SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Tijdlijn vermissing en vondst Lisanne en Kris - update 4-12SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Tijdlijn (kort) - bron: EenVandaag - Fotoverslag
Foto's van de wandelingSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Analyses van de foto'sSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Overzicht en analyses van de telefoongegevensSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.NieuwslinksSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kaarten en luchtfoto'sSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Vondsten Lisanne en KrisSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ZoekactiesSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Algemene foto'sSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Interviews / getuigenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Flora, fauna, klimaat, zon en maanSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Informatie op videoSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Informatieve postsSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Reisverslagen, Criminaliteit en Overige Informatie (o.a. Facebookbeschrijving El Pianista)
• Misdrijfscenario dat alle feiten tracht te volgen![]()
quote:Op maandag 9 februari 2015 13:45 schreef doorgaan het volgende:
[..]
Ja, ben zelf nog steeds verbaasd dat ze niet 's nachts op 1 april nog een keer 112 hebben gebeld. Kan me niet voorstellen dat ze veel geslapen hebben.
Maar wel heel vroeg, zouden ze dan eerst nog een berg opgeklauterd zijn met het idee dan wel bereik te krijgen??![]()
Ik denk dat we het er met zn allen wel over eens zijn dat Kris en Lisanne op 31 maart eerst naar het kinderdagverblijf gingen waar ze werden weggestuurd.
Vervolgens het advies van Myriam of van iemand van de taalschool om het te proberen bij Casa Esperanza in Bajo Boquete.
Ik denk dat zij daar wel succes hebben gehad omdat Lisanne naar haar moeder sms-te dat ze een week later wel ergens anders konden beginnen.
Toe naar Nelvis dat staat ook vast.
En daarna?
optie;
Kris en Lisanne lopen naar Habla Ya (zit naast Nelvis) ontmoeten Sigrid en toevallig is Feliciano daar om daar ook excursies op te nemen van de studenten daar?
Hij zegt dat ie morgen naar hun taalschool komt?
Tegelijk maakt Lisanne een afspraak met Sigrid voor massage later die dag?![]()
Bij mij momenteel ook, maar de batterij is niet zo jofel meer. Je moet bij WiFi uitzetten natuurlijk niet je mobiele dataverkeer aan laten, anders neemt die het over, en gaat het stroomvreten onverdroten door. Toestellen met een groter scherm hebben ook een grotere batterij, en als het scherm op zwart staat, houden die het dus langer vol dan vergelijkbare kleinere.quote:Op maandag 9 februari 2015 13:34 schreef doorgaan het volgende:
[..]
Bij mijn Samsung Galaxy S2 gaat het erg snel.Ik zie er al twee die hoegenaamd geen tijd kosten, of zelfs helemaal niet:quote:Op maandag 9 februari 2015 13:41 schreef jackie12 het volgende:
En idd wanneer deden ze dan al jouw genoemde dingen??quote:- opgeladen telefoons hebben
- opgeladen camera hebben![]()
Ben ook benieuwd naar Hóe dat ging, die uitstapjes boeken.quote:Op maandag 9 februari 2015 14:00 schreef jackie12 het volgende:
Ik denk dat we het er met zn allen wel over eens zijn dat Kris en Lisanne op 31 maart eerst naar het kinderdagverblijf gingen waar ze werden weggestuurd.
Vervolgens het advies van Myriam of van iemand van de taalschool om het te proberen bij Casa Esperanza in Bajo Boquete.
Ik denk dat zij daar wel succes hebben gehad omdat Lisanne naar haar moeder sms-te dat ze een week later wel ergens anders konden beginnen.
Toe naar Nelvis dat staat ook vast.
En daarna?
optie;
Kris en Lisanne lopen naar Habla Ya (zit naast Nelvis) ontmoeten Sigrid en toevallig is Feliciano daar om daar ook excursies op te nemen van de studenten daar?
Hij zegt dat ie morgen naar hun taalschool komt?
Tegelijk maakt Lisanne een afspraak met Sigrid voor massage later die dag?
Vroegen K&L gericht om bepaalde tours of werd hen dit aangeboden en terloops Pianista ook genoemd, want die werd niet geboekt.
Want K&L hadden zich voorbereid en vast een prioriteitenlijstje.
Info.nl spreekt er ook over dat ze naar de watervallen wilden. (Info van de ouders?)
Ik hoop dat inmiddels bekend is Hoe dat precies in zijn werk is gegaan?
Er is geen mobiele nummer van K of L gebeld, maar de ouders zijn 's nachts gebeld.
Hadden ze dit dan nergens genoteerd? In Nederland doe je dat standaard bij elke afspraak.
Maar het is een ander land. Lijkt me vreemd en niet efficiënt.![]()
Dat GSMnetwerk-pollen zou wel een
(deel)verklaring kunnen zijn voor het leeglopen van de batterij tijdens de wandeling naar de top. Ook aan de Boquete zijde heb je niet overal bereik, begreep ik.
[ Bericht 1% gewijzigd door agter op 09-02-2015 15:15:27 ]Make my day!![]()
Het laat vertrekken werd net nog besproken, met als verklaring een nacht met weinig slaap. Dat kan wel, maar dan kunnen ze daar goed tegen. Aan de foto's te zien, en met de verhalen over verkouden enz. de avond ervoor, heeft die korte nacht ze eerder goed gedaan, dan brak gemaakt. Zulke nachten bestaan, helemaal op die leeftijd.
Maar ik vind de tijd niet echt iets dat schreeuwt om een bijzondere verklaring. Misschien kwamen ze er, na lekker lang uitslapen, toen pas achter dat die trip nog wel te doen was, en hadden ze het anders laten schieten.![]()
De getuigenis van een zeker Alan Nilson was ook opvallend: hij switchte van 3 meisjes gezien van 31 maart naar 1 april. Zei daarbij wat bijzonderheden:quote:Op maandag 9 februari 2015 14:21 schreef JustinCase het volgende:
Het laat vertrekken werd net nog besproken, met als verklaring een nacht met weinig slaap. Dat kan wel, maar dan kunnen ze daar goed tegen. Aan de foto's te zien, en met de verhalen over verkouden enz. de avond ervoor, heeft die korte nacht ze eerder goed gedaan, dan brak gemaakt. Zulke nachten bestaan, helemaal op die leeftijd.
Maar ik vind de tijd niet echt iets dat schreeuwt om een bijzondere verklaring. Misschien kwamen ze er, na lekker lang uitslapen, toen pas achter dat die trip nog wel te doen was, en hadden ze het anders laten schieten.
een langer meisje wat tamelijk rood was (van inspanning of opwinding ?) een andere met een metaalachtige waterfles! en een andere, alle drie Duits uitziend. Ze liepen erg langzaam.
Zouden dit K&L kunnen zijn? Vanwaar naar waar?
http://henhouse.freesmfhosting.com/index.php?action=recent;start=90 Pagina 10![]()
Ik neem aan dat je GSM bedoelt? Vziw 'luistert' een telefoon die geen signaal ontvangt alleen maar, en doet pas pogingen met zenden als 'ie signaal krijgt van een zendmast. Maar waar het deels wel en deels niet lukt, zullen er vast stukken zijn waar het zwak is, bijna lukt, enz. Dus ja, goed geredeneerd.quote:Op maandag 9 februari 2015 14:21 schreef agter het volgende:
Dat gpsnetwerk-pollen zou wel eens (deel)verklaring kunnen zijn voor het leeglopen van de batterij tijdens de wandeling naar de top. Ook aan de Boquete zijde heb je niet overal bereik, begreep ik.![]()
Ohh >
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."![]()
Ik weet uiteraard niet precies waar het ligt (ben er nog nooit geweest!), maar in het stuk waar punten 32 en 34 staan, langs de Velorio/Culebra: http://www.bing.com/maps/(...)DED!2151&form=LMLTCCquote:Op maandag 9 februari 2015 13:25 schreef jackie12 het volgende:
[..]
Jij hebt het over Velorio-Romero-Culebra.
Kun je aangeven op een kaartje welk gebied je precies bedoelt?
je moet eerst in het linkerdeel, op Sendero el Pianista drukken om bij de juiste kaart te komen![]()
On Monday March 31st, late morning, I passed 3 girls, alone, of about this age hiking on the Jaramillo road on the El Oasis side. They were just above where the road narrows to one lane. I only remember that there was a tall one wearing glasses and one was carrying a metal water bottle. All three were wearing shorts. They had a Germanic appearance. At least one had a small backpackquote:Op maandag 9 februari 2015 14:28 schreef doorgaan het volgende:
[..]
De getuigenis van een zeker Alan Nilson was ook opvallend: hij switchte van 3 meisjes gezien van 31 maart naar 1 april. Zei daarbij wat bijzonderheden:
een langer meisje wat tamelijk rood was (van inspanning of opwinding ?) een andere met een metaalachtige waterfles! en een andere, alle drie Duits uitziend. Ze liepen erg langzaam.
Zouden dit K&L kunnen zijn? Vanwaar naar waar?
http://henhouse.freesmfhosting.com/index.php?action=recent;start=90 Pagina 10![]()
hier meer foto's > http://www.moxon.net/phot(...)=Boquete&submitted=1"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."![]()
En de langere, die wat achterliep, zag er erg rood uit. Minstens een had een rugzakje. Viel op geen hikingsticks.quote:Op maandag 9 februari 2015 14:38 schreef RapaNui het volgende:
On Monday March 31st, late morning, I passed 3 girls, alone, of about this age hiking on the Jaramillo road on the El Oasis side. They were just above where the road narrows to one lane. I only remember that there was a tall one wearing glasses and one was carrying a metal water bottle. All three were wearing shorts. They had a Germanic appearance. At least one had a small backpack![]()
Waar Jaramillo lit zie ik wel, de Jaramillo Road on El Oasis side zie ik niet. Wel het restaurant/hotel El Oasis, dat is in het centrum van Bajo Boquetequote:Op maandag 9 februari 2015 14:38 schreef RapaNui het volgende:
[..]
On Monday March 31st, late morning, I passed 3 girls, alone, of about this age hiking on the Jaramillo road on the El Oasis side. They were just above where the road narrows to one lane. I only remember that there was a tall one wearing glasses and one was carrying a metal water bottle. All three were wearing shorts. They had a Germanic appearance. At least one had a small backpackHoe hoger de geest, hoe groter het beest.(Maaike Vaatstra)![]()
Op 1 april? : voordat ze naar El Pianista gingen? Zou dit kunnen:quote:Op maandag 9 februari 2015 14:42 schreef doorgaan het volgende:
[..]
En de langere, die wat achterliep, zag er erg rood uit. Minstens een had een rugzakje. Viel op geen hikingsticks.
Casa Esperanza coffee farm in the heights of Jaramillo, yet less than 10 minutes to downtown on a good paved road.![]()
Ja excuus: GSM, post aangepast.quote:Op maandag 9 februari 2015 14:30 schreef JustinCase het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je GSM bedoelt? Vziw 'luistert' een telefoon die geen signaal ontvangt alleen maar, en doet pas pogingen met zenden als 'ie signaal krijgt van een zendmast. Maar waar het deels wel en deels niet lukt, zullen er vast stukken zijn waar het zwak is, bijna lukt, enz. Dus ja, goed geredeneerd.
Wat ik begrijp:
Als de telefoon geen of slecht contact heeft met een zendmast, dan gaat ie full continu pollen of ie ergens iets kan vinden. En dat vreet batterij.
En die stukken zijn er geweest voor de Mirador.
[ Bericht 0% gewijzigd door agter op 09-02-2015 15:24:20 ]Make my day!![]()
ik ook niet - : verlengde van Buenos A misschien. Ik ga checken.quote:Op maandag 9 februari 2015 15:16 schreef Lutalo het volgende:
Waar Jaramillo lit zie ik wel, de Jaramillo Road on El Oasis side zie ik niet. Wel het restaurant/hotel El Oasis, dat is in het centrum van Alto Boquete![]()
links naast Boguete zie je Alan Nilsen staan daar is hetquote:Op maandag 9 februari 2015 15:16 schreef Lutalo het volgende:
[..]
Waar Jaramillo lit zie ik wel, de Jaramillo Road on El Oasis side zie ik niet. Wel het restaurant/hotel El Oasis, dat is in het centrum van Bajo Boquete
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."![]()
Eeens, maar het zou een stuk makkelijker zijn dingen definitief uit te sluiten a.d.v. bijvoorbeeld telefoon- en cameragegevens van 31 maart.quote:Op maandag 9 februari 2015 14:21 schreef JustinCase het volgende:
Maar ik vind de tijd niet echt iets dat schreeuwt om een bijzondere verklaring. Misschien kwamen ze er, na lekker lang uitslapen, toen pas achter dat die trip nog wel te doen was, en hadden ze het anders laten schieten.![]()
Klopt, dank je wel.quote:Op maandag 9 februari 2015 15:22 schreef StaceySinger het volgende:
links naast Boguete zie je Alan nilson staan daar is het![]()
Dankje. Ik probeer nu op Google maps te vinden waar ik wat moet plaatsen, want boven, onder, links, rechts, ijn daar anders dan op jouw kaart. Ik kan niet goed inschatten hoe ik jouw kaart moet draaien om 'm als het ware op Google Maps te leggen.quote:Op maandag 9 februari 2015 15:22 schreef StaceySinger het volgende:
[..]
links naast Boguete zie je Alan Nilsen staan daar is het
[ afbeelding ]
Eileen, Kris en Lisanne lijkt me.Hoe hoger de geest, hoe groter het beest.(Maaike Vaatstra)![]()
Ik heb de exacte locatie van Sigrid haar massage gevonden. Het zit in Alto Boquete en ligt zo'n 1.4 km meter voordat je naar rechts afslaat naar de taalschool Spanish by the river.
Eerst Sigrid haar reclame: https://www.facebook.com/(...)3896/?type=1&theater
Daar staat near Pasteleria Alemana.
Deze is eenvoudig te vinden op Googlemaps maar hier voor de duidelijkheid:
Zie dit bord:
http://www.chiriquichatte(...)-alemana-in-boquete/
en in dit filmpje zie je aan de rechterkant ook dit bord na 2.28 min
Als je in dit filmpje doorrijdt moet je na 3.40 min rechtsaf en daar zit dan de taalschool van Kris en Lisanne.
Ik vind 1,6 km toch wel ver voor om te lopen vanaf de taalschool voor een massage.![]()
Stacey: zou je deze eronder kunnen zetten, het lukt me niet of heb je beter idee?
http://henhouse.freesmfhosting.com/index.php?action=recent;start=90 op Pagina 10
daar staat ie van de Boquete kant![]()
Op 31 maart is bijna niets gedaan met de iphone. Kijk maar naar dit plaatje (of het moet voor 13:13 uur geweest zijn als dat ook op die dag is):quote:Op maandag 9 februari 2015 15:24 schreef MidnightB00m het volgende:
[..]
Eeens, maar het zou een stuk makkelijker zijn dingen definitief uit te sluiten a.d.v. bijvoorbeeld telefoon- en cameragegevens van 31 maart.
[ Bericht 2% gewijzigd door agter op 09-02-2015 15:43:21 ]Make my day!![]()
Ik denk eigenlijk dat Lisanne en Kris geen SIMkaartje in hun telefoon hadden, maar de telefoon alleen als wifi-apparaat, om waar er wifi is, er gebruik van te maken.quote:Op maandag 9 februari 2015 15:17 schreef agter het volgende:
[..]
Ja excuus: GSM, post aangepast.
Wat ik begrijp:
Als de telefoon geen of slecht contact heeft met een zendmast, dan gaat ie full continu pollen of ie ergens iets kan vinden. En dat vreet batterij.
Daarom konden ze ook alleen 112/911 proberen te bellen en geen andere nummers.
Een smarttelefoon die geen dataverbruik heeft, gaat makkelijk een week mee terwijl ie constant aanstaat. Een telefoon die geen netwerk hoeft te zoeken idem.
Mijn Samsung S2 is een stuk slechter dan de S3 met batterij en heb het zelf meegemaakt.The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia
Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog![]()
http://i1.minus.com/ibgctQGGYkMhOV.png
Hier staat ook 6.58 op 112 gebeld op 2 april. Dat klopt dan niet.Hoe hoger de geest, hoe groter het beest.(Maaike Vaatstra)![]()
Jawel, want het plaatje van agter gaat alleen over Kris' iPhone. Die 6:58-oproeppoging is gedaan met Lisannes S3.quote:Op maandag 9 februari 2015 15:45 schreef Lutalo het volgende:
http://i1.minus.com/ibgctQGGYkMhOV.png
Hier staat ook 6.58 op 112 gebeld op 2 april. Dat klopt dan niet.The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia
quote:Op maandag 9 februari 2015 15:46 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Jawel, want het plaatje van agter gaat alleen over Kris' iPhone. Die 6:58-oproeppoging is gedaan met Lisannes S3.sorry sorry sorry domdomdom
Hoe hoger de geest, hoe groter het beest.(Maaike Vaatstra)![]()
Voor toevoeging aan de vragenlijst.quote:Op maandag 9 februari 2015 15:44 schreef El_Matador het volgende:
Ik denk eigenlijk dat Lisanne en Kris geen SIMkaartje in hun telefoon hadden, maar de telefoon alleen als wifi-apparaat, om waar er wifi is, er gebruik van te maken.![]()
Is een goede! Maar kan je zonder SIM-kaartje wel gebruik maken van Whatsapp?quote:Op maandag 9 februari 2015 15:44 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ik denk eigenlijk dat Lisanne en Kris geen SIMkaartje in hun telefoon hadden, maar de telefoon alleen als wifi-apparaat, om waar er wifi is, er gebruik van te maken.
Een smarttelefoon die geen dataverbruik heeft, gaat makkelijk een week mee terwijl ie constant aanstaat. Een telefoon die geen netwerk hoeft te zoeken idem.
Mijn Samsung S2 is een stuk slechter dan de S3 met batterij en heb het zelf meegemaakt.
Ik had bijvoorbeeld laatst nog SIM-kaartje van mijn oude provider in mijn telefoon (was vergeten om nieuwe SIM-kaartje erin te doen) , bleek wel gewoon te kunnen Whatsappen via WIFI, maar was voor de rest onbereikbaar en kon ook niet uitgaand bellen.![]()
Komt wel overeen met de info die ik in telefoonrepair winkel kreeg.quote:Op maandag 9 februari 2015 15:44 schreef El_Matador het volgende:
Mijn Samsung S2 is een stuk slechter dan de S3 met batterij en heb het zelf meegemaakt.![]()
Als je gewoon je NLse SIMkaart erinhebt wel. Je hebt geen provider nodig om in te kunnen loggen op een wifi-punt.quote:Op maandag 9 februari 2015 15:50 schreef MidnightB00m het volgende:
[..]
Is een goede! Maar kan je zonder SIM-kaartje wel gebruik maken van Whatsapp?
Ik had bijvoorbeeld laatst nog SIM-kaartje van mijn oude provider in mijn telefoon (was vergeten om nieuwe SIM-kaartje erin te doen) , bleek wel gewoon te kunnen Whatsappen via WIFI, maar was voor de rest onbereikbaar en kon ook niet uitgaand bellen.
Verbruikt geen dataverkeer, geen telefoonverkeer, alleen het wifi-gebruik aardig wat stroom.The only limit is your own imagination
Hmm... als je je SIM-kaart eruit hebt, is het natuurlijk ook lastig om telefoonnummers te achterhalen als deze opgeslagen stonden op je SIM-kaart i.p.v. op je toestel. Is het dan niet gewoon handiger om dataverkeer uit te schakelen of een aangepaste internetbundel voor buitenland te nemen? Dan kan je alsnog verbinding maken met Wi-Fi.quote:Op maandag 9 februari 2015 15:53 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Als je gewoon je NLse SIMkaart erinhebt wel. Je hebt geen provider nodig om in te kunnen loggen op een wifi-punt.
Verbruikt geen dataverkeer, geen telefoonverkeer, alleen het wifi-gebruik aardig wat stroom.
Maar basis op de gegevens die bekend zijn zou het heel goed kunnen dat ze geen SIM-kaartje in het toestel hadden zittenHmm... denk ook niet dat er snel uitgaand wordt gebeld dan. Denk dat je dan toch meer gebruik gaat maken van Skype, Whatsapp of een buitenlands telefoonkaartje. Dus er kan op 31 maart alsnog veel verkeer zijn geweest die niet in dit overzicht terecht zijn gekomen, maar wel cruciaal voor de zaak kunnen zijn.quote:Op maandag 9 februari 2015 15:34 schreef agter het volgende:
[..]
Op 31 maart is bijna niets gedaan met de iphone. Kijk maar naar dit plaatje (of het moet voor 13:13 uur geweest zijn als dat ook op die dag is):
[ afbeelding ]![]()
Gewoon hun Nederlandse SIM erin houden. Zonder roaming werkt die toch niet op het telefoonnetwerk van Panama, maar je kan wel appen vanaf wifi-punten (waaronder het hostel).quote:Op maandag 9 februari 2015 15:59 schreef MidnightB00m het volgende:
[..]
Hmm... als je je SIM-kaart eruit hebt, is het natuurlijk ook lastig om telefoonnummers te achterhalen als deze opgeslagen stonden op je SIM-kaart i.p.v. op je toestel. Is het dan niet gewoon handiger om dataverkeer uit te schakelen of een aangepaste internetbundel voor buitenland te nemen? Dan kan je alsnog verbinding maken met Wi-Fi.
Maar basis op de gegevens die bekend zijn zou het heel goed kunnen dat ze geen SIM-kaartje in het toestel hadden zitten
[..]
Hmm... denk ook niet dat er snel uitgaand wordt gebeld dan. Denk dat je dan toch meer gebruik gaat maken van Skype, Whatsapp of een buitenlands telefoonkaartje. Dus er kan op 31 maart alsnog veel verkeer zijn geweest die niet in dit overzicht terecht zijn gekomen.
Voor sommige operaties met een smartfoon moet er een SIMkaartje inzitten.The only limit is your own imagination
Mogelijkheden:
• Zowel Kris als Lisanne gebruikten een Panamese SIMcard (netwerk onbekend, maar hetzelfde)
• Zowel Kris als Lisanne gebruikten een Panamese SIMcard (netwerk onbekend, maar andere provider) - kleine kans imo
• Zowel Kris als Lisanne gebruikten geen Panamese SIMcard (maar hun Nederlandse, zonder roaming)
• Zowel Kris als Lisanne gebruikten hun Nederlandse SIMcard (met roaming)
• Zowel Kris als Lisanne gebruikten geen SIMcard (alleen als wifi-punt)
• Kris en Lisanne hadden beiden een andere set-up (ieder een van de mogelijkheden hierboven)The only limit is your own imagination
Ik weet bijna zeker dat zowel Kris en Lisanne gewoon hun eigen kaartje gebruikten.
Lisanne sms-te ook nog met haar moeder op 31 maart![]()
Misschien mis ik iets maar waarom kan dit belangrijk zijn?quote:Op maandag 9 februari 2015 15:22 schreef StaceySinger het volgende:
[..]
links naast Boguete zie je Alan Nilsen staan daar is het
[ afbeelding ]![]()
Wat een opties, word er bijna duizelig vanquote:Op maandag 9 februari 2015 16:08 schreef El_Matador het volgende:
Mogelijkheden:
• Zowel Kris als Lisanne gebruikten een Panamese SIMcard (netwerk onbekend, maar hetzelfde)
• Zowel Kris als Lisanne gebruikten een Panamese SIMcard (netwerk onbekend, maar andere provider) - kleine kans imo
• Zowel Kris als Lisanne gebruikten geen Panamese SIMcard (maar hun Nederlandse, zonder roaming)
• Kris en Lisanne hadden beiden een andere set-up (ieder een van de mogelijkheden hierboven)![]()
![]()
Ik heb juist het omgekeerde, heb die opties nodig om juist duidelijkheid te scheppen. Duizeliger word ik van de mogelijke opties die los voorbij komen, zo'n lijsje verklaart voor mij veel meer.quote:Op maandag 9 februari 2015 16:13 schreef MidnightB00m het volgende:
[..]
Wat een opties, word er bijna duizelig van
Maar ieder zijn stijl.The only limit is your own imagination
De eerste 2 opties kun je waarschijnlijk afstrepen? Het is toch bevestigd dat ze NL-se SIM kaarten gebruikten (door onze Pittí)?quote:Op maandag 9 februari 2015 16:08 schreef El_Matador het volgende:
Mogelijkheden:
• Kris en Lisanne hadden beiden een andere set-up (ieder een van de mogelijkheden hierboven)![]()
Was dat een sms of een whatsapp? Misschien werd dat wat slordig gezegd, dat gebeurt vaker.quote:Op maandag 9 februari 2015 16:10 schreef jackie12 het volgende:
Ik weet bijna zeker dat zowel Kris en Lisanne gewoon hun eigen kaartje gebruikten.
Lisanne sms-te ook nog met haar moeder op 31 maartThe only limit is your own imagination
Is dat zo? En als Betsy P. het zegt, dan moet het bijna wel waar zijn, toch? Zo'n goudeerlijk, de feiten volgend en betrouwbaar politica.quote:Op maandag 9 februari 2015 16:17 schreef RapaNui het volgende:
[..]
De eerste 2 opties kun je waarschijnlijk afstrepen? Het is toch bevestigd dat ze NL-se SIM kaarten gebruikten (door onze Pittí)?![]()
The only limit is your own imagination
Het klopt wel dat het bestigd is. Maar weet de bron niet meer.quote:Op maandag 9 februari 2015 16:17 schreef RapaNui het volgende:
[..]
De eerste 2 opties kun je waarschijnlijk afstrepen? Het is toch bevestigd dat ze NL-se SIM kaarten gebruikten (door onze Pittí)?
En Lisanne haar moeder zegt bij Umberto naar mijn mening heel duidelijk en secuur wanneer Lisanne sms-te of wanneer ze appte.
Je kunt daar mogelijk zelfs conclusies uit trekken waar ze op dat moment waren![]()
Deze is al -tig keer voorbij gekomen. Erg slecht en onzorgvuldig op vele puntenquote:Op maandag 9 februari 2015 16:19 schreef vronie het volgende:
Dit is ook de moeite waard om te lezen.
http://nieuws-uitgelicht.(...)n-lisanne-froon.html![]()
Ik weet wat je bedoeltquote:Op maandag 9 februari 2015 16:18 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Is dat zo? En als Betsy P. het zegt, dan moet het bijna wel waar zijn, toch? Zo'n goudeerlijk, de feiten volgend en betrouwbaar politica.![]()
Ik verklaar me nader: Er is nooit melding gemaakt dat K&L een Panamese chip zouden hebben gebruikt. En BP heeft dat dus bevestigd.
De onbetrouwbare beweringen van BP, zijn in strijd met eerdere berichten.![]()
Maar Betsy P. weet dat helemaal niet. De zaak (en dus haar "onderzoek") begint pas op 1 april en Kris en Lisanne zijn dan al ruim 2 weken in Panama.quote:Op maandag 9 februari 2015 16:24 schreef RapaNui het volgende:
[..]
Ik weet wat je bedoeltIk verklaar me nader: Er is nooit melding gemaakt dat K&L een Panamese chip zouden hebben gebruikt. En BP heeft dat dus bevestigd.
De onbetrouwbare beweringen van BP, zijn in strijd met eerdere berichten.
Kans lijkt wel klein dat ze op 1 april opeens van SIMcardje wisselen.
Dit aannemende, wat jij zegt, en dan moet die Betsy P. dus even geloofwaardig zijn (itt haar belachelijke "verklaring" over Lisannes en Kris's dood), dan zouden ze dus alleen:
• NLse kaart met roaming - kunnen bellen, smsen (komt vaak niet aan, is mijn ervaring) en dataverkeer gebruiken en hebben dus geen wifi nodig (wel goedkoper) van het hostel
• NLse kaart zonder roaming - ze kunnen niks met hun Nederlandse SIM, alleen de wifi gebruiken
Eerste geval vreet batterij, tweede geval is juist erg zuining want toch geen netwerk in om te stralen.The only limit is your own imagination
Dank vronie, die kende ik nog niet. Uitgebreid overzicht, staat helaas alleen geen datum bij?quote:Op maandag 9 februari 2015 16:19 schreef vronie het volgende:
Dit is ook de moeite waard om te lezen.
http://nieuws-uitgelicht.(...)n-lisanne-froon.html
Die staat er wel; laatste update 19-01-2015
Jackie, wat klopt er niet dan?The only limit is your own imagination
Ik probeer je te begrijpen: als ze de 1e 2 weken een NL-se kaart gebruikt hadden, dan zouden ze toch dezelfde kaart gebruikt hebben op 1 april? Dan zouden ze juist niet van kaart hebben gewisseld? Waarom zeg je: Kans lijkt wel klein dat ze op 1 april opeens van SIMcardje wisselen?quote:Op maandag 9 februari 2015 16:33 schreef El_Matador het volgende:
Maar Betsy P. weet dat helemaal niet. De zaak (en dus haar "onderzoek") begint pas op 1 april en Kris en Lisanne zijn dan al ruim 2 weken in Panama.
Kans lijkt wel klein dat ze op 1 april opeens van SIMcardje wisselen.![]()
Begin bij Taxi. Staan ze om 13 uur op de mirador en om 13.40 stappen ze uit de taxi.Enzquote:Op maandag 9 februari 2015 16:36 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dank vronie, die kende ik nog niet. Uitgebreid overzicht, staat helaas alleen geen datum bij?
Die staat er wel; laatste update 19-01-2015
Jackie, wat klopt er niet dan?
Dit stuk laat eigenlijk alle getuigenissen zien dat die met de feiten (13 uur mirador ) niet kunnen kloppen![]()
1 - Betty Boop zegt dat "ze geen Panamese SIMcard hadden/gebruikten", waar?quote:Op maandag 9 februari 2015 16:40 schreef RapaNui het volgende:
[..]
Ik probeer je te begrijpen: als ze de 1e 2 weken een NL-se kaart gebruikt hadden, dan zouden ze toch dezelfde kaart gebruikt hebben op 1 april? Dan zouden ze juist niet van kaart hebben gewisseld? Waarom zeg je: Kans lijkt wel klein dat ze op 1 april opeens van SIMcardje wisselen?
2 - Zij weet niet wat er zich voor 31 maart afspeelde in Panama, waar?
3 - Dan zou het dus kunnen dat ze in Bocas gewoon een Panamese SIM hadden en gebruikten, waar?
Dus als zowel Betsy's opmerking als die Panamese SIM kloppen, moeten ze op 1 april van SIM gewisseld hebben en inderdaad, die kans lijkt me klein.The only limit is your own imagination
Alan Nilson veranderde zijn getuigenis van 31 maart naar 1 april (zie hierboven).quote:Op maandag 9 februari 2015 16:12 schreef jackie12 het volgende:
Misschien mis ik iets maar waarom kan dit belangrijk zijn?
http://henhouse.freesmfhosting.com/index.php?action=recent;start=90 op Pagina 10
Zouden Kris en Lisanne geweest kunnen zijn met een derde. Dat was op Jaramillo Road.
Ik vind die metaalachtige waterfles frappant en dat het langere meisje wat achterliep en nogal roodaangelopen leek. Geen stokken. Min 1 rugzak. Liepen alle 3 zeer langzaam.Zagen er Duits uit.
Aldus Nilson.![]()
Ah ok, dus de tijden zijn niet goed op elkaar afgestemd, een mix van 2 tijdlijnen (en wellicht dus 2 dagen; 31-03 en 01-04).quote:Op maandag 9 februari 2015 16:40 schreef jackie12 het volgende:
[..]
Begin bij Taxi. Staan ze om 13 uur op de mirador en om 13.40 stappen ze uit de taxi.Enz
Dit stuk laat eigenlijk alle getuigenissen zien dat die met de feiten (13 uur mirador ) niet kunnen kloppen
Vraag blijft; als ze op 31 maart de Pianista al gecheckt hebben, waarom gaan ze niet naar de Quetzales met de watervallen? Of hadden ze dat voorzichtig ingepland voor donderdag 3 of vrijdag 4 april, tussen de aardbeienboerderij en de Baru?The only limit is your own imagination
Een andere vraag die mij bezig houdt is "hoe verplaatsten Kris en Lisanne zich?"
Neem als voorbeeld 31 maart:
- Van de taalschool naar kinderdagverblijf "Casa Hoger Triskar"
- Terug naar de taalschool
- Vanaf de taalschool naar Bajo Boquete
- (als ze de Pianista deden dan met Leonardo naar de Pianaista)
- Terug vanaf de Piansta naar het hostel
- Van het hostel naar de massage.![]()
Yo, daarom kun je met vrij grote zekerheid de eerste 2 opties afstrepen (=doorstrepen)quote:Op maandag 9 februari 2015 16:43 schreef El_Matador het volgende:
Dus als zowel Betsy's opmerking als die Panamese SIM kloppen, moeten ze op 1 april van SIM gewisseld hebben en inderdaad, die kans lijkt me klein.![]()
zoals ik gisteren zei; ik denk per taxi. Alles. Niet de types om een Panamese bus in te stappen, zo goed was hun Spaans ook niet.quote:Op maandag 9 februari 2015 16:51 schreef jackie12 het volgende:
Een andere vraag die mij bezig houdt is "hoe verplaatsten Kris en Lisanne zich?"
Neem als voorbeeld 31 maart:
- Van de taalschool naar kinderdagverblijf "Casa Hoger Triskar"
- Terug naar de taalschool
- Vanaf de taalschool naar Bajo Boquete
- (als ze de Pianista deden dan met Leonardo naar de Pianaista)
- Terug vanaf de Piansta naar het hostel
- Van het hostel naar de massage.The only limit is your own imagination
Minuut of 20...is toch best te doen? Of zijn er andere elementen in het tijdschema die zo'n wandeling onwaarschijnlijk maken?quote:Op maandag 9 februari 2015 15:34 schreef jackie12 het volgende:
Ik heb de exacte locatie van Sigrid haar massage gevonden. Het zit in Alto Boquete en ligt zo'n 1.4 km meter voordat je naar rechts afslaat naar de taalschool Spanish by the river.
Eerst Sigrid haar reclame: https://www.facebook.com/(...)3896/?type=1&theater
Daar staat near Pasteleria Alemana.
Deze is eenvoudig te vinden op Googlemaps maar hier voor de duidelijkheid:
Zie dit bord:
http://www.chiriquichatte(...)-alemana-in-boquete/
en in dit filmpje zie je aan de rechterkant ook dit bord na 2.28 min
Als je in dit filmpje doorrijdt moet je na 3.40 min rechtsaf en daar zit dan de taalschool van Kris en Lisanne.
Ik vind 1,6 km toch wel ver voor om te lopen vanaf de taalschool voor een massage.- I've just made up my mind, so don't confuse me with the facts -![]()
Ok, fair enough, dan is de keus nog tussen:quote:Op maandag 9 februari 2015 16:52 schreef RapaNui het volgende:
[..]
Yo, daarom kun je met vrij grote zekerheid de eerste 2 opties afstrepen (=doorstrepen)
• Kris en Lisanne hadden beiden roaming - dus een werkende telefoon
• Kris en Lisanne hadden beiden geen roaming - dus geen werkende telefoon, alleen 112/911 kunnen bellen en dat "smsje" naar moeders was een appje of Facebookberichtje <-- lijkt me de meest waarschijnlijke optie
• Kris en Lisanne hadden beiden een andere set-up; de een roaming en de ander niet
Voor 112/911 heb je geen werkende SIMcard nodig, alleen wel bereik.The only limit is your own imagination
Hier locatie van die Casa Hogar: http://www.hogartrisker-en.org/contact-us.html zie plaatjequote:Op maandag 9 februari 2015 16:54 schreef Loohcs het volgende:
[..]
Minuut of 20...is toch best te doen? Of zijn er andere elementen in het tijdschema die zo'n wandeling onwaarschijnlijk maken?![]()
Naar Casa Esperanza mogelijk lopend, samen met Eileen.quote:Op maandag 9 februari 2015 16:52 schreef El_Matador het volgende:
[..]
zoals ik gisteren zei; ik denk per taxi. Alles. Niet de types om een Panamese bus in te stappen, zo goed was hun Spaans ook niet.Hoe hoger de geest, hoe groter het beest.(Maaike Vaatstra)![]()
Alex Nilson heeft z'n verklaring bijgesteld, maar hij kan best eerst de datum goed gehad hebben.Hoe hoger de geest, hoe groter het beest.(Maaike Vaatstra)![]()
Volgens 31-maart-scenario zouden ze niet tot de Mirador hebben gehiked, zelfs niet tot Lorenzo. Het zou een "vlakke" wandeling zijn met een stuk(je) vh begin vd Pianista.quote:Op maandag 9 februari 2015 17:29 schreef ToniB het volgende:
Maar wel fris en fruitig boven op de Mirador?![]()
Ook mijn idee.quote:Op maandag 9 februari 2015 17:38 schreef RapaNui het volgende:
[..]
Volgens 31-maart-scenario zouden ze niet tot de Mirador hebben gehiked, zelfs niet tot Lorenzo. Het zou een "vlakke" wandeling zijn met een stuk(je) vh begin vd Pianista.![]()
ja, als t Kris en Lisanne waren. Wel iets om ook even in achterhoofd te houden dat wandelen op de Jaramillo Road.quote:Op maandag 9 februari 2015 17:35 schreef Lutalo het volgende:
Alex Nilson heeft z'n verklaring bijgesteld, maar hij kan best eerst de datum goed gehad hebben.![]()
Het zouden ook anderen geweest kunnen zijn op weg naar de Rehab Kliniek.quote:Op maandag 9 februari 2015 14:38 schreef RapaNui het volgende:
[..]
On Monday March 31st, late morning, I passed 3 girls, alone, of about this age hiking on the Jaramillo road on the El Oasis side. They were just above where the road narrows to one lane. I only remember that there was a tall one wearing glasses and one was carrying a metal water bottle. All three were wearing shorts. They had a Germanic appearance. At least one had a small backpack
yep.quote:
Met mogelijke ideeën daarbij:
Nu waren ze nog wat aan t wikken en wegen..besloten op t laatst Pianista te doen, Mirador door die en gene aanlokkelijk voorgesteld.
en dan:
- elke dag zwaarte wat opvoeren. Ook omdat Lisanne nog beetje ziekjes was.
- Voor Watervallen of combi Quetzal misschien nog van plan wat extra inkopen te doen. (hiking
stick, kleding etc.)
- en hadden een volle dag incl. uitgebreider "zwemmen" in gedachten bij de watervallen
- Misschien iem. voorgesteld dat voor de wo of do om samen te gaan doen![]()
Ik vind daar Lisanne tamelijk fris eruit zien. Kris heeft wel hele kleine oogjes daar. Lijkt mij wat moe.quote:Op maandag 9 februari 2015 17:29 schreef ToniB het volgende:
Maar wel fris en fruitig boven op de Mirador?![]()
quote:Op maandag 9 februari 2015 18:10 schreef Lutalo het volgende:
Het zouden ook anderen geweest kunnen zijn op weg naar de Rehab Kliniek.en die organiseren hun eigen tours de jungle in toch?
![]()
Zich op maandag alvast op de hoogte stellen van de locatie van de Pianista, waar de start is. Als voorbereiding op de dinsdag.quote:Op maandag 9 februari 2015 18:16 schreef doorgaan het volgende:
[..]
yep.
Met mogelijke ideeën daarbij:
Nu waren ze nog wat aan t wikken en wegen..besloten op t laatst Pianista te doen, Mirador door die en gene aanlokkelijk voorgesteld.
en dan:
- elke dag zwaarte wat opvoeren. Ook omdat Lisanne nog beetje ziekjes was.
- Voor Watervallen of combi Quetzal misschien nog van plan wat extra inkopen te doen. (hiking
stick, kleding etc.)
- en hadden een volle dag incl. uitgebreider "zwemmen" in gedachten bij de watervallen
- Misschien iem. voorgesteld dat voor de wo of do om samen te gaan doen
Zich even omschakelen tot het maken van hikes waar zij op dat moment nog niet op waren ingesteld. Ze zouden immers vrijwilligerswerk gaan doen. Dat gaat voor een week lang niet door en dan is het toch even moeilijk om je in te stellen op geheel andere dingen. En is enige voorbereiding nodig.![]()
Hm.. dat contact maken probeert een toestel pas als het signaal ontvangt. Als er geen signaal is bij het opstarten, gaat'ie niet zenden. Bij verlies van contact nog wel een tijdje, maar dan geeft'ie het op. Het zenden dan. Kan wel zijn, dat er op meer frequenties geprobeerd wordt, en dat dat ook extra energie kost.. Plus dat "geen contact" is niet altijd "geen signaal" betekent. Poging tot contact, bij een zwak signaal.quote:Op maandag 9 februari 2015 15:17 schreef agter het volgende:
[..]
Ja excuus: GSM, post aangepast.
Wat ik begrijp:
EDIT: dit onder voorbehoud dat ik goed ingelicht ben. Ik lees net iemand op Yahoo Answers die het tegendeel beweert. Vlak onder een ander, die zegt wat ik ook zei. En wat logischer is, want zenden als een toestel geen signaal ontvangt, is zinloos (m.u.v. dat tijdelijk signaalverlies). De zendmast gaat bij een telefoon die kennelijk niet ontvangt, maar wel zendt, niet harder uitzenden.
Ah, een eenvoudige verklaring voor een boel vragen (incl. het op pad gaan met een halfvolle batterij). Als het klopt, zijn de PIN codes in het log ook niet voor een SIM, maar voor het toestel zelf. Dan is PUK code na 3x fout niet van toepassing.quote:Op maandag 9 februari 2015 15:44 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ik denk eigenlijk dat Lisanne en Kris geen SIMkaartje in hun telefoon hadden, maar de telefoon alleen als wifi-apparaat, om waar er wifi is, er gebruik van te maken.
Er verandert dan nog e.e.a.:,
• de foto het hoogste punt kan dan niet ge-SMS't zijn, en ook niet geWhatsAppt zonder WiFi.
• terugkeer naar een plek met bereik valt niet af te leiden uit zendmast-gegevens, tenzij daar een noodoproep gedaa is.
• Het (onbevestigde) bericht over een zoekactie n.a.v. een "weak iPhone signal" zou betekenen (als het waar is) dat er op dat moment geprobeerd werd een noodnummer te bellen, of het was van iemand anders afkomstig.
• Alles over bereik zien aan de streepjes, vervalt.
• De foute PIN is dan om een andere reden geprobeerd dan om te bellen. Afscheidsbericht maken?Als het scherm (bijna) niet gebruikt wordt, ligt dat voor de hand. Als er bij gemiddeld gebruik al een flink verschil is, wordt dat bij spaarzaam gebruik alleen maar groter.quote:Mijn Samsung S2 is een stuk slechter dan de S3 met batterij en heb het zelf meegemaakt.
[ Bericht 9% gewijzigd door JustinCase op 09-02-2015 20:35:18 ]![]()
Op mijn telefoon kan dat gewoon. Het gaan mis als je een andere SIM erin doet, dan die waar het account mee gemaakt is. Dan komt de verificatieprocedure. Ik heb zelfs een WhatsApp account op een virtuele Android telefoon, waar uiteraard helemaal geen SIM in kan (met BlueStacks, dat emuleert Android op een Windows-computer).quote:Op maandag 9 februari 2015 15:50 schreef MidnightB00m het volgende:
[..]
Is een goede! Maar kan je zonder SIM-kaartje wel gebruik maken van Whatsapp?
Ik had bijvoorbeeld laatst nog SIM-kaartje van mijn oude provider in mijn telefoon (was vergeten om nieuwe SIM-kaartje erin te doen) , bleek wel gewoon te kunnen Whatsappen via WIFI, maar was voor de rest onbereikbaar en kon ook niet uitgaand bellen.![]()
Minstens één was een andere. En als 'a tall one' op Lisanne slaat, had ze een bril op. Slaat het op een onbekende ander, dan was Lisanne niet 'tall' volgens de melding, oftewel die onbekende was een stuk langer.quote:Op maandag 9 februari 2015 18:10 schreef Lutalo het volgende:
[..]
Het zouden ook anderen geweest kunnen zijn op weg naar de Rehab Kliniek.![]()
Ik heb mn dageerder scenario van eind oktober "ge-update"
Alle kritiek is welkom en ook alle extra info zodat we misschien er met zn allen achter kunnen komen wat er in aanloop naar hun verdwijning is gebeurd.
Of het nou uiteindelijk om een misdrijf of verdwalen gaat je moet beginnen bij het begin.
Een boek begin je ook bij het begin te lezen en niet pas halverwege.
31 maart
Kris en Lisanne zouden met hun vrijwilligerswerk beginnen bij kinderdagverblijf Casa Hogar Trisker wat 5 km ten zuiden ligt van Alto Boquete waar hun hostel zit.
https://www.google.nl/map(...)0:0x4dc7913ad2618ca5
Ze worden daar weggestuurd en teleurgesteld gaan ze weer terug naar het hostel/taalschool en Whats-appt Lisanne naar haar moeder dat ze "gewoon zijn weggestuurd"
http://www.rtl.nl/rtl-lat(...)gelijk-al-niet-goed/
na 8 min.
Ze keren terug naar de taalschool.
Bij het hostel (Myriam) of bij de taalschool wordt hen geadviseerd om het dan te proberen bij een andere school "Casa Esperanza" wat in het centrum van Bajo Boquete ligt.
(Bajo Boquete is het centrum waar alle winkels, restaurants, banken enz. zijn en ligt zo'n 5 kilometer ten noorden van het hostel van Kris en Lisanne dat in Alto Boquete ligt.)
Bij Casa Esperanza krijgen ze te horen dat ze een week later kunnen beginnen. Lisanne sms-t naar haar moeder dat ze een week later kunnen beginnen en dat ze de moed erin houden.Ze besluiten rond de middag (rond 1200 uur- 1230 uur) te gaan lunchen bij restaurant Nelvis wat een paar minuten lopen is vanaf Casa Esperanza en achter winkelcentrum "Los Establos Plaza" ligt waar ook de andere taalschool in Boquete "Habla Ya Spanish" zit.
https://www.google.com/ma(...)c0ca1dff69044a?hl=nl
http://www.hablayapanama.com/nl/info/boquete-restaurants/
Ze lunchen hier en shit, wat moeten ze nu de rest van de dag en de dagen erna doen?
Ze besluiten (op aanraden van de ober?) om (een stuk van) de Pianista te gaan doen.
Of- ze lopen naar Habla Ya (de andere taalschool zit direct naast Nelvis) waar Sigrid hen dit adviseert?
Om 13.10 uur ziet Sigrid hen vertrekken
Om 13.20 uur lopen ze vanaf Restaurant Nelvis/Habla Ya naar de hoofdweg om een taxi te nemen naar El Pianista.
Daar bij de afslag van de taalschool pikt taxichauffeur Leonardo Mastinu ze even voor 13.30 uur op.
Bron de Volkskrant:
"Dan vertrekken ze. Iets voor half twee ziet taxichauffeur Leonardo Mastinu hen langs de weg staan bij de afslag van de talenschool. Hij heeft dan al twee Panamese klanten, maar het is gebruikelijk iedereen mee te nemen. Lisanne en Kris stappen achterin. 'Ik vroeg in het Engels waar ze naartoe wilden', zegt Mastinu. 'A la entrada del Pianista', antwoordt een van hen in het Spaans.
Mastinu zet de Panamezen af bij hun bestemming en rijdt verder omhoog, naar het begin van El Pianista. Omdat hij telefoontjes krijgt onderweg, spreekt hij de meisjes nauwelijks.
'Ik schat dat ze om 13.40 uur zijn uitgestapt. Ze vroegen waar de wandelroute precies begint en ik wees hen de pizzeria Il Pianista aan. Ze betaalden me 5 dollar voor de rit en ik ben vertrokken.'
eind.
Een sterke aanwijzing voor deze "dag-eerder-hypothese" van Mata is dat je denk ik voor 5 dollar zelfs in Panama niet helemaal vanaf hun eigen taalschool in Alto Boquete helemaal naar de Pianista kunt komen. Ik denk daarom dat ze opgepikt werden bij de taalschool in Bajo Boquete en niet die van henzelf in Alto Boquete.
Aangekomen bij de ingang van het begin van de Pianista ziet Peter Cabon van Casa Pedro hen de verkeerde trail oplopen rond 14 uur (Sendero Alto Lino) en na ongeveer 30 minuten komen Kris en Lisanne weer terug.
Het pad Alto Lino ligt naast Casa Pedro wat op haar beurt weer heel dichtbij het begin van de Pianista ligt.
https://boquetecorre.word(...)a-ruta-de-alto-lino/
Hierna gaan ze nog wel een klein stukje de goede trail oplopen en ziet Martina die in haar tuin aan het werk is ze bij het begin van de Pianista ze rond 15.00 uur. (na 6 min.)
Ook ziet de buurvrouw van Martina ,Oliva hen nog maar omdat het al laat is gaan Kris en Lisanne weer terug naar het hostel.
Om 16.44 uur maakt Kris haar IPhone weer contact met de WIFI van hun taalschool
s avonds leest Kris een boek op haar kamer en zit Lisanne op de bank bij hostelmoeder Myriam tv te kijken.
Bron: een fatale wandeling uit Volkskrant
"Ik weet nog hoe het ging die maandagavond hier thuis', zegt Guerra. 'Kris zat een boek te lezen op hun kamer. Ik keek televisie en Lisanne zat naast me op de bank. Ik vroeg wat ze gingen doen nu het vrijwilligerswerk niet doorging.'
'We hebben nog geen plan', zegt Lisanne.
Guerra: 'Ze vertelde dat ze heel moe was, ze moest de hele tijd hoesten, omdat ze astmatisch was. Dat was de laatste avond dat ik hen gezien heb. Lisanne was ziek, ik kan me niet voorstellen dat ze de dag erna ineens een grote wandeling zijn gaan maken.'
Eind.
Dit is denk ik zoals het ongeveer gegaan is op 31 maart.
Kris en Lisanne baalden dat hun vrijwilligerswerk niet door ging en hebben verschillende getuigen hen inderdaad gezien op het juiste tijdstip maar op de verkeerde dag.
Kris en Lisanne hadden hun excursies nog niet geboekt voor de rest van de week.
Een sterke aanwijzing hiervoor is dat Myriam Guerra dit anders gehoord had van Lisanne. Bovendien bekijk het interview van Umberto een maand na de verdwijning nog maar eens en je kunt dit zelf horen.
http://www.rtl.nl/rtl-lat(...)gelijk-al-niet-goed/
na een minuut of 10.
De ouders wisten dat ze de vulkaan Baru wilden doen en de watervallen (dit wisten ze al in Nederland) maar niet dat ze al op 31 maart geboekt hadden.
[ Bericht 0% gewijzigd door jackie12 op 09-02-2015 21:11:13 ]![]()
Evt. kunnen ze zo goedkoop per taxi bij el Pianista afgezet zijn, omdat het een gecombineerde rit was? (maar niet zo heel belangrijk denk ik)
Zou wel willen weten, waar die andere klanten afgezet werden en of ze nog een praatje hebben gemaakt met de meiden.Hoe hoger de geest, hoe groter het beest.(Maaike Vaatstra)![]()
Ik heb dat scenario nooit helemaal uitgesloten, en als het klopt, dan zal het in grote lijnen gegaan zijn zoals jij beschrijft. Ik weet niet of je de Piedra de Alto Lino het "verkeerde" pad moet noemen. Ze kunnen bewust van beide paden een stukje hebben gelopen om daarna een keuze te maken voor de volgende dag. Het begin van de Piedra is nogal saai (koffievelden) en dus viel de keus op de Pianista.quote:Op maandag 9 februari 2015 20:46 schreef jackie12 het volgende:
Ik heb mn dageerder scenario van eind oktober "ge-update"
[...]Aldoor dat metalen ruischen van de metalen stralende zee ...![]()
Frank van de Goot nu op RTL4 late night
[ Bericht 5% gewijzigd door jackie12 op 09-02-2015 23:06:56 ]![]()
"doet pas pogingen met zenden..."quote:Op maandag 9 februari 2015 14:30 schreef JustinCase het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je GSM bedoelt? Vziw 'luistert' een telefoon die geen signaal ontvangt alleen maar, en doet pas pogingen met zenden als 'ie signaal krijgt van een zendmast. Maar waar het deels wel en deels niet lukt, zullen er vast stukken zijn waar het zwak is, bijna lukt, enz. Dus ja, goed geredeneerd.
nee, dit klopt niet. Een mobiele telefoon die aanstaat, voldoende batterijcapaciteit heeft, en hetzij op WiFi hetzij op HSDPA/UMTS/GSM of combinatie staat ingesteld, geeft altijd om de circa 30 seconden een home location update traffic signaal af, richting het netwerk en de masten. Ook als er geen netwerkbereik is, geeft de telefoon toch dat signaalverkeer af.![]()
Als hij geen verbinding kan maken, gaat ie dan bezig met zoeken?quote:Op maandag 9 februari 2015 23:15 schreef Poekje01 het volgende:
[..]
"doet pas pogingen met zenden..."
nee, dit klopt niet. Een mobiele telefoon die aanstaat, voldoende batterijcapaciteit heeft, en hetzij op WiFi hetzij op HSDPA/UMTS/GSM of combinatie staat ingesteld, geeft altijd om de circa 30 seconden een home location update traffic signaal af, richting het netwerk en de masten. Ook als er geen netwerkbereik is, geeft de telefoon toch dat signaalverkeer af.
Dat is nl wel mijn ervaring als ik in het buitenland ben en roaming uitzet. Hij blijft maar staan pollen, zeg maar. Wat batterij vreet.Make my day!![]()
Ik denk dit eigenlijk helemaal niet.quote:Op maandag 9 februari 2015 15:44 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Mijn Samsung S2 is een stuk slechter dan de S3 met batterij en heb het zelf meegemaakt.
Er werd ergens in de MSM sopgemerkt dat er naar huis is geWhatsapped. Dat houdt in data, dataverkeer, en dus dat je een internetbundel nodig hebt op hetzij je 'vaste' SIM, hetzij een Panamese pre-paid SIM.![]()
Mss gingen ze wel alle wifi-spots af in Boquete.quote:Op maandag 9 februari 2015 23:28 schreef Poekje01 het volgende:
[..]
Ik denk dit eigenlijk helemaal niet.
Er werd ergens in de MSM sopgemerkt dat er naar huis is geWhatsapped. Dat houdt in data, dataverkeer, en dus dat je een internetbundel nodig hebt op hetzij je 'vaste' SIM, hetzij een Panamese pre-paid SIM.
Make my day!![]()
home location update traffic signaal uitsturen gaat gewoon door. Ik zal een linkje zoeken.quote:Op maandag 9 februari 2015 23:24 schreef agter het volgende:
[..]
Als hij geen verbinding kan maken, gaat ie dan bezig met zoeken?
Dat is nl wel mijn ervaring als ik in het buitenland ben en roaming uitzet. Hij blijft maar staan pollen, zeg maar. Wat batterij vreet.![]()
Oh, dat geloof ik meteen.quote:Op maandag 9 februari 2015 23:30 schreef Poekje01 het volgende:
[..]
home location update traffic signaal uitsturen gaat gewoon door. Ik zal een linkje zoeken.
Maar daarnaast staat ie bij mij meteen op 'searching' als ie geen GSM-aanbieder kan vinden.
En dan zet ik de iPhone maar op flightmode, omdat m'n batterij anders zo snel leeg is.Make my day!![]()
mmm.. ik geloof er niet zo in, omdat het vaak niet echt fijn internetten is op je handy. Iha. wil iedereen toch graag iets electronisch lezen op minimaal een 13" scherm, dus zeg maar tablet format.quote:Op maandag 9 februari 2015 23:30 schreef agter het volgende:
[..]
Mss gingen ze wel alle wifi-spots af in Boquete.![]()
Ik denk dat Kris en Lisanne hun telefoons gebruikten zoals de meeste mensen in het buitenland.
Internet uitzetten en internetten als er WIFI is.
SMS-en op plekken waar je geen internet/WIFI hebt en bellen alleen als het nodig is.![]()
ah, dat (altijd) zoeken naar een (ev. andere) geschikte GSM aanbieder kan je aanpassen in de instellingen. Moet je daar 'automatic' uitzetten.quote:Op maandag 9 februari 2015 23:31 schreef agter het volgende:
[..]
Oh, dat geloof ik meteen.
Maar daarnaast staat ie bij mij meteen op 'searching' als ie geen GSM-aanbieder kan vinden.
En dan zet ik de iPhone maar op flightmode, omdat m'n batterij anders zo snel leeg is.![]()
Kijk, zo leer ik weer wat!quote:Op maandag 9 februari 2015 23:35 schreef Poekje01 het volgende:
[..]
ah, dat (altijd) zoeken naar een (ev. andere) geschikte GSM aanbieder kan je aanpassen in de instellingen. Moet je daar 'automatic' uitzetten.Make my day!![]()
je kan eenenhetzelfde mobiele nr maar 1 keer (concurrent) in Whatsapp gebruiken, nr en je naam is immers gekoppeld aan 1 account.quote:Op maandag 9 februari 2015 20:23 schreef JustinCase het volgende:
[..]
Op mijn telefoon kan dat gewoon. Het gaan mis als je een andere SIM erin doet, dan die waar het account mee gemaakt is. Dan komt de verificatieprocedure. Ik heb zelfs een WhatsApp account op een virtuele Android telefoon, waar uiteraard helemaal geen SIM in kan (met BlueStacks, dat emuleert Android op een Windows-computer).![]()
Onder: Location Update Procedure, 2e alinea:quote:Op maandag 9 februari 2015 23:31 schreef agter het volgende:
[..]
Oh, dat geloof ik meteen.
En dan zet ik de iPhone maar op flightmode, omdat m'n batterij anders zo snel leeg is.
.... sending to the network...
A mobile = een mobieltje....
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Mobility_management
[ Bericht 5% gewijzigd door Poekje01 op 10-02-2015 08:03:35 ]![]()
Vandaag mn telefoon (S3) gebruikt als anders. Gebeld, ge-appt, foto's gemaakt, wel een klein uur Candy Crush gespeeld en op FB mn berichten gechecked.
Vanochtend om 9.00 uur vol 100% nu 49% (00.36 uur)
Ga m nu niet meer gebruiken en doe mn WIFI uit.
Ik ben benieuwd!![]()
Ik heb (tijdelijk) een wat ouder tst. type, de Samsung S2. WiFi werkt er niet meer op. Alleen GSM. Toestel is in een dag leeg.![]()
Weinig relevant zonder de overduidelijk abominabele staat van je batterij te weten.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 08:00 schreef Poekje01 het volgende:
Ik heb (tijdelijk) een wat ouder tst. type, de Samsung S2. WiFi werkt er niet meer op. Alleen GSM. Toestel is in een dag leeg.
Ik heb een Samsung S2, nu geen dataverkeer en batterij gaat bijna een week mee. Met intensief internetgebruik (in plaats van het domme Candy Crush) is een volgeladen S2 in mijn bezit in 3-4 uur leeg.
Wifi kan je instralen vanaf een S2, zonder zelf een databundel te hebben. In Latijns-Amerika. Ook met een "Nederlandse" telefoon.The only limit is your own imagination
Zoals ik gisteravond zei forensisch patholoog F. van de Goot in RTL Late night.
Hij ging ook mee naar Panama bij de laatste zoektocht.
Het gaat niet over Kris en Lisanne maar wel interessant.
Hij claimt dat de helft van de moorden niet wordt opgelost door verkeerd onderzoek (na 19.52 min)
http://www.rtlxl.nl/#!/rt(...)ad-8edd-84e8d6dfe720
En wat staat er nu op de voorpagina van de Telegraaf:
http://www.telegraaf.nl/b(...)t_de_noodklok__.html
Wat ik er mee zeggen wil is dat ik niet van mn stoel zal vallen als het NFI destijds GEEN opdracht heeft gekregen om te kijken naar eventuele manipulatie op camera en telefoons.![]()
Probeer dat dan ook eens in een gebied waar geen of heel af en toe bereik is.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 09:08 schreef jackie12 het volgende:
In 8 1/2 uur 10% eraf. Ik zie dat mn bluetooth ook nog aanstond. Net uitgedaan
Volgens mij vreet roaming de meeste energie op.![]()
tjee, zou Frank vd G zo direct als een van de 70 ook moeten afvloeien bij het NFI? Misschien kan hij dan bij Dick S aan de slag!quote:Op dinsdag 10 februari 2015 10:10 schreef jackie12 het volgende:
Zoals ik gisteravond zei forensisch patholoog F. van de Goot in RTL Late night.
Hij ging ook mee naar Panama bij de laatste zoektocht.
Het gaat niet over Kris en Lisanne maar wel interessant.
Hij claimt dat de helft van de moorden niet wordt opgelost door verkeerd onderzoek (na 19.52 min)
http://www.rtlxl.nl/#!/rt(...)ad-8edd-84e8d6dfe720
En wat staat er nu op de voorpagina van de Telegraaf:
http://www.telegraaf.nl/b(...)t_de_noodklok__.html
Wat ik er mee zeggen wil is dat ik niet van mn stoel zal vallen als het NFI destijds GEEN opdracht heeft gekregen om te kijken naar eventuele manipulatie op camera en telefoons.![]()
Hij werkt niet bij het NFI maar bij het Medisch Centrum Alkmaar.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 12:29 schreef Poekje01 het volgende:
[..]
tjee, zou Frank vd G zo direct als een van de 70 ook moeten afvloeien bij het NFI? Misschien kan hij dan bij Dick S aan de slag!![]()
Ik loop me suf te zoeken of Sigrid nou bij Habla Ya of bij Spanisg by the river werkt
Zou een wereld van verschil maken namelijk.
De getuige die iedere keer naar voren werd geschoven in de eerste weken/maanden was Sigrid.
Zij was een "betrouwbare getuige" die de meiden op 1 april om 13.10 uur bij de taalschool had zien vertrekken.
Iedereen, ook ik, dachten dat dat wel zou kloppen en dat Sigrid dan ook wel bij de taalschool van Kris en Lisanne zou werken, Spanish by the river.
Nu blijkt dat Sigrid de meiden helemaal niet gezien kan hebben op 1 april 13.10 uur omdat Kris en Lisanne toen op de mirador stonden.
Dus is Sigrid dan in de war met de dag?
Maar wat als Sigrid nou ook nog eens blijkt te werken bij Habla Ya, dan zouden de meiden op 1 april vanaf Spanish by the river eerst naar de andere taalschool zijn gegaan om vandaar te vertrekken naar de Pianista??![]()
Dat zou goed kunnen. Zorgwekkend. Bekendste voorbeeld is natuurlijk de Deventer moordzaak, waar zowel het NFI als het OM grove fouten hebben gemaakt. Een moordzaak die heel goed opgelost had kunnen worden, maar na herziening (99% zeker dat die er komt) waarschijnlijk nooit meer opgelost gaat worden.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 10:10 schreef jackie12 het volgende:
http://www.rtlxl.nl/#!/rt(...)ad-8edd-84e8d6dfe720![]()
Jackie misschien heb je hier wat aan. Sandra K. zegt hier;
100% zeker weten dat K&L dinsdag middag hier nog zijn gezien bij deze taalschool in Boquete.
Ze staat voor een gebouwtje en deur staat open naar receptie?
Waar lijkt het op? Spanish by the River of Habla Ya?
http://www.rtlxl.nl/#!/rt(...)3e-9bb4-503eb9b3a2d8
Vervolgens zegt Ingrid:
Het laatste moment is echt 13.10 uur geweest dat een lerares K&L heeft gezien en dat een medewerkster die in het kantoor zat hun weg hebben zien lopen.
Verder in een video van Habla Ya Boquete hoor ik dat een zekere Franklin R. op 1.24 zeggen;
U kunt de continentale waterscheiding zien. Aan één kant, de "Pacific Ocean", aan de andere kant , de vulkaan Baru. Het uitzicht is er ongelooflijk.
Bedoeld hij het uitzicht op "onze" Mirador?
En zo niet, waar anders kan hij bedoelen?
![]()
Weet je dat zeker? Degene die steeds het woord voerde was Ingrid, zeker niet Sigrid. Eileen is natuurlijk ook in beeld geweest en ene Marjolein http://impresa.prensa.com(...)as_0_3946855284.htmlquote:Op dinsdag 10 februari 2015 13:42 schreef jackie12 het volgende:
De getuige die iedere keer naar voren werd geschoven in de eerste weken/maanden was Sigrid.
Sigrid heeft dat video interview gegeven, vanaf Habla Ya. Eileen en Marjolein werk(t)en voor SbtR.
Dit is wat Ingrid heeft geschreven in BG:
Ingrid Lommers says:
April 5, 2014 at 10:29 pm
Just one correction: It is NOT that they were going to meet a guide at the trail and the guide never showed up. They were going to hike a bit (just going a bit up and a bit down for the time they would like it… and making sure to be only hiking in daylight)… . that is what we recommendend.
http://www.boqueteguide.com/?p=10985
There is now credible evidence from Alto al Crimen and other sources that the women were at the Spanish by the River School in Palmira at 1pm April 1. They discussed going to hike on the Il Pianista trail. They took a taxi to the area of the trail. They were sighted by people about 1:30 PM at the trail.
En:
Posted by Ingrid Lommers, 5 hours ago (April 5)
This is the thing: the last moment they were seen is here around 13:00 at the school. After that we don't know anything. Today I am going around the neighborhood here with pictures talking to anybody to see if somebody actually have seen them getting in the direction to Boquete. From the school you can go to Palmira, Boquete or David. We can't keep looking on the trails. We need to know more about what exactly has happened after 13:00 here.
Het maakt het er allemaal niet simpeler op! Te meer omdat we hier niet met latino's te maken hebben, maar met NL-ers..........die waarschijnlijk "verLatineerd" zijn. (op Eileen na).
Dus volgens Ingrid zijn ze direct na 13.00 u vertrokken van SbtR en als we Sigrid volgen, zijn ze naar HY (vertrekpunt voor excursies) gekomen, om van daaruit naar de Pianista te gaan.![]()
Ik denk dat dit Spanish by the river is. Habla Ya ligt in het centrum.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 15:05 schreef ToniB het volgende:
Jackie misschien heb je hier wat aan. Sandra K. zegt hier;
100% zeker weten dat K&L dinsdag middag hier nog zijn gezien bij deze taalschool in Boquete.
Ze staat voor een gebouwtje en deur staat open naar receptie?
Waar lijkt het op? Spanish by the River of Habla Ya?
[ afbeelding ]
http://www.rtlxl.nl/#!/rt(...)3e-9bb4-503eb9b3a2d8
Vervolgens zegt Ingrid:
Het laatste moment is echt 13.10 uur geweest dat een lerares K&L heeft gezien en dat een medewerkster die in het kantoor zat hun weg hebben zien lopen.
Verder in een video van Habla Ya Boquete hoor ik dat een zekere Franklin R. op 1.24 zeggen;
U kunt de continentale waterscheiding zien. Aan één kant, de "Pacific Ocean", aan de andere kant , de vulkaan Baru. Het uitzicht is er ongelooflijk.
Bedoeld hij het uitzicht op "onze" Mirador?
En zo niet, waar anders kan hij bedoelen?
Ziet er meer uit als Sbtr
http://www.dutch.hostelwo(...)oquete/Boquete/45014
lijkt er wel op iig
[ Bericht 4% gewijzigd door jackie12 op 10-02-2015 15:16:10 ]![]()
Als ze echt definitief 100% zeker om ca 13.00 op 1 april bij de schaalschool (welke dan ook) gezien zijn, kunnen ze ook die evt afspraak om ca 14.00 at the trailhead na gekomen zijn.
"They were sighted by people about 1:30 PM at the trail." (vraag zal wel weer zijn: welke dag precies, welke trail enz.)
Blijf het ook twijfelachtig vinden die tijden.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 15:16 schreef Lutalo het volgende:
Als ze echt definitief 100% zeker om ca 13.00 op 1 april bij de schaalschool (welke dan ook) gezien zijn, kunnen ze ook die evt afspraak om ca 14.00 at the trailhead na gekomen zijn.
"They were sighted by people about 1:30 PM at the trail." (vraag zal wel weer zijn: welke dag precies, welke trail enz.)
![]()
Ik zat te denken: wat maakt het uit of ze überhaupt een rondje hebben gelopen op 31 maart? De ouders gaven aan dat ze op dinsdag "wat zouden gaan wandelen" en dat was dus dé Pianista hike. Ze (de ouders) gaven niet aan, dat K&L op maandag al een rondje hadden geprobeerd, maar dat is uiteraard geen garantie dat K&L dat niet gedaan zouden hebben.
Het "voordeel" van het 31 maart scenario is dat een aantal getuigenissen dan wel zouden kloppen. Welke nog steeds niet? Die van Lorenzo en als je het mij vraagt, ook niet die van Oliva. En trouwens ook niet die van Pedro, want waarom zouden die 2 sterke jonge meiden zo doodop zijn geweest van die vlakke wandeling? De volgende dag hebben ze fluitend de Mirador bereikt.
Wat hebben we aan de kennis dat de meiden zowel op 31 maart als 1 april zouden hebben gewandeld op of om de Pianista? Zouden de omwonenden dan niet hebben gezegd dat ze de meiden 2 dagen achter elkaar hadden gezien?
Jackie, wat denk jij als jij deze aspecten onder elkaar zet?
Het verandert niet het feit (voor zover weten is dat een feit), dat ze op 1 April de Pianista op zijn gegaan.![]()
Dinsdag 1 april zoeken Lisanne en Kris op de computer naar informatie over El Pianista
http://boeiende.info/tag/boquete/
zoeken ? op de Iphone ? op de taalschool ? hoe laat was dat ?
is de computer van die taalschool onderzocht ?"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."![]()
volgens F. op de comuter van de taalschool. Eileen is gaan kijken.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 15:44 schreef StaceySinger het volgende:
Dinsdag 1 april zoeken Lisanne en Kris op de computer naar informatie over El Pianista
zoeken ? op de Iphone ? op de taalschool ? hoe laat was dat ?
is de computer van die taalschool onderzocht ?
""Niet om het alarm iedereen," Eileen en Feliciano werden gescheiden en niet hervat tot 17:00 contact, denken dat misschien de Nederlanders werden rond het dorp lopen.
"Als ze niet verschijnen, om 7:30 uur hebben we besloten om naar de politie en vertelde dat er op dat moment had geen personeel beschikbaar. Gelet geen exacte gegevens meisjes, keerde terug naar de kamer waar we een kaart gevonden, "zei de gids.
Vervolgens, samen met Eileen, die slechts drie dagen van het leven in Boquete en gegaan naar Panama was, ging naar de Spaanse By The River waar ze gevonden op het computerbedrijf volledige gegevens.
Kort voor 21:30, beide terug naar de politie en zette de klacht
http://impresa.prensa.com(...)as_0_3946855284.html![]()
Dat van die computer is allang bekend en geverifieerd (volgens berichten).quote:Op dinsdag 10 februari 2015 15:44 schreef StaceySinger het volgende:
is de computer van die taalschool onderzocht ?
Bijvoorbeeld: BoqueteNing, 9 april:
Yes Jess, That is what I heard with four other women when we all went to Spanish by the River (SbtR) to volunteer. SbtR was the official place for the general public to get accurate information and to register to help.
I know for a fact that at 1000, Tue, 1 APR Kris and Lisanne were on the computer at Spanish by the River, and were reported to have had their breakfast there.
Have 5 witnesses at SbtR verifing that and that also fits into the most accurate timeline.
(Wat heeft het voor zin om steeds rondjes te draaien? Ik ben nieuwsgierig, ik bedoel het niet negatief.)![]()
- Ze hadden die dag een teleurstelling te verwerken gekregen en hadden best wat afgesjouwd.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 15:31 schreef RapaNui het volgende:
Ik zat te denken: wat maakt het uit of ze überhaupt een rondje hebben gelopen op 31 maart? De ouders gaven aan dat ze op dinsdag "wat zouden gaan wandelen" en dat was dus dé Pianista hike. Ze (de ouders) gaven niet aan, dat K&L op maandag al een rondje hadden geprobeerd, maar dat is uiteraard geen garantie dat K&L dat niet gedaan zouden hebben.
Het "voordeel" van het 31 maart scenario is dat een aantal getuigenissen dan wel zouden kloppen. Welke nog steeds niet? Die van Lorenzo en als je het mij vraagt, ook niet die van Oliva. [
i]En trouwens ook niet die van Pedro, want waarom zouden die 2 sterke jonge meiden zo doodop zijn geweest van die vlakke wandeling?[/i]
De volgende dag hebben ze fluitend de Mirador bereikt.
Wat hebben we aan de kennis dat de meiden zowel op 31 maart als 1 april zouden hebben gewandeld op of om de Pianista?
Zouden de omwonenden dan niet hebben gezegd dat ze de meiden 2 dagen achter elkaar hadden gezien?
Jackie, wat denk jij als jij deze aspecten onder elkaar zet?
Het verandert niet het feit (voor zover weten is dat een feit), dat ze op 1 April de Pianista op zijn gegaan.
- Heb ik me ook afgevraagd (of ze zijn de tweede dag niet lopend langs deze mensen gekomen) en ook of mensen hen ergens anders hebben gezien.
De getuigenissen die bekend zijn (nog voor de resten gevonden werden en dus definitief bekend was dat ze de Pianista hebben gedaan) wijzen alleen maar naar de Pianista.
[ Bericht 0% gewijzigd door Lutalo op 10-02-2015 16:54:38 ]Hoe hoger de geest, hoe groter het beest.(Maaike Vaatstra)![]()
Gebied zonder bereik, als je in een stad woont zonder lange tunnels. Dat wordt reizen, of zoeken naar een gebouw waar geen repeaters zijn. Parkeergarages misschien.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 10:12 schreef bladwijzer het volgende:
[..]
Probeer dat dan ook eens in een gebied waar geen of heel af en toe bereik is.
Maar probeer jij het zelf wel eens? Ergens waar met zekerheid geen signaal is? Als de gelegenheid zich voordoet zal ik dat een paar uur proberen (kooi van Faraday, maar dan wel eentje die niet lekt). Heb een donkerbruin vermoeden, dat het stroomverbruik na een kortdurende toename, drastisch omlaag gaat. In mijn magnetron lijkt het omhoog te gaan, maar die test duurde te kort (niet aanzetten die magnetron!). Te slechte kooi, zelfs GPRS deed het nog.Roaming is toch alleen het gebruik maken van providers waar je geen account hebt? Dat vreet vooral geld. Geld dat je achteraf moet betalen. Of het energie vreet (batterij dus).. zou kunnen, als de telefoon steeds meerdere netwerken aftast. Maar als er eenmaal contact is met één daarvan, en dat contact stabiel blijft, zie ik niet waarom het meer energie zou verbruiken dan contact met je eigen provider.quote:Volgens mij vreet roaming de meeste energie op.Kan, maar het lijkt me raar. Dan kwamen ze een afspraak na, die alleen (voorzover hier bekend) in een inmiddels uitgestorven gerucht bestond, en volgens datzelfde gerucht juist niet nagekomen.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 15:16 schreef Lutalo het volgende:
![]()
Jantje herhaaltgraag blijft van mening dat je niet kunt zeggen "ze waren verdwaald" en daardoor een misdrijf uitsluit als je niet weet wat Kris en Lisanne hebben gedaan op 31 maart en 1 april.
Er zijn dus heel veel getuigen waardoor een dikke streep kan. Klopt niet met het tijdstip.
Wat houden we dan nog over na bijna een jaar? .Niks. GEEN EEN GETUIGE KLOPT
Neem nou Sigrid. Zij wist zeker dat de meiden om, expliciet, 13.10 uur zijn vertrokken.
Kan helemaal niet, 13.10 uur stonden ze op de mirador.
En als ze met de dag in de war is, wat ben je dan voor een flutgetuige,? Je weet toch wel het verschil tussen maandag en dinsdag? Helemaal als je er naar gevraagd wordt een paar dagen later.
Ouders stonden maandenlang op het verkeerde been. Echt sneu voor ze.
De algehele gedachte was: te laat vertrokken, overmand door het donker en de verkeerde keuzes gemaakt.
En nu hebben we opeens 0 getuigen. Das raar.
O ja misschien Plinio maar hij weet t niet zeker.
Mijn aandacht, als ik de ouders zou zijn, zou liggen bij het maken van de juiste tijdlijn en alle getuigen nog eens langsgaan.
edit- misschien zijn Sigrid en alle andere getuigen de beste getuigen die er zijn.
Maar dan worden we verneukt met de camera en telefoontijden en ligt het NFI te slapen![]()
wat wel vreemd blijft is dat F, al op 2 april wist, via Eileen , dat K&L het Pianista gingen doen. De eerst zoektochten gingen niet naar het pianista pad. Deze kwam meen ik pas 5 april in beeld nadat Ingrid een bericht op FB had geplaatst. In de dagen ervoor is er door veel mensen op de verkeerde trails gezocht. Alleen F. is 3 april het pianista pad opgegaan en heeft minstens 1x een bevestiging gekregen dat K&L rond 15.00 uur daar bij Martina zijn gezien. Waarom is men dan als een kip zonder kop gaan zoeken. F. was degene die de aangifte deed. Wist van de pc taalschool van Pianista en heeft min. 1x bevestiging gekregen. Was hij niet nauw betrokken bij het onderzoek naar de verdwijning? Of heeft hij alles op eigen houtje gedaan?![]()
Jackie, of iemand anders, ook goed....
O ja misschien Plinio maar hij weet t niet zeker
Heb jij een link waarin hij hier iets over zegt?
En een link waarin hij stelt de meisjes wel te zijn tegen gekomen rond het middag uur.![]()
Een door meerdere getuigen genoemde tijd begrijpen, die niet klopt met hun wandeling op 1 april. Niet per se nodig, als dat laatste vaststaat (niet kloppen met 1 april).quote:Op dinsdag 10 februari 2015 15:31 schreef RapaNui het volgende:
Wat hebben we aan de kennis dat de meiden zowel op 31 maart als 1 april zouden hebben gewandeld op of om de Pianista?
Maar als je het omdraait, en die getuigen als uitgangspunt neemt, maakt het natuurlijk wel uit. Dan is ineens de "officiële lezing" een verdacht want ze kunnen het niet allemaal mis hebben, en die onderzoeker heeft echt duidelijk gevraagd naar 1 april ( waarschijnlijk zit 'm daar de fout) dus "het officiële verhaal" klopt niet, het zaakje stinkt, er zijn belangen mee gemoeid, enz.
Dat vermoeiende gedoe. Dus als dat te vermijden is, ja dan heb je er toch wat aan.Je moet maar net beide keren op de juiste tijd uit het raam kijken, en nog goed opletten ook. Naar verluidt hadden ze niet dezelfde kleren aan.quote:Zouden de omwonenden dan niet hebben gezegd dat ze de meiden 2 dagen achter elkaar hadden gezien?![]()
Ingrid Lommers Today (April 4) Sinaproc searched again in the area of the Pianista Trial and towards the end of the day also the Hotsprings Area. Tomorrow starting at 7:00 am they will search other trails, some that they haven't been on yet. I wander how far away from the "normal" trails they look.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 17:11 schreef ToniB het volgende:
wat wel vreemd blijft is dat F, al op 2 april wist, via Eileen , dat K&L het Pianista gingen doen. De eerst zoektochten gingen niet naar het pianista pad. Deze kwam meen ik pas 5 april in beeld nadat Ingrid een bericht op FB had geplaatst............
http://boquete.ning.com/f(...)1682&page=4#comments
Waarom draaien we steeds rondjes? (Sorry, ik bedoel het niet negatief, maar de zoektochten begonnen op 4 april en wel in/op Pianista)![]()
Als meerdere mensen van Spanish by the River beweren dat ze hen nog gezien hebben moeten we er vanuit gaan dat dat klopt. Bij Spanish by the River volgden ze les toch, dus het zou raar zijn als twee andere vrouwen abusievelijk zijn aangezien voor Kris en Lisanne.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 15:10 schreef jackie12 het volgende:
[..]
Ik denk dat dit Spanish by the river is. Habla Ya ligt in het centrum.
Ziet er meer uit als Sbtr
http://www.dutch.hostelwo(...)oquete/Boquete/45014
lijkt er wel op iig
Wel kunnen ze zich in de hectiek een dag vergist hebben. Of ze hadden het wel over maandagmiddag maar dit is in de media verkeerd vertaald naar dinsdagmiddag.![]()
Tja, volgens mij kan het gewoon niet dat de camera- en telefoontijden uren of zelfs een hele dag afwijken. Dat is echt wel uitvoerig nagetrokken.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 17:08 schreef jackie12 het volgende:
edit- misschien zijn Sigrid en alle andere getuigen de beste getuigen die er zijn.
Maar dan worden we verneukt met de camera en telefoontijden en ligt het NFI te slapen
De meeste getuigen zijn waarschijnlijk maar 1x gehoord. De kans dat hun verklaringen allemaal niet kloppen is niet zo groot. Maar het kan wel dat de Panamese justitie of de media op een gegeven moment gedacht moeten hebben dat het om 1 april ging en niet om 31 maart.![]()
Dat begrijp ik, alleen, als je de getuigenissen plaatst op 31 maart om ze kloppend te maken, dan blijf je nog steeds met een aantal getuigenissen die niet kloppen en komen er andere discrepanties bij.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 17:19 schreef JustinCase het volgende:
Maar als je het omdraait, en die getuigen als uitgangspunt neemt, maakt het natuurlijk wel uit. Dan is ineens de "officiële lezing" een verdacht want ze kunnen het niet allemaal mis hebben, en die onderzoeker heeft echt duidelijk gevraagd naar 1 april ( waarschijnlijk zit 'm daar de fout) dus "het officiële verhaal" klopt niet, het zaakje stinkt, er zijn belangen mee gemoeid, enz.![]()
De kans is inderdaad groot dat een aantal getuigenissen niet kloppen. In de ogen van Panamezen lijken Westerse mensen nu eenmaal veel op elkaar. Er zullen wel vaker twee vrouwelijke toeristen de El Pianista lopen. In de meeste moord- en vermissingszaken zijn er getuigenverklaringen die niet kloppen.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 17:25 schreef RapaNui het volgende:
[..]
Dat begrijp ik, alleen, als je de getuigenissen plaatst op 31 maart om ze kloppend te maken, dan blijf je nog steeds met een aantal getuigenissen die niet kloppen en komen er andere discrepanties bij.![]()
Meerdere getuigen die dezelfde aantoonbaar onjuiste "feiten" vertellen, is inderdaad niet erg waarschijnlijk. Dat gebeurt wel eens, maar dan hebben ze het meestal "samen gezien" of al met anderen gepraat over het (niet) gebeurde, voordat ernaar gevraagd wordt. Kan ook door de vraagsteller komen.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 17:20 schreef kuil het volgende:
[..]
Als meerdere mensen van Spanish by the River beweren dat ze hen nog gezien hebben moeten we er vanuit gaan dat dat klopt.quote:Bij Spanish by the River volgden ze les toch, dus het zou raar zijn als twee andere vrouwen abusievelijk zijn aangezien voor Kris en Lisanne.
Wel kunnen ze zich in de hectiek een dag vergist hebben. Of ze hadden het wel over maandagmiddag maar dit is in de media verkeerd vertaald naar dinsdagmiddag.![]()
Grijzemassa waar ben je ?!quote:Op dinsdag 10 februari 2015 17:17 schreef ToniB het volgende:
En een link waarin hij stelt de meisjes wel te zijn tegen gekomen rond het middag uur.
Zij heeft denk ik de grootste database bijgehouden van ons allemaal.
Wat ik weet is dat hij in een artikel zei dat hij ze rond de middag tegenkwam op de Pianista maar het niet zeker weet omdat hij alle westerse meisjes op elkaar vindt lijken.
Mijn vraag is dan wat hij daar deed, met wie hij daar was en of hij ze tegenkwam naar beneden lopend of passerend naar boven?
Opvallend vind ik verder dat hij in de reportage van Eva W er nergens over rept dat hij ze is tegen gekomen.![]()
In alle zaken. Soms kloppen ze onderling wel, maar dan zijn ze niet onafhankelijk van elkaar. Politiemensen zijn daar lang niet altijd op bedacht. Sommige agenten persteren het zelfs om getuigen in een groep, die uitgebreid overeen verondersteld voorval kwekt, te vragen hoe het gegaan is. En dan droogjes te rapporteren dat ze eensluidende getuigenverklaringen opgetekend hebben van een dozijn ooggetuigen.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 17:29 schreef kuil het volgende:
[..]
De kans is inderdaad groot dat een aantal getuigenissen niet kloppen. In de ogen van Panamezen lijken Westerse mensen nu eenmaal veel op elkaar. Er zullen wel vaker twee vrouwelijke toeristen de El Pianista lopen. In de meeste moord- en vermissingszaken zijn er getuigenverklaringen die niet kloppen.![]()
Trouwens, als Plinio zegt dat ie ze misschien is tegen gekomen op 1 april rond de middag op de Pianista dan is hij ze ook tegen gekomen.
Kris en Lisanne liepen namelijk om 12 uur op de Piansta.![]()
![]()
Tja.. die vraag (naar boven of naar beneden) is natuurlijk alleen interessant als hij ze inderdaad gezien heeft, en niet andere westerse meisjes. Wat hij daar deed lijkt me een goede openingsvraag om iemand meteen kopschuw te maken, maar verder zie ik het nut er niet van.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 17:34 schreef jackie12 het volgende:
Wat ik weet is dat hij in een artikel zei dat hij ze rond de middag tegenkwam op de Pianista maar het niet zeker weet omdat hij alle westerse meisjes op elkaar vindt lijken.
Mijn vraag is dan wat hij daar deed, met wie hij daar was en of hij ze tegenkwam naar beneden lopend of passerend naar boven?Maar weer doodgewoon, als hij achteraf geconcludeerd heeft dat het anderen geweest zijn, Er was ook een toerist of expat, die eventjes dacht dat hij ze misschien tegengekomen was. Is iemand zoek, dan wordt die op tal van plaatsen "misschien gezien."quote:Opvallend vind ik verder dat hij in de reportage van Eva W er nergens over rept dat hij ze is tegen gekomen.![]()
Kopschuw? Die man is gids.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 17:50 schreef JustinCase het volgende:
Tja.. die vraag (naar boven of naar beneden) is natuurlijk alleen interessant als hij ze inderdaad gezien heeft, en niet andere westerse meisjes. Wat hij daar deed lijkt me een goede openingsvraag om iemand meteen kopschuw te maken, maar verder zie ik het nut er niet van.Hoe hoger de geest, hoe groter het beest.(Maaike Vaatstra)![]()
Ik stel me Jackie voor als de ondervragende speurneus, die zijn achterdocht niet onder stoelen of banken steekt. Zo eentje uit Flikken Maastricht of zo.quote:![]()
Aha, de steigerplank. Dat is de eerste brug over de Pianistenrivierquote:
De boomstam is de 2e en de die met de rijplaten de 3eWie dit leest is gek![]()
Ja, zo'n figuur met een zwarte jas, kraag hoog opgeslagen, hoed en zwarte glazen in de bril.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 17:55 schreef JustinCase het volgende:
[..]
Ik stel me Jackie voor als de ondervragende speurneus, die zijn achterdocht niet onder stoelen of banken steekt. Zo eentje uit Flikken Maastricht of zo.
quote:Op dinsdag 10 februari 2015 18:02 schreef Lutalo het volgende:
[..]
Ja, zo'n figuur met een zwarte jas, kraag hoog opgeslagen, hoed en zwarte glazen in de bril.
![]()
![]()
Plinio, dat is toch dezelfde die zei dat een kadaver van een koe of paard niet door aaseters aangevreten wordt, als dat beest door een slangenbeet gestorven is? (volgens de blogger van Mostly Mystery, een fictie-schrijfster) Als hij dat zelf gelooft, dan kon hij wel eens het logisch vermogen missen om achteraf te concluderen dat het toch Kris en Lisanne waren. Als hij al op de hoogte was, dat ze er op die tijd liepen, en zijn "rond de middag" daarmee samenvalt. Liep Plinio trouwens zelf naar beneden, of is ook dat niet bekend? En zou Eva W. hem ernaar gevraagd hebben? Zo nee, is dat dan ook opmerkelijk?quote:Op dinsdag 10 februari 2015 17:47 schreef jackie12 het volgende:
Trouwens, als Plinio zegt dat ie ze misschien is tegen gekomen op 1 april rond de middag op de Pianista dan is hij ze ook tegen gekomen.
Kris en Lisanne liepen namelijk om 12 uur op de Piansta.![]()
Als plinio daar was dan was dat iets eerder op de dag maar niet veel vroeger. Op de foto's met lies zie je dat het weer betrekt. (Wolken van links naar rechts op de foto's?) Plinio's foto's laat echter een klein wolkje zien. Verder is de foto (bijna) gelijk aan die van K&L.![]()
Betrok het weer die dag? De foto's waar je het over hebt wil ik graag bekijken, heb je een link? Of bedoel je Lisanne, en de foto's in de OP? Daar blijkt voor mij niet uit dat het van een zonnige dag verandert in een bewolkte. Wolken aan de ene kant, helder aan de andere, misschien wel de hele middag. Met af en toe een sluierwolkje, dan krijg je zulke verschillen ook.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 18:36 schreef ToniB het volgende:
Als plinio daar was dan was dat iets eerder op de dag maar niet veel vroeger. Op de foto's met lies zie je dat het weer betrekt. (Wolken van links naar rechts op de foto's?) Plinio's foto's laat echter een klein wolkje zien. Verder is de foto (bijna) gelijk aan die van K&L.
Dat de foto van Plinio ook op die dag was, wist ik niet. Dacht dat hij die op verzoek later had gemaakt, t.b.v. de zoektochten.![]()
Geupload op 4 april als ik het me goed herinner. Inderdaad gemaakt tijdens een van de zoektochten.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 18:53 schreef JustinCase het volgende:
Dat de foto van Plinio ook op die dag was, wist ik niet. Dacht dat hij die op verzoek later had gemaakt, t.b.v. de zoektochten.The only limit is your own imagination
Zover ik weet is niet een van de getuigen officieel gehoord. Was het niet die vage detective die ze bevraagd had?Make my day!![]()
eerdere quotequote:Op dinsdag 10 februari 2015 17:17 schreef ToniB het volgende:
En een link waarin hij stelt de meisjes wel te zijn tegen gekomen rond het middag uur.
Op WS heeft iemand een stukje overgetypt van de Volkskrant (komt volgens mij uit de papieren versie van 28/06, daar stond toen een 'reconstructie' van 3 pagina's lang).
http://www.websleuths.com(...)0672017#post10672017
"Ook andere getuigen melden hen te hebben gezien, maar op tegenstrijdige tijdstippen en richtingen. Zo passeert gids Plinio Montenegro rond het middaguur twee vrouwen op het pad. 'Ze zeiden 'good morning' met een Europees accent.' Ze lijken op Kris en Lisanne, maar hij is niet zeker. 'Sorry, maar jullie lijken allemaal op elkaar: lang, wit, licht haar en dezelfde kleren. En altijd met zijn tweeën. Wij kunnen al die toeristen echt niet uit elkaar houden.'
Het verklaart waarom dorpsgenoten denken de meisjes gezien te hebben op tegenstrijdige plekken."
Dus het is helemaal niet met zekerheid te zeggen dat niemand Kris en Lisanne heeft gezien die voormiddag.![]()
Helemaal mee eens.quote:Op maandag 9 februari 2015 19:13 schreef gynaika het volgende:
[..]
Zich op maandag alvast op de hoogte stellen van de locatie van de Pianista, waar de start is. Als voorbereiding op de dinsdag.
Zich even omschakelen tot het maken van hikes waar zij op dat moment nog niet op waren ingesteld. Ze zouden immers vrijwilligerswerk gaan doen. Dat gaat voor een week lang niet door en dan is het toch even moeilijk om je in te stellen op geheel andere dingen. En is enige voorbereiding nodig.
1 april
Nog veel onzeker.
Onderwerp: Niet naar huis informeren:
Ik zat nog s te denken over wel/of niet "overhaast/haastig"
vertrek die ochtend in combinatie met het "vreemde" doorbreken van het normale patroon alles tot in detail (qt broer Lisanne) aan het thuisfront door te geven.
Die ochtend was ook weer een bijzondere, in de zin dat misschien het thuisfront even naar het tweede plan werd verschoven, omdat de meisjes hadden gehoord van een brand op de plek waar hun vrienden logeerden. Dat was op dat moment even belangrijker.
Bericht nalezen, napraten, smsje sturen nam even hun tijd en gedachten in beslag.
Daarna tijd voor het nazoeken van El Pianista. En misschien wat rustig opgestart. En toen na al het dralen, besloten van:
Nu actie, nu gaan we: "we sturen wel een mooie foto vanaf de top, de Mirador, naar huis" en vanmiddag als we terug zijn gaan we uitgebreid vertellen hoe t was".
Ik neig er nu naar om achter het niet het thuisfront te informeren niet al teveel te zoeken. Dus bewust achterwege gelaten maar met de goede intenties.
Getuigen: (Voor 1 april: houd ik ook nog even Nilson's getuigenis in t hoofd. 3 vrouwen eind morgen Jaramillo road. Weliswaar had het lange meisje een bril, maar als er nou sunglasses had gestaan, zou t weer wel kunnen.
Misschien wel een lift naar pianista gekregen van de derde persoon om maar iets te noemen.![]()
Waarschijnlijk is het dan toch P. die hen echt - en als enige - gezien heeft. De tijd is een schatting van P. maar Jackie stelt terecht dat ze rond het middaguur op het pad liepen.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 21:48 schreef doorgaan het volgende:
[..]
eerdere quote
Op WS heeft iemand een stukje overgetypt van de Volkskrant (komt volgens mij uit de papieren versie van 28/06, daar stond toen een 'reconstructie' van 3 pagina's lang).
http://www.websleuths.com(...)0672017#post10672017
"Ook andere getuigen melden hen te hebben gezien, maar op tegenstrijdige tijdstippen en richtingen. Zo passeert gids Plinio Montenegro rond het middaguur twee vrouwen op het pad. 'Ze zeiden 'good morning' met een Europees accent.' Ze lijken op Kris en Lisanne, maar hij is niet zeker. 'Sorry, maar jullie lijken allemaal op elkaar: lang, wit, licht haar en dezelfde kleren. En altijd met zijn tweeën. Wij kunnen al die toeristen echt niet uit elkaar houden.'
Het verklaart waarom dorpsgenoten denken de meisjes gezien te hebben op tegenstrijdige plekken."
Dus het is helemaal niet met zekerheid te zeggen dat niemand Kris en Lisanne heeft gezien die voormiddag.![]()
Rechercheurs hebben hopelijk nagevraagd of Plinio een tour had en met wie en indien met toeristen daar ook contact mee gezocht. Enige manier. Ik zoek zo nu en dan een reisverslag van buitenlanders onder april Boquete hiking/tour 2014 wat ook, incl. pictures in de hoop op iets te stuiten.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 22:11 schreef matteo_111 het volgende:
Waarschijnlijk is het dan toch P. die hen echt - en als enige - gezien heeft. De tijd is een schatting van P. maar Jackie stelt terecht dat ze rond het middaguur op het pad liepen.![]()
Iemand, ik meen F. zei ergens 2 april.."O, arme meiden, het weer sloeg ook om die dag". Gehoord, maar nu de bron nog.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 18:53 schreef JustinCase het volgende:
Op dinsdag 10 februari 2015 18:36 schreef ToniB het volgende:
Als plinio daar was dan was dat iets eerder op de dag maar niet veel vroeger. Op de foto's met lies zie je dat het weer betrekt. (Wolken van links naar rechts op de foto's?) Plinio's foto's laat echter een klein wolkje zien. Verder is de foto (bijna) gelijk aan die van K&L.![]()
welke rechercheurs?quote:Op dinsdag 10 februari 2015 22:31 schreef doorgaan het volgende:
[..]
Rechercheurs hebben hopelijk nagevraagd of Plinio een tour had en met wie en indien met toeristen daar ook contact mee gezocht. Enige manier. Ik zoek zo nu en dan een reisverslag van buitenlanders onder april Boquete hiking/tour 2014 wat ook, incl. pictures in de hoop op iets te stuiten.Make my day!![]()
Vergissen in de dag is juist veel logischer dan vergissen in de tijd.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 17:08 schreef jackie12 het volgende:
Jantje herhaaltgraag blijft van mening dat je niet kunt zeggen "ze waren verdwaald" en daardoor een misdrijf uitsluit als je niet weet wat Kris en Lisanne hebben gedaan op 31 maart en 1 april.
Er zijn dus heel veel getuigen waardoor een dikke streep kan. Klopt niet met het tijdstip.
Wat houden we dan nog over na bijna een jaar? .Niks. GEEN EEN GETUIGE KLOPT
Neem nou Sigrid. Zij wist zeker dat de meiden om, expliciet, 13.10 uur zijn vertrokken.
Kan helemaal niet, 13.10 uur stonden ze op de mirador.
En als ze met de dag in de war is, wat ben je dan voor een flutgetuige,? Je weet toch wel het verschil tussen maandag en dinsdag? Helemaal als je er naar gevraagd wordt een paar dagen later.
Een vergissing 13:00 of 14:00 is anders dan een vergissing 10:30 of 13:00. 10:30 is duidelijk voor de lunch en 13:00 tijdens, net ervoor, of er zelfs na.
Dat soort vergissingen maak je niet, normaalgesproken. Zeker niet als er een beetje serieus doorgevraagd wordt ("wat was je aan het doen", etc.)Eens en het is een bevestiging dat ze geen idee hadden waar Kris en Lisanne uithingen.quote:Ouders stonden maandenlang op het verkeerde been. Echt sneu voor ze.
De algehele gedachte was: te laat vertrokken, overmand door het donker en de verkeerde keuzes gemaakt.
En nu hebben we opeens 0 getuigen. Das raar.
Dat op zich is wel heel raar, voor Lisannes eerste echte hike buiten Europa en een wandelingetje in Bocas.The only limit is your own imagination
Nee, (zonne)brillen.quote:Op woensdag 11 februari 2015 01:18 schreef jackie12 het volgende:
http://www.telemetro.com/(...)26.html#.VNqdbuaG-E4
2 lenzen gevonden?Qua huisdieren en Fokkers heb ik alleen de schildpadden van Domnivoor en de hond van @:mascara-klodder irl gezien (Koen66)![]()
Nog een. Een oude:
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)esloten-huizen.dhtml
Van voordat de rugzak was gevonden.
Ik lees "de identiteitsbewijzen en mobiele telefoon"
???
Hij wist in ieder geval zeker dat ze niet in de jungle zaten![]()
quote:Op woensdag 11 februari 2015 01:28 schreef jackie12 het volgende:
Nog een. Een oude:
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)esloten-huizen.dhtml
Van voordat de rugzak was gevonden.
Ik lees "de identiteitsbewijzen en mobiele telefoon"
???
Hij wist in ieder geval zeker dat ze niet in de jungle zatengoed weer es te lezen.
"de ander stond bij een kaart van de Spaanse school en keek waar ze heen zouden kunnen gaan"
Wat ik dus dacht; ze stond op zo'n op de muur geschilderde kaart te kijken. Die zoveel hostels hebben.The only limit is your own imagination
Er wordt gezegd dat kris en Lisanne hebben gezocht op de computer van de taalschool op 1 april naar de Pianista.
Ook wordt er gezegd dat misschien Lonely Planet hen op t verkeerde been bracht:
http://www.volkskrant.nl/(...)an-vermeld~a3680236/
This pleasant day hike winds through dairy land and into humid cloud forest. You need to wade across a small river after 200m, but then it’s a steady, leisurely incline for 2km before you start to climb a steeper, narrow path. The path winds deep into the forest, though you can turn back at any time.
"turn back at any time" ziet er voor mij niet uit dat je denkt een rondje te lopen en daardoor te ver door loopt.
Maar wie zegt dat kris en Lisanne het stuk van Lonely Planet hebben gelezen?
Is die computer ooit wel eens goed onderzocht?
En nog wat: WIFI was gratis bij de taalschool maar was het gebruik van de computer dat ook?
En Mata, ik zie op geen 1 foto van de taalschool een kaart op de muur hangen.
Ennn, wie wees ze op de Pianista???![]()
The path winds deep into the forest, though you can turn back at any time.
Ik heb het al eens eerder gezegd, ik zou dat opvatten als, het pad gaat diep de jungle in, als het je te zwaar wordt kun je natuurlijk op elk moment omkeren. Want het pad terug is makkelijker dan het pad volgen.![]()
Of ze hebben winds vertaalt als boog ipv kronkelquote:Op woensdag 11 februari 2015 03:12 schreef Marrije het volgende:
Ik heb het al eens eerder gezegd, ik zou dat opvatten als, het pad gaat diep de jungle in, als het je te zwaar wordt kun je natuurlijk op elk moment omkeren. Want het pad terug is makkelijker dan het pad volgen.Wie dit leest is gek![]()
Indien er derden bij betrokken mochten zijn, en hiervoor aanknopingspunten zouden dienen te worden gezocht, zou ik mijn aandacht richten op de eerste 2 weken dat de dames in Bocas del Toro verbleven, de tijdlijn start daar:
- wat deden ze s' avonds (zaten ze elke avond braaf op hun kamertje?)
- in welke gelegenheden gingen ze uit?
- wie werkt daar?
- wie kwamen ze daar tegen?
- door wie zijn ze daar gezien?
- met wie hebben ze gepraat?
- wie herinnert zich wat?
- welke verhalen doen er de ronde?
- hoe is de relatie precies tussen de taalschool daar en SbtR in Boquete?
- wie van de SbtR organisatie werkt in B of in SbtR, of allebei?
- wat zijn hun functietaken?
- wat voor personen zijn dat?![]()
En dan kan het zijn dat hij die mooie foto’s van de vrouwen op de Mirador heeft gemaakt zonder dat hij wist dat het Kris en Lisanne waren?quote:Op dinsdag 10 februari 2015 18:36 schreef ToniB het volgende:
Goeie vragen.quote:Op woensdag 11 februari 2015 07:51 schreef Poekje01 het volgende:
Indien er derden bij betrokken mochten zijn, en hiervoor aanknopingspunten zouden dienen te worden gezocht, zou ik mijn aandacht richten op de eerste 2 weken dat de dames in Bocas del Toro verbleven, de tijdlijn start daar:
- wat deden ze s' avonds (zaten ze elke avond braaf op hun kamertje?)
- in welke gelegenheden gingen ze uit?
- wie werkt daar?
- wie kwamen ze daar tegen?
- door wie zijn ze daar gezien?
- met wie hebben ze gepraat?
- wie herinnert zich wat?
- welke verhalen doen er de ronde?
- hoe is de relatie precies tussen de taalschool daar en SbtR in Boquete?
- wie van de SbtR organisatie werkt in B of in SbtR, of allebei?
- wat zijn hun functietaken?
- wat voor personen zijn dat?
En is bv de mogelijkheid al eens onderzocht of Kris en Lisanne bv bij hun eigen taalschool jongens hebben leren kennen?
Als je als taxichauffeur in het nieuws ziet dat er 2 meiden vermist worden dan denk je terug in je gedachte of je 2 meiden hebt vervoerd en niet 4 personen waarvan 2 jongens denk ik![]()
Als je als taxichauffeur in het nieuws ziet dat er 2 meiden vermist worden dan denk je terug in je gedachte of je 2 meiden hebt vervoerd en niet 4 personen waarvan 2 jongens denk ik
Maar als je foto's van ze hebt gezien en er is een herkenning, maakt het niet uit dat het in totaal 4 personen waren.Hoe hoger de geest, hoe groter het beest.(Maaike Vaatstra)![]()
Wel, we weten niet wie allemaal wat doen professioneel gezien natuurlijk.quote:Op woensdag 11 februari 2015 00:28 schreef vronie het volgende:
[..]
Ben je niet in de war met de privédetective
Ik bedoel eigenlijk [particulier rechercheur Dick S. en deze werkt misschien samen met
oud-rechercheur Erik W. in Panama en/of anderen. Maar dat is maar een subjectieve veronderstelling van mij.
Zodra er in de tijdslijn bij een privédetective of rechercheur een hard bewijs is voor een getuigenverklaring, dus eentje die echt als een paal boven water staat, dan hoop ik van harte dat ze deze snel met ons delen.![]()
![]()
Heeft iemand contact daar en kunnen we dat nagaan en om een foto vragen daarvan?quote:Op woensdag 11 februari 2015 01:59 schreef jackie12 het volgende:
En Mata, ik zie op geen 1 foto van de taalschool een kaart op de muur hangen.![]()
Goede vragen inderdaad.quote:Op woensdag 11 februari 2015 10:51 schreef jackie12 het volgende:
Goeie vragen.
En is bv de mogelijkheid al eens onderzocht of Kris en Lisanne bv bij hun eigen taalschool jongens hebben leren kennen?
En de avond van de kookschool niet te vergeten.![]()
Bij mijn weten is er niemand in Panama officieel ondervraagd door de instanties daar. En is er ook niemand door Dick S aan de tand gevoeld daar.quote:Op woensdag 11 februari 2015 13:18 schreef doorgaan het volgende:
[..]
Wel, we weten niet wie allemaal wat doen professioneel gezien natuurlijk.
Ik bedoel eigenlijk [particulier rechercheur Dick S. en deze werkt misschien samen met
oud-rechercheur Erik W. in Panama en/of anderen. Maar dat is maar een subjectieve veronderstelling van mij.
Zodra er in de tijdslijn bij een privédetective of rechercheur een hard bewijs is voor een getuigenverklaring, dus eentje die echt als een paal boven water staat, dan hoop ik van harte dat ze deze snel met ons delen.
Hoe goed is zijn Spaans, denk jij?
Dit soort berichten van je, zijn nergens op gebaseerd en verstoren de discussie:Tenzij je dit kunt onderbouwen.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 22:31 schreef doorgaan het volgende:
[..]
Rechercheurs hebben hopelijk nagevraagd of Plinio een tour had en met wie en indien met toeristen daar ook contact mee gezocht. Enige manier.
[..]
[ Bericht 6% gewijzigd door agter op 11-02-2015 13:54:40 ]Make my day!![]()
Ik bedoel geen officiële verhoren. Er zijn tolken en ik bedoel via via. Maar ik ben met je eens:quote:Op woensdag 11 februari 2015 13:48 schreef agter het volgende:
Bij mijn weten is er niemand in Panama officieel ondervraagd door de instanties daar. En is er ook niemand door Dick S aan de tand gevoeld daar.
Hoe goed is zijn Spaans, denk jij?
Dit soort berichten van je, zijn nergens op gebaseerd en verstoren de discussie:
we weten het niet en daarmee kan het discussie vertroebelen. Zal me inhouden; hoop gewoon snel op een hard feit in de tijdslijn, waar we hier ook mee verder kunnen. Mea culpa.![]()
Ik kan het zelfs moeilijk anders opvatten. En de kritiek op erop lijkt me terecht: de enige juiste mogelijkheid om terug te gaan staat in een bijzin(*), en met dat "can" lijkt dat teruglopen inderdaad optioneel. Maar de tekst lijkt me als aanprijzing bedoeld, niet als instructie. Een beschrijving, voor wie een geschikte trip wil kiezen. Dan kun je moeilijk verantwoordelijk gehouden worden als mensen het wel als routebeschrijving gebruiken, zonder te checken bij kenners ter plaatse of andere hikers.quote:Op woensdag 11 februari 2015 03:12 schreef Marrije het volgende:
Ik heb het al eens eerder gezegd, ik zou dat opvatten als, het pad gaat diep de jungle in, als het je te zwaar wordt kun je natuurlijk op elk moment omkeren. Want het pad terug is makkelijker dan het pad volgen.
(*) Bijzinnen zijn vaak problematisch, vooral voor lezers met een andere moedertaal.
Mensen die, zoals in het voorbeeld met "though you can", mooie zinnen willen maken, zouden, voorzover ze hun teksten maken met duidelijheid, die zelfs van levensbelang kan zijn, als voornaamste doel, daar meer rekening mee moeten houden.![]()
als ik google op pianista trail 1 april komt deze foto opduiken
was dit de bewuste rode truck ?
en zo ja wat deed die truck daar ?
[ Bericht 7% gewijzigd door StaceySinger op 11-02-2015 14:59:38 ]"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."![]()
Mooi kaartje Stacey.quote:
Heeft deze getuige ze in de ochtend of namiddag van 1 april gezien?Vee ophalen?quote:als ik google op pianista trail 1 april komt deze foto opduiken
en zo ja wat deed die truck daar ?![]()
Reports to date from our investigator puts a red pickup truck coming out the road from Il Pianista at about 6PM April 1
The red pickup truck
Missing women Update 11 days into the search
It has now been eleven days since the two women were reported missing. We have many reports from witnesses tracing the women into the hills and some putting them back on the road heading back to Boquete. Nothing has been substantiated yet. Searches of suspected paths into the forest have been exhaustive and turned up nothing but the area is vast. There is also no evidence they made it back to Boquete.
AAC is pursuing the possibility of foul play. There is NO EVIDENCE to suggest foul play but it can not be ruled out either.
Reports to date from our investigator puts a red pickup truck coming out the road from Il Pianista at about 6PM April 1. Locals who saw the truck said it not one they have seen before. If anyone has any information that can help identify that truck please contact AAC.
It has been a slow painful job of following up on each credible and some not so credible report from witnesses. AAC is coordinating its investigation with the DIJ and sharing information.
As of today we are not aware of any major break either in the Sinaproc search or criminal investigation.
http://www.altoalcrimen.org/?p=111
[ Bericht 0% gewijzigd door StaceySinger op 11-02-2015 14:49:17 ]"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."![]()
Er zijn denk ik veel mensen op dit forum die denken dat Kris en Lisanne zijn omgekeerd na de 1e quebrada en dat er op de terugweg iets is gebeurd.
Verkeerde mensen tegen gekomen op de Pianista, in een taxi gestapt waarbij de taxichauffeur verkeerde bedoelingen had, de rode truck enz.
Ik ben er nog steeds van overtuigd dat Kris en Lisanne door een misdrijf om het leven zijn gekomen.
Ook denk ik oa door het ontbreken van foto's na de 1e quebrada dat ze om zijn gekeerd of onder dwang verder moesten.
Alleen bij omkeren doet zich wel het probleem voor dat als de telefoons aanstonden ze dan ergens op de Pianista Boquetekant ze weer contact zouden maken met een zendmast. En das niet gebeurd.
Dit zou imo alleen kunnen als de telefoons uitstonden.![]()
Flauw hoor, Stacey. Als ik google op je opgegeven termen (pianista trail 1 april), dan krijg ik die truck niet te zien. Als ik echter met de rechtermuisknop op de foto klik en ik kies voor zoeken op google, dan zie ik dat de truck gewoon uit een promotie filmpje afkomstig is over land te koop in Boquete.quote:Op woensdag 11 februari 2015 14:29 schreef StaceySinger het volgende:
en zo ja wat deed die truck daar ?![]()
![]()
dat filmpje staat er niet bij hoorquote:Op woensdag 11 februari 2015 15:25 schreef RapaNui het volgende:
[..]
Flauw hoor, Stacey. Als ik google op je opgegeven termen (pianista trail 1 april), dan krijg ik die truck niet te zien. Als ik echter met de rechtermuisknop op de foto klik en ik kies voor zoeken op google, dan zie ik dat de truck gewoon uit een promotie filmpje afkomstig is over land te koop in Boquete.![]()
en die Truck krijg je wel te zien
https://www.google.nl/sea(...)anista+trail+boquete"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."![]()
Hoe verklaar je dan de nachtfoto's en de waardevolle bezittingen die zijn teruggevonden in de rugzak? Dat zou dan de eerste moordzaak in een Midden-Amerikaans land zijn waarbij zeer gemakkelijk te stelen spullen niet worden meegenomen. En waarbij het slachtoffer een week na vermissing nog de mogelijkheid krijgt om allerlei foto's te maken in de jungle. Dat kan je gewoon niet kloppend maken met elkaar.quote:Op woensdag 11 februari 2015 15:01 schreef jackie12 het volgende:
Er zijn denk ik veel mensen op dit forum die denken dat Kris en Lisanne zijn omgekeerd na de 1e quebrada en dat er op de terugweg iets is gebeurd.
Verkeerde mensen tegen gekomen op de Pianista, in een taxi gestapt waarbij de taxichauffeur verkeerde bedoelingen had, de rode truck enz.
Ik ben er nog steeds van overtuigd dat Kris en Lisanne door een misdrijf om het leven zijn gekomen.
Ook denk ik oa door het ontbreken van foto's na de 1e quebrada dat ze om zijn gekeerd of onder dwang verder moesten.
Alleen bij omkeren doet zich wel het probleem voor dat als de telefoons aanstonden ze dan ergens op de Pianista Boquetekant ze weer contact zouden maken met een zendmast. En das niet gebeurd.
Dit zou imo alleen kunnen als de telefoons uitstonden.![]()
aannamequote:Op woensdag 11 februari 2015 16:12 schreef kuil het volgende:
[..]
Hoe verklaar je dan de nachtfoto's en de waardevolle bezittingen die zijn teruggevonden in de rugzak? Dat zou dan de eerste moordzaak in een Midden-Amerikaans land zijn waarbij zeer gemakkelijk te stelen spullen niet worden meegenomen. En waarbij het slachtoffer een week na vermissing nog de mogelijkheid krijgt om allerlei foto's te maken in de jungle. Dat kan je gewoon niet kloppend maken met elkaar.![]()
helemaal mee eens.quote:Op woensdag 11 februari 2015 00:09 schreef El_Matador het volgende:
Vergissen in de dag is juist veel logischer dan vergissen in de tijd.
Een vergissing 13:00 of 14:00 is anders dan een vergissing 10:30 of 13:00. 10:30 is duidelijk voor de lunch en 13:00 tijdens, net ervoor, of er zelfs na.
Dat soort vergissingen maak je niet, normaalgesproken. Zeker niet als er een beetje serieus doorgevraagd wordt ("wat was je aan het doen", etc.)![]()
heel vreemd.quote:Op woensdag 11 februari 2015 01:28 schreef jackie12 het volgende:
Ik lees "de identiteitsbewijzen en mobiele telefoon"![]()
Er worden in Nederland 150 moorden per jaar gepleegd op een bevolking van 17 miljoen.quote:Op woensdag 11 februari 2015 16:12 schreef kuil het volgende:
[..]
Hoe verklaar je dan de nachtfoto's en de waardevolle bezittingen die zijn teruggevonden in de rugzak? Dat zou dan de eerste moordzaak in een Midden-Amerikaans land zijn waarbij zeer gemakkelijk te stelen spullen niet worden meegenomen. En waarbij het slachtoffer een week na vermissing nog de mogelijkheid krijgt om allerlei foto's te maken in de jungle. Dat kan je gewoon niet kloppend maken met elkaar.
In Panama worden ieder jaar 665 moorden gepleegd op een bevolking van 3,5 miljoen
In Panama dus 22 x zoveel moorden.
Daar zitten vast wel moorden bij waarbij het slachtoffer niet beroofd is.
Ik denk dat Kris en Lisanne zelf die foto's niet hebben gemaakt en dat de rugzak, met inhoud, is geplaatst.![]()
Lucia de Berk zou bij jou niet vrijgesproken worden, zo te lezen.quote:Op woensdag 11 februari 2015 16:45 schreef jackie12 het volgende:
[..]
Er worden in Nederland 150 moorden per jaar gepleegd op een bevolking van 17 miljoen.
In Panama worden ieder jaar 665 moorden gepleegd op een bevolking van 3,5 miljoen
Daar zitten vast wel moorden bij waarbij het slachtoffer niet beroofd is.
Ik denk dat Kris en Lisanne zelf die foto's niet hebben gemaakt en dat de rugzak, met inhoud, is geplaatst.
Make my day!![]()
Hoe bedoel je?quote:Op woensdag 11 februari 2015 16:53 schreef agter het volgende:
[..]
Lucia de Berk zou bij jou niet vrijgesproken worden, zo te lezen.![]()
Lucia werd schuldig bevonden op basis van een tekort aan onderzoek en later vrijgesproken op basis van extra onderzoek.
Het overlijden van Kris en Lisanne heeft enigszins te kampen met het uitblijven van voldoende onderzoek. Zoals ik Jackie inschat, is Jackie voorstander van (meer) onderzoek.![]()
Wat is hier nieuw aan?quote:Op woensdag 11 februari 2015 15:01 schreef jackie12 het volgende:
Ook denk ik oa door het ontbreken van foto's na de 1e quebrada dat ze om zijn gekeerd of onder dwang verder moesten.Ook als er geen SIM in zat van een provider die gebruik maakt van die zendmast, maakt de telefoon geen contact. Behalve als roaming aanstaat (wat me zou verbazen), of als je handmatig de telefoon laat zoeken naar alle beschikbare netwerken. En ook als je een noodnummer belt.quote:Alleen bij omkeren doet zich wel het probleem voor dat als de telefoons aanstonden ze dan ergens op de Pianista Boquetekant ze weer contact zouden maken met een zendmast. En das niet gebeurd.
Dit zou imo alleen kunnen als de telefoons uitstonden.O, vast: huiselijk geweld, afrekeningen onder criminelen, vuurgevechten waarna het wegwezen is enz. Maar toeristen, met o.a. contant geld, en plenty gelegenheid om dat in te pikken?quote:Op woensdag 11 februari 2015 16:45 schreef jackie12 het volgende:
Daar zitten vast wel moorden bij waarbij het slachtoffer niet beroofd is.Hoeveel moorden worden er gepleegd waarna dat soort knullige en onnodige fratsen uitgehaald worden? Een indiaan of zo, die de rugzak vindt, en zich later bedenkt of vermanend toegesproken wordt, en 'm in weer in de jungle zet, soit. Maar dat, èn al de foto's?quote:Ik denk dat Kris en Lisanne zelf die foto's niet hebben gemaakt en dat de rugzak, met inhoud, is geplaatst.![]()
Je verwoord het heel goed.quote:Op woensdag 11 februari 2015 17:10 schreef RapaNui het volgende:
Lucia werd schuldig bevonden op basis van een tekort aan onderzoek en later vrijgesproken op basis van extra onderzoek.
Het overlijden van Kris en Lisanne heeft enigszins te kampen met het uitblijven van voldoende onderzoek. Zoals ik Jackie inschat, is Jackie voorstander van (meer) onderzoek.
[ Bericht 18% gewijzigd door jackie12 op 11-02-2015 17:25:50 ]![]()
Deze feiten doen jou beweren dat er geen derden bij zijn betrokken?quote:Op woensdag 11 februari 2015 16:12 schreef kuil het volgende:
[..]
Hoe verklaar je dan de nachtfoto's en de waardevolle bezittingen die zijn teruggevonden in de rugzak? Dat zou dan de eerste moordzaak in een Midden-Amerikaans land zijn waarbij zeer gemakkelijk te stelen spullen niet worden meegenomen. En waarbij het slachtoffer een week na vermissing nog de mogelijkheid krijgt om allerlei foto's te maken in de jungle. Dat kan je gewoon niet kloppend maken met elkaar.
De nachtfoto’s behoeven toch niet door Kris en Lisanne te zijn gemaakt?
De eventuele daders hadden andere motieven om de meiden om te brengen. Waren niet uit op waardevolle bezittingen.![]()
Burgerinitiatief.quote:Op woensdag 11 februari 2015 17:10 schreef RapaNui het volgende:
Het overlijden van Kris en Lisanne heeft enigszins te kampen met het uitblijven van voldoende onderzoek. Zoals ik Jackie inschat, is Jackie voorstander van (meer) onderzoek.
Meer dan alleen maar een tekort aan onderzoek.
Er was sprake geweest van een aanwijsbare vooringenomenheid, van onvolledige informatievoorziening en van een niet negeerbaar verschil van wetenschappelijke inzichten. De keuze van deskundigen zou "meer op basis van persoonlijke bekendheid dan op basis van hun deskundigheid" gedaan zijn.
[ Bericht 19% gewijzigd door Lutalo op 11-02-2015 18:01:54 ]Hoe hoger de geest, hoe groter het beest.(Maaike Vaatstra)![]()
Wat dat betreft vind je hier geen tegenstanders.quote:Op woensdag 11 februari 2015 17:10 schreef RapaNui het volgende:
Ik doelde enkel op het aanvoeren van kansberekening en statistiek als argument.
[ Bericht 3% gewijzigd door agter op 11-02-2015 17:33:59 ]Make my day!![]()
Ja, want er is geen enkele aanwijzing te vinden in de feiten dat er wel derden bij betrokken zouden zijn. Niets wijst in die richting. Om derden in je scenario te betrekken moet je je altijd in bochten gaan wringen.quote:Op woensdag 11 februari 2015 17:22 schreef gynaika het volgende:
[..]
Deze feiten doen jou beweren dat er geen derden bij zijn betrokken?Geef me een goede reden waarom een derde dat soort foto's zou maken.quote:Op woensdag 11 februari 2015 17:22 schreef gynaika het volgende:
De nachtfoto’s behoeven toch niet door Kris en Lisanne te zijn gemaakt?Lijkt me heel sterk. Lustmoord in de jungle? Waarom zou je dan het risico nemen om die tas niet te laten verdwijnen?quote:Op woensdag 11 februari 2015 17:22 schreef gynaika het volgende:
De eventuele daders hadden andere motieven om de meiden om te brengen. Waren niet uit op waardevolle bezittingen.![]()
Het probleem is alleen dat meer onderzoek nauwelijks meer zin heeft omdat de jungle zo goed als alle sporen heeft uitgewist. Nieuwe getuigenonderzoeken zou je nog kunnen proberen, maar die zijn nu 10 maanden later ook een stuk minder betrouwbaar. Uit de telefoon- en cameragegevens kun je denk ik niet meer afleiden dan wat wij en het NFI hebben gedaan.quote:
Beter om op een gegeven moment gewoon te accepteren dat het een noodlottige verdwaling c.q. ongeluk was en dat er nooit meer op alle vragen een antwoord komt. Gebeurt wel vaker dat een verdwaling voor eeuwig raadselachtig blijft.![]()
De drugs brengen en de organen ophalen?quote:Op woensdag 11 februari 2015 14:29 schreef StaceySinger het volgende:
en zo ja wat deed die truck daar ?
[ afbeelding ]
Aldoor dat metalen ruischen van de metalen stralende zee ...![]()
quote:Op woensdag 11 februari 2015 17:37 schreef kuil het volgende:
[..]
Het probleem is alleen dat meer onderzoek nauwelijks meer zin heeft omdat de jungle zo goed als alle sporen heeft uitgewist. Nieuwe getuigenonderzoeken zou je nog kunnen proberen, maar die zijn nu 10 maanden later ook een stuk minder betrouwbaar. Uit de telefoon- en cameragegevens kun je denk ik niet meer afleiden dan wat wij en het NFI hebben gedaan.
Beter om op een gegeven moment gewoon te accepteren dat het een noodlottige verdwaling c.q. ongeluk
toevoeging c.q misdrijf
was en dat er nooit meer op alle vragen een antwoord komt. Gebeurt wel vaker dat een verdwaling voor eeuwig raadselachtig blijft.Hoe hoger de geest, hoe groter het beest.(Maaike Vaatstra)![]()
Goede toevoeging: toevoeging c.q. misdrijf.quote:
Maar “zomaar” accepteren vind ik dan wel erg moeilijk.![]()
Als ik het goed begrijp zijn er dus nog maar 3 "treinen":
• Kris en Lisanne waren in het gezelschap van derden en hebben het daardoor niet overleefd
• Kris en Lisanne waren samen verdwaald en hebben het daardoor niet overleefd
• Kris en Lisanne waren gescheiden en hebben het daardoor niet overleefd
1 - Iedereen die aan misdrijf denkt (jackie, Marrije, gynaika, anderen) denken dus dat ze vanaf het begin in gezelschap waren? Niet een verdwaalde crimineel op de paddocks of elders tegengekomen?
2 - de mensen die de vele natuurlijke factoren verantwoordelijk houden, missen voor mij het antwoord op de vraag; waarom naar het noorden doorkenkeren (het is echt geen "pleasant hike" (meer) daar)
3 - ik denk dat de combinatie van elkaar kwijt geweest zijn en dus gaan zoeken naar zowel elkaar als de weg naar huis hen helemaal gek heeft gedreven. Met de natuurlijke factoren samen, de meest logische verklaring waarom ze juist die richting opgingen.
Het is een cartoon en de verhoudingen kloppen van geen kanten, maar de goede nieuwsuitzending van EenVandaag van 4 augustus geeft wel een goed beeld waarom dat zo onlogisch is:
BNW / Kris Kremers en Lisanne Froon, Panama #69 - watskeburt?The only limit is your own imagination
Ik heb mijn twijfels bij de getuigenverklaringen, getuigen verhoren is écht een vak apart. En ik heb niet de indruk dat er vakmensen aan het werk gegaan zijn bij de getuigenverklaringen.
(vooral vanaf bladzijde 103 en 113)
https://books.google.nl/b(...)ng%20witness&f=false![]()
Ik vind het nog steeds nergens op slaan dat er zoveel mensen hier aan een misdrijf blijven denken terwijl daar nog niet eens een flinterdunne aanwijzing voor is. Als er geen mislukte noodoproepen, er geen foto's waren gemaakt en ze niet minstens een week hadden geleefd, dan had je eerder kunnen denken richting een misdrijf.quote:Op woensdag 11 februari 2015 18:00 schreef gynaika het volgende:
[..]
Goede toevoeging: toevoeging c.q. misdrijf.
Maar “zomaar” accepteren vind ik dan wel erg moeilijk.![]()
Kuil: meerdere dagen helemaal geen foto's maken en dan ineens een berg onduidelijke + op relatief vaste tijden belpogingen doen vind ik zó niet voor enkel een verdwaling spreken dat ik denk dat er "meer" aan de hand is. En misdrijf valt voor mij onder de mogelijkheden opties voor "meer".![]()
Ze zijn ook niet gehoord met het idee 'spreek je de waarheid in dit misdrijf?' Ik heb ook niet het idee dat er nav een verklaring, gecheckt en dubbelcheckt is (voor zover dat al mogelijk was).quote:Op woensdag 11 februari 2015 18:25 schreef MeloD het volgende:
Ik heb mijn twijfels bij de getuigenverklaringen, getuigen verhoren is écht een vak apart. En ik heb niet de indruk dat er vakmensen aan het werk gegaan zijn bij de getuigenverklaringen.
(vooral vanaf bladzijde 103 en 113)
https://books.google.nl/b(...)ng%20witness&f=false
Het ging er vnml om: wie heeft ze waar en wanneer gezien.Hoe hoger de geest, hoe groter het beest.(Maaike Vaatstra)![]()
Ja, als de magische kogel bij JFK, de opgevouwen vleugels van een "Boeing" in het Pentagon en de grappige maar anno nu toch totaal ongeloofwaardige "maanhupsjes" zit ook in dit BNW-onderwerp een flinke bocht in de uitleg; een onmogelijke psychopaat.quote:Op woensdag 11 februari 2015 18:29 schreef kuil het volgende:
[..]
Ik vind het nog steeds nergens op slaan dat er zoveel mensen hier aan een misdrijf blijven denken terwijl daar nog niet eens een flinterdunne aanwijzing voor is. Als er geen mislukte noodoproepen, er geen foto's waren gemaakt en ze niet minstens een week hadden geleefd, dan had je eerder kunnen denken richting een misdrijf.
Maar dan niet met het budget van die anderen die complotten smeden en uitvoeren, maar een lokale gids met een prima reputatie weet een team aan uiterst doortrapte psychopaten om zich heen te verzamelen en iedereen feilloos om de tuin te leiden.The only limit is your own imagination
We moeten inderdaad meer denken aan een opeenstapeling van gebeurtenissen die Kris en Lisanne tot wanhoop heeft gedreven.
Scenario #3 van El Matador zou heel goed kunnen, in combinatie met gezondsproblemen of een ongeluk. Het kan natuurlijk ook dat ze eerst een aantal dagen op dezelfde plek op hulp hebben gewacht en pas daarna op de een of andere manier de verkeerde richting op zijn gaan lopen. Ik denk niet dat ze hele dagen aan het lopen zijn geweest.![]()
Budgettair gezien zou je inderdaad in deze zaak niet zo snel een complot verwachten. In dit soort zaken waar gewone mensen vermist raken komt veel eerder occam's razor om de hoek kijken.quote:Op woensdag 11 februari 2015 18:32 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ja, als de magische kogel bij JFK, de opgevouwen vleugels van een "Boeing" in het Pentagon en de grappige maar anno nu toch totaal ongeloofwaardige "maanhupsjes" zit ook in dit BNW-onderwerp een flinke bocht in de uitleg; een onmogelijke psychopaat.
Maar dan niet met het budget van die anderen die complotten smeden en uitvoeren, maar een lokale gids met een prima reputatie weet een team aan uiterst doortrapte psychopaten om zich heen te verzamelen en iedereen feilloos om de tuin te leiden.![]()
- Waarom foto's maken van de omgeving als je enige prioriteit is om terug te keren naar bewoond gebied?quote:Op woensdag 11 februari 2015 18:32 schreef MeloD het volgende:
Kuil: meerdere dagen helemaal geen foto's maken en dan ineens een berg onduidelijke + op relatief vaste tijden belpogingen doen vind ik zó niet voor enkel een verdwaling spreken dat ik denk dat er "meer" aan de hand is. En misdrijf valt voor mij onder de mogelijkheden opties voor "meer".
- We weten daarnaast niet zeker of er in de tussentijd geen foto's zijn gemaakt en vervolgens zijn gewist bij het maken van de nachtfoto's.
- Op relatief vaste tijden een poging tot noodoproep doen spreekt juist wel voor een verdwaling (Je wilt het in ieder geval elke dag geprobeerd hebben.)
- "meer" aan de hand berust enkel op een onderbuikgevoel. Niemand van de mensen die een misdrijf realistisch vindt heeft een sterke aanwijzing kunnen vinden dat we inderdaad moeten denken aan een misdrijf.
- Voor een noodlottig verdwaalscenario waarbij een hoop paniek en wanhoop komt kijken zijn voldoende aanwijzingen.![]()
Er kunnen heel veel foto's gemaakt zijn, maar die zijn dan gewist.quote:Op woensdag 11 februari 2015 18:32 schreef MeloD het volgende:
Kuil: meerdere dagen helemaal geen foto's maken en dan ineens een berg onduidelijkeWe hebben niet de complete data, dus weten niet of het regelmatige schema van nu ook echt zo was...quote:+ op relatief vaste tijden belpogingen doenHet gedrag van Kris en Lisanne is vreemd ja. Zolang verdwaald blijven, Daarom denk ik dat ze ook elkaar kwijt zijn geraakt.quote:vind ik zó niet voor enkel een verdwaling spreken dat ik denk dat er "meer" aan de hand is. En misdrijf valt voor mij onder de mogelijkheden opties voor "meer".The only limit is your own imagination
Matador, waarom zouden ze elkaar uit het oog verloren kunnen zijn? Bij elkaar blijven lijkt een van de prio's wanneer je allebei de weg kwijt bentquote:Op woensdag 11 februari 2015 18:39 schreef kuil het volgende:
[..]
- Waarom foto's maken van de omgeving als je enige prioriteit is om terug te keren naar bewoond gebied? hier zou ik in mee kunnen gaan als er niet op een gegeven moment juist wel een heleboel foto's gemaakt zijn
- We weten daarnaast niet zeker of er in de tussentijd geen foto's zijn gemaakt en vervolgens zijn gewist bij het maken van de nachtfoto's. klopt, mijn aannames zijn op basis van de beschikbare info
- Op relatief vaste tijden een poging tot noodoproep doen spreekt juist wel voor een verdwaling (Je wilt het in ieder geval elke dag geprobeerd hebben.) en waarom iedere dag op die gezette tijden?
- "meer" aan de hand berust enkel op een onderbuikgevoel. Niemand van de mensen die een misdrijf realistisch vindt heeft een sterke aanwijzing kunnen vinden dat we inderdaad moeten denken aan een misdrijf. het ontbreken van sterke aanwijzingen in een onschuldigere verklaring/gegevens die een simpele verdwaling juist tegenspreken kan toch ook een aanwijzing zijn voor iets anders? (bvb misdrijf)
- Voor een noodlottig verdwaalscenario waarbij een hoop paniek en wanhoop komt kijken zijn voldoende aanwijzingen. ik ga mee met Matador, verdwalen ja, verdwaald blijven nee![]()
De mogelijkheid zit er zeer zeker in dat K&L gedwongen werden verder mee te lopen vanaf de eerste quebrada naar de paddocks.quote:Op woensdag 11 februari 2015 15:01 schreef jackie12 het volgende:
Dit zou imo alleen kunnen als de telefoons uitstonden.
Het filmpje “These Are My Friends”, aangegeven bovenaan in de OP, laat de route duidelijk zien.
Er zijn daar huisjes/hutjes...![]()
Op dat wagonnetje zit ik: in het begin door iets na de laatste foto (mens/dier) elkaar kwijt. En later nog een keer na een ongeluk/val elkaar weer kwijt geraakt. Daarbij ook nog een keer verkeerde personen tegen lijf gelopen toen ze in buurt bewoonde wereld kwamen. Dat een van hen het misschien tot de 11e dag heeft uitgehouden is al onvoorstelbaar lang i.m.o..quote:Op woensdag 11 februari 2015 18:41 schreef El_Matador het volgende:
Het gedrag van Kris en Lisanne is vreemd ja. Zolang verdwaald blijven, Daarom denk ik dat ze ook elkaar kwijt zijn geraakt.![]()
Exact het argument om het te veronderstellen.quote:Op woensdag 11 februari 2015 18:45 schreef MeloD het volgende:
[..]
Matador, waarom zouden ze elkaar uit het oog verloren kunnen zijn? Bij elkaar blijven lijkt een van de prio's wanneer je allebei de weg kwijt bent
Heel simpel samengevat:
"Kris en Lisanne hebben un hike niet overleefd omdat ze naast de weg terug ook elkaar kwijtraakten"
"Nee, dat zou je nooit doen, je zou altijd bij elkaar blijven"
"Precies, en dan zou je het in dit kleine gebied makkelijk overleven
Zij deden dat niet"The only limit is your own imagination
"Zieke" mensen kunnen rare dingen doen.quote:Op woensdag 11 februari 2015 17:33 schreef kuil het volgende:
[..]
Ja, want er is geen enkele aanwijzing te vinden in de feiten dat er wel derden bij betrokken zouden zijn. Niets wijst in die richting. Om derden in je scenario te betrekken moet je je altijd in bochten gaan wringen.
[..]
Geef me een goede reden waarom een derde dat soort foto's zou maken.
[..]
Lijkt me heel sterk. Lustmoord in de jungle? Waarom zou je dan het risico nemen om die tas niet te laten verdwijnen?![]()
Die verkeerde personen zijn er niet als je het over "bewoonde wereld" hebt. Die is daar niet. Enkele hutjes en een paar finca's die al dan niet permanent bewoond worden. Echt middle of fucking nowhere, in de wijde omtrek.quote:Op woensdag 11 februari 2015 18:49 schreef doorgaan het volgende:
[..]
Op dat wagonnetje zit ik: in het begin door iets na de laatste foto (mens/dier) elkaar kwijt. En later nog een keer na een ongeluk/val elkaar weer kwijt geraakt. Daarbij ook nog een keer verkeerde personen tegen lijf gelopen toen ze in buurt bewoonde wereld kwamen. Dat een van hen het misschien tot de 11e dag heeft uitgehouden is al onvoorstelbaar lang i.m.o..
Een crimineel (of latere crimineel) die met ze meeloopt, kan nog aannemelijk zijn hoewel er geen enkel bewijs voor is.
Een crimineel juist daar tegenkomen in die wildernis is zo bizar toevallig, en dan niets jatten, is gewoon onzinnig.
Als de lokale belangeloze Boquetianen daar anders over denken, dan horen we de roddels vanzelf wel, maar tot die bevestigende uitspraken mag je er vanuitgaan dat die mensen prima weten wat er zo'n beetje speelt in die buurt.
Kleine crimineeltjes zijn nog geen verkrachters en moordenaars maar wel heel vaak dieven, bijna altijd.
Iemand die die hele foto-editing sessie plant, lijkt me echt iets voor een film.The only limit is your own imagination
Is er een historie van "zieke" gidsen (al dan niet professioneel, dat onderscheid is hier nu eenmaal wat vager) in Boquete?quote:Op woensdag 11 februari 2015 18:50 schreef gynaika het volgende:
[..]
"Zieke" mensen kunnen rare dingen doen.
Zijn er nepgidsen opgepakt?
Zijn er veel psychisch zieken in Boquete?
Is er een argument om hierop voort te bouwen?
In een scenario dat F. of een andere bekende van Lisanne en Kris "ze meegaf" aan iemand, moet die iemand ook een bekende van die bekende zijn.
Als het via de taalscho(o)l(en) gebeurd is, moeten dat toch een beetje betrouwbare personen zijn geweest.
Kris en Lisanne hadden dus in jouw ogen net de pech die ene "zieke" gids die "rare dingen" deed/wilde/uitlokte/met opgetrommelde vriendjes plannende te treffen?
Die persoon loopt dus gewoon nog vrij rond, in Boquete, of waar? Wat is het profiel van zo iemand, denk je? Namen zijn niet nodig, gewoon een omschrijving?The only limit is your own imagination
Ik heb het niet over zieke gidsen maar over zieke MENSEN, en dat geeft ruimte om dat in te vullen.quote:Op woensdag 11 februari 2015 18:59 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Is er een historie van "zieke" gidsen (al dan niet professioneel, dat onderscheid is hier nu eenmaal wat vager) in Boquete?
Zijn er nepgidsen opgepakt?
Zijn er veel psychisch zieken in Boquete?
Is er een argument om hierop voort te bouwen?
In een scenario dat F. of een andere bekende van Lisanne en Kris "ze meegaf" aan iemand, moet die iemand ook een bekende van die bekende zijn.
Als het via de taalscho(o)l(en) gebeurd is, moeten dat toch een beetje betrouwbare personen zijn geweest.
Kris en Lisanne hadden dus in jouw ogen net de pech die ene "zieke" gids die "rare dingen" deed/wilde/uitlokte/met opgetrommelde vriendjes plannende te treffen?
Die persoon loopt dus gewoon nog vrij rond, in Boquete, of waar? Wat is het profiel van zo iemand, denk je? Namen zijn niet nodig, gewoon een omschrijving?![]()
Daarom vraag ik ook; wat is de relevantie (hoe past die zieke mens, nou geen gids dan) in het plaatje? Wat is dat voor iemand? Waar denk je dat ie woont? Die loopt daar dus nog rond?quote:Op woensdag 11 februari 2015 19:07 schreef gynaika het volgende:
[..]
Ik heb het niet over zieke gidsen maar over zieke MENSEN, en dat geeft ruimte om dat in te vullen.The only limit is your own imagination
Met alles eens.quote:Op woensdag 11 februari 2015 18:55 schreef El_Matador het volgende:
Die verkeerde personen zijn er niet als je het over "bewoonde wereld" hebt. Die is daar niet. Enkele hutjes en een paar finca's die al dan niet permanent bewoond worden. Echt middle of fucking nowhere, in de wijde omtrek.
Een crimineel (of latere crimineel) die met ze meeloopt, kan nog aannemelijk zijn hoewel er geen enkel bewijs voor is.
Een crimineel juist daar tegenkomen in die wildernis is zo bizar toevallig, en dan niets jatten, is gewoon onzinnig.
Als de lokale belangeloze Boquetianen daar anders over denken, dan horen we de roddels vanzelf wel, maar tot die bevestigende uitspraken mag je er vanuitgaan dat die mensen prima weten wat er zo'n beetje speelt in die buurt.
Kleine crimineeltjes zijn nog geen verkrachters en moordenaars maar wel heel vaak dieven, bijna altijd.
Iemand die die hele foto-editing sessie plant, lijkt me echt iets voor een film.
Waar ging het fout in het begin? mens of dier, plus een ongeluk: echt een opeenstapeling van alle bad luck die je maar kunt hebben? Toch een gewoon leuk tochtje dat uit de hand liep...zij verdwaald? Ik weet het echt niet. Hoop op een nieuw handvat.![]()
Zijn we er al achter waar die Man woont die daar jungle olie verkoopt ?"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."![]()
De tijd tussen de laatste quebradafoto _508 en de eerste noodoproep(en) om 16:39 en 16:51 is de sleutel.quote:Op woensdag 11 februari 2015 19:09 schreef doorgaan het volgende:
[..]
Met alles eens.
Waar ging het fout in het begin? mens of dier, plus een ongeluk: echt een opeenstapeling van alle bad luck die je maar kunt hebben? Toch een gewoon leuk tochtje dat uit de hand liep...zij verdwaald? Ik weet het echt niet. Hoop op een nieuw handvat.
- waar konden ze zijn? Quebrada's en paddocks (of terug op de Mirador maar de telefoons geven dat niet aan)
- wat kan er gebeurd zijn?
- Het is een lange tijd. 2:47 minuten. Daarin kan (en moet) er heel veel gebeurd zijn.
Kris kan uitgegleden zijn in de 1e of 2e quebrada, en onderuitgezakt in de quebrada terechtgekomen en naar beneden gevallen. Lisanne met de rugzak en alle spullen bovenlangs en ze kwamen elkaar tegen aan de monding van de Culebra. Dat is een heel eind, maar het zou kunnen, moeten kijken of dat irl ook zo kan.
De eerste noodoproepen zijn misschien wel alleen door Lisanne gedaan.
Op het moment dat ze zeker samen waren (vraag is allebei levend?), die nacht van 8 april verschilde het belpatroon enorm van ervoor.
Misschien heeft Lisanne heel lang naar Kris gezocht en zij haar spijkerbroekje opgehangen als teken waar ze heenging, op zoek naar water, eten, bescherming, provisorische spalkjes ofzo, geen idee.
Lisanne heeft dat broekje niet gezien omdat ze een andere route nam.
Uiteindelijk moeten ze samen geweest zijn wat naast tragisch ook wel mooi en geruststellend moet zijn voor de families. Maar voor mij is het de enige manier om de bizarre keuzes te kunnen verklaren en met gewiste foto's kun je ook veel meer.
Geen afscheidsvideo vind ik heel vreemd, geen voorgeschreven, niet verstuurde afscheidssmsjes niet, want ik vrees dat die bij het uitlezen van de telefoons als ze er al waren verloren zijn gegaan.The only limit is your own imagination
Het ligt er maar aan wat je ziek noemt en wie je ziek noemt. Op het moment dat je tot verkeerde daden overgaat, ben je ziek.quote:Op woensdag 11 februari 2015 19:08 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Daarom vraag ik ook; wat is de relevantie (hoe past die zieke mens, nou geen gids dan) in het plaatje? Wat is dat voor iemand? Waar denk je dat ie woont? Die loopt daar dus nog rond?
De gehele wereld is toch ziek, een mensenleven is toch niets meer waard?
Dat noem ik ziek.![]()
Ja, maar maak het nou es concreet? Wie is die persoon? Wat heeft deze "zieke" persoon met Kris en Lisanne van doen? Hoe past die zieke rare dingen doende persoon in het verhaal?quote:Op woensdag 11 februari 2015 19:23 schreef gynaika het volgende:
[..]
Het ligt er maar aan wat je ziek noemt en wie je ziek noemt. Op het moment dat je tot verkeerde daden overgaat, ben je ziek.
De gehele wereld is toch ziek, een mensenleven is toch niets meer waard?
Dat noem ik ziek.
Ik ben het absoluut niet met je eens; ik vind 95% van de wereld prachtig, vredig en prima, maar goed, dat is een andere discussieThe only limit is your own imagination
dit forum ( Boquete Community Forums) is gesloten kort na de verdwijning
http://web.archive.org/web/20070208093449/http://www.boquete.org/"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."![]()
Sorry, maar ik zou niet specifiek iemand kunnen aanwijzen. Zo een persoon/personen kun je toch overal tegenkomen?quote:Op woensdag 11 februari 2015 19:25 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ja, maar maak het nou es concreet? Wie is die persoon? Wat heeft deze "zieke" persoon met Kris en Lisanne van doen? Hoe past die zieke rare dingen doende persoon in het verhaal?
Ik ben het absoluut niet met je eens; ik vind 95% van de wereld prachtig, vredig en prima, maar goed, dat is een andere discussie
In het geval van Kris en Lisanne kan het zijn dat zij een afspraak hebben gemaakt met verkeerde jongelui om die Pianista te gaan doen, maar zij kunnen natuurlijk ook onderweg verkeerde personen zijn tegengekomen.
Even terzijde: 95% van de wereld vredig? Niet op de hoogte van al het wereldnieuws?![]()
Franklin Gruber > Gruber is a wanted fugitive >
MADMEN IN PARADISE
http://www.expatperspective.com/blog/madmen-in-paradise
[ Bericht 51% gewijzigd door StaceySinger op 11-02-2015 20:07:30 ]"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."![]()
Onderweg is op de Pianista naar de Mirador?quote:Op woensdag 11 februari 2015 19:47 schreef gynaika het volgende:
[..]
Sorry, maar ik zou niet specifiek iemand kunnen aanwijzen. Zo een persoon/personen kun je toch overal tegenkomen?
In het geval van Kris en Lisanne kan het zijn dat zij een afspraak hebben gemaakt met verkeerde jongelui om die Pianista te gaan doen, maar zij kunnen natuurlijk ook onderweg verkeerde personen zijn tegengekomen.
Waarom hebben ze die derde persoon niet gevraagd voor een foto samen op de Mirador? Met hun camera dan wel 2 (!) telefoons die ze bij zich hadden. Hun eerste echte hike!?
quote:Even terzijde: 95% van de wereld vredig? Niet op de hoogte van al het wereldnieuws?
Jij denkt serieus dat "het wereldnieuws" (waar jij maar heel selectief wat van meekrijgt) is zoals de wereld is? Welnee. Kom kijken in Panama, dan weet je meer.
95% van wat er gebeurt zie je helemaal nooit op het nieuws. Het vertekent de werkelijkheid meer dan dat de massamedia ze weergeeft.The only limit is your own imagination
De kans is natuurlijk veel groter dat als ze een derde persoon zouden hebben ontmoet, dat deze persoon hen had geholpen om weer terug te keren naar de bewoonde wereld. Het grootste deel van de mensen is vredelievend en wil elkaar helpen. Ook in Panama.quote:Op woensdag 11 februari 2015 19:47 schreef gynaika het volgende:
[..]
Sorry, maar ik zou niet specifiek iemand kunnen aanwijzen. Zo een persoon/personen kun je toch overal tegenkomen?
Het is moeilijk voor te stellen dat ze met een Panamees zonder kwaad in de zin zo hopeloos verdwaald zouden raken. Dus hou ik het maar op dat ze al die dagen alle moeilijke beslissingen alleen moeten hebben genomen.
De kans dat ze wel personen met verkeerde bedoelingen zijn tegengekomen is gewoon heel klein als je nu een conclusie moet trekken uit de beschikbare gegevens. Komt nog bij dat de mensen in Boquete zelf ook nul vermoedens meer hebben van een misdrijf.![]()
THE PSYCHOTIC FLIM-FLAM MAN OF PANAMAquote:Op woensdag 11 februari 2015 19:50 schreef StaceySinger het volgende:
Franklin Gruber > Gruber is a wanted fugitive >
MADMEN IN PARADISE
http://www.expatperspective.com/blog/madmen-in-paradise
He falsely claims to be able to: cure cancer, eliminate wrinkles, fungal infections, save people from venomous snakebites, and more.
Gruber is a psychopath
http://www.expatperspecti(...)m-flam-man-of-panama
Komt nog bij dat de mensen in Boquete zelf ook nul vermoedens meer hebben van een misdrijf.
Ach, Feliciano G. en Ingrid L. hebben wel eens iets geopperd in de richting van pensionado's, gesloten huizen, gringo's.Hoe hoger de geest, hoe groter het beest.(Maaike Vaatstra)![]()
Dat was toch voordat de rugzak met alle spullen is gevonden? En voordat de overblijfselen van K&L werden aangetroffen?quote:Op woensdag 11 februari 2015 20:12 schreef Lutalo het volgende:
Komt nog bij dat de mensen in Boquete zelf ook nul vermoedens meer hebben van een misdrijf.
Ach, Feliciano G. en Ingrid L. hebben wel eens iets geopperd in de richting van pensionado's, gesloten huizen, gringo's.![]()
ik heb em wel eens ge-gmailed. Moet je zijn gmail adres? Kun je t em zelf vragen?quote:Op woensdag 11 februari 2015 19:22 schreef StaceySinger het volgende:
Zijn we er al achter waar die Man woont die daar jungle olie verkoopt ?![]()
Geen enkel scenario is sluitend of van a tot z logisch, het is als zo vaak gezegd in dit topic.quote:Op woensdag 11 februari 2015 18:41 schreef El_Matador het volgende:
Het gedrag van Kris en Lisanne is vreemd ja. Zolang verdwaald blijven, Daarom denk ik dat ze ook elkaar kwijt zijn geraakt.
Misschien iets meer bij een combinatie van verdwaling/ongeluk/derden.
Als voorbeeld:
Een gebroken been bij de 2e quebrada, vervolgens de te verdedigen keuze om niet de berg terug over te gaan maar te gokken op hulp verder bergafwaarts.
Daar dan wel die derde of derden tegengekomen maar ipv hulp dagen vastgehouden, misbruikt en meer dood dan levend achtergelaten.Wie dit leest is gek![]()
Vind je het heel erg dat ik je bij het zomaar roepen van dit soort onsmakelijke en onnodig gruwelijke scenario's om iets meer onderbouwing vraag?quote:Op woensdag 11 februari 2015 21:12 schreef Nieuwschierig het volgende:
Daar dan wel die derde of derden tegengekomen maar ipv hulp dagen vastgehouden, misbruikt en meer dood dan levend achtergelaten.
"dagen misbruikt", is dat nodig? En dan mag je je geld, camera en je telefoons gewoon houden, daar zijn "verkrachters" uit Panama niet in geinteresseerd?The only limit is your own imagination
Tjonge jonge Mata, heb jij nou werkelijk je eigen misdrijfscenario helemaal onderaan in de OP gezet?
"misdrijfscenario die alle feiten tracht te volgen?"
Wat ben jij ongelooflijk vol van jezelf.![]()
probleem is dat niemand weet waar die Gruber woont - ergens in de bergenquote:Op woensdag 11 februari 2015 20:40 schreef Poekje01 het volgende:
[..]
ik heb em wel eens ge-gmailed. Moet je zijn gmail adres? Kun je t em zelf vragen?"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."![]()
Haha, het is een mooi verhaal toch? Samengesteld door jullie, ik praat het slechts aan elkaar.quote:Op woensdag 11 februari 2015 21:15 schreef jackie12 het volgende:
Tjonge jonge Mata, heb jij nou werkelijk je eigen misdrijfscenario helemaal onderaan in de OP gezet?
"misdrijfscenario die alle feiten tracht te volgen?"
Wat ben jij ongelooflijk vol van jezelf.
48 uur zijn voorbij, volgende OP gaat ie er weer uit. Relax man.
The only limit is your own imagination
"Dagen" is een verklaring voor de dagen dat ze vermist waren.quote:Op woensdag 11 februari 2015 21:14 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Vind je het heel erg dat ik je bij het zomaar roepen van dit soort onsmakelijke en onnodig gruwelijke scenario's om iets meer onderbouwing vraag?
"dagen misbruikt", is dat nodig? En dan mag je je geld, camera en je telefoons gewoon houden, daar zijn "verkrachters" uit Panama niet in geinteresseerd?
"Misbruikt" is een motief en tevens een reden om ze meerdere dagen vast te houden. Zouden ze door drugssmokkelaars alleen als getuige uitgeschakeld moeten worden dan is dat geen verklaring voor al die dagen.Wie dit leest is gek![]()
Ho wacht even, je gaat veel te snel.quote:Op woensdag 11 februari 2015 21:25 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
"Dagen" is een verklaring voor de dagen dat ze vermist waren.
"Misbruikt" is een motief en tevens een reden om ze meerdere dagen vast te houden. Zouden ze door drugssmokkelaars alleen als getuige uitgeschakeld moeten worden dan is dat geen verklaring voor al die dagen.
Drugssmokkelaars? Hoe en waar en wanneer kwamen ze die tegen?
Vastgehouden? Waar? En mag je dan wel bellen? En je spulletjes gewoon houden, boeit die criminelen die iPhone en Samsung nou?The only limit is your own imagination
“Op de digitale camera is EEN foto aangetroffen waarop Kris en Lisanne vrolijk boven op de berg staan. Na de verdwijning zijn er ook nog foto’s met het toestel genomen. Het onderzoeksteam in Panama heeft de familie verboden om daar over te spreken."quote:Op woensdag 11 februari 2015 19:53 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Onderweg is op de Pianista naar de Mirador?
Waarom hebben ze die derde persoon niet gevraagd voor een foto samen op de Mirador? Met hun camera dan wel 2 (!) telefoons die ze bij zich hadden. Hun eerste echte hike!?
[..]
Jij denkt serieus dat "het wereldnieuws" (waar jij maar heel selectief wat van meekrijgt) is zoals de wereld is? Welnee. Kom kijken in Panama, dan weet je meer.
95% van wat er gebeurt zie je helemaal nooit op het nieuws. Het vertekent de werkelijkheid meer dan dat de massamedia ze weergeeft.
Hier kun je ook nog een aantal kanten mee op.
http://www.eenvandaag.nl/(...)r_verdwalingstheorie
En verder, in Panama komen kijken? Wat geeft dat voor meerwaarde v.w.b. het wereldnieuws?![]()
Ja, daar staat niet "een foto waar ze beiden tegelijk opstaan/samen opstaan", maar van ieder hebben we 1 foto vanop de Mirador. En Kris heeft er eentje met haar iPhone gemaakt.quote:Op woensdag 11 februari 2015 21:31 schreef gynaika het volgende:
[..]
“Op de digitale camera is EEN foto aangetroffen waarop Kris en Lisanne vrolijk boven op de berg staan. Na de verdwijning zijn er ook nog foto’s met het toestel genomen. Het onderzoeksteam in Panama heeft de familie verboden om daar over te spreken."
Hier kun je ook nog een aantal kanten mee op.
http://www.eenvandaag.nl/(...)r_verdwalingstheorie
En verder, in Panama komen kijken? Wat geeft dat voor meerwaarde v.w.b. het wereldnieuws?
Waarom geen foto van hen allebei, samen, arm in arm?
Dat "wereldnieuws" geeft een volledig vertekend beeld van hoe de wereld nu echt is, ik kan je alleen aanraden dat "nieuws" zoveel mogelijk met een korrel zout te nemen. En vooral geen fatalistische gedachtes over "mensen zijn slecht, ziek, etc." te hebben.
Kijk met eigen ogen en je ziet veel meer dan die massapropaganda.The only limit is your own imagination
Die kwamen ze NIET tegen (in dit scenario)quote:Op woensdag 11 februari 2015 21:27 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ho wacht even, je gaat veel te snel.
Drugssmokkelaars? Hoe en waar en wanneer kwamen ze die tegen?
Vastgehouden? Waar? En mag je dan wel bellen? En je spulletjes gewoon houden, boeit die criminelen die iPhone en Samsung nou?
• Een zware belessure verklaart waarom ze verder liepen/strompelden en niet terug
• Derden die ze dagen vasthielden verklaart waarom ze niet gevonden zijn maar later toch 90 "foto's" konden maken.
• Een motief om ze dagen vast te houden kan niet geld of goederen zijn want die zijn teruggevonden. Dus een ander motief. Misschien konden ze heel mooi zingen
Wie dit leest is gek![]()
Hoe groot acht jij de kans dat iemand (of een bende? Wat voor mensen zijn dat? Ik ga ernaar toe, denk je dat het veilig is?) die de moeite neemt 2 meiden vast te houden en karaoke aan het kampvuur mee pleegt:quote:Op woensdag 11 februari 2015 21:35 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Die kwamen ze NIET tegen (in dit scenario)
• Een zware belessure verklaart waarom ze verder liepen/strompelden en niet terug
• Derden die ze dagen vasthielden verklaart waarom ze niet gevonden zijn maar later toch 90 "foto's" konden maken.
• Een motief om ze dagen vast te houden kan niet geld of goederen zijn want die zijn teruggevonden. Dus een ander motief. Misschien konden ze heel mooi zingen![]()
• ze de telefoons laat houden (sowieso)
• ze de camera niet afpakte (blijvend)
• niet makkelijk 83 (of 87 of 37) dollar meegrist?The only limit is your own imagination
Zoals ik het nu bekijk kan dit minimaal net zo goed als elk ander scenario.quote:Op woensdag 11 februari 2015 21:39 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Hoe groot acht jij de kans dat iemand (of een bende? Wat voor mensen zijn dat? Ik ga ernaar toe, denk je dat het veilig is?) die de moeite neemt 2 meiden vast te houden en karaoke aan het kampvuur mee pleegt:
• ze de telefoons laat houden (sowieso)
• ze de camera niet afpakte (blijvend)
• niet makkelijk 83 (of 87 of 37) dollar meegrist?
Telefoons zijn sowieso gevaarlijk om als dader mee te nemen omdat ze traceerbaar zijn.Wie dit leest is gek![]()
Die dingen worden constant gejat in Latijns-Amerika, traceerbaar of niet. In die wildernis is het niet traceerbaar en via via verpats je dat soort dingen.quote:Op woensdag 11 februari 2015 21:44 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Zoals ik het nu bekijk kan dit minimaal net zo goed als elk ander scenario.
Telefoons zijn sowieso gevaarlijk om als dader mee te nemen omdat ze traceerbaar zijn.
Dat punt blijft echt een zwakke plek, hoe stom moeten die lui geweest zijn?
En dan op die nacht met foto's toen ontsnapten Kris en Lisanne en zijn ze alsnog vermoord of deed de natuur het toen?The only limit is your own imagination
Ik had dat verhaal gemist, dus mooi dat ik hem nu via de OP vind. Vermakelijk leesvoer.quote:Op woensdag 11 februari 2015 21:18 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Haha, het is een mooi verhaal toch? Samengesteld door jullie, ik praat het slechts aan elkaar.
48 uur zijn voorbij, volgende OP gaat ie er weer uit. Relax man.![]()
Ja klopt.quote:Op woensdag 11 februari 2015 20:28 schreef kuil het volgende:
[..]
Dat was toch voordat de rugzak met alle spullen is gevonden? En voordat de overblijfselen van K&L werden aangetroffen?Hoe hoger de geest, hoe groter het beest.(Maaike Vaatstra)![]()
Dat deed de natuur, tussen 8 en 11 april.quote:Op woensdag 11 februari 2015 21:47 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Die dingen worden constant gejat in Latijns-Amerika, traceerbaar of niet. In die wildernis is het niet traceerbaar en via via verpats je dat soort dingen.
Dat punt blijft echt een zwakke plek, hoe stom moeten die lui geweest zijn?
En dan op die nacht met foto's toen ontsnapten Kris en Lisanne en zijn ze alsnog vermoord of deed de natuur het toen?
Een gejatte telefoon is nog tot daar aan toe maar een telefoon gejat van dooie blanke blonde gringo's is toch iets anders, daar wordt echt wel op gejaagd.Wie dit leest is gek![]()
Ik neem aan dat sinds de vondsten nauwelijks iemand in Boquete meer in een misdrijfscenario gelooft.quote:
Het wil er hier bij sommige mensen heel moeilijk in dat je in de wildernis om het leven kunt komen als je ongetraind en onvoorbereid bent. Een samenloop van omstandigheden en de keiharde natuur is meestal al genoeg.
Ze waren ook lang genoeg in leven (in ieder geval 10 dagen) om met een zorgvuldige zoekactie gered te kunnen worden.![]()
Uitstekend scenario, goed uitgewerkt, geen speld tussen te krijgen.quote:Op woensdag 11 februari 2015 21:18 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Haha, het is een mooi verhaal toch? Samengesteld door jullie, ik praat het slechts aan elkaar.Qua huisdieren en Fokkers heb ik alleen de schildpadden van Domnivoor en de hond van @:mascara-klodder irl gezien (Koen66)![]()
Als er niets gevonden was, werd een misdrijf nog steeds mogelijk geacht? ;-)quote:Op woensdag 11 februari 2015 21:51 schreef kuil het volgende:
[..]
Ik neem aan dat sinds de vondsten nauwelijks iemand in Boquete meer in een misdrijfscenario gelooft.
Het wil er hier bij sommige mensen heel moeilijk in dat je in de wildernis om het leven kunt komen als je ongetraind en onvoorbereid bent. Een samenloop van omstandigheden en de keiharde natuur is meestal al genoeg.
Ze waren ook lang genoeg in leven (in ieder geval 10 dagen) om met een zorgvuldige zoekactie gered te kunnen worden.
Ik weet niet of ze in iedere geval tien dagen nog in leven waren.
En waarom ze niet gevonden zijn, snap ik al helemaal niet.Hoe hoger de geest, hoe groter het beest.(Maaike Vaatstra)![]()
Volgens de weinige berichten over de broek van Kris, zou die helemaal schoon zijn, zonder zandresten, bloed, etc. Dat lijkt mij een opvallend detail voor iemand die dagenlang gezworven zou hebben in de jungle of zelfs mogelijk uitgegleden zou zijn in de 1e of 2e quebrada om vervolgens uit te komen in de Culebra. Ik denk zelfs, dat als ze die hele weg tuimelend in de quebrada zou hebben afgelegd, ze niet levend het eindpunt zou hebben bereikt en dat haar broek verre van schoon zou zijn. Maar nee, haar broek lag netjes en schoon, dichtgeknoopt.
Om maar even 1 punt te noemen.![]()
Als er helemaal niets gevonden was, zou een raadselachtige ontvoering nog altijd kunnen. Spoorloos verdwijnen wekt natuurlijk meer twijfels op.quote:Op woensdag 11 februari 2015 21:59 schreef Lutalo het volgende:
[..]
Als er niets gevonden was, werd een misdrijf nog steeds mogelijk geacht? ;-)
Ik weet niet of ze in iedere geval tien dagen nog in leven waren.
En waarom ze niet gevonden zijn, snap ik al helemaal niet.
De iPhone is op 11 april nog gebruikt, dus tien dagen ligt voor de hand.
Waarom ze niet gevonden zijn zal ongetwijfeld te maken hebben gehad met een aantal foute inschattingen van SINAPROC en andere zoekteams, waardoor er lang op de verkeerde plek is gezocht. Daarnaast heeft het slechte weer de zoektocht ook enorm in de weg gezeten.![]()
Maar datgene dát gevonden is roept bij mij alleen maar vraagtekens op. Waarom deze botten (bvb relatief kleine rib, geen bovenbeen of iets anders relatief groots/opvallends) en waarom is er zo weinig terug gevonden?quote:Op woensdag 11 februari 2015 22:05 schreef kuil het volgende:
[..]
Als er helemaal niets gevonden was, zou een raadselachtige ontvoering nog altijd kunnen. Spoorloos verdwijnen wekt natuurlijk meer twijfels op.
Ik geloof er niet in dat botten zó snel volledig kunnen vergaan en dat de natuur (water, dieren) de resten zo uiteen getrokken en verspreid hebben.![]()
quote:Op woensdag 11 februari 2015 21:52 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
Uitstekend scenario, goed uitgewerkt, geen speld tussen te krijgen.Dat het broekje schoon en dichtgeknoopt was, kan zijn omdat ze het heeft gewassen. Bloed krijg je er niet uit, maar vuil er wel af.quote:Op woensdag 11 februari 2015 22:03 schreef RapaNui het volgende:
Volgens de weinige berichten over de broek van Kris, zou die helemaal schoon zijn, zonder zandresten, bloed, etc. Dat lijkt mij een opvallend detail voor iemand die dagenlang gezworven zou hebben in de jungle of zelfs mogelijk uitgegleden zou zijn in de 1e of 2e quebrada om vervolgens uit te komen in de Culebra. Ik denk zelfs, dat als ze die hele weg tuimelend in de quebrada zou hebben afgelegd, ze niet levend het eindpunt zou hebben bereikt en dat haar broek verre van schoon zou zijn. Maar nee, haar broek lag netjes en schoon, dichtgeknoopt.
Om maar even 1 punt te noemen.
Wie weet was de val niet ernstig maar betekende het dat ze allebei gedwongen werden een andere route door die wildernis te volgen.
Dat kan verklaren waarom ze niet bij die paddocks zijn gebleven, die als je samen bent heel dichtbij huis en veilig met overduidelijke huisjes enzo veel logischer is dan doordenderen (in verschillende dagen) helemaal naar die rugzakplek.
Als die rugzak daar door de laagstaande rivier meegesleurd is, kan ik me niet voorstellen dat ie zo puntgaaf was.
Alles (spijkerbroekje, rugzak, inhoud) is puntgaaf, het is zo vaag.The only limit is your own imagination
Jij bent er geweest? Zelfs niet als je die stroompjes ziet die zich vullen met regenwater??quote:Op woensdag 11 februari 2015 22:08 schreef MeloD het volgende:
Waarom deze botten (bvb relatief kleine rib, geen bovenbeen of iets anders relatief groots/opvallends) en waarom is er zo weinig terug gevonden?
Ik geloof er niet in dat botten zó snel volledig kunnen vergaan en dat de natuur (water, dieren) de resten zo uiteen getrokken en verspreid hebben.
snel vergaan is heel makkelijk, men spreekt van 1 week in zo'n klimaat. Dan zijn er nog flink wat weken om verspreid te raken voordat ze gevonden worden?The only limit is your own imagination
Weefsel vergaan, ja, geloof ik best dat dat daar binnen enkele weken (of zelfs dagen) kan gebeuren. Maar botten? Nee.
En de resten zijn niet pal naast water gevonden toch? Maar nog best een stukje ervandaan (maar wel "in de buurt")![]()
Omdat de rest van de botten verder is meegevoerd met de rivier? Of verspreid is door aaseters? Het lijkt me niet dat ze het volledige gebied waarin menselijke resten gevonden zouden kunnen worden meter voor meter hebben uitgekamd.quote:Op woensdag 11 februari 2015 22:08 schreef MeloD het volgende:
[..]
Maar datgene dát gevonden is roept bij mij alleen maar vraagtekens op. Waarom deze botten (bvb relatief kleine rib, geen bovenbeen of iets anders relatief groots/opvallends) en waarom is er zo weinig terug gevonden?
Ik geloof er niet in dat botten zó snel volledig kunnen vergaan en dat de natuur (water, dieren) de resten zo uiteen getrokken en verspreid hebben.
Ik geloof wel dat het in 3 maanden tijd heel hard kan gaan, en dat resten snel kunnen verdwijnen of zich verder verspreiden. Als de vondsten begin mei waren gedaan waren het er ongetwijfeld veel meer geweest. Gewoon pech dus dat het allemaal zo lang heeft geduurd.![]()
Helemaal mee eens.quote:Op woensdag 11 februari 2015 22:14 schreef kuil het volgende:
[..]
Omdat de rest van de botten verder is meegevoerd met de rivier? Of verspreid is door aaseters? Het lijkt me niet dat ze het volledige gebied waarin menselijke resten gevonden zouden kunnen worden meter voor meter hebben uitgekamd.
Ik geloof wel dat het in 3 maanden tijd heel hard kan gaan, en dat resten snel kunnen verdwijnen of zich verder verspreiden. Als de vondsten begin mei waren gedaan waren het er ongetwijfeld veel meer geweest. Gewoon pech dus dat het allemaal zo lang heeft geduurd.The only limit is your own imagination
Weet er iemand hier of dat pad, dagelijks/wekelijks of maandelijks wordt belopen?
Hoe vaak gaan de boeren/indianen en gidsen op en neer?![]()
Lees ieder woord/woordje met de context. En dan kun je verschillende kanten op.quote:Op woensdag 11 februari 2015 21:34 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ja, daar staat niet "een foto waar ze beiden tegelijk opstaan/samen opstaan", maar van ieder hebben we 1 foto vanop de Mirador. En Kris heeft er eentje met haar iPhone gemaakt.
Waarom geen foto van hen allebei, samen, arm in arm?
Dat "wereldnieuws" geeft een volledig vertekend beeld van hoe de wereld nu echt is, ik kan je alleen aanraden dat "nieuws" zoveel mogelijk met een korrel zout te nemen. En vooral geen fatalistische gedachtes over "mensen zijn slecht, ziek, etc." te hebben.
Kijk met eigen ogen en je ziet veel meer dan die massapropaganda.
Dat weet jij maar jij wilt maar één richting op. En dat mag maar als ik al die verdwaal/ongeluk scenario’s lees en de bijbehorende ongemakken die ze gehad zouden hebben dan komt dat op mij vrij naïef over.
En verder, ik leef met wijd geopende ogen.![]()
Gezien de functie van het pad, de duur van de wandeling en het aantal mensen in de regio schat ik bijna dagelijks / een aantal keren per week. Dinsdag is markt.quote:Op woensdag 11 februari 2015 22:22 schreef ootjekatootje het volgende:
Weet er iemand hier of dat pad, dagelijks/wekelijks of maandelijks wordt belopen?
Hoe vaak gaan de boeren/indianen en gidsen op en neer?
Als ik de blogs en Boquete.ning bekijkt dan lijkt het alsof de overkant van de CD heel ver weg is voor de mensen uit Boquete. Aan de zuidkant wordt heel veel gewandeld.![]()
Mag je eerst uitleggen welk pad je precies bedoelt.quote:Op woensdag 11 februari 2015 22:22 schreef ootjekatootje het volgende:
Hoe vaak gaan de boeren/indianen en gidsen op en neer?Make my day!![]()
Dat er in dat ruige terrein zoveel is teruggevonden is al een wondertje. Voor hetzelfde geld spoelt een ontketende rivier alles onder zand en stenen en vind je niets meer, of na vele jaren een kleinigheid.quote:Op woensdag 11 februari 2015 22:14 schreef kuil het volgende:
[..]
Omdat de rest van de botten verder is meegevoerd met de rivier? Of verspreid is door aaseters? Het lijkt me niet dat ze het volledige gebied waarin menselijke resten gevonden zouden kunnen worden meter voor meter hebben uitgekamd.
Ik geloof wel dat het in 3 maanden tijd heel hard kan gaan, en dat resten snel kunnen verdwijnen of zich verder verspreiden. Als de vondsten begin mei waren gedaan waren het er ongetwijfeld veel meer geweest. Gewoon pech dus dat het allemaal zo lang heeft geduurd.![]()
Ik acht de kans groter dat je een mafkees tegenkomt met een machette dan
- je elkaar kwijt raakt om onduidelijke redenen
- je dan alleen verder moet maar dan desalniettemin heel gedisciplineerd omgaat met je telefoon door op 1 april met beide telefoons het slechts 1 keer te proberen ?
- daarna vind je elkaar na dagen? zoeken weer terug door toevallig dezelfde (verkeerde) richting op te lopen maar alle zoekteams vinden je niet ????
- En dan hebben ze beiden de paddocks met huisjes gemist en zijn ze beiden afzonderlijk van elkaar niemand tegen gekomen en hebben beiden door totale paniek zelf de weg niet hebben terug vinden?
- en nadat ze mekaar terug hebben gevonden sterven ze ook nog eens beiden bij dezelfde rivier ?
Vind die van mij beter. En als je die van jezelf OP waardig vindt dan is die van mij dat zeker!![]()
Voor de vinders was het aanleiding om aan te nemen dat de resten er door de rivier gebracht zijn. Veel slimmer kunnen wij niet zijn. Botten vergaan niet in zo'n korte tijd, maar kunnen wel wegspoelen, onder zand of stenen raken of gewoon niet gevonden worden.quote:Op woensdag 11 februari 2015 22:13 schreef MeloD het volgende:
Weefsel vergaan, ja, geloof ik best dat dat daar binnen enkele weken (of zelfs dagen) kan gebeuren. Maar botten? Nee.
En de resten zijn niet pal naast water gevonden toch? Maar nog best een stukje ervandaan (maar wel "in de buurt")![]()
Juist. Van andere vermisten in hetzelfde gebied zoals Alex Humphrey is ook nooit meer iets teruggevonden.quote:Op woensdag 11 februari 2015 22:34 schreef matteo_111 het volgende:
[..]
Dat er in dat ruige terrein zoveel is teruggevonden is al een wondertje. Voor hetzelfde geld spoelt een ontketende rivier alles onder zand en stenen en vind je niets meer, of na vele jaren een kleinigheid.![]()
Ik denk dat daar minder aandacht aan geschonken is.quote:Op woensdag 11 februari 2015 22:40 schreef kuil het volgende:
[..]
Juist. Van andere vermisten in hetzelfde gebied zoals Alex Humphrey is ook nooit meer iets teruggevonden.![]()
Hoe kan het dan zijn dat ze wel een voet en een stuk huid teruggevonden hebben? Of zaten de dieren vol?
De staat waarin de weinige resten zijn gevonden (verschillend), roept bij aaseters en andere natuurlijke oorzaken waarop een lichaam vergaat, meer vragen op.
Er is weinig gevonden en wat er gevonden is, is in verschillende staat van ontbinding.![]()
Voor de geïnteresseerden in verspreiding van resten door dieren/natuur
Ik zat blijkbaar niet helemaal goed, dieren kunnen resten wel verspreiden maar doen dit vaak op een dusdanige manier dat de resten in principe te herleiden zijn.
Wat ootjekatootje aangeeft, als de berichten in de media idd kloppen is de verschillende staat van ontbinding idd op z'n minst opmerkelijk
https://books.google.nl/b(...)by%20animals&f=false
http://www.google.nl/url?(...)vm=bv.85761416,d.bGQ![]()
Van dat vermiste stel zijn na maanden ook de lichamen teruggevonden, niet eens zo ver van elkaar vandaan.quote:Op woensdag 11 februari 2015 22:48 schreef gynaika het volgende:
[..]
Ik denk dat daar minder aandacht aan geschonken is.![]()
Niemand gaat in de OP plaatsen wat hij of zij denkt wat er gebeurd kan zijn. Jij dus ook niet! Ik zeg weg ermee.quote:Op woensdag 11 februari 2015 22:35 schreef jackie12 het volgende:
Ik acht de kans groter dat je een mafkees tegenkomt met een machette dan
- je elkaar kwijt raakt om onduidelijke redenen
- je dan alleen verder moet maar dan desalniettemin heel gedisciplineerd omgaat met je telefoon door op 1 april met beide telefoons het slechts 1 keer te proberen ?
- daarna vind je elkaar na dagen? zoeken weer terug door toevallig dezelfde (verkeerde) richting op te lopen maar alle zoekteams vinden je niet ????
- En dan hebben ze beiden de paddocks met huisjes gemist en zijn ze beiden afzonderlijk van elkaar niemand tegen gekomen en hebben beiden door totale paniek zelf de weg niet hebben terug vinden?
- en nadat ze mekaar terug hebben gevonden sterven ze ook nog eens beiden bij dezelfde rivier ?
Vind die van mij beter. En als je die van jezelf OP waardig vindt dan is die van mij dat zeker!![]()
quote:Op woensdag 11 februari 2015 22:40 schreef kuil het volgende:
[..]
Juist. Van andere vermisten in hetzelfde gebied zoals Alex Humphrey is ook nooit meer iets teruggevonden.quote:Als er helemaal niets gevonden was, zou een raadselachtige ontvoering nog altijd kunnen. Spoorloos verdwijnen wekt natuurlijk meer twijfels op.Hoe hoger de geest, hoe groter het beest.(Maaike Vaatstra)![]()
We kunnen er lang en breed over lullen, de ene gaat mee met de Froons en de ander gaat mee met de Kremers. (en een enkeling zit er nog tussenin)
Overtuigen doen we elkaar toch niet!![]()
Ik kan de OP niet meer wijzigen. Kan geloof ik tot na 24 uur na openen.quote:Op woensdag 11 februari 2015 22:54 schreef schuschuho het volgende:
[..]
Niemand gaat in de OP plaatsen wat hij of zij denkt wat er gebeurd kan zijn. Jij dus ook niet! Ik zeg weg ermee.
(ik neem aan dat je die van Mata eruit wilt hebben?)![]()
Je bedoelt die vrouw met haar reispartner? In Costa Rica?quote:Op woensdag 11 februari 2015 22:51 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Van dat vermiste stel zijn na maanden ook de lichamen teruggevonden, niet eens zo ver van elkaar vandaan.
Haar broer moest en zou zijn zus vinden? Ja, dat was een geheel persoonlijke inzet met succes.![]()
Nog even iets:
als ze elkaar zijn kwijt geraakt, dan zou dat dus pas na 5 april gebeurt zijn. Vanaf dat moment is een telefoon gebruikt omdat de andere leeg was. Met die telefoon is daar na met een pincode (foutief) proberen in te loggen.
Die telefoon was toch van Lisanne? Dan zou Kris de tas met telefoons gehad hebben.
Wanneer ze bij elkaar geweest zijn dan zet je toch een tel uit. Zodat je nog langer mogelijkheden hebt om batterij te sparen? Waarom dan steeds tot 5 april beide telefoons aan/uit?
Indien ze uit elkaar waren vanaf 1 april, en je zit alleen in het bos met 2 telefoons, dan laat je toch al helemaal een berichtje/boodschap achter?
edit: aan de bekende telefoongegevens moet te achterhalen zijn, wie er eventueel gevallen is, wie de telefoons gehad heeft, en of Kris (gefotografeerd door Lisanne en telefoon en camera weer in de tas gedaan) haar eigen pincode nog heeft ingevoerd op 11 april.
[ Bericht 8% gewijzigd door ootjekatootje op 11-02-2015 23:32:40 ]![]()
De Froons zijn er volgens mij ook nog niet over uitgedacht wat er nu precies is gebeurd. Zij willen niet meer in de media en willen verder hun eigen gedachten niet meer naar buiten brengen.quote:Op woensdag 11 februari 2015 22:55 schreef jackie12 het volgende:
We kunnen er lang en breed over lullen, de ene gaat mee met de Froons en de ander gaat mee met de Kremers. (en een enkeling zit er nog tussenin)
Overtuigen doen we elkaar toch niet!![]()
Die koeien lopen op en neer, met 3/4 mannen, hoe vaak en wanneer? Gidsen, hoeveel aanmeldingen? Dat moet toch te checken zijn?quote:Op woensdag 11 februari 2015 22:29 schreef matteo_111 het volgende:
[..]
Gezien de functie van het pad, de duur van de wandeling en het aantal mensen in de regio schat ik bijna dagelijks / een aantal keren per week. Dinsdag is markt.
Als ik de blogs en Boquete.ning bekijkt dan lijkt het alsof de overkant van de CD heel ver weg is voor de mensen uit Boquete. Aan de zuidkant wordt heel veel gewandeld.![]()
fijn zeg, dat ik dat mag. Ik bedoel het Pieterpad...quote:Op woensdag 11 februari 2015 22:32 schreef agter het volgende:
[..]
Mag je eerst uitleggen welk pad je precies bedoelt.![]()
Dacht paddestoel :pquote:Op woensdag 11 februari 2015 23:37 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
fijn zeg, dat ik dat mag. Ik bedoel het Pieterpad...![]()
Ik meen dat Baru naar aanleiding van de AFK video zei dat die koeien maar een reis maakten: naar de slager.quote:Op woensdag 11 februari 2015 23:36 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Die koeien lopen op en neer, met 3/4 mannen, hoe vaak en wanneer? Gidsen, hoeveel aanmeldingen? Dat moet toch te checken zijn?
Ik begrijp uit de pers dat zowel Plinio als Feliciano een wandeling over het pad maakten in de dagen na 1 april, met klanten. Dat was dan wel in het droge seizoen (nog). Feliciano de 5e nog, terwijl het de nacht van de 4e geregend moet hebben.![]()
Ze zijn toch dood?quote:Op donderdag 12 februari 2015 00:10 schreef jackie12 het volgende:
[..]
Moet jij je niet klaarmaken voor je trouwerij ?![]()
Blijkbaar haha.quote:Op donderdag 12 februari 2015 00:21 schreef kuil het volgende:
Is dit trouwens de BNW-reeks met de meeste topics van allemaal?
Volgens mij willen sommige niet on topic blijven :p![]()
En deze:quote:Op donderdag 12 februari 2015 00:02 schreef jackie12 het volgende:
Hadden we deze al?
http://mostlymystery.com/found/
http://mostlymystery.com/an-unexpected-end-and-beginning/
Ik denk dat ze beiden al een keer voorbij zijn gekomen![]()
Ja, en jij bent?quote:Op donderdag 12 februari 2015 00:22 schreef Anettie het volgende:
[..]
Blijkbaar haha.
Interessant. Dit is hier nog nauwelijks ter sprake gekomen.quote:Op woensdag 11 februari 2015 22:50 schreef MeloD het volgende:
Voor de geïnteresseerden in verspreiding van resten door dieren/natuur
Ik zat blijkbaar niet helemaal goed, dieren kunnen resten wel verspreiden maar doen dit vaak op een dusdanige manier dat de resten in principe te herleiden zijn.
Wat ootjekatootje aangeeft, als de berichten in de media idd kloppen is de verschillende staat van ontbinding idd op z'n minst opmerkelijk
https://books.google.nl/b(...)by%20animals&f=false
http://www.google.nl/url?(...)vm=bv.85761416,d.bGQQua huisdieren en Fokkers heb ik alleen de schildpadden van Domnivoor en de hond van @:mascara-klodder irl gezien (Koen66)![]()
Ja want alles in deze zaak is terug te beredeneren, Uitsluiten wat niet kan zijn en juist wel kan zijn, oogkleppen af en doordenken. Ook al is niemand het hier eens met elkaar. Dingen benoemen en hopen dat we samen tot een sluitend verhaal kunnen komen.quote:Op donderdag 12 februari 2015 00:21 schreef kuil het volgende:
Is dit trouwens de BNW-reeks met de meeste topics van allemaal?
Familie, vrienden/kennissen lezen mee en lul maar een eind heen: Verdwalen en overlijden, nee. Misdrijf en direct overlijden, nee. Niet met de ons bekende feiten.
Wat is er gebeurt en wat maakt deze meiden zo anders? Van deze zaak zijn veel gegevens en feiten te vinden en via media te controleren. Mensen met diverse invalshoeken en ervaringen proberen hier op dit moment uit te sluiten wat er daar 8000 km verder op gebeurt kan zijn. Dat we hier bezig zijn met een eigen expeditie, ook achter de schermen moet genoeg zeggen.
Dit zelfde zou ook gebeuren met zaken hierin Nederland, laat ons hier op Fok maar sparren en denken en ruziën, misschien is er een rechercheur betrokken bij een zaak die denkt van he, misschien moeten we dit of dat nog uitzoeken omdat ze hier soms meelezen. 10 mensen en dus 10 verschillende invalshoeken bereiken meer dan 1 individu.
lach maar en hoon maar.
Laat de volgende cold cases maar komen hier! Met veel passie, meelevendheid voor de nabestaanden en bedrevenheid denken vele hier graag mee!![]()
hahaquote:Op donderdag 12 februari 2015 00:22 schreef Anettie het volgende:
[..]
Blijkbaar haha.
![]()
Had je deze ook gevolgd?quote:Op donderdag 12 februari 2015 01:33 schreef ootjekatootje het volgende:
Laat de volgende cold cases maar komen hier! Met veel passie, meelevendheid voor de nabestaanden en bedrevenheid denken vele hier graag mee!
NWS / Vier lijken aangetroffen bij Meer van Annecy #3The only limit is your own imagination
Niks tekort aan onderzoek, er viel niks te onderzoeken. Lucia de Berk werd ten onrechte verdacht, aangeklaagd en schuldig bevonden, op basis van onbegrepen aannames, half begrip van logica, toeval en statistiek, door onoordeelkundige rechters. Die daardoor niet in staat waren om door drogredeneringen heen te prikken. Plus natuurlijk die zogenaamde deskundigen zelf, die er in het kader van het onderzoek(!) bij gehaald waren.quote:Op woensdag 11 februari 2015 17:10 schreef RapaNui het volgende:
Ze werd later vrijgesproken door het zogenaamde onderzoek tegen het licht te houden, waardoor er niks van overbleef. Extra onderzoek kwam er niet aan te pas, behalve dan het onderzoeken van het geleverde prutswerk. Oftewel: doorspitten van kilometers dossiers (voor veel geld en menskracht) die er nooit hadden moeten komen (voor veel geld en menskrachtzwakte).Dat zeg je nou wel, maar Jackie is nu al overtuigd, zonder enig onderzoek, van de medeplichtigheid van één van de door hem verdachten. Die beschermt - volgens J. - degene die schuldig is aan de dood van de twee. Wie dat is, die zo evident beschermd wordt, weten de trouwe lezers ook: de zoon van die medeplichtige.quote:Het overlijden van Kris en Lisanne heeft enigszins te kampen met het uitblijven van voldoende onderzoek. Zoals ik Jackie inschat, is Jackie voorstander van (meer) onderzoek.
Stel dat er meer onderzoek komt, en daar komt niks uit. Geen bevestiging van verdachtmakingen, maar ook geen weerlegging, of bewijzen van onschuld. Stel ook dat een jury, bestaande uit Jackie's en zijn fans, een oordeel moet vellen of gids F.G. inderdaad de schuldige beschermt, zodat die zijn straf ontloopt. Dan gaat die gids het hok in, net als Lucia de Berk. En om dezelfde redenen.
[ Bericht 2% gewijzigd door JustinCase op 12-02-2015 07:07:43 ]![]()
ach Mata, hou nou op man! Hoe vaak hebben we hier niet gepost over mej. Jongbloed en haar Australische vriend? 80 km verderop omgekomen, zijn skelet was na een jaar nog puntgaaf!quote:Op woensdag 11 februari 2015 22:11 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Jij bent er geweest? Zelfs niet als je die stroompjes ziet die zich vullen met regenwater??
snel vergaan is heel makkelijk, men spreekt van 1 week in zo'n klimaat. Dan zijn er nog flink wat weken om verspreid te raken voordat ze gevonden worden?
En bovendien, jij claimt wel dat je daar geweest bent, en dat je in Columbia woont etc etc, maar is dat echt zo? Wat voor baan doe je dan, als geoloog, buiten, dat je elke dag uren in dit forum rond kan hangen?
Kan je ons een foto sturen uit Columbia, met jezelf er op, en een timestamp?
Ik geloof er zelf namelijk bv. geen ene ruk van dat je daar echt woont!![]()
En hoe snel was dat lichaam een skelet? Dat heeft dus met warmte, vocht en insecten te maken. Doe je de omstandigheden, terreingesteldheid enz. er ook even bij? En natuurlijk ook hoe lang het duurde, voordat er alleen een skelet over was. Klimaat en het heel blijven van bot heeft niets met elkaar te maken. Wel de plaatselijke omstandigheden.quote:Op donderdag 12 februari 2015 08:04 schreef Poekje01 het volgende:
[..]
ach Mata, hou nou op man! Hoe vaak hebben we hier niet gepost over mej. Jongbloed en haar Australische vriend? 80 km verderop omgekomen, zijn skelet was na een jaar nog puntgaaf!
Van domme praat kijk ik niet op, maar dit is toch wel een sterk staaltje.Zelf? Ons? Namens wie vraag jij dat zelf hoogst persoonlijk zelf? Maar vooruit, ik heb een tip: Ga Mata sponsoring aanbieden, in ruil voor zijn persoonlijke gegevens.quote:En bovendien, jij claimt wel dat je daar geweest bent, en dat je in Columbia woont etc etc, maar is dat echt zo? Wat voor baan doe je dan, als geoloog, buiten, dat je elke dag uren in dit forum rond kan hangen?
Kan je ons een foto sturen uit Columbia, met jezelf er op, en een timestamp?
Ik geloof er zelf namelijk bv. geen ene ruk van dat je daar echt woont!
Gut, daar schiet me iets te binnen. er staat nog een vraag aan jou open: hoe zit het met dat andere vissen naar personalia? Heb jij je sponsoring nou van Domnivoor al ingetrokken?
Of hoop je nog steeds dat hij in ruil daarvoor "de hoed en de rand" (in vertrouwen meegedeeld) over Baru vertelt?
BNW / Kris Kremers & Lisanne Froon #154 - una gran decepción!
[ Bericht 1% gewijzigd door JustinCase op 12-02-2015 08:33:26 ]![]()
Onderzoeksresultaten door een buitenlands expert werden bewust buitengehouden. (Daarom te kort aan onderzoek.)quote:Op donderdag 12 februari 2015 06:53 schreef JustinCase het volgende:
Niks tekort aan onderzoek, er viel niks te onderzoekenMee eens. En het onderzoek door die buitenlandse expert werd er buiten gehouden.quote:![]()
Op donderdag 12 februari 2015 06:53 schreef JustinCase het volgende:
op basis van onbegrepen aannames, half begrip van logica, toeval en statistiek,Niet alleen tegen het licht te houden. De onderzoeksresultaten van die buitenlandse expert werden "boven water gehaald".quote:Op donderdag 12 februari 2015 06:53 schreef JustinCase het volgende:
Ze werd later vrijgesproken door het zogenaamde onderzoek tegen het licht te houden![]()
zelf? ons? ik ben Mata? ik wist niet dat jij ook Mata was?quote:Op donderdag 12 februari 2015 08:17 schreef JustinCase het volgende:
[..]
En hoe snel was dat lichaam een skelet? Dat heeft dus met warmte, vocht en insecten te maken. Doe je de omstandigheden, terreingesteldheid enz. er ook even bij? En natuurlijk ook hoe lang het duurde, voordat er alleen een skelet over was. Klimaat en het heel blijven van bot heeft niets met elkaar te maken. Wel de plaatselijke omstandigheden.
Van domme praat kijk ik niet op, maar dit is toch wel een sterk staaltje.
[..]
Zelf? Ons? Namens wie vraag jij dat zelf hoogst persoonlijk zelf? Maar vooruit, ik heb een tip: Ga Mata sponsoring aanbieden, in ruil voor zijn persoonlijke gegevens.
Gut, daar schiet me iets te binnen. er staat nog een vraag aan jou open: hoe zit het met dat andere vissen naar personalia? Heb jij je sponsoring nou van Domnivoor al ingetrokken?
Of hoop je nog steeds dat hij in ruil daarvoor "de hoed en de rand" (in vertrouwen meegedeeld) over Baru vertelt?
BNW / Kris Kremers & Lisanne Froon #154 - una gran decepción!![]()
[quote]Op donderdag 12 februari 2015 08:17 schreef JustinCase het volgende:
[..]
En hoe snel was dat lichaam een skelet? Dat heeft dus met warmte, vocht en insecten te maken. Doe je de omstandigheden, terreingesteldheid enz. er ook even bij? En natuurlijk ook hoe lang het duurde, voordat er alleen een skelet over was. Klimaat en het heel blijven van bot heeft niets met elkaar te maken. Wel de plaatselijke omstandigheden.
Van domme praat kijk ik niet op, maar dit is toch wel een sterk staaltje.
He wijsneus, verklaar dan even dat er reep huid gevonden is, en dat de rest compleet vergaan is.
Forum Opties Forumhop: Hop naar: