'gewoon vrijhandel', wat versta jij daar onder? En waar in de wereld hebben is er 'gewoon vrijhandel' tussen een of meerdere landen?quote:Op vrijdag 16 mei 2014 10:57 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Vertel nou eens, wat is het voordeel van de EU in vergelijking met gewoon vrijhandel?
Vrijhandel is een vrij verkeer van goederen en diensten tussen verschillende landen.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 11:10 schreef Basterds het volgende:
[..]
'gewoon vrijhandel', wat versta jij daar onder?
Zwitserland en Noorwegen zitten in de EER dus dat telt niet. Bij de VS zijn we een stel kontkruipers die alleen maar ja en amen zeggen, dus dat telt ook niet.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 11:01 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Wat is dan de grote toegevoegde waarde van de EU in het geheel? Hoe zijn onze betrekkingen met België verbeterd dankzij de EU? En hoe is onze positie mbt Spanje, Portugal, Griekenland, Polen, etc. beter dan met bijvoorbeeld Zwitserland, Noorwegen en de VS dankzij de EU?
Ja, maar in de praktijk heeft elk land zijn eigen regelgeving waar goederen en diensten aan moeten voldoen. Dat zijn de barrieres voor handel die de EU poogt weg te nemen.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 11:10 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Vrijhandel is een vrij verkeer van goederen en diensten tussen verschillende landen.
Lijkt me toch logisch?
Waarom zou daar een EU voor nodig zijn?quote:Op vrijdag 16 mei 2014 11:13 schreef Basterds het volgende:
[..]
Ja, maar in de praktijk heeft elk land zijn eigen regelgeving waar goederen en diensten aan moeten voldoen. Dat zijn de barrieres voor handel die de EU poogt weg te nemen.
Hoezo telt dat niet? Het toont juist duidelijk aan dat een politieke unie niet nodig is! Ik had ook geen kritiek op de EER, maar op de EU.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 11:11 schreef Igen het volgende:
[..]
Zwitserland en Noorwegen zitten in de EER dus dat telt niet.
Ah ok, niks telt behalve de samenwerking met andere landen via de EU (waar we in Brussel aan het kontkruipen zijn)?quote:Bij de VS zijn we een stel kontkruipers die alleen maar ja en amen zeggen, dus dat telt ook niet.
Ok, dus ook met landen in de EU falen we nog steeds qua samenwerking? Wat toon je hier nu mee aan? Niet dat een politieke unie nodig is iig.quote:Als het lastig wordt gaat het gelijk fout.
- Samenwerking met de Belgen mbt. de Fyra: faal
- Westerschelde / Hedwigepolder: faal
- IJzeren Rijn: faal
- Voortzetting Betuweroute in Duitsland: faal
- Songfestival: faal (geen 12 punten van België)
Waar hebben we geen last van? Dat projecten falen? Daar heb ik ook geen last van als ik naar de VS vlieg. En wat is het succes met Dijsselbloem precies? Als er geen EU was, dan had hij niet die rol in de EU... en dan?quote:Gelukkig zorgt de EU ervoor dat je als individuele burger of bedrijf daar allemaal geen last van heb als je naar een buurland gaat. En ironisch genoeg is ons grootste internationale succes van de afgelopen tijd de rol van Dijsselbloem geweest, in de EU.
En die twee vrijhandelsakkoorden houden ook in dat Zwitserland en IJsland met de Chinese productvereisten (zoals veiligheidseisen) genoegen nemen voor producten uit China? Want daar heeft Basterds het over hè, over regelgeving.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 11:15 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Waarom zou daar een EU voor nodig zijn?
Zwitserland en IJsland hebben een vrijhandelsakkoord met China.
Dus? Als je het niet vertrouwt koop je het niet.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 11:19 schreef Igen het volgende:
[..]
En die twee vrijhandelsakkoorden houden ook in dat Zwitserland en IJsland met de Chinese productvereisten (zoals veiligheidseisen) genoegen nemen voor producten uit China? Want daar heeft Basterds het over hè, over regelgeving.
Zonder EU is er ook geen EER.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 11:19 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Hoezo telt dat niet? Het toont juist duidelijk aan dat een politieke unie niet nodig is! Ik had ook geen kritiek op de EER, maar op de EU.
Nee, ik ben benieuwd naar gevallen waar Nederland succesvol internationaal heeft samengewerkt in een moeilijk dossier.quote:[..]
Ah ok, niks telt behalve de samenwerking met andere landen via de EU (waar we in Brussel aan het kontkruipen zijn)?
De EU legt een minimumniveau vast.quote:[..]
Ok, dus ook met landen in de EU falen we nog steeds qua samenwerking? Wat toon je hier nu mee aan? Niet dat een politieke unie nodig is iig.
Wat is jouw alternatief voor de EU? Gewoon allemaal onderling afspraken maken?quote:Op vrijdag 16 mei 2014 11:15 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Waarom zou daar een EU voor nodig zijn?
Zwitserland en IJsland hebben een vrijhandelsakkoord met China.
Als er niet zo'n bepaling is opgenomen -en dat is heel waarschijnlijk-, dan kun je ondanks zo'n vrijhandelsakkoord alsnog niet zomaar producten uit China naar Zwitserland of IJsland importeren.quote:
Europese Economische Ruimte?quote:Op vrijdag 16 mei 2014 11:26 schreef Basterds het volgende:
[..]
Wat is jouw alternatief voor de EU? Gewoon allemaal onderling afspraken maken?
En er bestaat natuurlijk geen vrijhandel tussen Zwitserland, IJsland en China.
Dat wordt niet anders als de EU een vrijhandelsakkoord met China zou sluiten.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 11:27 schreef Igen het volgende:
[..]
Als er niet zo'n bepaling is opgenomen -en dat is heel waarschijnlijk-, dan kun je ondanks zo'n vrijhandelsakkoord alsnog niet zomaar producten uit China naar Zwitserland of IJsland importeren.
Klopt.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 11:30 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Dat wordt niet anders als de EU een vrijhandelsakkoord met China zou sluiten.
Waarom zouden we dat soort belemmeringen weer gaan invoeren als er geen EU zou zijn?quote:Op vrijdag 16 mei 2014 11:31 schreef Igen het volgende:
[..]
Klopt.
Maar dankzij de EU hebben we tenminste niet van dat soort belemmeringen voor handel binnen de EU zelf.
Wat moet ik met die link, wil je nou beweren dat er vrijhandel is tussen China en IJsland?quote:Op vrijdag 16 mei 2014 11:29 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Europese Economische Ruimte?
http://www.mfa.is/foreign(...)n-iceland-and-china/
Als Nederland andere productvereisten heeft dan Duitsland of België, dan komt er van internationale handel niet veel terecht.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 11:32 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Waarom zouden we dat soort belemmeringen weer gaan invoeren als er geen EU zou zijn?
Zonder EU kunnen landen niet gezamenlijk handelsverdragen sluiten? Mijn punt was dat een politieke unie niet nodig is, dat toont de EER (en de EVA) perfect aan.quote:
Met de VS hebben we prima verhoudingen, maar dat telt opeens niet mee omdat het niet in je plaatje past. Een politieke unie is niet nodig, dat heb je zelf nu al een paar keer laten zien met je voorbeelden.quote:[..]
Nee, ik ben benieuwd naar gevallen waar Nederland succesvol internationaal heeft samengewerkt in een moeilijk dossier.
En dat is in de EU wel zo? Daarnaast hoeft het helemaal niet bilateraal, zie de EVA en EER. Je kunt best met meerdere landen verdragen sluiten zonder dat je tot een politieke unie uitkomt.quote:Want als je met alle landen afzonderlijk bilateraal wil samenwerken dan zal dat tot lastige onderhandelingen leiden, het is niet altijd flierefluitend in een win-win-situatie een verdragje ondertekenen.
Een minimumniveau qua falen? Je geeft voorbeelden van projecten die in samenwerkende EU landen hebben gefaald, wat is de toegevoegde (of dempende) waarde van de EU?quote:[..]
De EU legt een minimumniveau vast.
Nog niet helemaal: http://www.mfa.is/media/f(...)a_15042013_Final.pdfquote:Op vrijdag 16 mei 2014 11:34 schreef Basterds het volgende:
[..]
Wat moet ik met die link, wil je nou beweren dat er vrijhandel is tussen China en IJsland?
Wat is het voordeel van de EER t.o.v. de EU?
Waarom zouden we dan weer andere productvereisten gaan stellen als we uit de EU gaan? Dat is nogal nadelig en daarom doen we het niet.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 11:34 schreef Igen het volgende:
[..]
Als Nederland andere productvereisten heeft dan Duitsland of België, dan komt er van internationale handel niet veel terecht.
Volgens mij was het daarom vroeger gebruikelijk dat Duitsland de standaarden maakte en half Europa die vervolgens vrijwillig overnam om de handel te bevorderen.
Die voorbeelden tonen niks aan, aangezien de EER de-facto gewoon inhoudt dat de EVA-landen onder de EU-mechanismen vallen. Zonder EU is er geen EER en zonder EER is het maar de vraag hoe goed zoiets als de EVA zou werken.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 11:35 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Zonder EU kunnen landen niet gezamenlijk handelsverdragen sluiten? Mijn punt was dat een politieke unie niet nodig is, dat toont de EER (en de EVA) perfect aan.
Noem eens één succes van Nederland in de diplomatie van de VS, één succes dat niet slechts triviaal ja-en-amen is.quote:[..]
Met de VS hebben we prima verhoudingen, maar dat telt opeens niet mee omdat het niet in je plaatje past.
Dat op vlakken die EU-bevoegdheid zijn, niet op dezelfde manier gefaald kan worden.quote:[..]
Een minimumniveau qua falen? Je geeft voorbeelden van projecten die in samenwerkende EU landen hebben gefaald, wat is de toegevoegde (of dempende) waarde van de EU?
Nu kunnen we zelf invloed hebben op de Brusselse normen, ipv. dat we blind moeten doen wat de Duitsers bedenken om onszelf maar niet in de voet te schieten.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 11:37 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Waarom zouden we dan weer andere productvereisten gaan stellen als we uit de EU gaan? Dat is nogal nadelig en daarom doen we het niet.
Komop man, een smiley en 3 woorden, dat is je argumentatie. Zeg dan gewoon niks.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 11:36 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Nog niet helemaal: http://www.mfa.is/media/f(...)a_15042013_Final.pdf
De kosten vooral.
Je snap toch zelf ook wel wat nadelen aan de EU zijn? En een belangrijk argument is de kosten, moet ik daar eerst nog heel verhaal bij verzinnen?quote:Op vrijdag 16 mei 2014 11:43 schreef Basterds het volgende:
[..]
Komop man, een smiley en 3 woorden, dat is je argumentatie. Zeg dan gewoon niks.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |