 10 januari 2016 14:17 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Een antroposofische studie? Bestaat dat?
Oh klopt er zijn zeker sectoren te vinden waar het altijd al lastig geweest is maar altijd maar roepen dat het de eigen schuld is vanwege de studiekeuze is ook wel erg makkelijk. Markten veranderen, soms onverwacht en door onvoorziene omstandigheden.quote:Op zondag 10 januari 2016 14:16 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Tja, volgens mij hebben mensen die iets cultureels, antroposofisch of filosofisch hebben gestudeerd nooit echte goede toekomstige arbeidssituaties plaatsgevonden hoor.
Yep. ZOals ik al schreef: eigen schuld zal ik het niet noemen.quote:Op zondag 10 januari 2016 14:19 schreef -0- het volgende:
[..]
Oh klopt er zijn zeker sectoren te vinden waar het altijd al lastig geweest is maar altijd maar roepen dat het de eigen schuld is vanwege de studiekeuze is ook wel erg makkelijk. Markten veranderen, soms onverwacht en door onvoorziene omstandigheden.
Wat zelf beslissen?quote:Op zondag 10 januari 2016 14:17 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Mogen mensen dat zelf niet beslissen? Je moet ze er natuurlijk wel op wijzen, want als mensen ergens comfortabel zitten dan denken mensen niet meer na.
Of je de dingen die je misloopt in een uitzendbaan belangrijk genoeg vind om iets vast te zoeken.quote:
Technici daarentegen hebben dan wel een baangarantie.quote:Op zondag 10 januari 2016 14:10 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik ben afgestudeerd in 2008, 2 maanden voordat lehman viel en ik ben al 4x vrijwillig van baan gewisseld (allemaal ten spijt van de werkgever en allemaal boden ze me hoger salaris aan als ik zou blijven) en ik heb al 3 vaste contracten gehad. Nu heb ik er 1 direct gekregen bij sollicitatie. Ik ben er per 1 januari begonnen
Dus tja, het verschilt enorm.
Ik ben dan ook geen dromer, hou van aanpakken en ben een techneut op WO-niveau.
Niemand heeft baangarantie, dat is een mythe. Of je een baan vindt of niet is geheel aan jou, minder janken, meer inzetten.quote:Op zondag 10 januari 2016 14:22 schreef ElviraKlapmuts het volgende:
[..]
Technici daarentegen hebben dan wel een baangarantie.
Dit is inderdaad helemaal waar. Universiteiten klagen hier al decenia over. Ik heb dan alleen ervaring op techniek niveau, maar dat is echt zo enorm slecht op middelbare scholen. Echt om te huilen. Geen wonder dat gemiddeld 80% van de techniek studenten niet afstudeerd.quote:Op zondag 10 januari 2016 14:20 schreef motorbloempje het volgende:
Hoogopgeleid heeft zijn waarde wel verloren met de insteek/leus "iedereen hoog opgeleid" en de niveaukeldering op het hoger onderwijs
Ja, omdat ze een profiteur is. Achterlijk mens. Elk callcenter zoekt mensen. Je kunt ALTIJD aan de bak, als je maar wilt.quote:Ze vroeg bijstand aan. „Dat was heftig. Je krijgt het gevoel dat je een profiteur bent.”
Ook niet, als je de sociale vaardigheden mist om de werkgever te overtuigen dat jij de beste bent voor die baan.quote:Op zondag 10 januari 2016 14:22 schreef ElviraKlapmuts het volgende:
[..]
Technici daarentegen hebben dan wel een baangarantie.
Dat weet ik niet, als werkgevers staan te springen om technici zullen ze daar iets minder om geven. Lijkt mij.quote:Op zondag 10 januari 2016 14:23 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ook niet, als je de sociale vaardigheden mist om de werkgever te overtuigen dat jij de beste bent voor die baan.
Dacht ik ook, maar ook bij technische functies hebben werkgevers keuze uit een aantal sollicitanten. Het zijn er geen honderden, maar 5-10 is wel normaal.quote:Op zondag 10 januari 2016 14:25 schreef ElviraKlapmuts het volgende:
[..]
Dat weet ik niet, als werkgevers staan te springen om technici zullen ze daar iets minder om geven. Lijkt mij.
Geloof ik best, ja.quote:Op zondag 10 januari 2016 14:26 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dacht ik ook, maar ook bij technische functies hebben werkgevers keuze uit een aantal sollicitanten. Het zijn er geen honderden, maar 5-10 is wel normaal.
Op mijn huidige baan, waar de werkgever het liefst een phd (dokter titel) wou hebben, kwamen ook al 7 reacties.
Niet voor iedereen is dat echt een keuze. Als wo-opgeleide in een technische richting is er werk zat. Als je als mbo'er (of nog lager opgeleid) leuk werk hebt gevonden mag je al lang blij zijn dat je werk hebt. Als laagopgeleide direct in vaste dienst komen is anno 2016 zeer onrealistisch.quote:Op zondag 10 januari 2016 14:20 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Of je de dingen die je misloopt in een uitzendbaan belangrijk genoeg vind om iets vast te zoeken.
Het is wel zo dat bijna elke brief een gesprek inhoudt.quote:
Ik ken er ook een paar van dat soort: al 30+ intussen en maar weer een jaartje naar Nieuw-Zeeland backpacken, want 'persoonlijke ontwikkeling, jezelf uitdagen etc etc'. Maar eigenlijk bedoelen ze 'ik weet nog steeds niet wat ik met m'n leven wil en ren weg voor de realiteit'.quote:Op zondag 10 januari 2016 14:04 schreef Confetti het volgende:
precies, dus waarom dan straffen na 3 2 jaar.... Laat de werknemer lekker zelf kiezen of die meer zekerheid wil of niet. Zoeken naar zekerheid vanuit een baan is altijd beter namelijk.quote:Op zondag 10 januari 2016 14:27 schreef Ahmad1nejad het volgende:
[..]
Niet voor iedereen is dat echt een keuze. Als wo-opgeleide in een technische richting is er werk zat. Als je als mbo'er (of nog lager opgeleid) leuk werk hebt gevonden mag je al lang blij zijn dat je werk hebt. Als laagopgeleide direct in vaste dienst komen is anno 2016 zeer onrealistisch.
persoonlijke ontwikkeling is inderdaad een hype. Vanauit een baan is het prima en moet je dat doen, maar om nu uit de realiteit te stappen voor je personlijke ontwikkeling lijkt me ook zoquote:Op zondag 10 januari 2016 14:28 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Ik ken er ook een paar van dat soort: al 30+ intussen en maar weer een jaartje naar Nieuw-Zeeland backpacken, want 'persoonlijke ontwikkeling, jezelf uitdagen etc etc'. Maar eigenlijk bedoelen ze 'ik weet nog steeds niet wat ik met m'n leven wil en ren weg voor de realiteit'.
Wat voor (soort) werk doe je?quote:Op zondag 10 januari 2016 13:51 schreef hoas het volgende:
Ik ben begonnen op mijn 17e en verdien ¤50.000 op jaarbasis met alleen een strikdiploma en enkele certificaten.
Het zijn vaak ook van die zelfverklaarde 'vrijgevochten' vrouwen die dat doen, met niet alleen letterlijk maar ook figuurlijk de nodige bagage. Stiekem hadden ze allang een vent en 2 kinderen met koopwoning in een Nederlandse nieuwbouwwijk gewild maar dat durven ze dan niet toe te geven.quote:Op zondag 10 januari 2016 14:30 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
persoonlijke ontwikkeling is inderdaad een hype. Vanauit een baan is het prima en moet je dat doen, maar om nu uit de realiteit te stappen voor je personlijke ontwikkeling lijkt me ook zo
Dat is bullshit. Ik ken mensen met masters in de Business Management die niet aan de bak kunnen komen.quote:Op zondag 10 januari 2016 13:48 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Dat jij "mensen kent" doet niks af van de algemene tendensquote:Op zondag 10 januari 2016 14:34 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat is bullshit. Ik ken mensen met masters in de Business Management die niet aan de bak kunnen komen.
Heb het zelf ook vaak genoeg meegemaakt: voor de banen die aansluiten bij je niveau en opleiding komen er 200 sollicitaties binnen en wordt er uiteindelijk iemand van binnen het bedrijf geworven. Voor de banen die alleen aansluiten bij je niveau kom je niet in aanmerking want vanaf bachelor is dat allemaal zwaar gespecialiseerd. Voor banen onder je niveau word je niet aangenomen omdat ze je overgekwalificeerd vinden. Banen zonder niveau (i.e. putjes scheppen en burgers flippen) zijn allemaal parttime en daar lig je binnen een paar maanden weer buiten om het goedkoop te houden.
Om nog maar niet te spreken van de werkgevers die bang zijn dat je vertrekt zodra er een baan in je eigen sector of op je eigen niveau vrij komt, de werkgevers die bang zijn dat je te mondig bent, de werkgevers die vrezen voor hun eigen baan als ze iemand aannemen die zich met hen kan meten, de werkgevers die 20 jaar ervaring willen voor een startersbaan, de werkgevers die graag lokale mensen willen hebben, etc.
Waar is dat dan? Hier in de koekjesfabriek krijg je slechts een uurloon van 8,62 of iets.quote:Op zondag 10 januari 2016 14:36 schreef Geralt het volgende:
Ik zou tegen die mensen uit de OP zeggen loop eens een fabriek binnen. Met motivatie en een CV.
Er worden genoeg operators gezocht.
Dat het niet aansluit bij je vooropleiding zal allemaal vast wel, maar dat doet dat kutbaantje bij een museum of als postbode ook niet.
Oh ja, en alleen op afroep.
Bovendien is er als operator wél een fatsoenlijke boterham te verdienen. 2000+ euro netto zonder (relevante) vooropleiding is helemaal niet raar in dat vakgebied.
Maargoed, dan moet je wel inleveren op je sociale leven gezien het ploegenwerk en alles, en dat zullen de meesten wel niet willen.
Ik heb dit topic dan ook geopend om te horen wat anderen ervan vinden en in een poging tot zelfreflectie. Aangezien ik natuurlijk ook zo mijn mening vormde tijdens het lezen van dat stuk.....quote:Op zondag 10 januari 2016 14:10 schreef TargaFlorio het volgende:
Het artikel bevestigt wel de vooroordelen...
Dit zijn geen crisiskinderen, dit is gewoon de generatie die is opgegroeid met het idee dat je vooral je passie moet volgen. Stuk voor stuk studies gekozen die niet om hun goede arbeidsperspectieven bekend staan, en dan ook nog zelf ontslag nemen als het niet meer leuk is.quote:Op zondag 10 januari 2016 13:44 schreef _Lily_ het volgende:
Ze ging van het vwo in Venlo naar de opleiding Culturele Maatschappelijke Vorming in Nijmegen. Een stage bij Loesje leverde meteen een vaste baan op met een leuk salaris. Na een aantal jaren nam ze ontslag om wat van de wereld te zien. In Zweden werkte ze bij een amateurtheater. Terug in Nederland zou ze met haar cv zo weer aan de slag zijn, geloofde ze.
[...]
Sven Knöptels (34) studeerde af als fotograaf aan de kunstacademie in Utrecht in crisisjaar 2008. Vervolgens was er als fotograaf geen droog brood te verdienen.
[...]
Hij woont samen met zijn vriendin Annet Swart (31). Zij vond na de Sociaal Pedagogische Hogeschool in Utrecht meteen leuk werk in dak- en thuislozenzorg. Ze kreeg zelfs een vast contract voor 32 uur. Na vier jaar nam ze zelf ontslag omdat bezuinigingen in de zorg hadden geleid tot spanningen in het team, stress en tijdsdruk. Dat was midden in de crisis. Sollicitaties naar ander werk in de zorg liepen op niets uit.
[...]
Eline Slegers (33) vond na de kunstacademie werk als grafisch vormgever, maar in 2013 verloor ze haar baan.
quote:Vroeger moest ze na zoveel contractverlengingen drie maanden zien door te komen voor ze weer een nieuw contract kreeg, nu zes. "De regering hoopt dat ze je door deze nieuwe regeling sneller in vaste dienst nemen. Wat ze natuurlijk niet doen."
Welke tendens? Dat hoogopgeleiden geen baan vinden?quote:Op zondag 10 januari 2016 14:36 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Dat jij "mensen kent" doet niks af van de algemene tendens
Voor koekjes in een doosje te stoppen heb je neem ik aan ook geen Vapro opleiding nodigquote:Op zondag 10 januari 2016 14:39 schreef ElviraKlapmuts het volgende:
[..]
Waar is dat dan? Hier in de koekjesfabriek krijg je slechts een uurloon van 8,62 of iets.
Ik ken genoeg hoogopgeleiden die een baan op niveau hebben gevondenquote:Op zondag 10 januari 2016 14:42 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Welke tendens? Dat hoogopgeleiden geen baan vinden?
Want iedereen kan dat werk doen? Als je niet kunt verkopen, dan is het al vrijwel onmogelijk om bij een callcenter aan de slag te kunnen.quote:
Dat jij "mensen kent" doet niks af van de algemene tendensquote:Op zondag 10 januari 2016 14:44 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Ik ken genoeg hoogopgeleiden die een baan op niveau hebben gevonden.
Ik heb echt geen idee. Het komt wel uit één van de betere kranten, dus vandaar dat ik het met interesse heb gelezen. En ik denk dat het probleem groter is dan je denkt, heb al een paar van mijn vrienden met zo'n studierichting onderuit zien gaan, terwijl ze geen dromers zijn en niet lui zijn en soms zelfs gewoon een koophuis hebben als overblijfsel uit betere tijden (en banen).quote:Op zondag 10 januari 2016 14:23 schreef detulp050 het volgende:
Walgelijk
[..]
Ja, omdat ze een profiteur is. Achterlijk mens. Elk callcenter zoekt mensen. Je kunt ALTIJD aan de bak, als je maar wilt.
Als je wordt afgewezen voor 'simpel' werk, dan heb je jezelf niet goed verkocht.
En daarnaast, waar de *** hebben ze die voorbeelden vandaan gehaald? Weggeefwinkels, kaaskramen en kraakpanden. Ja, echt de doorsnee 20'er en 30'er
"handjes" krijgen bij ons ¤10- maar aangezien dat voor de Nederlander te weinig is zijn ze vervangen door Polen.quote:Op zondag 10 januari 2016 14:39 schreef ElviraKlapmuts het volgende:
[..]
Waar is dat dan? Hier in de koekjesfabriek krijg je slechts een uurloon van 8,62 of iets.
Eindelijk. Je snapt dus dat zoiets zeggen juist bullshit is. Dank je.quote:Op zondag 10 januari 2016 14:45 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat jij "mensen kent" doet niks af van de algemene tendens
Iedereen kan in een callcenter werken. Niet iedereen kan hetzelfde werk binnen een callcenter doen. Er zijn de meest simpele projecten. Als je je WO-opleiding kunt afronden, moet dit ook echt kunnen.quote:Op zondag 10 januari 2016 14:44 schreef Zelva het volgende:
[..]
Want iedereen kan dat werk doen? Als je niet kunt verkopen, dan is het al vrijwel onmogelijk om bij een callcenter aan de slag te kunnen.
Dat zie ik die vega-miep uit de op niet echt doen. Vooroordeel, oeps...quote:Op zondag 10 januari 2016 14:43 schreef Geralt het volgende:
[..]
Voor koekjes in een doosje te stoppen heb je neem ik aan ook geen Vapro opleiding nodig
Ergo: de bedrijven waar men mensen met Vapro zoekt. Daar is prima binnen te rollen zonder aansluitende vooropleiding en zonder Vapro. Die kan je op kosten van de baas halen.
Zo ben ik zelf ook in het operatorvak gerold nadat ik 10 jaar werkzaam was als IT-er en er vanwege de crisis uitgebonjourd werd. In plaats van bij de pakken neer te zitten en te blijven solliciteren op banen waarbij er honderden sollicitaties binnen komen heb ik gewoon de stoute schoenen aangetrokken en zo een bedrijf hier in de buurt opgebeld met de mededeling dat ik wilde werken en wel zo snel mogelijk en of ze iets konden betekenen voor mij.
Op gesprek geweest en direct aangenomen.
Nogmaals, als je geen goede verkoper bent, dan kom je bijna niet in aanmerking voor een callcenterbaan, ook niet inbound. Ook daar word je, naast het helpen van klanten, geacht in staat te zijn diezelfde klanten nodeloze producten en/of diensten aan te smeren.quote:Op zondag 10 januari 2016 14:47 schreef detulp050 het volgende:
[..]
Iedereen kan in een callcenter werken. Niet iedereen kan hetzelfde werk binnen een callcenter doen. Er zijn de meest simpele projecten. Als je je WO-opleiding kunt afronden, moet dit ook echt kunnen.
Wat? Ik zeg slechts dat jouw vooroordeel dat het alleen om mensen met bepaalde opleidingen gaat, volkomen nonsense is. Ook mensen met andere opleidingen komen moeilijker aan een baan. Als voorbeeld daarvan haal ik mensen aan die Business Management hebben gedaan en ook niet aan een baan komen.quote:Op zondag 10 januari 2016 14:46 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Eindelijk. Je snapt dus dat zoiets zeggen juist bullshit is. Dank je.
Je hoeft daar alleen maar de tekst voor je neus te lezen. Heb vaak genoeg verkopers aan de lijn gehad en ze lezen allemaal van een script. Ik bedoel, als je niet helemaal contactgestoord bent kun je dat werk heus wel op de automatische piloot doen.quote:Op zondag 10 januari 2016 14:51 schreef Zelva het volgende:
[..]
Nogmaals, als je geen goede verkoper bent, dan kom je bijna niet in aanmerking voor een callcenterbaan, ook niet inbound. Ook daar word je, naast het helpen van klanten, geacht in staat te zijn diezelfde klanten nodeloze producten en/of diensten aan te smeren.
Ik denk dat er op elk niveau opleidingen zijn met een hoge baankans, wel is dit aan verandering onderhevig (denk aan lerarentekorten en lerarenoverschotten die elkaar afwisselen).quote:Op zondag 10 januari 2016 14:46 schreef _Lily_ het volgende:
Dus nu de argumenten tegen de stelling dat mensen dit soort problemen aan zichzelf te wijten hebben:
- Niet iedereen is in de wieg gelegd voor techniek of andere beroepen met een hoge baankans.
Het is wél een verkeerde keus als je daarvoor je vaste baan opzegt en verder alleen een pretstudie op je cv hebt.quote:- Zelfontplooiing is belangrijk, dus het is geen verkeerde keus om te gaan reizen
Ja, ik denk dat daar veel te weinig focus is op baankansen.quote:- Verkeerde voorlichting destijds op school..... (lijkt me niet onbelangrijk)
Je hebt het nu over outbound.quote:Op zondag 10 januari 2016 14:53 schreef Confetti het volgende:
[..]
Je hoeft daar alleen maar de tekst voor je neus te lezen. Heb vaak genoeg verkopers aan de lijn gehad en ze lezen allemaal van een script. Ik bedoel, als je niet helemaal contactgestoord bent kun je dat werk heus wel op de automatische piloot doen.
Begonnen als Food-operator nu als teamleider waar ik leiding geef aan 6 operators in ploegendienst.quote:
Maar die vriend is niet hoogopgeleid.quote:Op zondag 10 januari 2016 14:56 schreef Physsic het volgende:
Hmm, een vriend van me zocht de afgelopen twee jaar ook tijdelijk een baan, omdat hij na zijn Havo nog niet aan een opleiding kon beginnen.
Hij was bereid om vanalles aan te nemen, als het maar voor veel uren per week was. Hij kwam ook nergens fatsoenlijk aan de slag.
Hij werkte dan bijvoorbeeld bij een callcenter, maar ook daar kreeg iedereen steeds minder uren (maar zo'n 10 per week?).
Hij heeft echt bij veel 'simpele' bedrijfjes geprobeerd, maar als ze al werk hadden konden ze hem niet meer dan 20uur per week geven.
Ik ging er ook altijd vanuit dat als je wil werken er altijd wel ergens een baan te vinden is, maar ik hoor en zie tegenwoordig om me heen toch wat anders.
Ik ben iig blij dat ik voor een technische opleiding gekozen heb.
Klopt, maar hier wordt gezegd dat als je bereid bent om ook de kutbaantje aan te nemen, dat er dan voor iedereen wel werk te vinden is.quote:Op zondag 10 januari 2016 14:58 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Maar die vriend is niet hoogopgeleid.
Met een strikdiploma en enkele aanvullende certificaten, zeg er wel bij dat de meesten hier niet geschikt voor zijn.quote:Op zondag 10 januari 2016 14:56 schreef Geralt het volgende:
Kijk. Ook een mooi voorbeeld dus van exact hetgeen ik hier stel
Ja want mensen moeten zich altijd maar per definitie veilig vastklampen aan de baan die ze hebben...quote:Op zondag 10 januari 2016 14:04 schreef Confetti het volgende:
Nee, dat niet maar ze leunde in haar verhaal wel erg op haar opleidingsniveau om weer aan de bak te komen. Tegenwoordig is dat echt totaal geen garantie meer.quote:Op zondag 10 januari 2016 15:14 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Ja want mensen moeten zich altijd maar per definitie veilig vastklampen aan de baan die ze hebben...
Nee maar je baan opgeven om te gaan lopen niksen in het buitenland is ontzettend dom. Zeker als je C.V. Nog niet je van het is.quote:Op zondag 10 januari 2016 15:14 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Ja want mensen moeten zich altijd maar per definitie veilig vastklampen aan de baan die ze hebben...
Heb zelf meer dan 14 jaar ervaring in deze branche en dit is echt onjuist. Een vooroordeel of een zeer beperkte blik op de realiteitquote:Op zondag 10 januari 2016 14:51 schreef Zelva het volgende:
[..]
Nogmaals, als je geen goede verkoper bent, dan kom je bijna niet in aanmerking voor een callcenterbaan, ook niet inbound. Ook daar word je, naast het helpen van klanten, geacht in staat te zijn diezelfde klanten nodeloze producten en/of diensten aan te smeren.
Probleem is dan alleen dat als al die mensen dat doen er elders weer een tekort is en daar teveel mensen zijn. Het valt niet mee om als persoon aan het begin van een studie een goede inschatting te maken. Nog los van de vraag of mensen wel een vak moeten leren dat ze niet leuk vinden of zelfs geen talent voor hebben.quote:Op zondag 10 januari 2016 15:06 schreef Fisherman het volgende:
Tja dan hadden ze maar een studie moeten volgen waar voldoende werk voor is. Er zijn genoeg vacatures waar geen mensen voor te vinden zijn.
Mensen die werkloos zijn, zijn profiteurs? Oké dan.quote:Op zondag 10 januari 2016 14:23 schreef detulp050 het volgende:
Walgelijk
[..]
Ja, omdat ze een profiteur is.
Quatsch. Het perspectief op een baan in de richting van je studiekeuze is in de afgelopen jaren ingrijpend veranderd. Zelfs gerechtsdeurwaarders vechten nu om werk terwijl dat voorheen ondenkbaar was.quote:Op zondag 10 januari 2016 15:06 schreef Fisherman het volgende:
Tja dan hadden ze maar een studie moeten volgen waar voldoende werk voor is. Er zijn genoeg vacatures waar geen mensen voor te vinden zijn.
Blijkbaar heb je de cursus 'selectief en uit context quoten' succesvol volbrachtquote:Op zondag 10 januari 2016 16:09 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Mensen die werkloos zijn, zijn profiteurs? Oké dan.
Ja, want mensen zitten voor hun plezier thuis.quote:Op zondag 10 januari 2016 16:16 schreef detulp050 het volgende:
[..]
Blijkbaar heb je de cursus 'selectief en uit context quoten' succesvol volbracht
- Zelf ontslag genomen
- Op zoek naar passend werk
- en lees de rest van Lotte's verhaal zou ik zeggen.
Naar mijn mening een profiteur. Ze kan morgen aan het werk, als ze maar echt wil
Dat is namelijk de enige andere mogelijkheid in dit verhaalquote:Op zondag 10 januari 2016 16:18 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ja, want mensen zitten voor hun plezier thuis.
En anders zijn ze zielig en gaan ze bijstand aanvragen.quote:Op zondag 10 januari 2016 16:14 schreef hoas het volgende:
De maatstaven van tegenwoordig.
Het moet
Op kantoor zijn
Goed betalen
Niet teveel inspanning kosten
Niet teveel uren
Tijd voor ontspanning onder het werk
Leuk klinken op Facebook en verjaardagen
Niet te veel voor moeten leren
Een leasebak, laptop en telefoon opleveren.
Moeten wel hele slechte werkgevers zijn dan dat mensen daar niet willen werken.quote:Op zondag 10 januari 2016 16:20 schreef detulp050 het volgende:
Er zijn winkels en callcenters die schreeuwen om personeel.
Als je hulp krijgt van onze regering bij het vinden van een baan ben je zelden beter af.quote:Op zondag 10 januari 2016 16:28 schreef Elfletterig het volgende:
Hoogopgeleide werkloze Nederlanders aan het werk helpen heeft gelukkig de hoogste prioriteit van de regering en van verantwoordelijk minister Asscher.
Oh, wacht: http://www.nu.nl/bootvluc(...)ler-baan-helpen.html
Waar zijn die dan? Ik heb ze niet kunnen vinden toen ik zocht.quote:Op zondag 10 januari 2016 16:20 schreef detulp050 het volgende:
[..]
Dat is namelijk de enige andere mogelijkheid in dit verhaal
Er zijn winkels en callcenters die schreeuwen om personeel. Ja, het betaalt niet volgens de Quote500, maar je hoeft niet je hand op te houden. Het kan echt.
Er willen heel veel mensen wel werken, maar met name de mensen die door de gemeente worden aangedragen niet. Gek hoor. We hebben afgelopen jaar meer dan 400 mensen aangenomen, we staan bekend als een goede werkgever.quote:Op zondag 10 januari 2016 16:26 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Moeten wel hele slechte werkgevers zijn dan dat mensen daar niet willen werken.
Ik heb de laatste tijd verschillende mensen op dag 1(enkele al binnen een paar uur)zien vertrekken omdat ze het toch niet zagen zitten, volgt natuurlijk wel een telefoontje naar het UWV.quote:Op zondag 10 januari 2016 16:18 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ja, want mensen zitten voor hun plezier thuis.
Ja, die mensen bestaan natuurlijk. Maar de mensen uit het artikel geven me niet de indruk luie tokkies te zijn.quote:Op zondag 10 januari 2016 16:31 schreef hoas het volgende:
[..]
Ik heb de laatste tijd verschillende mensen op dag 1(enkele al binnen een paar uur)zien vertrekken omdat ze het toch niet zagen zitten, volgt natuurlijk wel een telefoontje naar het UWV.
Bij deze even aangepast aan de realiteit.quote:Op zondag 10 januari 2016 16:14 schreef hoas het volgende:
De maatstaven van tegenwoordig.
Het moet
Op kantoor zijn
Goed fatsoenlijk betalen
Niet te veel inspanning kosten
Niet te veel uren
Tijd voor ontspanning onder het werk
Leuk klinken op Facebook en verjaardagen
Niet te veel voor moeten leren
Een leasebak, laptop en telefoon opleveren.
Elke uitzendbureau of UWVquote:Op zondag 10 januari 2016 16:31 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Waar zijn die dan? Ik heb ze niet kunnen vinden toen ik zocht.
Geen werkgever die je er na een half jaar uitgooit. Twee jaar. Dus twee jaar uit de bijstand. En genoeg fulltime, echt.quote:Beter gezegd: ze zijn er wel, maar dan krijg je een baan van 20u per week waar je na een half jaar weer buitenvliegt omdat ze je geen vast contract aan willen bieden.
Blijkbaar gaat er toch iets fout als je als werkgever niet genoeg personeel kunt vinden voor zulke banen. Overigens is 400 mensen aannemen ook wel een erg hoog aantal, is er zoveel verloop of komt het doordat iedereen een tijdelijk contract krijgt?quote:Op zondag 10 januari 2016 16:31 schreef detulp050 het volgende:
[..]
Er willen heel veel mensen wel werken, maar met name de mensen die door de gemeente worden aangedragen niet. Gek hoor. We hebben afgelopen jaar meer dan 400 mensen aangenomen, we staan bekend als een goede werkgever.
Nee.quote:Op zondag 10 januari 2016 16:33 schreef detulp050 het volgende:
[..]
Elke uitzendbureau of UWV
[..]
Geen werkgever die je er na een half jaar uitgooit. Twee jaar. Dus twee jaar uit de bijstand. En genoeg fulltime, echt.
En wat precies daarna gedaan? Volgens mij bezigheden die prima op je CV staan. Of moeten mensen wat jou betreft eenmaal met een vast contract de rest van hun leven loonslaaf blijven?quote:
Wat is daar zo onredelijk aan? Feit is dat werken onder niveau slechter voor je verdere loopbaan is dan thuis zitten. Dat je dan voor een periode op zoek gaat naar een passende baan vind ik niet zo heel vreemd eigenlijk.quote:- Op zoek naar passend werk
quote:Naar mijn mening een profiteur. Ze kan morgen aan het werk, als ze maar echt wil
Groei van het bedrijfquote:Op zondag 10 januari 2016 16:35 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Blijkbaar gaat er toch iets fout als je als werkgever niet genoeg personeel kunt vinden voor zulke banen. Overigens is 400 mensen aannemen ook wel een erg hoog aantal, is er zoveel verloop of komt het doordat iedereen een tijdelijk contract krijgt?
Dat mensen nog met droge ogen kunnen beweren dat het de schuld van automobilisten is dat ze hun auto niet kwijt kunnen als er maar 10 parkeerplekken en 15 auto's zijn.quote:Op zondag 10 januari 2016 16:33 schreef detulp050 het volgende:
[..]
Elke uitzendbureau of UWV
[..]
Geen werkgever die je er na een half jaar uitgooit. Twee jaar. Dus twee jaar uit de bijstand. En genoeg fulltime, echt.
Dat er nog mensen zijn die klagen dat er geen parkeerplaats is voor hun tweede auto, terwijl ze zelf in de binnenstad willen wonen van Naarden Vesting en er al tien jaar een parkeerprobleem is. Zo kun je elke discussie wel voeren.quote:Op zondag 10 januari 2016 16:38 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dat mensen nog met droge ogen kunnen beweren dat het de schuld van automobilisten is dat ze hun auto niet kwijt kunnen als er maar 10 parkeerplekken en 15 auto's zijn.
Precies dus is het logisch dat niet veel mensen zin hebben om daar aan het werk te gaan, er zit geen toekomst in tenzij je een hogere of specialistische functie hebt. De arbeidsvoorwaarden zijn vaak slecht en de eisen en werkdruk hoog. Daarnaast is het logisch dat mensen die moeten solliciteren van de overheid niet snel interesse hebben, de overheid kijkt namelijk ook niet naar welke mensen geschikt zijn, iedereen moet gewoon aan het werk en uit de uitkering. Daarnaast hebben die bedrijven bij veel mensen een slechte naam.quote:Op zondag 10 januari 2016 16:38 schreef detulp050 het volgende:
[..]
Groei van het bedrijfEn mensen die tijdelijk bij ons werken tot ze iets vinden dat bij hun opleiding past. Callcenters zijn maar zelden een eindstation.
Ja, en daar gaat het mis. Bijstand is een laatste redmiddel, niet een verblijfplaats terwijl je zoekt naar iets leuks.quote:Op zondag 10 januari 2016 16:42 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Precies dus is het logisch dat niet veel mensen zin hebben om daar aan het werk te gaan, er zit geen toekomst in tenzij je een hogere of specialistische functie hebt. De arbeidsvoorwaarden zijn vaak slecht en de eisen en werkdruk hoog. Daarnaast is het logisch dat mensen die moeten solliciteren van de overheid niet snel interesse hebben, de overheid kijkt namelijk ook niet naar welke mensen geschikt zijn, iedereen moet gewoon aan het werk en uit de uitkering. Daarnaast hebben die bedrijven bij veel mensen een slechte naam.
Onzinnige vergelijking. We zitten met een probleem op macroniveau, het slaat nergens op om dat bij het individu neer te leggen. Perspectief op een baan is drastisch veranderd de afgelopen tijd. En een baan op niveau willen hebben lijkt me - i.t.t. je voorbeeld - geen onredelijke vraag.quote:Op zondag 10 januari 2016 16:40 schreef detulp050 het volgende:
[..]
Dat er nog mensen zijn die klagen dat er geen parkeerplaats is voor hun tweede auto, terwijl ze zelf in de binnenstad willen wonen van Naarden Vesting en er al tien jaar een parkeerprobleem is. Zo kun je elke discussie wel voeren.
Wat voor soort hulp zou jij een hoogopgeleide, werkloze Nederlander precies willen geven? Denk namelijk niet dat die mensen een taalcursus nodig hebben.quote:Op zondag 10 januari 2016 16:28 schreef Elfletterig het volgende:
Hoogopgeleide werkloze Nederlanders aan het werk helpen heeft gelukkig de hoogste prioriteit van de regering en van verantwoordelijk minister Asscher.
Oh, wacht: http://www.nu.nl/bootvluc(...)ler-baan-helpen.html
Of een cursus solliciteren for that matter.quote:Op zondag 10 januari 2016 16:43 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Wat voor soort hulp zou jij een hoogopgeleide, werkloze Nederlander precies willen geven? Denk namelijk niet dat die mensen een taalcursus nodig hebben.
Ik vind het prima als mensen bijstand krijgen hoor. Er zijn toch geen banen genoeg en dan is dat de goedkoopste oplossing. Mensen die niet willen werken moet je niet dwingen dan zijn er wel anderen die wel willen werken als er redelijke voorwaarden worden geboden. De bedrijven die geen personeel kunnen vinden moeten zichzelf eens achter de oren krabben hoe dat kan terwijl er zoveel werklozen zijn.quote:Op zondag 10 januari 2016 16:43 schreef detulp050 het volgende:
[..]
Ja, en daar gaat het mis. Bijstand is een laatste redmiddel, niet een verblijfplaats terwijl je zoekt naar iets leuks.
Omscholing naar iets fatsoenlijks.quote:Op zondag 10 januari 2016 16:43 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Wat voor soort hulp zou jij een hoogopgeleide, werkloze Nederlander precies willen geven? Denk namelijk niet dat die mensen een taalcursus nodig hebben.
Ik zou willen dat minister Asscher het terugdringen van de werkloosheid als topprioriteit had. Sterker nog: de Tweede Kamer wil dat ook en heeft hem daar recent nog zeer kritisch over ondervraagd. De resultaten van zijn beleid laten namelijk nogal te wensen over.quote:Op zondag 10 januari 2016 16:43 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Die worden volgens mij al verzorgd door het UWV.quote:Op zondag 10 januari 2016 16:44 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Of een cursus solliciteren for that matter.
Terwijl er met de studie an sich niks mis is, maar er zijn veel te veel mensen die de studie volgen.quote:Op zondag 10 januari 2016 16:46 schreef SuperHarregarre het volgende:
De arbeidsmarkt is ook best kut en de crisis is klote maar ik kan meer niet aan de indruk onttrekken dat het hier gaat om naïeve linkskutjes. Denken dat ze heel creatief zijn en dat ze daarmee de wereld wel even kunnen veroveren. Dit zijn dus die irritante figuren die constant meedoen aan demonstraties. Ze zijn boos op de wereld omdat ze een pretstudie hebben gedaan.
Blijkbaar betaalt het net genoeg voor zulk kloten werk. Volgens mij is één van de grote problemen dat men steeds maar kijkt naar opleidingsniveau dat nodig is voor het werk terwijl je voor kloten werk gewoon een goed salaris moet betalen. Als je geen mensen kunt vinden moet je de arbeidsvoorwaarden verbeteren, zo werkt volgens mij een arbeidsmarkt: als er een aanbod is maar men accepteert het niet dan moet het aanbod beter. Ik vind het maar vreemd dat werkzoekenden klagen maar net zo vreemd dat bedrijven klagen, wie moeten de problemen van hun oplossen?quote:Op zondag 10 januari 2016 16:49 schreef Dawnbreaker het volgende:
Telkens als dit soort topics voorbijkomen valt mij op dat het meestal huilers zijn die gewoon alleen een droomjob willen met topsalaris. En dan gaan huilen dat ze niet rondkomen omdat er geen werk is.
Ik werk als intercedent en ik kan voor sommige vacature gewoon weinig goede personen vinden. Bijvoorbeeld een baan (40/pw a 10,50 p/u) als handlanger. Geen specifieke kennis vereist. Gewoon helpen met bouwwerkzaamheden. Zeker geen droombaan, en ook geen top salaris, maar het is werk en voor ongeschoold werk is het zeker niet slecht betaald.
Zorgen dat je de eerste bent, bij vacatures op internet ben je sowieso te laat.quote:Op zondag 10 januari 2016 16:38 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dat mensen nog met droge ogen kunnen beweren dat het de schuld van automobilisten is dat ze hun auto niet kwijt kunnen als er maar 10 parkeerplekken en 15 auto's zijn.
Dit dus. Verwende nesten die dachten dat de wereld aan hun voeten lag. En wsl ook een air bij de eerste de beste werkgever dat ze Jezus ter paard zijn.quote:Op zondag 10 januari 2016 14:04 schreef Confetti het volgende:
De overheid kan geen banen creëren. Dat is ook de reden het altijd wat jammerlijk is wanneer partijen campagne voeren met de belofte dat de werkgelegenheid onder hun bewind wordt verruimd.quote:Op zondag 10 januari 2016 16:50 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik zou willen dat minister Asscher het terugdringen van de werkloosheid als topprioriteit had. Sterker nog: de Tweede Kamer wil dat ook en heeft hem daar recent nog zeer kritisch over ondervraagd. De resultaten van zijn beleid laten namelijk nogal te wensen over.
Ja, toen dit kabinet aantrad was er nog een crisis en liep de werkloosheid op. Dat was begrijpelijk, maar inmiddels staan alle signalen alweer geruime tijd op groen. De crisis is voorbij, de economie groeit, het begrotingstekort daalt fors, de regering heeft zelfs ruimte voor meevallers. Maar de werkloosheid is nog veel te hoog.
In plaats van intensiever beleid op dat vlak, lijkt Asscher drukker met de werkgelegenheid voor net binnengekomen asielzoekers. Terwijl de insteek zou moeten zijn dat die mensen zo snel als mogelijk weer vertrekken.
Nee, de overheid heeft door uitkeringen ervoor gezorgd dat mensen niet meer akkoord gaan met bepaalde salarissen. Dat kun je goed vinden of niet, qua race to the bottom voor ongeschoold werk, maar zonder uitkeringen zouden mensen wel kutwerk accepteren omdat ze nu eenmaal moeten leven.quote:Op zondag 10 januari 2016 16:53 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Blijkbaar betaalt het net genoeg voor zulk kloten werk. Volgens mij is één van de grote problemen dat men steeds maar kijkt naar opleidingsniveau dat nodig is voor het werk terwijl je voor kloten werk gewoon een goed salaris moet betalen. Als je geen mensen kunt vinden moet je de arbeidsvoorwaarden verbeteren, zo werkt volgens mij een arbeidsmarkt: als er een aanbod is maar men accepteert het niet dan moet het aanbod beter. Ik vind het maar vreemd dat werkzoekenden klagen maar net zo vreemd dat bedrijven klagen, wie moeten de problemen van hun oplossen?
Dit dus. Zoals bij het omkiepen van Imtech ook aan de orde is. Veel werknemers die weinig kwaliteiten hebben maar al 20+ jaar vastgeroest zaten met alle salarisstijgingen die erbij meekomen, zaten op zo'n goed salaris voor het werk wat ze daar uitvoerde, dat ze bijna allemaal hun volle WW gaan benutten, omdat dat hoger ligt dan hetzelfde werk in de huidige markt.quote:Op zondag 10 januari 2016 17:00 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Nee, de overheid heeft door uitkeringen ervoor gezorgd dat mensen niet meer akkoord gaan met bepaalde salarissen. Dat kun je goed vinden of niet, qua race to the bottom voor ongeschoold werk, maar zonder uitkeringen zouden mensen wel kutwerk accepteren omdat ze nu eenmaal moeten leven.
Bedrijven hebben natuurlijk ook wel boter op hun hoofd maar dat komt ook omdat de marges overal onder druk staan en ze dus ervaren werknemers willen voor een starters salaris. Dat is ook gek. Maar het is een impasse die niet zo vreemd is in de huidige wereld. We zijn aan het afromen in Europa. Steeds laagjes snijden. Op een gegeven moment belandt bijna alles vanzelf in het spanningsgebied tussen uitkering en minimum.
De overheid kan wel degelijk bijdragen aan creatie van banen. Enerzijds hebben overheidsuitgaven een gunstige invloed op de economie, wat dus leidt tot groei en tot meer werkgelegenheid. Anderzijds kan de overheid specifiek investeren in bepaalde sectoren, in innovatie, in een gunstig vestigingsklimaat voor bedrijven, enzovoort.quote:Op zondag 10 januari 2016 17:00 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
De overheid kan geen banen creëren. Dat is ook de reden het altijd wat jammerlijk is wanneer partijen campagne voeren met de belofte dat de werkgelegenheid onder hun bewind wordt verruimd.
En nee, meer ambtenaren in dienst nemen is geen legitieme manier om banen te creëren.
Hooguit kan de politiek besluiten de belasting voor bedrijven te verlagen. Maar het staat niet vast dat dat ook echt banen oplevert.
De overheid kan dan ook geen banen creëren voor asielzoekers met een verblijfsvergunning. Zij kan hooguit cursussen in het leven roepen die ertoe leiden dat asielzoekers aantrekkelijker worden voor de Nederlandse arbeidsmarkt.
Een bijstandsuitkering is 70% van het minimumloon dus zou iedereen die een baan vind al een behoorlijke inkomensverbetering moeten krijgen. Als men dan de baan niet accepteert ligt dat echt aan de omstandigheden die worden geboden. Daarnaast is de bijstand een grote overheids bemoeienis waarbij men een hoop gedoe heeft wat ook zeker niet plezierig is ook dat is best een motivatie om een baan te accepteren. Bedrijven willen echter goedkoop personeel op basis van tijdelijk contract en men moet flexibel zijn, vaak parttime om wat gaten op te vullen en dus zijn het vaak baantjes waarmee mensen niet structureel mee geholpen zijn. Als je dan ook nog praat over banen die niet passen bij opleiding dan is niet vreemd dat mensen vaak nee zeggen.quote:Op zondag 10 januari 2016 17:00 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Nee, de overheid heeft door uitkeringen ervoor gezorgd dat mensen niet meer akkoord gaan met bepaalde salarissen. Dat kun je goed vinden of niet, qua race to the bottom voor ongeschoold werk, maar zonder uitkeringen zouden mensen wel kutwerk accepteren omdat ze nu eenmaal moeten leven.
Bedrijven hebben natuurlijk ook wel boter op hun hoofd maar dat komt ook omdat de marges overal onder druk staan en ze dus ervaren werknemers willen voor een starters salaris. Dat is ook gek. Maar het is een impasse die niet zo vreemd is in de huidige wereld. We zijn aan het afromen in Europa. Steeds laagjes snijden. Op een gegeven moment belandt bijna alles vanzelf in het spanningsgebied tussen uitkering en minimum.
Er is een verschil tussen bijstand en ww uitkeringenquote:Op zondag 10 januari 2016 17:09 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Een bijstandsuitkering is 70% van het minimumloon dus zou iedereen die een baan vind al een behoorlijke inkomensverbetering moeten krijgen. Als men dan de baan niet accepteert ligt dat echt aan de omstandigheden die worden geboden. Daarnaast is de bijstand een grote overheids bemoeienis waarbij men een hoop gedoe heeft wat ook zeker niet plezierig is ook dat is best een motivatie om een baan te accepteren. Bedrijven willen echter goedkoop personeel op basis van tijdelijk contract en men moet flexibel zijn, vaak parttime om wat gaten op te vullen en dus zijn het vaak baantjes waarmee mensen niet structureel mee geholpen zijn. Als je dan ook nog praat over banen die niet passen bij opleiding dan is niet vreemd dat mensen vaak nee zeggen.
Het is gewoon zaak dat zowel werknemers als werkgevers die een baan of personeel zoeken eens goed nadenken over hun positie want de wensen van de één passen duidelijk niet bij de eisen van de ander. Dat zullen ze zelf moeten oplossen en een ander de schuld geven is dom, er zijn genoeg mensen die wel werk vinden en genoeg bedrijven die wel personeel vinden.
Natuurlijk het is de schuld van die mensen dat de huidige werkgever blijkbaar geen salaris bieden van 70% van hun oude salaris. Sorry hoor maar als je dat niet doet en ook andere geschikte mensen die baan niet willen moet je bij jezelf te rade gaan als werkgever. Daarnaast beseffen die mensen ook dat uiteindelijk de bijstand dreigt dus ook dat is een reden een baan wel te accepteren. Er zit genoeg motivatie in het huidige systeem om mensen een baan te laten accepteren, de problemen zitten bij de werkgevers en de werknemers zelf.quote:Op zondag 10 januari 2016 17:07 schreef Dawnbreaker het volgende:
[..]
Dit dus. Zoals bij het omkiepen van Imtech ook aan de orde is. Veel werknemers die weinig kwaliteiten hebben maar al 20+ jaar vastgeroest zaten met alle salarisstijgingen die erbij meekomen, zaten op zo'n goed salaris voor het werk wat ze daar uitvoerde, dat ze bijna allemaal hun volle WW gaan benutten, omdat dat hoger ligt dan hetzelfde werk in de huidige markt.
De WW is daarom ook echt een kromme regeling. Ik ben ervoor in principe maar niet zoals het nu is vormgegeven. Beter kan er een minima-grens worden bepaald, niet op basis van je verdiende salaris maar op basis van de leefstandaard in Nederland. Of je nu weinig of veel verdient, je krijgt allemaal dezelfde WW uitkering. Voordeel voor de veelverdieners is dat ze ook veel minder hoeven af te dragen en dus maandelijks netto veel meer salaris overhouden. Voordeel voor Nederland is dat werkeloze ook echt een motivatie hebben om snel werk te zoeken.
Elke vacature voor 'callcentermedewerker' waarvoor je ook in aanmerking komt zonder ervaring die ik tegenkom vraagt (impliciet) deze kwaliteit.quote:Op zondag 10 januari 2016 15:57 schreef detulp050 het volgende:
[..]
Heb zelf meer dan 14 jaar ervaring in deze branche en dit is echt onjuist. Een vooroordeel of een zeer beperkte blik op de realiteit
Slecht plan. Als jij 20+ jaar een salaris hebt, pas jij daar je levensstandaard op aan. Daarvoor draag jij ook maandelijks af en dit is gemaximeerd. In mijn ogen hoeft iemand die 20+ jaren heeft gewerkt, niet op een houtje te gaan bijten of zijn huis te verkopen als hij x maanden geen werk heeft. Hoelang die x-maanden moeten zijn kun je over discussiëren.quote:Op zondag 10 januari 2016 17:07 schreef Dawnbreaker het volgende:
[..]
Dit dus. Zoals bij het omkiepen van Imtech ook aan de orde is. Veel werknemers die weinig kwaliteiten hebben maar al 20+ jaar vastgeroest zaten met alle salarisstijgingen die erbij meekomen, zaten op zo'n goed salaris voor het werk wat ze daar uitvoerde, dat ze bijna allemaal hun volle WW gaan benutten, omdat dat hoger ligt dan hetzelfde werk in de huidige markt.
De WW is daarom ook echt een kromme regeling. Ik ben ervoor in principe maar niet zoals het nu is vormgegeven. Beter kan er een minima-grens worden bepaald, niet op basis van je verdiende salaris maar op basis van de leefstandaard in Nederland. Of je nu weinig of veel verdient, je krijgt allemaal dezelfde WW uitkering. Voordeel voor de veelverdieners is dat ze ook veel minder hoeven af te dragen en dus maandelijks netto veel meer salaris overhouden. Voordeel voor Nederland is dat werkeloze ook echt een motivatie hebben om snel werk te zoeken.
Als je niet kan verkopen, leer je verkopen.quote:Op zondag 10 januari 2016 14:44 schreef Zelva het volgende:
[..]
Want iedereen kan dat werk doen? Als je niet kunt verkopen, dan is het al vrijwel onmogelijk om bij een callcenter aan de slag te kunnen.
Zoals de bouwsector stimuleren door meer corporaties aan te moedigen meer woningen te bouwen zodat asielzoekers met een verblijfsvergunning gehuisvest kunnen worden?quote:Op zondag 10 januari 2016 17:07 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
De overheid kan wel degelijk bijdragen aan creatie van banen. Enerzijds hebben overheidsuitgaven een gunstige invloed op de economie, wat dus leidt tot groei en tot meer werkgelegenheid. Anderzijds kan de overheid specifiek investeren in bepaalde sectoren, in innovatie, in een gunstig vestigingsklimaat voor bedrijven, enzovoort.
Mensen in dienst nemen bij de overheid kan best legitiem zijn. Ik heb een hekel aan die doorgeslagen liberale / libertijnse opvatting dat de overheid zo klein mogelijk moet zijn. Wat de omvang van de overheid betreft, moet de vraag zijn: hoe veel overheid krijgt de belastingbetaler voor zijn geld. Over het algemeen zijn landen met een relatief grote overheid stukken stabieler dan landen met een kleine overheid.
Vanzelfsprekend kan het niet zo zijn dat de regering alleen maar banen creëert door mensen in overheidsdienst te plaatsen. Banencreatie moet ook komen vanuit het bedrijfsleven, dankzij een groeiende economie en dankzij investeringen in de juiste innovaties.
Autisten doen het juist erg goed in de technische sector.quote:Op zondag 10 januari 2016 14:23 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ook niet, als je de sociale vaardigheden mist om de werkgever te overtuigen dat jij de beste bent voor die baan.
Het kunstje van solliciteren heb ik ook moeten leren met vallen en opstaan.
Inderdaad en zichzelf maar heul zielug vinden.quote:Op zondag 10 januari 2016 16:56 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dit dus. Verwende nesten die dachten dat de wereld aan hun voeten lag. En wsl ook een air bij de eerste de beste werkgever dat ze Jezus ter paard zijn.
En dat is altijd al zo geweest. In dat artikel doen ze alsof men vóór de crisis om afgestudeerden van de kunstacademie stond te springen.quote:Op zondag 10 januari 2016 18:37 schreef blondetrien het volgende:
Ik vind trouwens wél dat mensen ook een beetje hun passie moeten volgen. Daar is niks mis mee. Dat is soms alleen heel hard werken en daar moet je zin in hebben.
Blondetrien, als je knap bent wil het ook nog wel eens helpen om ergens een leuk administratie/secretaresse baantje te krijgen.quote:Op zondag 10 januari 2016 18:37 schreef blondetrien het volgende:
Ach, het is allemaal niet zo zwart wit. Lag er laatst een tijdje buiten. Heb toen via de uitzendbureaus hier werk geprobeerd te zoeken. De een wou me niet want ik was te hoog opgeleid, de ander had niks (wat doen al die vacatures daar dan?), de ander zag wel wat in me maar kom me uiteindelijk toch niets bieden. Toen dacht ik, nou dan ga ik wel in de kassen. Daar wouden ze me niet hebben want ze werken alleen samen met Polen (say whut?). Cv zal het niet aan gelegen hebben. Opleiding ook niet. Intussen maar wat open sollicitaties gaan sturen. 50-400 sollicitanten voor de verschillende vacatures. Ja, dan pakken ze wel de senior. Maar volgehouden en nu zit ik prima op mijn plek (dat was na anderhalve maand denk ik), heel erg leuke baan en ik leer veel bij.
Maar zo makkelijk als sommigen het hier schetsen... Is het echt niet. Ook niet met een flinke dosis motivatie. Ik vind trouwens wél dat mensen ook een beetje hun passie moeten volgen. Daar is niks mis mee. Dat is soms alleen heel hard werken en daar moet je zin in hebben.
Dit vind ik trouwens wel een discutabele uitspraak. In de jaren 80 kregen veel jongeren gewoon helemaal geen werk. Dan is een flexibel baantje toch nog wel wat beter voor je kansen.quote:Op zondag 10 januari 2016 13:44 schreef _Lily_ het volgende:
Crisiskinderen: hoogopgeleid, maar geen werk
De arbeidsmarkt voor jongeren is moeilijker dan na de crisis van begin jaren 80. „Toen bestond de flexibilisering nog niet”, zegt hoogleraar Ton Wilthagen;
De voorbeelden zijn idd waardeloos. Er zijn genoeg afgestudeerde hbo'ers te vinden die geen 'pretstudie' hebben gevolgd en toch al een paar jaar gewoon niet aan de bak komen.quote:Op zondag 10 januari 2016 18:51 schreef luxerobots het volgende:
Ik vind het ook geen sterke voorbeelden uit de OP, maar dat de arbeidsmarkt na de crisis veranderd is lijkt me een feit. Er zijn gewoon meer werklozen dan banen. Het cijfer van 600.000 werklozen is trouwens geflatteerd, er zijn ook mensen die werken maar best meer zouden willen werken of ZZP'ers met onvoldoende inkomen.
De arbeidsmarkt is momenteel in transitie. We zien een duidelijke trend van automatisering.
Alleen is dat verder helemaal niet interessant. Wat is de basis van het maatschappelijke probleem?quote:Op zondag 10 januari 2016 13:47 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Hier ligt de basis van jouw problemen mijn beste Lotte.
Huisvesting voor asielzoekers bouwen zorgt slechts voor tijdelijke werkgelegenheid. Het gunstige economische effect dat de komst van asielzoekers oplevert, is nihil. En dan hebben we het nog niet gehad over de problemen.quote:Op zondag 10 januari 2016 17:54 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Zoals de bouwsector stimuleren door meer corporaties aan te moedigen meer woningen te bouwen zodat asielzoekers met een verblijfsvergunning gehuisvest kunnen worden?
Verder komt jouw plan vooral neer op de overheid met geld te laten smijten in de hoop dat dat banen oplevert. Ik ben daar geen voorstander van.
Maar goed, waarom ik vooral reageerde was omdat jij weer in de slachtofferrol kroop. 'Boehoe, de overheid heeft alleen oog voor asielzoekers, en niet voor werkloze autochtonen'. Dat terwijl onze werklozen bepaald niet te klagen hebben, met dank aan onze overheid.
Journalist is ongetwijfeld een 50 plusser.quote:Op zondag 10 januari 2016 19:16 schreef skrn het volgende:
Er is heel veel ellende in de banenmarkt, maar deze voorbeelden aanhalen zal juist geen sympathie opwekken voor de generatie die nu aan de slag moet. Rampzalig, zo'n artikel. Al twee voorbeelden dat ze zelf hun baan opzegden, ja, dat is stom ja!
Hier exact dezelfde situatie. Nu moet ik wel zeggen dat dit andere tijden waren.quote:Op zondag 10 januari 2016 13:51 schreef hoas het volgende:
Teveel hoogopgeleide mensen?quote:Op zondag 10 januari 2016 19:18 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Alleen is dat verder helemaal niet interessant. Wat is de basis van het maatschappelijke probleem?
Minder overtuigend overkomen is niet gelijk aan autismequote:Op zondag 10 januari 2016 18:23 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Autisten doen het juist erg goed in de technische sector.
Daarom. Het is toch nooit goed.quote:Op zondag 10 januari 2016 19:22 schreef Hexagon het volgende:
Mja Asscher kan ook helemaal niks doen. En dan gaan weer allerlei figuren over tien jaar zeuren dat deze immigranten geen werk hebben.
Nee, oke maar dat valt wel te trainen allemaal. In ieder geval zijn je kansen in de technische sector een stuk rooskleuriger.quote:Op zondag 10 januari 2016 19:30 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Minder overtuigend overkomen is niet gelijk aan autisme
Mwah, "hoogopgeleid" is de laatste 25 jaar ook behoorlijk aan inflatie onderhevig geweest.quote:Op zondag 10 januari 2016 19:33 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nee, een nasleep van een grote financiele crisis.
Asscher heeft zelf gesteld dat robots banen in gaan pikken.quote:Op zondag 10 januari 2016 19:22 schreef Hexagon het volgende:
Mja Asscher kan ook helemaal niks doen. En dan gaan weer allerlei figuren over tien jaar zeuren dat deze immigranten geen werk hebben.
Asielzoekers worden niet binnengehaald, maar opgevangen. Wezenlijk verschil.quote:Op zondag 10 januari 2016 19:40 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Asscher heeft zelf gesteld dat robots banen in gaan pikken.
En ondertussen worden er tienduizenden (op termijn honderdduizenden) asielzoekers binnengehaald die de taal niet spreken, de juiste papieren niet hebben en vaak een hele andere cultuur hebben.
Op enige visie is Asscher (de PvdA) niet te bespeuren.
Te weinig werk voor middelmatig en niet zo intelligente mensen, al dan niet hoogopgeleid genoemd?quote:
Dat verschilt erg per studie en de mate waarop er vraag is naar bepaalde mensen.quote:Op zondag 10 januari 2016 19:35 schreef AchJa het volgende:
[..]
Mwah, "hoogopgeleid" is de laatste 25 jaar ook behoorlijk aan inflatie onderhevig geweest.
Binnengelaten dan.quote:Op zondag 10 januari 2016 19:43 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Asielzoekers worden niet binnengehaald, maar opgevangen. Wezenlijk verschil.
Vluchtelingen vangen we op omdat deze mensen onze hulp nodig hebben, niet omdat we op zoek zijn naar extra arbeidskrachten.
Klopt velen beschouwen mbo niveau 3 of hoger al als hoogopgeleidquote:Op zondag 10 januari 2016 19:35 schreef AchJa het volgende:
[..]
Mwah, "hoogopgeleid" is de laatste 25 jaar ook behoorlijk aan inflatie onderhevig geweest.
Dat lost zich wel op als er weer meer economische groei is.quote:Op zondag 10 januari 2016 19:45 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Te weinig werk voor middelmatig en niet zo intelligente mensen, al dan niet hoogopgeleid genoemd?
Dat schijnt de internationale maatstaf te zijnquote:Op zondag 10 januari 2016 19:48 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Klopt velen beschouwen mbo niveau 3 of hoger al als hoogopgeleid
Hehe, dat is precies mijn situatiequote:Op zondag 10 januari 2016 19:52 schreef LXIV het volgende:
Enfin, voor die vrouwen is er altijd nog de mogelijkheid om een man die ingenieur is aan de haak te slaan, een leuke moeder te worden en zich te bemoeien met alle activiteiten in de buurt en op school. Die mannen die hadden maar voor een beta-studie moeten kiezen.
Niet bij wat Rutte onder economische groei verstaat.quote:Op zondag 10 januari 2016 19:49 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dat lost zich wel op als er weer meer economische groei is.
Het lijkt me dat je dat in je opvoeding gehad zou moeten hebben.quote:Op zondag 10 januari 2016 20:03 schreef Hexagon het volgende:
Maargoed, moraal van het verhaal. Leer een vak en volg je hart in je vrije tijd.
Dat gingen de Turken en Marokkanen toch al doen?quote:Deze mensen moeten de komende veertig jaar wel onze welvaartstaat op peil houden
Als je er alternatief bijloopt, half opgeschoren haar, kek oorbelletje in (als man). Dan vergroot je natuurlijk ook niet je kansen op een serieuze baan.quote:Wij zijn Jochem en Eline, 27 en 32, en we wonen in Den Bosch. Jochem is fietskoerier en vuurspuwer, Eline is grafisch ontwerpster.
Ach, we werken niet allemaal in een troosteloos kantoor waar iedereen er hetzelfde uit moet zienquote:Op zondag 10 januari 2016 20:27 schreef luxerobots het volgende:
Er worden volledige namen gebruikt, dus google zegt ook het één en ander.
[ afbeelding ]
[..]
Als je er alternatief bijloopt, half opgeschoren haar, kek oorbelletje in (als man). Dan vergroot je natuurlijk ook niet je kansen op een serieuze baan.
Ja het is zeker hun eigen schuld. In de IT zitten ze te springen om mensen. Maar ja, als je per se kunstfotograaf wilt worden ...quote:Op zondag 10 januari 2016 13:55 schreef ietjefietje het volgende:
[..]
Van die dromers waren er altijd door de tijden heen, maar nu zijn ze ook nog werkloos. Ik herhaal 90.000 banen voor 600.000 werklozen. Maar het is allemaal hun eigen schuld hoor!
Helemaal mee eens echter klopt de conclusie van het artikel wel dat het raar ik dat de babyboom generatie zoveel meer rechten heeft dan de huidige jeugd.quote:Op zondag 10 januari 2016 13:49 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
[..]
Genoeg gezegd.....
[..]
Alles. Sommige hebben blijkbaar niet geleerd om na te denken en zijn gruwelijk verwend....
We hebben een peperdure overheid die betaalt moet worden. Alle hands aan dek dus.quote:Op zondag 10 januari 2016 20:35 schreef alwaysbenice het volgende:
Het is bijzonder hoeveel mensen niet begrijpen dat wanneer je meer en meer banen kan gaan vervangen door machines, bots en computers dat er dan minder werk gedaan hoeft te worden en je meer werklozen krijgt.
Zelfs als deze 'profiterende pretstudenten' een andere studie hadden gekozen (die ze niet leuk vonden), dan had je alsnog het zelfde 'probleem'.
Deze industriële revolutie kan en zal het overgrote deel van al het arbeid vervangen, op een gegeven moment ontkomt bijna niemand daar meer aan. Dit is het eerste deel van de mensen die weg valt.
Is dit een probleem?
Nope. Dit is wat de mensheid in principe altijd al gewild heeft, minder werk en meer tijd voor andere (nuttige) creatieve bezigheden, scholing, zelfontwikkeling, amusement etc.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zondag 10 januari 2016 20:41 schreef BlauweSporttas het volgende:
[..]
We hebben een peperdure overheid die betaalt moet worden. Alle hands aan dek dus.Wat probeer je hiermee te zeggen?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
We kunnen wel willen minder te hoeven werken, ware het niet dat onze eigen (r)overheid dat belet. Dat bedoel ikquote:Op zondag 10 januari 2016 20:42 schreef alwaysbenice het volgende:
[..]
Wat probeer je hiermee te zeggen?
Alleen Asscher doet alsof het een soort geluk bij een ongeluk is en dat we met wat goed integratiewerk ervoor kunnen zorgen dat ze veel vacatures kunnen opvullenquote:Op zondag 10 januari 2016 19:43 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Asielzoekers worden niet binnengehaald, maar opgevangen. Wezenlijk verschil.
Vluchtelingen vangen we op omdat deze mensen onze hulp nodig hebben, niet omdat we op zoek zijn naar extra arbeidskrachten.
[..]
We hebben een peperdure overheid die betaalt moet worden. Alle hands aan dek dus.Zelfs als was het waar dat er minder werk komt door automatiserinf (wat ik niet geloof persoonlijk)SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dan nog blijven de opbrengsten bestaan. Ze verdwijnen niet in computerland ofzo. Dus een rare manier van denken.
Wie zit hier precies te zeiken?quote:Op zondag 10 januari 2016 20:44 schreef BlauweSporttas het volgende:
Operator in een fabriek, lijkt me serieus nog leuk werk ook.
Weet bijvoorbeeld dat ze hier in Rotterdam in de raffinaderijen procesoperators hard nodig hebben. Toch een prachtbaan! Het is dat ik WO gedaan heb anders zou ik het serieus overwegen.
Handen uit de mouwen en niet klagen. Zeikerds!
Geef toe makkelijk gezegd als je zelf werk hebt maar ik ben ook een tijdje werkloos geweest omdat ik (bewust) in de verkeerde richting aan het zoeken was. Heb toen de bakens verzet en er wordt nu om me gevochten.
Stel je voor dat mensen iets met ziel en zaligheid gaan doen. Iedereen een degelijke studie die je goed voorbereid op je eerste werkgever, met een diploma dat het doet lijken alsof het echt wat voorstelt. Daar verdwijnt het gebrek aan werkgelegenheid meteen mee.quote:Op zondag 10 januari 2016 20:03 schreef Hexagon het volgende:
Maargoed, moraal van het verhaal. Leer een vak en volg je hart in je vrije tijd.
[..]
We hebben een peperdure overheid die betaalt moet worden. Alle hands aan dek dus.Wat moet dit toch een heerlijk land zijn voor de VVD, je naait sukkels tot bloedens toe in hun hol en ze geven je rivaal de schuld.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
Het is heel logisch.quote:Op zondag 10 januari 2016 20:47 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Zelfs als was het waar dat er minder werk komt door automatiserinf (wat ik niet geloof persoonlijk)
Dan nog blijven de opbrengsten bestaan. Ze verdwijnen niet in computerland ofzo. Dus een rare manier van denken.
Ik denk dat dat laatste juist de bron gaat zijn van nieuw werk. We leggen de lat hoger als mensheid en creeeren zo nieuw werk.quote:Op zondag 10 januari 2016 20:57 schreef alwaysbenice het volgende:
[..]
Het is heel logisch.
De eerste industriële revolutie kon veel handarbeid vervangen, dit maakte ruimte voor meer banen waarbij wij meer onze hersenen kunnen gebruiken.
Deze tweede industriële revolutie is gericht op het vervangen van die banen, en daar is ze goed mee bezig.
En dus houd je minder werk over; er hoeft minden gedaan te worden om de maatschappij runnende te houden.
Dat neemt natuurlijk niet weg dat mensen andere mooie dingen kunnen gaan doen, wat ook als nuttig 'werk 'gezien kan worden maar dus niet in de vorm van een betaalde baan die nodig is om de maatschappij draaiende te houden.
Ik vraag me af wie de beroepskeuzetest heeft opgezet waarbij vuurspuwer een van de uitkomsten was.quote:Op zondag 10 januari 2016 20:27 schreef luxerobots het volgende:
Er worden volledige namen gebruikt, dus google zegt ook het één en ander.
[ afbeelding ]
[..]
Als je er alternatief bijloopt, half opgeschoren haar, kek oorbelletje in (als man). Dan vergroot je natuurlijk ook niet je kansen op een serieuze baan.
Zeker niet voor meer betaald werk..quote:Op zondag 10 januari 2016 21:10 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik denk dat dat laatste juist de bron gaat zijn van nieuw werk. We leggen de lat hoger als mensheid en creeeren zo nieuw werk.
Ik zit inmiddels hartstikke goed maar toch bedankt voor de tip.quote:Op zondag 10 januari 2016 18:52 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Blondetrien, als je knap bent wil het ook nog wel eens helpen om ergens een leuk administratie/secretaresse baantje te krijgen.
Of je reageert op de verkeerde post of je kunt niet lezen. Er is werk zat. Alleen niet voor mensen met een culturele opleiding.quote:Op zondag 10 januari 2016 20:48 schreef alwaysbenice het volgende:
[..]
Wie zit hier precies te zeiken?
Er is niet genoeg werk voor iedereen, en het blijft rap minder worden.
Overigens is er wel genoeg werk, genoeg dingen die gedaan kunnen worden, alleen vaak niet meer in de vorm van een betaalde baan zoals we die kennen.
Dat klopt simpel weg niet en het is ook niet moeilijk te begrijpen waarom, naarmate meer dingen door machines en bots gedaan worden hoeven en minder dingen door mensen gedaan te worden.quote:Op zondag 10 januari 2016 21:50 schreef BlauweSporttas het volgende:
[..]
Of je reageert op de verkeerde post of je kunt niet lezen. Er is werk zat. Alleen niet voor mensen met een culturele opleiding.
Sommige banen vereisen gewoon een bepaald denkniveau, hoor. Dan kun je met zo'n opleiding nog steeds prima uit de voeten. Ik vind trouwens wel dat werkgevers in Nederland bizar gefocust zijn op papiertjes. Beetje doorgeslagen soms.quote:Op zondag 10 januari 2016 21:50 schreef BlauweSporttas het volgende:
[..]
Of je reageert op de verkeerde post of je kunt niet lezen. Er is werk zat. Alleen niet voor mensen met een culturele opleiding.
In tijden van buitengewone voorspoed en in een progressief-liberale verzorgingsstaat wel. Maar als er keuze genoeg is, dan kiezen ze toch liever die ingenieur die ze niet zelf hoeven leren te programmeren.quote:Op zondag 10 januari 2016 22:07 schreef blondetrien het volgende:
[..]
Sommige banen vereisen gewoon een bepaald denkniveau, hoor. Dan kun je met zo'n opleiding prima uit de voeten.
MBO3? Dat is LTS plus ofzo... Als dat al "hoogopgeleid" genoemd wordt...quote:Op zondag 10 januari 2016 19:51 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat schijnt de internationale maatstaf te zijn
Je moet je wel realiseren dat op die schaal ook landen als Somalie meedoenquote:Op zondag 10 januari 2016 22:14 schreef AchJa het volgende:
[..]
MBO3? Dat is LTS plus ofzo... Als dat al "hoogopgeleid" genoemd wordt...
Daar ben ik het wel mee eens ja. Men loopt krom van de papieren maar een schroef in een plank draaien is te ingewikkeld...quote:Op zondag 10 januari 2016 22:07 schreef blondetrien het volgende:
[..]
Sommige banen vereisen gewoon een bepaald denkniveau, hoor. Dan kun je met zo'n opleiding nog steeds prima uit de voeten. Ik vind trouwens wel dat werkgevers in Nederland bizar gefocust zijn op papiertjes. Beetje doorgeslagen soms.
Dan snap ik ook wel waarom al die vluchtelingen hoogopgeleid heten te zijn!quote:Op zondag 10 januari 2016 19:51 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat schijnt de internationale maatstaf te zijn
Zoiets wilde ik net ook typen...quote:Op zondag 10 januari 2016 22:18 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dan snap ik ook wel waarom al die vluchtelingen hoogopgeleid heten te zijn!
Ik zou best willen maar zo gemakkelijk als jij stelt is het niet. Twee keer bij een callcenter gesolliciteerd, bij beiden op gesprek geweest en bij beiden een vergelijkbare reactie. Ik zie het al in hun ogen als ik ze een hand geef; dat gaat hem niet worden. "Jij gaat hier ongelukkig worden" zeiden ze beiden. Eén van hen heeft in de toekomst wel werk voor me; 2017 op zijn vroegst. Maar dat is dan in het management en niet achter de telefoon. Toch hebben ze beiden nog steeds vacatures openstaan idd. En winkels? Laat me niet lachen.. dat is voor jongeren onder de 21.. Al zo vaak geprobeerd.. kom niet eens op gesprek.quote:Op zondag 10 januari 2016 16:20 schreef detulp050 het volgende:
Dat is namelijk de enige andere mogelijkheid in dit verhaal
Er zijn winkels en callcenters die schreeuwen om personeel. Ja, het betaalt niet volgens de Quote500, maar je hoeft niet je hand op te houden. Het kan echt.
Ik ken vooral werklozen die dolgraag willen werken en maar weinig 'eisen' hebben. Het zal dus wel aan de groep liggen die je tegenkomt. Voor alleenstaande ouders is een 'flexibel' rooster ook een drama trouwens; de KDV en BSO zijn niet zo flexibel en pubers vaak 's avonds alleen laten is ook niet echt bijster handig.quote:De hoeveelheid mensen die zich via een uitzendbureau aanmelden (en thans werkloos zijn) en afhaken omdat ze niet 's avond willen werken, het loon te laag vinden, de reisafstand te ver, liever buiten werken, zich niet willen vastleggen aan flexibele roosters, je zou eens moeten weten. Die gaan dus liever thuis zitten dan werken voor het geld.
Veel anders is het nu ook niet hoor... alleen ben je nu in een bepaalde mate vrij om zelf te bepalen hoe je de verschillende kostenpotjes verdeelt.quote:Gelukkig zijn er veel mensen die wel bij ons willen werken en dit heel lang met veel plezier doen, maar het is niet te geloven hoeveel mensen misbruik maken van het systeem.
Wat mij betreft schaffen we de bijstand af zoals die nu is en vervang je het door een soort 'verzorgsysteem'. Je krijgt je huur en zorg vergoed, maar de rest is niet langer een 'lump sum', maar een systeem waarin voedsel en transport voorzien wordt.
De bijstand heeft accountmanagers in dienst die actief zoeken naar banen voor bijstandsgerechtigden. Zij schuiven ook mensen die echt serieus willen naar voren bij werkgevers. Bemiddelen dus. Voor lager geschoolden hebben zij hier best veel vacatures, voor hoger geschoolden minder en dan vaak specifiek (werkervaring, opleiding, één keer zag ik zelfs voorbij komen dat het perse een man moest zijn).quote:Op zondag 10 januari 2016 16:43 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Toch vermoed ik dat een groot deel van de jeugdwerkloosheid te vinden is bij dit soort jongeren. De jeugdwerkloosheid is namelijk niet zo heel erg hoog: 9,2% van de jongeren tussen de 15 (!!!) en 25 jaar heeft geen betaald werk. Daar zitten dus ook veel scholieren en studenten tussen die helemaal niet opzoek zijn naar een bijbaantje. Mijn jongste is ook 15 en heeft ook bewust geen baantje omdat hij knetterdruk is met school en sport en werkgevers voor deze groep vaak eisen dat ze meerdere dagen/dagdelen komen werken. Dat zou dan ten koste gaan van zijn schoolprestaties (vwo).quote:Op zondag 10 januari 2016 17:32 schreef Fir3fly het volgende:
Tjonge. Ik zie in dat een crisis voor deze problemen kan zorgen. Maar zoek dan betere voorbeelden uit dan deze fantasten.
40+, 45+, 50+.... Hun leven gewerkt en nu uitgespuugd. Hoezo 'schaapjes op het droge'? Die mensen moeten hun huis en vermogen opeten, hebben vaak nog de financiële verantwoordelijkheid voor kinderen.. Die 16 jarige zonder bijbaantje heeft echt minder nood tot werk.quote:Op zondag 10 januari 2016 19:14 schreef eight het volgende:
Vervolgens zie je dat het Uwv zich vol inzet voor 50 plussers, waarvan de meeste hun schaapjes al op het droge hebben.
Sterre van der Vaart was dat, in het nieuwetijdscentrum voor helende arbeidquote:Op zondag 10 januari 2016 21:14 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik vraag me af wie de beroepskeuzetest heeft opgezet waarbij vuurspuwer een van de uitkomsten was.
Geen limiet op plekken voor studenten die opgeleid worden tot iets waar jaarlijks maar een handjevol vacatures in vrijkomen?quote:Op zondag 10 januari 2016 19:18 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Alleen is dat verder helemaal niet interessant. Wat is de basis van het maatschappelijke probleem?
Zit wel iets van waarheid in ja, we hebben echt veel mensen die opleidingen hebben gevolgd, of banen hebben, die juist tijdens mindere tijden het eerste geschrapt worden omdat deze banen eigenlijk niet in grote getalen nodig zijn.quote:Op zondag 10 januari 2016 13:49 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
[..]
Genoeg gezegd.....
[..]
Alles. Sommige hebben blijkbaar niet geleerd om na te denken en zijn gruwelijk verwend....
De scholen mogen hier ook wel meer op sturen. Ik word schijtziek van de school (vooral de tekendocent) van mijn jongste die maar zit te pushen dat hij zich meer moet gaan oriënteren op de kunstacademie omdat hij zo goed kan tekenen en goed is in de creatieve vakken. Ze vergeten echter dat hij ook erg goed is in de bètavakken zoals wiskunde, scheikunde en natuurkunde (minimaal negens op de rapporten). Hij zit zelf nog te dubben tussen chemie en techniek als studierichting.quote:Op maandag 11 januari 2016 08:16 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Geen limiet op plekken voor studenten die opgeleid worden tot iets waar jaarlijks maar een handjevol vacatures in vrijkomen?
Tja, ik vind het frappant dat je ingeloot moet worden voor geneeskunde maar er wel elk jaar weer duizenden interieurverzorgers oid toegelaten worden.quote:Op maandag 11 januari 2016 08:24 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
De scholen mogen hier ook wel meer op sturen. Ik word schijtziek van de school (vooral de tekendocent) van mijn jongste die maar zit te pushen dat hij zich meer moet gaan oriënteren op de kunstacademie omdat hij zo goed kan tekenen en goed is in de creatieve vakken. Ze vergeten echter dat hij ook erg goed is in de bètavakken zoals wiskunde, scheikunde en natuurkunde (minimaal negens op de rapporten). Hij zit zelf nog te dubben tussen chemie en techniek als studierichting.
Pas wéér een mail gehad of hij zich niet wil inschrijven voor een samenwerking met de kunstacademie. NEE! Flikker op!
creatief en scheikunde, dat worden prachtige designer drugsquote:Op maandag 11 januari 2016 08:24 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
De scholen mogen hier ook wel meer op sturen. Ik word schijtziek van de school (vooral de tekendocent) van mijn jongste die maar zit te pushen dat hij zich meer moet gaan oriënteren op de kunstacademie omdat hij zo goed kan tekenen en goed is in de creatieve vakken. Ze vergeten echter dat hij ook erg goed is in de bètavakken zoals wiskunde, scheikunde en natuurkunde (minimaal negens op de rapporten). Hij zit zelf nog te dubben tussen chemie en techniek als studierichting.
Pas wéér een mail gehad of hij zich niet wil inschrijven voor een samenwerking met de kunstacademie. NEE! Flikker op!
Ok, prima. Fout van die mensen whatever. Maar gedane zaken nemen geen keer. Dus vette pech voor de rest van hun leven dan volgens jou?quote:Op zondag 10 januari 2016 13:48 schreef Twiitch het volgende:
[..]
De werkloosheid in NL is zo definieert dat je wel op zoek moet zijn naar betaald werk van een bepaald aantal uren voordat je wordt meegeteld.quote:Op maandag 11 januari 2016 07:56 schreef Ouder1 het volgende:
De jeugdwerkloosheid is namelijk niet zo heel erg hoog: 9,2% van de jongeren tussen de 15 (!!!) en 25 jaar heeft geen betaald werk. Daar zitten dus ook veel scholieren en studenten tussen die helemaal niet opzoek zijn naar een bijbaantje.
Daarom is werkloosheidpercentage ook eigenlijk geen interessant cijfer, veel belangrijker is arbeidsparticipatie, hoeveel procent van de mensen werktquote:Op maandag 11 januari 2016 08:50 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
De werkloosheid in NL is zo definieert dat je wel op zoek moet zijn naar betaald werk van een bepaald aantal uren voordat je wordt meegeteld.
De tekst heb ik anders wel letterlijk. En die leeftijd zegt ook meer dan genoeg. Fucking 15 meetellen als werkloze? WTF.quote:Op maandag 11 januari 2016 08:50 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
De werkloosheid in NL is zo definieert dat je wel op zoek moet zijn naar betaald werk van een bepaald aantal uren voordat je wordt meegeteld.
Formeel zou je dus pas vanaf 16 werkloos kunnen zijnquote:Kinderen van 5 tot 16 jaar zijn leerplichtig. Zij moeten naar school. Zo kunnen zij zich voorbereiden op de maatschappij en de arbeidsmarkt. Jongeren die na hun 16e nog geen startkwalificatie hebben, moeten tot hun 18e onderwijs volgen. Een startkwalificatie is een diploma havo, vwo of mbo (niveau 2 of hoger).
Sterker; Jongeren tot 23 jaar die zich melden voor een bijstandsuitkering en geen startlicentie hebben worden door de gemeente ook gedwongen weer naar school te gaan.quote:Op maandag 11 januari 2016 09:20 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Formeel zou je dus pas vanaf 16 werkloos kunnen zijn
Wat een manier is om werkloosheidscijfers op te pimpenquote:Op maandag 11 januari 2016 09:29 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Sterker; Jongeren tot 23 jaar die zich melden voor een bijstandsuitkering en geen startlicentie hebben worden door de gemeente ook gedwongen weer naar school te gaan.
Een startlicentie is minimaal een havodiploma of mbo3 diploma..
Dat cijfer telt elke jongere mee die wat voor baan dan ook heeft. Een half miljoen van de werkende jongeren werkt minder dan 12 uur per week, en 1/3e daarvan zelfs minder dan 4 uur.quote:Op maandag 11 januari 2016 07:56 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Toch vermoed ik dat een groot deel van de jeugdwerkloosheid te vinden is bij dit soort jongeren. De jeugdwerkloosheid is namelijk niet zo heel erg hoog: 9,2% van de jongeren tussen de 15 (!!!) en 25 jaar heeft geen betaald werk. Daar zitten dus ook veel scholieren en studenten tussen die helemaal niet opzoek zijn naar een bijbaantje. Mijn jongste is ook 15 en heeft ook bewust geen baantje omdat hij knetterdruk is met school en sport en werkgevers voor deze groep vaak eisen dat ze meerdere dagen/dagdelen komen werken. Dat zou dan ten koste gaan van zijn schoolprestaties (vwo).
Het echte probleem ligt bij de oudere werknemers. 30% van de Nederlanders tussen de 55 en 65 jaar is werkloos (heeft een uitkering). Van alle langdurig werkelozen (langer dan 1 jaar) is 50% ouder dan 45 jaar. En dat probleem ligt toch echt bij de werkgevers die geen ouderen aan willen nemen of heel veel eisen stellen aan een sollicitant (het schaap met de vijf poten).
Nee, een manier om vroegtijdig schooluitval tegen te gaan. De kwalificatieplicht als aanvulling op de leerplicht is trouwens een Haagse wet, en geen vinding van de gemeentes.quote:Op maandag 11 januari 2016 09:37 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wat een manier is om werkloosheidscijfers op te pimpen
Is dat dan niet te tackelen door een bepaalde periode vrijwilligerswerk te doen in een AZC?quote:Op maandag 11 januari 2016 07:41 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
De bijstand heeft accountmanagers in dienst die actief zoeken naar banen voor bijstandsgerechtigden. Zij schuiven ook mensen die echt serieus willen naar voren bij werkgevers. Bemiddelen dus. Voor lager geschoolden hebben zij hier best veel vacatures, voor hoger geschoolden minder en dan vaak specifiek (werkervaring, opleiding, één keer zag ik zelfs voorbij komen dat het perse een man moest zijn).
Ik maak daar veel gebruik van en heb al twee keer een sollicitatie gesprek gehad door hun hulp (en ik zit nog niet eens in de bijstand).
Wel vind ik dat gemeentes zelf eens in die bakken zouden moeten snuffelen en bijstandsgerechtigden de kans geven. Al meerdere keren ben ik vacatures bij gemeentes tegengekomen waar ik exact in paste op één punt na: Ervaring binnen een gemeente. Fuck, zelfs het COA die nu om personeel zit te springen heeft de glasharde eis dat je ervaring moet hebben binnen een AZC. Je komt er dus gewoon niet tussen.
En hoe verdwijnt de werkloosheid wanneer iedereen het diploma gaat halen wat de eerste werkgever het liefst zegt te willen?quote:Op maandag 11 januari 2016 08:16 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Geen limiet op plekken voor studenten die opgeleid worden tot iets waar jaarlijks maar een handjevol vacatures in vrijkomen?
Heeft hij geen zorgverzekering? Dat is verplicht in Nederland en als ze daar achter komen moet hij met terugwerkende kracht gaan betalen. Succes...quote:Jochem Kromhout fietskoerier
"We hebben geen geld om ons te verzekeren. Als ik als fietskoerier onder een auto rijd, ben ik fucked"
Niet verzekerd tegen inkomensverlies (arbeidsongeschiktheid) waarschijnlijk.quote:Op maandag 11 januari 2016 10:00 schreef ssebass het volgende:
[..]
Heeft hij geen zorgverzekering? Dat is verplicht in Nederland en als ze daar achter komen moet hij met terugwerkende kracht gaan betalen. Succes...
Ah op die manier. Ja dat is balen. Al vraag ik mij af of hun inkomsten zo veel zullen dalen als ze nu al zo weinig binnen krijgen.quote:Op maandag 11 januari 2016 10:03 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Niet verzekerd tegen inkomensverlies (arbeidsongeschiktheid) waarschijnlijk.
Dit dus. Kom op hey.quote:Op zondag 10 januari 2016 14:04 schreef Confetti het volgende:
Tja vanuit de geneeskunde wordt gekeken hoeveel specialisten er nodig zijn en zoveel opleidingsplekken worden er dan vrijgegeven. Ze hebben een tijdje meer opgeleid en dan heb je hele dure krachten (specialisten) die werkloos thuis zitten. Daarnaast is de opleiding duur en is er niet genoeg materiaal voor meer studenten.quote:Op maandag 11 januari 2016 08:27 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Tja, ik vind het frappant dat je ingeloot moet worden voor geneeskunde maar er wel elk jaar weer duizenden interieurverzorgers oid toegelaten worden.
Je hoeft er natuurlijk geen numerus fixus op te zetten. Maar in de tekortvakken de 'oude' stufi weer in ere herstellen (dus nominaal afstuderen = gift) kan al het nodige keuzegedrag beïnvloeden natuurlijk. Plus, het is vanuit de samenleving bekeken ook een logische investering.quote:Op maandag 11 januari 2016 10:11 schreef ssebass het volgende:
[..]
Tja vanuit de geneeskunde wordt gekeken hoeveel specialisten er nodig zijn en zoveel opleidingsplekken worden er dan vrijgegeven. Ze hebben een tijdje meer opgeleid en dan heb je hele dure krachten (specialisten) die werkloos thuis zitten. Daarnaast is de opleiding duur en is er niet genoeg materiaal voor meer studenten.
Maar inderdaad ze zouden hier beter naar moeten kijken. Snap ook niet wat je met die duizenden psychologen moet die ieder jaar afstuderen.
Wat jij hier stelt is correct, maar de context van de discussie is anders. Die gaat over "crisiskinderen", alsof er een verloren generatie is omdat wat zweverige types geen baan kunnen vinden? Dat is niet het geval. Volgens mij hebben de hoogopgeleide jongeren echt niet zo heel veel te klagen.quote:Op zondag 10 januari 2016 18:51 schreef luxerobots het volgende:
Ik vind het ook geen sterke voorbeelden uit de OP, maar dat de arbeidsmarkt na de crisis veranderd is lijkt me een feit. Er zijn gewoon meer werklozen dan banen. Het cijfer van 600.000 werklozen is trouwens geflatteerd, er zijn ook mensen die werken maar best meer zouden willen werken of ZZP'ers met onvoldoende inkomen.
De arbeidsmarkt is momenteel in transitie. We zien een duidelijke trend van automatisering. Steeds meer mensen zijn de afgelopen jaren via internet gaan shoppen, talloze banen in de verkoop zijn verloren gegaan. Bol.com, Wehkamp en Zalando hebben grotendeels geautomatiseerde magazijnen met enkele medewerkers. Kassapersoneel, verkopers, vakkenvullers, schoonmakers, etaleurs, beveiligers, er is gewoon minder vraag naar.
We zien het ook in de financiële wereld, waar processen geautomatiseerd worden en mensen op straat belanden, of bij de post waar gigantische machines steeds meer werk doen. Of wat te denken van vrachtwagenchauffeurs, taxichauffeurs en rijinstructeurs als straks de zelfrijdende auto op de markt komt?
Kortom, veel banen zijn verdwenen of staan op het punt om te verdwijnen. De trend van automatisering zal zich de komende tijd voortzetten. Als je een ICT'er of technicus bent is er werk genoeg, voor grote groepen anderen niet.
Mensen moeten helemaal zelf weten wat ze gaan studeren, maar daar ook gewoon de consequenties van nemen, inclusief de kosten van de studiequote:Op maandag 11 januari 2016 09:55 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
En hoe verdwijnt de werkloosheid wanneer iedereen het diploma gaat halen wat de eerste werkgever het liefst zegt te willen?
Het getuigt ook van een raar en ambitieloos idee over opleiden. Je neemt niet het talent en de ontplooiing als uitgangspunt, maar de vraag van de eerste werkgever met diens varkenscyclus naar een paar skills die toevallig op dat moment gevraagd zijn. Daarvoor moeten we geen publieke middelen aanwenden, die werving en selectie en het aanleren van die trucjes doet die werkgever zelf maar.
Helaas heeft de zachte sector een behoorlijk sterke lobby om een rem te zetten op dergelijke plannen.quote:Op maandag 11 januari 2016 10:13 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Je hoeft er natuurlijk geen numerus fixus op te zetten. Maar in de tekortvakken de 'oude' stufi weer in ere herstellen (dus nominaal afstuderen = gift) kan al het nodige keuzegedrag beïnvloeden natuurlijk. Plus, het is vanuit de samenleving bekeken ook een logische investering.
Best vreemd, als je daarover nadenkt. Het zal er in essentie toe leiden dat ze alleen nog studenten ontvangen die echt gemotiveerd zijn om dat vak te gaan doen.quote:Op maandag 11 januari 2016 10:40 schreef Reya het volgende:
[..]
Helaas heeft de zachte sector een behoorlijk sterke lobby om een rem te zetten op dergelijke plannen.
Maar vooral ook minder studenten, en dus minder middelen (en minder prestige).quote:Op maandag 11 januari 2016 10:42 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Best vreemd, als je daarover nadenkt. Het zal er in essentie toe leiden dat ze alleen nog studenten ontvangen die echt gemotiveerd zijn om dat vak te gaan doen.
Waarom zou kwantiteit belangrijker zijn dan kwaliteit, even afgezien van de manier waarop de publieke financiering van die opleiding in elkaar zit?quote:Op maandag 11 januari 2016 10:44 schreef Reya het volgende:
[..]
Maar vooral ook minder studenten, en dus minder middelen (en minder prestige).
Kwantiteit blijft een doorslaggevende factor binnen de academische politiek. Niet wenselijk, maar wel de realiteit.quote:Op maandag 11 januari 2016 10:45 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Waarom zou kwantiteit belangrijker zijn dan kwaliteit, even afgezien van de manier waarop de publieke financiering van die opleiding in elkaar zit?
Besef je wel dat als elke student het zelfde zou doen, in de zin van studie kiezen met kans op een baan, dat je dan ruim weg evenveel werklozen zou overhouden.quote:Op maandag 11 januari 2016 10:44 schreef detaris het volgende:
Zijn crisiskinderen niet alle jonge mensen die tegenwoordig niet meer aan een vaste baan kunnen komen?
Dat een studiekeuze een effect heeft op je kansen op de arbeidsmarkt...tja...
Mijn studiekeuze heeft er voor gezorgd dat ik een goede (betaalde) opleiding heb genoten met inmiddels 11 jaar een vast contract.
De vrijetijdskundigen, filosofen en sociaal pedagogen uit mijn VWO klas hebben minder geluk.
Maar zo'n opleiding en baan is dan ook niet voor iedereen weggelegd...quote:Op maandag 11 januari 2016 10:44 schreef detaris het volgende:
Zijn crisiskinderen niet alle jonge mensen die tegenwoordig niet meer aan een vaste baan kunnen komen?
Mijn studiekeuze heeft er voor gezorgd dat ik een goede (betaalde) opleiding heb genoten met inmiddels 11 jaar een vast contract.
De vrijetijdskundigen, filosofen en sociaal pedagogen uit mijn VWO klas hebben minder geluk.
Dat is wel een goed punt. Bedrijven schreeuwen om technisch personeel maar weigeren er voor te betalen. Er is namelijk geen tekort.quote:Op zondag 10 januari 2016 16:53 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Blijkbaar betaalt het net genoeg voor zulk kloten werk. Volgens mij is één van de grote problemen dat men steeds maar kijkt naar opleidingsniveau dat nodig is voor het werk terwijl je voor kloten werk gewoon een goed salaris moet betalen. Als je geen mensen kunt vinden moet je de arbeidsvoorwaarden verbeteren, zo werkt volgens mij een arbeidsmarkt: als er een aanbod is maar men accepteert het niet dan moet het aanbod beter. Ik vind het maar vreemd dat werkzoekenden klagen maar net zo vreemd dat bedrijven klagen, wie moeten de problemen van hun oplossen?
Als je als Ing. goed wil verdienen en gewaardeerd worden voor je kennis en kunde, vertrek naar heb buitenland. Ga naar Duitsland of de VS.quote:Op maandag 11 januari 2016 11:42 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat is wel een goed punt. Bedrijven schreeuwen om technisch personeel maar weigeren er voor te betalen. Er is namelijk geen tekort.
Succesvol filosofie student meldt, maar goed, ook de enige van mijn jaar afaik. Dat ik ook cognitiewetenschappen deed helpt ook.quote:Op maandag 11 januari 2016 10:44 schreef detaris het volgende:
Dat was inderdaad erg grappig. Als er beleid kwam om de bonussen te beperken zou ING vertrekken want dat was slecht voor de bedrijfsvoering en een paar maanden later moesten ze om miljarden steunvragen aan de Nederlandse overheid.quote:Op maandag 11 januari 2016 11:48 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Succesvol filosofie student meldt, maar goed, ook de enige van mijn jaar afaik. Dat ik ook cognitiewetenschappen deed helpt ook.
De vraag is wat de consequenties van die keuze zouden moeten zijn. Daarnaast natuurlijk nogal belachelijk dat je zelf zou moeten betalen voor iets wat die eerste werkgever ten goede komt.quote:Op maandag 11 januari 2016 10:25 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Mensen moeten helemaal zelf weten wat ze gaan studeren, maar daar ook gewoon de consequenties van nemen, inclusief de kosten van de studie
En hij wil zelf ook niet verder met zijn tekentalent?quote:Op maandag 11 januari 2016 08:24 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Werkervaring zegt geen ene flikker.quote:Op zondag 10 januari 2016 15:16 schreef HSG het volgende:
Ga eerst maar werkervaring op doen voordat je om torenhoge salarissen met laptop, auto, telefoon, bonusregelingen, 13de maand, ect ect ect gaat vragen.
Twee keer? Vind ik nog niet echt veel...quote:Op maandag 11 januari 2016 07:32 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ik zou best willen maar zo gemakkelijk als jij stelt is het niet. Twee keer bij een callcenter gesolliciteerd, bij beiden op gesprek geweest en bij beiden een vergelijkbare reactie. Ik zie het al in hun ogen als ik ze een hand geef; dat gaat hem niet worden. "Jij gaat hier ongelukkig worden" zeiden ze beiden.
Ik heb nooit begrepen dat werkgevers trachten zoveel mogelijk jaren achter elkaar een uitzendcontract aan te bieden zogenaamd onder het mom van flexibiliteit.quote:Op zondag 10 januari 2016 14:00 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik heb nooit begrepen waarom je werknemers bestraft die wel willen blijven werken maar dat niet mogen.
Omdat het de werkgever een godsvermogen kost als iemand in vaste dienst ziek wordt of als je die wil ontslaan. Maar ook dat probleem mag je neerleggen bij degenen die die regeltjes hebben bedacht, niet bij de werkgevers die ze zoveel mogelijk in hun eigen voordeel inzetten.quote:Op maandag 11 januari 2016 12:57 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik heb nooit begrepen dat werkgevers trachten zoveel mogelijk jaren achter elkaar een uitzendcontract aan te bieden zogenaamd onder het mom van flexibiliteit.
Daarom kun je als werkgever ook verzekeringen afsluiten. En als iemand niet functioneert is het helemaal niet moeilijk om deze persoon te ontslaan, maar dan moet je als werkgever wel aan dossiervorming doen. Dat veel werkgevers dit vaak niet eens doen of kunnen is hun probleem en het is veel simpeler om te zeggen dat er teveel regels zijn terwijl het vaak niet zo is.quote:Op maandag 11 januari 2016 13:07 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Omdat het de werkgever een godsvermogen kost als iemand in vaste dienst ziek wordt of als je die wil ontslaan. Maar ook dat probleem mag je neerleggen bij degenen die die regeltjes hebben bedacht, niet bij de werkgevers die ze zoveel mogelijk in hun eigen voordeel inzetten.
Huppa. Gevonden waar het fout ging.quote:Op zondag 10 januari 2016 13:44 schreef _Lily_ het volgende:
Bij Knoflook treft ze vrienden uit de Bossche kraakscene.
Dan kun je mensen er ieder moment uitdonderen. Altijd een fijn idee.quote:Op maandag 11 januari 2016 12:57 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik heb nooit begrepen dat werkgevers trachten zoveel mogelijk jaren achter elkaar een uitzendcontract aan te bieden zogenaamd onder het mom van flexibiliteit.
Begin een bedrijf en neem veel personeel in dienstquote:Op maandag 11 januari 2016 12:57 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En hoe de neuk heeft dit wat met mij post te maken?quote:Op maandag 11 januari 2016 11:51 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Dat was inderdaad erg grappig. Als er beleid kwam om de bonussen te beperken zou ING vertrekken want dat was slecht voor de bedrijfsvoering en een paar maanden later moesten ze om miljarden steunvragen aan de Nederlandse overheid.
Ik heb niet de ambitie om ondernemer te zijn en dan wel het 4 voudige van wat ik nu verdien binnen te harken.quote:Op maandag 11 januari 2016 14:32 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Begin een bedrijf en neem veel personeel in dienst
Helaas is dat de realiteit.quote:Op maandag 11 januari 2016 12:25 schreef vigen98 het volgende:
[..]
Werkervaring zegt geen ene flikker.
Dokter: Oh ik zie dus dat je wilt solliciteren bij het ziekenhuis, oke je hebt een goede diploma maar wat is dit nou? Je hebt geen werkervaring? NextAlsof werken bij een callcenter, winkel ook maar iets betekend.
Ik snap nooit waarom mensen zoveel waarde hechten aan een vast contract, als je goed in je werkt bent kom je overal aan de slag.quote:Op maandag 11 januari 2016 12:57 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De reden dat dit soort beroepen niet zo goed betalen komt voor belangrijk deel door de volstrekt incompetente vakbonden.quote:Op maandag 11 januari 2016 11:42 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat is wel een goed punt. Bedrijven schreeuwen om technisch personeel maar weigeren er voor te betalen. Er is namelijk geen tekort.
Het schijnt handig te zijn als je een huis zou willen kopen.quote:Op maandag 11 januari 2016 16:21 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik snap nooit waarom mensen zoveel waarde hechten aan een vast contract, als je goed in je werkt bent kom je overal aan de slag.
Dat gaat snel veranderen aangezien ook de regels voor ontslag versoepeld zijn.quote:Op maandag 11 januari 2016 16:25 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het schijnt handig te zijn als je een huis zou willen kopen.
Ik denk dat er een groot discrepantie zit in de functies die velen op dit forum vervullen en een gemiddelde productiebaan waarvoor een iq van 90 genoeg is.quote:Op maandag 11 januari 2016 16:21 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik snap nooit waarom mensen zoveel waarde hechten aan een vast contract, als je goed in je werkt bent kom je overal aan de slag.
Mijn ervaring met productiemedewerkers is dat ze niet zozeer dom zijn, maar vooral geen vak hebben geleerd omdat ze lekker snel geld wilden verdienen.quote:Op maandag 11 januari 2016 16:29 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik denk dat er een groot discrepantie zit in de functies die velen op dit forum vervullen en een gemiddelde productiebaan waarvoor een iq van 90 genoeg is.
Meer aan de werkgevers zelf maar die weigeren een hoger salaris te geven.quote:Op maandag 11 januari 2016 16:22 schreef raptorix het volgende:
[..]
De reden dat dit soort beroepen niet zo goed betalen komt voor belangrijk deel door de volstrekt incompetente vakbonden.
Ik snap het zelf ook niet. Als je al een huis hebt gekocht boeit het toch niet welk contract je hebt? Voor mij is het een naampje voor werk, meer niet.quote:Op maandag 11 januari 2016 16:21 schreef raptorix het volgende:
[..]
nee hoor. Ik heb zelf ook natuurkunde gestudeerd, maar mits je iemand bij een bedrijf hebt die ook natuurkunde heeft gestudeerd weten ze niet eens wat zo iemand kan. Liever een werktuigbouwkundige denkt men.quote:Op maandag 11 januari 2016 16:32 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Maat van mij MSc toegepaste natuurkunde, master thesis over kernfusie. Je zou denken daar wordt aan getrokken daar wordt je akelig van.
Dus een studie gedaan zonder perspectief, of gewoon op de verkeerde banen gesolliciteerd, valt me trouwens op dat ik ook heleboel mensen zie klagen die wel een mooie baan willen, maar het vertikken om uit de provincie te komen.quote:Op maandag 11 januari 2016 16:32 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Meer aan de werkgevers zelf maar die weigeren een hoger salaris te geven.
Maat van mij MSc toegepaste natuurkunde, master thesis over kernfusie. Je zou denken daar wordt aan getrokken daar wordt je akelig van.
Maar niets behalve wat schrale stages. ASML niets, Phillips Healthcare niet, etc.
Zo is het trouwens met meer mensen van zijn lichting. De bedrijven willen vooral een zo groot mogelijke pool en zo min mogelijk zelf investeren in opleidingen.
Zie:
http://www.intermediair.n(...)F%2Fwww.google.nl%2F
(comments).
Of:
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)t-aan-technici.dhtml
Er was een beter artikel van een paar jaar geleden. Maar dat krijg ik niet gevonden.
Gevonden:
https://www.beteronderwij(...)het-b%C3%A8ta-tekort
Studeerde en woont in EHV. En toegepaste natuurkunde is niet bepaald een pretstudie en is zeer veelzijdig.quote:Op maandag 11 januari 2016 16:36 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dus een studie gedaan zonder perspectief, of gewoon op de verkeerde banen gesolliciteerd, valt me trouwens op dat ik ook heleboel mensen zie klagen die wel een mooie baan willen, maar het vertikken om uit de provincie te komen.
Wat is je punt nu?quote:Op maandag 11 januari 2016 16:38 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Studeerde en woont in EHV. En toegepaste natuurkunde is niet bepaald een pretstudie en is zeer veelzijdig.
Overigens heeft hij nu wel werk bij een bedrijf wat speciale camera's maakt. Maar dat heeft even geduurd.
Dat je comment nergens opslaat en dat je de artikelen niet eens gelezen hebt.quote:
Wel degelijk, lees het 2e artikel nog maar eens goed, daar word het perfect omschreven, er is een gebrek aan technici maar dat gaat om specifieke functies, kortom een opleiding in techniek is lang geen garantie voor een baan.quote:Op maandag 11 januari 2016 17:11 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat je comment nergens opslaat en dat je de artikelen niet eens gelezen hebt.
Er is een gebrek aan technici met goede sociale vaardigheden.quote:Op maandag 11 januari 2016 17:17 schreef raptorix het volgende:
[..]
Wel degelijk, lees het 2e artikel nog maar eens goed, daar word het perfect omschreven, er is een gebrek aan technici maar dat gaat om specifieke functies, kortom een opleiding in techniek is lang geen garantie voor een baan.
En dat kunnen bedrijven zelf oplossen door specifieke trainingen aan te bieden.quote:Op maandag 11 januari 2016 17:17 schreef raptorix het volgende:
[..]
Wel degelijk, lees het 2e artikel nog maar eens goed, daar word het perfect omschreven, er is een gebrek aan technici maar dat gaat om specifieke functies, kortom een opleiding in techniek is lang geen garantie voor een baan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |