Zeker niet voor meer betaald werk..quote:Op zondag 10 januari 2016 21:10 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik denk dat dat laatste juist de bron gaat zijn van nieuw werk. We leggen de lat hoger als mensheid en creeeren zo nieuw werk.
Ik zit inmiddels hartstikke goed maar toch bedankt voor de tip.quote:Op zondag 10 januari 2016 18:52 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Blondetrien, als je knap bent wil het ook nog wel eens helpen om ergens een leuk administratie/secretaresse baantje te krijgen.
Of je reageert op de verkeerde post of je kunt niet lezen. Er is werk zat. Alleen niet voor mensen met een culturele opleiding.quote:Op zondag 10 januari 2016 20:48 schreef alwaysbenice het volgende:
[..]
Wie zit hier precies te zeiken?
Er is niet genoeg werk voor iedereen, en het blijft rap minder worden.
Overigens is er wel genoeg werk, genoeg dingen die gedaan kunnen worden, alleen vaak niet meer in de vorm van een betaalde baan zoals we die kennen.
Dat klopt simpel weg niet en het is ook niet moeilijk te begrijpen waarom, naarmate meer dingen door machines en bots gedaan worden hoeven en minder dingen door mensen gedaan te worden.quote:Op zondag 10 januari 2016 21:50 schreef BlauweSporttas het volgende:
[..]
Of je reageert op de verkeerde post of je kunt niet lezen. Er is werk zat. Alleen niet voor mensen met een culturele opleiding.
Sommige banen vereisen gewoon een bepaald denkniveau, hoor. Dan kun je met zo'n opleiding nog steeds prima uit de voeten. Ik vind trouwens wel dat werkgevers in Nederland bizar gefocust zijn op papiertjes. Beetje doorgeslagen soms.quote:Op zondag 10 januari 2016 21:50 schreef BlauweSporttas het volgende:
[..]
Of je reageert op de verkeerde post of je kunt niet lezen. Er is werk zat. Alleen niet voor mensen met een culturele opleiding.
In tijden van buitengewone voorspoed en in een progressief-liberale verzorgingsstaat wel. Maar als er keuze genoeg is, dan kiezen ze toch liever die ingenieur die ze niet zelf hoeven leren te programmeren.quote:Op zondag 10 januari 2016 22:07 schreef blondetrien het volgende:
[..]
Sommige banen vereisen gewoon een bepaald denkniveau, hoor. Dan kun je met zo'n opleiding prima uit de voeten.
MBO3? Dat is LTS plus ofzo... Als dat al "hoogopgeleid" genoemd wordt...quote:Op zondag 10 januari 2016 19:51 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat schijnt de internationale maatstaf te zijn
Je moet je wel realiseren dat op die schaal ook landen als Somalie meedoenquote:Op zondag 10 januari 2016 22:14 schreef AchJa het volgende:
[..]
MBO3? Dat is LTS plus ofzo... Als dat al "hoogopgeleid" genoemd wordt...
Daar ben ik het wel mee eens ja. Men loopt krom van de papieren maar een schroef in een plank draaien is te ingewikkeld...quote:Op zondag 10 januari 2016 22:07 schreef blondetrien het volgende:
[..]
Sommige banen vereisen gewoon een bepaald denkniveau, hoor. Dan kun je met zo'n opleiding nog steeds prima uit de voeten. Ik vind trouwens wel dat werkgevers in Nederland bizar gefocust zijn op papiertjes. Beetje doorgeslagen soms.
Dan snap ik ook wel waarom al die vluchtelingen hoogopgeleid heten te zijn!quote:Op zondag 10 januari 2016 19:51 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat schijnt de internationale maatstaf te zijn
Zoiets wilde ik net ook typen...quote:Op zondag 10 januari 2016 22:18 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dan snap ik ook wel waarom al die vluchtelingen hoogopgeleid heten te zijn!
Ik zou best willen maar zo gemakkelijk als jij stelt is het niet. Twee keer bij een callcenter gesolliciteerd, bij beiden op gesprek geweest en bij beiden een vergelijkbare reactie. Ik zie het al in hun ogen als ik ze een hand geef; dat gaat hem niet worden. "Jij gaat hier ongelukkig worden" zeiden ze beiden. Eén van hen heeft in de toekomst wel werk voor me; 2017 op zijn vroegst. Maar dat is dan in het management en niet achter de telefoon. Toch hebben ze beiden nog steeds vacatures openstaan idd. En winkels? Laat me niet lachen.. dat is voor jongeren onder de 21.. Al zo vaak geprobeerd.. kom niet eens op gesprek.quote:Op zondag 10 januari 2016 16:20 schreef detulp050 het volgende:
Dat is namelijk de enige andere mogelijkheid in dit verhaal
Er zijn winkels en callcenters die schreeuwen om personeel. Ja, het betaalt niet volgens de Quote500, maar je hoeft niet je hand op te houden. Het kan echt.
Ik ken vooral werklozen die dolgraag willen werken en maar weinig 'eisen' hebben. Het zal dus wel aan de groep liggen die je tegenkomt. Voor alleenstaande ouders is een 'flexibel' rooster ook een drama trouwens; de KDV en BSO zijn niet zo flexibel en pubers vaak 's avonds alleen laten is ook niet echt bijster handig.quote:De hoeveelheid mensen die zich via een uitzendbureau aanmelden (en thans werkloos zijn) en afhaken omdat ze niet 's avond willen werken, het loon te laag vinden, de reisafstand te ver, liever buiten werken, zich niet willen vastleggen aan flexibele roosters, je zou eens moeten weten. Die gaan dus liever thuis zitten dan werken voor het geld.
Veel anders is het nu ook niet hoor... alleen ben je nu in een bepaalde mate vrij om zelf te bepalen hoe je de verschillende kostenpotjes verdeelt.quote:Gelukkig zijn er veel mensen die wel bij ons willen werken en dit heel lang met veel plezier doen, maar het is niet te geloven hoeveel mensen misbruik maken van het systeem.
Wat mij betreft schaffen we de bijstand af zoals die nu is en vervang je het door een soort 'verzorgsysteem'. Je krijgt je huur en zorg vergoed, maar de rest is niet langer een 'lump sum', maar een systeem waarin voedsel en transport voorzien wordt.
De bijstand heeft accountmanagers in dienst die actief zoeken naar banen voor bijstandsgerechtigden. Zij schuiven ook mensen die echt serieus willen naar voren bij werkgevers. Bemiddelen dus. Voor lager geschoolden hebben zij hier best veel vacatures, voor hoger geschoolden minder en dan vaak specifiek (werkervaring, opleiding, één keer zag ik zelfs voorbij komen dat het perse een man moest zijn).quote:Op zondag 10 januari 2016 16:43 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Wat voor soort hulp zou jij een hoogopgeleide, werkloze Nederlander precies willen geven? Denk namelijk niet dat die mensen een taalcursus nodig hebben.
Toch vermoed ik dat een groot deel van de jeugdwerkloosheid te vinden is bij dit soort jongeren. De jeugdwerkloosheid is namelijk niet zo heel erg hoog: 9,2% van de jongeren tussen de 15 (!!!) en 25 jaar heeft geen betaald werk. Daar zitten dus ook veel scholieren en studenten tussen die helemaal niet opzoek zijn naar een bijbaantje. Mijn jongste is ook 15 en heeft ook bewust geen baantje omdat hij knetterdruk is met school en sport en werkgevers voor deze groep vaak eisen dat ze meerdere dagen/dagdelen komen werken. Dat zou dan ten koste gaan van zijn schoolprestaties (vwo).quote:Op zondag 10 januari 2016 17:32 schreef Fir3fly het volgende:
Tjonge. Ik zie in dat een crisis voor deze problemen kan zorgen. Maar zoek dan betere voorbeelden uit dan deze fantasten.
40+, 45+, 50+.... Hun leven gewerkt en nu uitgespuugd. Hoezo 'schaapjes op het droge'? Die mensen moeten hun huis en vermogen opeten, hebben vaak nog de financiële verantwoordelijkheid voor kinderen.. Die 16 jarige zonder bijbaantje heeft echt minder nood tot werk.quote:Op zondag 10 januari 2016 19:14 schreef eight het volgende:
Vervolgens zie je dat het Uwv zich vol inzet voor 50 plussers, waarvan de meeste hun schaapjes al op het droge hebben.
Sterre van der Vaart was dat, in het nieuwetijdscentrum voor helende arbeidquote:Op zondag 10 januari 2016 21:14 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik vraag me af wie de beroepskeuzetest heeft opgezet waarbij vuurspuwer een van de uitkomsten was.
Geen limiet op plekken voor studenten die opgeleid worden tot iets waar jaarlijks maar een handjevol vacatures in vrijkomen?quote:Op zondag 10 januari 2016 19:18 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Alleen is dat verder helemaal niet interessant. Wat is de basis van het maatschappelijke probleem?
Zit wel iets van waarheid in ja, we hebben echt veel mensen die opleidingen hebben gevolgd, of banen hebben, die juist tijdens mindere tijden het eerste geschrapt worden omdat deze banen eigenlijk niet in grote getalen nodig zijn.quote:Op zondag 10 januari 2016 13:49 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
[..]
Genoeg gezegd.....
[..]
Alles. Sommige hebben blijkbaar niet geleerd om na te denken en zijn gruwelijk verwend....
De scholen mogen hier ook wel meer op sturen. Ik word schijtziek van de school (vooral de tekendocent) van mijn jongste die maar zit te pushen dat hij zich meer moet gaan oriënteren op de kunstacademie omdat hij zo goed kan tekenen en goed is in de creatieve vakken. Ze vergeten echter dat hij ook erg goed is in de bètavakken zoals wiskunde, scheikunde en natuurkunde (minimaal negens op de rapporten). Hij zit zelf nog te dubben tussen chemie en techniek als studierichting.quote:Op maandag 11 januari 2016 08:16 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Geen limiet op plekken voor studenten die opgeleid worden tot iets waar jaarlijks maar een handjevol vacatures in vrijkomen?
Tja, ik vind het frappant dat je ingeloot moet worden voor geneeskunde maar er wel elk jaar weer duizenden interieurverzorgers oid toegelaten worden.quote:Op maandag 11 januari 2016 08:24 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
De scholen mogen hier ook wel meer op sturen. Ik word schijtziek van de school (vooral de tekendocent) van mijn jongste die maar zit te pushen dat hij zich meer moet gaan oriënteren op de kunstacademie omdat hij zo goed kan tekenen en goed is in de creatieve vakken. Ze vergeten echter dat hij ook erg goed is in de bètavakken zoals wiskunde, scheikunde en natuurkunde (minimaal negens op de rapporten). Hij zit zelf nog te dubben tussen chemie en techniek als studierichting.
Pas wéér een mail gehad of hij zich niet wil inschrijven voor een samenwerking met de kunstacademie. NEE! Flikker op!
creatief en scheikunde, dat worden prachtige designer drugsquote:Op maandag 11 januari 2016 08:24 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
De scholen mogen hier ook wel meer op sturen. Ik word schijtziek van de school (vooral de tekendocent) van mijn jongste die maar zit te pushen dat hij zich meer moet gaan oriënteren op de kunstacademie omdat hij zo goed kan tekenen en goed is in de creatieve vakken. Ze vergeten echter dat hij ook erg goed is in de bètavakken zoals wiskunde, scheikunde en natuurkunde (minimaal negens op de rapporten). Hij zit zelf nog te dubben tussen chemie en techniek als studierichting.
Pas wéér een mail gehad of hij zich niet wil inschrijven voor een samenwerking met de kunstacademie. NEE! Flikker op!
Ok, prima. Fout van die mensen whatever. Maar gedane zaken nemen geen keer. Dus vette pech voor de rest van hun leven dan volgens jou?quote:Op zondag 10 januari 2016 13:48 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Haal de ongeschoolden/laagopgeleiden/zwakzinnigen eens van dat cijfer af. Als jij met een hbo/universitaire opleiding niet aan de bak komt dan ligt het toch echt aan jouw studiekeuze.
De werkloosheid in NL is zo definieert dat je wel op zoek moet zijn naar betaald werk van een bepaald aantal uren voordat je wordt meegeteld.quote:Op maandag 11 januari 2016 07:56 schreef Ouder1 het volgende:
De jeugdwerkloosheid is namelijk niet zo heel erg hoog: 9,2% van de jongeren tussen de 15 (!!!) en 25 jaar heeft geen betaald werk. Daar zitten dus ook veel scholieren en studenten tussen die helemaal niet opzoek zijn naar een bijbaantje.
Daarom is werkloosheidpercentage ook eigenlijk geen interessant cijfer, veel belangrijker is arbeidsparticipatie, hoeveel procent van de mensen werktquote:Op maandag 11 januari 2016 08:50 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
De werkloosheid in NL is zo definieert dat je wel op zoek moet zijn naar betaald werk van een bepaald aantal uren voordat je wordt meegeteld.
De tekst heb ik anders wel letterlijk. En die leeftijd zegt ook meer dan genoeg. Fucking 15 meetellen als werkloze? WTF.quote:Op maandag 11 januari 2016 08:50 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
De werkloosheid in NL is zo definieert dat je wel op zoek moet zijn naar betaald werk van een bepaald aantal uren voordat je wordt meegeteld.
Formeel zou je dus pas vanaf 16 werkloos kunnen zijnquote:Kinderen van 5 tot 16 jaar zijn leerplichtig. Zij moeten naar school. Zo kunnen zij zich voorbereiden op de maatschappij en de arbeidsmarkt. Jongeren die na hun 16e nog geen startkwalificatie hebben, moeten tot hun 18e onderwijs volgen. Een startkwalificatie is een diploma havo, vwo of mbo (niveau 2 of hoger).
Sterker; Jongeren tot 23 jaar die zich melden voor een bijstandsuitkering en geen startlicentie hebben worden door de gemeente ook gedwongen weer naar school te gaan.quote:Op maandag 11 januari 2016 09:20 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Formeel zou je dus pas vanaf 16 werkloos kunnen zijn
Wat een manier is om werkloosheidscijfers op te pimpenquote:Op maandag 11 januari 2016 09:29 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Sterker; Jongeren tot 23 jaar die zich melden voor een bijstandsuitkering en geen startlicentie hebben worden door de gemeente ook gedwongen weer naar school te gaan.
Een startlicentie is minimaal een havodiploma of mbo3 diploma..
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |