abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_140013037
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 10:57 schreef SadPanda het volgende:

[..]

Vertel nou eens, wat is het voordeel van de EU in vergelijking met gewoon vrijhandel?
'gewoon vrijhandel', wat versta jij daar onder? En waar in de wereld hebben is er 'gewoon vrijhandel' tussen een of meerdere landen?
  vrijdag 16 mei 2014 @ 11:10:53 #102
421524 SadPanda
#FreePalestine #FreeBahrain
pi_140013058
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 11:10 schreef Basterds het volgende:

[..]

'gewoon vrijhandel', wat versta jij daar onder?
Vrijhandel is een vrij verkeer van goederen en diensten tussen verschillende landen.

Lijkt me toch logisch?
Anti-Turkije
pi_140013062
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 11:01 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Wat is dan de grote toegevoegde waarde van de EU in het geheel? Hoe zijn onze betrekkingen met België verbeterd dankzij de EU? En hoe is onze positie mbt Spanje, Portugal, Griekenland, Polen, etc. beter dan met bijvoorbeeld Zwitserland, Noorwegen en de VS dankzij de EU?
Zwitserland en Noorwegen zitten in de EER dus dat telt niet. Bij de VS zijn we een stel kontkruipers die alleen maar ja en amen zeggen, dus dat telt ook niet.

Als het lastig wordt gaat het gelijk fout.
- Samenwerking met de Belgen mbt. de Fyra: faal
- Westerschelde / Hedwigepolder: faal
- IJzeren Rijn: faal
- Voortzetting Betuweroute in Duitsland: faal
- Relatie met Rusland: faal in elk mogelijk aspect
- Songfestival: faal (geen 12 punten van België)

Gelukkig zorgt de EU ervoor dat je als individuele burger of bedrijf daar allemaal geen last van heb als je naar een buurland gaat. En ironisch genoeg is ons grootste internationale succes van de afgelopen tijd de rol van Dijsselbloem geweest, in de EU. :P
pi_140013117
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 11:10 schreef SadPanda het volgende:

[..]

Vrijhandel is een vrij verkeer van goederen en diensten tussen verschillende landen.

Lijkt me toch logisch?
Ja, maar in de praktijk heeft elk land zijn eigen regelgeving waar goederen en diensten aan moeten voldoen. Dat zijn de barrieres voor handel die de EU poogt weg te nemen.
  vrijdag 16 mei 2014 @ 11:15:17 #105
421524 SadPanda
pi_140013172
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 11:13 schreef Basterds het volgende:

[..]

Ja, maar in de praktijk heeft elk land zijn eigen regelgeving waar goederen en diensten aan moeten voldoen. Dat zijn de barrieres voor handel die de EU poogt weg te nemen.
Waarom zou daar een EU voor nodig zijn?
Zwitserland en IJsland hebben een vrijhandelsakkoord met China.
Anti-Turkije
pi_140013280
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 11:11 schreef Igen het volgende:

[..]

Zwitserland en Noorwegen zitten in de EER dus dat telt niet.
Hoezo telt dat niet? Het toont juist duidelijk aan dat een politieke unie niet nodig is! Ik had ook geen kritiek op de EER, maar op de EU.

quote:
Bij de VS zijn we een stel kontkruipers die alleen maar ja en amen zeggen, dus dat telt ook niet.
Ah ok, niks telt behalve de samenwerking met andere landen via de EU (waar we in Brussel aan het kontkruipen zijn)?

Sorry hoor, maar het enige wat je nu laat zien is dat een politieke unie dus niet nodig is. We kunnen prima met landen samenwerken en goede relaties onderhouden zonder dat we een politieke unie vormen.

quote:
Als het lastig wordt gaat het gelijk fout.
- Samenwerking met de Belgen mbt. de Fyra: faal
- Westerschelde / Hedwigepolder: faal
- IJzeren Rijn: faal
- Voortzetting Betuweroute in Duitsland: faal
- Songfestival: faal (geen 12 punten van België)
Ok, dus ook met landen in de EU falen we nog steeds qua samenwerking? Wat toon je hier nu mee aan? Niet dat een politieke unie nodig is iig.

quote:
Gelukkig zorgt de EU ervoor dat je als individuele burger of bedrijf daar allemaal geen last van heb als je naar een buurland gaat. En ironisch genoeg is ons grootste internationale succes van de afgelopen tijd de rol van Dijsselbloem geweest, in de EU. :P
Waar hebben we geen last van? Dat projecten falen? Daar heb ik ook geen last van als ik naar de VS vlieg. En wat is het succes met Dijsselbloem precies? Als er geen EU was, dan had hij niet die rol in de EU... en dan?

Heb je nog argumenten waarom we wel een politieke unie nodig hebben?
pi_140013306
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 11:15 schreef SadPanda het volgende:

[..]

En die twee vrijhandelsakkoorden houden ook in dat Zwitserland en IJsland met de Chinese productvereisten (zoals veiligheidseisen) genoegen nemen voor producten uit China? Want daar heeft Basterds het over hè, over regelgeving.
  vrijdag 16 mei 2014 @ 11:22:29 #108
421524 SadPanda
pi_140013381
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 11:19 schreef Igen het volgende:

[..]

En die twee vrijhandelsakkoorden houden ook in dat Zwitserland en IJsland met de Chinese productvereisten (zoals veiligheidseisen) genoegen nemen voor producten uit China? Want daar heeft Basterds het over hè, over regelgeving.
Dus? Als je het niet vertrouwt koop je het niet.
Net of de eisen in Roemenië wel goed worden nageleefd.
Het is ook geen argument voor de EU, zonder EU kan je ook gelijke productvereisten hebben als dat zo nodig is.
Anti-Turkije
pi_140013437
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 11:19 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Hoezo telt dat niet? Het toont juist duidelijk aan dat een politieke unie niet nodig is! Ik had ook geen kritiek op de EER, maar op de EU.
Zonder EU is er ook geen EER.
quote:
[..]

Ah ok, niks telt behalve de samenwerking met andere landen via de EU (waar we in Brussel aan het kontkruipen zijn)?
Nee, ik ben benieuwd naar gevallen waar Nederland succesvol internationaal heeft samengewerkt in een moeilijk dossier.

Want als je met alle landen afzonderlijk bilateraal wil samenwerken dan zal dat tot lastige onderhandelingen leiden, het is niet altijd flierefluitend in een win-win-situatie een verdragje ondertekenen.
quote:
[..]

Ok, dus ook met landen in de EU falen we nog steeds qua samenwerking? Wat toon je hier nu mee aan? Niet dat een politieke unie nodig is iig.
De EU legt een minimumniveau vast.

Maar een politieke unie is niet per se nodig nee.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 16-05-2014 11:26:19 ]
pi_140013489
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 11:15 schreef SadPanda het volgende:

[..]

Wat is jouw alternatief voor de EU? Gewoon allemaal onderling afspraken maken?

En er bestaat natuurlijk geen vrijhandel tussen Zwitserland, IJsland en China.
pi_140013527
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 11:22 schreef SadPanda het volgende:

[..]

Dus?
Als er niet zo'n bepaling is opgenomen -en dat is heel waarschijnlijk-, dan kun je ondanks zo'n vrijhandelsakkoord alsnog niet zomaar producten uit China naar Zwitserland of IJsland importeren.
  vrijdag 16 mei 2014 @ 11:29:17 #112
421524 SadPanda
pi_140013580
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 11:26 schreef Basterds het volgende:

[..]

Wat is jouw alternatief voor de EU? Gewoon allemaal onderling afspraken maken?

En er bestaat natuurlijk geen vrijhandel tussen Zwitserland, IJsland en China.
Europese Economische Ruimte?

http://www.mfa.is/foreign(...)n-iceland-and-china/
Anti-Turkije
  vrijdag 16 mei 2014 @ 11:30:13 #113
421524 SadPanda
pi_140013607
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 11:27 schreef Igen het volgende:

[..]

Als er niet zo'n bepaling is opgenomen -en dat is heel waarschijnlijk-, dan kun je ondanks zo'n vrijhandelsakkoord alsnog niet zomaar producten uit China naar Zwitserland of IJsland importeren.
Dat wordt niet anders als de EU een vrijhandelsakkoord met China zou sluiten.
Anti-Turkije
pi_140013650
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 11:30 schreef SadPanda het volgende:

[..]

Dat wordt niet anders als de EU een vrijhandelsakkoord met China zou sluiten.
Klopt.

Maar dankzij de EU hebben we tenminste niet van dat soort belemmeringen voor handel binnen de EU zelf.
  vrijdag 16 mei 2014 @ 11:32:27 #115
421524 SadPanda
pi_140013671
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 11:31 schreef Igen het volgende:

[..]

Klopt.

Maar dankzij de EU hebben we tenminste niet van dat soort belemmeringen voor handel binnen de EU zelf.
Waarom zouden we dat soort belemmeringen weer gaan invoeren als er geen EU zou zijn?
Anti-Turkije
pi_140013717
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 11:29 schreef SadPanda het volgende:

[..]

Wat moet ik met die link, wil je nou beweren dat er vrijhandel is tussen China en IJsland?

Wat is het voordeel van de EER t.o.v. de EU?
pi_140013742
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 11:32 schreef SadPanda het volgende:

[..]

Waarom zouden we dat soort belemmeringen weer gaan invoeren als er geen EU zou zijn?
Als Nederland andere productvereisten heeft dan Duitsland of België, dan komt er van internationale handel niet veel terecht.

Volgens mij was het daarom vroeger gebruikelijk dat Duitsland de standaarden maakte en half Europa die vervolgens vrijwillig overnam om de handel te bevorderen.
pi_140013743
Het enige dat nodig is voor vrijhandel is een derde onafhankelijke partij die bemiddeld bij conflicten en contractbreuk. Dit hoeft natuurlijk geen megalomane overheid te zijn als de EU met een begroting van meer dan 100 miljard.

Het argument dat zonder EU geen vrijhandel mogelijk zou zijn of dat er anders oorlog zal komen of andere bangmakerij is allemaal onzin.
pi_140013754
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 11:24 schreef Igen het volgende:

[..]

Zonder EU is er ook geen EER.
Zonder EU kunnen landen niet gezamenlijk handelsverdragen sluiten? Mijn punt was dat een politieke unie niet nodig is, dat toont de EER (en de EVA) perfect aan.

quote:
[..]

Nee, ik ben benieuwd naar gevallen waar Nederland succesvol internationaal heeft samengewerkt in een moeilijk dossier.
Met de VS hebben we prima verhoudingen, maar dat telt opeens niet mee omdat het niet in je plaatje past. Een politieke unie is niet nodig, dat heb je zelf nu al een paar keer laten zien met je voorbeelden.

quote:
Want als je met alle landen afzonderlijk bilateraal wil samenwerken dan zal dat tot lastige onderhandelingen leiden, het is niet altijd flierefluitend in een win-win-situatie een verdragje ondertekenen.
En dat is in de EU wel zo? Daarnaast hoeft het helemaal niet bilateraal, zie de EVA en EER. Je kunt best met meerdere landen verdragen sluiten zonder dat je tot een politieke unie uitkomt.

quote:
[..]

De EU legt een minimumniveau vast.
Een minimumniveau qua falen? Je geeft voorbeelden van projecten die in samenwerkende EU landen hebben gefaald, wat is de toegevoegde (of dempende) waarde van de EU?

Ik heb nog 0,0 argumenten van je gehoord waarom we voor een politieke unie moeten zijn (zoals D66, VVD, PvdA, GL, etc. bepleiten). Ik heb alleen maar argumenten gehoord waarom we ook prima samen kunnen werken zonder een politieke unie (iets waar de PVV en Artikel 50 naar streven).

Dit is ook een beetje het niveau van de pro-EU discussie. De voorstanders roepen hard dat de EU ons vrede en welvaart heeft gebracht, maar kunnen dit niet aantonen en kunnen niet beargumenteren wat het voordeel van een politieke unie is ten opzichte van handelsovereenkomsten e.d. met andere (groepen) landen sluiten. En dan wordt de PVV als simplistisch en voor tokkies afgebeeld, terwijl de PVV gewoon voor samenwerking binnen en buiten de EU is, alleen dan wel zonder een politieke unie te vormen.
  vrijdag 16 mei 2014 @ 11:36:50 #120
421524 SadPanda
pi_140013795
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 11:34 schreef Basterds het volgende:

[..]

Wat moet ik met die link, wil je nou beweren dat er vrijhandel is tussen China en IJsland?

Wat is het voordeel van de EER t.o.v. de EU?
Nog niet helemaal: http://www.mfa.is/media/f(...)a_15042013_Final.pdf

:') De kosten vooral.
Anti-Turkije
  vrijdag 16 mei 2014 @ 11:37:37 #121
421524 SadPanda
pi_140013818
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 11:34 schreef Igen het volgende:

[..]

Als Nederland andere productvereisten heeft dan Duitsland of België, dan komt er van internationale handel niet veel terecht.

Volgens mij was het daarom vroeger gebruikelijk dat Duitsland de standaarden maakte en half Europa die vervolgens vrijwillig overnam om de handel te bevorderen.
Waarom zouden we dan weer andere productvereisten gaan stellen als we uit de EU gaan? Dat is nogal nadelig en daarom doen we het niet.
Anti-Turkije
pi_140013967
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 11:35 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Zonder EU kunnen landen niet gezamenlijk handelsverdragen sluiten? Mijn punt was dat een politieke unie niet nodig is, dat toont de EER (en de EVA) perfect aan.
Die voorbeelden tonen niks aan, aangezien de EER de-facto gewoon inhoudt dat de EVA-landen onder de EU-mechanismen vallen. Zonder EU is er geen EER en zonder EER is het maar de vraag hoe goed zoiets als de EVA zou werken.

De geschiedenis heeft i.i.g. laten zien dat de EVA zo slecht werkte dat bijna alle landen naar de EG zijn geswitcht.
quote:
[..]

Met de VS hebben we prima verhoudingen, maar dat telt opeens niet mee omdat het niet in je plaatje past.
Noem eens één succes van Nederland in de diplomatie van de VS, één succes dat niet slechts triviaal ja-en-amen is.
quote:
[..]

Een minimumniveau qua falen? Je geeft voorbeelden van projecten die in samenwerkende EU landen hebben gefaald, wat is de toegevoegde (of dempende) waarde van de EU?
Dat op vlakken die EU-bevoegdheid zijn, niet op dezelfde manier gefaald kan worden.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 16-05-2014 11:42:46 ]
pi_140014006
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 11:37 schreef SadPanda het volgende:

[..]

Waarom zouden we dan weer andere productvereisten gaan stellen als we uit de EU gaan? Dat is nogal nadelig en daarom doen we het niet.
Nu kunnen we zelf invloed hebben op de Brusselse normen, ipv. dat we blind moeten doen wat de Duitsers bedenken om onszelf maar niet in de voet te schieten.
pi_140014021
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 11:36 schreef SadPanda het volgende:

[..]

Nog niet helemaal: http://www.mfa.is/media/f(...)a_15042013_Final.pdf

:') De kosten vooral.
Komop man, een smiley en 3 woorden, dat is je argumentatie. Zeg dan gewoon niks.
  vrijdag 16 mei 2014 @ 11:46:25 #125
421524 SadPanda
pi_140014084
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 11:43 schreef Basterds het volgende:

[..]

Komop man, een smiley en 3 woorden, dat is je argumentatie. Zeg dan gewoon niks.
Je snap toch zelf ook wel wat nadelen aan de EU zijn? En een belangrijk argument is de kosten, moet ik daar eerst nog heel verhaal bij verzinnen?
Anti-Turkije
pi_140014161
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 11:42 schreef Igen het volgende:

[..]

Die voorbeelden tonen niks aan, aangezien de EER de-facto gewoon inhoudt dat de EVA-landen onder de EU-mechanismen vallen. Zonder EU is er geen EER en zonder EER is het maar de vraag hoe goed zoiets als de EVA zou werken.
Als we niet in de EU zaten hadden we prima in de EVA en daarmee in de EER kunnen zitten. Het toont dus aan dat een politieke unie niet nodig is om toch prima samen te kunnen werken. Net als alle andere voorbeelden waar Nederland met landen buiten de EU samenwerkt. Een politieke unie heeft 0,0 toegevoegde waarde en is absoluut geen vereiste voor goede relaties met andere landen.

quote:
[..]

Noem eens één succes van Nederland in de diplomatie van de VS, één succes dat niet slechts triviaal ja-en-amen is.
Een vredevolle (handels)relatie van een paar eeuwen noem ik een behoorlijk succes.

Wat is ons succes met de EU? Dat Dijsselbloem daar nu een mooie bijbaan heeft? Als de EU niet had bestaan en die bijbaan dus ook niet, wat hadden we dan precies minder gehad?

quote:
[..]

Dat op vlakken die EU-bevoegdheid zijn, niet op dezelfde manier gefaald kan worden.
Je noemt recente voorbeelden van falende projecten tussen EU-landen... je toont dus aan dat er wél gefaald kan worden.
pi_140014169
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 11:46 schreef SadPanda het volgende:

[..]

Je snap toch zelf ook wel wat nadelen aan de EU zijn? En een belangrijk argument is de kosten, maar ik daar eerst nog heel verhaal bij verzinnen?
Ja, ik snap dat zelf ook wel. Maar het gaat niet om de nadelen van de EU. Het ging erom waarom de EER beter is dan de EU. Jij beweert dat dat zo is dus ik hoopte dat jij mij daar iets wijzer over zou kunnen maken. Dat blijkt niet zo te zijn.
  vrijdag 16 mei 2014 @ 11:50:06 #128
421524 SadPanda
pi_140014192
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 11:49 schreef Basterds het volgende:

[..]

Ja, ik snap dat zelf ook wel. Maar het gaat niet om de nadelen van de EU. Het ging erom waarom de EER beter is dan de EU. Jij beweert dat dat zo is dus ik hoopte dat jij mij daar iets wijzer over zou kunnen maken. Dat blijkt niet zo te zijn.
Dan heb je die kosten niet? Duh.
Anti-Turkije
pi_140014228
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 11:50 schreef SadPanda het volgende:

[..]

Dan heb je die kosten niet? Duh.
Maar leg dat dan eens uit, ik weet niet precies wat de verschillen zijn, jij blijkbaar wel. Dus brand los.
pi_140014308
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 11:49 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Als we niet in de EU zaten hadden we prima in de EVA en daarmee in de EER kunnen zitten.
Als elk land zo zou redeneren dan kon de EER niet bestaan en zou de EVA niet goed werken.

Het is een argument van het type "Ik kan best weglopen uit een restaurant zonder te betalen, want de eigenaar verdient toch wel genoeg en andere mensen betalen toch wel." :r
quote:
[..]

Een vredevolle (handels)relatie van een paar eeuwen noem ik een behoorlijk succes.
Het is geen voorbeeld dat je analoog op de relatie met andere landen kan toepassen, dat is het probleem.
  vrijdag 16 mei 2014 @ 11:56:27 #131
421524 SadPanda
pi_140014348
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 11:51 schreef Basterds het volgende:

[..]

Maar leg dat dan eens uit, ik weet niet precies wat de verschillen zijn, jij blijkbaar wel. Dus brand los.
De EU heeft een begroting van 135 miljard, de EER niet. Dat geld gaat onder naar landbouwsubsidies of de bouw van wegen enz. in Oost-Europa.
Anti-Turkije
pi_140014428
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 11:54 schreef Igen het volgende:

[..]

Als elk land zo zou redeneren dan kon de EER niet bestaan en zou de EVA niet goed werken.
Als elk land zo zou denken hadden we gewoon de EVA gehad, oftewel samenwerking zonder politieke unie. Je hebt geen politieke unie nodig, dat heb je zelf al vele malen laten zien met je voorbeelden.

quote:
Het is een argument van het type "Ik kan best weglopen uit een restaurant zonder te betalen, want de eigenaar verdient toch wel genoeg en andere mensen betalen toch wel." :r
:? Dat is diefstal... wat heeft het niet sluiten van een politieke unie met diefstal te maken?

quote:
[..]

Het is geen voorbeeld dat je analoog op de relatie met andere landen kan toepassen, dat is het probleem.
Hoezo is dat een probleem? We kunnen succesvol met landen samenwerken zonder politieke unie te vormen, wat is daar nou een probleem aan?
pi_140014546
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 11:59 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Als elk land zo zou denken hadden we gewoon de EVA gehad.
Ja, en zoals ik al zei, werkte die dus niet goed. Niet zonder EER om de EVA-landen stiekem zo-goed-als-EU-landen te maken.
quote:
[..]

:? Dat is diefstal... wat heeft het niet sluiten van een politieke unie met diefstal te maken?
Nee, dat is geen diefstal.

En al is het een misschien wettelijk niet toegestaan en het andere wel, qua ethiek is het precies hetzelfde.
quote:
[..]

Hoezo is dat een probleem? We kunnen succesvol met landen samenwerken zonder politieke unie te vormen, wat is daar nou een probleem aan?
Dat het model van "wij zeggen ja-en-amen en in ruil daarvoor beschermen jullie ons met kernbommen enzo" niet echt toepasbaar is op de relatie van Nederland met pak 'm beet Duitsland of China.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 16-05-2014 12:04:23 ]
pi_140014614
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 11:56 schreef SadPanda het volgende:

[..]

De EU heeft een begroting van 135 miljard, de EER niet. Dat geld gaat onder naar landbouwsubsidies of de bouw van wegen enz. in Oost-Europa.
En hoe gaat dat in de EER dan? Dat is gewoon een EU maar dan zonder begroting?
  vrijdag 16 mei 2014 @ 12:09:37 #135
421524 SadPanda
pi_140014772
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 12:05 schreef Basterds het volgende:

[..]

En hoe gaat dat in de EER dan? Dat is gewoon een EU maar dan zonder begroting?
Vrij verkeer van personen, goederen, diensten en kapitaal tussen de deelnemende landen.
Dat is dus geen politieke unie en geen geld verspillen.
Anti-Turkije
pi_140014871
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 16:26 schreef Igen het volgende:

[..]

Kiezen voor jezelf kan op veel manieren. Als je bijv. het minimumloon afschaft en de regels over kamerverhuur (of bed-in-een-kamer-verhuur) versoepelt dan kun je het werkloosheidsprobleem in Nederland ongetwijfeld binnen no-time oplossen. ;)
Daar geloof ik dus niet in en al zeker niet als dadelijk die grensen helemaal open zouden staan, is het niet nou al dat ze op mekaar gestapeld liggen en overdag werken en slapen als een stel ...... opgestapeld als vee?
pi_140014934
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 12:09 schreef SadPanda het volgende:

[..]

Vrij verkeer van personen, goederen, diensten en kapitaal tussen de deelnemende landen.
Dat is dus geen politieke unie en geen geld verspillen.
Zag laatst een grafiek over de begroting van de EU, al het geld dat de EU ontvangt komt natuurlijk van de lidstaten maar 90% daarvan wordt ook weer uitgekeerd aan de lidstaten. Pure herverdeling dus, ben ik ook geen voorstander van.

Wat zie jij als een politieke unie? Bij vrij verkeer van personen, goederen, diensten en kapitaal horen ook regels. Neem als voorbeeld de toegestane CO2 uitstoot van auto's. Als jij vrij verkeer van producten wil binnen de EU dan is dat iets waarvoor je de regels gelijk zult moeten trekken. Maar dat is dus ook een politieke keuze, Groenlinks denkt daar anders over dan de VVD.
pi_140015013
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 10:39 schreef SadPanda het volgende:

[..]

SGP is tegen een referendum over de EU.
De SGP heeft dan ook hele goede argumenten tegen referenda, dat is toch vooral een middel voor laffe politici.

quote:
REFERENDUM

De SGP is een voorstander van de representatieve democratie waarin gekozen volksvertegenwoordigers namens het volk de regering controleren. Burgers geven voor een periode van vier jaar de bevoegdheid aan de politieke partij van hun voorkeur om op basis van het programma invloed uit te oefenen op het regeringsbeleid. Bij een volgende verkiezing kunnen burgers opnieuw aan een politieke partij de bevoegdheid geven om keuzes te maken. Ook kunnen politici die hun beloften niet waargemaakt hebben, worden weggestemd. Referenda ondergraven dit systeem. Ook lijken referenda te suggereren dat een politieke keuze is samen te vatten in een eenvoudige vraag waarop ja of nee kan worden geantwoord. Referenda houden daarom geen rekening met complexiteit van de problematiek. De SGP wil daarom geen referendum mogelijk maken in de Grondwet.
pi_140015114
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 10:50 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Sommige mensen denken dat je per se een politieke unie nodig hebt om handel met een ander land te doen.
Wie zijn dat dan precies?
quote:
Deze personen denken dat pas met de oprichting van de EU Nederland begonnen is handel te drijven.
Wie heeft er ooit iets dergelijks beweerd? Heb het wel veel over anderen beweerd zien worden maar die projectie lijkt me onzinnig.
quote:
Deze personen denken daarnaast dat landen buiten de EU niet belangrijk zijn.
Wie heeft er ooit iets dergelijks beweerd? Die projectie lijkt me onzinnig.
quote:
De PVV is inderdaad helemaal niet tegen het sluiten van handelsverdragen en het wegnemen van handelsbarrières, alleen zijn ze (terecht!) van mening dat een politieke unie hier helemaal niet voor nodig is en dat het zelfs de export in de weg kan staan voor een land als Nederland (zie bijvoorbeeld de handelsbarrières die juist de EU oplegt voor handel met landen buiten de EU).
Door het willen opheffen van de EU werp je automatisch heel veel nieuwe handelsbarrières op. Dat is 1 op 1 verbonden. Immers geen vrijhandelsverdrag gaat zo ver qua integratie van markten als de EU. Op dat onderwerp zet je dus heel wat stappen terug.
Door te pleiten voor uit de EU stappen pleit je dus voor minder handelsbetrekkingen en dus het beperken van de welvaart.
Kan een keuze zijn hoor, het is niet slim maar goed op slimme plannen zijn die anti-clubjes toch al niet echt te betrappen.
pi_140015146
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 10:57 schreef SadPanda het volgende:

[..]

Vertel nou eens, wat is het voordeel van de EU in vergelijking met gewoon vrijhandel?
Veel verdere integratie van de markten tussen landen. Dit gaat zoveel verder dan wat vrijhandelsverdragen. Echt een wereld van verschil.
pi_140015170
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 11:29 schreef SadPanda het volgende:

[..]

Komt dat ook maar een beetje in de buurt van de handelsvrijheid tussen pakweg Nederland en Duitsland binnen de EU?
pi_140015277
quote:
2s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 12:24 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Komt dat ook maar een beetje in de buurt van de handelsvrijheid tussen pakweg Nederland en Duitsland binnen de EU?
Vrije handel nou stel ik rijd met veel geld in mijn dashbord kastje ergens naar toe, het is immers vrije handel toch?
En ik heb gespaard thuis in een oude sok, kan dus niet meteen overleggen waar dat geld vandaan komt, en dan even buitenbeschouwing gelaten dat de poli in mijn dashbord kaste niks verloren heeft zonder een huisdoorzoekings bevel.
Wat gebeurt er met dat geld, ik ga immers handel drijven in het buitenland.
pi_140016031
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 11:56 schreef SadPanda het volgende:

[..]

Oh maar een land als Noorwegen draait ook gewoon mee in de EU-subsidietrajecten en betalen daar ook gewoon aan mee. Dus ook daar opgeknapte havens met een EU-bordje.
pi_140016162
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 12:28 schreef john2406 het volgende:

[..]

Vrije handel nou stel ik rijd met veel geld in mijn dashbord kastje ergens naar toe, het is immers vrije handel toch?
En ik heb gespaard thuis in een oude sok, kan dus niet meteen overleggen waar dat geld vandaan komt, en dan even buitenbeschouwing gelaten dat de poli in mijn dashbord kaste niks verloren heeft zonder een huisdoorzoekings bevel.
Wat gebeurt er met dat geld, ik ga immers handel drijven in het buitenland.
Wel binnen de wet. Als de politie denkt dat je op illegale wijze dat geld hebt verkregen mogen ze dat best nader onderzoeken.
pi_140016225
quote:
2s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 12:22 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Wie zijn dat dan precies?

[..]

Wie heeft er ooit iets dergelijks beweerd? Heb het wel veel over anderen beweerd zien worden maar die projectie lijkt me onzinnig.
Dat vloeit redelijk duidelijk voort uit de argumenten die pro-EU politici gebruiken. Zie bijvoorbeeld de toespraak van Rutte dat de EU belangrijk is omdat onze economie voor een groot gedeelte bestaat uit export en veel van die export naar andere EU landen is. D66 en andere pro-EU partijen gebruiken dezelfde argumenten. Heel leuk allemaal, maar die export was er ook zonder de EU en zal er ook zonder de EU blijven.

quote:
[..]

Wie heeft er ooit iets dergelijks beweerd? Die projectie lijkt me onzinnig.
Misschien wat kort door de bocht, inderdaad. Maar deze personen stellen dat een politieke unie nodig is om de vrede te bewaren en onze welvaart te behouden, onze samenwerking met andere landen (en onze samenwerking met EU-landen voordat de EU werd opgericht) toont aan dat een politieke unie hiervoor helemaal niet noodzakelijk is.

quote:
[..]

Door het willen opheffen van de EU werp je automatisch heel veel nieuwe handelsbarrières op. Dat is 1 op 1 verbonden. Immers geen vrijhandelsverdrag gaat zo ver qua integratie van markten als de EU. Op dat onderwerp zet je dus heel wat stappen terug.
Dat hangt er maar vanaf wat voor handelsverdragen je gaat sluiten. Daarnaast ga je met het opheffen van de EU andere handelsbarrières uit de weg. Zelfs over zonnepanelen uit China legt de EU barrières op, groene energie is leuk volgens de EU, maar niet uit het buitenland!

quote:
Door te pleiten voor uit de EU stappen pleit je dus voor minder handelsbetrekkingen en dus het beperken van de welvaart.
Daar heb je dus weer het stokpaardje van de pro-EU mensen. Ik pleit niet voor minder handelsbetrekkingen en ook de PVV pleit daar niet voor. Handel kun je prima drijven zonder politieke unie, zie onze handel met Noorwegen, Zwitserland, de VS, Canada, etc.

quote:
Kan een keuze zijn hoor, het is niet slim maar goed op slimme plannen zijn die anti-clubjes toch al niet echt te betrappen.
En dan de dooddoener als afsluiter; tegen een politieke unie zijn is onverstandig en partijen die eurosceptisch zijn, die zijn eigenlijk gewoon dom en 'hebben het niet begrepen'.
pi_140016232
quote:
2s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 12:57 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Wel binnen de wet. Als de politie denkt dat je op illegale wijze dat geld hebt verkregen mogen ze dat best nader onderzoeken.
En als ik gewoon zeg zoals Samson teminste als het filmpje kloptje van Pownews, het zijn schenkingen van familie.
En over illegaal geld heb ik het helemaal niet ik zou niet weten hoe of waar ik dat vandaan moet toveren.
pi_140016310
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 12:59 schreef john2406 het volgende:

[..]

En als ik gewoon zeg zoals Samson teminste als het filmpje kloptje van Pownews, het zijn schenkingen van familie.
En over illegaal geld heb ik het helemaal niet ik zou niet weten hoe of waar ik dat vandaan moet toveren.
Tja, zou van pownews niet al te veel geloven.
pi_140016447
quote:
2s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 13:03 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Tja, zou van pownews niet al te veel geloven.
Samson was erbij in beeld en lichte het ook toe, hij zou een huis contant betaald hebben!

Maar even gegoogled erop vond het filmpje niet zo snel.
http://www.geenstijl.nl/m(...)lalalalala_geld.html

[ Bericht 18% gewijzigd door #ANONIEM op 16-05-2014 13:13:18 ]
pi_140016546
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 12:59 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Dat hangt er maar vanaf wat voor handelsverdragen je gaat sluiten. Daarnaast ga je met het opheffen van de EU andere handelsbarrières uit de weg. Zelfs over zonnepanelen uit China legt de EU barrières op, groene energie is leuk volgens de EU, maar niet uit het buitenland!
Kijk, en hier hebben we dan eindelijk een onderwerp te pakken waar deze verkiezingen nou echt over gaan! Is groene energie belangrijker of is bescherming van de Europese werkgelegenheid belangrijker? Dát is een keuze waar je bij deze verkiezingen rechtstreeks invloed op kan hebben.
pi_140016687
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 12:59 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Dat vloeit redelijk duidelijk voort uit de argumenten die pro-EU politici gebruiken.
Oh? Of is het alleen jouw zeer gekleurde interpretatie van die argumenten? Vraag het een politicus op de man af en niemand zal iets dergelijks beweren (op wat PVV'ers na om een ander wat aan te wrijven wellicht)

quote:
Zie bijvoorbeeld de toespraak van Rutte dat de EU belangrijk is omdat onze economie voor een groot gedeelte bestaat uit export en veel van die export naar andere EU landen is.
Dat is dan ook gewoon waar.
quote:
D66 en andere pro-EU partijen gebruiken dezelfde argumenten. Heel leuk allemaal, maar die export was er ook zonder de EU en zal er ook zonder de EU blijven.
Maar de EU heeft de interne handel wel veel eenvoudiger gemaakt en daardoor bevorderd. Dat is een dikke plus voor onze welvaart. Haal je de EU weg dan werp je nieuwe handelsbelemmeringen op, dat zorgt voor een min voor onze welvaart.

quote:
Misschien wat kort door de bocht, inderdaad. Maar deze personen stellen dat een politieke unie nodig is om de vrede te bewaren en onze welvaart te behouden, onze samenwerking met andere landen (en onze samenwerking met EU-landen voordat de EU werd opgericht) toont aan dat een politieke unie hiervoor helemaal niet noodzakelijk is.
Ook hieruit haal ik niet het idee dat landen buiten de EU niet belangrijk zouden zijn.

[..]
quote:
Dat hangt er maar vanaf wat voor handelsverdragen je gaat sluiten.
Allicht maar dat zo nooit tot zo'n vergaande integratie leiden als de EU. Je doet in ieder geval een flink aantal stappen terug. Dat kost het Nederlandse bedrijfsleven afzet en het land dus welvaart.

quote:
Daarnaast ga je met het opheffen van de EU andere handelsbarrières uit de weg. Zelfs over zonnepanelen uit China legt de EU barrières op, groene energie is leuk volgens de EU, maar niet uit het buitenland!
Was dat niet omdat China staatssteun gebruikte om die panelen elders op de markt te dumpen?
Maar verder heeft de EU vooral veel van dergelijke barrières opgeheven. Die zullen veel landen zonder de dwang van de EU weer vol enthousiasme opwerpen.
En in omzet zijn bijvoorbeeld die zonnepanelen wel heel erg klein bier.

quote:
Daar heb je dus weer het stokpaardje van de pro-EU mensen.
Tja, je probeert zoveel stokpaardjes en meningen aan te wrijven maar uiteindelijk moet je ze ook weer inslikken :D

quote:
Ik pleit niet voor minder handelsbetrekkingen en ook de PVV pleit daar niet voor. Handel kun je prima drijven zonder politieke unie, zie onze handel met Noorwegen, Zwitserland, de VS, Canada, etc.
Echter zoals je reeds uitgelegd zal je met bilaterale handelsverdragen nooit tot de mate van vrijhandel komen die je binnen de EU wel hebt. Dat lukt nu ook niet met de landen die je aangeeft.
Handel drijven zal moeilijker worden en dat zal ons welvaart kosten.

quote:
En dan de dooddoener als afsluiter; tegen een politieke unie zijn is onverstandig en partijen die eurosceptisch zijn, die zijn eigenlijk gewoon dom en 'hebben het niet begrepen'.
Als ze nu eens met goede argumenten zouden komen, dan zou dat al veel schelen. het is niet voor niets dat geen enkele serieuze partij pleit voor uit de EU of Euro stappen. Dat is voorbehouden aan de populisten die geen boodschap hebben aan het serieus doorrekenen van de gevolgen van hun plannen.
pi_140016757
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 13:10 schreef Igen het volgende:

[..]

Kijk, en hier hebben we dan eindelijk een onderwerp te pakken waar deze verkiezingen nou echt over gaan! Is groene energie belangrijker of is bescherming van de Europese werkgelegenheid belangrijker? Dát is een keuze waar je bij deze verkiezingen rechtstreeks invloed op kan hebben.
Licht het nader toe, wat voor voordeel heb ik ervan of de stroom groen of een andere kleur heeft?
Tevens een vraag is atoom energie niet ook groen?
Die is immers ook opgewekt zonder fosiele brandstoffen.
pi_140016841
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 13:15 schreef john2406 het volgende:

[..]

Licht het nader toe, wat voor voordeel heb ik ervan of de stroom groen of een andere kleur heeft?
Tevens een vraag is atoom energie niet ook groen?
Die is immers ook opgewekt zonder fosiele brandstoffen.
Ik heb er geen mening over, maar de vraag hoe hoog de importheffing voor Chinese zonnepanelen moet zijn is er sowieso. Als je geen EU hebt dan moet je 'm ook beantwoorden en moet je ook precies dezelfde afweging maken tussen werkgelegenheid en groene energie.

Als je over deze kwestie een stellige mening hebt dan is dat dus geen argument voor of tegen de EU, maar wel een argument om een partij te kiezen die over deze kwestie dezelfde mening heeft.

Ik bedoel, het zou een beetje raar zijn als je tegen een importheffing op Chinese zonnepanelen bent, en dan de EU de schuld daarvan geeft, en dan gaat stemmen op een partij die vóór zo'n importheffing is omdat die partij toevallig tegelijk ook eurosceptisch is. ;)

[ Bericht 14% gewijzigd door #ANONIEM op 16-05-2014 13:22:28 ]
pi_140016990
Die panelen zou in principe niet veel meer heving op mogen zitten als op ander goederen uit dat land vind ik.
Persoonlijk ben ik van mening dat gaat het nieuwe asbest worden, wat gaat er gebeuren met die fotocellen als het stuk is of gaat.
Over dat Eu ja wat zoui k er op antwoorden, ik stem ja immers niet, Engeland heeft het voor mij beter voormekaar, maar het gras ziet ja immers altijd groener bij de buren.
pi_140017106
Het is bij die panelen ook hoe je staat tegenover staatssteun aan bedrijven. Dan kan je er voor kiezen om te profiteren van de Chinese staatssteun of proberen de Chinezen te bewegen om die staatssteun stop te zetten zodat producenten weer op kwaliteit en werkelijke productiekosten kunnen concurreren.
pi_140017285
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 13:23 schreef john2406 het volgende:
Die panelen zou in principe niet veel meer heving op mogen zitten als op ander goederen uit dat land vind ik.
Persoonlijk ben ik van mening dat gaat het nieuwe asbest worden, wat gaat er gebeuren met die fotocellen als het stuk is of gaat.
Over dat Eu ja wat zoui k er op antwoorden, ik stem ja immers niet, Engeland heeft het voor mij beter voormekaar, maar het gras ziet ja immers altijd groener bij de buren.
Op welke manier heeft Engeland het dan beter voor elkaar?
The fate of our times is characterized by rationalization and intellectualization and, above all, by the disenchantment of the world.
pi_140017364
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 13:23 schreef john2406 het volgende:
Bijzonder stukje tekst dit.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_140017463
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 13:33 schreef tofastTG het volgende:

[..]

Op welke manier heeft Engeland het dan beter voor elkaar?
Eigen munt, is naar mijn idee wat of iets doorzichtiger voor de burger.
pi_140017516
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 13:38 schreef john2406 het volgende:

[..]

Op welke manier is de euro meer of minder doorzichtig dan de Engelse pond(die overigens gewoon gekoppeld is aan de koers van de euro volgens mij)?
The fate of our times is characterized by rationalization and intellectualization and, above all, by the disenchantment of the world.
pi_140017521
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 13:38 schreef john2406 het volgende:

[..]

Door het kelderen van die Pond is het leven er wel veel duurder geworden door de crisis.
pi_140017681
quote:
2s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 13:40 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Door het kelderen van die Pond is het leven er wel veel duurder geworden door de crisis.
Zien die mensen niet directer wat hun de Euro dan kost en wat ze ervoor inleveren?En dus kritischer tegen de EU kijken?
pi_140017735
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 13:46 schreef john2406 het volgende:

[..]

Zien die mensen niet directer wat hun de Euro dan kost en wat ze ervoor inleveren?En dus kritischer tegen de EU kijken?
Wanneer ze in de Euro hadden gezeten was vakantie vieren op het vaste land niet zoveel duurder geworden. Ze zien dus eerder de nadelen van hun Pond :P
pi_140017821
quote:
2s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 13:48 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Wanneer ze in de Euro hadden gezeten was vakantie vieren op het vaste land niet zoveel duurder geworden. Ze zien dus eerder de nadelen van hun Pond :P
Dus ze merken een keer in het jaar dat ze moeten omzetten ja en so what, moest ik vroeger ook, ja vroeger ging ik ook al tanken in het buitenland maar af en toe niet, nou nog niet meer af en toe niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-05-2014 12:39:58 ]
  vrijdag 16 mei 2014 @ 23:22:16 #163
181126 MouzurX
Misschien?
pi_140039439
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 11:01 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Wat is dan de grote toegevoegde waarde van de EU in het geheel? Hoe zijn onze betrekkingen met België verbeterd dankzij de EU? En hoe is onze positie mbt Spanje, Portugal, Griekenland, Polen, etc. beter dan met bijvoorbeeld Zwitserland, Noorwegen en de VS dankzij de EU?
De toegevoegde waarde is dat Rusland niet meer is binnengevallen a la Oekraïne.
Zeker je hebt de NAVO, maar de EU werkt nog beter in het veilig maken van de landen binnen de Unie lijkt me.
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
pi_140042646
Ik ben van plan op een progressieve partij te stemmen, met oog voor privacy en ik zit te twijfelen tussen D66 en GroenLinks. Qua economisch en monetair beleid neig ik meer naar D66 en qua milieu beleid & duurzaamheid toch meer GroenLinks. Daarnaast voelt het ook een beetje dubbel dat D66 in een coalitie zit met de VVD, waar ik toch een tamelijke afkeer tegen heb.

Zijn er nog echt wezenlijke verschillen tussen de partijen?
  zaterdag 17 mei 2014 @ 10:35:36 #165
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_140048471
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 00:38 schreef Cikx het volgende:
Ik ben van plan op een progressieve partij te stemmen, met oog voor privacy en ik zit te twijfelen tussen D66 en GroenLinks. Qua economisch en monetair beleid neig ik meer naar D66 en qua milieu beleid & duurzaamheid toch meer GroenLinks. Daarnaast voelt het ook een beetje dubbel dat D66 in een coalitie zit met de VVD, waar ik toch een tamelijke afkeer tegen heb.

Je zou ook even moeten kijken naar de koers van de grote Europese partijblokken waar ze deel van uitmaken.
pi_140049888
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 10:35 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Je zou ook even moeten kijken naar de koers van de grote Europese partijblokken waar ze deel van uitmaken.
Sowieso is het wel handig om eens te kijken naar al die lui waar je niet op mag stemmen, maar die wel over je beslissen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_140050819
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 10:35 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Zal me er eens in verdiepen :)
pi_140051150
quote:

Als je GroenLinks stemt vanwege een verstandig milieubeleid, dan PvdD.
Stem je het vooral vanwege progressief denken en (internet)vrijheid, dan beter PiratenPartij.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_140051169
Of je gaat voor de combi en stemt GL waarvan je zeker weet dat ze in het EP komen en dan ook nog in een fractie met enige invloed. Dat zit er bij jouw suggesties niet echt in.
  zaterdag 17 mei 2014 @ 13:04:30 #170
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_140051387
ik stem 50+ voor hogere pensioenen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_140051420
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 13:04 schreef michaelmoore het volgende:
ik stem 50+ voor hogere pensioenen
:')

En dat gaan ze even regelen in het EP?
  zaterdag 17 mei 2014 @ 13:06:19 #172
323876 michaelmoore
pi_140051444
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 13:05 schreef tofastTG het volgende:

[..]

:')

En dat gaan ze even regelen in het EP?
ook ja
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_140051536
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 13:06 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

ook ja
En de blonde halfgod stuurt alle Marokkanen het land uit als hij de verkiezingen wint?
Jij gelooft nog in sprookjes.
  zaterdag 17 mei 2014 @ 13:21:20 #174
323876 michaelmoore
pi_140051747
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 13:10 schreef tofastTG het volgende:

[..]

En de blonde halfgod stuurt alle Marokkanen het land uit als hij de verkiezingen wint?
zit wilders bij 50+ ??
  zaterdag 17 mei 2014 @ 13:22:16 #175
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_140051768
Nu @ Radio 1 de meeste lijsttrekkers bij Kamerbreed.
pi_140051785
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 13:21 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

zit wilders bij 50+ ??
Nee hoor, maar dat is ook iemand die sprookjes verteld aan zijn kiezers.
pi_140052607
quote:
12s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 12:53 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Als je GroenLinks stemt vanwege een verstandig milieubeleid, dan PvdD.
Stem je het vooral vanwege progressief denken en (internet)vrijheid, dan beter PiratenPartij.
Ik stem toch liever op een partij die op alle vlakken een goed idee heeft en invloed kan uitoefenen. D66 zou ik vooral stemmen voor het economisch liberale en tevens toch nog het sociale aspect en het progressief denken in internetvrijheid (maar dit doet GroenLinks ook als ik de digitale vrijheidswijzer van Bits of Freedom mag geloven).
Volgens mij zet D66 zich weinig in voor milieu, dit vind ik jammer maar zou niet een dealbreaker zijn. GroenLinks doet dat wel en dat vind ik een pre.

Ik zal dus niet op een partij stemmen waar ik het op één vlak mee eens ben. Ook is er grote kans zoals 99.999 al zei dat deze partijen niet eens in het EP komen.
Ik ga me nog eens verdiepen in die grote fracties en dan denk ik dat ik daar mijn stem op baseer.
  zaterdag 17 mei 2014 @ 14:06:48 #178
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_140052621
quote:

D66, progressie en privacy in één zin, dat vind ik nog eens een prestatie.
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
pi_140052799
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 14:06 schreef BaajGuardian het volgende:

[..]

D66, progressie en privacy in één zin, dat vind ik nog eens een prestatie.
Ze staan er toch om bekend dat ze progressief zijn? Samen met GL een van de enige partijen die meer macht voor Europa wil. Ik zou ze zeker niet conservatief willen noemen.
Naar mijn weten neemt D66 toch ook wel het initiatief wat betreft internetvrijheid.
Ook volgens deze 'stemwijzer' https://ep2014.bof.nl/ is het een partij die voor internetvrijheid is.
  zaterdag 17 mei 2014 @ 14:15:51 #180
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_140052806
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 14:15 schreef Cikx het volgende:

[..]

Ze staan er toch om bekend dat ze progressief zijn? Samen met GL een van de enige partijen die meer macht voor Europa wil. Ik zou ze zeker niet conservatief willen noemen.
Naar mijn weten neemt D66 toch ook wel het initiatief wat betreft internetvrijheid.
Ook volgens deze 'stemwijzer' https://ep2014.bof.nl/ is het een partij die voor internetvrijheid is.
Nou dat zijn 2 verschillende definities van progressie, ik versta er wat anders onder.
pi_140053105
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 14:15 schreef Cikx het volgende:

[..]

Ze staan er toch om bekend dat ze progressief zijn? Samen met GL een van de enige partijen die meer macht voor Europa wil.
Het uit handen geven van beslissingsvrijheid is "progressie"? Sinds wanneer?
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

pi_140053444
quote:
11s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 14:26 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Het uit handen geven van beslissingsvrijheid is "progressie"? Sinds wanneer?
Ik zie het progressivisme meer als tegenhanger van het conservatisme. Dus in plaats van het behoud van wat er is of terug willen naar hoe het vroeger was, nieuwe ideeën de kans geven en daarmee proberen het anders te doen en verder te ontwikkelen. Ik denk dat als we als Europa op meer vlakken samenwerken dat we dan grootsere resultaten kunnen halen. Handel natuurlijk, het milieubeleid (ik zie de milieuproblemen als iets wat men maar voor zich uit schuift, maar ons uiteindelijk toch zal raken), vrijheid op het internet, ook denk ik dat het goed is om andere landen te steunen, zodat we er als Europa sterker van worden en alleen maar voordelen voor ons zal opleveren op de langere termijn. Ik zie het bundelen van krachten niet als iets slechts, alleen denk ik dat landen nog altijd te nationalistisch zijn ingesteld en dat we meer moeten kijken naar hoe we Europa als eenheid vooruit krijgen.
pi_140076392
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 13:10 schreef tofastTG het volgende:

[..]

Ik heb hem wat dat aangaat nog nooit iets negatief horen zegen alleen dat en niet meer hoor ik wel eens ervan.
  zondag 18 mei 2014 @ 07:50:17 #184
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_140081051
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 23:22 schreef MouzurX het volgende:

[..]

De toegevoegde waarde is dat Rusland niet meer is binnengevallen a la Oekraïne.
Zeker je hebt de NAVO, maar de EU werkt nog beter in het veilig maken van de landen binnen de Unie lijkt me.
:') !
pi_140081182
quote:
13s.gif Op zondag 18 mei 2014 07:50 schreef BaajGuardian het volgende:

[..]

:') !
Dat in het gezicht van een Ataka!-lid zeggen, denk niet dat je het navertelt...

zondag 18 mei 2014 @ 10:14:40 #186
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_140082100
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 14:06 schreef Cikx het volgende:

[..]
Ook is er grote kans zoals 99.999 al zei dat deze partijen niet eens in het EP komen.
Dat is toch geen reden om ergens niet op te stemmen?
pi_140082824
quote:
11s.gif Op zondag 18 mei 2014 10:14 schreef pfaf het volgende:

[..]

Dat is toch geen reden om ergens niet op te stemmen?
Het kan natuurlijk prima onderdeel van de overwegingen zijn.
  zondag 18 mei 2014 @ 11:28:22 #188
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_140083260
De Hond verwacht de volgende uitslag:

pi_140084758
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2014 11:28 schreef freako het volgende:

[ afbeelding ]
Huh, CDA maakt kans op 4-5 (!) zetels?? Wat hebben die gedaan om zo hard te groeien??

zondag 18 mei 2014 @ 12:50:22 #190
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_140085427
quote:
7s.gif Op zondag 18 mei 2014 11:01 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Het kan natuurlijk prima onderdeel van de overwegingen zijn.
Waarom? Jouw extra stem op een grote partij verandert net zo weinig als een op een partij zonder zetel.
pi_140085536
quote:
1s.gif Op zondag 18 mei 2014 12:50 schreef pfaf het volgende:

[..]

Waarom? Jouw extra stem op een grote partij verandert net zo weinig als een op een partij zonder zetel.
Het is niet de belangrijkste factor bij het maken van een keuze voor me maar ik laat het wel meespelen. Je wilt toch dat je stem enig nut heeft.
pi_140085641
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2014 11:28 schreef freako het volgende:

[ afbeelding ]
He bah. ;(
  zondag 18 mei 2014 @ 13:40:37 #193
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_140086976
quote:
1s.gif Op zondag 18 mei 2014 12:54 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Het is niet de belangrijkste factor bij het maken van een keuze voor me maar ik laat het wel meespelen. Je wilt toch dat je stem enig nut heeft.
je stem heeft per definitie geen significant nut, of je nou op de grootste of kleinste partij stemt.
  zondag 18 mei 2014 @ 14:53:41 #194
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_140089311
De hond doet geen peilingen maar stemmingmakerij, mij is nognooit iets gevraagd wb een peiling, en niemand die ik ken noch, volgens mij uberhaupt niemand.
pi_140089668
De hond is inderdaad niet overdreven accuraat maar je kan je gewoon op zijnnnieuwe aanmelden om lid te worden van zijn panel waaruit hij zijn steekproef neemt. Gelijk ook het grote nadeel omdat het niet willekeurig is.
pi_140090031
Zojuist gelezen dat alle belgen ouder dan 18 een stemplicht hebben voor de Europese verkiezingen. |:(
Wat houd dat nu weer in?
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_140090041
Ik ben zeer benieuwd naar de uitkomst.
  zondag 18 mei 2014 @ 15:24:17 #198
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_140090049
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2014 15:23 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Zojuist gelezen dat alle belgen ouder dan 18 een stemplicht hebben voor de Europese verkiezingen. |:(
Wat houd dat nu weer in?
Klopt niet, ze hebben een opkomstplicht. Niet op komen dagen is strafbaar in België, alhoewel het amper wordt vervolgd.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Opkomstplicht
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_140090088
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2014 15:24 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Klopt niet, ze hebben een opkomstplicht. Niet op komen dagen is strafbaar in België.
En anders moet je verplicht een jaar lang franse friet eten in plaats van die heerlijke vlaamse frieten ofzo?
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  zondag 18 mei 2014 @ 15:26:02 #200
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_140090097
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2014 15:25 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

En anders moet je verplicht een jaar lang franse friet eten in plaats van die heerlijke vlaamse of frieten ofzo?
Geldboete.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')