quote:Op woensdag 14 mei 2014 20:42 schreef tofastTG het volgende:
En ik stel nogmaals de vraag, hoe kan iemand een mening geven over een "federaal" europa als niet eens vaststaat hoeveel macht naar de individuele lidstaten/Brussel gaat.
Een federatie hoeft toch niet te betekenen dat Brussel meer macht krijgt?
quote:Op woensdag 14 mei 2014 20:45 schreef karton2 het volgende:
[..]
Als 'president' is hij één van de gezichten van de EU. Hij is ongekozen en dat maakt hem de personificatie van een niet transparante en ondemocratische EU
Verhofstadt, Schulz en Barroso worden overigens bijna net zo hard aangepakt.
Lees ik dat goed ( Meer macht) dus er is al macht ?quote:Op woensdag 14 mei 2014 20:42 schreef tofastTG het volgende:
En ik stel nogmaals de vraag, hoe kan iemand een mening geven over een "federaal" europa als niet eens vaststaat hoeveel macht naar de individuele lidstaten/Brussel gaat.
Een federatie hoeft toch niet te betekenen dat Brussel meer macht krijgt?
bronquote:Nederland heeft de oorlog verklaard aan Guy Verhofstadt. De liberale kandidaat voor het Europese Commissievoorzitterschap wordt niet alleen ludiek op de korrel genomen, hij wordt nu ook frontaal aangevallen op zijn financiële handel en wandel.
De afgelopen dagen begon het met leuke parodieën op de affiche van Guy Verhofstadt. Intussen zit de liberaal in het midden van een discussie bij onze noorderburen over het belang van Europa.
De parodiërende posters op de campagne van Verhofstadt die in Nederland furore maken, zijn nog amusant. Maar gisteren richtte RTL Z, het economische nieuwskanaal van de Nederlandse televisiezender RTL, ongenadig zijn pijlen op Guy Verhofstadt.
"Kandidaat-voorzitter EC klust voor tonnen bij", luidde de niet mis te verstane boodschap. Minstens 230.000 euro zou de liberaal dit jaar verdienen, bovenop zijn loon in het Europees Parlement. RTL Z haalt daarvoor Verhofstadts mandaten bij onder meer pensioenfonds APG, scheepvaartgroep Exmar en beursfonds Sofina aan. Voor een lezing zou Verhofstadt bovendien om en bij de 12.000 euro per keer ontvangen.
"Supergraaier"
Spek naar de bek van de Nederlandse politieke tegenstrevers van Verhofstadt én de Nederlandse liberalen. Emile Roemer van de linkse SP noemde de bijverdiensten "belachelijk, echt schandalig". "Je zou het niet moeten willen. Dit is de man waar VVD en D66 zo'n groot fan van zijn", fulmineerde hij. PVV-leider Geert Wilders omschrijft Verhofstadt als een "supergraaier". Wilders eiste in één beweging dat de Nederlandse premier Mark Rutte van de liberale VVD zijn steun aan Verhofstadt als kandidaat-Commissievoorzitter zou opzeggen.
Rutte is dat niet van plan. "Verhofstadt houdt zich aan de regels", meent hij. Europese Parlementsleden mogen nu eenmaal een "fiks bedrag" bijverdienen. Rutte voegde er wel fijntjes aan toe dat de nieuwe Europese Commissievoorzitter niet per se één van de kandidaten voor het ambt is.
De timing voor de Nederlanders op Verhofstadt is goed gekozen. Over twee weken stemt ook Nederland voor het Europees Parlement. En laat Europa bij onze noorderburen nu net een erg heikel thema zijn. De Nederlanders staan hoe langer hoe meer sceptisch tegenover de EU. "Dat is zelfs zo bij D66 en VVD, partijen die Verhofstadt altijd ten volle gesteund hebben", weet politicoloog en EU-kenner Hendrik Vos (Universiteit Gent). "Ze hebben Verhofstadt altijd veel krediet gegeven. Ook omdat hij de liberale fractie op de kaart zette en zij zo hun graantje konden meepikken."
Koele EU-minnaar
Maar fundamenteel is zeker de VVD verdeeld, zegt Vos. De Europavisie ligt daar van oudsher al problematisch en dat is alleen maar verergerd met Frits Bolkestein. De gewezen Europees Commissaris is hét Europagezicht van de partij en in de loop der jaren is Bolkestein meer en meer geëvolueerd naar een koele EU-minnaar. "Hij is de tegenpool van Verhofstadt geworden. De VVD neigt nu meer en meer naar een afgeslankt en vooral veel zuiniger Europa. Terwijl Verhofstadt het compleet tegenovergestelde bepleit." Verhofstadt is de gedroomde splinterbom voor de concurrenten van de Nederlandse liberalen.
Het is de derde keer in korte tijd dat de gewezen eerste minister aangevallen wordt op zijn financiën. Een maand geleden geraakte al bekend dat Verhofstadt vorig jaar 130.500 euro ontving voor zijn bestuurdersfunctie bij Sofina. Vorige week zette Europees lijsttrekker voor Groen Bart Staes de inkomsten van Verhofstadt nog eens in de verf in zijn campagneboekje. "Met een voorzichtig geschat nettomaandinkomen van 20.000 euro verdient hij even veel als miljoenen Europeanen in een heel jaar", luidde het daar.
Geen toeval
Verhofstadt is niet onder de indruk van de aantijgingen. "Guy Verhofstadt is altijd correct en transparant geweest in de aangifte van zijn mandaten. Deze staan al jaren op de website van het Europees Parlement", zegt zijn woordvoerder. Verhofstadt wijst er nog op dat het "echt geen toeval is" dat die cijfers uitgerekend nu opgerakeld worden.
Op dit moment staat het er zo voor:quote:Op woensdag 14 mei 2014 20:49 schreef john2406 het volgende:
[..]
Lees ik dat goed ( Meer macht) dus er is al macht ?
Ik persoonlijk vind dat al teveel gewoon vrije handel en overzicht over de munt vind ik meer al genoeg.quote:Op woensdag 14 mei 2014 21:19 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Op dit moment staat het er zo voor:
Exclusieve bevoegdheid voor de Unie
(Enkel de Unie mag op deze gebieden wetgeving aannemen en internationale akkoorden sluiten.)
- de douane-unie
- mededingingsrecht
- monetair beleid binnen de eurozone
- het gemeenschappelijk visserijbeleid
- de gemeenschappelijke handelspolitiek
Gedeelde bevoegdheid met de lidstaten
(Lidstaten mogen geen wetten aannemen die afbreuk doen aan reeds aangenomen Europese wetgeving)
- de interne markt
- sociaal beleid economische, sociale en territoriale samenhang
- landbouw en visserij, behalve de instandhouding van de vispopulatie
- milieu
- consumentenbescherming
- vervoer
- trans-Europese netwerken
- energie
- de ruimte van vrijheid, veiligheid en recht
- gemeenschappelijke veiligheidsvraagstukken op het gebied van volksgezondheid
Aanvullende bevoegdheid voor de Unie
(Handelingen van de Unie mogen enkel het beleid van lidstaten ondersteunen, coördineren of aanvullen)
- volksgezondheid
- industrie
- cultuur
- toerisme
- onderwijs, beroepsopleiding, jongeren en sport
- civiele bescherming
- administratieve samenwerking
Is een toffe peer of vind jij dat een toffe peer?quote:Op woensdag 14 mei 2014 21:34 schreef Hexagon het volgende:
Guy Verhofstadt is gewoon een toffe peer. Een van de weinigen die durft te dromen in een oceaan van azijn.
Zijn dromen zijn maar weinig concreet.quote:Op woensdag 14 mei 2014 21:34 schreef Hexagon het volgende:
Guy Verhofstadt is gewoon een toffe peer. Een van de weinigen die durft te dromen in een oceaan van azijn.
Dat kan dus niet, in de realiteit betekend vrijehandel steeds verdergaande Europese integratie.quote:Op woensdag 14 mei 2014 21:21 schreef john2406 het volgende:
[..]
Ik persoonlijk vind dat al teveel gewoon vrije handel en overzicht over de munt vind ik meer al genoeg.
Jij was dat trouwens niet wat dat schreef macht zie ik zojuist.
Munt bedoel ik dus gelijke waarde niet dat ik een munt van griekenland in mijn beurs krijg en die minder waard is al een duitse.
Wie zegt dat dat niet kan.quote:Op woensdag 14 mei 2014 21:58 schreef tofastTG het volgende:
[..]
Dat kan dus niet, in de realiteit betekend vrijehandel steeds verdergaande Europese integratie.
Hoe wil je een interne markt hebben als er overal verschillende regels/wetten van toepassing zijn?quote:Op woensdag 14 mei 2014 21:59 schreef john2406 het volgende:
[..]
Wie zegt dat dat niet kan.
Kan ik niet ligt op het kerkhof en wil ik niet ligt ernaast zeg ik altijd.
Wat betreft verdergaande integratie zou dus inhouden alles op een hoop en dan weer verdelen, alle koningshuizen opdoeken etc. etc. etc.
Dat zou ik dus nooit willen wat hier opgebouwd hoort hier teblijven vind ik.
Voor het eerst in 35 jaar écht tegenstand krijgen en meteen over azijn beginnen.quote:Op woensdag 14 mei 2014 21:34 schreef Hexagon het volgende:
Daar zal naar mijn mening best wat op te bedenken zijn om ieder land zijn eigen erfgoed te laten behouden.quote:Op woensdag 14 mei 2014 22:13 schreef tofastTG het volgende:
[..]
Hoe wil je een interne markt hebben als er overal verschillende regels/wetten van toepassing zijn?
Wellicht moet je je eens verdiepen in de gedachten van Monnet en consorten.
En dan heb ik het dus even over wetten en regels.
Op inhoud is er amper tegenstand natuurlijk.quote:Op woensdag 14 mei 2014 22:13 schreef karton2 het volgende:
[..]
Voor het eerst in 35 jaar écht tegenstand krijgen en meteen over azijn beginnen.
Die inhoud moet natuurlijk wel bekend zijn voordat je het er wel of niet mee eens kunt zijn. En buiten dat Guy een federale unie wilt waarbij defensie een federale bevoegdheid is is er eigenlijk nog niet zo heel veel bekend over wat hij nou precies wil.quote:Op woensdag 14 mei 2014 22:25 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Op inhoud is er amper tegenstand natuurlijk.
Dan ga je al hélemaal niet over azijn beginnen natuurlijk.quote:Op woensdag 14 mei 2014 22:25 schreef 99.999 het volgende:
[..]
En voor dat oeverloze gezwam in de ruimte vangt ie dan tonnenquote:Op woensdag 14 mei 2014 22:44 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Die inhoud moet natuurlijk wel bekend zijn voordat je het er wel of niet mee eens kunt zijn. En buiten dat Guy een federale unie wilt waarbij defensie een federale bevoegdheid is is er eigenlijk nog niet zo heel veel bekend over wat hij nou precies wil.
Tja, als die figuren de inhoud altijd ontwijken en daarna op de man gaan spelen. Of het uiterlijk van die mensen er gaan halen is het wel wat azijnzeikerig allemaal.quote:Op woensdag 14 mei 2014 23:06 schreef karton2 het volgende:
[..]
Dan ga je al hélemaal niet over azijn beginnen natuurlijk.
Twee seconden googlen en het komt mooi beknopt tevoorschijn. http://www.openvld.be/library/1/files/4523_plan_for_europe.pdfquote:Op woensdag 14 mei 2014 22:44 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Die inhoud moet natuurlijk wel bekend zijn voordat je het er wel of niet mee eens kunt zijn. En buiten dat Guy een federale unie wilt waarbij defensie een federale bevoegdheid is is er eigenlijk nog niet zo heel veel bekend over wat hij nou precies wil.
Uiterlijk?quote:Op woensdag 14 mei 2014 23:37 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Tja, als die figuren de inhoud altijd ontwijken en daarna op de man gaan spelen. Of het uiterlijk van die mensen er gaan halen is het wel wat azijnzeikerig allemaal.
Waarom niet beide, Piratenpartij?quote:Op woensdag 14 mei 2014 21:41 schreef MouzurX het volgende:
Nog steeds geen idee wat te stemmen. Alle pro Europa partijen lijken hetzelfde en een antistem moet wel op een partij zijn die sowieso een zetel gaat pakken. Dus dan wordt het pvv denk ik. Ik kan beter op anti stemmen dan pro want met een stem op pro kan ik net zo goed niet stemmen, dan verandert er niks.
Piratenpartij is nou niet echt een anti-stem als je naar hun standpunten en samenwerkingsverbanden kijkt en het is maar zeer de vraag of ze een zetel gaan pakken. Staan ze al ergens op een zetel in de peilingen en is het waarschijnlijk dat ze nu 3,8% van de stemmen pakken (de kiesdrempel), terwijl bij de laatste Kamerverkiezingen ze slechts 0,3% van de stemmen haalden?quote:
Ik gaf het juist aan vanwege het feit dat het geen anti-stem is.quote:Op donderdag 15 mei 2014 08:28 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Piratenpartij is nou niet echt een anti-stem als je naar hun standpunten en samenwerkingsverbanden kijkt en het is maar zeer de vraag of ze een zetel gaan pakken. Staan ze al ergens op een zetel in de peilingen en is het waarschijnlijk dat ze nu 3,8% van de stemmen pakken (de kiesdrempel), terwijl bij de laatste Kamerverkiezingen ze slechts 0,3% van de stemmen haalden?
Ik heb het toch helemaal niet over erfgoed, maar bijvoorbeeld Visserij;quote:Op woensdag 14 mei 2014 22:16 schreef john2406 het volgende:
[..]
Daar zal naar mijn mening best wat op te bedenken zijn om ieder land zijn eigen erfgoed te laten behouden.
Nou stel dat er in een land een straf zou staan op steelen, hand af?
En dan even buiten beschouwing gelaten of ze dan tot de EU zouden zijn toe gelaten.
Vrije handel en munt schreef ik ja, en de daarbij gehorende wetten uiteraard vind ik wel erbij horen maar visserij wat heeft brussel ermee te doen hoeveel of hoe weinig er gevist word?
b.v.
Noem maar wat als voorbeeld.
Klopt, maar daar zijn dus wel ook regels voor (de BTW moet tussen een bepaalde marge zitten). Het oldtimer tarief is een interne aangelegenheid(immers niet van toepassing op Duitsers die hier een auto kopen), maar bij verdere Europese integratie zullen dat soort regels ook verleden tijd woeden. En je mag toch gewoon post versturen in het Buitenland?quote:Op donderdag 15 mei 2014 10:30 schreef john2406 het volgende:
Volgens mij is die concurrentie er al btw tarief benzine prijs oldtimer regelling ik kan er even niet meer bedenken maar er zullen er heus nog wel meer zijn.
Post versturen van uit duitsland is ook goedkoper.
Dus kom hou daarover op brussel is een gat in mijn hand zo groot als een emmer vind ik.
Concurrentie mag er zeker zijn dat is net het hele nut van een interne markt. Als Nederland regels maakt om ervoor te zorgen dat Duitse post hier niet bezorgd wordt, is oneerlijke concurrentie en dat zou dus niet mogen.quote:Op donderdag 15 mei 2014 10:43 schreef john2406 het volgende:
Inderdaad doe het ook met de regelmaat vooral aangetekend kan dat oplopen en dan komt het net zo aan als dat ik het in Ned verstuur, maar het verschil mag niet zijn over oneerlijke concurentie heb je het en begin je over.
Ik noem er maar een paar waar ik wat over gehoord heb er zullen er best wel meer zijn en dan gaat het over grotere bedragen.
B.v waarom zijn de auto s in Belgie zoveel goedkoper als hier, waarom mag dat dan met vis niet zijn?
Ik zal het nog eens proberen uit te leggen.quote:Op donderdag 15 mei 2014 10:51 schreef john2406 het volgende:
Dat kan ik beter aan jou vragen hoe zat dat met die vis voordat de EU ingevoerd was, hadden we toen een overschot of deed Nederland het toen zo slecht?
Ik wil dat niet begrijpen het was immers al goed voordat ik de euro had, en welvaart ik plaats er vraagtekens bij.
Hij is inderdaad ongekozen, dat klopt. Tweede Kamervoorzitster Anouchka van Miltenburg is ook ongekozen. Ik vind dat geen probleem, want voor allebei geldt: functie die ze uitoefenen heeft geen wetgevende bevoegdheden.quote:Op woensdag 14 mei 2014 20:45 schreef karton2 het volgende:
[..]
Als 'president' is hij één van de gezichten van de EU. Hij is ongekozen en dat maakt hem de personificatie van een niet transparante en ondemocratische EU
Verhofstadt, Schulz en Barroso worden overigens bijna net zo hard aangepakt.
Autobedrijven gaan niet failliet omdat als jij een auto in Belgie koopt je alsnog BPM moet afdragen aan de staat.quote:Op donderdag 15 mei 2014 11:15 schreef john2406 het volgende:
Kom houd op in duitsland mag het hele jaar het land bemest worden en hier niet, dus kom niet met fabeltjes ze nemen zich wat ze goed uitkomt en proberen er het meeste van te maken hier vind ik.
Waarvoor gaan de autobedrijven dan niet failiiet, dan doen ze ook maar zoiets op de vis dan, wel zodat het voor de inwoners betaalbaar blijft maar de invoer beperkt is.
Bijvoorbeeld in dit soort topics. Je kan toch niet beweren dat zoiets je nooit is opgevallen?quote:Op donderdag 15 mei 2014 12:05 schreef karton2 het volgende:
[..]
Joh.
Waar wordt er dan over het uiterlijk gesproken?
Uiteindelijk gaat het waar ze voor staan en wie ze vertegenwoordigen. Laat de EU in tegenstelling tot de NLse politiek een enorm slechte reputatie hebben.quote:Op donderdag 15 mei 2014 12:02 schreef Monnet het volgende:
[..]
Hij is inderdaad ongekozen, dat klopt. Tweede Kamervoorzitster Anouchka van Miltenburg is ook ongekozen. Ik vind dat geen probleem, want voor allebei geldt: functie die ze uitoefenen heeft geen wetgevende bevoegdheden.
Voor de functie handenschudder hoeft inderdaad geen speciale verkiezing voor worden gehouden.quote:<bla>
Ik vind dat niet zo erg eigenlijk, en ik snap niet zo goed waarom een dergelijke functie rechtstreeks gekozen zou moeten zijn.
Het enige echte gescheld wat me bijstaat 'in dit soort topics' is dat Eurofielen landverraders en zakkenvullers zijn die hun megalomane speeltje er koste wat het kost door willen drukken.quote:Op donderdag 15 mei 2014 12:21 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld in dit soort topics. Je kan toch niet beweren dat zoiets je nooit is opgevallen?
Hij vertegenwoordigt de Europese Raad, de regeringsleiders. Hij heeft geen enkele uitvoerende of wetgevende macht en nauwelijks bevoegdheden. Ik wil graag geloven dat 'het publiek' niet zo enorm kortzichtig is.quote:Op donderdag 15 mei 2014 12:33 schreef karton2 het volgende:
[..]
Uiteindelijk gaat het waar ze voor staan en wie ze vertegenwoordigen. Laat de EU in tegenstelling tot de NLse politiek een enorm slechte reputatie hebben.
Ja, als je de inhoud en aard van zijn functie gaat afdoen als "bla" zijn we vrij snel uitgepraat natuurlijk.quote:Voor de functie handenschudder hoeft inderdaad geen speciale verkiezing voor worden gehouden.
Vooralsnog is het Wij en Zij als het over de EU gaat. Zelfs onze eigen regering doet er aan mee.quote:Op donderdag 15 mei 2014 13:40 schreef Monnet het volgende:
[..]
Hij vertegenwoordigt de Europese Raad, de regeringsleiders. Hij heeft geen enkele uitvoerende of wetgevende macht en nauwelijks bevoegdheden. Ik wil graag geloven dat 'het publiek' niet zo enorm kortzichtig is.
Ik ben het gewoon met je eens hoor. Die 'bla' knipt gewoon de functieomschrijving uit jouw reactie weg, je zoekt er teveel achter.quote:Ja, als je de inhoud en aard van zijn functie gaat afdoen als "bla" zijn we vrij snel uitgepraat natuurlijk.
Waarom wordt het dan zo vreselijk op de man gespeeld?quote:Op donderdag 15 mei 2014 13:54 schreef karton2 het volgende:
[..]
Vooralsnog is het Wij en Zij als het over de EU gaat. Zelfs onze eigen regering doet er aan mee.
Het gaat bij Van Rompuy wat hij vertegenwoordigd, dáárom krijgt hij de wind van voren. Wat de inhoud van zijn baan is doet er niet toe.
Virulente Eurohaat in combinatie met de Nederlandse mentaliteit (even generaliseren).quote:Op donderdag 15 mei 2014 14:08 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Waarom wordt het dan zo vreselijk op de man gespeeld?
En je weet toch dat het inhoudelijk allemaal onzinnig is wat men over hem roept?
[..]
Tja, het is allemaal wel wat sneu.quote:Op donderdag 15 mei 2014 14:47 schreef Igen het volgende:
Ach, het waait vast wel weer over. Vijf jaar geleden was de Marokkaanse massa-immigratie de schuld van alles wat er niet goed gaat in Nederland, nu is het de door neoliberale graaiende banksters gerunde EU, en over een paar jaar is er vast wel weer een nieuwe zondebok.
Het lijkt wél bijna een volksaard te zijn geworden om in een van de gelukkigste, rijkste en meest genivelleerde landen van de hele wereld te gaan zitten klagen dat het leven zo verschrikkelijk zwaar is en dat je recht hebt op een extreem hoge levensstandaard zonder een poot uit te hoeven steken en dat het de schuld van anderen is als je wat dat betreft je zin niet krijgt.
Tja het zijn maar peilingen en van waneer zijn ze?quote:
Die mensen zijn hier en dragen hier hun belastingen af en daarmee uit, hebben ook vaak hun huisje hier etc.quote:Op donderdag 15 mei 2014 14:47 schreef Igen het volgende:
Ach, het waait vast wel weer over. Vijf jaar geleden was de Marokkaanse massa-immigratie de schuld van alles wat er niet goed gaat in Nederland, nu is het de door neoliberale graaiende banksters gerunde EU, en over een paar jaar is er vast wel weer een nieuwe zondebok.
Het lijkt wél bijna een volksaard te zijn geworden om in een van de gelukkigste, rijkste en meest genivelleerde landen van de hele wereld te gaan zitten klagen dat het leven zo verschrikkelijk zwaar is en dat je recht hebt op een extreem hoge levensstandaard zonder een poot uit te hoeven steken en dat het de schuld van anderen is als je wat dat betreft je zin niet krijgt.
En dat zou zich eigenlijk moeten richten op de landelijke politiek. Die geven alle macht bij bosjes uit handen zonder dat ze het door hebben. De EU handelt zoals elke overheid doet, het wil groeien. Het systeem is zo ingericht dat daar weinig tegen te doen valt. Fout van de landelijke politici. En als ze er iets tegen kunnen doen stemmen parlementen bijna altijd zonder morren in.quote:Op woensdag 14 mei 2014 22:25 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Daarnaast dramatiseer je het ook wel wat. Zoveel macht heeft de EU concreet niet over het beleid van haar lidstaten.quote:Op donderdag 15 mei 2014 15:18 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
En dat zou zich eigenlijk moeten richten op de landelijke politiek. Die geven alle macht bij bosjes uit handen zonder dat ze het door hebben. De EU handelt zoals elke overheid doet, het wil groeien. Het systeem is zo ingericht dat daar weinig tegen te doen valt. Fout van de landelijke politici. En als ze er iets tegen kunnen doen stemmen parlementen bijna altijd zonder morren in.
Hoe zit dat eigenlijk met die begrotingen die kloppen moeten, word hier niet in meegenomen dat de rijkere landen de arme hebben gered?quote:Op donderdag 15 mei 2014 15:22 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Daarnaast dramatiseer je het ook wel wat. Zoveel macht heeft de EU concreet niet over het beleid van haar lidstaten.
Dat blijft grotendeels buiten de directe begroting. Dat speelt dus niet zo mee.quote:Op donderdag 15 mei 2014 15:28 schreef john2406 het volgende:
[..]
Hoe zit dat eigenlijk met die begrotingen die kloppen moeten, word hier niet in meegenomen dat de rijkere landen de arme hebben gered?
En daardoor misschien hun begroting nooit kloppen kan?
Had ik me wel gedacht.quote:Op donderdag 15 mei 2014 15:33 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat blijft grotendeels buiten de directe begroting. Dat speelt dus niet zo mee.
Aanstellerij en selectieve verontwaardiging, dat is het.quote:Op donderdag 15 mei 2014 15:15 schreef john2406 het volgende:
[..]
Die mensen zijn hier en dragen hier hun belastingen af en daarmee uit, hebben ook vaak hun huisje hier etc.
Denk dat straks wel een probleem gaat worden met andere, zijn of zag vandaag mensen kabels leggen in de stoep, ik weet niet wat voor taal het was maar ik verstond er geen woord van.
Probeerde ze nog aan te spreken maar ze keken mee verontwaadigd aan alsof ik een buitenlander was.
Ja en dat houd in?quote:Op donderdag 15 mei 2014 15:36 schreef Igen het volgende:
[..]
Aanstellerij en selectieve verontwaardiging, dat is het.
Zo'n beetje alles wat je hier koopt, van een veger-en-blik van een euro bij de Blokker en de H&M-trui tot de iPhone aan toe, wordt gemaakt in lagelonenlanden door mensen die zes dagen per week in ploegendienst werken en als ze geluk hebben 200 euro per maand verdienen en met z'n zessen in een slaapzaal op het fabrieksterrein wonen en daar warm kunnen douchen.
Wat denk je wat al die producten zouden kosten als je ze hier ter plekke zou maken, met onze arbeidsvoorwaarden en loonkosten? Wat denk je wat er dan met het prijsniveau en dus ook met onze levensstandaard zou gebeuren?
We zouden f*cking blij moeten zijn dat ze daar voor zo weinig geld en onder zulke voor ons onvoorstelbare omstandigheden voor ons willen werken.
Idem voor de Poolse chauffeurs enzo, het is hetzelfde principe maar alleen recht voor je neus zichtbaar ipv. ver weg aan de andere kant van de wereld verstopt.
Dat we qua welvaart baat hebben bij een eenvoudige toegang tot goedkope arbeid.quote:Op donderdag 15 mei 2014 15:40 schreef john2406 het volgende:
Ja en dat houd in?
[..]
Ja en dat houd in?
Gezonde basishouding.quote:Op donderdag 15 mei 2014 15:46 schreef john2406 het volgende:
Zijn er hier gene die dat werk graag zouden willen doen?
Teminst hier in het land, buitenland kan me worst wezen in dat geval.
quote:Op donderdag 15 mei 2014 15:41 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat we qua welvaart baat hebben bij een eenvoudige toegang tot goedkope arbeid.
Laten we het voor het gemak slavernij noemen.quote:Op donderdag 15 mei 2014 15:41 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat we qua welvaart baat hebben bij een eenvoudige toegang tot goedkope arbeid.
Op een vrije markt zouden die mensen beter verdienen.quote:Op donderdag 15 mei 2014 15:50 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Toch verzet jij je daar regelmatig tegen.
Eerst de eigen is dan nog wat over de rest, onder eigen versta ik ieder met nederlands nationaliteit voordat ik dadelijk andere dingen over me hoofd ga krijgen.quote:
Kiezen voor jezelf kan op veel manieren. Als je bijv. het minimumloon afschaft en de regels over kamerverhuur (of bed-in-een-kamer-verhuur) versoepelt dan kun je het werkloosheidsprobleem in Nederland ongetwijfeld binnen no-time oplossen.quote:Op donderdag 15 mei 2014 16:03 schreef john2406 het volgende:
[..]
Eerst de eigen is dan nog wat over de rest, onder eigen versta ik ieder met nederlands nationaliteit voordat ik dadelijk andere dingen over me hoofd ga krijgen.
Critici zagen gelijk in dat deze uitspraak zou betekenen dan de open informatievoorziening op internet zou worden aangetast. Onder andere Jimmy Wales, oprichter van Wikipedia, moest constateren dat hij "zelden zulke vergaande internetcensuur gezien" had. Ik ben het daar ook mee eens. Informatie die niet verzameld, doorzocht, geordend en gepresenteerd mag worden is geen informatie. Net zoals een bibliotheek die alle boeken op een hoop gooit waardeloos is. Bovendien introduceert dit een glijdende schaal zoals we hier goed kunnen zien:quote:Europees D66-lijsttrekker Sophie in 't Veld noemt de uitspraak 'baanbrekend voor privacybescherming'. 'Met deze uitspraak stelt de rechter dat een zoekmachine geen simpel doorgeefluik is van persoonsgegevens, maar ook aansprakelijk kan worden gesteld voor de verwerking ervan. Internetgebruikers hebben nu meer zekerheid over het recht om in sommige gevallen informatie te laten verwijderen', laat In 't Veld in een reactie weten.
Ik krijg het gevoel dat D66 het recht op privacy dusdanig zwaar laat wegen dat daarmee de open informatievoorziening in gevaar komt. Daarmee schiet het duidelijk zijn doel voorbij, het internet wordt niet vrijer op die manier. Lijkt mij een belangrijk punt om rekening mee te houden voor iedereen die vanuit privacy-oogpunt op D66 wil gaan stemmen.quote:Politicus en pedofiel willen dat Google links verwijdert na EU-vonnis
Google heeft kort na het vonnis van het Europese Hof van Justitie, waarin wordt aangegeven dat zoekmachines zoekresultaten op verzoek van burgers moeten verwijderen, al tal van takedown requests binnengekregen. Onder hen zijn een politicus, een pedofiel en een arts.
Dat meldt de BBC. Een oud-politicus die via een herverkiezing weer aan de macht wil komen, zou bij Google een verzoek hebben ingediend om onwelgevallige artikelen over zijn gedrag binnen de politiek te verwijderen. Ook een man die is veroordeeld voor het bezit van kinderporno, heeft Google verzocht om links die verwijzen naar zijn veroordeling weg te halen. Verder meldt de Britse omroep nog dat een dokter bij de Amerikaanse internetreus in een takedown request heeft aangegeven dat hij negatieve beoordelingen van patiënten niet langer in de zoekresultaten wil zien.
[..]
Dat is zeker waar.quote:Op donderdag 15 mei 2014 15:22 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Daarnaast dramatiseer je het ook wel wat. Zoveel macht heeft de EU concreet niet over het beleid van haar lidstaten.
http://nos.nl/nieuws/live/politiek24/quote:Debat EC-kandidaten
Vanaf 21.00 uur op NPO Politiek het debat tussen de kandidaat-voorzitters van de Europese Commissie. Met Jean-Claude Juncker, Martin Schulz, Guy Verhofstadt en Ska Keller en Alexic Tsipras.
Bedankt voor de waarschuwing.quote:Op donderdag 15 mei 2014 19:38 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
http://nos.nl/nieuws/live/politiek24/
Ben je op de hoogte van de ins en outs van de uitspraak? Volgens mij vooral heelveel geroep van die zgn. Kenners zonder zich te verdiepen in de daadwerkelijke uitspraak.quote:Op donderdag 15 mei 2014 16:45 schreef Kowloon het volgende:
Onlangs heeft het EU-hof een uitspraak gedaan over een zaak tegen Google. De klager wilde dat enkele onwelgevallige zoekresultaten zouden worden verwijderd. Het EU-hof was het daar mee eens. D66 liet direct van zich horen bij monde van haar lijsttrekker, Sophie in 't Veld:
[..]
Critici zagen gelijk in dat deze uitspraak zou betekenen dan de open informatievoorziening op internet zou worden aangetast. Onder andere Jimmy Wales, oprichter van Wikipedia, moest constateren dat hij "zelden zulke vergaande internetcensuur gezien" had. Ik ben het daar ook mee eens. Informatie die niet verzameld, doorzocht, geordend en gepresenteerd mag worden is geen informatie. Net zoals een bibliotheek die alle boeken op een hoop gooit waardeloos is. Bovendien introduceert dit een glijdende schaal zoals we hier goed kunnen zien:
[..]
Ik krijg het gevoel dat D66 het recht op privacy dusdanig zwaar laat wegen dat daarmee de open informatievoorziening in gevaar komt. Daarmee schiet het duidelijk zijn doel voorbij, het internet wordt niet vrijer op die manier. Lijkt mij een belangrijk punt om rekening mee te houden voor iedereen die vanuit privacy-oogpunt op D66 wil gaan stemmen.
Leuke functie van de stemwijzer.quote:Op maandag 12 mei 2014 16:27 schreef MrBadGuy het volgende:
Na het invullen van de Stemwijzer (via http://www.votematch.eu/ iig) krijg je nu ook een overzicht van partijen waar je de meeste overeenkomsten mee hebt in andere landen:
[ afbeelding ]
Nu weet ik voor welke partijen ik moet juichen![]()
Dat laatste verbaast me wel.quote:Op donderdag 15 mei 2014 21:54 schreef Igen het volgende:
[..]
Leuke functie van de stemwijzer.
Leuke uitkomsten ook, met mijn mening.
Nederland: D66
Frankrijk: Piratenpartij
België: Groen of N-VA
Duitsland: NPD
Griekenland: Gouden Dageraad![]()
Ik was zelf ook wel verbaasd.quote:
Alleen jammer dat je dan veel working poor erbij krijgt.quote:Kiezen voor jezelf kan op veel manieren. Als je bijv. het minimumloon afschaft en de regels over kamerverhuur (of bed-in-een-kamer-verhuur) versoepelt dan kun je het werkloosheidsprobleem in Nederland ongetwijfeld binnen no-time oplossen.
quote:Op donderdag 15 mei 2014 16:45 schreef Kowloon het volgende:
Onlangs heeft het EU-hof een uitspraak gedaan over een zaak tegen Google. De klager wilde dat enkele onwelgevallige zoekresultaten zouden worden verwijderd. Het EU-hof was het daar mee eens. D66 liet direct van zich horen bij monde van haar lijsttrekker, Sophie in 't Veld:
[..]
Critici zagen gelijk in dat deze uitspraak zou betekenen dan de open informatievoorziening op internet zou worden aangetast. Onder andere Jimmy Wales, oprichter van Wikipedia, moest constateren dat hij "zelden zulke vergaande internetcensuur gezien" had. Ik ben het daar ook mee eens. Informatie die niet verzameld, doorzocht, geordend en gepresenteerd mag worden is geen informatie. Net zoals een bibliotheek die alle boeken op een hoop gooit waardeloos is. Bovendien introduceert dit een glijdende schaal zoals we hier goed kunnen zien:
[..]
Ik krijg het gevoel dat D66 het recht op privacy dusdanig zwaar laat wegen dat daarmee de open informatievoorziening in gevaar komt. Daarmee schiet het duidelijk zijn doel voorbij, het internet wordt niet vrijer op die manier. Lijkt mij een belangrijk punt om rekening mee te houden voor iedereen die vanuit privacy-oogpunt op D66 wil gaan stemmen.
Ik vind dit een lastige zaak. Het is natuurlijk strontvervelend als je letterlijk levenslang achtervolgd wordt omdat er ooit eens zoiets speelde. Een werkgever googlet je naam, vindt zoiets en hij besluit je daarom niet aan te nemen. Ik vind het niet onredelijk als een persoon verzoekt om zijn naam niet te indexeren, indien hij geen bekende persoon is en het niet zelf heeft opgezocht, en ik vind dat Google dit in overweging moet nemen. Anderzijds wil je niet dat de overheid die grens overtreedt en zich niet bemoeit met informatieverstrekking zolang er geen sprake is van laster en smaad van individuen.quote:Op donderdag 15 mei 2014 16:45 schreef Kowloon het volgende:
[..]
[..]
Dat ontken ik toch ook niet? Ik zeg dat er een keuze is. In plaats van te kiezen voor een groep van working poor heb je ook andere opties. Je kan ze ook subsidie geven zodat ze niet arm zijn. Of ze subsidie geven om níét te werken (uitkering+minimumloon komt daarop neer). Of je kan ze aanmoedigen om een hoogwaardig vak te leren dat meer verdient.quote:Op donderdag 15 mei 2014 23:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Alleen jammer dat je dan veel working poor erbij krijgt.
Er zijn 5 partijen die uit de EU willen stappen, te weten:quote:Op vrijdag 16 mei 2014 00:37 schreef MouzurX het volgende:
Dus als ik anti ga stemmen moet het PVV worden want de rest pakt geen zetel.
Je kan ook SP of CU of SGP of PvdD stemmen.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 00:37 schreef MouzurX het volgende:
Dus als ik anti ga stemmen moet het PVV worden want de rest pakt geen zetel.
SGP is tegen een referendum over de EU.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 08:20 schreef Igen het volgende:
[..]
Je kan ook SP of CU of SGP of PvdD stemmen.
Behalve als je echt niks met Europa hebt en je je met een Chinees of Zimbabwaan net zo verbonden voelt als met een Belg of Duitser, dan is de PVV de enige keus.
Ja en?quote:Op vrijdag 16 mei 2014 10:39 schreef SadPanda het volgende:
[..]
SGP is tegen een referendum over de EU.
Nee, klopt, als je denkt dat Nederland een eiland is voor wie de betrekkingen met Zimbabwe in principe net zo belangrijk zijn als die met België of Duitsland, dan moet je geen SGP maar PVV stemmen ja.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 10:41 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Als je anti-EU wilt stemmen moet je dus geen SGP stemmen.
Want? Ook de PVV wil gewoon vrijhandel met België en Duitsland.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 10:43 schreef Igen het volgende:
[..]
Nee, klopt, als je denkt dat Nederland een eiland is voor wie de betrekkingen met Zimbabwe in principe net zo belangrijk zijn als die met België of Duitsland, dan moet je geen SGP maar PVV stemmen ja.
Op dezelfde manier hoe je ook vrijhandel met Zimbabwe zou kunnen hebben. Een kille, harteloze houding ten opzichte van de buren.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 10:45 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Want? Ook de PVV wil gewoon vrijhandel met België en Duitsland.
Sommige mensen denken dat je per se een politieke unie nodig hebt om handel met een ander land te doen. Deze personen denken dat pas met de oprichting van de EU Nederland begonnen is handel te drijven. Deze personen denken daarnaast dat landen buiten de EU niet belangrijk zijn.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 10:45 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Want? Ook de PVV wil gewoon vrijhandel met België en Duitsland.
Draait jouw hele leventje alleen maar om handel en geld?quote:Op vrijdag 16 mei 2014 10:50 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Sommige mensen denken dat je per se een politieke unie nodig hebt om handel met een ander land te doen. Deze personen denken dat pas met de oprichting van de EU Nederland begonnen is handel te drijven. Deze personen denken daarnaast dat landen buiten de EU niet belangrijk zijn.
De PVV is inderdaad helemaal niet tegen het sluiten van handelsverdragen en het wegnemen van handelsbarrières, alleen zijn ze (terecht!) van mening dat een politieke unie hier helemaal niet voor nodig is en dat het zelfs de export in de weg kan staan voor een land als Nederland (zie bijvoorbeeld de handelsbarrières die juist de EU oplegt voor handel met landen buiten de EU).
Of onze kille, harteloze houding naar landen als Zwitserland, Noorwegen, de VS, Canada, etc. Oh wacht, dat valt allemaal best wel mee. Handel kun je prima met landen drijven zonder dat er een politieke unie nodig is. Hetzelfde geldt trouwens voor vrede; ook daar heb je helemaal geen politieke unie voor nodig, om alvast de andere dooddoener van de eurofielen onschadelijk te maken.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 10:48 schreef Igen het volgende:
[..]
Op dezelfde manier hoe je ook vrijhandel met Zimbabwe zou kunnen hebben. Een kille, harteloze houding ten opzichte van de buren.
Zoals ik gisteren uitlegde zijn zelfs de Duitse neonazi's nog liefdevoller ten opzichte van hun buren.
P.S. En met zo'n houding is het ook geen wonder dat Nederland nooit het songfestival wint, trouwens.
Nee, zeg ik dat? Ik zeg alleen dat de EU daar verder niks aan toevoegt. We kunnen een prima verhouding met andere landen hebben zonder dat er een politieke unie boven hangt. Iets wat jij en vele andere eurofielen juist ontkennen.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 10:52 schreef Igen het volgende:
[..]
Draait jouw hele leventje alleen maar om handel en geld?
Dus? Wat moeten wij anders met de buren doen?quote:Op vrijdag 16 mei 2014 10:48 schreef Igen het volgende:
[..]
Op dezelfde manier hoe je ook vrijhandel met Zimbabwe zou kunnen hebben. Een kille, harteloze houding ten opzichte van de buren.
Zoals ik gisteren uitlegde zijn zelfs de Duitse neonazi's nog liefdevoller ten opzichte van hun buren.
P.S. En met zo'n houding is het ook geen wonder dat Nederland nooit het songfestival wint, trouwens.
Ja, het onderwerp zijn internationale betrekkingen en jij hebt het enkel en uitsluitend over handel.quote:
Nee klapjosti.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 10:55 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Dus? Wat moeten wij anders met de buren doen?
Bij hun gaat het gewoon om een groot Duits rijk.
Boeiend
Vertel nou eens, wat is het voordeel van de EU in vergelijking met gewoon vrijhandel?quote:
Internationale betrekkingen kun je ook zonder politieke unie hebben. We hebben prima internationale betrekkingen met Zwitserland, met Noorwegen, met de VS, met Canada en met vele andere landen, zowel binnen als buiten de EU.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 10:56 schreef Igen het volgende:
[..]
Ja, het onderwerp zijn internationale betrekkingen en jij hebt het enkel en uitsluitend over handel.
Als ik de omgangsvormen tussen Nederland en België zo zie, dan ben ik blij dat de EU voor een bepaald minimum-niveau zorgt en dat we niet afhankelijk zijn van alleen maar bilaterale betrekkingen.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 10:57 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Internationale betrekkingen kun je ook zonder politieke unie hebben. We hebben prima internationale betrekkingen met Zwitserland, met Noorwegen, met de VS, met Canada en met vele andere landen, zowel binnen als buiten de EU.
Wat is dan de grote toegevoegde waarde van de EU in het geheel? Hoe zijn onze betrekkingen met België verbeterd dankzij de EU? En hoe is onze positie mbt Spanje, Portugal, Griekenland, Polen, etc. beter dan met bijvoorbeeld Zwitserland, Noorwegen en de VS dankzij de EU?quote:Op vrijdag 16 mei 2014 11:00 schreef Igen het volgende:
[..]
Als ik de omgangsvormen tussen Nederland en België zo zie, dan ben ik blij dat de EU voor een bepaald minimum-niveau zorgt en dat we niet afhankelijk zijn van alleen maar bilaterale betrekkingen.
'gewoon vrijhandel', wat versta jij daar onder? En waar in de wereld hebben is er 'gewoon vrijhandel' tussen een of meerdere landen?quote:Op vrijdag 16 mei 2014 10:57 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Vertel nou eens, wat is het voordeel van de EU in vergelijking met gewoon vrijhandel?
Vrijhandel is een vrij verkeer van goederen en diensten tussen verschillende landen.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 11:10 schreef Basterds het volgende:
[..]
'gewoon vrijhandel', wat versta jij daar onder?
Zwitserland en Noorwegen zitten in de EER dus dat telt niet. Bij de VS zijn we een stel kontkruipers die alleen maar ja en amen zeggen, dus dat telt ook niet.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 11:01 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Wat is dan de grote toegevoegde waarde van de EU in het geheel? Hoe zijn onze betrekkingen met België verbeterd dankzij de EU? En hoe is onze positie mbt Spanje, Portugal, Griekenland, Polen, etc. beter dan met bijvoorbeeld Zwitserland, Noorwegen en de VS dankzij de EU?
Ja, maar in de praktijk heeft elk land zijn eigen regelgeving waar goederen en diensten aan moeten voldoen. Dat zijn de barrieres voor handel die de EU poogt weg te nemen.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 11:10 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Vrijhandel is een vrij verkeer van goederen en diensten tussen verschillende landen.
Lijkt me toch logisch?
Waarom zou daar een EU voor nodig zijn?quote:Op vrijdag 16 mei 2014 11:13 schreef Basterds het volgende:
[..]
Ja, maar in de praktijk heeft elk land zijn eigen regelgeving waar goederen en diensten aan moeten voldoen. Dat zijn de barrieres voor handel die de EU poogt weg te nemen.
Hoezo telt dat niet? Het toont juist duidelijk aan dat een politieke unie niet nodig is! Ik had ook geen kritiek op de EER, maar op de EU.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 11:11 schreef Igen het volgende:
[..]
Zwitserland en Noorwegen zitten in de EER dus dat telt niet.
Ah ok, niks telt behalve de samenwerking met andere landen via de EU (waar we in Brussel aan het kontkruipen zijn)?quote:Bij de VS zijn we een stel kontkruipers die alleen maar ja en amen zeggen, dus dat telt ook niet.
Ok, dus ook met landen in de EU falen we nog steeds qua samenwerking? Wat toon je hier nu mee aan? Niet dat een politieke unie nodig is iig.quote:Als het lastig wordt gaat het gelijk fout.
- Samenwerking met de Belgen mbt. de Fyra: faal
- Westerschelde / Hedwigepolder: faal
- IJzeren Rijn: faal
- Voortzetting Betuweroute in Duitsland: faal
- Songfestival: faal (geen 12 punten van België)
Waar hebben we geen last van? Dat projecten falen? Daar heb ik ook geen last van als ik naar de VS vlieg. En wat is het succes met Dijsselbloem precies? Als er geen EU was, dan had hij niet die rol in de EU... en dan?quote:Gelukkig zorgt de EU ervoor dat je als individuele burger of bedrijf daar allemaal geen last van heb als je naar een buurland gaat. En ironisch genoeg is ons grootste internationale succes van de afgelopen tijd de rol van Dijsselbloem geweest, in de EU.
En die twee vrijhandelsakkoorden houden ook in dat Zwitserland en IJsland met de Chinese productvereisten (zoals veiligheidseisen) genoegen nemen voor producten uit China? Want daar heeft Basterds het over hè, over regelgeving.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 11:15 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Waarom zou daar een EU voor nodig zijn?
Zwitserland en IJsland hebben een vrijhandelsakkoord met China.
Dus? Als je het niet vertrouwt koop je het niet.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 11:19 schreef Igen het volgende:
[..]
En die twee vrijhandelsakkoorden houden ook in dat Zwitserland en IJsland met de Chinese productvereisten (zoals veiligheidseisen) genoegen nemen voor producten uit China? Want daar heeft Basterds het over hè, over regelgeving.
Zonder EU is er ook geen EER.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 11:19 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Hoezo telt dat niet? Het toont juist duidelijk aan dat een politieke unie niet nodig is! Ik had ook geen kritiek op de EER, maar op de EU.
Nee, ik ben benieuwd naar gevallen waar Nederland succesvol internationaal heeft samengewerkt in een moeilijk dossier.quote:[..]
Ah ok, niks telt behalve de samenwerking met andere landen via de EU (waar we in Brussel aan het kontkruipen zijn)?
De EU legt een minimumniveau vast.quote:[..]
Ok, dus ook met landen in de EU falen we nog steeds qua samenwerking? Wat toon je hier nu mee aan? Niet dat een politieke unie nodig is iig.
Wat is jouw alternatief voor de EU? Gewoon allemaal onderling afspraken maken?quote:Op vrijdag 16 mei 2014 11:15 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Waarom zou daar een EU voor nodig zijn?
Zwitserland en IJsland hebben een vrijhandelsakkoord met China.
Als er niet zo'n bepaling is opgenomen -en dat is heel waarschijnlijk-, dan kun je ondanks zo'n vrijhandelsakkoord alsnog niet zomaar producten uit China naar Zwitserland of IJsland importeren.quote:
Europese Economische Ruimte?quote:Op vrijdag 16 mei 2014 11:26 schreef Basterds het volgende:
[..]
Wat is jouw alternatief voor de EU? Gewoon allemaal onderling afspraken maken?
En er bestaat natuurlijk geen vrijhandel tussen Zwitserland, IJsland en China.
Dat wordt niet anders als de EU een vrijhandelsakkoord met China zou sluiten.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 11:27 schreef Igen het volgende:
[..]
Als er niet zo'n bepaling is opgenomen -en dat is heel waarschijnlijk-, dan kun je ondanks zo'n vrijhandelsakkoord alsnog niet zomaar producten uit China naar Zwitserland of IJsland importeren.
Klopt.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 11:30 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Dat wordt niet anders als de EU een vrijhandelsakkoord met China zou sluiten.
Waarom zouden we dat soort belemmeringen weer gaan invoeren als er geen EU zou zijn?quote:Op vrijdag 16 mei 2014 11:31 schreef Igen het volgende:
[..]
Klopt.
Maar dankzij de EU hebben we tenminste niet van dat soort belemmeringen voor handel binnen de EU zelf.
Wat moet ik met die link, wil je nou beweren dat er vrijhandel is tussen China en IJsland?quote:Op vrijdag 16 mei 2014 11:29 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Europese Economische Ruimte?
http://www.mfa.is/foreign(...)n-iceland-and-china/
Als Nederland andere productvereisten heeft dan Duitsland of België, dan komt er van internationale handel niet veel terecht.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 11:32 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Waarom zouden we dat soort belemmeringen weer gaan invoeren als er geen EU zou zijn?
Zonder EU kunnen landen niet gezamenlijk handelsverdragen sluiten? Mijn punt was dat een politieke unie niet nodig is, dat toont de EER (en de EVA) perfect aan.quote:
Met de VS hebben we prima verhoudingen, maar dat telt opeens niet mee omdat het niet in je plaatje past. Een politieke unie is niet nodig, dat heb je zelf nu al een paar keer laten zien met je voorbeelden.quote:[..]
Nee, ik ben benieuwd naar gevallen waar Nederland succesvol internationaal heeft samengewerkt in een moeilijk dossier.
En dat is in de EU wel zo? Daarnaast hoeft het helemaal niet bilateraal, zie de EVA en EER. Je kunt best met meerdere landen verdragen sluiten zonder dat je tot een politieke unie uitkomt.quote:Want als je met alle landen afzonderlijk bilateraal wil samenwerken dan zal dat tot lastige onderhandelingen leiden, het is niet altijd flierefluitend in een win-win-situatie een verdragje ondertekenen.
Een minimumniveau qua falen? Je geeft voorbeelden van projecten die in samenwerkende EU landen hebben gefaald, wat is de toegevoegde (of dempende) waarde van de EU?quote:[..]
De EU legt een minimumniveau vast.
Nog niet helemaal: http://www.mfa.is/media/f(...)a_15042013_Final.pdfquote:Op vrijdag 16 mei 2014 11:34 schreef Basterds het volgende:
[..]
Wat moet ik met die link, wil je nou beweren dat er vrijhandel is tussen China en IJsland?
Wat is het voordeel van de EER t.o.v. de EU?
Waarom zouden we dan weer andere productvereisten gaan stellen als we uit de EU gaan? Dat is nogal nadelig en daarom doen we het niet.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 11:34 schreef Igen het volgende:
[..]
Als Nederland andere productvereisten heeft dan Duitsland of België, dan komt er van internationale handel niet veel terecht.
Volgens mij was het daarom vroeger gebruikelijk dat Duitsland de standaarden maakte en half Europa die vervolgens vrijwillig overnam om de handel te bevorderen.
Die voorbeelden tonen niks aan, aangezien de EER de-facto gewoon inhoudt dat de EVA-landen onder de EU-mechanismen vallen. Zonder EU is er geen EER en zonder EER is het maar de vraag hoe goed zoiets als de EVA zou werken.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 11:35 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Zonder EU kunnen landen niet gezamenlijk handelsverdragen sluiten? Mijn punt was dat een politieke unie niet nodig is, dat toont de EER (en de EVA) perfect aan.
Noem eens één succes van Nederland in de diplomatie van de VS, één succes dat niet slechts triviaal ja-en-amen is.quote:[..]
Met de VS hebben we prima verhoudingen, maar dat telt opeens niet mee omdat het niet in je plaatje past.
Dat op vlakken die EU-bevoegdheid zijn, niet op dezelfde manier gefaald kan worden.quote:[..]
Een minimumniveau qua falen? Je geeft voorbeelden van projecten die in samenwerkende EU landen hebben gefaald, wat is de toegevoegde (of dempende) waarde van de EU?
Nu kunnen we zelf invloed hebben op de Brusselse normen, ipv. dat we blind moeten doen wat de Duitsers bedenken om onszelf maar niet in de voet te schieten.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 11:37 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Waarom zouden we dan weer andere productvereisten gaan stellen als we uit de EU gaan? Dat is nogal nadelig en daarom doen we het niet.
Komop man, een smiley en 3 woorden, dat is je argumentatie. Zeg dan gewoon niks.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 11:36 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Nog niet helemaal: http://www.mfa.is/media/f(...)a_15042013_Final.pdf
De kosten vooral.
Je snap toch zelf ook wel wat nadelen aan de EU zijn? En een belangrijk argument is de kosten, moet ik daar eerst nog heel verhaal bij verzinnen?quote:Op vrijdag 16 mei 2014 11:43 schreef Basterds het volgende:
[..]
Komop man, een smiley en 3 woorden, dat is je argumentatie. Zeg dan gewoon niks.
Als we niet in de EU zaten hadden we prima in de EVA en daarmee in de EER kunnen zitten. Het toont dus aan dat een politieke unie niet nodig is om toch prima samen te kunnen werken. Net als alle andere voorbeelden waar Nederland met landen buiten de EU samenwerkt. Een politieke unie heeft 0,0 toegevoegde waarde en is absoluut geen vereiste voor goede relaties met andere landen.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 11:42 schreef Igen het volgende:
[..]
Die voorbeelden tonen niks aan, aangezien de EER de-facto gewoon inhoudt dat de EVA-landen onder de EU-mechanismen vallen. Zonder EU is er geen EER en zonder EER is het maar de vraag hoe goed zoiets als de EVA zou werken.
Een vredevolle (handels)relatie van een paar eeuwen noem ik een behoorlijk succes.quote:[..]
Noem eens één succes van Nederland in de diplomatie van de VS, één succes dat niet slechts triviaal ja-en-amen is.
Je noemt recente voorbeelden van falende projecten tussen EU-landen... je toont dus aan dat er wél gefaald kan worden.quote:[..]
Dat op vlakken die EU-bevoegdheid zijn, niet op dezelfde manier gefaald kan worden.
Ja, ik snap dat zelf ook wel. Maar het gaat niet om de nadelen van de EU. Het ging erom waarom de EER beter is dan de EU. Jij beweert dat dat zo is dus ik hoopte dat jij mij daar iets wijzer over zou kunnen maken. Dat blijkt niet zo te zijn.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 11:46 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Je snap toch zelf ook wel wat nadelen aan de EU zijn? En een belangrijk argument is de kosten, maar ik daar eerst nog heel verhaal bij verzinnen?
Dan heb je die kosten niet? Duh.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 11:49 schreef Basterds het volgende:
[..]
Ja, ik snap dat zelf ook wel. Maar het gaat niet om de nadelen van de EU. Het ging erom waarom de EER beter is dan de EU. Jij beweert dat dat zo is dus ik hoopte dat jij mij daar iets wijzer over zou kunnen maken. Dat blijkt niet zo te zijn.
Maar leg dat dan eens uit, ik weet niet precies wat de verschillen zijn, jij blijkbaar wel. Dus brand los.quote:
Als elk land zo zou redeneren dan kon de EER niet bestaan en zou de EVA niet goed werken.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 11:49 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Als we niet in de EU zaten hadden we prima in de EVA en daarmee in de EER kunnen zitten.
Het is geen voorbeeld dat je analoog op de relatie met andere landen kan toepassen, dat is het probleem.quote:[..]
Een vredevolle (handels)relatie van een paar eeuwen noem ik een behoorlijk succes.
De EU heeft een begroting van 135 miljard, de EER niet. Dat geld gaat onder naar landbouwsubsidies of de bouw van wegen enz. in Oost-Europa.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 11:51 schreef Basterds het volgende:
[..]
Maar leg dat dan eens uit, ik weet niet precies wat de verschillen zijn, jij blijkbaar wel. Dus brand los.
Als elk land zo zou denken hadden we gewoon de EVA gehad, oftewel samenwerking zonder politieke unie. Je hebt geen politieke unie nodig, dat heb je zelf al vele malen laten zien met je voorbeelden.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 11:54 schreef Igen het volgende:
[..]
Als elk land zo zou redeneren dan kon de EER niet bestaan en zou de EVA niet goed werken.
quote:Het is een argument van het type "Ik kan best weglopen uit een restaurant zonder te betalen, want de eigenaar verdient toch wel genoeg en andere mensen betalen toch wel."
Hoezo is dat een probleem? We kunnen succesvol met landen samenwerken zonder politieke unie te vormen, wat is daar nou een probleem aan?quote:[..]
Het is geen voorbeeld dat je analoog op de relatie met andere landen kan toepassen, dat is het probleem.
Ja, en zoals ik al zei, werkte die dus niet goed. Niet zonder EER om de EVA-landen stiekem zo-goed-als-EU-landen te maken.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 11:59 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Als elk land zo zou denken hadden we gewoon de EVA gehad.
Nee, dat is geen diefstal.quote:[..]Dat is diefstal... wat heeft het niet sluiten van een politieke unie met diefstal te maken?
Dat het model van "wij zeggen ja-en-amen en in ruil daarvoor beschermen jullie ons met kernbommen enzo" niet echt toepasbaar is op de relatie van Nederland met pak 'm beet Duitsland of China.quote:[..]
Hoezo is dat een probleem? We kunnen succesvol met landen samenwerken zonder politieke unie te vormen, wat is daar nou een probleem aan?
En hoe gaat dat in de EER dan? Dat is gewoon een EU maar dan zonder begroting?quote:Op vrijdag 16 mei 2014 11:56 schreef SadPanda het volgende:
[..]
De EU heeft een begroting van 135 miljard, de EER niet. Dat geld gaat onder naar landbouwsubsidies of de bouw van wegen enz. in Oost-Europa.
Vrij verkeer van personen, goederen, diensten en kapitaal tussen de deelnemende landen.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 12:05 schreef Basterds het volgende:
[..]
En hoe gaat dat in de EER dan? Dat is gewoon een EU maar dan zonder begroting?
Daar geloof ik dus niet in en al zeker niet als dadelijk die grensen helemaal open zouden staan, is het niet nou al dat ze op mekaar gestapeld liggen en overdag werken en slapen als een stel ...... opgestapeld als vee?quote:Op donderdag 15 mei 2014 16:26 schreef Igen het volgende:
[..]
Kiezen voor jezelf kan op veel manieren. Als je bijv. het minimumloon afschaft en de regels over kamerverhuur (of bed-in-een-kamer-verhuur) versoepelt dan kun je het werkloosheidsprobleem in Nederland ongetwijfeld binnen no-time oplossen.
Zag laatst een grafiek over de begroting van de EU, al het geld dat de EU ontvangt komt natuurlijk van de lidstaten maar 90% daarvan wordt ook weer uitgekeerd aan de lidstaten. Pure herverdeling dus, ben ik ook geen voorstander van.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 12:09 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Vrij verkeer van personen, goederen, diensten en kapitaal tussen de deelnemende landen.
Dat is dus geen politieke unie en geen geld verspillen.
De SGP heeft dan ook hele goede argumenten tegen referenda, dat is toch vooral een middel voor laffe politici.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 10:39 schreef SadPanda het volgende:
[..]
SGP is tegen een referendum over de EU.
quote:REFERENDUM
De SGP is een voorstander van de representatieve democratie waarin gekozen volksvertegenwoordigers namens het volk de regering controleren. Burgers geven voor een periode van vier jaar de bevoegdheid aan de politieke partij van hun voorkeur om op basis van het programma invloed uit te oefenen op het regeringsbeleid. Bij een volgende verkiezing kunnen burgers opnieuw aan een politieke partij de bevoegdheid geven om keuzes te maken. Ook kunnen politici die hun beloften niet waargemaakt hebben, worden weggestemd. Referenda ondergraven dit systeem. Ook lijken referenda te suggereren dat een politieke keuze is samen te vatten in een eenvoudige vraag waarop ja of nee kan worden geantwoord. Referenda houden daarom geen rekening met complexiteit van de problematiek. De SGP wil daarom geen referendum mogelijk maken in de Grondwet.
Wie zijn dat dan precies?quote:Op vrijdag 16 mei 2014 10:50 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Sommige mensen denken dat je per se een politieke unie nodig hebt om handel met een ander land te doen.
Wie heeft er ooit iets dergelijks beweerd? Heb het wel veel over anderen beweerd zien worden maar die projectie lijkt me onzinnig.quote:Deze personen denken dat pas met de oprichting van de EU Nederland begonnen is handel te drijven.
Wie heeft er ooit iets dergelijks beweerd? Die projectie lijkt me onzinnig.quote:Deze personen denken daarnaast dat landen buiten de EU niet belangrijk zijn.
Door het willen opheffen van de EU werp je automatisch heel veel nieuwe handelsbarrières op. Dat is 1 op 1 verbonden. Immers geen vrijhandelsverdrag gaat zo ver qua integratie van markten als de EU. Op dat onderwerp zet je dus heel wat stappen terug.quote:De PVV is inderdaad helemaal niet tegen het sluiten van handelsverdragen en het wegnemen van handelsbarrières, alleen zijn ze (terecht!) van mening dat een politieke unie hier helemaal niet voor nodig is en dat het zelfs de export in de weg kan staan voor een land als Nederland (zie bijvoorbeeld de handelsbarrières die juist de EU oplegt voor handel met landen buiten de EU).
Veel verdere integratie van de markten tussen landen. Dit gaat zoveel verder dan wat vrijhandelsverdragen. Echt een wereld van verschil.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 10:57 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Vertel nou eens, wat is het voordeel van de EU in vergelijking met gewoon vrijhandel?
Komt dat ook maar een beetje in de buurt van de handelsvrijheid tussen pakweg Nederland en Duitsland binnen de EU?quote:Op vrijdag 16 mei 2014 11:29 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Europese Economische Ruimte?
http://www.mfa.is/foreign(...)n-iceland-and-china/
Vrije handel nou stel ik rijd met veel geld in mijn dashbord kastje ergens naar toe, het is immers vrije handel toch?quote:Op vrijdag 16 mei 2014 12:24 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Komt dat ook maar een beetje in de buurt van de handelsvrijheid tussen pakweg Nederland en Duitsland binnen de EU?
Oh maar een land als Noorwegen draait ook gewoon mee in de EU-subsidietrajecten en betalen daar ook gewoon aan mee. Dus ook daar opgeknapte havens met een EU-bordje.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 11:56 schreef SadPanda het volgende:
[..]
De EU heeft een begroting van 135 miljard, de EER niet. Dat geld gaat onder naar landbouwsubsidies of de bouw van wegen enz. in Oost-Europa.
Wel binnen de wet. Als de politie denkt dat je op illegale wijze dat geld hebt verkregen mogen ze dat best nader onderzoeken.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 12:28 schreef john2406 het volgende:
[..]
Vrije handel nou stel ik rijd met veel geld in mijn dashbord kastje ergens naar toe, het is immers vrije handel toch?
En ik heb gespaard thuis in een oude sok, kan dus niet meteen overleggen waar dat geld vandaan komt, en dan even buitenbeschouwing gelaten dat de poli in mijn dashbord kaste niks verloren heeft zonder een huisdoorzoekings bevel.
Wat gebeurt er met dat geld, ik ga immers handel drijven in het buitenland.
Dat vloeit redelijk duidelijk voort uit de argumenten die pro-EU politici gebruiken. Zie bijvoorbeeld de toespraak van Rutte dat de EU belangrijk is omdat onze economie voor een groot gedeelte bestaat uit export en veel van die export naar andere EU landen is. D66 en andere pro-EU partijen gebruiken dezelfde argumenten. Heel leuk allemaal, maar die export was er ook zonder de EU en zal er ook zonder de EU blijven.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 12:22 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Wie zijn dat dan precies?
[..]
Wie heeft er ooit iets dergelijks beweerd? Heb het wel veel over anderen beweerd zien worden maar die projectie lijkt me onzinnig.
Misschien wat kort door de bocht, inderdaad. Maar deze personen stellen dat een politieke unie nodig is om de vrede te bewaren en onze welvaart te behouden, onze samenwerking met andere landen (en onze samenwerking met EU-landen voordat de EU werd opgericht) toont aan dat een politieke unie hiervoor helemaal niet noodzakelijk is.quote:[..]
Wie heeft er ooit iets dergelijks beweerd? Die projectie lijkt me onzinnig.
Dat hangt er maar vanaf wat voor handelsverdragen je gaat sluiten. Daarnaast ga je met het opheffen van de EU andere handelsbarrières uit de weg. Zelfs over zonnepanelen uit China legt de EU barrières op, groene energie is leuk volgens de EU, maar niet uit het buitenland!quote:[..]
Door het willen opheffen van de EU werp je automatisch heel veel nieuwe handelsbarrières op. Dat is 1 op 1 verbonden. Immers geen vrijhandelsverdrag gaat zo ver qua integratie van markten als de EU. Op dat onderwerp zet je dus heel wat stappen terug.
Daar heb je dus weer het stokpaardje van de pro-EU mensen. Ik pleit niet voor minder handelsbetrekkingen en ook de PVV pleit daar niet voor. Handel kun je prima drijven zonder politieke unie, zie onze handel met Noorwegen, Zwitserland, de VS, Canada, etc.quote:Door te pleiten voor uit de EU stappen pleit je dus voor minder handelsbetrekkingen en dus het beperken van de welvaart.
En dan de dooddoener als afsluiter; tegen een politieke unie zijn is onverstandig en partijen die eurosceptisch zijn, die zijn eigenlijk gewoon dom en 'hebben het niet begrepen'.quote:Kan een keuze zijn hoor, het is niet slim maar goed op slimme plannen zijn die anti-clubjes toch al niet echt te betrappen.
En als ik gewoon zeg zoals Samson teminste als het filmpje kloptje van Pownews, het zijn schenkingen van familie.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 12:57 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Wel binnen de wet. Als de politie denkt dat je op illegale wijze dat geld hebt verkregen mogen ze dat best nader onderzoeken.
Tja, zou van pownews niet al te veel geloven.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 12:59 schreef john2406 het volgende:
[..]
En als ik gewoon zeg zoals Samson teminste als het filmpje kloptje van Pownews, het zijn schenkingen van familie.
En over illegaal geld heb ik het helemaal niet ik zou niet weten hoe of waar ik dat vandaan moet toveren.
Samson was erbij in beeld en lichte het ook toe, hij zou een huis contant betaald hebben!quote:Op vrijdag 16 mei 2014 13:03 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Tja, zou van pownews niet al te veel geloven.
Kijk, en hier hebben we dan eindelijk een onderwerp te pakken waar deze verkiezingen nou echt over gaan! Is groene energie belangrijker of is bescherming van de Europese werkgelegenheid belangrijker? Dát is een keuze waar je bij deze verkiezingen rechtstreeks invloed op kan hebben.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 12:59 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Dat hangt er maar vanaf wat voor handelsverdragen je gaat sluiten. Daarnaast ga je met het opheffen van de EU andere handelsbarrières uit de weg. Zelfs over zonnepanelen uit China legt de EU barrières op, groene energie is leuk volgens de EU, maar niet uit het buitenland!
Oh? Of is het alleen jouw zeer gekleurde interpretatie van die argumenten? Vraag het een politicus op de man af en niemand zal iets dergelijks beweren (op wat PVV'ers na om een ander wat aan te wrijven wellicht)quote:Op vrijdag 16 mei 2014 12:59 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Dat vloeit redelijk duidelijk voort uit de argumenten die pro-EU politici gebruiken.
Dat is dan ook gewoon waar.quote:Zie bijvoorbeeld de toespraak van Rutte dat de EU belangrijk is omdat onze economie voor een groot gedeelte bestaat uit export en veel van die export naar andere EU landen is.
Maar de EU heeft de interne handel wel veel eenvoudiger gemaakt en daardoor bevorderd. Dat is een dikke plus voor onze welvaart. Haal je de EU weg dan werp je nieuwe handelsbelemmeringen op, dat zorgt voor een min voor onze welvaart.quote:D66 en andere pro-EU partijen gebruiken dezelfde argumenten. Heel leuk allemaal, maar die export was er ook zonder de EU en zal er ook zonder de EU blijven.
Ook hieruit haal ik niet het idee dat landen buiten de EU niet belangrijk zouden zijn.quote:Misschien wat kort door de bocht, inderdaad. Maar deze personen stellen dat een politieke unie nodig is om de vrede te bewaren en onze welvaart te behouden, onze samenwerking met andere landen (en onze samenwerking met EU-landen voordat de EU werd opgericht) toont aan dat een politieke unie hiervoor helemaal niet noodzakelijk is.
Allicht maar dat zo nooit tot zo'n vergaande integratie leiden als de EU. Je doet in ieder geval een flink aantal stappen terug. Dat kost het Nederlandse bedrijfsleven afzet en het land dus welvaart.quote:Dat hangt er maar vanaf wat voor handelsverdragen je gaat sluiten.
Was dat niet omdat China staatssteun gebruikte om die panelen elders op de markt te dumpen?quote:Daarnaast ga je met het opheffen van de EU andere handelsbarrières uit de weg. Zelfs over zonnepanelen uit China legt de EU barrières op, groene energie is leuk volgens de EU, maar niet uit het buitenland!
Tja, je probeert zoveel stokpaardjes en meningen aan te wrijven maar uiteindelijk moet je ze ook weer inslikkenquote:Daar heb je dus weer het stokpaardje van de pro-EU mensen.
Echter zoals je reeds uitgelegd zal je met bilaterale handelsverdragen nooit tot de mate van vrijhandel komen die je binnen de EU wel hebt. Dat lukt nu ook niet met de landen die je aangeeft.quote:Ik pleit niet voor minder handelsbetrekkingen en ook de PVV pleit daar niet voor. Handel kun je prima drijven zonder politieke unie, zie onze handel met Noorwegen, Zwitserland, de VS, Canada, etc.
Als ze nu eens met goede argumenten zouden komen, dan zou dat al veel schelen. het is niet voor niets dat geen enkele serieuze partij pleit voor uit de EU of Euro stappen. Dat is voorbehouden aan de populisten die geen boodschap hebben aan het serieus doorrekenen van de gevolgen van hun plannen.quote:En dan de dooddoener als afsluiter; tegen een politieke unie zijn is onverstandig en partijen die eurosceptisch zijn, die zijn eigenlijk gewoon dom en 'hebben het niet begrepen'.
Licht het nader toe, wat voor voordeel heb ik ervan of de stroom groen of een andere kleur heeft?quote:Op vrijdag 16 mei 2014 13:10 schreef Igen het volgende:
[..]
Kijk, en hier hebben we dan eindelijk een onderwerp te pakken waar deze verkiezingen nou echt over gaan! Is groene energie belangrijker of is bescherming van de Europese werkgelegenheid belangrijker? Dát is een keuze waar je bij deze verkiezingen rechtstreeks invloed op kan hebben.
Ik heb er geen mening over, maar de vraag hoe hoog de importheffing voor Chinese zonnepanelen moet zijn is er sowieso. Als je geen EU hebt dan moet je 'm ook beantwoorden en moet je ook precies dezelfde afweging maken tussen werkgelegenheid en groene energie.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 13:15 schreef john2406 het volgende:
[..]
Licht het nader toe, wat voor voordeel heb ik ervan of de stroom groen of een andere kleur heeft?
Tevens een vraag is atoom energie niet ook groen?
Die is immers ook opgewekt zonder fosiele brandstoffen.
Op welke manier heeft Engeland het dan beter voor elkaar?quote:Op vrijdag 16 mei 2014 13:23 schreef john2406 het volgende:
Die panelen zou in principe niet veel meer heving op mogen zitten als op ander goederen uit dat land vind ik.
Persoonlijk ben ik van mening dat gaat het nieuwe asbest worden, wat gaat er gebeuren met die fotocellen als het stuk is of gaat.
Over dat Eu ja wat zoui k er op antwoorden, ik stem ja immers niet, Engeland heeft het voor mij beter voormekaar, maar het gras ziet ja immers altijd groener bij de buren.
Bijzonder stukje tekst dit.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 13:23 schreef john2406 het volgende:
Die panelen zou in principe niet veel meer heving op mogen zitten als op ander goederen uit dat land vind ik.
Persoonlijk ben ik van mening dat gaat het nieuwe asbest worden, wat gaat er gebeuren met die fotocellen als het stuk is of gaat.
Over dat Eu ja wat zoui k er op antwoorden, ik stem ja immers niet, Engeland heeft het voor mij beter voormekaar, maar het gras ziet ja immers altijd groener bij de buren.
Eigen munt, is naar mijn idee wat of iets doorzichtiger voor de burger.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 13:33 schreef tofastTG het volgende:
[..]
Op welke manier heeft Engeland het dan beter voor elkaar?
Op welke manier is de euro meer of minder doorzichtig dan de Engelse pond(die overigens gewoon gekoppeld is aan de koers van de euro volgens mij)?quote:Op vrijdag 16 mei 2014 13:38 schreef john2406 het volgende:
[..]
Eigen munt, is naar mijn idee wat of iets doorzichtiger voor de burger.
Door het kelderen van die Pond is het leven er wel veel duurder geworden door de crisis.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 13:38 schreef john2406 het volgende:
[..]
Eigen munt, is naar mijn idee wat of iets doorzichtiger voor de burger.
Zien die mensen niet directer wat hun de Euro dan kost en wat ze ervoor inleveren?En dus kritischer tegen de EU kijken?quote:Op vrijdag 16 mei 2014 13:40 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Door het kelderen van die Pond is het leven er wel veel duurder geworden door de crisis.
Wanneer ze in de Euro hadden gezeten was vakantie vieren op het vaste land niet zoveel duurder geworden. Ze zien dus eerder de nadelen van hun Pondquote:Op vrijdag 16 mei 2014 13:46 schreef john2406 het volgende:
[..]
Zien die mensen niet directer wat hun de Euro dan kost en wat ze ervoor inleveren?En dus kritischer tegen de EU kijken?
Dus ze merken een keer in het jaar dat ze moeten omzetten ja en so what, moest ik vroeger ook, ja vroeger ging ik ook al tanken in het buitenland maar af en toe niet, nou nog niet meer af en toe niet.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 13:48 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Wanneer ze in de Euro hadden gezeten was vakantie vieren op het vaste land niet zoveel duurder geworden. Ze zien dus eerder de nadelen van hun Pond
De toegevoegde waarde is dat Rusland niet meer is binnengevallen a la Oekraïne.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 11:01 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Wat is dan de grote toegevoegde waarde van de EU in het geheel? Hoe zijn onze betrekkingen met België verbeterd dankzij de EU? En hoe is onze positie mbt Spanje, Portugal, Griekenland, Polen, etc. beter dan met bijvoorbeeld Zwitserland, Noorwegen en de VS dankzij de EU?
Je zou ook even moeten kijken naar de koers van de grote Europese partijblokken waar ze deel van uitmaken.quote:Op zaterdag 17 mei 2014 00:38 schreef Cikx het volgende:
Ik ben van plan op een progressieve partij te stemmen, met oog voor privacy en ik zit te twijfelen tussen D66 en GroenLinks. Qua economisch en monetair beleid neig ik meer naar D66 en qua milieu beleid & duurzaamheid toch meer GroenLinks. Daarnaast voelt het ook een beetje dubbel dat D66 in een coalitie zit met de VVD, waar ik toch een tamelijke afkeer tegen heb.
Zijn er nog echt wezenlijke verschillen tussen de partijen?
Sowieso is het wel handig om eens te kijken naar al die lui waar je niet op mag stemmen, maar die wel over je beslissen.quote:Op zaterdag 17 mei 2014 10:35 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Je zou ook even moeten kijken naar de koers van de grote Europese partijblokken waar ze deel van uitmaken.
Zal me er eens in verdiepenquote:Op zaterdag 17 mei 2014 10:35 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Je zou ook even moeten kijken naar de koers van de grote Europese partijblokken waar ze deel van uitmaken.
Als je GroenLinks stemt vanwege een verstandig milieubeleid, dan PvdD.quote:Op zaterdag 17 mei 2014 00:38 schreef Cikx het volgende:
Ik ben van plan op een progressieve partij te stemmen, met oog voor privacy en ik zit te twijfelen tussen D66 en GroenLinks. Qua economisch en monetair beleid neig ik meer naar D66 en qua milieu beleid & duurzaamheid toch meer GroenLinks. Daarnaast voelt het ook een beetje dubbel dat D66 in een coalitie zit met de VVD, waar ik toch een tamelijke afkeer tegen heb.
quote:
ook jaquote:Op zaterdag 17 mei 2014 13:05 schreef tofastTG het volgende:
[..]
En dat gaan ze even regelen in het EP?
En de blonde halfgod stuurt alle Marokkanen het land uit als hij de verkiezingen wint?quote:
zit wilders bij 50+ ??quote:Op zaterdag 17 mei 2014 13:10 schreef tofastTG het volgende:
[..]
En de blonde halfgod stuurt alle Marokkanen het land uit als hij de verkiezingen wint?
Jij gelooft nog in sprookjes.
Nee hoor, maar dat is ook iemand die sprookjes verteld aan zijn kiezers.quote:
Ik stem toch liever op een partij die op alle vlakken een goed idee heeft en invloed kan uitoefenen. D66 zou ik vooral stemmen voor het economisch liberale en tevens toch nog het sociale aspect en het progressief denken in internetvrijheid (maar dit doet GroenLinks ook als ik de digitale vrijheidswijzer van Bits of Freedom mag geloven).quote:Op zaterdag 17 mei 2014 12:53 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Als je GroenLinks stemt vanwege een verstandig milieubeleid, dan PvdD.
Stem je het vooral vanwege progressief denken en (internet)vrijheid, dan beter PiratenPartij.
D66, progressie en privacy in één zin, dat vind ik nog eens een prestatie.quote:Op zaterdag 17 mei 2014 00:38 schreef Cikx het volgende:
Ze staan er toch om bekend dat ze progressief zijn? Samen met GL een van de enige partijen die meer macht voor Europa wil. Ik zou ze zeker niet conservatief willen noemen.quote:Op zaterdag 17 mei 2014 14:06 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
D66, progressie en privacy in één zin, dat vind ik nog eens een prestatie.
Nou dat zijn 2 verschillende definities van progressie, ik versta er wat anders onder.quote:Op zaterdag 17 mei 2014 14:15 schreef Cikx het volgende:
[..]
Ze staan er toch om bekend dat ze progressief zijn? Samen met GL een van de enige partijen die meer macht voor Europa wil. Ik zou ze zeker niet conservatief willen noemen.
Naar mijn weten neemt D66 toch ook wel het initiatief wat betreft internetvrijheid.
Ook volgens deze 'stemwijzer' https://ep2014.bof.nl/ is het een partij die voor internetvrijheid is.
Het uit handen geven van beslissingsvrijheid is "progressie"? Sinds wanneer?quote:Op zaterdag 17 mei 2014 14:15 schreef Cikx het volgende:
[..]
Ze staan er toch om bekend dat ze progressief zijn? Samen met GL een van de enige partijen die meer macht voor Europa wil.
Ik zie het progressivisme meer als tegenhanger van het conservatisme. Dus in plaats van het behoud van wat er is of terug willen naar hoe het vroeger was, nieuwe ideeën de kans geven en daarmee proberen het anders te doen en verder te ontwikkelen. Ik denk dat als we als Europa op meer vlakken samenwerken dat we dan grootsere resultaten kunnen halen. Handel natuurlijk, het milieubeleid (ik zie de milieuproblemen als iets wat men maar voor zich uit schuift, maar ons uiteindelijk toch zal raken), vrijheid op het internet, ook denk ik dat het goed is om andere landen te steunen, zodat we er als Europa sterker van worden en alleen maar voordelen voor ons zal opleveren op de langere termijn. Ik zie het bundelen van krachten niet als iets slechts, alleen denk ik dat landen nog altijd te nationalistisch zijn ingesteld en dat we meer moeten kijken naar hoe we Europa als eenheid vooruit krijgen.quote:Op zaterdag 17 mei 2014 14:26 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Het uit handen geven van beslissingsvrijheid is "progressie"? Sinds wanneer?
Ik heb hem wat dat aangaat nog nooit iets negatief horen zegen alleen dat en niet meer hoor ik wel eens ervan.quote:Op zaterdag 17 mei 2014 13:10 schreef tofastTG het volgende:
[..]
En de blonde halfgod stuurt alle Marokkanen het land uit als hij de verkiezingen wint?
Jij gelooft nog in sprookjes.
quote:Op vrijdag 16 mei 2014 23:22 schreef MouzurX het volgende:
[..]
De toegevoegde waarde is dat Rusland niet meer is binnengevallen a la Oekraïne.
Zeker je hebt de NAVO, maar de EU werkt nog beter in het veilig maken van de landen binnen de Unie lijkt me.
Dat in het gezicht van een Ataka!-lid zeggen, denk niet dat je het navertelt...quote:
Dat is toch geen reden om ergens niet op te stemmen?quote:Op zaterdag 17 mei 2014 14:06 schreef Cikx het volgende:
[..]
Ook is er grote kans zoals 99.999 al zei dat deze partijen niet eens in het EP komen.
Het kan natuurlijk prima onderdeel van de overwegingen zijn.quote:Op zondag 18 mei 2014 10:14 schreef pfaf het volgende:
[..]
Dat is toch geen reden om ergens niet op te stemmen?
Huh, CDA maakt kans op 4-5 (!) zetels?? Wat hebben die gedaan om zo hard te groeien??quote:Op zondag 18 mei 2014 11:28 schreef freako het volgende:
De Hond verwacht de volgende uitslag:
[ afbeelding ]
Waarom? Jouw extra stem op een grote partij verandert net zo weinig als een op een partij zonder zetel.quote:Op zondag 18 mei 2014 11:01 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het kan natuurlijk prima onderdeel van de overwegingen zijn.
Het is niet de belangrijkste factor bij het maken van een keuze voor me maar ik laat het wel meespelen. Je wilt toch dat je stem enig nut heeft.quote:Op zondag 18 mei 2014 12:50 schreef pfaf het volgende:
[..]
Waarom? Jouw extra stem op een grote partij verandert net zo weinig als een op een partij zonder zetel.
He bah.quote:Op zondag 18 mei 2014 11:28 schreef freako het volgende:
De Hond verwacht de volgende uitslag:
[ afbeelding ]
je stem heeft per definitie geen significant nut, of je nou op de grootste of kleinste partij stemt.quote:Op zondag 18 mei 2014 12:54 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het is niet de belangrijkste factor bij het maken van een keuze voor me maar ik laat het wel meespelen. Je wilt toch dat je stem enig nut heeft.
Klopt niet, ze hebben een opkomstplicht. Niet op komen dagen is strafbaar in België, alhoewel het amper wordt vervolgd.quote:Op zondag 18 mei 2014 15:23 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Zojuist gelezen dat alle belgen ouder dan 18 een stemplicht hebben voor de Europese verkiezingen.![]()
Wat houd dat nu weer in?
En anders moet je verplicht een jaar lang franse friet eten in plaats van die heerlijke vlaamse frieten ofzo?quote:Op zondag 18 mei 2014 15:24 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Klopt niet, ze hebben een opkomstplicht. Niet op komen dagen is strafbaar in België.
Geldboete.quote:Op zondag 18 mei 2014 15:25 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
En anders moet je verplicht een jaar lang franse friet eten in plaats van die heerlijke vlaamse of frieten ofzo?
Vorige verkiezingen was in België de opkomst 90.39%quote:Op zondag 18 mei 2014 15:27 schreef Euribob het volgende:
[..]
Het zorgt wel voor hoge opkomstpercentages.
Niet enkel de Belgen.quote:
Heb wel eens gelezen dat dit mee heeft gewerkt aan de opkomst van Vlaams Blokquote:Op zondag 18 mei 2014 15:30 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Vorige verkiezingen was in België de opkomst 90.39%
Maar ik vraag me af wat het met de uiteindelijke uitslag doet als je je burgers dwingt om te gaan stemmen.
Dat kan ik me goed voorstellen. Veel kiezers die het met de politiek gehad hebben, (in NL een grote groep...zeker wat betreft Europa) en op straffe van een geldboete naar het stemhokje gedwongen worden, zullen tegen de gevestigde orde willen stemmen.quote:Op zondag 18 mei 2014 15:35 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Heb wel eens gelezen dat dit mee heeft gewerkt aan de opkomst van Vlaams Blok
Zou kunnen, maar er zijn ook een aantal landen die ook een opkomstplicht hebben (Luxemburg en Australië bijvoorbeeld) waar dat soort protestpartijen een heel stuk kleiner zijn of zelfs helemaal niet voorkomen.quote:Op zondag 18 mei 2014 15:35 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Heb wel eens gelezen dat dit mee heeft gewerkt aan de opkomst van Vlaams Blok
In Australië speelt het kiesstelsel mee, dat is nadelig voor extreme partijen en voordeliger voor centristen. Het land gebruikt Single Transferable Vote, oftewel kandidaten moeten op voorkeur genummerd worden.quote:Op zondag 18 mei 2014 17:09 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Zou kunnen, maar er zijn ook een aantal landen die ook een opkomstplicht hebben (Luxemburg en Australië bijvoorbeeld) waar dat soort protestpartijen een heel stuk kleiner zijn of zelfs helemaal niet voorkomen.
Klopt, in België stemde in 2010 5-6% van de kiezers blanco of ongeldig. In Nederland was dat 0,4% in 2012. In Nederland zag je ook dat 2,8% van de kiezers blanco of ongeldig stemde in 1967, en 0,7% in 1971. In de tussentijd was de opkomstplicht afgeschaft.quote:Op zondag 18 mei 2014 15:40 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Misschien wordt er in Belgie ook vaker blanco gestemd dan in NL vanwege hun stemplicht.
Het CDA zit wat in de lift in de peilingen van de laatste tijd, de opkomst zal tegenvallen, en de partij zit in een lijstverbinding met CU/SGP. Die partij zal waarschijnlijk rond de 2,5 zetel uitkomen, en die extra stemmen kan het CDA een extra restzetel opleveren. Of andersom, de stemmen van het CDA leveren CU/SGP een derde zetel op, afhankelijk van hoe het valt.quote:Op zondag 18 mei 2014 12:28 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Huh, CDA maakt kans op 4-5 (!) zetels?? Wat hebben die gedaan om zo hard te groeien??
Het is op zondag in België (en veel andere landen).quote:Op zondag 18 mei 2014 20:41 schreef john2406 het volgende:
Krijgen ze er ook een verplichte vrije dag voor in Belgiee?
Dat moeten wij ook eens doen, wel zo gemakkelijk!quote:Op zondag 18 mei 2014 15:34 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Niet enkel de Belgen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Stemplicht
Ook bijvoorbeeld Nederland had het tot 1970.
Nu gooien ze in België dit keer wel een hele zooi verkiezingen samen, dus dat scheelt weer moeite
Mag je nog steeds niet buiten je gemeente stemmen?quote:
Hoe is het invullen van een formulier op internet omslachtig te noemen: http://www.eindhoven.nl/a(...)-andere-gemeente.htmquote:Op maandag 19 mei 2014 01:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Mag je nog steeds niet buiten je gemeente stemmen?
Hmmm, blijkbaar wel maar alleen als je bereid bent om erg omslachtig te handelen. http://www.rijksoverheid.(...)ij-verkiezingen.html
In je bronartikel staat gewoon een link naar een kaart met alle stembureaus in Eindhoven, boven de pdf met alle stembureaus: http://eindhoven.maps.arc(...)41ef9739c579040ffe28quote:De gemeente Eindhoven heeft nog steeds niet van een kaart gehoord.
http://www.dichtbij.nl/ei(...)indhoven-gr2014.aspx
Ik weet niet hoe het met jou zit, ik ken niet van elk straatje in de buurt de naam. Nu kan je op basis van de postcode de dichtstbijzijnde locaties zoeken maar een kaartje zou toch handiger zijn. Gelukkig is er nog GeenStijl die wel eventjes met behulp van Google Maps alle bureaus voor Nederland heeft aangeduid. Even inzoomen en wat slepen en klaar is Kees.
Het is wat omslachtiger dan dat, je moet ook nog een scan maken van je pas. Niet iedereen heeft thuis een apparaat waarmee dat kan.quote:Op maandag 19 mei 2014 01:43 schreef freako het volgende:
[..]
Hoe is het invullen van een formulier op internet omslachtig te noemen: http://www.eindhoven.nl/a(...)-andere-gemeente.htm
Oh, dat kon ik niet zien. Momenteel ligt die site even plat, ik vermoed dat het komt doordat ik NoScript gebruik.quote:In je bronartikel staat gewoon een link naar een kaart met alle stembureaus in Eindhoven, boven de pdf met alle stembureaus: http://eindhoven.maps.arc(...)41ef9739c579040ffe28
In het hele land kunnen stemmen met je biljet is fraudetechnisch gewoon niet zo verstandig. Nu kan men toe met lijsten waarop per gemeente aangestreept en gecontroleerd wordt of het een geldig stembiljet is.quote:Op maandag 19 mei 2014 01:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Mag je nog steeds niet buiten je gemeente stemmen?
Hmmm, blijkbaar wel maar alleen als je bereid bent om erg omslachtig te handelen. http://www.rijksoverheid.(...)ij-verkiezingen.html
Databases via het internet op een veilige manier gebruiken wordt blijkbaar nog te ingewikkeld gevonden door onze overheid.
Alles wat geenstijl roeptoetert moet door bepaalde figuren dwangmatig en vaak herhaald worden. Het is de grote inspiratiebron voor simpel Nederland.quote:
Het lijkt me ook ongewenst om op elk stembureau een digitaal stemregister te hebben. Zo'n ding gaat geheid stuk op een aantal bureaus, en dan moet het stembureau weer een tijd dicht totdat dat gerepareerd is.quote:Op maandag 19 mei 2014 09:36 schreef 99.999 het volgende:
Dus is dit systeem waarbij het slechts een kleine moeite is om die stempas aan te vragen voorlopig het betere alternatief.
Sinds dat je overal binnen je gemeente mag stemmen heb ik nooit meer in het aangewezen bureau gestemdquote:Op maandag 19 mei 2014 09:54 schreef freako het volgende:
[..]
Het lijkt me ook ongewenst om op elk stembureau een digitaal stemregister te hebben. Zo'n ding gaat geheid stuk op een aantal bureaus, en dan moet het stembureau weer een tijd dicht totdat dat gerepareerd is.
Sowieso is het aantal mensen dat met een kiezerspas buiten de eigen gemeente stemt vrij beperkt. En als ze het doen, is dat vooral op bepaalde plekken. Stations bijvoorbeeld, of toeristische trekpleisters. Ik kijk altijd naar 'mijn' stembureau, dat gewoon midden in een woonwijk ligt. Daar hebben we nooit meer dan 2 kiezerspassen gehad bij verkiezingen, en dat zie ik nog niet zo snel veranderen.
Stemmen in een willekeurig stembureau trekt bij ons wel publiek, maar dat komt ook omdat we in een school zitten (dus veel stemmende (groot)ouders), en omdat de stemdistricten wat vreemd ingedeeld zijn.
Het hoort hier thuis, dan kunnen mensen nog even goed nadenken over wie hun stem verdient.quote:
Ik vraag me wel af ofdat de kans op fraude is toegenomen doordat er meer mensen bij betrokken zijn. Heeft iemand van jullie er zicht op hoe het zit met de controle (aantal mensen wat meekijkt bij zowel het tellen als het overhandigen van de stemmen bijvoorbeeld)?quote:Op maandag 19 mei 2014 09:55 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Sinds dat je overal binnen je gemeente mag stemmen heb ik nooit meer in het aangewezen bureau gestemd. Kan nu makkelijk even tussen de middag.
Een stembureau bestaat vaak uit 4 of 5 mensen. Voor het tellen komen er nog 1 of 2 bij. En je mag als burger altijd meekijken. Ook overdag tijdens het stemmen is het stembureau gewoon te bezoeken.quote:Op maandag 19 mei 2014 22:36 schreef borisz het volgende:
De CDA-kijkdoos. Man man man.
[ afbeelding ]
quote:
Klopt. Wat ook helpt is dat de groep stembureauleden en evt tellers een vrij willekeurige groep burgers is, en dat men (als het goed is) elkaars telwerk controleert.quote:Maar die controle is over het algemeen dik op orde. Al was het maar omdat het stemmen tellen met een groep gebeurt en er daarna een proces verbaal wordt opgemaakt en de enveloppe met stemmen wordt verzegeld.
Bij de Europese verkiezingen moet je je dan wel afvragen hoe druk een 'erg druk stembureau' in werkelijkheid is.quote:Op maandag 19 mei 2014 22:42 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Vandaag 'training' als voorzitter gehad. Voor eerst met ipad werken.
Werkt prima, handig hulpmiddel. Wel een aantal gehad die niet wisten hoe er mee om te gaan. Maar de app zit niet slecht in elkaar.
Hoorde wel dat ik nu op een erg druk stembureau zit, maar ach, houdt het levendig. Kwam toevallig de plaatsvervangend tegen en die had makkelijk mijn vader kunnen zijn![]()
Ik ga hem maar eens maken.quote:Op maandag 19 mei 2014 22:36 schreef borisz het volgende:
[ afbeelding ]
Gaat het dan om deze app?quote:Op maandag 19 mei 2014 22:42 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Vandaag 'training' als voorzitter gehad. Voor eerst met ipad werken.
Werkt prima, handig hulpmiddel. Wel een aantal gehad die niet wisten hoe er mee om te gaan. Maar de app zit niet slecht in elkaar.
quote:Alle stembureaus in Rotterdam maken bij de gemeenteraadsverkiezingen gebruik van een zogeheten stembureau-app. Het digitale foefje controleert de geldigheid van stempassen en helpt bij het tellen van stemmen, waardoor fouten en verschillen meteen opvallen. Dat meldt een woordvoerder van de gemeente maandag.
De app staat op een iPad en is tijdens de Tweede Kamerverkiezingen van 2012 getest. Op 19 maart kunnen alle 361 stembureaus met de applicatie beter communiceren met de centrale organisatie en wordt het makkelijker om de verkiezingsuitslag vast te stellen. Als de app weigert, kan de stembureauvoorzitter ook het papieren register met ongeldige stempassen raadplegen.
Lekker rustig. Of juist niet lekker? Ik kan me voorstellen dat je je op een gegeven moment gaat vervelen als je duimen zit te draaien.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 08:19 schreef freako het volgende:
[..]
Bij de Europese verkiezingen moet je je dan wel afvragen hoe druk een 'erg druk stembureau' in werkelijkheid is.. Het zou me in ieder geval meevallen als we in ons bureau boven de 800 stemmen uitkomen. Bij de Kamerverkiezingen halen we het dubbele.
In Duitsland heeft de FDP regelmatig moeite met het halen van de kiesdrempel. De lbieralen zijn over het algemeen de derde partij in landen na de Christendemocraten en Sociaaldemocraten.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 09:38 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Waarom zijn er zo weinig liberale zetels in het EP? In Nederland is die stroming best wel sterk vertegenwoordigd met de VVD en D66, in België ook en in Duitsland volgens mij ook wel redelijk maar in het EP is het maar een zeer klein deel van het EP. Waar kunnen wij die middenpartij plaatsen die momenteel een van de twee grote partijen in het EP is?
Eerlijk is eerlijk, het is goed gevonden.quote:Op maandag 19 mei 2014 22:36 schreef borisz het volgende:
[ afbeelding ]
Ja, maar die kiesdrempel is daar best wel hoog.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 09:42 schreef 99.999 het volgende:
[..]
In Duitsland heeft de FDP regelmatig moeite met het halen van de kiesdrempel.
Daarom zou ik meer zetels verwachten dan de momenteel gepeilde 61 van de pak hem beet 750 zetels. De VVD en D66 zijn lid van ALDE dus dat is blijkbaar de liberale Europese partij. Vandaar mijn vraag hoe het zit met die middenpartij (EPP), zijn er ook liberale partijen die daar lid van zijn? Eigenlijk best wel schrikbaarwekkend dat de meeste Nederlanders geen idee hebben hoe het zit met die Europese partijen.quote:De lbieralen zijn over het algemeen de derde partij in landen na de Christendemocraten en Sociaaldemocraten.
800 stemmen loopt nog wel een beetje door. We zijn 13,5 uur open, dat is ongeveer 1 stem per minuut. Er zijn natuurlijk pieken en dalen, maar langer dan 5-10 minuten wacht je niet op een kiezer. Maar ik zit dan wel op een vrij groot bureau, er zijn er ook die de helft minder stemmen hebben.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 09:40 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Lekker rustig. Of juist niet lekker? Ik kan me voorstellen dat je je op een gegeven moment gaat vervelen als je duimen zit te draaien.
In enkele landen zoals Spanje, Griekenland of Frankrijk zijn de liberale partijen niet echt noemenswaardig. Dat zijn meer een soort tweepartijlanden waarbij de rechts partij lid is van het CDA Blok.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 09:44 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ja, maar die kiesdrempel is daar best wel hoog.
[..]
Daarom zou ik meer zetels verwachten dan de momenteel gepeilde 61 van de pak hem beet 750 zetels. De VVD en D66 zijn lid van ALDE dus dat is blijkbaar de liberale Europese partij. Vandaar mijn vraag hoe het zit met die middenpartij (EPP), zijn er ook liberale partijen die daar lid van zijn? Eigenlijk best wel schrikbaarwekkend dat de meeste Nederlanders geen idee hebben hoe het zit met die Europese partijen.
[ afbeelding ]
Partijen evolueren zich anders in elk Europees land. In Nederland heeft de VVD de rol van het CDA als de grote centrumrechtse partij overgenomen de laatste jaren. In België is dat ook in wat mindere mate gebeurd. In landen als Denemarken en Finland waren de ALDE-leden centristische boerenpartijen die altijd al vrij groot waren, en geleidelijk richting het liberalisme gegaan zijn.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 09:38 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Waarom zijn er zo weinig liberale zetels in het EP? In Nederland is die stroming best wel sterk vertegenwoordigd met de VVD en D66, in België ook en in Duitsland volgens mij ook wel redelijk maar in het EP is het maar een zeer klein deel van het EP.
Klopt, is al wel verbetert sinds de gemeenteraadsverkiezingen. Papieren versie is alleen geldig, maar wel handig hulpmiddel. Mits iedereen weet hoe een ipad werkt.quote:
Ze zeiden dat ze de bij de gemeenteraad verkiezingen bijna 2000 hadden.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 08:19 schreef freako het volgende:
[..]
Bij de Europese verkiezingen moet je je dan wel afvragen hoe druk een 'erg druk stembureau' in werkelijkheid is.. Het zou me in ieder geval meevallen als we in ons bureau boven de 800 stemmen uitkomen. Bij de Kamerverkiezingen halen we het dubbele.
Hoe lang zit je daar, overmorgen?quote:Op dinsdag 20 mei 2014 08:19 schreef freako het volgende:
[..]
Maar niet langer van toepassing voor de Europese verkiezingen, per arrest van het constitutioneel hof.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 09:44 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ja, maar die kiesdrempel is daar best wel hoog.
Melden om 07.00. Alarm uitzetten, stemhokjes klaarzetten, posters ophangen, punten slijpen, etc. Dan zitten van 07.30 tot 16.30. Pauze tot even voor 21.00, en dan tellen.quote:
Om half vijf word je afgelost door een vervanger?quote:Op dinsdag 20 mei 2014 11:03 schreef freako het volgende:
[..]
Melden om 07.00. Alarm uitzetten, stemhokjes klaarzetten, posters ophangen, punten slijpen, etc. Dan zitten van 07.30 tot 16.30. Pauze tot even voor 21.00, en dan tellen.
2000 stemmen bij de gemeenteraadsverkiezingen, dat is wel heel fors. Dan zou je toch aan splitsing moeten gaan denken.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 10:42 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Ze zeiden dat ze de bij de gemeenteraad verkiezingen bijna 2000 hadden.
Edit: over de hele dag. Ik zit er vanaf half 4 tot einde telling en spullen weer inleveren.
Ja. Er is dit keer een prachtig rotatieschema bedacht door de gemeente. We zijn met 6 man/vrouw ingedeeld, en er zijn er continu 4 aanwezig.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 11:04 schreef Reya het volgende:
[..]
Om half vijf word je afgelost door een vervanger?
Dat vonden zij ook. Voorzitter had niet gegeten of wat. Maar goed, dan kan je best even je taak overlaten aan de plv. We zijn wel met 5, dat scheelt. Verwacht ook wel dat de opkomst nu lager is.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 11:06 schreef freako het volgende:
[..]
2000 stemmen bij de gemeenteraadsverkiezingen, dat is wel heel fors. Dan zou je toch aan splitsing moeten gaan denken.
twitter:JosHeymans twitterde op dinsdag 20-05-2014 om 17:57:50Voor het evenwicht: 1Vandaag peilt 6 zetels PVV, 4 voor D66, VVD en SP. CDA 3, PvdA en CU/SGP 2, GL 1. Heel wat anders dan Votewatch. reageer retweet
Maar dan mis je Herman de Schermanquote:Op dinsdag 20 mei 2014 18:06 schreef MrBadGuy het volgende:
Het wordt iig spannendhelaas op de verkiezingsavond (mogelijk gemaakt door Geenstijl) andere verplichtingen.
Zou het kunnen dat dat inclusief de stemmen voor de gebiedscommissies is? Ik kan in de uitslagen van Rotterdam namelijk niet zo'n groot bureau vinden.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 10:42 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Ze zeiden dat ze de bij de gemeenteraad verkiezingen bijna 2000 hadden.
Edit: over de hele dag. Ik zit er vanaf half 4 tot einde telling en spullen weer inleveren.
Ja dat zal het zijn denk ik. Hoorde het ook maar van anderen.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 19:33 schreef freako het volgende:
[..]
Zou het kunnen dat dat inclusief de stemmen voor de gebiedscommissies is? Ik kan in de uitslagen van Rotterdam namelijk niet zo'n groot bureau vinden.
quote:Op woensdag 21 mei 2014 01:39 schreef Godshand het volgende:
Wie gaat er stemmen op " Jezus leeft"?
Grappig dat die zich verkiesbaar kunnen stellen
Het wisselt nogal sterk van dag tot dag.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 15:10 schreef borisz het volgende:
Een nieuwe finale-poll
[ afbeelding ]
Democraten 66 ALDE/ADLE 18.1% 5
Partij voor de Vrijheid NI 13.9% 4
Volkspartij voor Vrijheid en Democratie ALDE/ADLE 13.6% 4
Christen Democratisch Appèl EPP 11.2% 3
Socialistische Partij GUE-NGL 11.2% 3
Partij van de Arbeid S&D 10.1% 3
ChristenUnie/SGP ECR 9.1% 3
GroenLinks Greens/EFA 5.6% 1
Rest: 0
http://www.electio2014.eu/nl/pollsandscenarios/polls
De laatste keer dat ik ging stemmen werd er niet geouwehoerd, ik vond de mensen zelfs onvriendelijk. Het is maar wie het stembureau bemant, 1 persoon kan al veel invloed hebben op het groepje.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 11:09 schreef freako het volgende:
[..]
Ja. Er is dit keer een prachtig rotatieschema bedacht door de gemeente. We zijn met 6 man/vrouw ingedeeld, en er zijn er continu 4 aanwezig.
Ik vermoed dat ik weer degene zal zijn die het Register van Ongeldige Stempassen controleert. Per district zijn dat er hooguit een stuk of 5, tenzij er een verpleeghuis in het district ligt, dus de nummers voor het eigen district en aangrenzende districten ken je na een uur wel uit je hoofd. Dus genoeg tijd om een beetje te ouwehoeren met de kiezers.
Ja, maar moet je niet x aantal handtekeningen inzamelen ofzo?quote:
Oh, op die fiets. Ja, maar dat lukt snel hoor, dat is niet zo moeilijk. Er zijn genoeg godsdienstgekkies in Nederland die wel willen tekenen. Kwestie van naar die plaatsen toegaan waar ze samenkomen.quote:Op woensdag 21 mei 2014 02:05 schreef Godshand het volgende:
[..]
Ja, maar moet je niet x aantal handtekeningen inzamelen ofzo?
Dat is voor deze verkiezingen minimaal. Stuk of dertig handtekeningen is genoeg om in heel Nederland verkiesbaar te zijn.quote:Op woensdag 21 mei 2014 02:05 schreef Godshand het volgende:
[..]
Ja, maar moet je niet x aantal handtekeningen inzamelen ofzo?
Anyway, zullen maar weinig NL ers op stemmen denk ik..
Dat maakt niet uit voor de kansen in Nederland, dat er in Duitsland veel duitsers op stemmen.quote:Op woensdag 21 mei 2014 01:39 schreef Godshand het volgende:
Even kijken wat de piraten te zeggen hebben, op die Partij stemmen nogal veel Duitsers op, dus wellicht maken ze een kansje
Hoe lang zal de eerste ruzie in de fractie of het eerste opgestapte fractielid op zich laten wachten denk je?quote:Op woensdag 21 mei 2014 09:09 schreef MrBadGuy het volgende:
Over een kleine 24 uur ben ik officieel een PVV'er
Ik hoop dat ze allemaal (alle 751) heel snel op zullen stappen, maar als er 26 opstappen ben ik ook al tevreden.quote:Op woensdag 21 mei 2014 09:12 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Hoe lang zal de eerste ruzie in de fractie of het eerste opgestapte fractielid op zich laten wachten denk je?
Nou, met zulke bescheiden verwachtingen zul je vast niet teleurgesteld raken!quote:Op woensdag 21 mei 2014 09:59 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Ik hoop dat ze allemaal (alle 751) heel snel op zullen stappen, maar als er 26 opstappen ben ik ook al tevreden.
Uit de EU stappen. Echt een geweldig plan. Want economische onzekerheid is iets waar we allemaal belang bij hebben.quote:Op woensdag 21 mei 2014 09:59 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Ik hoop dat ze allemaal (alle 751) heel snel op zullen stappen, maar als er 26 opstappen ben ik ook al tevreden.
Gelukkig brengt de EU ons enorm veel economische zekerheidquote:Op woensdag 21 mei 2014 10:00 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Uit de EU stappen. Echt een geweldig plan. Want economische onzekerheid is iets waar we allemaal belang bij hebben.
Voor de PVV is het echter wel een haalbare optie blijktquote:Op woensdag 21 mei 2014 10:00 schreef Igen het volgende:
[..]
Nou, met zulke bescheiden verwachtingen zul je vast niet teleurgesteld raken!
Dat klopt. Het gaat ons land al meer dan zestig jaar voor de wind.quote:Op woensdag 21 mei 2014 10:01 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Gelukkig brengt de EU ons enorm veel economische zekerheid
Ja, toch eigenlijk best wel.quote:Op woensdag 21 mei 2014 10:01 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Het heeft daar in ieder een geval een positieve bijdrage aan geleverd. Of is eenvoudige toegang tot afzetmarkten niet gunstig voor het Nederlandse bedrijfsleven?quote:Op woensdag 21 mei 2014 10:01 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
En de EU bestaat nog niet eens zo lang, dus wat zegt dat?quote:Op woensdag 21 mei 2014 10:03 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat klopt. Het gaat ons land al meer dan zestig jaar voor de wind.
De EU is niet fundamenteel anders dan de EEG.quote:Op woensdag 21 mei 2014 10:23 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
En de EU bestaat nog niet eens zo lang, dus wat zegt dat?
Ik vind Nederland wel fundamenteel anders dan in 1588, ja. Maar leuk dat eurofielen het verschil tussen correlatie en causatie niet echt begrijpen; het gaat beter met Nederland dan net na de oorlog, maar dat betekent niet dat dit door de EU komt. Er is vrede in Nederland sinds 1945, maar dat betekent niet dat dit door de EU en haar voorgangers komt. Daarnaast heb je voor veel zaken die ons welvaart brengen, zoals handelsverdragen, helemaal geen politieke unie nodig. Maar die discussie hebben we hier al eerder gevoerd.quote:Op woensdag 21 mei 2014 10:25 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
De EU is niet fundamenteel anders dan de EEG.
Of vind je ook dat Nederland eigenlijk pas 200 jaar bestaat, en niet sinds 1588?
Een interne markt die vrijhandel bevordert heeft natuurlijk niet bijgedragen aan onze welvaart. Wie bedenkt zoiets absurds?!quote:Op woensdag 21 mei 2014 10:34 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Ik vind Nederland wel fundamenteel anders dan in 1588, ja. Maar leuk dat eurofielen het verschil tussen correlatie en causatie niet echt begrijpen; het gaat beter met Nederland dan net na de oorlog, maar dat betekent niet dat dit door de EU komt. Er is vrede in Nederland sinds 1945, maar dat betekent niet dat dit door de EU en haar voorgangers komt. Daarnaast heb je voor veel zaken die ons welvaart brengen, zoals handelsverdragen, helemaal geen politieke unie nodig. Maar die discussie hebben we hier al eerder gevoerd.
Maar dan wordt er nooit meer gereageerd wanneer wordt aangegeven dat je weliswaar ook zonder unie handelsverdragen kan sluiten maar dat deze dan nooit zo ver gaan als de handelsverdragen binnen de unie. We hebben nu veel meer toegang tot elkaars markten dan het geval is binnen andere handelsverdragen.quote:Op woensdag 21 mei 2014 10:34 schreef MrBadGuy het volgende:
[..] Daarnaast heb je voor veel zaken die ons welvaart brengen, zoals handelsverdragen, helemaal geen politieke unie nodig. Maar die discussie hebben we hier al eerder gevoerd.
Je begrijpt hopelijk wel dat de EU niets anders is dan het logisch gevolg van de EEG.quote:Op woensdag 21 mei 2014 10:34 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Ik vind Nederland wel fundamenteel anders dan in 1588, ja. Maar leuk dat eurofielen het verschil tussen correlatie en causatie niet echt begrijpen; het gaat beter met Nederland dan net na de oorlog, maar dat betekent niet dat dit door de EU komt. Er is vrede in Nederland sinds 1945, maar dat betekent niet dat dit door de EU en haar voorgangers komt. Daarnaast heb je voor veel zaken die ons welvaart brengen, zoals handelsverdragen, helemaal geen politieke unie nodig. Maar die discussie hebben we hier al eerder gevoerd.
Dat probleem is het meest eenvoudig op te lossen door je vingers in de oren te stoppen, je ogen te sluiten en heel hard 'nee' te roepen.quote:Op woensdag 21 mei 2014 10:41 schreef tofastTG het volgende:
[..]
Je begrijpt hopelijk wel dat de EU niets anders is dan het logisch gevolg van de EEG.
Jij roept nu wel dat je geen politieke unie nodig hebt. Maar op welke manier wil je dan een interne markt creëeren? Het is vrij logisch dat bij een interne markt samenwerking op andere vlakkken vanzelf tot stand komt. (Anders blijft er niets van die interne markt over).
Binnen de EU zijn er bijvoorbeeld genoeg incidenten op te noemen waarover een Europese rechter heeft besloten in het voordeel van de interne markt(bv. Frankrijk met een lager btw tarief op cognac).
Hoe los jij dat probleem dan op? Zonder politieke unie?
Je hebt geen politieke unie nodig om handelsbarrières weg te nemen en om vrijhandel te bevorderen. De EU zorgt er juist voor dat er extra protectionisme is (landbouwsubsidies, handelsbarrières richting landen buiten de EU, etc.). Wie bedenkt zoiets absurds dat dit alleen mogelijk is via een politieke unie?quote:Op woensdag 21 mei 2014 10:38 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Een interne markt die vrijhandel bevordert heeft natuurlijk niet bijgedragen aan onze welvaart. Wie bedenkt zoiets absurds?!
Ga dan eens in op de voorbeeld casus?quote:Op woensdag 21 mei 2014 10:44 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Je hebt geen politieke unie nodig om handelsbarrières weg te nemen en om vrijhandel te bevorderen. De EU zorgt er juist voor dat er extra protectionisme is (landbouwsubsidies, handelsbarrières richting landen buiten de EU, etc.). Wie bedenkt zoiets absurds dat dit alleen mogelijk is via een politieke unie?
Dit soort valse veronderstellingen zijn het enige fundament voor een EU en hiermee worden mensen die kritisch tegen de EU zijn bang gemaakt (als we uit de EU stappen worden we geïsoleerd, neemt onze welvaart af en is het een kwestie van tijd voor er oorlog uitbreekt).
Waar is dan een net zo vergaande vrije markt tussen landen gecreëerd als binnen de EU? Als zo'n constructie niet nodig is, dan zou dat toch geen probleem mogen zijn?quote:Op woensdag 21 mei 2014 10:44 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Je hebt geen politieke unie nodig om handelsbarrières weg te nemen en om vrijhandel te bevorderen. De EU zorgt er juist voor dat er extra protectionisme is (landbouwsubsidies, handelsbarrières richting landen buiten de EU, etc.). Wie bedenkt zoiets absurds dat dit alleen mogelijk is via een politieke unie?
Als we de unie eenzijdig verlaten isoleren we onszelf dan ook van de rest van de Europese landen en dat gaat ten koste van onze welvaart.quote:Dit soort valse veronderstellingen zijn het enige fundament voor een EU en hiermee worden mensen die kritisch tegen de EU zijn bang gemaakt (als we uit de EU stappen worden we geïsoleerd, neemt onze welvaart af en is het een kwestie van tijd voor er oorlog uitbreekt).
Je kunt prima vergaande handelsverdragen sluiten met andere landen, zonder dat je die andere landen politieke invloed geeft over het reilen en zeilen binnen ons eigen land. De politieke macht kan wat dat betreft prima in Den Haag blijven, je hoeft daarvoor helemaal geen politieke macht over te dragen aan andere landen.quote:Op woensdag 21 mei 2014 10:41 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Maar dan wordt er nooit meer gereageerd wanneer wordt aangegeven dat je weliswaar ook zonder unie handelsverdragen kan sluiten maar dat deze dan nooit zo ver gaan als de handelsverdragen binnen de unie. We hebben nu veel meer toegang tot elkaars markten dan het geval is binnen andere handelsverdragen.
De EU slopen heeft dus tot gevolg dat we minder eenvoudig toegang krijgen vanuit Nederland op de andere Europese markten. Dat is slecht voor onze economie. De vraag is dan waarom je zo nodig wilt strijden voor het beperken van onze welvaart?
Igen verwoordde het aardig in een ander topic. Je hebt inderdaad geen politieke unie nodig, maar wat er dan gebeurt is dat de plooien op ondemocratische wijze worden gladgestreken. Want een interne markt werkt alleen als regels in Europees verband in elkaar af worden gestemd. En iets of iemand zal die regels gelijk moeten trekken.quote:Op woensdag 21 mei 2014 10:44 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Dat onze welvaart een optater krijgt, lijkt mij nogal evident. Je zal opnieuw handelsverdragen af moeten sluiten. Dat gaat doorgaans niet over een nacht glad ijs. IJsland heeft bijvoorbeeld zes jaar onderhandeld met China over een vrijhandelsverdrag. Onze economie zal vooral in het begin dus flinke klappen moeten opvangen.quote:Dit soort valse veronderstellingen zijn het enige fundament voor een EU en hiermee worden mensen die kritisch tegen de EU zijn bang gemaakt (als we uit de EU stappen worden we geïsoleerd, neemt onze welvaart af en is het een kwestie van tijd voor er oorlog uitbreekt).
Hoezo moeten we dat in godsnaam oplossen? Al zouden ze het belastingvrij maken, vooral doen! Wat wil je zo meteen, dat alle Btw-tarieven gelijken worden getrokken? Dat alle andere belastingen ook gelijk worden? Als dat zo is, dan ga je maar fijn D66 stemmen.quote:Op woensdag 21 mei 2014 10:46 schreef tofastTG het volgende:
[..]
Ga dan eens in op de voorbeeld casus?
We hebben allemaal leuke verdragen. Dan besluit frankrijk ineens om cognac in een lager belastingtarief te stoppen dan whisky.
Hoe lossen we dat op?
Je begrijpt dat er op deze manier niets overblijft van een interne markt? Engeland reageert door wishky lager te belasten. In Nederland reageren we met het lager belasten van Nederlandse drank en tulpen. Enz.enz.quote:Op woensdag 21 mei 2014 10:50 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Hoezo moeten we dat in godsnaam oplossen? Al zouden ze het belastingvrij maken, vooral doen! Wat wil je zo meteen, dat alle Btw-tarieven gelijken worden getrokken? Dat alle andere belastingen ook gelijk worden? Als dat zo is, dan ga je maar fijn D66 stemmen.
Ik heb er al meer dan genoeg argumenten tegen in gebracht. Je kan heel eenvoudig import- en exportheffingen tussen landen opheffen (iets wat de EU juist extra oplegt richting landen buiten de EU, wat weer schadelijk is voor onze welvaart). Je kan heel goed regels harmoniseren, we hebben bijvoorbeeld vele (ISO) standaarden, zonder dat je daar een politieke unie rond gaat vormen. Om handel met elkaar te drijven hoeft hoef je niet alle wet en regelgeving in landen gelijk te trekken.quote:Op woensdag 21 mei 2014 10:46 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Waar is dan een net zo vergaande vrije markt tussen landen gecreëerd als binnen de EU? Als zo'n constructie niet nodig is, dan zou dat toch geen probleem mogen zijn?
[..]
Als we de unie eenzijdig verlaten isoleren we onszelf dan ook van de rest van de Europese landen en dat gaat ten koste van onze welvaart.
Ben benieuwd wat je daar inhoudelijk aan argumenten tegenin te brengen hebt?
Als er geen ex- en importheffing zijn (iets waar ik voor ben en waar je geen politieke unie voor nodig hebt), dan is dat alleen maar in het voordeel van de consument en onze welvaart. Laat landen maar lekker met elkaar concurreren, in plaats van de belastingen te harmoniseren. Dat laatste zorgt er voor dat de welvaart juist daalt!quote:Op woensdag 21 mei 2014 10:54 schreef tofastTG het volgende:
[..]
Je begrijpt dat er op deze manier niets overblijft van een interne markt? Engeland reageert door wishky lager te belasten. In Nederland reageren we met het lager belasten van Nederlandse drank en tulpen. Enz.enz.
Protectionisme noemen ze dat, en daar profiteert dus niemand van.
Leuke theorie maar blijkt dit in de praktijk ook te kunnen?quote:Op woensdag 21 mei 2014 10:48 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Je kunt prima vergaande handelsverdragen sluiten met andere landen, zonder dat je die andere landen politieke invloed geeft over het reilen en zeilen binnen ons eigen land. De politieke macht kan wat dat betreft prima in Den Haag blijven, je hoeft daarvoor helemaal geen politieke macht over te dragen aan andere landen.
Die oorlogsdreiging zie ik hier dan ook enkel genoemd worden door de zogenaamde 'critici'...quote:De afsluitende zin die je gebruikt is weer het bekende riedeltje van de eurofielen "je bent een bedreiging voor de welvaart". Gelukkig haal je de oorlogsdreiging er nog niet bij.
Die zijn er in mijn voorbeeld in theorie niet. Alleen word wishkey tegen met een top tarief van 30% btw belast. Zoals jij allicht begrijpt betekend dit in de praktijk gewoon een importheffing. Jij geeft geen enkele manier aan hoe dit voorkomen kan worden. (In Jou ideaalbeeld is er immers geen rechter die dit kan oplossen).quote:Op woensdag 21 mei 2014 10:58 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Als er geen ex- en importheffing zijn (iets waar ik voor ben en waar je geen politieke unie voor nodig hebt), dan is dat alleen maar in het voordeel van de consument en onze welvaart. Laat landen maar lekker met elkaar concurreren, in plaats van de belastingen te harmoniseren. Dat laatste zorgt er voor dat de welvaart juist daalt!
Prima, maar dan niet lopen miepen als de verzorgingsstaat, de ontslagbescherming enz.enz. moeten worden afgebroken om maar mee te kunnen in de race naar de bodem.quote:Op woensdag 21 mei 2014 10:58 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Als er geen ex- en importheffing zijn (iets waar ik voor ben en waar je geen politieke unie voor nodig hebt), dan is dat alleen maar in het voordeel van de consument en onze welvaart. Laat landen maar lekker met elkaar concurreren, in plaats van de belastingen te harmoniseren. Dat laatste zorgt er voor dat de welvaart juist daalt!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |